- Liittynyt
- 28.05.2023
- Viestejä
- 86
Tuokin on toki vähän tapauskohtaista. Joku pieni nykymoottori joka syöttää sähköä akulle/järjestelmälle on varmasti vähän toisella tavalla suunniteltu kuin joku möhkömoottori entisaikoina. Lämpötilavaatimukset (ja varsinkin minkä aikaa moottoria pitää käyttää) ovat myös tällöin vähän erilaisia.
Mitä noihin lämpötiloihin tulee, niin vaikea sanoa itse esim. omasta Kian plugarista minkä verran moottori kärsii, mutta kyllähän sitä varsinkin talviaikaan käytetään ihan kohtuullisen paljon kun sillä kabiini lämmitetään. Sinänsä mitä tosiaan esilämmityksestä on viimeisimpiä julkaistu, niin jos päästöihin sillä esilämmityksellä ei ole mitään merkitystä niin vaikea silloin kuvitella että palotapahtuma olisi sen erilaisempi hivenen haaleammalla lämmöllä nykymoottoreissa.
Nykymoottori (2020) on ihan samanlainen perusrakenteelta ja toimintaperiaatteeltaan kuin se 30-50v sitten ja siihen pätee ihan samat fysiikanlait. Nykymoottorit on jopa herkempiä likapartikkeleille kun toleranssit on tiukempia, osat kevyempiä, öljyt ohuempia.
Nykyään sillä esilämmityksellä ei ole sen takia juuri merkitystä päästöihin koska esilämmitys ei ole enää niin tehokas ja ei ole olemassa perinteistä lohkolämmitystä, vaan sillä lämmittimellä lämmitetään korkeintaan öljypohjaa ja öljyä. Öljyyn pätee silti ne samat fysiikanlait missä lämmin öljy toimii paremmin kuin kylmä ja lämpimästä öljystä haihtuu kosteus pois ja se voitelee paremmin kun taas kylmässä ei näin tapahdu.
Nykymoottoreissa on siksi valtavan tärkeää että huohotus toimii ja että siitä öljystä saadaan eroteltua ne sinne kuulumattomat kaasut pois ja ne erottuu vain silloin kun öljy on tarpeeksi kuumaa.