Keskustelua hybridiautoista

Ongelma olisi seuraavanlainen:

Tällä hetkellä ajossa biokaasulla kulkeva Passat ja polttoainekulut sellaiset 1€/l, eli n. 6-7€ per 100 km. En osaa oikein enää ajatella normaali bensa- tai dieselautolla ajamista ja uusia kaasuautoja ei enää saa. Olen yhtenä vaihtoehtona miettinyt jonkinlaista bensiinihybridiä, mutta kun olen toisinaan saanut lainaan joitakin ajoneuvoja (esim. tuoreempi GTE Passat), niin eipä nuo maantieajossa niin taloudellisia ole, kun pääasiassa mennään sillä bensalla. Sinänsä ajaisin mieluiten saksalaisella autolla, kun niistä jotakin tiedän ja löytyy erikoistyökaluja, diagnostiikkaa yms., mutta jotenkin tuntuu siltä, että luotettavia yksilöitä on kovin vaikea löytää. Esim. 5-sarjan E Bemarit vissiin varsin epäluotettavia? Sinänsä minua ei pelota isotkaan tyyppiviat, jos ne on ennaltaehkäistävissä hyvällä ylläpidolla tai huollolla, mutta esim. Porsche Panameran kaltaiset 30t€ akunvaihdot ei kyllä kiinnosta, varsinkin tuollaiset jutut tulevat ilmeisesti melko väistämättä eteen ja se akun kwh hinta on vähintäänkin suolainen.

Ja tosiaan tarvitaan auto viisihenkiselle perheelle ja katumaastureista en ole lähtökohtaisesti kiinnostunut, enkä pakettiautoista. Farmarimallinen henkilöauto olisi paras tai isomman kokoluokan porrasperä "edustusauto", kunhan siihen saa vetokoukun (esim. hybridi S-mersu ei siksi toimi). Budjetti max 60t€ ja käytettyä etsin.

Vai skippaanko kokonaan ja etsin täyssähköisiä? Vaihtoehdot omilla spekseilläni tosin hyvin rajalliset (itsellä tulee mieleen lähinnä Model X, Taycan Cross Turismo ja i5 Touring ja näistä vain Model X missään järjellisessä hintaluokassa).
Heitän sulle ajatuksen boksin ulkopuolelta. Hybridin sijaan käy koeajamassa ID.7 farmari, menee budjettiisi, ja muutama tonni budjettiin lisää niin saat full spec GTX version nelivedolla, isolla akulla, tuuletetuilla penkeillä, jne jne. Halvemmissa versioissa muistat vaan ruksia sen DCC alustan, niin on ajettavuus kohdillaan. Budjetin ylityksen voi perustella sillä että uudessa on takuu eikä riskiä remonteista ihan heti, siinä voi jokunen tonni säästyä. Minusta tuo ei häviä yhtään paremmille "premium" merkeille ominaisuuksissaan eikä ajettavuudessa kunhan tuo DCC-alusta on mukana. Olin todella positiivisesti yllättynyt kun otin pitkään koeajoon.

Mun mielestä plugari kannattaa vain jos ajoprofiili on sellainen että tulee paljon lyhyttä lähiajoa. Tällöin tankilla tarvitsee käydä vain kun lähtee kauemmas. Jos jatkuvasti tulee reissuja kauemmas, niin se on aika lähellä tavallista bensa-autoa, ja silloin katselisin perinteistä polttomoottoria tai sähköautoa.
 
Heitän sulle ajatuksen boksin ulkopuolelta. Hybridin sijaan käy koeajamassa ID.7 farmari, menee budjettiisi, ja muutama tonni budjettiin lisää niin saat full spec GTX version nelivedolla, isolla akulla, tuuletetuilla penkeillä, jne jne. Halvemmissa versioissa muistat vaan ruksia sen DCC alustan, niin on ajettavuus kohdillaan. Budjetin ylityksen voi perustella sillä että uudessa on takuu eikä riskiä remonteista ihan heti, siinä voi jokunen tonni säästyä. Minusta tuo ei häviä yhtään paremmille "premium" merkeille ominaisuuksissaan eikä ajettavuudessa kunhan tuo DCC-alusta on mukana. Olin todella positiivisesti yllättynyt kun otin pitkään koeajoon.

Mun mielestä plugari kannattaa vain jos ajoprofiili on sellainen että tulee paljon lyhyttä lähiajoa. Tällöin tankilla tarvitsee käydä vain kun lähtee kauemmas. Jos jatkuvasti tulee reissuja kauemmas, niin se on aika lähellä tavallista bensa-autoa, ja silloin katselisin perinteistä polttomoottoria tai sähköautoa.

Mää yhdessä vaiheessa mietin tuota ID.7:aa, mutta siinä on pari deal breakeria itselle: aivan käsittämättömän ruma omaan silmään ja se sisustus on askeettinen. Joo, nämä on toki täysin makuasioita ja pitää varmaan sulatella vielä tätä.
 
Mää yhdessä vaiheessa mietin tuota ID.7:aa, mutta siinä on pari deal breakeria itselle: aivan käsittämättömän ruma omaan silmään ja se sisustus on askeettinen. Joo, nämä on toki täysin makuasioita ja pitää varmaan sulatella vielä tätä.
Joo näinhän se on ja itse pitää kokea ja muodostaa se oma mielipide. Itse olin vain ohimennen katsomassa miltä se farmari näyttää, ja myyjä melkein pakotti ottamaan sen illaksi koeajoon. Suostuin sitten ja näkemys muuttui paljonkin siitä mitä se pelkällä päältä päin katsomiselta oli. Varsinkin ne pekit ja hieronta+tuuletus oli tosi hyvä vaikka viileä keli olikin. En viitsi tämän enempää plugariketjuun spämmätä sähköautosta.

Tällä hetkellä Mersun plugari alla ja pikku hiljaa alkaa näyttää että seuraava olisi täyssähkö. Tällainen transitiovaihe menossa omassa päässä.
 
Ongelma olisi seuraavanlainen:

Tällä hetkellä ajossa biokaasulla kulkeva Passat ja polttoainekulut sellaiset 1€/l, eli n. 6-7€ per 100 km. En osaa oikein enää ajatella normaali bensa- tai dieselautolla ajamista ja uusia kaasuautoja ei enää saa. Olen yhtenä vaihtoehtona miettinyt jonkinlaista bensiinihybridiä, mutta kun olen toisinaan saanut lainaan joitakin ajoneuvoja (esim. tuoreempi GTE Passat), niin eipä nuo maantieajossa niin taloudellisia ole, kun pääasiassa mennään sillä bensalla. Sinänsä ajaisin mieluiten saksalaisella autolla, kun niistä jotakin tiedän ja löytyy erikoistyökaluja, diagnostiikkaa yms., mutta jotenkin tuntuu siltä, että luotettavia yksilöitä on kovin vaikea löytää. Esim. 5-sarjan E Bemarit vissiin varsin epäluotettavia? Sinänsä minua ei pelota isotkaan tyyppiviat, jos ne on ennaltaehkäistävissä hyvällä ylläpidolla tai huollolla, mutta esim. Porsche Panameran kaltaiset 30t€ akunvaihdot ei kyllä kiinnosta, varsinkin tuollaiset jutut tulevat ilmeisesti melko väistämättä eteen ja se akun kwh hinta on vähintäänkin suolainen.

Ja tosiaan tarvitaan auto viisihenkiselle perheelle ja katumaastureista en ole lähtökohtaisesti kiinnostunut, enkä pakettiautoista. Farmarimallinen henkilöauto olisi paras tai isomman kokoluokan porrasperä "edustusauto", kunhan siihen saa vetokoukun (esim. hybridi S-mersu ei siksi toimi). Budjetti max 60t€ ja käytettyä etsin.

Vai skippaanko kokonaan ja etsin täyssähköisiä? Vaihtoehdot omilla spekseilläni tosin hyvin rajalliset (itsellä tulee mieleen lähinnä Model X, Taycan Cross Turismo ja i5 Touring ja näistä vain Model X missään järjellisessä hintaluokassa).
Tuo on niin riippuvaista omasta ajoprofiilista, että miten esim sähköavusteinen hybridi sattuu sopimaan kullekkin. Mulla on kustannukset 4,5 €/100 km RAV4 plugarilla, eli (18 kWh + 1 L)/100 km nyt kun on 4 vuotta ajeltu ja 100 tkm. Tuo on siis ympärivuotisen ajamisen kulutus. En osaa plugaria silti erikseen kenellekään suositella, jos ei ole omasta ajoprofiilista kunnollista käsitystä ja päätyy ajamaan esim pelkästään bensalla ja 6 L/100 km kulutukseen. Oma ajoprofiili on siis sellainen, että tavallisella hybridillä sen sai suoritettua 5,3 L/100 km ja myös ympärivuotisesti laskettuna. Sinänsä tuossa on hyvä verrokki ittelle, kun RAV4 plugarissa on täsmälleen sama moottori molemmissa versioissa, eli 2,5 L bensakone vaparina.
 
Ongelma olisi seuraavanlainen:

Tällä hetkellä ajossa biokaasulla kulkeva Passat ja polttoainekulut sellaiset 1€/l, eli n. 6-7€ per 100 km. En osaa oikein enää ajatella normaali bensa- tai dieselautolla ajamista ja uusia kaasuautoja ei enää saa. Olen yhtenä vaihtoehtona miettinyt jonkinlaista bensiinihybridiä, mutta kun olen toisinaan saanut lainaan joitakin ajoneuvoja (esim. tuoreempi GTE Passat), niin eipä nuo maantieajossa niin taloudellisia ole, kun pääasiassa mennään sillä bensalla. Sinänsä ajaisin mieluiten saksalaisella autolla, kun niistä jotakin tiedän ja löytyy erikoistyökaluja, diagnostiikkaa yms., mutta jotenkin tuntuu siltä, että luotettavia yksilöitä on kovin vaikea löytää. Esim. 5-sarjan E Bemarit vissiin varsin epäluotettavia? Sinänsä minua ei pelota isotkaan tyyppiviat, jos ne on ennaltaehkäistävissä hyvällä ylläpidolla tai huollolla, mutta esim. Porsche Panameran kaltaiset 30t€ akunvaihdot ei kyllä kiinnosta, varsinkin tuollaiset jutut tulevat ilmeisesti melko väistämättä eteen ja se akun kwh hinta on vähintäänkin suolainen.

Ja tosiaan tarvitaan auto viisihenkiselle perheelle ja katumaastureista en ole lähtökohtaisesti kiinnostunut, enkä pakettiautoista. Farmarimallinen henkilöauto olisi paras tai isomman kokoluokan porrasperä "edustusauto", kunhan siihen saa vetokoukun (esim. hybridi S-mersu ei siksi toimi). Budjetti max 60t€ ja käytettyä etsin.

Vai skippaanko kokonaan ja etsin täyssähköisiä? Vaihtoehdot omilla spekseilläni tosin hyvin rajalliset (itsellä tulee mieleen lähinnä Model X, Taycan Cross Turismo ja i5 Touring ja näistä vain Model X missään järjellisessä hintaluokassa).

Itse oltiin samassa tilanteessa vuosi sitten, kaasupassatin mittariin oli jo kertynyt 285 tkm, joista ite ajettiin noin satanen. Rupes vaan kyrsii ne jatkuvat ongelmat, joita ei hyvällä huollollakaan saa autettu, kuin ehkä tulemaan vähän myöhemmin vastaan. Siihen jakopää uusittiin, kansiremppa, dsg:n mekatroniikka ja turbo. Myydessä oli alustavaa kaksoimassan kilahtelua kuultavissa. Toson se ostettaessa tiedostin 1.4 tsi ja dsg ongelmat ja itellä vcds vieläkin, jne...

Vuosi sitten ite ajettiin/kokeiltiin muutamia malleja, mut itellä mittaa reilu 190 senttiä ja taakseni pitää mahtua teini istumaan pidemmänkin matkan mielekkäästi ja kamat mukaan, joo osa kulkee tarvittaessa kattoboksissa, kuten meni passatissakin. Sähköautoa ei oikeastaan ajateltu, koska rivarissamme ei saa ladata sähköautoa, mutta hybridille saatiin sähkötolpasta päivitetty latauspiste. Eiköhän siit sukosta sais samalla 8 A sähkistäkin ladattu, mut kielto, ni olkoon.
Itse päädyttiin Kia Optima plugariin, muutamista syistä:
silloin ei ollut tarjolla montaakaan farkkua, joissa ois tilaa meille ja hinta/takuu/ajetut kilsat sopivat.

Sitten piti enää löytää oikea yksilö, jossa eber/webasto, tehdastakuu voimassa, eli huollot tehty ajallaan ja arviolta meidän ajolla 150tkm tulee täyteen syksyyn 2027 (tai alkavaan talveen), ajallisesti takuuta samaan syksyyn.

Minkä nyt ostais? Vaikea sanoa, voi olla että päätyis vieläkin Optimaan, yksi ehto on se että kotilautauksella pitää päästä töihin ja takas (= 38 km), ettei siihen tarvita bensakonetta (eber kuluttaa sen 6dl tunnissa), siitä syntyy kuitenkin suurin osa kilsoista. Harkintaan varmaan tulis mukaan muutamia sähköautoja, töissä olisi vielä mahdollista ladata suht edullisesti, mutta ne on kysyttyjä paikkoja ja lataajat yleistyy.
 
Onko tässä mitään järkeä:

Eli plugari jonka akulla pääsee 100+ km. Hinta päälle 50k€ jolla rahalla saisi jo oikean sähköauton ja viimeistään sitten sähkö on halvempi kun ottaa huomioon tuon polttomoottorin vaatimat huollot.

Tuolla sitten moni varmaan vielä pihistelee ja ajaa aina sähköllä samalla kun bensatankkiin kerääntyy vettä ja pääsee maksamaan koneremppaa sun muuta.
 
Onko tässä mitään järkeä:

Eli plugari jonka akulla pääsee 100+ km. Hinta päälle 50k€ jolla rahalla saisi jo oikean sähköauton ja viimeistään sitten sähkö on halvempi kun ottaa huomioon tuon polttomoottorin vaatimat huollot.

Tuolla sitten moni varmaan vielä pihistelee ja ajaa aina sähköllä samalla kun bensatankkiin kerääntyy vettä ja pääsee maksamaan koneremppaa sun muuta.
Lähtisin ihan siitä liikkeelle että vag, eiköhän tuohonkin ole saksalainen insinööri keksinyt jonkun suunnittelun kukkasen josta omistaja pääsee nauttimaan juuri sopivasti takuun umpeuduttua!

Mutta joo, ei mitään järkeä!
 
Onko tässä mitään järkeä:

Eli plugari jonka akulla pääsee 100+ km. Hinta päälle 50k€ jolla rahalla saisi jo oikean sähköauton ja viimeistään sitten sähkö on halvempi kun ottaa huomioon tuon polttomoottorin vaatimat huollot.

Tuolla sitten moni varmaan vielä pihistelee ja ajaa aina sähköllä samalla kun bensatankkiin kerääntyy vettä ja pääsee maksamaan koneremppaa sun muuta.
Juuri optimaalinenhan tuollainen on sellaiselle joka joutuu tasaisesti ajelemaan pidempää pätkää. Esim tuttavapiirissä on tapauksia jotka ajavat tyyliin hki-tku välin useamman kerran viikkoon mitä ei nykyiset sähköautot tahdo oikeen edestakaisin mennä jos ajelee sitä vauhtia mitä tuolla porukka ajaa eli 130-140. Ja joo siitä selviäisi yhdellä nopealla latausstopilla mutta se on melkoista myrkkyä monelle pysähtyä edes siksi vartiksi auton takia.
Muut ajot kotikulmilla sitten 100% sähköllä.
 
Onko tässä mitään järkeä:

Eli plugari jonka akulla pääsee 100+ km. Hinta päälle 50k€ jolla rahalla saisi jo oikean sähköauton ja viimeistään sitten sähkö on halvempi kun ottaa huomioon tuon polttomoottorin vaatimat huollot.

Tuolla sitten moni varmaan vielä pihistelee ja ajaa aina sähköllä samalla kun bensatankkiin kerääntyy vettä ja pääsee maksamaan koneremppaa sun muuta.
E95 sisältää sen verran etanolia että vesi ei ehkä ole ongelma.
Muuten samaa mieltä. Toki aina löytyy niitä joiden pitää päästä Itä-Lapissa reissamaan ilman latausongelmia.
 
Eiköhän toi varoita jos on yli 6 kk vanhaa bensaa. Ja hetken päästä pakottaa polttiksen päälle.

Muutenhan tuossa ei ole järven häivää jos laskee merkkiuskollisuuden pois.
 
Kovasti meinaa Cuprassa takalevyt ruostua, kun niin harvoin niitä arkikäytössä käytetään, kun rekuperaatio on aika voimakasta ja saa jarruttaa ihan tosissaan, että mekaaniset jarrut nappas kiinni. Olen tehnyt sitä, että välillä ajanut isompiä mäkiä alas, lyönyt vapaalle ja jarruttanut, jolloin jarrutetaan vain mekaanisilla jarruilla, mutta eipä ole juurikaan takajarrulevyt siitä kiillottuneet. Tokihan ne voi olla jopa jumissa, vaikka ei autossa ole kun 33tkm mittarissa.

Onko tuolle mitään järkevää tapaa/kikkaa, millä saisi noita takalevyjä vähän käytettyä, muuta kuin polkea jarrua ihan huolella?
 
Kovasti meinaa Cuprassa takalevyt ruostua, kun niin harvoin niitä arkikäytössä käytetään, kun rekuperaatio on aika voimakasta ja saa jarruttaa ihan tosissaan, että mekaaniset jarrut nappas kiinni. Olen tehnyt sitä, että välillä ajanut isompiä mäkiä alas, lyönyt vapaalle ja jarruttanut, jolloin jarrutetaan vain mekaanisilla jarruilla, mutta eipä ole juurikaan takajarrulevyt siitä kiillottuneet. Tokihan ne voi olla jopa jumissa, vaikka ei autossa ole kun 33tkm mittarissa.

Onko tuolle mitään järkevää tapaa/kikkaa, millä saisi noita takalevyjä vähän käytettyä, muuta kuin polkea jarrua ihan huolella?
Itse olen tehnyt lukkojarrutuksia hiekkatiellä. Kaveri sanoi että peruuttaa ja jarruttaa, niin takalevyt kiillottuisi -en ole kokeillut vielä, toimiiko?
 
Kun lumet tulee niin esp laittaa kyllä takajarrut töihin kun menee parkkipaikalle vähän suttaileen.
 
Viimeksi muokattu:
Kun lumet tulee niin esp laittaa kyllä takajarrut töihin kun menee parkkipakalle vähän suttaileen.

Ongelma on siinä ettei ihmiset uskalla tehdä mitään mikä aiheuttaa valon vilkkumisen mittaristossa = jarrut ei saa käyttöä. Itsellä välillä kun on talvella vähän lapsettanut, niin levyt on ollut punahehkussa.

Toinen on se, että moottoriin kyllä öljyjä vaihdellaan joka vuosi, mutta oman ja muiden hengen tärkeintä varustetta, jarruja ei huolleta vuosittain!
 
Kun tulee talvikeli niin meet hiljaisemmalle jäiselle tielle, reilu sata mittariin ja poljin pohjaan. Toista joskus.
 
Mulle sano huollossa ukko ettei tarvi kun auto paikallaan pumpata jarrua kunnolla pohjaan välillä niin estää ainakin jumiutumiset. Toki levyjä ei saa puhtaaksi kuin jarruttelemalla kunnolla.
 
Juu en usko että ne jumissa on, mutta tulee vain niin vähän niitä käytettyä. Ei ole tullut tuolla vielä kärryä vedettyä, mutta olen kuullut, että kärryn kanssa saa helposti takajarrutkin peliin.
 
Kiihdytys johonkin 80 km/h vähintään ja sitten täysjarrutus jarrupedaali pohjassa koko ajan. Näitä toistelet niin lähtee ruoste. Autojen väliset erot vaikuttavat paljonko tuota pitää toistella. Itselataavissa Toyotoissa en ole nähnyt ruostetta levyissä.
 
Ihan vain uteliaisuutta kyselen: onko hybrideissä takajarrut(+käsijarru) toteutettu vastaavalla tavalla kuin polttiksissa? Jos rakenne on edes etäisesti samankaltainen kuin polttiksissa, niin jarrut tulisi kyllä herkistellä 2x vuosi(vuosihuollon tai renkaanvaihdon yhteydessä), jos haluaa välttyä ongelmilta. Regeneroinnin aiheuttama järrujen käyttämättömyys vielä lisää riskiä.
 
Yksi keino on ladata auton akku täyteen, jolloin 100% akulla rekuperaatio on todella pientä. Itse jarruttelen aina ensimmäiseen risteykseen vähän lujempaan niin saa levytkin vähän töitä. Aiemmin annettu vinkki jarrutteluista on myös hyvä mielestäni.
 
Ei se regeni ole niin tehokas etteikö kovassa jarrutuksessa kitkajarrut ota koppia varsinkin hybridissä. Maantienopeudesta ripeä hidastus niin lähtee ruosteet levyistä.
 
Jep, mutta normikäytössä, ainakin omalla ajokäyttäytymisellä mekaanisia jarruja tulee käytettyä todella harvoin, välillä toki ja etulevyt onkin hyvässä hapessa, takalevyt ei niinkään. Auto ollut minulla siis 2kk ja veikkaampa, ettei edellistä omistajaa ole takajarrulevyjen kunto juuri mietityttäny. Eiköhän ne siitä kirkastu ja jos ei, niin sitten vaihdetaan levyt ja palat.
 
Jep, mutta normikäytössä, ainakin omalla ajokäyttäytymisellä mekaanisia jarruja tulee käytettyä todella harvoin, välillä toki ja etulevyt onkin hyvässä hapessa, takalevyt ei niinkään. Auto ollut minulla siis 2kk ja veikkaampa, ettei edellistä omistajaa ole takajarrulevyjen kunto juuri mietityttäny. Eiköhän ne siitä kirkastu ja jos ei, niin sitten vaihdetaan levyt ja palat.
Levyjen ja palojen vaihdolla ei tee mitään, ellei ne liiku siellä satulassa.

Jarrut on tarkoitettu käytettäväksi, ihan normikäytössä, ei vain hätävaralle.
 
Onhan ne tarkoitettu käytettäväksi. Sille ei vain mitään mahda, jos joku insinööri ne on suunnitellut niin, että ne ei normikäytössä juuri ole käytössä.
 
Onhan ne tarkoitettu käytettäväksi. Sille ei vain mitään mahda, jos joku insinööri ne on suunnitellut niin, että ne ei normikäytössä juuri ole käytössä.
EI olisi mitenkaan erikoista insinooritiedetta valmistaa jurruista sellaisia ettei niihin korrosiio vaikuta. Kai niista tulisi 4-8 kertaa kalliimpia mutta ei ne silti iso era olisi uuden auton hinnassa. 99% asia hoituisi jos silla etta jarruissa ei olisi liukutappeja vaan kaksi mantaa. Ja sylinteri ja manta olisivat pinnoitettu jollain sellaista materiaalilla joka ei ruostu.

Mutta kylla hiukan sellainenkin asia on etta ei minulle ole koskaan tullut koskaan vastaan sellaisia levyjarruja jotka olisivat tehottomia. Ei ne taysin ole jumiutuneet vaan toimivat vain yhteen suuntaan ja jaavat laahaamaan. Rumpujarruja on sitten ollut tehottomia ja niissa on sitten ollut kyseessa oljujen vuotaminen rumpuun tai se etta kasijarrun saadot ovat vituillaa.
 
Jep, mutta normikäytössä, ainakin omalla ajokäyttäytymisellä mekaanisia jarruja tulee käytettyä todella harvoin, välillä toki ja etulevyt onkin hyvässä hapessa, takalevyt ei niinkään. Auto ollut minulla siis 2kk ja veikkaampa, ettei edellistä omistajaa ole takajarrulevyjen kunto juuri mietityttäny. Eiköhän ne siitä kirkastu ja jos ei, niin sitten vaihdetaan levyt ja palat.
Pari vuotta sitten kun ostin 508-plugarin n. 30 tkm rullattuna ja reilun vuoden ikäisenä, takajarrut olivat käytännössä täysin jumittuneet.

Koetin toki ensin jarrutella vapaalla abseille saakka ja kikkailla sähköisellä käsijarrulla, mutta ei siitä ollut enää mitään iloa. Jarrupalat piti lopulta hakata vasaralla irti kannakkeistaan, kun ruoste oli turvottanut ne kiinni.

Merkkiliikkeen mukaan tämä oli tietysti täysin normaalia kulumaa takuunalaisessa autossa. :smoke:
 
Omassa GLC:ssä on tuo regeni kohtalaisen heikko, varsinkin jos vertaa sähköautoon. Ei tarvitse kovin lujaa jarrua polkea niin regen asteikko menee tappiin ja jarrupalat tulee mukaan. Lisäksi se viimeinen kävelyvauhdista nollaan jarrutus tehdään aina jarrupaloilla. Niin ja sähköinen käsijarru menee automaattisesti päälle kun auton sammuttaa, sekin liikuttaa jarrupaloja. Eli jokaisessa pysähtymisessä satulat saa jumppaa. Ja hyvin ovat pysyneetkin kunnossa.
 
Sama Cuprassakin on, että käsijarru menee päälle aina kun sammuttaa, että luulisi kyllä noiden jarrujen liikkuvan. Ja oikeastaan kyllä ne takapalatkin levyyn on ottanut, mutta hieman yli puolet levystä ruosteessa ja ottaa tuolta sisä laidasta.
 
Onko tuota hybridiautojen laajennettua akkutakuuta (kilometriraja/x vuotta) koeponnistettu missään jos autoa on huollettu muualla kuin merkkihuollossa, huolto-ohjelman mukaisesti. Ainakin Skodan takuuehdoissahan väitetään sen katoavan sillä sekunnilla jos vaihdatat vaikka öljyt muualla kuin valtuutetussa huoltoliikkeessä, mutta lakiteknisesti tämä epäilyttää.
 
Onko tuota hybridiautojen laajennettua akkutakuuta (kilometriraja/x vuotta) koeponnistettu missään jos autoa on huollettu muualla kuin merkkihuollossa, huolto-ohjelman mukaisesti. Ainakin Skodan takuuehdoissahan väitetään sen katoavan sillä sekunnilla jos vaihdatat vaikka öljyt muualla kuin valtuutetussa huoltoliikkeessä, mutta lakiteknisesti tämä epäilyttää.
Takuu on valmistajan vapaaehtoinen ohjelma ja voivat tietty sen säännöt itse määrittää. Mutta virhevastuusta tai akun odotetusta eliniästä eivät pääse karkuun.
 
Sehän on nimensä mukaisesti laajennettu takuu, valmistaja saa sille laittaa millaiset reunaehdot haluaa. Virhevastuu on taas eri asia, mutta tuo on enemmän goodwilliä tai lisämyyntinä palvelu.
 
Kia Optima on päättänyt alkaa ajoittain ilahduttamaan tällaisella viestillä:

1732026432264.png


Viesti menee yleensä pois kun auton käynnistää uusiksi. Moottorivalo jää välillä palamaan, mutta yleensä sekin katoaa. Googlen perusteella tuon virheen voi Kioissa ilmeisesti aiheuttaa suunnilleen mikä tahansa, mutta kai tuo pitäisi johonkin huoltoon roudata, jotta kuulee kuinka vitun monta tonnia tuokin korjaus tulee maksamaan...

Olisi vaan saatana pitänyt hävittää tuo saatanan romu silloin pari kuukautta sitten jo, kuten alkuperäinen suunnitelma oli. Itseasiassa näin jälkiviisana voi todeta, että olisi pitänyt ylipäätään skipata koko lataushybridi täysin turhana (ja kalliina) välivaiheena ja siirtyä suoraan siihen täyssähköön kuten tarkoitus oli.
 
Viimeksi muokattu:
Kia Optima on päättänyt alkaa ajoittain ilahduttamaan tällaisella viestillä:

1732026432264.png


Viesti menee yleensä pois kun auton käynnistää uusiksi. Moottorivalo jää välillä palamaan, mutta yleensä sekin katoaa. Googlen perusteella tuon virheen voi Kioissa ilmeisesti aiheuttaa suunnilleen mikä tahansa, mutta kai tuo pitäisi johonkin huoltoon roudata, jotta kuulee kuinka vitun monta tonnia tuokin korjaus tulee maksamaan...

Olisi vaan saatana pitänyt hävittää tuo saatanan romu silloin pari kuukautta sitten jo, kuten alkuperäinen suunnitelma oli. Itseasiassa näin jälkiviisana voi todeta, että olisi pitänyt ylipäätään skipata koko lataushybridi täysin turhana (ja kalliina) välivaiheena ja siirtyä suoraan siihen täyssähköön kuten tarkoitus oli.

Ootko tsekannut 12V akun kunnon milloin viimeksi? Tojotissa alkaa heittämään hybridierroria ja sitä sun tätä kun 12V akku alkaa väsähtelemään.
 
Takuu on valmistajan vapaaehtoinen ohjelma ja voivat tietty sen säännöt itse määrittää. Mutta virhevastuusta tai akun odotetusta eliniästä eivät pääse karkuun.
Lähtökohtaisesti voivat itse määrittää säännöt, mutta eivät voi vaatia merkkihuollossa käyttöä takuun edellytyksenä kun se vaatimus on erikseen EU:ssa kielletty. Alkuperäisen huolto-ohjelman noudattamista toki voivat vaatia.

Toki varmasti saattavat herkemmin alkaa syyttää huoltoa ja/tai muutenkin olla nuivempia yhtään epäselvissä tapauksissa.
 
Ootko tsekannut 12V akun kunnon milloin viimeksi? Tojotissa alkaa heittämään hybridierroria ja sitä sun tätä kun 12V akku alkaa väsähtelemään.

Joo, tuo on ilmeisesti Kiassakin mahdollisesti syypää. Autossa myös Eber joka tietty rasittaa akkua vielä lisää. En sitten vaan tiedä millä tuon nyt sen ihmeemmin tarkistaisi kuin koko akun vaihtamalla, ja se taas vähän kuumottaa näin modernissa autossa...
 
Joo, tuo on ilmeisesti Kiassakin mahdollisesti syypää. Autossa myös Eber joka tietty rasittaa akkua vielä lisää. En sitten vaan tiedä millä tuon nyt sen ihmeemmin tarkistaisi kuin koko akun vaihtamalla, ja se taas vähän kuumottaa näin modernissa autossa...
Menet akkuja myyvään liikkeeseen, heillä pitäisi olla testeri joka kertoo akun sielunelämästä.
 
Joo, tuo on ilmeisesti Kiassakin mahdollisesti syypää. Autossa myös Eber joka tietty rasittaa akkua vielä lisää. En sitten vaan tiedä millä tuon nyt sen ihmeemmin tarkistaisi kuin koko akun vaihtamalla, ja se taas vähän kuumottaa näin modernissa autossa...
Monessa akkuliikkeessä testaavat ilmaiseksi, ja Motonetissä taitaa maksaa 5-10€.

Ja mitä vaihtoon tulee niin esim. Volvoon oli marmorilla akun vaihto ohjelmointeineen ei ollut montaa kymppiä kalliimpi kuin Motonetin edullisin speksit täyttävä akku, paikallinen akkuliike olisi ollut jo kalliimpi, eli kannattaa marmoriltakin hinta tarkistaa jos vaihtamaan päätyy.

Huono akku voi aiheuttaa vaikka mitä, itsellä oirehti Webaston vikakoodina.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelma olisi seuraavanlainen:

Tällä hetkellä ajossa biokaasulla kulkeva Passat ja polttoainekulut sellaiset 1€/l, eli n. 6-7€ per 100 km. En osaa oikein enää ajatella normaali bensa- tai dieselautolla ajamista ja uusia kaasuautoja ei enää saa. Olen yhtenä vaihtoehtona miettinyt jonkinlaista bensiinihybridiä, mutta kun olen toisinaan saanut lainaan joitakin ajoneuvoja (esim. tuoreempi GTE Passat), niin eipä nuo maantieajossa niin taloudellisia ole, kun pääasiassa mennään sillä bensalla. Sinänsä ajaisin mieluiten saksalaisella autolla, kun niistä jotakin tiedän ja löytyy erikoistyökaluja, diagnostiikkaa yms., mutta jotenkin tuntuu siltä, että luotettavia yksilöitä on kovin vaikea löytää. Esim. 5-sarjan E Bemarit vissiin varsin epäluotettavia? Sinänsä minua ei pelota isotkaan tyyppiviat, jos ne on ennaltaehkäistävissä hyvällä ylläpidolla tai huollolla, mutta esim. Porsche Panameran kaltaiset 30t€ akunvaihdot ei kyllä kiinnosta, varsinkin tuollaiset jutut tulevat ilmeisesti melko väistämättä eteen ja se akun kwh hinta on vähintäänkin suolainen.

Ja tosiaan tarvitaan auto viisihenkiselle perheelle ja katumaastureista en ole lähtökohtaisesti kiinnostunut, enkä pakettiautoista. Farmarimallinen henkilöauto olisi paras tai isomman kokoluokan porrasperä "edustusauto", kunhan siihen saa vetokoukun (esim. hybridi S-mersu ei siksi toimi). Budjetti max 60t€ ja käytettyä etsin.

Vai skippaanko kokonaan ja etsin täyssähköisiä? Vaihtoehdot omilla spekseilläni tosin hyvin rajalliset (itsellä tulee mieleen lähinnä Model X, Taycan Cross Turismo ja i5 Touring ja näistä vain Model X missään järjellisessä hintaluokassa).

Sähköön suoraan ja hyppäät nuo hyrbidit tuolla 60k irtoaa mm. ID 7
 
Olisi vaan saatana pitänyt hävittää tuo saatanan romu silloin pari kuukautta sitten jo, kuten alkuperäinen suunnitelma oli. Itseasiassa näin jälkiviisana voi todeta, että olisi pitänyt ylipäätään skipata koko lataushybridi täysin turhana (ja kalliina) välivaiheena ja siirtyä suoraan siihen täyssähköön kuten tarkoitus oli.

Sähköautoissahan vikoja ei ole? Kaikissa autoissa on vikoja, jopa Toyotassa.
 
Lähtökohtaisesti voivat itse määrittää säännöt, mutta eivät voi vaatia merkkihuollossa käyttöä takuun edellytyksenä kun se vaatimus on erikseen EU:ssa kielletty. Alkuperäisen huolto-ohjelman noudattamista toki voivat vaatia.

Toki varmasti saattavat herkemmin alkaa syyttää huoltoa ja/tai muutenkin olla nuivempia yhtään epäselvissä tapauksissa.

Olisiko jopa niin, että alkuperäisen huolto-ohjelman osaltakin voivat vaatia akkutakuun tiimoilta vain korkeajänniteakkua koskevien huoltokohtien mukaisten tarkistusten ja toimenpiteiden suorittamista asianmukaisesti ja ajallaan.

En siis tiedä, hajatelmia vain.
 
Menet akkuja myyvään liikkeeseen, heillä pitäisi olla testeri joka kertoo akun sielunelämästä.
Minulla on Kian merkkihuollosta 2viikon takaa akun testauraportti, jossa "akku ok". Auto tuli minulle ja seuraavana päivänä ei enää startannut, eli 12v akku oli 6v jännitteessä.

Latasin akun ja testasin irrallaan, niin 45Ah akusta sai 1,3Ah ulos, kunnes jännite oli 4V. Kyseessä Niro täyssähköauto, mutta sama ongelma on plugareissa -eli testeri saattaa testata auton kykyä ylläpitää 12v jännitettä, eikä oikeasti 12V akkua. Suosittelen irroittamaan akunnavan testauksen ajaksi, niin totuus selviää (toki myös vikakoodit pitää sen jälkeen nollata). Aika matalalla kynnyksellä akku kannattaa myös uusia (itse hain biltemasta uuden akun, 59e/st)
 
Sähköautoissahan vikoja ei ole? Kaikissa autoissa on vikoja, jopa Toyotassa.

Onhan niissä, mutta pelkästään sähköauton viat. Plugareissa on siihen päälle vielä kaikki mahdolliset polttiksenkin viat ja näiden yhteistoiminnan vaatimien komponenttien viat. Tarkoitus oli myös hommata uusi auto, joten takuuseen vaan jos jotain porsii.

Minulla on Kian merkkihuollosta 2viikon takaa akun testauraportti, jossa "akku ok". Auto tuli minulle ja seuraavana päivänä ei enää startannut, eli 12v akku oli 6v jännitteessä.

Latasin akun ja testasin irrallaan, niin 45Ah akusta sai 1,3Ah ulos, kunnes jännite oli 4V. Kyseessä Niro täyssähköauto, mutta sama ongelma on plugareissa -eli testeri saattaa testata auton kykyä ylläpitää 12v jännitettä, eikä oikeasti 12V akkua. Suosittelen irroittamaan akunnavan testauksen ajaksi, niin totuus selviää (toki myös vikakoodit pitää sen jälkeen nollata). Aika matalalla kynnyksellä akku kannattaa myös uusia (itse hain biltemasta uuden akun, 59e/st)
Niin uusitko itse akun? Olen kyllä aiempiin autoihin uusinut ja eihän se tosiaan itsessään kummoinen temppu ole kunhan on antanut auton ensin oikeasti sammua kokonaan. Lähinnä nämä uudemmat autot kun alkaa olemaan niin tietokoneistettuja, että 12 V akun vaihdolla vai saada kaikenlaisia ongelmia. Jotain lueskelin, että jollakin oli esim. hävinnyt avaimen koodaus, eli autoa ei saanut enää käyntiin jne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 742
Viestejä
4 497 369
Jäsenet
74 278
Uusin jäsen
Mikat89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom