Keskustelua hybridiautoista

Onko täällä porukalla kokemuksia Mazda CX-60:sta?
Reilut 3kk/12tkm on ollut Mazda CX-60 Homura melkein kaikilla mahdollisilla lisävarusteilla käytössä. Suosittelen koeajamaan pitkään/useamman kerran ja ehkä vielä useampaa CX-60:stä ennen ostoa ja kannattaa etsiä myös mahdollisimman uusi malli koeajoon, koska näihin on tullut pieniä päivityksiä tehtaalta sitten ihan alku tuotantosarjaan verrattuna mm. äänieristystä parannettu ja iskunvaimennusta parannettu. Diesel malli tästä kiinnostaisi itseä ja ajoakin olisi paljon.. Mazdalla on korkotarjous (0%+ kulut) tämän kuun loppuun.

CX-60 on kyllä iso ja tilava, varsinkin kun vertaa edelliseen autoihin CX-5 ja CX-30. Kulkee sähköllä myös moottoritie nopeuksia ja ei tarvitse isompien teiden rampeissa/liittymissä bensakonetta avuksi kiihdytykseen. Tarvittaessa liikkuu todella ripeästi kaikissa tilanteissa ja nopeuksissa. Perstuntumalla kiihtyy sähköllä n.10-12s 0-100km/h, joka riittää hyvin kaikkeen arkiseen ajoon ja sähköllä ajo on muutenkin vaivatonta. Auto on sähköllä myös nelivetoinen, koska sähkömoottori on vaihdelaatikkoon integroituna. Sportilla tai Off road ajomoodilla mennään sitten pitävällä kelillä alle 6s 0-100 km/h. Ohituskiihtyvyys on riittävä hybridimoodissa ilman kickdownia ja sportilla kortin saa kuivumaan helposti.

Kesällä +50km sähkö range, koska yli 17kWh akku. Nyt vähän kylmemmillä 0-10c menee n.40-45km. Esilämmitys sähköllä ennen lähtöä akun kautta mahdollista.

Sähkön kulutus kesäkelillä ollut 24-26kWh/100km ja hybridi moodissa sähkön loputtua kulutus 8-10l/100km riippuen nopeudesta. Viimeiset n.2500km on mennyt 28kWh ja 4l/100km kulutuksilla. Tässä mukana 2x400km moottoritie ajot tyhjällä akulla mukana.

Löytyy vetokykyä kärrylle reilusti 750/2500kg, jos tälle on tarvetta.

Löytyy kyllä muutama ominaisuus mitkä ärsyttää itseä:
- alusta on suhteellisen kova ja esim. hidasteissa perä hyppää reilusti, pitää seuraavassa huollossa selvitellä oliko tässä jo päivitetty iskunvaimennus, jos ei niin selvitellä lähteekö maahantuoja tekemään mitään päivityksiä goodwillinä
- sähköllä tai sportilla reilummasti liikkeelle lähdettäessä laatikosta kuuluu aika epämiellyttävät rusahdukset parilla ensimmäisellä vaihdolla.
- sähköajolla satunnaisia omatoimisia/mystisiä kiihdytyksiä 80-100 nopeuksissa, vaikka polkimen asento ei muutu, niin auto reagoi hyvin lyhyesti samaan tapaan kun painaisi lähes kick downiin saakka. Nopeus nousee tässä ehkä 2-3km/h. Tottunut jo tähän, mutta vähän yllätti tämä ominaisuus ensimmäisillä kerroilla..
- ei kovin suuntavakaa isommissa nopeuksissa, ohjauksessa pieni ja ärsyttävä tyhjä kohta keskellä ja tarvitsee pientä ja jatkuvaa paimennusta moottoritiellä, ei ole kuitenkaan uraherkkä. Ominaisuus pahenee vielä tuulisella kelillä. Pitää tarkistuttaa pyörien suuntaukset. Mielenkiintoista nähdä myös miten käyttäytyy talvirenkailla, jotka on pienempää kokoa korkeammalla profiililla mitä kesärenkaat 235/50R20 vs 235/65R18
- korkeahko kulutus, mutta sitä osaa odottaakin painavalta ja tiiliskiven muotoilulla olevalta autolta
- jotain pieniä laatuvikoja on myös tässä yksilössä, peräkontin kiinnitys tai lukitus jotenkin löysä (kolisee/klonksuu) hidasteissa ja huonommilla teillä. Toinen peili myös tärisee reilusti isommilla nopeuksissa, softabugi Mi drive järjestelmässä -> vikailmoituksia tästä hyvin satunnaisesti ja tällöin putoaa sähköajolta hybridi moodiin + käynnistää polttomoottorin hetkeksi. Tapahtuu vaikka akussa on reilusti vielä varausta jäljellä
- eturenkaat luistavat alta esim. parkkihallissa, jos pinta on märkä. Johtuuko sitten renkaista, auton koosta vai siitä, että renkaat kääntyvät todella paljon en osaa sanoa.
- Mazdan mobiili äppi umpi surkea. Näkee jotain auton tietoja ja pystyy etäkäynnistämään auton tai laittamaan ilmastoinnin/lämmityksen päälle. Ajastuksia esim. ilmastointiin, lämmitykseen tai lataukseen ei voi tehdä app:in kautta. Autosta nämä onnistuu tehdä.

Näistä "ominaisuuksista" huolimatta olen suhteellisen tyytyväinen autoon ja ihan heti se ei lähde vaihtoon, ellei sitten talvi tuo mukanaan pahempia yllätyksiä. Jos tuolle alustalle ja suuntavakaudelle saisi jotain tehtyä, niin auto olisi oikeasti todella hyvä ajettavuudeltaan.
 
Tätä mietin kyllä itsekin ja varmaan asia niin on. Olen tarkoituksella kirjallisesti ilmoittanut asiasta palautusajan puitteissa, niin ei pitäisi olla ongelmaa palauttaa jos itse venkoilevat.
Mikäs noissa mahtoi olla se korvaus 14vrk palautuksesta, 10cent/km? Kannattaa tarkistaa omassa tapauksessa, sillä myyjä voi alkaa kiristämään viimeistään tuolla, jos olet autoa ehtinyt oikeasti käyttää - pahimmillaan vetoavat, että olet menettänyt palautusoikeuden, koska autolla on ajettu "niin paljon"
 
- ei kovin suuntavakaa isommissa nopeuksissa, ohjauksessa pieni ja ärsyttävä tyhjä kohta keskellä ja tarvitsee pientä ja jatkuvaa paimennusta moottoritiellä, ei ole kuitenkaan uraherkkä. Ominaisuus pahenee vielä tuulisella kelillä. Pitää tarkistuttaa pyörien suuntaukset. Mielenkiintoista nähdä myös miten käyttäytyy talvirenkailla, jotka on pienempää kokoa korkeammalla profiililla mitä kesärenkaat 235/50R20 vs 235/65R18

Vaikkei olekaan kyse CX-mallista, niin meidän talouden sähkärillä eli MX-30:lla tuo suuntaus muutti autoa täysin. Toki se on pienempi ja kevyempi(?), mutta varsinkin tuo sivutuuliherkkyys katosi. Itse pistin tämän merkille kerran ajaessa Vantaalta ykköstietä Turkua kohti, et ihan kuin nappaisi todella kevyesti sivutuuli autoon. Lopuksi sitten pari kuukautta asiaa ihmeteltyä rengassuuntaukseen -> siellä oli arvot pisin helvettiä. Lienekkö tosiaan ollut näin alusta asti? Auto oli kuitenkin paketista otettu ja ajettu joku 7km kun meille tuli. Tuon jälkeen se on ollut oikein ilo ajaa motarillakin.
 
Mikäs noissa mahtoi olla se korvaus 14vrk palautuksesta, 10cent/km? Kannattaa tarkistaa omassa tapauksessa, sillä myyjä voi alkaa kiristämään viimeistään tuolla, jos olet autoa ehtinyt oikeasti käyttää - pahimmillaan vetoavat, että olet menettänyt palautusoikeuden, koska autolla on ajettu "niin paljon"
Tästä joutuu varmaan vääntämään, ehkä jopa kkv:n kanssa. On ollut pakko ajaa lapset hoitoon kun eivät ottaneet autoa silloin kun halusin sen palauttaa. En ole paljoa ajanut kuitenkaan, ehkä 300km jos sitäkään (varsinkaan silloin kun ilmoitin palautuksesta). Minusta syyttävä sormi on myyjää kohtaan, koska he tässä aikailevat ja minun on pakko autoa käyttää kun toista autoa ei ole. Eriasia jos itse olisin päättänyt palauttaa, koska en tykännyt yms. Nythän alkujaan myyjä antanut väärä tietoa myyntihetkellä, joka minusta on todella törkeää. Enemmän haluaisin itse heiltä korvauksia säätämisestä. Ei kaikki olisi tajunnut kysellä maahantuojalta, onko takuu voimassa jos myyjä sanoo että kyllä on.

Ai niin, kerkesin heti alussa vaihtaa uudet talvirenkaatkin kun mukana tulleet "hyväkuntoiset" olivat ihan loppuun ajetut. Tuosta saa vääntää kanssa. Luotin myyjän sanaan ja en tajunnut kiireiltäni tarkistaa huoltokirjaa kun oli kiire vaihtaa paremmat renkaat. Edelleen, luotin myyjään. Ei olisi pitänyt.
 
Onko nuo Golf GTE: t millaisia pommeja yleisesti ottaen? Noita Golffeja näyttäisi pyörivän tarjolla n. 100tkm ajettuna 3-6v ikäisenä budjettiin sopivalla n. 20k€ hinnalla.

Tarkoitus olisi laittaa plugari, ajoja tulee vain joku 10-15tkm vuodessa, vetokoukku pitää saada asennettua, satunnaista halkokärryn vetoa yms. Ajoista suurin osa yksin tai kaksin, niin tilaakaan ei tartte hirveästi. Talouden toinen auto täyssähkö eNiro. Tuolla plugarilla enimmäkseen ajot silloin kun pitää selvitä vaikka päivässä 400km työreissu ilman latausmahdollisuutta ja/tai kun toinen auto on muussa menossa.

Vai onko parempia vaihtoehtoja? Outlandereita on paljon tarjolla, mutta tuntuu itselle tarpeettoman möhköltä. BMW 330e voisi mennä, mutta niihin ei ilmeisesti saa koukkua, ainakaan myynnissä ei näy koukullisia? V60 dieselhybridit ei noilla kilometreillä houkuttele, Passat GTE myös turhan iso auto käyttötarpeeseen nähden.
 
Onko nuo Golf GTE: t millaisia pommeja yleisesti ottaen? Noita Golffeja näyttäisi pyörivän tarjolla n. 100tkm ajettuna 3-6v ikäisenä budjettiin sopivalla n. 20k€ hinnalla.

Tarkoitus olisi laittaa plugari, ajoja tulee vain joku 10-15tkm vuodessa, vetokoukku pitää saada asennettua, satunnaista halkokärryn vetoa yms. Ajoista suurin osa yksin tai kaksin, niin tilaakaan ei tartte hirveästi. Talouden toinen auto täyssähkö eNiro. Tuolla plugarilla enimmäkseen ajot silloin kun pitää selvitä vaikka päivässä 400km työreissu ilman latausmahdollisuutta ja/tai kun toinen auto on muussa menossa.

Vai onko parempia vaihtoehtoja? Outlandereita on paljon tarjolla, mutta tuntuu itselle tarpeettoman möhköltä. BMW 330e voisi mennä, mutta niihin ei ilmeisesti saa koukkua, ainakaan myynnissä ei näy koukullisia? V60 dieselhybridit ei noilla kilometreillä houkuttele, Passat GTE myös turhan iso auto käyttötarpeeseen nähden.
Meille tuli Passat gte kuukausi sitten, en tiedä tarkkaan paljonko jakaa tekniikkaa golfin kanssa. 9,9kwh akulla ajaa käytännössä 35km plussakeleillä. Vaihteisto on 6v märkäkytkin loota, mekatroniikka saattaa mennä. Varsin pehmeä ja huomaamaton vaihteisto vrt cupraan jossa vastaava 6v. Akkutakuu 8v / 160tkm. Meillä menee 90% arjen ajoista sähköllä ja ladataan joka yö.
 
Reilut 3kk/12tkm on ollut Mazda CX-60 Homura melkein kaikilla mahdollisilla lisävarusteilla käytössä. Suosittelen koeajamaan pitkään/useamman kerran ja ehkä vielä useampaa CX-60:stä ennen ostoa ja kannattaa etsiä myös mahdollisimman uusi malli koeajoon, koska näihin on tullut pieniä päivityksiä tehtaalta sitten ihan alku tuotantosarjaan verrattuna mm. äänieristystä parannettu ja iskunvaimennusta parannettu. Diesel malli tästä kiinnostaisi itseä ja ajoakin olisi paljon.. Mazdalla on korkotarjous (0%+ kulut) tämän kuun loppuun.
Kiitos kattavasta arviosta.

Kävin viikko-pari sitten Hedinillä ihan pikkulenkin ajamassa autolla ja hivenen tuo jousituksen kovuus pisti mietityttämään. Netin arvioissa on hybridivoimalinjan ja moottorin yhteispeliä hiukan moitittu hivenen töksähteelväksi, mutta tuota en päässyt kokeilemaan, kun koeajoyksilössä oli akku tyhjä.

Takumi-varusteltuna oli tarkoitus hankkia korvaamaan nykyistä A6 Audia, jolla alkaa lähemmäs 10v ikää ja noutopaikka vielä ulkomailta (Ruotsi tahi Saksa). Eli sinänsä ihan yksilökohtaiseen vertailuun ei välttämättä ole mahdollista päästä, mutta kyllähän tuo kampe kiinnostaisi.
 
Kiitos kattavasta arviosta.

Kävin viikko-pari sitten Hedinillä ihan pikkulenkin ajamassa autolla ja hivenen tuo jousituksen kovuus pisti mietityttämään. Netin arvioissa on hybridivoimalinjan ja moottorin yhteispeliä hiukan moitittu hivenen töksähteelväksi, mutta tuota en päässyt kokeilemaan, kun koeajoyksilössä oli akku tyhjä.

Takumi-varusteltuna oli tarkoitus hankkia korvaamaan nykyistä A6 Audia, jolla alkaa lähemmäs 10v ikää ja noutopaikka vielä ulkomailta (Ruotsi tahi Saksa). Eli sinänsä ihan yksilökohtaiseen vertailuun ei välttämättä ole mahdollista päästä, mutta kyllähän tuo kampe kiinnostaisi.

Kannattaa koeajaa uudelleen. Varaa vaikka koeajo etukäteen ja pyydä, että lataavat akun koeajolle. Toinen vaihtoehto on se, että laitat heti koeajon alussa auton lataamaan pakotetusti akkua polttomoottorilla. Nappi sille on siinä keskikonsolissa vaihdekepin yläpuolella ja vasemmalla. Asetuksista pystyy sitten säätämään tason jostain valikosta sille miten täyteen tuolla akun haluaa ladata.

Sähköllä ajattaessa tietynlaisissa tilanteissa voimalinja töksähtelee esim. ylämäki hitaassa vauhdissa alle 20 km/h -> reilu hidastus tästä -> nopeuden nosto = 99% varma töksähdys ja nykäisy ainakin omassa autossa. Tulee todennäköisesti siitä kun vaihtaa pienemmälle ja sähkömoottorin voima/vääntö tulee mukaan ennen laatikon kytkimien toiminta. Voima välittyy pyörille tässä aina vaihdelaatikon kautta välittämättä siitä mennäänkö sähköllä vai jollain muulla yhdistelmällä. Laatikon/sähkömoottorin ohjelma kaipaisi varmaan pientä päivitystä sähköajolle tämän ohelta. Moottorin käydessä tätä vastaavaa en ole huomannut. Muuten meno on sähköllä aikalailla tasaista pois lukien kovemman runttauksen aiheuttamat laatikon klonksahtelut/rusahtelut.
 
Kannattaa koeajaa uudelleen. Varaa vaikka koeajo etukäteen ja pyydä, että lataavat akun koeajolle. Toinen vaihtoehto on se, että laitat heti koeajon alussa auton lataamaan pakotetusti akkua polttomoottorilla. Nappi sille on siinä keskikonsolissa vaihdekepin yläpuolella ja vasemmalla. Asetuksista pystyy sitten säätämään tason jostain valikosta sille miten täyteen tuolla akun haluaa ladata.

Sähköllä ajattaessa tietynlaisissa tilanteissa voimalinja töksähtelee esim. ylämäki hitaassa vauhdissa alle 20 km/h -> reilu hidastus tästä -> nopeuden nosto = 99% varma töksähdys ja nykäisy ainakin omassa autossa. Tulee todennäköisesti siitä kun vaihtaa pienemmälle ja sähkömoottorin voima/vääntö tulee mukaan ennen laatikon kytkimien toiminta. Voima välittyy pyörille tässä aina vaihdelaatikon kautta välittämättä siitä mennäänkö sähköllä vai jollain muulla yhdistelmällä. Laatikon/sähkömoottorin ohjelma kaipaisi varmaan pientä päivitystä sähköajolle tämän ohelta. Moottorin käydessä tätä vastaavaa en ole huomannut. Muuten meno on sähköllä aikalailla tasaista pois lukien kovemman runttauksen aiheuttamat laatikon klonksahtelut/rusahtelut.
Toyotan CVT vaihteistolla nyt ajellut vajaan 5 kuukautta ja tarvii kyllä sanoa, että paras vaihteisto mitä itsellä on autossa ikinä ollut. Sähkön ja polttiksen yhteistyö on saumatonta eikä edes huomaa vaihtoja muuten kun sillon kun tehoja tulee lisää kun polttis hyrähtää käyntiin. Ei mitään ylimääräisiä ääniä tai nykimisiä ajossa ikinä. Ja kiihdytys tapahtuu aina heti ilman viiveitä poljinta painaessa koska aina on joko EV tai HV käytössä, ikinä ei mennä pelkällä polttiksella. Tuosta vaihteistosta on haastavaa kyllä vaihtaa pois kun on niin hyvä ajossa.
 
Vai onko parempia vaihtoehtoja? Outlandereita on paljon tarjolla, mutta tuntuu itselle tarpeettoman möhköltä.

Ei se itseasiassa ole kuin millin Golfia leveämpi, ketterästi menee kaupungissa ja vähän korkeammalta näkeekin hyvin. Pituutta, painoa ja korkeutta toki on enemmän. Eikä ole vagin tekniikkamurheita!
 
Kokemuksia ladattavasta hybridistä tyyliin Passat tai Superb? Mitä ottaa huomioon, jos tuollaista menisi katsomaan? Tyyppivikoja?

Toisaalta korot nyt niin korkealla, että kauppoja syntyisi, mutta ei sitä koskaan tiedä...
 
Kokemuksia ladattavasta hybridistä tyyliin Passat tai Superb? Mitä ottaa huomioon, jos tuollaista menisi katsomaan? Tyyppivikoja?

Toisaalta korot nyt niin korkealla, että kauppoja syntyisi, mutta ei sitä koskaan tiedä...

Passatissa DSG mekatroniikka ongelmia, todennäköisesti samoja Superbissa koska jakanevat saman platformin. En koskisi itse noihin jos ei ole takuun alaisia.
 
eipä se dsg joka vaggilaisesta mene, foorumeilla vaan äänekkäimmät äänessä. hyviä autoja, on tilaa ja ominaisuuksia ihan mukavasti hintasekseen.
 
Ei se itseasiassa ole kuin millin Golfia leveämpi, ketterästi menee kaupungissa ja vähän korkeammalta näkeekin hyvin. Pituutta, painoa ja korkeutta toki on enemmän. Eikä ole vagin tekniikkamurheita!
kunhan ostaa sen uudemman mallin, ettei mene kolvaamiseksi ulkolämpötilan huijausta varten. Ja toki se EV nappulan painelu. Muutenhan Outlander on ruma ja matka-ajossa sivutuuliherkkä, kuluttaa paljon ja aika toyotamaisen äänekäs. Tilaa siellä on.
 
Kannattaa koeajaa uudelleen. Varaa vaikka koeajo etukäteen ja pyydä, että lataavat akun koeajolle. Toinen vaihtoehto on se, että laitat heti koeajon alussa auton lataamaan pakotetusti akkua polttomoottorilla. Nappi sille on siinä keskikonsolissa vaihdekepin yläpuolella ja vasemmalla. Asetuksista pystyy sitten säätämään tason jostain valikosta sille miten täyteen tuolla akun haluaa ladata.

Sähköllä ajattaessa tietynlaisissa tilanteissa voimalinja töksähtelee esim. ylämäki hitaassa vauhdissa alle 20 km/h -> reilu hidastus tästä -> nopeuden nosto = 99% varma töksähdys ja nykäisy ainakin omassa autossa. Tulee todennäköisesti siitä kun vaihtaa pienemmälle ja sähkömoottorin voima/vääntö tulee mukaan ennen laatikon kytkimien toiminta. Voima välittyy pyörille tässä aina vaihdelaatikon kautta välittämättä siitä mennäänkö sähköllä vai jollain muulla yhdistelmällä. Laatikon/sähkömoottorin ohjelma kaipaisi varmaan pientä päivitystä sähköajolle tämän ohelta. Moottorin käydessä tätä vastaavaa en ole huomannut. Muuten meno on sähköllä aikalailla tasaista pois lukien kovemman runttauksen aiheuttamat laatikon klonksahtelut/rusahtelut.

Oletko kokeillut hitaita mäkilähtöjä tai taskuparkkeeraamista mäessä? Nekin saattavat tuoda haastetta Mazdan voimansiirrolle.

Olen tuollaisella plugarilla ajellut viikon verran ja kerran jyrkässä mäessä liikkelle lähdettäessä auto valuikin hieman taaksepäin, mikä oli aika yllättävä veto mielestäni.

Muuten vaikutti kyllä mielestäni ihan hyvältä kilpailijalta premium-plugareille.
 
Kiitos kattavasta arviosta.

Kävin viikko-pari sitten Hedinillä ihan pikkulenkin ajamassa autolla ja hivenen tuo jousituksen kovuus pisti mietityttämään. Netin arvioissa on hybridivoimalinjan ja moottorin yhteispeliä hiukan moitittu hivenen töksähteelväksi, mutta tuota en päässyt kokeilemaan, kun koeajoyksilössä oli akku tyhjä.

Takumi-varusteltuna oli tarkoitus hankkia korvaamaan nykyistä A6 Audia, jolla alkaa lähemmäs 10v ikää ja noutopaikka vielä ulkomailta (Ruotsi tahi Saksa). Eli sinänsä ihan yksilökohtaiseen vertailuun ei välttämättä ole mahdollista päästä, mutta kyllähän tuo kampe kiinnostaisi.

KOEAJO: Mazda CX-60 Diesel 3.3 AWD - UUSI DIESELMOOTTORI! - YouTube Olet varmaan katsonut tämän videon! Siintomaa tuntui tykkäävän!
 
Oletko kokeillut hitaita mäkilähtöjä tai taskuparkkeeraamista mäessä? Nekin saattavat tuoda haastetta Mazdan voimansiirrolle.

Olen tuollaisella plugarilla ajellut viikon verran ja kerran jyrkässä mäessä liikkelle lähdettäessä auto valuikin hieman taaksepäin, mikä oli aika yllättävä veto mielestäni.

Muuten vaikutti kyllä mielestäni ihan hyvältä kilpailijalta premium-plugareille.

Normaaleihin ajoihin ei paljoa satu mäkilähtöjä tai mäki taskuparkkeja, joten näistä aika vähän kokemuksia, mutta haasteet näiden kanssa eivät yllättäisi suuresti. Tuo lyhyt taakse päin valuminen on sattunut itsellekin pari kertaa. Taskuparkkia välttelen muutenkin tällä "möhköllä", vaikka autossa on 360 kamerat ja etupyörät kääntyvät reilusti. 360 kamerassa ja parkkitutkissa on satunnaisesti yllättävän pitkä viive ennen kuin aktivoituvat päälle. Tulee monesti painettua nämä päälle napista hankalampaan parkkiin ajaessa.
 
Vai onko parempia vaihtoehtoja? Outlandereita on paljon tarjolla, mutta tuntuu itselle tarpeettoman möhköltä. BMW 330e voisi mennä, mutta niihin ei ilmeisesti saa koukkua, ainakaan myynnissä ei näy koukullisia? V60 dieselhybridit ei noilla kilometreillä houkuttele, Passat GTE myös turhan iso auto käyttötarpeeseen nähden.

Ford Kuga on myös melko lähellä budjettia, tosin ehkä turhan iso? Sähkörange on kesällä jotain 60km ja kulutus akku tyhjänä on luokkaa 5-6l/100km. Koukusta ei tosin ole tietoa.
 
Juu, totta on että noissa uudemmissa G-sarjan (2019-) 330:ssa on koukkumahdollisuus, mutta menee turhan kalliiksi, ei ole noussut omiin hakuihin. Kuga on kyllä myös hiukan turhan iso, eikä taida budjetti siihenkään yltää
 
Tässä vähän aikaa sitten kun täälläkin oli keskustelua etanoli-hybrideistä. Nyt Moottori-julkaisun sivulla juttu myös aiheesta.

Olisipa tuolle taloudellisia kannustimia… Maksaa saman kuin ajaa bensalla, paitsi että öljynvaihtoväli täytyy puolittaa.
 
Paitsi että hybrideissä on jo valmiiksi lyhennetty huoltoväli niin se harmi poistuu
Tämä taitaa koskea vain japanin/korean tuotoksia? Esim. Toyotaa huolletaan vuosittain vaikka kulkisi pelkällä bensalla...
Vag hybridejä (myös Phev mallit) huolletaan harvemmin.
 
Vagissa on vuosi/15tkm
Ok. Skodan sivuilta lainattua...
"Ladattavien hybridien huoltoväli on joko 2 vuotta tai 30 000 km*. Joustavia huoltovälejä käytettäessä ladattavan hybridin öljynvaihtohuolto on suoritettava 2 vuoden tai 30 000 km:n* välein."
 
Ok. Skodan sivuilta lainattua...
"Ladattavien hybridien huoltoväli on joko 2 vuotta tai 30 000 km*. Joustavia huoltovälejä käytettäessä ladattavan hybridin öljynvaihtohuolto on suoritettava 2 vuoden tai 30 000 km:n* välein."

"Joustavia huoltovälejä käytettäessä ladattavan hybridin öljynvaihtohuolto on suoritettava 2 vuoden tai 30 000 km:n* välein. Kiinteää huoltoväliä käytettäessä öljynvaihto on tehtävä 1 vuoden tai 15 000 km:n* välein."

Eipä poimita niitä kirsikoita kakusta. Vw ja seat/cupra on suomessa 1v/15tkm huoltovälillä.
 
"Joustavia huoltovälejä käytettäessä ladattavan hybridin öljynvaihtohuolto on suoritettava 2 vuoden tai 30 000 km:n* välein. Kiinteää huoltoväliä käytettäessä öljynvaihto on tehtävä 1 vuoden tai 15 000 km:n* välein."

Eipä poimita niitä kirsikoita kakusta. Vw ja seat/cupra on suomessa 1v/15tkm huoltovälillä.
En nyt tiedä mitä kirsikoita poimin, lainaus on suoraan Skodan sivuilta?
Edit. Joo, eli tarkastushuolto on vag vehkeissäkin vuosittain, öljynvaihto sitten tuolla 30tkm/2v välillä.
Noihin idän vehkeisiin vaihdetaan nesteitä samalla välillä kun muissa vain tarkistetaan, näkynee huoltojen hinnassa etenkin pitkällä aikavälillä?
 
Nimenomaa menee niinpäin että öljynvaihtohuolto on vuoden välein ja tarkistushuolto 2v/30tkm.

Ainakin gte:ssä ja leon phevissä yksi poisvaihdon syy oli tiuhat huollot jotka söivät kyllä kätevästi sen sähköllä ajon edukkuuden.
 
Meillä taloudessa Toyotan hybridi ja huoltoväli 1v/15tkm. Joka toinen huolto on ns. pikkuhuolto (n.200-230€) ja joka toinen isohuolto (n.400-460€). En nyt suoraan osaa eritellä mitä huollot pitää sisällään. Öljyt+suodatin, raikkarit jne. nyt aina ja muita nesteitä sitten tuossa isommassa setissä.

Jos siis vuoteen tulee tuo 15tkm niin ainakin Toyotassa huoltokustannukset on varsin maltilliset vaikka ”usein huolletaankiin”. Meillä ei ihan päde kun kilsoja tulee vuoteen sellainen 25tkm joten autoa huolletaan kahteen kertaan n. 1v 3kk välein.

Aikaisemmin oli taloudessa Passat kaasuhybridi ja sitäkin huollettiin samalla huolto-ohjelmalla. 1v/15tkm.
 
kunhan ostaa sen uudemman mallin, ettei mene kolvaamiseksi ulkolämpötilan huijausta varten. Ja toki se EV nappulan painelu. Muutenhan Outlander on ruma ja matka-ajossa sivutuuliherkkä, kuluttaa paljon ja aika toyotamaisen äänekäs. Tilaa siellä on.

MY19 Instyle Sportista on nyt 9kk / 15tkm kokemusasiantuntijuutta takana.

Viimeisen viikon sisään on tullut taitettua TRE-Vaasa-TRE taival ja tykitettyä TRE-HKI-TRE keikka.

Sivutuuliherkkyydestä ei ainakaan itsellä ole kertynyt minkäänlaista havaintoa, niin tuulisilla pohojanmaan aakeitalaakeita halkovilla maanteillä kuin peltoaukeita lävistävällä motarillakaan.

Äänekkääksi en myöskään kotteroa todellakaan miellä. Pikemminkin päinvastoin. Tosin, kuten yleensäkin pidemmillä reissuilla, kyydissä näillä viimeaikaisilla keikoilla oli liuta äänekkäitä futisjunnuja ja äänentoisto ns. luukutusvolyymeillä sekin, joten YMMV. Kaupungissa mennään sukkasillaan.

Tyhjällä ajoakulla TRE-Vaasa-TRE keskikulutus oli n. 6,5l n. 80kmh keskinopeudella mentäessä ja TRE-HKI-TRE n. 8,5l n. 100kmh keskinopeudella (motarilla vakkarissa 125-135 kmh) päästellen. Kaupunkikulutuksesta ei ole juurikaan itsellä dataa, koska ko. ajot mennään lähes 100% ajasta sähköllä.

Riippunee vertailukohdasta onko tuo paljon vai vähän. Kyseessä kuitenkin virtahevon muotoinen ja kokoinen nelivetomöhkö.

Rumahan tuo on kuin perkele. Tai korjataan niin, että erittäin toimivaa tekniikkaa vanhahtavissa kuorissa, niin sisältä kuin ulkoakin päin yyteröiden. Toimii niin hyvässä kuin pahassa.
 
Suosituksia hyvästä ja edullisesta latausasemasta Skoda Superb IV:lle? Tuli leasari pihaan niin mietin, että jos asentaisi jonkin simppelin latausaseman, että sais sillä 3.6kw teholla ladattua mitä tuo Skoda hyväksyy. Sähkökeskus löytyy metrin päästä autosta ja siellä on voimavirtapistoke vapaana.
 
Suosituksia hyvästä ja edullisesta latausasemasta Skoda Superb IV:lle? Tuli leasari pihaan niin mietin, että jos asentaisi jonkin simppelin latausaseman, että sais sillä 3.6kw teholla ladattua mitä tuo Skoda hyväksyy. Sähkökeskus löytyy metrin päästä autosta ja siellä on voimavirtapistoke vapaana.
Tuossa nyt yksi vaihtoehto...16a
Latausasemaa en nyt hybridille laittaisi, ellei lähiaikoina ole tarkoitus siirtyä täys-sähkikseen
 
Suosituksia hyvästä ja edullisesta latausasemasta Skoda Superb IV:lle? Tuli leasari pihaan niin mietin, että jos asentaisi jonkin simppelin latausaseman, että sais sillä 3.6kw teholla ladattua mitä tuo Skoda hyväksyy. Sähkökeskus löytyy metrin päästä autosta ja siellä on voimavirtapistoke vapaana.
Innohomen Charlie-1 irtoaa 199 e Multitronicilta, sähkärin pitää toki kytkeä. Ihmeen hidas toimitusaika varastossa olevaksi jostain syystä (?).

Omaa Mitsun plugaria on juurikin tuo malli lataillut oikein mainiosti viime keväästä, silloin oli 249 e.
 
Suosituksia hyvästä ja edullisesta latausasemasta Skoda Superb IV:lle? Tuli leasari pihaan niin mietin, että jos asentaisi jonkin simppelin latausaseman, että sais sillä 3.6kw teholla ladattua mitä tuo Skoda hyväksyy. Sähkökeskus löytyy metrin päästä autosta ja siellä on voimavirtapistoke vapaana.
Laittaisin täältä sopivan pitkällä johdolla.

 
Onko kenelläkään täällä henkilökohtaista kokemusta noista PSAn hybrideistä? Tuo uudemman mallinen 508 peugeot plugari on kiinnostellut etäisesti jo pidemmän aikaa ja nyt alkaisi hinnatkin olemaan jo kohtuu siedettävät. Voimalinjathan noissa kuumottaa eniten. Puretech, VTi ja sitten noita "isompia" THP voimalinjoja on parjattu useampaankin otteeseen.
Kiinnostaisi tietää, miten alkeellinen tuo hybridijärjestelmä on. Onko ihan puhtaasti veronkiertoauto, vai onko sitä kehitetty sen vertaa, että sähkölläkin ajaminen on järkevää. Omat ajot kun pääsääntöisesti on sitä n. 15km päivään.
 
Onko kenelläkään täällä henkilökohtaista kokemusta noista PSAn hybrideistä? Tuo uudemman mallinen 508 peugeot plugari on kiinnostellut etäisesti jo pidemmän aikaa ja nyt alkaisi hinnatkin olemaan jo kohtuu siedettävät. Voimalinjathan noissa kuumottaa eniten. Puretech, VTi ja sitten noita "isompia" THP voimalinjoja on parjattu useampaankin otteeseen.
Kiinnostaisi tietää, miten alkeellinen tuo hybridijärjestelmä on. Onko ihan puhtaasti veronkiertoauto, vai onko sitä kehitetty sen vertaa, että sähkölläkin ajaminen on järkevää. Omat ajot kun pääsääntöisesti on sitä n. 15km päivään.
Useamminkin olen täällä Grandland PHEVistä jutellut, mutta taas voisi tähän kohtaan. 2020 Opel Grandland AWD PHEV, ja aivan loistava vehje. Joissain on laturiongelmaa, mutta se menee takuuseen, joten lisäkustannuksia ei tule. Omassani se on vaihdettu, eikä mitään valittamista. Ainoat ongelmat oikeastaan mitä ollut, ovat johtuneet viallisesta laturista ennen kuin se vaihdettiin. Neliveto toimii hyvin, lämmittää kabiinin ilman polttista, mukava ajaa. Omat päivittäisajot myös jäävät keskimäärin alle 30km, tai jos menee yli, aina ehdin 16A:lla ladata päivän aikana lisää. Tuli pari päivää sitten tankattua ensimmäistä kertaa kahteen kuukauteen, ja suunnilleen 2000km oli ajettu, ja bensaa meni 27 litraa, eli ihan hyvin. Tarpeeksi kylmällä käynnistelee polttista tyhjäkäynnille (olisiko -10 tai -13 asteessa), mutta talvellakin veto hoituu sähköllä. Ketjukone, eikä ole ollut polttistekniikan kanssa mitään huolia eikä murheita.
 
Äänekkääksi en myöskään kotteroa todellakaan miellä. Pikemminkin päinvastoin.

Jos on vielä 16 tuuman vanteilla (karvalakkimalli) sanoisin että nastattomilla renkailla pääsee lähelle ”premium” autojen hiljaisuutta. Eikä vetele urissa toisin kuin 18 tuumaiset. Toki aika rumat kun pienet vanteet.

RAV 4 oli mielestäni äänekkäämpi kuin Mitsu.
 
Jos on vielä 16 tuuman vanteilla (karvalakkimalli) sanoisin että nastattomilla renkailla pääsee lähelle ”premium” autojen hiljaisuutta. Eikä vetele urissa toisin kuin 18 tuumaiset. Toki aika rumat kun pienet vanteet.

RAV 4 oli mielestäni äänekkäämpi kuin Mitsu.

Mulla 2014 vuosimallissa oli aivan luokattomat nastarenkaat (uraherkät, äänekkäät ja huonolla pidolla) 16-tuumaisilla vanteilla, ja muistelen silloin lukeneeni keskustelua että tuo uraherkkyys paranee nimenomaan 18-tuumaisiin vaihdettaessa. Nyt on orkkisvanteet 18-tuumaisina molemmissa rengassatseissa ja voin kyllä suositella. Tosin renkaat vaihtui kitkoihin samassa rytäkässä, joten hiljaisuus tullee sitä kautta.

On kyllä hyvin tiivistetty omatkin fiilikset autosta tuossa @oltsandeeri :n viestissä. Kosmeettisesti ruma ja vanhanaikainen auto niin hyvässä kuin pahassa, tekniikka kuitenkin täyttä priimaa kun vertaa moneen saksalaiseen merkkiin. Ja ai että kun ne isot napit kaikille tärkeille toiminnoille on poikaa, ei tarvi hiplailla kosketusnäyttöä tai irrottaa katsettaan tiestä.
 
RAV 4 oli mielestäni äänekkäämpi kuin Mitsu.

RAV4 onkin todella äänekäs ja kolkko sisältä. Metsäteillä ihan kiva peli ja jälkiä siihen ei tule sitten millään, mutta motariosuudet on aika karmeita ellei ole tosi korkeaprofiilikitkoja alla.
 
RAV4 onkin todella äänekäs ja kolkko sisältä. Metsäteillä ihan kiva peli ja jälkiä siihen ei tule sitten millään, mutta motariosuudet on aika karmeita ellei ole tosi korkeaprofiilikitkoja alla.
Tuossa kesän ajelin -22 hybridillä ja varmaan oli kesän kaks ajetut renkaat alla ja oli kyllä myös mielestäni äänekäs sisälle. Nyt tuli tuo oma -23 plugari ja on mielestäni paljon hiljaisempi sisälle. Varmaan uudet renkaat vaikuttaa asiaan, mutta tuntuu että jotain muutakin eroa on, koska niin selkeä ero melussa. Jossain oli, että plugareissa olisi paremmin ääntä eristävät ikkunat kuin ei plugareissa, tiedä sitten pitääkö paikkaansa.
 
Tuossa kesän ajelin -22 hybridillä ja varmaan oli kesän kaks ajetut renkaat alla ja oli kyllä myös mielestäni äänekäs sisälle. Nyt tuli tuo oma -23 plugari ja on mielestäni paljon hiljaisempi sisälle. Varmaan uudet renkaat vaikuttaa asiaan, mutta tuntuu että jotain muutakin eroa on, koska niin selkeä ero melussa. Jossain oli, että plugareissa olisi paremmin ääntä eristävät ikkunat kuin ei plugareissa, tiedä sitten pitääkö paikkaansa.

Mä oon taas kuullut että ei-hybridi versiot ovat hiljaisempia koska hybrideissä on painon takia tiputettu joitakin äänieristeitä pois. Ehkä vanhemmissa Raveissa saattoi olla näin.
 
Reilut 3kk/12tkm on ollut Mazda CX-60 Homura melkein kaikilla mahdollisilla lisävarusteilla käytössä. Suosittelen koeajamaan pitkään/useamman kerran ja ehkä vielä useampaa CX-60:stä ennen ostoa ja kannattaa etsiä myös mahdollisimman uusi malli koeajoon, koska näihin on tullut pieniä päivityksiä tehtaalta sitten ihan alku tuotantosarjaan verrattuna mm. äänieristystä parannettu ja iskunvaimennusta parannettu. Diesel malli tästä kiinnostaisi itseä ja ajoakin olisi paljon.. Mazdalla on korkotarjous (0%+ kulut) tämän kuun loppuun.
Kävin Oulun suunnalla koeajamassa hallituksen kanssa punaista esittely- CX-60:sta Takumi-varusteltuna. Mietteitä:
- Omaan silmään todella tyylikäs auto, niin sisältä, kuin ulkoakin
- Hallitus ei tykännyt sisustan vaaleista kangasyksityiskohdista eikä myöskään keskikonsolin vaaleasta puujäljitelmästä. Kieltämättä lapsiperheessä kangas on todella arka ja tarkemmin tutkittuna tuo vaalea "puu" on kyllä aika halvan oloinen ja varmasti myös muutaman vuoden päästä. Liikkeessä ollut Homura oli vähän yllättäen paljon enemmän ylimmän päätöksentekijän mieleen.
- Koeajetussa yksilössä oli uunituoreet nastat alla. Hetkeä aiemmin koeajetu koeajettu Q5 oli varustettu kitkoilla ja näin huomattavasti hiljaisempi. Oli kieltämättä aika äänekäs kokemus.
- Tässä koeajossa nousi pintaan aikamoinen deal breaker, sillä huomasin, että istuinten reisituki on itselle riittämätön (186 cm) . Tämä on Mazdan ainoa istuinvaihtoehto eli auto on tuomittu meidän osalta valitettavasti .
 
Useamminkin olen täällä Grandland PHEVistä jutellut, mutta taas voisi tähän kohtaan. 2020 Opel Grandland AWD PHEV, ja aivan loistava vehje. Joissain on laturiongelmaa, mutta se menee takuuseen, joten lisäkustannuksia ei tule. Omassani se on vaihdettu, eikä mitään valittamista. Ainoat ongelmat oikeastaan mitä ollut, ovat johtuneet viallisesta laturista ennen kuin se vaihdettiin. Neliveto toimii hyvin, lämmittää kabiinin ilman polttista, mukava ajaa. Omat päivittäisajot myös jäävät keskimäärin alle 30km, tai jos menee yli, aina ehdin 16A:lla ladata päivän aikana lisää. Tuli pari päivää sitten tankattua ensimmäistä kertaa kahteen kuukauteen, ja suunnilleen 2000km oli ajettu, ja bensaa meni 27 litraa, eli ihan hyvin. Tarpeeksi kylmällä käynnistelee polttista tyhjäkäynnille (olisiko -10 tai -13 asteessa), mutta talvellakin veto hoituu sähköllä. Ketjukone, eikä ole ollut polttistekniikan kanssa mitään huolia eikä murheita.
Joskus aijemmin tulikin selailtua hybridikeskustelua sivusilmällä, mutta silloin taas katselin sähköautoja enemmän. Hyvä silti kuulla, ettei autoon ole sen kummaisempia vikoja ilmennyt. Tosin en ole ihan varma miten paljon grandland jakaa samaa tekniikkaa noiden etuvetoisten kanssa, mutta sellainen mututuntuma on että stellantis aika pitkälti kierrättää samaa tekniikkaa eri merkeillä.
Ketjukone on aina mukava lisä, mutta en tiedä sekään enää iskunkestävyyden meriitti. Näin essonbaarijuttuja ohimennen kuulleena nykyisin tuntuu ketjukoneissa ketjut venyvän ja kaikki mahdolliset ympärillä olevat laahaimet ja rullat kuluvan ensin.

Onneksi ei nyt ole mikään kiire vaihtaa, tarpeeksi vielä velkaa tästä kevythybridi mondeostakin jäljellä. Mutta toisaalta aina tulee hieman katseltua aidan toiselle puolen.
 
Sähköisen liikenteen edistäminen ja asenneilmapiiri..? Olen toki itse skeptinen tuon teknologian positiivisista ympäristövaikutuksista, mutta tämä on jo huippu:

Eikö tarkoitus ollut vähentää liikenteen päästöjä vähentämällä fossiilisen energian polttamista? Käsittääkseni lataushybridien tarkoitus oli juuri edellä mainittu.

Kaksi henkilöä yritti ladata lataushybridi-autojaan, laturi kuitenkin oli rikki ja lataus ei onnistunut. Henkilöt maksoivat pysäköinnistä erikseen, mutta silti eivät olisi saaneet pysäköidä alueelle ollenkaan vaan saivat sakot,

Sakko oli aiheellinen kun toimivat pysäköintiehtojen vastaisesti jättäen auton rikkinäisen laturin ruutuun kaapelia kytkemättä, mutta pääpointti onkin seuraava:

"AutoParkki Norden Oy kiisti kuluttajien vaatimukset. Se muistutti, että lataus kyseisellä paikalla on sallittu ainoastaan sähköautoille.

Kummassakin tapauksessa autojen ensisijainen käyttövoima oli bensiini ja siten kyse oli hybridiautoista eikä suinkaan sähköautoista.

Koska autot eivät olleet sähköautoja, niillä ei olisi saanut pysäköidä P-Logomon pysäköintialueelle lainkaan. Alueen opastekyltissä asiasta kerrotaan. "

Kiitos #logomo en tule milloinkaan teille tämän vuoksi kun harjoitatte lataushybridien omistajiin kohdistuvaa syrjintää!

 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 806
Viestejä
4 539 680
Jäsenet
74 880
Uusin jäsen
krisek

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom