Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 949
Maistiaisia uudesta Priuksesta:. Jutussakin mainitaan että menty muoto edellä, ei aerodynamiikka. Ilmankos ovat saaneet jotain rotia tuohonkin autoon.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Alkupään 530e:ssä oli 9,2/7,4 kWh.
Puhuit:

”Nämä kaikki ominaisuudet siis jo 1st gen BMW plugarissa ihan naurettavan pienikokoisella akustolla (9,2kwh brutto - 7,4kwh netto)”

Joten oletin sinun tarkoittavan bemareita ylipäätään, eikä pelkästään vitossarjaa.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
UPEA BMW lämmittää kabiinin sähköllä lämpöiseksi. Lämpeää muuten aika monta kertaa ripeämmin kuin webastolla tuhnuttaminen.
UPEA BMW sallii kabiinin lämmittämisen sähköllä vaikka auto ei olisi latausjohdossa kiinni. Ainoa rajoittava tekijä akuston varaustaso.
UPEA BMW mahdollistaa akuston varaustilan "säilyttämisen" tai ajonaikaisen lataamisen 10% portaissa välillä 20 -> 100%. Esimerkiksi juurikin töistä lähtöä varten.

-Nämä kaikki ominaisuudet siis jo 1st gen BMW plugarissa ihan naurettavan pienikokoisella akustolla (9,2kwh brutto - 7,4kwh netto). Uudemmissa vieläkin monipuolisempia mahdollisuuksia, kuten aiemmin mainittu sähköakustolla moottoriöljyjen esilämmittäminen.

Tuossa on ainakin kaksi aivan lyömätöntä ominaisuutta. Ominaisuuksia jotka vuosi sitten 1. plugariautoa hankkiessani kuvittelin olevan itsestäänselvyyksiä plugareissa, mutta itseasiassa ovatkin melko harvassa.

Pelkästään em. ominaisuuksien vuoksi näyttää vahvasti siltä, että seuraavakin plugari tulee olemaan bemarilta :)
Eli samat mitä tekee VAG. Ja on tehnyt jo pitkään. Onneksi esim. Volvolle tämä on täysin mahdoton konsepti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
835
Noniin, nyt on Mazda CX-60 ollut käytössä 2 viikkoa ja n. 500km ajeltu, pääsääntöisesti n. 20km kertamatkoja töihin ja kauppaan. Edellinen auto oli Volvo XC-60 lataushybridi, johon olin kyllä tyytyväinen, mutta parempi korkotarjous ja takuun umpeutuminen ajoivat vaihtamaan autoa. Voisin listata omia kokemuksia ihan plussien ja miinuksien muodossa, mitä nyt ehtinyt tähän mennessä kertymään.

Plussat:
-Ulkonäkö. Hillitty, ei näytä avaruussukkulalta, vaan enemmänkin klassiselta autolta. Mazdan muotoilo muutenkin sopinut pidemmän aikaan omaan silmään.
-Varustelun yksinkertaisuus ja kattavat vakiovarusteet. Eli Suomessa kolme eri varustelutasoa ja kolme lisävarustepakettia, yksinkertaista ja helpottanee jälleenmyyntiä.
-Riittävästi tehoa ilman turboa, moottorin äänimaailmaan perehdytty ja auto tuntuu sopivan sporttiselta tarvittaessa, vaikka isohko onkin.
-Mittariston selkeys ja keskinäytön hallintalaitteet. Toimivat mielestäni hyvin ja ovat selkeitä käyttää.
-Tilaa riittävästi, edessä, takana ja tavaratilakin ok.
-EV -ajotila pysyy hyvin päällä ja polttis ei ole kertaakaan vielä hurahtanut päälle, jos ei ole itse asettanut.
-Vetokyky 2500kg jarrullisella vaunulla.
-Kaukovaloautomatiikka tuntuu toimivan toivotusti ja muutenkin valot mielestäni ihan ok.
-Neliveto toimii pelkällä sähköllä.

Miinukset:
-Suurin miinus tulee erikoisesta äänestä, kuin ajaisi takaikkunat auki tai esim. manuaalivaihteisella autolla suurimmalla vaihteella "liian hitaasti". Tämä ongelma on ainoastaan sidonnainen vauhtiin ja se esiintyy välillä 50-75km/h. Samaa ongelmaa on todettu ympäri maailmaa ja jotain korjauksia ehdoteltu, vielä ei ilmeisesti tarkkaan tiedetä, mistä tuo ääni tulee. Voi olla vaihdelaatikko/kardaaniakseli/tasauspyörästö/renkaat jnejne. Tämän äänen vuoksi auto meneekin jälleenmyyjälle tutkittavaksi 30.1. Ääni on mielestäni selkeä, matala, "vibraava", jota ei tämän hintaisessa autossa tulisi esiintyä.
-Jousitus/alusta on melko jäykkä.
-Ohjaus myös hieman jäykän puoleinen.
-Sähkömoottori pitää jonkin verran ääntä pienemmissä nopeuksissa ja vaihteiden valitseminen ei kovin pehmeää ole, tämä saattaa kyllä ajan saatossa parantua, kun laatikko jatkuvasti oppii.
-Ovissa ei riittävästi äänieristystä, oven kun lyö kiinni, niin ontto kaiku/kumina vain jää. Volvossa selvästi parempi. Lisäksi pyöränkoteloinnissa toivomisen varaa, eli kaikki renkaisiin tarttuneet kivet pitävät suurta ääntä lennellessään pitkin pyöränkotelointia. Volvossa taisi olla jotakin mattoa tjsp eikä vastaavaa "ongelmaa".
-Sähköllä pääsee n. 0 asteessa nyt ~42km, valmistaja lupaa optimioloissa 63km. Reserviin tuntuu jäävän sähköä aina n. 18-22%, jolloin polttis käynnistyy. Tämä toki taitaa monella muullakin valmistajalla näin olla. Lämpimillä keleillä sitten auto ilmeisesti päästää varaustason alemmas.
-Kuljettajan puolen sivupeili tärisee, kun nopeutta yli 80km/h.
-Penkit ihan mukavat istua, mutta ei reisitukea saatavilla.
-Keyless entry ei toimi takaovissa, eli pitää ensin avata/koskea etuoven kahvaan, mikäli haluaa oven näin avata. Usein heittäisin esim. salikassin takapenkille, mutta eipä vain toimikaan niin.

Tuossa nyt muutamia huomioita tähän saakka. Auto maksoi ~65 000€. Tällä kokemuksella en välttämättä tilaisi uudelleen ainakaan samalla hinnalla. Mielestäni tässä on nyt n. 5000 - 8000€ ilmaa ottaen laadun huomioon. Volvo oli kyllä selvästi astetta hiotumpi ja viimeistellympi, toki se on valmistanut XC-60 mallia jo pidempään ja plugaritkin taisi tulla jo 2017? Vähän jää sellainen betatestaajan fiilis nyt tähän asti. Toki jos huolto ja Mazda ottaa asiakseen näitä korjailla, niin helpottaa vähän kitkeryyttä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Noniin, nyt on Mazda CX-60 ollut käytössä 2 viikkoa ja n. 500km ajeltu, pääsääntöisesti n. 20km kertamatkoja töihin ja kauppaan. Edellinen auto oli Volvo XC-60 lataushybridi, johon olin kyllä tyytyväinen, mutta parempi korkotarjous ja takuun umpeutuminen ajoivat vaihtamaan autoa. Voisin listata omia kokemuksia ihan plussien ja miinuksien muodossa, mitä nyt ehtinyt tähän mennessä kertymään.

Plussat:
-Ulkonäkö. Hillitty, ei näytä avaruussukkulalta, vaan enemmänkin klassiselta autolta. Mazdan muotoilo muutenkin sopinut pidemmän aikaan omaan silmään.
-Varustelun yksinkertaisuus ja kattavat vakiovarusteet. Eli Suomessa kolme eri varustelutasoa ja kolme lisävarustepakettia, yksinkertaista ja helpottanee jälleenmyyntiä.
-Riittävästi tehoa ilman turboa, moottorin äänimaailmaan perehdytty ja auto tuntuu sopivan sporttiselta tarvittaessa, vaikka isohko onkin.
-Mittariston selkeys ja keskinäytön hallintalaitteet. Toimivat mielestäni hyvin ja ovat selkeitä käyttää.
-Tilaa riittävästi, edessä, takana ja tavaratilakin ok.
-EV -ajotila pysyy hyvin päällä ja polttis ei ole kertaakaan vielä hurahtanut päälle, jos ei ole itse asettanut.
-Vetokyky 2500kg jarrullisella vaunulla.
-Kaukovaloautomatiikka tuntuu toimivan toivotusti ja muutenkin valot mielestäni ihan ok.
-Neliveto toimii pelkällä sähköllä.

Miinukset:
-Suurin miinus tulee erikoisesta äänestä, kuin ajaisi takaikkunat auki tai esim. manuaalivaihteisella autolla suurimmalla vaihteella "liian hitaasti". Tämä ongelma on ainoastaan sidonnainen vauhtiin ja se esiintyy välillä 50-75km/h. Samaa ongelmaa on todettu ympäri maailmaa ja jotain korjauksia ehdoteltu, vielä ei ilmeisesti tarkkaan tiedetä, mistä tuo ääni tulee. Voi olla vaihdelaatikko/kardaaniakseli/tasauspyörästö/renkaat jnejne. Tämän äänen vuoksi auto meneekin jälleenmyyjälle tutkittavaksi 30.1. Ääni on mielestäni selkeä, matala, "vibraava", jota ei tämän hintaisessa autossa tulisi esiintyä.
-Jousitus/alusta on melko jäykkä.
-Ohjaus myös hieman jäykän puoleinen.
-Sähkömoottori pitää jonkin verran ääntä pienemmissä nopeuksissa ja vaihteiden valitseminen ei kovin pehmeää ole, tämä saattaa kyllä ajan saatossa parantua, kun laatikko jatkuvasti oppii.
-Ovissa ei riittävästi äänieristystä, oven kun lyö kiinni, niin ontto kaiku/kumina vain jää. Volvossa selvästi parempi. Lisäksi pyöränkoteloinnissa toivomisen varaa, eli kaikki renkaisiin tarttuneet kivet pitävät suurta ääntä lennellessään pitkin pyöränkotelointia. Volvossa taisi olla jotakin mattoa tjsp eikä vastaavaa "ongelmaa".
-Sähköllä pääsee n. 0 asteessa nyt ~42km, valmistaja lupaa optimioloissa 63km. Reserviin tuntuu jäävän sähköä aina n. 18-22%, jolloin polttis käynnistyy. Tämä toki taitaa monella muullakin valmistajalla näin olla. Lämpimillä keleillä sitten auto ilmeisesti päästää varaustason alemmas.
-Kuljettajan puolen sivupeili tärisee, kun nopeutta yli 80km/h.
-Penkit ihan mukavat istua, mutta ei reisitukea saatavilla.
-Keyless entry ei toimi takaovissa, eli pitää ensin avata/koskea etuoven kahvaan, mikäli haluaa oven näin avata. Usein heittäisin esim. salikassin takapenkille, mutta eipä vain toimikaan niin.

Tuossa nyt muutamia huomioita tähän saakka. Auto maksoi ~65 000€. Tällä kokemuksella en välttämättä tilaisi uudelleen ainakaan samalla hinnalla. Mielestäni tässä on nyt n. 5000 - 8000€ ilmaa ottaen laadun huomioon. Volvo oli kyllä selvästi astetta hiotumpi ja viimeistellympi, toki se on valmistanut XC-60 mallia jo pidempään ja plugaritkin taisi tulla jo 2017? Vähän jää sellainen betatestaajan fiilis nyt tähän asti. Toki jos huolto ja Mazda ottaa asiakseen näitä korjailla, niin helpottaa vähän kitkeryyttä.
Mazda kyllä osaa tehdä hienoja autoja ulkonäöllisesti. Mutta koska Volvo XC-60 on sen verran hieno ja laadukaskin, niin pieni riski tuo uuden osto. Kai se takuun umpeutuminenkin on riski, riippuen toki, että miten pitkä se Volvon takuu olisi ollut. Ja koska takuun loppuminen on jo huomioitu auton hinnassa muutenkin. Joskus ennen koeajoin jonkun T8 Volvon ja hybrininä tehoa on varmasti riittävästi. Voisi tuon Mazdankin käydä joskus kurkkaamassa, koska aivan vieras auto kumminkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
835
Mazda kyllä osaa tehdä hienoja autoja ulkonäöllisesti. Mutta koska Volvo XC-60 on sen verran hieno ja laadukaskin, niin pieni riski tuo uuden osto. Kai se takuun umpeutuminenkin on riski, riippuen toki, että miten pitkä se Volvon takuu olisi ollut. Ja koska takuun loppuminen on jo huomioitu auton hinnassa muutenkin. Joskus ennen koeajoin jonkun T8 Volvon ja hybrininä tehoa on varmasti riittävästi. Voisi tuon Mazdankin käydä joskus kurkkaamassa, koska aivan vieras auto kumminkin.
Näinhän se menee. Oli kyllä tietoinenkin "riski", kun sopimuksen tein. Eli tiedossa oli jo alun perinkin, että laadullisesti tullaan hieman alaspäin. Volvo kuitenkin ajettavuudeltaan mainio. Volvo oli siis vm 2019, ajettu 161 300km ja hybridijärjestelmän takuu loppuu siis tuohon(8v tai 160 000km). Eli "normitakuu" oli jo aiemmin mennyt, eikä se niin stressannut. Lähinnä tuon hybridipuolen takia hieman jännitti, ovat niin kalliita remontteja sitten ilman takuuta. Lisäksi auto oli tuotu Ruotsista, joka tuskin ainakaan selkeyttää takuuasioita. Toki tuskin olisin saanut samaa 0,53% todellista vuosikorkoa moneen muuhun siinä kohtaa ja vaihdolla oli jkv kiire. Täyssähkö olisi tullut varmasti tilattua, ehkä KIA EV6, mutta toimitusajat olivat kohtuuttomat, seuraavaksi sitten hyvin todennäköisesti täyssähköä alle.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Itsellä 20' oleva 2.0 corolla jossa webasto ja vissiin 55Ah redtop optima. Ekan talven oli jollain muulla käytössä. Itsellä kanssa akku tuntuu olevan aika finaalissa kun webastoa ei pahemmin voi käyttää kun tippuu jännite jo niin alas, että webasto vetää pelin poikki. Tällöin jännite 11.3V. Auto kyllä lähtee käyntiin vielä hyvin tuollakin jännitteellä. Onko muka niin, että näissä tuppaa tuo jännite tippuvan. Tässä 2.0 litran versiossa tuo 12V akku on vielä takakontissa joten se latautuu paljon huonommin kun ei oikein lämpene talvella.
Oon kanssa miettinyt akun vaihtoa... pitäisi vähän huollossa kysellä, että mitä onko tää ihan normaalia tosiaan että tippuu hyvin alas jännitteet vaikka ei webastoa käyttäisikään ja auto seisoo muutaman päivän.
Tämmöinen voisi olla ratkaisu: Arctic Battery Heater akkulämmitin AGM-akuille
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
546
Lainaus artikkelista: "Koska sähköä jauhava wankel ei pyöritä pyöriä, voi se käydä tasaisesti juuri noilla kierrosalueilla, joilla se on taloudellisimmillaan. Kiertomäntämoottoriksi pienet kierrokset tekevät moottorista myös sähköistettyyn autoon sopivasti erittäin hiljaisen ja hyvin tasakäyntisen. "

Ei siis vakio kierrosnopeus, mutta kun akku on välissä puskurina niin polttista voi kuitenkin käyttää tavallista tasaisemmin. Jos tuo ei eläisi yhtään esim. ajonopeuden mukana niin se johtaisi käytännössä siihen että pienen akun lataussyklejä tuhlattaisiin melko turhaan.
Ainakin englannin kielisissä press releaseissa sanotaan rangen kasvavan (pienentyneen) 17 kwh akun + 50 litran bensatankin kanssa 600 km. Tästä voi tosiaan laskea hybridikulutukseksi 10 l/100. Omasta mielestä luokattoman huono, jopa verrattuna ensimmäisen generaation PHEV toteutuksiin.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
922
Ainakin englannin kielisissä press releaseissa sanotaan rangen kasvavan (pienentyneen) 17 kwh akun + 50 litran bensatankin kanssa 600 km. Tästä voi tosiaan laskea hybridikulutukseksi 10 l/100. Omasta mielestä luokattoman huono, jopa verrattuna ensimmäisen generaation PHEV toteutuksiin.
Löysin nopsalla googletuksella itsekkin tuon.
Mutta tuossa kannattaa huomioida että polttista ei välttämättä käytetä aina. Esim jos ajat 50km työmatkaa edestakaisin ja saat ladattua molemmissa päissä, niin sehän menee ilman polttiksen käynnistelyä.
Jos polttista käytetään vaikka joka kymmenennellä reissulla, niin pitkän aikavälin litraa/100km painuu melko alas.
Mutta jos lähtee pitkälle reissulle tyhjällä akulla eikä ole latauspaikkoja välillä niin onhan tuollainen 10L/100km kulutus luokattoman iso.
Olen kyllä aika skeptinen tuosta Mazdan ratkaisusta että tuleekohan menestymään tai kestämään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Näinhän se menee. Oli kyllä tietoinenkin "riski", kun sopimuksen tein. Eli tiedossa oli jo alun perinkin, että laadullisesti tullaan hieman alaspäin. Volvo kuitenkin ajettavuudeltaan mainio. Volvo oli siis vm 2019, ajettu 161 300km ja hybridijärjestelmän takuu loppuu siis tuohon(8v tai 160 000km). Eli "normitakuu" oli jo aiemmin mennyt, eikä se niin stressannut. Lähinnä tuon hybridipuolen takia hieman jännitti, ovat niin kalliita remontteja sitten ilman takuuta. Lisäksi auto oli tuotu Ruotsista, joka tuskin ainakaan selkeyttää takuuasioita. Toki tuskin olisin saanut samaa 0,53% todellista vuosikorkoa moneen muuhun siinä kohtaa ja vaihdolla oli jkv kiire. Täyssähkö olisi tullut varmasti tilattua, ehkä KIA EV6, mutta toimitusajat olivat kohtuuttomat, seuraavaksi sitten hyvin todennäköisesti täyssähköä alle.
Toivotaan että Mazdassa se äänen lähde löytyy jostain ja korjataan pois. Volvolla olikin ajettu 40tkm vuodessa, eli aika paljon. Tuossa omassa Model 3P:ssä vastaava 8 vuotta, mutta 192tkm (Long Range akku). Eli omalla ajolla tulee vuodet ensin täyteen (8/2020). Mazdan korko kyllä huiman pieni.

Itse miettinyt, että varmaan ajaisin riskillä tuon sähköpuolen 8 vuoden takuun ylikin. Jos vaan kolmonen toimii sinne asti ja ei löydy mitään auto uutuutta, joka sitten kiinnostaisi oikein paljon. Ennen olisi voinut olla ladattava hybridikin vaihtoehto, mutta ei oikein mitään sopivan hintaista löytynyt, kun ovat niin haluttuja. Pieni autovero varmasti yhtenä kannustimena.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
. Volvo oli kyllä selvästi astetta hiotumpi ja viimeistellympi, toki se on valmistanut XC-60 mallia jo pidempään ja plugaritkin taisi tulla jo 2017?
2013 on plugarit tulleet volvolle. Volvo oli ensimmäisten joukossa noita myymässä. Toki ne olivat vaan normidieseliin taka-akselille lisätty sähkömoottori ja akku, mutta ihan toimiva perusratkaisu.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
-Sähköllä pääsee n. 0 asteessa nyt ~42km, valmistaja lupaa optimioloissa 63km. Reserviin tuntuu jäävän sähköä aina n. 18-22%, jolloin polttis käynnistyy. Tämä toki taitaa monella muullakin valmistajalla näin olla. Lämpimillä keleillä sitten auto ilmeisesti päästää varaustason alemmas.
VAG päästää akun 1% ennen kuin polttis starttaa säästä, kelistä, lämpötilasta ja Kuun asennosta riippumatta. Tuossahan ei saa koko kapaa käytettyä ja varsinkin pakkasella viidesosan reservi on suoraan sanottuna perseestä?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
VAG päästää akun 1% ennen kuin polttis starttaa säästä, kelistä, lämpötilasta ja Kuun asennosta riippumatta. Tuossahan ei saa koko kapaa käytettyä ja varsinkin pakkasella viidesosan reservi on suoraan sanottuna perseestä?
Ehkä sillä minimitasolla haetaan sitä että sähkömoottorin suorituskyky pysyy riittävänä. Varsinkin hybridimoodissa joissain autoissa häviää merkittävä osa suorituskyvystä kun akku on tyhjä.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
Ehkä sillä minimitasolla haetaan sitä että sähkömoottorin suorituskyky pysyy riittävänä. Varsinkin hybridimoodissa joissain autoissa häviää merkittävä osa suorituskyvystä kun akku on tyhjä.
Tätä varten on se puskuri olemassa. En nyt muista mikä tuossa vaggineessa, oisko jotain 13kWh brutto ja joku 10-11kWh netto? Kyllä se pitää sen kilowatin kaksi siellä jemmassa, muttei todellakaan viidesosaa. Näin taitaa tehdä valtaosa hybrideistä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Tätä varten on se puskuri olemassa. En nyt muista mikä tuossa vaggineessa, oisko jotain 13kWh brutto ja joku 10-11kWh netto? Kyllä se pitää sen kilowatin kaksi siellä jemmassa, muttei todellakaan viidesosaa. Näin taitaa tehdä valtaosa hybrideistä.
11kwh akkuun viidesosa puskuria -> 13kwh. Eikö tuo nyt ole käytännössä suunnilleen sama asia?
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
11kwh akkuun viidesosa puskuria -> 13kwh. Eikö tuo nyt ole käytännössä suunnilleen sama asia?
Sillä erotuksella, etten tiedä onko siinä yläpäässä ja alapäässä puskuria (kuten sähköautoissakin), vai miten toimii. Käytännössä se akkumittari kuitenkin näyttää sen mitä pitää ja "nolla on nolla" eikä "20% = 0%".
 
Liittynyt
22.02.2018
Viestejä
290
Löysin nopsalla googletuksella itsekkin tuon.
Mutta tuossa kannattaa huomioida että polttista ei välttämättä käytetä aina. Esim jos ajat 50km työmatkaa edestakaisin ja saat ladattua molemmissa päissä, niin sehän menee ilman polttiksen käynnistelyä.
Jos polttista käytetään vaikka joka kymmenennellä reissulla, niin pitkän aikavälin litraa/100km painuu melko alas.
Mutta jos lähtee pitkälle reissulle tyhjällä akulla eikä ole latauspaikkoja välillä niin onhan tuollainen 10L/100km kulutus luokattoman iso.
Olen kyllä aika skeptinen tuosta Mazdan ratkaisusta että tuleekohan menestymään tai kestämään.
BMW 530e 2019 kuluttaa kaupunkiajossa pelkällä polttomoottorilla n. 10L/100km. Jos tuo Mazdan 10L/100km on kaupunkiajoa saatikka maantieajoa, niin on kyllä aiiiiiika paska.
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
1 373
BMW 530e 2019 kuluttaa kaupunkiajossa pelkällä polttomoottorilla n. 10L/100km. Jos tuo Mazdan 10L/100km on kaupunkiajoa saatikka maantieajoa, niin on kyllä aiiiiiika paska.
Ihme johtopäätöksiä taas. Nimeä toinen plugari, jonka hinta on alle 40k ja sähköinen yhdistetty WLTP -kantama 85km tai enemmän. Ei tule kilpailijat edes lähelle. Tuolla kulutuksella ei ole mitään merkitystä oikean ihmisen käytössä. Ei tuota Mazdaa ole tarkoitettu mihinkään 300km päivittäiseen työmatka-ajoon.
 
Liittynyt
22.02.2018
Viestejä
290
Ihme johtopäätöksiä taas. Nimeä toinen plugari, jonka hinta on alle 40k ja sähköinen yhdistetty WLTP -kantama 85km tai enemmän. Ei tule kilpailijat edes lähelle. Tuolla kulutuksella ei ole mitään merkitystä oikean ihmisen käytössä. Ei tuota Mazdaa ole tarkoitettu mihinkään 300km päivittäiseen työmatka-ajoon.
Itse väittäisin ettei tuo mikään plugin-hybridi edes ole vaan sähköauto, jossa "extenderi" tai aggregaatti tunkattuna kiinni. BMW:llä taisi olla tuollainen range extenderi jossain mallissa ja muita en tiedä. Jos tuo aggregaatti pystyy tarjoamaan latausta akulle sen 10L/100km, niin kyllä se vaan on surkea ja kallis ratkaisu eli perusidea kuulostaa jo typerältä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Ihme johtopäätöksiä taas. Nimeä toinen plugari, jonka hinta on alle 40k ja sähköinen yhdistetty WLTP -kantama 85km tai enemmän. Ei tule kilpailijat edes lähelle. Tuolla kulutuksella ei ole mitään merkitystä oikean ihmisen käytössä. Ei tuota Mazdaa ole tarkoitettu mihinkään 300km päivittäiseen työmatka-ajoon.
Ford Transit Custom.

Ei maksa alle 40k tietenkään, mutta teknisesti samanlainen, mutta 3t tiiliskivi joka kuluttaa tuon saman 10l/100km kun akku on tyhjä.
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
1 373
Itse väittäisin ettei tuo mikään plugin-hybridi edes ole vaan sähköauto, jossa "extenderi" tai aggregaatti tunkattuna kiinni. BMW:llä taisi olla tuollainen range extenderi jossain mallissa ja muita en tiedä. Jos tuo aggregaatti pystyy tarjoamaan latausta akulle sen 10L/100km, niin kyllä se vaan on surkea ja kallis ratkaisu eli perusidea kuulostaa jo typerältä.
Omasta mielestä kuulostaa hyvinkin järkevältä. Wankel-generaattorilla on saatu pidettyä kokonaiskustannukset sekä paino alhaisena ja pystytään tarjoamaan alle 40k autoa noinkin isolla akulla.

Esimerkiksi jos ajaa 30km työmatkan edestakas 220 kertaa vuodessa, ajaa pidemmän 200km reissun kerran viikossa ja vielä pidemmän 2000km lapin reissun kerran vuodessa, saa nopeasti laskettuna vuosittaiseksi ajoksi 25600km ja keskikulutukseksi ~3,4 l/100km. Tämä laskettu ottaen huomioon ainoastaan kotona tapahtuva lataaminen ja ajatellen täydellä akulla pääsevän todellisuudessa 70km.

Entäs sitten jos puolitetaan 200km reissujen määrä ja taloudesta löytyy lapin reissuun taloudellisempi auto? Ajoa 18400km ja keskikulutus ~1,8 l/100km.

Kaupassa käynnit ja muut lyhyet reissut menisi luonnollisesti täysin sähköllä.
 
Liittynyt
22.02.2018
Viestejä
290
Omasta mielestä kuulostaa hyvinkin järkevältä. Wankel-generaattorilla on saatu pidettyä kokonaiskustannukset sekä paino alhaisena ja pystytään tarjoamaan alle 40k autoa noinkin isolla akulla.

Esimerkiksi jos ajaa 30km työmatkan edestakas 220 kertaa vuodessa, ajaa pidemmän 200km reissun kerran viikossa ja vielä pidemmän 2000km lapin reissun kerran vuodessa, saa nopeasti laskettuna vuosittaiseksi ajoksi 25600km ja keskikulutukseksi ~3,4 l/100km. Tämä laskettu ottaen huomioon ainoastaan kotona tapahtuva lataaminen ja ajatellen täydellä akulla pääsevän todellisuudessa 70km.

Entäs sitten jos puolitetaan 200km reissujen määrä ja taloudesta löytyy lapin reissuun taloudellisempi auto? Ajoa 18400km ja keskikulutus ~1,8 l/100km.

Kaupassa käynnit ja muut lyhyet reissut menisi luonnollisesti täysin sähköllä.
Tai sitten ostaa pelkän täyssähkön tai oikean plugin-hybridin työmatkoja ja kauppakasseilua varten kerta taloudesta löytyy se "taloudellisempi" pitkän matkan vehje. Puhdas sähkö, niin ei tarvitse mitään polttomoottori ongelmia kärsiä, ikinä. Oikea plugin-hybridi, niin se polttomoottori ei ole pelkkänä tyhjänpäiväsenä painolastina siellä näön vuoksi.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
Näin MX-30 omistajana vähän kaksijakoiset fiilikset. Perheen käyttöön kakkosautona tämä on ollut loistava ja uutena sai 30k hintaan kaikilla varusteilla sen hankintatuen kanssa. Laadullisesti se on täyssähkönä ihan omaa tasoa vrt Tesla 3 ja jopa Polle 2. Range kovillakin pakkasilla sen 150km pätkäajossa, joka täysin riittävä. Jos tuo uusi wankelversio olisi myös 30kWh nettoakulla, olisi se ehkä hivenen monikäyttöiseksi menevä. Mut toki omasta ajoprofiilista tämä on kiinni.
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
1 373
Tai sitten ostaa pelkän täyssähkön tai oikean plugin-hybridin työmatkoja ja kauppakasseilua varten kerta taloudesta löytyy se "taloudellisempi" pitkän matkan vehje. Puhdas sähkö, niin ei tarvitse mitään polttomoottori ongelmia kärsiä, ikinä. Oikea plugin-hybridi, niin se polttomoottori ei ole pelkkänä tyhjänpäiväsenä painolastina siellä näön vuoksi.
En nyt ihan ymmärrä miten se polttomoottori on yhtäkkiä tyhjänpäiväinen painolasti, jos sen kulutus on 10l/100km. Monet muutkin plugarit kuluttaa lähes tuon verran, kun sähkö loppuu, eikä niillä pääse sähköllä läheskään niin pitkälle. Sähköautoon taas on turha verrata kun sellaista, jolla pääsee tarvittaessa pitkiäkin matkoja, ei 40k hintaluokasta löydy.

Ford Transit Custom.

Ei maksa alle 40k tietenkään, mutta teknisesti samanlainen, mutta 3t tiiliskivi joka kuluttaa tuon saman 10l/100km kun akku on tyhjä.
En nyt tiedä miten 50k (?) transiitti, josta ei edes tunnu löytyvät mitään tietoja (ainakaan sellaisesta jonka yhdistetty WLTP olisi edes lähellä 85 kilometriä), liittyy tähän keskusteluun. Huumoria kai.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
Monet muutkin plugarit kuluttaa lähes tuon verran, kun sähkö loppuu, eikä niillä pääse sähköllä läheskään niin pitkälle.
Nyt pieni korjaus. Tänään tuli vedettyä Cupralla 240km siirtymä tyhjällä akulla ja kulutuksella 5.3 keskinopeudella 84km/h. Sama siirtymä täydellä akulla lähdettäessä oli 4.5. Tiedä paljonko tuo valehtelee, mutta polttista ei tule käytettyä edes joka kuukausi.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
546
Suomen Mazdakin laittanut speksejä sivuilleen: "Sähköinen toimintamatka on 85 kilometriä, jonka jälkeen matkaa voi jatkaa vielä jopa yli 600 kilometriä kiertomäntämoottorin antaessa virtaa ajoakulle" Tuosta laskiessa keskikulutus olisi enää 8,3, mutta tuon oletan olevan kaupunkipainotteinen lukema. Motarilla ilman mekaanista välitystä kulutuksen voi olettaa karkaavan vielä lisää.

Itselle on tärkeä aika-ajoin päästellä se 300 kilometriä suuntaansa, jolloin bensaa palaisi tuosta optimikulutuksesta laskettuna 18 litraa. Vaikka ne päivittäiset ajot menisikin sähköllä, niin kyllä tuo "posketon" kulutus matka-ajossa omia reissailujani tulisi psykologisesti rajoittamaan. Nykynen hybridi vie samalla matkalla ilman seinästä lataus mahdollisuutta samalla matkalla 12-14 l bensaa.

Uuden Priuksen WLTP-range on 69 km ja matka-ajon bensankulutus varmasti alle 5 litraa samoissa olosuhteissa, eiköhän tuolla nykyisen Ioniqin lukemiinkin pääsisi. Jäädään odottamaan paljonko siitä pitää köyhtyä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
En nyt tiedä miten 50k (?) transiitti, josta ei edes tunnu löytyvät mitään tietoja (ainakaan sellaisesta jonka yhdistetty WLTP olisi edes lähellä 85 kilometriä), liittyy tähän keskusteluun. Huumoria kai.
Lähinnä tuo 10l/100km kulutus.

Tuo ford oli muistaakseni 13kwh akku ja olikohan 55km range. Ja pakettiauto.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
827
Kokeilin. Luitko laittamasi linkin sisältöä vai onko sulla muuten vain näössä vikaa? Vai mikä idea on tulla linkkailemaan tuotetta mikä ei millään tapaa käy nykyisiin malleihin?
Näössä vikaa. Ihan samalla haulla se uudemmankin koukku löytyy, vaikken silmät ristissä ilmoituksesta oikein vuosimallia lukenutkaan.

Onko noita ylipäätään juuri ollut kuin Tesloja, joihin koukku pitää tilata tehtaalta tai sitä ei saa jälkiasennuksena? Jos automalliin siis ylipäätään on koukku saatavilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Vein juuri Minin autokeskukseen, jotta tutkivat, miksi uusi nokka-akseli naarmuuntui alle vuodessa. Puolessa välissä matkaa syttyi moottorin vikavalo...Ai tätä autuutta
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Vein juuri Minin autokeskukseen, jotta tutkivat, miksi uusi nokka-akseli naarmuuntui alle vuodessa. Puolessa välissä matkaa syttyi moottorin vikavalo...Ai tätä autuutta
Volvo V60 T8 onneksi toiminut kolme vuotta moitteetta. Liisuri loppuu ens kuussa, uusi ois tulossa kesällä että kai tosta nykyisestä jonkinnäköinen vuokrasoppari ois kirjoiteltava alle.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 473
Hybridimersusta ei lahonnut moottori tai sähköosat, vaan Airmatic. Kivahan se on jousitolppia uusia eteen 1500e/kpl + työt. :beye:

Ja koska tuossa on noita vaaranpaikkoja enemmän ja vähemmän niin koko hybridi saa luvan lähteä ja tilalle tuli jo oikein vanhan liiton bensakone kuusipyttyisenä - sama se millä sen vajaat 15tkm vuodessa ajaa - todennäköisesti ei tule edes sitä koska nyt on motivaatiota tehdä lyhyet ajot kakkosautolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Vähän sellainen kutina Countrymanista jäänyt, että hybridin voi hankkia liisarina tai sitten aina takuunalaisena…
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Vähän sellainen kutina Countrymanista jäänyt, että hybridin voi hankkia liisarina tai sitten aina takuunalaisena…
Toyota relax, takuu aina 10v ja 200tkm asti...

Toki eihän noi toyotat kaikille sovi ja onhan niissäkin heikkoudet...
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
922
Toyotassa nokka-akseli ei näy suoraan öljykorkin reiästä kun on joku muovilirpake edessä, saa naarmuuntua ihan rauhassa. Näin ainakin omassa hybridi corollassa. Mutta erikoinen on tuo Minien/Bemarien vaiva, työkaveria tuosta vähän varoittelin kun laittoi plugin Bemarin, ainakaan vielä ei ole tuota ongelmaa ollut. Yksilövaihtelua varmaan jonkun verran kans.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Toyota relax, takuu aina 10v ja 200tkm asti...

Toki eihän noi toyotat kaikille sovi ja onhan niissäkin heikkoudet...
Toyotan istuimet ovat käsittämättömän huonot. Istuinosa omille jaloille todella lyhyt ja puutuvat jalat jo vartin ajon jälkeen.

Toyotassa nokka-akseli ei näy suoraan öljykorkin reiästä kun on joku muovilirpake edessä, saa naarmuuntua ihan rauhassa. Näin ainakin omassa hybridi corollassa. Mutta erikoinen on tuo Minien/Bemarien vaiva, työkaveria tuosta vähän varoittelin kun laittoi plugin Bemarin, ainakaan vielä ei ole tuota ongelmaa ollut. Yksilövaihtelua varmaan jonkun verran kans.
Juuri phev ryhmässä yksi kaveri kertoi miten oli uutena ostamaansa 330e vaihdettu uusi turbo 25 ja 50tkm kohdilla. Samoin ohjausvaihde oli uusittu kahdesti. Egr piti korjata kahdesti kun jumi ekalla kerralla ja tokalla räjähti.

Ovien höyrysulkumuoveja piti korjata kun sadevedet valuivat autoon sisään, samoin ovien tiivisteitä korjattiin kun ovet heiluivat ja tiivisteet narisivat…

Kaikkiaan korjattiin 20000€:lla neljän vuoden aikana. Oli kuulemma onni onnettomuudessa, että älysi ottaa jatkotakuun.

Laatuautoja…
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Toyotassa nokka-akseli ei näy suoraan öljykorkin reiästä kun on joku muovilirpake edessä, saa naarmuuntua ihan rauhassa. Näin ainakin omassa hybridi corollassa. Mutta erikoinen on tuo Minien/Bemarien vaiva, työkaveria tuosta vähän varoittelin kun laittoi plugin Bemarin, ainakaan vielä ei ole tuota ongelmaa ollut. Yksilövaihtelua varmaan jonkun verran kans.
Epäilen ettei yhdessäkään perus Hybrid Toyotassa ole tuollaisia ongelmia nokkien ruostumisen kanssa, Toyota kun käyttää aktiivisesti moottoria. Plugari kyllä voi olla sitten eri tarina?
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
Epäilen ettei yhdessäkään perus Hybrid Toyotassa ole tuollaisia ongelmia nokkien ruostumisen kanssa, Toyota kun käyttää aktiivisesti moottoria. Plugari kyllä voi olla sitten eri tarina?
Eipä ole näkynyt tuollaista kulumaa VAGin plugareissakaan, vaikka ne nyt ajaakin sähköllä viikkokausia. Eiköhän tuossa ole jotain perusbemarointia vaan harrastettu ja tehty "kun muillakin on" periaatteella auto. Saksassahan noilla ei kukaan paria vuotta enempää ajele ja tuolloin takuukeissit paljoa häiritse.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Toyotan istuimet ovat käsittämättömän huonot. Istuinosa omille jaloille todella lyhyt ja puutuvat jalat jo vartin ajon jälkeen.
Kuten sanoin, toyota ei sovi kaikille, pitkäjalkaiset tai muuten isot valittaa pientä penkkiä, vaikka siihenkin on parannusta tullut parin viimeisen vuoden aikana. Itselle tuo ei ole ongelma kun olen vain 178cm ja 75kg vinkuheinä ja saan ihan Yariksessakin hyvän ajoasennon ja tykkään ajaa enemmän tuolla Yariksella kuin Landcruiserilla vaikka lantikan penkit säätyy sähköllä joka suuntaan...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Epäilen ettei yhdessäkään perus Hybrid Toyotassa ole tuollaisia ongelmia nokkien ruostumisen kanssa, Toyota kun käyttää aktiivisesti moottoria. Plugari kyllä voi olla sitten eri tarina?
Luulen kans et polttis käy tavishybridissä niin tiuhaan ettei ohev kaltaisia ongelmia tule. Tosin Minillä tuli alle tuhat kilsaa huollosta tuo ilmoitus et on vettä öljyn seassa.

Tuohon alle tuhanteen sisälty tku-vantaa-tku ajoväli ja tankillisen polttaminen jääradalla..
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Luulen kans et polttis käy tavishybridissä niin tiuhaan ettei ohev kaltaisia ongelmia tule. Tosin Minillä tuli alle tuhat kilsaa huollosta tuo ilmoitus et on vettä öljyn seassa.

Tuohon alle tuhanteen sisälty tku-vantaa-tku ajoväli ja tankillisen polttaminen jääradalla..
Olisiko joku huohotus ongelma sitten?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Toyotan istuimet ovat käsittämättömän huonot. Istuinosa omille jaloille todella lyhyt ja puutuvat jalat jo vartin ajon jälkeen.



Juuri phev ryhmässä yksi kaveri kertoi miten oli uutena ostamaansa 330e vaihdettu uusi turbo 25 ja 50tkm kohdilla. Samoin ohjausvaihde oli uusittu kahdesti. Egr piti korjata kahdesti kun jumi ekalla kerralla ja tokalla räjähti.

Ovien höyrysulkumuoveja piti korjata kun sadevedet valuivat autoon sisään, samoin ovien tiivisteitä korjattiin kun ovet heiluivat ja tiivisteet narisivat…

Kaikkiaan korjattiin 20000€:lla neljän vuoden aikana. Oli kuulemma onni onnettomuudessa, että älysi ottaa jatkotakuun.

Laatuautoja…
Nojaa, kun uusi tojota sateella kastelee vasemman polven, sen korjaaminen ei maksa kenellekään mitään, kun sitä ei vaan korjata. Tosin enemmän mua häiritsi se viheltävä oven tiiviste, jota ei myöskään korjattu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 954
Vein juuri Minin autokeskukseen, jotta tutkivat, miksi uusi nokka-akseli naarmuuntui alle vuodessa. Puolessa välissä matkaa syttyi moottorin vikavalo...Ai tätä autuutta
Ei kai tätä sen kummemmin tutkia tarvi, suunnitteluvirhehän tuo on.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 852
Kuten sanoin, toyota ei sovi kaikille, pitkäjalkaiset tai muuten isot valittaa pientä penkkiä, vaikka siihenkin on parannusta tullut parin viimeisen vuoden aikana. Itselle tuo ei ole ongelma kun olen vain 178cm ja 75kg vinkuheinä ja saan ihan Yariksessakin hyvän ajoasennon ja tykkään ajaa enemmän tuolla Yariksella kuin Landcruiserilla vaikka lantikan penkit säätyy sähköllä joka suuntaan...
Niinpä, ehkä oikeasti isot ihmiset sitten. Tietysti ihmisten luontaisessa istuma-asennossakin on eroa, kuten lannenotkon syvyys, sen korkeus jne. Itse olen 185cm ja 90kg, eikä ole tullut itsellä Toyotan penkeistä ahdistusta. Mallien välillä on tosin paljon eroa, mutta kaikilla ajamillani olen pärjännyt (kaikista huonoimpia en onneksi ole omistanut). Pahimmilta penkeiltä tuntuu putoavan penkistä kurvissa (joku vanha yaris juurikin) ja tietenkin säätöjä voisi olla enemmän, mutta en lähtisi yleisesti Toytan penkkejä huonoksi väittämään. Joillekin sopivat, toisille ei.

Toyotan plugaritekniikasta (1.8) sen verran, etten usko että tuota tth78:n mainitsemaa nokka-ongelmaa näissä on. Moottorit on todella "vanhaa" tekniikkaa ja se nimenomaan hyvänänä lähtökohtana. Hyvin luotettava vaparikone ketjulla, joka on käytössä koeteltu jo varmaan 15v. Lisäksi Toyota lämmittää moottorin, jos se niin päättää tehdä, eli myös EV tilassa.

Isommista 2.0 ja 2.4 koneista ei itsellä ole kokemusta, mutta ilmesen hyvin nekin ovat rav4:ssa toimineet, kun ei valitusta ole tullut vastaan
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Niinpä, ehkä oikeasti isot ihmiset sitten. Tietysti ihmisten luontaisessa istuma-asennossakin on eroa, kuten lannenotkon syvyys, sen korkeus jne. Itse olen 185cm ja 90kg, eikä ole tullut itsellä Toyotan penkeistä ahdistusta. Mallien välillä on tosin paljon eroa, mutta kaikilla ajamillani olen pärjännyt (kaikista huonoimpia en onneksi ole omistanut). Pahimmilta penkeiltä tuntuu putoavan penkistä kurvissa (joku vanha yaris juurikin) ja tietenkin säätöjä voisi olla enemmän, mutta en lähtisi yleisesti Toytan penkkejä huonoksi väittämään. Joillekin sopivat, toisille ei.

Toyotan plugaritekniikasta (1.8) sen verran, etten usko että tuota tth78:n mainitsemaa nokka-ongelmaa näissä on. Moottorit on todella "vanhaa" tekniikkaa ja se nimenomaan hyvänänä lähtökohtana. Hyvin luotettava vaparikone ketjulla, joka on käytössä koeteltu jo varmaan 15v. Lisäksi Toyota lämmittää moottorin, jos se niin päättää tehdä, eli myös EV tilassa.

Isommista 2.0 ja 2.4 koneista ei itsellä ole kokemusta, mutta ilmesen hyvin nekin ovat rav4:ssa toimineet, kun ei valitusta ole tullut vastaan
Kyllä, ihmisissä ja varsinkin tottumuksissa on eroja mikä saattaa vaikuttaa mielikuvaan huonosta penkistä.

No meillä tuo Yaris on vm.2018 ja siinä on omasta mielestä mukavat penkit edessä ja itse saan ajoasennon oikein hyväksi, vaikka selkänojan säätökin on Toyotan tapaan portaallinen. Landcruiserissa vm.2008 on paljon monipuolisemmat sähkösäädöt penkissä ja siinäkin saa todella mukavan ajoasennon, mutta silti mä ajan mielummin Yariksella.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 682
Viestejä
4 188 777
Jäsenet
70 779
Uusin jäsen
K01571N3N

Hinta.fi

Ylös Bottom