Viivellä palaan asiaan eli Optimassa näkee sekä tuntee kyllä ajaessa milloin mennään pelkällä sähköllä eteenpäin ja milloin polttomoottori avustaa. Latauksen ajastusta juuri ennen lähtöä en ole kokeillut kun tuntuu kulkevan sähköllä muutenkin jos ei vaadi liikaa tehoja.
Matka tosiaan 5,4km ja 12min näytti kestoksi 40-60km kaupunkiliikenteessä. Tuossa on pari käynnistystä mukana.
Kulutuksen osalta olen laskenut tankkauksista ja se aika hyvin täsmää ajotietokoneen accumulated laskelmaan. Katsoin vielä tankkauksista mitattuja keskikulutuksia vuoden ajalta niin vaihtelu on aika kovaa kelin ja matkojen mukaan. Paras kesällä 2300km 1,3l/100km ja pahin helmikuussa 386km 8,6l/100km sekä joulukuussa 162km 9,2l/100km.
Viime päivinä tuolle 5,4-6km matkalle on näyttänyt 7,6-9,5l/100km kulutusta. Sehän laskee heti alemmaksi jos ajaa kerralla pidemmän matkan ja jos reitillä voi ajaa reilua 60-70km/h vauhtia.
Täytyy vielä kysyä seuraavassa huollossa tuosta lisää, mutta veikkaan olevan ominaisuus ellei jollakin about vastaavalla käytöllä ja olosuhteilla anna ihan eri lukemia.
No nyt selvisi. Se 2-6 km pätkäajo onkin vielä lyhyempi 2,7-3 km per pätkä, jos kerran 5,4-6 km:llä "Tuossa on pari käynnistystä mukana.". Siinä tullee silloin 2x kylmäkäynnistystä ja 2x kohonneen kulutuksen ekat kilsat.
A) 2 * 2,7 km = 5,4 km@7,5 l/100 km, yht. 12 min
bensaa menee 7,5 / 100 * 5,4 = 405 ml
bensaa per matka 405 ml / 2 = 202,5 ml
Kylmästarttiin ja rikastukseen ~100 ml ekstraa
varsinainen kulutus 202,5 ml - 100 ml = 102,5 ml
Aika 12 min / 2 = 6 min, eli 0,1 h
Tuntikulutus 102,5 ml / 0,1 h = 1,025 l/h (=ihan järkevä nykyaikaisen bensan hieman korotettu tyhjäkäynti)
Paljonko samoilla luvuilla keskikulutus olisi, jos olisikin yksi 5,4 km matka?
B) 1 * 5,4 km@? l/100 km, 12 min
Kylmästarttiin ja rikastukseen 100 ml ekstraa
Aika 12 min = 0,2 h
bensaa menee 100 ml + 0,2 h * 1,025 l/h = 305 ml
Keskikulutus 0,305 l / 5,4 km * 100 = 5,6 l/100 km
Nyt aletaan olla järkevissä täyden akun kulutuksissa kylmällä motilla hitaalla keskarilla. Auriksella pääsee suunnilleen samoihin noin lyhyellä matkalla talvella, mutta edellyttää lohkolämppäriä, mitä sinulla ei ollut.
Kokeillaan viimeisenä lämmitetyllä koneella:
C) 1 * 5,4 km@? l/100 km, 12 min
Lämmitetty moottori 0 ml ekstraa
Aika 12 min = 0,2 h
bensaa menee 0 ml + 0,2 h * 1,025 l/h = 205 ml
Keskikulutus 0,205 l / 5,4 km * 100 = 3,8 l/100 km
Auris tippui kyydistä. Ei sillä talvella ajeta 3,8 tankkauksista lasketulla, joten lataussähkön hyöty erottuu. Se ero oli vain hautautunut esilämmittämättömän moottorin, parin startin, hitaahkon keskarin (27 km/h) ja 2,7-3 km pätkien alle.