Loppusyksystä / talvella ei vastaavaa ongelmaa kun polttomoottori käy lämmitystä varten jokatapauksessa toistuvasti.
Onko tässä ohjeistuksessa / neuvossa perää?
Riippuu varmaan automallista, miten ovat kehittyneet ja millaista ajoa itse harrastaa.
Ei Suomessa sellaista kesää ole etteikö polttis lähtisi päälle. Vähän viileämpi/sateisempi ilta niin aivan varmasti polttis menee lämmityksen takia päälle (näin siis my21 Kia Ceedillä). Myös aamuvarhaisella polttis kyllä käynnistyy kosteuden takia aina silloin tällöin.
Lisäksi vaikka olisi lämmin, mutta jos vetää esim. peräkärryä niin ei tarvi pelätä ettei polttis käynnistyisi. Lisäksi jos peräkärry on täynnä vaikka polttopuita niin saa lätkäistä sport moodin päälle kun akusto loppuu (koska meno muuttuu nykiväksi 100:ssa kun auto yrittää optimoida sähköä käyttöön ja kuorman takia polttis ei lataa akkua riittävästi).
Itse en ole kesälläkään ollut sellaisessa tilanteessa että olisi jonkinlainen ongelma ettei polttis käy. Puhutaan kuitenkin kuukausista jolloin autolla reissataan liikkeellä lähtiessä pidempiä pätkiä kuin talvella keskimäärin.
Lähinnä Kiassa tuntuu vähän mallista riippuen olevan teho-eroja miltä ajaminen tuntuu. Itsellä sähköteho on hyvin rajallinen (about 114km/h motarilla ylämäkeen) mutta kyllähän se siis käytännössä kaikkeen riittää. Sitten toisaalta polttis on ilman suurjänniteakkua eco -moodissa harvinaisen laiska. Edellä mainittujen syiden takia käytän sport moodia ohittamiseen. Eco tilassa siis normaalisti tulee ajettua koska sähkömoottori on kaupunkiajoon todella mukava (kun akkua on) ja isommalla tiellä matkantekoon polttis ihan riittävä ilmankin suurjänniteakkua. Tehoa saa toki kun lyö lämän lattiaan eco moodissakin, mutta onhan siinä aikamoinen viive, jolloin sport tilaa on järkevää käyttää näillä kiihdytyskaista puuttuu -kohdilla. Itse koeajettiin Renaultin ja Kian plugareita ja kyllähän Renault on ihan eri tavalla kiihtyvä auto polttiksella. Toisaalta sitten Kia miellytti muuten enemmän.
Noin yleisesti en näkisi käyttämättömyyttä minkäänlaisena ongelmana ja autot huolehtivat mielestäni tuosta aika hyvinkin. Ainakin ko. Kia kun liikkeelle lähtee (ja suurjönniteakussa on virtaa) niin vaikka moodi on auto -tilassa (ja on kylmä) ja ajaa heti esim. 80 kympin tietä niin auton pyörät pyörivät alkuun sähköllä ja polttis käy vain lämmitykseen, kunnes tyytyväisenä lämpöihin ollessaan vaihtaa polttikselle. Ns. normaalisti tuossa kohtaa vaihdetaan 80:ssä viimeistään polttikselle eteneminen.
Lähinnä plugarien kohdalla kannattaa painottaa sitä tarvitseeko auto saada etänä lämpimäksi ja mitä tästä ilosta haluaa maksaa. Itsellä ceed on plussan puolella pysyvässä autotallissa ja vaikka on lohkolämmitin+sisätila niin ei sitä tule tökättyä kiinni kun ratin ja istuinlämmitykset riittävät. Tuo on lähinnä niitä poikkeuksia varten kun auto seisoo taivasalla esim. reissussa yön yli. Tuolla saa sen muutaman kerran auton sulaksi ja se riittää itselle. Sitten jos auto olisi aina ulkona taivasalla niin ilman muuta se pitäisi saada sulaksi/lämpöiseksi etänä.
Ei taida Kian plugareista yksikään pystyä sähkölämmittämiseen, jolloin en näe ongelmia moottorin kulumisen kohdalla kovin todennäköisenä. Muuten olisi skeptinen muiden autojen kohdalla, mutta ongelmia on enemmän raportoitu juuri BMW moottoreilla ja muilla ongelmat ovat pääsääntöisesti pysyneet kosmeettisina (ilman vaikutusta toimintaan).
Tokihan kun mennään Toyotalla tai Outlanderilla niin näissä tulee lähiajossa se ongelma (ainakin jälkimmäisellä) että bensa happanee tankkiin ja siksi auto pakottaa käyttämään polttista ja tankkaamaan uutta bensaa. Tämmöistä varoitusta ei ole Kialla koskaan tullut, joten en tiedä onko sellaista edes olemassa mutta eipä käytännössä ko. asia tule edes eteen että kuukausitolkulla voisi ajaa ilman bensaa vaikka autolla olen sen 52,7 kilsaa pelkällä akulla pari vuotta vanhana ajanutkin ennen kuin polttis menee päälle.