Noniin, nyt on Mazda CX-60 ollut käytössä 2 viikkoa ja n. 500km ajeltu, pääsääntöisesti n. 20km kertamatkoja töihin ja kauppaan. Edellinen auto oli Volvo XC-60 lataushybridi, johon olin kyllä tyytyväinen, mutta parempi korkotarjous ja takuun umpeutuminen ajoivat vaihtamaan autoa. Voisin listata omia kokemuksia ihan plussien ja miinuksien muodossa, mitä nyt ehtinyt tähän mennessä kertymään.
Plussat:
-Ulkonäkö. Hillitty, ei näytä avaruussukkulalta, vaan enemmänkin klassiselta autolta. Mazdan muotoilo muutenkin sopinut pidemmän aikaan omaan silmään.
-Varustelun yksinkertaisuus ja kattavat vakiovarusteet. Eli Suomessa kolme eri varustelutasoa ja kolme lisävarustepakettia, yksinkertaista ja helpottanee jälleenmyyntiä.
-Riittävästi tehoa ilman turboa, moottorin äänimaailmaan perehdytty ja auto tuntuu sopivan sporttiselta tarvittaessa, vaikka isohko onkin.
-Mittariston selkeys ja keskinäytön hallintalaitteet. Toimivat mielestäni hyvin ja ovat selkeitä käyttää.
-Tilaa riittävästi, edessä, takana ja tavaratilakin ok.
-EV -ajotila pysyy hyvin päällä ja polttis ei ole kertaakaan vielä hurahtanut päälle, jos ei ole itse asettanut.
-Vetokyky 2500kg jarrullisella vaunulla.
-Kaukovaloautomatiikka tuntuu toimivan toivotusti ja muutenkin valot mielestäni ihan ok.
-Neliveto toimii pelkällä sähköllä.
Miinukset:
-Suurin miinus tulee erikoisesta äänestä, kuin ajaisi takaikkunat auki tai esim. manuaalivaihteisella autolla suurimmalla vaihteella "liian hitaasti". Tämä ongelma on ainoastaan sidonnainen vauhtiin ja se esiintyy välillä 50-75km/h. Samaa ongelmaa on todettu ympäri maailmaa ja jotain korjauksia ehdoteltu, vielä ei ilmeisesti tarkkaan tiedetä, mistä tuo ääni tulee. Voi olla vaihdelaatikko/kardaaniakseli/tasauspyörästö/renkaat jnejne. Tämän äänen vuoksi auto meneekin jälleenmyyjälle tutkittavaksi 30.1. Ääni on mielestäni selkeä, matala, "vibraava", jota ei tämän hintaisessa autossa tulisi esiintyä.
-Jousitus/alusta on melko jäykkä.
-Ohjaus myös hieman jäykän puoleinen.
-Sähkömoottori pitää jonkin verran ääntä pienemmissä nopeuksissa ja vaihteiden valitseminen ei kovin pehmeää ole, tämä saattaa kyllä ajan saatossa parantua, kun laatikko jatkuvasti oppii.
-Ovissa ei riittävästi äänieristystä, oven kun lyö kiinni, niin ontto kaiku/kumina vain jää. Volvossa selvästi parempi. Lisäksi pyöränkoteloinnissa toivomisen varaa, eli kaikki renkaisiin tarttuneet kivet pitävät suurta ääntä lennellessään pitkin pyöränkotelointia. Volvossa taisi olla jotakin mattoa tjsp eikä vastaavaa "ongelmaa".
-Sähköllä pääsee n. 0 asteessa nyt ~42km, valmistaja lupaa optimioloissa 63km. Reserviin tuntuu jäävän sähköä aina n. 18-22%, jolloin polttis käynnistyy. Tämä toki taitaa monella muullakin valmistajalla näin olla. Lämpimillä keleillä sitten auto ilmeisesti päästää varaustason alemmas.
-Kuljettajan puolen sivupeili tärisee, kun nopeutta yli 80km/h.
-Penkit ihan mukavat istua, mutta ei reisitukea saatavilla.
-Keyless entry ei toimi takaovissa, eli pitää ensin avata/koskea etuoven kahvaan, mikäli haluaa oven näin avata. Usein heittäisin esim. salikassin takapenkille, mutta eipä vain toimikaan niin.
Tuossa nyt muutamia huomioita tähän saakka. Auto maksoi ~65 000€. Tällä kokemuksella en välttämättä tilaisi uudelleen ainakaan samalla hinnalla. Mielestäni tässä on nyt n. 5000 - 8000€ ilmaa ottaen laadun huomioon. Volvo oli kyllä selvästi astetta hiotumpi ja viimeistellympi, toki se on valmistanut XC-60 mallia jo pidempään ja plugaritkin taisi tulla jo 2017? Vähän jää sellainen betatestaajan fiilis nyt tähän asti. Toki jos huolto ja Mazda ottaa asiakseen näitä korjailla, niin helpottaa vähän kitkeryyttä.