Keskustelua hybridiautoista

Säädökset on porsaanreikiä täynnä. Ystävällä 530e vapaa autoetu ja lataa bensalla akun täyteen niin saa sitten akkuvirra esilämmittää/-jäähdyttää auton ennen lähtöä. Ei myöskään lataa kotona tai missään kun työnantaja maksaa bensat.

Ymmärrän ihan täysin. Miksi nähdä vaivaa ja maksaa omaa rahaa jos vaihtoehto on että työnantaja maksaa? Jos ne ympäristövaikutukset ihan oikeasti on prioriteetti niin on parempi jättää autoilu kokonaan.
 
Ymmärrän ihan täysin. Miksi nähdä vaivaa ja maksaa omaa rahaa jos vaihtoehto on että työnantaja maksaa? Jos ne ympäristövaikutukset ihan oikeasti on prioriteetti niin on parempi jättää autoilu kokonaan.

Kyllä autoilu sen verran kallista puuhaa on, että toimisin itse aivan samoin.
 
Kyllä autoilu sen verran kallista puuhaa on, että toimisin itse aivan samoin.
Minä taas ajattelen että työsuhdeautoilukin on niin kallista puuhaa, että siinä joku plugarin akun lataaminen kotona ei maksa juuri mitään suhteessa veroihin. Olisko se jotain euron per lataus 40-50km nykyplugareilla. Toki jos ei viitsi johtoa kiinnittää niin sitten. Lisäksi se vaan on niin paljon mukavampaa ajella sähköllä, ainakin omasta mielestä.

Ja kuten jo aikaisemmin mainitsin, niin tämä työsuhdekikkailu on vaan 3 ensimmäistä vuotta auton elinkaaressa. Sen jälkeen sitä kyllä lataillaan.
 
Minä taas ajattelen että työsuhdeautoilukin on niin kallista puuhaa, että siinä joku plugarin akun lataaminen kotona ei maksa juuri mitään suhteessa veroihin. Olisko se jotain euron per lataus 40-50km nykyplugareilla. Toki jos ei viitsi johtoa kiinnittää niin sitten. Lisäksi se vaan on niin paljon mukavampaa ajella sähköllä, ainakin omasta mielestä.

Ja kuten jo aikaisemmin mainitsin, niin tämä työsuhdekikkailu on vaan 3 ensimmäistä vuotta auton elinkaaressa. Sen jälkeen sitä kyllä lataillaan.

Juu ei sekään halpaa lystiä ole. Hyvä kuitenkin, että joillain on tämä mahdollisuus niin tulee uudenkarheita autoja markkinoilla säännöllisesti...
 
Vahvistui taas se käsitys, että plugarien käyttö autoetuautoina pitäisi kieltää tai ainakin rajata vain käyttöetuun. Keskusteltiin eilen yhden työkaverin kanssa, joka kertoi että hän ei ole yhtään kiinnostunut sähköautoista eikä jaksaisi alkaa härvätä latauskaapelien kanssa. Hänen puolisollaan on autoetuautona plugari ja kysyin että lataatteko sitä edes kotona, niin ei kuulemma sielläkään. Sinällään toki ymmärrettävää kun työnantaja maksaa.

Tämä fakta ei tule yllätyksenä kenellekään muille kuin laput silmillä oleville, sinisilmäisille "teslajoneille". Minulla on työkaveria ja kaveria joilla täyttä autoetua ja yksikään, siis yksikään ei jaksa ladata autoaan millään muulla kuin polttomoottorilla (jotta ohjaamo mukavan lämmin), osa ei silläkään. Ainoa frendi joka latailee kun rakennutti OKT:n ja työnantaja kustansi latausaseman sekä sittemmin autoetuna täyssähköauton.

Menee autoliikkeisiin istumaan jonkin ison liisarifirman kuten LeasePlanin plugareita ja kaivaa pitkän ajan kulutustiedot - aniharvassa on mitään järkevää, suurimmassa osassa jotain jäätävää. Näin siis ihan sisäpiirin tietona, kaveri oli viime kevääseen saakka juurikin ******** palkkalistoilla.
 
Tämä fakta ei tule yllätyksenä kenellekään muille kuin laput silmillä oleville, sinisilmäisille "teslajoneille". Minulla on työkaveria ja kaveria joilla täyttä autoetua ja yksikään, siis yksikään ei jaksa ladata autoaan millään muulla kuin polttomoottorilla (jotta ohjaamo mukavan lämmin), osa ei silläkään. Ainoa frendi joka latailee kun rakennutti OKT:n ja työnantaja kustansi latausaseman sekä sittemmin autoetuna täyssähköauton.

Menee autoliikkeisiin istumaan jonkin ison liisarifirman kuten LeasePlanin plugareita ja kaivaa pitkän ajan kulutustiedot - aniharvassa on mitään järkevää, suurimmassa osassa jotain jäätävää. Näin siis ihan sisäpiirin tietona, kaveri oli viime kevääseen saakka juurikin ******** palkkalistoilla.

Mites tuollaisen akku tykkää kun ei paljon latauksia tule?
 
Mites tuollaisen akku tykkää kun ei paljon latauksia tule?
Eiköhän se juuri tykkää. Eihän se järvi soutamatta kulu vai miten se sanonta menikään->Jos joku lataa kotona ja ajaa 0-100% (olkoonkin rajoitettu kapasiteetti käytössä), niin akku kyllä kuluu. Plugari taas itse pitää huolen siitä, ettei akun varaus pääse vaarallisen alas, jossa kennot alkaisivat vaurioitumaan. Tästä näkökulmasta ostaisin mieluummin leasing plugarin kuin yksityisen käytössä olleen. Silti uskon, ettei ero parissa vuodessa noiden akkujen välillä ole merkittävä (valmistusviat poislukien)
 
Veikkaisin, että myös lämpötila on yksi merkittävä kuluttava seikka. Pohjolassa viileässä pysyneet akustot ovat todennäköisesti paremmassa vireessä kuin etelä-euroopan paahteessa viihtyneet. Varsinkin kun plugareissa ei yleensä mitään kovin ihmeellistä lämmönhallintaa ole.
 
Tosiaankin sähkökiuas/hellä samassa vaiheessa 16A latausaseman kanssa, niin saakin käydä varokekaapilla aika usein.

Ottaa ammattilaisen tekemään asennukset niin todennäköisesti tämmöisiä pilipaliviritelmiä ei tule tai ainakin voinee vähän laitella kuormat uusiksi. Lisäksi tulppasulake kestää kyl loimuttaa "ylivirralla" aika pitkään ennen paukkumista.
 
Sähkökiuas ja -liesi useimmiten kolmivaiheisena kytketty enivei.

16A virralla tulee itellä kotona Outtis useimmiten ladattua. Ei ongelmia. 3x25A pääsulakkeet.

Tosin toisinaan tulee tarkoituksella ladattua 6A virralla ihan tyhjästä ihan täyteen. Akku tykkää moisesta, kuulemma.
 
Kyllä tässä on alkanut huomata, että plugarin kanssa tuo vakiona tullut Webasto on kyllä erinomainen juttu. Eihän tuo ilmalämpöpumppu kovin kummoisesti entisessä autossa toiminut, kun sen teho pieneni sitä mukaa kun olisi tarvinnut enemmän tehoa. Nyt on kohtuu tasaisesti lämpöä tarjolla, eikä tarvii epätoivoisesti yrittää kierrättää sisähöyryjä. Tosin vasta pikkupakkasia etelässä, mutta hienosti toimii, kun lämpimästä tallista lähtee. Hyvät fiilikset on kyllä Webastosta näin alkuunsa plugarillakin saa nähdä sitten talven jälkeen. Vanhemmassa RAV:ssa 2013 mallissa ja Land cruiserissa on ollut vähän enemmän sivuosassa koko Weba, mutta tässä jotenkin tunkee korostetusti esille, nyt kun sellainen on.
 
Vaimon nykyistä lataushybridiä varten autotallin seinässä on laturi Type 2 -pistokkeella. Tästä laturista menee kaapeli seinän läpi ulkotiloihin. Ulkona kaapeli menee noin 10 metriä melko vaativaa reittiä lataustolpalle. Kaapelin päässä on myös Type 2 -liitin. Mietimme vaimon nykyisen auton vaihtamista Mitsubishi Outlander PHEV:iin (vuosimalli 2020 tai 2021), jossa on ilmeisesti erilainen pistoke. Mikäli päätyisimme Outlanderiin, niin pitäisikö koko latausinfra uusia? Vai onko esimerkiksi mahdollista vaihdattaa pelkästään ulkoliitin toiseen?
 
Vaimon nykyistä lataushybridiä varten autotallin seinässä on laturi Type 2 -pistokkeella. Tästä laturista menee kaapeli seinän läpi ulkotiloihin. Ulkona kaapeli menee noin 10 metriä melko vaativaa reittiä lataustolpalle. Kaapelin päässä on myös Type 2 -liitin. Mietimme vaimon nykyisen auton vaihtamista Mitsubishi Outlander PHEV:iin (vuosimalli 2020 tai 2021), jossa on ilmeisesti erilainen pistoke. Mikäli päätyisimme Outlanderiin, niin pitäisikö koko latausinfra uusia? Vai onko esimerkiksi mahdollista vaihdattaa pelkästään ulkoliitin toiseen?
MY20 ohjekirjasta lukaistuna
"Käytettäessä EVSE-laitetta, johon ei ole liitetty latauskaapelia, käytetään OUTLANDER PHEV:n Mode 3 -latauskaapelia (tyyppi 2 to 1), joka on saatavana lisävarusteena."
Eli jos sinulla on type 2 latausportti johon saat kytkettyä kaapelin, niin sitten tuollainen muuntokaapeli hankintaan ja lataus onnistuu. Autossa on tosiaan type1 kotilataukseen
Esimerkiksi siis tällainen Latauskaapeli adapteri Type 2 - Type 1 - evasema.fi
-Voi kun itsekin olisi ymmärtänyt, niin olisi ostanut tuollaisen adapterin Tesla laturin ja oman auton väliin. Tyhmänä poistin laturin ja laitoin pistorasian, niin nyt latailen muuntajamötikällä :D
 
Adapterin sijasta voi vaihtaa nykyisen Type2-Type2 kaapelin sopivan pituiseen Type2 -Type1 -kaapeliin.

Sellainen itsellä on Go-e:n latausaseman Type2-liittimessä kiinni.
 
Tuli vihdoin ostettua plugari ja on tuo latailu melkoista pelleilyä. Erityisesti hermoa kiristää se että kontissa on kaapeli mukana jonka kanssa sählätä, eli ehkä jos töissä ja kotona olisi laturi jossa kiinteä kaapeli niin ärsytys voisi olla pienempää.

..Niin ja ajattelin että työpaikalla lataus riittäisi, mutta kyllä tuo pitäisi ehdottomasti olla kotonakin jotta saisi "täyden hyödyn".
 
Tokikin. Tuosta enää pieni evoluution askel täyssähköön ja kotilatausasemaan; kotona kiinni yöksi ja ehkä työmaalla, riippuen ajomääristä/hinnasta, tällöin irtokaapelin käyttö vähenee jo puoleen.
 
Tuli vihdoin ostettua plugari ja on tuo latailu melkoista pelleilyä. Erityisesti hermoa kiristää se että kontissa on kaapeli mukana jonka kanssa sählätä, eli ehkä jos töissä ja kotona olisi laturi jossa kiinteä kaapeli niin ärsytys voisi olla pienempää.

..Niin ja ajattelin että työpaikalla lataus riittäisi, mutta kyllä tuo pitäisi ehdottomasti olla kotonakin jotta saisi "täyden hyödyn".
Itse sain myös vihdoin tilaamani plugarin pari viikkoa sitten ja kyllä tuo kotilatausasema on ehdoton. Saan omista ajoista noin 80-90% ajettua sähköllä.
 
Tuli vihdoin ostettua plugari ja on tuo latailu melkoista pelleilyä. Erityisesti hermoa kiristää se että kontissa on kaapeli mukana jonka kanssa sählätä, eli ehkä jos töissä ja kotona olisi laturi jossa kiinteä kaapeli niin ärsytys voisi olla pienempää.

..Niin ja ajattelin että työpaikalla lataus riittäisi, mutta kyllä tuo pitäisi ehdottomasti olla kotonakin jotta saisi "täyden hyödyn".

Totta. Jos kaapelille ei ole mitään järkevää säilytyspaikkaa ja / tai takakontissa kulkee mukana viikon romut niin se on vittumaista kaivella kaapelia / heitellä likaista konttiin.

Itse olin tottunut leikkimään lohkolämppärin kaapelin kanssa puolet kalenterivuodesta (lokakuu -> huhtikuu) niin plugariautoilussa ainoaksi lisähaasteeksi tuli järkevä säilytyspaikka sille, aavistuksen isommalle kaapelille. Hommasin sitten Tokmannista matalan, kannellisen muoviastian. Kaapeli asuu siinä, helppo nostella ees-taas ja jos konttiin tarvitsee lastata tavaraa niin em. astiaan saa kannen -> ei pyöri missä sattuu. Myös paska pysyy kätevästi siinä.

Mutta kyllä, jos haluaa plugariautoilusta "täyden hyödyn" niin sitä pitäisi latailla nimenomaan kotona. Se on jokaisen oman viitseliäisyyden varassa haluaako säästää bensaa / rahaa sekä nauttia "etälämmityksestä" vai ei.
 
Ärsytys riippuu myös jonkin verran kaapelista. Kotona on kiinteänä tuollainen järeämpi kolmivaihettakin mahdollistava laturi ja kaapeli on jämäkkä (lue painava). Mukana kulkee taas auton mukana tullut kaapeli joka on loppujen lopuksi aika helposti käsiteltävä ja kevyt.

Kotona kytkemiseen riittää se kaapelin pään liikuttaminen 60cm autoon kiinni niin vaiva on aika minimaalinen. Vielä kun latauspiste on kuskin oven edessä niin ei tarvitse sitä varten vaeltaa auton eri puolille.
 
Ärsytys riippuu myös jonkin verran kaapelista. Kotona on kiinteänä tuollainen järeämpi kolmivaihettakin mahdollistava laturi ja kaapeli on jämäkkä (lue painava). Mukana kulkee taas auton mukana tullut kaapeli joka on loppujen lopuksi aika helposti käsiteltävä ja kevyt.

Kotona kytkemiseen riittää se kaapelin pään liikuttaminen 60cm autoon kiinni niin vaiva on aika minimaalinen. Vielä kun latauspiste on kuskin oven edessä niin ei tarvitse sitä varten vaeltaa auton eri puolille.

Myös kaapeleissa on eroja. Ostin torista käytetyn VAG-konsernin keltaisen kaapelin (type 2 -> type 2). Se on naru, kuin lohkolämppärin johto. Auton mukana tuli jälkikäteen autoliikkeen hankkima, sähköautoille tarkoitettu (22kwh latausteho) todella paksu kaapeli -> myin sen torissa ja tässä kaapeleiden vaihtotouhussa jopa nettosin rahaa. Hehe.

Toki kotilatureiksi tarkoitetut ns. "matkalaturit" (schuko -> type 2) vievät useimmat tilaa niissä olevan "mötikän" vuoksi. On kuitenkin hyvä muistaa, että näitäkin on sellaisia, joissa mötikkä on joko ISO tai todella PIENI.

Itse olen kokenut "kaapelivaivan" vähintäänkin saavutetun hyödyn (polttoaineet, auton etälämmitys & -viilennys) arvoiseksi. Ei kahta sanaa. Toki samalla mulla on monia kavereita / tuttuja / työkavereita, joilla on autoetu / täysi autoetu ja bensassa säästäminen ei kiinnosta tippaakaan -> latausjohtoihin ei ole koskettu ikinä. Mutta jahka tuohon tottuu niin sähköllä arkiajojen ajaminen on vähintään 10x mukavampaa kuin polttomoottorilla...
 
Juu, Kian mukana tulevat kaapelit ovat kohtuullisen kevyitä käsitellä. Joissakin kaapelit ovat myös kierteellä (olisikohan yleisimmin jossain volvoissa) jolloin ehkä pysyvät enemmän irti maasta kun menevät ns. "kasaan". Kotona kolmivaihepistorasian johto on tosiaan aikamoisen paksu ja mötikkä myös. Otin suosiolla 11kw kykenevän kun tehon lisäys tarkoittaa paksumpaa kaapelia (enkä siitä itse hyödy tässä kohtaa toki muutenkaan).

Schukoon tuleva auton mukana tulleessa mötikkä on pidempi mutta muuten pienempi ja kevyempi.
 
Tuli vihdoin ostettua plugari ja on tuo latailu melkoista pelleilyä. Erityisesti hermoa kiristää se että kontissa on kaapeli mukana jonka kanssa sählätä, eli ehkä jos töissä ja kotona olisi laturi jossa kiinteä kaapeli niin ärsytys voisi olla pienempää.

..Niin ja ajattelin että työpaikalla lataus riittäisi, mutta kyllä tuo pitäisi ehdottomasti olla kotonakin jotta saisi "täyden hyödyn".

Kyl tota pitää ladata aina kun auto on parkissa, toimintamatka on sen verran lyhyt sähköllä ja lataus hidas.. Tänäänkin prismareissun aikana akkuun ei tullut yhtään sähköä puolessa tunnissa, mutta hytti oli kyllä lämmin lähtiessä.

Tokikin. Tuosta enää pieni evoluution askel täyssähköön ja kotilatausasemaan; kotona kiinni yöksi ja ehkä työmaalla, riippuen ajomääristä/hinnasta, tällöin irtokaapelin käyttö vähenee jo puoleen.

Juu, kyl pitää olla lataus kotona ja isompi akku. Oman kokemuksen mukaan 7,6kWh bruttoakku on aivan vitsi, etenkin talvella.
 
Optima- plugarista pakkaskokemuksia: -15 asteen pakkasilla pakottaa hybriditilaan, kun käyttää lämmityslaitetta. Reipasta kulutusta kaupunkiajossa. Toki voi optimoida manuaalisesti sammuttamalla puhaltimen välillä.
Eilen tyhjällä akulla kun päivän ajeli, niin n. 9l/100 km oli kulutus. Toyota hybrid kuluttaa vuodessa 5-5.5 litraa satasella, Kia ehkä n. 4l. Corolla voisi olla vaivattomampi vaihtoehto, eikä paljon enempää kuluta. Pakkasilla jopa vähemmän.
 
Joo, täällä on havaittu samaa. Pakkasilla on Optimalla kulutus melkoisen kovaa ja maantieajossa muutenkin. Meillä tosin suurin osa lyhyehköä ajoa maltillisissa nopeuksissa, jolloin pääsee aika suurimmaksi osaksi akulla. Mutta kyllähän tämä talvi aika hyvin plugariautoilusta hyödyn syö. Toisaalta noin muuten olen kyllä autona tykännyt Optimasta.
 
Mitsulla ei tunnu muuta ongelmaa sähköajossa talvella olevan, oli sitten kuinka kylmää hyvänsä, kuin se, että sähkö autolle todellakin maistuu näissä -15c keleissä.

Kulutus 35 kWh+/100 km viime päivinä kaupunkipyörityksessä.
Kesällä mennään samat pätkät n. 15 kWh/100km tahtiin.
 
Joo, täällä on havaittu samaa. Pakkasilla on Optimalla kulutus melkoisen kovaa ja maantieajossa muutenkin. Meillä tosin suurin osa lyhyehköä ajoa maltillisissa nopeuksissa, jolloin pääsee aika suurimmaksi osaksi akulla. Mutta kyllähän tämä talvi aika hyvin plugariautoilusta hyödyn syö. Toisaalta noin muuten olen kyllä autona tykännyt Optimasta.
Joo, samoin tykännyt muuten autosta, isohko muuttokuormakärrykin kulki nikottelematta 500 km mukana, n. 9 litran kulutuksella. Muuten maantieajossa vie akku tyhjänä hiukan päälle 6 litran satasella. Ei paha.
 
Case käytetyn BMW 330e osto (F30). Onko kokemuksia puolesta/vastaan? Etsin pitkäaikaista autoa (5+ vuotta). Pieni range ei ole ongelma, koska suurin osa ajosta on nurkka-ajoa kaupungissa. Jos sen 20km pääsee niin olen tyytyväinen. Näistä taitaa olla jo about kaikista akkutakuut menneet, joten onko iso riski, että tää on kohta vain painava bensa-auto?
 
Viimeksi muokattu:
Optima- plugarista pakkaskokemuksia: -15 asteen pakkasilla pakottaa hybriditilaan, kun käyttää lämmityslaitetta. Reipasta kulutusta kaupunkiajossa. Toki voi optimoida manuaalisesti sammuttamalla puhaltimen välillä.
Eilen tyhjällä akulla kun päivän ajeli, niin n. 9l/100 km oli kulutus. Toyota hybrid kuluttaa vuodessa 5-5.5 litraa satasella, Kia ehkä n. 4l. Corolla voisi olla vaivattomampi vaihtoehto, eikä paljon enempää kuluta. Pakkasilla jopa vähemmän.

Verrokkina 2018 Passat GTE farkku on imaissut tuollaisilla ~250km siivuilla akku tyhjänä lähtiessä n. 5,8l/100km ja jos on virtaa lähtiessä niin litran vähemmän. Taajamassa näytti eilen tyhjällä / lähes tyhjällä akulla n. 7l/100km vaikka pakkasta oli melkein -20. Lähti muuten ainakin aamulla mittarin ollessa n. -18 käyntiin e-modessa eli pelkällä sähköllä, tuossa taitaa olla kuitenkin vaihtelua vuosimalleittain(?) ja/tai onko joku "talvisofta" sisässä. Toki auto oli lähtiessä katoksessa eli silloin saattaa auton oma sensori haistella lämpötilan pari astetta lämpimämmäksi kuin todellisuudessa on, näin mutulla ainakin.

Lukemat auton ilmoittamia, ei laskettuja. Taajamassa varmasti tuo 7l on alakanttiin mitä todellisuudessa yleensä (talvella) vie, mutta noin muuten etenkin tuo matka-ajon kulutus oikeastaan yllätti positiivisesti kun ei edellisellä saman korin dieselillä päässyt alle vitosen kulutuksiin. Toki se oli 140kW neliveto. Ja tuo neliveto onkin se ominaisuus, jota on hieman ikävä :)
 
Ceedillä ainakin on aika paljon merkitystä ajettavalla matkalla ja myös pakkasella. Eilen vaihtoi ns. heti hybriditilaan alle -13 kelin takia ja kun parin-kolmen kilsan pätkää tuli suhattua niin kulutus nousee tuonne 8 paikkeille kun eteenpäinkin mennään polttiksella. Seuraavat vastaavat suhaukset menivät ehkä litran tuosta vähemmällä kun moottori oli vähän lämpöisempi (edelleen polttiksilla eteenpäin ja EV päälle vain hidastaessa kaasupoljin ylhäällä).

Tänään aamusella auton mittari laski alimmillaan tuohon -13 lukemaan joten pysyttiin sähkömoodissa ja mentiin jo alle 6 kulutuksella se 4km vaikka auto olikin kylmä (aikalailla nolla-asteesta liikkeelle).

CEED tosiaan ottaa lämmön aina polttikselta mutta toki istuin- ja ratin lämmittimet ovat käytössä näillä keleillä kun liikkeelle lähdetään (takapenkillä on myös).

4.3 on tuollainen normikulutus akku täytenä pidempää siivua ja kun etäisyys pitenee vielä tuosta niin lähestyy vitosta. Oma keskikulutus about 45k ajettuna se 2,7l/100km. Sport -moodissa auto liikkuu kivasti ja eco moodilla sitten todella nihkeästi, joten sport moodi käytössä ohituksissa (vaikka sitten rauhallisena kuskina eco on muuten ihan jees). Pito ei ole etuvetoisena kovin kummoinen kun takana sen verran paljon farkkuna painoa. Saisi olla neliveto, mutta ei mahtunut budjettiin kun autoa oltiin hankkimassa joten tällä nyt mennään toistaiseksi. Luistoneston saa onneksi pois päältä jos/kun on liukkaampi liikkeelle lähtö ylämäkeen tms.

Naapurikadun pluginbemarista (tarkkaa mallia en tiedä) ei ole poikkipuolista sanaa tullut joten ilmeisesti toiminut kivasti. Lähtevät myös aina pihasta, joten ilmeisesti esilämmityskin pelaa ok. Ovat Opel -ihmisiä, mutta saman kadun Opelin plurarissa on ollut niin jäätävästi ongelmia etteivät uskaltaneet sellaista hankkia.
 
Eilen oli omallakin Optimalla korkeat kulutus lukemat, bensakonetta piti päällä toistuvasta lämpöjen takia. Tänään taas ei työmatkalla (18km) pitänyt bensakonetta päällä nimeksikään.
Eilen pakkasta täällä -16.
Tänään pakkasta täällä -11.

Nuo pakkaslukemat näillä leveysasteilla niin harvinaisia, ei tule vaikuttamaan pahemmin vuoden keskikulutukseen. Itellä Optimaa hankkiessa oli tiedossa, et pakkaskeleille käyttää enempi bensakonetta lämmityksen takia. Etittiin Eberillä varustettu yksilö et sillä saa korvessakin lämpöä.

Auto itellä vielä sen verran uusi, et kerran käyty maantiellä enempi, ajettiin noin 150 km suuntaansa, molemmissa päissä akku liikkeelle lähtiessä täysi, pakkasta -15, kulutus sinä päivänä reilun 300km ajoilla 4.4l/100km, ajotietokoneen mukaan. Testinä naviin laitettiin määränpää lähtiessä, kyllä se osaa jotenkin säätää sähkönkäyttöä, koska jätti kotimatkalle akkua viimeiselle 15 kilometrille taajamanopeuksiin, kotipihassa sitten akku tyhjä.

Eber, joka on kyllä pettymys. Vanhassa autossa ollut ttthermo oli selkeesti tehokkaampi, vaikka se oli 1kW ja Eber 5kW?

Saako Optimaa jotenkin pakotettu bensalle, ettei lataa akkua samalla? Joskus lukenut jotaint testejä, et kulutus ilman latausta 5.9 ja latauksella päälle 7? Mut miten moinen on saatu aikaa, täydellä akulla ja valittuna HEV, kun vaihtoehtoja on EV/HEV, meneekö pelkällä bensalla HEX ja ECO pois päältä?
Mitä tuo ECO tarkoittaa, sen ainakin huomannut, että se päällä "käskee" välillä nostaa jalan kaasulta latauksen takia.
 
Viimeksi muokattu:
Case käytetyn BMW 330e osto (F30). Onko kokemuksia puolesta/vastaan? Etsin pitkäaikaista autoa (5+ vuotta). Pieni range ei ole ongelma, koska suurin osa ajosta on nurkka-ajoa kaupungissa. Jos sen 20km pääsee niin olen tyytyväinen. Näistä taitaa olla jo about kaikista akkutakuut menneet, joten onko iso riski, että tää on kohta vain painava bensa-auto?

Itsellä 2019 530e sedan ja ainoa huono puoli on sähkökantama. Itseäni se ei enää haittaa sillä pelkästään korkeajänniteakuston tuoma käytettävyys ja mukavuus on erinomainen (viilentää kesällä, lämmittää talvella). Korkeajänniteakun takuu on 6 vuotta / 100 000km muistaakseni BMW:n plugarreissa. Ainahan autoa hankkiessa on riskejä, mutta erittäin epätodennäköistä on sen osuminen sinun kohdalle. Jos ne akut olisivat vialliset, niin ne olisivat menneet jo tuossa 6v/100tkm ajossa. En itse suuremmin huolestuisi korkeajänniteakustosta.

Mikä vuosimalli kyseessä ja paljonko kilometrejä? Jos haluat mielenrauhaa, niin käytä autotohtorilla tai vastaavassa tarkastettavana (n. 100 EUR). Myyjän kanssa tästä voi keskustsella. Jos sitten ostat esim. oikeasta autoliikkestä, niin heillä saattaa olla omia tarkastuksia tehtynä ja tarjoavat tietyn takuun autolle. Mistä meinaat ostaa auton? Jos kysessä on alle 2-4 vuotias yksilö, niin kysy SOS-järjestelmän akusta onko se vaihdettu. Nimittäin se happanee 1-6 vuoden kuluessa ja maksaa töineen n. 300-500 euroa vaihtaa.
 
Itsellä 2019 530e sedan ja ainoa huono puoli on sähkökantama. Itseäni se ei enää haittaa sillä pelkästään korkeajänniteakuston tuoma käytettävyys ja mukavuus on erinomainen (viilentää kesällä, lämmittää talvella). Korkeajänniteakun takuu on 6 vuotta / 100 000km muistaakseni BMW:n plugarreissa. Ainahan autoa hankkiessa on riskejä, mutta erittäin epätodennäköistä on sen osuminen sinun kohdalle. Jos ne akut olisivat vialliset, niin ne olisivat menneet jo tuossa 6v/100tkm ajossa. En itse suuremmin huolestuisi korkeajänniteakustosta.

Mikä vuosimalli kyseessä ja paljonko kilometrejä? Jos haluat mielenrauhaa, niin käytä autotohtorilla tai vastaavassa tarkastettavana (n. 100 EUR). Myyjän kanssa tästä voi keskustsella. Jos sitten ostat esim. oikeasta autoliikkestä, niin heillä saattaa olla omia tarkastuksia tehtynä ja tarjoavat tietyn takuun autolle. Mistä meinaat ostaa auton? Jos kysessä on alle 2-4 vuotias yksilö, niin kysy SOS-järjestelmän akusta onko se vaihdettu. Nimittäin se happanee 1-6 vuoden kuluessa ja maksaa töineen n. 300-500 euroa vaihtaa.
Kiitos kattavasta vastauksesta. Tällä hetkellä budjettiin osuisi tuollaiset ~80-100tkm ajetut 2017-2018 mallit. Näistä pääosin akkutakuu rauennut. Ihan liikkeestä tarkoitus ostaa. Hyvä tipsi toi SOS-järjestelmä. Mua ei niin noi kilometritkaan pelota kun osa niistä on kuitenkin sähköllä ajettu vai onko tämä väärä ajattelutapa?
 
Kiitos kattavasta vastauksesta. Tällä hetkellä budjettiin osuisi tuollaiset ~80-100tkm ajetut 2017-2018 mallit. Näistä pääosin akkutakuu rauennut. Ihan liikkeestä tarkoitus ostaa. Hyvä tipsi toi SOS-järjestelmä. Mua ei niin noi kilometritkaan pelota kun osa niistä on kuitenkin sähköllä ajettu vai onko tämä väärä ajattelutapa?

En ole varma mitä tarkoitat tuolla "väärällä ajattelutavalla". Varmasti ihan toimivia ja huolettomia autoja kyseessä. Itse kyllä lämpimästi suosittelisin ostamaan sellaisen liikkeen tarjoaman "takuun" 2v/40tkm tms. Maksaa varmaan tuhat euroa mikä on aika pieni hinta mielenrauhasta pariksi vuodeksi. BMW tarjoaa esim. https://www.bmw.fi/fi/aiheet/tuotteet-tarjoukset/premium-selection-vaihtoautot.html
Tietysti kannattaa pitää huoli ja varmistaa, että kaikki valmistajan määräaikashuollot yms. on tehty ajoissa. Muita perusjuttuja esim. onko vanteet alkuperäiset valmistajan vai ei. Paljonko on kulutuspintaa renkaissa ihan mittaamalla ettei tarvitse heti ensi kaudeksi ostaa uutta settiä.
 
  • Tykkää
Reactions: ip3
En ole varma mitä tarkoitat tuolla "väärällä ajattelutavalla". Varmasti ihan toimivia ja huolettomia autoja kyseessä. Itse kyllä lämpimästi suosittelisin ostamaan sellaisen liikkeen tarjoaman "takuun" 2v/40tkm tms. Maksaa varmaan tuhat euroa mikä on aika pieni hinta mielenrauhasta pariksi vuodeksi. BMW tarjoaa esim. https://www.bmw.fi/fi/aiheet/tuotteet-tarjoukset/premium-selection-vaihtoautot.html
Tietysti kannattaa pitää huoli ja varmistaa, että kaikki valmistajan määräaikashuollot yms. on tehty ajoissa. Muita perusjuttuja esim. onko vanteet alkuperäiset valmistajan vai ei. Paljonko on kulutuspintaa renkaissa ihan mittaamalla ettei tarvitse heti ensi kaudeksi ostaa uutta settiä.
Mitäs tuo takuu oikein kattaa käytännössä? Katsoin nuo ehdot ja takuun ulkopuolelle jäävä lista oli melko kattava
 
Kun toiveessa olisi mahdollisuuksien mukaan ensi vuonna hakkia ensimmäinen hybridi katumaasturi niin Volvo ollut mukana omalla listalla harkittavista asutoista.
Kaipa niitä edelleen saa sen 5 vuotta. Lopettivat vain kehityksen eivätkä valmistusta. Turhaa noihin hybrideihin on erityisemmin panostaa kun ei niitä voi myyda kuin vuoteen 2034 asti. Ja oliko Volvolla lupaus että 2030 loppyy hybridien myynti niin kovin lyhyeksi olisi jääneet tuetekehityksen hedelmät.
 
Kaipa niitä edelleen saa sen 5 vuotta. Lopettivat vain kehityksen eivätkä valmistusta. Turhaa noihin hybrideihin on erityisemmin panostaa kun ei niitä voi myyda kuin vuoteen 2034 asti. Ja oliko Volvolla lupaus että 2030 loppyy hybridien myynti niin kovin lyhyeksi olisi jääneet tuetekehityksen hedelmät.
Jos uutisen tulkitsee niin että uusia mallijulkistuksia ei tule, saati uusia hybriditegnologia esittelyjä, niin ihan odotettua, yhtiö jo aikoja sitten ilmoittanut polttisten kehityksen lopettamisen, ja panostavan sähkiksiin, niin resurssien tuhlausta.
Joidenkin Volvo faneja voi pohdituttaa miten nytky hybridimalliston "kehitys" jatkuu, jäädytetäänkö se kokonaan, ehkä jotain tuotanto , komponentti optimointia, ettei kannata odottaa edes pieniä akkupäivityksiä.

Sähköistouhun kehityksestä riippuen en ylläty jos yhtiö supistaa hybridi tarjontaa ripeästi.
kun ei niitä voi myyda kuin vuoteen 2034 asti.
Ensin mietin että miten niin, ilmeisesti tuossa ajattelet EU liikenteen päästöjen leikkauksia, mutta ei kai sekään uutisenmukaan tarkoita hybridien totaalikieltoa edes EU alueella. Eli ne tegnologia kiellot poistumassa ja muuttumassa tegnologia neutraaliksi, eli jos polttis on päästötön , ei fosiilisi, niin ei välttämättä kieltolistalla.(* Ei tietenkään Volvo autojen kiinnostuksen kohde, vaan panostavat akkusähköön.

Volvo toimii muillakin markkinoilla kuin EU, mutta sen muutkin tärkeät markkinat pyrkii päästövähennyksiin, ja toki yhtiö haluaa brändätä itseään puhtaana.


(*
Voisi kuvitella että henkilautoissa hybridit ne missä puhtaan polttoaineet esiintyisi.
 
Eli ne tegnologia kiellot poistumassa ja muuttumassa tegnologia neutraaliksi, eli jos polttis on päästötön , ei fosiilisi, niin ei välttämättä kieltolistalla.(
Olen kovinkin pessimistinen uskomaan että voisi tulla mitään synteettistä polttoainetta jota voitaisiin tehdä niin halvalla että siitä kukaan haluaisi ostaa uuden auton joka sitä käyttäisi vuonna 2035.
 
Mitäs tuo takuu oikein kattaa käytännössä? Katsoin nuo ehdot ja takuun ulkopuolelle jäävä lista oli melko kattava

Tämä selviää painelemalla lähimpään em. takuuta tarjoavaan liikkeeseen. Juuri mikään takuu ei kata tämmöisiä asioita kuten kuluvia osia tai omistajan virheitä:

Takuu ei kata seuraavia kohteita:

• lasit, lamput ja lyhdyt
• iskunvaimentimet
• jälkiasennetut varusteet
• rakennemuutokset ja niistä aiheutuneet vauriot
• määräaikaishuolloissa vaihdettavat osat
• kaikki normaaliin kulumiseen kuuluvat korjaukset kuten esim. jarrupalat ja -levyt, kytkin, akselitiivisteet, pakoputkisto ja katalysaattori
• kolarivauriot/henkilövahingot
• huolimattomuudesta, tuottamuksellisuudesta tai muusta tuotteen väärinkäytöstä aiheutuneet vauriot
• viat, jotka johtuvat auton luvattomasta käytöstä, anastamisesta tai jotka ilmenevät tällaisen käytön aikana
• viat, jotka johtuvat tapaturmasta tai liikennevahingosta
• osien aiheettoman vaihdon, virheellisten korjaustoimenpiteiden tai niiden säätöjen seuraukset
• ulkopuolisten tahojen aiheuttamat vahingot
• poikkeuksellisen luonnonilmiön aiheuttamat vahingot kuten esim. tulvaveden aiheuttamat vahingot
• korroosion aiheuttamat vahingot
• autoa, jota käytetään ammattimaisesti esim. vuokraustoiminnassa, lähettinä tai jakeluautona, autokouluautona, hinauksessa tai taksina tai hälytysajoneuvona
• autoa, jota käytetään muussa kuin normaalissa liikenteessä, kuten rataharjoittelussa, autokilpailuissa tai siihen liittyvässä toiminnassa ja muussa ei yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetulla alueella
• vianmääritys, jonka yhteydessä ei todeta takuun piiriin kuuluvaa vikaa
• takuukorjauksen auton käyvän arvon ylittävä osuus
• auton ohjelmointia eikä komponenttien kustannuksia, sekä auton toiminnoissa ja/tai tiedostoissa tapahtuvia muutoksia
• viat, jotka johtuvat sotatoimista, mellakoista, luonnonvoimista ja muista ylivoimaiseen esteeseen rinnastettavista seikoista tai jotka ilmenevät ko. tapahtumien aikana
• valmistajan huolto-ohjelman mukaisten määräaikaishuoltojen tai tarkastusajankohtien laiminlyönneistä johtuvia vikoja
• viat, mitkä eivät ole todettavissa auton valmistajan diagnosointiohjeiden mukaan


Eli oikeasti tuo takuu kattaa todella paljon "uuden auton takuun" kaltaisia vikaantuvia osia, komponenttejä ym. Käytännössä kaiken hybridiajoneuvojen "riskialttiin tekniikan".
 
  • Tykkää
Reactions: ip3
Volvo lopettaa hybridien kehityksen... :cry:
Kun toiveessa olisi mahdollisuuksien mukaan ensi vuonna hakkia ensimmäinen hybridi katumaasturi niin Volvo ollut mukana omalla listalla harkittavista asutoista.
Kaipa niitä edelleen saa sen 5 vuotta. Lopettivat vain kehityksen eivätkä valmistusta. Turhaa noihin hybrideihin on erityisemmin panostaa kun ei niitä voi myyda kuin vuoteen 2034 asti. Ja oliko Volvolla lupaus että 2030 loppyy hybridien myynti niin kovin lyhyeksi olisi jääneet tuetekehityksen hedelmät.

Joo, vaikea kuvitella että vaikuttaa ensi vuonna myytäviin malleihin mitenkään.
 
Olen kovinkin pessimistinen uskomaan että voisi tulla mitään synteettistä polttoainetta jota voitaisiin tehdä niin halvalla että siitä kukaan haluaisi ostaa uuden auton joka sitä käyttäisi vuonna 2035.
Tuohon on aikaa, ja samaa mieltä että en suuresti usko siihen että siihen menessä tulisi halpaa päästötöntä polttoainetta. Paine on toki kova, niissä polttiskäytöissä joissa nykyakku systeemi on kallis/huono.

Jos päästöneutraalia polttoainetta on tuollon viiden euron hintaa (nykyrahassa verrattuna fosiili yksikkö), niin autoissa lataushybridi voisi olla se ympäristö jos jossain.. esim sarjalataushybridinä. ehkä markkinointo jonain kantamanlisääjänä.
 
Mitäs tuo takuu oikein kattaa käytännössä? Katsoin nuo ehdot ja takuun ulkopuolelle jäävä lista oli melko kattava

Kuten alla listattu kattavasti..

Tämä selviää painelemalla lähimpään em. takuuta tarjoavaan liikkeeseen. Juuri mikään takuu ei kata tämmöisiä asioita kuten kuluvia osia tai omistajan virheitä:

Takuu ei kata seuraavia kohteita:

• lasit, lamput ja lyhdyt
• iskunvaimentimet
• jälkiasennetut varusteet
• rakennemuutokset ja niistä aiheutuneet vauriot
• määräaikaishuolloissa vaihdettavat osat
• kaikki normaaliin kulumiseen kuuluvat korjaukset kuten esim. jarrupalat ja -levyt, kytkin, akselitiivisteet, pakoputkisto ja katalysaattori
• kolarivauriot/henkilövahingot
• huolimattomuudesta, tuottamuksellisuudesta tai muusta tuotteen väärinkäytöstä aiheutuneet vauriot
• viat, jotka johtuvat auton luvattomasta käytöstä, anastamisesta tai jotka ilmenevät tällaisen käytön aikana
• viat, jotka johtuvat tapaturmasta tai liikennevahingosta
• osien aiheettoman vaihdon, virheellisten korjaustoimenpiteiden tai niiden säätöjen seuraukset
• ulkopuolisten tahojen aiheuttamat vahingot
• poikkeuksellisen luonnonilmiön aiheuttamat vahingot kuten esim. tulvaveden aiheuttamat vahingot
• korroosion aiheuttamat vahingot
• autoa, jota käytetään ammattimaisesti esim. vuokraustoiminnassa, lähettinä tai jakeluautona, autokouluautona, hinauksessa tai taksina tai hälytysajoneuvona
• autoa, jota käytetään muussa kuin normaalissa liikenteessä, kuten rataharjoittelussa, autokilpailuissa tai siihen liittyvässä toiminnassa ja muussa ei yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetulla alueella
• vianmääritys, jonka yhteydessä ei todeta takuun piiriin kuuluvaa vikaa
• takuukorjauksen auton käyvän arvon ylittävä osuus
• auton ohjelmointia eikä komponenttien kustannuksia, sekä auton toiminnoissa ja/tai tiedostoissa tapahtuvia muutoksia
• viat, jotka johtuvat sotatoimista, mellakoista, luonnonvoimista ja muista ylivoimaiseen esteeseen rinnastettavista seikoista tai jotka ilmenevät ko. tapahtumien aikana
• valmistajan huolto-ohjelman mukaisten määräaikaishuoltojen tai tarkastusajankohtien laiminlyönneistä johtuvia vikoja
• viat, mitkä eivät ole todettavissa auton valmistajan diagnosointiohjeiden mukaan


Eli oikeasti tuo takuu kattaa todella paljon "uuden auton takuun" kaltaisia vikaantuvia osia, komponenttejä ym. Käytännössä kaiken hybridiajoneuvojen "riskialttiin tekniikan".

Kannattaa muistaa, että olet ostamassa käytettyä autoa. Siihen voi tulla vikoja ja ne saattavat mennä omasta pussista joko kokonaan TAI osittain. Näissäkin ostajana, sinun, tulee itse oikeasti lukea tarjotut dokumentit ja kysyä epäselvät kohdat myyjältä sitten! Ei kannata silti liikoja mielestäni pelästyä, kun pitää vain reaaliteetit muistissa. Kaikestahan voi aina liikkeen kanssa sitten neuvotella ja myyjällä on virhevastuu. Nopealla googlella löytyi esim. tälläistä:


Sitten muista myös, että yleensä n. 100tkm tulee isompi määräaikaishuolto joihinkin autoihin. Tulevat huollot kannattaa selvittää! Itse en usko että esim. 80tkm ajetun BMW 330e vm. 2018 kanssa tulee olemaan isompia ongelmia. Minulla tosin ei ole kristallipalloa, josta ennustaa tulevaisuutta, joten caveat emptor. :)
 
Joo, vaikea kuvitella että vaikuttaa ensi vuonna myytäviin malleihin mitenkään.
Ei varmaankaan vaikuta mytäviin malleihin, mutta korjausosien saanti ja jällenmyyntiarvo ovat myös aspekteja joita mietittävä hankinnassa...

Ku ei noita hybridi katumaasturi-malleja tunnu liika olevan...
Ja meille katumaasturi (nyt Nissan Qashqai +2 alla) on vaatimus...
 
Ei tartte osien saatavuutta miettiä ellet aio vuosikymmeniä pitää samaa autoa. :joy:
 
Ei varmaankaan vaikuta mytäviin malleihin, mutta korjausosien saanti ja jällenmyyntiarvo ovat myös aspekteja joita mietittävä hankinnassa...

Ku ei noita hybridi katumaasturi-malleja tunnu liika olevan...
Ja meille katumaasturi (nyt Nissan Qashqai +2 alla) on vaatimus...

Kuka ottaa auton hankinnan yhteydessä huomioon korjausosien saatavuuden? "Paljonkos tällä on hintaa.. jaajaa. Montako vuotta on vielä uusia B-pilareita saatavilla?"
 
Volvo lopettaa hybridien kehityksen... :cry:
Kun toiveessa olisi mahdollisuuksien mukaan ensi vuonna hakkia ensimmäinen hybridi katumaasturi niin Volvo ollut mukana omalla listalla harkittavista asutoista.

Eikai nyt olekaan enää juuri mitään syytä mennä hankkimaan plugaria uutena? Suoraan täyssähköön vaan.
 
Ei varmaankaan vaikuta mytäviin malleihin, mutta korjausosien saanti ja jällenmyyntiarvo ovat myös aspekteja joita mietittävä hankinnassa...
Jos selailee noita automalleja jotka ovat poistuneet myynnistä ja myös niitä joissa on valmistajat kaatuneet/lopattaneet, niin kilpailijat voivat lyödä , joo se lopettaa polttikset ja kohta hybridit, ei niihin saa osiakaan. Tässä olisi laatu stellantis meillä homma toimii...

Volvo autota vaihtaneet pariinkertaan omistajaa ja nykyinenkin jo kohtuu pitkään, katsoisin miten se on hoitanut hommansa tähänasti, ja plussana pidän että pohjoismaissa aika isoa markkinaosuutta, je en pidä varosien kannalta negatiivisena jos mallisto jäätyy ja sillä mennään loppuun asti.

Hybridin jälleenmyynti arvo lähempänä 2030, niin se on mysteeri, polttiksen voittaa jos malliyksilössä ei ole mitään miinoja. Mutta kuka tuolloin haluaa auton jota kallisylläpitää, joka vei sähköä paljon ja yhdellä latauksella pääsee 40km, jos sitäkään. Ehkä se markkina on venäjällä, joten siitä kiinni onko poikotteja purettu , kiinalainen Volvo ehkä suostuu huoltaan ne.
 
Eikai nyt olekaan enää juuri mitään syytä mennä hankkimaan plugaria uutena? Suoraan täyssähköön vaan.

Uutena tai käytettynä....
Toki täyssäkäri voisi olla mukavaa mutta ku tehdään vuosiittain useampia pitkiä matkoja ja latausasemia ei kaikkialla ole hyvin saatavilla (esim ruotsissa jossa useinkin käymme - oli moinen autokunta myöhästynyt laivasta ku puolimatkan latasuasemat olikin varattuja... Ja oma veli joka saksassa asuu totesi saatavuudesta kesällä ihan samaa saksanmaalta... )

Niin ja se peräkärrykin on aina joskus mukana (Tosin tässä tilanne täyssäkäreiden osalta merkittävästi parantunut viimeisen parin vuoden aikana mitä lukenut)
 
Uutena tai käytettynä....
Toki täyssäkäri voisi olla mukavaa mutta ku tehdään vuosiittain useampia pitkiä matkoja ja latausasemia ei kaikkialla ole hyvin saatavilla (esim ruotsissa jossa useinkin käymme - oli moinen autokunta myöhästynyt laivasta ku puolimatkan latasuasemat olikin varattuja... Ja oma veli joka saksassa asuu totesi saatavuudesta kesällä ihan samaa saksanmaalta... )

Niin ja se peräkärrykin on aina joskus mukana (Tosin tässä tilanne täyssäkäreiden osalta merkittävästi parantunut viimeisen parin vuoden aikana mitä lukenut)
Samaa mieltä.
Pitkät matka joissa ei halua vietellä aikaa latauksessa, matka joissa ei tyydyttävää latausverkostoa , ja jos autonvaihto ajankohtainen, niin ei kyllä täyssähkökohteita. Vielä sitä peräkärryä pitäisi vedellä pidempään. Jos noiden lisäksi se pääasiallinen arkiajo on lyhyttä ja sellaista että voi ajaa merkittävän osan sähköllä, niin alkaa olemaan sitä lataushybridin ydinkohderyhmää.
Jos ei pääse lataussähköä paljoa hyödyntää, niin ei se plugarikaan ole se juttu, toki ei sitä tarvi vältellä jos siitä ei joudu maksaan. Jälleen myyntiarvoon voi vaikuttaa, mutta se on niin sumuista ja vaatis onnea valinnassa.
Niin ja se peräkärrykin on aina joskus mukana (Tosin tässä tilanne täyssäkäreiden osalta merkittävästi parantunut viimeisen parin vuoden aikana mitä lukenut)
Jos niitä satunnaisia lyhyitä kaatopaikka ja rautakauppa keikkoja, niin osassa sähkiksiä ihan riittävät paukut. Jos pitäisi etelästä mukana viedä moottorikelkka sinne pohjoisruotsiin, niin pitää kyllä jotain tekemistä keksiälätauasemille, ja reitti suunnitella varmaksi riittävän asemaverkon suhteen.
 
Eikai nyt olekaan enää juuri mitään syytä mennä hankkimaan plugaria uutena? Suoraan täyssähköön vaan.
Onhan tähän monia syitä, esimerkiksi se ettei sopivaa täyssähkömallia ole saatavilla. Ferrarinkin ostaja tyytymään plugariin, kun täyssähkömalleja ei ole saatavana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom