RVS käsittelyt voisi auttaa ettei ainakaan pääse pahenemaan.
Miniin laitettiin heti uusien nokkien vaihtamisen jälkeen ja tuollaiset naarmut tulivat…
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
RVS käsittelyt voisi auttaa ettei ainakaan pääse pahenemaan.
Ollut nyt muutaman kerran ongelma pakkasella, että latausjohdon lukitus ei vapaudu vaikka kuinka rämppää lukkoja pois päältä. Vähän hankala kun on vielä kiinteä johto laturin päästä niin auto jää siihen. Lämpöpuhaltimella sen sitten lopulta sai aukeamaan. Onko muilla ollut moista ongelmaa ja onko löytynyt jotain patenttiratkaisua? Auto on Volvo XC90 T8 ja ostaessa ajattelin että ruotsalaisilla pitäisi ainakin olla kylmän ilmaston tietämystä, mutta ei kai sekään sitten aina päde.
Ah, kiitos vinkeistä. Kaippa tuo on normaalia sitten täälläkin. Tuppaa vaan tulemaan vainoharhaiseksi näiden kanssa kun tuntuu nykyautoissa akut sippaavan niin helposti. Ennen mentiin yli 10 vuotta helposti samalla 12v akulla ja nyt tuntuu akut menevän vaihtokuntoon muutamassa vuodessa.
Yhden kerran on tässä joutunut käyttämään apuvirtaa kun oli onnistunut unohtamaan rassauksen jäljiltä yöksi parkit päälle, yritti mutta tietokoneet ei ennättäneet käynnistyä niin pitkälle että olisi alkanut ottamaan hybridiakusta virtaa.
Onneksi nämä hybridit ei tarvii käynnistyessään nimeksikään virtaa 12v akusta, kun moottori starttaa sillä hybridiakulla. Lähtis varmaan vaikka sormipatterilla jos siinä olis lähelle 12v jännite.
Itsellä 20' oleva 2.0 corolla jossa webasto ja vissiin 55Ah redtop optima. Ekan talven oli jollain muulla käytössä. Itsellä kanssa akku tuntuu olevan aika finaalissa kun webastoa ei pahemmin voi käyttää kun tippuu jännite jo niin alas, että webasto vetää pelin poikki. Tällöin jännite 11.3V. Auto kyllä lähtee käyntiin vielä hyvin tuollakin jännitteellä. Onko muka niin, että näissä tuppaa tuo jännite tippuvan. Tässä 2.0 litran versiossa tuo 12V akku on vielä takakontissa joten se latautuu paljon huonommin kun ei oikein lämpene talvella.
Oon kanssa miettinyt akun vaihtoa... pitäisi vähän huollossa kysellä, että mitä onko tää ihan normaalia tosiaan että tippuu hyvin alas jännitteet vaikka ei webastoa käyttäisikään ja auto seisoo muutaman päivän.
Kyllä pitäisi yli 2 vuotta kestää nykyäänkin, jos vaan tulee sen verta ajoja, että akku ehtii latautuakin. Kuulostaa kyllä 55Ah aika pieneltä akulta webaston kanssa. Ehkä jos on huonossa hapessa, vanha ja kulunut, niin ei vaan riitä enää. Onko autossa erillistä akkupaikkaa webastolle? Joissain autoissa on.
BMW 330e pitäisi 12v akun (main battery) latautua samalla kun lataa ajoakkua.
Eri merkki, mutta Superbissa johdon lukkomekanismiin oli päässyt kosteutta auton ollessa puolentoistavuoden vanha, niin tuo jäätyminen oli lähes jatkuva ongelma. Lukkomekanismi vaihdettiin huollossa takuuseen ja vuoden verran toiminut nyt ongelmitta.Ollut nyt muutaman kerran ongelma pakkasella, että latausjohdon lukitus ei vapaudu vaikka kuinka rämppää lukkoja pois päältä. Vähän hankala kun on vielä kiinteä johto laturin päästä niin auto jää siihen. Lämpöpuhaltimella sen sitten lopulta sai aukeamaan. Onko muilla ollut moista ongelmaa ja onko löytynyt jotain patenttiratkaisua? Auto on Volvo XC90 T8 ja ostaessa ajattelin että ruotsalaisilla pitäisi ainakin olla kylmän ilmaston tietämystä, mutta ei kai sekään sitten aina päde.
Onko tuossa akku takakontissa tms. kylmässä paikassa?Samoin omassa V60 hybridissä, mutta ei se vaan riitä. Itsellä 16 km työmatkaa suuntaansa ja kotona laturissa. Kummassakin päässä käytän nyt talvella webastoa ja viikon päästä alkaa mittaristossa valittamaan akun varausta. Akku vuoden vanha ja testattu. Samaa saanut lukea muidenkin Volvo hybridien käyttäjiltä.
Tiedä sitten onko vain Volvon kohdalla, kun Volvon käyttöakun lataus loppuu samalla ajoakun kanssa.
Ollut nyt muutaman kerran ongelma pakkasella, että latausjohdon lukitus ei vapaudu vaikka kuinka rämppää lukkoja pois päältä. Vähän hankala kun on vielä kiinteä johto laturin päästä niin auto jää siihen. Lämpöpuhaltimella sen sitten lopulta sai aukeamaan. Onko muilla ollut moista ongelmaa ja onko löytynyt jotain patenttiratkaisua? Auto on Volvo XC90 T8 ja ostaessa ajattelin että ruotsalaisilla pitäisi ainakin olla kylmän ilmaston tietämystä, mutta ei kai sekään sitten aina päde.
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV julkistettiin - Wankel saikin suoraan pääroolin!
Wankel on syntynyt uudelleen, ja se on eri tavoin ennennäkemätön. Lukuarvojen valossa MX-30 R-EV luottaa uuden sukupolven kiertomäntämoottoriin odotettua enemmän.moottori.fi
Oliko tästä ollut täällä juttua? Vaikuttaisi täydelliseltä omaan käyttööni. Sähköauto ajettavuudeltaan mutta wankel moottori range extenderinä. Mitä näette isoimpina riskeinä tämän suhteen? Mazdathan on tietääkseni aina ollut luotettavia jos ei ruosteongelmia lasketa, miten on tänä päivänä?
Isoin "riski" varmaankin on tuon kulutus sen jälkeen kun akku on tyhjä. Taitaa syödä sen ~10 litraa / 100km mitä noita ilmoitettuja tietoja katselin. Toki sitten taas akku on sen kokoinen, että harvoin sitä wankelia tarvitsee. Mielenkiintoinen auto kyllä ja tuon moottorin luulisi kestävän paljon paremmin kuin heidän edelliset tuotoksensa, kun tässä kierrokset onMazda MX-30 e-Skyactiv R-EV julkistettiin - Wankel saikin suoraan pääroolin!
Wankel on syntynyt uudelleen, ja se on eri tavoin ennennäkemätön. Lukuarvojen valossa MX-30 R-EV luottaa uuden sukupolven kiertomäntämoottoriin odotettua enemmän.moottori.fi
Oliko tästä ollut täällä juttua? Vaikuttaisi täydelliseltä omaan käyttööni. Sähköauto ajettavuudeltaan mutta wankel moottori range extenderinä. Mitä näette isoimpina riskeinä tämän suhteen? Mazdathan on tietääkseni aina ollut luotettavia jos ei ruosteongelmia lasketa, miten on tänä päivänä?
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV julkistettiin - Wankel saikin suoraan pääroolin!
Wankel on syntynyt uudelleen, ja se on eri tavoin ennennäkemätön. Lukuarvojen valossa MX-30 R-EV luottaa uuden sukupolven kiertomäntämoottoriin odotettua enemmän.moottori.fi
Oliko tästä ollut täällä juttua? Vaikuttaisi täydelliseltä omaan käyttööni. Sähköauto ajettavuudeltaan mutta wankel moottori range extenderinä. Mitä näette isoimpina riskeinä tämän suhteen? Mazdathan on tietääkseni aina ollut luotettavia jos ei ruosteongelmia lasketa, miten on tänä päivänä?
Jos 1/5 ajosta, joka sekin on aika paljon pluginille, tapahtuisi wankelilla, niin tuo 100tkm riittäisi silloin 500tkm tämän kanssa. Lisäksi samanlainen revittely kuin RX-malleissa on tällä mahdotonta, koska moottori on tässä pelkkä generaattori. Kunhan ei ole mitään suunnitteluvirheitä, niin eikös tämän luulisi kestävän auton käyttöiän helposti.Sanoisin että suurin riski on edelleen tuo wankel-moottori Luotettavia ne eivät todellakaan ole olleet kuten tuosta artikkelistakin voi lukea. Suuressa osassa RX-8 -malleja oli 100 tkm jälkeen koko moottori vaihtokunnossa.
Toki jos auto on tarkoitus hankkia uutena eikä ajaa sillä loppuelämää niin riski hajoamisesta lienee pienempi, ja ilmeisesti kestävyyteen on tällä kertaa perehdytty moottorin suunnittelussa hieman enemmän.
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV julkistettiin - Wankel saikin suoraan pääroolin!
Wankel on syntynyt uudelleen, ja se on eri tavoin ennennäkemätön. Lukuarvojen valossa MX-30 R-EV luottaa uuden sukupolven kiertomäntämoottoriin odotettua enemmän.moottori.fi
Oliko tästä ollut täällä juttua? Vaikuttaisi täydelliseltä omaan käyttööni. Sähköauto ajettavuudeltaan mutta wankel moottori range extenderinä. Mitä näette isoimpina riskeinä tämän suhteen? Mazdathan on tietääkseni aina ollut luotettavia jos ei ruosteongelmia lasketa, miten on tänä päivänä?
Ladattava sarjahybridi, kulkee aina sähköllä ja moottori toimii vain generaattorina. Vastaava kuin BMW i3 rex. Wankelista löytyy kyllä Googlella aika hyvin tietoa kunhan jaksaa kirjoittaa sen sinne hakuun. Wankelmoottori – WikipediaEn ymmärtänyt oikein. Onko tämä siis semmoinen samanlainen sarjahybridi kuin uusi Qashkai? Eli piuhoja ei tarvitse vaan polttomoottori lataa aina akut täyteen? Mikä on wankel?
Ei taida olla ja ei taida kyllä mahtua edes suurempaa. tarvii vähän kysellä, että onko mahdollista suurempaan. Mielestäni ei.
(en tiedä onko vakio kierrosnopeus, tuo artikkeli antaisi ymmärtää, että on).
Eihän sitä moottoria ole tarvetta sen kummemmin lämmittää, vaan öljy. Tosin julma saa olla lämmitin että sen öljynkään minuutissa lämmittää.Mikähän on bmw:n käsitys "sopivasta" lämpötilasta, sillä tuskin 100kg rautaa lämpenee 90C minuutissa...
"Kotimaan pakkaskelillä ladattavan hybridin kohdalla tulee väkisin mieleen, millaiselle rasituksella polttomoottori joutuu sen jälkeen, kun auto startataan muutaman kymmenen kilometrin sähköajon jälkeen. BMW:n mukaan ongelmaa ei ole, sillä säteilylämmitin hoitaa moottorin sopivan lämpimäksi vajaassa minuutissa startin jälkeen ja pitää sen yllä ajon ajan."
Koeajo: BMW 225e Active Tourer – Muotopuoli on sisältä timanttia (moottori.fi)
Eihän sitä moottoria ole tarvetta sen kummemmin lämmittää, vaan öljy. Tosin julma saa olla lämmitin että sen öljynkään minuutissa lämmittää.
Ollut nyt muutaman kerran ongelma pakkasella, että latausjohdon lukitus ei vapaudu vaikka kuinka rämppää lukkoja pois päältä. Vähän hankala kun on vielä kiinteä johto laturin päästä niin auto jää siihen. Lämpöpuhaltimella sen sitten lopulta sai aukeamaan. Onko muilla ollut moista ongelmaa ja onko löytynyt jotain patenttiratkaisua? Auto on Volvo XC90 T8 ja ostaessa ajattelin että ruotsalaisilla pitäisi ainakin olla kylmän ilmaston tietämystä, mutta ei kai sekään sitten aina päde.
Jos 1/5 ajosta, joka sekin on aika paljon pluginille, tapahtuisi wankelilla, niin tuo 100tkm riittäisi silloin 500tkm tämän kanssa. Lisäksi samanlainen revittely kuin RX-malleissa on tällä mahdotonta, koska moottori on tässä pelkkä generaattori. Kunhan ei ole mitään suunnitteluvirheitä, niin eikös tämän luulisi kestävän auton käyttöiän helposti.
5-sarjan bemarit eivät kyllä mitään tilaihmeitä ole vrt. V60. Tuossa pitää mennä jo Eemeli-Mersujen, V90, XC90 tai muun ison kitymaasturin maailmaan.
Harmi ettei näytä olevan sisätilojen vertailua. Onko kukaan sellaiseen sattunut törmäämään?PS: Ohessa mukava sivusto haluamasi autoparin mittojen helppoon vertailuun:
Mercedes-Benz GLA 2020-present vs. GMC Sierra 2018-2022
Mercedes-Benz GLA SUV AMG 2020-present vs. GMC Sierra Pick-up 1500 Double Cab 2018-2022. Compare car dimensions (length, width and height) vs. street perspective.www.carsized.com
Toisaalta jos on iso, niin tuo superb ei tunnu miltään tilaihmeeltä, vaan ahtaalta, tilaa on vain takana. Vähän kuin käänteinen volvo, jossa tilaa on vain edessä (ainakin pre geelyn aikaiset).Vaan ei ole kyllä eemelikään mikään tilaihme. Jos oikeasti tilaa haluaa, niin Superb alle. Passatissa ja Octaviassa kans ihan hyvät tilat mutta on Superb eri luokassa silti.
Samoin omassa V60 hybridissä, mutta ei se vaan riitä. Itsellä 16 km työmatkaa suuntaansa ja kotona laturissa. Kummassakin päässä käytän nyt talvella webastoa ja viikon päästä alkaa mittaristossa valittamaan akun varausta. Akku vuoden vanha ja testattu. Samaa saanut lukea muidenkin Volvo hybridien käyttäjiltä.
Tiedä sitten onko vain Volvon kohdalla, kun Volvon käyttöakun lataus loppuu samalla ajoakun kanssa.
Olikos se niin, että Volvo ei osaa lämmittää sisätiloja sähköllä.
Enkö ymmärrä jotain, mutta siis eikö tolla pääse edes töihin, 16km sähköllä ja eikö kabiini lämpeä samoin ... sähköllä?
Mikähän on bmw:n käsitys "sopivasta" lämpötilasta, sillä tuskin 100kg rautaa lämpenee 90C minuutissa...
"Kotimaan pakkaskelillä ladattavan hybridin kohdalla tulee väkisin mieleen, millaiselle rasituksella polttomoottori joutuu sen jälkeen, kun auto startataan muutaman kymmenen kilometrin sähköajon jälkeen. BMW:n mukaan ongelmaa ei ole, sillä säteilylämmitin hoitaa moottorin sopivan lämpimäksi vajaassa minuutissa startin jälkeen ja pitää sen yllä ajon ajan."
Koeajo: BMW 225e Active Tourer – Muotopuoli on sisältä timanttia (moottori.fi)
Olikos se niin, että Volvo ei osaa lämmittää sisätiloja sähköllä.
Enkö ymmärrä jotain, mutta siis eikö tolla pääse edes töihin, 16km sähköllä ja eikö kabiini lämpeä samoin ... sähköllä?
Kyllähän jo antiikin aikaiset bemarin hybridit tukee juuri startattua polttomoottoria ensimmäisten kilometrien ajan. Hetkellistä kulutusmittaria jos seuraa niin jahka auto siirtyy sähköajosta bensa-ajoon (maantiellä ym. tasaisella nopeudella) niin ... hatusta vedettyä ekat 2-3km (polttoaineen) kulutusmittari näyttää selkeästi normaalia pienempää kulutusta. Samoin akusta tippuu suurinpiirtein 1km rangea pois, joskus 2 eli apustaa ihan kunnolla.
Eli ellei aja pk-seutulaisittain dynaamisesti lappu lattiassa niin ei sitä polttomoottoria rasiteta alkuun varmaan edes sitä määrää, mitä keskivertoa kylmäkäynnistettyä "ei hybridin" polttomoottoria rasitetaan ensimmäisten ajokilometrien aikana. Toki pahaa tekee ohitustilanteet ym. joissa tarvitaan tasanopeutta enemmän voimaa jollei nyt jääkylmästä niin ainakin öljyiltään viileästä moottorista. Itse olen vuoden hybridiautoilun aikana "rauhoittunut" monissa tilanteissa ja odottanut, että polttis on lämmin ennen kuin haen sitä voimaa. Varmasti yhtä tyhjän kanssa kun en ole pitämässä autoa vuosikausia, mutta oma "mekaaninen sympatia" ei vain anna myöden polkea kylmää autoa.
16 km suuntaansa, eli 32 km näin talvella. Laturissa kiinni lämmittää akuston/penkit/ratin sähköllä ja webasto moottorin/kabiinin.
Kyllähän webasto on kuitenkin kertaluokkaa parempi ratkaisu kuin Kian polttiksen käyttö. BMW:llä ja Vagillakaan nyt ei voi ihan hirveästi keulia kun kumpikaan niistä ei toiminut ainakaan TM:n talvitestissä, mutta ovat varmaan silti paremmasta päästä.Eli aika Kiamainen ratkaisu. Mitä iloa on plugarista, jos sitä ei voi käyttää sähköllä. Jotenkin tuntuu oudolta, että käytännössä vain BMW(?) ja VAG ovat "osanneet" tehdä plugareita, joissa ei oikeasti akun latauksen puitteissa ole ongelmaa ajaa sähköllä.
Kyllähän webasto on kuitenkin kertaluokkaa parempi ratkaisu kuin Kian polttiksen käyttö. BMW:llä ja Vagillakaan nyt ei voi ihan hirveästi keulia kun kumpikaan niistä ei toiminut ainakaan TM:n talvitestissä, mutta ovat varmaan silti paremmasta päästä.
Kyllähän webasto on kuitenkin kertaluokkaa parempi ratkaisu kuin Kian polttiksen käyttö. BMW:llä ja Vagillakaan nyt ei voi ihan hirveästi keulia kun kumpikaan niistä ei toiminut ainakaan TM:n talvitestissä, mutta ovat varmaan silti paremmasta päästä.
Se että tarvitsee edes polttoainekäyttöisen lisälämmittimen vielä kaiken muun lisäksi.Eikä tuo ohjaamon lämmittäminen webastolla ole mielestäni erityisen typerää, se lämmitys kun tapahtuu kuitenkon öljyllä ihan hyvällä hyötysuhteella, miksi käyttää sitä hyvin rajallista sähkövarantoa lämmittämiseen?
Itsellä ainakin >90% etukäteen lämmittelyn tarpeista on kun piuha on autossa kiinni (eli kotona tai työpaikalla) niin se kyllä olisi erityisen typerää jos siihen pitäisi fossiilisia käyttää. Kabiini on lämmin ja akut täynnä ilman että tippaakaan polttoainetta tarvittiin.Eikös nykyvolvot jo sähköllä lämpeä? Tuo v60 d6 hybridihän on siis jotain 10 vuotta vanha malli.
Eikä tuo ohjaamon lämmittäminen webastolla ole mielestäni erityisen typerää, se lämmitys kun tapahtuu kuitenkon öljyllä ihan hyvällä hyötysuhteella, miksi käyttää sitä hyvin rajallista sähkövarantoa lämmittämiseen?
Se ongelmahan noissa oli että webasto ja lämppärin puhaltimet toimii 12v akulla, joka ei oikein ehdi latautua riittävästi, joten pätkäajossa sitä piti latailla erikseen.
Siis se webasto on niissä vakiona ihan perusmalleissakin. Tuo d6 oli siis d5 johon vaan lisättiin perusksiin sähkömoottori ja akku. Oli tavallaan ihan loogista jättää ne sähkövastukset lisäämättä.Se että tarvitsee edes polttoainekäyttöisen lisälämmittimen vielä kaiken muun lisäksi.
Ja usein lämmitys tapahtuu kun auto on vielä latauksessa.
Väittäisin että D6:ssa itse asiassa oli jonkinlaiset lämmitysvastukset ja vastukset kai löytyvät myös uusimmista LR T6 ja T8 malleista, mutta suurin osa liikenteessä olevista Volvon bensa-plugareista lämpenee webastolla.Eikös nykyvolvot jo sähköllä lämpeä? Tuo v60 d6 hybridihän on siis jotain 10 vuotta vanha malli.
Eikä tuo ohjaamon lämmittäminen webastolla ole mielestäni erityisen typerää, se lämmitys kun tapahtuu kuitenkon öljyllä ihan hyvällä hyötysuhteella, miksi käyttää sitä hyvin rajallista sähkövarantoa lämmittämiseen?
Se ongelmahan noissa oli että webasto ja lämppärin puhaltimet toimii 12v akulla, joka ei oikein ehdi latautua riittävästi, joten pätkäajossa sitä piti latailla erikseen.
Menee jo aika voimakkaasti off-topic, vaikka tavallaan aiheen äärellä ollaan (VAG DSG vs. Toyota eCVT).
Kun sanoin leluhybridi, tarkoitin näitä kevythybridejä mistä tästä on ollut kokoajan kyse?
Nyt kaivoit sitten plugarin kiihotteluvideon. :doublefacepalm
Alkaa voimakkaasti tuntua siltä, että et ole ajanut oikeasti metriäkään näillä laitteilla.
Tietenkin TSI+DSG:llä, kuten millä tahansa bensakoneella vaihteistosta riippumatta, kaasupohjassa siirrytään suurimmalle tehoalueelle - yllätys.
Minä myös kirjoitin, että en tarkoittanut täyden kaasun kiihdytystä, mutta taidan nähdä tässä jo selkeän kuvion niin antaa olla.
Yleisesti kevythybridiä käytetään kun puhutaan hybridistä jota ei voi tankata sähköllä vaan kaikki energia tulee polttomoottorista. Näitä Toyotalla on vaikka esim Corollalla voikin ajaa useita satoja metrejä sähköllä. Sopivissa nopeuksissa ja loivissa alamäissä hyvin pitkästikin.Kevythybridi on sellainen jolla ei voi ajaa pelkällä sähköllä