Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 457
Noissa alle 5l kulutuksissa ei kyllä ole mitään ihmeellistä Toyotan kanssa, perus bensallakin pääsee samohin lukemiin kun vain malttaa.

Edellisellä hybridi corollalla kulutukset pyöri siinä 4-5l välillä, emäntä ajoi pääsääntöisesti aina matalia 4 kulutuksia ja nykyisellä perus bensa turbollakin pääsen alle 5l kulutuksiin.
Ajan lähinnä kaupunkiajoa, dieselmersu vei 10 litraa. Harkitsin plugariakin, mutta päätin jättää väliin.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
885
Se on joka tapauksessa halvempaa, mutta olisihan se hyvä tietää. Matala tuo kulutus kuitenkin on. Oma itselataava corolla menee alle viiden litran. Toisena mietinnässä oli bmwv330ix.
Noissa alle 5l kulutuksissa ei kyllä ole mitään ihmeellistä Toyotan kanssa, perus bensallakin pääsee samohin lukemiin kun vain malttaa.

Edellisellä hybridi corollalla kulutukset pyöri siinä 4-5l välillä, emäntä ajoi pääsääntöisesti aina matalia 4 kulutuksia ja nykyisellä perus bensa turbollakin pääsen alle 5l kulutuksiin.
Kulutuslukemat ovat hyvä jos puolet totuudesta kun vertaillaan itselataavia hybridejä vs. plugarihybridejä.

"Itse latailevat" miehet unohtavat mm. sen varsinaisten plugareiden ylivoimaisesti upeimman mukavuusominaisuuden: ohjaamon etälämmityksen ja -jäähdytyksen. Itse en esimerkiksi ole tänä hellekesänä noussut kertaakaan autoon, joka olisi ollut sisältä kuuma :kahvi: Tai talvella autoon, jota olisi pitänyt skrabailla. Vaan kabiinissa on aina se 19,5 C mitä olen ilmastointiin asettanut.

Jos en olisi näin mukavuudenhaluinen, nelikybäinen ukkeli niin ajoneuvoni kulutuslukemat olisivat nykyistäkin pienemmät. Koska ajoneuvossani on plugariksi erittäin pieni akku ja yksi kesäinen ohjaamon etäviilennyskerta syö sen rangesta 4-5km eli noin 15-20%. Viileillä keleillä etälämmitys syö jopa 10km eli 50% auton pakkasrangesta.

:kahvi:

Puhumattakaan plugarin sähköllä ajamisen leppoisuudesta (edes se 20-30-40km) vs. itselataava bensa, jolla korkeintaan hiivitään kaupan parkkialueella - tai kotipihassa. Kun sen kokee, sen tietää. En yhtään ihmettele että sähköautoja juhlitaan.
 
Viimeksi muokattu:

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
957
Sähköt maksaa murto-osan polttoaineista, varsinkin jos ilman "plugariominaisuutta" vastaavan tyyppinen erikoisauto kuluttaisi sen 10-15L/100km :kahvi:

Toisekseen sähkön kulutuksen seuranta ei ole yhtä helppoa (näppärää) kuin polttoaineen kulutuksen laskeminen tripillä ja tankatulla litramäärällä. Ajotietokoneiden näyttämät on ihan huuhaata ja niiden kulutuksien ilmoittelu ihan höpönlöpöä. En jaksa alkaa jokaikisen tankkaamisen yhteydessä laskemaan bensatankillisen (800-2000km) aikana ladatun sähkön määrää.

Entäpä miten paljon yhden bensatankillisen aikana regenroitu sähkö vääristää sen kulutusta? Painavampi auto -> regeneroi "tehokkaammin" energiaa kuin aerodynaamisesti optimoitu, 1450kg painoinen, sähköajossa ainutlaatuisesti etuvetoinen plugariurheiluauto -> tämä johtaa näennäiseen vääristymään.

Johtopäätös:

-Sähkön kulutuksen ynnääminen (plugareissa) on turhaa.
Polttoaineenkulutuksen mittaaminen se vasta turhaa onkin jos jätetään laskematta autoa pääasiassa eteenpäin viemän energian kulut.
Sähkönkulutuksen mittaaminen onnistuu helposti latauspisteessä olevalta mittarilta tai kaupalliselta asemalta saatavasta kuitista.

OT: Penarilla tuskin löytyy noin kevyttä urheiluautoa, voimistelumalleja sen sijaan saattaa löytyä.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
885
Polttoaineenkulutuksen mittaaminen se vasta turhaa onkin jos jätetään laskematta autoa pääasiassa eteenpäin viemän energian kulut.
Sähkönkulutuksen mittaaminen onnistuu helposti latauspisteessä olevalta mittarilta tai kaupalliselta asemalta saatavasta kuitista.

OT: Penarilla tuskin löytyy noin kevyttä urheiluautoa, voimistelumalleja sen sijaan saattaa löytyä.
Entä jos latailee autoaan mm. superschukotöpselistä kiinteään kuukausihintaan ja töissä sekä muutaman kaverin luona ihan ilmaiseksi? Kuluja on verraten haasteellista ynnäillä. Itse en ole vielä päässyt elämässäni siihen pisteeseen, että kaverit tai työpaikka kaataisivat bensatankkiini ilmaista bensaa.

:hmm:

Sen mitä olen tolla BMW -merkkisellä plugarilla ajellut, täällä ruuhka-Espoossa pyörinyt siten, että asioiden hoitamisen koko ajelu on mennyt "pakkosähkömoodissa". Auton ajotietokone (eli väärä tapa seurata minkä tahansa ajoneuvon kulutusta), on näyttänyt 13-15kWh / 100km.

Kuinkahan moni täyssähköilevä "teslajoni" ilmoittelee latauksista omilla kätösillä laskettujen kwh:n mukaisen kulutuksen, eikä auton ilmoittamaa - valheellista - lukemaa. Veikkaan että aniharva.

PS.

1486-1567 kg (3276-3455 lbs)

:kahvi:
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
957
Entä jos latailee autoaan mm. superschukotöpselistä kiinteään kuukausihintaan ja töissä sekä muutaman kaverin luona ihan ilmaiseksi? Kuluja on verraten haasteellista ynnäillä. Itse en ole vielä päässyt elämässäni siihen pisteeseen, että kaverit tai työpaikka kaataisivat bensatankkiini ilmaista bensaa.

:hmm:

Sen mitä olen tolla BMW -merkkisellä plugarilla ajellut, täällä ruuhka-Espoossa pyörinyt siten, että kaikki ajelu on mennyt "pakkosähkömoodissa". Auton ajotietokone (eli väärä tapa seurata minkä tahansa ajoneuvon kulutusta), on näyttänyt 13-15kWh / 100km.

Kuinkahan moni "teslajoni" ilmoittelee itse latauksista laskettujen kwh:n mukaisen kulutuksen, eikä auton ilmoittamaa - valheellista - lukemaa. Veikkaan että aniharva.

PS.

1486-1567 kg (3276-3455 lbs)

:kahvi:
Kiinteä kuukausihinnan ja ilmaisen latauksen kulut on helppo laskea. Kulutuksen laskeminen noista voi olla jo haastellisempaa.
Tyypillinen suomalainen osaa huijata parhaiten itseään auton kuluissa (riippumatta käyttövoimasta):
Mitataan kulutus auton omasta kulutusmittarista pitkällä kesälomareissulla tai jollain tietyllä pätkällä jossa kulutus on mahdollisimman pieni ja tämän perusteella lasketaan koko vuoden kulutus. Ei huomioida lataushäviöitä, esilämmitystä tai polttoainekäyttöisen lämmittimen kulutusta.
Ei kovinkaan moni "Joni" ilmoita kulujaan oikein.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
885
Kiinteä kuukausihinnan ja ilmaisen latauksen kulut on helppo laskea. Kulutuksen laskeminen noista voi olla jo haastellisempaa.
Tyypillinen suomalainen osaa huijata parhaiten itseään auton kuluissa (riippumatta käyttövoimasta):
Mitataan kulutus auton omasta kulutusmittarista pitkällä kesälomareissulla tai jollain tietyllä pätkällä jossa kulutus on mahdollisimman pieni ja tämän perusteella lasketaan koko vuoden kulutus. Ei huomioida lataushäviöitä, esilämmitystä tai polttoainekäyttöisen lämmittimen kulutusta.
Ei kovinkaan moni "Joni" ilmoita kulujaan oikein.
Itse seuraan vain täysimääräisesti omasta lompakosta helposti excelkaavaan menevää kuluerää, eli polttoainetta. Kukaan muu ei aja tai tankkaa autojani, en saa mistään ilmaiseksi tai kiinteällä kk-hinnalla polttoainetta. Sähkön kulutuksen seuraaminen siinä rinnalla on minulle liian työlästä. Auto ei sitä (pitkän aikavälin) osaa näyttää - ja tosiaan auton näyttämät voivat olla ihan huuhaata vaikka omistaja muuta itselleen uskottelisi.

Jos valmistajan "My BMW" -äppissä olisi plugareille(kin) jonkinsortin kWh/100km -näkymä niin ilmoittaisin sen ... varauksella. Mutta ajoneuvon iästä riippuen ko. äppi antaa joko todella laajasti käyttötietoa (täyssähköt, upouudet plugarit - vertailua muihin omistajiin ym.) tai sitten todella vähän oma early gen plugari.

Edellinen autoni, BMW:n "gen 2" -plugari (740Le) osasi seurata sähkönkulutusta per tankillinen vain 999km saakka. Sen jälkeen meni tilttiin. Tuokin valehteli siten, että sähköisiä kilometrejä tuli "sähkökulutuksen trippimittariin" kun autolla "valutteli" (ns. coasting ominaisuus). Eli auton moottori sammuu ja voimalinja irroitetaan renkaista vierintävastuksen minimoimiseksi -> IT-aivo laski sen sähköllä ajamiseksi nollakulutuksella.

Tätäkään knoppia varmaan kukaan omistaja ei tiedä -> luottaa sokeasti ajotietokoneen näyttämiin lukemiin.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
885
20230415_140026.jpg


-Tämmöistä lyhyen matkan dataa auto antaa, mutta en tosiaan luota pätkän vertaa siihen, miten sähköaivo on laskenut virrankulutuksen.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
957


-Tämmöistä lyhyen matkan dataa auto antaa, mutta en tosiaan luota pätkän vertaa siihen, miten sähköaivo on laskenut virrankulutuksen.
Nopeasti katsottuna (laskematta yhtään mitään) tuo sähkökulutus on luultavasti aivan oikein. Kyseessä on melko varmasti auton liikkumiseen kuluttama sähkö, joka ei luultavasti osaa huomioida lataushäviöitä ja tuskin myöskään mahdolliseen esilämmitykseen tai viilennykseen käytettyä energiaa.
Kokonaiskulutus ei vaikuta olevan mikään erityisen alhainen (jos kuva on kesältä), muttei myöskään korkea.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
853
Sähköt maksaa murto-osan polttoaineista, varsinkin jos ilman "plugariominaisuutta" vastaavan tyyppinen erikoisauto kuluttaisi sen 10-15L/100km :kahvi:

Toisekseen sähkön kulutuksen seuranta ei ole yhtä helppoa (näppärää) kuin polttoaineen kulutuksen laskeminen tripillä ja tankatulla litramäärällä. Ajotietokoneiden näyttämät on ihan huuhaata ja niiden kulutuksien ilmoittelu ihan höpönlöpöä. Itse en jaksa alkaa jokaikisen tankkaamisen yhteydessä laskemaan bensatankillisen (800-2000km) aikana autoon lataamani sähkön määrää. Eli kirjaimellisesti "sähkönkulutuksen trippi" (tottakai itse laskettuna) nollata samaan aikaan kun olen tankkaamassa ja sitten jälleen kun tankkaat seuraavan kerran. Mistä tiedät eksaktin määrän energiaa joka noina hetkinä on akustossa? Ainakaan bemareista ei löydy valikoista kuin prosentuaalinen määrä, ei kWh määrää hetkellä X tai Y.

Menee melko työlääksi :kahvi:

Entäpä miten paljon yhden bensatankillisen aikana regenroitu sähkö vääristää (kaunistaa) varsinaista ladatun sähkön kulutusta? Painavampi auto -> regeneroi "tehokkaammin" energiaa kuin aerodynaamisesti optimoitu, 1450kg painoinen, sähköajossa ainutlaatuisesti etuvetoinen plugariurheiluauto -> tämäkin johtaa näennäiseen vääristymään.

Johtopäätös:

-Sähkön kulutuksen ynnääminen (plugareissa) on turhaa.
Johtopäätöksen kanssa samoilla linjoilla. Käytetty energia on murusia arvon alenemaan verrattuna.

Parasta olisi laskea kaikki kulut+ arvon alenema ja saada siitä ynnättyä ajetun kilometrin hinta.

Primera 1.6b 0,30€/km
Countryman phev 1,1€/km
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 457
Johtopäätöksen kanssa samoilla linjoilla. Käytetty energia on murusia arvon alenemaan verrattuna.

Parasta olisi laskea kaikki kulut+ arvon alenema ja saada siitä ynnättyä ajetun kilometrin hinta.

Primera 1.6b 0,30€/km
Countryman phev 1,1€/km
Laitan exceliin arvot ja auton myynnin jälkeen saan tarkat arvot. Muutoin arvon alenema on vain arvaus, joka kannattaa laskea suuremmaksi kuin todennäköinen. Toyotan suhteen on helpompi, jos on taattu takaisinostohinta.

Polttoaine/sähkö on merkittävä kuluerä, mutta ei suurin.
 

3me

Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
437
Riippuu missä ajaa mutta kerro ihmeessä näitä saman kokoluokan perus bensoja joissa yhdistetty kulutus on sama kuin hybridi Corollassa? Jos ajaa vain motaria niin varmaan pääsee samaan mutta jos oikeasti kulutuksia haluaa vertailla niin yhdistetty kulutus on se ainoa oikea vertailukohta. Mikäs se teidän nykyinen perus bensaturbo on?
En ole Dunlop mutta itsellä edellinen auto oli Seat Leon ST 1.0TSI DSG -17 jolla ajoin reilut 150tkm. Yhdistetty kulutus kesällä alle 4l ja talvella alle 5l satasella. Jopa motarilla pääsi 5l pintaan jos ajeli sopivalla pintakaasulla.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 496
Sähköt maksaa murto-osan polttoaineista, varsinkin jos ilman "plugariominaisuutta" vastaavan tyyppinen erikoisauto kuluttaisi sen 10-15L/100km :kahvi:

Toisekseen sähkön kulutuksen seuranta ei ole yhtä helppoa (näppärää) kuin polttoaineen kulutuksen laskeminen tripillä ja tankatulla litramäärällä. Ajotietokoneiden näyttämät on ihan huuhaata ja niiden kulutuksien ilmoittelu ihan höpönlöpöä. Itse en jaksa alkaa jokaikisen tankkaamisen yhteydessä laskemaan bensatankillisen (800-2000km) aikana autoon lataamani sähkön määrää. Eli kirjaimellisesti "sähkönkulutuksen trippi" (tottakai itse laskettuna) nollata samaan aikaan kun olen tankkaamassa ja sitten jälleen kun tankkaat seuraavan kerran. Mistä tiedät eksaktin määrän energiaa joka noina hetkinä on akustossa? Ainakaan bemareista ei löydy valikoista kuin prosentuaalinen määrä, ei kWh määrää hetkellä X tai Y.

Menee melko työlääksi :kahvi:

Entäpä miten paljon yhden bensatankillisen aikana regenroitu sähkö vääristää (kaunistaa) varsinaista ladatun sähkön kulutusta? Painavampi auto -> regeneroi "tehokkaammin" energiaa kuin aerodynaamisesti optimoitu, 1450kg painoinen, sähköajossa ainutlaatuisesti etuvetoinen plugariurheiluauto -> tämäkin johtaa näennäiseen vääristymään.

Johtopäätös:

-Sähkön kulutuksen ynnääminen (plugareissa) on turhaa.
Ei tuo plugarin sähkönkulutuksen seuraaminen niin vaikeaa ole kunhan on edes vähän älyä välissä:

Screenshot_20240818-133928.png

Eli kun lataussähköä on viimeisen vajaan vuoden aikana mennyt autoon 1650 kWh ja jos lasketaan konservatiivisesti yöpörssi-lataussähkön kokonaishinnaksi vaikkapa 0.1€/kWh, päästään 165€ summaan. Tuona aikana kilsoja on tullut n. 18 500 km ja auto ilmoittaa keskikulutukseksi tuolta ajalta 3.8 L/100 km ja bensan hinta on ollut jotain 1.8 €/L niin bensaan on tosiaan mennyt n. 1250€, eli sähkön osuus kokonaiskäyttökuluista pyöreästi n. 10%.

En kyllä ole ihan varma uskonko tuota keskikulutusta kun oikeasti suuri osa päiväajoista menee kokonaan sähköllä, mutta toisaalta talvellahan tuo (Optima) on aikalailla peruspolttisauto kohtuullisen kovalla kulutuksella.

Täyssähköön olisi tarkoitus siirtyä.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 876
Noo, ei nyt sanoisi että plugarit erityisen janoisia olisi tyhjälläkään akulla. Juuri tuossa taitettiin vajaa 200 kilsaa neljä päällä + mökkikamat kaverin farmari Arteonilla. Keskikulutus oli 5,2 litraa ja ajoakku oli tosiaan tyhjä lähdettäessä. IMO aivan maltillinen kulutus kuitenkin tuon kokoluokan autolle
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
853
Laitan exceliin arvot ja auton myynnin jälkeen saan tarkat arvot. Muutoin arvon alenema on vain arvaus, joka kannattaa laskea suuremmaksi kuin todennäköinen. Toyotan suhteen on helpompi, jos on taattu takaisinostohinta.

Polttoaine/sähkö on merkittävä kuluerä, mutta ei suurin.
Jälleenmyyntiarvon sain kun välipäivillä kävin kysymässä vaihtotarjousta XC60 D4:een.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
6 084
Jälleenmyyntiarvon sain kun välipäivillä kävin kysymässä vaihtotarjousta XC60 D4:een.
Ei toki kuulu tähän ketjuun, mutta vaihtoarvo ei ole jälleenmyyntiarvo, vaan yleensä vaihtoarvo on suurempi.

Tällä hetkellä oman vm.18 prius ajettu 62,4tkm 1,7l/100 keskikulutuksella. Omat ajot kokoajalta 1.8l/100, ajoa takana puolessa vuodessa 9550km. Pelkän kesäajan 3040km keskikulutus on 1,2l/100. Ikävä kyllä sähkönkulutustietoja ei ole kuin kotoa, mutta niillä ei oikein tee mitään kun ~1/4 tulee ladattua muualla kuin kotiasemassa.

Eilen tuli ajettua täydellä akulla 44,8km kunnes polttis hörähti käymään. Keskinopeus n.70kmh, kun aluksi ajeltiin pienempää tietä. Jos nuo täyssähköjen hinnat nyt vaan tulisi alas (edes käytetyissä), niin voisi viimein sellaiseenkin siirtyä.

Takalaatikkoon sai porata pari vedenpoistoreikää, kun auto on usein vinossa parkissa, jolloin sadevesi voi kerääntyä oven sisään/koteloon ja luukun avatessa vesi sitten valuu niskaan. Mutta eipä valu enää! Eli siitä taskuun yksi piste Toyota vihaajille
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
250 250
Viestejä
4 362 711
Jäsenet
72 573
Uusin jäsen
Noppars

Hinta.fi

Ylös Bottom