Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
206
Kuskihan RAVissa tekee valinnan, ajaako pelkällä sähköllä vai auto-modessa. Jos se EV-tilassa käynnistäisi polttomoottorin, niin joku siitäkin valittaisi, kun ei mene oikeasti pelkällä sähköllä silloin. Minun mielestä Toyotan toteutus on juuri oikein. OUTissa on 60 kW pelkällä sähköllä ja sekin riittää ihan hyvin liikenteen mukana pysymiseen ja rampeilta kiihdyttämiseen, miksei 120 kW riittäisi. Harvemmin OUTilla on ollut liikenteen tukkona, päinvastoin. Okei, ohituksiin 60 kW on liian vähän, mutta 120 kW ei kyllä pitäisi olla.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 614
Jatkoin ajotavoista ajotapa ketjuun

Jos haluaa ajaa taloudellisesti sähköllä niin sitten pakottaa sähkön päälle koko ajaksi. Jos haluaa että on kaikki tehot tarvittaessa käytössä niin sitten laittaa sen EV-auto tilan päälle niin tarvittaessa kun kaasun painaa pohjaan niin polttis käynnistyy myös.

Ihan sama asia kun joissain autoissa on eri avain jos haluaa kaikki tehot käyttöön.

Kerro tilanne missä 120kw ei riitä, jos sellaiseen tilanteeseen joudut, olet itse se vaaran aiheuttaja.

Siellä on eri ajotiloja millä on omat vaikutuksensa ajamiseen, kaikkia ajotiloja ei tarvitse käyttää, ongelman luot sinä, ei auto.
...
Mahtavaa huomata kuinka käyttäjä Dunlop ei selvästi ole koskaan lähtenyt liian lyhyeen väliin kiihdyttämään, ajanut hieman vanhoista vihreistä tai ohittanut autoa laillisella paikalla josta sattuukin tulemaan vastaantulija sopivasti mutkan takaa.
Varmaan kaikki kuskit ovat tehneet virheitä. Liian lyhyeen väliin tunkeminen, niin jos HA autossa (ToytotaRAV?) on yli 100kW potkua, niin se kuvitteellinen virhearvio tarkoittaa sitä että toinen joutuu nostaa jalalta kaasun.
Tuota vanoista vihreistä ajoa en ymmärr, tulee mieleen lähinnä punaisia päinajaminen, ja vielä lisäten vauhtia että sattuu enemmän.
Viimeinen menee vielä vaarallisemmaksi, vastaantulia, no mitäs tehdään, lisätään vauhtia.

Ensimmäinen se on sellainen missä hyvällä kelill lisäpotkusta hyötyä, mutta jos nyt sitä on toistasataa kilowattia, niin eiköhän sillä tuokin möhkäle saa vauhtia sen verran että kerkiää alta pois.

Kaksiviimeistä kuullostaa enemmäkin vain virheen pahentamiselta, saa todella kaukaa haeka tilannetat misssä tarvisi lisäpotkua.

Kyse siis autosta jossa on se vaihtoehto että ajetaan hybridina, satunnaiselle eutoa tuntemattomalle ehkä parempi ettei sieltä jostain ilmesty yhtä-äkkiä lisätehoja, no luotetaan siihen että auton ajonhallintajärjestelmä nekin hanskaa.

(Tässä en ota siihen kantaa olisko kiva jos Tojosta löytyisi potkua kun polkasee lapun lattiaa)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 083
Koneetkin on "hieman" erilaisia. Volvoissa on parhaimmillaan 310 hevosvoimainen turbo-R4, vrt. Toyotan 2,5 vapaasti hengittävään R4.
Jos tilanne olisi niin dramaattinen kuin annat ymmärtää, niin varmaan sitten Volvo pesee aivan mennen tullen muut kiihtyvyydessä?

Screenshot_20240711-112840~2.png


Ok, on se nopea mutta ei tuo Lexuskaan(/Rav4) hidas ole. Ja sähköllä häviääkin sitten.

Screenshot_20240711-112758~2.png


Ja ei, ne tehot ei tule ilmaiseksi, polttoainetta menee litratolkulla enemmän mitä Lexuksella.

Lähde TM 10/2022
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
784
Jos tilanne olisi niin dramaattinen kuin annat ymmärtää, niin varmaan sitten Volvo pesee aivan mennen tullen muut kiihtyvyydessä?



Ok, on se nopea mutta ei tuo Lexuskaan(/Rav4) hidas ole. Ja sähköllä häviääkin sitten.



Ja ei, ne tehot ei tule ilmaiseksi, polttoainetta menee litratolkulla enemmän mitä Lexuksella.

Lähde TM 10/2022
RAV4 kiihtyy 6,0 s 0-100km/h, joten pikkuisen parempi varmaan massoista johtuva. 2,5 L kokoinen kone on valittu sen takia, että Atkinson työtahti suosii juuri tuota sylinteritilavuutta toimiakseen lähes Diesel hyötysuhteella 41 % hyötysuhteella ja sopivalla teholla, kun moottori yleensäkään käy. Eli veikkaan , että tuo ikkuna asettuu johonkin n. 30-40 kW teholle, jolla moottoria aina pyrkii käymään. Jos eteneminen ei tuota tehoa vaadi, niin se kannattaa puskuroida aina akkuun ja sammuttaa moottori, kunnes etenemiseen käytetään puskurointu teho. Tämä pumppaa käyntiä siten, että vauhdin noustessa lataamisen määrä vähenee, kunnes moottori käy jatkuvaa käyntiä. Moottoria ei siis kannata käyttää esim matelusta 5 kW teholla ja hyötysuhteella esim 10 %, vaan pyörittää sitä tuolla vakioteholla ja 41 % hyötysuhteella ja pumpata yliteho akkuun ja auto käy kaupungissa vain esim 20-40% ajoajasta. Samoin kiihdytettäessä voidaan turha siirtyminen huonolle hyötysuhteella estää pumppaamalla akusta reserviä, kunnes kiihdytystarve vähenee ja taas voidaan ottaa Atkinson kierto käyttöön, kun vakionopeus eteneminen ei kummoisia kuluta. Atkinson on sinänsä käyntiääneltään melko korskeaa, enkä usko monien siitä tykkäävän, kun tehoa ruvetaan pyytämään, mutta taloudellisuus tulee sitten sieltä muun käynti-ikkunan kautta.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
784
No en tiedä toki sen tarkemmin, kuin että tuota A25A-FXS käytetään monessa mallissa ja tehoa otetaan eri versioissa väliltä 130-160 kW. Plugari RAV4 otetaan 130 kW ja vissiin nuo tehokkaimmat tavalliset bensa mallit luokkaa 160 kW, mitä vielä jenkeissä saa myydä ilman hybridi tekniikkaa. Etuliite muuttuu A25A:sta sitten muihin FXS versioihin ja en tuosta Atkinson toiminnasta ole oikeasti paremmin päässyt edes perille, että mihin teho/hyötyikkunaan sen saa palotapahtumana sijoitettua, mutta saatan muistaa joskus niitä käyriä nähneenikin. Tai sitten ne oli siitä edellisestä AR sarjan moottoreista olevia kaavioita, jotka taisi olla ensimmäisiä Atkinson malleja. Vanha 1,8 L Avensis oli vissiin oikea laihaseos moottori joskus aikanaan. No eniveis mielenkiinnolla laita lisää tietoa asiasta.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 614
Toyota käyttää vapareita, koska ne kestävät paremmin.
Tai siis halvempia.(kyllä se turbokone voisi kestää auton suunnittelun iän) Ja lopputuloksesta päätellen hyvin onnistuvat siinä, niin ilman muuta asiakkaan etu.

Siis alkuun kai ajatus se että laitetaan säästyneitä resursseja hybridiin, jolla taasen polttis komponentista halvempi.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
340
Tai siis halvempia.(kyllä se turbokone voisi kestää auton suunnittelun iän) Ja lopputuloksesta päätellen hyvin onnistuvat siinä, niin ilman muuta asiakkaan etu.

Siis alkuun kai ajatus se että laitetaan säästyneitä resursseja hybridiin, jolla taasen polttis komponentista halvempi.
Vähän OT, mutta kyllähän turbomoottorit kestää, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Kestävä vapaastihengittävä on vain halvempi valmistaa ja ylläpitää kuin se yhtä kestävä turbomoottori.

Toyota on kyllä malliesimerkki siitä ettei ole lähtenyt tähän LL pelleilyyn mukaan ja kuinka kestäviä nämä jo 90-luvulla keksityt hybridit oikein on ollut. Perus ideahan on ollut sama alusta lähtien ja pienillä viilauksilla saatu hyötysuhdetta ja ajettavuutta paremmaksi.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
183
Onko RAV4 plug-in hybrideissä ollut sähköinen huoltokirja kuinka pitkään? Tuntuu eräälle autoliikkeelle olevan hyvin haastavaa huoltohistoria selvittäminen ruotsista tuodussa autossa.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 725
Onko RAV4 plug-in hybrideissä ollut sähköinen huoltokirja kuinka pitkään? Tuntuu eräälle autoliikkeelle olevan hyvin haastavaa huoltohistoria selvittäminen ruotsista tuodussa autossa.
Ei liene koskaan ollut sähköinen missään Toyotassa? Ainaskin työkaverilla nyt MY21 RAV4 plugin ja toinen vaihtoi just 12/23 Hiluxin (MY22) uuteen Corollaan.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
183
Tämän puutteen takia päädyinkin tekemään kaupat uudemmasta, vm. 2023 esittelyplugarista Toyotan merkkiliikkeestä. Onhan tuo informaatiojärjestelmä aivan eri maata tuossa uudemmassa, verrattuna 2021-2022 vuosimallin autoihin. Vähän piti budjettia venyttää, mutta toivon valinnan olleen hyvä ja tuovan hyviä ja huolettomia kilometrejä vuosiksi eteenpäin.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 725
Tämän puutteen takia päädyinkin tekemään kaupat uudemmasta, vm. 2023 esittelyplugarista Toyotan merkkiliikkeestä. Onhan tuo informaatiojärjestelmä aivan eri maata tuossa uudemmassa, verrattuna 2021-2022 vuosimallin autoihin. Vähän piti budjettia venyttää, mutta toivon valinnan olleen hyvä ja tuovan hyviä ja huolettomia kilometrejä vuosiksi eteenpäin.
2023 alkaen pääjohtosarjassakin on isoimmassa liittimessä vedenpoistumislovi, niin ei todennäköisesti (ainakaan kellään ole tullut) tule sitä tuhansien eurojen remppaa ja Suomiautoon saattaa sitten joskus saada vängättyä KRL kautta tuon rempankin. Ei nimittäin mee tehdastakuun päättymisen jälkeen (Suomessa, kaikkialla muualla menee) Relax-turvaan, ja maksaa pk-seudulla tuo tyyppivian korjuu eli kastuneen/suolapaskahapettuneen pääjohtosarjan uusiminen pre-faceen 7000-9000 €. Toki Kauhajoella Maakunnan autossa alle 4 k€ ja modaavat samalla sen tyyppiviallisen liittimen suolapaskatiiviiksi. Autostadium -foralla monet porailleet liittimiin ittekin reikiä tai vaihtoehtoisesti laittaneet liitoksen kutistesukkaan ettei mene suolapaskat sisään muhimaan. Eli tää suurin kuluriski on kadonnut faceliftin parannetun (=olemassa olevan) johtosarjan pääliittimen vedenpoiston myötä. Ja pre-facen liittimet paskoo, vaikka olis ajettu kuinka vähän, ei väliä onko 10 tkm vai 160 tkm rullattu, vaan varmaan tuurista osuuko kuralätäköstä suolapaskaa joskus vai ei.

Ja joo, faceliftin mittaristo ja infotainment aivan eri planeetalta + etätoiminnotkin paremmat jne.

Toivotaan, että osui hyvä yksilö ja ranget kohdillaan, Autostadiumilla on ainaskin muutama vaihtanut pre-face faceen ja samalla moittivat, että range 20-30 km huonompi / jotain epäilyksiä on, että olis eri akkusoftat paljonko ulosmitataan. Ja samalla saaneet pölyä ja pakkaslunta kabiiniin vuotavat takaovet, mitä ei ole pre-facessa esiintynyt. Käyhän vetämässä hiekkatiepätkää heti ens alkuunsa, ja ovet säätöön jos tulee kyynärnojille ja takapenkin reunoille hiekkapölyä.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
183
2023 alkaen pääjohtosarjassakin on isoimmassa liittimessä vedenpoistumislovi, niin ei todennäköisesti (ainakaan kellään ole tullut) tule sitä tuhansien eurojen remppaa ja Suomiautoon saattaa sitten joskus saada vängättyä KRL kautta tuon rempankin. Ei nimittäin mee tehdastakuun päättymisen jälkeen (Suomessa, kaikkialla muualla menee) Relax-turvaan, ja maksaa pk-seudulla tuo tyyppivian korjuu eli kastuneen/suolapaskahapettuneen pääjohtosarjan uusiminen pre-faceen 7000-9000 €. Toki Kauhajoella Maakunnan autossa alle 4 k€ ja modaavat samalla sen tyyppiviallisen liittimen suolapaskatiiviiksi. Autostadium -foralla monet porailleet liittimiin ittekin reikiä tai vaihtoehtoisesti laittaneet liitoksen kutistesukkaan ettei mene suolapaskat sisään muhimaan. Eli tää suurin kuluriski on kadonnut faceliftin parannetun (=olemassa olevan) johtosarjan pääliittimen vedenpoiston myötä. Ja pre-facen liittimet paskoo, vaikka olis ajettu kuinka vähän, ei väliä onko 10 tkm vai 160 tkm rullattu, vaan varmaan tuurista osuuko kuralätäköstä suolapaskaa joskus vai ei.

Ja joo, faceliftin mittaristo ja infotainment aivan eri planeetalta + etätoiminnotkin paremmat jne.

Toivotaan, että osui hyvä yksilö ja ranget kohdillaan, Autostadiumilla on ainaskin muutama vaihtanut pre-face faceen ja samalla moittivat, että range 20-30 km huonompi / jotain epäilyksiä on, että olis eri akkusoftat paljonko ulosmitataan. Ja samalla saaneet pölyä ja pakkaslunta kabiiniin vuotavat takaovet, mitä ei ole pre-facessa esiintynyt. Käyhän vetämässä hiekkatiepätkää heti ens alkuunsa, ja ovet säätöön jos tulee kyynärnojille ja takapenkin reunoille hiekkapölyä.
Joo hyvä tietää, tuossahan on vielä tehdastakuuta onneksi jäljellä (rekattu 8/23). En ottanut mitään maksullista lisäturvaa.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
784
Uudempaan RAV4 plugariin on tosiaan muuttunut softa ehkä jonkunverran ja kesti nyt ainakin reilummin tänävuonna, että nuo range ennusteet nousi yli sen 95 km rajan. Viimeksi ajelin Tsadiin päin ja 96,8 km lupauksella pääsi vain 82 km ja edelleen se alkaa loppupäässä syömään Rangea selvästi kovempaa tahtia, kun taas alussa se kerää lisää. Eli 30 km ajon jälkeen jäljellä näytti vielä 72 km lukemaa, mutta loppupäästä motarinpätkä söi reipasta tahtia alas. WLTP 72 km kuitenkin kesällä kohtuu helppo tavoittaa, jos sillä nyt erityistä merkitystä on valinnan suhteen. Pakkasethan ei monen kohdalla aiheuta muuta kuin ajatuksia väärästä valinnasta oman auton suhteen huonoimmillaan. Monelle kuitenkin noista auton rangelupauksista on arkipäivää, että näyttämästä päästään toteutuneeseen sen 10-30 km vähemmän, jos ajetaan aina akku tyhjäksi. Vajaaksi ajettuna jäännösrange ja ajettu matka laskettuna yhteen on vasta puolet totuudesta. Saa nähdä tuleeko seuraavaan versioon jo isompi akku ja 150 km range, mutta omalla kohdalla on kyllä hienosti pärjännyt tälläkin. 1,0 L/100 km kulutus ympärivuotisesti on ihan siedettävä ja käyntiä tulee vielä sillointällöin ja pysyy järjestelmä notkeana. Todellinen range ei kyllä ole muuttunut omasta mielestä mihinkään ja kun yhtenä päivänä ajelin reilu 50 km kotoa Tsadiin, niin olihan tuo 14,2 kWh/100 km auton kulutusilmoitus sammuttaessa lähinnä hämmästyttävä, vaikka motarin pätkä jäikin välistä pois. Eniten tuossa on aina ihmetyttänyt se, että mistä ihmeestä se vetelee noita range-ennusteita. Nykyisen ennuste alkoi kiivetä ylös ja saa nähdä tuleeko vielä ennuste nousemaan sinne 100 km rajaan, kun noussut nyt suurimmillaan näyttämään 96,8 km. Edellinen jämähti pariksi kuukaudeksi näyttämään 95 km lukemaa, kun siinä oli se rajoitettuna tuohon lukemaan. Parhaimmillaan pääsee kuitenkin vain sen 70-90 km meikäläisen ajamisilla oli nyt sitten näyttämä mitä tahansa. Talvella 50-70 haarukassa, jos ei sitten pakkaset rajoita sähköllä ajamisia. Sinänsä hyvä asia, ettei anna paskoa kylmää akkua väkisin polkemalla ja käynnistää moottorin hyvissäajoin ennakkoon.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
712
2023 alkaen pääjohtosarjassakin on isoimmassa liittimessä vedenpoistumislovi, niin ei todennäköisesti (ainakaan kellään ole tullut) tule sitä tuhansien eurojen remppaa ja Suomiautoon saattaa sitten joskus saada vängättyä KRL kautta tuon rempankin. Ei nimittäin mee tehdastakuun päättymisen jälkeen (Suomessa, kaikkialla muualla menee) Relax-turvaan, ja maksaa pk-seudulla tuo tyyppivian korjuu eli kastuneen/suolapaskahapettuneen pääjohtosarjan uusiminen pre-faceen 7000-9000 €. Toki Kauhajoella Maakunnan autossa alle 4 k€ ja modaavat samalla sen tyyppiviallisen liittimen suolapaskatiiviiksi. Autostadium -foralla monet porailleet liittimiin ittekin reikiä tai vaihtoehtoisesti laittaneet liitoksen kutistesukkaan ettei mene suolapaskat sisään muhimaan. Eli tää suurin kuluriski on kadonnut faceliftin parannetun (=olemassa olevan) johtosarjan pääliittimen vedenpoiston myötä. Ja pre-facen liittimet paskoo, vaikka olis ajettu kuinka vähän, ei väliä onko 10 tkm vai 160 tkm rullattu, vaan varmaan tuurista osuuko kuralätäköstä suolapaskaa joskus vai ei.

Ja joo, faceliftin mittaristo ja infotainment aivan eri planeetalta + etätoiminnotkin paremmat jne.

Toivotaan, että osui hyvä yksilö ja ranget kohdillaan, Autostadiumilla on ainaskin muutama vaihtanut pre-face faceen ja samalla moittivat, että range 20-30 km huonompi / jotain epäilyksiä on, että olis eri akkusoftat paljonko ulosmitataan. Ja samalla saaneet pölyä ja pakkaslunta kabiiniin vuotavat takaovet, mitä ei ole pre-facessa esiintynyt. Käyhän vetämässä hiekkatiepätkää heti ens alkuunsa, ja ovet säätöön jos tulee kyynärnojille ja takapenkin reunoille hiekkapölyä.
Eli ihan sama minkä merkkisen plugarin laittaa niin pahimmalla tuurilla tuhansia voi mennä. Tästä kun oli pari sivua sitten juttua että Toyotan muutaman euron releongelma on halpa verrattuna muiden merkkien ongelmiin..
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
784
Ja tuo ”katastrofiksi” kuvailtu, ruostuva sukka on pelkästään EMC-suojaus verkkoa, jossa ei kulje edes virtaa muutoin kuin tarkistus vastuksen mittaamista varten. Eli sen piuhan, jota se suojaa, toisessa päässä on invertteri ja piuha vaatii EMC-suojan. Samanlainen piuha korroosioineen on ollut jo vanhoissa Lexuksen RX ja muissakin malleissa. Erikoista on ainoastaan se, ettei ole tehty virallista fixausta tuohon ongelmaan, vaan järjetön purkaminen ja johdon vaihto. Tuohonha riittää, että saadaan galvaaninen yhteys aikaan koko suojaverkkosukan matkalle ja poikki asti ruostunut pätkä korvataan vaikka paukkulangan pätkällä, jos ei tuohon osata rakentaa EMC sukkaa pätkissä. EMC suojaus taitaisi toimia jopa vain toinen pää sukasta maadoitettunakin.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 563
2023 alkaen pääjohtosarjassakin on isoimmassa liittimessä vedenpoistumislovi, niin ei todennäköisesti (ainakaan kellään ole tullut) tule sitä tuhansien eurojen remppaa ja Suomiautoon saattaa sitten joskus saada vängättyä KRL kautta tuon rempankin. Ei nimittäin mee tehdastakuun päättymisen jälkeen (Suomessa, kaikkialla muualla menee) Relax-turvaan, ja maksaa pk-seudulla tuo tyyppivian korjuu eli kastuneen/suolapaskahapettuneen pääjohtosarjan uusiminen pre-faceen 7000-9000 €. Toki Kauhajoella Maakunnan autossa alle 4 k€ ja modaavat samalla sen tyyppiviallisen liittimen suolapaskatiiviiksi. Autostadium -foralla monet porailleet liittimiin ittekin reikiä tai vaihtoehtoisesti laittaneet liitoksen kutistesukkaan ettei mene suolapaskat sisään muhimaan. Eli tää suurin kuluriski on kadonnut faceliftin parannetun (=olemassa olevan) johtosarjan pääliittimen vedenpoiston myötä. Ja pre-facen liittimet paskoo, vaikka olis ajettu kuinka vähän, ei väliä onko 10 tkm vai 160 tkm rullattu, vaan varmaan tuurista osuuko kuralätäköstä suolapaskaa joskus vai ei.

Ja joo, faceliftin mittaristo ja infotainment aivan eri planeetalta + etätoiminnotkin paremmat jne.

Toivotaan, että osui hyvä yksilö ja ranget kohdillaan, Autostadiumilla on ainaskin muutama vaihtanut pre-face faceen ja samalla moittivat, että range 20-30 km huonompi / jotain epäilyksiä on, että olis eri akkusoftat paljonko ulosmitataan. Ja samalla saaneet pölyä ja pakkaslunta kabiiniin vuotavat takaovet, mitä ei ole pre-facessa esiintynyt. Käyhän vetämässä hiekkatiepätkää heti ens alkuunsa, ja ovet säätöön jos tulee kyynärnojille ja takapenkin reunoille hiekkapölyä.
Kokkolan Autohuolto korjailee noita vanhoja liittimiä ja kustannus on "satasissa". Jotain omaa on kehitteillä tuohon kun noita menee sitä tahtia paskaksi ja marmorin hintalappu +6k€.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 136
Viestejä
4 318 299
Jäsenet
71 976
Uusin jäsen
Onezki

Hinta.fi

Ylös Bottom