Keskustelua hybridiautoista

No kyllä Corolla ja esim juuri Auris verrokkina on ihan kohtuu taloudellinen säästäjä hybridinä. BMW plugarin sähkönkulutus on myös aika korkealla tasolla, kuten tuo 28 kWh/100 km osoittaa. Bensaa myös palaa akku tyhjänä melkoisesti vs oikea hybridi. EPA kulutukset on hyvä verrokki, eikä varmaan pettymyksiä tule kenellekään, kun saa omat ajot ajettua vähän muutenkin, kuin että ”ajoin kerran tälleen ja tälleen”. Vuoden ajot pakettiin ja sitten kattelee mitä saanut aikaan.

 
Oli tuollainen Corolla vuokralla muutaman päivän.
Näppärä kaupungissa, ei mitään fataalia vikaa. Siinä ne hyvät puolet.
Suurin yllätys oli C64 grafiikka keskinäytössä. Mittariston näyttö täynnä epäoleellista tingel tangelia. Fyysisesti liikuteltava vaihdekeppi, wtf. Jos katkaisee virran, niin pitää laittaa P ja sitten katkaista virta uudestaan. Auto ottaa nokkiinsa muuten eikä anna edes ovia lukita...
Rengasmelu riittävä 16" lötköillä. Muutaman kilsan siirrymillä kulutus ihan riittävä vrt PHEV. Ei jäänyt ikävä.

Aika usein liiotellaan Toyotan paskuutta. Corolla on ihan hyvä perusauto eikä sen huonompi kuin moni samanhintainen verrokki. Toyotan hybridivoimalinja edelleen markkinoiden paras. Urheilemiseen sitten eri autot.
 
MB GLS kuluttaa myös mukavasti sähköä, kun tuolla Fueleconomy sivuilla kuluttaa luokkaa 37 kWh/100 km. Eli aito neliveto, sähköllä pyöritetään perinteistä vaihdelaatikkoa syö kyllä kunnolla akkua ja plugarissa on syytä ollakin vähän isompi akku. RAV4 plugari syö sähköä samaa tahtia, kuin EQS täyssähköauto, joten ei se nyt ihan pohjanoteeraus ole senkään suhteen. Teslat ym oikeat sähköautot sitten liikkuu ihan muissa sfääreissä, mutta koitetaan pysyä nyt hybridi vehkeissä.

 
Viimeksi muokattu:
Jos muuttaa hintoja sähkö 20 c/kWh ja bensa 6 $/ gal, niin 5 vuoden kustannukset ja säästö verrattuna perusbensa verrokkina muuttuu niin, että mikään ei enää tule kalliimmaksi polttoainekustannuksiltaan ja sähköllä eroa tulee jo kohtuullisesti. Voisi sanoa, että melkein rehvakkaasti. 20 c/kWh tosin edellyttää kotilatausta. RAV4 plugari pärjää kuitenkin hyvin vertailussa vielä nykytilanteessa kohtuu kokoisena autona. Hyundai ionic ja Prius on vielä astetta edistyneempiä ja niillä saa sen 10 000$ säästön rajan rikki vs tuo verrokki bensakone 8,4 L/100 km kulutuksella. Tuo taitaa olla aika tarkkaan se mitä vuoden 2011 RAV4 2,0 bensa kuluttaa meidän ajossa.

 
No kyllä Corolla ja esim juuri Auris verrokkina on ihan kohtuu taloudellinen säästäjä hybridinä. BMW plugarin sähkönkulutus on myös aika korkealla tasolla, kuten tuo 28 kWh/100 km osoittaa. Bensaa myös palaa akku tyhjänä melkoisesti vs oikea hybridi. EPA kulutukset on hyvä verrokki, eikä varmaan pettymyksiä tule kenellekään, kun saa omat ajot ajettua vähän muutenkin, kuin että ”ajoin kerran tälleen ja tälleen”. Vuoden ajot pakettiin ja sitten kattelee mitä saanut aikaan.

S206 menee kehäpyörityksissä 15-20 kwh/100km. En lähtisi bemarin kulutuksella dissaamaan kaikkia muita kuin Toyotan hybridejä
 
Oli tuollainen Corolla vuokralla muutaman päivän.
Näppärä kaupungissa, ei mitään fataalia vikaa. Siinä ne hyvät puolet.
Suurin yllätys oli C64 grafiikka keskinäytössä. Mittariston näyttö täynnä epäoleellista tingel tangelia. Fyysisesti liikuteltava vaihdekeppi, wtf. Jos katkaisee virran, niin pitää laittaa P ja sitten katkaista virta uudestaan. Auto ottaa nokkiinsa muuten eikä anna edes ovia lukita...
Rengasmelu riittävä 16" lötköillä. Muutaman kilsan siirrymillä kulutus ihan riittävä vrt PHEV. Ei jäänyt ikävä.
Miten niin tuollainen Corolla, kun @aild :han oli hommannut Auris hybridin.

Auriksessa on omien korvieni mukaan pienempi rengasmelu kuin Corollassa, kunhan renkaat ovat yhtä tuoreet, eli ei mitään 2013-2018 Aurista alkuperäisillä renkaillaan vs. uudehko Corolla tuoreilla kumeilla.

Vaihdekeppiin, P-vaihteeseen, virrankatkaisuun ja ovien lukitsemiseen liittyvät moitteesikaan eivät päde Aurikseen oman 2016 ja kaverin 2014 farkkuhybridien perusteella. Vaihdekeppi on toki fyysinen, mutta 5 cm pitkä nyrkin sisään varsineen mahtuva nysä, joka vaihteen valinnan jälkeen palautuu aina keskiasentoonsa. Erittäin kevyt ja vaivaton käyttää ahtaissa venkslauksissa. Liitteessä on kuva Auris hybridin nysästä.

Kun auto on jarrulla pysäytetty, painan Stop-nappia (jolloin P-napin vihreä valo syttyy 2 sekunniksi parkin kytkeytymisen merkiksi), irrotan turvavyön, nousen ulos autosta, heilautan oven kiinni ja hipaisen sormella/kämmensyrjällä oven tunnistimesta ovet lukkoon. Auto ei ota nokkiinsa, P-vaihde menee automaattisesti Stop-napin jälkeen päälle, ja ovet saa lukittua. Jyrkkään mäkeen joutuu tietysti nyppäisemään käsijarrun P:n kaveriksi.

Lyhyemmin kirjoitettuna painan Stop-nappia, tulen ulos autosta ja hipaisen ovenkahvaa lukitakseni ovet.

Ei se toki kiellettyä ole painaa ensin P-nappia ja vasta sitten Stop-nappia, mutta saman asian (ja nopeammin) ajaa pelkkä Stop-nappi. Joku vanhempi automaattiautoilija ehkä tuntee olonsa kotoisammaksi, kun löytyy vaihtoehtoinen pidempi tapa, jossa painetaan itse parkki päälle ja sitten vasta sammutetaan auto. Itse painan pelkkää stoppia ja automatiikka kytkee parkin.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-08-03-16-59-36-35_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Screenshot_2024-08-03-16-59-36-35_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    125,4 KB · Luettu: 115
Miten niin tuollainen Corolla, kun @aild :han oli hommannut Auris hybridin.

Auriksessa on omien korvieni mukaan pienempi rengasmelu kuin Corollassa, kunhan renkaat ovat yhtä tuoreet, eli ei mitään 2013-2018 Aurista alkuperäisillä renkaillaan vs. uudehko Corolla tuoreilla kumeilla.

Vaihdekeppiin, P-vaihteeseen, virrankatkaisuun ja ovien lukitsemiseen liittyvät moitteesikaan eivät päde Aurikseen oman 2016 ja kaverin 2014 farkkuhybridien perusteella. Vaihdekeppi on toki fyysinen, mutta 5 cm pitkä nyrkin sisään varsineen mahtuva nysä, joka vaihteen valinnan jälkeen palautuu aina keskiasentoonsa. Erittäin kevyt ja vaivaton käyttää ahtaissa venkslauksissa. Liitteessä on kuva Auris hybridin nysästä.

Kun auto on jarrulla pysäytetty, painan Stop-nappia (jolloin P-napin vihreä valo syttyy 2 sekunniksi parkin kytkeytymisen merkiksi), irrotan turvavyön, nousen ulos autosta, heilautan oven kiinni ja hipaisen sormella/kämmensyrjällä oven tunnistimesta ovet lukkoon. Auto ei ota nokkiinsa, P-vaihde menee automaattisesti Stop-napin jälkeen päälle, ja ovet saa lukittua. Jyrkkään mäkeen joutuu tietysti nyppäisemään käsijarrun P:n kaveriksi.

Lyhyemmin kirjoitettuna painan Stop-nappia, tulen ulos autosta ja hipaisen ovenkahvaa lukitakseni ovet.

Ei se toki kiellettyä ole painaa ensin P-nappia ja vasta sitten Stop-nappia, mutta saman asian (ja nopeammin) ajaa pelkkä Stop-nappi. Joku vanhempi automaattiautoilija ehkä tuntee olonsa kotoisammaksi, kun löytyy vaihtoehtoinen pidempi tapa, jossa painetaan itse parkki päälle ja sitten vasta sammutetaan auto. Itse painan pelkkää stoppia ja automatiikka kytkee parkin.

Jotkut ihmiset on sellaisia, että pakko keksimällä keksiä niitä huonoja asioita.

Vähän sama kuin moottori lehti testasi Corolla cross:ia, eivät keksineet muuta moitittavaa kuin liian pienen varoitusvalon polttoaineen vähyydestä, mutta jotain negatiivista piti keksimällä keksiä.
 
Jotkut ihmiset on sellaisia, että pakko keksimällä keksiä niitä huonoja asioita.

Vähän sama kuin moottori lehti testasi Corolla cross:ia, eivät keksineet muuta moitittavaa kuin liian pienen varoitusvalon polttoaineen vähyydestä, mutta jotain negatiivista piti keksimällä keksiä.
Joo näin se on. Pakko olla.

Ilmeisesti corolla ja Auris on eri ratkaisuilla. Molemmat aivan mahtavia.

Jos olis niin paljon rahaa, että voisin ostaa saippuaa, bensaa ja jauhettua alumiinia, niin ajaisin Bemarin hiekkakuopalle ja polttaisin termiitillä. Tämän jälkeen ostaisin parhaan Corollan, lisämuistila ja levyasemalla.
Voititte
 
Joo näin se on. Pakko olla.

Ilmeisesti corolla ja Auris on eri ratkaisuilla. Molemmat aivan mahtavia.

Jos olis niin paljon rahaa, että voisin ostaa saippuaa, bensaa ja jauhettua alumiinia, niin ajaisin Bemarin hiekkakuopalle ja polttaisin termiitillä. Tämän jälkeen ostaisin parhaan Corollan, lisämuistila ja levyasemalla.
Voititte
Älä unohda Relaxia joka on paras kaikessa ja korvaa ihan kaiken. Paitsi niitä mitä ei korvaa, mutta silti se on paras. Vaikkei olisi, niin on. Onhan se Toyota.
 
Todistin väittämäni ainakin kahteen kertaan oikeaksi eikä tarvinnut tehdä sitä edes itse, saavutus sekin.
 
Et osaa hyväksyä voittoa?
En tiedä kuka täällä on voittanut tai mistä te kisailette mutta kyllä se sinun bemarisikin on aika muovinen kauppakassi, kun s500e mersuun vertaa. Joku järkevämpi ei olisi edes alkanut vertailla noita, kun ei pyöri läheskään samassa sarjassa. Corollan fyysinen vaihdekeppi ja säästät 30k€, moni tykkää. :D Vitsikeslustelua vain, ei tarvitse ottaa nokkiinsa.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä kuka täällä on voittanut tai mistä te kisailette mutta kyllä se sinun bemarisikin on aika muovinen kauppakassi, kun s500e mersuun vertaa. Joku järkevämpi ei olisi edes alkanut vertailla noita, kun ei pyöri läheskään samassa sarjassa. Corollan fyysinen vaihdekeppi ja säästät 30k€, moni tykkää. :D Vitsikeslustelua vain, ei tarvitse ottaa nokkiinsa.
Niin, sattui vain olla ropolla alla ja pitkästä aikaa pääsin tutustumaan nykyaikaiseen tuotteeseen. Ei istu mulle vaikka ihan toimiva perus peli. Kyllä on vaikeaa, varmaan sun ässä ihan paska verrattuna Bentleyn parhaaseen malliin. Kiinnostaako? Ei varmaan.

Se mikä on jännää, niin Corollassa on hyvä aihio mikä kilpailisi luokkaa kalliimpien kanssa jos pienet asiat olisi tehty vähän paremmin.
En jatka tästä enempää koska ei kiinnosta riittävästi.
 
Niin, sattui vain olla ropolla alla ja pitkästä aikaa pääsin tutustumaan nykyaikaiseen tuotteeseen. Ei istu mulle vaikka ihan toimiva perus peli. Kyllä on vaikeaa, varmaan sun ässä ihan paska verrattuna Bentleyn parhaaseen malliin. Kiinnostaako? Ei varmaan.

Se mikä on jännää, niin Corollassa on hyvä aihio mikä kilpailisi luokkaa kalliimpien kanssa jos pienet asiat olisi tehty vähän paremmin.
En jatka tästä enempää koska ei kiinnosta riittävästi.

Toyota konsernilla on Lexus joka kilpailee kalliimpien kanssa, ollen myös kalliimpia. Lexus on Toyota jossa pikkuasiat ovat tehty emomerkkiänsä paremmin. Voimalinjat jne. ovat samoja mutta yleensä hieman tehokkaampana ja "pehmeämpänä" kuin Toyotassa. Sisutan laatu, hiljaisuus jne. vaikutelma ihan eri levelillä.
 
Toyota konsernilla on Lexus joka kilpailee kalliimpien kanssa, ollen myös kalliimpia. Lexus on Toyota jossa pikkuasiat ovat tehty emomerkkiänsä paremmin. Voimalinjat jne. ovat samoja mutta yleensä hieman tehokkaampana ja "pehmeämpänä" kuin Toyotassa. Sisutan laatu, hiljaisuus jne. vaikutelma ihan eri levelillä.
Toyota on vaan sen verran hinnakas perusmerkki varsinkin plugin puolella, että varsinkin pluggareissa jos ei täysin halvinta karvalakkia katsota, niin aletaan olemaan siellä premium merkkien hintaluokassa. En esim. itse molempia ajaneena pystyisi millään perustelemaan itselleni Premium varusteltuja RAV4 pluggaria vs. vaikka Core XC60, toki kukin makunsa mukaan eikö kumpikaan ole huono auto. Ja noiden vertailu on minusta ihan reilua kun puhutaan saman hintaisista autoista.

IMO Toyota on pärjää hyvin kilpailussa itselataavissa (toki sielläkin on vähän hintava) mutta pluggareissa hinta lähtee liikaa laukalle.
 
Plugari RAVistimen hinnat kuulemma putoaa lähiaikoina roimasti. Ennakoivat jopa 6-7k€ alennusta. Tiedettiin vain tuolla autoiluun keskittyvällä foorumilla.

Onhan tuo hintaluokka ollut aivan käsittämätön. Ihmekös noita on rahdattu kainalot märkänä ulkomailta. Jos ei Suzukin merkki haittaa niin niitähän saa ulkomailta käytännössä uudenveroisia alle 40k€.
 
Toyota on vaan sen verran hinnakas perusmerkki varsinkin plugin puolella, että varsinkin pluggareissa jos ei täysin halvinta karvalakkia katsota, niin aletaan olemaan siellä premium merkkien hintaluokassa. En esim. itse molempia ajaneena pystyisi millään perustelemaan itselleni Premium varusteltuja RAV4 pluggaria vs. vaikka Core XC60, toki kukin makunsa mukaan eikö kumpikaan ole huono auto. Ja noiden vertailu on minusta ihan reilua kun puhutaan saman hintaisista autoista.

IMO Toyota on pärjää hyvin kilpailussa itselataavissa (toki sielläkin on vähän hintava) mutta pluggareissa hinta lähtee liikaa laukalle.
Se on vähän mitä kukin arvostaa. Nuo kiinalaiset volvot hajoilee ja korjaus maksaa.
 
Osaako kukaan sanoa noiden tuontiautojen takuu-hommista?
Olisi hankinnassa vm 2021 Seat Leon e-hybrid, ja takuuta kuulema ollut vain 2 vuotta. Auto tuotu Saksasta.
Onko oikeasti noin, kun Suomen päässä mainostetaan että on 5 vuotta? Mahtaakohan akkutakuutakaan olla...
Pystyykö akun kuntoa itse selvittämään jotenkin? Autolla ajettu 40tkm.
 
Se on vähän mitä kukin arvostaa. Nuo kiinalaiset volvot hajoilee ja korjaus maksaa.
Kyllä, nimenomaan kukin arvostaa mitä haluaa, mutta itselleni menee vähän ohi ostaa 60k€+ auto säästämistarkoituksessa. Ja kun katsoo myyntitilastoja niin näyttää suurin osa olevan samaa mieltä kun, RAV4 (ja Toyotat ylipäätään) myy paremmin itselataavana tai bensana, ja XC60 (ja muut Volvot ja premiumit) pluggarina.

Jos se Ruotsissa tehty Volvo on liian kiinalainen niin voit ostaa about samaan hintaan vaikka Q5:n.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Tuon plugari RAVin hinnalla saisi jo itselaataavan Lexus NX:n eikä plugari NX:kään enää niin paljoa kalliimpi ole.
 
Tuon plugari RAVin hinnalla saisi jo itselaataavan Lexus NX:n eikä plugari NX:kään enää niin paljoa kalliimpi ole.

Mä kävin koeajamassa ennen plug-in RAV4: n hankkimista XC40 plugarin, bemarin X1 plugarin ja GLC plugarin. Noista kaikki oli suurin piirtein saman hintaisia, enkä nyt löytänyt laatuvaikutelmasta hirveästi eroavaisuuksia, johtuen varmasti siitä että kaikki oli enemmän tai vähemmän peruspaketeilla minun budjettiini soveltuvia. Joka oli siinä 50k paikkeilla.

Siihen hintaan ei saa uudenveroista Lexuksen plugaria, joten en osaa siitä sanoa mitään. Eihän tämä nyt mitään kauneuskilpailuita voita, mutta ei se ole tarpeenkaan. Volvon hybridi on tuttu jo ennestään, oli aiemmin V90 T8 R-design paketilla joka oli kaikin puolin laadukas laite. Mutta myös paljon kalliimpi. Toyota on perusvarma ratkaisu.
 
Toyota on vaan sen verran hinnakas perusmerkki varsinkin plugin puolella, että varsinkin pluggareissa jos ei täysin halvinta karvalakkia katsota, niin aletaan olemaan siellä premium merkkien hintaluokassa. En esim. itse molempia ajaneena pystyisi millään perustelemaan itselleni Premium varusteltuja RAV4 pluggaria vs. vaikka Core XC60, toki kukin makunsa mukaan eikö kumpikaan ole huono auto. Ja noiden vertailu on minusta ihan reilua kun puhutaan saman hintaisista autoista.

IMO Toyota on pärjää hyvin kilpailussa itselataavissa (toki sielläkin on vähän hintava) mutta pluggareissa hinta lähtee liikaa laukalle.
Nää onkin niin paljon maku kysymyksiä. Itte ei pystyisi millään ottamaan mitään Volvon XC60:stä plugaria. Ja lienee ihan kelvollinen mieltymys seikka sekin pitäisi olla. Pitäisikö tässä ruveta laittamaan pölkylle kaikki, jolla on omasta mielestä niille liian kallis auto. S mersulla ajajat suoraan kuritushuoneeseen ja muilta sitten vaikka puolet elimistä luovutukseen, koska kyllähän tuollaiset jo nyppii.
 
Osaako kukaan sanoa noiden tuontiautojen takuu-hommista?
Olisi hankinnassa vm 2021 Seat Leon e-hybrid, ja takuuta kuulema ollut vain 2 vuotta. Auto tuotu Saksasta.
Onko oikeasti noin, kun Suomen päässä mainostetaan että on 5 vuotta? Mahtaakohan akkutakuutakaan olla...
Pystyykö akun kuntoa itse selvittämään jotenkin? Autolla ajettu 40tkm.
Se on juuri noin, ellei saksassa ole ostettu jatkotakuuta (olisiko sellainen sitten kuitenkaan edes suomessa voimassa, sitä en osaa sanoa). Itsekin mietin pitkään tuollaista ja päädyin priukseen, kun siihen relaxin saa ihan vain huoltamalla. Tosin ei ole kummassakaan priuksessa ihmeempiä vikoja ollut vielä puolen vuoden aikana, eikä aiemmassakaan ollut mitään, joten sikäli ei harmita. Tietysti saksalaisen ajettavuutta aina vaan kaipailee, mutta tylsät toyotat on itsellä olleet ne luotettavimmat autot
 
Nää onkin niin paljon maku kysymyksiä. Itte ei pystyisi millään ottamaan mitään Volvon XC60:stä plugaria. Ja lienee ihan kelvollinen mieltymys seikka sekin pitäisi olla. Pitäisikö tässä ruveta laittamaan pölkylle kaikki, jolla on omasta mielestä niille liian kallis auto. S mersulla ajajat suoraan kuritushuoneeseen ja muilta sitten vaikka puolet elimistä luovutukseen, koska kyllähän tuollaiset jo nyppii.
Sen nyt pitäisi olla itsestäänselvyys jota ei tarvi sanoa, että jokainen saa ostaa ihan mitä lystää. Mutta kaikki mielipiteet eivät ole yhtä yleisiä, ja suurin osa ottaa enemmin sen Volvon, Mersun tai Bemarin kuin Toyotan, jos hinta alkaa lähestyä samaa.

Joku syy sille on, että vaikka Toyota on Suomen myydyin automerkki ja hybridien pioneerejä, niin Volvo, Mercedes ja BMW myyvät kaikki monikertaisesti enemmän pluggareita kuin Toyota (eikä Audikaan ole kaukana perässä).

Minusta se on se että Toyotan pluggarien hinnat on liian kovia ja nousee sinne premium merkkien luokkaan. Esim. Skodat sen sijaan käy kaupaksi paremmin halvemmalla hinnalla.

Mikä se syy on sinusta jos ei tuo?

Edit: Ja jos tuo huhuttu hinnanlasku pitää paikkansa, en ollut ennen kuullut tästä - niin se voi toki tilannetta muuttaa. Ihan hyvä auto se RAV4 on, mutta hinnan pitäisi kilpailukykyinen ollakseen IMO alkaa nelosella, ei viitosella saati vähänkin varusteltuja kuutosella.
 
Viimeksi muokattu:
Joku syy sille on, että vaikka Toyota on Suomen myydyin automerkki ja hybridien pioneerejä, niin Volvo, Mercedes ja BMW myyvät kaikki monikertaisesti enemmän pluggareita kuin Toyota (eikä Audikaan ole kaukana perässä).

Minusta se on se että Toyotan pluggarien hinnat on liian kovia ja nousee sinne premium merkkien luokkaan. Esim. Skodat sen sijaan käy kaupaksi paremmin halvemmalla hinnalla.

Mikä se syy on sinusta jos ei tuo?
Suurin syy lienee Toytan plugarimallisto, joka on niukkaakin niukempi. Kokonaista kolme vaihtoehtoa, jotka suhteellisen uusia.
Ns. premium merkit ovat myös suosittuja liisareina, joka selittää niiden suosion hinnakkaammissa autoissa. Omalla rahalla ostetaan mieluummin edullisempia ja hyväksi havaittuja merkkejä.
 
Vaikea sanoa miksi joku jotain valintojaan tekee. Omalla kohdalla sattui plugari sopivasti olemaan sellainen, että hintaeron takaisin maksu oli n 4 vuodessa ja sitten pystyi laittamaan aika paljon miellyttävämmän kulkineen tilalle, kun vaihdoin. Tämä tuli tietysti vain ottamalla polttoaineen kustannukset verrokiksi. Pääasia, että kaille löytyy rahansa arvoinen auto omasta mielestä. Mulle ei ole tuntunut RAV4 plugari saatuun laatuun vielä järjettömän hintaiselta. Syynä varmaan omalla kohdalla nuo auton ominaisuudet, joita itse olin kasannut jo valmiiksi. Vaihtoon meni heti kun sai tilauksia jättää 1 vuoden ajettu hybridi versio. Pitäisikö tähän vielä laittaa noita premium verrokkien datoja, niin saadaan lisää höyryä saunaan. Kuga olisi ollut näppärä, mutta meillä on vain AWD versiot kelpuullisia, niin vajaavedot jää pois kokonaan.

 
Ja tähän keskusteluun liittyneenä voinkin kommentoida että miksi ihmiset ostelevat noita 70t€ XC60 plugareita ja rav nelosia kun täyssähköä saa 10-20t€ halvemmalla. Ainiin, unohdin tärkeän seikan..eihän ihmiset niitä ostele vaan niiden työpaikat, se on katos kätevää painella bensalla firman piikkiin ja on olevinaan niin vihreetä :))
 
Ja tähän keskusteluun liittyneenä voinkin kommentoida että miksi ihmiset ostelevat noita 70t€ XC60 plugareita ja rav nelosia kun täyssähköä saa 10-20t€ halvemmalla. Ainiin, unohdin tärkeän seikan..eihän ihmiset niitä ostele vaan niiden työpaikat, se on katos kätevää painella bensalla firman piikkiin ja on olevinaan niin vihreetä :))

Saako saman kokoluokan täyssähköjä muka 10-20t€ halvemmalla vastaavilla ominaisuuksilla? Ja ei, Model Y ei sisällä vastaavia ominaisuuksia maavaran, nelivedon toteutuksen ja huollon toimivuuden suhteen (kokemusta on). EQE SUV ja iX on pitkälti yli 100t€ varusteltuina ja EV9 on myöskin päälle 80t€ varusteltuna.
 
Viimeksi muokattu:
Ja tähän keskusteluun liittyneenä voinkin kommentoida että miksi ihmiset ostelevat noita 70t€ XC60 plugareita ja rav nelosia kun täyssähköä saa 10-20t€ halvemmalla. Ainiin, unohdin tärkeän seikan..eihän ihmiset niitä ostele vaan niiden työpaikat, se on katos kätevää painella bensalla firman piikkiin ja on olevinaan niin vihreetä :))
Kyllä ne ihmiset vaan ostelevat, pelkkä XC60 myi yksityisille enemmän kuin kaikki Toyotan pluggarit yhteensä viime vuonna kaikille. Ja XC60 myi myös ylipäätään yksityisille enemmän kuin työsuhdeautoiksi. (XC60 pluggareita myytiin 2288 kpl viime vuonna ja XC60:stä meno työsuhdeautoiksi yhteensä kaikkia käyttövoimia 861, Toyotan pluggareita meni 1104, sisältäen sekä työsuhde että yksityisautot.

Myydyin työsuhdeautomerkki oli Skoda kuten jo pitkään.
 
Joo tuo oli multa nyt vaan tollanen heitto. Käsityksessä olin että XC60 yksi myydyimmistä työsuhdeautoista.
 
Joo tuo oli multa nyt vaan tollanen heitto.
Oli tuossa minusta totuuden siementä mukana. Maalitolppia toki voi asetella monella tavalla, mutta jos katsotaan vaikka nyt 50k€:n luokassa olevia nelivetoisia n. 300hv:n sähkäautoja (esim. Model Y, EV6, MEB:t) niin aika hankala löytää yhtä hyvillä ominaisuuksilla polttista/hybridiä. Tai jos haluaa sitä maavaraa ja hyvää nelivetoa niin Solterra 42k€ ja vielä edullinen rahoitus siihen.
 
Oli tuossa minusta totuuden siementä mukana. Maalitolppia toki voi asetella monella tavalla, mutta jos katsotaan vaikka nyt 50k€:n luokassa olevia nelivetoisia n. 300hv:n sähkäautoja (esim. Model Y, EV6, MEB:t) niin aika hankala löytää yhtä hyvillä ominaisuuksilla polttista/hybridiä. Tai jos haluaa sitä maavaraa ja hyvää nelivetoa niin Solterra 42k€ ja vielä edullinen rahoitus siihen.
Entäs ne, jotka ei pidä sähköautoja minään ”kuningasajatuksena” omaan käyttöön ? Onko tuossa sulla ajatuksena, että niillä olisi jokin vajavaisuus ajattelun kyvyssä, kun täyssähkö ei ole valintana automaattisesti ykkönen. Jotkut saattaa ajatella toisin päin ja ottaa nuo sähköauton valinnat ajattelemattomuuden piikkiin. Äkkiseltään täällä hybridi autojen puolella voi helpommin olla juuri toisin päin. Sähkön reunaehdot on kyllä tullut selville jo plugarillakin ajellessa, eikä kiinnosta omalla kohdalla vapaaehtoisesti hypätä niiden tekniseen rajoituksen monttuun, joten maalitolppa sekin.
 
Entäs ne, jotka ei pidä sähköautoja minään ”kuningasajatuksena” omaan käyttöön ? Onko tuossa sulla ajatuksena, että niillä olisi jokin vajavaisuus ajattelun kyvyssä, kun täyssähkö ei ole valintana automaattisesti ykkönen. Jotkut saattaa ajatella toisin päin ja ottaa nuo sähköauton valinnat ajattelemattomuuden piikkiin. Äkkiseltään täällä hybridi autojen puolella voi helpommin olla juuri toisin päin. Sähkön reunaehdot on kyllä tullut selville jo plugarillakin ajellessa, eikä kiinnosta omalla kohdalla vapaaehtoisesti hypätä niiden tekniseen rajoituksen monttuun, joten maalitolppa sekin.
En nyt ota kenenkään ajattelun kykyyn sen enempää kantaa enkä kritisoi kenenkään autovalintaa. Ihan järkipeli Rav4 plugari on mielestäni (varsinkin jos/kun hinta laskee), jos se lämmittää mieltä.
 
Oma ajoprofiili on kohtuu hyvä, jossa oikeasti pystyy ulosmittaamaan plugarista kaiken hyödyn siitä sähköpuolesta, kun sekin on erinomaisen etevä suunnittelua kulutuksen suhteen Toyotalla. Teho sähköllä on mainio, joten pelkkä sähkön käyttökin riittää ihan normaaliin ajamiseen. 0,9 L/100 km on nyt vajaa vuoden keskikulutus kesä/talviajoilla, jota ei paljon ole intressiä alkaa vähentämään nollaan ostamalla sähköauto. Kesällähän tämä menee ihan kohtuu kulutuksella meidä ajoprofiilissa. Autotallista kun lähtee, niin ilmastointiakin käyttää hillitymmin. Eli sama homma kuin talvella säästää lämmityksessä. Tuossa viimeisimmästä ajorupeamasta. Aikaa venähtänyt kun jouduin odottelemaan noudettavaa autossa, mutta 60/80 aluetta sahataan päivärutiineina. Range ei ole vieläkään noussut 100 km rajaan, jotta näkisi, että tuleeko autonkin mittariin sataluku näyttöön, mutta jos sateet vähän hellittää, niin saattaa se noustakin. Tosin saman tällä varmaan pääsee, eli 60-85 km, riippuen kengän painosta, oli näyttämä mitä tahansa. Tuo ajomatka on siis eestaas sama reitti.
IMG_3887.jpeg
IMG_3888.png
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: P.T
Autohan siis -> 2022 vm. Ford Explorer 3,0 V6 Ecoboost 457hv PHEV A10 AWD ST-Line (ladattava hybridi)

Autohan oli 40tkm+ ajettua meille tullessa ja auton tietokone näytti keskikulukseksi 9.3l/100km. Nollasin mittarit liikkeen pihassa että saadaan omaa dataa kertymään.

Nyt mittarissa Fordissa 70tkm mittarissa ja nollaamaton trippi on laskenut auton meille tulon 9.3l/100km kulutuksesta lukemaan 7.9l/km. Eli joko ajeltu paljon rauhallisemmin tai latailtu ahkerammin. Meillä oloajan keskikulutus on nyt 7.5l/100km. Sähköä on tolpasta ladattu 1550kWh sekä muutamia tunteja latureissa kun oltu jossain pidemmässä reissussa. Reissussa latausasemilla tuota on melko turha yrittää latailla onnettoman 3.6kW lataustehon takia.

Ensimmäinen vikakin tuli kun auto alkoi nykäisemään paikalleen pysähtymisen jälkeen. Viaksi paljastui vaihdelaatikon auxiliary fluid pump eli öljypumppu joka pitää öljynpaineet ylhäällä kun bensamotti ei käy. Pumppu vaihdettiin takuuna Jyväskylän Käyttöautossa (Käyttöautolle pisteet siitä että koska huolto sattui meidän pohjoisen lomareissun ajankohtaa niin sijaisauto saatiin reissuun ilman mitään mutinoita).

Nettia selailemalla selvisi että taitaa olla melkoinen murheenkryyni tuo Fordin 10R80 vaihdelaatikko. Useampiakin tyyppivikoja joita Ford ei ole vaivautunut korjaamaan takaisinkutsuna. Tuo öljypumppu on yksi niistä tyyppivioista.

Edelleen tyytyväinen ostokseen, eikä kyllä edes ole mitään vaihtoehtoa samanlaisilla spekseillä mihin tuon vaihtoa voisi harkita.

 
Se on vähän mitä kukin arvostaa. Nuo kiinalaiset volvot hajoilee ja korjaus maksaa.
Mikä noissa Kiinalaisissa xc60 porsii kalliilla?

En erityisemmin ole noita seurannut, ja omaa kokemusta ei ole kuin "Amerikkalaisesta" xc60, jossa kalliilla meni takaperästä laakeri... Tai olisi ollut kallis, jos ei olisi vaihdettu laakeria itse, jolloin jäi pohtimaan että tekeekö autokorjaamot tosiaan kaikki 3k€ voittoa muutaman tunnin hommassa?
 
Mikä noissa Kiinalaisissa xc60 porsii kalliilla?

En erityisemmin ole noita seurannut, ja omaa kokemusta ei ole kuin "Amerikkalaisesta" xc60, jossa kalliilla meni takaperästä laakeri... Tai olisi ollut kallis, jos ei olisi vaihdettu laakeria itse, jolloin jäi pohtimaan että tekeekö autokorjaamot tosiaan kaikki 3k€ voittoa muutaman tunnin hommassa?

Liekkö tässä tarkoittanut ERAD:ia eli taka-akselin voimansiirtoa? Voisihan joku tuosta Volvon hybrid toteutuksesta sanoa et juosten kustu mut pääasia et saivat autoveron pieneksi.
 
Liekkö tässä tarkoittanut ERAD:ia eli taka-akselin voimansiirtoa? Voisihan joku tuosta Volvon hybrid toteutuksesta sanoa et juosten kustu mut pääasia et saivat autoveron pieneksi.
Joo, ihan varmasti on Suomen valtava automarkkina ainoa kiintotähti Volvon tuotekehitysosastolla. :lol:
 
Ensimmäinen vikakin tuli kun auto alkoi nykäisemään paikalleen pysähtymisen jälkeen. Viaksi paljastui vaihdelaatikon auxiliary fluid pump eli öljypumppu joka pitää öljynpaineet ylhäällä kun bensamotti ei käy. Pumppu vaihdettiin takuuna Jyväskylän Käyttöautossa (Käyttöautolle pisteet siitä että koska huolto sattui meidän pohjoisen lomareissun ajankohtaa niin sijaisauto saatiin reissuun ilman mitään mutinoita).

Nettia selailemalla selvisi että taitaa olla melkoinen murheenkryyni tuo Fordin 10R80 vaihdelaatikko. Useampiakin tyyppivikoja joita Ford ei ole vaivautunut korjaamaan takaisinkutsuna. Tuo öljypumppu on yksi niistä tyyppivioista.

Millainen tuo vaihdelaatikon nykäisy on? Mulla automaattilootainen Focus pitää pienen heilahduksen aina pysähtymisen lopussa, mutta olen ajatellut sen liittyvän jotenkin hybridilatauksen tai vaihdelaatikon vapautukseen. Ei siis voi hitaalla jarrutuksella valuttaa pysähdyksiin täysin pehmeästi.
 
Viime viikolla kävi oma auto k-huollossa, kun akun kapasiteetti laskenut ~50% maksimista. "Täydellä" akulla antaa rangaksi 25-27km. Kyseessä Audi Q7 e-tron ja takuurajat alittuvat, joskin hyvin lähellä, joten pitäisi mennä takuuseen. Ensimmäinen huolto oli ilmeisesti jokin kontrollipiste, koska pitää auto viedä vielä uudelleen kolmen viikon kuluttua tutkittavaksi ja silloin ratkeaa, että meneekö akku takuuseen. Olisi erikoista, jos ei menisi, mutta mikään ei ole varmaa, ennen kuin uusi akusto on asennettu ja lasku on 0€.
Positiviinen huoltokokemus, koska takaisinvetokampanajan puolesta sain uudet alapallonivelet sekä moottoriohjausyksikön päivityksen myötä 4 ilmaista AD-blue tankkausta K-huollosta.
Löytyykö foorumilta muita akuston vaihtajia takuun piikkiin?
Tänään vein auton kolmannen kerran huoltoon, kun osat olivat saapuneet. Eli akuston lataukseen liittyvä ohjausyksikkö oli rikki ja piti akuston lataustilaa vikatilassa. Meni korjaus vielä takuuseen. Ilmeisesti suojaa akkua liialliselta varaukselta, eikä näin ollen antanut ladata kuin jonkin prosenttiosuuden täydestä kapasiteetista.
Auto on edelleen huollossa, mutta äsken tuli puhelimeen ilmoitus autolta, että akku on latautunut ja range on 40km.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 704
Viestejä
4 563 143
Jäsenet
75 011
Uusin jäsen
Pro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom