Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miulla tuo V60 T8. En ollut muistanut trippiä nollata missään vaiheessa ja selailin ajotietokonetta tuossa viikko sitten. 4.2l ollut viimeisen 7600km kulutus. Olen tyytyväinen.Vähän lisää kokemuksia Kia Optima PHEV SW:stä.
Päivittäiset alle 10km matkat talvella kylmäkäynnistettynä näyttää nostavan kulutuksen 9l/100km tuntumaan kaupungissa vaikka auto liikkuukin sähkön voimalla. Bensakone jauhaa reilulla tyhjäkäynnillä lämmintä ohjaamoon. Tämä on pettymys ja yllätys itselle kun testien tyhjän akun kulutuksen perusteella olisi odottanut jotain 7l kulutusta. Heti kun on pitempi matka kyseessä kulutus menee alle 6l/100km jos ajetaan sähköllä. Lisäksi muutaman kerran +2-5 asteessa on kulutus jäänyt normaalin 9l sijaan 6l tuntumaan, mutta ei näytä liittyvän suoraan lämpötilaan vaan on jotain mystisempää.
Lisäksi 2,5v vanhassa autossa meni 12v akku eikä tietysti kuulu kuin 2v takuuseen eli meni omasta kukkarosta. Toivottavasti oli nyt vaan pitkän myynnissä seisomisen syytä eikä ominaisuus. Akku ei ottanut enää virtaa sisään eikä oireillut mitenkään aiemmin. Optimassa on automatiikka mikä lataa 12v akkua tarvittaessa kun ladataan ajoakkua, mutta ei siis tässä tapauksessa auttanut, mutta ehkä akku oli vaan hajoamassa.
Muutenhan auto on edelleen mukava eikä mitään muita ongelmia. Ajovalojakin saivat säädettyä ylemmäs huollossa niin näkee paremmin. Toki nyt jos ostaisin autoa niin ehkä kallistuisin todennäköisemmin GTE Passatin puoleen jos löytäisi version mihin saa pidemmän takuun. Enyaq 80 olisi tietysti vielä parempi, mutta katsotaan 4-5v päästä sitten sähköautoa jos hinnat olisi vähän alempana.
Lisäyksenä tankkauksista mitattuna 1241km kulutus on 7,1l ja aina on ajoakussa ollut virtaa. Tuota kulutusta laskee yksi pidempi reissu missä kulutus laski sähköllä ajettuna alle 6l.
Sanot, että aina on ajoakussa ollut virtaa, ja että ajoit vain yhden pidemmän reissun. Pienelle kulutukselle otollisista lähtökohdista huolimatta kulutuksesi on Spritmonitorin heikoimman 1,5 prosentin tasoa. Nyt on pakko kysyä, oletko vielä kertaakaan avannut latausluukkua (ja ladannut akun täyteen)?Vähän lisää kokemuksia Kia Optima PHEV SW:stä.
Päivittäiset alle 10km matkat talvella kylmäkäynnistettynä näyttää nostavan kulutuksen 9l/100km tuntumaan kaupungissa vaikka auto liikkuukin sähkön voimalla. Bensakone jauhaa reilulla tyhjäkäynnillä lämmintä ohjaamoon. Tämä on pettymys ja yllätys itselle kun testien tyhjän akun kulutuksen perusteella olisi odottanut jotain 7l kulutusta. Heti kun on pitempi matka kyseessä kulutus menee alle 6l/100km jos ajetaan sähköllä. Lisäksi muutaman kerran +2-5 asteessa on kulutus jäänyt normaalin 9l sijaan 6l tuntumaan, mutta ei näytä liittyvän suoraan lämpötilaan vaan on jotain mystisempää.
Lisäksi 2,5v vanhassa autossa meni 12v akku eikä tietysti kuulu kuin 2v takuuseen eli meni omasta kukkarosta. Toivottavasti oli nyt vaan pitkän myynnissä seisomisen syytä eikä ominaisuus. Akku ei ottanut enää virtaa sisään eikä oireillut mitenkään aiemmin. Optimassa on automatiikka mikä lataa 12v akkua tarvittaessa kun ladataan ajoakkua, mutta ei siis tässä tapauksessa auttanut, mutta ehkä akku oli vaan hajoamassa.
Muutenhan auto on edelleen mukava eikä mitään muita ongelmia. Ajovalojakin saivat säädettyä ylemmäs huollossa niin näkee paremmin. Toki nyt jos ostaisin autoa niin ehkä kallistuisin todennäköisemmin GTE Passatin puoleen jos löytäisi version mihin saa pidemmän takuun. Enyaq 80 olisi tietysti vielä parempi, mutta katsotaan 4-5v päästä sitten sähköautoa jos hinnat olisi vähän alempana.
Lisäyksenä tankkauksista mitattuna 1241km kulutus on 7,1l ja aina on ajoakussa ollut virtaa. Tuota kulutusta laskee yksi pidempi reissu missä kulutus laski sähköllä ajettuna alle 6l.
Ihan validit pointit ja tästä syystä olenkin yllättynyt, mutta oma veikkaukseni on, että joko autossa on jotain vialla tai sitten kaikkia mittauksia vääristää plus keleissä ajelut tai pidemmät matkat jolloin kone ehtii lämmetä. Huoltoonkin tästä mainitsin, mutta eivät ottaneet kantaa enkä ehtinyt jäädä kysymään tarkennusta (39tkm mittarissa).Sanot, että aina on ajoakussa ollut virtaa, ja että ajoit vain yhden pidemmän reissun. Pienelle kulutukselle otollisista lähtökohdista huolimatta kulutuksesi on Spritmonitorin heikoimman 1,5 prosentin tasoa. Nyt on pakko kysyä, oletko vielä kertaakaan avannut latausluukkua (ja ladannut akun täyteen)?
Ilman sähköverkosta lataamista tuo Kia häviää Toyotan itselataaville kulutuksessa, mutta lataamalla Kia on pihimpi (jos ei ole poikkeuksellisen paljon useamman sadan kilometrin reissuja).
Spritmonitorin histogrammin mukaan 33/69, eli lähes puolet, on ajanut 1,9-3,3 l/100 km -kulutuksella. Bensalla ajavat nostavat keskiarvoa, mikä on 3,62.
Liitin mukaan näytteen tutun Optima PHEV SW:stä, jolla olen ajanut ja ollut kyydissä. Kymmenen asteen pakkasessa kulutus Hki-Espoo (~12 km) täydellä akulla oli noin 1-2 l/100 km. Polttomoottori tuotti vain lämpöä. Keskikulutus on ollut 1,88 l/100 km 83 tkm matkalla. Tämän takia en voi käsittää 6-9 litran lukemia.
Kannattaa ladata sitä ajoakkua ihan päivittäin ja opetella käyttämään eri ajotiloja, eli esim. sähkön painotus lyhyellä rangen kattamalla matkalla tai pidemmällä matkalla sähkön säästäminen taajaman hitaaseen ajoon kohteessa, jottei alkumatkasta tärvää sähköä isolla tiellä jne. Pientä parannusta voit saada säätämällä lämpöpyynnin maks. +21 C, ajamalla nopeusrajoitusten mukaan ja opettelemalla pyytämään jalalla sellaisia tehoja, mihin ajoakku kussakin lämpötilassa kykenee (mittaristosta voi mahdollisesti saada apuja).
Jos ylläolevista ei ollut apua, auto/akku ei ole kunnossa. Paljonko on mittarissa?
Edit. Ajoakku on saattanut päästä liian tyhjäksi pitkän myynnin aikana. Sisäinen resistanssi kasvaa, eikä akusta saa enää kunnolla tehoja/energiaa ulos. Jos vinkeistä ei ollut apua, niin käy koeajamassa vastaavaa autoa. Jos ja kun se menee huomattavasti pienemmällä kuin omasi, hoida oman autosi ajoakku takuun tai muun kautta kuntoon.
Ihan validit pointit ja tästä syystä olenkin yllättynyt, mutta oma veikkaukseni on, että joko autossa on jotain vialla tai sitten kaikkia mittauksia vääristää plus keleissä ajelut. Huoltoonkin tästä mainitsin, mutta eivät ottaneet kantaa enkä ehtinyt jäädä kysymään tarkennusta (39tkm mittarissa).
Kaikki kilometrit siis itsellä ajettu talvella ja ilman sisätilan tai moottorin esilämmitystä. Ajoakussa on ollut aina virtaa paitsi se yksi 200km reissu missä se toki meni tyhjäksi ja ajelin HEV-moodissa. Auto myös kulkee ajotuntuman ja mittarin mukaan sähköllä eli ei siinä puolessa vaikuta olevan mitään vikaa. Päivittäiset matkani ovat lyhyitä 2-15km pätkiä eikä auto niissä aina edes kerkeä lämmetä mikä selvästi nostaa kulutusta kun kone käy kylmänä. Ajelen EV-moodissa ja eco-asetus päällä sekä rauhallisesti eli sähkömoottorin tuotto riittää aina kiihdytyksiin jne. Sisälämpöä olen pitänyt 20-22 sisällä ja toki kokeilin jättää lämmöt pois kokonaan niin auto menee pelkällä sähköllä 0l kulutuksella.
Hybridit ei ole parhaimmillaan talvella kun lämpö ohjaamoon saadaan polttomoottorista
Mitä eroa on hybridillä ja normihybridillä?Hybridit ja huonosti tehdyt plugarit. Kyllä ne normihybridit lämmittää sen ohjaamon sähköllä. Eli ei nyt yleistetä.
Mitä eroa on hybridillä ja normihybridillä?
Kyllä sitä ohjaamoa sähköllä lämmitetään, mutta ei se missään -10c pakkasessa enää jaksa ja ainakin Toyota pitää huolen siitä että moottori pidetään koko ajan toimintalämpöisenä.
Minäkin sanoisin että normihybridi on se itselataava. Ladattava on sitten melko yksiselitteisesti upgreidaus, jos puhutaan samasta automallista, mutta en yleistäisi että plugari>itselataava.IMO normihybridi on esim toyotassa oleva, "itse lataava".
Ladattava hybridi on sitten se upgreidaus tuohon normaaliin.
Itsellä ei tuossa hybridissä jaksettu tutkia että onko se jousitolppa oikeasti rikki vai ei. Ainakaan ilmapuoli ei vuoda koska auto ei laske, nuoku vinossa yms.
Ajossakaan tuota väitettyä eroa ei kyllä huomaa mitenkään, auto ei jää heijaamaan tai pompota mitenkään aiempaa enemmän vaikka tiet ovat olleet vähintäänkin mielenkiintoisessa kunnossa.
Muut alustan osat kunnossa mutta iskunvaimennintestiä ei saatu tehtyä kun nosturi oli käytössä.
Osat on nyt tilattu mutta vieläkin hiukan mietityttää tosiaanko tuota ei huomaa muualla kuin jossain testissä ja pitäisi uusia monella tonnilla osia. Tiedän, Airmatic ja ongelma jne. Tietoa ei kuitenkaan juurikaan googlella löydä..
Öö vaatisin nyt vähintään sen iskari testin ennenkuin alkaisin maksamaan uusia tolppia eteen? Missä korjaamossa auto on käynyt, näitkö xentryn vikadiagnostiikkaa asiasta?
Mulla on nyt tunne etta Keijoa kusetetaan.
No nyt on selvitelty. Ei tunnistanut toinenkaan marmori että tuota voisi ylipäätään Xentryllä testata. Niin kai sitten. Tolppaa uusiksi ja autoa myyntiin. Kun kestä edes 150tkm ajella näköjään.
e. Ainakin Airmaticin tasoja pystyy kyllä Xentryllä tsekkailemaan. Mutta kun en noin asiantuntija ole varsinkaan tämän merkin osalta niin olkoon.
Siis mikä oire sulla on autossa? Aiemmista viesteistä saa sen kuvan, että jotain on porsinut, mutta mitään ei huomaa ajossa.
Katsastuksessa iskunvaimentimien heilahdustestissä edessä oikealla puolella 20% Luulisi tuon jotenkin ajosssakin huomaavan mutta eipä ole aiemmin ollut Airmaticia niin paha sanoa.
Kun osat on noin kalliita, niin mä vaihdattaisin vaan sen viallisen.
Katsastuksessa iskunvaimentimien heilahdustestissä edessä oikealla puolella 20% Luulisi tuon jotenkin ajosssakin huomaavan mutta eipä ole aiemmin ollut Airmaticia niin paha sanoa.
Vuotaako se iskari ulospäin tai laskeeko keula? Tarkasta rengaspaineet ja jos vaan mahdollista niin starilla testaamaan ja ajelemaan sitä keppiä.
Ei vuoda eikä laske. Rengaspaineet voisi katsoa.
Näissä uudemmissa ei enää star pelitä vaan pitää olla Xentry ja sitä ei käsittääkseni ihan joka pajalta löydy hintansa takia.
Tuo on käsittääkseni W205 ja siinä toimii vielä vanhemmat starit (multiplexerit C4&C5&C6) kunhan läppärin ohjelmisto (xentry) vain tukee automallia. Itsellä siis harraste käytössä star c4 ja ohjelmistot uusimpiin autoihin asti tuettuna.
Mutta joo noita mersun omia diag vehkeitä ei joka pajalta löydy, arvokkaita vuokra laitteita
Jotta ei ihan offtopic jutusteluksi menisi, niin katsellut mersun hybridejä. Nykyinen 3L V6 nokivasara pelittää hyvin, mutta halvalla sähkösopparilla kannattais latailla yöllä autoa niin saisi työmatka kuluja alemmaksi ja veroa myös
Kokemuksia tai tietoa muuten miten hyvin noissa W205 akut kestäneet?
Ihan validit pointit ja tästä syystä olenkin yllättynyt, mutta oma veikkaukseni on, että joko autossa on jotain vialla tai sitten kaikkia mittauksia vääristää plus keleissä ajelut tai pidemmät matkat jolloin kone ehtii lämmetä. Huoltoonkin tästä mainitsin, mutta eivät ottaneet kantaa enkä ehtinyt jäädä kysymään tarkennusta (39tkm mittarissa).
Kaikki kilometrit siis itsellä ajettu talvella ja ilman sisätilan tai moottorin esilämmitystä. Ajoakussa on ollut aina virtaa paitsi se yksi 200km reissu missä se toki meni tyhjäksi ja ajelin HEV-moodissa. Auto myös kulkee ajotuntuman ja mittarin mukaan sähköllä eli ei siinä puolessa vaikuta olevan mitään vikaa. Päivittäiset matkani ovat lyhyitä 2-15km pätkiä eikä auto niissä aina edes kerkeä lämmetä mikä selvästi nostaa kulutusta kun kone käy kylmänä. Ajelen EV-moodissa ja eco-asetus päällä sekä rauhallisesti eli sähkömoottorin tuotto riittää aina kiihdytyksiin jne. Sisälämpöä olen pitänyt 20-22 sisällä ja toki kokeilin jättää lämmöt pois kokonaan niin auto menee pelkällä sähköllä 0l kulutuksella.
154 h ja 1775 Kg? Samat vie 330e bemari kovammilla tehoilla ja isommalla massalla. Sillä erotuksella että bemari ei ole ripeä tai erityisen raskas.Ajoin Optimalla tänään 130km maantietä ja testimielessä koko matkan HEV eli hybriditilassa. Ei esilämmitystä, ei lohkoa/webastoa. -6 pakkasta, hytin lämpö koko matkan 18.5 astetta. Lähtiessä liikkeelle akun taso 50% ja perillä 46%. Matkan keskikulutus 4.8l/100km. Ei huono oikeasti isolle ja raskaalle autolle ripeällä 2l bensakoneella. Olisin voinut vielä viimeiset 20km ajaa pelkällä sähköllä, tai lähteä liikkeelle täydellä akulla ja ajaa miltei puolet matkasta pelkästään sähköllä joka olisi tiputtanut vielä keskikulutusta radikaalisti mutta halusin testata huvikseni hybriditilan kulutusta. Kovalta siis kuulostaa nuo alkup viestissä ilmoittamasi lukemat. Toki kaupunkiajot syö ja tällä koneella kaasujalalla todellakin on merkitystä mutta silti.
Listassa mainittiin myös, että oikeasti iso. BMW 330e on Optima SW:iin verrattuna selvästi pienempi auto ulkoa ja etenkin sisätiloiltaan. Optiman suurempi poikkipinta-ala (ja ilmanvastuskerroin) kasvattavat kulutusta. Mikä vm. ja millä varusteilla 330e on raskaampi?154 h ja 1775 Kg? Samat vie 330e bemari kovammilla tehoilla ja isommalla massalla. Sillä erotuksella että bemari ei ole ripeä tai erityisen raskas.
Melko vakuuttavaa vasta-argumenttia. Täytyy varmaan seistä korjattuna.Listassa mainittiin myös, että oikeasti iso. BMW 330e on Optima SW:iin verrattuna selvästi pienempi auto ulkoa ja etenkin sisätiloiltaan. Optiman suurempi poikkipinta-ala (ja ilmanvastuskerroin) kasvattavat kulutusta. Mikä vm. ja millä varusteilla 330e on raskaampi?
F30 330e 2016/Optima PHEV SW 2019:
Polttis 2,0 l turbo/2,0 l vapari
Polttis 184 hv/154 hv
Omamassa 1735 kg/1780 kg
Pituus 463 cm/486 cm
Leveys 181 cm/186 cm
Korkeus 143 cm/147 cm
Cw 0,27/0,28
Karkea (l * k * Cw) "CdA" 0,699/0,766 (+9,5 %)
Käytännössä todellinen CdA-ero on vieläkin suurempi, sillä:
-maavaran huomioimalla korkeuksien suhteellinen ero kasvaa
-korit kapenevat ikkunalinjan yläpuolella, minkä huomioiminen todennäköisesti pienentäisi suhteellisesti enemmän matalamman auton tehollista leveyttä
Samoilla renkailla Optiman vierinvastusvoima on vajaat 3 % suurempi ja ilmanvastusvoima vähintään 10 % suurempi. Jos Optima SW suuremmasta koristaan huolimatta vie vain saman verran ainetta kuin 330e, niin silloin siinä on taloudellisempi voimalinja.
Ajoin Optimalla tänään 130km maantietä ja testimielessä koko matkan HEV eli hybriditilassa. Ei esilämmitystä, ei lohkoa/webastoa. -6 pakkasta, hytin lämpö koko matkan 18.5 astetta. Lähtiessä liikkeelle akun taso 50% ja perillä 46%. Matkan keskikulutus 4.8l/100km. Ei huono oikeasti isolle ja raskaalle autolle ripeällä 2l bensakoneella. Olisin voinut vielä viimeiset 20km ajaa pelkällä sähköllä, tai lähteä liikkeelle täydellä akulla ja ajaa miltei puolet matkasta pelkästään sähköllä joka olisi tiputtanut vielä keskikulutusta radikaalisti mutta halusin testata huvikseni hybriditilan kulutusta. Kovalta siis kuulostaa nuo alkup viestissä ilmoittamasi lukemat. Toki kaupunkiajot syö ja tällä koneella kaasujalalla todellakin on merkitystä mutta silti.
Eikös bemarin voi sanoa olevan melko ripeä? Varsinkin verrattuna Kiaan, joka on aivan käsittämättömän hidas(joskin varmasti täysin riittävä) rinnakkaishybridiplugariksi.154 h ja 1775 Kg? Samat vie 330e bemari kovammilla tehoilla ja isommalla massalla. Sillä erotuksella että bemari ei ole ripeä tai erityisen raskas.
Miten sen nyt kukin ottaa, mut mun mielestä 154hp 1775kg "iso" Kia ei ole ripeä..
Jos vertaa kuorma-autoon niin ihan hyvähän tuo 9,7s sataseen on.
Joo kyllä se taitaa itsellä vaan nostaa kulutusta jos päivittäin tekee alle 10km matkoja aina kylmällä koneella hitaalla alle 50km/h nopeudella. Katsoin tarkemmin viime viikolla, että normipäivän 10km matkalla kulutus päätyy 8-9l/100km arvioon kun taas 40km lenkillä kulutus päätyi 4l/100km arvioon. Molemmissa ajoakku täynnä, mutta jälkimmäisessä tosin pari parkkihallissa seisotusta lopussa. Lämppärillä tuo kylmän koneen kulutus varmaan taittuisi kuten joku aiemmin tässä ketjussa taisi mainitakin.Ajoin Optimalla tänään 130km maantietä ja testimielessä koko matkan HEV eli hybriditilassa. Ei esilämmitystä, ei lohkoa/webastoa. -6 pakkasta, hytin lämpö koko matkan 18.5 astetta. Lähtiessä liikkeelle akun taso 50% ja perillä 46%. Matkan keskikulutus 4.8l/100km. Ei huono oikeasti isolle ja raskaalle autolle ripeällä 2l bensakoneella. Olisin voinut vielä viimeiset 20km ajaa pelkällä sähköllä, tai lähteä liikkeelle täydellä akulla ja ajaa miltei puolet matkasta pelkästään sähköllä joka olisi tiputtanut vielä keskikulutusta radikaalisti mutta halusin testata huvikseni hybriditilan kulutusta. Kovalta siis kuulostaa nuo alkup viestissä ilmoittamasi lukemat. Toki kaupunkiajot syö ja tällä koneella kaasujalalla todellakin on merkitystä mutta silti.
Jos ajosi on tosiaan 10 km pätkittynä pitkin päivää niin ymmärrän kulutuksen. Hyundai 1.6 HEV sain kulumaan pikkupakkasilla +15 l/100km kun ajoin sen 1.5 kilometriä asioille ja tunnin päästä takaisin. Ensimmäiset 5 minuuttia moottoria ainakin tuossa hybridissä käytetään tehostetusti akkua vasten näillä nollakeleillä. Kauemmin, jos pyydät ilmastoinnilta korkeampaa kuin 16C. Korean PHEV:eistä vasta -23 Nirossa EX varusteilla on 5.5 kw vastus ja pystyi ajamaan pikkupakkasillakin "täyssähköajoa".Vähän lisää kokemuksia Kia Optima PHEV SW:stä.
Päivittäiset alle 10km matkat talvella kylmäkäynnistettynä näyttää nostavan kulutuksen 9l/100km tuntumaan kaupungissa vaikka auto liikkuukin sähkön voimalla. Bensakone jauhaa reilulla tyhjäkäynnillä lämmintä ohjaamoon. Tämä on pettymys ja yllätys itselle kun testien tyhjän akun kulutuksen perusteella olisi odottanut jotain 7l kulutusta. Heti kun on pitempi matka kyseessä kulutus menee alle 6l/100km jos ajetaan sähköllä. Lisäksi muutaman kerran +2-5 asteessa on kulutus jäänyt normaalin 9l sijaan 6l tuntumaan, mutta ei näytä liittyvän suoraan lämpötilaan vaan on jotain mystisempää.
Lisäksi 2,5v vanhassa autossa meni 12v akku eikä tietysti kuulu kuin 2v takuuseen eli meni omasta kukkarosta. Toivottavasti oli nyt vaan pitkän myynnissä seisomisen syytä eikä ominaisuus. Akku ei ottanut enää virtaa sisään eikä oireillut mitenkään aiemmin. Optimassa on automatiikka mikä lataa 12v akkua tarvittaessa kun ladataan ajoakkua, mutta ei siis tässä tapauksessa auttanut, mutta ehkä akku oli vaan hajoamassa.
Muutenhan auto on edelleen mukava eikä mitään muita ongelmia. Ajovalojakin saivat säädettyä ylemmäs huollossa niin näkee paremmin. Toki nyt jos ostaisin autoa niin ehkä kallistuisin todennäköisemmin GTE Passatin puoleen jos löytäisi version mihin saa pidemmän takuun. Enyaq 80 olisi tietysti vielä parempi, mutta katsotaan 4-5v päästä sitten sähköautoa jos hinnat olisi vähän alempana.
Lisäyksenä tankkauksista mitattuna 1241km kulutus on 7,1l ja aina on ajoakussa ollut virtaa. Tuota kulutusta laskee yksi pidempi reissu missä kulutus laski sähköllä ajettuna alle 6l.
Tuo EGR-venttiili avautuu muuten ainakin 1.6 Korealaisista vasta kun öljyn lämpö nousee 48 asteeseen. Jos Mini/BMW:ssä on joku vastaava logiikka ei se ehkä avaudu pikkupakkasten pätkäajossa koskaan ja jumiin sitten käyttämättömyyttään.Juuri phev ryhmässä yksi kaveri kertoi miten oli uutena ostamaansa 330e vaihdettu uusi turbo 25 ja 50tkm kohdilla. Samoin ohjausvaihde oli uusittu kahdesti. Egr piti korjata kahdesti kun jumi ekalla kerralla ja tokalla räjähti.
Miksi ne avaisivat sitten sitä egr venttiiliä ollenkaan?Tuo EGR-venttiili avautuu muuten ainakin 1.6 Korealaisista vasta kun öljyn lämpö nousee 48 asteeseen. Jos Mini/BMW:ssä on joku vastaava logiikka ei se ehkä avaudu pikkupakkasten pätkäajossa koskaan ja jumiin sitten käyttämättömyyttään.
Tässä oletuksena, että EGR on kaikissa autoissa vain päästönormeja varten? Kyllä sillä voidaan oikein suunniteltuna ja käytettynä myös kulutusta laskea.Miksi ne avaisivat sitten sitä egr venttiiliä ollenkaan?
Jos ne oystyvät täyttämään päästönormin öljyn ollessa alle 48°c, niin täyttyisi se silloin lämpimämmälläkin öljyllä. Ei se kylmäkäynnistyksen jälkeinen "vapaapäästöaika" mitata kuin sekunneissa nykyään.
Vähän lisää kokemuksia Kia Optima PHEV SW:stä.
Päivittäiset alle 10km matkat talvella kylmäkäynnistettynä näyttää nostavan kulutuksen 9l/100km tuntumaan kaupungissa vaikka auto liikkuukin sähkön voimalla. Bensakone jauhaa reilulla tyhjäkäynnillä lämmintä ohjaamoon. Tämä on pettymys ja yllätys itselle kun testien tyhjän akun kulutuksen perusteella olisi odottanut jotain 7l kulutusta. Heti kun on pitempi matka kyseessä kulutus menee alle 6l/100km jos ajetaan sähköllä. Lisäksi muutaman kerran +2-5 asteessa on kulutus jäänyt normaalin 9l sijaan 6l tuntumaan, mutta ei näytä liittyvän suoraan lämpötilaan vaan on jotain mystisempää.
Lisäksi 2,5v vanhassa autossa meni 12v akku eikä tietysti kuulu kuin 2v takuuseen eli meni omasta kukkarosta. Toivottavasti oli nyt vaan pitkän myynnissä seisomisen syytä eikä ominaisuus. Akku ei ottanut enää virtaa sisään eikä oireillut mitenkään aiemmin. Optimassa on automatiikka mikä lataa 12v akkua tarvittaessa kun ladataan ajoakkua, mutta ei siis tässä tapauksessa auttanut, mutta ehkä akku oli vaan hajoamassa.
Muutenhan auto on edelleen mukava eikä mitään muita ongelmia. Ajovalojakin saivat säädettyä ylemmäs huollossa niin näkee paremmin. Toki nyt jos ostaisin autoa niin ehkä kallistuisin todennäköisemmin GTE Passatin puoleen jos löytäisi version mihin saa pidemmän takuun. Enyaq 80 olisi tietysti vielä parempi, mutta katsotaan 4-5v päästä sitten sähköautoa jos hinnat olisi vähän alempana.
Lisäyksenä tankkauksista mitattuna 1241km kulutus on 7,1l ja aina on ajoakussa ollut virtaa. Tuota kulutusta laskee yksi pidempi reissu missä kulutus laski sähköllä ajettuna alle 6l.
Näitä lukiessa tulee tunne, että tuo Mitsubishin PHEV on kyllä toteutettu fiksusti.
Käynnistyksen yhteydessä kun muistaa painaa EV-nappia, niin voi vaikka siirtää metrin autoa ilman polttiksen starttausta. Vasta kun alkaa olla 20 astetta pakkasta, niin tahtoo käynnistellä polttiksen pakotetusti. Tätäkin voi kiertää, jos ajastaa latauksen tai lämmityksen sopivasti ennen lähtöä, niin akku on riittävän lämmin.
Ei myöskään tartte miettiä olikohan nyt neliveto käytössä vai ei. Se on aina käytössä, ajeltiin sitten sähköllä tai bensalla. Ja jos on tuo EV-nappi painettu, niin ei tarvitse kaasupoljintakaan painella varovasti.
Hiukan reilun kahden vuoden ajalta kulutus näyttää olevan 1,32 l/100km. Kilometrejä tullut 25 957km.
Näitä lukiessa tulee tunne, että tuo Opelin/PSA/Stellantiksen PHEV on kyllä toteutettu ihan fiksusti.
Grandilla pikkupakkasilla kone pyörähtään käyntiin aamun ekalla startilla muutamaksi minuutiksi (ei kytke vetoa) ja sitten loppupäivän voikin ajaa kokonaan sähköllä jos akussa virtaa riittää (4WD moodissa täytyy hieman varoa sullomasta lusikkaa syvälle. Tällöinkin nelivetona sähköllä. Sitten 80 nopeuksille on jo parempi valita Electric moodi päälle, jolloin auto on pääasiassa takavetoinen, ellei tule rutkasti luistoa tai tehopyynti nouse yli takamoottorin kyvyn.).
Uskoakseni tämä aamun pakotettu polttiksen käyttö on sen takia, että jos lusikan oikeasti runttaa pohjaan "hätäkiihdytyksessä" sähkömoodissakin, niin polttis lopulta lähtee aina käyntiin. Aamun käytöllä on siis pidetty huolta, että öljy on jotenkin pumpattavissa ja sitä on valmiina muuallakin, kuin öljypohjassa.
Jostain -1...-2 pikkupakkasilta voikin sitten jo ajaa ilman tuota aamun pörähdystäkin.
Taisi olla vasta noin -20 nurkilla, kun polttomoottori ei enää laisinkaan sammunut.
Näin on tainnut käydä kerran tai kaksi nyt talven aikana.
Helmikuun alku on mennyt ihan lähiöajoissa ja keskikulutus ollut 1.0.
Pelkällä sähköllä 60-alueella kulkee pikkupakkasilla lähemmäs 40km.
80- ja 100-alueella matkatessa tipahtaa n. 30km rangeen.
Sisätilan lämpöpyynti 19..21.
Mä en usko että tuosta olisi enemmän haittaa kuon hyötyä, ellei tuo ole sitten täysin ympärivuotista, eikä moottori ikinä lämpene kokonaan ja poista kosteutta.Polttomoottori on aika nopsaan entinen kun noita minuutin/kahden käyttämisiä tekee.
Tukee korkeintaan suunniteltua vanhenemista tuo mekanismi.
Mites se Mitsun kabiinin esilämmittäminen äppin kautta? Vieläkö pääsee kävelemään auton vierelle, Wifiyhteyden äärelle että saa sisätilat lämpöisiksi vai joko ne osaa tehdä sen nettiliittymän yli? On meinaan melkoista tuherointia suunnitella hybridiauto, jossa on matkustamolle lämmitys mutta ko. lämmitystä ei saa päälle oikeasti etänä, tai sitten lämmitystä ei saa päälle ellei auto ole latauksessa?
Näitä lukiessa tulee tunne, että tuo Opelin/PSA/Stellantiksen PHEV on kyllä toteutettu ihan fiksusti.
Näitä lukiessa tulee tunne, että tuo Mitsubishin PHEV on kyllä toteutettu fiksusti.