Keskustelua hybridiautoista

Vähän lisää kokemuksia Kia Optima PHEV SW:stä.

Päivittäiset alle 10km matkat talvella kylmäkäynnistettynä näyttää nostavan kulutuksen 9l/100km tuntumaan kaupungissa vaikka auto liikkuukin sähkön voimalla. Bensakone jauhaa reilulla tyhjäkäynnillä lämmintä ohjaamoon. Tämä on pettymys ja yllätys itselle kun testien tyhjän akun kulutuksen perusteella olisi odottanut jotain 7l kulutusta. Heti kun on pitempi matka kyseessä kulutus menee alle 6l/100km jos ajetaan sähköllä. Lisäksi muutaman kerran +2-5 asteessa on kulutus jäänyt normaalin 9l sijaan 6l tuntumaan, mutta ei näytä liittyvän suoraan lämpötilaan vaan on jotain mystisempää.

Lisäksi 2,5v vanhassa autossa meni 12v akku eikä tietysti kuulu kuin 2v takuuseen eli meni omasta kukkarosta. Toivottavasti oli nyt vaan pitkän myynnissä seisomisen syytä eikä ominaisuus. Akku ei ottanut enää virtaa sisään eikä oireillut mitenkään aiemmin. Optimassa on automatiikka mikä lataa 12v akkua tarvittaessa kun ladataan ajoakkua, mutta ei siis tässä tapauksessa auttanut, mutta ehkä akku oli vaan hajoamassa.

Muutenhan auto on edelleen mukava eikä mitään muita ongelmia. Ajovalojakin saivat säädettyä ylemmäs huollossa niin näkee paremmin. Toki nyt jos ostaisin autoa niin ehkä kallistuisin todennäköisemmin GTE Passatin puoleen jos löytäisi version mihin saa pidemmän takuun. Enyaq 80 olisi tietysti vielä parempi, mutta katsotaan 4-5v päästä sitten sähköautoa jos hinnat olisi vähän alempana.

Lisäyksenä tankkauksista mitattuna 1241km kulutus on 7,1l ja aina on ajoakussa ollut virtaa. Tuota kulutusta laskee yksi pidempi reissu missä kulutus laski sähköllä ajettuna alle 6l.

On kyllä melkoisia touhuja näennäisesti puhtaissa plugareissa. Jos et halua palella ohjaamossa normaalilla talvikelillä ... 0 / -5 / -10 C niin vääntele ja kääntele matkustamon lämpötiloja sen estämiseksi? Sitten joku vielä kehuu Kia:n (?) plugarijärjestelmän toteutusta?

Bemarissa voi laittaa kabiiniin 24 pyynniksi eikä se käynnistä polttista, olettaen että akustossa on virtaa. Mitään matkustamon lämpötilan kanssa kikkailua ei tarvita, pyynti 21 C automaatilla mennään talvet. Kaikki matkat voi ajella täysin eli oikeasti "lähipäästöttömästi" sähköllä ellei pakkasta ole jotain -10 C tai ellei auto ole seissyt viikonlopun yli kylmässä. Jolloin kylmä akusto rajoittaa tehontarvetta esimerkiksi 80-rajoituksen kehätielle kiihdytyksessä siten, että polttis lyödään tulille. Lähiöissä kyllä pääsee ajelemaan, ellei ajotyyli ole mallia dynaaminen. Ja tämä ko. systeemi siis bemarin "1st gen" plugareita pienellä akulla, uudemmissa on isommat akut ja paljon fiksumpi järjestelmä. Olisi kyllä idiotismin multihuipentumaa ajella omia "lähiajeluita", ruokakaupoille 3-4km, muualle 5-6km, siten että plugari käynnistäisi polttiksen jauhamaan edes tyhjäkäyntiä 5-10min matkan ajaksi, koska ulkona pari astetta pakkasta. Ja tätä pitäisi kompensoida istumalla kylmässä autossa? Ei helvetti, ei .... :poop:

Yksi oman bemarin kilpailijan, hybridi-S-mersun ("W222" 2013-2019) idioottimaisimpia ominaisuuksia oli se, että auto käynnisti aina polttomoottorinsa noin minuutin ajaksi. Jotenkin tosi ... siis tosi kälyistä. Sitten selvisi, että upeissa bemareissa mennään suoraan sähköllä -> valinta oli selvä :thumbsup:


Täällä on suorastaan silmät avaavaa jutella muiden merkkien hybridikäyttäjien kanssa, sillä tuntuu että bemarin erinäiset hybridijärjestelmään liittyvät "käyttölogiikat" on suorastaan helvetin fiksuja ja olen kuvitellut, että kaikissa olisi. Ja siis en ole minkäänlainen bemari fanboy / "saksalaiset parhaita" -asenteen omaava autoilija.
 
Viimeksi muokattu:
Näitä lukiessa tulee tunne, että tuo Mitsubishin PHEV on kyllä toteutettu fiksusti. ;)

Käynnistyksen yhteydessä kun muistaa painaa EV-nappia, niin voi vaikka siirtää metrin autoa ilman polttiksen starttausta. Vasta kun alkaa olla 20 astetta pakkasta, niin tahtoo käynnistellä polttiksen pakotetusti. Tätäkin voi kiertää, jos ajastaa latauksen tai lämmityksen sopivasti ennen lähtöä, niin akku on riittävän lämmin.

Ei myöskään tartte miettiä olikohan nyt neliveto käytössä vai ei. Se on aina käytössä, ajeltiin sitten sähköllä tai bensalla. Ja jos on tuo EV-nappi painettu, niin ei tarvitse kaasupoljintakaan painella varovasti.

Hiukan reilun kahden vuoden ajalta kulutus näyttää olevan 1,32 l/100km. Kilometrejä tullut 25 957km.

Mites se Mitsun kabiinin esilämmittäminen äppin kautta? Vieläkö pääsee kävelemään auton vierelle, Wifiyhteyden äärelle että saa sisätilat lämpöisiksi vai joko ne osaa tehdä sen nettiliittymän yli? ;) On meinaan melkoista tuherointia suunnitella hybridiauto, jossa on matkustamolle lämmitys mutta ko. lämmitystä ei saa päälle oikeasti etänä, tai sitten lämmitystä ei saa päälle ellei auto ole latauksessa?

:geek:
 
Näitä lukiessa tulee tunne, että tuo Opelin/PSA/Stellantiksen PHEV on kyllä toteutettu ihan fiksusti.

Grandilla pikkupakkasilla kone pyörähtään käyntiin aamun ekalla startilla muutamaksi minuutiksi (ei kytke vetoa) ja sitten loppupäivän voikin ajaa kokonaan sähköllä jos akussa virtaa riittää (4WD moodissa täytyy hieman varoa sullomasta lusikkaa syvälle. Tällöinkin nelivetona sähköllä. Sitten 80 nopeuksille on jo parempi valita Electric moodi päälle, jolloin auto on pääasiassa takavetoinen, ellei tule rutkasti luistoa tai tehopyynti nouse yli takamoottorin kyvyn.).

Uskoakseni tämä aamun pakotettu polttiksen käyttö on sen takia, että jos lusikan oikeasti runttaa pohjaan "hätäkiihdytyksessä" sähkömoodissakin, niin polttis lopulta lähtee aina käyntiin. Aamun käytöllä on siis pidetty huolta, että öljy on jotenkin pumpattavissa ja sitä on valmiina muuallakin, kuin öljypohjassa.

Jostain -1...-2 pikkupakkasilta voikin sitten jo ajaa ilman tuota aamun pörähdystäkin.
Taisi olla vasta noin -20 nurkilla, kun polttomoottori ei enää laisinkaan sammunut.
Näin on tainnut käydä kerran tai kaksi nyt talven aikana.

Helmikuun alku on mennyt ihan lähiöajoissa ja keskikulutus ollut 1.0.
Pelkällä sähköllä 60-alueella kulkee pikkupakkasilla lähemmäs 40km.
80- ja 100-alueella matkatessa tipahtaa n. 30km rangeen.
Sisätilan lämpöpyynti 19..21.

Polttomoottori on aika nopsaan entinen kun noita minuutin/kahden käyttämisiä tekee.

Tukee korkeintaan suunniteltua vanhenemista tuo mekanismi.
 
Polttomoottori on aika nopsaan entinen kun noita minuutin/kahden käyttämisiä tekee.

Tukee korkeintaan suunniteltua vanhenemista tuo mekanismi.
Mä en usko että tuosta olisi enemmän haittaa kuon hyötyä, ellei tuo ole sitten täysin ympärivuotista, eikä moottori ikinä lämpene kokonaan ja poista kosteutta.
 
Mites se Mitsun kabiinin esilämmittäminen äppin kautta? Vieläkö pääsee kävelemään auton vierelle, Wifiyhteyden äärelle että saa sisätilat lämpöisiksi vai joko ne osaa tehdä sen nettiliittymän yli? ;) On meinaan melkoista tuherointia suunnitella hybridiauto, jossa on matkustamolle lämmitys mutta ko. lämmitystä ei saa päälle oikeasti etänä, tai sitten lämmitystä ei saa päälle ellei auto ole latauksessa?

:geek:

Toi pelkästään WIFI-yhteydellä tehtävä etäohjaus on aika paskaa. Joten päädyin tekemään oman toteutuksen tätä varten.

Autossa on nyt LTE-yhteydellä varustettu mikokontrolleri, joka juttelee auton kanssa käyttäen sitä mobiiliappin protokollaa.
Mikrokontrolleri on yhteydessä MQTT-brokeriin (LTE:n yli) ja puhelimella ohjaus tapahtuu simppelin MQTT dashboardin kanssa. Toteutettuna ilmastointi (lämmitys/viilennys), akun varaustason monitorointi jne.

Vielä pitäisi tehdä tuki ajastimille (Lataus/AC).
 
Näitä lukiessa tulee tunne, että tuo Opelin/PSA/Stellantiksen PHEV on kyllä toteutettu ihan fiksusti.

Stellantis ja VAG näyttää tämän osaavan. Nämä muut räpellykset ja KIAn näkemys on kyllä aikamoista tuuhiointia.

Näitä lukiessa tulee tunne, että tuo Mitsubishin PHEV on kyllä toteutettu fiksusti. ;)

KIAan nähden kyllä. VAGiin ja Stellantikseen se on aika arkaainen.
 
Mitä hyvää tässä on?
Uskoakseni Pekka esitti asiasta näkemyksensä (johon itsekin uskon, ajan Grandilla, enkä ole tätä kokenut ongelmana) seuraavassa kappaleessaan:
Uskoakseni tämä aamun pakotettu polttiksen käyttö on sen takia, että jos lusikan oikeasti runttaa pohjaan "hätäkiihdytyksessä" sähkömoodissakin, niin polttis lopulta lähtee aina käyntiin. Aamun käytöllä on siis pidetty huolta, että öljy on jotenkin pumpattavissa ja sitä on valmiina muuallakin, kuin öljypohjassa.
 
Uskoakseni Pekka esitti asiasta näkemyksensä (johon itsekin uskon, ajan Grandilla, enkä ole tätä kokenut ongelmana) seuraavassa kappaleessaan:
Ok. Vastaavaa hätäkiihdytystä tulee itsellä tuskin kerran vuodessa et kiva kuunnella koneen ruksutusta ja haistella pakokaasuja sitä varten _joka_ kerta.
 
Ok. Vastaavaa hätäkiihdytystä tulee itsellä tuskin kerran vuodessa et kiva kuunnella koneen ruksutusta ja haistella pakokaasuja sitä varten _joka_ kerta.
Ymmärrän kyllä huolen. Ja (ainakin yritän ja uskon ymmärtäväni) myös valmistajan huolen minkä takia tuota tehdään. Jokaisella valmistajalla on vähän erilaiset näkemykset miten tuo lataushybridin käytännön toteutus ajajan näkökulmasta tehdään. Toki olisi mukavaa että saisi valita vivusta "Olen kuski XYZ, joka haluaa ajella pelkällä akulla, ja lupaan kautta kiven ja kannon että en polje kylmänä polttista käyntiin, vaan teen herätysaktivoinnin", tai jotain vastaavaa. Moni lataushybridin ns. tavallinen perusjamppakuski ei varmaan koskaan ajattele että käykö polttis nyt vai ei, niin ilmeisesti pakko ollut laittaa tuollainen lämmittely pakkaskeleihin. Kuten Pekka tuossa mainitsi, 4WD- ja hybridimoodissa polttis tulee kyllä mukaan kun vähänkään reippaamin polkee, eikä kyseessä tarvitse edes olla ns. hätäkiihdytys, vaan vähän reippaampi valoista lähteminen kun ei halua viereistä penaria päästää edelle. ;) Voisi varmasti olla fiksumminkin toteutettu, mutta voi olla että valmistaja ei halunnut liikaa moodeja valittavaksi.

Itse ajelen talvella kelistä riippuen joko Electric- tai 4WD-moodilla kun mennään akkurangen rajoissa, mutta pidemmät matkat 4WD:llä (jos pitoa tarvitsee enemmän) tai hybridimoodissa, jossa jälkimmäisessä automatiikka päättää miten polttista ja akkua käytetään. Toki neliveto kytkeytyy hybridimoodissakin tarpeen tullen, mutta lähtökohtaisesti menee etuvetoisena.

Onneksi kone ei ruksuta tai haise, eikä sitä oikein tyhjäkäynnillä (jollaista se aamun ensimmäinen käynnistys on) edes huomaa kuin pienestä hyrinästä vasemmassa kädessä, kun pidän sitä oven käsinojaa vasten. Vaikka kone käynnistyy, sähkömoottorit hoitavat vetämisen. Mitä olen katsonut kulutusta, niin sellaisen desilitran verran polttoainetta menee. Viimeksi on tullut tankattua tuo joulukuussa. Silloin tankkaamisen jälkeen oli n. 150km matkaa vielä jäljellä akku tyhjänä, ja nyt on vieläkin lähes puoli tankillista.

Voihan se olla että kone hajoaakin paljon nopeammin tällaisessa toiminnassa, tai sitten ei. Varmasti valmistaja tietää enemmän kuin minä (se ei ole kovinkaan iso saavutus), ja siellä on tehty sopiva kompromissi. Tuntuisi ainakin hullulta että on sellainen toiminta säädetty joka rikkoisi koneen ennen aikojaan. Mutta mistäpä sitä tietää.
 
Ymmärrän kyllä huolen. Ja (ainakin yritän ja uskon ymmärtäväni) myös valmistajan huolen minkä takia tuota tehdään. Jokaisella valmistajalla on vähän erilaiset näkemykset miten tuo lataushybridin käytännön toteutus ajajan näkökulmasta tehdään. Toki olisi mukavaa että saisi valita vivusta "Olen kuski XYZ, joka haluaa ajella pelkällä akulla, ja lupaan kautta kiven ja kannon että en polje kylmänä polttista käyntiin, vaan teen herätysaktivoinnin", tai jotain vastaavaa. Moni lataushybridin ns. tavallinen perusjamppakuski ei varmaan koskaan ajattele että käykö polttis nyt vai ei, niin ilmeisesti pakko ollut laittaa tuollainen lämmittely pakkaskeleihin. Kuten Pekka tuossa mainitsi, 4WD- ja hybridimoodissa polttis tulee kyllä mukaan kun vähänkään reippaamin polkee, eikä kyseessä tarvitse edes olla ns. hätäkiihdytys, vaan vähän reippaampi valoista lähteminen kun ei halua viereistä penaria päästää edelle. ;) Voisi varmasti olla fiksumminkin toteutettu, mutta voi olla että valmistaja ei halunnut liikaa moodeja valittavaksi.

Itse ajelen talvella kelistä riippuen joko Electric- tai 4WD-moodilla kun mennään akkurangen rajoissa, mutta pidemmät matkat 4WD:llä (jos pitoa tarvitsee enemmän) tai hybridimoodissa, jossa jälkimmäisessä automatiikka päättää miten polttista ja akkua käytetään. Toki neliveto kytkeytyy hybridimoodissakin tarpeen tullen, mutta lähtökohtaisesti menee etuvetoisena.

Onneksi kone ei ruksuta tai haise, eikä sitä oikein tyhjäkäynnillä (jollaista se aamun ensimmäinen käynnistys on) edes huomaa kuin pienestä hyrinästä vasemmassa kädessä, kun pidän sitä oven käsinojaa vasten. Vaikka kone käynnistyy, sähkömoottorit hoitavat vetämisen. Mitä olen katsonut kulutusta, niin sellaisen desilitran verran polttoainetta menee. Viimeksi on tullut tankattua tuo joulukuussa. Silloin tankkaamisen jälkeen oli n. 150km matkaa vielä jäljellä akku tyhjänä, ja nyt on vieläkin lähes puoli tankillista.

Voihan se olla että kone hajoaakin paljon nopeammin tällaisessa toiminnassa, tai sitten ei. Varmasti valmistaja tietää enemmän kuin minä (se ei ole kovinkaan iso saavutus), ja siellä on tehty sopiva kompromissi. Tuntuisi ainakin hullulta että on sellainen toiminta säädetty joka rikkoisi koneen ennen aikojaan. Mutta mistäpä sitä tietää.
Vastaavalla pätkä- & jatkuvasti kylmänä käymisessä Ministä meni öljyt, nokat ja seuraajat ennenaikaisesti vaihtoon…
 
Vastaavalla pätkä- & jatkuvasti kylmänä käymisessä Ministä meni öljyt, nokat ja seuraajat ennenaikaisesti vaihtoon…
Pidetään peukkuja että PSA on handlannut tämän paremmin. :) Toki viikon-parin välein ajelen koneen kuumaksi aivan varmuuden vuoksi. Nyt autolla ikää kolme vuotta, eikä mitään ongelmakohtia ole näkynyt eikä löytynyt. Tämä siis toistaiseksi, mistäpä minä näistä mitään tiedän.
 
Mitkähän nyt mahtaisi olla parhaita vaihtoehtoja plug in hybrideistä 20.000e paikkeilla? Tarvisi olla sen verran tilaa, että mahtuisi kaksi koiraakin takakonttiin. Tällä hetkellä Volvo V70 dieseli ja ajoa tulee 20-30tkm vuodessa. Pääasiassa ajot on kuitenkin lyhyttä pätkää 40km päivässä ja mahdollisuus ladata kotona, joten alkanut pohtimaan hybridiä. Passatista kerkesin jo hieman innostua mutta alkoi epäilyttämään, kun luin tuosta dsg vaihteistosta ja sen korjauksen hinnoista mikäli nyt sattuisi huono tuuri käymään.
 
Näitä lukiessa tulee tunne, että tuo Mitsubishin PHEV on kyllä toteutettu fiksusti. ;)

Käynnistyksen yhteydessä kun muistaa painaa EV-nappia, niin voi vaikka siirtää metrin autoa ilman polttiksen starttausta. Vasta kun alkaa olla 20 astetta pakkasta, niin tahtoo käynnistellä polttiksen pakotetusti. Tätäkin voi kiertää, jos ajastaa latauksen tai lämmityksen sopivasti ennen lähtöä, niin akku on riittävän lämmin.

Ei myöskään tartte miettiä olikohan nyt neliveto käytössä vai ei. Se on aina käytössä, ajeltiin sitten sähköllä tai bensalla. Ja jos on tuo EV-nappi painettu, niin ei tarvitse kaasupoljintakaan painella varovasti.

Hiukan reilun kahden vuoden ajalta kulutus näyttää olevan 1,32 l/100km. Kilometrejä tullut 25 957km.

Tuli hankittua MY19 Outlander PHEV reilu kolme viikkoa sitten. Suomi-kottero Instyle Sport varustetasossa. 50 TKM taulussa ostohetkellä.

Nyt on tullut ajeltua n. 1.300 km, joista 86 % sähköajoa ja prosenttiosuus ollut kasvussa koko omistusajan, alun pitempien maantiepöristelyjen jälkeen.

Positiiviset vibat kulkineesta tähän mennessä.

Tilaa ja kokoa riittävästi. Hyvin toteutettu hybridivoimalinja, kelpo neliveto, hyvä äänentoisto, Android Auto skulaa, kohtuullisen miellyttävä kieputeltava niin urbaanissa ympäristössä kuin maallakin jne.

Infotainmentin ruutu saisi olla isompi. 7" on esim. 360-kamera & peruutuskamera -kombolle tai Android Autolle niukasti. MY20:ssä on vissiin näyttö kasvatettu 8". 9" tai 10" olisi optimi IMO.

Keskikulutus tähän mennessä ollut n. 20-22 kWh per 100 km + n. 0,95 litraa 95E:tä per 100 km.



Mites se Mitsun kabiinin esilämmittäminen äppin kautta? Vieläkö pääsee kävelemään auton vierelle, Wifiyhteyden äärelle että saa sisätilat lämpöisiksi vai joko ne osaa tehdä sen nettiliittymän yli? ;) On meinaan melkoista tuherointia suunnitella hybridiauto, jossa on matkustamolle lämmitys mutta ko. lämmitystä ei saa päälle oikeasti etänä, tai sitten lämmitystä ei saa päälle ellei auto ole latauksessa?

:geek:

Mitsun wifin kantama on toden totta lyhyenläntää sorttia.

Itseä tuo ei ole tähän mennessä haitannut. Kotona, jossa 99% ajasta appia käytän, on kodinhoitohuoneesta näköyhteys autokatokseen ja appi / yhteys toimii ihan OK sinne.

Appin yhdistäminen auton wifi-verkkoon tosin kestää sen 30 sekuntia joka jumalan kerta, mikä on aika ärsyttävän pitkä aika seisoskella unihiekat silmissä kodinhoitohuoneessa...mutta hei, onneksi sentään sisältä saa lämmöt päälle eikä tarvi mennä kinokseen seisoskelemaan.

Latauksessa ei auton tarvitse esilämmityksen aikana olla, mutta hyvähän se olisi toki rangen näkökulmasta. 4 kW vastukset syövät kuitenkin pahimillaan akun varausta 0,67 kWh eli n. 3-4 km rangea per 10 minuuttia.

Stellantis ja VAG näyttää tämän osaavan. Nämä muut räpellykset ja KIAn näkemys on kyllä aikamoista tuuhiointia.



KIAan nähden kyllä. VAGiin ja Stellantikseen se on aika arkaainen.

Ihan uteliaisuudesta - mikä tarkalleen ottaen on Mitsun toteutuksessa arkaaista?

Polttis itsellä käynnistynyt (näin talvella(kin)) viimeksi ties milloin, vaikka auto ajossa joka päivä ja ajoonlähtö tyypillisesti kylmästä autokatoksesta. Esilämmitys toimii etänä appin kautta sähköllä ja sähköllä tuotettua lämmintä on piisannut kabiinissa myös ajon aikana.

Mitä parempaa ja kehittyneempää tarkalleen ottaen saavuttaisin sellaisessa epä-arkaaisessa VAGgineessa tms.?
Itse en heti keksi.

Siitä olen samaa mieltä, että KIA:n toteutus on kaukana optimaalisesta, etenkin täällä Pohjolassa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitkähän nyt mahtaisi olla parhaita vaihtoehtoja plug in hybrideistä 20.000e paikkeilla? Tarvisi olla sen verran tilaa, että mahtuisi kaksi koiraakin takakonttiin. Tällä hetkellä Volvo V70 dieseli ja ajoa tulee 20-30tkm vuodessa. Pääasiassa ajot on kuitenkin lyhyttä pätkää 40km päivässä ja mahdollisuus ladata kotona, joten alkanut pohtimaan hybridiä. Passatista kerkesin jo hieman innostua mutta alkoi epäilyttämään, kun luin tuosta dsg vaihteistosta ja sen korjauksen hinnoista mikäli nyt sattuisi huono tuuri käymään.
Eipä taida vaihtoehtoja olla kuin Toyota Prius ja Opel Ampera tuolla budjetilla (ellei sitten jokin runsaammin (yli 150tkm) ajettu käy). Kumpaankaan ei kuitenkaan koiria ole mukava takaloosteriin laittaa, elleivät koirat satu olemaan lyhytjalkaista mallia
 
Eipä taida vaihtoehtoja olla kuin Toyota Prius ja Opel Ampera tuolla budjetilla (ellei sitten jokin runsaammin (yli 150tkm) ajettu käy). Kumpaankaan ei kuitenkaan koiria ole mukava takaloosteriin laittaa, elleivät koirat satu olemaan lyhytjalkaista mallia

Jeps, taitaa kyseiset autot jäädä pois valinnoista koirien takia. Periaatteessa käy yli 150tkm ajetutkin mutta mikäli oikein ymmärsin, niin siinä paikkeilla monella merkillä loppuu takuut akun osalta. Itse en ole kerennyt vielä perehtyä pahemmin akkujen kestoon yleisellä tasolla mutta korjaukset/vaihdot ilmeisesti aikas hintavia. Hieman pelkona, että tulee äkkiä kalliimmaksi remonttien takia kuin ajella Volvolla dieselillä.
 
Jeps, taitaa kyseiset autot jäädä pois valinnoista koirien takia. Periaatteessa käy yli 150tkm ajetutkin mutta mikäli oikein ymmärsin, niin siinä paikkeilla monella merkillä loppuu takuut akun osalta. Itse en ole kerennyt vielä perehtyä pahemmin akkujen kestoon yleisellä tasolla mutta korjaukset/vaihdot ilmeisesti aikas hintavia. Hieman pelkona, että tulee äkkiä kalliimmaksi remonttien takia kuin ajella Volvolla dieselillä.
Kustannukseen en osaa sanoa. Kuluriski on tietenkin enemmän ajetulla autolla aina isompi, eikä kovin kustannustehokasta outlanderiakaan taida tuolla rahalla saada (ne vanhemmat on pienemmällä akulla ja huonommalla hyötysuhteella olevalla moottorilla kuin uudempi). Paljonko keskimääräinen ajosuoritteesi on ja saatko auton ladattua kotona/määränpäässä?
 
Onko kenelläkään kokemusta Bemarin 225xe:stä? Niitä saisi kohtullisen edukkaasti hankittua :)
 
Kustannukseen en osaa sanoa. Kuluriski on tietenkin enemmän ajetulla autolla aina isompi, eikä kovin kustannustehokasta outlanderiakaan taida tuolla rahalla saada (ne vanhemmat on pienemmällä akulla ja huonommalla hyötysuhteella olevalla moottorilla kuin uudempi). Paljonko keskimääräinen ajosuoritteesi on ja saatko auton ladattua kotona/määränpäässä?

Ostin juurikin 20k€ hintaisen 2014 vuosimallin (2/2015 rekisteröity) Outlanderin 2v sitten, ehdin ennen hintojen nousua. Silloin siinä oli mittarissa 121tkm ja vielä 2v akkutakuutakin jäljellä, nyt ei tuohon rahaan saa näköjään lähellekään samanlaista yksilöä. @Koskenkorva jos kiinnostuit autosta enemmän niin huijausanturimodaus on noihin 2014-2016 malleihin ihan huippu, sillä säästää bensassa huimat summat. Auto jakaa kylläkin reilusti mielipiteitä, kaikkia ei vanhanaikainen ohjaamo ja piipityksetkään miellytä, eikä Mitsubishin tarina automerkkinä muutenkaan.
 
Kustannukseen en osaa sanoa. Kuluriski on tietenkin enemmän ajetulla autolla aina isompi, eikä kovin kustannustehokasta outlanderiakaan taida tuolla rahalla saada (ne vanhemmat on pienemmällä akulla ja huonommalla hyötysuhteella olevalla moottorilla kuin uudempi). Paljonko keskimääräinen ajosuoritteesi on ja saatko auton ladattua kotona/määränpäässä?

Sanotaanko että keskimäärin noin. 30-40km päivässä ja parin viikon välein joku pidempi reissu 100-200km Kotona onnistuisi lataus mutta määränpäässä todennäkösesti ei.

Ostin juurikin 20k€ hintaisen 2014 vuosimallin (2/2015 rekisteröity) Outlanderin 2v sitten, ehdin ennen hintojen nousua. Silloin siinä oli mittarissa 121tkm ja vielä 2v akkutakuutakin jäljellä, nyt ei tuohon rahaan saa näköjään lähellekään samanlaista yksilöä. @Koskenkorva jos kiinnostuit autosta enemmän niin huijausanturimodaus on noihin 2014-2016 malleihin ihan huippu, sillä säästää bensassa huimat summat. Auto jakaa kylläkin reilusti mielipiteitä, kaikkia ei vanhanaikainen ohjaamo ja piipityksetkään miellytä, eikä Mitsubishin tarina automerkkinä muutenkaan.

Näitä tulikin hieman tutkittua ja kieltämättä Mitsubishi merkkinä nyt ei sinäällään ehkä se ensimmäinen valinta olisi ainakaan jos puhutaan bensa/diesel vehkeistä. Ohjaamo nyt ei niin pahalta ainakaan ulkoisesti näytä Outlanderissa, kun ei tuo nykyinen 2010 vuoden Volvonkaan mikään erikoinen ole. Tuosta modauksesta en ollutkaan vielä kuullut, kiitoksia vinkistä! Täytyy varmaan käydä jossakin välissä koeajamassa kuitenkin tuo Outlander ja Passatti ainakin.
 
Tekniikan Maailma oli vertaillut talvitestissä hybridiautoja. Mukana olivat
  • ALFA ROMEO TONALE 1,5 160 hv MHEV 7DCT Veloce
  • CITROËN C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine Pack Launch Edition EAT8
  • HONDA CIVIC e:HEV Advance
  • KIA NIRO Plug-in Hybrid Business Luxury DCT
  • MAZDA CX-60 2,5 e-Skyactiv PHEV Takumi
  • NISSAN X-TRAIL e-4orce Tekna 5-p.
  • OPEL ASTRA Sports Tourer 1,6 Turbo PHEV 180 hv GS Line
  • TOYOTA COROLLA CROSS Hybrid 2,0 i-AWD Premium
Tässä loppuarvostelu:
1676466313235.png
 
Civic e:hev vaikutti kyllä mielenkiintoiselta tuon TM:n vertailun ja aikaisemmassa numerossa olleen koeajon perusteella.
Vertailun voittoon vaikka taisi olla halvin menopeli koko vertailussa. Toki tuossa kaikki autot oli hyvin erilaisia.
 
Tekniikan Maailma oli vertaillut talvitestissä hybridiautoja. Mukana olivat
  • ALFA ROMEO TONALE 1,5 160 hv MHEV 7DCT Veloce
  • CITROËN C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine Pack Launch Edition EAT8
  • HONDA CIVIC e:HEV Advance
  • KIA NIRO Plug-in Hybrid Business Luxury DCT
  • MAZDA CX-60 2,5 e-Skyactiv PHEV Takumi
  • NISSAN X-TRAIL e-4orce Tekna 5-p.
  • OPEL ASTRA Sports Tourer 1,6 Turbo PHEV 180 hv GS Line
  • TOYOTA COROLLA CROSS Hybrid 2,0 i-AWD Premium
Tässä loppuarvostelu:
1676466313235.png

Huikeaa, että Alfa on onnistunut tekemään noin tuhnulla voimalinjalla varustetun pelin, joka kaiken lisäksi häviää ajettavuudessa ties mille kipoille :hmm:
 
Civic e:hev vaikutti kyllä mielenkiintoiselta tuon TM:n vertailun ja aikaisemmassa numerossa olleen koeajon perusteella.
Vertailun voittoon vaikka taisi olla halvin menopeli koko vertailussa. Toki tuossa kaikki autot oli hyvin erilaisia.
Civikki on itselataava hybridi kuten Toyota. Hyvältä se kyllä tuntui kaikenkaikkiaan koeajolla, mutta hyvillä varusteilla se 43k taisi olla hintaa ja takuu 3v. Ensiostajana varautuisin kyllä jyrkkään arvonalenemaan.
 
Civikki on itselataava hybridi kuten Toyota. Hyvältä se kyllä tuntui kaikenkaikkiaan koeajolla, mutta hyvillä varusteilla se 43k taisi olla hintaa ja takuu 3v. Ensiostajana varautuisin kyllä jyrkkään arvonalenemaan.

Joo ei ole ostohousut jalassa tuon osalta, kun Corolla Hybrid on jo alla.
Mutta mielenkiintoinen silti, eikä varmaan huono vaihtoehto etenkään jos malttaa/kykenee odottelemaan hetken ja nappaa tuollaisen sitten vähän ajettuna käytettynä.
 
Kuolasin tuota uutta Civiciä kun se oli vasta Eurooppaan tuloillaan, miellyttävä ollut kuulla että se on ollut autojournalistien mieleen ympäri Eurooppaa ja vielä pärjää kotimaisissakin testeissä. Ei vaan ole köyhällä valuuttaa ostaa uusia autoja, katsellaan sitten mitä ne maksaa viiden-kuuden vuoden ikäisinä. Nykyisen bensa-Civicin ostin myös viisivuotiaana ja ollut todella tyytyväinen.
 
Mitäs näitä nyt on, isoja ja tilavia hybrideitä perhekäyttöön jos överihintaiset Audit ym jätetään pois? Mieleen tulee lähinnä Skodalta Superb IV ja Octavia, sekä ehkä Kia Optima. Paino sanalla tilava, joskushan ulkomuodoiltaan isokin auto voi olla sisätiloiltaan ahdas tai muuten käytännöllisyydeltään ei-niin-hyvin toteutettu. Eli pitäis mahtua parin muksun turvaistuimet, tavaraa maan perkuleesti ja vielä 190 senttisen kuljettajan istumaan mukavasti. Plussaa vielä jos löytyy neliveto, mutta mutu-tuntuma sanoo että sellaisia ei taida juuri olla tarjolla tähän konseptiin.

Pääasiallinen ajo tuollaista 15km siivua taajamassa, päälle sitten satunnaiset pidemmät ajomatkat. Siksipä hybridit houkuttaa, kun nämä päivittäiset lyhyet ajelut hoituisi varmaan kokonaan sähköllä. Lähinnä plugari kai se fiksuin vaihtoehto on, jos kotona (okt) on mahdollisuus lataukseen ja kenties myös esim. työpaikan päässä.

Pitääpä tutkailla millainen tuo uusi Astra farkku on tiloiltaan :hmm: edit: Jaa, ei sitä taida vielä edes saada ainakaan suomesta.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs näitä nyt on, isoja ja tilavia hybrideitä perhekäyttöön jos överihintaiset Audit ym jätetään pois? Mieleen tulee lähinnä Skodalta Superb IV ja Octavia, sekä ehkä Kia Optima. Paino sanalla tilava, joskushan ulkomuodoiltaan isokin auto voi olla sisätiloiltaan ahdas tai muuten käytännöllisyydeltään ei-niin-hyvin toteutettu. Eli pitäis mahtua parin muksun turvaistuimet, tavaraa maan perkuleesti ja vielä 190 senttisen kuljettajan istumaan mukavasti. Plussaa vielä jos löytyy neliveto, mutta mutu-tuntuma sanoo että sellaisia ei taida juuri olla tarjolla tähän konseptiin.

Pääasiallinen ajo tuollaista 15km siivua taajamassa, päälle sitten satunnaiset pidemmät ajomatkat. Siksipä hybridit houkuttaa, kun nämä päivittäiset lyhyet ajelut hoituisi varmaan kokonaan sähköllä. Lähinnä plugari kai se fiksuin vaihtoehto on, jos kotona (okt) on mahdollisuus lataukseen ja kenties myös esim. työpaikan päässä.

Pitääpä tutkailla millainen tuo uusi Astra farkku on tiloiltaan :hmm: edit: Jaa, ei sitä taida vielä edes saada ainakaan suomesta.
Haluaisin todella paljon suositella Opel Grandlandia, koska siinä toteutuu moni noista tarpeista, mutta eihän siinä ihan maan perkuleesti mahdu taakse tavaraa. Täälläkin 190-senttinen kuski, Grandin neliveto on loistava, hybridivoimansiirto toimii kuin ajatus, takapenkeillä on todella hyvin tilaa, penkit on hämmentävän mukavat, varusteita on mukavasti, mutta se takapaksi kyllä jättää toivomisen varaa. Omaan käyttöön riittävästi, mutta sitä sopeutuu siihen mitä on. Grandland on ulkomuodoiltaan iso, mutta tosiaan takakontti kannattaa käydä itse tsekkaamassa (ainakin omassa 2020 versiossa). Muilta osin erittäin vahva suositus kyseiselle autolle. Etumatkustamossa tuntuu että olisi vieläkin isommassa autossa, kun tila on todella avara.
 
Kympin etenemiskyvyn omaava Mazda saa talviajosta maantiellä 6? Mikähän tuossa on selitys.

Olisi kiinnostava auto jos hintaa olisi 10000 eur vähemmän, nyt jää sähkärin jalkoihin.
 
Kympin etenemiskyvyn omaava Mazda saa talviajosta maantiellä 6? Mikähän tuossa on selitys.

Olisi kiinnostava auto jos hintaa olisi 10000 eur vähemmän, nyt jää sähkärin jalkoihin.

Suuntavakavuus, alustan toiminta, uraherkkyys jne., mukavuus, äänieristys jne. Kai nuo kaikki kuuluu tohon kategorian? :hmm:
 
Mitäs näitä nyt on, isoja ja tilavia hybrideitä perhekäyttöön jos överihintaiset Audit ym jätetään pois? Mieleen tulee lähinnä Skodalta Superb IV ja Octavia, sekä ehkä Kia Optima. Paino sanalla tilava, joskushan ulkomuodoiltaan isokin auto voi olla sisätiloiltaan ahdas tai muuten käytännöllisyydeltään ei-niin-hyvin toteutettu. Eli pitäis mahtua parin muksun turvaistuimet, tavaraa maan perkuleesti ja vielä 190 senttisen kuljettajan istumaan mukavasti. Plussaa vielä jos löytyy neliveto, mutta mutu-tuntuma sanoo että sellaisia ei taida juuri olla tarjolla tähän konseptiin.

Pääasiallinen ajo tuollaista 15km siivua taajamassa, päälle sitten satunnaiset pidemmät ajomatkat. Siksipä hybridit houkuttaa, kun nämä päivittäiset lyhyet ajelut hoituisi varmaan kokonaan sähköllä. Lähinnä plugari kai se fiksuin vaihtoehto on, jos kotona (okt) on mahdollisuus lataukseen ja kenties myös esim. työpaikan päässä.

Pitääpä tutkailla millainen tuo uusi Astra farkku on tiloiltaan :hmm: edit: Jaa, ei sitä taida vielä edes saada ainakaan suomesta.

Jos 'maasturi' kelpaa niin Mitsubishi Outlander PHEV?
 
Suuntavakavuus, alustan toiminta, uraherkkyys jne., mukavuus, äänieristys jne. Kai nuo kaikki kuuluu tohon kategorian? :hmm:
Mazda sai erityisesti ohjauksesta pyyhkeitä. Äänieristystä kehuttin. Range jäi akun koko huomioiden onnettomaan 30 kilometriin ja kone on varsin janoinen. Periaatteessa tosi kiinnostava auto, mutta paha pettymys.
 
Haluaisin todella paljon suositella Opel Grandlandia, koska siinä toteutuu moni noista tarpeista, mutta eihän siinä ihan maan perkuleesti mahdu taakse tavaraa. Täälläkin 190-senttinen kuski, Grandin neliveto on loistava, hybridivoimansiirto toimii kuin ajatus, takapenkeillä on todella hyvin tilaa, penkit on hämmentävän mukavat, varusteita on mukavasti, mutta se takapaksi kyllä jättää toivomisen varaa. Omaan käyttöön riittävästi, mutta sitä sopeutuu siihen mitä on. Grandland on ulkomuodoiltaan iso, mutta tosiaan takakontti kannattaa käydä itse tsekkaamassa (ainakin omassa 2020 versiossa). Muilta osin erittäin vahva suositus kyseiselle autolle. Etumatkustamossa tuntuu että olisi vieläkin isommassa autossa, kun tila on todella avara.

Takakontti on isompi noissa konsernin farmareissa kuin maastureissa. Esim. 308 vs 3008. 408/c4x jne taitaa tarjota enemmän matkustamotilaa puolestaan.
 
Takakontti on isompi noissa konsernin farmareissa kuin maastureissa. Esim. 308 vs 3008. 408/c4x jne taitaa tarjota enemmän matkustamotilaa puolestaan.
Tämä on täysin totta. Farkkua mekin lähdettiin alunperin hakemaan juurikin takakontin tilavuuden takia, mutta muiden ominaisuuksien myötä päädyttiin sitten kuitenkin tähän.
 
Kympin etenemiskyvyn omaava Mazda saa talviajosta maantiellä 6? Mikähän tuossa on selitys.

Olisi kiinnostava auto jos hintaa olisi 10000 eur vähemmän, nyt jää sähkärin jalkoihin.
Talviajo maantiellä -arvostelukohdasta (painoarvo 15 %) heruu korkea arvosana, jos auto on mukava ja tunnokas sekä synnyttää kuljettajalle luottoa. Perille päästyä kuski ei saisi olla kuolemanväsynyt. Mazda CX-60 PHEV sattui olemaan heikko jokaisella osa-alueella, joten siksi arvosanaksi tuli kuutonen.

Mazdan ohjausvastus oli tavallista jäykempi. Se ei yksinään olisi mahdottoman suuri miinus. Mazdassa jäykkyyden rasittava vaikutus kuitenkin kertaantuu, sillä kaikki ohjausliikkeet pitää tehdä turhaan kahteen kertaan, koska ohjauksesta puuttuvat tunto, palautus ja keskitys. Ajaminen on työlästä ja keskittymistä vaativaa, mikä väsyttää kuskia pidemmällä matkalla. Heikohko jousitusmukavuus lisää matkanteon rasittavuutta entisestään. Tuossa alkaa olla sen verran raskaasti rasittavuuden aineksia kasassa, että Mazdan hyvästä ajoasennosta ja matalasta melutasosta ei enää ole arvosanan korottajaksi.

Mazdan kiitettävät ajovalot tuovat helpotusta maantieajoon pimeällä, mutta niiden vaikutus näkyy vain kohdassa valot ja näkeminen (painoarvo 10 %), mistä Mazda sai ysin.

Aina voi jossitella, että Mazdan ohjaus saattaisi olla vähän tunnokkaampi joillain muilla renkailla kuin Nokian Hakkapeliitta R5 -kitkoilla, jolloin kertakääntö riittäisi. Esim. Continentalin nastat/kitkat voisivat olla hyvä pari tuollaiselle raskaalle ohjaukselle. Nyt kaikkiin vertailuautoihin oli asennettu alkuperäiskokoiset Nokian R5 -kitkat.

Honda Civic e:HEV ja Toyota Corolla Cross hybrid AWD olisivat saattaneet saada toisilla renkailla jopa kympin, mutta nyt ne jäivät molemmat ysiin. Hondan ohjauksessa oli keskialueella pientä tahmeutta ja Toyotalla samoin keskialueella pientä epämääräisyyttä (sekä lisäksi kohtalaisen runsas melu maantiellä). Vähän samoja ohjauksen ongelmia siis kuin Mazdallakin, mutta lievempinä, eikä keskialueen ongelmien korjaus ole Hondan ja Toyotan kevyemmillä ohjausvasteilla niin kuormittavaa. Mazda jäykkine ohjauksineen kärsi muita enemmän rengasvalinnasta.
 
Pidetään peukkuja että PSA on handlannut tämän paremmin. :) Toki viikon-parin välein ajelen koneen kuumaksi aivan varmuuden vuoksi. Nyt autolla ikää kolme vuotta, eikä mitään ongelmakohtia ole näkynyt eikä löytynyt. Tämä siis toistaiseksi, mistäpä minä näistä mitään tiedän.

Toivottavasti. Itse ajoin kerta viikkoon moottorin kuumaksi ja ei ollut apua, vikavalo syttyi kun oli liikaa bensaa ja vettä öljyn seassa ja öljyt piti vaihtaa 2kk/1tkm edellisestä öljynvaihdosta…
 
Toivottavasti. Itse ajoin kerta viikkoon moottorin kuumaksi ja ei ollut apua, vikavalo syttyi kun oli liikaa bensaa ja vettä öljyn seassa ja öljyt piti vaihtaa 2kk/1tkm edellisestä öljynvaihdosta…
Kia keskustelujen perusteella tuota esiintyy myös Plugin ceedissä. Mahtaako niissä olla miten yleinen ongelma? Ratkaisu on kuulemma maksuton öljynvaihto, joka kertoo omaa kieltään ongelman vakavuudesta (ei siis ole oikeaa korjausta)...
 
Toivottavasti. Itse ajoin kerta viikkoon moottorin kuumaksi ja ei ollut apua, vikavalo syttyi kun oli liikaa bensaa ja vettä öljyn seassa ja öljyt piti vaihtaa 2kk/1tkm edellisestä öljynvaihdosta…
Tuo kyllä viittaa jo johonkin muuhunkin vikaan, jos tuottaa noin nopeasti ongelmaa.
 
Kia keskustelujen perusteella tuota esiintyy myös Plugin ceedissä. Mahtaako niissä olla miten yleinen ongelma? Ratkaisu on kuulemma maksuton öljynvaihto, joka kertoo omaa kieltään ongelman vakavuudesta (ei siis ole oikeaa korjausta)...

Tuo esiintyy jo polttiksissa, millä ajetaanlyhyttä pätkää ja moottori ei pääse lämpenemään riittävästi.

Hybridillä tuo korostuu kun kylmäkäynnistyksiä on merkittävästi enemmän kuin polttiksella.
 
Tuo esiintyy jo polttiksissa, millä ajetaanlyhyttä pätkää ja moottori ei pääse lämpenemään riittävästi.

Hybridillä tuo korostuu kun kylmäkäynnistyksiä on merkittävästi enemmän kuin polttiksella.
Juu, hyvin mahdollista. Siksi tuollaisesta oireesta kärsivän autoilijan kun saisi löydettyä, niin voisi juuri jatkokysymyksenä esittää, että tuleeko autolla aina ajettua vain pätkää.

Itse ajan plugarilla niin, että yritän ajaa aina akulla, mutta kun vähintään kerran viikkoon tulee n.50km putkeen ja vielä takaisin, niin moottori kyllä ehtii lämpenemään hyvin, eikä ongelmia ole ollut edes bensa-autoilla. Silti aina itseä harmittaa että polttis käynnistyy tahtomatta (vaikka tästä ei polttoaineen kulutuksen vuoksi olekaan vielä ainakaan ollut itsellä haittoja, mutta kyllä silti nuo parin minuutin "turhakäynnit" saisi jäädä pois) :D
 
Taitaa nämä nokkien ruostuminen ja öljy-vesiongelmat olla aika marginaalivikoja kun kuitenkin hybridejä tuhansia tien päällä. Netistä tulee esiin vaan ne 5-10kpl ääripään vikoja.
 
Taitaa nämä nokkien ruostuminen ja öljy-vesiongelmat olla aika marginaalivikoja kun kuitenkin hybridejä tuhansia tien päällä. Netistä tulee esiin vaan ne 5-10kpl ääripään vikoja.

Näinhän se on, väärällä käytöllä ratakiskonkin saa rikki…

Omalle käytölle sähkö olisi sopivin ja varmaan sellaisen hankin kunhan:
1. Kotona on latauspiste
2. Sähköauton saa samaan hintaan kuin vastaavan polttiksen.
 
Merkkihuolto on tarkastanut auton ja todennut sen toimivan kaikin puolin valmistajan antamien speksien mukaan.
Eli vikakoodit on luettu, eikä mikään koodi selkeästi sanonut että jotain vikaa olisi.. Tai koodit nollattu ja todettu että mikään ei pompannut heti takaisin

Noin henkilökohtaisesti mä en tuota merkkihuollon ammattitaitoa, tai työmoraalia kovin korkealle arvosta, vaikka varmasti asiallisiakin huoltoja tai ainakin huoltohenkilöitä on.
 
Eli vikakoodit on luettu, eikä mikään koodi selkeästi sanonut että jotain vikaa olisi.. Tai koodit nollattu ja todettu että mikään ei pompannut heti takaisin

Noin henkilökohtaisesti mä en tuota merkkihuollon ammattitaitoa, tai työmoraalia kovin korkealle arvosta, vaikka varmasti asiallisiakin huoltoja tai ainakin huoltohenkilöitä on.

Jep, kaikki toimii normaalisti ja tällaisia keissejä ei ole lainkaan tullut vastaan, vaikka hurja määrä autoja samalla tekniikalla huolletaan … Kumma kyllä, muissa bmw, ei-merkkihuolloissa, on vastaavia tapauksia.

Olen joskus ollut tuossa firmassa huoltotiskillä ja ihan yhtälailla olen skeptinen merkkihuollon osaamisen suhteen…
 
Eli vikakoodit on luettu, eikä mikään koodi selkeästi sanonut että jotain vikaa olisi.. Tai koodit nollattu ja todettu että mikään ei pompannut heti takaisin

Noin henkilökohtaisesti mä en tuota merkkihuollon ammattitaitoa, tai työmoraalia kovin korkealle arvosta, vaikka varmasti asiallisiakin huoltoja tai ainakin huoltohenkilöitä on.

No ainakin Raision / Turun seudulla on ihan yleisesti tiedossa, että merkkihuolloissa on pääasiassa ne amiksesta juuri riman ylittäneet töissä ja ne ammattilaiset sitten monimerkkikorjaamoissa.
 
No ainakin Raision / Turun seudulla on ihan yleisesti tiedossa, että merkkihuolloissa on pääasiassa ne amiksesta juuri riman ylittäneet töissä ja ne ammattilaiset sitten monimerkkikorjaamoissa.

Joo itse myös olen kuullut vastaavia kokemuksia täältä. Jotain ihan perusjuttuja mitä ei saatu kuntoon merkkihuollossa (useammalla käynnillä) mutta sitten yhden hengen nyrkkipaja pistänyt kuntoon odottaessa. Käsittämätöntä.

Merkkihuolto paras toki jos pitää jotain km/vuosivuoltoa tehdä kun saavat softat päivitettyä samalla ym. En tiedä onko niillä jotain rajoituksia sitten miten voivat korjata kun usein vaihtavat kerralla jonkin kokonaisuuden eivätkä pelkästään viallista osaa.

Omat kokemukset merkkihuollosta vaihtelevia. Parhaat kokemukset Auto-Centeristä. Jopa Vehoa on haukuttu osaamattomuudesta ja ylilaskuksesta. Huonoimmat kokemukset Metro-Autosta kun piti Subarua siellä käyttää. Sitä ei taida edes olla enää. Sielläkin huoltoneuvojat olivat päteviä mutta mekaanikot ihme tumpuloita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 008
Viestejä
4 586 506
Jäsenet
75 554
Uusin jäsen
Partahenkka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom