Onko täällä porukalla kokemuksia Mazda CX-60:sta?
Reilut 3kk/12tkm on ollut Mazda CX-60 Homura melkein kaikilla mahdollisilla lisävarusteilla käytössä. Suosittelen koeajamaan pitkään/useamman kerran ja ehkä vielä useampaa CX-60:stä ennen ostoa ja kannattaa etsiä myös mahdollisimman uusi malli koeajoon, koska näihin on tullut pieniä päivityksiä tehtaalta sitten ihan alku tuotantosarjaan verrattuna mm. äänieristystä parannettu ja iskunvaimennusta parannettu. Diesel malli tästä kiinnostaisi itseä ja ajoakin olisi paljon.. Mazdalla on korkotarjous (0%+ kulut) tämän kuun loppuun.
CX-60 on kyllä iso ja tilava, varsinkin kun vertaa edelliseen autoihin CX-5 ja CX-30. Kulkee sähköllä myös moottoritie nopeuksia ja ei tarvitse isompien teiden rampeissa/liittymissä bensakonetta avuksi kiihdytykseen. Tarvittaessa liikkuu todella ripeästi kaikissa tilanteissa ja nopeuksissa. Perstuntumalla kiihtyy sähköllä n.10-12s 0-100km/h, joka riittää hyvin kaikkeen arkiseen ajoon ja sähköllä ajo on muutenkin vaivatonta. Auto on sähköllä myös nelivetoinen, koska sähkömoottori on vaihdelaatikkoon integroituna. Sportilla tai Off road ajomoodilla mennään sitten pitävällä kelillä alle 6s 0-100 km/h. Ohituskiihtyvyys on riittävä hybridimoodissa ilman kickdownia ja sportilla kortin saa kuivumaan helposti.
Kesällä +50km sähkö range, koska yli 17kWh akku. Nyt vähän kylmemmillä 0-10c menee n.40-45km. Esilämmitys sähköllä ennen lähtöä akun kautta mahdollista.
Sähkön kulutus kesäkelillä ollut 24-26kWh/100km ja hybridi moodissa sähkön loputtua kulutus 8-10l/100km riippuen nopeudesta. Viimeiset n.2500km on mennyt 28kWh ja 4l/100km kulutuksilla. Tässä mukana 2x400km moottoritie ajot tyhjällä akulla mukana.
Löytyy vetokykyä kärrylle reilusti 750/2500kg, jos tälle on tarvetta.
Löytyy kyllä muutama ominaisuus mitkä ärsyttää itseä:
- alusta on suhteellisen kova ja esim. hidasteissa perä hyppää reilusti, pitää seuraavassa huollossa selvitellä oliko tässä jo päivitetty iskunvaimennus, jos ei niin selvitellä lähteekö maahantuoja tekemään mitään päivityksiä goodwillinä
- sähköllä tai sportilla reilummasti liikkeelle lähdettäessä laatikosta kuuluu aika epämiellyttävät rusahdukset parilla ensimmäisellä vaihdolla.
- sähköajolla satunnaisia omatoimisia/mystisiä kiihdytyksiä 80-100 nopeuksissa, vaikka polkimen asento ei muutu, niin auto reagoi hyvin lyhyesti samaan tapaan kun painaisi lähes kick downiin saakka. Nopeus nousee tässä ehkä 2-3km/h. Tottunut jo tähän, mutta vähän yllätti tämä ominaisuus ensimmäisillä kerroilla..
- ei kovin suuntavakaa isommissa nopeuksissa, ohjauksessa pieni ja ärsyttävä tyhjä kohta keskellä ja tarvitsee pientä ja jatkuvaa paimennusta moottoritiellä, ei ole kuitenkaan uraherkkä. Ominaisuus pahenee vielä tuulisella kelillä. Pitää tarkistuttaa pyörien suuntaukset. Mielenkiintoista nähdä myös miten käyttäytyy talvirenkailla, jotka on pienempää kokoa korkeammalla profiililla mitä kesärenkaat 235/50R20 vs 235/65R18
- korkeahko kulutus, mutta sitä osaa odottaakin painavalta ja tiiliskiven muotoilulla olevalta autolta
- jotain pieniä laatuvikoja on myös tässä yksilössä, peräkontin kiinnitys tai lukitus jotenkin löysä (kolisee/klonksuu) hidasteissa ja huonommilla teillä. Toinen peili myös tärisee reilusti isommilla nopeuksissa, softabugi Mi drive järjestelmässä -> vikailmoituksia tästä hyvin satunnaisesti ja tällöin putoaa sähköajolta hybridi moodiin + käynnistää polttomoottorin hetkeksi. Tapahtuu vaikka akussa on reilusti vielä varausta jäljellä
- eturenkaat luistavat alta esim. parkkihallissa, jos pinta on märkä. Johtuuko sitten renkaista, auton koosta vai siitä, että renkaat kääntyvät todella paljon en osaa sanoa.
- Mazdan mobiili äppi umpi surkea. Näkee jotain auton tietoja ja pystyy etäkäynnistämään auton tai laittamaan ilmastoinnin/lämmityksen päälle. Ajastuksia esim. ilmastointiin, lämmitykseen tai lataukseen ei voi tehdä app:in kautta. Autosta nämä onnistuu tehdä.
Näistä "ominaisuuksista" huolimatta olen suhteellisen tyytyväinen autoon ja ihan heti se ei lähde vaihtoon, ellei sitten talvi tuo mukanaan pahempia yllätyksiä. Jos tuolle alustalle ja suuntavakaudelle saisi jotain tehtyä, niin auto olisi oikeasti todella hyvä ajettavuudeltaan.