Keskustelua hybridiautoista

Niinno mielestäni nyt menee taikinat, pullat ja ruisleivät sekaisin. Itsellä oli Punto Evo Sport aikoinaan, sen pistin myyntiin kun oli ajettu sillä sen 179tkm ja ikää oli tuolloin 12 vuotta (vm-10 taisi olla). Kehtaan myös väittää, että koska se oli "sport" eli huikeat 140 kaakkia turbon kanssa, sitä myös poljettiin kuin pientä sikaa. Hyvin se kesti ja ainoat ei-kuluvat oli ykköspytyn puola kahdesti kun piti vaihtaa ~70tkm aikana. Sinulla tuntuu olevan jotenkin kummallinen käsitys siitä, että Volvo olisi jotain erikoista luksusta ja toinen se, että koska se on iso ja kallis auto, niin sen pitäisi kestää huomattavan paljon enemmän, kuin jonkun Italiassa valmistetun "pikkukipon".
Sori, viestini ei ehkä avautunut.
Kommentoi autoja, mainitsin erikseen pikkuatuoja jotka suunniteltu luokkaa 150tkm 6-7 vuotta, ei nyt ihan tarkkaa, se ei ollut pointti, vaan se että auton suunnittelu tavoitteena ei ole suret kilometrit, eikä pitkä ikä. Yritin myöhemmissä kommenteissa tuoda esille että markkinoilla on pikkuautoja joilla pitkää ikää, ja suunnittelussa tavoitteenakin pidempi ikä.

Toinen pointti oli se että jos auto ei osu edellä kuvattuun tontiin, niin oletuttu elinikä on pidempi, onko se sitten 200tkm, vai 300tkm, 10 vuotta, vai 12 vuotta, ei sekään nyt tarkkuudessa pointti, vaan se että on enemmän. Volvolta, isolta volvolta, perhe autolta odotan nyt sen normaalin. Ok, jos on 150tkm/ 5v niin sitten on, en sitä voi kiistää, mutta kyllä silloin markkinoinnissa, myynnissä pitää kertoa, tai asiakas olettaa sen olevan normaali.

Nyt oli kyse ihan perus lataushybridi tekniikasta, jos suunniteltu komponentin vaihtoväli 6v, 150tkm, niin sitten se varmaan huolto-ohjelmassa. Miksi muuten olettaa että se hapantuu kesken elinkaaran ja jos hapantuu, niin viittaa suunnitelluun tai valmistamiseen.
Sinulla tuntuu olevan jotenkin kummallinen käsitys siitä, että Volvo olisi jotain erikoista luksusta ja toinen se, että koska se on iso ja kallis auto, niin sen pitäisi kestää huomattavan paljon enemmän, kuin jonkun Italiassa valmistetun "pikkukipon".
Italiaa en kyllä maininut italiaa, enkä Volvolta odottanut luksusta, vaan ihan sitä että kestäisi sen parisatkua ja yli 10v-12v, enkä odota sitä että porsii alle 150tkm, alle 10v.
 
Kylläpäs osui ja uppos itsellekkin tämä kommentti, autona BMW 330e, ruotsin tuonti, SAKAlta ostettu.
Auto alkoi vuotamaan jäähdytysnestettä ja merkkihuollossa todettiin lämmönvaihdin rikkoutuneeksi joten sen vaihto edessä. Autolla ajettu 115tkm. Kustannusarvio 1736€.

BMW nosti kädet pystyyn ja goodwilliä ei ole tulossa, sillä kävi ilmi että ruotsin aikana auton huollot oli ylittyneet sadoilla kilometreillä, (200-1100km välillä).

SAKA kuitenkin suostui tulemaan vastaan 1/3 hinnassa että on se parempi kuin ei mitään. N. Vuosi sitten kun autoa ostin olin mielestäni hyvinkin kiinnostunut huoltokirjasta, mutta myyjä ei koskaan niitä minulle näyttänyt, ohitti aina vain kysymyksen huolloista. Näin tästä oppineena lompakkoa kaivamaan :lol:

Joo, itse tosiaan ostin etäkaupalla koko auton, eikä myyjäkään ollut sitä ikinä henkilökohtaisesti nähnyt. Kävin tietysti koeajamassa ja silloin vilkaisin huoltokirjan, mutta tosiaan turhan ylimalkaisesti. En vaan silloin tiennyt, että nuo Kian huollot on joku "juttu" vaan lähinnä vilkaisin että säännöllisesti on huoltomerkintöjä tullut, eikä ollut mitään "ylimääräistä". Vasta tässä ketjussa tuli vastaan joku toinen jolla oli kanssa tehdastakuu venähtäneiden huoltojen takia palanut ja vasta siinä vaiheessa tajusin omaakin huoltokirjaa syynätä tarkemmin. Harmi vaan, että tämä syynäys tapahtui suunnilleen 18 päivää oston jälkeen. Jos olisin muutamaa päivää ennen huomannut niin olisin voinut vaikka perua koko kaupat (koska etäkauppa).

Noh, nyt olen sitten yrittänyt vääntää siitä, että jos te myytte autoa merkkihuollettuna (luki moneen kertaan joka paikassa, mm. kauppakirjassa), niin kyllähän sen nyt perkele pitäisi tarkoittaa, että auto on oikeasti huollettu pelkästään merkkiliikkeissä huolto-ohjelman mukaisesti. Ensin yritin selvittää asiaa myyjän kautta, mutta hän lakkasi yksinkertaisesti reagoimasta viesteihini ja puheluihini kokonaan. Sitten laitoin "virallisen" reklamaation vetämään, mutta senkin jälkeen minua on vaan pompoteltu osastolta toiselle pitkien radiohiljaisuuksien ryydittämänä. Vaadin heiltä joko 1500€ hinnan alennusta tai (ja itselleni mieluummin) "kaupan päälle" tuota heidän omaa lisätakuutaan siihen asti kun auton tehdastakuun olisi pitänyt kestää. Mutta melkoista tervassa kahlaamista on ollut, enkä tiedä pitääkö tässä nyt vaan niellä oppirahat ja välttää kyseistä paskapuljua jatkossa ja suositella samaa kaikille muillein.

Ahaa, Eberi ei sitten tuohon auta, hyvä tietää, ettei sen asennusta harkitse.

Ite oon säästänyt sisätilanlämmittimellä ensin ja nurkka-ajossa sitten ilman lämmitystä ne 2-3 kilsaa. Yksi pitempi reissu on esim. tässä kuussa ollut ja tankki vielä puolillaan. Kerran tankattu siis. Ajoa tulee se 30-50 km/päivä. Ihan tyytyväinen, semmonen 80€ + sähköt (n. 300kWh * 0,13€ = 39€) on autoilun kuukausikulut. Mutta pieni pelko on, että Kia hajoaa jostain takuuajan jälkeen, samaa luottoa kuin Toyotassa ei ole.

Joo, lyhyet ajot olen ajanut itsekin kokonaan ilman lämmitystä, mutta tällöin ongelmaksi nousee lasien huurustuminen ja tuulilasipuhalluksen käyttö pamauttaa heti koneen päälle. Noin muutenhan tuo menisi meidän ajoilla lähes pelkällä sähköllä.
 
2018/52 tkm ajettu countryman phev pukkaa öljyn käryä sisään. Korkki kiinni ja huollettu 2kk sitten.
Mistähän tuota lähtisi selvittämään?
 
Kieltämättä alkaa mietityttämään onko merkkihuolloilla enää mitään väliä jos muutaman sadan kilometrin myöhästymisellä koko merkkihuoltohistoria kuitataan hyödyttömäksi :hmm:
 
2018/52 tkm ajettu countryman phev pukkaa öljyn käryä sisään. Korkki kiinni ja huollettu 2kk sitten.
Mistähän tuota lähtisi selvittämään?

Taitaa olla hieman väärä ketju, mutta venttiilikopan tiiviste kannattaa tarkastaa.
 
Kialla on tosiaan tuo aika tarkkaa, mutta sitten Huyndailta selvästi enemmän pelivaraa. En sitten tiedä onko tuo leivottu tuohon seitsemän vuoden takuuseen noin juuri kustannusten pitämiseksi kurissa ja/tai osa maahantuojan ja valmistajan sopimusta siihen liittyen.
 
Joo, itse tosiaan ostin etäkaupalla koko auton, eikä myyjäkään ollut sitä ikinä henkilökohtaisesti nähnyt. Kävin tietysti koeajamassa ja silloin vilkaisin huoltokirjan, mutta tosiaan turhan ylimalkaisesti. En vaan silloin tiennyt, että nuo Kian huollot on joku "juttu" vaan lähinnä vilkaisin että säännöllisesti on huoltomerkintöjä tullut, eikä ollut mitään "ylimääräistä". Vasta tässä ketjussa tuli vastaan joku toinen jolla oli kanssa tehdastakuu venähtäneiden huoltojen takia palanut ja vasta siinä vaiheessa tajusin omaakin huoltokirjaa syynätä tarkemmin. Harmi vaan, että tämä syynäys tapahtui suunnilleen 18 päivää oston jälkeen. Jos olisin muutamaa päivää ennen huomannut niin olisin voinut vaikka perua koko kaupat (koska etäkauppa).

Noh, nyt olen sitten yrittänyt vääntää siitä, että jos te myytte autoa merkkihuollettuna (luki moneen kertaan joka paikassa, mm. kauppakirjassa), niin kyllähän sen nyt perkele pitäisi tarkoittaa, että auto on oikeasti huollettu pelkästään merkkiliikkeissä huolto-ohjelman mukaisesti. Ensin yritin selvittää asiaa myyjän kautta, mutta hän lakkasi yksinkertaisesti reagoimasta viesteihini ja puheluihini kokonaan. Sitten laitoin "virallisen" reklamaation vetämään, mutta senkin jälkeen minua on vaan pompoteltu osastolta toiselle pitkien radiohiljaisuuksien ryydittämänä. Vaadin heiltä joko 1500€ hinnan alennusta tai (ja itselleni mieluummin) "kaupan päälle" tuota heidän omaa lisätakuutaan siihen asti kun auton tehdastakuun olisi pitänyt kestää. Mutta melkoista tervassa kahlaamista on ollut, enkä tiedä pitääkö tässä nyt vaan niellä oppirahat ja välttää kyseistä paskapuljua jatkossa ja suositella samaa kaikille muillein.

....
Jossain ketjussa oli tarinaa yhdestä etäkaupalla ostaneesta, silloin oli käyttöhaittaavaa vikaa, mutta muistaakseni palautti, eikä sekään ollut helppoa, yhteydenpito vaihtu mykkäkouluksi, vei tylysti takaisin avaimineen, rahat pidettiin pitkään ja vähennettiin käyttöhyötyä. Siitä kai tuli kuluttajaa tyydyttää päätös aikaa myöten.

Sitten tuo myyjän lisätakuu/vakuutus, niin niistä jossain ketjussa tarina missä asiakkaalle myyty tyyliin se kattaa jos jotain ongelmaa, noo se ei kattannut mitään, kun joku huolto venähtänyt vähän. -> riita ja koska osa autoliikkeistä tylysti kierrättää kaikki rahan menoa vaativat kuluttajalautakunnan kautta, niin aikaa meni.

Tänäpäivänä lisäksi se riski että se automyyjä tekee konkan ennen päätöstä ja toivottuja rahojen saantia.
 
Kialla on tosiaan tuo aika tarkkaa, mutta sitten Huyndailta selvästi enemmän pelivaraa. En sitten tiedä onko tuo leivottu tuohon seitsemän vuoden takuuseen noin juuri kustannusten pitämiseksi kurissa ja/tai osa maahantuojan ja valmistajan sopimusta siihen liittyen.
Huolloista puhut ?
Joidenkin väitteiden mukaan eräiden merkkien pitkät takuut olivat eräänlaisia peiteltyjä maksullisia vakuutuksia. Eli idea oli se että huolto-ohjelma väännettiin kalliiksi, ja tiukaksi, eli saatiin hyvä seuranta että maksaja, ja muistaakseni tällä valmistajalla ihan suomalainen idea, mitä muistaakseni vietiin muihinkin maihin.

Jos huollot tehty hyvin ja suht ajallaan, mutta valmistaja/maahntuoja vetää nollatoleranssia vastuissa, viittaa siihen että autossa on huolto-ohjelma joka aivan liian pitkä auton jollekkin toteutukselle.

Vaihtoehtoisesti autossa on jokin suunnittelu/valmistusvika ja jokin aikanaan 1000km ylipitkäs mennyt huoltoväli on vain tapa yrittää luistaa vastuista.
 
No ainahan voi väittää mitä vaan, mutta 1000km pitkäksi mennyt huoltoväli on jo kkv:n mielestä liikaa. Ongelma tuossa tulee siitä liittyykö vika huolto- ohjelman laiminlyömiseen vai ei.

Kian kohdalla huollot ovat olleet hyvinkin maltillisen hintaisia ja toisaalta mielestäni tuo monen merkin 2v/30000km on jo aika kyseenalainen öljyn osalta. Ennemmin tämä 1v/15000km vaikka sitten joutuu useammin viemään sinne huoltoon.

Mutta tosiaan ongelma on myös automyyjässä. Uutta kun menee ostamaan niin liike kyllä muistaa muistuttaa useamman kerran että huolto pitää tehdä ajoissa. Tokihan voidaan kysyä, että vaikuttaako muutama sata kilsaa suuntaan tai toiseen noihin vikoihin (ei vaikuta).

Mutta tosiaan saman konsernin sisälläkin on vähän erilaista lähestymistapaa noihin huoltoihin.

Hybridien kohdalla tietty noita sähkölaitteita on sen verran paljon, että tietyssä mielessä takuun merkitys saattaa kasvaa. Sinänsä edellinen autokin tuli ostettua vuoden autoliikkeen takuulla ja siihen aika lailla kaikki sentään meni mitä pitikin. Sinänsä autoliike toki vastaa myös maahantuojan/valmistajan takuusta ellei autoa myydessä ole erikseen siitä irtisanoutunut.
 
Tuo lainattu kommentti koski 2017v 135tkm Volvo XC90
XC90 luokan auton pitäisi kestää pidempään kuin joku pikku purkki joka suunnitteltu 150tkm
Kyllä ne on samaa sontaa kaikki autot merkistä riippumatta lähemmäs kymmenen vuotta vanhana. Kalliissa autossa vain enemmän vikaantuvia osia. Itselläni on 3 vuotta vanha XC90 alle 50 000 ajettuna ja ihan hirvittää mitä hajoaa seuraavaksi kun takuu nyt umpeutui. Juuri takuuajan lopussa ilmajousituksen kompressori antautui, onneksi se vielä meni takuuseen. Pitää laittaa Volvo kiertoon seuraavan kahden vuoden aikana ja hankkia uudempaa kalustoa tilalle. Sähköautoissakin on nyt vaihtoehtoja tarjolla kuten Mercedes EQS SUV. Itse en ymmärrä miksi kukaan haluaa riesakseen lähemmäs kymmenkunta vuotta vanhoja premium-autoja hybridinä. Ehkä jonkin Lexuksen voisi vanhempanakin hankkia, mutta omaan makuun se automerkki ei ole premiumia nähnytkään.
 
Kyllä ne on samaa sontaa kaikki autot merkistä riippumatta lähemmäs kymmenen vuotta vanhana. Kalliissa autossa vain enemmän vikaantuvia osia. Itselläni on 3 vuotta vanha XC90 alle 50 000 ajettuna ja ihan hirvittää mitä hajoaa seuraavaksi kun takuu nyt umpeutui. Juuri takuuajan lopussa ilmajousituksen kompressori antautui, onneksi se vielä meni takuuseen. Pitää laittaa Volvo kiertoon seuraavan kahden vuoden aikana ja hankkia uudempaa kalustoa tilalle. Sähköautoissakin on nyt vaihtoehtoja tarjolla kuten Mercedes EQS SUV. Itse en ymmärrä miksi kukaan haluaa riesakseen lähemmäs kymmenkunta vuotta vanhoja premium-autoja hybridinä. Ehkä jonkin Lexuksen voisi vanhempanakin hankkia, mutta omaan makuun se automerkki ei ole premiumia nähnytkään.
Jos sulla on T8 niin taikasana on ERAD. Tuossa tilanteessa en odottaisi kahta vuotta. :lol:
 
Joo, itse tosiaan ostin etäkaupalla koko auton, eikä myyjäkään ollut sitä ikinä henkilökohtaisesti nähnyt. Kävin tietysti koeajamassa ja silloin vilkaisin huoltokirjan, mutta tosiaan turhan ylimalkaisesti. En vaan silloin tiennyt, että nuo Kian huollot on joku "juttu" vaan lähinnä vilkaisin että säännöllisesti on huoltomerkintöjä tullut, eikä ollut mitään "ylimääräistä". Vasta tässä ketjussa tuli vastaan joku toinen jolla oli kanssa tehdastakuu venähtäneiden huoltojen takia palanut ja vasta siinä vaiheessa tajusin omaakin huoltokirjaa syynätä tarkemmin. Harmi vaan, että tämä syynäys tapahtui suunnilleen 18 päivää oston jälkeen. Jos olisin muutamaa päivää ennen huomannut niin olisin voinut vaikka perua koko kaupat (koska etäkauppa).


Joo, lyhyet ajot olen ajanut itsekin kokonaan ilman lämmitystä, mutta tällöin ongelmaksi nousee lasien huurustuminen ja tuulilasipuhalluksen käyttö pamauttaa heti koneen päälle. Noin muutenhan tuo menisi meidän ajoilla lähes pelkällä sähköllä.
Minullahan se tapaus oli myös ja menossa kkv:ssa tällä hetkellä. Kannattaa olla todella tarkkana tuonti Kian kanssa.

Olen ollut tyytyväinen autoon, kulutus pysynyt 3,9l/100km jos pidempiä matkoja ajaa.
Itse en käytä lämmitystä lyhyillä matkoilla (alle 7km työmatka) kun ei kone tuolla matkalla kerkee edes kunnolla lämmetä. Harvoin tulee tankilla käytyä. Soveltuu omiin ajoihin hyvin, koska päivittäiset ajot jää alle 40km...

Pienet "ongelmat":
1.Automaatti vaihtaa kylmänä töksähtelevästi, varsinkin kovilla pakkasilla. Onko muilla samanlaisia havaintoja?

2. Lisäksi kun päivitin itse auton uusimpaan softaan, niin on alkanut näyttö temppuilla. Aika monesti ei näy peruutuskamera ensimmäisellä kerralla käynnistyksen jälkeen. Pitää käyttää p-asennossa ja sen jälkeen kuva alkaa näkymään. Myös mustaa ruutua näyttää välillä. Tätä ongelmaa ei ollut ennen päivitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Minullahan se tapaus oli myös ja menossa kkv:ssa tällä hetkellä. Kannattaa olla todella tarkkana tuonti Kian kanssa.

Olen ollut tyytyväinen autoon, kulutus pysynyt 3,9l/100km jos pidempiä matkoja ajaa.
Itse en käytä lämmitystä lyhyillä matkoilla (alle 7km työmatka) kun ei kone tuolla matkalla kerkee edes kunnolla lämmetä. Harvoin tulee tankilla käytyä. Soveltuu omiin ajoihin hyvin, koska päivittäiset ajot jää alle 40km...

Pienet "ongelmat":
1.Automaatti vaihtaa kylmänä töksähtelevästi, varsinkin kovilla pakkasilla. Onko muilla samanlaisia havaintoja?

2. Lisäksi kun päivitin itse auton uusimpaan softaan, niin on alkanut näyttö temppuilla. Aika monesti ei näy peruutuskamera ensimmäisellä kerralla käynnistyksen jälkeen. Pitää käyttää p-asennossa ja sen jälkeen kuva alkaa näkymään. Myös mustaa ruutua näyttää välillä. Tätä ongelmaa ei ollut ennen päivitystä.
Itselläkin vaihtoi kylmänä töksäyttäen varsinkin kakkoselle, mutta nollasivat/sopeuttivat huollossa vaihteiston niin toimii mielestäni aavistuksen paremmin. Sähköllä vaihtaa pääasiassa siististi jos ei heti kylmänä lähde repimään, mutta bensalla on huonommat vaihdot kylmänä kun se veto ei koneella ole heti niin hyvä kuin sähköllä.

Viime vuonna päivitettiin uusin softa helmikuussa ja sen jälkeen toimi ongemitta, mutta nyt kun kävi huollossa ei uudempaa softaa pitänyt olla tarjolla, mutta sen jälkeen on alkanut oireilla ihan samalla tavalla kuin sinulla. Välillä ajotietokone käynnistyy tosi hitaasti eikä kytke kameroita päälle ja joskus ei vaihda ratista radiokanavia vaikka se yrittää kyllä vaihtaa eli nappi toimii, mutta softa vaan palauttaa takaisin samalle kanavalle yrityksen jälkeen. Jotain mystistä vikaantumista tuohon softaan siis tuli eli näinköhän kuitenkin siihen päivittivät jotain missä on bugi.

Lasit pysyy jotenkin auki jos säätää sen lämpötilan ihan kylmälle ja sitten asettaa puhalluksen laseille niin ei käynnistä konetta, mutta en ole itse jaksanut noin kärvistellä kun kosteus pidemmän käytln jälkeen alkaa kondensoitumaan sisälle eli huurua tulee aikanaan jos ei käytä kabiinia lämpimänä pitkiin aikoihin.
 
Huomannut autoa lataillessa joskus kauppakeskuksissa, että laturi puskee 7,4 kW teholla sähköä autoon, vaikka joka paikassa tehoksi ilmoitetaan 6,6 kW. Muistaakseni jotku Bemarit ym on ilmoituksena 7,4 kW, mutta RAV4 plugarilla on joka paikassa 6,6 kW, mutta työntää kuitenkin 7,4 kW. Entisellä RAV4 plugarilla en tuota huomannut edes kattoa, mutta nyt tuli uudemmalla sattumalta huomattua, kun numerot alkoi taulussa rullata ja pysähtyi tuohon 7,4 kW lukemaan. Taitaa työntää siis 32 A virralla ainakin sähköä autoon. Ei nyt sillä, että juurikaan mitään merkitystä, mutta monessa taulukossa kirjavuus katoaa tuon osalta ja saattaa olla, monen muunkin merkin poikkeaman osalta ja sarakkeesta tulee tasaisen harmaa vakio 7,4 kW, tai 3,7 kW. Iloiset poikkeukset pistää silmään 22 kW luvuilla tietysti AC latureilla.
IMG_3536.png
 
Huomannut autoa lataillessa joskus kauppakeskuksissa, että laturi puskee 7,4 kW teholla sähköä autoon, vaikka joka paikassa tehoksi ilmoitetaan 6,6 kW. Muistaakseni jotku Bemarit ym on ilmoituksena 7,4 kW, mutta RAV4 plugarilla on joka paikassa 6,6 kW, mutta työntää kuitenkin 7,4 kW. Entisellä RAV4 plugarilla en tuota huomannut edes kattoa, mutta nyt tuli uudemmalla sattumalta huomattua, kun numerot alkoi taulussa rullata ja pysähtyi tuohon 7,4 kW lukemaan. Taitaa työntää siis 32 A virralla ainakin sähköä autoon. Ei nyt sillä, että juurikaan mitään merkitystä, mutta monessa taulukossa kirjavuus katoaa tuon osalta ja saattaa olla, monen muunkin merkin poikkeaman osalta ja sarakkeesta tulee tasaisen harmaa vakio 7,4 kW, tai 3,7 kW. Iloiset poikkeukset pistää silmään 22 kW luvuilla tietysti AC latureilla.
IMG_3536.png

Helposti menee puurot ja vellit sekaisin näissä, mutta 6,6kW taitaa olla suurjänniteakun latausteho johon tojon sisäinen laturi pystyy. Tuohon kun ympätään sisäisen laturin hyötysuhde niin päästään siihen mitä seinästä otetaan eli ~7,4kW tässä tapauksessa.
 
Kait noissa voi olla myös sitä, että osassa malleissa osaavat hyödyntää laturista tulevaa virtaa esim. kabiinin lämmitykseen sen akun lataamisen lisäksi. Eli itse akkuun ei mene sen enempää virtaa, mutta auto osaa hyödyntää saatavana olevan tehon muuhun käyttöön.
 
Kait noissa voi olla myös sitä, että osassa malleissa osaavat hyödyntää laturista tulevaa virtaa esim. kabiinin lämmitykseen sen akun lataamisen lisäksi. Eli itse akkuun ei mene sen enempää virtaa, mutta auto osaa hyödyntää saatavana olevan tehon muuhun käyttöön.

Varmaan monenlaista toteutusta löytyy mut veikkaan et lämpövastukset/lämpöpumput on kuitenkin akun DC-jännitteen perässä. Ainakin Teslan PTC-lämmitin on 400VDC eikä Pösön e2008 sisäinen laturi taivu 5kW DC teholle minkä tehoinen sen sähkövastus on niin taitaa akun kautta kiertää.
 
olikos täällä joku Ceedin omistaja? Mietin että miten nopeasti tuo plugari lämpeää ajossa, eli onko ihan tavallisen bensa-auton luokkaa?
Ainakin vanhemmissa Ceedin dieselissä on luultavasti jotkut vastukset tjms, kun kabiiniin puskee lämmintä ilmaa aika nopeasti käynnistyksen jälkeen.
Tuollainen ratkaisu ei kai bensa-autoissa koskaan yleistynyt, vaikka hyötysuhteet ovat parantuneet ja hukkalämpö vastaavasti vähentynyt.
 
olikos täällä joku Ceedin omistaja? Mietin että miten nopeasti tuo plugari lämpeää ajossa, eli onko ihan tavallisen bensa-auton luokkaa?
Ainakin vanhemmissa Ceedin dieselissä on luultavasti jotkut vastukset tjms, kun kabiiniin puskee lämmintä ilmaa aika nopeasti käynnistyksen jälkeen.
Tuollainen ratkaisu ei kai bensa-autoissa koskaan yleistynyt, vaikka hyötysuhteet ovat parantuneet ja hukkalämpö vastaavasti vähentynyt.
Itselläni kaksi viikkoa vanha uutena ostettu Kia Ceed Sportwagon plugin hybrid. Kahden viikon kokemuksillakin on kerenny nyt aika monenlaista keliä ajamaan.

Tuossa ekalla viikolla kun oli yli 8 astetta lämmintä niin auto siirtyi ajamaan pelkällä akulla about 1-2km ajon jälkeen. Ekalla viikolla päivittäiset 40-50km meni käytännössä koko ajan akulla, ja akun sai ajettua lähes tyhjäksi päivän aikana ilman että bensaa kului oikeastaan ollenkaan.

Nyt kun ollut tällä viikolla pakkasta tai lähellä nolla keliä niin 10km työmatkalla auto siirtyi pelkälle sähkölle viimeisien satojen metrien aikana ja tuossa 10km matkalla akkua oli jäljellä 88%. Samana päivänä kun ajoi takaisin päin ja keli oli aurinkoinen (vaikkakin mittarin mukaan pakkasella) niin auto siirtyi 5km jälkeen akulla ja kotona akku näytti 68%.

Autossa ei ole lohkolämmitintä/sisätilalämmitintä eikä myöskään mitään viimasuojia asennettuna. Ja lämmöt jos laskee lähelle nollaa tai sen alle niin 10km ja sen alle ajot ei riitä moottoria lämmittämään ilman esilämmitystä, viimasuojia tai jos lähtö ei oo lämpimästä tallista. Melkein työmatka saisi olla yli 15-20km jotta siitä Cees plugarista saisi suurimman hyödyn.

Uskon että parin viikon jälkeen kun kelit lämpenee niin päivittäisestä ajosta tulee menemään 80-90% akulla ensi syksyyn asti. Asennan syksyllä oletettavasti autoon lohkolämmittimen (saa leikkiä sit kahdella johdolla) sekä mahdollisesti viimasuojat.

Voin päivitellä lisää kokemuksia kun niitä lisää kertyy - tuo 2 viikon otanta vielä suhteellisen lyhyt.

Edit: Jos kysymys koski sisätilan lämpenemistä pakkasyön jälkeen niin auto kyllä lämpeni nopeammin sisältä kun edellinen 2017 vuoden Toyotan kevythybridi joten siinä mielessä ainakin tekniikka kehittyny
 
Viimeksi muokattu:
Huomannut autoa lataillessa joskus kauppakeskuksissa, että laturi puskee 7,4 kW teholla sähköä autoon, vaikka joka paikassa tehoksi ilmoitetaan 6,6 kW. Muistaakseni jotku Bemarit ym on ilmoituksena 7,4 kW, mutta RAV4 plugarilla on joka paikassa 6,6 kW, mutta työntää kuitenkin 7,4 kW. Entisellä RAV4 plugarilla en tuota huomannut edes kattoa, mutta nyt tuli uudemmalla sattumalta huomattua, kun numerot alkoi taulussa rullata ja pysähtyi tuohon 7,4 kW lukemaan.

Oisko siihen uuteen tiristetty 2 A enemmän laturiille speksiä, vaikka markkinointinumero ei ole muuttunut. Se markkinoitava "6,6 kW" on jaappanialan 220 V x 30 A. Täkäläisittäin vanhempi versio siis saa noin 7,2 kW maksimissaan, kun verkkojännite saattaa olla muuntajan vieressä jopa 240 V, ja tavanomainen arvokin on 7 kW.
 
Epäilen just tuota 32 A lisäystä, kun muistin mukaan vanhassa juuri olisi ollut 30 A. Laturi sinänsähän on 100-250 V jännitteelle sisääntuloon speksattu, eli universaali mallina tekevät sitä. Vähän niinku partakoneissa. ” Aja millä ajat ja RAV4:llä loput”.
 
Minullahan se tapaus oli myös ja menossa kkv:ssa tällä hetkellä. Kannattaa olla todella tarkkana tuonti Kian kanssa.

Olen ollut tyytyväinen autoon, kulutus pysynyt 3,9l/100km jos pidempiä matkoja ajaa.
Itse en käytä lämmitystä lyhyillä matkoilla (alle 7km työmatka) kun ei kone tuolla matkalla kerkee edes kunnolla lämmetä. Harvoin tulee tankilla käytyä. Soveltuu omiin ajoihin hyvin, koska päivittäiset ajot jää alle 40km...

Pienet "ongelmat":
1.Automaatti vaihtaa kylmänä töksähtelevästi, varsinkin kovilla pakkasilla. Onko muilla samanlaisia havaintoja?

2. Lisäksi kun päivitin itse auton uusimpaan softaan, niin on alkanut näyttö temppuilla. Aika monesti ei näy peruutuskamera ensimmäisellä kerralla käynnistyksen jälkeen. Pitää käyttää p-asennossa ja sen jälkeen kuva alkaa näkymään. Myös mustaa ruutua näyttää välillä. Tätä ongelmaa ei ollut ennen päivitystä.

Itellä ollut Optima plugari marraskuusta ja päivitin tuon "mankan" softan uusimpaan joulukuussa, sen jälkeen ainakin seuraavia havaintoja:
- pari kertaa jäänyt "boottiluuppiin", ruudun yläosas näkyy kello, muut osa välähtää parin sekunnin välein. (seuraavalla reissulla toimii, pitää kokeille seuraavalla kerralla muistikortti lokerosta resettiä)
- joskus kartta jää tyhjäksi
- arpoo onko radio päällä vai ei, kun pistää virrat päälle autoon.

Itellä eberi ja minulla riittää ihan hyvin eberin kanssa, ettei käynnistä bensakonetta lämpöjen takia turunseudulla. esim. työmatkani 16km suunta, niin sen pystyy ajamaan molempiin suuntiin ilman et bensakone käynnistyy. Vaatii esilämmitystä 30-45 minsaa pakkaskeleillä. Keulasta maskin alaosa ummessa.
Motarille toisinaan tulee kiihdytelty vähän turhan reippaasti ja kone käynnistyy.
Pohjoseen en kuitenkaan suosittele.

Ruottista tuotu, takuun kanssa mitään ongelmaa. Takuuseen säädetty juttuja, sekä sain Kia:n vaihtaa antennin katolle, vaiks 3v takuu olikin pari kuukaut aikasemmin mennyt umpeen. Tosin merkkiliikkeen leimat ajallaan, sellanen etittiin, kuten eberillinen ja se et itelle vuodet/kilsat menee yksiin takuun loppumiseen.

Keväisiä päiviä oli muutama ja sillon tuli pistetty ilmastoisti/puhallin nolliin (ja välil jopa kattoikkuna raolleen).
 
Huomannut autoa lataillessa joskus kauppakeskuksissa, että laturi puskee 7,4 kW teholla sähköä autoon, vaikka joka paikassa tehoksi ilmoitetaan 6,6 kW. Muistaakseni jotku Bemarit ym on ilmoituksena 7,4 kW, mutta RAV4 plugarilla on joka paikassa 6,6 kW, mutta työntää kuitenkin 7,4 kW. Entisellä RAV4 plugarilla en tuota huomannut edes kattoa, mutta nyt tuli uudemmalla sattumalta huomattua, kun numerot alkoi taulussa rullata ja pysähtyi tuohon 7,4 kW lukemaan. Taitaa työntää siis 32 A virralla ainakin sähköä autoon. Ei nyt sillä, että juurikaan mitään merkitystä, mutta monessa taulukossa kirjavuus katoaa tuon osalta ja saattaa olla, monen muunkin merkin poikkeaman osalta ja sarakkeesta tulee tasaisen harmaa vakio 7,4 kW, tai 3,7 kW. Iloiset poikkeukset pistää silmään 22 kW luvuilla tietysti AC latureilla.
IMG_3536.png
Näyttääkö tuo peukkulaturi todellisen mitatun lataustehon, vai näyttääkö se vain sen mikä on sen hetkinen laturin sallima maksimi?
 
En tiedä, mutta sehän alkaa 0:sta näyttämään ja nousee pykälissä ylös ja torppasi lopulta tuohon, kun alkoi ensin jarruttaa 7,0 kW:sta ylöspäin. Tuijotin aikani, niin hetken päästä oltiin 7,4 kW lukemassa. Äkkiseltään joutui laskemaan, että 7,4 kW tuottaa 32 A virralla 231,25 Volttia jännitteeksi ja järkeenkäyvin ratkaisu olisi se, että max virta on auton laturille nostettu tuohon 32 A:iin entisestä 30 A:sta.
Muita mukavuuksia on tietysti se , että langaton lataus toimii iPhone 15 Pro max:lla, kun vanhassa aina aloitti, mutta katkaisi hetken kuluttua ja jäi Vilkkumaan.
Sähkönkulutus mittarin palkki muuttui vaakatasoon ja näyttää 0-40 kWh/100 km lukemaa, kun vanhan kaarinäytön skaala oli 0-10 kWh asteikko. Nykyisen vihreä palkki on pohjalla 24,1 kWh/100 km lukemalla ja kulutuksesta valkoinen vaeltaa 0-40 näyttämän väliä ja kertoo edes jotain polkimen asennosta ja vaikutuksesta ajellessa. Vanhan vihreä palkki oli aina tapissa ja valkoinen, eli ajelun kulutus saattoi harvoissa tapauksissa näyttää alle 10 kW lukemaa ja näkyi vain erityistapauksissa. Informaatio taso entisellä siis ihan puhdas nolla, kun en saa kallooni, että miten pystyisi ajattelemaan jenkkiaivoisesti lukemaa, joka kertoo kuinka pitkälle pääsee etenemään 1:llä gallonalta bensaa. Siihen tuo asteikko 0-10 kyllä käy, mutta kulutuksen näyttöön ei ollut järkeilty, että skaalaa pitäisi vaihtaa näytössäkin, kun vaihdetaan ajatusmallia.
 
Autohan siis -> 2022 vm. Ford Explorer 3,0 V6 Ecoboost 457hv PHEV A10 AWD ST-Line (ladattava hybridi)

Nyt ajettuna 2500km ja sähkäajoa tuosta reilut 1000km. Ensimmäinen pidempi reissu tehtynä ilman latailuja. Cruise setattuna +5km mittariin niin akku tyhjänä tuntuu vievän E4 tietä ajeltuna 80-100kmh rajoituksilla 7.5l/100km ja 125kmh mittarissa kulutus näyttää olevan aika tarkkaan 9.3l/100km.

Testasin piruuttaan Heinola-Helsinki välin cruise 125kmh asetuksella ja autossa siis akku tyhjänä, niin laittaa auton ev moodin "lataa akkua bensamoottorilla". 110km ajomatkalla kulutus 10.1l/100km ja tuolla pätkällä sähkörange nousi 0km -> 20km. Eli kulutus nousi 9.3l/100km -> 10.1l/100km ja 110km matkan aikana akkuun kertyi 20km sähkörangea.

Edelleen tuolla kiihdyttely nostaa hymyn korviin kun tosiaan tuo 190heppainen Kuga on tehokkain auto millä aiemmin on tullut enemmälti ajeltua.

Laitetaampa Fordista tilanneraporttia.

Ajettuna nyt 15500km, josta ajotietokoneen mukaan sähköllä 5570km. Kulutus tuolla ajalla 7.7l/100km ja sähköä näyttää tolpasta ladatun 1050kwh.

Muutamia satunnaisia latauksia on tullut tehtyä myös ABC:n asemilla tai Prismoissa kun on ollut tiedossa pidempää pysähdystä. Auton laturihan siis niin hidas että täyteen lataus lämpötolpasta 7h ja type2:sta taisi olla 4-5h.

Ajotietokone myös kertoo että kaiken kaikkiaan ajettuna 61000km ja sen kokonaiskulutus 8.1l/100km, mutta sähköllä ajettua määrää tuosta ei osaa enää sanoa, koska nuo näytöt näyttää max 9999km jonka jälkeen pyörähtävät ympäri. Meille tullessa auto näytti kokonaiskulutuksena 9.3l/100km eli ollaan joko ajeltu rajusti rauhallisemmin tai aiempi omistaja ei ole lataillut autoa juuri lainkaan. Kokonaiskulutus siis tippunut 9.3l/100km -> 8.1l/100km.

Kesällä/syksyllä sähkörange oli maksimissaan noin 30km ja talven pakkasissa noin 15km. Yli 20 asteen pakkasessa auto ei suostunut edes aktivoimaan EV-moodia, eikä kulkenut pelkällä sähköllä lainkaan. Akun lataus kyllä hupeni ja se käytettiin ilmeisesti lämmitykseen.

Takaisinkutsuja autoon oli ilmestynyt 40tkm ja 60tkm huollon välissä 3kpl.

1712762610733.png


Varanäyttö oli sama kuin peruutuskamera, joka vaihdettiin huollossa ja ilmeisesti phev-akun tulipalokin saatiin huollossa hoidettua. Myös vikaantunut takaluukun avausnappula vaihdettiin huollossa takuuna.
Taka-akselin pultin ja puslan vaihto jäi vielä parin viikon päähän, koska huollossa ei ollut tarvittavia osia eikä vaihdossa tarvittavia työkaluja. Pultin vaihto on pahimmillaan päivän projekti koska perämurikka pitä irrottaa autosta kokonaan.

60tkm huolto + jarrunesteiden vaihto kustansi 393e, joka minusta ihan siedettävä.

Autosta ei edelleenkään mitään valittamista. Jos jotain negatiivistä hakee niin miinuksena nostaisin sen että kun auton suuntaa vaihtelee mäessä (D->R->D) niin välillä auto "valuu" väärään suuntaan huomattavan pitkiä matkoja. Eli vaikka Drive on kytkettynä ja keula on ylämäkeä kohti niin auto saattaa valua puolikin metriä taaksepäin kun päästää jarrun. Ja sama tapahtuu myös pakilla, eli pitää olla varuillaan kun autoa vekslaa ylä/alamäessä.

Ford Explorer 5/5:D
 
En tiedä, mutta sehän alkaa 0:sta näyttämään ja nousee pykälissä ylös ja torppasi lopulta tuohon, kun alkoi ensin jarruttaa 7,0 kW:sta ylöspäin. Tuijotin aikani, niin hetken päästä oltiin 7,4 kW lukemassa. Äkkiseltään joutui laskemaan, että 7,4 kW tuottaa 32 A virralla 231,25 Volttia jännitteeksi ja järkeenkäyvin ratkaisu olisi se, että max virta on auton laturille nostettu tuohon 32 A:iin entisestä 30 A:sta.
Muita mukavuuksia on tietysti se , että langaton lataus toimii iPhone 15 Pro max:lla, kun vanhassa aina aloitti, mutta katkaisi hetken kuluttua ja jäi Vilkkumaan.
Sähkönkulutus mittarin palkki muuttui vaakatasoon ja näyttää 0-40 kWh/100 km lukemaa, kun vanhan kaarinäytön skaala oli 0-10 kWh asteikko. Nykyisen vihreä palkki on pohjalla 24,1 kWh/100 km lukemalla ja kulutuksesta valkoinen vaeltaa 0-40 näyttämän väliä ja kertoo edes jotain polkimen asennosta ja vaikutuksesta ajellessa. Vanhan vihreä palkki oli aina tapissa ja valkoinen, eli ajelun kulutus saattoi harvoissa tapauksissa näyttää alle 10 kW lukemaa ja näkyi vain erityistapauksissa. Informaatio taso entisellä siis ihan puhdas nolla, kun en saa kallooni, että miten pystyisi ajattelemaan jenkkiaivoisesti lukemaa, joka kertoo kuinka pitkälle pääsee etenemään 1:llä gallonalta bensaa. Siihen tuo asteikko 0-10 kyllä käy, mutta kulutuksen näyttöön ei ollut järkeilty, että skaalaa pitäisi vaihtaa näytössäkin, kun vaihdetaan ajatusmallia.

Samaa se tekee Mazda MX-30:n kanssa jossa on yksivaihelaturi. Muistaakseni oli ilmoitettu kaikkialla 6.6kW maksimi latausteho ainakin Suomessa, mutta iloisesti se ottaa 7.4kW noista 22kW latureista. Tuossa kohtaa jo tuo ero 7.4kW ja 11kW kohdassa on aika pieni.
 
Eli tuo 32 A taitaa olla jo sitten sen 22 kW laturin rajoittamaa siihen 7,4 kW tehoon. Saatavillahan olisi Accelevilta myös 8 kW tehoinen muuntaja, joka pystyy antamaan 32 A, mutta 250 V jännitteellä. Menisiköhän sillä sitten tuo 32 A yskimättä vielä sisään ja 8 kW teholla? Oma on vain tosiaan se 6 kW malli, jossa buusterilla virtaa saa ulos 25 A, kun normaali rajoitin säätää virran 24 A laitteesta.
Nuo ilmoitetut tehot saattaa olla jotain Japanilaisten omia ajatelmia. Esim jännite laitettu 220 V ja ehkä niillä saa seinistä ulos max 30 A, niin sehän olisi siinä selityksenä. Laturi on kuitenkin universaali 100-250 V käypäinen ja joku piste sille löydetty niiden ajatuksilla.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo ilmoitetut tehot saattaa olla jotain Japanilaisten omia ajatelmia. Esim jännite laitettu 220 V ja ehkä niillä saa seinistä ulos max 30 A, niin sehän olisi siinä selityksenä. Laturi on kuitenkin universaali 100-250 V käypäinen ja joku piste sille löydetty niiden ajatuksilla.

Juuri näin. Tuntuu olevan japskeilla yleisestikin toleranssit enemmän kuin kohdallaan ja kaikki mitoitettu ylitarkastikin jopa. Jos vaikka otan MX-30:n akun (no tää toki täyssähkö, ei hybridi), joka on 35.5kW, mutta josta vain 30kW on käytössä ja loput on bufferia. Siinä on aikamoiset bufferit ylhäällä ja alhaalla. Toki varauksen ollessa 0% pystyy vielä ajamaan sen 20-25 kilometriä, et sekin on ylivarovainen tuon suhteen.
 
Countryman phev 2018. ”P0172 rich mixture”-vikakoodi...

Edellisestä kerrasta onkin 3kk/2tkm (juuri ennen tammikuun huoltoa) kun moottorin vikavalo paloi liian rikkaan seoksen vuoksi.

Tämä tuli tunnin Sport-modella ajon jälkeen. Taisi öljyn seasta bensahöyryt sotkea seokset.

Ei toisaalta ihme jos öljy täyttyy bensasta. Sportilla kun tuon ajaa kuumaksi ja sen jälkeen hybridinä (akku 3-5%) niin jäähdytysnesteen lämpötila putoaa puoliväliin ja pysyy siellä, vaikka ajaisi 15km taajamassa.Ei tällä taida voida ajaa hybridinä alle 50km matkoja..

Huollossa eivät jälleen löytäneet mitään vikaa, kehottivat vaan ajamaan enemmän sport-modella…

Nyt on ELM327-OBD2- lukija niin voi kattella vikakoodeja ja anturidataa..

2024-04-13 18.31.01.jpg
 
Voihan tuossa olla syynä myös viallinen happianturi?
Joka ei ole ihan täysin rikki mutta menossa...
 
Countryman phev 2018. ”P0172 rich mixture”-vikakoodi...

Edellisestä kerrasta onkin 3kk/2tkm (juuri ennen tammikuun huoltoa) kun moottorin vikavalo paloi liian rikkaan seoksen vuoksi.

Tämä tuli tunnin Sport-modella ajon jälkeen. Taisi öljyn seasta bensahöyryt sotkea seokset.

Ei toisaalta ihme jos öljy täyttyy bensasta. Sportilla kun tuon ajaa kuumaksi ja sen jälkeen hybridinä (akku 3-5%) niin jäähdytysnesteen lämpötila putoaa puoliväliin ja pysyy siellä, vaikka ajaisi 15km taajamassa.Ei tällä taida voida ajaa hybridinä alle 50km matkoja..

Huollossa eivät jälleen löytäneet mitään vikaa, kehottivat vaan ajamaan enemmän sport-modella…

Nyt on ELM327-OBD2- lukija niin voi kattella vikakoodeja ja anturidataa..

2024-04-13 18.31.01.jpg
Ei muuten ihme jos lykkii bensaa öljyn sekaan. Kun jäähdytysnesteen mittari nousee korkeimpaan kohtaansa, anturidata näyttää nesteen lämpötilaksi 60C ja öljyn 50C.
 
Moottori alkaa olemaan oikeasti käyntilämpöinen läpikotaisin vasta joku tunnin ajamisen jälkeen, vaikka lämpömittari useassa merkissä valehtelee sen "normilämmön" juurikin noin.

Ylikuumenemiseen suhtaudutaan neuroottisesti, alilämpöä ei juurikaan huomioida, monilta merkeiltä on ne moottorin lämpömittarit otettu pois mittaristosta "häiritsemästä" asiakkaita.
 
Ylikuumenemiseen suhtaudutaan neuroottisesti, alilämpöä ei juurikaan huomioida, monilta merkeiltä on ne moottorin lämpömittarit otettu pois mittaristosta "häiritsemästä" asiakkaita.

Näin. Nykyautot piipittävät ihan kaikesta mutta öljyn/jäähdytysnesteen lämpöä tai öljynpainetta nähdään (ainakaan ennen kuin on liian myöhäistä) harvassa autossa. Hämärä muistikuva että jossain hot hatchissa sai ne valittua keskinäytölle.
 
Näin. Nykyautot piipittävät ihan kaikesta mutta öljyn/jäähdytysnesteen lämpöä tai öljynpainetta nähdään (ainakaan ennen kuin on liian myöhäistä) harvassa autossa. Hämärä muistikuva että jossain hot hatchissa sai ne valittua keskinäytölle.
Mk7 Golffin hot hatch -yksilöissä (GTI, GTE, GTD) ainakin löytyy oletuksena öljyn lämpötila kojelaudan näytölle (MFD), normaaleissa Golffeissa tuo on aktivoitavissa esim. OBDelevenillä.

Lisäksi ohjelmoitavissa medianäytölle "offroad" -tila, jossa sekä öljyn että jäähdytysnesteen lämpötila

 
Viimeksi muokattu:
Näin. Nykyautot piipittävät ihan kaikesta mutta öljyn/jäähdytysnesteen lämpöä tai öljynpainetta nähdään (ainakaan ennen kuin on liian myöhäistä) harvassa autossa. Hämärä muistikuva että jossain hot hatchissa sai ne valittua keskinäytölle.

Porschessa näkyy myös nuo kaikki, pidän itse juuri noita koko ajan näkyvissä.
 
Ei kai nykyautoissa pidäkkään nähdä mitään öljyn lämpötiloja. Riittää että varoitusvalo syttyy jos on aihetta. Itse en keksi mitään käyttöskenaariota jotta haluaisin tietää öljyn lämpötilan. Sen takia olenkin sen laittanut sen pois häiritsemästä mittariston näytöltä. En tekisi mitään erilailla jos näkisin lämpötilan koko ajan. Vasta sitten kun se varoitusvalo syttyy niin voi tehdä jotain. Eipä se varoitusvalokaan ole syttynyt vuosikymmeniin (=ei koskaan) , joten aika turha siinä on lämpötiloja kytätä.
 
Harvempi kuski sillä öljyn lämpötilatiedolla mitään tekee. Mazdasta puuttui se varoistusvalokin tai varoitus ylipäätään. Tehot ja vauhti hiipui vaan. Läppärillä kyllä näki sitten varoitukset, jotka olisi ehkä ollut kiva tietää tien päälläkin. OBD:n kautta saisi WatchDogilla vaikka mitä tietoa PHEVistä, mutta en koe että näitä tarviin mihinkään, jos auto vaan toimii kuten pitää.
 
Tästä päästään taas siihen ikuiseen keskusteluun että mielummin moottori käyntiin ja lämmitys toimintalämpöiseksi aina kun liikutaan, kuten Toyotan hybridit tekee.

Hybridi, hybridinä ja sähköauto, sähköautona.

Tosin en tiedä miten Toyotan plug-in hybridit toimii, käyttääkö sähköajossa moottoria yhtään, mutta onhan se jo vuosikymmeniä tiedetty että puolikylmä moottori on altis kondensiolle ja muille ongelmille.
 
mielummin moottori käyntiin ja lämmitys toimintalämpöiseksi aina kun liikutaan,

Tuokin tuntuu vähän turhalta jos on plugari ja ajat 5km kauppaan täydellä akulla. Muistaakseni bemarin plugarit ainakin käyttävät koneen lämpimänä tietyn ajan jälkeen. Tiedä onko viikko vai kuukausi mutta kumminkin.
 
Ei kai nykyautoissa pidäkkään nähdä mitään öljyn lämpötiloja. Riittää että varoitusvalo syttyy jos on aihetta. Itse en keksi mitään käyttöskenaariota jotta haluaisin tietää öljyn lämpötilan. Sen takia olenkin sen laittanut sen pois häiritsemästä mittariston näytöltä. En tekisi mitään erilailla jos näkisin lämpötilan koko ajan. Vasta sitten kun se varoitusvalo syttyy niin voi tehdä jotain. Eipä se varoitusvalokaan ole syttynyt vuosikymmeniin (=ei koskaan) , joten aika turha siinä on lämpötiloja kytätä.

Jos vaikka phev akku ei riitä määränpäähän niin on fiksu ajaa polttis lämpöiseksi ennen hybridiajoon siirtymistä.

Suoraan hybridimoodiin siirryttäessä voi ajaa kymmeniä kilsoja haalealla moottorilla, jolloin työntää bensaa öljyn sekaan, eikä se pääse sieltä koskaan haihtumaan.
 
Tuokin tuntuu vähän turhalta jos on plugari ja ajat 5km kauppaan täydellä akulla. Muistaakseni bemarin plugarit ainakin käyttävät koneen lämpimänä tietyn ajan jälkeen. Tiedä onko viikko vai kuukausi mutta kumminkin.

Ensimmäisen polven bmw phev:t eivät koskaan.
 
Jos vaikka phev akku ei riitä määränpäähän niin on fiksu ajaa polttis lämpöiseksi ennen hybridiajoon siirtymistä.

Suoraan hybridimoodiin siirryttäessä voi ajaa kymmeniä kilsoja haalealla moottorilla, jolloin työntää bensaa öljyn sekaan, eikä se pääse sieltä koskaan haihtumaan.

Samalla se ylimääräinen bensa siellä öljyssä huonontaa öljykalvoja laakereissa ja sylintereissä, jolloin pitkillä öljynvaihto väleillä saadaan huomattavaa kulumaa moottoriin.

Millekään polttomoottori laitteelle ei suositella pätkäajo kylmällä/haalealla moottorilla pidemmän päälle, vaan sen pitäisi päästä aina toimintalämpöiseksi.
 
Tuokin on toki vähän tapauskohtaista. Joku pieni nykymoottori joka syöttää sähköä akulle/järjestelmälle on varmasti vähän toisella tavalla suunniteltu kuin joku möhkömoottori entisaikoina. Lämpötilavaatimukset (ja varsinkin minkä aikaa moottoria pitää käyttää) ovat myös tällöin vähän erilaisia.

Mitä noihin lämpötiloihin tulee, niin vaikea sanoa itse esim. omasta Kian plugarista minkä verran moottori kärsii, mutta kyllähän sitä varsinkin talviaikaan käytetään ihan kohtuullisen paljon kun sillä kabiini lämmitetään. Sinänsä mitä tosiaan esilämmityksestä on viimeisimpiä julkaistu, niin jos päästöihin sillä esilämmityksellä ei ole mitään merkitystä niin vaikea silloin kuvitella että palotapahtuma olisi sen erilaisempi hivenen haaleammalla lämmöllä nykymoottoreissa.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä ollut kanssa nyt vajaa puolisen vuotta Optima alla ja aikalailla samat kokemukset. Tosin varoitan, että kannattaa sitten oikeasti syynätä se huoltokirja tarkasti läpi, koska monet näistä on Ruotsista uitettuja liisareita ja huollot voi olla mitä sattuu. Esim. omassa yksilössäni ei ole enää takuu voimassa, koska heti eka määräaikaishuolto oli aikoinaan mennyt kolmella tonnilla yli ja viimeisin huolto ei ollut merkkiliikkeessä tehty, enkä huomannut tätä vasta kuin pari viikkoa auton oston jälkeen. Siitä asti olen tapellut tuon paska-Sakan kanssa, mutta eipä ole hirveästi edennyt mihinkään. Eli siis tarkenuksena vielä: huoltoväli on aika tiuha 15tkm/1v ja jos yksikin vuosihuolto on mennyt merkittävästi yli, moottorin, vaihteiston ym. osalta tehdastakuu on heipparallaa. Akkutakuu säilyy vielä. Huollot pitää myös olla merkkiliikkeessä tehty TAI muualla tehdyistä huolloista pitää olla tarkka selvitys, joista näkyy että huolto on tehty Kian speksien mukaisesti.

Tuo polttiksen käyttö lämmitykseen ärsyttää myös itseäni, eikä Eberi tai Webasto auta siihen mitään koska polttis käynnistyy silti jos ilmastointi ei ole kokonaan pois päältä. Luulin, että Eberiä ajon aikana rallattamalla polttiksen käynnistymisen voisi välttää (oli tässäkin ketjussa puhetta), mutta eipä se todellisuudessa näytä niin toimivan. Oikeasti kylmällä kelillähän tämä ei nyt haittaa ja dinomehun käyttö lämmitykseen on sinänsä ihan fiksua, mutta varsinkin näin nollakelissä kun oikeasti lämmitystarvetta ei hirveästi ole (varsinkaan nurkka-ajossa), ärsyttää kyllä todella paljon että polttis hörähtää käyntiin täysin turhaan ja kulutus on varsinkin lyhyillä matkoilla todella kovaa. Ajotietokone on pätkäajossa välillä ilmoittanut 15-20 l/100km lukemiakin, vaikka auto olisi eberillä esilämmitetty.

Kysyitkö jostain tuosta takuusta vai mistä tieto ettei ole voimassa enää tuon ylityksen jälkeen? Huomasin, että omassakin oli ensimmäinen huolto mennyt 1200km pitkäksi.
 
Tuokin on toki vähän tapauskohtaista. Joku pieni nykymoottori joka syöttää sähköä akulle/järjestelmälle on varmasti vähän toisella tavalla suunniteltu kuin joku möhkömoottori entisaikoina. Lämpötilavaatimukset (ja varsinkin minkä aikaa moottoria pitää käyttää) ovat myös tällöin vähän erilaisia.

Mitä noihin lämpötiloihin tulee, niin vaikea sanoa itse esim. omasta Kian plugarista minkä verran moottori kärsii, mutta kyllähän sitä varsinkin talviaikaan käytetään ihan kohtuullisen paljon kun sillä kabiini lämmitetään. Sinänsä mitä tosiaan esilämmityksestä on viimeisimpiä julkaistu, niin jos päästöihin sillä esilämmityksellä ei ole mitään merkitystä niin vaikea silloin kuvitella että palotapahtuma olisi sen erilaisempi hivenen haaleammalla lämmöllä nykymoottoreissa.

Nykymoottori (2020) on ihan samanlainen perusrakenteelta ja toimintaperiaatteeltaan kuin se 30-50v sitten ja siihen pätee ihan samat fysiikanlait. Nykymoottorit on jopa herkempiä likapartikkeleille kun toleranssit on tiukempia, osat kevyempiä, öljyt ohuempia.

Nykyään sillä esilämmityksellä ei ole sen takia juuri merkitystä päästöihin koska esilämmitys ei ole enää niin tehokas ja ei ole olemassa perinteistä lohkolämmitystä, vaan sillä lämmittimellä lämmitetään korkeintaan öljypohjaa ja öljyä. Öljyyn pätee silti ne samat fysiikanlait missä lämmin öljy toimii paremmin kuin kylmä ja lämpimästä öljystä haihtuu kosteus pois ja se voitelee paremmin kun taas kylmässä ei näin tapahdu.

Nykymoottoreissa on siksi valtavan tärkeää että huohotus toimii ja että siitä öljystä saadaan eroteltua ne sinne kuulumattomat kaasut pois ja ne erottuu vain silloin kun öljy on tarpeeksi kuumaa.
 
Kysyitkö jostain tuosta takuusta vai mistä tieto ettei ole voimassa enää tuon ylityksen jälkeen? Huomasin, että omassakin oli ensimmäinen huolto mennyt 1200km pitkäksi.
Minä kysyin kun omassa oli ylittynyt ja sain vastaukseksi maahantuojilta, että takuu ei enää voimassa moottorin ja voiteluun liittyvien osien kohdalla (varmistettu monesta Delta huollosta). Tarkkoja ovat tässä asiassa. Taisi olla se 10% ylitys minkä hyväksyvät.
 
Minä kysyin kun omassa oli ylittynyt ja sain vastaukseksi maahantuojilta, että takuu ei enää voimassa moottorin ja voiteluun liittyvien osien kohdalla (varmistettu monesta Delta huollosta). Tarkkoja ovat tässä asiassa. Taisi olla se 10% ylitys minkä hyväksyvät.
Oliko sulla kyseessä minkälaiset ylitykset? Ajallisesti vai kilometrit? Tuo mulla näyttäisi olevan 10% sisällä.
 
Oliko sulla kyseessä minkälaiset ylitykset? Ajallisesti vai kilometrit? Tuo mulla näyttäisi olevan 10% sisällä.
Ymmärsin että molemmat katsotaan siihen 10% . Minulla oli 15tkm huolto ylittynyt 2tkm ja 30tkm ylittynyt 4tkm. Tuo auto meni sitten palautukseen noista syistä.
 
Kysyitkö jostain tuosta takuusta vai mistä tieto ettei ole voimassa enää tuon ylityksen jälkeen? Huomasin, että omassakin oli ensimmäinen huolto mennyt 1200km pitkäksi.

Kuten @hybroidi myös minä soitin pariin merkkihuoltoon ja sain ihan saman vastauksen. Korkeajänniteakun osalta tehdastakuu on vielä voimassa sen alkuperäisen 7v / 150 tkm, mutta muuten ei. Itsellä ylitykset oli ihan reiluja ja jo ensimmäinen huolto oli kolme tonnia yli.

--

Kaiken kaikkiaan oli kyllä aivan vitunmoinen savotta. Ostin auton nyt edellisen syyskuun lopussa, huomasin suunnilleen kolme viikkoa ostosta tämän ylityksen ja soitin heti seuraavana päivänä Sakan myyjälle. Hän lupasi laittaa asian eteenpäin jälkimarkkinointiin, mutta kun kuukauteen en kuullut mitään. Soitin perään, mutta en saanut vastausta. Sitten laitoin vielä pari viestiä perään, mutta niihinkään ei vastattu. Loppuvuodesta oli elämässä sen verran muita kiireitä, että unohtui potkia Sakaa asiasta, mutta alkuvuodesta muistin taas asian ja yritin jälleen ottaa myyjään yhteyttä. Vasta tässä vaiheessa huomasin, että Sakalla oli nettisivuillaan ihan virallinen reklamaatiolomake, jonka laitoin samantien vetämään. Sieltä sainkin sitten muutamassa päivässä vastauksen... että heillä on kovasti kiirettä, asia on ohjattu takaisin myyjälle ja hänen päällikölleen. Taas pommitin heitä lisää, mutta kivimuuri pysyi vaiti. Loppuviimein laitoin uudestaan reklamaatioväelle viestiä, että onkos se sitten kuluttajariitalautakuntaan seuraavaksi ja kas kummaa, hämmästykseni oli suuri kun pari päivää myöhemmin myyjä soitti takaisin minulle. Valitteli "kiireitä" (lol), mutta ei tietenkään edes pahoitellut mitään.

Olin ehdottanut hyvitykseksi joko heidän omaa SakaVarma - lisätakuuta "kaupan päälle" siihen asti kun auton tehdastakuu olisi pitänyt kestää, tai 1500€ hinnanalennusta. Kuulemma tuo SakaVarma ei vaan onnistu, mutta "päällikön kanssa käytiin asia läpi ja voidaan antaa 1000€ hinnanalennus". En jaksanut alkaa sen enempää vänkäämään, vaan otin sen vastaan. Tosin nyt sitten venaillaan kuinka helvetin kauan heillä kestää sen käsittelemisessä....

Tarinan opetus: ÄLKÄÄ VITTU IKINÄ OSTAKO SAKALTA MITÄÄN ja JOS OSTATTE KIA/HYUNDAI AUTOJA NIIN KATSOKAA OIKEASTI SE HUOLTOKIRJA LÄPI.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten @hybroidi

Tarinan opetus: ÄLKÄÄ VITTU IKINÄ OSTAKO SAKALTA MITÄÄN ja JOS OSTATTE KIA/HYUNDAI AUTOJA NIIN KATSOKAA OIKEASTI SE HUOLTOKIRJA LÄPI.

Saka:sta on kyl hyvät kokemukset autoa ostaessa ja sieltä saadut tarjoukset autoa myydessä olleet kärkikahinoissa aina.

Tuota takuuhommelia on kyl tullut muillakin merkeillä vastaan eli ne 2v lakisääteisen takuun yli olevat valmistajan vapaaehtoiset takuut voi olla kortilla jos ehtoja ei ole noudatettu. Toki se virhevastuu sotkee vielä pakkaa oman aikansa mut kuitenkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 856
Viestejä
4 541 211
Jäsenet
74 887
Uusin jäsen
jtom

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom