Keskustelua hybridiautoista

Moottorin vikavalon syttymisen syytä ei löydetty. Ainoa merkintä lokissa oli että polttoaineseos oli väärä.

Nokka-akselin naarmuuntumisen syytä eivät löytäneet.

Normaalia kulumista Autokeskuksen mukaan.

Eli Mini on täysin kunnossa…
 
Itsellä ei tuossa hybridissä jaksettu tutkia että onko se jousitolppa oikeasti rikki vai ei. Ainakaan ilmapuoli ei vuoda koska auto ei laske, nuoku vinossa yms.

Ajossakaan tuota väitettyä eroa ei kyllä huomaa mitenkään, auto ei jää heijaamaan tai pompota mitenkään aiempaa enemmän vaikka tiet ovat olleet vähintäänkin mielenkiintoisessa kunnossa.

Muut alustan osat kunnossa mutta iskunvaimennintestiä ei saatu tehtyä kun nosturi oli käytössä. :btooth:

Osat on nyt tilattu mutta vieläkin hiukan mietityttää tosiaanko tuota ei huomaa muualla kuin jossain testissä ja pitäisi uusia monella tonnilla osia. Tiedän, Airmatic ja ongelma jne. Tietoa ei kuitenkaan juurikaan googlella löydä..
 
Vähän lisää kokemuksia Kia Optima PHEV SW:stä.

Päivittäiset alle 10km matkat talvella kylmäkäynnistettynä näyttää nostavan kulutuksen 9l/100km tuntumaan kaupungissa vaikka auto liikkuukin sähkön voimalla. Bensakone jauhaa reilulla tyhjäkäynnillä lämmintä ohjaamoon. Tämä on pettymys ja yllätys itselle kun testien tyhjän akun kulutuksen perusteella olisi odottanut jotain 7l kulutusta. Heti kun on pitempi matka kyseessä kulutus menee alle 6l/100km jos ajetaan sähköllä. Lisäksi muutaman kerran +2-5 asteessa on kulutus jäänyt normaalin 9l sijaan 6l tuntumaan, mutta ei näytä liittyvän suoraan lämpötilaan vaan on jotain mystisempää.

Lisäksi 2,5v vanhassa autossa meni 12v akku eikä tietysti kuulu kuin 2v takuuseen eli meni omasta kukkarosta. Toivottavasti oli nyt vaan pitkän myynnissä seisomisen syytä eikä ominaisuus. Akku ei ottanut enää virtaa sisään eikä oireillut mitenkään aiemmin. Optimassa on automatiikka mikä lataa 12v akkua tarvittaessa kun ladataan ajoakkua, mutta ei siis tässä tapauksessa auttanut, mutta ehkä akku oli vaan hajoamassa.

Muutenhan auto on edelleen mukava eikä mitään muita ongelmia. Ajovalojakin saivat säädettyä ylemmäs huollossa niin näkee paremmin. Toki nyt jos ostaisin autoa niin ehkä kallistuisin todennäköisemmin GTE Passatin puoleen jos löytäisi version mihin saa pidemmän takuun. Enyaq 80 olisi tietysti vielä parempi, mutta katsotaan 4-5v päästä sitten sähköautoa jos hinnat olisi vähän alempana.

Lisäyksenä tankkauksista mitattuna 1241km kulutus on 7,1l ja aina on ajoakussa ollut virtaa. Tuota kulutusta laskee yksi pidempi reissu missä kulutus laski sähköllä ajettuna alle 6l.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän lisää kokemuksia Kia Optima PHEV SW:stä.

Päivittäiset alle 10km matkat talvella kylmäkäynnistettynä näyttää nostavan kulutuksen 9l/100km tuntumaan kaupungissa vaikka auto liikkuukin sähkön voimalla. Bensakone jauhaa reilulla tyhjäkäynnillä lämmintä ohjaamoon. Tämä on pettymys ja yllätys itselle kun testien tyhjän akun kulutuksen perusteella olisi odottanut jotain 7l kulutusta. Heti kun on pitempi matka kyseessä kulutus menee alle 6l/100km jos ajetaan sähköllä. Lisäksi muutaman kerran +2-5 asteessa on kulutus jäänyt normaalin 9l sijaan 6l tuntumaan, mutta ei näytä liittyvän suoraan lämpötilaan vaan on jotain mystisempää.

Lisäksi 2,5v vanhassa autossa meni 12v akku eikä tietysti kuulu kuin 2v takuuseen eli meni omasta kukkarosta. Toivottavasti oli nyt vaan pitkän myynnissä seisomisen syytä eikä ominaisuus. Akku ei ottanut enää virtaa sisään eikä oireillut mitenkään aiemmin. Optimassa on automatiikka mikä lataa 12v akkua tarvittaessa kun ladataan ajoakkua, mutta ei siis tässä tapauksessa auttanut, mutta ehkä akku oli vaan hajoamassa.

Muutenhan auto on edelleen mukava eikä mitään muita ongelmia. Ajovalojakin saivat säädettyä ylemmäs huollossa niin näkee paremmin. Toki nyt jos ostaisin autoa niin ehkä kallistuisin todennäköisemmin GTE Passatin puoleen jos löytäisi version mihin saa pidemmän takuun. Enyaq 80 olisi tietysti vielä parempi, mutta katsotaan 4-5v päästä sitten sähköautoa jos hinnat olisi vähän alempana.

Lisäyksenä tankkauksista mitattuna 1241km kulutus on 7,1l ja aina on ajoakussa ollut virtaa. Tuota kulutusta laskee yksi pidempi reissu missä kulutus laski sähköllä ajettuna alle 6l.
Miulla tuo V60 T8. En ollut muistanut trippiä nollata missään vaiheessa ja selailin ajotietokonetta tuossa viikko sitten. 4.2l ollut viimeisen 7600km kulutus. Olen tyytyväinen.
 
Vähän lisää kokemuksia Kia Optima PHEV SW:stä.

Päivittäiset alle 10km matkat talvella kylmäkäynnistettynä näyttää nostavan kulutuksen 9l/100km tuntumaan kaupungissa vaikka auto liikkuukin sähkön voimalla. Bensakone jauhaa reilulla tyhjäkäynnillä lämmintä ohjaamoon. Tämä on pettymys ja yllätys itselle kun testien tyhjän akun kulutuksen perusteella olisi odottanut jotain 7l kulutusta. Heti kun on pitempi matka kyseessä kulutus menee alle 6l/100km jos ajetaan sähköllä. Lisäksi muutaman kerran +2-5 asteessa on kulutus jäänyt normaalin 9l sijaan 6l tuntumaan, mutta ei näytä liittyvän suoraan lämpötilaan vaan on jotain mystisempää.

Lisäksi 2,5v vanhassa autossa meni 12v akku eikä tietysti kuulu kuin 2v takuuseen eli meni omasta kukkarosta. Toivottavasti oli nyt vaan pitkän myynnissä seisomisen syytä eikä ominaisuus. Akku ei ottanut enää virtaa sisään eikä oireillut mitenkään aiemmin. Optimassa on automatiikka mikä lataa 12v akkua tarvittaessa kun ladataan ajoakkua, mutta ei siis tässä tapauksessa auttanut, mutta ehkä akku oli vaan hajoamassa.

Muutenhan auto on edelleen mukava eikä mitään muita ongelmia. Ajovalojakin saivat säädettyä ylemmäs huollossa niin näkee paremmin. Toki nyt jos ostaisin autoa niin ehkä kallistuisin todennäköisemmin GTE Passatin puoleen jos löytäisi version mihin saa pidemmän takuun. Enyaq 80 olisi tietysti vielä parempi, mutta katsotaan 4-5v päästä sitten sähköautoa jos hinnat olisi vähän alempana.

Lisäyksenä tankkauksista mitattuna 1241km kulutus on 7,1l ja aina on ajoakussa ollut virtaa. Tuota kulutusta laskee yksi pidempi reissu missä kulutus laski sähköllä ajettuna alle 6l.
Sanot, että aina on ajoakussa ollut virtaa, ja että ajoit vain yhden pidemmän reissun. Pienelle kulutukselle otollisista lähtökohdista huolimatta kulutuksesi on Spritmonitorin heikoimman 1,5 prosentin tasoa. Nyt on pakko kysyä, oletko vielä kertaakaan avannut latausluukkua (ja ladannut akun täyteen)?

Ilman sähköverkosta lataamista tuo Kia häviää Toyotan itselataaville kulutuksessa, mutta lataamalla Kia on pihimpi (jos ei ole poikkeuksellisen paljon useamman sadan kilometrin reissuja).

Spritmonitorin histogrammin mukaan 33/69, eli lähes puolet, on ajanut 1,9-3,3 l/100 km -kulutuksella. Bensalla ajavat nostavat keskiarvoa, mikä on 3,62.

Liitin mukaan näytteen tutun Optima PHEV SW:stä, jolla olen ajanut ja ollut kyydissä. Kymmenen asteen pakkasessa kulutus Hki-Espoo (~12 km) täydellä akulla oli noin 1-2 l/100 km. Polttomoottori tuotti vain lämpöä. Keskikulutus on ollut 1,88 l/100 km 83 tkm matkalla. Tämän takia en voi käsittää 6-9 litran lukemia.

Kannattaa ladata sitä ajoakkua ihan päivittäin ja opetella käyttämään eri ajotiloja, eli esim. sähkön painotus lyhyellä rangen kattamalla matkalla tai pidemmällä matkalla sähkön säästäminen taajaman hitaaseen ajoon kohteessa, jottei alkumatkasta tärvää sähköä isolla tiellä jne. Pientä parannusta voit saada säätämällä lämpöpyynnin maks. +21 C, ajamalla nopeusrajoitusten mukaan ja opettelemalla pyytämään jalalla sellaisia tehoja, mihin ajoakku kussakin lämpötilassa kykenee (mittaristosta voi mahdollisesti saada apuja).

Jos ylläolevista ei ollut apua, auto/akku ei ole kunnossa. Paljonko on mittarissa?


Edit. Ajoakku on saattanut päästä liian tyhjäksi pitkän myynnin aikana. Sisäinen resistanssi kasvaa, eikä akusta saa enää kunnolla tehoja/energiaa ulos. Jos vinkeistä ei ollut apua, niin käy koeajamassa vastaavaa autoa. Jos ja kun se menee huomattavasti pienemmällä kuin omasi, hoida oman autosi ajoakku takuun tai muun kautta kuntoon.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230209-235424.png
    Screenshot_20230209-235424.png
    195,5 KB · Luettu: 42
  • Screenshot_20230209-235319.png
    Screenshot_20230209-235319.png
    380,6 KB · Luettu: 40
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Sid
Sanot, että aina on ajoakussa ollut virtaa, ja että ajoit vain yhden pidemmän reissun. Pienelle kulutukselle otollisista lähtökohdista huolimatta kulutuksesi on Spritmonitorin heikoimman 1,5 prosentin tasoa. Nyt on pakko kysyä, oletko vielä kertaakaan avannut latausluukkua (ja ladannut akun täyteen)?

Ilman sähköverkosta lataamista tuo Kia häviää Toyotan itselataaville kulutuksessa, mutta lataamalla Kia on pihimpi (jos ei ole poikkeuksellisen paljon useamman sadan kilometrin reissuja).

Spritmonitorin histogrammin mukaan 33/69, eli lähes puolet, on ajanut 1,9-3,3 l/100 km -kulutuksella. Bensalla ajavat nostavat keskiarvoa, mikä on 3,62.

Liitin mukaan näytteen tutun Optima PHEV SW:stä, jolla olen ajanut ja ollut kyydissä. Kymmenen asteen pakkasessa kulutus Hki-Espoo (~12 km) täydellä akulla oli noin 1-2 l/100 km. Polttomoottori tuotti vain lämpöä. Keskikulutus on ollut 1,88 l/100 km 83 tkm matkalla. Tämän takia en voi käsittää 6-9 litran lukemia.

Kannattaa ladata sitä ajoakkua ihan päivittäin ja opetella käyttämään eri ajotiloja, eli esim. sähkön painotus lyhyellä rangen kattamalla matkalla tai pidemmällä matkalla sähkön säästäminen taajaman hitaaseen ajoon kohteessa, jottei alkumatkasta tärvää sähköä isolla tiellä jne. Pientä parannusta voit saada säätämällä lämpöpyynnin maks. +21 C, ajamalla nopeusrajoitusten mukaan ja opettelemalla pyytämään jalalla sellaisia tehoja, mihin ajoakku kussakin lämpötilassa kykenee (mittaristosta voi mahdollisesti saada apuja).

Jos ylläolevista ei ollut apua, auto/akku ei ole kunnossa. Paljonko on mittarissa?


Edit. Ajoakku on saattanut päästä liian tyhjäksi pitkän myynnin aikana. Sisäinen resistanssi kasvaa, eikä akusta saa enää kunnolla tehoja/energiaa ulos. Jos vinkeistä ei ollut apua, niin käy koeajamassa vastaavaa autoa. Jos ja kun se menee huomattavasti pienemmällä kuin omasi, hoida oman autosi ajoakku takuun tai muun kautta kuntoon.
Ihan validit pointit ja tästä syystä olenkin yllättynyt, mutta oma veikkaukseni on, että joko autossa on jotain vialla tai sitten kaikkia mittauksia vääristää plus keleissä ajelut tai pidemmät matkat jolloin kone ehtii lämmetä. Huoltoonkin tästä mainitsin, mutta eivät ottaneet kantaa enkä ehtinyt jäädä kysymään tarkennusta (39tkm mittarissa).

Kaikki kilometrit siis itsellä ajettu talvella ja ilman sisätilan tai moottorin esilämmitystä. Ajoakussa on ollut aina virtaa paitsi se yksi 200km reissu missä se toki meni tyhjäksi ja ajelin HEV-moodissa. Auto myös kulkee ajotuntuman ja mittarin mukaan sähköllä eli ei siinä puolessa vaikuta olevan mitään vikaa. Päivittäiset matkani ovat lyhyitä 2-15km pätkiä eikä auto niissä aina edes kerkeä lämmetä mikä selvästi nostaa kulutusta kun kone käy kylmänä. Ajelen EV-moodissa ja eco-asetus päällä sekä rauhallisesti eli sähkömoottorin tuotto riittää aina kiihdytyksiin jne. Sisälämpöä olen pitänyt 20-22 sisällä ja toki kokeilin jättää lämmöt pois kokonaan niin auto menee pelkällä sähköllä 0l kulutuksella.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan validit pointit ja tästä syystä olenkin yllättynyt, mutta oma veikkaukseni on, että joko autossa on jotain vialla tai sitten kaikkia mittauksia vääristää plus keleissä ajelut. Huoltoonkin tästä mainitsin, mutta eivät ottaneet kantaa enkä ehtinyt jäädä kysymään tarkennusta (39tkm mittarissa).

Kaikki kilometrit siis itsellä ajettu talvella ja ilman sisätilan tai moottorin esilämmitystä. Ajoakussa on ollut aina virtaa paitsi se yksi 200km reissu missä se toki meni tyhjäksi ja ajelin HEV-moodissa. Auto myös kulkee ajotuntuman ja mittarin mukaan sähköllä eli ei siinä puolessa vaikuta olevan mitään vikaa. Päivittäiset matkani ovat lyhyitä 2-15km pätkiä eikä auto niissä aina edes kerkeä lämmetä mikä selvästi nostaa kulutusta kun kone käy kylmänä. Ajelen EV-moodissa ja eco-asetus päällä sekä rauhallisesti eli sähkömoottorin tuotto riittää aina kiihdytyksiin jne. Sisälämpöä olen pitänyt 20-22 sisällä ja toki kokeilin jättää lämmöt pois kokonaan niin auto menee pelkällä sähköllä 0l kulutuksella.

Hybridit ei ole parhaimmillaan talvella kun lämpö ohjaamoon saadaan polttomoottorista, Yariksessa keskikulutus pomppaa 5l->6l talvella kun tarvitaan lämpöä. Itse pidän vielä pyyntiä maltillisella 20 kun autossa usein istun takki päällä niin tulee vain kuuma jos pyynti 22. Sitten optimi olosuhteissa kun ulkona on sopivan viileää ettei tarvitse lämmittää tai käyttää ilmastoinnin kompuraa jäähdyttämiseen niin kulutus putoaa sinne 4l tietämiin ja helteillä hieman enemmän kun kabiinia pitää aktiivisesti jäähdyttää, mutta keskikulutus nyt parin vuoden jälkeen on siinä 5l korvilla.

Noista eco-asetuksista ei ole omasta mielestä kuin haittaa, kiihdytykset vain venyy turhaan ja olisi kuin siirapissa ajaisi, tällä perushybridillä taloudellisin tapa edetä on kiihdyttää polttomoottori apuna tavoite nopeuteen nopeasti ja sitten sähköllä muutama kilometri jos pystyy. Mulla on aika optimi työmatka hybridille kun koti ja työpaikan päissä on +4km kaupunkiajoa kehän jälkeen joka menee tuolla yariksella 100% sähköllä.
 
Hybridit ja huonosti tehdyt plugarit. Kyllä ne normihybridit lämmittää sen ohjaamon sähköllä. Eli ei nyt yleistetä.
Mitä eroa on hybridillä ja normihybridillä? :zoom:

Kyllä sitä ohjaamoa sähköllä lämmitetään, mutta ei se missään -10c pakkasessa enää jaksa ja ainakin Toyota pitää huolen siitä että moottori pidetään koko ajan toimintalämpöisenä.
 
Mitä eroa on hybridillä ja normihybridillä? :zoom:

Kyllä sitä ohjaamoa sähköllä lämmitetään, mutta ei se missään -10c pakkasessa enää jaksa ja ainakin Toyota pitää huolen siitä että moottori pidetään koko ajan toimintalämpöisenä.

Lähinnä tarkoitin plugareita normihybridillä. Jos plugari tarttee polttomoottoria lämmitystä varten, mielestäni koko plugariaspekti siinä on turha ja toteutus on silkka vitsi. Toyon hybridit ja muut sitten asia erikseen. Olisi pitänyt tarkentaa heti.
 
IMO normihybridi on esim toyotassa oleva, "itse lataava".

Ladattava hybridi on sitten se upgreidaus tuohon normaaliin.
 
Joo eiköhän nää kansan termein ole hybridi ja plugari. Kukaan ei ymmärrä jos puhutaan hybridistä tai normihybridistä, että tarkoitettaisiin ladattavaa hybridiä.
 
IMO normihybridi on esim toyotassa oleva, "itse lataava".

Ladattava hybridi on sitten se upgreidaus tuohon normaaliin.
Minäkin sanoisin että normihybridi on se itselataava. Ladattava on sitten melko yksiselitteisesti upgreidaus, jos puhutaan samasta automallista, mutta en yleistäisi että plugari>itselataava.
 
Itsellä ei tuossa hybridissä jaksettu tutkia että onko se jousitolppa oikeasti rikki vai ei. Ainakaan ilmapuoli ei vuoda koska auto ei laske, nuoku vinossa yms.

Ajossakaan tuota väitettyä eroa ei kyllä huomaa mitenkään, auto ei jää heijaamaan tai pompota mitenkään aiempaa enemmän vaikka tiet ovat olleet vähintäänkin mielenkiintoisessa kunnossa.

Muut alustan osat kunnossa mutta iskunvaimennintestiä ei saatu tehtyä kun nosturi oli käytössä. :btooth:

Osat on nyt tilattu mutta vieläkin hiukan mietityttää tosiaanko tuota ei huomaa muualla kuin jossain testissä ja pitäisi uusia monella tonnilla osia. Tiedän, Airmatic ja ongelma jne. Tietoa ei kuitenkaan juurikaan googlella löydä..

Öö vaatisin nyt vähintään sen iskari testin ennenkuin alkaisin maksamaan uusia tolppia eteen? Missä korjaamossa auto on käynyt, näitkö xentryn vikadiagnostiikkaa asiasta?
 
Öö vaatisin nyt vähintään sen iskari testin ennenkuin alkaisin maksamaan uusia tolppia eteen? Missä korjaamossa auto on käynyt, näitkö xentryn vikadiagnostiikkaa asiasta?

Jep, mietin itse samaa että vienkö vielä tässä odotellessa itse johonkin muualle testiin.

Auto kävi paikallisella marmorilla. Xentry-raporttia ei luonnollisesti ole koska sitä tuskin autossa on kiinni käytetty vaan tarkastettin pelkästään ilmeisesti silmämääräisesti alustan osat.

Mulla on nyt tunne etta Keijoa kusetetaan.

Tiedätkö, ihan sama kävi mielessä kun en autossa mitään erikoista itse havainnut.

e. Puhelinta käteen, onhan näitä merkkihuoltoja. Jahka nyt työnjohtaja vapautuu puhelimeen niin tiedustellaan. Kannattaa jo vajaat 100km ajaakin suuntaansa tuon takia.
 
Viimeksi muokattu:
No nyt on selvitelty. Ei tunnistanut toinenkaan marmori että tuota voisi ylipäätään Xentryllä testata. Niin kai sitten. Tolppaa uusiksi ja autoa myyntiin. Kun kestä edes 150tkm ajella näköjään.

e. Ainakin Airmaticin tasoja pystyy kyllä Xentryllä tsekkailemaan. Mutta kun en noin asiantuntija ole varsinkaan tämän merkin osalta niin olkoon.
 
Viimeksi muokattu:
No nyt on selvitelty. Ei tunnistanut toinenkaan marmori että tuota voisi ylipäätään Xentryllä testata. Niin kai sitten. Tolppaa uusiksi ja autoa myyntiin. Kun kestä edes 150tkm ajella näköjään.

e. Ainakin Airmaticin tasoja pystyy kyllä Xentryllä tsekkailemaan. Mutta kun en noin asiantuntija ole varsinkaan tämän merkin osalta niin olkoon.

Siis mikä oire sulla on autossa? Aiemmista viesteistä saa sen kuvan, että jotain on porsinut, mutta mitään ei huomaa ajossa.
 
Siis mikä oire sulla on autossa? Aiemmista viesteistä saa sen kuvan, että jotain on porsinut, mutta mitään ei huomaa ajossa.

Katsastuksessa iskunvaimentimien heilahdustestissä edessä oikealla puolella 20% Luulisi tuon jotenkin ajosssakin huomaavan mutta eipä ole aiemmin ollut Airmaticia niin paha sanoa.
 
Kun osat on noin kalliita, niin mä vaihdattaisin vaan sen viallisen.

Tehtaan suositushan on tietenkin uusia molemmat kerralla kuten iskunvaimentimet nyt yleensäkin.

Toinen tuohon on menossakin, en ala toisesta maksamaan kun auto on kuitenkin tarkoitus hävittää. Isot pojat kertoili että seuraavaksi tuosta sitten menee se kompura ja taas tulee toimintatonni lisää.
 
Katsastuksessa iskunvaimentimien heilahdustestissä edessä oikealla puolella 20% Luulisi tuon jotenkin ajosssakin huomaavan mutta eipä ole aiemmin ollut Airmaticia niin paha sanoa.

Vuotaako se iskari ulospäin tai laskeeko keula? Tarkasta rengaspaineet ja jos vaan mahdollista niin starilla testaamaan ja ajelemaan sitä keppiä.
 
Vuotaako se iskari ulospäin tai laskeeko keula? Tarkasta rengaspaineet ja jos vaan mahdollista niin starilla testaamaan ja ajelemaan sitä keppiä.

Ei vuoda eikä laske. Rengaspaineet voisi katsoa. :thumbsup:

Näissä uudemmissa ei enää star pelitä vaan pitää olla Xentry ja sitä ei käsittääkseni ihan joka pajalta löydy hintansa takia.
 
Ei vuoda eikä laske. Rengaspaineet voisi katsoa. :thumbsup:

Näissä uudemmissa ei enää star pelitä vaan pitää olla Xentry ja sitä ei käsittääkseni ihan joka pajalta löydy hintansa takia.

Tuo on käsittääkseni W205 ja siinä toimii vielä vanhemmat starit (multiplexerit C4&C5&C6) kunhan läppärin ohjelmisto (xentry) vain tukee automallia. Itsellä siis harraste käytössä star c4 ja ohjelmistot uusimpiin autoihin asti tuettuna.
Mutta joo noita mersun omia diag vehkeitä ei joka pajalta löydy, arvokkaita vuokra laitteita :)

Jotta ei ihan offtopic jutusteluksi menisi, niin katsellut mersun hybridejä. Nykyinen 3L V6 nokivasara pelittää hyvin, mutta halvalla sähkösopparilla kannattais latailla yöllä autoa niin saisi työmatka kuluja alemmaksi ja veroa myös :hmm:
Kokemuksia tai tietoa muuten miten hyvin noissa W205 akut kestäneet?
 
Tuo on käsittääkseni W205 ja siinä toimii vielä vanhemmat starit (multiplexerit C4&C5&C6) kunhan läppärin ohjelmisto (xentry) vain tukee automallia. Itsellä siis harraste käytössä star c4 ja ohjelmistot uusimpiin autoihin asti tuettuna.
Mutta joo noita mersun omia diag vehkeitä ei joka pajalta löydy, arvokkaita vuokra laitteita :)

Jotta ei ihan offtopic jutusteluksi menisi, niin katsellut mersun hybridejä. Nykyinen 3L V6 nokivasara pelittää hyvin, mutta halvalla sähkösopparilla kannattais latailla yöllä autoa niin saisi työmatka kuluja alemmaksi ja veroa myös :hmm:
Kokemuksia tai tietoa muuten miten hyvin noissa W205 akut kestäneet?

Kiitokset tiedosta, kuten sanottu niin en ole ainakaan tässä merkissä asiantuntija. S205 jos nyt tarkkoja ollaan.

Akun kestoon voin sen verran kommentoida että reilu vuosi sitten ostaessa mittautin tuosta akun ja näytti muistaakseni n. 76% eli yli tavoitteen. Varmuuden vuoksi tarkistin vielä asian paikallisen marmorin kautta joka sanoi että uusissa tuo huitelee siellä 80% paikkeilla. Tuossa ei siis ollut ainakaan viidessä vuodessa paljoa tippunut.

Muuten noissa hybrideissä taitaa tuo Airmatic olla se paikka, josta ensiksi tulee kuluja - myöhemmin kannattaa myös apurungon kuntoon kiinnittää huomiota. Moottoreissakin on jotain ollut mutta itsellä on kyllä tuohon vajaaseen 130tkm pelannut moitteetta.
 
En tiedä miten tuossa 205-koppaisessa on toi airmatic rakennettu, tasoanturit joka nurkassa vai akseleilla vai miten? Mutta tuo huono tulos kyllä haiskahtaa joko ihan paskalta kepiltä tai sitten syystä tai toisesta sinne ajetaan ns.täydet paineet. Tuskin toi airmatic on noissa hybrideissä paskempi/parempi kuin muissakaan, kalliita rojuja joka merkillä kun aletaan merkkiosilla ja korjaamolla kunnostamaan ja viat/ominaisuudet alkavat huonoimmillaan jo 20tkm jälkeen.

Jos ja kun ei kerran vuotoja ole ja alas ei laske, niin ei se kompura siellä ainakaan mitään ylimääräisiä pumppaile, joten sen osin ei tartte huolehtia, mutta onko mahdollista, että järjestelmä olisi jäässä sen oikean etunurkan osin? Tai sitten mahdollisesti tasoanturin varsi poikki tai vastaavaa, että toinen nurkka on kivikova?

Joskus oli ilmaperäauton toisen puolen tasoanturi ollut ilmeisesti jäässä ja siitä johtuen varsi poikki ja auto kuvitteli, että täytyy nostaa ja toinen pussi ihan kivikova ja pompotti melkoisesti, tasamaalla ei korkeuseroa ollut.
 
Rengaspaineet ok. Pistetäänpä keppi vaihtoon.

Nuo saksalaiset korjatut kyllä houkuttaisivat hiukan mutta sitten varmaan pitäisi molemmat laittaa uusiksi. :hmm:
 
Ihan validit pointit ja tästä syystä olenkin yllättynyt, mutta oma veikkaukseni on, että joko autossa on jotain vialla tai sitten kaikkia mittauksia vääristää plus keleissä ajelut tai pidemmät matkat jolloin kone ehtii lämmetä. Huoltoonkin tästä mainitsin, mutta eivät ottaneet kantaa enkä ehtinyt jäädä kysymään tarkennusta (39tkm mittarissa).

Kaikki kilometrit siis itsellä ajettu talvella ja ilman sisätilan tai moottorin esilämmitystä. Ajoakussa on ollut aina virtaa paitsi se yksi 200km reissu missä se toki meni tyhjäksi ja ajelin HEV-moodissa. Auto myös kulkee ajotuntuman ja mittarin mukaan sähköllä eli ei siinä puolessa vaikuta olevan mitään vikaa. Päivittäiset matkani ovat lyhyitä 2-15km pätkiä eikä auto niissä aina edes kerkeä lämmetä mikä selvästi nostaa kulutusta kun kone käy kylmänä. Ajelen EV-moodissa ja eco-asetus päällä sekä rauhallisesti eli sähkömoottorin tuotto riittää aina kiihdytyksiin jne. Sisälämpöä olen pitänyt 20-22 sisällä ja toki kokeilin jättää lämmöt pois kokonaan niin auto menee pelkällä sähköllä 0l kulutuksella.

Ajoin Optimalla tänään 130km maantietä ja testimielessä koko matkan HEV eli hybriditilassa. Ei esilämmitystä, ei lohkoa/webastoa. -6 pakkasta, hytin lämpö koko matkan 18.5 astetta. Lähtiessä liikkeelle akun taso 50% ja perillä 46%. Matkan keskikulutus 4.8l/100km. Ei huono oikeasti isolle ja raskaalle autolle ripeällä 2l bensakoneella. Olisin voinut vielä viimeiset 20km ajaa pelkällä sähköllä, tai lähteä liikkeelle täydellä akulla ja ajaa miltei puolet matkasta pelkästään sähköllä joka olisi tiputtanut vielä keskikulutusta radikaalisti mutta halusin testata huvikseni hybriditilan kulutusta. Kovalta siis kuulostaa nuo alkup viestissä ilmoittamasi lukemat. Toki kaupunkiajot syö ja tällä koneella kaasujalalla todellakin on merkitystä mutta silti.
 
Viimeksi muokattu:
Ajoin Optimalla tänään 130km maantietä ja testimielessä koko matkan HEV eli hybriditilassa. Ei esilämmitystä, ei lohkoa/webastoa. -6 pakkasta, hytin lämpö koko matkan 18.5 astetta. Lähtiessä liikkeelle akun taso 50% ja perillä 46%. Matkan keskikulutus 4.8l/100km. Ei huono oikeasti isolle ja raskaalle autolle ripeällä 2l bensakoneella. Olisin voinut vielä viimeiset 20km ajaa pelkällä sähköllä, tai lähteä liikkeelle täydellä akulla ja ajaa miltei puolet matkasta pelkästään sähköllä joka olisi tiputtanut vielä keskikulutusta radikaalisti mutta halusin testata huvikseni hybriditilan kulutusta. Kovalta siis kuulostaa nuo alkup viestissä ilmoittamasi lukemat. Toki kaupunkiajot syö ja tällä koneella kaasujalalla todellakin on merkitystä mutta silti.
154 h ja 1775 Kg? Samat vie 330e bemari kovammilla tehoilla ja isommalla massalla. Sillä erotuksella että bemari ei ole ripeä tai erityisen raskas.
 
154 h ja 1775 Kg? Samat vie 330e bemari kovammilla tehoilla ja isommalla massalla. Sillä erotuksella että bemari ei ole ripeä tai erityisen raskas.
Listassa mainittiin myös, että oikeasti iso. BMW 330e on Optima SW:iin verrattuna selvästi pienempi auto ulkoa ja etenkin sisätiloiltaan. Optiman suurempi poikkipinta-ala (ja ilmanvastuskerroin) kasvattavat kulutusta. Mikä vm. ja millä varusteilla 330e on raskaampi?

F30 330e 2016/Optima PHEV SW 2019:

Polttis 2,0 l turbo/2,0 l vapari
Polttis 184 hv/154 hv

Omamassa 1735 kg/1780 kg

Pituus 463 cm/486 cm
Leveys 181 cm/186 cm
Korkeus 143 cm/147 cm

Cw 0,27/0,28

Karkea (l * k * Cw) "CdA" 0,699/0,766 (+9,5 %)

Käytännössä todellinen CdA-ero on vieläkin suurempi, sillä:
-maavaran huomioimalla korkeuksien suhteellinen ero kasvaa
-korit kapenevat ikkunalinjan yläpuolella, minkä huomioiminen todennäköisesti pienentäisi suhteellisesti enemmän matalamman auton tehollista leveyttä

Samoilla renkailla Optiman vierinvastusvoima on vajaat 3 % suurempi ja ilmanvastusvoima vähintään 10 % suurempi. Jos Optima SW suuremmasta koristaan huolimatta vie vain saman verran ainetta kuin 330e, niin silloin siinä on taloudellisempi voimalinja.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230211-163506.png
    Screenshot_20230211-163506.png
    843,5 KB · Luettu: 58
  • Screenshot_20230211-163825.png
    Screenshot_20230211-163825.png
    846 KB · Luettu: 58
mites nuo renaultin plug in hybridit toimintavarmuudeltaan? Vaihteisto ei ole mikään suorakytkentä vaan joku hieman erikoinen ratkaisu mutta voi olla toimintavarmempi ja mukavampi.
 
Listassa mainittiin myös, että oikeasti iso. BMW 330e on Optima SW:iin verrattuna selvästi pienempi auto ulkoa ja etenkin sisätiloiltaan. Optiman suurempi poikkipinta-ala (ja ilmanvastuskerroin) kasvattavat kulutusta. Mikä vm. ja millä varusteilla 330e on raskaampi?

F30 330e 2016/Optima PHEV SW 2019:

Polttis 2,0 l turbo/2,0 l vapari
Polttis 184 hv/154 hv

Omamassa 1735 kg/1780 kg

Pituus 463 cm/486 cm
Leveys 181 cm/186 cm
Korkeus 143 cm/147 cm

Cw 0,27/0,28

Karkea (l * k * Cw) "CdA" 0,699/0,766 (+9,5 %)

Käytännössä todellinen CdA-ero on vieläkin suurempi, sillä:
-maavaran huomioimalla korkeuksien suhteellinen ero kasvaa
-korit kapenevat ikkunalinjan yläpuolella, minkä huomioiminen todennäköisesti pienentäisi suhteellisesti enemmän matalamman auton tehollista leveyttä

Samoilla renkailla Optiman vierinvastusvoima on vajaat 3 % suurempi ja ilmanvastusvoima vähintään 10 % suurempi. Jos Optima SW suuremmasta koristaan huolimatta vie vain saman verran ainetta kuin 330e, niin silloin siinä on taloudellisempi voimalinja.
Melko vakuuttavaa vasta-argumenttia. Täytyy varmaan seistä korjattuna.

OT:na, bemun kone on aliviritteisenäkin tehokkaampi ja samasta konstruktiosta otetaan tehtaalla ja softalla 90hp lisää.
 
Ajoin Optimalla tänään 130km maantietä ja testimielessä koko matkan HEV eli hybriditilassa. Ei esilämmitystä, ei lohkoa/webastoa. -6 pakkasta, hytin lämpö koko matkan 18.5 astetta. Lähtiessä liikkeelle akun taso 50% ja perillä 46%. Matkan keskikulutus 4.8l/100km. Ei huono oikeasti isolle ja raskaalle autolle ripeällä 2l bensakoneella. Olisin voinut vielä viimeiset 20km ajaa pelkällä sähköllä, tai lähteä liikkeelle täydellä akulla ja ajaa miltei puolet matkasta pelkästään sähköllä joka olisi tiputtanut vielä keskikulutusta radikaalisti mutta halusin testata huvikseni hybriditilan kulutusta. Kovalta siis kuulostaa nuo alkup viestissä ilmoittamasi lukemat. Toki kaupunkiajot syö ja tällä koneella kaasujalalla todellakin on merkitystä mutta silti.

Mitä tuo voisi kertoa Kian hybridijärjestelmän fiksuudesta? :hmm:

Ajoin itsekin 2 viikkoa sitten tasan 130km maanteitä 80/100 -rajoituksin. Sillä erolla että oman hybridin sähköaivo osasi hyödyntää auton akuston virran em. matkalle niin hyvin, että kulutus oli 5,4L/100km vaikka päämäärässä sekoilin / eksyin lähiöissä siten, että painelin ees-taas polttomoottorilla joka nosti kulutusta melkoisesti. Ilman sähköakuston tukea tämä auto syö talvisessa lähiöajossa ~10L/100km.

Ja tämä auto on siis oikeasti iso sedan, valmistajansa "lang" -versio eli paljon isompi kuin näennäisesti "iso" Optima. Painoakin ~400kg enemmän. Lisäksi nelivetoinenkin ja hytissä mukavat 21 C ettei tarvitse talvitakki päällä ajella. Istuinhieronnatkin olivat lisäämässä kulutusta, leveiden nastarenkaiden ohella :geek:
 
154 h ja 1775 Kg? Samat vie 330e bemari kovammilla tehoilla ja isommalla massalla. Sillä erotuksella että bemari ei ole ripeä tai erityisen raskas.
Eikös bemarin voi sanoa olevan melko ripeä? Varsinkin verrattuna Kiaan, joka on aivan käsittämättömän hidas(joskin varmasti täysin riittävä) rinnakkaishybridiplugariksi.
 
Miten sen nyt kukin ottaa, mut mun mielestä 154hp 1775kg "iso" Kia ei ole ripeä..
 
Ajoin Optimalla tänään 130km maantietä ja testimielessä koko matkan HEV eli hybriditilassa. Ei esilämmitystä, ei lohkoa/webastoa. -6 pakkasta, hytin lämpö koko matkan 18.5 astetta. Lähtiessä liikkeelle akun taso 50% ja perillä 46%. Matkan keskikulutus 4.8l/100km. Ei huono oikeasti isolle ja raskaalle autolle ripeällä 2l bensakoneella. Olisin voinut vielä viimeiset 20km ajaa pelkällä sähköllä, tai lähteä liikkeelle täydellä akulla ja ajaa miltei puolet matkasta pelkästään sähköllä joka olisi tiputtanut vielä keskikulutusta radikaalisti mutta halusin testata huvikseni hybriditilan kulutusta. Kovalta siis kuulostaa nuo alkup viestissä ilmoittamasi lukemat. Toki kaupunkiajot syö ja tällä koneella kaasujalalla todellakin on merkitystä mutta silti.
Joo kyllä se taitaa itsellä vaan nostaa kulutusta jos päivittäin tekee alle 10km matkoja aina kylmällä koneella hitaalla alle 50km/h nopeudella. Katsoin tarkemmin viime viikolla, että normipäivän 10km matkalla kulutus päätyy 8-9l/100km arvioon kun taas 40km lenkillä kulutus päätyi 4l/100km arvioon. Molemmissa ajoakku täynnä, mutta jälkimmäisessä tosin pari parkkihallissa seisotusta lopussa. Lämppärillä tuo kylmän koneen kulutus varmaan taittuisi kuten joku aiemmin tässä ketjussa taisi mainitakin.
 
Vähän lisää kokemuksia Kia Optima PHEV SW:stä.

Päivittäiset alle 10km matkat talvella kylmäkäynnistettynä näyttää nostavan kulutuksen 9l/100km tuntumaan kaupungissa vaikka auto liikkuukin sähkön voimalla. Bensakone jauhaa reilulla tyhjäkäynnillä lämmintä ohjaamoon. Tämä on pettymys ja yllätys itselle kun testien tyhjän akun kulutuksen perusteella olisi odottanut jotain 7l kulutusta. Heti kun on pitempi matka kyseessä kulutus menee alle 6l/100km jos ajetaan sähköllä. Lisäksi muutaman kerran +2-5 asteessa on kulutus jäänyt normaalin 9l sijaan 6l tuntumaan, mutta ei näytä liittyvän suoraan lämpötilaan vaan on jotain mystisempää.

Lisäksi 2,5v vanhassa autossa meni 12v akku eikä tietysti kuulu kuin 2v takuuseen eli meni omasta kukkarosta. Toivottavasti oli nyt vaan pitkän myynnissä seisomisen syytä eikä ominaisuus. Akku ei ottanut enää virtaa sisään eikä oireillut mitenkään aiemmin. Optimassa on automatiikka mikä lataa 12v akkua tarvittaessa kun ladataan ajoakkua, mutta ei siis tässä tapauksessa auttanut, mutta ehkä akku oli vaan hajoamassa.

Muutenhan auto on edelleen mukava eikä mitään muita ongelmia. Ajovalojakin saivat säädettyä ylemmäs huollossa niin näkee paremmin. Toki nyt jos ostaisin autoa niin ehkä kallistuisin todennäköisemmin GTE Passatin puoleen jos löytäisi version mihin saa pidemmän takuun. Enyaq 80 olisi tietysti vielä parempi, mutta katsotaan 4-5v päästä sitten sähköautoa jos hinnat olisi vähän alempana.

Lisäyksenä tankkauksista mitattuna 1241km kulutus on 7,1l ja aina on ajoakussa ollut virtaa. Tuota kulutusta laskee yksi pidempi reissu missä kulutus laski sähköllä ajettuna alle 6l.
Jos ajosi on tosiaan 10 km pätkittynä pitkin päivää niin ymmärrän kulutuksen. Hyundai 1.6 HEV sain kulumaan pikkupakkasilla +15 l/100km kun ajoin sen 1.5 kilometriä asioille ja tunnin päästä takaisin. Ensimmäiset 5 minuuttia moottoria ainakin tuossa hybridissä käytetään tehostetusti akkua vasten näillä nollakeleillä. Kauemmin, jos pyydät ilmastoinnilta korkeampaa kuin 16C. Korean PHEV:eistä vasta -23 Nirossa EX varusteilla on 5.5 kw vastus ja pystyi ajamaan pikkupakkasillakin "täyssähköajoa".

Itse ajan yleensä näillä nollakeleillä jäähdytysnesteen ~60C asti 16C pyynnöllä ja käännän sitten 20-21 loppumatkaksi. Hyvin tarkenee villapaidassa ratin ja penkinlämmittimen kanssa. Toki lähden aamuisin 0-5 asteiselta hallista eli ikkunat on sulat.

Omien kokemuksien mukaan ainakin tuo Korealaisten polttispuoli pelaa hyvin kun käytännössä aina ajetaan sitä 50% momenttia matalaviritteisellä vaparilla. Tulppien huoltovälikin 165 tkm tai ennakoiden ääriolosuhteissa. Tässä on vielä alkuperäiset 135k mittarissa. Toki siellä on keskimääräistä enemmän antureita ja toimilaitteita, mutta ei mitään moottorille fataalia.

Screenshot_20230214_200446.jpg

Juuri phev ryhmässä yksi kaveri kertoi miten oli uutena ostamaansa 330e vaihdettu uusi turbo 25 ja 50tkm kohdilla. Samoin ohjausvaihde oli uusittu kahdesti. Egr piti korjata kahdesti kun jumi ekalla kerralla ja tokalla räjähti.
Tuo EGR-venttiili avautuu muuten ainakin 1.6 Korealaisista vasta kun öljyn lämpö nousee 48 asteeseen. Jos Mini/BMW:ssä on joku vastaava logiikka ei se ehkä avaudu pikkupakkasten pätkäajossa koskaan ja jumiin sitten käyttämättömyyttään.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo EGR-venttiili avautuu muuten ainakin 1.6 Korealaisista vasta kun öljyn lämpö nousee 48 asteeseen. Jos Mini/BMW:ssä on joku vastaava logiikka ei se ehkä avaudu pikkupakkasten pätkäajossa koskaan ja jumiin sitten käyttämättömyyttään.
Miksi ne avaisivat sitten sitä egr venttiiliä ollenkaan?

Jos ne oystyvät täyttämään päästönormin öljyn ollessa alle 48°c, niin täyttyisi se silloin lämpimämmälläkin öljyllä. Ei se kylmäkäynnistyksen jälkeinen "vapaapäästöaika" mitata kuin sekunneissa nykyään.
 
Miksi ne avaisivat sitten sitä egr venttiiliä ollenkaan?

Jos ne oystyvät täyttämään päästönormin öljyn ollessa alle 48°c, niin täyttyisi se silloin lämpimämmälläkin öljyllä. Ei se kylmäkäynnistyksen jälkeinen "vapaapäästöaika" mitata kuin sekunneissa nykyään.
Tässä oletuksena, että EGR on kaikissa autoissa vain päästönormeja varten? Kyllä sillä voidaan oikein suunniteltuna ja käytettynä myös kulutusta laskea.

Ainakin vaparibensoissa jäähdytetyllä EGR:llä voidaan nostaa hyötysuhdetta osakuormalla. Sylinteriin kierrätetään tietty osuus inertiä kaasua, niin mm. kaasuläppää voidaan avata enemmän -> vähemmän pumppaushäviöitä.

Moottori tässä käytännössä saman lämpöinen kun 3 minuuttia eroa ja välissä pätkä sähköajoa.
20230214_205927.jpg
 
Näitä lukiessa tulee tunne, että tuo Opelin/PSA/Stellantiksen PHEV on kyllä toteutettu ihan fiksusti.

Grandilla pikkupakkasilla kone pyörähtään käyntiin aamun ekalla startilla muutamaksi minuutiksi (ei kytke vetoa) ja sitten loppupäivän voikin ajaa kokonaan sähköllä jos akussa virtaa riittää (4WD moodissa täytyy hieman varoa sullomasta lusikkaa syvälle. Tällöinkin nelivetona sähköllä. Sitten 80 nopeuksille on jo parempi valita Electric moodi päälle, jolloin auto on pääasiassa takavetoinen, ellei tule rutkasti luistoa tai tehopyynti nouse yli takamoottorin kyvyn.).

Uskoakseni tämä aamun pakotettu polttiksen käyttö on sen takia, että jos lusikan oikeasti runttaa pohjaan "hätäkiihdytyksessä" sähkömoodissakin, niin polttis lopulta lähtee aina käyntiin. Aamun käytöllä on siis pidetty huolta, että öljy on jotenkin pumpattavissa ja sitä on valmiina muuallakin, kuin öljypohjassa.

Jostain -1...-2 pikkupakkasilta voikin sitten jo ajaa ilman tuota aamun pörähdystäkin.
Taisi olla vasta noin -20 nurkilla, kun polttomoottori ei enää laisinkaan sammunut.
Näin on tainnut käydä kerran tai kaksi nyt talven aikana.

Helmikuun alku on mennyt ihan lähiöajoissa ja keskikulutus ollut 1.0.
Pelkällä sähköllä 60-alueella kulkee pikkupakkasilla lähemmäs 40km.
80- ja 100-alueella matkatessa tipahtaa n. 30km rangeen.
Sisätilan lämpöpyynti 19..21.
 
Näitä lukiessa tulee tunne, että tuo Mitsubishin PHEV on kyllä toteutettu fiksusti. ;)

Käynnistyksen yhteydessä kun muistaa painaa EV-nappia, niin voi vaikka siirtää metrin autoa ilman polttiksen starttausta. Vasta kun alkaa olla 20 astetta pakkasta, niin tahtoo käynnistellä polttiksen pakotetusti. Tätäkin voi kiertää, jos ajastaa latauksen tai lämmityksen sopivasti ennen lähtöä, niin akku on riittävän lämmin.

Ei myöskään tartte miettiä olikohan nyt neliveto käytössä vai ei. Se on aina käytössä, ajeltiin sitten sähköllä tai bensalla. Ja jos on tuo EV-nappi painettu, niin ei tarvitse kaasupoljintakaan painella varovasti.

Hiukan reilun kahden vuoden ajalta kulutus näyttää olevan 1,32 l/100km. Kilometrejä tullut 25 957km.
 
Vähän lisää kokemuksia Kia Optima PHEV SW:stä.

Päivittäiset alle 10km matkat talvella kylmäkäynnistettynä näyttää nostavan kulutuksen 9l/100km tuntumaan kaupungissa vaikka auto liikkuukin sähkön voimalla. Bensakone jauhaa reilulla tyhjäkäynnillä lämmintä ohjaamoon. Tämä on pettymys ja yllätys itselle kun testien tyhjän akun kulutuksen perusteella olisi odottanut jotain 7l kulutusta. Heti kun on pitempi matka kyseessä kulutus menee alle 6l/100km jos ajetaan sähköllä. Lisäksi muutaman kerran +2-5 asteessa on kulutus jäänyt normaalin 9l sijaan 6l tuntumaan, mutta ei näytä liittyvän suoraan lämpötilaan vaan on jotain mystisempää.

Lisäksi 2,5v vanhassa autossa meni 12v akku eikä tietysti kuulu kuin 2v takuuseen eli meni omasta kukkarosta. Toivottavasti oli nyt vaan pitkän myynnissä seisomisen syytä eikä ominaisuus. Akku ei ottanut enää virtaa sisään eikä oireillut mitenkään aiemmin. Optimassa on automatiikka mikä lataa 12v akkua tarvittaessa kun ladataan ajoakkua, mutta ei siis tässä tapauksessa auttanut, mutta ehkä akku oli vaan hajoamassa.

Muutenhan auto on edelleen mukava eikä mitään muita ongelmia. Ajovalojakin saivat säädettyä ylemmäs huollossa niin näkee paremmin. Toki nyt jos ostaisin autoa niin ehkä kallistuisin todennäköisemmin GTE Passatin puoleen jos löytäisi version mihin saa pidemmän takuun. Enyaq 80 olisi tietysti vielä parempi, mutta katsotaan 4-5v päästä sitten sähköautoa jos hinnat olisi vähän alempana.

Lisäyksenä tankkauksista mitattuna 1241km kulutus on 7,1l ja aina on ajoakussa ollut virtaa. Tuota kulutusta laskee yksi pidempi reissu missä kulutus laski sähköllä ajettuna alle 6l.

On kyllä melkoisia touhuja näennäisesti puhtaissa plugareissa. Jos et halua palella ohjaamossa normaalilla talvikelillä ... 0 / -5 / -10 C niin vääntele ja kääntele matkustamon lämpötiloja sen estämiseksi? Sitten joku vielä kehuu Kia:n (?) plugarijärjestelmän toteutusta?

Bemarissa voi laittaa kabiiniin 24 pyynniksi eikä se käynnistä polttista, olettaen että akustossa on virtaa. Mitään matkustamon lämpötilan kanssa kikkailua ei tarvita, pyynti 21 C automaatilla mennään talvet. Kaikki matkat voi ajella täysin eli oikeasti "lähipäästöttömästi" sähköllä ellei pakkasta ole jotain -10 C tai ellei auto ole seissyt viikonlopun yli kylmässä. Jolloin kylmä akusto rajoittaa tehontarvetta esimerkiksi 80-rajoituksen kehätielle kiihdytyksessä siten, että polttis lyödään tulille. Lähiöissä kyllä pääsee ajelemaan, ellei ajotyyli ole mallia dynaaminen. Ja tämä ko. systeemi siis bemarin "1st gen" plugareita pienellä akulla, uudemmissa on isommat akut ja paljon fiksumpi järjestelmä. Olisi kyllä idiotismin multihuipentumaa ajella omia "lähiajeluita", ruokakaupoille 3-4km, muualle 5-6km, siten että plugari käynnistäisi polttiksen jauhamaan edes tyhjäkäyntiä 5-10min matkan ajaksi, koska ulkona pari astetta pakkasta. Ja tätä pitäisi kompensoida istumalla kylmässä autossa? Ei helvetti, ei .... :poop:

Yksi oman bemarin kilpailijan, hybridi-S-mersun ("W222" 2013-2019) idioottimaisimpia ominaisuuksia oli se, että auto käynnisti aina polttomoottorinsa noin minuutin ajaksi. Jotenkin tosi ... siis tosi kälyistä. Sitten selvisi, että upeissa bemareissa mennään suoraan sähköllä -> valinta oli selvä :thumbsup:


Täällä on suorastaan silmät avaavaa jutella muiden merkkien hybridikäyttäjien kanssa, sillä tuntuu että bemarin erinäiset hybridijärjestelmään liittyvät "käyttölogiikat" on suorastaan helvetin fiksuja ja olen kuvitellut, että kaikissa olisi. Ja siis en ole minkäänlainen bemari fanboy / "saksalaiset parhaita" -asenteen omaava autoilija.
 
Viimeksi muokattu:
Näitä lukiessa tulee tunne, että tuo Mitsubishin PHEV on kyllä toteutettu fiksusti. ;)

Käynnistyksen yhteydessä kun muistaa painaa EV-nappia, niin voi vaikka siirtää metrin autoa ilman polttiksen starttausta. Vasta kun alkaa olla 20 astetta pakkasta, niin tahtoo käynnistellä polttiksen pakotetusti. Tätäkin voi kiertää, jos ajastaa latauksen tai lämmityksen sopivasti ennen lähtöä, niin akku on riittävän lämmin.

Ei myöskään tartte miettiä olikohan nyt neliveto käytössä vai ei. Se on aina käytössä, ajeltiin sitten sähköllä tai bensalla. Ja jos on tuo EV-nappi painettu, niin ei tarvitse kaasupoljintakaan painella varovasti.

Hiukan reilun kahden vuoden ajalta kulutus näyttää olevan 1,32 l/100km. Kilometrejä tullut 25 957km.

Mites se Mitsun kabiinin esilämmittäminen äppin kautta? Vieläkö pääsee kävelemään auton vierelle, Wifiyhteyden äärelle että saa sisätilat lämpöisiksi vai joko ne osaa tehdä sen nettiliittymän yli? ;) On meinaan melkoista tuherointia suunnitella hybridiauto, jossa on matkustamolle lämmitys mutta ko. lämmitystä ei saa päälle oikeasti etänä, tai sitten lämmitystä ei saa päälle ellei auto ole latauksessa?

:geek:
 
Näitä lukiessa tulee tunne, että tuo Opelin/PSA/Stellantiksen PHEV on kyllä toteutettu ihan fiksusti.

Grandilla pikkupakkasilla kone pyörähtään käyntiin aamun ekalla startilla muutamaksi minuutiksi (ei kytke vetoa) ja sitten loppupäivän voikin ajaa kokonaan sähköllä jos akussa virtaa riittää (4WD moodissa täytyy hieman varoa sullomasta lusikkaa syvälle. Tällöinkin nelivetona sähköllä. Sitten 80 nopeuksille on jo parempi valita Electric moodi päälle, jolloin auto on pääasiassa takavetoinen, ellei tule rutkasti luistoa tai tehopyynti nouse yli takamoottorin kyvyn.).

Uskoakseni tämä aamun pakotettu polttiksen käyttö on sen takia, että jos lusikan oikeasti runttaa pohjaan "hätäkiihdytyksessä" sähkömoodissakin, niin polttis lopulta lähtee aina käyntiin. Aamun käytöllä on siis pidetty huolta, että öljy on jotenkin pumpattavissa ja sitä on valmiina muuallakin, kuin öljypohjassa.

Jostain -1...-2 pikkupakkasilta voikin sitten jo ajaa ilman tuota aamun pörähdystäkin.
Taisi olla vasta noin -20 nurkilla, kun polttomoottori ei enää laisinkaan sammunut.
Näin on tainnut käydä kerran tai kaksi nyt talven aikana.

Helmikuun alku on mennyt ihan lähiöajoissa ja keskikulutus ollut 1.0.
Pelkällä sähköllä 60-alueella kulkee pikkupakkasilla lähemmäs 40km.
80- ja 100-alueella matkatessa tipahtaa n. 30km rangeen.
Sisätilan lämpöpyynti 19..21.

Polttomoottori on aika nopsaan entinen kun noita minuutin/kahden käyttämisiä tekee.

Tukee korkeintaan suunniteltua vanhenemista tuo mekanismi.
 
Polttomoottori on aika nopsaan entinen kun noita minuutin/kahden käyttämisiä tekee.

Tukee korkeintaan suunniteltua vanhenemista tuo mekanismi.
Mä en usko että tuosta olisi enemmän haittaa kuon hyötyä, ellei tuo ole sitten täysin ympärivuotista, eikä moottori ikinä lämpene kokonaan ja poista kosteutta.
 
Mites se Mitsun kabiinin esilämmittäminen äppin kautta? Vieläkö pääsee kävelemään auton vierelle, Wifiyhteyden äärelle että saa sisätilat lämpöisiksi vai joko ne osaa tehdä sen nettiliittymän yli? ;) On meinaan melkoista tuherointia suunnitella hybridiauto, jossa on matkustamolle lämmitys mutta ko. lämmitystä ei saa päälle oikeasti etänä, tai sitten lämmitystä ei saa päälle ellei auto ole latauksessa?

:geek:

Toi pelkästään WIFI-yhteydellä tehtävä etäohjaus on aika paskaa. Joten päädyin tekemään oman toteutuksen tätä varten.

Autossa on nyt LTE-yhteydellä varustettu mikokontrolleri, joka juttelee auton kanssa käyttäen sitä mobiiliappin protokollaa.
Mikrokontrolleri on yhteydessä MQTT-brokeriin (LTE:n yli) ja puhelimella ohjaus tapahtuu simppelin MQTT dashboardin kanssa. Toteutettuna ilmastointi (lämmitys/viilennys), akun varaustason monitorointi jne.

Vielä pitäisi tehdä tuki ajastimille (Lataus/AC).
 
Näitä lukiessa tulee tunne, että tuo Opelin/PSA/Stellantiksen PHEV on kyllä toteutettu ihan fiksusti.

Stellantis ja VAG näyttää tämän osaavan. Nämä muut räpellykset ja KIAn näkemys on kyllä aikamoista tuuhiointia.

Näitä lukiessa tulee tunne, että tuo Mitsubishin PHEV on kyllä toteutettu fiksusti. ;)

KIAan nähden kyllä. VAGiin ja Stellantikseen se on aika arkaainen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom