Keskustelua hybridiautoista

Kuskihan RAVissa tekee valinnan, ajaako pelkällä sähköllä vai auto-modessa. Jos se EV-tilassa käynnistäisi polttomoottorin, niin joku siitäkin valittaisi, kun ei mene oikeasti pelkällä sähköllä silloin. Minun mielestä Toyotan toteutus on juuri oikein. OUTissa on 60 kW pelkällä sähköllä ja sekin riittää ihan hyvin liikenteen mukana pysymiseen ja rampeilta kiihdyttämiseen, miksei 120 kW riittäisi. Harvemmin OUTilla on ollut liikenteen tukkona, päinvastoin. Okei, ohituksiin 60 kW on liian vähän, mutta 120 kW ei kyllä pitäisi olla.
 
Jatkoin ajotavoista ajotapa ketjuun

Jos haluaa ajaa taloudellisesti sähköllä niin sitten pakottaa sähkön päälle koko ajaksi. Jos haluaa että on kaikki tehot tarvittaessa käytössä niin sitten laittaa sen EV-auto tilan päälle niin tarvittaessa kun kaasun painaa pohjaan niin polttis käynnistyy myös.

Ihan sama asia kun joissain autoissa on eri avain jos haluaa kaikki tehot käyttöön.

Kerro tilanne missä 120kw ei riitä, jos sellaiseen tilanteeseen joudut, olet itse se vaaran aiheuttaja.

Siellä on eri ajotiloja millä on omat vaikutuksensa ajamiseen, kaikkia ajotiloja ei tarvitse käyttää, ongelman luot sinä, ei auto.
...
Mahtavaa huomata kuinka käyttäjä Dunlop ei selvästi ole koskaan lähtenyt liian lyhyeen väliin kiihdyttämään, ajanut hieman vanhoista vihreistä tai ohittanut autoa laillisella paikalla josta sattuukin tulemaan vastaantulija sopivasti mutkan takaa.

Varmaan kaikki kuskit ovat tehneet virheitä. Liian lyhyeen väliin tunkeminen, niin jos HA autossa (ToytotaRAV?) on yli 100kW potkua, niin se kuvitteellinen virhearvio tarkoittaa sitä että toinen joutuu nostaa jalalta kaasun.
Tuota vanoista vihreistä ajoa en ymmärr, tulee mieleen lähinnä punaisia päinajaminen, ja vielä lisäten vauhtia että sattuu enemmän.
Viimeinen menee vielä vaarallisemmaksi, vastaantulia, no mitäs tehdään, lisätään vauhtia.

Ensimmäinen se on sellainen missä hyvällä kelill lisäpotkusta hyötyä, mutta jos nyt sitä on toistasataa kilowattia, niin eiköhän sillä tuokin möhkäle saa vauhtia sen verran että kerkiää alta pois.

Kaksiviimeistä kuullostaa enemmäkin vain virheen pahentamiselta, saa todella kaukaa haeka tilannetat misssä tarvisi lisäpotkua.

Kyse siis autosta jossa on se vaihtoehto että ajetaan hybridina, satunnaiselle eutoa tuntemattomalle ehkä parempi ettei sieltä jostain ilmesty yhtä-äkkiä lisätehoja, no luotetaan siihen että auton ajonhallintajärjestelmä nekin hanskaa.

(Tässä en ota siihen kantaa olisko kiva jos Tojosta löytyisi potkua kun polkasee lapun lattiaa)
 
Koneetkin on "hieman" erilaisia. Volvoissa on parhaimmillaan 310 hevosvoimainen turbo-R4, vrt. Toyotan 2,5 vapaasti hengittävään R4.

Jos tilanne olisi niin dramaattinen kuin annat ymmärtää, niin varmaan sitten Volvo pesee aivan mennen tullen muut kiihtyvyydessä?

Screenshot_20240711-112840~2.png


Ok, on se nopea mutta ei tuo Lexuskaan(/Rav4) hidas ole. Ja sähköllä häviääkin sitten.

Screenshot_20240711-112758~2.png


Ja ei, ne tehot ei tule ilmaiseksi, polttoainetta menee litratolkulla enemmän mitä Lexuksella.

Lähde TM 10/2022
 
Ja ei, ne tehot ei tule ilmaiseksi, polttoainetta menee litratolkulla enemmän mitä Lexuksella.
Vapaastihengittävä pesee ahdetun kulutuksessa. Ehkä se Toyota näissä tekee jotain oikein.
Kauanko se Volvo vielä tekee hybridejä ? Kehitys kai ajettu aika alas.
 
Jos tilanne olisi niin dramaattinen kuin annat ymmärtää, niin varmaan sitten Volvo pesee aivan mennen tullen muut kiihtyvyydessä?

Screenshot_20240711-112840~2.png


Ok, on se nopea mutta ei tuo Lexuskaan(/Rav4) hidas ole. Ja sähköllä häviääkin sitten.

Screenshot_20240711-112758~2.png


Ja ei, ne tehot ei tule ilmaiseksi, polttoainetta menee litratolkulla enemmän mitä Lexuksella.

Lähde TM 10/2022
RAV4 kiihtyy 6,0 s 0-100km/h, joten pikkuisen parempi varmaan massoista johtuva. 2,5 L kokoinen kone on valittu sen takia, että Atkinson työtahti suosii juuri tuota sylinteritilavuutta toimiakseen lähes Diesel hyötysuhteella 41 % hyötysuhteella ja sopivalla teholla, kun moottori yleensäkään käy. Eli veikkaan , että tuo ikkuna asettuu johonkin n. 30-40 kW teholle, jolla moottoria aina pyrkii käymään. Jos eteneminen ei tuota tehoa vaadi, niin se kannattaa puskuroida aina akkuun ja sammuttaa moottori, kunnes etenemiseen käytetään puskurointu teho. Tämä pumppaa käyntiä siten, että vauhdin noustessa lataamisen määrä vähenee, kunnes moottori käy jatkuvaa käyntiä. Moottoria ei siis kannata käyttää esim matelusta 5 kW teholla ja hyötysuhteella esim 10 %, vaan pyörittää sitä tuolla vakioteholla ja 41 % hyötysuhteella ja pumpata yliteho akkuun ja auto käy kaupungissa vain esim 20-40% ajoajasta. Samoin kiihdytettäessä voidaan turha siirtyminen huonolle hyötysuhteella estää pumppaamalla akusta reserviä, kunnes kiihdytystarve vähenee ja taas voidaan ottaa Atkinson kierto käyttöön, kun vakionopeus eteneminen ei kummoisia kuluta. Atkinson on sinänsä käyntiääneltään melko korskeaa, enkä usko monien siitä tykkäävän, kun tehoa ruvetaan pyytämään, mutta taloudellisuus tulee sitten sieltä muun käynti-ikkunan kautta.
 
Toyotan A25A-FXS ei ole pelkkä Atkinson vaan siirtyy asteittain Otto-kiertoon kun lappua lyödään lattiaan.
 
No en tiedä toki sen tarkemmin, kuin että tuota A25A-FXS käytetään monessa mallissa ja tehoa otetaan eri versioissa väliltä 130-160 kW. Plugari RAV4 otetaan 130 kW ja vissiin nuo tehokkaimmat tavalliset bensa mallit luokkaa 160 kW, mitä vielä jenkeissä saa myydä ilman hybridi tekniikkaa. Etuliite muuttuu A25A:sta sitten muihin FXS versioihin ja en tuosta Atkinson toiminnasta ole oikeasti paremmin päässyt edes perille, että mihin teho/hyötyikkunaan sen saa palotapahtumana sijoitettua, mutta saatan muistaa joskus niitä käyriä nähneenikin. Tai sitten ne oli siitä edellisestä AR sarjan moottoreista olevia kaavioita, jotka taisi olla ensimmäisiä Atkinson malleja. Vanha 1,8 L Avensis oli vissiin oikea laihaseos moottori joskus aikanaan. No eniveis mielenkiinnolla laita lisää tietoa asiasta.
 
Vapaastihengittävä pesee ahdetun kulutuksessa. Ehkä se Toyota näissä tekee jotain oikein.
Kauanko se Volvo vielä tekee hybridejä ? Kehitys kai ajettu aika alas.
Uusien hybridien kehitys Volvolla lopetettu. Nykyiset mallit elää pari vuotta ja olikohan vuoteen 2030 mennessä kaikki Volvot on sähköisiä.
 
Toyota käyttää vapareita, koska ne kestävät paremmin.
Tai siis halvempia.(kyllä se turbokone voisi kestää auton suunnittelun iän) Ja lopputuloksesta päätellen hyvin onnistuvat siinä, niin ilman muuta asiakkaan etu.

Siis alkuun kai ajatus se että laitetaan säästyneitä resursseja hybridiin, jolla taasen polttis komponentista halvempi.
 
Tai siis halvempia.(kyllä se turbokone voisi kestää auton suunnittelun iän) Ja lopputuloksesta päätellen hyvin onnistuvat siinä, niin ilman muuta asiakkaan etu.

Siis alkuun kai ajatus se että laitetaan säästyneitä resursseja hybridiin, jolla taasen polttis komponentista halvempi.

Vähän OT, mutta kyllähän turbomoottorit kestää, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Kestävä vapaastihengittävä on vain halvempi valmistaa ja ylläpitää kuin se yhtä kestävä turbomoottori.

Toyota on kyllä malliesimerkki siitä ettei ole lähtenyt tähän LL pelleilyyn mukaan ja kuinka kestäviä nämä jo 90-luvulla keksityt hybridit oikein on ollut. Perus ideahan on ollut sama alusta lähtien ja pienillä viilauksilla saatu hyötysuhdetta ja ajettavuutta paremmaksi.
 
Onko RAV4 plug-in hybrideissä ollut sähköinen huoltokirja kuinka pitkään? Tuntuu eräälle autoliikkeelle olevan hyvin haastavaa huoltohistoria selvittäminen ruotsista tuodussa autossa.
 
Onko RAV4 plug-in hybrideissä ollut sähköinen huoltokirja kuinka pitkään? Tuntuu eräälle autoliikkeelle olevan hyvin haastavaa huoltohistoria selvittäminen ruotsista tuodussa autossa.

Ei liene koskaan ollut sähköinen missään Toyotassa? Ainaskin työkaverilla nyt MY21 RAV4 plugin ja toinen vaihtoi just 12/23 Hiluxin (MY22) uuteen Corollaan.
 
Tämän puutteen takia päädyinkin tekemään kaupat uudemmasta, vm. 2023 esittelyplugarista Toyotan merkkiliikkeestä. Onhan tuo informaatiojärjestelmä aivan eri maata tuossa uudemmassa, verrattuna 2021-2022 vuosimallin autoihin. Vähän piti budjettia venyttää, mutta toivon valinnan olleen hyvä ja tuovan hyviä ja huolettomia kilometrejä vuosiksi eteenpäin.
 
Tämän puutteen takia päädyinkin tekemään kaupat uudemmasta, vm. 2023 esittelyplugarista Toyotan merkkiliikkeestä. Onhan tuo informaatiojärjestelmä aivan eri maata tuossa uudemmassa, verrattuna 2021-2022 vuosimallin autoihin. Vähän piti budjettia venyttää, mutta toivon valinnan olleen hyvä ja tuovan hyviä ja huolettomia kilometrejä vuosiksi eteenpäin.

2023 alkaen pääjohtosarjassakin on isoimmassa liittimessä vedenpoistumislovi, niin ei todennäköisesti (ainakaan kellään ole tullut) tule sitä tuhansien eurojen remppaa ja Suomiautoon saattaa sitten joskus saada vängättyä KRL kautta tuon rempankin. Ei nimittäin mee tehdastakuun päättymisen jälkeen (Suomessa, kaikkialla muualla menee) Relax-turvaan, ja maksaa pk-seudulla tuo tyyppivian korjuu eli kastuneen/suolapaskahapettuneen pääjohtosarjan uusiminen pre-faceen 7000-9000 €. Toki Kauhajoella Maakunnan autossa alle 4 k€ ja modaavat samalla sen tyyppiviallisen liittimen suolapaskatiiviiksi. Autostadium -foralla monet porailleet liittimiin ittekin reikiä tai vaihtoehtoisesti laittaneet liitoksen kutistesukkaan ettei mene suolapaskat sisään muhimaan. Eli tää suurin kuluriski on kadonnut faceliftin parannetun (=olemassa olevan) johtosarjan pääliittimen vedenpoiston myötä. Ja pre-facen liittimet paskoo, vaikka olis ajettu kuinka vähän, ei väliä onko 10 tkm vai 160 tkm rullattu, vaan varmaan tuurista osuuko kuralätäköstä suolapaskaa joskus vai ei.

Ja joo, faceliftin mittaristo ja infotainment aivan eri planeetalta + etätoiminnotkin paremmat jne.

Toivotaan, että osui hyvä yksilö ja ranget kohdillaan, Autostadiumilla on ainaskin muutama vaihtanut pre-face faceen ja samalla moittivat, että range 20-30 km huonompi / jotain epäilyksiä on, että olis eri akkusoftat paljonko ulosmitataan. Ja samalla saaneet pölyä ja pakkaslunta kabiiniin vuotavat takaovet, mitä ei ole pre-facessa esiintynyt. Käyhän vetämässä hiekkatiepätkää heti ens alkuunsa, ja ovet säätöön jos tulee kyynärnojille ja takapenkin reunoille hiekkapölyä.
 
2023 alkaen pääjohtosarjassakin on isoimmassa liittimessä vedenpoistumislovi, niin ei todennäköisesti (ainakaan kellään ole tullut) tule sitä tuhansien eurojen remppaa ja Suomiautoon saattaa sitten joskus saada vängättyä KRL kautta tuon rempankin. Ei nimittäin mee tehdastakuun päättymisen jälkeen (Suomessa, kaikkialla muualla menee) Relax-turvaan, ja maksaa pk-seudulla tuo tyyppivian korjuu eli kastuneen/suolapaskahapettuneen pääjohtosarjan uusiminen pre-faceen 7000-9000 €. Toki Kauhajoella Maakunnan autossa alle 4 k€ ja modaavat samalla sen tyyppiviallisen liittimen suolapaskatiiviiksi. Autostadium -foralla monet porailleet liittimiin ittekin reikiä tai vaihtoehtoisesti laittaneet liitoksen kutistesukkaan ettei mene suolapaskat sisään muhimaan. Eli tää suurin kuluriski on kadonnut faceliftin parannetun (=olemassa olevan) johtosarjan pääliittimen vedenpoiston myötä. Ja pre-facen liittimet paskoo, vaikka olis ajettu kuinka vähän, ei väliä onko 10 tkm vai 160 tkm rullattu, vaan varmaan tuurista osuuko kuralätäköstä suolapaskaa joskus vai ei.

Ja joo, faceliftin mittaristo ja infotainment aivan eri planeetalta + etätoiminnotkin paremmat jne.

Toivotaan, että osui hyvä yksilö ja ranget kohdillaan, Autostadiumilla on ainaskin muutama vaihtanut pre-face faceen ja samalla moittivat, että range 20-30 km huonompi / jotain epäilyksiä on, että olis eri akkusoftat paljonko ulosmitataan. Ja samalla saaneet pölyä ja pakkaslunta kabiiniin vuotavat takaovet, mitä ei ole pre-facessa esiintynyt. Käyhän vetämässä hiekkatiepätkää heti ens alkuunsa, ja ovet säätöön jos tulee kyynärnojille ja takapenkin reunoille hiekkapölyä.

Joo hyvä tietää, tuossahan on vielä tehdastakuuta onneksi jäljellä (rekattu 8/23). En ottanut mitään maksullista lisäturvaa.
 
Uudempaan RAV4 plugariin on tosiaan muuttunut softa ehkä jonkunverran ja kesti nyt ainakin reilummin tänävuonna, että nuo range ennusteet nousi yli sen 95 km rajan. Viimeksi ajelin Tsadiin päin ja 96,8 km lupauksella pääsi vain 82 km ja edelleen se alkaa loppupäässä syömään Rangea selvästi kovempaa tahtia, kun taas alussa se kerää lisää. Eli 30 km ajon jälkeen jäljellä näytti vielä 72 km lukemaa, mutta loppupäästä motarinpätkä söi reipasta tahtia alas. WLTP 72 km kuitenkin kesällä kohtuu helppo tavoittaa, jos sillä nyt erityistä merkitystä on valinnan suhteen. Pakkasethan ei monen kohdalla aiheuta muuta kuin ajatuksia väärästä valinnasta oman auton suhteen huonoimmillaan. Monelle kuitenkin noista auton rangelupauksista on arkipäivää, että näyttämästä päästään toteutuneeseen sen 10-30 km vähemmän, jos ajetaan aina akku tyhjäksi. Vajaaksi ajettuna jäännösrange ja ajettu matka laskettuna yhteen on vasta puolet totuudesta. Saa nähdä tuleeko seuraavaan versioon jo isompi akku ja 150 km range, mutta omalla kohdalla on kyllä hienosti pärjännyt tälläkin. 1,0 L/100 km kulutus ympärivuotisesti on ihan siedettävä ja käyntiä tulee vielä sillointällöin ja pysyy järjestelmä notkeana. Todellinen range ei kyllä ole muuttunut omasta mielestä mihinkään ja kun yhtenä päivänä ajelin reilu 50 km kotoa Tsadiin, niin olihan tuo 14,2 kWh/100 km auton kulutusilmoitus sammuttaessa lähinnä hämmästyttävä, vaikka motarin pätkä jäikin välistä pois. Eniten tuossa on aina ihmetyttänyt se, että mistä ihmeestä se vetelee noita range-ennusteita. Nykyisen ennuste alkoi kiivetä ylös ja saa nähdä tuleeko vielä ennuste nousemaan sinne 100 km rajaan, kun noussut nyt suurimmillaan näyttämään 96,8 km. Edellinen jämähti pariksi kuukaudeksi näyttämään 95 km lukemaa, kun siinä oli se rajoitettuna tuohon lukemaan. Parhaimmillaan pääsee kuitenkin vain sen 70-90 km meikäläisen ajamisilla oli nyt sitten näyttämä mitä tahansa. Talvella 50-70 haarukassa, jos ei sitten pakkaset rajoita sähköllä ajamisia. Sinänsä hyvä asia, ettei anna paskoa kylmää akkua väkisin polkemalla ja käynnistää moottorin hyvissäajoin ennakkoon.
 
2023 alkaen pääjohtosarjassakin on isoimmassa liittimessä vedenpoistumislovi, niin ei todennäköisesti (ainakaan kellään ole tullut) tule sitä tuhansien eurojen remppaa ja Suomiautoon saattaa sitten joskus saada vängättyä KRL kautta tuon rempankin. Ei nimittäin mee tehdastakuun päättymisen jälkeen (Suomessa, kaikkialla muualla menee) Relax-turvaan, ja maksaa pk-seudulla tuo tyyppivian korjuu eli kastuneen/suolapaskahapettuneen pääjohtosarjan uusiminen pre-faceen 7000-9000 €. Toki Kauhajoella Maakunnan autossa alle 4 k€ ja modaavat samalla sen tyyppiviallisen liittimen suolapaskatiiviiksi. Autostadium -foralla monet porailleet liittimiin ittekin reikiä tai vaihtoehtoisesti laittaneet liitoksen kutistesukkaan ettei mene suolapaskat sisään muhimaan. Eli tää suurin kuluriski on kadonnut faceliftin parannetun (=olemassa olevan) johtosarjan pääliittimen vedenpoiston myötä. Ja pre-facen liittimet paskoo, vaikka olis ajettu kuinka vähän, ei väliä onko 10 tkm vai 160 tkm rullattu, vaan varmaan tuurista osuuko kuralätäköstä suolapaskaa joskus vai ei.

Ja joo, faceliftin mittaristo ja infotainment aivan eri planeetalta + etätoiminnotkin paremmat jne.

Toivotaan, että osui hyvä yksilö ja ranget kohdillaan, Autostadiumilla on ainaskin muutama vaihtanut pre-face faceen ja samalla moittivat, että range 20-30 km huonompi / jotain epäilyksiä on, että olis eri akkusoftat paljonko ulosmitataan. Ja samalla saaneet pölyä ja pakkaslunta kabiiniin vuotavat takaovet, mitä ei ole pre-facessa esiintynyt. Käyhän vetämässä hiekkatiepätkää heti ens alkuunsa, ja ovet säätöön jos tulee kyynärnojille ja takapenkin reunoille hiekkapölyä.
Eli ihan sama minkä merkkisen plugarin laittaa niin pahimmalla tuurilla tuhansia voi mennä. Tästä kun oli pari sivua sitten juttua että Toyotan muutaman euron releongelma on halpa verrattuna muiden merkkien ongelmiin..
 
Ja tuo ”katastrofiksi” kuvailtu, ruostuva sukka on pelkästään EMC-suojaus verkkoa, jossa ei kulje edes virtaa muutoin kuin tarkistus vastuksen mittaamista varten. Eli sen piuhan, jota se suojaa, toisessa päässä on invertteri ja piuha vaatii EMC-suojan. Samanlainen piuha korroosioineen on ollut jo vanhoissa Lexuksen RX ja muissakin malleissa. Erikoista on ainoastaan se, ettei ole tehty virallista fixausta tuohon ongelmaan, vaan järjetön purkaminen ja johdon vaihto. Tuohonha riittää, että saadaan galvaaninen yhteys aikaan koko suojaverkkosukan matkalle ja poikki asti ruostunut pätkä korvataan vaikka paukkulangan pätkällä, jos ei tuohon osata rakentaa EMC sukkaa pätkissä. EMC suojaus taitaisi toimia jopa vain toinen pää sukasta maadoitettunakin.
 
2023 alkaen pääjohtosarjassakin on isoimmassa liittimessä vedenpoistumislovi, niin ei todennäköisesti (ainakaan kellään ole tullut) tule sitä tuhansien eurojen remppaa ja Suomiautoon saattaa sitten joskus saada vängättyä KRL kautta tuon rempankin. Ei nimittäin mee tehdastakuun päättymisen jälkeen (Suomessa, kaikkialla muualla menee) Relax-turvaan, ja maksaa pk-seudulla tuo tyyppivian korjuu eli kastuneen/suolapaskahapettuneen pääjohtosarjan uusiminen pre-faceen 7000-9000 €. Toki Kauhajoella Maakunnan autossa alle 4 k€ ja modaavat samalla sen tyyppiviallisen liittimen suolapaskatiiviiksi. Autostadium -foralla monet porailleet liittimiin ittekin reikiä tai vaihtoehtoisesti laittaneet liitoksen kutistesukkaan ettei mene suolapaskat sisään muhimaan. Eli tää suurin kuluriski on kadonnut faceliftin parannetun (=olemassa olevan) johtosarjan pääliittimen vedenpoiston myötä. Ja pre-facen liittimet paskoo, vaikka olis ajettu kuinka vähän, ei väliä onko 10 tkm vai 160 tkm rullattu, vaan varmaan tuurista osuuko kuralätäköstä suolapaskaa joskus vai ei.

Ja joo, faceliftin mittaristo ja infotainment aivan eri planeetalta + etätoiminnotkin paremmat jne.

Toivotaan, että osui hyvä yksilö ja ranget kohdillaan, Autostadiumilla on ainaskin muutama vaihtanut pre-face faceen ja samalla moittivat, että range 20-30 km huonompi / jotain epäilyksiä on, että olis eri akkusoftat paljonko ulosmitataan. Ja samalla saaneet pölyä ja pakkaslunta kabiiniin vuotavat takaovet, mitä ei ole pre-facessa esiintynyt. Käyhän vetämässä hiekkatiepätkää heti ens alkuunsa, ja ovet säätöön jos tulee kyynärnojille ja takapenkin reunoille hiekkapölyä.

Kokkolan Autohuolto korjailee noita vanhoja liittimiä ja kustannus on "satasissa". Jotain omaa on kehitteillä tuohon kun noita menee sitä tahtia paskaksi ja marmorin hintalappu +6k€.
 
Kokkolan Autohuolto korjailee noita vanhoja liittimiä ja kustannus on "satasissa". Jotain omaa on kehitteillä tuohon kun noita menee sitä tahtia paskaksi ja marmorin hintalappu +6k€.

Joo niin ne muuallakin epävirallisesti, ennen ku on vikaa. Kauhajoelle kollega on viemässä putsattavaksi+suojattavaksi ja maksaa muutaman satkun. Mut jos marmorille menee jo vika päällä niin ehdotus on virallisen ohjeen mukainen koko johtosarjan vaihto.

Ja RAV4 plugarissa ei ole ruostuvasta emc-sukasta kyse, vaan isosta alumiinisesta pääliittimestä + sen portista minkä sisään pääsee suolavesi muhimaan muttei pois paitsi facelift alkaen.

Ja ei oo väliä onks 10 tkm vai 100 tkm ajettu, sinne pääsee suolapaskaa jos pääsee ja "timeri käynnistyy". Maahantuojalle lienee tullut noita niin paljon, ettei ole varaa maksaa Relaxista tehdastakuun jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Eli ne puheet tojotan relax takuun ylivoimaisuudesta saa unohtaa ja toiminta on ihan samanlaista muotoseikkoihin takertumista ja venkoilua mitä muillakin. Kuten jo aiemmin epäilin.

Bonuksena saa huollattaa autoa 15tkm huoltovälillä joka paljon ajavalle on aikamoinen vaiva.
 
Eli ne puheet tojotan relax takuun ylivoimaisuudesta saa unohtaa ja toiminta on ihan samanlaista muotoseikkoihin takertumista ja venkoilua mitä muillakin. Kuten jo aiemmin epäilin.

Bonuksena saa huollattaa autoa 15tkm huoltovälillä joka paljon ajavalle on aikamoinen vaiva.
Toyotassa ilmeisesti 15tkm huoltoväli? Tulee mieleen että ei kannattaisi kumminkaan "omin päin" venyttää pidemmäksi. Saattaa olla vaikea myydä autoa, jota ei ole huollettu ajallaan.

Ehkä siis paljon ajava valitsee jonkun muun merkin kuin Toyotan.
 
Eli ne puheet tojotan relax takuun ylivoimaisuudesta saa unohtaa ja toiminta on ihan samanlaista muotoseikkoihin takertumista ja venkoilua mitä muillakin. Kuten jo aiemmin epäilin.

Bonuksena saa huollattaa autoa 15tkm huoltovälillä joka paljon ajavalle on aikamoinen vaiva.

Onhan Suomen maahantuoja aika mulkku jo takuuaikanakin, eivät myöskään noudata KKV/KRL suosituksia esim. kaupanpurkamisesta. Moni muu maahantuoja sentäs kiltisti tottelee / eikä halua edes lähteä riitelemään.
 
Eli ne puheet tojotan relax takuun ylivoimaisuudesta saa unohtaa ja toiminta on ihan samanlaista muotoseikkoihin takertumista ja venkoilua mitä muillakin. Kuten jo aiemmin epäilin.

Bonuksena saa huollattaa autoa 15tkm huoltovälillä joka paljon ajavalle on aikamoinen vaiva.

Kiltisti meni vielä 2015vm Lexukseen Relaxiin mm. jarrumännät. Huoltomies sanoi aluksi ettei taida kuulua takuuseen mutta kuului ne kuitenkin.
 
Kiltisti meni vielä 2015vm Lexukseen Relaxiin mm. jarrumännät. Huoltomies sanoi aluksi ettei taida kuulua takuuseen mutta kuului ne kuitenkin.

Väistämättä tulee mieleen, että jos kyseessä olisi ollut Corolla niin eivät olisi menneet.

Lexuksen asiakastyytyväisyys taitaa olla korkeimpia automerkeistä koko maailmassa ja tuollainen on helppo tapa ylläpitää sitä.
 
Väistämättä tulee mieleen, että jos kyseessä olisi ollut Corolla niin eivät olisi menneet.

Lexuksen asiakastyytyväisyys taitaa olla korkeimpia automerkeistä koko maailmassa ja tuollainen on helppo tapa ylläpitää sitä.

Samalaiset ne takuut ovat ainakin paperilla, osalista sama. Tuskinpa siinä eroja on käytännössäkään.
 
Kiltisti meni vielä 2015vm Lexukseen Relaxiin mm. jarrumännät. Huoltomies sanoi aluksi ettei taida kuulua takuuseen mutta kuului ne kuitenkin.

Toitsussa tuo Relaxihan (10 vuoteen asti) on vasta 2019 vai oliko 2020 alkaen mahdollista. Mutta oot sä Lexukseenkin ne jarrumännät jo maksanut huoltojen hintojen muodossa.

Esim. RAV4 plugariinhan on isompi huolto n. 900+ € pk-seudulla marmorilla. Pohjanmaalla noin puolet tuosta.

Niin. Ja meikä siirtyy nyt huomisesta lähtien pois plugareista, huomenna luovutus Kia EV6 AWD Gt-Line Premium pack panorama jne... Kakkosautoksi/rouvalle jää mild-hybridi Xceed. Mut muistan 2021 kun myyjä sano et "osta suoraan EV6". Olis pitäny uskoo, mut pari autoa tässä välissä ja nyt tottelin... :D
 
2020 vm eTSI golf, jossa 60 tonttua mittarissa. Hinta aavistuksen suolainen 23 te.

Kävin koeajamassa ja oli kaikin puolin ihan jees. Onkohan tossa miten paljon tinkivaraa nykyään (rahoituksella, ei vaihtoautoa) ja mitä muuta tollasesta pitää tietää? Taitaa olla samaa tekniikkaa kuin Skodan Etecit?
 
Toitsussa tuo Relaxihan (10 vuoteen asti) on vasta 2019 vai oliko 2020 alkaen mahdollista. Mutta oot sä Lexukseenkin ne jarrumännät jo maksanut huoltojen hintojen muodossa.

Esim. RAV4 plugariinhan on isompi huolto n. 900+ € pk-seudulla marmorilla. Pohjanmaalla noin puolet tuosta.

Niin. Ja meikä siirtyy nyt huomisesta lähtien pois plugareista, huomenna luovutus Kia EV6 AWD Gt-Line Premium pack panorama jne... Kakkosautoksi/rouvalle jää mild-hybridi Xceed. Mut muistan 2021 kun myyjä sano et "osta suoraan EV6". Olis pitäny uskoo, mut pari autoa tässä välissä ja nyt tottelin... :D

Samaan aikaan lanseerattiin Relax sekä Lexukselle että Toyotalle, ihan samalaisia ne on. Eli max. 10v ikäiseen Tojotaan saat myös samoilla ehdoilla sen takuun kuin Leksaan. Ja miten huoltojen hinnat liittyy viattuneisiin jarrumäntiin? Lexulle marmorilla ollu pieni huolto ~200€ ja isompi ~600€.
 
Samaan aikaan lanseerattiin Relax sekä Lexukselle että Toyotalle, ihan samalaisia ne on. Eli max. 10v ikäiseen Tojotaan saat myös samoilla ehdoilla sen takuun kuin Leksaan. Ja miten huoltojen hinnat liittyy viattuneisiin jarrumäntiin? Lexulle marmorilla ollu pieni huolto ~200€ ja isompi ~600€.

Miks Relax-vaihtoautoja ei sitten ole tuon vanhempia? Maksat 15 tkm välein huollosta 50 % extraa niin ne mieluusti maahantuojalta antaa sulle "takuuna" jarrumännät. 9 vuodessa oot maksanu 1700 € ilmaa suunnileen noillakin hinnoilla, mitkä ei edes riitä ku osuu tulppa-, jarrupala-, nestevaihtoja yms. isompaa ohjelmaan.
 
Miks Relax-vaihtoautoja ei sitten ole tuon vanhempia? Maksat 15 tkm välein huollosta 50 % extraa niin ne mieluusti maahantuojalta antaa sulle "takuuna" jarrumännät. 9 vuodessa oot maksanu 1700 € ilmaa suunnileen noillakin hinnoilla, mitkä ei edes riitä ku osuu tulppa-, jarrupala-, nestevaihtoja yms. isompaa ohjelmaan.

No mä oon aina sitä mieltä että auton omistusajan tulee muutenkin olla huoltokirja merkkarileimoja täynnä. Merkkaa esim. aika paljon kun olet vaihtamassa uudempaan. En suostu ostamaan autoa käytettynä jossa on ranen nyrkkipajan leimoja tai pahimmillaan laiminlyötyjä huoltoja kokonaan.
 
Miks Relax-vaihtoautoja ei sitten ole tuon vanhempia? Maksat 15 tkm välein huollosta 50 % extraa niin ne mieluusti maahantuojalta antaa sulle "takuuna" jarrumännät. 9 vuodessa oot maksanu 1700 € ilmaa suunnileen noillakin hinnoilla, mitkä ei edes riitä ku osuu tulppa-, jarrupala-, nestevaihtoja yms. isompaa ohjelmaan.
Riippuu miten laskee ja kuka laskun maksaa. Perheen toinen vm.17 prius ostettiin puoli vuotta sitten. Autoliike maksoi huollon silloin ostohetkellä ja nyt vaihtuu relax takuuseen radio sekä takaovesta lukko - 0€ täysin ilman tappeluita.
 
Miks Relax-vaihtoautoja ei sitten ole tuon vanhempia? Maksat 15 tkm välein huollosta 50 % extraa niin ne mieluusti maahantuojalta antaa sulle "takuuna" jarrumännät. 9 vuodessa oot maksanu 1700 € ilmaa suunnileen noillakin hinnoilla, mitkä ei edes riitä ku osuu tulppa-, jarrupala-, nestevaihtoja yms. isompaa ohjelmaan.
Aika varmana huutelet asioista, vaikka sinulla ei selvästikään ole omakohtaista kokemusta Toyota Relaxista.

En osaa sanoa, miksi et löydä vanhempia Relax-vaihtoautoja. Ehkäpä sellaisesta ei ole niin kiire eroon, koska turva on voimassa jopa noin 11-vuotiaaksi asti (jos viet 9 v 364 pv kohdalla huoltoon).

Minun uutena ostamani 2016 Toyota Auris on saanut Relax-leimat joka vuonna turvan lanseerauksesta lähtien. Toyotan nettisivuillakin lukee, että sen saa vanhaankin katiskaan, kunhan ei ole yli 10 v.

Hintojakin liioittelet, kun mukamas RAV4 PHEV laaja huolto 900+ €@PKS. Minä kokeilin nettiauton 2023 PHEV:llä, niin laajan huollon hinta olisi 469 €. Se tosin oli vain valtuutettu huolto PKS:lla, mutta sekin riittää Relaxiin. Hinta tietysti nousee tuosta hieman, jos tarvitsee tulppia tms. harvinaisempaa vaihtaa. Pieni huolto oli 259 €, joten ka. 364 €/a, mikä on reippaasti alempi kuin hatusta heittämäsi 900+ €.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-07-17-17-12-57-96_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-07-17-17-12-57-96_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    143,6 KB · Luettu: 31
  • Screenshot_2024-07-17-17-13-17-66_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-07-17-17-13-17-66_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    125,5 KB · Luettu: 31
  • Screenshot_2024-07-17-17-26-54-66_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-07-17-17-26-54-66_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    113,6 KB · Luettu: 24
Lexuksen RX 400 h 2007 mallista tuo kaulus on syöpynyt myös kohtuulliseen kuntoon näköjään eräältä, mutta vikakoodia ei ole vielä ilmaantunut kuulemma. Oliskohan sähköjännitesarjat unohtunut tarkistaa suunnittelussa, kun nuo näyttää kasaantuvan tuohon samaan alumiini/suojaverkko/kiristinpanta kohtaan.
IMG_3771.png
 
Täytyy kyllä todeta, että tämä RAV4 PHEV tarjoaa rahalle kyllä melkoisesti enemmän vastinetta kuin samassa hintaluokassa oleva Tesla Model Y LR (2023). Ajomukavuus, jousitus, kokoonpanon laatu - kaikki parempaa. Eikä kiihtyvyyttäkään jää kaipamaan, kun tuli aikaisemminkin niin vähän sitä hyödynnettyä. Toki bensiinikustannukset tuo oman lisänsä käyttökustannuksiin, se jää vielä nähtäväksi. Auto on Intense -varustetasolla, joten löytyy HUD ja JBL-järjestelmää yms. Rengasmelukin on Dunlop renkailla pienempää verrattuna Teslan ensiasennus Hankookeihin. Tuulen suhina moottoritiellä on ainoa asia, mitä ei Teslassa ollut.
 
JBL soi oikein mainiosti, mutta radio-osa välillä vähän nyppii. Eli viritinosa rajoittelee audiotaajuutta, kun lähetystehoa alkaa olla liian vähän sen mielestä. Bassot ja diskantti saattaa katoilla monta kertaa minuutissa ja asema ikäänkuin pomppii. Yhdistettyä signaalia sitten ehdottaa jossain kohtaa käytettäväksi ja ilmeisesti toimii netin tukemana. Tuohon tietysti tottuu ja ulkoisista lähteistä saa kyllä hyvät äänet. Ainakin omat ripatut USB tikut soi vanhalla mallilla aivan loistavasti. Land cruiserin vanha radio sekoittaa samassa paikassa vähintään 3 kanavaa yhdeksi soossiksi erikielisiä pätkiä, mutta RAV4 kylmästi kompressoi kanavaa niin pitkälle, kuin pystyy, muttei sekoita. Antennivahvistinta olen suunnitellut, kun kaiuttimista ei ole tarvetta hakea vikaa huonoon ääneen välillä. Ei vissiin tullut Intense Busines mallia otettua? Siinä olisi Webasto ollut vakiona. Vaan eipä niitä Busines malleja taida esittelyautoissa usein olla.
 
Täytyy kyllä todeta, että tämä RAV4 PHEV tarjoaa rahalle kyllä melkoisesti enemmän vastinetta kuin samassa hintaluokassa oleva Tesla Model Y LR (2023). Ajomukavuus, jousitus, kokoonpanon laatu - kaikki parempaa. Eikä kiihtyvyyttäkään jää kaipamaan, kun tuli aikaisemminkin niin vähän sitä hyödynnettyä. Toki bensiinikustannukset tuo oman lisänsä käyttökustannuksiin, se jää vielä nähtäväksi. Auto on Intense -varustetasolla, joten löytyy HUD ja JBL-järjestelmää yms. Rengasmelukin on Dunlop renkailla pienempää verrattuna Teslan ensiasennus Hankookeihin. Tuulen suhina moottoritiellä on ainoa asia, mitä ei Teslassa ollut.
Vielä kun Toyota oppisi laittamaan kunnon penkit autoihinsa vai onkohan se varattu Lexukselle?
 
JBL soi oikein mainiosti, mutta radio-osa välillä vähän nyppii. Eli viritinosa rajoittelee audiotaajuutta, kun lähetystehoa alkaa olla liian vähän sen mielestä. Bassot ja diskantti saattaa katoilla monta kertaa minuutissa ja asema ikäänkuin pomppii. Yhdistettyä signaalia sitten ehdottaa jossain kohtaa käytettäväksi ja ilmeisesti toimii netin tukemana. Tuohon tietysti tottuu ja ulkoisista lähteistä saa kyllä hyvät äänet. Ainakin omat ripatut USB tikut soi vanhalla mallilla aivan loistavasti. Land cruiserin vanha radio sekoittaa samassa paikassa vähintään 3 kanavaa yhdeksi soossiksi erikielisiä pätkiä, mutta RAV4 kylmästi kompressoi kanavaa niin pitkälle, kuin pystyy, muttei sekoita. Antennivahvistinta olen suunnitellut, kun kaiuttimista ei ole tarvetta hakea vikaa huonoon ääneen välillä. Ei vissiin tullut Intense Busines mallia otettua? Siinä olisi Webasto ollut vakiona. Vaan eipä niitä Busines malleja taida esittelyautoissa usein olla.

Ei ollut, tuo oli pelkkä Intense varustelutaso ilman Webastoa.
 
Eniveis. Hyvä veto ottaa Suomi auto. Noista uitetuista ei aina pysy kärryillä, että mikä on todellinen varustetaso vs meidän mallit. Ja noista talvirenkaista vielä sen verta, että 235/60-18 on mittarinäyttämä sen 5 km/h pielessä, eli samaa kokoa, kuin ne 235/55-19 kesärenkailla. 225/60-18 näyttää 8 km/h sitten enemmän, kuin todellinen nopeus, joka on mun mielestä jo kohtuu paljon pielessä. Mä laitoin talvirenkaisiin Blizzakin 235/55-19 DM V3:t, jotka on muutoin erinomaiset, mutta vierinvastusta on vähän reippaammin ja kuluttaa selvästi Edellisen Nokia R3:sia enemmän. Vetopitoa on kuitenkin hyvin talvisiin lumikaaoksiin ollut ja meillä on 3:ssa autossa nyt noita DM V sarjan Blizzakkeja.
 
Viimeksi muokattu:
Laitapa piruuttas ylös tuo arvausmetrin alku ja vähän aikaa seurantaa, että miten alkaa kehittyä. Mulla alkoi nousemaan lukema taas ylöspäin ja nyt on 97,6 km rangeodotuksia ilman ilmastointia. En tiedä muuta kuin että ilmat lämpenee, muttei niin paljon, että ilmastointi joutuu kunnolla töihin. Autotallissa olo vaikuttaa kyllä tähänkin, kuten talvikylmällä lähteminen. Nyt mennään kohti 100 km lukemia.

IMG_3774.png
 
Laitapa piruuttas ylös tuo arvausmetrin alku ja vähän aikaa seurantaa, että miten alkaa kehittyä. Mulla alkoi nousemaan lukema taas ylöspäin ja nyt on 97,6 km rangeodotuksia ilman ilmastointia. En tiedä muuta kuin että ilmat lämpenee, muttei niin paljon, että ilmastointi joutuu kunnolla töihin. Autotallissa olo vaikuttaa kyllä tähänkin, kuten talvikylmällä lähteminen. Nyt mennään kohti 100 km lukemia.

IMG_3774.png

Mulla näyttää tällä hetkellä 95 % lataustasolla rangeksi 73,5 km ja 68 km ilmastoinnin ollessa päällä, mutta ajoa on tullut vielä vähän joten katsotaan miten tuo tuosta kehittyy.
 
Tuo varmaan kielii vain kullekin sattuvasta ajoprofiilista, että mitä voi odottaa autolta. Mulla kun pääosa on korkeintaan 80 tiestöä ja vain satunnaiset ajot menee motareiden kautta, niin on tuo sähkönkulutus varsin kohtuullista. Nuo sun lähtöranget on luokkaa alhaisimmat talviluvut meikäläisellä ja varmaan esittelyauton jäljiltä muutoinkin ne tuppaa olemaan vähän alempia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom