Keskustelua hybridiautoista

Varsinkin tuolla pikalatauksella saa akun aina täyteen kauppareissun aikana ja sillä ajaa +-100km. Hintaahan näillä toki on, mutta saa sille myös vastinetta.
Rahallinen vastine on hieman kyseenalainen kun DC-latauksen hinta on yleensä luokkaa 35snt/kWh eli rahallinen hyöty bensalla ajamiseen verrattuna on melko pieni. Ympäristö toki kiittää ja joskus voi saada auton mukavampaan paikkaan pysäköityä kun on mahdollisuus ladata CCS:llä.

Jos taas asiasta kukkaruukkuun niin uusi Superb iV on saanut hinnat: https://www.skoda.fi/_doc/2d66c2c9-8642-4f30-af26-6665dc78f81e
WLTP 133km alkaa olla jo sellainen, että tuossa voisi olla järkeä, vaikka ei joka päivä pystyisikään lataamaan.
 
Uuteen Skoda Superb/VW Passat PHEViin ei saa edes webastoa. Sentään niissä on 11 kW AC ja 50 kW DC lataukset ja yli sadan kilsan ranget.
 
Itselle autokauppias valisti, ettei nuo uudet plugarien Eber tms webastot lämmitä enää kuin kabiinikiertoa ->Moottori on yhtä kylmä käynnistysvaiheessa kuin ilman tuota esilämmitystä

En tiedä minkä ikäisistä autoista tuossa on puhuttu, mutta kyllä ainakin omassa Optimassa on Eberin Hydronic, joka kyllä käsittäkseni lämmittää myös moottoria.
 
Nyt puhuttiin pääasiassa moottorilämmittimistä. Nuo sähköiset lämmitykset ovat vain mukavuustekijöitä ->Eivät paranna auton polttomoottorin toimintaa tai elinikää. Kuitenkin sisätilalämmittimistä puhuttaessa, myös KIA on saanut plugareihin sähkölämmityksen suomeen vuosimallin 2020 autoihin ja siitä eteenpäin (ulkomaanautoissa oli tuo jo aiemmin). KIA:n plugari taas ei ajossa osaa lämmittää ajoakunsähköllä, joten sen puolesta on tosiaan edelleen parempi pysyttäytyä toisissa merkeissä -tai jos osaa, niin kohta joku varmasti korjaa :)

Aivan. Tarviiko sitä polttomoottorin esilämmitystä oikeasti johonkin? En ole osannut omassa Outlanderissa kaipailla moista. Enkä ole kuullut, että polttomoottoripuolella olisi mitään merkittäviä ongelmia ollut niissäkään yksilöissä, joissa satojatuhansia kilometrejä taulussa.

Sähköinen sisätilojen lämmitys, joka ei toimi ajaessa kuulostaa perin takaperoiselta.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Rahallinen vastine on hieman kyseenalainen kun DC-latauksen hinta on yleensä luokkaa 35snt/kWh eli rahallinen hyöty bensalla ajamiseen verrattuna on melko pieni. Ympäristö toki kiittää ja joskus voi saada auton mukavampaan paikkaan pysäköityä kun on mahdollisuus ladata CCS:llä.

Jos taas asiasta kukkaruukkuun niin uusi Superb iV on saanut hinnat: https://www.skoda.fi/_doc/2d66c2c9-8642-4f30-af26-6665dc78f81e
WLTP 133km alkaa olla jo sellainen, että tuossa voisi olla järkeä, vaikka ei joka päivä pystyisikään lataamaan.
On se silti huomattavasti bensalla ajoa halvempaa. En kyllä toisaalta ajattele, että sähköllä pitäisi päästä kaikkialle. Se on se arjen mukavuus ja naurettavan pieni kulutus tehoihin nähden, päälle 300 heppaa ja pitkän ajan kulutus alkaa kolmosella.
 
Aivan. Tarviiko sitä polttomoottorin esilämmitystä oikeasti johonkin? En ole osannut omassa Outlanderissa kaipailla moista. Enkä ole kuullut, että polttomoottoripuolella olisi mitään merkittäviä ongelmia ollut niissäkään yksilöissä, joissa satojatuhansia kilometrejä taulussa.

Sähköinen sisätilojen lämmitys, joka ei toimi ajaessa kuulostaa perin takaperoiselta.
Nykypäivänä ei tarvitse, jos lähtökohtana on käynnistyykö auto pakkasesta ollenkaan. Siitä en tiedä, vähentääkö moottorin esilämmitys sen kulumista -todennäköisesti vähentää, koska niin sen on sanottu tekevän ennenkin.

Muuten olen kyllä sillä kannalla itsekin, että nykyään ajan mieluummin pelkällä sähköllä ja lämmitän sisätilat siten myös sähköllä. Lohkoa käyttäisin kuitenkin, jos se uudehkossa autossa valmiiksi olisi. Kuitenkin itse pidän auton maksimissaan 150tkm asti, joten en jälkiasenna enää lohkolämmittimiä -minun aikanani mahdollinen moottorin kuluminen tuskin tulee esiin. Kuitenkin silloin kun joudun ajamaan akun rangen ulkopuolelle, niin minimoin moottorin kulumista aktiivisilla toimilla. Edellisessä viestissä kerroinki ne, eli moottorin lämmitys, kun sähköä on vielä jäljellä ("tyhjäkäyttö") ja moottorin toimintakykyvyn ylläpitoa ajamalla lataustilassa pidempiä matkoja. Lisäksi huollatan auton maksimissaan 15ktm välein, jolloin moottoriöljy olisi mahdollisimman hyväkuntoista.

Olen kyllä vahvasti sillä tiellä, että itsekin tulen siirtymään plugarista täyssähköön. Käyttöprofiili on 98%:ia sähköautoiluun optimaalista, mutta toistaiseksi rohkeus tai lompakko ei anna mennä järkevään sähköautoon, niin jatketaan vielä plugarilla "melkein" sähköautoilijana
 
Mjoo. Moottorinlämmitin käy kenties järkeen sellaiseen plugariin, jolla sähköajo ei talvella onnistu / joka käynnistää aina polttomoottorin, kun lämpötila on <x astetta.

Sitten taas sellaiseen plugariiin, jolla ajetaan lähes aina sähköllä talvellakin, ei sellaista luonnollisestikaan tarvita tai ainakaan sitä ei ole mitään järkeä käyttää paitsi ehkä keikoilla, joista tietää, että sähkörange ei tule riittämään. Ja silloinkin on sitten syytä pakottaa se polttis päälle heti keikalle lähtiessä, jotta se ei ehdi alkumatkan sähköajon aikana viilenemään.
 
On se silti huomattavasti bensalla ajoa halvempaa. En kyllä toisaalta ajattele, että sähköllä pitäisi päästä kaikkialle. Se on se arjen mukavuus ja naurettavan pieni kulutus tehoihin nähden, päälle 300 heppaa ja pitkän ajan kulutus alkaa kolmosella.
Onhan se varsinkin kaupunkiajossa halvempaa kun Mersun kulutus bensalla on jäätävä, mutta sähköä menee melko normaalisti. Maantiellä ero ei ole kovin montaa euroa per 100km, jos kulutus bensalla on esim. 6 l/100km ja sähköllä 20kwh/100km. Itse pidän tuota kolmosella alkavaa lukemaa lähtökohtaisesti aika isona, mutta toki kiinni ajoprofiilista sekä siitä, paljonko tuon lisäksi on ladattu sähköä.
 
Maantiellä ero ei ole kovin montaa euroa per 100km, jos kulutus bensalla on esim. 6 l/100km ja sähköllä 20kwh/100km.
No toisaalta 6l kulutuksella bensaan menee lähes 12€/100km. Sähköllä 20 kWh kulutuksella ja sikakalliilla 35c/kWh hinnalla rahaa menee 7€/100km. Onhan tuossa nyt 5€ säästöä 12€ kuluista. Toisin sanoen bensalla ajaminen on tuollakin sähkön hinnalla yli 70% kalliimpaa.

Sitten toisaalta jos ajatellaan että lataussähköä saa 25c/kWh. Nyt on halpaa, nyt kannattaa. Mutta nyt 100km matka maksaa 5€/100km. Eli jos ajattelee että 5€ alennus 12€ kuluihin ei ole kuin muutama euro, niin 2€ alennus 7€ kuluihin ei ole niinkään montaa euroa.

Eli lataaminen nimenomaan kannattaa, ja jos lähtee tuolle muutamalla eurolla ei ole väliä linjalle, niin se on se 25c/kWh vs 35c/kWh jolla ei ole väliä kun on vaan pari euroa per 100 km.
 
Olet siis kysynyt, ettei siihen saa vuokrakämpän autopaikalle saa latausta? I
tse asun vuokralla myös, kyselin viime syksynä isännöitsijältä, että onko mahdollista saada hybridille latausta, niin kuukauden päästä lämmitystolppa oli uusittu, latauksella hinta kiinteä ja kiitettävän alhainen jopa... Omalla kohdalla autona Optima, joten lataus on hidasta, mutta ei se haittaa, työmatkat ja perus pyörimiset kaupungissa onnistuu sähköllä. Töissä olisi myös mahdollista ladata 0,30€ latauskerta + 0,12€/kWh, mut harvoin tarvetta.
 
Olet siis kysynyt, ettei siihen saa vuokrakämpän autopaikalle saa latausta? I
tse asun vuokralla myös, kyselin viime syksynä isännöitsijältä, että onko mahdollista saada hybridille latausta, niin kuukauden päästä lämmitystolppa oli uusittu, latauksella hinta kiinteä ja kiitettävän alhainen jopa... Omalla kohdalla autona Optima, joten lataus on hidasta, mutta ei se haittaa, työmatkat ja perus pyörimiset kaupungissa onnistuu sähköllä. Töissä olisi myös mahdollista ladata 0,30€ latauskerta + 0,12€/kWh, mut harvoin tarvetta.
En ole alkuperäinen kysyjä, mutta tuli tosiaan aikoinaan (2020) tuon hybridin ostamisen yhteydessä kysyttyä mitä maksaisi lataustolpaksi muutos 2016 rakennettussa vuokrakohteessa, autopaikan perushinta taisi olla 18€/kk tjn.:
Hybridipaikka sisältää peruspaikan hinnan, keskimääräisen sähkönkulutuksen (21 €/kk) ja asennuskustannukset 21€/kk. (asennuskustannukset 1260€, 60 kk:n kuoletusaika).

Olisi siis ollut aivan järjettömät kustannukset, kulutus ei olisi mennyt toteutuman mukaan ja lisäksi tolppa olisi ollut vuokrayhtiön omaisuutta.
Nyt tosiaan jo omistusasunnossa ja asennutin omalle paikalle latauspaikan, joten vihdoin pääsee hyötymään hybridistä kunnolla.
 
90 % sähköllä ajamiseen teettää vähän työtä plugarilla ja on syytä tiedostaa oma ajoprofiili kohtuu tarkkaan, että sopiiko plugari siihen miten. Laturi pitää lyödä kiinni aina kun sopii ja erikseen piuhan kaivaminen kontista on aina yhtä työlästä, eikä juurikaan houkuttele. Ainoastaan valmis piuha on huoleton vedellä kiinni, eikä vaivaa juuri ketään auton käyttäjää. Vaikka RAV4:ssa saa sen 7,4 kW teholla ladattua AC tolpasta, niin se on silti hidasta lataamista kauppareissuja ajatellen, eikä juurikaan houkuttele perkaamaan kontista mitään Anakondaa esille. Puhumattakaan, että jollain 3,7 kW teholla kiinnostaisi, tai laittaa 11 kW tolppaan 1-vaihe lataukseen. Sähkörange vaihtelee 50-80 km välillä, joten ajamisen profiili on syytä painottua tuohon rakoon ja aina välillä olisi hyvä laittaa piuha taas kiinni täydennystä varten. Omalla kohdalla siis onnistuu hyvin, kun auton pääpistebon kotona, josta sukkuloidaan eri ajoille ja lataillaan heti perään. Vajaa 4 v on tuo onnistunut 1 L/100 km kulutuksella ja loput vajaa 90 % ajamisista on sähköllä. On kyllä tosiaan syytä tiedostaa se oma ajoprofiili, että käykö auto plugarina siihen ollenkaan. Vuosittaiset ajomäärät on omalla kohdalla siis 25-30 000 km, niin kyllä tällä saa jo revittyä hintaeroa kiinni verrattuna tavalliseen RAV4 hybridiin. Sen kulutus tosin oli vain 5,3 L/100 km koko 18 kk ajon ajalta, mutta silti. Aurinkopaneleilta saa vähän sähköistä ladattua myös, kun maaliskuusta alkaen ylimääräistä välillä pukkaa.
Eikös tässä väärinkäytetä plugaria ihan totaalisesti kun ajellaan käytännössä pelkällä sähköllä? Mikset hankkinut sähköautoa? Mahtaa olla fossiilimotti hienossa kunnossa tuollaisen ajoprofiilin jälkeen.
 
En ole alkuperäinen kysyjä, mutta tuli tosiaan aikoinaan (2020) tuon hybridin ostamisen yhteydessä kysyttyä mitä maksaisi lataustolpaksi muutos 2016 rakennettussa vuokrakohteessa, autopaikan perushinta taisi olla 18€/kk tjn.:
Hybridipaikka sisältää peruspaikan hinnan, keskimääräisen sähkönkulutuksen (21 €/kk) ja asennuskustannukset 21€/kk. (asennuskustannukset 1260€, 60 kk:n kuoletusaika).

Olisi siis ollut aivan järjettömät kustannukset, kulutus ei olisi mennyt toteutuman mukaan ja lisäksi tolppa olisi ollut vuokrayhtiön omaisuutta.
Nyt tosiaan jo omistusasunnossa ja asennutin omalle paikalle latauspaikan, joten vihdoin pääsee hyötymään hybridistä kunnolla.

18 €/kk muuttuu 42 €/kk ja ladata saa rajattomasti?

24 €/kk erotuksella sähköä saisi 15c kWh-hinnalla omasta liittymästä 160 kWh.

Ihan OK diili, jos paljon lataa. Siis juuri tuosta kiinteästä sähkö-kk-maksusta johtuen. Vai ymmärsinkö jotain väärin?

Tosin 60kk pallo jalassa -maksu asennuksesta vuokramörskässä harvaa puhuttelee...
 
18 €/kk muuttuu 42 €/kk ja ladata saa rajattomasti?

24 €/kk erotuksella sähköä saisi 15c kWh-hinnalla omasta liittymästä 160 kWh.

Ihan OK diili, jos paljon lataa. Siis juuri tuosta kiinteästä sähkö-kk-maksusta johtuen. Vai ymmärsinkö jotain väärin?

Tosin 60kk pallo jalassa -maksu asennuksesta vuokramörskässä harvaa puhuttelee...
Tuo olisi siis ollut 18+21+21=60€/kk, suora lainaus sähköpostista ei kunnolla eritellyt tuota perushintaa vielä kaiken päälle.

Ei oikein houkutellut, kun tosiaan Golffissa on se hieman päältä 7kWh akku ja teki töitä kotitoimistolta, niin ajoakaan ei loppujen lopuksi erityisen paljon tullut.

Nykyisellään kun on tuo oma tolppa ja edelleen etätöissä, niin suunnilleen 100kWh tulee ladattua kuussa.
 
Ok. Tämä selvensi.

42 €/kk lisähinnalla menee tiukille.

280 kWh+ jos kuukausittain lataisi, niin mikäs siinä, jos meinaa 5v+ asustella.

100 kWh kuussa ja <5v asustelevana ei tosiaan mitään järkeä.
 
Eikös tässä väärinkäytetä plugaria ihan totaalisesti kun ajellaan käytännössä pelkällä sähköllä? Mikset hankkinut sähköautoa? Mahtaa olla fossiilimotti hienossa kunnossa tuollaisen ajoprofiilin jälkeen.
Oikein mainiossa kunnossa oli, kun vein vajaa 70 000 km ajetun vaihtoon viime vuonna. Nykyinenkin on oikein hyvässä iskussa vielä ensihuollon jäljiltä. Sähköautoa en hankkinut sen takia kun tuli hankittua plugari. Ei kannata pitää huvikseen kahta autoa, kun tuleva tarve vain yhdelle autolle.
 
Omalla kohdalla asukkaat ei joudu maksamaan suoranaisesti vaan on osin EU:n ( USER-CHI | Charging your e-mobility future (userchi.eu) ) rahoittamaa projektia, jolla näihin vuokra-asuntojen pihoille luodaan lataustolppia. "Meidän" taloyhtiön pihalla on nyt kaksi hybridi paikka siis, yksi käytössä.
Hybiridi paikasta sama 42€ kuussa (viime vuonna oli 59€), plus vakio autopaikka 10€ täällä. Joten 42 tuli lisää, lähes samaan 40 euroon laskin karkeesti menevän, jos lataisin päivittäin töissä ja si ei olis viikonloppuina sähköä samaan tapaan tarjolla.

Jos joku ihmettelee et miks hybridi, niin kerro sähköauto farkkuna, jonka sai 2023 kesällä 25t €:lla, alle 50 km ajettuna kolme vuotta vanhana. Sekä sisälle pitää mahtua reilu 190 senttinen kuski, sekä taakseni lähes saman mittanen teini ja lomamatkalle kamat nelihenkisen perheen ainakin viikon tavarat. Itelle tuo Optima ois vielä sopivampi ilman panoramakattoa, ois kattoverhoilu sentin pari ylempänä kai?
 
Eikös tässä väärinkäytetä plugaria ihan totaalisesti kun ajellaan käytännössä pelkällä sähköllä? Mikset hankkinut sähköautoa? Mahtaa olla fossiilimotti hienossa kunnossa tuollaisen ajoprofiilin jälkeen.
Jos kaveri mm. ajelee ilman lämmitystä talvisin jottei moottori mene päälle, niin tuo menee harrastelun piikkiin. Näitä löytyy plugaripiireissä aika yllättävän paljon, et vedetään minimimukavuuksilla, mutta maksimirangella ja "sitten vituttaa kun polttomoottori käynnistyy". :beye:
 
Jos kaveri mm. ajelee ilman lämmitystä talvisin jottei moottori mene päälle, niin tuo menee harrastelun piikkiin. Näitä löytyy plugaripiireissä aika yllättävän paljon, et vedetään minimimukavuuksilla, mutta maksimirangella ja "sitten vituttaa kun polttomoottori käynnistyy". :beye:
Jep. Se tunne kun huomaat että perille on 5km mutta rangea 3km. Laitat puhaltimet ja lämmitykset pois päältä. Melkein riittää, ja polttomoottori käynnistyy muutama sata metriä ennen määränpäätä. Vituttaa.
 
Mitä itse kuunnellut plugarikuskien puheita (myös itseltäni aikoinaan) niin ovat huomanneet että koittavat venyttää sitä sähkökantamaa mahdollisimman pitkälle, joten olisi ollut helpompi ostaa suoraan se täyssähkö.

Lapin reissut kusematta perille asti eivät ole toteutuneet plugariautollakaan joten pysääminen ei ole ongelma.
 
Plugari autoilijoita kuitenkin paha arvostella mistään kun kahdessa vuodessa on taas niin paljon muuttunut. Mutta jos parin vuoden päästä ostaa taas plugarin ja meno on sama niin alan jo itsekkin raapimaan päätäni.
 
Tässä tapahtuu kokoajan yhtenäistyminen eli sähköautojen range alkaa lähentyä plugarien kokonaisrangea ja plugarien akut kasvavat jatkuvasti ja polttomoottorit pienenevät. Jossain kohtaa se polttis siitä häviää niin ollaan samassa pisteessä.

Tavoite on molemmissa sama, päästä mahdollisimman pitkälle sähköllä. Lähtöpisteet ovat vain erilaiset.
 
Tässä hyvä muistaa että osa plugarin hankkineista ei ole hankkinut täyssähköautoa koska täyssähköautoa ei ole mahdollista vielä ladata taloyhtiössä. Mutta hidaslataus onnistuu jo nykyisellään taloyhtiössä

Moni kokee varmasti että täyssähköautoa ei ole fiksua hankkia jos sen pikalataaminen ei ole mahdollista kotona ja lataus kotona vain hidaslataamisella tai pikalatauksella kaupassa yms julkisessa latauspisteessä.
 
Tässä hyvä muistaa että osa plugarin hankkineista ei ole hankkinut täyssähköautoa koska täyssähköautoa ei ole mahdollista vielä ladata taloyhtiössä. Mutta hidaslataus onnistuu jo nykyisellään taloyhtiössä

Moni kokee varmasti että täyssähköautoa ei ole fiksua hankkia jos sen lataaminen on mahdollista kotona vain hidaslataamisella tai pikalatauksella kaupassa yms julkisessa latauspisteessä.

On tuo hieman omituinen asettelu. Jos plugaria saa ladata niin miksei täyssähköä voisi samalla teholla ladata?

Menee jo ehkä taloyhtiölataamisen ketjun aiheeseen joten en tämän enempää aiheesta kommentoi.
 
Tässä hyvä muistaa että osa plugarin hankkineista ei ole hankkinut täyssähköautoa koska täyssähköautoa ei ole mahdollista vielä ladata taloyhtiössä. Mutta hidaslataus onnistuu jo nykyisellään taloyhtiössä

Moni kokee varmasti että täyssähköautoa ei ole fiksua hankkia jos sen pikalataaminen ei ole mahdollista kotona ja lataus kotona vain hidaslataamisella tai pikalatauksella kaupassa yms julkisessa latauspisteessä.
Ja jos plugarin hidaslatauksessa olevan range riittää ajoihin niin luulisi sähköauton hidaslatauksella saadun rangenkin riittävän. Itse en kyllä koskisi pitkällä tikullakaan käytettyyn plugariin jossa näkyy kokonaiskulutuksissa noita luokkaan litra/100km kulutuksia koko autonpito ajalla.
 
On tuo hieman omituinen asettelu. Jos plugaria saa ladata niin miksei täyssähköä voisi samalla teholla ladata?

Menee jo ehkä taloyhtiölataamisen ketjun aiheeseen joten en tämän enempää aiheesta kommentoi.
No voihan sitä toki ladata, mutta eräässäkin taloyhtiössä on mahtavat 8A tarjolla yhdessä vaiheessa, eli sähköauton akun lataamiseen menee pari vuorokautta...

Mulla on plugarin kanssa asenne, että akkusähkö on lähipyörittelyä varten. Pyrin ajamaan niin, ettei polttomoottori käynnisty, jolloin ei tarvitse huolehtia sen lämpimäksi ajamisesta jne. Pitemmillä matkoilla taas ei tarvitse mitään suunnitella latauksien ehdolla, ja kusella voi käydä muuallakin kuin laturin vierellä. Voin käydä hyväksi havaitussa lempipaikassa kahvilla vaikka laturit on varattuja. Ja se on aivan sama riittääkö akku kilsan tai pari pitempään alkumatkasta, sitä ei jaksa optimoida.

Toki nämä uudet plugarit 100-130km rangella alkaa olla jo siinä rajalla että miksi ei ostaisi saman tien sähköautoa. Mutta pugari onkin hyvä porttihuume, saa vähän makua siitä mitä sähköllä ajaaminen ja lataaminen voisi olla, sopisiko ehkä itselle, ja siitä helposti siirtyy täyssähköön.
 
Itselleni ainakin Kia automyyjä suositteli kesällä (jolloin lämpötila aina > 8 astetta) että kerran viikossa, jolloin pidempi ajoreissu niin pakottaisi auton ajamaan myös polttomoottorilla

Esimerkiksi aluksi pienemmällä nopeudella / kieroksilla polttomoottorilla ja hetken ajon jälkeen sitten asettaa ihan sporttimoodin päälle jotta kesälläkin säännöllisesti tulisi polttomoottoria käytettyä. Muuten jos autolla ajaa toistuvasti pelkkää sähköä ilman polttomoottorin käyttöä niin ei tee pidemmän päälle hyvää moottorille.

Loppusyksystä / talvella ei vastaavaa ongelmaa kun polttomoottori käy lämmitystä varten jokatapauksessa toistuvasti.

Onko tässä ohjeistuksessa / neuvossa perää?
 
akkusähkö on lähipyörittelyä varten

Tähän pätee tuo mitä emviiex sanoi että jos akku riittää plugarissa lähipyörittelyä varten niin sama lataus riittää täyssähkölläkin ja vielä pidemmälle. Plugarissa tietenkin talvella huijauskoodi ainakin joissain malleissa että tuotetaan lämpö vain polttiksella, mutta silloin ei puhuta enää täysin sähköllä ajamisesta edes lähipyörittelyssä.

Pidemmälle jos menee niin sitten varautuu siihen ja käy "tankilla" kuten plugarinkin kanssa pitää.

Itse näen sen helpommaksi niin päin mutta kaikilla omat järjestelyt mitkä sopii parhaiten.


Onko tässä ohjeistuksessa / neuvossa perää?

Kannattaahan se moottori käyttää kunnolla lämpimänä, varsinkin jos on sellainen auto ettei se sitä tee itsestään tietyin aikavälein. Jos kone ei käy ikinä täyslämpöisenä niin sehän kerää kondenssia ja polttoainetta öljyyn kun käy rikkaalla kylmäkäynnistysohjelman kanssa kokoajan eikä lämmöt ikinä nouse niin korkeiksi että ne haihtuu sieltä pois. Muun muassa
 
Itselleni ainakin Kia automyyjä suositteli kesällä (jolloin lämpötila aina > 8 astetta) että kerran viikossa, jolloin pidempi ajoreissu niin pakottaisi auton ajamaan myös polttomoottorilla

Esimerkiksi aluksi pienemmällä nopeudella / kieroksilla polttomoottorilla ja hetken ajon jälkeen sitten asettaa ihan sporttimoodin päälle jotta kesälläkin säännöllisesti tulisi polttomoottoria käytettyä. Muuten jos autolla ajaa toistuvasti pelkkää sähköä ilman polttomoottorin käyttöä niin ei tee pidemmän päälle hyvää moottorille.

Loppusyksystä / talvella ei vastaavaa ongelmaa kun polttomoottori käy lämmitystä varten jokatapauksessa toistuvasti.

Onko tässä ohjeistuksessa / neuvossa perää?

On, sillä muutoin voi käydä näin:

 
Tähän pätee tuo mitä emviiex sanoi että jos akku riittää plugarissa lähipyörittelyä varten niin sama lataus riittää täyssähkölläkin ja vielä pidemmälle.
Näinhän se toki on, mutta itsellä ainakin tuo plugari tuli hommattua vielä aikana, kun ei ollut latausjärjestelyt kunnolla hoidossa, niin tuli melko paljon polttiksella ajettua.
Nyt kun oma latauspiste kotona on, niin alkanut enemmän houkuttelemaan tuo sähköauton hankinta (eli plugari juurikin ollut tuo porttihuume), mutta omasta mielestä nykytarjonta on aivan liian massiivisen kokoisia (ja hintaisia) omaan käyttöön, joten odottelen VW ID.2 / ID.GTI, jota VW tuntuu panttaavan.
 
On, sillä muutoin voi käydä näin:


Ihan ok asiaa mutta Moottorin raportointi on kyllä vähän alaluokkaista.

Tämä lause nostaa lipun pystyyn: " Moottorin aiemmin haastattelema asiantuntija sanoo, että tämäkin voi olla hyvin yleistä, sillä nykyaikainen kasvipohjainen biopolttoaine sitoo vettä itseensä."

Miksei voida puhua suoraan että polttoaineessa oleva etanoli tykkää sitoa vettä.

E10 polttoaineessa 15 asteen lämpötilassa veden maksimi määrä on 0.5% polttoaineen määrästä eli käytännössä olematon.
 
Loppusyksystä / talvella ei vastaavaa ongelmaa kun polttomoottori käy lämmitystä varten jokatapauksessa toistuvasti.

Onko tässä ohjeistuksessa / neuvossa perää?

Riippuu varmaan automallista, miten ovat kehittyneet ja millaista ajoa itse harrastaa.

Ei Suomessa sellaista kesää ole etteikö polttis lähtisi päälle. Vähän viileämpi/sateisempi ilta niin aivan varmasti polttis menee lämmityksen takia päälle (näin siis my21 Kia Ceedillä). Myös aamuvarhaisella polttis kyllä käynnistyy kosteuden takia aina silloin tällöin.

Lisäksi vaikka olisi lämmin, mutta jos vetää esim. peräkärryä niin ei tarvi pelätä ettei polttis käynnistyisi. Lisäksi jos peräkärry on täynnä vaikka polttopuita niin saa lätkäistä sport moodin päälle kun akusto loppuu (koska meno muuttuu nykiväksi 100:ssa kun auto yrittää optimoida sähköä käyttöön ja kuorman takia polttis ei lataa akkua riittävästi).

Itse en ole kesälläkään ollut sellaisessa tilanteessa että olisi jonkinlainen ongelma ettei polttis käy. Puhutaan kuitenkin kuukausista jolloin autolla reissataan liikkeellä lähtiessä pidempiä pätkiä kuin talvella keskimäärin.

Lähinnä Kiassa tuntuu vähän mallista riippuen olevan teho-eroja miltä ajaminen tuntuu. Itsellä sähköteho on hyvin rajallinen (about 114km/h motarilla ylämäkeen) mutta kyllähän se siis käytännössä kaikkeen riittää. Sitten toisaalta polttis on ilman suurjänniteakkua eco -moodissa harvinaisen laiska. Edellä mainittujen syiden takia käytän sport moodia ohittamiseen. Eco tilassa siis normaalisti tulee ajettua koska sähkömoottori on kaupunkiajoon todella mukava (kun akkua on) ja isommalla tiellä matkantekoon polttis ihan riittävä ilmankin suurjänniteakkua. Tehoa saa toki kun lyö lämän lattiaan eco moodissakin, mutta onhan siinä aikamoinen viive, jolloin sport tilaa on järkevää käyttää näillä kiihdytyskaista puuttuu -kohdilla. Itse koeajettiin Renaultin ja Kian plugareita ja kyllähän Renault on ihan eri tavalla kiihtyvä auto polttiksella. Toisaalta sitten Kia miellytti muuten enemmän.

Noin yleisesti en näkisi käyttämättömyyttä minkäänlaisena ongelmana ja autot huolehtivat mielestäni tuosta aika hyvinkin. Ainakin ko. Kia kun liikkeelle lähtee (ja suurjönniteakussa on virtaa) niin vaikka moodi on auto -tilassa (ja on kylmä) ja ajaa heti esim. 80 kympin tietä niin auton pyörät pyörivät alkuun sähköllä ja polttis käy vain lämmitykseen, kunnes tyytyväisenä lämpöihin ollessaan vaihtaa polttikselle. Ns. normaalisti tuossa kohtaa vaihdetaan 80:ssä viimeistään polttikselle eteneminen.

Lähinnä plugarien kohdalla kannattaa painottaa sitä tarvitseeko auto saada etänä lämpimäksi ja mitä tästä ilosta haluaa maksaa. Itsellä ceed on plussan puolella pysyvässä autotallissa ja vaikka on lohkolämmitin+sisätila niin ei sitä tule tökättyä kiinni kun ratin ja istuinlämmitykset riittävät. Tuo on lähinnä niitä poikkeuksia varten kun auto seisoo taivasalla esim. reissussa yön yli. Tuolla saa sen muutaman kerran auton sulaksi ja se riittää itselle. Sitten jos auto olisi aina ulkona taivasalla niin ilman muuta se pitäisi saada sulaksi/lämpöiseksi etänä.

Ei taida Kian plugareista yksikään pystyä sähkölämmittämiseen, jolloin en näe ongelmia moottorin kulumisen kohdalla kovin todennäköisenä. Muuten olisi skeptinen muiden autojen kohdalla, mutta ongelmia on enemmän raportoitu juuri BMW moottoreilla ja muilla ongelmat ovat pääsääntöisesti pysyneet kosmeettisina (ilman vaikutusta toimintaan).

Tokihan kun mennään Toyotalla tai Outlanderilla niin näissä tulee lähiajossa se ongelma (ainakin jälkimmäisellä) että bensa happanee tankkiin ja siksi auto pakottaa käyttämään polttista ja tankkaamaan uutta bensaa. Tämmöistä varoitusta ei ole Kialla koskaan tullut, joten en tiedä onko sellaista edes olemassa mutta eipä käytännössä ko. asia tule edes eteen että kuukausitolkulla voisi ajaa ilman bensaa vaikka autolla olen sen 52,7 kilsaa pelkällä akulla pari vuotta vanhana ajanutkin ennen kuin polttis menee päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Harkitsen vakavasti plugarin ostoa seuraavaksi kärryksi. Sähkikset edelleen kalliita varsinkin jos haluaa pitää tietyistä mieltymyksitä kiinni. Ja vuodessa tulee muutama sellainen reissu jossa pitäisi mennä auton ehdoilla, ja sen takia haluan tämän vapauskortin vielä pitää. Jos seurava olisi sitten se viimenen polttis, jonka piti olla jo nykyinenkin :)
 
Mulle ei ole kyllä täysin selvää, miksi se polttomoottori kärsii jos sitä ei käytä ollenkaan. Eli jos vaan ajelee sähköllä. Veikkaisin että kuluu jopa enemmän jos muka ajelee sitä lämpimäksi mutta ei sitten kuitenkaan malta ajaa tarpeeksi kauan että öljytkin lämpenee ja siitähän se haihtuminen vasta alkaa eli sen jälkeen pitäisi vielä ajaa niin kauan että tavarat haihtuu öljyistä pois. Ja elää siinä uskossa että on olisi ajanut tarpeeksi ja jättää seisomaan ne kurat sinne öljyn sekaan.

Eri asia sitten jos se käynnistyy edes hetkeksi, niin pitäisi ajaa säännöllisesti lämpimäksi, ja ajaa vielä sillä lämpimänäkin hetken että huohottuu.
 
Viimeksi muokattu:
Mulle ei ole kyllä täysin selvää, miksi se polttomoottori kärsii jos sitä ei käytä ollenkaan.
Ehkä tälläistä skenaariota ei kenellään koskaan oikeasti tule, vaan poltista käytetään sitten pätkissä lyhyitä aikoja kerrallan. Eli ajataan kone kylmänä ne vähät ajot aina ?
 
Ehkä tälläistä skenaariota ei kenellään koskaan oikeasti tule, vaan poltista käytetään sitten pätkissä lyhyitä aikoja kerrallan. Eli ajataan kone kylmänä ne vähät ajot aina ?
No tämä on minun pääasiallinen lähikurvailun skenaario. Jos alkaa olla -12 tai kylmempää niin sitten tarvitaan polttista, mutta sitä lämpimämmässä menee täysin sähköllä ja yleensä perille asti. Monesti menee viikkojakin ettei polttista tarvitse käynnistää.
 
Tuskin pätkäkäyttö on ongelma.

En ole missään foorumilla kuullut konerikkoisesta Outlander PHEVistä vaikka niitä on tehty toistakymmentä vuotta ja aika monta kappaletta. Jossain Bemareissa taisi olla ongelmaa mutta sekin joku tyypivika mikä varmaan jo korjattu.
 
Ihan ok asiaa mutta Moottorin raportointi on kyllä vähän alaluokkaista.

Tämä lause nostaa lipun pystyyn: " Moottorin aiemmin haastattelema asiantuntija sanoo, että tämäkin voi olla hyvin yleistä, sillä nykyaikainen kasvipohjainen biopolttoaine sitoo vettä itseensä."

Miksei voida puhua suoraan että polttoaineessa oleva etanoli tykkää sitoa vettä.

E10 polttoaineessa 15 asteen lämpötilassa veden maksimi määrä on 0.5% polttoaineen määrästä eli käytännössä olematon.
Kyllä diesel sitoo myös ja biodiesel tekee emulsion.
 
Mulle ei ole kyllä täysin selvää, miksi se polttomoottori kärsii jos sitä ei käytä ollenkaan. Eli jos vaan ajelee sähköllä. Veikkaisin että kuluu jopa enemmän jos muka ajelee sitä lämpimäksi mutta ei sitten kuitenkaan malta ajaa tarpeeksi kauan että öljytkin lämpenee ja siitähän se haihtuminen vasta alkaa eli sen jälkeen pitäisi vielä ajaa niin kauan että tavarat haihtuu öljyistä pois. Ja elää siinä uskossa että on olisi ajanut tarpeeksi ja jättää seisomaan ne kurat sinne öljyn sekaan.

Eri asia sitten jos se käynnistyy edes hetkeksi, niin pitäisi ajaa säännöllisesti lämpimäksi, ja ajaa vielä sillä lämpimänäkin hetken että huohottuu.

Ei polttiksen käyttämättömyys niin suuri riski ole kuin haaleana ajo ja pätkäkäyttö. Toki täytyy muistaa, että ulkolämpötilojen muutokset aiheuttavat moottorin sisälle kondenssivettä, joka kyllä osaa ruostuttaa paljasta metallia ja heikentää öljyn voiteluominaiauuksia

Tuskin pätkäkäyttö on ongelma.

En ole missään foorumilla kuullut konerikkoisesta Outlander PHEVistä vaikka niitä on tehty toistakymmentä vuotta ja aika monta kappaletta. Jossain Bemareissa taisi olla ongelmaa mutta sekin joku tyypivika mikä varmaan jo korjattu.

Aiemmin tästä langasta Löytyy myös mersuista ja opeleista vastaavaa koneen ruostumis-&syöpymisongelmaa.
 
Toki täytyy muistaa, että ulkolämpötilojen muutokset aiheuttavat moottorin sisälle kondenssivettä, joka kyllä osaa ruostuttaa paljasta metallia ja heikentää öljyn voiteluominaiauuksia
Mistä sitä kosteutta sinne koneen sisälle päätyy jos kone ei pyöri? Eihän se toki ilmatiivis ole, mutta ei siellä hirveästi pitäisi ilma vaihtua, jonka mukana sitä kosteutta voisi tulla. Toki siellä hieman ilmaa on josta kosteus voi tiivistyä, mutta ilmamäärä on niin pieni että ei siinä paljoa kosteutta kai ole? Määrä on rajattu siihen mitä siellä oleva ilma sisältää. Ymmärtäsin ongelman jos sinne pääsisi paremmin uutta ilmaa sisälle ja sen mukana lisää kosteutta. Toki pätkäkäytöllä sinne voi paljonkin vettä kertyä, mutta jos ei ole sitä pätkäkäyttöä, vaan pelkkää sähköajoa?
 
Aiemmin tästä langasta Löytyy myös mersuista ja opeleista vastaavaa koneen ruostumis-&syöpymisongelmaa.
Onko nämä ratkaistu uusissa versioissa, vai miksi tuntuu että useilla on joku houkutus hybrideihin? Toki ymmärrän ettei se täyssähkö ole mikään unelma kaikille todellakaan.
 
Itselleni ainakin Kia automyyjä suositteli kesällä (jolloin lämpötila aina > 8 astetta) että kerran viikossa, jolloin pidempi ajoreissu niin pakottaisi auton ajamaan myös polttomoottorilla

Esimerkiksi aluksi pienemmällä nopeudella / kieroksilla polttomoottorilla ja hetken ajon jälkeen sitten asettaa ihan sporttimoodin päälle jotta kesälläkin säännöllisesti tulisi polttomoottoria käytettyä. Muuten jos autolla ajaa toistuvasti pelkkää sähköä ilman polttomoottorin käyttöä niin ei tee pidemmän päälle hyvää moottorille.

Loppusyksystä / talvella ei vastaavaa ongelmaa kun polttomoottori käy lämmitystä varten jokatapauksessa toistuvasti.

Onko tässä ohjeistuksessa / neuvossa perää?

Käsittääkseni Kiat käyttää polttista myös silloin, kun ilmastoinnin kompuraa käytetään, eli ei varmaan tarvi juuri huolehtia polttomoottorin käyttämättömyydestä.

Korjatkaa, jos olen väärässä.
 
No voihan sitä toki ladata, mutta eräässäkin taloyhtiössä on mahtavat 8A tarjolla yhdessä vaiheessa, eli sähköauton akun lataamiseen menee pari vuorokautta...
Oleellistahan on se, että miten paljon ajoa tulee tyypillisesti vuorokaudessa ja miten paljon auto roikkuu laturissa. 8 A latausteholla tulee 18,4 kWh kahdeksassa tunnissa. Sillä ajelee jo sata kilometriä tai ylikin monilla sähköautoilla ainakin kesäaikaan. Eri asia on, jos on jokin kaupparatsu, jolle tulee jatkuvasti satoja kilometrejä ajoja päivässä.
 
Käsittääkseni Kiat käyttää polttista myös silloin, kun ilmastoinnin kompuraa käytetään, eli ei varmaan tarvi juuri huolehtia polttomoottorin käyttämättömyydestä.

Korjatkaa, jos olen väärässä.

Vain jos ilmastointi lämmittää. Ilmanvaihtoon ja viilentämiseen ei polttista käytetä. Auto on esim. auringossa ollut parkissa niin näilläkään keleillä ei polttis käynnisty (ainakaan alle 10.km ajelulla kaupunkioloissa ) kun kabiinissa on riittävän lämmin. Saattaa olla, että jos esim. omassa Kia Ceedissä kääntää puhalluksen lämpötilan täysin vasemmalle niin ko. asetuksella polttis ei käy, mutta en ole tästä ihan varma (lämpötila häviää ruudusta ja siihen tulee joku teksti ja puhallus menee kovemmalle). En ole tuolla sen enempää leikkinyt. Toki jos ko. ilmastointilaite on kokonaan pois päältä niin silloinkaan ei polttis käynnisty.
 
Käsittääkseni Kiat käyttää polttista myös silloin, kun ilmastoinnin kompuraa käytetään, eli ei varmaan tarvi juuri huolehtia polttomoottorin käyttämättömyydestä.

Korjatkaa, jos olen väärässä.
Jäähdytys ei optimassa ainakaan tarvitse polttomoottoria.
 
Kyllä diesel sitoo myös ja biodiesel tekee emulsion.
Mä olen ajanut Land cruiserilla nyt sellaiset 175 000 km ja tankannut pelkästään MY dieseliä. Se on GEN 2 biodieseliä, eikä kasvata minkäänlaista emulsiO, tai leväkasvusto mihinkään. Auto käy erinomaisen pehmeästi ja mitään limaa ei ole suodattimista löytynyt. Ja siis tosiaan kaikki tankkaukset pelkästään MY pistoolista.
 
Mä olen ajanut Land cruiserilla nyt sellaiset 175 000 km ja tankannut pelkästään MY dieseliä. Se on GEN 2 biodieseliä, eikä kasvata minkäänlaista emulsiO, tai leväkasvusto mihinkään. Auto käy erinomaisen pehmeästi ja mitään limaa ei ole suodattimista löytynyt. Ja siis tosiaan kaikki tankkaukset pelkästään MY pistoolista.
Jos haluaisin viisastella niin kysyisin että miten olet todennut boldatun?

Mutta näin muuten niin puhummeko samasta asiasta?
Kyllä, palmuöljy oli melko ongelmallinen komponentti.
 
Jos kaveri mm. ajelee ilman lämmitystä talvisin jottei moottori mene päälle, niin tuo menee harrastelun piikkiin. Näitä löytyy plugaripiireissä aika yllättävän paljon, et vedetään minimimukavuuksilla, mutta maksimirangella ja "sitten vituttaa kun polttomoottori käynnistyy". :beye:
Kaveri, johon tuossa viittaat, käyttää Webastoa jos lämmintä tarvitaan ja lämpöumppu ei pakkasilla oikeen jaksa tehdä lämmintä. Erikoisesti tässä näyttää olevan suurtakin ongelmaa, jos joku ajelee autollaan ihan WLTP päästölukujen mukaisesti. Omalla kohdalla ei juurikaan ole tullut vastaan mitään ongelmia moottorin, tai yleensäkään plugarin tekniikan kanssa. Kohtuu halpaa ajella ja bensa ”back uppina” tuntuu hyvältä täällä hevonkuusen korvessa elellessä. 120 kW tehoisena on ihan riittävä sähköllä ajamiseen.
Jos haluaisin viisastella niin kysyisin että miten olet todennut boldatun?

Mutta näin muuten niin puhummeko samasta asiasta?
Kyllä, palmuöljy oli melko ongelmallinen komponentti.
Todentanut sen limakasuston puutteen, kun oli aikaisemmin 2 Land cruiserin V8 mallia ja niillä tuli ensimmäisellä ajettua 420 000 km ja toisella 200 000 km. Ne keräili limaa polttoainesuodattimeen, kun tuli tankattua joskus alkuaikoina FAMEa sisältäviä Bio jatkeita sen kummemmin ymmärtämättä koko sotkusta mitään. Suodattimia vaihdeltiin ja ”Limp mode” tuli tutuksi joskus mittarivaloineen, kun erehtyi polkemaan. No homman juju selvisi, kun löydettiin tuota limaa veneistä ja kaikista muistakin tankeista. Lopetin tankkaamisen muualta, kuin Nesteen Pro pistooleilta. Suodattimien ylimääräinen vaihto loppui siihen. Ensimmäinen MY diesel mittari kun ilmestyi Konalaan, niin tarjouduin koetankkaajaksi, muttei hyväksytty, kun periferiassa asustelen. Tankkasin kuitenkin jo silloin aina, kun pystyi ja muutoin vain Pro dieseliä. No Pro lopetettiin ja alkuun teetti työtä, että muisti tankata MY asemilta löydettäessä. Nykyään ei tartte enää juurikaan ettiä ja Rovaniemen asema helpotti, ettei tarvii enää Oulussa pakkotankata eestaas, kun Roi oli ilman MY pistettä.
 
WLTP itselläkin tavoitteena plugarissa, koska miksi ei. Ei tosin toteudu.

MY19 Outlander PHEV WLTP-kulutus on 2,0 l/100km.
Jos oletetaan, että ajoakku tyhjänä keskikulutus on 7,5l/100km, tarkoittaisi se sitä, että n. 73% ajoista tulisi taittaa lataussähköllä.
Mikä sopivalla ajo-profiililla on hyvinkin tehtävissä.

Itsellä on ajoprofiilissa tuohon tavoitteeseen nähden liikaa säännöllisen epäsäännöllistä pitempää 100-200km maantiepätkää ja 150-200km moottoritiepätkää.
Keskikulutus on itsellä 15 kk / 23 TKM omistusajalta näemmä n. 2,9 l/100km. Eli n. 61% ajoista on tullut taitettua lataussähköllä.
Mikä on OK. Päivittäiset nurkka-ajot menee lähes 100%:sesti lataussähköllä ja pitemmät pötköt sitten suosiolla dinojuissilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 834
Viestejä
4 540 602
Jäsenet
74 884
Uusin jäsen
Skaku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom