Keskustelua hybridiautoista

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Jos tuossa toitsussa tai leksassa on virrat päällä niin 12V akku latautuu, ei tarvitse polttiksen käydä.

Se 10V on todella tarkalla että autoon tulee ne "hybridisähköt". Leksasta laukes kans akku talvella, ilmeisesti yks kenno hajalla jännitteen elämisestä päätellen niin tarkalla oli että heräs henkiin. Biltemasta hain uuden ja pienellä modaamisella mahtui paikallensa, akun pohjan ulokkeet piti vaan mattopuukolla leikata pois.
Ei ehkä ihan kaikilta moinen onnistu? Esim
miulta , vaikka tykkään tietsikkaa räplätä ja kasata itse.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 669
Hienompi reilu. Tuo lasikatto olisi cool !

Rellulla vieläpä tuo hybriditekniikka oman kokemuksen perusteella todella hyvin toimivaa ja kuluttaa vähän sähköä. Varmaan Euroopassa myy enemmänkin, Suomessahan ei Rellut ole niitä suosituimpia autoja.

Se tosin vähän ihmetyttää, että tällä hetkellä Captur on ainoa malli, josta on lataushybridiversio. Luulisi että näistä suuremmista malleista Australista ja Rafalesta kannattaisi ennemmin plugari tehdä. Itsellä juurikin tuo plugari-Captur ja eipä tässä sähköautolle tarvetta ole, kun bensankulutus on noin 1 litra sadalla. Ajoa tulee yleensä 2000-2500 km kuukaudessa mutta pääsääntöisesti sellaisissa pätkissä että ehtii auton ladata aina täyteen ajojen välissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
1617km roadtrip 80-100km/alueelle (tku-kemi-tku) 5,9…6,25l/100km tyhjällä akulla.

En uskaltanut tien päällä ladata kun kaapeli on juuttunut seitsemän kertaa laturiin ja sen takaisin saamiseksi on mennyt aikaa 1h- vuorokausi…

Ei paha kulutus Mini Countrymanille, jossa aerodynamiikka on yhtäläinen tiilen kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
59
Juhannusmökkeilystä paluumatkalla tasan 6l/100km kulutus tyhjällä akulla. Ei kovin huono suoritus kun mittarissa oli rajoitus +10 isommilla teillä, autona C 300e. Edellinen Audi söi samankokoisella bensaturbolla enemmän.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
673
Juhannusmökkeilystä paluumatkalla tasan 6l/100km kulutus tyhjällä akulla. Ei kovin huono suoritus kun mittarissa oli rajoitus +10 isommilla teillä, autona C 300e. Edellinen Audi söi samankokoisella bensaturbolla enemmän.
Samanlaista lukemaa täälläkin, 5.8l/100km oli kulutus tyhjällä akulla mökiltä palatessa (140km siivu). Rajoitus+10 vakkarissa ja V60 T8, ei LR malli. Edellinen 280 heppanen Superb söi samanlaisella ajolla reilun litran enemmän.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
469
Mites äkkiä hybridiautossa tulee akku käyttöikänsä päähän? Onko esim noin kolmisen vuotta vanha 150tkm ajettu akku jo selvästi heikentynyt? Jjos miettii nyt tätä käytetyn auton ostajan silmin. Ja puhutaan nyt siis keskiarvoista.
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
602
Sen vähän aikaa mitä mulla oli vuosi sitten 2016 vuosmallin 200tkm ajettu Kia Optima niin pelkällä sähköllä pääsi mun mielestä about sen mitä uutenakin kun aihetta silloin googlasin.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
369
Mites äkkiä hybridiautossa tulee akku käyttöikänsä päähän? Onko esim noin kolmisen vuotta vanha 150tkm ajettu akku jo selvästi heikentynyt? Jjos miettii nyt tätä käytetyn auton ostajan silmin. Ja puhutaan nyt siis keskiarvoista.
Ei ihan noin paljoa ajettu, vain kolmasosa, mutta kuitenkin kolme vuotta vanha Grandland AWD, niin pääsee edelleen vähintään saman verran sähköllä kuin uutenakin. Ahkerasti latailtu lähes joka päivä.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Mites äkkiä hybridiautossa tulee akku käyttöikänsä päähän? Onko esim noin kolmisen vuotta vanha 150tkm ajettu akku jo selvästi heikentynyt? Jjos miettii nyt tätä käytetyn auton ostajan silmin. Ja puhutaan nyt siis keskiarvoista.
Plugariko kyseessä? Siinä tapauksessa noin isoilla kilsoilla tuskin menty puoltakaan sähköllä eli akku ei välttämättä ole sen kuluneempi kuin selvästi vähemmän ajetussa. Polttomoottorinkin kannalta hyvä vaan että on tullut reippaasti käyttöä. Se tuossa on oikeastaan ainoa miinus, että akkutakuu varmaan päättyy aika pian tai voi olla jo päättynyt.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Plugariko kyseessä? Siinä tapauksessa noin isoilla kilsoilla tuskin menty puoltakaan sähköllä eli akku ei välttämättä ole sen kuluneempi kuin selvästi vähemmän ajetussa. Polttomoottorinkin kannalta hyvä vaan että on tullut reippaasti käyttöä. Se tuossa on oikeastaan ainoa miinus, että akkutakuu varmaan päättyy aika pian tai voi olla jo päättynyt.
Syklit kai sitä akkua kuluttaa eikä kilometrit.

Mutta hankala noita taitaa olla kilsoista päätellä. Tuollainen paljon ajettu voi olla jonkun myyntitykin vapaa-autoetu auto, jota ei ole ikinä ladattu, jolloin syklit voivat olla alhaisemmat kuin selvästi vähemmän ajetulla. Tai sitten se on ollut jollain omana työmatkaautona pitkällä työmatkalla, ladattu sekä töissä että kotona ja joka arkipäivä tullut kaksi täyttä sykliä.

Plus että aika paljon taitaa olla valmistajien/mallien välillä kuitenkin eroja Here Are The Best And Worst Electric Cars In Terms Of Battery Degradation (tuolla on pluggareitakin listoilla) Googlettelisin kokemuksia malleittain sitten kun ehdokas on löytynyt.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
469
Plugariko kyseessä? Siinä tapauksessa noin isoilla kilsoilla tuskin menty puoltakaan sähköllä eli akku ei välttämättä ole sen kuluneempi kuin selvästi vähemmän ajetussa. Polttomoottorinkin kannalta hyvä vaan että on tullut reippaasti käyttöä. Se tuossa on oikeastaan ainoa miinus, että akkutakuu varmaan päättyy aika pian tai voi olla jo päättynyt.
Plugari kyseessä juu. Taitaa kyseisellä merkillä (Volvo) olla akkutakuu 160tkm asti, joten vähän enää jäljellä. Vähän mietityttää, että saisiko akustolle tehtyä kuntotarkastuksen ennen kauppoja.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
Plugari kyseessä juu. Taitaa kyseisellä merkillä (Volvo) olla akkutakuu 160tkm asti, joten vähän enää jäljellä. Vähän mietityttää, että saisiko akustolle tehtyä kuntotarkastuksen ennen kauppoja.
Kunhan ei ole niitä surullisia Volvoja, joissa laukeaa akku ja koko auton toiminta. Oliko näitä jossain V60 tms. malleissa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Kunhan ei ole niitä surullisia Volvoja, joissa laukeaa akku ja koko auton toiminta. Oliko näitä jossain V60 tms. malleissa.
Onko Volvolla muka ollut jotain akkuongelmia? Se yksi jobbarihan koitti mällätyn auton akun saada Volvon piikkiin nostamalla siitä valtavan metelin, mutta ei noita ainakaan mun tietääkseni mitenkään laajemmin ole hajoillut.

Niissä vanhoissa v60 d6 vehkeissähän meni niitä ilmastoinnin kompuroita ihan luikuhihnalla, kunnes tajusivat että se normiauton ilmastointilaitteiden öljy tappaa sen, ja latureita on käsittääkseni mennyt vähän turhan usein.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Onko Volvolla muka ollut jotain akkuongelmia? Se yksi jobbarihan koitti mällätyn auton akun saada Volvon piikkiin nostamalla siitä valtavan metelin, mutta ei noita ainakaan mun tietääkseni mitenkään laajemmin ole hajoillut.
Tämähän riittää levittämään internetissä tietoa että V60-malleissa yleisesti laukeaa akku ja koko auton toiminta :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
69
Okei, ehkä tyhmä kysymys - tuli vaihdettua Hyundai Ioniqiin Plug-in hybridiin, ja sähkömoottorin latauksesta kysymys. Kun laitan latauspisteellä pistokkeeseen, lataa vain 0.2 KW ja sitten ei enempää. Sähkömoottorin maksimi-range näytön mukaan on 59 km eli ajettava matka, tuosta ylöspäin ei lukema mene. Onkohan tässä nyt joku asetus päällä joka estää tuon enemmän lataamisen?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Okei, ehkä tyhmä kysymys - tuli vaihdettua Hyundai Ioniqiin Plug-in hybridiin, ja sähkömoottorin latauksesta kysymys. Kun laitan latauspisteellä pistokkeeseen, lataa vain 0.2 KW ja sitten ei enempää. Sähkömoottorin maksimi-range näytön mukaan on 59 km eli ajettava matka, tuosta ylöspäin ei lukema mene. Onkohan tässä nyt joku asetus päällä joka estää tuon enemmän lataamisen?
Akku on sähköauton akkuun verrattuna pieni, eikä siinä ole kapasiteettia tuon pidemmön matkan taivaltamiseen.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Nykyisissä Vollen hybrideissä on painajainen, joka kätkeytyy sanan ERAD taakse. Se V60 D6 oli ihan auton tuoneen mokailun seuraus, pilasi takuun edellytykset ihan itse.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Okei, ehkä tyhmä kysymys - tuli vaihdettua Hyundai Ioniqiin Plug-in hybridiin, ja sähkömoottorin latauksesta kysymys. Kun laitan latauspisteellä pistokkeeseen, lataa vain 0.2 KW ja sitten ei enempää. Sähkömoottorin maksimi-range näytön mukaan on 59 km eli ajettava matka, tuosta ylöspäin ei lukema mene. Onkohan tässä nyt joku asetus päällä joka estää tuon enemmän lataamisen?
Suosittelen ottamaan asioista selvää ennen auton vaihtoa

 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 681
Okei, ehkä tyhmä kysymys - tuli vaihdettua Hyundai Ioniqiin Plug-in hybridiin, ja sähkömoottorin latauksesta kysymys. Kun laitan latauspisteellä pistokkeeseen, lataa vain 0.2 KW ja sitten ei enempää. Sähkömoottorin maksimi-range näytön mukaan on 59 km eli ajettava matka, tuosta ylöspäin ei lukema mene. Onkohan tässä nyt joku asetus päällä joka estää tuon enemmän lataamisen?
Vaihdoit autoon josta et tiedä paljon mitään?
Et lataa moottoria vaan akkua.
Mikä ihme on 0,2 KW?
59 km lienee Max range sähköllä. Talvella 0-35 km riippuen pakkasista.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
77
Mites äkkiä hybridiautossa tulee akku käyttöikänsä päähän? Onko esim noin kolmisen vuotta vanha 150tkm ajettu akku jo selvästi heikentynyt? Jjos miettii nyt tätä käytetyn auton ostajan silmin. Ja puhutaan nyt siis keskiarvoista.
Audi Q7 (2018) ja akku toimii, kuten pitääkin. En näe ongelmaa. Jos haluat pienentää riskiä, niin valitset auton, jossa on vielä 1-2 vuotta / 10 000km akkutakuuta jäljellä.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Ei viittitä suotta juuttua tuohon kW/kWh asiaan, monilla se menee puhekielessä sekaisin kun asiat ovat vielä uusia suurelle osalle ihmisiä. Asia itsessään ei ole uusi, mutta eipä niihin maallikko ole juuri elämässään keskittynyt; sähkö on sinistä ja sattuu.

kW = teho
kWh= energian määrä

Eli lataat Ioniqqiin 0,2kWh virtaa, sen akkuun ei vain enempää mahdu. Itsekin saatan lipsautella saman virheen puheessa, onneksi sen tarkoitusperän kuuntelijat yleensä tajuaa.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 681
Ei viittitä suotta juuttua tuohon kW/kWh asiaan, monilla se menee puhekielessä sekaisin kun asiat ovat vielä uusia suurelle osalle ihmisiä. Asia itsessään ei ole uusi, mutta eipä niihin maallikko ole juuri elämässään keskittynyt; sähkö on sinistä ja sattuu.

kW = teho
kWh= energian määrä

Eli lataat Ioniqqiin 0,2kWh virtaa, sen akkuun ei vain enempää mahdu. Itsekin saatan lipsautella saman virheen puheessa, onneksi sen tarkoitusperän kuuntelijat yleensä tajuaa.
Starttiakkuun?
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Mahdollisesti, en tunne kys.härpäkettä. Olettaisin kuitenkin AP:n lataavan auton matkalaturilla, eikä kaivelevan 12V pikkuakkua esille. :lonely:
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
469
Audi Q7 (2018) ja akku toimii, kuten pitääkin. En näe ongelmaa. Jos haluat pienentää riskiä, niin valitset auton, jossa on vielä 1-2 vuotta / 10 000km akkutakuuta jäljellä.
Löytyi yksilö missä akkutakuuta jäljellä vielä ~5 vuotta/60 000km. Tällä uskaltaa jo kaupat tehdä vaikka pari tonnia hinta nousikin autossa.
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
602
Lexus/Toyota taitaa tarjota aika messevän hybridijärjestelmän takuun että Lexushan se on voittajan valinta. Saksalaisissa "premium" -merkeissä se hybridiakun kunto on varmaan pienin murhe.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Ajoakussa lienee 40 kertainen kapasiteetti, joten se 0,2 KW alkaa jo aidosti hämätä.
Jos akku on jo 99% täynnä, sinne voi tuollainen pieni määrä vielä mennä.

Jos luulee että auton pitäisi sähköllä mennä 500km tms, ja taulussa lukee 59km, niin kyllähän sitä asiaa tuntematon voi koittaa ladata.

Näinhän tämä tulee jatkossa olemaan yhä enemmän. Autoista ja niiden tekniikasta kiinnostumattomat ihmiset hankkivat ladattavia autoja, ja pähkäilevät uuden tekniikan kanssa. Ei kaikki fiilistele uutta autoa kuukausikaupalla etukäteen lukemalla manuaalit kannesta kanteen ja etsimällä netistä kaiken mahdollisen taustatiedon. Joillekin auto on vaan välttämätön paha, jonka kanssa on pakko elää kun ei ilmankaan pärjää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Onko Volvolla muka ollut jotain akkuongelmia? Se yksi jobbarihan koitti mällätyn auton akun saada Volvon piikkiin nostamalla siitä valtavan metelin, mutta ei noita ainakaan mun tietääkseni mitenkään laajemmin ole hajoillut.

Niissä vanhoissa v60 d6 vehkeissähän meni niitä ilmastoinnin kompuroita ihan luikuhihnalla, kunnes tajusivat että se normiauton ilmastointilaitteiden öljy tappaa sen, ja latureita on käsittääkseni mennyt vähän turhan usein.
On niissä uudemmissakin murheensa:

ED3F73BC-A599-4BD2-9809-AEC6D34F5075.jpeg
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
469
On niissä uudemmissakin murheensa:

Onko Volvolla takuuajat pidentynyt tuon jälkeen? Nykyisin menee täyssähkön ja hybridin akusto takuuseen 8 vuotta luovutuspäivästä tai 160tkm rajaan saakka. Vituiksi tuossa on mennyt kyllä muutakin kuin auton akku jos se edes on alunperin ollutkaan ongelman aiheuttaja..
 
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
316
Vielä jos takuu on loppu, auto ei ole mikään tuore enää 7 vuotiaana. Ei sillä, että Kiinalaisia tekeleitä enää itse ottaisin muutenkaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
On niissä uudemmissakin murheensa:

No en mä koittanut väittää ettei koskaan olisi akku hajonnut mistään plugarivolvosta, mutta ei ne akut niissä mikään yleinen vika ole, toisin kuin niissä ekan polven kompuroissa.

Se että merkkihuolto ei tajua edustamistaan autoista kuin ihan perusteet ei sinänsä ole kenellekään mikään yllätys, ja pätee käytännössä kaikkiin merkkeihin. Jos auto pitää korjata omalla rahalla merkkihuoltoon sitä ei kannata viedä, koska mwrkkihuollon tarkoituksena on toimia paikkana jossa takuuviat korjataan valmistalle kaikkein edullisimmalla tavalla, eikä ammattitaitoisen vikadiagnoosin teko ole tehtaalle yleisesti ottaen edullista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Onko Volvolla takuuajat pidentynyt tuon jälkeen? Nykyisin menee täyssähkön ja hybridin akusto takuuseen 8 vuotta luovutuspäivästä tai 160tkm rajaan saakka. Vituiksi tuossa on mennyt kyllä muutakin kuin auton akku jos se edes on alunperin ollutkaan ongelman aiheuttaja..
Ovat pidentyneet. Olivat tuolloin 5v/100tkm. 2022 alkaen taisi tulla 8v

Hienoa, että tätä vieläkin jaksetaan nostaa tikun nokkaan. Yksi hybridi volvo -case ei ole mennyt putkeen ja nyt kaikki on rikki. :notworthy:
Nostettiin esille yksittäinen V60 tapaus ja toin esille, että oli niitä muitakin. Julkisuuteen tuskin kaikki edes pääsevät.

Vielä jos takuu on loppu, auto ei ole mikään tuore enää 7 vuotiaana. Ei sillä, että Kiinalaisia tekeleitä enää itse ottaisin muutenkaan.
Tuo oli liki kaksi vuotta sitten linkkarista poimittu, eli 5v takuu oli juuri päättynyt.

No en mä koittanut väittää ettei koskaan olisi akku hajonnut mistään plugarivolvosta, mutta ei ne akut niissä mikään yleinen vika ole, toisin kuin niissä ekan polven kompuroissa.

Se että merkkihuolto ei tajua edustamistaan autoista kuin ihan perusteet ei sinänsä ole kenellekään mikään yllätys, ja pätee käytännössä kaikkiin merkkeihin. Jos auto pitää korjata omalla rahalla merkkihuoltoon sitä ei kannata viedä, koska mwrkkihuollon tarkoituksena on toimia paikkana jossa takuuviat korjataan valmistalle kaikkein edullisimmalla tavalla, eikä ammattitaitoisen vikadiagnoosin teko ole tehtaalle yleisesti ottaen edullista.
Valitettavasti uusi tekniikka tarkoittaa kalliita kilometrejä asiakkaille kun saavat tehdä osan testaustyöstä…
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
469
No nyt on Volvo V60 T6 vm. 2020 ajettu liikkeestä kotio (sähköllä pääsi hienosti). Ekat asiat mitkä pisti silmään (ja korvaan) on lisävarusteiden määrä vaikkei ole edes parasta varustepakettia ja erityisesti se, että miten hiljainen tuo auto on. Vanha auto oli 520d ja pidin sitä hyvin äänieristettynä, mutta tuo Volvo on kyllä varmasti hiljaisin auto missä olen istunut.

Melko paljon kyllä opeteltavaa taas kun merkki vaihtui ja etenkin kun noita lisävempaimia on autossa tolkuton määrä.

Volvo cars (entinen Volvo on Call) vain on vielä Ruotsin asetuksilla ja vaatii ilmeisesti Volvo jälleenmyyjän toimia että se saadaan Suomen asetuksiin.

Hieno oli joka tapauksessa päästellä elämän ekat kilometrit sähkön avulla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
No nyt on Volvo V60 T6 vm. 2020 ajettu liikkeestä kotio (sähköllä pääsi hienosti). Ekat asiat mitkä pisti silmään (ja korvaan) on lisävarusteiden määrä vaikkei ole edes parasta varustepakettia ja erityisesti se, että miten hiljainen tuo auto on. Vanha auto oli 520d ja pidin sitä hyvin äänieristettynä, mutta tuo Volvo on kyllä varmasti hiljaisin auto missä olen istunut.

Melko paljon kyllä opeteltavaa taas kun merkki vaihtui ja etenkin kun noita lisävempaimia on autossa tolkuton määrä.

Volvo cars (entinen Volvo on Call) vain on vielä Ruotsin asetuksilla ja vaatii ilmeisesti Volvo jälleenmyyjän toimia että se saadaan Suomen asetuksiin.

Hieno oli joka tapauksessa päästellä elämän ekat kilometrit sähkön avulla
Sitten ei bmw:ssä enää häävit äänieristykset ole, sillä tuollaisen diesel taksin takapenkillä istuneena en kaupunkinopeuksissa kuullut etupenkkiläisten puhetta, pelkästään dieselin rouskutuksen. Takaa sitten kontista kuului rengasmelu.

Oli hyvin hämmentävä kokemus kun 2015 XC60 olin ostamassa kun oli hiljaisin auto, missä ikinä olen ollut.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Sitten ei bmw:ssä enää häävit äänieristykset ole, sillä tuollaisen diesel taksin takapenkillä istuneena en kaupunkinopeuksissa kuullut etupenkkiläisten puhetta, pelkästään dieselin rouskutuksen. Takaa sitten kontista kuului rengasmelu.

Oli hyvin hämmentävä kokemus kun 2015 XC60 olin ostamassa kun oli hiljaisin auto, missä ikinä olen ollut.
Uudet V60 hybridit ei ole rengasmelun suhteen ei ole hiljaisimpia mahdollisia (varsinkaan 19” kesännakeilla, 18” kitkat selvästi hiljaisemmat). Mutta moottoria en valehtelematta erota onko käynnissä vai ei jos rauhallisesti ajelee, reippaamassa kiihdytyksessä toki jotain kuuluu.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
325
Todennäköisesti olen ostamassa Corollan 2.0 vm -21. Miten varmistan, ettei autossa ole sitä ongelmallista lämmönvaihdinta? Lämmönvaihdin on jätetty pois marraskuussa 2020 ja sen jälkeen valmistetuissa. -21 vuosimallin auto voi kuitenkin olla tehty ennen 2020 marraskuuta. Varmin keino olisi tietysti katsoa pellin alle ja todeta asia omin silmin, mutta en tiedä mitä etsiä. Parasta olisi tietysti, jos tuon voisi jotenkin todeta jo ennen autokauppaan menoa. Onko ideoita?
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
469
Uudet V60 hybridit ei ole rengasmelun suhteen ei ole hiljaisimpia mahdollisia (varsinkaan 19” kesännakeilla, 18” kitkat selvästi hiljaisemmat). Mutta moottoria en valehtelematta erota onko käynnissä vai ei jos rauhallisesti ajelee, reippaamassa kiihdytyksessä toki jotain kuuluu.
Tämä pitää paikkaansa nyt kun enemmän ehtinyt tänään ajamaan. Rengasmelua tulee jonkin verran, mutta moottori on hiljainen ja lasien äänieristys hyvä.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
325
Itse itselleni vastaten: auton VIN-koodin saa rekkarilla esim. Motonetin haulla. Sillä voi sitten hakea valmistusvuoden ja kuukauden jollakin VIN decoderilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Onko missään plugareissa "camping"- toimintoa eli latauksessa ollessaan pitää lämmityksen/jäähdytyksen päällä, eikä pidä ajovaloja päällä?

Minissä kyllä virrat päällä puhallin toimiii, mutta jäähdytys/lämmitys toimivat vain taukolämmitys-toiminnon kautta ja vain 20 min kerrallaan. Tämän lisäksi virrat päällä ajovalot pysyvät päällä.

 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
VAGin plugarit ainakin osaa pitää 30min ajan(?) lämmitystä/viilennystä päällä. Aktivoituu painamalla keskinäytöstä tuuletusnamiskaa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
Syklit kai sitä akkua kuluttaa eikä kilometrit.

Mutta hankala noita taitaa olla kilsoista päätellä. Tuollainen paljon ajettu voi olla jonkun myyntitykin vapaa-autoetu auto, jota ei ole ikinä ladattu, jolloin syklit voivat olla alhaisemmat kuin selvästi vähemmän ajetulla. Tai sitten se on ollut jollain omana työmatkaautona pitkällä työmatkalla, ladattu sekä töissä että kotona ja joka arkipäivä tullut kaksi täyttä sykliä.

Plus että aika paljon taitaa olla valmistajien/mallien välillä kuitenkin eroja Here Are The Best And Worst Electric Cars In Terms Of Battery Degradation (tuolla on pluggareitakin listoilla) Googlettelisin kokemuksia malleittain sitten kun ehdokas on löytynyt.
Ihan halppis OBD-palikallakin voi saada ymmärrystä paljonko yksilöllä on ajettu sähköllä ja onko ollut erityisen maantiepainotteista tai nurkkapyöritystä. Alla pari vuotta vanhasta X-ceedistä, jota kävin koeajamassa.

Tuolla ajettu keskimäärin 35 km/h nopeutta ja sähköä kulunut keskimäärin 6.3 kwh/100 km. Tuollaiseen kulutukseen ei pääse täyssähköllä joten paljon on ajettu myös hybriditilassa.

Screenshot_20230703_190849.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Muuttuukohan autojen vaihtosykli tiheämmäksi kun etäpalvelut ajetaan jo 5v autoista alas? Näin kävi omalle 2018 Mini Countrymanille jo muutama vuosi sitten.

Jos etäpalvelu tarkoittaa esim lämmityksen/jäähdytyksen etäkäyttöä ei ole kyllä mitään teknistä syytä miksei 2g verkko siihen riittäisi. Vaikka tuon lämppärin etäkäynnistys edellyttäisi huikeaa 2kt tiedonsiirtoa, jopa kaikkein hitaimmalla gsm data nopeudella, itse tiedonsiirto kestäisi n. 1,7 sekuntia.

Sen sijaan tuollaisen auton joka ei enää valmistajalle tuo seteliä kassaan usein edes huoltojen kautta, operaattorikulut on helppo nollata väittämällä että syy olisi operaattorin.

Tietysti kartta- ja ohjelmistopäivityksiin tuo 2g verkon datansiirto ei riitä, tai on ainakin hemmetin hidasta, mutta käytännössä nuo ovat siinämäärin harvemmin tapahtuvia (jos ikinä), että sitä varten on ihan ok käyttää esim usb tikkua.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 669
Jos etäpalvelu tarkoittaa esim lämmityksen/jäähdytyksen etäkäyttöä ei ole kyllä mitään teknistä syytä miksei 2g verkko siihen riittäisi. Vaikka tuon lämppärin etäkäynnistys edellyttäisi huikeaa 2kt tiedonsiirtoa, jopa kaikkein hitaimmalla gsm data nopeudella, itse tiedonsiirto kestäisi n. 1,7 sekuntia.

Sen sijaan tuollaisen auton joka ei enää valmistajalle tuo seteliä kassaan usein edes huoltojen kautta, operaattorikulut on helppo nollata väittämällä että syy olisi operaattorin.

Tietysti kartta- ja ohjelmistopäivityksiin tuo 2g verkon datansiirto ei riitä, tai on ainakin hemmetin hidasta, mutta käytännössä nuo ovat siinämäärin harvemmin tapahtuvia (jos ikinä), että sitä varten on ihan ok käyttää esim usb tikkua.
Näinpä. Varsinkin kun näissä on luultavasti kyseessä vanhemman pään autot, joissa navin kartat, softapäivitys ym. on offline-toimisia. Nuo ohjaustoiminnot ei paljoa dataa liikuta. Itsellä oli aiemmin 2017 Kia Rio, jonka navigaattori haki kameratolppatiedot ja ruuhkatiedot aina reaaliaikaisesti verkosta ja ei tuokaan dataa liikuttanut kuin joitakin kymmeniä kilotavuja päivässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Jos etäpalvelu tarkoittaa esim lämmityksen/jäähdytyksen etäkäyttöä ei ole kyllä mitään teknistä syytä miksei 2g verkko siihen riittäisi. Vaikka tuon lämppärin etäkäynnistys edellyttäisi huikeaa 2kt tiedonsiirtoa, jopa kaikkein hitaimmalla gsm data nopeudella, itse tiedonsiirto kestäisi n. 1,7 sekuntia.

Sen sijaan tuollaisen auton joka ei enää valmistajalle tuo seteliä kassaan usein edes huoltojen kautta, operaattorikulut on helppo nollata väittämällä että syy olisi operaattorin.

Tietysti kartta- ja ohjelmistopäivityksiin tuo 2g verkon datansiirto ei riitä, tai on ainakin hemmetin hidasta, mutta käytännössä nuo ovat siinämäärin harvemmin tapahtuvia (jos ikinä), että sitä varten on ihan ok käyttää esim usb tikkua.
Karttapäivotykset myydään usein erikseen.

En muista tiedä, mutta Minissä tuki loppui 2019 rautapäivityksen myötä, jolloin markkinoille 2017 tullut malli jäi merkkiorganisaation päätöksestä vailla tukea heti 2v takuun päätyttyä…

2018 mallit sitten vuoden jälkeen..

Eipä siinä varmaan muuta syytä ollut kuin merkkiorganisaation kuseminen asiakkaittensa muroihin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Muuttuukohan autojen vaihtosykli tiheämmäksi kun etäpalvelut ajetaan jo 5v autoista alas? Näin kävi omalle 2018 Mini Countrymanille jo muutama vuosi sitten.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009702247.html
Linkkisi nopeasti lukasten käsittelee 3G verkkojen alasajamista.

Mutta mitä palveluita Ministäsi loppu muutamavuosi sitten ? jos 2018 autosta loppuu joku merkittävä markkinoitu ominaisuus kahden kolmen vuoden sisään niin kuullostaa virheeltä.
Mutta näillä tiedoilla vaikea arvioida kuinka merkittävä ja miten sitä on markkinoitu.

Linkissäsi taasen puhutiin 3G verkon alasajosta, mm jostain lämmityksen etäkäynnistyksestä, niin aika tökero toteutus saa olla jos ei 2G verkolla toimi, ei kaikissa, mutta monessa autossa on WiFi tuki, joilla taasen voi hoidella enemmän dataa vaativia juttuja. Tosin jos tuoreet mallit toimitettu ilman 4G tukea ja ilman modemiin päivituys tukea, niin on sekin tökeröä.

Sinänsä nuo eivät ole hybridi juttuja, vaan ihan energiamuodosta riippumattomia.

Autojen laskennallinen suunniteltu elinkaari ei välttämättä lyhene, mutta muita kuin linkin syistä veikkaan autojen keskiän lyhenevän Suomessa tulevina vuosina, ei kannata pitää paalausikäistä autoa vuosia kausia, autot kehittyy , jos verotus ei pilaa, niin autojen kierrätysarvot ylittää käytön hyödyt sen verran nuorina, ettei romuja ennään hillota nurkissa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 455
Viestejä
4 162 524
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom