Keskustelua hybridiautoista

Jos tuo sun C-HR on hybridi, niin siinä ei normaali akulta vaadita enempää kuin tietokoneen käynnistäminen ja startin hoitaa se ajoakun puoli. Eli buusteri riittää helposti. Mulla on Tellwin 13000 ollut siihen virkaan ja tuli hommattua jälkikasvulle samanlainen. Lähtee vielä esim 2,2 L diesel Webaston jäljiltä -20 asteen pakkasella käyntiin ihan hehkutusten jälkeen oikealla starttimoottorilla. Land cruiseri vaati jo 5 min latausta buusterilla ensin mutta lähti kuitenkin. Hybridi lähteen millä tahansa 12 V taskupalikalla helposti, kun ei ole starttimoottoria imemässä virtaa. Eli ei kuulu olla start/stop akkua. Kylmä akku ottaa huonosti virtaa takaisin pakkasilla ja laitteet kyllä kuluttaa helposti akun alijännitteelle.
No empä tiennytkään!
 
Oon laitallut Optima PHEV:ä mukana tulleella schukolaturilla ilman ongelmia koska tapahtuu kotona, mutta mietin että ostaisin toisen johdon noita type2 latauspisteitä varten. Esim Motonet myyy monenlaista johtoa, on 1 vaihe ja 3 vaihe, 16A ja 32A. En äkkiseltään löytänyt auton specseistä millainen sen pitäisi olla ettei maksa turhaa jostain kapasiteetista mitä auto ei tue?
 
Viimeksi muokattu:
Volvon lataushybrideissä tuo 12V akku latautuu samalla kuin isompikin akku eli aina piuhassa ollessa.
 
Volvon lataushybrideissä tuo 12V akku latautuu samalla kuin isompikin akku eli aina piuhassa ollessa.
Sama täällä Opel Grandland AWD PHEVin kanssa. Äsken tein tyhmästi ja kommentoin vanhan Audin jutuilla kun menin unohtamaan mikä ketju oli kyseessä. :D Mutta tosiaan, tuossa Grandlandissa (ainakin merkkihuollon ja maahantuojan mukaan) 12V akku latautuu sekä korkeajänniteakun latauksen yhteydessä, että tietyissä ajotilanteissa. Yleisesti ottaen ilmeisesti PHEVien kanssa ei tarvitse 12V akkujen suhteen olla huolissaan -- paitsi silloin kun ne ovat elinkaarensa päässä.
 
Täällähän on sopivasti 12v akuista keskustelua.
Nyt mielenkiinnosta mittaillut omasta 2020 tammikuussa käyttöönotetusta corollasta 12v akkua.
Viimeisin mittaus kun auto seisoi viikon autohallissa liikahtamatta, konepelti oli raollaan jotta mittauksen voi tehdä herättämättä auton tietokoneita.
Viikon seisonnan jälkeen akun navoista mitattuna jännite oli 11,94v
Alkaa tuntumaan että tämä akku lienee elinkaarensa päässä hiljalleen, vielä tuo jaksaa herätellä auton henkiin mutta ajattelin kysellä vaihtoa seuraavassa huollossa.
Tuo on vain 45ah pikkuakku joten ei liene suuri kustannus vaihtaa.
Tuppaa näissä nykyautoissa olemaan kaikenlaista sähköaivoa jotka syö kokoajan vähän virtaa 12v akusta, kun ainakin jonkun siellä pitää olla hereillä vahtimassa milloin se avain tulee lähelle kun tuossa syttyy sisätilan valot aina kun kulkee avaimet taskussa ohi vaikkei koskisi autoon ollenkaan.
 
Sama täällä Opel Grandland AWD PHEVin kanssa. Mutta tosiaan, tuossa Grandlandissa (ainakin merkkihuollon ja maahantuojan mukaan) 12V akku latautuu sekä korkeajänniteakun latauksen yhteydessä, että tietyissä ajotilanteissa.
Itse mittailin noita akkuja hifistellessäni auton äänentoistoa.
Näyttäisi lataavan noita akkuja käytännössä aina, kun autossa on virrat päällä tai on latauksessa. Ainakin 12V akuilta (Opelissa edessä ja takana) mitattuna jännite nousee noissa tilanteissa.

Toki tuo voi riippua auton softan/firmiksen versioista. Omassani on nuo viimeisintä versiota, kun oli hieman ongelmia tuon sisäisen ajoakkujen laturin kanssa ja aluksi päivitettiin kaikki mahdollinen.
 
Jos niissä autoissa on BT, wifi tai 4g modeemi ja virran käyttöä ei ole optimoitu niin nuo vievätä helposti akun tyhjäksi viikossa. En jaksa laskea tähän mutta joskus kun suunnittelin jotain Bluetooth paskaa autooni niin huomasi ettei sielä akusta saa edes pieniä virtoja koko aikaa imea.
 
Tuossa edellä on omaa ajoprofiilin tuotosta viimeisten 20 000 km ajojen jäljiltä ja olisi mielenkiintoista nähdä, miten ajot vertautuu Calmin lukemiin. Molemmat kuitenkin ajelee suht normaaleja km määriä vuodessa, eli luokkaa 25-30 Mm. Alle 0,9 L/100 km kulutusta on mulla kuitenkin 9 kk ajalta vuodesta ja epäilen suuresti, ettei monikaan päädy tuollaisiin kulutuksiin. Ja latauksen jälkeen tänään näyttää taas kunnon range lupauksia.

Oma ajoprofiili nyt meni ihan täysin uusiksi, niin näköjään vuoteen on tullut nyt vain 16 kkm. 3,8 l/100 km näyttää kulutukseksi Raville MyT, ja kun se muutamankin pitkän ajon on jättänyt kirjaamatta, niin vähän alakanttiinhan sen arvaus koko vuoden ajalta on. Siis vain nelinkertainen auton WLTP-kulutukseen nähden. Ajot ovat: jonkun kerran viikossa muutama km taajamaa, 1-3x viikossa vähän yli akkurangen (keskitalvella akku riittää kyllä vain vähän yli puoleen matkaan) ja sitten kun ajetaan pidemmästi, niin se on 400-500 km suuntaansa kerran kuussa tai kahdessa. Edit, hienosti näkyy, että elokuussa ei ole poistuttu lainkaan Inarin kunnan alueelta, silloin kulutus vain 1,4 l/100 km.

Screenshot_20221227-120139.jpg
 
Täällähän on sopivasti 12v akuista keskustelua.
Nyt mielenkiinnosta mittaillut omasta 2020 tammikuussa käyttöönotetusta corollasta 12v akkua.
Viimeisin mittaus kun auto seisoi viikon autohallissa liikahtamatta, konepelti oli raollaan jotta mittauksen voi tehdä herättämättä auton tietokoneita.
Viikon seisonnan jälkeen akun navoista mitattuna jännite oli 11,94v
Alkaa tuntumaan että tämä akku lienee elinkaarensa päässä hiljalleen, vielä tuo jaksaa herätellä auton henkiin mutta ajattelin kysellä vaihtoa seuraavassa huollossa.
Tuo on vain 45ah pikkuakku joten ei liene suuri kustannus vaihtaa.
Tuppaa näissä nykyautoissa olemaan kaikenlaista sähköaivoa jotka syö kokoajan vähän virtaa 12v akusta, kun ainakin jonkun siellä pitää olla hereillä vahtimassa milloin se avain tulee lähelle kun tuossa syttyy sisätilan valot aina kun kulkee avaimet taskussa ohi vaikkei koskisi autoon ollenkaan.
Tuskinpa se akun vaihtaminen mitään muuttaa.

Huomasin samanlaista käytöstä '16 Auris hybridissä jo vuonna 2017. Kaverin '13 hybrid jätti käynnistymättä 2021 alkuvuodesta, kun auto oli seisonut pihalla 2-3 vk ja pakkasta liki 20. Hän vaihdatti uuden akun, jonka jälkeen akun jännite oli 0,1 V korkeampi kuin minun 5-vuotiaassa. Olikohan 12,3 V vs. 12,2 V (CTEK-latingin lopetuksen jälkeen 24 h kuluttua). Itse vaihdatin merkkiliikkeessä uuden AGM-akun tänä keväänä. Lukemat eivät muuttuneet juuri mihinkään, eli ennenaikaista rahanmenoa. Meillä on avaimeton lukitus, eli kulutus on tavallista suurempaa. Sisävalotkin syttyvät, kun kävelee käytävällä auton ohi. Tämän takia viikon tai jopa kolmen seisonnan jälkeen jännite on aina alle 12 V. Auto kyllä käynnistyy vaikka olisi kireä pakkanen ja 11,6 V. Meidän akku on 35 Ah.


Edit. Tässä omia höpinöitä kun akku oli 5v. Vaihdoin kuuden vuoden kohdalla, eikä se siitä miksikään muuttunut.

 
Viimeksi muokattu:
Ja kuin olisi joku kuunnellut nettikeskusteluja niin RAV4 plugari oli tallissa mykistynyt täysin. Ei reagointia yhtään mihinkään. Ei edes valoja. 4 päivää seisontaa ja jännitettä ei edes löytynyt, vaan meni mittari millivoltti alueelle suoraan ja lukemat ei liikahtanu mihinkään. Tellwin kiinni ja kipinää otti heti kun sai kengän kiinni iskarin mutteriin, kun muut mutterit ei maadottanu lähellä. Siitä auto heti käyntiin, kun sai tietokoneen henkiin ensin. Tämä oli jo 3:s kerta plugarilla, kun Telwin palikkaa tarvittiin ja tosiaan ei edes ovivalo välähtänyt. Otin eilen latauspiuhan irti ja on tullut heräteltyä autoa kyselyillä Appin kautta, niin se kyllä ottaa GSM yhteyttä ainakin heti kun kyselee, mutta muusta kulutuksesta ei kyllä pysty arvaamaan, että mihin virrat häviää. Tellwin on kuitenkin tuttu turvavehje ja möykky kuuluu auton varusteisiin kyllä. Täytyy opettaa uudestaan tuo kytkeminen, josko itte on poissa ja mikään ei vastaa, niin ensimmäisenä tuo buusteri käyttöön ja hinurit sitten vasta kun mitään ei saa sillä aikaiseksi.
 
Tuskinpa se akun vaihtaminen mitään muuttaa.

Huomasin samanlaista käytöstä '16 Auris hybridissä jo vuonna 2017. Kaverin '13 hybrid jätti käynnistymättä 2021 alkuvuodesta, kun auto oli seisonut pihalla 2-3 vk ja pakkasta liki 20. Hän vaihdatti uuden akun, jonka jälkeen akun jännite oli 0,1 V korkeampi kuin minun 5-vuotiaassa. Olikohan 12,3 V vs. 12,2 V (CTEK-latingin lopetuksen jälkeen 24 h kuluttua). Itse vaihdatin merkkiliikkeessä uuden AGM-akun tänä keväänä. Lukemat eivät muuttuneet juuri mihinkään, eli ennenaikaista rahanmenoa. Meillä on avaimeton lukitus, eli kulutus on tavallista suurempaa. Sisävalotkin syttyvät, kun kävelee käytävällä auton ohi. Tämän takia viikon tai jopa kolmen seisonnan jälkeen jännite on aina alle 12 V. Auto kyllä käynnistyy vaikka olisi kireä pakkanen ja 11,6 V. Meidän akku on 35 Ah.


Edit. Tässä omia höpinöitä kun akku oli 5v. Vaihdoin kuuden vuoden kohdalla, eikä se siitä miksikään muuttunut.


Ah, kiitos vinkeistä. Kaippa tuo on normaalia sitten täälläkin. Tuppaa vaan tulemaan vainoharhaiseksi näiden kanssa kun tuntuu nykyautoissa akut sippaavan niin helposti. Ennen mentiin yli 10 vuotta helposti samalla 12v akulla ja nyt tuntuu akut menevän vaihtokuntoon muutamassa vuodessa.
Yhden kerran on tässä joutunut käyttämään apuvirtaa kun oli onnistunut unohtamaan rassauksen jäljiltä yöksi parkit päälle, yritti mutta tietokoneet ei ennättäneet käynnistyä niin pitkälle että olisi alkanut ottamaan hybridiakusta virtaa.
Onneksi nämä hybridit ei tarvii käynnistyessään nimeksikään virtaa 12v akusta, kun moottori starttaa sillä hybridiakulla. Lähtis varmaan vaikka sormipatterilla jos siinä olis lähelle 12v jännite.
 
Ma olen hiukan sita mielta etta vika ei ole akuissa vaan softa miehissa jotka eivat osaa tehda koodia joka ajaisi virrankulutuksen minimiin kun akun jannite laskee alle 12V. Haastavampi olisi tietenkin tehda se koodikin alunperin niin etta akku kestaisi muutenkin sen pari kuukautta ilman etta tarvitsee valilla ladata.
 
Mulla oli siis nuo 4 päivää plugari tallissa ja latauspiuha kiinni. viimeisenä päivänä otin piuhan irti, kun huomasin sen jääneen laturiin ja seuraavana päivänä iltapäivällä 5:n aikoihin oli täysin mykkä auto. Olen kyllä tuosta ollut tietoinen, että piuha pitäisi irrottaa, kun latsus loppuu, mutta kyllä se on aina jäänyt tekemättä. Nyt vain oli tuollainen poikkeus, että jopa 4 päivää seisonut ja useampi kysely herättämään autoa oli tehty, niin ehkä se vielä sen päälle, että avaimet taskussa kävelee ympäri autoa useamman kerran päivässä.
45C06FEF-8435-4275-8B0D-76218FD2EC8B.png
 
Mulla uusin 225xe ja ei voi kun kehua. Näin talvella sähkörange asettunut 65-75 kilsan välimaastoon, vaikka käyttänyt normaalisti 20-asteen pyynnillä. 2-vaihelataus eli meillä 11kW -laturilla reilu 2 tuntia täyteen. Mukavuus parantunut huimasti edellisestä 2019 -mallista. Samoin laadukkuus. Parasta kuitenkin noin viikon toimitusaika. 15 kappaletta tällä hetkellä saatavilla. :thumbsup::) Iso suositus. PS. Yllättävän tilava.
Erinomainen on sulla talvikulutus, jos tuo on sama, mitä tuolla Teknavin tiedoissa sanotaan. 11 kW laturista vissiin tuo pystyy ottamaan vain 3,6 kW teholla virtaa akkuun. Vai onko tuon jälkeen tullut vielä isompi akku tilalle. RAV4:ssä on akusta purettavissa 14,5 kWh ja brutto on 18,1 kWh laturin ollessa autossa 6,6 kW tehoinen. Ensivuoden malliin tulee 11 kW tehoinen laturi, jolla saa jo jotain aikaiseksi kauppareissullakin. Pientä on kyllä BMW kulutus, jos saa talvella ajettua tuon 65-75 km. Taitaa mennä jo alle Teslan kulutuksen.

edittinä, että olihan tuolla muutakin muutoksia. Laturi on nykyään jo 7,4 kW tehoinen ja taitaa akkukin olla jo 3:s versio, eli sekin on kasvanut, vaikken löytänyt numeroita äkkiseltään.

”Tila-auto 225xe Active Tourerin akun kokoa on kasvatettu 7,7 kWh:sta 9,7 kWh:iin, minkä ansiosta ilmoitettu toimintamatka on kasvanut noin neljänneksellä ollen parhaimmillaan 57 kilometriä. Ilmoitetut kulutus- ja päästölukemat ovat 1,9 l/100 km, 14,7 kWh/100 km ja 43 g/km.”
 
Viimeksi muokattu:
”Tila-auto 225xe Active Tourerin akun kokoa on kasvatettu 7,7 kWh:sta 9,7 kWh:iin, minkä ansiosta ilmoitettu toimintamatka on kasvanut noin neljänneksellä ollen parhaimmillaan 57 kilometriä. Ilmoitetut kulutus- ja päästölukemat ovat 1,9 l/100 km, 14,7 kWh/100 km ja 43 g/km.”
Nuo tekstit on syksyltä 2019. Käyttäjällä @TTE taitaa olla uusin malli, jossa akusto on kapasiteetiltaan huomattavasti suurempi, olikohan luokkaa 15 kWh.
 
Toyota lanseerasi 15.11.2021 Toyota Relax -lisäturvan, joka on voimassa merkkihuollon jälkeen aina 12 kk/15 tkm kerrallaan 10 v/160 tkm asti.

Myös vanhat takuuttomat autot saavat maksutta turvan. Eikä haittaa vaikka olisi aikoinaan käyttänyt muutakin kuin merkkihuoltoa. Turvan piiriin päästään käymällä merkkihuollossa. Siinä ensimmäisessä huollossa havaittuja vikoja ei korjata turvan piikkiin. Lisäksi on 1 kk karenssi, eli jos jotain hajoaa 1 kk sisällä ensimmäisestä merkkihuollosta, niin ei korvata. Karenssin jälkeen turva on mahdollista säilyttää katkotta voimassa 10 v/160 tkm asti, kunhan vie ajoissa huoltoon.

Maahantuojalla ei ole mitään tekemistä turvan kanssa, vaan se tulee tehtaalta. Turvan menettää, jos 12 kk/15 tkm ylittyy edes yhdellä päivällä tai kilometrillä! Turvan piiriin pääsee kuitenkin uudestaankin, mutta tulee turhaan uusi 1 kk karenssi, eli kandee viedä ajoissa.


Erään työnjohtajan mukaan heille oli sanottu, että tehdas haluaa tällä turvalla parantaa merkkihuollon asemaa. Toisaalta onhan tuo samalla aika hyvä vastaus korealaisten 5/7 v takuisiin.

Auris hybridin (v. 2016) omistajana ilahduin yllättävästä lisäturvasta. Mm. invertterin ja sähkömoottoreiden takuu oli päättynyt viime keväänä, mutta nyt saankin niille turvaa kymmeneksi vuodeksi. Hybridiakku ei kuulu turvan piiriin, mutta sen takuu on muutenkin vielä parempi, 10 v/350 tkm.

Turvan hyötyä vähän laimentaa se seikka, että (hybridi) Toyota on niin vähävikainen, mutta onhan se kiva olla olemassa ja varmasti käytetyn ostajakin osaa sitä arvostaa. Turva seuraa autoa, eli seuraavatkin omistajat voivat hyötyä siitä.


Tästä voi klikkailla kohteita auki nähdäkseen mitä turva kattaa. Jarrulevyt, -palat, suodattimet, pakoputki ja renkaat eivät ainakaan kuulu, mutta muuten kuuluu hyvin kattavasti. Listoja kun lukee, niin samalla näkee kuinka paljon autossa on potentiaalisia vikakohteita:

Tuli vastikään vaihdatettua 2017 Versoon valvematic-toimilaite relaxin piikkiin. Tonnin, puolitoista olisi maksanut ilman relaxia.

Tuli relaksoitunut olo.
 
Asiasta toiseen, en heti huomannut, että onko foorumilla spesifiä säiettä autojen haulle / tuonnille ulkomailta?

Euro on vahvistunut mukavasti Ruotsin kruunua vasten ja tänään 1 eurolla sai peräti 11,26 kruunua.

Toyota RAV4, Lexus NX 300h tai Mitsubishi Outlander PHEV tekisi mieli käydä vikingillä tai siljatallinkilla hakemassa Tukholmasta tai lähiseudulta, kenties, ehkä.

Valikoimaa on hyvin ja nykykurssilla hinnat kilpailukykyiset-ish. Hyrbiileistä ei ihan järjettömästi köyhdy Suomen verokarhun suuntaan.

ETA:
Löytyi ketjuntynkä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään varmaa tietoa, että onko Ruotsissa myydyissä Mitsubishi Outlander PHEV MY19 tai MY20 paremman pään varustelutasoissa eli Business X:ssä ja S-Edition:ssa ajoakun lämmitystä varusteena?

Ymmärtääkseni tämä löytyy Suomi-versioista Instyle ja Instyle Sport -varustelutasoissa MY19 ja uudemmissa autoissa.

ETA:
Ilmeisesti ei?
Ainakaan täällä Ruåtsin brosyyrissä sitä ei ole listattu varusteena -> https://carplus.se/wp-content/uploads/2018/10/Outlander_PHEV_MY20_SE_broschyr_LOWER.pdf
Kun taasen, Suomen hinnastossa on -> https://www.mitsubishi-motors.fi/content/dam/mitsubishi-motors-fi/price-lists/PHEV MY19 hinnasto 1.1.2019v1.pdf
Latistaa intoa lähteä lahden yli uittamaan :(
 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään varmaa tietoa, että onko Ruotsissa myydyissä Mitsubishi Outlander PHEV MY19 tai MY20 paremman pään varustelutasoissa eli Business X:ssä ja S-Edition:ssa ajoakun lämmitystä varusteena?

Ymmärtääkseni tämä löytyy Suomi-versioista Instyle ja Instyle Sport -varustelutasoissa MY19 ja uudemmissa autoissa.
Mitä saavutat sillä, että hommaat mallin josta tuo lämmitin löytyy? Mitä hyödyt tuosta lämmittimestä.
 
Rehellisesti sanottuna, en tiedä. En ole juurikaan asiaan perehtynyt sinänsä. Joku syyhän siihen täytyy olla, että Suomessa sellainen varusteista löytyy ja Ruotsissa ilmeisesti ei?

Outlander PHEV:iä (Saksan tuonti MY20 kaikilla sikäläisillä herkuilla, jos näin voi kyseisestä kaarasta todeta) tuli koeajettua hetken mielijohteesta vuosi-puolitoista sitten ja ensivaikutelma oli OK.
Ja sopisi harvinaisen hyvin omaan ajoprofiiliin, jossa paljon lyhyttä nurkka-ajoa ja OKT:ssa saa aina piuhan päähän lataukseen.

Jos sellaisen hankkisin, niin haku Ruotsista kiinnostaa, jos siinä vaikka jonkun roposen säästäisi ja pääsisi kenties isommasta valikoimasta noukkimaan passelin. Onhan noita Suomessakin toki paljon myynnissä ja yleensä tuontivehkeitä Saksasta, Hollannista ja Ruotsista.

Eipä tuo ajoakun lämmitin varmaankaan sähköajokantamaan juuri pakkasilla vaikuta, mutta ilmeisesti ainakin akustoa suojelee totaalijäätymiseltä yms. kovemmilla pakkasilla?
 
Rehellisesti sanottuna, en tiedä. En ole juurikaan asiaan perehtynyt sinänsä. Joku syyhän siihen täytyy olla, että Suomessa sellainen varusteista löytyy ja Ruotsissa ilmeisesti ei?

Outlander PHEV:iä (Saksan tuonti MY20 kaikilla sikäläisillä herkuilla, jos näin voi kyseisestä kaarasta todeta) tuli koeajettua hetken mielijohteesta vuosi-puolitoista sitten ja ensivaikutelma oli OK.
Ja sopisi harvinaisen hyvin omaan ajoprofiiliin, jossa paljon lyhyttä nurkka-ajoa ja OKT:ssa saa aina piuhan päähän lataukseen.

Jos sellaisen hankkisin, niin haku Ruotsista kiinnostaa, jos siinä vaikka jonkun roposen säästäisi ja pääsisi kenties isommasta valikoimasta noukkimaan passelin. Onhan noita Suomessakin toki paljon myynnissä ja yleensä tuontivehkeitä Saksasta, Hollannista ja Ruotsista.

Eipä tuo ajoakun lämmitin varmaankaan sähköajokantamaan juuri pakkasilla vaikuta, mutta ilmeisesti ainakin akustoa suojelee totaalijäätymiseltä yms. kovemmilla pakkasilla?
Itselläni oli ruotsista tuotu vm. 2016 Outlander, varustetasoa en muista. Pakkasilla tämä ei ainakaan kytkenyt sitä "suoravetoa" etuakselille jos akusto oli liian kylmä. Mitä kerkesin tutkailemaan niin kennojen lämmöt piti olla yli +3°C jotta tuo suoraveto suostui menemään päälle. Kulutus oli sitten talvella melkoisen reipasta tuon ominaisuuden vuoksi. Sitä en tiedä auttaako tuo akun lämmitys tähän, mutta oli varsin turhauttava ominaisuus pitkillä matkoilla. Auto itsessään toimi todella hyvin oli pakkasta tai ei, kulutus ei ollut vaan kauhean kivaa katseltavaa talvisin. Minun oli sillä vanhemmalla 2.0l koneella, kaverin mukaan uudemmalla koneella oleva tekee samaa (tämä saksasta tuotu, muistaakseni vm 19 tai 20), tosin en ole itse nähnyt niin en varmaksi tuota sano. Meillä Outlander lähti vaihtoon kun vuosittainen ajosuorite tippui 25 -> n. 9tkm.
 
Muisti palailee pätkittäin...kyselin ajoakun lämmityksestä samaa asiaa maaliskuussa toisella forumilla ja sain ao. spoilerissa olevan vastauksen:

Ainakin yhden yksilön otannalla pitää paikkansa. Eli hommasin viime syksynä MY19 ruotsin tuonnin ns. kaikilla herkuilla ja sitten kun tuli kylmemmät kuin -10 kelit niin ilmoittikin aina että "EV Mode not available battery too cold" tms eikä suostunut ajamaan sähköllä metriäkään. No myyjäliikkeen toisen konttorin tutkittua asiaa tosiaan paljastui että ruotsiversiosta puuttuu tuo ajokuston lämmitys.

Pienen väännön jälkeen auto vaihtui MY20 suomimalliin ja tässä lämmitys löytyy. Kovilla pakkasilla kun katsoo Remote sovelluksella niin se oikein kertoo, että akuston lämmitys on toiminnassa ja nyt onnistuu pelkällä sähköllä ajo vaikka -25 kelissäkin kunhan auton esilämmittää.

Ruotismallilla siis esilämmitti kyllä kabiinin, mutta jos oli -25 pakkasta ja auto seissyt vaikka pari päivää niin akku ei siinä vielä lämminnyt tarpeeksi vaan jäi kylmemmäksi kuin tuo -10 asteen raja jolloin ei suostunut sähköajoon.

ping @qwRad jos olet tällä forumilla samalla nickillä, ja kiitokset vastauksesta.

Tuon perusteella vaikuttaa ainakin semi-hyödylliseltä kamppeelta riippuen asuinpaikasta. Täällä Tampesterissa harvemmin lämpötila laskee alle -10 c.
 
Muisti palailee pätkittäin...kyselin ajoakun lämmityksestä samaa asiaa maaliskuussa toisella forumilla ja sain ao. spoilerissa olevan vastauksen:

Ainakin yhden yksilön otannalla pitää paikkansa. Eli hommasin viime syksynä MY19 ruotsin tuonnin ns. kaikilla herkuilla ja sitten kun tuli kylmemmät kuin -10 kelit niin ilmoittikin aina että "EV Mode not available battery too cold" tms eikä suostunut ajamaan sähköllä metriäkään. No myyjäliikkeen toisen konttorin tutkittua asiaa tosiaan paljastui että ruotsiversiosta puuttuu tuo ajokuston lämmitys.

Pienen väännön jälkeen auto vaihtui MY20 suomimalliin ja tässä lämmitys löytyy. Kovilla pakkasilla kun katsoo Remote sovelluksella niin se oikein kertoo, että akuston lämmitys on toiminnassa ja nyt onnistuu pelkällä sähköllä ajo vaikka -25 kelissäkin kunhan auton esilämmittää.

Ruotismallilla siis esilämmitti kyllä kabiinin, mutta jos oli -25 pakkasta ja auto seissyt vaikka pari päivää niin akku ei siinä vielä lämminnyt tarpeeksi vaan jäi kylmemmäksi kuin tuo -10 asteen raja jolloin ei suostunut sähköajoon.

ping @qwRad jos olet tällä forumilla samalla nickillä, ja kiitokset vastauksesta.

Tuon perusteella vaikuttaa ainakin semi-hyödylliseltä kamppeelta riippuen asuinpaikasta. Täällä Tampesterissa harvemmin lämpötila laskee alle -10 c.

Juuri hetki sitten kävin kaupassa ja pariin päivään ajamaton, tällä hetkellä -6C pakkasesta lähtevä Countryman pöräytti polttiksen käyntiin eikä sallinut lainkaan sähköajoa, vaikka akkua oli 77%.

No viiden kilsan päässä sitten akkua enää 49%, joten aikalailla tuo hytin lämmitys haukkaa virtaa, vaikka ajaa koko ajan polttis käynnissä.
 
Juuri hetki sitten kävin kaupassa ja pariin päivään ajamaton, tällä hetkellä -6C pakkasesta lähtevä Countryman pöräytti polttiksen käyntiin eikä sallinut lainkaan sähköajoa, vaikka akkua oli 77%.

No viiden kilsan päässä sitten akkua enää 49%, joten aikalailla tuo hytin lämmitys haukkaa virtaa, vaikka ajaa koko ajan polttis käynnissä.

Countrymanin sieluelämä on kyllä ihmeellinen. Vaihdoin MY20 Countrymanin tässä hetki sitten MY23 Countrymaniin. Nyt parina kylmänä päivänä auto on ilmoittanut, että regenerative breaking not available ja kerran se ilmoitti myös jotain ongelmaa "drivetrainin" kanssa. Molemmat katosivat kun auton käynnisti uudestaan. Täytyy varmaan suorittaa jotain toimenpiteitä jos tapahtuu vielä uudestaan, mutta nyt herättää lähinnä vain ihmetystä.
 
Tuntuu, että oma X3 käynnistelee viime talvea herkemmin polttista. Tänääniin -6 mittarissa j ei halunnut sähköllä lähteä. Tai no pääsee ihan hissuttelemalla ja 2-3km jälkeen nousee toi sähköteho <20 —> 40. Edes 15km jälkeen ei ollut kaikki tehot, eli 60 käytössä. Veikkaan, että softaa on muutettu…
 
Rehellisesti sanottuna, en tiedä. En ole juurikaan asiaan perehtynyt sinänsä. Joku syyhän siihen täytyy olla, että Suomessa sellainen varusteista löytyy ja Ruotsissa ilmeisesti ei?
Tähän tulikin jo muilta hyviä kommentteja tuosta Outlanderin akun lämmittimestä. Siitä on vaikea löytää tarkkaa faktaa, miten se oikein toimii. Jos on suoraan ohjekirjaa uskominen, niin toimii vain erittäin kylmissä oloissa. Jos asuu eteläisemmässä suomessa, niin en välttämättä pitäisi tuota pakollisena. Vaikkei siitä varmasti haittaakaan ole.
 
Countrymanin sieluelämä on kyllä ihmeellinen. Vaihdoin MY20 Countrymanin tässä hetki sitten MY23 Countrymaniin. Nyt parina kylmänä päivänä auto on ilmoittanut, että regenerative breaking not available ja kerran se ilmoitti myös jotain ongelmaa "drivetrainin" kanssa. Molemmat katosivat kun auton käynnisti uudestaan. Täytyy varmaan suorittaa jotain toimenpiteitä jos tapahtuu vielä uudestaan, mutta nyt herättää lähinnä vain ihmetystä.
Tuntuu, että oma X3 käynnistelee viime talvea herkemmin polttista. Tänääniin -6 mittarissa j ei halunnut sähköllä lähteä. Tai no pääsee ihan hissuttelemalla ja 2-3km jälkeen nousee toi sähköteho <20 —> 40. Edes 15km jälkeen ei ollut kaikki tehot, eli 60 käytössä. Veikkaan, että softaa on muutettu…

En kyl ole päässyt tämän sielunelämään käsiksi. Tähän päivitettiin ohjelma huhtikuussa, ettei nokkaongelma toistuisi.

Vähän aikaa tuo toimikin, että jos polttis käynnistyi niin se kävi lämpöiseksi asti. Nyt taas käynnistyy pariksi minuutiksi ja sammuu eikä aja moottoria lainkaan lämpöiseksi, ellei pakota sportilla pysymään käynnissä.

ihme vehje.

Kävin uimassa ja siellä laitoin esilämmityksen hyttiin lähtöajalle. Samalla 5km matkalla vei akkua 4%, eli kyl tuo hytin lämmitys vie pirusti virtaa eikä näemmä auta vaikka polttiksella ajaisi.
 
3v/33tkm nokka ylempänä, uusi nokka alempana.

Mini Countryman 2018 phev. Nokka ruosteessa ja syöpymillä. Paljon hybridiajoa edellisellä omistajalla mikä tarkoittaa paljon ns kylmäkäynnistyksiä, jolloin polttoainetta menee männänrenkaiden välistä öljyjen sekaan.

hybridiajolla moottori pysyy haaleana, jolloin öljy tai kondenssivesi ei haihdu pois. Bensa laimentaa öljyn, jolloin se ei voitele niin hyvin ja moottori kuluu nopeammin.

Sammuneessa moottorissahan metalliosat makaavat vastakkain ja vasta moottorin käydessä osien välissä on öljykalvo, jonka öljypumppu tuottaa.

Mitä enemmän käynnistynsiä->sitä enemmän kulumista.

Sama öljy kiertää venttiilikoneistossa ja koska sisältää bensaa, huuhtoo se öljyn pois metallipinnoilta, jolloin niihin jää kondenssivesi seisomaan ja tästä seuraa syöpymistä ja ruostetta, kuten ylemmästä kuvasta näkee.



66D721FF-B17C-4A04-B320-E4F7ED8BD784.jpeg


Nyt 9kk/7tkm myöhemmin nokassa naarmut, vaikka olen ajanut käytännössä sport-/save battery-modella, jolloin polttis sammuu
969325B2-3474-4E00-B6AF-3D25B64E7B66.jpeg
vain liikennevaloihin…

Normaali kulumista, sanoo bmw-merkkihuolto:
 
3v/33tkm nokka ylempänä, uusi nokka alempana.

Mini Countryman 2018 phev. Nokka ruosteessa ja syöpymillä. Paljon hybridiajoa edellisellä omistajalla mikä tarkoittaa paljon ns kylmäkäynnistyksiä, jolloin polttoainetta menee männänrenkaiden välistä öljyjen sekaan.

hybridiajolla moottori pysyy haaleana, jolloin öljy tai kondenssivesi ei haihdu pois. Bensa laimentaa öljyn, jolloin se ei voitele niin hyvin ja moottori kuluu nopeammin.

Sammuneessa moottorissahan metalliosat makaavat vastakkain ja vasta moottorin käydessä osien välissä on öljykalvo, jonka öljypumppu tuottaa.

Mitä enemmän käynnistynsiä->sitä enemmän kulumista.

Sama öljy kiertää venttiilikoneistossa ja koska sisältää bensaa, huuhtoo se öljyn pois metallipinnoilta, jolloin niihin jää kondenssivesi seisomaan ja tästä seuraa syöpymistä ja ruostetta, kuten ylemmästä kuvasta näkee.



66D721FF-B17C-4A04-B320-E4F7ED8BD784.jpeg


Nyt 9kk/7tkm myöhemmin nokassa naarmut, vaikka olen ajanut käytännössä sport-/save battery-modella, jolloin polttis sammuu
969325B2-3474-4E00-B6AF-3D25B64E7B66.jpeg
vain liikennevaloihin…

Normaali kulumista, sanoo bmw-merkkihuolto:
Taitaa tuossa koneessa olla ihan suunnitteluvikaa. Hybridikäyttö varmaan vain pahentaa sitä.
 
VAGit ei kyllä tuollaiseen kuntoon näyttäisi menevän, että eiköhän tuossa ole vaan enemmänkin kyse siitä, että BMW tai mikälie taho Minin moottorit tekeekin on vaan surkea näissä jutuissa. Eli Minin plugarit ovat suoraan sanottuna huonoja jos sellaista pitää yli vuoden ajan.
 
VAGit ei kyllä tuollaiseen kuntoon näyttäisi menevän, että eiköhän tuossa ole vaan enemmänkin kyse siitä, että BMW tai mikälie taho Minin moottorit tekeekin on vaan surkea näissä jutuissa. Eli Minin plugarit ovat suoraan sanottuna huonoja jos sellaista pitää yli vuoden ajan.
Bmw b38 eli 1,5l 3 syl moottori tuossa on, 136hv/230nm ja onhan tuo ollut jo 10v eri malleissa käytössä.

Tyypillistä bmw laatua. Johan 1984 esitelty 4 syl bensassa oli ongelmana juuttuva öljynpaineella nokkaketjun kiristin ja sama ongelma on edelleen voimissaan 4 syl moottoreissa…

Eivät bmw:llä oikein tunnu hanskaavan tota hommaa…
 
3v/33tkm nokka ylempänä, uusi nokka alempana.

Mini Countryman 2018 phev. Nokka ruosteessa ja syöpymillä. Paljon hybridiajoa edellisellä omistajalla mikä tarkoittaa paljon ns kylmäkäynnistyksiä, jolloin polttoainetta menee männänrenkaiden välistä öljyjen sekaan.

hybridiajolla moottori pysyy haaleana, jolloin öljy tai kondenssivesi ei haihdu pois. Bensa laimentaa öljyn, jolloin se ei voitele niin hyvin ja moottori kuluu nopeammin.

Sammuneessa moottorissahan metalliosat makaavat vastakkain ja vasta moottorin käydessä osien välissä on öljykalvo, jonka öljypumppu tuottaa.

Mitä enemmän käynnistynsiä->sitä enemmän kulumista.

Sama öljy kiertää venttiilikoneistossa ja koska sisältää bensaa, huuhtoo se öljyn pois metallipinnoilta, jolloin niihin jää kondenssivesi seisomaan ja tästä seuraa syöpymistä ja ruostetta, kuten ylemmästä kuvasta näkee.



66D721FF-B17C-4A04-B320-E4F7ED8BD784.jpeg


Nyt 9kk/7tkm myöhemmin nokassa naarmut, vaikka olen ajanut käytännössä sport-/save battery-modella, jolloin polttis sammuu
969325B2-3474-4E00-B6AF-3D25B64E7B66.jpeg
vain liikennevaloihin…

Normaali kulumista, sanoo bmw-merkkihuolto:
Ok. No mulla venyi mini cabriosta kannen pultit ja meni kannen tiiviste samalla kun lasissa 10000 ja tästä aikaisemmasta 2019-mallisesta 225xe:stä huomattiin kannen tiivisten vuotavan kun lasissa 70000. Helposti kuulee kyllä 3-sylinterisen äänestä kun jotain vialla. Käy todella rumasti. Toivottavasti tämä uusin toimii paremmin. Kop Kop. Ilman huoltoturvaa en kyllä bemua ostaisi.
 
Bmw b38 eli 1,5l 3 syl moottori tuossa on, 136hv/230nm ja onhan tuo ollut jo 10v eri malleissa käytössä.

Okei, nyt olen taas fiksumpi. Jotenkin vaan luulisi, että plugariin olisi sitten valikoitu kestävämpi tai ainakin "testatumpi" moottori. Tai että virheistä olisi opittu - se nyt tosin on muillakin valmistajalla mahdoton yhtälö.
 
Okei, nyt olen taas fiksumpi. Jotenkin vaan luulisi, että plugariin olisi sitten valikoitu kestävämpi tai ainakin "testatumpi" moottori. Tai että virheistä olisi opittu - se nyt tosin on muillakin valmistajalla mahdoton yhtälö.

Jos hybridin vielä joskus hankin, on se Toyota/lexus. Muutoin palaan bensaan/dieseliin tämän kokeilun jälkeen.
 
3v/33tkm nokka ylempänä, uusi nokka alempana.

Mini Countryman 2018 phev. Nokka ruosteessa ja syöpymillä. Paljon hybridiajoa edellisellä omistajalla mikä tarkoittaa paljon ns kylmäkäynnistyksiä, jolloin polttoainetta menee männänrenkaiden välistä öljyjen sekaan.

hybridiajolla moottori pysyy haaleana, jolloin öljy tai kondenssivesi ei haihdu pois. Bensa laimentaa öljyn, jolloin se ei voitele niin hyvin ja moottori kuluu nopeammin.

Sammuneessa moottorissahan metalliosat makaavat vastakkain ja vasta moottorin käydessä osien välissä on öljykalvo, jonka öljypumppu tuottaa.

Mitä enemmän käynnistynsiä->sitä enemmän kulumista.

Sama öljy kiertää venttiilikoneistossa ja koska sisältää bensaa, huuhtoo se öljyn pois metallipinnoilta, jolloin niihin jää kondenssivesi seisomaan ja tästä seuraa syöpymistä ja ruostetta, kuten ylemmästä kuvasta näkee.



66D721FF-B17C-4A04-B320-E4F7ED8BD784.jpeg


Nyt 9kk/7tkm myöhemmin nokassa naarmut, vaikka olen ajanut käytännössä sport-/save battery-modella, jolloin polttis sammuu
969325B2-3474-4E00-B6AF-3D25B64E7B66.jpeg
vain liikennevaloihin…

Normaali kulumista, sanoo bmw-merkkihuolto:

Tunteeko noita naarmuja kynnellä? Naarmu tulee epäpuhtauksista öljyssä.


Tässä kuvassa 50tkm ajetun prätkän nokka mikä saa kyllä sikaa oikein urakalla joka päivä kun ajossa. Kierroslukurajoitin nostettu 7200 -> 8500rpm ja tehot muutenkin lähes tuplattu alkuperäiseen ja kone kuin uusi.

20230107_122327.jpg


Toyotan hybrideissähän polttomoottori pidetään toimintalämpöisenä mikä varmasti parantaa kestävyyttä.
 
Tunteeko noita naarmuja kynnellä? Naarmu tulee epäpuhtauksista öljyssä.


Tässä kivassa 50tkm ajetun prätkän nokka mikä saa kyllä sikaa oikein urakalla joka päivä kun ajossa. Kierroslukurajoitin nostettu 7200 -> 8500rpm ja tehot muutenkin lähes tuplattu alkuperäiseen ja kone kuin uusi.

20230107_122327.jpg


Toyotan hybrideissähän polttomoottori pidetään toimintalämpöisenä mikä varmasti parantaa kestävyyttä.

En pystynyt kokeilemaan kun ajon jälkeen avasin korkin. Julmettu bensa&vesihöyry tuolta nousi 5min ajan.

Öljyn laadusta en osaa sanoa mitään, auto on huollettu bmw-/mini merkkihuollossa uudesta lähtien ja öljyt vaihdettu 18tkm ja 33tkm kohdilla.

Veikkaan tuossa olevan perustavanlaatuista vikaa, ettei öljy kierrä yläkerrassa kunnolla.

Tuossa kanadalaisen countryman phev 60tkm ajettu nokka

7E208472-F0D6-4D06-B6C0-397C28B67E95.jpeg

Ja tuossa on Schmiedman korjaamopäällikön postaus 225xe:stä

DEE68A05-F998-4CA5-B9DB-472777DACC8A.png
 
En pystynyt kokeilemaan kun ajon jälkeen avasin korkin. Julmettu bensa&vesihöyry tuolta nousi 5min ajan.

Öljyn laadusta en osaa sanoa mitään, auto on huollettu bmw-/mini merkkihuollossa uudesta lähtien ja öljyt vaihdettu 18tkm ja 33tkm kohdilla.

Veikkaan tuossa olevan perustavanlaatuista vikaa, ettei öljy kierrä yläkerrassa kunnolla.

Tuossa kanadalaisen countryman phev 60tkm ajettu nokka

7E208472-F0D6-4D06-B6C0-397C28B67E95.jpeg

Ja tuossa on Schmiedman korjaamopäällikön postaus 225xe:stä

DEE68A05-F998-4CA5-B9DB-472777DACC8A.png

Ei venttiilikopasta mitään bensa&vesihöyryjä tule.

Noi syöpymät nyt on ihan selvä homma, mutta naarmu voi olla näkyvä, mutta jos ei tunne kynnellä niin on vain kosmeettinen haitta ja saattaa hävitä itsekseen kun hioutuu lopullisesti paikat.

Toki jos naarmut pahenee ja lisääntyy niin sitten voi olla vakavempaa.
 
Ei venttiilikopasta mitään bensa&vesihöyryjä tule.

Noi syöpymät nyt on ihan selvä homma, mutta naarmu voi olla näkyvä, mutta jos ei tunne kynnellä niin on vain kosmeettinen haitta ja saattaa hävitä itsekseen kun hioutuu lopullisesti paikat.

Toki jos naarmut pahenee ja lisääntyy niin sitten voi olla vakavempaa.
Siis kun avasin öljyntäyttökorkin ajon jälkeen niin tuota höyryä tuli ja siten nokka oli liian kuuma, jotta olisi kyennyt tunnustella naarmua.
 
Siis kun avasin öljyntäyttökorkin ajon jälkeen niin tuota höyryä tuli ja siten nokka oli liian kuuma, jotta olisi kyennyt tunnustella naarmua.
Joo, öljyhöyryä voi olla kun kaikki koneet huohottaa.

Mutta kokeile kun jäähtynyt että tunteeko niitä naarmuja kynnellä...
 
Ollut nyt muutaman kerran ongelma pakkasella, että latausjohdon lukitus ei vapaudu vaikka kuinka rämppää lukkoja pois päältä. Vähän hankala kun on vielä kiinteä johto laturin päästä niin auto jää siihen. Lämpöpuhaltimella sen sitten lopulta sai aukeamaan. Onko muilla ollut moista ongelmaa ja onko löytynyt jotain patenttiratkaisua? Auto on Volvo XC90 T8 ja ostaessa ajattelin että ruotsalaisilla pitäisi ainakin olla kylmän ilmaston tietämystä, mutta ei kai sekään sitten aina päde.
 
Ollut nyt muutaman kerran ongelma pakkasella, että latausjohdon lukitus ei vapaudu vaikka kuinka rämppää lukkoja pois päältä. Vähän hankala kun on vielä kiinteä johto laturin päästä niin auto jää siihen. Lämpöpuhaltimella sen sitten lopulta sai aukeamaan. Onko muilla ollut moista ongelmaa ja onko löytynyt jotain patenttiratkaisua? Auto on Volvo XC90 T8 ja ostaessa ajattelin että ruotsalaisilla pitäisi ainakin olla kylmän ilmaston tietämystä, mutta ei kai sekään sitten aina päde.

Ei ole ollut ja auto on taivasalla ilman suojaa. Joskus lukitus ei avaudu tai ehtii mennä uudestaan lukkoon ennenkuin ehdin piuhalle, mutta uusi painallus avaimesta on aina riittänyt. En tiedä vaikuttaako avaimettomuus tai ovien avaamisjärjestys tähän.

Vaikka olisikin irtonainen johto, niin käsittääkseni auto ei suostu käynnistymään, mikäli latauspiuha on kiinni tai anturi luulee sen olevan kiinni. Muistaakseni käynnistyskytkimen pitäminen käännettynä 7s ajan pakottaa auton käyntiin.
 
Vaikea uskoa että kerran viikossa käynnistämällä moottori tai/ja pinnoittamalla moottori tuosta ongelmasta niin vaan eroon päästään. :thumbsup:
 
Ah, kiitos vinkeistä. Kaippa tuo on normaalia sitten täälläkin. Tuppaa vaan tulemaan vainoharhaiseksi näiden kanssa kun tuntuu nykyautoissa akut sippaavan niin helposti. Ennen mentiin yli 10 vuotta helposti samalla 12v akulla ja nyt tuntuu akut menevän vaihtokuntoon muutamassa vuodessa.
Yhden kerran on tässä joutunut käyttämään apuvirtaa kun oli onnistunut unohtamaan rassauksen jäljiltä yöksi parkit päälle, yritti mutta tietokoneet ei ennättäneet käynnistyä niin pitkälle että olisi alkanut ottamaan hybridiakusta virtaa.
Onneksi nämä hybridit ei tarvii käynnistyessään nimeksikään virtaa 12v akusta, kun moottori starttaa sillä hybridiakulla. Lähtis varmaan vaikka sormipatterilla jos siinä olis lähelle 12v jännite.

Itsellä 20' oleva 2.0 corolla jossa webasto ja vissiin 55Ah redtop optima. Ekan talven oli jollain muulla käytössä. Itsellä kanssa akku tuntuu olevan aika finaalissa kun webastoa ei pahemmin voi käyttää kun tippuu jännite jo niin alas, että webasto vetää pelin poikki. Tällöin jännite 11.3V. Auto kyllä lähtee käyntiin vielä hyvin tuollakin jännitteellä. Onko muka niin, että näissä tuppaa tuo jännite tippuvan. Tässä 2.0 litran versiossa tuo 12V akku on vielä takakontissa joten se latautuu paljon huonommin kun ei oikein lämpene talvella.
Oon kanssa miettinyt akun vaihtoa... pitäisi vähän huollossa kysellä, että mitä onko tää ihan normaalia tosiaan että tippuu hyvin alas jännitteet vaikka ei webastoa käyttäisikään ja auto seisoo muutaman päivän.
 
Itsellä 20' oleva 2.0 corolla jossa webasto ja vissiin 55Ah redtop optima. Ekan talven oli jollain muulla käytössä. Itsellä kanssa akku tuntuu olevan aika finaalissa kun webastoa ei pahemmin voi käyttää kun tippuu jännite jo niin alas, että webasto vetää pelin poikki. Tällöin jännite 11.3V. Auto kyllä lähtee käyntiin vielä hyvin tuollakin jännitteellä. Onko muka niin, että näissä tuppaa tuo jännite tippuvan. Tässä 2.0 litran versiossa tuo 12V akku on vielä takakontissa joten se latautuu paljon huonommin kun ei oikein lämpene talvella.
Oon kanssa miettinyt akun vaihtoa... pitäisi vähän huollossa kysellä, että mitä onko tää ihan normaalia tosiaan että tippuu hyvin alas jännitteet vaikka ei webastoa käyttäisikään ja auto seisoo muutaman päivän.

Kyllä pitäisi yli 2 vuotta kestää nykyäänkin, jos vaan tulee sen verta ajoja, että akku ehtii latautuakin. Kuulostaa kyllä 55Ah aika pieneltä akulta webaston kanssa. Ehkä jos on huonossa hapessa, vanha ja kulunut, niin ei vaan riitä enää. Onko autossa erillistä akkupaikkaa webastolle? Joissain autoissa on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom