Keskustelua hybridiautoista

On vaan niin turpeissa hinnoissa nuo uudet plugarit, että en kyllä itse näkisi yhtään mitään järkeä ostaa sellaista, kun kirjaimellisesti samalla rahalla tai monesti jopa halvemmalla saa vastaavan (tai oikeasti vaan paremman) täyssähköauton. Esim. Skoda Superb PHEV karvalakkina on 47 kiloeuroa, Pösön 508 49 kiloeuroa, jostain Rav4 57 kiloeurosta nyt puhumattakaan. Vaatii kyllä oikeasti todella pahaa sähköautofobiaa, että tässä markkinassa lähtee maksamaan plugarista enemmän kuin täyssähköstä. Tosin työsuhdeautoiksihan nuo taitaa verokikkailun takia suurimmaksi osaksi mennä, mikä on sinänsä ihan kiva, että sitä kautta markkinoille valuu pikkuhiljaa käytettyjä kohtuuhintaisia plugareita minulle ja kaltaisilleni vielä täyssähköistä siirtymää odotteleville.

Pitkät matkat, vetokyky, latausinfra jne. Kyllä näitä edelleen löytyy. Ei tarvitse hirveästi kasvukolmion ulkopuolelle lähteä, kun alkaa olemaan jo ihan toista maata ja meininkiä. Tämän takia meilläkin on plugari ja täyssähkö, toisella pääsee minne vaan ja toisella täytyy kuluttaa aikaa ja vaivaa etsiäkseen latureita.
 
  • Tykkää
Reactions: mol
Joillain käytännön syyt sanelevat millaisella käyttövoimalla toimivan auton viitsii hankkia. Meidän perheessä tulee ajoja aika paljonkin paikkoihin jossa latausinfraa ei yksinkertaisesti ole, joten plugari on ollut oiva valinta näihin olosuhteisiin. Ei tässä mitään sähköautofobiaa ja rangeahdistusta ole.

Jos noin usein tulee jossain käymättömillä korpimailla pyörittyä, jossa ei nykyisten sähkisten satojen kilsojen ranget riitä, niin eipä siellä sitten varmaan sitä plugariakaan saa ladattua. Joten eikö tuollaisella ajoprofiililla kannattaisi vaan suosiolla ottaa diesel tai perusbensa alle, sen sijaan että maksaa ylimääräistä siitä että pääsee roudaamaan tyhjää raskasta akkupakettia ympäriinsä? Eipä siinä, onhan noita rajatapauksia varmaan moneen lähtöön ja onhan sitä itselläkin plugari alla tällä hetkellä, vaikka vähän sellaisena "worst of both worlds" - välimallina sitä pidänkin, mutta en minä nyt silti sellaista uutena lähtisi missään nimessä ostamaan.
 
Jos noin usein tulee jossain käymättömillä korpimailla pyörittyä, jossa ei nykyisten sähkisten satojen kilsojen ranget riitä, niin eipä siellä sitten varmaan sitä plugariakaan saa ladattua.

Talvella kun ajat sen 150km "käymättömään korpimaahan" eli suurimpaan osaan Suomea, niin tulee jo jännää et pääsetkö takaisin vai et. Varsinkin kun ne satojen kilsojen autot maksaa plugaria enempi ja talvella sellainen 20kWh kulutus per satku on normia. Lisää siihen huono keli, niin ollaan 25kWh:ssa.
 
Talvella kun ajat sen 150km "käymättömään korpimaahan" eli suurimpaan osaan Suomea, niin tulee jo jännää et pääsetkö takaisin vai et. Varsinkin kun ne satojen kilsojen autot maksaa plugaria enempi ja talvella sellainen 20kWh kulutus per satku on normia. Lisää siihen huono keli, niin ollaan 25kWh:ssa.

Niinno edelleen kysymys on, että jos ajoprofiili tosiaan on sellainen että jatkuvasti pitää tuollaisia pätkiä sahata, niin eikö silloin kannattaisi ottaa ihan suosiolla joku diesel tai kevythybridi alle, sen sijaan että maksaa ylimääräistä siitä ladattavasta akusta, jota ei pysty hyödyntämään?
 
Onkohan jossain faktaa siitä mikä osuus työsuhdeautoista on plugareita?

Uusien henkilöautojen myynnistähän suurin osa on työsuhdeautoja, ja jos työsuhdeauto on täydellä autoedulla, niin varmasti moni ei paljoa lataile.

Tuohan on autoedussa ollut aina se ongelma, ei van plugareissa. Siis ihmiset ei hanki järkevää autoa tai käytä sitä järkevästi tuon autoedun vääristymän takia. Aikanaan työsuhdeautoilijat ajoivat järjettömiä määriä isoruokaisilla bensavehkeillä, vaikka kaikin puolin järkevämpää olisi ollut käyttää dieseliä, mutta se ei ollut taloudellisesti käyttäjälle järkevää.
 
LeasePlan kertoo tiedotteessaan, että sen aktiivisesta henkilöautokannasta lähes kolmannes on jo ladattavia. Tällä hetkellä tilaukseen menevistä autoista jo 70 prosenttia on ladattavia. Toinen työsuhdeautoja tarjoava yhtiö, ALD Automotive, kertoi vuoden alussa, että sen työsuhdeautoista jo 25 prosenttia on täyssähköisiä.
 
Jos noin usein tulee jossain käymättömillä korpimailla pyörittyä, jossa ei nykyisten sähkisten satojen kilsojen ranget riitä, niin eipä siellä sitten varmaan sitä plugariakaan saa ladattua. Joten eikö tuollaisella ajoprofiililla kannattaisi vaan suosiolla ottaa diesel tai perusbensa alle, sen sijaan että maksaa ylimääräistä siitä että pääsee roudaamaan tyhjää raskasta akkupakettia ympäriinsä? Eipä siinä, onhan noita rajatapauksia varmaan moneen lähtöön ja onhan sitä itselläkin plugari alla tällä hetkellä, vaikka vähän sellaisena "worst of both worlds" - välimallina sitä pidänkin, mutta en minä nyt silti sellaista uutena lähtisi missään nimessä ostamaan.
Mjaa, en tainnut kuitenkaan sanoa että kaikki ajot menevät sinne periferiaan? Reissuja tulee 0-5 per kuukausi, ja kaikki muut ajot menevät sähköllä kaupungissa. Harmi ettet pysty näkemään miten plugari on meille tähän tilanteeseen hyvinkin oivallinen valinta. En minäkään tuota uutena ostanut, vaikka lähes uusi olikin alle 20k ajettuna, ja 20k€ halvempana kuin uutena.
 
Niinno edelleen kysymys on, että jos ajoprofiili tosiaan on sellainen että jatkuvasti pitää tuollaisia pätkiä sahata, niin eikö silloin kannattaisi ottaa ihan suosiolla joku diesel tai kevythybridi alle, sen sijaan että maksaa ylimääräistä siitä ladattavasta akusta, jota ei pysty hyödyntämään?

Jos tarvitsen talvella peräkärryä kerran kaksi kuussa, niin pitäisikö sen vuoksi kaikki arkiajot hoitaa ei-plugarilla sen takia? Toisin kuin sinä, itse näe asioita mustavalkoisina, vaan kuten sanoinkin on helppoa ajaa plugarilla arkiajot käytännössä aina sähköllä ja heittää koukkuun kiinni se peräkärry ja lähteä sen kanssa menemään kun siltä tuntuu. En näe miksi se on sinulle ongelma, että joillekin plugarin sähkömoottori ja sähkökantama on hyvä asia ja sen polttomoottori on myös käytännön arkea helpottava juttu.
 
Oli joskus Ranskassa vuokra-autona MG EHS, jossa oli tietenkin akku tyhjänä kun auto saatiin. Mielenkiinnosta yritettiin Lidlin parkkipaikalla sitä ladata, mutta ei saatu latausta päälle, ilmeisesti Ranskassa tuolloin Lidlissä lataus maksoi ja/tai laturille olisi pitänyt jollain tagilla tms. päästä kirjautumaan. No tuosta plugarista erityisen huonon teki autoon nähden (1700kg katumaasturi) aivan alikokoinen bensatankki, 37l. Kulutus tyhjällä akulla oli auton mittarin mukaan 9.4 l/km, joten ihan bensarangekin jäi johonkin 350km tienoille (jos bensan merkkivalo syttyy, kun jäljellä on esim. 8l, niin tuolloin on ajettu 308km). Lataamalla range varmaan kasvaisi jotakuinkin siedettäväksi. Ihan lisäyksenä tuohon keskusteluun, etteikö sitä plugaria kannattaisi ladata, esim. luulisi jotain myyntitykkiäkin alkaa pännimään (lähes) joka päivä olla tankkaamassa autoa, vaikka kuinka firma bensat maksaisikin. Toki jos maksaa sähköt myös, niin varmaan lataisi autoa kotonakin, jos vaan mahdollisuus löytyy.

Ja vielä, jos joku vinoilee, että olisitte etukäteen selvittänyt, kuinka sähköautoa ladataan Ranskassa, niin vasta lentokentällä selvisi, että auto on ladattava hybridi, eikä mielessä etukäteen käynyt ollenkaan että vuokraamosta moista tarjoittaisiin (varattu auto oli siis Focus farmari tai vastaava).
 
Mjaa, en tainnut kuitenkaan sanoa että kaikki ajot menevät sinne periferiaan? Reissuja tulee 0-5 per kuukausi, ja kaikki muut ajot menevät sähköllä kaupungissa. Harmi ettet pysty näkemään miten plugari on meille tähän tilanteeseen hyvinkin oivallinen valinta. En minäkään tuota uutena ostanut, vaikka lähes uusi olikin alle 20k ajettuna, ja 20k€ halvempana kuin uutena.

Kyllä minä sen ymmärrän, että joillakin ajoprofiili on sellainen, että plugari on ihan järkevä hankinta. Puhe oli kuitenkin nyt kuitenkin omalla rahalla ostettavista uusista plugareista. Käytetty plugari on ihan eri matikkaa kuin uusi.

Kuten sanottua, myös itsellä plugari alla, koska piti päästä edellisestä diesel-louskusta eroon, kun alkoi tulla sen verran remppatarpeita ja ajoprofiili oli muuttunut suurimmaksi osaksi alle 50 km/päivä kaupunkipyöritykseen ja nykyään voi ladata omassa pihassa. Auto maksoi karvan päälle 20 kiloeuroa. About vastaava auto perusbensakoneella olisi ollut ehkä viitisen tonnia halvempi. Näin pieni erotus tulee edullisempina käyttökustannuksina kirittyä umpeen vielä kohtuullisen nopeasti, siinä missä taas uudessta plugarista tavallista bensista about 15-20 kiloeuroa korkeampi hankintahinta ei kyllä ihan hetkessä umpeen kuroudukaan. Varsinkin jos vielä huomioidaan se, että sen uuden plugarin hinnalla saisi luultavasti käyttökuluiltaan vielä reilusti edullisemman täyssähkönkin.

Itse olisin mieluiten hypännyt suoraan täyssähköautoon, mutta käytettyjen markkinat on aika pitkälti eioo ja uusien markkina sen verran volatiili, että en viitsinyt vielä lähteä lottoamaan.

Jos tarvitsen talvella peräkärryä kerran kaksi kuussa, niin pitäisikö sen vuoksi kaikki arkiajot hoitaa ei-plugarilla sen takia? Toisin kuin sinä, itse näe asioita mustavalkoisina, vaan kuten sanoinkin on helppoa ajaa plugarilla arkiajot käytännössä aina sähköllä ja heittää koukkuun kiinni se peräkärry ja lähteä sen kanssa menemään kun siltä tuntuu. En näe miksi se on sinulle ongelma, että joillekin plugarin sähkömoottori ja sähkökantama on hyvä asia ja sen polttomoottori on myös käytännön arkea helpottava juttu.

Kuten edellisellekin sanoin, en minä mitenkään kategorisesti plugareita vastaan ole, lähinnä en vaan hirveästi näe järkeä sellaisen ostamisessa uutena, ellei sitten ole tosi spesifi ajoprofiili ja haluaa ehdottomasti ajaa uudella autolla. Vaikkapa tuollainen, että pitää oikeasti säännöllisesti talvikelillä vetää peräkärryä satoja kilometrejä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten edellisellekin sanoin, en minä mitenkään kategorisesti plugareita vastaan ole, lähinnä en vaan hirveästi näe järkeä sellaisen ostamisessa uutena, ellei sitten ole tosi spesifi ajoprofiili ja haluaa ehdottomasti ajaa uudella autolla. Vaikkapa tuollainen, että pitää oikeasti säännöllisesti talvikelillä vetää peräkärryä satoja kilometrejä.

Aivan aivan. Tässähän on ongelmana tosiaan tämä hinta-aspekti kun puhutaan nimenomaan uusista, tämä jäi minulle hieman katveeseen, joten pointtini on tässä osin hieman virheellinen. Olet oikeassa, että uutena nämä 45k+ plugarit ovat hieman outolintuja nykymaailmassa, koska samaan hintaan saa jo hyvän täyssähkön ostettua tai oikeasti laadukkaan polttomoottoriauton. Totta tämä. Näiden hinnat on kieltämättä kohonneet melko suuriksi vrt. mitä oli vielä tuossa ennen koronaa tai koronan alkuaikoina. Omastani maksoin uutena 2021 alkuvuodesta 38k ja nykyisellään listahinnat lähtee jostain reippaasti päälle 40k mikä on nykyisessä markkinatilanteessa kieltämättä melko hassua.
 
Kuten edellisellekin sanoin, en minä mitenkään kategorisesti plugareita vastaan ole, lähinnä en vaan hirveästi näe järkeä sellaisen ostamisessa uutena, ellei sitten ole tosi spesifi ajoprofiili ja haluaa ehdottomasti ajaa uudella autolla. Vaikkapa tuollainen, että pitää oikeasti säännöllisesti talvikelillä vetää peräkärryä satoja kilometrejä.
No eikö tuo nyt päde minkä tahansa uuden auton ostoon, eihän uuden auton ostossa noin yleisesti ole järkeä.

Kyllä mä tajuan hyvin sen että joku ottaa auton jolla arkiajot menee sähköllä, mutta säännöllisesti tulee jotain pitkää matkaa jonka haluaa mennä vaan polttoaineella, sen sijaan että olisi täyssähkö jota latailisi. Siis jo ihan ilman vetotarvettakin tms.
 
Itse ostettiin pari vuotta sitten uusi plugari, eikä tämä nyt mielestäni huono vaihtoehto ollut. Ilman vetokykyä olevia sähkiksiä olisi saanut sen viisi tonnia kalliimmalla ja muihin sitten olisi pitänyt laittaa se 10 tonnia lisää tuon päälle. 35k auto (330k ajetusta Rellusta saatiin "hyvitystä" 2,5k, plugariin ei saanut enää hankintatukea tms.) oli kuitenkin aika paljon houkuttelevampi kuin 50k auto.

Pitää silloin tällöin käydä metsämaita katsastamassa (välillä nopsalla varoajalla) joten menee sähkiksellä todella nihkeäksi ajoituksen ja latauksen osalta. Varmasti onnistuu toki, mutta menee silti aika nihkeäksi aikataulujen osalta.

Muutenhan lähinnä paikalllispyöritään.
 
Vaikka itsellänikin täyssähkö olisi suurimpaan osaan ajoista riittänyt komeasti, niin sitten kuitenkin työajoja tulee välillä Tampereelta Vaasaan, aikataulut asiakkailla tiukkoja, ja itse pitäisi olla klo 16.30 takasin viemään lapsia harrastukseen tms. niin sitten kun lyöt tuohon lataukset x 2 talvella tuolle matkalle niin venyy ajat ihan liikaa. Mieluummin otan sen plugarin ja sähkön loputtua päästelen bensalla ja tarvittaessa tankkaan kolmessa minuutissa.
 
"kuluttajariitalautakunta tuli linjanneeksi, että hybridiauton ajoakun kapasiteetin merkittäväkin väheneminen ja sen myötä toimintamatkan lyheneminen kuuluu auton normaaliin kulumiseen."

Mielenkiintoinen linjaus, että on normaalia kulumista, että akun kapasitetti puolittuu alle 10v ikäisessä. Mitähän tämä tekee PHEV:ien jälleenmyyntiarvolle?

 
Ettei vaan olisi "Ari" ajatellut tarttua tilaisuuteen ja ostanut halvalla 7 vuotta vanhan auton tietoisena että akku on hiipunut, ajellut sillä sitten 3 vuotta akku koko ajan hiipuen ja päivää ennen 10v täyttymistä arvellut saavansa uuden akun autoonsa?

En tiedä Priuksista onko tuolla uutenakaan päässyt luvattua 25km matkaa. Ari puhuu akun kapasiteetista uutena ja nyt, mutta miten lie mitattu nykinen kapasiteetti, ja onko uuden akun lukema mitattu samalla tavalla? Ettei vaan olisi laskettu kilometreista joista vertailukohtana on lupaus eikä oikea kilometrimäärä. Ja ajoprofiilihan vaikuttaa paljon kilometrimäärään, jos vetää vaikka motaria 120km/h niin ei varmasti ole päässyt 25km uutenakaan. Ja uutenahan auto ei Arilla edes ollut että sikälikin epäilen tuota vertailukohtaa. Epäilen että verrataan omenoita päärynöihin.

Sinänsä totta että akku on hiipunut 10v aikana, mutta hieman epäilyttää nuo lukemat että se olisi puolittunut.

Ja sehän se vasta olisikin outo linjaus kuluttajariitalautakunnalta jos akku ei saisi hiipua 10v käytön aikana. Markkinoilla on sähköautojakin joissa on akusta kapasiteettia lähtenyt ja niillekin tuntuu ostajia olevan. Ja niissä ei ole edes sitä polttomoottoria jolla ajella kun akku loppuu.
 
Ja eikös tollaseen toyotaan maksa tonnin pari se NiMH akkupaketti?

Ei taida olla nikkeleitä kuin noissa perinteisissä hybrideissä, plugareissa litium. Mitä ne maksaa, en tiedä. Nikkeleitä taisi saada tosiaan tuohon hintaan vaihdettua, jos niikseen tulee.
 
"kuluttajariitalautakunta tuli linjanneeksi, että hybridiauton ajoakun kapasiteetin merkittäväkin väheneminen ja sen myötä toimintamatkan lyheneminen kuuluu auton normaaliin kulumiseen."

Mielenkiintoinen linjaus, että on normaalia kulumista, että akun kapasitetti puolittuu alle 10v ikäisessä. Mitähän tämä tekee PHEV:ien jälleenmyyntiarvolle?

Kyllähän tuo Toyota Relaxiin pitäisi mennä noilla prosenteilla. Tietysti jos Relas ei ole voimassa ja autoa on huollettu muualla kuin merkkarilla.
 
Ettei vaan olisi "Ari" ajatellut tarttua tilaisuuteen ja ostanut halvalla 7 vuotta vanhan auton tietoisena että akku on hiipunut, ajellut sillä sitten 3 vuotta akku koko ajan hiipuen ja päivää ennen 10v täyttymistä arvellut saavansa uuden akun autoonsa?

En tiedä Priuksista onko tuolla uutenakaan päässyt luvattua 25km matkaa. Ari puhuu akun kapasiteetista uutena ja nyt, mutta miten lie mitattu nykinen kapasiteetti, ja onko uuden akun lukema mitattu samalla tavalla? Ettei vaan olisi laskettu kilometreista joista vertailukohtana on lupaus eikä oikea kilometrimäärä. Ja ajoprofiilihan vaikuttaa paljon kilometrimäärään, jos vetää vaikka motaria 120km/h niin ei varmasti ole päässyt 25km uutenakaan. Ja uutenahan auto ei Arilla edes ollut että sikälikin epäilen tuota vertailukohtaa. Epäilen että verrataan omenoita päärynöihin.

Sinänsä totta että akku on hiipunut 10v aikana, mutta hieman epäilyttää nuo lukemat että se olisi puolittunut.

Ja sehän se vasta olisikin outo linjaus kuluttajariitalautakunnalta jos akku ei saisi hiipua 10v käytön aikana. Markkinoilla on sähköautojakin joissa on akusta kapasiteettia lähtenyt ja niillekin tuntuu ostajia olevan. Ja niissä ei ole edes sitä polttomoottoria jolla ajella kun akku loppuu.

Tuollaisella Priuksella tekee tiukkaa päästä edes 20km uutena. Muistan kun naapurustossa moinen oli ja optimiolosuhteissa tuo 20km oli sellainen taivaanlahja about. Yleensä mentiin alle.
 
Ettei vaan olisi "Ari" ajatellut tarttua tilaisuuteen ja ostanut halvalla 7 vuotta vanhan auton tietoisena että akku on hiipunut, ajellut sillä sitten 3 vuotta akku koko ajan hiipuen ja päivää ennen 10v täyttymistä arvellut saavansa uuden akun autoonsa?
Tuota teoriaa tukee se, että jutussa on mainittu autolla ajetut kilometrit ostohetkellä. Sopivasti "unohtunut" mainita, kuinka paljon sillä on tällä hetkellä ajettu.
 
Tuollaisella Priuksella tekee tiukkaa päästä edes 20km uutena. Muistan kun naapurustossa moinen oli ja optimiolosuhteissa tuo 20km oli sellainen taivaanlahja about. Yleensä mentiin alle.
Varsinkin, kun kuvassa on prius+, joista ei ole tehty yhtään PHEV versiota (tämä on tosin varmasti kyseisen uutismedian ammattitaidottumuutta jälleen) :D Noilla perus "täyshybrid":llä kun ajaa sen 2km akkuun varastoitunutta sähköajoa. Mutta muuten ihan totta, ettei tuo Prius PHEV ole oikeasti uutenakaan mennyt sitä 25km mitä valmistaja on sanonut

Oma 2013 vuoden prius menee 150tkm ajettuna sähköillä 18km, keskinopeuden ollessa 60kmh. Täysin pysähtymättä optimaalisessa ympäristössä varmaankin tuo 20km olisi edelleen tehtävissä, mutta ei realistinen luku mihinkään. Ihan hyvä saavutus siis ikäisekseen. Auto itsessään sanoo, että täydellä akulla pääsisi 14,3km (joka taitaa olla maksimi mitä mittaristo voi sanoa ilmastointi päällä)
 
En olis niin huolissani tuon Priuksen akun suhteen. Kohtuu hintaan saa kyllä tarviketta ja muistaakseni täällä on jo pitkä historia asennuksista takana.

Enemmänkin itseä kiinnostaisi mitä maksaisi jos autoon lyötäisiin vaikka nykyisen 4.4kWh akun tilalle 10kwh akku. Eihän sen olisi kuin n.tuplat akkukoolla, joten takalaatikkoon sellaisen mahduttaminen ei pitäisi olla amerikantemppu. Tuolla alkaisi range olemaan jo sellainen, että sillä tekisikin "jotain", vaikka työmatka-ajossa. Nythän sähköajon hyödyt jää lähinnä kauppareissuihin
 
Vähän vastaava itseäni saattaisi joskus kiinnostaa omaan plugari Kiiaan (vuosien päästä kun takuut yms. ohi). Takakontissa on kuitenkin tilaa sen verran tuolla alla, että nykyisen about 10kw akku olisi ihan mahdollista tuplata. Tietty painoa tulisi lisää, mutta ei nyt ihan tolkuttomasti kuitenkaan.
 
Enemmänkin itseä kiinnostaisi mitä maksaisi jos autoon lyötäisiin vaikka nykyisen 4.4kWh akun tilalle 10kwh akku. Eihän sen olisi kuin n.tuplat akkukoolla, joten takalaatikkoon sellaisen mahduttaminen ei pitäisi olla amerikantemppu. Tuolla alkaisi range olemaan jo sellainen, että sillä tekisikin "jotain", vaikka työmatka-ajossa. Nythän sähköajon hyödyt jää lähinnä kauppareissuihin

Tätä on aprikoitu BMW:n ulkomaalaissa forumeilla, näissähän on teknisesti tismalleen samoissa autoissa pientä- ja isoa akkua. Esimerkkinä 530e plugin hybridit vm.2014-2019 ja 2019 ->

Ote Moottorilehden koeajosta 3v takaa:

Käytettyä BMW 530e:tä ostavan kannattaakin olla tarkkana: nyt koeajettu yksilö on vuonna 2017 esitellyn 5-sarjan (G30-sukupolvi) toinen 530e-painos. Vuodesta 2017 aina kesään 2019 autoa valmistettiin 9,2 kilowattituntisella akulla ja takavedolla, sen koeajon voit lukea tästä. Vuoden 2019 heinäkuusta vuoden 2020 kesäkuuhun tuotannossa on nyt koeajettu versio, jossa akku kasvoi 12,0 kilowattituntiin (käytössä 10,4 kWh) ja tarjolle tuli myös xDrive-neliveto, mutta ulkoisia eroja autoissa ei ollut.

Akun kasvu ei vaikuttanut auton perusvoimalinjaan: keulalla on BMW:n 2-litrainen nelisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori 135 kilowatin (184 hv) tehoisena. Polttomoottoriin ja ZF:n 8-portaisen automaattivaihteiston välissä on 83-kilowattiinen (113 hv) sähkömoottori. Paketin yhteisteho on 185 kilowattia eli 252 hevosvoimaa.



Sama 3-sarjan kanssa sekä meikäläisen i8:n. Fyysisesti tismalleen sama auto, mutta "kasvojenkohotuksen" yhteydessä kapasiteetiltaan suurempi akusto.
 
Vaikka itsellänikin täyssähkö olisi suurimpaan osaan ajoista riittänyt komeasti, niin sitten kuitenkin työajoja tulee välillä Tampereelta Vaasaan, aikataulut asiakkailla tiukkoja, ja itse pitäisi olla klo 16.30 takasin viemään lapsia harrastukseen tms. niin sitten kun lyöt tuohon lataukset x 2 talvella tuolle matkalle niin venyy ajat ihan liikaa. Mieluummin otan sen plugarin ja sähkön loputtua päästelen bensalla ja tarvittaessa tankkaan kolmessa minuutissa.

Mä veikkaan että tää on aika yleistä. Vaimolla on työreissuja useamman kerran vuodessa, ja siinä mennään se 200-300km yhteen suuntaan sekä saman verran takaisin saman päivän aikana, heittäen vielä työkaverit kotiin. Kohde voi olla palvelukoti tms. jossain kilometrien päässä lähimmästä latausasemasta, pienelläkin paikkakunnalla. Nää on varmaan vihoviimeisiä paikkoja joissa jotain asiointilatausta ruvetaan tarjoamaan.

Keskellä viikkoa on mukavampaakin tekemistä kuin odotella latausta, ja kahvit+sapuskat sekä vessakäynnit luonnollisesti hoituu kotona sekä kohteessa, eli pysähdystaukoja tasan 0kpl, pidemmät reissut kun hoituu junalla/lentokoneella+taksilla. Kakkosauton tarvekin meillä puhdas nolla, molemmilla kun on sähköpyörät ja vuosikymmenen lopulla on ratikka 800m päässä etuovelta.

Meilläkään ei peräkärryä vedellä kuin muutama hassu kerta vuodessa, tyyliin puutarhajätteet ja lomailu, en omaa kärryä edes omista. Tuntuisi aika nihkeältä tyytyä silti omistamaan joku vetokyvytön hybridi tai sähköauto vaikka muuten ne kyllä onkin houkuttelevia vaihtoehtoja kustannusten ja luotettavuuden kannalta.
 
Tuota teoriaa tukee se, että jutussa on mainittu autolla ajetut kilometrit ostohetkellä. Sopivasti "unohtunut" mainita, kuinka paljon sillä on tällä hetkellä ajettu.
Tämäkin on totta ja vaikuttaa tarkoitukselliselta. Mitä väliä 3v sitten olleilla ostokohdan kilometreilla on. Ei mitään. Oleellista olisi tämän hetken kilometrit kun akunkin kuntoa tarkastellaan jutussa tänä päivänä eikä 3v sitten. Autohan on voinut olla nämä 3 vuotta vaikka taksiajoa vastaavassa käytössä ja rullattu sopivasti tuonne lähelle 350tkm rajaa. Jos kilometrilukema olisi pienehkö, kuten se on ostohetkelläkin 7v autoksi ollut, niin se olisi taatusti mainittu jo otsikossa. "Arin 150tkm ajetusta plugarista akku puolittui. Kastso kuvat." Ja kuvat on sitten kuvituskuvia väärästä automallista.
 
Enemmänkin itseä kiinnostaisi mitä maksaisi jos autoon lyötäisiin vaikka nykyisen 4.4kWh akun tilalle 10kwh akku. Eihän sen olisi kuin n.tuplat akkukoolla, joten takalaatikkoon sellaisen mahduttaminen ei pitäisi olla amerikantemppu. Tuolla alkaisi range olemaan jo sellainen, että sillä tekisikin "jotain", vaikka työmatka-ajossa. Nythän sähköajon hyödyt jää lähinnä kauppareissuihin
Tuonne kannattaa olla yhteydessä, kun ne tekee muutenkin noita muunnoksia ihan tavallisen Priuksen muuttamisesta plugariksi. Taitaa olla tarjolla 12 kWh versioksi asti. Äkkiseltään luulisi, että onnistuu muutos isompaan, jos se mini versio jo muutenkin tarvitsee akun vaihtoa.

 
Onko täällä Kia Optiman (tai muu merkkinen auto) omistajilla ollut ongelmia latauskaapelin kanssa. Hommasin 2019 mallin , mukana tuli Kia:n kaapeli, mutta antaa 8A teholla 10min jälkeen "yli kuumenee" varoituksen töpselin päähän ja lopettaa latauksen. Kaapeli/rasia ei ole yhtään lämpimän tuntuinen. Voikohan kaapeli olla rikki?

IMG_20230929_201412.jpg
Ei tarvitse tätä enää miettiä. Ostin auton liikkeestä ja auton piti olla myyjän mukaan huollettu huolto-ohjelman mukaisesti = takuu voimassa. No, ei ollut. 15tkm huolto ylittynyt 2tkm ja 30tkm ylittynyt 4tkm, joten takuu ei ole enää voimassa moottorin ja voiteluun liittyvien osien kohdalla. Varmistettu monesta Delta huollosta. Olipas mahtavaa toimintaa myyjäliikkeeltä. Onneksi oli etäkaupat, niin voin palauttaa auton. Mutta ärsyttää kovasti asiasta aiheutuva säätäminen....
 
Ei tarvitse tätä enää miettiä. Ostin auton liikkeestä ja auton piti olla myyjän mukaan huollettu huolto-ohjelman mukaisesti = takuu voimassa. No, ei ollut. 15tkm huolto ylittynyt 2tkm ja 30tkm ylittynyt 4tkm, joten takuu ei ole enää voimassa moottorin ja voiteluun liittyvien osien kohdalla. Varmistettu monesta Delta huollosta. Olipas mahtavaa toimintaa myyjäliikkeeltä. Onneksi oli etäkaupat, niin voin palauttaa auton. Mutta ärsyttää kovasti asiasta aiheutuva säätäminen....
Joo, tuo kävi itselläkin mutten tajunnut silloin perua kauppoja tai edes pyytää korvausta. Ensimmäinen huolto oli vedetty 2tkm yli. Takuuton Kiia meni sitten aika pian uudelleen vaihtoon -itse jäin kyllä käsitykseen että kun takuu menee, menee se kokonaan. Ehkä käsitin väärin
 
Ei tarvitse tätä enää miettiä. Ostin auton liikkeestä ja auton piti olla myyjän mukaan huollettu huolto-ohjelman mukaisesti = takuu voimassa. No, ei ollut. 15tkm huolto ylittynyt 2tkm ja 30tkm ylittynyt 4tkm, joten takuu ei ole enää voimassa moottorin ja voiteluun liittyvien osien kohdalla. Varmistettu monesta Delta huollosta. Olipas mahtavaa toimintaa myyjäliikkeeltä. Onneksi oli etäkaupat, niin voin palauttaa auton. Mutta ärsyttää kovasti asiasta aiheutuva säätäminen....

Onko se tosiaan näin, että jos yksikin huolto on mennyt kilsoissa yli niin takuu menee? Voi vitun vitun perse. Itsellä eka huolto näköjään tehty 18 tkm kohdalla ja toka 34 tkm kohdalla jne. Itsellä oli myös etäkaupat, mutta auton ostosta on myös ehtinyt kulumaan muutaman päivän yli 14 vrk. Vittu mitä paskaa.
 
Onko se tosiaan näin, että jos yksikin huolto on mennyt kilsoissa yli niin takuu menee? Voi vitun vitun perse. Itsellä eka huolto näköjään tehty 18 tkm kohdalla ja toka 34 tkm kohdalla jne. Itsellä oli myös etäkaupat, mutta auton ostosta on myös ehtinyt kulumaan muutaman päivän yli 14 vrk. Vittu mitä paskaa.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan vielä 10% (eli 1,5tkm tai 36pv) voi ylittyä, mutta tuokin on reippaasti ylittynyt teillä molemmilla jokaisella huoltovälillä.
 
Itselle Kiiaa huollettaessa on erikseen tarkennettu jokaisella kerralla että kilometrirajasta pitää huolehtia että tulee hoidettua ajallaan. Kuukauden päähän tuolla (auto center tässä tapauksessa) saa huoltoajan, mutta itsellä tuli viimeisimpään 45k huoltoon mennessä poikkeuksellisen paljon kilsoja nopsasti niin soitin tuonne ja pääsin seuraavan viikon maanantaina jo huoltoon (about 2 viikkoa ennen varsinaista huoltoa). Tosin ei omat kilsat olisi ylittyneet kuin ehkä tuhannella kilsalla, mutta parempi pelata noissa varman päälle.
 
Joo, voi vitun perseen perse. Tuo pitkä tehdastakuu kun oli itsellä yksi merkittäviä syitä miksi päädyin Kiaann. Vilkaisin kyllä nopeasti huoltokirjaa, mutta en sitten ymmärtänyt niin tarkkaan syynätä. Nyt kun tämän keskustelun myötä tarkemmin katsoin, huomasin että viimeisimmästä huoltomerkinnästä puuttuu myös leima. En sitten tiedä olisiko tässsä tarpeeksi aseistusta lähteä vääntämään liikkeen kanssa kun "merkkihuollettuna" tuo myytiin. Ei ihmekään kun myyjä kauppasin niin kovasti jotain Sakan omaa turvaa "kun ei se Kiankaan takuu kaikkea kata". Myyjä ei myöskään mitenkään tuonut konkreettisesti ilmi, että kyseessä on etäkauppa (täysin puhelimen yli), joten noin periaatteessa silloin kaupan purkuikkuna voi venyä jopa vuoden mittaiseksi.
 
Joo, voi vitun perseen perse. Tuo pitkä tehdastakuu kun oli itsellä yksi merkittäviä syitä miksi päädyin Kiaann. Vilkaisin kyllä nopeasti huoltokirjaa, mutta en sitten ymmärtänyt niin tarkkaan syynätä. Nyt kun tämän keskustelun myötä tarkemmin katsoin, huomasin että viimeisimmästä huoltomerkinnästä puuttuu myös leima. En sitten tiedä olisiko tässsä tarpeeksi aseistusta lähteä vääntämään liikkeen kanssa kun "merkkihuollettuna" tuo myytiin. Ei ihmekään kun myyjä kauppasin niin kovasti jotain Sakan omaa turvaa "kun ei se Kiankaan takuu kaikkea kata". Myyjä ei myöskään mitenkään tuonut konkreettisesti ilmi, että kyseessä on etäkauppa (täysin puhelimen yli), joten noin periaatteessa silloin kaupan purkuikkuna voi venyä jopa vuoden mittaiseksi.
Valitettavasti kyllä se takuu sinullakin on mennyttä. Oli vähän erilaisia vastauksia, kun lisää sain vastauksia. Kaksi sanoi "ei takuuta" , muutama delta huolto sanoi "saattaa olla rajoitettu takuu voimassa, mutta eivät uskalla luvata mitään varmaksi". Akun takuu säilyy. Onneksi itse kerkesin huomata ennen kuin 14vrk tuli täyteen. Toki myyjäliike tällä hetkellä tutkii asiaa, mutta eipä tuossa ole mitään epäselvää. Taisi olla yllätys liikkeellekin, kannattaisi tutustua heidänkin autoihinsa paremmin. Mukava heidän laittaa uudestaan myyntiin "ei takuuta" ilmoituksella. Tai sitten eivät mainitse ja toivovat, että ostaja ei huomaa/tajua kysyä asiasta huollosta.
 
Viimeksi muokattu:
Valitettavasti kyllä se takuu sinullakin on mennyttä. Oli vähän erilaisia vastauksia, kun lisää sain vastauksia. Kaksi sanoi "ei takuuta" , muutama delta huolto sanoi "saattaa olla rajoitettu takuu voimassa, mutta eivät uskalla luvata mitään varmaksi". Akun takuu säilyy. Onneksi itse kerkesin huomata ennen kuin 14vrk tuli täyteen. Toki myyjäliike tällä hetkellä tutkii asiaa, mutta eipä tuossa ole mitään epäselvää. Taisi olla yllätys liikkeellekin, kannattaisi tutustua heidänkin autoihinsa paremmin. Mukava heidän laittaa uudestaan myyntiin "ei takuuta" ilmoituksella. Tai sitten eivät mainitse ja toivovat, että ostaja ei huomaa/tajua kysyä asiasta huollosta.

Joo, eipä auta kuin yrittää jotain vääntää autoliikkeen kanssa.

Noh, ei pahaa jos ei jotain hyvääkin. Tuossa kun nyt vasta ekaa kertaa tutkiskelin auton papereita oikeasti kunnolla läpi, huomasin että mukana oli Eberspächer - ohjekirja, mikä on hieman outoa kun autoa ei kyllä Eberillä varustettuna myyty. Konepelti auki ja mikäs se siellä möllöttää:

1696617591553.jpeg


Harmi vaan, että mitään kakea ei tullut koska ilmeisesti tuota on käytetty pelkästään tuolla EasyStart Web äppskillä ja sitä ei ilmeisesti saa otettua uudelleen käyttöön ilman jotain koodia. Liekkö sitten edes mahdollista ostaa ja parittaa tuohon pelkkä kaukosäädin?
 
Joo, eipä auta kuin yrittää jotain vääntää autoliikkeen kanssa.

Noh, ei pahaa jos ei jotain hyvääkin. Tuossa kun nyt vasta ekaa kertaa tutkiskelin auton papereita oikeasti kunnolla läpi, huomasin että mukana oli Eberspächer - ohjekirja, mikä on hieman outoa kun autoa ei kyllä Eberillä varustettuna myyty. Konepelti auki ja mikäs se siellä möllöttää:

1696617591553.jpeg


Harmi vaan, että mitään kakea ei tullut koska ilmeisesti tuota on käytetty pelkästään tuolla EasyStart Web äppskillä ja sitä ei ilmeisesti saa otettua uudelleen käyttöön ilman jotain koodia. Liekkö sitten edes mahdollista ostaa ja parittaa tuohon pelkkä kaukosäädin?
Kojelaudasta löytynee pieni pyöreä valo mikä toimii muistaakseni nappina millä sen saa manuaalisti päälle, mutta se ei nyt tietysti kauheasti lämmitä kun etänähän sitä yleensä käytetään.
 
Kojelaudasta löytynee pieni pyöreä valo mikä toimii muistaakseni nappina millä sen saa manuaalisti päälle, mutta se ei nyt tietysti kauheasti lämmitä kun etänähän sitä yleensä käytetään.

Joo, siellähän se. Olinkin ihmetellyt, että mitä nappula tekee, mutta oletin että se on vaan ollut joku sittemmin poistettujen lisävalojen kytkin tai jotain. Kävin äsken painamassa nappulaa ja alkoi hurina kuulumaan, mutta myös sellainen vähän klonksuttava ääni. Tiedä sitten kun tuo ilmeisesti joku vesikiertoinen systeemi on, että onko sieltä päässyt nesteet häviämään jos tuota ei ole käytetty tms. Pitänee tutkia lisää joskus kun esim. lähestytä keskiyötä ja ulkona ei ole kaatosade. :D
 
Joo, voi vitun perseen perse. Tuo pitkä tehdastakuu kun oli itsellä yksi merkittäviä syitä miksi päädyin Kiaann. Vilkaisin kyllä nopeasti huoltokirjaa, mutta en sitten ymmärtänyt niin tarkkaan syynätä. Nyt kun tämän keskustelun myötä tarkemmin katsoin, huomasin että viimeisimmästä huoltomerkinnästä puuttuu myös leima. En sitten tiedä olisiko tässsä tarpeeksi aseistusta lähteä vääntämään liikkeen kanssa kun "merkkihuollettuna" tuo myytiin. Ei ihmekään kun myyjä kauppasin niin kovasti jotain Sakan omaa turvaa "kun ei se Kiankaan takuu kaikkea kata". Myyjä ei myöskään mitenkään tuonut konkreettisesti ilmi, että kyseessä on etäkauppa (täysin puhelimen yli), joten noin periaatteessa silloin kaupan purkuikkuna voi venyä jopa vuoden mittaiseksi.

Jos käytät nyt huollossa merkkarilla, eikö takuu tule taas voimaan ja ala ns. alusta se 15tkm laskenta? Ainakin Toyota(ja Lexus) Relaxissa on näin. Voit ns. resetoida sen kunhan käytät sen huollossa ja otat leiman vaikkei se aikaisemmin ollutkaan takuun piirissä. Siis kunhan vaan km raja(200tkm) tai ikäraja(10 v) ei tule vastaan.
 
Jos käytät nyt huollossa merkkarilla, eikö takuu tule taas voimaan ja ala ns. alusta se 15tkm laskenta? Ainakin Toyota(ja Lexus) Relaxissa on näin. Voit ns. resetoida sen kunhan käytät sen huollossa ja otat leiman vaikkei se aikaisemmin ollutkaan takuun piirissä. Siis kunhan vaan km raja(200tkm) tai ikäraja(10 v) ei tule vastaan.

Liekkö mennyt nyt sekaisin niihin tiepalvelu/ajoturva hommiin? Nämähän saa useilla merkeillä kun käyttää merkkihuollossa. Eivät ole siis sama kuin uuden auton tehdastakuu.
 
Ei tarvitse tätä enää miettiä. Ostin auton liikkeestä ja auton piti olla myyjän mukaan huollettu huolto-ohjelman mukaisesti = takuu voimassa. No, ei ollut. 15tkm huolto ylittynyt 2tkm ja 30tkm ylittynyt 4tkm, joten takuu ei ole enää voimassa moottorin ja voiteluun liittyvien osien kohdalla. Varmistettu monesta Delta huollosta. Olipas mahtavaa toimintaa myyjäliikkeeltä. Onneksi oli etäkaupat, niin voin palauttaa auton. Mutta ärsyttää kovasti asiasta aiheutuva säätäminen....

Tämä tuli itellekin yhden uudehkon plugarin kohdalla vastaan yllätyksenä. Myyjä jopa itse sanoi et takuu ei ole voimassa.
 
Joo, eipä auta kuin yrittää jotain vääntää autoliikkeen kanssa.

Noh, ei pahaa jos ei jotain hyvääkin. Tuossa kun nyt vasta ekaa kertaa tutkiskelin auton papereita oikeasti kunnolla läpi, huomasin että mukana oli Eberspächer - ohjekirja, mikä on hieman outoa kun autoa ei kyllä Eberillä varustettuna myyty. Konepelti auki ja mikäs se siellä möllöttää:

1696617591553.jpeg


Harmi vaan, että mitään kakea ei tullut koska ilmeisesti tuota on käytetty pelkästään tuolla EasyStart Web äppskillä ja sitä ei ilmeisesti saa otettua uudelleen käyttöön ilman jotain koodia. Liekkö sitten edes mahdollista ostaa ja parittaa tuohon pelkkä kaukosäädin?
Löytyisköhän vaikka sieltä kuskinoven kotelon reunalta tarra, jossa on QR koodi? Tuolta saa ainakin eri ohjaimia lisäksi.

 
Joo, eipä auta kuin yrittää jotain vääntää autoliikkeen kanssa.

Noh, ei pahaa jos ei jotain hyvääkin. Tuossa kun nyt vasta ekaa kertaa tutkiskelin auton papereita oikeasti kunnolla läpi, huomasin että mukana oli Eberspächer - ohjekirja, mikä on hieman outoa kun autoa ei kyllä Eberillä varustettuna myyty. Konepelti auki ja mikäs se siellä möllöttää:

1696617591553.jpeg


Harmi vaan, että mitään kakea ei tullut koska ilmeisesti tuota on käytetty pelkästään tuolla EasyStart Web äppskillä ja sitä ei ilmeisesti saa otettua uudelleen käyttöön ilman jotain koodia. Liekkö sitten edes mahdollista ostaa ja parittaa tuohon pelkkä kaukosäädin?
Omassa autossa on kuskin puolella tarra (tosin Webasto) pystypalkissa jossa qr-koodi, jolla sai apin yhdistettyä.
 
Omassa autossa on kuskin puolella tarra (tosin Webasto) pystypalkissa jossa qr-koodi, jolla sai apin yhdistettyä.

Joo tonne Webasto/Eber- ketjuun laitoinkin, että löysin viivakoodin sieltä ovesta, mutta tarra oli aika pahasti kulunut, eikä koodi ollut suoraan luettavissa kokonaan. Sain kuitenkin kuvankäsittelyohjelmassa vivakoodin fiksattua, ainakin päätellen siitä, että se meni Eberin systeemeihin läpi. Sitten tosi tuli vaan ilmoitus "Lähetetty pyyntö toissijaisen käyttäjän lisäämisestä ensisijaiselle käyttäjälle", eli joudun varmaan joka tapauksessa ottamaan yhteyttä Eberiin siitä, että josko saisin itseni suoraan ensisijaiseksi käyttäjäksi.
 
Joo tonne Webasto/Eber- ketjuun laitoinkin, että löysin viivakoodin sieltä ovesta, mutta tarra oli aika pahasti kulunut, eikä koodi ollut suoraan luettavissa kokonaan. Sain kuitenkin kuvankäsittelyohjelmassa vivakoodin fiksattua, ainakin päätellen siitä, että se meni Eberin systeemeihin läpi. Sitten tosi tuli vaan ilmoitus "Lähetetty pyyntö toissijaisen käyttäjän lisäämisestä ensisijaiselle käyttäjälle", eli joudun varmaan joka tapauksessa ottamaan yhteyttä Eberiin siitä, että josko saisin itseni suoraan ensisijaiseksi käyttäjäksi.
Sinne pitää varmaan ensin rekisteröityä ja sen jälkeen liittää laite siihen tiliin. Tuo toissijainen käyttäjä viittaa siihen, että yritetään käyttää jonkun toisen tiliä.
 
Joo tonne Webasto/Eber- ketjuun laitoinkin, että löysin viivakoodin sieltä ovesta, mutta tarra oli aika pahasti kulunut, eikä koodi ollut suoraan luettavissa kokonaan. Sain kuitenkin kuvankäsittelyohjelmassa vivakoodin fiksattua, ainakin päätellen siitä, että se meni Eberin systeemeihin läpi. Sitten tosi tuli vaan ilmoitus "Lähetetty pyyntö toissijaisen käyttäjän lisäämisestä ensisijaiselle käyttäjälle", eli joudun varmaan joka tapauksessa ottamaan yhteyttä Eberiin siitä, että josko saisin itseni suoraan ensisijaiseksi käyttäjäksi.
Jos siellä on nappi kojelaudassa, sinne voisi saada modattua yleismallisen kaukosäätimen.
 
Eberiin ja Webastoon saa yleensä liitettyä haluamansa lisälaitteen. Voi olla, että jotkut noista laitteista sisältää useamman portin, josta käynnistyskäskyjä saa sisälle. Luulisi, että jokaiseen saa vähintään aina sen painonapin. Etäkäynnistys tarvitsee aina antennillisen lisäosan. Tuolla on esim kaikki lisukkeet, mitä noihin saa liitettyä. Ottaisin kyllä yhteyttää pätevään lämmitysliikkeeseen tuon suhteen.

 
Millaisia kokemuksia Yaris Hybrid 2021 mallista? Onko yhtä luotettava kuin Prius? Auton vaihto edessä keväällä/kesällä ja harkitsen vakavasti tuota.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom