Ho Lee Fuk
Team R&T
- Liittynyt
- 24.07.2017
- Viestejä
- 916
Vähän lisää kokemuksia Kia Optima PHEV SW:stä.
Päivittäiset alle 10km matkat talvella kylmäkäynnistettynä näyttää nostavan kulutuksen 9l/100km tuntumaan kaupungissa vaikka auto liikkuukin sähkön voimalla. Bensakone jauhaa reilulla tyhjäkäynnillä lämmintä ohjaamoon. Tämä on pettymys ja yllätys itselle kun testien tyhjän akun kulutuksen perusteella olisi odottanut jotain 7l kulutusta. Heti kun on pitempi matka kyseessä kulutus menee alle 6l/100km jos ajetaan sähköllä. Lisäksi muutaman kerran +2-5 asteessa on kulutus jäänyt normaalin 9l sijaan 6l tuntumaan, mutta ei näytä liittyvän suoraan lämpötilaan vaan on jotain mystisempää.
Lisäksi 2,5v vanhassa autossa meni 12v akku eikä tietysti kuulu kuin 2v takuuseen eli meni omasta kukkarosta. Toivottavasti oli nyt vaan pitkän myynnissä seisomisen syytä eikä ominaisuus. Akku ei ottanut enää virtaa sisään eikä oireillut mitenkään aiemmin. Optimassa on automatiikka mikä lataa 12v akkua tarvittaessa kun ladataan ajoakkua, mutta ei siis tässä tapauksessa auttanut, mutta ehkä akku oli vaan hajoamassa.
Muutenhan auto on edelleen mukava eikä mitään muita ongelmia. Ajovalojakin saivat säädettyä ylemmäs huollossa niin näkee paremmin. Toki nyt jos ostaisin autoa niin ehkä kallistuisin todennäköisemmin GTE Passatin puoleen jos löytäisi version mihin saa pidemmän takuun. Enyaq 80 olisi tietysti vielä parempi, mutta katsotaan 4-5v päästä sitten sähköautoa jos hinnat olisi vähän alempana.
Lisäyksenä tankkauksista mitattuna 1241km kulutus on 7,1l ja aina on ajoakussa ollut virtaa. Tuota kulutusta laskee yksi pidempi reissu missä kulutus laski sähköllä ajettuna alle 6l.
On kyllä melkoisia touhuja näennäisesti puhtaissa plugareissa. Jos et halua palella ohjaamossa normaalilla talvikelillä ... 0 / -5 / -10 C niin vääntele ja kääntele matkustamon lämpötiloja sen estämiseksi? Sitten joku vielä kehuu Kia:n (?) plugarijärjestelmän toteutusta?
Bemarissa voi laittaa kabiiniin 24 pyynniksi eikä se käynnistä polttista, olettaen että akustossa on virtaa. Mitään matkustamon lämpötilan kanssa kikkailua ei tarvita, pyynti 21 C automaatilla mennään talvet. Kaikki matkat voi ajella täysin eli oikeasti "lähipäästöttömästi" sähköllä ellei pakkasta ole jotain -10 C tai ellei auto ole seissyt viikonlopun yli kylmässä. Jolloin kylmä akusto rajoittaa tehontarvetta esimerkiksi 80-rajoituksen kehätielle kiihdytyksessä siten, että polttis lyödään tulille. Lähiöissä kyllä pääsee ajelemaan, ellei ajotyyli ole mallia dynaaminen. Ja tämä ko. systeemi siis bemarin "1st gen" plugareita pienellä akulla, uudemmissa on isommat akut ja paljon fiksumpi järjestelmä. Olisi kyllä idiotismin multihuipentumaa ajella omia "lähiajeluita", ruokakaupoille 3-4km, muualle 5-6km, siten että plugari käynnistäisi polttiksen jauhamaan edes tyhjäkäyntiä 5-10min matkan ajaksi, koska ulkona pari astetta pakkasta. Ja tätä pitäisi kompensoida istumalla kylmässä autossa? Ei helvetti, ei ....
Yksi oman bemarin kilpailijan, hybridi-S-mersun ("W222" 2013-2019) idioottimaisimpia ominaisuuksia oli se, että auto käynnisti aina polttomoottorinsa noin minuutin ajaksi. Jotenkin tosi ... siis tosi kälyistä. Sitten selvisi, että upeissa bemareissa mennään suoraan sähköllä -> valinta oli selvä
Täällä on suorastaan silmät avaavaa jutella muiden merkkien hybridikäyttäjien kanssa, sillä tuntuu että bemarin erinäiset hybridijärjestelmään liittyvät "käyttölogiikat" on suorastaan helvetin fiksuja ja olen kuvitellut, että kaikissa olisi. Ja siis en ole minkäänlainen bemari fanboy / "saksalaiset parhaita" -asenteen omaava autoilija.
Viimeksi muokattu: