- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 7 773
OT:
Omassa polttis Cliossa on 900cc moottori ja vain 300W öljynlämmitin (ns muka lohkolämmitin). Eipä tuokaan lämmitin varmaan juurikaan auta. Ja start stop ei ole toiminut enää pakkasella. Nyt kerran starttasin -18 pakkasessa ilman lämmitystä. Toki moottori varmasti kuluu, jos ei lämmitä ensin 2 tuntia tuolla tuhnu lämmittimellä.
Käytännössä moottorin kulumisen kannalta tunti "tuhnulla" 300w öljylämmittimellä on parempi kuin 2h "kunnon" 600w lohkolämmittimellä.
Lohkolämmittimen tarkoitushan oli alunperin varmistaa auton käynnistyminen. Kun kaasuttimesta on siirrytty polttoaineen suihkutukseen se köynnistyminen ei ole enää kiinni polttoaineen sumuuntumisesta vaan moottorin pyörimisestä, jota pakkasella ensisijaisesti rajoittaa öljy ja akun virranantokyky. Öljyn lämmittäminen on siis tehokkain tapa varmistaa auton käynnistyminen, sekä samalla se myös tehokkaimmin vähentää moottorin kulumista.
Mutta miksi plugareissa ei ole öljylämmitintä moottorin öljypohjassa? Se "jääkylmän" moottorin rykäisy motarilla täysille ei ole ongelma sylinterilohkon lämpötilan takia, vaan öljyn voitelukyvyn takia.