Keskustelua hybridiautoista

OT:
Omassa polttis Cliossa on 900cc moottori ja vain 300W öljynlämmitin (ns muka lohkolämmitin). Eipä tuokaan lämmitin varmaan juurikaan auta. Ja start stop ei ole toiminut enää pakkasella. Nyt kerran starttasin -18 pakkasessa ilman lämmitystä. Toki moottori varmasti kuluu, jos ei lämmitä ensin 2 tuntia tuolla tuhnu lämmittimellä.

Käytännössä moottorin kulumisen kannalta tunti "tuhnulla" 300w öljylämmittimellä on parempi kuin 2h "kunnon" 600w lohkolämmittimellä.

Lohkolämmittimen tarkoitushan oli alunperin varmistaa auton käynnistyminen. Kun kaasuttimesta on siirrytty polttoaineen suihkutukseen se köynnistyminen ei ole enää kiinni polttoaineen sumuuntumisesta vaan moottorin pyörimisestä, jota pakkasella ensisijaisesti rajoittaa öljy ja akun virranantokyky. Öljyn lämmittäminen on siis tehokkain tapa varmistaa auton käynnistyminen, sekä samalla se myös tehokkaimmin vähentää moottorin kulumista.

Mutta miksi plugareissa ei ole öljylämmitintä moottorin öljypohjassa? Se "jääkylmän" moottorin rykäisy motarilla täysille ei ole ongelma sylinterilohkon lämpötilan takia, vaan öljyn voitelukyvyn takia.
 
Edit:
Toisaalta sähköinen lämmitin tai ILP on tehokas myös ja syö ajoakusta saatavan tehon melko nopeasti loppuun? Kun ladattavassa hybridissä ei välttämättä ole kovin isoa ajoakkua.
Harvassa ladattavassa hybridissä on niin hyvää sähköistä lämmitystä että näin -15c pakkasilla lämpöä riittää +22c pyynnillä, vaan polttis on pakko ottaa avuksi.
Mitsun esilämmitys (Remote Control) toimii 3.5kW sähkövastuksella eli lataamalla 14A laturilla akku pysyy aika lailla 100%. Ilman esilämmitystä tuo ei kerkeä autoa lämmittämään ennen akun loppumista (noin 30km taajama-ajoa), mutta esilämmittämällä jaksaa ylläpitää lämmön. Omassa lisäksi Binar jota käytän -16c ja alemmissa lämpötiloissa sillä oletuksella, että EV-pakotus ei toimi kuitenkaan ja Binarilla saan polttomoottorinkin lämpimäksi (sähkövastuksella voi lämmittää vain sisätilat -> nelitieventtiili erottaa nestekierron polttomoottorille).
 
Ettei tule tilannetta, missä tuupataan akku tyhjäksi moottoritiellä 110km/h vauhdissa ja sitten pitäisi lyödä suoraan se moottori tulille ja isoon kuormaan -20 lämmöistä.

Tojotan plugareissa ainakin on suojaukset kyllä sinne mukaan koodattu. Kun se polttis käynnistyy syystä x sieltä pakkasesta kovaan kuormitukseen, niin ei siitä silti päästetä ottamaan tehoa irti ennenkuin muutaman minuutin tyhjäkäynnin jälkeen, vaikka kuski kuinka vauhtipoljinta survoisi. Se väliaika ajetaan aina akkusähköllä, vaikka se olisi sillälailla 'loppu', ettei auto muuten enää suostuisi sähkötilassa menemään. Ravissa akku on sähköajon kannalta 'loppu' 14% SoCilla ja sopivasti pakkasessa ajamalla se sitten vajoaa vielä 8% tasolle ennenkuin polttis ottaa tehonsyötön haltuun käynnistyttyään ja lämmettyään.
 
Mutta miksi plugareissa ei ole öljylämmitintä moottorin öljypohjassa? Se "jääkylmän" moottorin rykäisy motarilla täysille ei ole ongelma sylinterilohkon lämpötilan takia, vaan öljyn voitelukyvyn takia.
Ja erityisesti turbolle jos sellainen löytyy.
200 000+ / min ja kylmät öljyt.Kannattaa olla maltillinen näin talvikeleissä ennenkuin lyö lapun lattiaan.
 
Ja erityisesti turbolle jos sellainen löytyy.
200 000+ / min ja kylmät öljyt.Kannattaa olla maltillinen näin talvikeleissä ennenkuin lyö lapun lattiaan.

Riippuu valmistajasta, mutta omassa ei anna maksimi tehoja irti polttomoottorista ennen kuin kone on lämminnyt tarpeeksi vaikka miten läimii tallaa pohjaan.
 
Minkälaisia ajatuksia herättää 2020 eteepäi oleva seat leon tourer phev? Tarkotus olis downgradea gte passat hitusen pienempään kokoluokkaan. Arvosteluissahan tuo on ihan päteviä kehuja saanu.
 
Neljälle ihmiselle hyvä, viidellä aikuisella tulee ahdasta. Ihan mukava oli sen 2kk mitä ehti olemaan vuos sitten, yritä löytää adaptiivisilla valoilla oleva.
 
Aika pieni se Seat Leon phev on. Kaksi aikuista ja kaksi lasta kulkee varmaan hyvin, mutta mitä itse vilkaisin viime viikolla kun sattui tulemaan vastaan niin todella pienet tilat takana. Itse en perheellisenä ottaisi, mutta muuten varmaan ihan menevä auto.
 
Aika pieni se Seat Leon phev on. Kaksi aikuista ja kaksi lasta kulkee varmaan hyvin, mutta mitä itse vilkaisin viime viikolla kun sattui tulemaan vastaan niin todella pienet tilat takana. Itse en perheellisenä ottaisi, mutta muuten varmaan ihan menevä auto.

Allekirjoitan tämän. Itsellä oli eiliseen asti vuoden päivät Seat Leon PHEV vm. 2020 FR-versiona, eli hatchbackina. Auto oli monesta tulokulmasta, kuten sähköajojärjestelmältään varmasti parhaimmistoa ~30k€ hintaluokassa. 15tkm aikana keskikulutus bensan puolesta 0,3l/100km, eli aika hyvin sai sähköä hyödynnettyä omissa ajoissa. Omaan silmään kovin tyylikäs niin sisältä kuin ulkoa, ainakin FR-mallit.

Auto oli kuitenkin ahtaanoloinen ja takakontti auttamatta todella pieni ajoakun syödessä kaiken tilan sieltä. Pajalla sai käydä 4 kertaa vuoden aikana takuukorjauttamassa vähän kaikenlaista. Kuitenkin pysymällä VAG-konsernin sisällä tuskinpa mitään suurempia yllätyksiä luvassa.

Kannattaa huomioida, että jos haluaa lämmittää autoa etänä, niin se vaatii maksullisen Seat Connect -tilauksen. Hintaa taisi olla 140€/v, eli vähän ikävää jättää todella tärkeä ominaisuus maksumuurin taakse. Appi itsessään toimi 95% ajasta, mutta auttamatta nykystandardeilla erittäin hidastoiminen sellainen..

Ostaisin silti auton uudelleen, jos olisi PHEV n. 30k€ hintaluokassa etsinnässä. :kahvi:
 
Neljälle ihmiselle hyvä, viidellä aikuisella tulee ahdasta. Ihan mukava oli sen 2kk mitä ehti olemaan vuos sitten, yritä löytää adaptiivisilla valoilla oleva.

Millä nimellä nämä adaptiiviset valot kulkevat? Tai tunnistaako niitä ulkoapäi?

Kahdelle ihmiselle ja koiralle tulis. Nykyää tuntuu että puoli autoa kulkee tyhjänä mukana 80% ajasta.
 
Jos vilkut on sellaiset "kulkevat" eli keskeltä kulkee reunalle valomato niin on adaptiiviset. Ne on juuri niitä varusteita johon sirupula iski tässä kahden vuoden aikana.
 
Volvoissa tuo lämmitys on toteutettu juurikin tuolla pienellä bensalämmittimellä.

Silti käynnistää kyllä pirun herkästi tuon moottorin. Tänään näytti keskikulutus 20l sadalle, eli maksimin mitä tuo näyttää. Ajoin siis tankille kilometrin, siitä kauppaan kilometrin, pubiin kaljalle 2km, takaisin kaupalle kilometri ja sitten kotiin kilometrin. Joka sammutuksen jälkeen lähti kone käyntiin. -6 C.

Ja sitten tuo korkeaviritteinen 2L moottori ei varsinaisesti ole ihan pienin kuluttaja.

Itsellä myös nykyinen XC60 käynnistää todella herkästi polttiksen ja lähes aina, kun vauhti laskee alle 5km/h tai pysähdyn. Toki sitten, kun kone lämmin, tuota ei välttämättä tapahdu.
 
Millä nimellä nämä adaptiiviset valot kulkevat? Tai tunnistaako niitä ulkoapäi?

Kahdelle ihmiselle ja koiralle tulis. Nykyää tuntuu että puoli autoa kulkee tyhjänä mukana 80% ajasta.

Full led -ajovalot nimeltään. Keulalta nämä erottaa erityisesti muotoilusta tuon ledinauhan muodossa.

new-seat-leon-overview.jpg


Itsellä Seat Leon Sportstourer Phev -21 FR-varustetasolla ollut työsuhdeajokkina nyt n. 9kk / 30tkm ajan. Tullut paljon pitkin Suomea ajeltua pidempiä pätkiä. Istuimet ovat tässä aika sporttiset ja tukevat, mutta äärimmäisen miellyttävät omasta ja monien muidenkin mielestä.

Tilojen puolesta kahden hengen ja koiran kanssa mahtunee elämään.

Itsellä ei ole näille kilometreille isoja murheita missään vaiheessa tullut vastaan, joitakin pikkuseikkoja korkeintaan (esim. toisinaan tulee oikeasta sumuvalosta virheilmoitus). Muuten hyvin varma peli ollut, voimalinja sekä tekniikka pelannut hyvin.
 
Hintaa taisi olla 140€/v, eli vähän ikävää jättää todella tärkeä ominaisuus maksumuurin taakse. Appi itsessään toimi 95% ajasta, mutta auttamatta nykystandardeilla erittäin hidastoiminen sellainen..

Tuo taitaa olla parin vai kolmen vuoden hinta. Cupralla tuo palvelu maksoi 60€/vuosi ekan vuoden jälkeen. Tai ainakin minä maksoin, voi olla että hinnat toki nousseet nykypäivänä.
 
harmi kun nykyinen gte niin hyvin varusteltu (DLA valot, panoraamakatto, dynaudio mm...) niin vaihtaa mihin tahansa niin tuntuu downgradelta :D

No kaikkea ei voi saada kun käytettyä ostaa. Mutta gte:n voimalinjasta tykkäsin ja leonissa sama tekniikka, ja hintaa vähemmän kuin vastaava uuden mallin gte.
 
Itse ajellut nyt noin vuoden Leon Phev STourerilla, hyvä auto on kyllä ollut ajella. Ajettavuus ja voimalinja mainiot, hyvä ajettava kaikissa oloissa ja voimaa perhekäyttöön riittävästi, etuveto tosin vähän rajoittaa kiihdytyspitoa. Kosketusnäyttö käyttöliittymineen hankala ja etäsovellus ajoittain oikutteleva. Tiloihin olen muuten ollut tyytyväinen, mutta tavaratilan pohja saisi olla alempana, plugariversiossa bensatankki estää tilan laajennuksen alaspäin. Istuimet valinnaisella dinamica-verhoilulla ja kuskinpenkin sähkösäädöillä muisteineen olleet kiitettävät, samoin valinnais-Full Led-ajovalot oikein hyvät. Tavallinen nykyaikainen sopivasti varusteltu perus-perheauto jossa mukava 5 vuoden takuu (omassa vielä pienellä lisähinnalla km-raja nostettu 150 000 km:iin).
 
Olisi painetta siirtyä Lataushybridiin, mutta ei ole näistä mitään käsitystä. Onko olemassa jotain for dummies -esitystä merkkien välisistä eroista?

Amatöörin selailulla silmät kiinnittyi VW Arteonin Shooting Breakiin. Onko tähän jotain ajatuksia porukalla, tai muuten suosituksia mistä kannattaisi lähteä tutustumaan alle 60k hintaluokassa? Japanilaiset ja ranskalaiset itselle ihan outo maailma. Kokoluokka saisi olla isommasta päästä.

Miten Skoda Superb toimisi?
 
Olisi painetta siirtyä Lataushybridiin, mutta ei ole näistä mitään käsitystä. Onko olemassa jotain for dummies -esitystä merkkien välisistä eroista?

Amatöörin selailulla silmät kiinnittyi VW Arteonin Shooting Breakiin. Onko tähän jotain ajatuksia porukalla, tai muuten suosituksia mistä kannattaisi lähteä tutustumaan alle 60k hintaluokassa? Japanilaiset ja ranskalaiset itselle ihan outo maailma. Kokoluokka saisi olla isommasta päästä.

Miten Skoda Superb toimisi?
Arteoniin en itse tykästynyt kun jonkun aikaa ajelin. Tuntui että auto ei aina osannut päättää voimalinjaa, ja ajo oli ajoittain nykivää. Tehoakaan ei oikein tuntunut olevan. Hipaisunäppäimet eivät olleet ainakaan omaan mieleeni. Muuten ihan sievä auto kyllä, mutta jokin siinä ei oikein klikannut.
 
Olisi painetta siirtyä Lataushybridiin, mutta ei ole näistä mitään käsitystä. Onko olemassa jotain for dummies -esitystä merkkien välisistä eroista?

Amatöörin selailulla silmät kiinnittyi VW Arteonin Shooting Breakiin. Onko tähän jotain ajatuksia porukalla, tai muuten suosituksia mistä kannattaisi lähteä tutustumaan alle 60k hintaluokassa? Japanilaiset ja ranskalaiset itselle ihan outo maailma. Kokoluokka saisi olla isommasta päästä.

Miten Skoda Superb toimisi?
Riipuu paljon siitä, mikä plugarissa kiinnostaa. IMO VW:n 1.4-litrainen etuveto alkaa olla aika heikko tuossa hintaluokassa, mutta on toki varsin taloudellinen isompiin verrattuna kun mennään bensalla. Volvo V60 T6 LR voisi olla yksi vaihtoehto.
 
Oma Volvo V60 T8 latailut alkanut hidastumaan nyt öisin. Viime yönä taisi lämpötila olla 0 paikkeilla ja siinä kesti sen 5 tuntia että se sai ladattua 7.3kW. Kotona kuitenkin ihan 16A latauspiste, eli luulisi että se olisi hieman nopeampi. Johtuuko tuo nyt sitten kylmästä ilmasta, vai pitääkö alkaa huolestumaan akun kunnosta?
Alla vielä kuva jonka poimin kesken latauksen:
1671703886904.png

Tuon pitäisi pystymään ottamaan vastaan sen 3.7kW, mutta tuon mukaan se ei ota edes puolta siitä.
 
Riipuu paljon siitä, mikä plugarissa kiinnostaa. IMO VW:n 1.4-litrainen etuveto alkaa olla aika heikko tuossa hintaluokassa, mutta on toki varsin taloudellinen isompiin verrattuna kun mennään bensalla. Volvo V60 T6 LR voisi olla yksi vaihtoehto.
Hybridissä ei varsinaisesti kiinnosta mikään, vaan lähinnä olosuhteiden pakosta tulossa.

V60 voisi tosiaan olla ihan hyvä vaihtoehto, vaikka vähän takapenkiltä onkin ahdas turvaistuimen kanssa. Superbissa ja Arteonissa kokoluokka olisi lähempänä tarpeita, mutta tuo 1.4 litrainen voi olla noin isoihin autoihin kyllä vähän nihkeä. Vähän hankalasti leikkaa tuo hintakatto valikoimaa ja joutuu tekemään kompromissia koon ja koneen välillä.
 
Hybridissä ei varsinaisesti kiinnosta mikään, vaan lähinnä olosuhteiden pakosta tulossa.

V60 voisi tosiaan olla ihan hyvä vaihtoehto, vaikka vähän takapenkiltä onkin ahdas turvaistuimen kanssa. Superbissa ja Arteonissa kokoluokka olisi lähempänä tarpeita, mutta tuo 1.4 litrainen voi olla noin isoihin autoihin kyllä vähän nihkeä. Vähän hankalasti leikkaa tuo hintakatto valikoimaa ja joutuu tekemään kompromissia koon ja koneen välillä.
Toyota Rav4 PHEV menee hintahaarukkaan ja voi olla perehtymisen arvoinen, omaa kokemusta ei ole mutta täällä taitaa olla omistajia joilla kokemusta takapenkin tilavuudesta turvaistuimen kanssa? Yllättävän lyhyt takuu tosin, 3v/100 000km.

Omaan käyttöön (nelivedosta en enää luovu) tekisin 60k budjetilla valinnan luultavasti Rav4 ja Volvo V60 T6 LR välillä. Itellä tosin vuoden vanha Mitsun Outlander (40k € ) joka luultavasti vaihtuu seuraavaksi uudempaan Outlanderiin jos niitä eurooppaan tuodaan ja mikäli malli pysyy japanilaisena (eikä Mitsu-Nissan-Rellu sekoituksena).
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Eihän tuo vagin 1.4tsi+sähkömoottori mikään laiska ole. Kyllä passat tuolla tekniikalla ihan ripeästi kulkee.
 
Eihän tuo vagin 1.4tsi+sähkömoottori mikään laiska ole. Kyllä passat tuolla tekniikalla ihan ripeästi kulkee.
Ei sinänsä, mutta ~60 tonnilla saa tehokkaampaa nelivetoakin. Johonkin max 45 tonnin autoon tuo on varmasti pätevä voimalinja. Jos vaikka vielä verrataan Volvoon niin mieluummin ottaisin Vagin 1.4:n kuin sen vanhemman Volvon heikolla sähkömoottorilla, mutta LR Volvon taas mieluummin kuin tämän.
 
Ei sinänsä, mutta ~60 tonnilla saa tehokkaampaa nelivetoakin. Johonkin max 45 tonnin autoon tuo on varmasti pätevä voimalinja. Jos vaikka vielä verrataan Volvoon niin mieluummin ottaisin Vagin 1.4:n kuin sen vanhemman Volvon heikolla sähkömoottorilla, mutta LR Volvon taas mieluummin kuin tämän.

Toisaalta Arteon on tilojensa puolesta toista maata, siinä missä V60 tarjoaa etupenkille hyvät oltavat ja muuten se onkin ahdas ja pieni. Ulkoisesti se on iso auto, mutta takapenkille ei kyllä normaalina aikuisena mene ilman masokismiin taipuvaa halua.
 
Oma Volvo V60 T8 latailut alkanut hidastumaan nyt öisin. Viime yönä taisi lämpötila olla 0 paikkeilla ja siinä kesti sen 5 tuntia että se sai ladattua 7.3kW. Kotona kuitenkin ihan 16A latauspiste, eli luulisi että se olisi hieman nopeampi. Johtuuko tuo nyt sitten kylmästä ilmasta, vai pitääkö alkaa huolestumaan akun kunnosta?
Alla vielä kuva jonka poimin kesken latauksen:
1671703886904.png

Tuon pitäisi pystymään ottamaan vastaan sen 3.7kW, mutta tuon mukaan se ei ota edes puolta siitä.

Onko auto siitä ikinä ottanut 16A? Jos on niin kannattaa ehkä aloittaa kyselyllä Volvolle ja samalla latauspisteen valmistajalle.
 
Onko auto siitä ikinä ottanut 16A? Jos on niin kannattaa ehkä aloittaa kyselyllä Volvolle ja samalla latauspisteen valmistajalle.
Laitoin nyt ajon jälkeen sen lataukseen, ja kyllä se nyt lataa 16A/3.5kW. Yleensä lataus on ajastettu yöllä, joten kai se sitten menee kylmän akun piikkiin.
 
Laitoin nyt ajon jälkeen sen lataukseen, ja kyllä se nyt lataa 16A/3.5kW. Yleensä lataus on ajastettu yöllä, joten kai se sitten menee kylmän akun piikkiin.

Note
If the weather is very hot or very cold, some of the charging current is used to heat/cool the hybrid battery, which results in a longer charging time. If the parking heater is active then part of the charging current is also used.”


Tosin 0c ei sinne ”very cold” kategoriaan taida mennä.
 
Toisaalta Arteon on tilojensa puolesta toista maata, siinä missä V60 tarjoaa etupenkille hyvät oltavat ja muuten se onkin ahdas ja pieni. Ulkoisesti se on iso auto, mutta takapenkille ei kyllä normaalina aikuisena mene ilman masokismiin taipuvaa halua.
Ahdas ja pieni mitä ihmettä :oops: Itse olen 180 pitkä ja pystyn kuskin penkin takana istumaan oikein leveästi ja pitkästi. Polvista selkänojaan jää varmaan 20cm.
 
Oma Volvo V60 T8 latailut alkanut hidastumaan nyt öisin. Viime yönä taisi lämpötila olla 0 paikkeilla ja siinä kesti sen 5 tuntia että se sai ladattua 7.3kW. Kotona kuitenkin ihan 16A latauspiste, eli luulisi että se olisi hieman nopeampi. Johtuuko tuo nyt sitten kylmästä ilmasta, vai pitääkö alkaa huolestumaan akun kunnosta?
Alla vielä kuva jonka poimin kesken latauksen:
1671703886904.png

Tuon pitäisi pystymään ottamaan vastaan sen 3.7kW, mutta tuon mukaan se ei ota edes puolta siitä.

Note
If the weather is very hot or very cold, some of the charging current is used to heat/cool the hybrid battery, which results in a longer charging time. If the parking heater is active then part of the charging current is also used.”


Tosin 0c ei sinne ”very cold” kategoriaan taida mennä.

Kaikki on suhteellista. Egyptissä käydessäni naureskelin kun paikalliset kulkee toppatakeissa illalla kun lämpötila tippui +25C…

Mini ainakin alkaa ulvomaan liian kylmää akkua jo +5C tietämillä, jolloin tehoa rajoitetaan. Kun mennään pakkasen puolelle -5 tai alemmassa niin latausajat nousevat.

3,6kW teholla pitäisi ladata akun täyteen 2h15 min aikana ja kympin pakkasessa menee 5h ja silti auto itkee liian kylmää akkua…
 
Ahdas ja pieni mitä ihmettä :oops: Itse olen 180 pitkä ja pystyn kuskin penkin takana istumaan oikein leveästi ja pitkästi. Polvista selkänojaan jää varmaan 20cm.

Sen tason eroa kyllä, että kaipa ollaan erilaisia mitä tulee jalkojen tai muiden pituuteen. Itse olen about 184 ja takapenkki oli tasoa Audi A4 vuodelta 2006. Polvilla ei todellakaan mitään 20 senttiä ollut tilaa. Ehkä 2 senttiä. Edessä istui 180 senttiä hipova kuski, joten ihan normaaleista ihmisistä oli kyse. Tuon takia hypritivolvo ei mennyt ostoslistalle.
 
Olisi painetta siirtyä Lataushybridiin, mutta ei ole näistä mitään käsitystä. Onko olemassa jotain for dummies -esitystä merkkien välisistä eroista?

Amatöörin selailulla silmät kiinnittyi VW Arteonin Shooting Breakiin. Onko tähän jotain ajatuksia porukalla, tai muuten suosituksia mistä kannattaisi lähteä tutustumaan alle 60k hintaluokassa? Japanilaiset ja ranskalaiset itselle ihan outo maailma. Kokoluokka saisi olla isommasta päästä.

Miten Skoda Superb toimisi?
Mulla uusin 225xe ja ei voi kun kehua. Näin talvella sähkörange asettunut 65-75 kilsan välimaastoon, vaikka käyttänyt normaalisti 20-asteen pyynnillä. 2-vaihelataus eli meillä 11kW -laturilla reilu 2 tuntia täyteen. Mukavuus parantunut huimasti edellisestä 2019 -mallista. Samoin laadukkuus. Parasta kuitenkin noin viikon toimitusaika. 15 kappaletta tällä hetkellä saatavilla. :thumbsup::) Iso suositus. PS. Yllättävän tilava.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla uusin 225xe ja ei voi kun kehua. Näin talvella sähkörange asettunut 65-75 kilsan välimaastoon, vaikka käyttänyt normaalisti 20-asteen pyynnillä. 2-vaihelataus eli meillä 11kW -laturilla reilu 2 tuntia täyteen. Mukavuus parantunut huimasti edellisestä 2019 -mallista. Samoin laadukkuus. Parasta kuitenkin noin viikon toimitusaika. 15 kappaletta tällä hetkellä saatavilla. :thumbsup::) Iso suositus. PS. Yllättävän tilava.
Onko tuossa A-pilari saatu järkevän kokoiseksi? Oli tärkein syy miksi tuon hylkäsin kun meinasin ajaa kuorma-auton alle kun jäi katveeseen..
 
Sen tason eroa kyllä, että kaipa ollaan erilaisia mitä tulee jalkojen tai muiden pituuteen. Itse olen about 184 ja takapenkki oli tasoa Audi A4 vuodelta 2006. Polvilla ei todellakaan mitään 20 senttiä ollut tilaa. Ehkä 2 senttiä. Edessä istui 180 senttiä hipova kuski, joten ihan normaaleista ihmisistä oli kyse. Tuon takia hypritivolvo ei mennyt ostoslistalle.
Komppaan tätä. Ei se V60 ole mikään tilaihme. Itse olen 190cm ja kun penkki on mun säädöillä laitettu, niin mun takana on ehkä 10 cm jalkatilaa. 3 vuotias turvakaukalossa ei oikein tahdo mahtua kunnolla istumaan siihen taakse. Tämän takia V60 menee jossain vaihteessa vaihtoon. Sääli vaan että ei oikein löydy isoa Volvoa ilman että mennään XC90:een ja yli 100k. Pitää varmaan katsoa jotain E-sarjan Mersua tai 500 sarjan Bemaria, mutta nekin alkavat olla sen verran arvokkaita että tuolla hinnalla löytyy jo varteenotettavia täyssähköautoja. Kävin eilen istumassa Ioniq 5:ssa, ja siinä ainakin oli tilaa. Joskin penkit olivat hieman epämukavat.
 
Mulla uusin 225xe ja ei voi kun kehua. Näin talvella sähkörange asettunut 65-75 kilsan välimaastoon, vaikka käyttänyt normaalisti 20-asteen pyynnillä. 2-vaihelataus eli meillä 11kW -laturilla reilu 2 tuntia täyteen. Mukavuus parantunut huimasti edellisestä 2019 -mallista. Samoin laadukkuus. Parasta kuitenkin noin viikon toimitusaika. 15 kappaletta tällä hetkellä saatavilla. :thumbsup::) Iso suositus. PS. Yllättävän tilava.
Hyvä nosto. Itseltäni oli päässyt täysin unohtumaan, että tähän tuli isompi akku ja parempi lataus.
 
Komppaan tätä. Ei se V60 ole mikään tilaihme. Itse olen 190cm ja kun penkki on mun säädöillä laitettu, niin mun takana on ehkä 10 cm jalkatilaa. 3 vuotias turvakaukalossa ei oikein tahdo mahtua kunnolla istumaan siihen taakse. Tämän takia V60 menee jossain vaihteessa vaihtoon. Sääli vaan että ei oikein löydy isoa Volvoa ilman että mennään XC90:een ja yli 100k. Pitää varmaan katsoa jotain E-sarjan Mersua tai 500 sarjan Bemaria, mutta nekin alkavat olla sen verran arvokkaita että tuolla hinnalla löytyy jo varteenotettavia täyssähköautoja. Kävin eilen istumassa Ioniq 5:ssa, ja siinä ainakin oli tilaa. Joskin penkit olivat hieman epämukavat.

5-sarjan bemarit eivät kyllä mitään tilaihmeitä ole vrt. V60. Tuossa pitää mennä jo Eemeli-Mersujen, V90, XC90 tai muun ison kitymaasturin maailmaan.
 
Olisi painetta siirtyä Lataushybridiin, mutta ei ole näistä mitään käsitystä. Onko olemassa jotain for dummies -esitystä merkkien välisistä eroista?

Amatöörin selailulla silmät kiinnittyi VW Arteonin Shooting Breakiin. Onko tähän jotain ajatuksia porukalla, tai muuten suosituksia mistä kannattaisi lähteä tutustumaan alle 60k hintaluokassa? Japanilaiset ja ranskalaiset itselle ihan outo maailma. Kokoluokka saisi olla isommasta päästä.

Miten Skoda Superb toimisi?
Mulla on RAV4 plugari. Sillä pystyy ajamaan täysin sähköisesti 4 veto jatkuvasti päällä ja tehoa silloin käytössä 120 kW luokkaa. Eli auto kiihtyy sähköllä samaan tahtiin, kuin 2,0 L RAV4 bensaversio. Mitään normaali vaihteistoja ei ole, vaan auto käyttäytyy samoin, kuin täyssähköisetkin autot. Mitään muutosta ei huomaa sähköllä/bensalla ajamisessa käyttäytymisessä. No bensalla ajamisessa tietysti teho kasvaa 120 kW => 225 kW, jos polkee poljinta. Ei pykäliä, ei viiveitä tai nytkyttelyä. Lineaarinen veto välittömästi päällä. 50 000 km takana ja kulutusmittari nollaamatta sytskuusta 2020 lähtien. Auto kuluttanut 0,9 L/100 km ja kun ajetaan pelkästään sähköllä on kulutus nyt 20,3 kWh/100 km. Aikalailla olen tyytyväinen omalla ajoprofiililla ja autotallista lähtevänä ollut tähän autoon. Kylmässä autoaan jatkuvasti pitävät saa varmaan toisenlaista kokemusta. Mulla on talli sen verran lämmin, että tuntuu autoilukin miellyttävämmältä. Rangea näyttää nyt 86,2 km, mutta pääsee oikeasti 50-60 km. Pystyy kuitenkin päivittäiset ajot, jos pysyy alle -10 asteessa pakkanen, suorittamaan puhtaasti sähköllä. 88 % kaikista kilometreistä on ajettu sähköllä. Pitempää reissua ei juuri ole tullut, mutta se sujuu n 6 L/100 km lukemilla. Entinen tavallinen hybridi meni vaihtoon 27 Mm jälkeen 5,3 L/100 km lukemalla, jossa siis oli myös talvikulutus mukana, joten pientä nousua on plugarilla ajettaessa hybridi tilassa ajoakku tyhjänä.
 
Rangea näyttää nyt 86,2 km, mutta pääsee oikeasti 50-60 km. Pystyy kuitenkin päivittäiset ajot, jos pysyy alle -10 asteessa pakkanen, suorittamaan puhtaasti sähköllä.

Ja sitten jos ei ole lämmintä tallia, niin todellisuus on toinen. Kuusamon seudulla viime päivinä lämpötila on ollut -5 - -10°C, range-arvaaja sanoo 68 km ja todellisuus on ollut siinä 38-45 km. Lisäksi polttis on käynnistynyt jo 10 km rangella EV-tilassa, jos kuormitusta on ollut.
 
Se on tullut kyllä huomattua, että reagoi polkimen käyttöönkin ennakoivasti. Ehkä siellä on virran ulosottoa hieman vahdittu ja omalla kohdalla huomannut, että vaatii pientä hillintää polkimen käyttöön, tai pörähtää helposti lämmityskäyntiin ihan vain varoiksi odottamaan lisää poljentaa. Moottori käynnistyy jo 1-2 min ennenkuin akun sähköllä ajo loppuu ja siirrytään moottorin pariin ja pumppaamaan latausta. Ei nyt tarkkoja aikoja ole, mutta kylmiltään se ei tehoa siirrä lataukseen, tai etenemiseen ainakaan talvella. Calm:lla on auton olosuhteet melkoisen erilaiset, kuin täällä meikäläisellä Espoosta etelään. Autolle rakensin tallinkin sen takia, että halusin auton lämpimään lähtöön aina. Eli se myös lämmitetään mukavuussyistä. Jyrsimet, pylväsporat ym laitteet pysyy samalla lämmöllä kunnossa ja käyttökelpoisina tarpeeseen samoissa tiloissa.
Tuossa edellä on omaa ajoprofiilin tuotosta viimeisten 20 000 km ajojen jäljiltä ja olisi mielenkiintoista nähdä, miten ajot vertautuu Calmin lukemiin. Molemmat kuitenkin ajelee suht normaaleja km määriä vuodessa, eli luokkaa 25-30 Mm. Alle 0,9 L/100 km kulutusta on mulla kuitenkin 9 kk ajalta vuodesta ja epäilen suuresti, ettei monikaan päädy tuollaisiin kulutuksiin. Ja latauksen jälkeen tänään näyttää taas kunnon range lupauksia.
Edit. Laitoinkin viittauksen toisen palsta kulutuksiin, niin lisään sen tännekin, niin ei tartte ettiä.
815B6C1A-4EB3-4F04-A1E9-CEAF3FFAF460.png
3D2AF894-F518-4EE5-8FF1-2CA209D6102C.png
 
Viimeksi muokattu:
Minissä ei tartte kuin sopivan kuoppaisen pihatien niin polttis käynnistyy kun auto luulee sun ajavan off-roadia..
 
Onko tuossa A-pilari saatu järkevän kokoiseksi? Oli tärkein syy miksi tuon hylkäsin kun meinasin ajaa kuorma-auton alle kun jäi katveeseen..
Ihan ok, kun tottuu ja turvavarusteet auttavat myös. Meillä suht kattavat avustimet sen suhteen, kun just kortin saanut nuori nainen sillä myös ajelee. :)
 
Tietenkin chr 2019 hyyty 12 voltin akku... Hinauspalvelu apuun... Käynnistyi... Kannattaako ostaa uusi akku? Entäs start boosteri? Pitääköhän tässä ostaa myös ylläpitolaturi...
 
Tietenkin chr 2019 hyyty 12 voltin akku... Hinauspalvelu apuun... Käynnistyi... Kannattaako ostaa uusi akku? Entäs start boosteri? Pitääköhän tässä ostaa myös ylläpitolaturi...

Akut on kulutustavaraa. Osta uusi äläkä osta sitä halvinta paskaa. Ei kannata ostaa ylläpitolaturia ellei ole auto talviteloilla tms. varastoituna
 
Akut on kulutustavaraa. Osta uusi äläkä osta sitä halvinta paskaa. Ei kannata ostaa ylläpitolaturia ellei ole auto talviteloilla tms. varastoituna
Tääkin taitaa vähän riippua autosta (ja kuinka paska se on). Oma edellinen pirssi, 2007 A4, tykkäsi tyhjentää akkua johonkin. Koskaan ei selvinnyt mihin se varaus katosi, kun ei siellä mitään ollut syömässä akkua, eikä kytkennöistäkään löytynyt vikaa. Pari talvea sitten asennutin Ctekin purkin konepellin alle, jolloin akku latautui samalla kun oli säteily- ja sisätilanlämmitin päällä, eikä sen jälkeen tullut ongelmia. Pieni hinta siitä mielenrauhasta. Auto siirtynyt jo uudelle omistajalle, mutta tuo akkuongelma oli alkuun melkoisen ärsyttävä.
 
Jos autossa on se S/S. :confused: Toki helpommalla pääsee kun ostaa sen AGM akun jo lähtökohtaisesti, koska sillä ei ole huonoja puolia, ehkä hiukan kovempi hinta vrt perusakku samassa kokoluokassa.
 
Mistä tietää että autossa kuuluu olla start-stop akku!
Jos tuo sun C-HR on hybridi, niin siinä ei normaali akulta vaadita enempää kuin tietokoneen käynnistäminen ja startin hoitaa se ajoakun puoli. Eli buusteri riittää helposti. Mulla on Tellwin 13000 ollut siihen virkaan ja tuli hommattua jälkikasvulle samanlainen. Lähtee vielä esim 2,2 L diesel Webaston jäljiltä -20 asteen pakkasella käyntiin ihan hehkutusten jälkeen oikealla starttimoottorilla. Land cruiseri vaati jo 5 min latausta buusterilla ensin mutta lähti kuitenkin. Hybridi lähteen millä tahansa 12 V taskupalikalla helposti, kun ei ole starttimoottoria imemässä virtaa. Eli ei kuulu olla start/stop akkua. Kylmä akku ottaa huonosti virtaa takaisin pakkasilla ja laitteet kyllä kuluttaa helposti akun alijännitteelle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom