Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 232
Käsittääkseni Kiat käyttää polttista myös silloin, kun ilmastoinnin kompuraa käytetään, eli ei varmaan tarvi juuri huolehtia polttomoottorin käyttämättömyydestä.

Korjatkaa, jos olen väärässä.
Vain jos ilmastointi lämmittää. Ilmanvaihtoon ja viilentämiseen ei polttista käytetä. Auto on esim. auringossa ollut parkissa niin näilläkään keleillä ei polttis käynnisty (ainakaan alle 10.km ajelulla kaupunkioloissa ) kun kabiinissa on riittävän lämmin. Saattaa olla, että jos esim. omassa Kia Ceedissä kääntää puhalluksen lämpötilan täysin vasemmalle niin ko. asetuksella polttis ei käy, mutta en ole tästä ihan varma (lämpötila häviää ruudusta ja siihen tulee joku teksti ja puhallus menee kovemmalle). En ole tuolla sen enempää leikkinyt. Toki jos ko. ilmastointilaite on kokonaan pois päältä niin silloinkaan ei polttis käynnisty.
 
Liittynyt
21.12.2017
Viestejä
142
Käsittääkseni Kiat käyttää polttista myös silloin, kun ilmastoinnin kompuraa käytetään, eli ei varmaan tarvi juuri huolehtia polttomoottorin käyttämättömyydestä.

Korjatkaa, jos olen väärässä.
Jäähdytys ei optimassa ainakaan tarvitse polttomoottoria.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
748
Kyllä diesel sitoo myös ja biodiesel tekee emulsion.
Mä olen ajanut Land cruiserilla nyt sellaiset 175 000 km ja tankannut pelkästään MY dieseliä. Se on GEN 2 biodieseliä, eikä kasvata minkäänlaista emulsiO, tai leväkasvusto mihinkään. Auto käy erinomaisen pehmeästi ja mitään limaa ei ole suodattimista löytynyt. Ja siis tosiaan kaikki tankkaukset pelkästään MY pistoolista.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Mä olen ajanut Land cruiserilla nyt sellaiset 175 000 km ja tankannut pelkästään MY dieseliä. Se on GEN 2 biodieseliä, eikä kasvata minkäänlaista emulsiO, tai leväkasvusto mihinkään. Auto käy erinomaisen pehmeästi ja mitään limaa ei ole suodattimista löytynyt. Ja siis tosiaan kaikki tankkaukset pelkästään MY pistoolista.
Jos haluaisin viisastella niin kysyisin että miten olet todennut boldatun?

Mutta näin muuten niin puhummeko samasta asiasta?
Kyllä, palmuöljy oli melko ongelmallinen komponentti.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
748
Jos kaveri mm. ajelee ilman lämmitystä talvisin jottei moottori mene päälle, niin tuo menee harrastelun piikkiin. Näitä löytyy plugaripiireissä aika yllättävän paljon, et vedetään minimimukavuuksilla, mutta maksimirangella ja "sitten vituttaa kun polttomoottori käynnistyy". :beye:
Kaveri, johon tuossa viittaat, käyttää Webastoa jos lämmintä tarvitaan ja lämpöumppu ei pakkasilla oikeen jaksa tehdä lämmintä. Erikoisesti tässä näyttää olevan suurtakin ongelmaa, jos joku ajelee autollaan ihan WLTP päästölukujen mukaisesti. Omalla kohdalla ei juurikaan ole tullut vastaan mitään ongelmia moottorin, tai yleensäkään plugarin tekniikan kanssa. Kohtuu halpaa ajella ja bensa ”back uppina” tuntuu hyvältä täällä hevonkuusen korvessa elellessä. 120 kW tehoisena on ihan riittävä sähköllä ajamiseen.
Jos haluaisin viisastella niin kysyisin että miten olet todennut boldatun?

Mutta näin muuten niin puhummeko samasta asiasta?
Kyllä, palmuöljy oli melko ongelmallinen komponentti.
Todentanut sen limakasuston puutteen, kun oli aikaisemmin 2 Land cruiserin V8 mallia ja niillä tuli ensimmäisellä ajettua 420 000 km ja toisella 200 000 km. Ne keräili limaa polttoainesuodattimeen, kun tuli tankattua joskus alkuaikoina FAMEa sisältäviä Bio jatkeita sen kummemmin ymmärtämättä koko sotkusta mitään. Suodattimia vaihdeltiin ja ”Limp mode” tuli tutuksi joskus mittarivaloineen, kun erehtyi polkemaan. No homman juju selvisi, kun löydettiin tuota limaa veneistä ja kaikista muistakin tankeista. Lopetin tankkaamisen muualta, kuin Nesteen Pro pistooleilta. Suodattimien ylimääräinen vaihto loppui siihen. Ensimmäinen MY diesel mittari kun ilmestyi Konalaan, niin tarjouduin koetankkaajaksi, muttei hyväksytty, kun periferiassa asustelen. Tankkasin kuitenkin jo silloin aina, kun pystyi ja muutoin vain Pro dieseliä. No Pro lopetettiin ja alkuun teetti työtä, että muisti tankata MY asemilta löydettäessä. Nykyään ei tartte enää juurikaan ettiä ja Rovaniemen asema helpotti, ettei tarvii enää Oulussa pakkotankata eestaas, kun Roi oli ilman MY pistettä.
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
650
WLTP itselläkin tavoitteena plugarissa, koska miksi ei. Ei tosin toteudu.

MY19 Outlander PHEV WLTP-kulutus on 2,0 l/100km.
Jos oletetaan, että ajoakku tyhjänä keskikulutus on 7,5l/100km, tarkoittaisi se sitä, että n. 73% ajoista tulisi taittaa lataussähköllä.
Mikä sopivalla ajo-profiililla on hyvinkin tehtävissä.

Itsellä on ajoprofiilissa tuohon tavoitteeseen nähden liikaa säännöllisen epäsäännöllistä pitempää 100-200km maantiepätkää ja 150-200km moottoritiepätkää.
Keskikulutus on itsellä 15 kk / 23 TKM omistusajalta näemmä n. 2,9 l/100km. Eli n. 61% ajoista on tullut taitettua lataussähköllä.
Mikä on OK. Päivittäiset nurkka-ajot menee lähes 100%:sesti lataussähköllä ja pitemmät pötköt sitten suosiolla dinojuissilla.
 

Grazer

Make ATK Great Again
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 694
Plugarilla tulee ajettua huomattavasti rauhallisemmin, koska se palkitaan heti kulutuksessa. Aiemmin bensavehkeellä tuli ajettua huomattavasti dynaamisemmin, kun ei se käytännössä kulutusta nostanut rauhallisempaan ajotapaan verrattuna.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
52
Plugarilla tulee ajettua huomattavasti rauhallisemmin, koska se palkitaan heti kulutuksessa. Aiemmin bensavehkeellä tuli ajettua huomattavasti dynaamisemmin, kun ei se käytännössä kulutusta nostanut rauhallisempaan ajotapaan verrattuna.
Tätä en allekirjoita täysin, itse olen huomannut muuttaneeni risteksiin saapumista jonkun verran, entinen ruullaaminen on jäänyt vaan nyt tullaan pidemmälle veto päällä (sähkön avustuksella), koska sillä ei ole mitään merkitystä pääsääntöisesti, lataaminen maksaa itselle saman kiinteän summan kuukausittain.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 562
^ Ei kyllä toteudu täälläkään. Vertailun vuoksi aiemmassa litrasessa Octaviassa oli noin 110 heppaa, eikä sillä montaakaan kertaa tullut kiihdyteltyä kaasu pohjassa. Mersun sähkömoottorissa on noin 120 heppaa, ja jos vaan rangea riittää niin monesti tulee kiihdytettyä siinä rajalla mihin sähkömoottori pystyy eli ne 120 heppaa ulosmitaten. Kun ei tarvitse huudattaa mitään, eikä se maksakaan juuri mitään. Niin miksipä ei.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
49
Plugarilla tulee ajettua huomattavasti rauhallisemmin, koska se palkitaan heti kulutuksessa. Aiemmin bensavehkeellä tuli ajettua huomattavasti dynaamisemmin, kun ei se käytännössä kulutusta nostanut rauhallisempaan ajotapaan verrattuna.
Mitä tarkoitat dynaamisella ajamisella? Polttomoottori vehkeissä juuri ennakointi ja rauhallisuus laskee kulutusta huomattavasti, pelkkä renkaiden vaihtaminen paremmin rullaaviin ja rengaspaineiden nostaminen ylärajalle saattaa pudottaa kulutusta melkein puolella litralla verrattuna huonosti rullaavaan ja löysään renkaaseen.

Toki yhtälailla nämä asiat vaikuttaa kaikkiin käyttövoimiin, veikkaan että kyse on enemmänkin henkinen suhtautuminen asiaan ja se että yrität ajaa plugarilla mahdollisimman paljon pelkällä sähköllä.
 
Liittynyt
14.01.2021
Viestejä
202
Jonkun autofirman range laskurissa oli "dynaaminen ajaminen" termi jolla tarkoitettiin raskasta kaasujalkaa.
Dynaaminen ajaminen (suomessa) on sitä, että kun tulee alamäkeen viettävä moottoritielle johtava ramppi, joka tekee S-mutkat ja 120 km / h rajoitus, niin laitetaan Blurrin Song 2 soimaan, laitetaan kakkonen silmään ja painetaan kaasu pohjaan asti. Iltaisin kyynel silmäkulmassa (roskaa, joka joutui sinne kun kiillotti illalla vielä autosta vanteet) sitten katsotaankin youtubesta Misha Charoudinia ja haaveillaan dynaamisesta autoilukulttuurista nahkahousujen luvatussa maassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
808
Juttelin renkaanvaihdon aikana rengasliikkeen myyntipäällikön kanssa. Hänellä oli käynyt phev:n suhteen huono tuuri kun XC60 T8 volvosta oli 130tkm mennessä jo kolme akkukennoa jouduttu vaihtamaan. Onni oli kuitenkin matkassa kun akkutakuuta on jäljellä vielä kaksi vuotta ja olivat menneet takuuseen, muutoin olisi joutunut 15k€ maksamaan. Kokonaan uuden akun hinta kuulemma 20k€.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 451
Juttelin renkaanvaihdon aikana rengasliikkeen myyntipäällikön kanssa. Hänellä oli käynyt phev:n suhteen huono tuuri kun XC60 T8 volvosta oli 130tkm mennessä jo kolme akkukennoa jouduttu vaihtamaan. Onni oli kuitenkin matkassa kun akkutakuuta on jäljellä vielä kaksi vuotta ja olivat menneet takuuseen, muutoin olisi joutunut 15k€ maksamaan. Kokonaan uuden akun hinta kuulemma 20k€.
Onnekas kaveri kun ainoastaan akun kanssa ongelmia. Noissa muistaakseni on muitakin mielenkiintoisia ongelmakohtia voimansiirtoon liittyen mitkä tekee aikamoisen loven pankkitilille.
 
Viimeksi muokattu:

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 761
Onnekas kaveri ollut kun ainoastaan akun kanssa ollut ongelmia. Noissa muistaakseni ollut muitakin mielenkiintoisia ongelmakohtia voimansiirtoon liittyen mitkä tekee aikamoisen loven pankkitilille.
Joo Volvon toinen murheenkryyni on ollut sähköinen taka-akseli eli ERAD. Noita on käsittääkseni poikinu aika paljon ja kallista lystiä, jos joutuu itse maksumieheksi.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 510
ERADissa on öljynvaihtoväli, mutta se ei kuulu itsessään huolto-ohjelmaan.

Eli "need to know" ja "tietäjät tietää" tason erikseen ostettavia lisäjuttuja jos omistaja on maksanut itse autonsa ja pitänyt siitä 101% huolta, muuten ei ole varmasti huollettu koskaan ja nopanheitto käytetyn ostossa on kiva harrastus. :comp:
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 815
ERADissa on öljynvaihtoväli, mutta se ei kuulu itsessään huolto-ohjelmaan.

Eli "need to know" ja "tietäjät tietää" tason erikseen ostettavia lisäjuttuja jos omistaja on maksanut itse autonsa ja pitänyt siitä 101% huolta, muuten ei ole varmasti huollettu koskaan ja nopanheitto käytetyn ostossa on kiva harrastus. :comp:
Vaikuttaako tuo öljynvaihto tuon osan elinikään ratkaisevasti vai mitä sieltä hajoaa?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 510
Ilmeisesti vaikuttaa. Se on korkeajänniteosa, jossa on erikoisöljyt sisällä > ne paskaantuu käytössä > epäpuhtauksien määrä ylittää tietyn pisteen ja ilmeisesti vetää oikosulkuun > ohjainkortti kypsä.

Mikäli olen käsittänyt syy/seuraussuhteen väärin paremmin tietävät voivat oikoa, VRCF korjaamopuolella on pitkä ketju ja sitä joskus mielenkiinnolla luin epäsäännöllisesti kun S90 vähän kutitti ennen täyssähköistymistä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 415
Viestejä
4 217 066
Jäsenet
71 044
Uusin jäsen
jlehtira

Hinta.fi

Ylös Bottom