Keskustelua hybridiautoista

Kuten @hybroidi myös minä soitin pariin merkkihuoltoon ja sain ihan saman vastauksen. Korkeajänniteakun osalta tehdastakuu on vielä voimassa sen alkuperäisen 7v / 150 tkm, mutta muuten ei. Itsellä ylitykset oli ihan reiluja ja jo ensimmäinen huolto oli kolme tonnia yli.

--

Kaiken kaikkiaan oli kyllä aivan vitunmoinen savotta. Ostin auton nyt edellisen syyskuun lopussa, huomasin suunnilleen kolme viikkoa ostosta tämän ylityksen ja soitin heti seuraavana päivänä Sakan myyjälle. Hän lupasi laittaa asian eteenpäin jälkimarkkinointiin, mutta kun kuukauteen en kuullut mitään. Soitin perään, mutta en saanut vastausta. Sitten laitoin vielä pari viestiä perään, mutta niihinkään ei vastattu. Loppuvuodesta oli elämässä sen verran muita kiireitä, että unohtui potkia Sakaa asiasta, mutta alkuvuodesta muistin taas asian ja yritin jälleen ottaa myyjään yhteyttä. Vasta tässä vaiheessa huomasin, että Sakalla oli nettisivuillaan ihan virallinen reklamaatiolomake, jonka laitoin samantien vetämään. Sieltä sainkin sitten muutamassa päivässä vastauksen... että heillä on kovasti kiirettä, asia on ohjattu takaisin myyjälle ja hänen päällikölleen. Taas pommitin heitä lisää, mutta kivimuuri pysyi vaiti. Loppuviimein laitoin uudestaan reklamaatioväelle viestiä, että onkos se sitten kuluttajariitalautakuntaan seuraavaksi ja kas kummaa, hämmästykseni oli suuri kun pari päivää myöhemmin myyjä soitti takaisin minulle. Valitteli "kiireitä" (lol), mutta ei tietenkään edes pahoitellut mitään.

Olin ehdottanut hyvitykseksi joko heidän omaa SakaVarma - lisätakuuta "kaupan päälle" siihen asti kun auton tehdastakuu olisi pitänyt kestää, tai 1500€ hinnanalennusta. Kuulemma tuo SakaVarma ei vaan onnistu, mutta "päällikön kanssa käytiin asia läpi ja voidaan antaa 1000€ hinnanalennus". En jaksanut alkaa sen enempää vänkäämään, vaan otin sen vastaan. Tosin nyt sitten venaillaan kuinka helvetin kauan heillä kestää sen käsittelemisessä....

Tarinan opetus: ÄLKÄÄ VITTU IKINÄ OSTAKO SAKALTA MITÄÄN ja JOS OSTATTE KIA/HYUNDAI AUTOJA NIIN KATSOKAA OIKEASTI SE HUOLTOKIRJA LÄPI.
Tarinan opetus on siis se että jos ostatte autoa niin käykää se huoltokirja läpi, pätee jokaiseen liikkeeseen ja autoon.

Ei se liike välttämättä tiedä itsekään että joku huolto on myöhästynyt.
 
Tarinan opetus on siis se että jos ostatte autoa niin käykää se huoltokirja läpi, pätee jokaiseen liikkeeseen ja autoon.

Ei se liike välttämättä tiedä itsekään että joku huolto on myöhästynyt.

Joo, aiemmissa viesteissä kyllä myönsin, että vilkaisin vaan pintapuoleisesti huoltokirjaa, että siellä on säännöllisiä merkintöjä. Olisi pitänyt olla tarkempi, mutta silloin en tiennyt että Kialla on noin tarkkaa tuon kanssa ja luotin myös siihen, että jos liike mainostaa monessa kohtaa autoa "merkkihuollettuna", että silloin auto on oikeasti pelkästään merkkiliikkeissä ja huolto-ohjelman mukaisesti huollettu. Tässähän oli tosiaan vielä sekin, että sen lisäksi, että huolto-ohjelmaa ei oltu noudatettu, viimeisin huolto oli tehty vissiin jollain merkkipajalla, mikä olisi jo yksistään saattanut evätä tuon laajennetun tehdastakuun.

Eli tosiaan, tarkkuutta. Mutta pitkän tehdastakuun kanssa ihan erityistä tarkkuutta.
 
Joo, aiemmissa viesteissä kyllä myönsin, että vilkaisin vaan pintapuoleisesti huoltokirjaa, että siellä on säännöllisiä merkintöjä. Olisi pitänyt olla tarkempi, mutta silloin en tiennyt että Kialla on noin tarkkaa tuon kanssa ja luotin myös siihen, että jos liike mainostaa monessa kohtaa autoa "merkkihuollettuna", että silloin auto on oikeasti pelkästään merkkiliikkeissä ja huolto-ohjelman mukaisesti huollettu. Tässähän oli tosiaan vielä sekin, että sen lisäksi, että huolto-ohjelmaa ei oltu noudatettu, viimeisin huolto oli tehty vissiin jollain merkkipajalla, mikä olisi jo yksistään saattanut evätä tuon laajennetun tehdastakuun.

Eli tosiaan, tarkkuutta. Mutta pitkän tehdastakuun kanssa ihan erityistä tarkkuutta.
Sama se on Toyotalla, että takuu päättyy jos on päivän tai kilometrinkin huolto myöhässä.

Toki Toyotalla sen saa takaisin karanteenin jälkeen.

Pääsääntöisesti käytetyissä huoltokirja on mitä sattuu, varsinkin malliston halvemmissa malleissa, mutta luulis että ihmiset pitäisi huolta että takuuaikana huolletaan säntillisesti, sen jälkeen nyt ihan se ja sama kunhan vuosittain edes välttämättömimmät.
 
Eikä varmaan koske pelkästään Saka tuo, mutta samaa "10% sääntöä" ne merkit muutkin pitävät kuulopuheiden mukaan.

Tuohon esilämmitys asiaan itselleni yks hailee, minkä verran se säästää tai ei säästä konetta tai päästöjä. Itsellä sen tarkoitus lähdön helppous, mukavuus ja turvallisuus.

Lämpöjen näyttöön liittyen, itellä oli aikasemmin kaasupassatti ja siinä oli lämpömittarin kohdalla kaasutankin näyttö valikoista sai sitten öljynlämmön esiin. Oli ihan sama oliko esilämmitystä vai ei, niin lähes aina vaati saman 6km ajon, että öljyt oli 50 asteiset ja töihin mennessä nousivat sinne 80 asteeseen 15km matkalla, jos ajo noin 30 kilsaa, niin sitten saavutti "max" öljyn lämmön.
Optimassa lämpötilanäytön eka palkki tulee tasan 50 asteessa, sen huomannut kun watchdag ollut päällä.

Onkos moni tehnyt hybridiinsä RVS käsittelyä?
 
Sama se on Toyotalla, että takuu päättyy jos on päivän tai kilometrinkin huolto myöhässä.

Toki Toyotalla sen saa takaisin karanteenin jälkeen.

Pääsääntöisesti käytetyissä huoltokirja on mitä sattuu, varsinkin malliston halvemmissa malleissa, mutta luulis että ihmiset pitäisi huolta että takuuaikana huolletaan säntillisesti, sen jälkeen nyt ihan se ja sama kunhan vuosittain edes välttämättömimmät.

Viime viikolla työkaveri käyttl RAV 4:sat määräaikais huollossa, oli mennyt pitkäksi 45 km ja peruutuskamera on rikki. Ei mee takuuseen tuon 45 km takia. Marmorilla maksaa kuulemma korjaus noin 1500€. Et osaa ne muuallakin.
 
Viime viikolla työkaveri käyttl RAV 4:sat määräaikais huollossa, oli mennyt pitkäksi 45 km ja peruutuskamera on rikki. Ei mee takuuseen tuon 45 km takia. Marmorilla maksaa kuulemma korjaus noin 1500€. Et osaa ne muuallakin.
Olisi odottanut kuukauden tehdystä huollosta, niin olisi saanut relax takuuseen tuon kameran
 
Jos autossa on/oli vielä takuu, se ei oletettavasti ole montaa vuotta vanha, joten peruutuskameran hajoaminen kuuluu ilman muuta virhevastuun piiriin.

EDIT: Autoliikkeen liimatukalta voi tivata, että jos kameran hajoaminen johtui autoliikkeen mielestä siitä, että huolto ylittyi 45 km, miksei huolto-ohjeissa ole mainintaa että kamera pitää jotenkin huoltaa.
 
Viimeksi muokattu:
Relax turvasta tais olla yleensäkin kyse. Tota kaveri ei vissiin aatellut olleskaan, et ois antanut ongelman olla mainitsematta ja ois hetken huollon jälkeen mennyt valittaa. Relax:n piikkiin.

Ite kyllä kyseenalaistaisin moisen erittäin vahvasti, että miten se 45 km siihen vaikuttaa, mut johonkin se raja pitää vetää onko se sitte 45km, 450 km tai 4500 km, sen päätöksen tekee joku toinen, kuin minä.

Yhtä kaikki ei peruutuskamera tossa kohtaa vielä pitäs mennä. Jos muistan oikein, niin 104tkm tai jotain vastaavaa ajettu.

Ite "puhuin" omaan Kia:n antennin takuuseen, kun oli 3v ja 5kk vanha, eli 5kk yli audio laitteiston takuun. Tosin myyjä liikekin oli jo luvannut sen maksaa, mut Kia:n maahantuoja vastas tammikuussa viestiini, et osa tilattu ja huolto ottaa yhteyttä kun osa saapunut. Tähän mennessä delta oli vian diagnoinut. Tammikuussa, sitten uus antennikin tuli.
 
Relax turvasta tais olla yleensäkin kyse. Tota kaveri ei vissiin aatellut olleskaan, et ois antanut ongelman olla mainitsematta ja ois hetken huollon jälkeen mennyt valittaa. Relax:n piikkiin.

Ite kyllä kyseenalaistaisin moisen erittäin vahvasti, että miten se 45 km siihen vaikuttaa, mut johonkin se raja pitää vetää onko se sitte 45km, 450 km tai 4500 km, sen päätöksen tekee joku toinen, kuin minä.

Yhtä kaikki ei peruutuskamera tossa kohtaa vielä pitäs mennä. Jos muistan oikein, niin 104tkm tai jotain vastaavaa ajettu.

Ite "puhuin" omaan Kia:n antennin takuuseen, kun oli 3v ja 5kk vanha, eli 5kk yli audio laitteiston takuun. Tosin myyjä liikekin oli jo luvannut sen maksaa, mut Kia:n maahantuoja vastas tammikuussa viestiini, et osa tilattu ja huolto ottaa yhteyttä kun osa saapunut. Tähän mennessä delta oli vian diagnoinut. Tammikuussa, sitten uus antennikin tuli.
Itse kysyn näiltä myöhässä huoltoon menijöiltä, että mikä oli niin vaikeaa viedä autoa aikaisemmin huoltoon?

Yleensä tulee vastaukseksi kaiken maailman selityksiä kiireestä ym. mutta eiköhän siellä taustalla ole yksinkertaisesti välinpitämättömyys ja sitten alkaa kauhea itku ja parku foorumeilla kun oman välinpitämättömyyden takia takuu raukeaa.

Joillain säännöillä sen maahantuojankin pitää pelata, niin sama pätee auton omistajaan.
 
Onko Kiassa ajotietokoneessa huoltomuistutin? Itse oppinu MB/Volvo/BMW/Renault, että auto kyllä ihan itse kertoo paljonko aikaa seuraavaan, siitä on suht helppo se huomata.
 
Ei taida nämä takuu- ja huoltoasiat yleisellä tasolla liittyä erityisesti hybridiautoihin enää? Eli takaisin aiheeseen, kiitos...
 
Itse kysyn näiltä myöhässä huoltoon menijöiltä, että mikä oli niin vaikeaa viedä autoa aikaisemmin huoltoon?

Yleensä tulee vastaukseksi kaiken maailman selityksiä kiireestä ym. mutta eiköhän siellä taustalla ole yksinkertaisesti välinpitämättömyys ja sitten alkaa kauhea itku ja parku foorumeilla kun oman välinpitämättömyyden takia takuu raukeaa.

Joillain säännöillä sen maahantuojankin pitää pelata, niin sama pätee auton omistajaan.
Aika monella tilanne mennyt siten, että Foorumin käyttäjä on ostanut auton käytettynä ja edellisellä omistajalla/omistajilla on mennyt ne huoltovälit pitkäksi. Ei siihen itsellä ole ollut mahdollisuutta silloin vaikuttaa.

Se että miksi sitten käytetty auto on ostettu vaikka autolla mennyt huollot pitkälle johtuu monesti autokauppojen virheellisestä / harhaan johtavasta myynti-ilmoituksesta. Monessa myynti-ilmoituksessa saattaa lukea vain "Huoltokirja - merkkiliikkeessä huollettu", mutta jos tuosta pilkkua haluaa vääntää niin tuohan lause ei tarkoita sitä että se olisi ajoissa huolto-ohjelman mukaan huollettu.

Monessa Kia ilmoituksessa olen erikseen nähnyt vielä isolla kirjoitettavan että "Tehdastakuuta vielä jäljellä" jolloin myyjä on oletettavasti tarkistanut huolella että myytävä auto on merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaan ajoissa huollettu.

Se että miksi sitten ostettu auto vaikka huollot menny pitkäksi niin johtuu varmasti monesti siitä että luotettu ja tulkittu myynti-ilmoitusta siten että autossa tehastakuuta jälellä, eikä huoltokirjaa ole tarkasti käyty läpi. Monesti tähän johtaa ostohuuma jos hyväksi tulkittu yksilö halvalla myynnissä (ja halvempi hinta koska todellisuudessa ei ole takuuta jälellä) ja tarve tehdä nopeasti kaupat ettei se mene kaupaksi.

P.S. Voi poistaa jos meni OT oma vastaus.
 
Mersun plugarissa saa sekä moottoriöljyn että vaihteistoöljyn lämmöt keskinäytölle näkymään.
Samoin VAGin omistamissa vehkeissä. Lienee saksalaisilla ihan perusjuttuja nämä. Cupran plugarissa näin, mutta samaa shittiähän löytyy Seatista, VW:stä, Skodasta jne.
 
Ainakin Kian ladattava hybridi rupeaa huomauttelemaan huollosta kuten muutkin autot. Tuskin näissä juuri eroa on, paitsi ehkä siinä kuinka selkeästi sen ilmoittavat (itsellä lukee ihan huolto, C3:ssa taitaa olla vain jakoavaimen kuva).

Näillä keleillä jättää mielellään aurinkoon parkkiin kun polttis ei hyrähdä käyntiin ollenkaan kun lämpö riittää kabiinissa (eilen taisi olla about 10, mutta aurinko paistoi).

Mitä takuuseen tulee, niin kyllähän tehdastakuu akustolle voi olla voimassa, vaikka leimat olisivat pitkäksi menneetkin. Ongelmalliset ovet ne muut korjaukset. Itsellä vaihdettiin soitin takuuseen viime kuussa tms. kun my21 mallinen CEED SW phev ei ottanut enää äänikomentoja vastaan ja ääniopastus ei navigoinnissa toiminut. Kerran pitänyt soittaa ja siirtää huoltoa lähemmäksi kun kilometrejä tullut nopeammin kuin luuli. Näissä kun yhdellä autolla mennään niin kilometrit tulevat nopeammin vastaan kuin aika. Lisäksi kun sen n. 18000 tulee vuoteen ja normiajan saa alkaen kahden viikon päähän niin ennakoinnin kanssa on haasteita (varsinkin kun huollot ovat tiiviimmin kuin ajan perusteella menisi jolloin toisesta päästä syödään takuuta mitä aiemmin menee).
 
Itse kysyn näiltä myöhässä huoltoon menijöiltä, että mikä oli niin vaikeaa viedä autoa aikaisemmin huoltoon?

Yleensä tulee vastaukseksi kaiken maailman selityksiä kiireestä ym. mutta eiköhän siellä taustalla ole yksinkertaisesti välinpitämättömyys ja sitten alkaa kauhea itku ja parku foorumeilla kun oman välinpitämättömyyden takia takuu raukeaa.

Joillain säännöillä sen maahantuojankin pitää pelata, niin sama pätee auton omistajaan.

Käytettynä kun ostaa, niin ei pysty hirveästi vaikuttamaan siihen mitä edellinen omistaja on tehnyt. Oma autoni vietti ensimmäiset neljä vuottaan Ruotsissa liisarina ja mitä ilmeisemmin ekaa käyttäjää ei pahemmin ollut huolto-ohjelman noudattaminen hirveästi kiinnostanut kun ei ollut ns. senttiäkään omaa rahaa autossa kiinni.

Mutta eipä tuo muutenkaan mitenkään vaikeaa muutenkaan vähän pitkäksi vetää huoltoja, sillä siinä missä noiden peruspajojen huoltoajat saa yleensä muutaman päivän päähän, merkkihuolloissa tuntuu muodostuvan tuon tuostakin mystisiä viikkojen jonoja ennen kuin saa ensimmäistäkään aikaa. Esim. itse ekaa kertaa tuota Kiaa huoltoon viedessä ensimmäinen vapaa aika missään koko PKS:n merkkihuollossa oli melkein kuukauden päässä. Me pystyttiin onneksi vähentämään ajoja sen verran, että ei kilsat ei ylittyneet, mutta kaikki eivät suinkaan pysty, eikä aina välttämättä osaa ihan kaikkea ennakoida täydellisesti kun elämässä on usein aika paljon muutakin arjen muistettavaa ja hoidettavaa kuin joku auton kilsojen kyttääminen ja huoltoaikojen optimointi.


Ei taida nämä takuu- ja huoltoasiat yleisellä tasolla liittyä erityisesti hybridiautoihin enää? Eli takaisin aiheeseen, kiitos...

Ottaen huomioon, että Kiat taitaa olla yksi yleisimpiä käytettynä ostettavia plugin-hybridejä ja nämä huoltoasiat liittyvät oleellisesti niiden poikkeuksellisen pitkään tehdastakuuhun, niin mielestäni tämä keskustelu on hyvinkin aiheellista jos sillä yksikin toinen foorumilainen saa jatkossa vältettyä potentiaalisesti tuhansien eurojen kämmin plugaria ostaessa. Ilman tätä ketjua ja tästä huolto/takuuaiheesta käytävää keskustelua olis luultavasti itselläkin jäänyt huomaamatta tuo, että oman autoni tehdastakuu on rauennut, enkä olisi osanunt reklamoida myyjää asiasta. Muttajoo, eipä nämä toki pelkästään pluagreita koske. Lupaan siis omalta osaltani jättää keskustelun tähän!
 
Ottaen huomioon, että Kiat taitaa olla yksi yleisimpiä käytettynä ostettavia plugin-hybridejä ja nämä huoltoasiat liittyvät oleellisesti niiden poikkeuksellisen pitkään tehdastakuuhun, niin mielestäni tämä keskustelu on hyvinkin aiheellista jos sillä yksikin toinen foorumilainen saa jatkossa vältettyä potentiaalisesti tuhansien eurojen kämmin plugaria ostaessa. Ilman tätä ketjua ja tästä huolto/takuuaiheesta käytävää keskustelua olis luultavasti itselläkin jäänyt huomaamatta tuo, että oman autoni tehdastakuu on rauennut, enkä olisi osanunt reklamoida myyjää asiasta. Muttajoo, eipä nämä toki pelkästään pluagreita koske. Lupaan siis omalta osaltani jättää keskustelun tähän!
Luulin että Kokkosen ojennus liittyi takuuasioiden käsittelyyn yleensä tässä ketjussa, eli kuinka paljon milläkin merkillä saa mennä yli. Hyvää infoa tuo itsellekin on, että miten noi takuuehdot menevät. Juuri viikon sisään on perheeseen hankinnassa jälleen yksi uudempi auto, joista Kia on nyt vahvoilla tuon takuunsa vuoksi -mitä siitä enää jää, jos takuu on vedetty nolliin jo ennen ensimmäistä huoltoa...

Oletteko vertailleet autojen kulutuksia keskenään ja jos, niin mistä lähteestä? On vähän tarpeettoman suuri homma käydä jokainen automalli, moottori ja tehovaihtoehto kerrallaan spirtmonitorissa läpi :itku: Siksi olisi hyvä jos voisi listata autot suoraan malleittain polttoainetaloudellisuuden mukaan. Ainiin, ja miksi ei plugari: mummon mielestä se on hirveän kallista ajamista, kun vielä joutuu tankkaamisen lisäksi pistorasiastakin lataamaan "hirmu kallista sähköä"
 
Hybridien kohdalla tuo vertailu vielä ok -onnistuu, mutta plugarien kohdalla menee lillukanvarsiksi kun ajoprofiili määrittää todella voimakkaasti kulutuksen. Lähinnä varmaan kannattaa miettiä mistä sen auton joutuu laittamaan käyntiin ja minkälaista ajoa tulee. Meillä autotallista lähdetään niin vaikka Ceed lämmittää kabiinia niin keskikulutus 57000km ajalta on 2,8l/100km. Jos lähtisi ulkoilmasta niin kulutus nousisi selvästi lyhyillä lähiajoilla. Lisäksi -13 tai kylmemmässä niin moottorin veto kytketään renkaisiin ns. normiajossa (sähkö käyttää kyllä silloinkin, mutta vaatii vähän pidempiä ajomatkoja), joka tarkoittaa että mennään polttisjohdannaisesti, joten kulutus on about tuplat (ehkä hivenen vähemmän). Eli jos asuisi pohjoisemmassa (tämä etelä-suomessa Tampereen eteläpuolella) niin kulutus nousisi aika paljon talvisin kun reilumpia pakkasia olisi selvästi useammin.

Jos autolla lähtee pihalta niin esilämmityksen ja polttiksen suhteen kannattaa valinta kohdistaa autoon joka osaa sekä esilämmittää latausjohdosta että auto joka osaa ajaa lähiajot ko. sähkölämmityksellä. Tai sitten valita jotain webastoja sisältäviä malleja. Tokihan tuollaisessa polttiksen käyttämisestä lämmittämiseen on omat etunsa todennäköisesti kestävyyden osalta, mutta jos lähtö on pihalta niin kyllä se kulutus nousee aika reippaasti. Tällöin perus Toyotan hybiridi menee todennäköisesti pienemmällä. Ainakin omalla mutulla Kiat kuluttavat polttoainetta litran aasialaisveljeään enemmän satasella kun mennään hybrideillä.

Mitään de-facto vertailupalvelua en tiedä.
 
Hybridien kohdalla tuo vertailu vielä ok -onnistuu, mutta plugarien kohdalla menee lillukanvarsiksi kun ajoprofiili määrittää todella voimakkaasti kulutuksen. Lähinnä varmaan kannattaa miettiä mistä sen auton joutuu laittamaan käyntiin ja minkälaista ajoa tulee. Meillä autotallista lähdetään niin vaikka Ceed lämmittää kabiinia niin keskikulutus 57000km ajalta on 2,8l/100km. Jos lähtisi ulkoilmasta niin kulutus nousisi selvästi lyhyillä lähiajoilla. Lisäksi -13 tai kylmemmässä niin moottorin veto kytketään renkaisiin ns. normiajossa (sähkö käyttää kyllä silloinkin, mutta vaatii vähän pidempiä ajomatkoja), joka tarkoittaa että mennään polttisjohdannaisesti, joten kulutus on about tuplat (ehkä hivenen vähemmän). Eli jos asuisi pohjoisemmassa (tämä etelä-suomessa Tampereen eteläpuolella) niin kulutus nousisi aika paljon talvisin kun reilumpia pakkasia olisi selvästi useammin.

Jos autolla lähtee pihalta niin esilämmityksen ja polttiksen suhteen kannattaa valinta kohdistaa autoon joka osaa sekä esilämmittää latausjohdosta että auto joka osaa ajaa lähiajot ko. sähkölämmityksellä. Tai sitten valita jotain webastoja sisältäviä malleja. Tokihan tuollaisessa polttiksen käyttämisestä lämmittämiseen on omat etunsa todennäköisesti kestävyyden osalta, mutta jos lähtö on pihalta niin kyllä se kulutus nousee aika reippaasti. Tällöin perus Toyotan hybiridi menee todennäköisesti pienemmällä. Ainakin omalla mutulla Kiat kuluttavat polttoainetta litran aasialaisveljeään enemmän satasella kun mennään hybrideillä.

Mitään de-facto vertailupalvelua en tiedä.
Kiitos näistä ajatuksista. Plugari ei tosiaan ole vaihtoehto, eli jotakin mietoa tai "täys"hybridiä täytyy katsella. Ehkäpä sitten joku Prius tai Corolla, ellei sitten Kia Stonic

Omalla vm18 plugin Priuksella on keskikulutus 1,2l/100km 7000km ajalta, sillä auton sain vasta tammikuun lopussa. Lähtö on aina kylmästä pihasta, joten ihan tyytyväinen tuohonkin voi olla. Toki toivoo vielä että tuo edes puolittuu nykyisestä, kun ilmat lämpenee. Aiemmalla vm.13 plugin Priuksella kokovuoden keskikulutus 17tkm ajomäärällä oli muistaakseni 3,5l/100km. Tietenkin kesällä ajetaan myös kerralla pidempiä matkoja ja keskimäärin kovempaa, niin vaikutusta on hieman haastava arvioida
 
Itse kysyn näiltä myöhässä huoltoon menijöiltä, että mikä oli niin vaikeaa viedä autoa aikaisemmin huoltoon?

Yleensä tulee vastaukseksi kaiken maailman selityksiä kiireestä ym. mutta eiköhän siellä taustalla ole yksinkertaisesti välinpitämättömyys ja sitten alkaa kauhea itku ja parku foorumeilla kun oman välinpitämättömyyden takia takuu raukeaa.

Joillain säännöillä sen maahantuojankin pitää pelata, niin sama pätee auton omistajaan.

Ainakin täällä mulla meni Relaxin kanssa viimeiseen päivään koska merkkarilla oli aivan käsittämättömän pitkä huoltojono. Tyyliin kuukautta aikaisemmin tilasin huoltoajan mutta silti meni viimeiselle päivälle että Relax pysyi. Ens kerralla pitää varmaan varalta ottaaa se 2kk ennakkoa.
 
Kiitos näistä ajatuksista. Plugari ei tosiaan ole vaihtoehto, eli jotakin mietoa tai "täys"hybridiä täytyy katsella. Ehkäpä sitten joku Prius tai Corolla, ellei sitten Kia Stonic

Omalla vm18 plugin Priuksella on keskikulutus 1,2l/100km 7000km ajalta, sillä auton sain vasta tammikuun lopussa. Lähtö on aina kylmästä pihasta, joten ihan tyytyväinen tuohonkin voi olla. Toki toivoo vielä että tuo edes puolittuu nykyisestä, kun ilmat lämpenee. Aiemmalla vm.13 plugin Priuksella kokovuoden keskikulutus 17tkm ajomäärällä oli muistaakseni 3,5l/100km. Tietenkin kesällä ajetaan myös kerralla pidempiä matkoja ja keskimäärin kovempaa, niin vaikutusta on hieman haastava arvioida
Jos Stonicin kokoluokka kelpaa niin mites Swift uudella 3 pyttyisellä 12V kevythybridillä. Mahdollinen nelivetona, pienellä kulutuksella, toki tehot rajalliset. Ilmeisesti tässä päivitetyssä mallissa parantaneet myös äänieristystä ja infotainment lainattu S-Crossista ihan ok. Huoltovälit Suzukeissa olleet 20k eli 5k enemmän kun yleensä.

Ei saa vielä Suomesta, nyt myyvät vanhat ensin pois kampanjalla.
 
Itse eilen varasin Optimaan 4v/ 60tkm huollon, niin ois saanut ensiviikolle molemmissa merkkiliikkeissä ensiviikolle turunseudulla. Otin kyl kesäkuun alkuun.
Muistaakseni aikaisemmin oisin katsonut kyseisen huollon hinnan ollen 515€, mut nyt hinta on 403€.

Huomiona, et kysyin tarjoukset kahdesta muustakin valtakunnallisesta ketjusta, ei Kia merkkihuoltoja ja molemmat oli noin 20€ merkkiliikettä hintaa korkeammat.
 
Onko Foorumilaisilla käytännön kokemuksia Kia Plug-in hybrideistä, että kuinka paljon keskikulutus tippui tai akkua pystyi enemmän käyttämään talvella kun auto oli lohkolämmitetty ja sisätilalämmitin päällä hetken aikaa ennen liikkeelle lähtöä?

Haen käytännön kokemuksia ja juurikin Kia plug-in hybrideistä. Itselläni Kia Ceed ja tässä pohtinut, että onko järkevää ja taloudellisesti kannattavaa sijoittaa 500-700€ lohkolämmityksen ja sisälämppäri asennukseen sekä kahdella johdolla leikkimiseen ensi talvea varten.

Saako sitä sijoitusta takaisin ja millä aikavälissä bensakulutuksen pienenemisenä.
 
Onko Foorumilaisilla käytännön kokemuksia Kia Plug-in hybrideistä, että kuinka paljon keskikulutus tippui tai akkua pystyi enemmän käyttämään talvella kun auto oli lohkolämmitetty ja sisätilalämmitin päällä hetken aikaa ennen liikkeelle lähtöä?

Haen käytännön kokemuksia ja juurikin Kia plug-in hybrideistä. Itselläni Kia Ceed ja tässä pohtinut, että onko järkevää ja taloudellisesti kannattavaa sijoittaa 500-700€ lohkolämmityksen ja sisälämppäri asennukseen sekä kahdella johdolla leikkimiseen ensi talvea varten.

Saako sitä sijoitusta takaisin ja millä aikavälissä bensakulutuksen pienenemisenä.
Mukavuustekijä sanoisin. Itsellä oli tosin plugari ceed niin vähän aikaa, että vaikea varmuudella sanoa. Mutta jokatapauksessa ceed lämmittää polttiksella, niin hyöty ei tosiaan kukkarossa näy. Moottorin pidempänä elinikänä -ehkä, jos pidät autoa 5v+
 
Joo, itsellä on Optima. Lohkarista en osaa sanoa, mutta omassa autossa on vesi-Eber joka lämmittää konetta ja sisätilaa. En ole huomannut mitään kovin merkittävää kulutuseroa esilämmityksellä tai ilman, kovaa se kulutus on joka tapauksessa varsinkin pätkäajossa.
 
Sisätilanlämppäriä käyttämällä pystyin parin kilsan kauppareissut pakkasella tekemään ihan ok niin että en käyttänyt puhallinta. Pientä kikkailua optimointi on Optimalla. Bensakulut on talvella alle puolet kumminkin verrattuna Prius Plus hybridiin.
 
Vaimolla työmatka n. 10km suuntaansa ja nyt kun lämpötilat olleet ulkona 0 asteen molemmin puolin niin tuntuu että Kia Ceed lämpenee juuri riittävästi vasta 8-9km kohdilla ja viimeinen kilometri ajetaan sähköllä.

Pohdin että jos autossa olisi lohkolämmitin ja sisätilalämmitin niin siirtyisikö auto pelkälle sähkölle nopeammin jolloin akustosta saisi enemmän irti? Ongelmaahan ei ole kun lämpötilat nousee sinne 5-8 asteen yläpuolelle, auto siirtyy pelkälle sähkölle välittömästi tai 1-2km ajon jälkeen.

Tämän vuoksi lähdin kyselemään kokemuksia olisiko tähän tarkoitukseen lohkosta/lämppäristä hyötyä taloudellisuus mielessä?
 
Kyllä Kia plugari varmasti käyttää vähemmän bensakonetta, jos jäähdytysneste(/moottori) on ja sisätila lämmin liikkeelle lähdettäessä. Ajoviima kyllä jäähdyttää tehokkaasti myös, joten välillä konetta pitää käyttää, jos pidempää kuin 10km ajaa. Silloin kone käy sen aikaa et nostaa lämmöt noin 50-->65, jos oikeen muistan seuranneeni. Tiedä sitten onko tässä jotain älyä, esim. jos lämpimämpi ilma, niin ei tartte nostaa niin ylös nesteen lämpöä?

Onko se taloudellisesti kannattavaa asennettu, riippuu varmaan ajoprofiilista ja kauan autoa meinaa pitää.

Omassa optimassa on eber, jos ei olisi niin varmasti asennuttaisin esim. tt-thermon tai jonkun muun kiertovesipumpullisen lämppärin (olettais toimivan, koska eber:n) ja sisätilalämppärin.
 
En itse ole jaksanut Kia plugaria kytkeä piuhaan enää tänä talvena. Viime talvi sitä vähän ahkerampaan käytin. Lähtölämpötila on about nollassa kun puolikylmästä tallista lähden. Mielestäni aikaisemmin oli kulutus 2,7l/100km keskimäärin ja nyt se on 2,8. En oikeastaan koe saavani siitä hyötyä, mutta ehkä oikeasti kovilla pakkasilla siitä voisi hyötyä olla. Jos lähtee liikkeelle kylmällä autolla niin tyttö napsaisee penkin lämmittimen päälle ja itse sitten näin voi myös tehdä jos siltä tuntuu (ratinlämmitintä käytän enemmän kun kädet eivät tykkää viileästä). Penkinlämmitin on melkein turhankin ärhäkkä itselle vaikka kyllä sitä heikommalla ihan jees voi käyttää (maksimi kelpaa kyllä jälkikasvulle). Takapenkillä napsaisee myös lämmittimen päälle, jos sinne menee. Tosin siellä taitaa lämpöä tulla vain jompaan kumpaan, selkään tai pehvaan. Tallista kun lähtee niin kylmemmälläkin kone pysyy seuraavissa päivän starteissa selvästi lämpöisempänä kun kulutus tippuu reilusti. Tietty jos se seisoo ulkona kylmässä niin hyöty tietty aika lailla nollautuu.

Sitten jos reissussa niin kytken kyllä lämppärin kiinni jos se mahdollista kun kylmänä noissa lähtö yleensä tapahtuu. Lähinnä sisätilan takia tosin.
 
Vaimolla työmatka n. 10km suuntaansa ja nyt kun lämpötilat olleet ulkona 0 asteen molemmin puolin niin tuntuu että Kia Ceed lämpenee juuri riittävästi vasta 8-9km kohdilla ja viimeinen kilometri ajetaan sähköllä.

Pohdin että jos autossa olisi lohkolämmitin ja sisätilalämmitin niin siirtyisikö auto pelkälle sähkölle nopeammin jolloin akustosta saisi enemmän irti? Ongelmaahan ei ole kun lämpötilat nousee sinne 5-8 asteen yläpuolelle, auto siirtyy pelkälle sähkölle välittömästi tai 1-2km ajon jälkeen.

Tämän vuoksi lähdin kyselemään kokemuksia olisiko tähän tarkoitukseen lohkosta/lämppäristä hyötyä taloudellisuus mielessä?
Ihan uteliaisuuttani -- Ei ole harkinnassa ollut johonkin toiseen plugariin vaihto? Niitä on paljon jotka joko pelkällä sähköllä vetävät reilullakin pakkasella, tai vaan käyttävät ekan minuutin-pari polttista tyhjäkäynnillä ja vaihtavat pelkälle sähkölle. Myös kabiinin lämmitys hoituu vastuksilla eikä polttiksella. Kuulostaa ehkä siltä että ajoprofiilinne ei aivan täydellinen ole tuohon Kiaan? En tosiaan kritisoi, mutta olisin itse ehkä vaihtamassa vastaavassa tilanteessa.
 
Tosin en tiedä miten Toyotan plug-in hybridit toimii, käyttääkö sähköajossa moottoria yhtään, mutta onhan se jo vuosikymmeniä tiedetty että puolikylmä moottori on altis kondensiolle ja muille ongelmille.

Jos akun lämpötila on >+5°C ja ulkolämpötila >-12°C, niin ei se välttämättä ikinä (pakkokäynnistys on kerran vuodessa, en usko kenenkään Suomessa siihen pääsevän) polttista käynnistä, jos ajetaan akkukantaman sisällä.

Jos moottori syystä tai toisesta käynnistyy, niin se käy kunnes jäähdytysneste on +75°C. Jos akku on pakkasella, niin sitten polttis ei välttämättä ala sammuilemaan kun vasta 200 km ajon jälkeen tai autolla täysin pysähdyttäessä. Lämpimillä keleillä se sitten tyytyy (kerran lämmitettyään) pitämään hybridiajossa nesteet 40-50 asteen välilläkin, jos ei kovaa kuormitusta ole.
 
Ainakin täällä mulla meni Relaxin kanssa viimeiseen päivään koska merkkarilla oli aivan käsittämättömän pitkä huoltojono. Tyyliin kuukautta aikaisemmin tilasin huoltoajan mutta silti meni viimeiselle päivälle että Relax pysyi. Ens kerralla pitää varmaan varalta ottaaa se 2kk ennakkoa.
Edellisellä Toyotalla kävi mulla niin että aloin soittamaan huoltoaikaa kuukauden etukäteen, huoltoaikaa ei löytynyt niin maahantuoja totesi että tuot myöhemmin, ei vaikuta takuuseen ja sain saman vielä kirjallisena.

Toyotan kanssa ei ole tarvinnut koskaan vääntää tälläisistä asioista.
 
Hybridiautoissa täysin untuvikko eikä sähköautoilustakaan kokemusta..


Onko millaisia kokemuksia hybridiautoilusta jos ei voi kotona latailla? Onko yleisissä latauspaikoissa hinnat fiksut ja mahdollistaisi bensaa edullisempia kilometrejä vai onko plus miinus nolla?

Entä löytyykö kokemuksia dieselhybrideistä? Googlettamalla löytyy tosi vähän kokemuksia vaikka dieselhybrideitä vaikuttaisi saavan vastaavia bensahybrideitä edullisemmin?
 
Hybridiautoissa täysin untuvikko eikä sähköautoilustakaan kokemusta..


Onko millaisia kokemuksia hybridiautoilusta jos ei voi kotona latailla? Onko yleisissä latauspaikoissa hinnat fiksut ja mahdollistaisi bensaa edullisempia kilometrejä vai onko plus miinus nolla?

Niin onko nyt hybrideistä vai ladattavista hybrideistä? Jos jälkimmäisistä, niin sanoisin, että ei ole juuri järkeä hankkia jos ei pysty lataamaan kotona tai töissä. Maksavat kuitenkin sen verran enemmän ja säästöt bensakuluissa realisoituu vaan jos pääsee lataamaan säännöllisesti (ja edullisesti). Muussa tapauksessa vaan ns. tavallinen hybridi alle niin ei tarvitse roudata turhaan painavaa ja aina tyhjää akkua ympäriinsä kasvattamassa kulutusta ja syömässä takakontista tilaa.

Entä löytyykö kokemuksia dieselhybrideistä? Googlettamalla löytyy tosi vähän kokemuksia vaikka dieselhybrideitä vaikuttaisi saavan vastaavia bensahybrideitä edullisemmin?

Ei oikein kauheasti järkeä. Hankintahinta on ehkä halvempi, mutta käyttökulut suuremmat koska käyttövoimavero menee about samoihin lukuihin kuin täysdiesel ja näissäkin on ihan sama juttu, että ei varsinkaan ole mitään järkeä jos ei pysty lataamaan. Eipä näitä kyllä taida paljoa olla muutenkaan, Volvolla on pari mallia mutta siinäpä ne taitaa olla.
 
Mitä nyt nopeasti tuon oman Golf GTE:n kulutusta laskin, niin K-Latauksen 22snt hinnalla (Plugitilla 25snt) 100km hinnaksi tulisi hieman päältä 5€ näillä keleillä (~7kWh akulla pääsee noin 30km), lämpimällä päässee hieman halvemmalla, kun ei tarvitse kabiinia lämmittää (mutta liian kuumalla taas sitten viilentää).
Bensalla 6 litran kulutuksella ja 1,9€ litrahinnalla taas mennään yli 11€/100km.
Eli kyllä tuosta hieman säästöä voi tulla, mutta ongelmaksi enemmänkin muodostuu pistokehybridien hidas latausteho (auton hankintahinnan lisäksi), eli siellä kaupan latauspisteellä saa hyvän tovin istua, jos haluaa penniä venyttää.
 
Joo, plugarista just kyse.

Töissä olisi mahdollista latailla niin siitä lähti ajatus pluginista mutta käyn silti eri skenaarioita läpi.

Eli jos satunnaisesti käy kaupan pihalla niin säästää siinäkin vähän. Mutta toisaalta aika vähän jos haluaisi kustannuksissa kiriä kiinni plugin vs bensa. 15tkm vuodessa antaa alle tonnin säästön.
 
Jos käyt iltaisin K-kaupalla saat halvemmalla virtaa. :comp:
 
Joo, plugarista just kyse.

Töissä olisi mahdollista latailla niin siitä lähti ajatus pluginista mutta käyn silti eri skenaarioita läpi.

Eli jos satunnaisesti käy kaupan pihalla niin säästää siinäkin vähän. Mutta toisaalta aika vähän jos haluaisi kustannuksissa kiriä kiinni plugin vs bensa. 15tkm vuodessa antaa alle tonnin säästön.
Kuulostaa aika oikeansuuntaiselta laskelmalta. Riippuu kuitenkin kovasti minkähintaista autoa olet ostamassa, mitä on siis vaa-an molemminpuolin?

Itse laskeskellut, että rahaa säästyy hieman reilu tonni vuodessa lataillen plugaria vrt aiempi bensapihi 1.0 vaggine. Huomioitavaa ehkä, että verottaja alkaa viemään jatkossa plugarista 90e enemmän/vuosi, joka syö suoraan tuota kannattavuutta, kun bensa-autojen veroja ei tässä vaiheessa nosteta.

Laskin taas toista autoa hankkiessa vertailua, että kannattasiko 20tkm vuodessa ajaen ja 4-5vuoden vaihtovälillä ostaa ennemmin: (SPOILER: 2k€ vuodessa säästää, jos ostaa plugarin)

1. 2019 Kia Ceed 1.0 (120hp), 95tkm farmari @14k€ -kuluttaa 6,5l/100km ->Energiakulut luokkaa 13€/100km=13k€ 5 vuodessa
vai
2. 2018 Toyta Prius 1.8 Plugin, 55tkm @24k€. Ladatessa autoa, kuluu silti välillä bensaakin, joten arvioin että ajoneuvo kuluttaa vuodessa n.2l/100k (nyt 8tkm keskikulutus 1,2l) +sähkö muutettuna bensaksi->Ajoenergia maksaa luokkaa 7€/100km (bensalle laskettu 2€/l)=7k€ 5 vuodessa. Laskin auton myös kuluttavan enemmän sähköä mitä se vie, sekä 20c/kwh, ettei kukaan pääse syyttämään sähkön suosimisesta :tongue:

No mitä sitten on 4-5v päästä käsissä: 2014 vuoden ceed (~200tkm), arvo n.8k€ tai 2014 vuoden prius plugari (~150tkm), arvo 14k€.

Noista luvuista kun laskee, niin Toyotan hankintahinta on 10k€ suurempi, ollaan siis pakkasella 10k€. Energiassa säästyy kuitenkin 13k-7k, eli 6k€ "polttoainesäästöä" ->Ollaan tappiolla enää 10k-6k=4k€. Autojen realisointi, eli toyota on arvokkaampi 14k-8k=6k -> Toyotan ostamalla säästi 2k€. Nyt päästään mielenkiintoiseen tilanteeseen, kun mukaan ottaa rahoituksen tai arvioi arvonaleneman erilailla, näin tilanne voi olla täysin eri. Jokatapauksessa tilanne riippuu kovasti siitä, joutuuko ottamaan rahoituksen vai löytyykö takataskusta senverran, että auton saa velattomana ostettua. Verrokkina: autoliike tarjosi rahoitusta 12,5k summalle, korko 8,99% (tämä on kuulemma jo avokätinen tarjous) ja rahoituskulut ovat 5300e 6 vuodelta. Eli tuolla huomioiden tilanteen saa jo kääntymään täysin päälaelleen! Nyt kuitenkin laskettu muistikuvien mukaisilla arvoilla, eli voivat heittää reilustikin - ajoenergian kulut ja arvonalenema

Tämä ei tietenkään mikään absoluuttinen totuus, kun kukaan ei tiedä mitä noiden autojen jälleenmyyntiarvot on vuosien kuluttua. Autot ovat myös erilaisia, eli ei ole esim. toyotan plugari vs perushybrid, johtuen siitä että oma tilanne sattui olemaan nuo automallit/yksilöt
 
Eli jos satunnaisesti käy kaupan pihalla niin säästää siinäkin vähän.
Pitää sitten muistaa myös se latausnopeus mikä plugareissa on usein max. 3,7kW. Eli keskimääräisen akun lataaminen täyteen vie 3-4h. Puolen tunnin kauppareissulla ei ladata vielä käytännössä mitään.

Siksi plugari ilman kotilatausmahdollisuutta on yleensä aika huono idea.
 
Ulkomuistista Mersun A-malleissa tais olla nopeampia latauksia, olikohan 7kw ja lisävarusteena 11kw.
Niillä latailee jo kauppareissunkin aikana suht hyvin.
 
Mjoo, en kyllä plugaria hankkisi, jos ei ole mahdollisuutta ladata ajoakkua täyteen joka päivä ja/tai yö kohtuulliseen hintaan.

Eli käytännössä kotoa olisi latausmahdollisuus löydyttävä. Tai työpaikalta, mutta sekin on vähän siinä ja tässä.

Itsellä plugarin latausta vuositasolla n. 4000 kWh, 99 %:sesti kotona. Työpaikallakin lataus onnistuisi, mutta kukapa sitä nykyään konttorille vaivautuu, jos etänäkin on mahdollista naputella, puhua paskaa ja käsiä heilutella.
 
90 % sähköllä ajamiseen teettää vähän työtä plugarilla ja on syytä tiedostaa oma ajoprofiili kohtuu tarkkaan, että sopiiko plugari siihen miten. Laturi pitää lyödä kiinni aina kun sopii ja erikseen piuhan kaivaminen kontista on aina yhtä työlästä, eikä juurikaan houkuttele. Ainoastaan valmis piuha on huoleton vedellä kiinni, eikä vaivaa juuri ketään auton käyttäjää. Vaikka RAV4:ssa saa sen 7,4 kW teholla ladattua AC tolpasta, niin se on silti hidasta lataamista kauppareissuja ajatellen, eikä juurikaan houkuttele perkaamaan kontista mitään Anakondaa esille. Puhumattakaan, että jollain 3,7 kW teholla kiinnostaisi, tai laittaa 11 kW tolppaan 1-vaihe lataukseen. Sähkörange vaihtelee 50-80 km välillä, joten ajamisen profiili on syytä painottua tuohon rakoon ja aina välillä olisi hyvä laittaa piuha taas kiinni täydennystä varten. Omalla kohdalla siis onnistuu hyvin, kun auton pääpistebon kotona, josta sukkuloidaan eri ajoille ja lataillaan heti perään. Vajaa 4 v on tuo onnistunut 1 L/100 km kulutuksella ja loput vajaa 90 % ajamisista on sähköllä. On kyllä tosiaan syytä tiedostaa se oma ajoprofiili, että käykö auto plugarina siihen ollenkaan. Vuosittaiset ajomäärät on omalla kohdalla siis 25-30 000 km, niin kyllä tällä saa jo revittyä hintaeroa kiinni verrattuna tavalliseen RAV4 hybridiin. Sen kulutus tosin oli vain 5,3 L/100 km koko 18 kk ajon ajalta, mutta silti. Aurinkopaneleilta saa vähän sähköistä ladattua myös, kun maaliskuusta alkaen ylimääräistä välillä pukkaa.
 
Ulkomuistista Mersun A-malleissa tais olla nopeampia latauksia, olikohan 7kw ja lisävarusteena 11kw.
Niillä latailee jo kauppareissunkin aikana suht hyvin.
About kaikissa uusimpien korimallien mersuissa löytyy 11kw hidaslataus ja lisävarustelistalta voi poimia 55kw pikalatauksen. Varsinkin tuolla pikalatauksella saa akun aina täyteen kauppareissun aikana ja sillä ajaa +-100km. Hintaahan näillä toki on, mutta saa sille myös vastinetta.
 
Hyviä pointteja kaikilta, kiitos niistä.

Työpaikalla on Virran latauspaikkoja vaikka kuinka, pitää selvitellä mihin niihin saisi oman auton kiinni kun äppi sanoo osasta 0,25€/kWh + 0,25€/h ja toisista ilmainen lataus. En ole varma onko itsellä pääsyä noihin ilmaisen latauksen paikkoihin. Sekin tässä on liikkuvana tekijänä että tämän hetkisessä vuokrakämpässä ei ole tarjolla kotilatausta mutta luulen vuoden sisään tapahtuvan muutto muualle.
 
Kian plugareita tässä kartoitellut ja aika harvassa tuntuu olevan minkäänlaista moottorin lämmitintä. Olen itse sitä koulukuntaa, että lohkolämmitin laitetaan aina päälle kun lämpötila lähestyy nollaa. Kotona on lämmin talli, mutta jos auto seisoo työpaikan pihalla 8 tuntia 20 asteen pakkasessa, niin vähän karulta se tuntuu lähteä sellaista käyntiin rykimään.

Pitääkö tässä maailmankatsomusta alkaa muuttamaan vai mistä on kyse lämmittimien puute plugareissa?
 
Järkevästi toteutetuissa plugareissa on mahdollista esilämmittää tai -viilentää kabiini auton omalla sähkölämmityksellä ajoakusta (tai töpselistä, jos auto laturissa kiinni) virtaa ottaen joko ajastuksella tai ad hocina autosta tai puhelinsovelluksesta.

Samoten onnistuu sähköajo kylmilläkin ilmoilla. Ja ajoakun lämmityskin saattaa löytyä paukkupakkasia varten.

Korealaisissa ei käsittääkseni mikään noista onnistu, tosin henkilökohtaista ensikäden tietoa tai kokemusta ei ole.

Itse suuntaisin katseeni em. syistä muihin valmistajiin, mutta YMMV.
 
Kian plugareita tässä kartoitellut ja aika harvassa tuntuu olevan minkäänlaista moottorin lämmitintä. Olen itse sitä koulukuntaa, että lohkolämmitin laitetaan aina päälle kun lämpötila lähestyy nollaa. Kotona on lämmin talli, mutta jos auto seisoo työpaikan pihalla 8 tuntia 20 asteen pakkasessa, niin vähän karulta se tuntuu lähteä sellaista käyntiin rykimään.

Pitääkö tässä maailmankatsomusta alkaa muuttamaan vai mistä on kyse lämmittimien puute plugareissa?
Lyhyesti: Taustalla on, kuten aina, välinpitämättömyys. Ei ihmisiä tunnu kiinnostavan mitä moottorille kuuluu. Se toimii, kunnes menee rikki ja sitten kiukutellaan. Mutta ennemmin voisi miettiä, miksi ennen miltei jokainen lämmitti autonsa? Ennen autot eivät lähteneet ilman lohkolämmitystä käyntiin, joka käytännössä pakotti sen käyttöön. Osin ehkä siitä jäänteenä tai muutenkin, on edelleen auton elinkaarta/mukavuutta ajatteleviakin, mutta kokoajan vähemmän. Esilämmitetty moottori kuitenkin kestäisi pidempään käyttöä -paljonko nykyiset säteilylämmittimet siihen vaikuttaisi, sitä en osaa edes arvata.

Uudet töpseliautot kuitenkin lämpenee sisältä pääasiassa jo sähkölläkin, niin on kuljettajan mukavuuden puolesta yhdentekevää onko auton polttomoottori lämmityksessä vai ei. Samoin plugin auton polttomoottori käynnistyy aina, sillä moottoria ei käynnistetä enää pienellä perusakulla ja starttimoottorilla, vaan käytetään plugin akkua jolla sähkömoottori pyöräyttää polttiksen käyntiin. Siinä ei paljoa mahdollisesti jäykät öljyt tunnu -moottori käynnistetään kysymättä, ollaankos sitä valmiita lähtemään vai ei. Pahimmillaan moottorista aletaan myös ottamaan samantien kylmänä tehoja ulos, vaikkapa moottoritiellä ohitusta varten

Se mitä ilman lohkolämmitystä voi itse tehdä auton eliniän parantamiseksi, niin käynnistää polttomoottorin jo tyhjäkäynnille, tyyliin kun autoon istuu tai kuitenkin hyvissä ajoin, ennen kuin polttomoottoria tarvitaan. Näin moottori on jo esilämmitetty, kun ajoakku on ajettu tyhjiin ja polttomottorilta aletaan pyytämään apua ajamisessa. Vastaavasti plugarien polttomoottorit käyvät usein "puolilämpöisinä", jota ei lohkolämmitys pysty korjaamaan, mutta jota pystyy kätevästi itse paikkamaan ajamalla lataustilassa. Kun "Charge" mode on aktivoitu, kuormittuu polttomoottori enemmän, moottori lämpeää enemmän ja silloin moottoriöljyn joukosta saattaa haihtua sinne päätynyt vesi/bensa. Ymmärrettävästi lataustila kuluttaa enemmän bensaa, mutta kuljettaja saa kuitenkin palkkioksi tuosta työstä palkaksi ajoakkuun sähköä ja pidempään terveenä toimivan polttomoottorin
 
Järkevästi toteutetuissa plugareissa on mahdollista esilämmittää tai -viilentää kabiini auton omalla sähkölämmityksellä ajoakusta (tai töpselistä, jos auto laturissa kiinni) virtaa ottaen joko ajastuksella tai ad hocina autosta tai puhelinsovelluksesta.

Samoten onnistuu sähköajo kylmilläkin ilmoilla. Ja ajoakun lämmityskin saattaa löytyä paukkupakkasia varten.

Korealaisissa ei käsittääkseni mikään noista onnistu, tosin henkilökohtaista ensikäden tietoa tai kokemusta ei ole.

Itse suuntaisin katseeni em. syistä muihin valmistajiin, mutta YMMV.
Nyt puhuttiin pääasiassa moottorilämmittimistä. Nuo sähköiset lämmitykset ovat vain mukavuustekijöitä ->Eivät paranna auton polttomoottorin toimintaa tai elinikää. Kuitenkin sisätilalämmittimistä puhuttaessa, myös KIA on saanut plugareihin sähkölämmityksen suomeen vuosimallin 2020 autoihin ja siitä eteenpäin (ulkomaanautoissa oli tuo jo aiemmin). KIA:n plugari taas ei ajossa osaa lämmittää ajoakunsähköllä, joten sen puolesta on tosiaan edelleen parempi pysyttäytyä toisissa merkeissä -tai jos osaa, niin kohta joku varmasti korjaa :)
 
Kian plugareita tässä kartoitellut ja aika harvassa tuntuu olevan minkäänlaista moottorin lämmitintä. Olen itse sitä koulukuntaa, että lohkolämmitin laitetaan aina päälle kun lämpötila lähestyy nollaa. Kotona on lämmin talli, mutta jos auto seisoo työpaikan pihalla 8 tuntia 20 asteen pakkasessa, niin vähän karulta se tuntuu lähteä sellaista käyntiin rykimään.

Pitääkö tässä maailmankatsomusta alkaa muuttamaan vai mistä on kyse lämmittimien puute plugareissa?

Kyllä ainakin Optimaa tuntui olevan aika paljon myynnissä Eberillä varustettuna, mutta eipä sekään kovin autuaaksi tee. Eivät tosiaan ole kovin hääppöisiä talviautoja vaikka Eber tai vastaava löytyisikin, koska ajaessa se lämpö tehdään aina joka tapauksessa pelkästään polttiksella. Onhan tuo silti tyhjää parempi ihan jo sen takia, että eipä tarvitse skrabailla laseja (JOS autolla viimeksi ajanut on muistanut säätää ilmastoinnin asetukset oikein...) ja onhan se toki moottorille parempi, että ei tarvitse ihan kylmänä käynnistää.
 
Kyllä ainakin Optimaa tuntui olevan aika paljon myynnissä Eberillä varustettuna, mutta eipä sekään kovin autuaaksi tee. Eivät tosiaan ole kovin hääppöisiä talviautoja vaikka Eber tai vastaava löytyisikin, koska ajaessa se lämpö tehdään aina joka tapauksessa pelkästään polttiksella. Onhan tuo silti tyhjää parempi ihan jo sen takia, että eipä tarvitse skrabailla laseja (JOS autolla viimeksi ajanut on muistanut säätää ilmastoinnin asetukset oikein...) ja onhan se toki moottorille parempi, että ei tarvitse ihan kylmänä käynnistää.
Itselle autokauppias valisti, ettei nuo uudet plugarien Eber tms webastot lämmitä enää kuin kabiinikiertoa ->Moottori on yhtä kylmä käynnistysvaiheessa kuin ilman tuota esilämmitystä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 834
Viestejä
4 540 631
Jäsenet
74 884
Uusin jäsen
Skaku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom