Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
203
Kuskihan RAVissa tekee valinnan, ajaako pelkällä sähköllä vai auto-modessa. Jos se EV-tilassa käynnistäisi polttomoottorin, niin joku siitäkin valittaisi, kun ei mene oikeasti pelkällä sähköllä silloin. Minun mielestä Toyotan toteutus on juuri oikein. OUTissa on 60 kW pelkällä sähköllä ja sekin riittää ihan hyvin liikenteen mukana pysymiseen ja rampeilta kiihdyttämiseen, miksei 120 kW riittäisi. Harvemmin OUTilla on ollut liikenteen tukkona, päinvastoin. Okei, ohituksiin 60 kW on liian vähän, mutta 120 kW ei kyllä pitäisi olla.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 513
Jatkoin ajotavoista ajotapa ketjuun

Jos haluaa ajaa taloudellisesti sähköllä niin sitten pakottaa sähkön päälle koko ajaksi. Jos haluaa että on kaikki tehot tarvittaessa käytössä niin sitten laittaa sen EV-auto tilan päälle niin tarvittaessa kun kaasun painaa pohjaan niin polttis käynnistyy myös.

Ihan sama asia kun joissain autoissa on eri avain jos haluaa kaikki tehot käyttöön.

Kerro tilanne missä 120kw ei riitä, jos sellaiseen tilanteeseen joudut, olet itse se vaaran aiheuttaja.

Siellä on eri ajotiloja millä on omat vaikutuksensa ajamiseen, kaikkia ajotiloja ei tarvitse käyttää, ongelman luot sinä, ei auto.
...
Mahtavaa huomata kuinka käyttäjä Dunlop ei selvästi ole koskaan lähtenyt liian lyhyeen väliin kiihdyttämään, ajanut hieman vanhoista vihreistä tai ohittanut autoa laillisella paikalla josta sattuukin tulemaan vastaantulija sopivasti mutkan takaa.
Varmaan kaikki kuskit ovat tehneet virheitä. Liian lyhyeen väliin tunkeminen, niin jos HA autossa (ToytotaRAV?) on yli 100kW potkua, niin se kuvitteellinen virhearvio tarkoittaa sitä että toinen joutuu nostaa jalalta kaasun.
Tuota vanoista vihreistä ajoa en ymmärr, tulee mieleen lähinnä punaisia päinajaminen, ja vielä lisäten vauhtia että sattuu enemmän.
Viimeinen menee vielä vaarallisemmaksi, vastaantulia, no mitäs tehdään, lisätään vauhtia.

Ensimmäinen se on sellainen missä hyvällä kelill lisäpotkusta hyötyä, mutta jos nyt sitä on toistasataa kilowattia, niin eiköhän sillä tuokin möhkäle saa vauhtia sen verran että kerkiää alta pois.

Kaksiviimeistä kuullostaa enemmäkin vain virheen pahentamiselta, saa todella kaukaa haeka tilannetat misssä tarvisi lisäpotkua.

Kyse siis autosta jossa on se vaihtoehto että ajetaan hybridina, satunnaiselle eutoa tuntemattomalle ehkä parempi ettei sieltä jostain ilmesty yhtä-äkkiä lisätehoja, no luotetaan siihen että auton ajonhallintajärjestelmä nekin hanskaa.

(Tässä en ota siihen kantaa olisko kiva jos Tojosta löytyisi potkua kun polkasee lapun lattiaa)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 081
Koneetkin on "hieman" erilaisia. Volvoissa on parhaimmillaan 310 hevosvoimainen turbo-R4, vrt. Toyotan 2,5 vapaasti hengittävään R4.
Jos tilanne olisi niin dramaattinen kuin annat ymmärtää, niin varmaan sitten Volvo pesee aivan mennen tullen muut kiihtyvyydessä?

Screenshot_20240711-112840~2.png


Ok, on se nopea mutta ei tuo Lexuskaan(/Rav4) hidas ole. Ja sähköllä häviääkin sitten.

Screenshot_20240711-112758~2.png


Ja ei, ne tehot ei tule ilmaiseksi, polttoainetta menee litratolkulla enemmän mitä Lexuksella.

Lähde TM 10/2022
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
780
Jos tilanne olisi niin dramaattinen kuin annat ymmärtää, niin varmaan sitten Volvo pesee aivan mennen tullen muut kiihtyvyydessä?



Ok, on se nopea mutta ei tuo Lexuskaan(/Rav4) hidas ole. Ja sähköllä häviääkin sitten.



Ja ei, ne tehot ei tule ilmaiseksi, polttoainetta menee litratolkulla enemmän mitä Lexuksella.

Lähde TM 10/2022
RAV4 kiihtyy 6,0 s 0-100km/h, joten pikkuisen parempi varmaan massoista johtuva. 2,5 L kokoinen kone on valittu sen takia, että Atkinson työtahti suosii juuri tuota sylinteritilavuutta toimiakseen lähes Diesel hyötysuhteella 41 % hyötysuhteella ja sopivalla teholla, kun moottori yleensäkään käy. Eli veikkaan , että tuo ikkuna asettuu johonkin n. 30-40 kW teholle, jolla moottoria aina pyrkii käymään. Jos eteneminen ei tuota tehoa vaadi, niin se kannattaa puskuroida aina akkuun ja sammuttaa moottori, kunnes etenemiseen käytetään puskurointu teho. Tämä pumppaa käyntiä siten, että vauhdin noustessa lataamisen määrä vähenee, kunnes moottori käy jatkuvaa käyntiä. Moottoria ei siis kannata käyttää esim matelusta 5 kW teholla ja hyötysuhteella esim 10 %, vaan pyörittää sitä tuolla vakioteholla ja 41 % hyötysuhteella ja pumpata yliteho akkuun ja auto käy kaupungissa vain esim 20-40% ajoajasta. Samoin kiihdytettäessä voidaan turha siirtyminen huonolle hyötysuhteella estää pumppaamalla akusta reserviä, kunnes kiihdytystarve vähenee ja taas voidaan ottaa Atkinson kierto käyttöön, kun vakionopeus eteneminen ei kummoisia kuluta. Atkinson on sinänsä käyntiääneltään melko korskeaa, enkä usko monien siitä tykkäävän, kun tehoa ruvetaan pyytämään, mutta taloudellisuus tulee sitten sieltä muun käynti-ikkunan kautta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 697
Viestejä
4 313 225
Jäsenet
71 889
Uusin jäsen
kapa1957

Hinta.fi

Ylös Bottom