Keskustelua hybridiautoista

Kyllä pitäisi yli 2 vuotta kestää nykyäänkin, jos vaan tulee sen verta ajoja, että akku ehtii latautuakin. Kuulostaa kyllä 55Ah aika pieneltä akulta webaston kanssa. Ehkä jos on huonossa hapessa, vanha ja kulunut, niin ei vaan riitä enää. Onko autossa erillistä akkupaikkaa webastolle? Joissain autoissa on.

Ei taida olla ja ei taida kyllä mahtua edes suurempaa. tarvii vähän kysellä, että onko mahdollista suurempaan. Mielestäni ei.
 
Ylläpitolaturin asennus lienee paikallansa näissä hybridessä. Mun Lexuksessa on vielä alkuperänen pikkuakku vuodelta 2015 ja hyvin pelittää vielä mutta kieltämättä vähän huolettaa minä päivänä tuo hyytyy. Viime huollossa tarkistivat sen kunnon ja alentuneesta jännitteestä huolimatta(valtaosa ajoista pätkiä, ei ehdi ladata) sanoivat että ihan kunnossa vielä on.
 
BMW 330e pitäisi 12v akun (main battery) latautua samalla kun lataa ajoakkua.

Samoin omassa V60 hybridissä, mutta ei se vaan riitä. Itsellä 16 km työmatkaa suuntaansa ja kotona laturissa. Kummassakin päässä käytän nyt talvella webastoa ja viikon päästä alkaa mittaristossa valittamaan akun varausta. Akku vuoden vanha ja testattu. Samaa saanut lukea muidenkin Volvo hybridien käyttäjiltä.
Tiedä sitten onko vain Volvon kohdalla, kun Volvon käyttöakun lataus loppuu samalla ajoakun kanssa.
 
Ollut nyt muutaman kerran ongelma pakkasella, että latausjohdon lukitus ei vapaudu vaikka kuinka rämppää lukkoja pois päältä. Vähän hankala kun on vielä kiinteä johto laturin päästä niin auto jää siihen. Lämpöpuhaltimella sen sitten lopulta sai aukeamaan. Onko muilla ollut moista ongelmaa ja onko löytynyt jotain patenttiratkaisua? Auto on Volvo XC90 T8 ja ostaessa ajattelin että ruotsalaisilla pitäisi ainakin olla kylmän ilmaston tietämystä, mutta ei kai sekään sitten aina päde.
Eri merkki, mutta Superbissa johdon lukkomekanismiin oli päässyt kosteutta auton ollessa puolentoistavuoden vanha, niin tuo jäätyminen oli lähes jatkuva ongelma. Lukkomekanismi vaihdettiin huollossa takuuseen ja vuoden verran toiminut nyt ongelmitta.
 
Samoin omassa V60 hybridissä, mutta ei se vaan riitä. Itsellä 16 km työmatkaa suuntaansa ja kotona laturissa. Kummassakin päässä käytän nyt talvella webastoa ja viikon päästä alkaa mittaristossa valittamaan akun varausta. Akku vuoden vanha ja testattu. Samaa saanut lukea muidenkin Volvo hybridien käyttäjiltä.
Tiedä sitten onko vain Volvon kohdalla, kun Volvon käyttöakun lataus loppuu samalla ajoakun kanssa.
Onko tuossa akku takakontissa tms. kylmässä paikassa?
Aikaisemmin BMW 530 bensakoneinen (ei hybridi) huusi aina talvella alhaisesta varauksesta. Otin pois paneelin kontin verhoilusta akun kohdalta ja kallistin takaistuimen toisen puolen alas. Toi sen verran lämpöä akulle että ilmoitukset loppuivat.
 

Oliko tästä ollut täällä juttua? Vaikuttaisi täydelliseltä omaan käyttööni. Sähköauto ajettavuudeltaan mutta wankel moottori range extenderinä. Mitä näette isoimpina riskeinä tämän suhteen? Mazdathan on tietääkseni aina ollut luotettavia jos ei ruosteongelmia lasketa, miten on tänä päivänä?
 
Ollut nyt muutaman kerran ongelma pakkasella, että latausjohdon lukitus ei vapaudu vaikka kuinka rämppää lukkoja pois päältä. Vähän hankala kun on vielä kiinteä johto laturin päästä niin auto jää siihen. Lämpöpuhaltimella sen sitten lopulta sai aukeamaan. Onko muilla ollut moista ongelmaa ja onko löytynyt jotain patenttiratkaisua? Auto on Volvo XC90 T8 ja ostaessa ajattelin että ruotsalaisilla pitäisi ainakin olla kylmän ilmaston tietämystä, mutta ei kai sekään sitten aina päde.

Ota se lukitustappi pois. Lähtee pyöräyttämällä ja vetämällä. Ei sitä tarvitse, luukku pysyy muutenkin kiinni
 

Oliko tästä ollut täällä juttua? Vaikuttaisi täydelliseltä omaan käyttööni. Sähköauto ajettavuudeltaan mutta wankel moottori range extenderinä. Mitä näette isoimpina riskeinä tämän suhteen? Mazdathan on tietääkseni aina ollut luotettavia jos ei ruosteongelmia lasketa, miten on tänä päivänä?

Tässä on yli puoli vuotta ollut MX-30 ja ei mitään pahaa sanottavaa itse autosta. Tuskin tuo Wankel-versio on ainakaan huonompi.
 

Oliko tästä ollut täällä juttua? Vaikuttaisi täydelliseltä omaan käyttööni. Sähköauto ajettavuudeltaan mutta wankel moottori range extenderinä. Mitä näette isoimpina riskeinä tämän suhteen? Mazdathan on tietääkseni aina ollut luotettavia jos ei ruosteongelmia lasketa, miten on tänä päivänä?
Isoin "riski" varmaankin on tuon kulutus sen jälkeen kun akku on tyhjä. Taitaa syödä sen ~10 litraa / 100km mitä noita ilmoitettuja tietoja katselin. Toki sitten taas akku on sen kokoinen, että harvoin sitä wankelia tarvitsee. Mielenkiintoinen auto kyllä ja tuon moottorin luulisi kestävän paljon paremmin kuin heidän edelliset tuotoksensa, kun tässä kierrokset on kokoajan generaattori-käytölle optimaalisella tasolla eli maksimissaan ilmeisesti 4700rpm (en tiedä onko vakio kierrosnopeus, tuo artikkeli antaisi ymmärtää, että on).

Mazda korjasi ruosteongelmat siinä ~2008 tuntumassa kun uusi kutonen tuli markkinoille.
 
Viimeksi muokattu:

Oliko tästä ollut täällä juttua? Vaikuttaisi täydelliseltä omaan käyttööni. Sähköauto ajettavuudeltaan mutta wankel moottori range extenderinä. Mitä näette isoimpina riskeinä tämän suhteen? Mazdathan on tietääkseni aina ollut luotettavia jos ei ruosteongelmia lasketa, miten on tänä päivänä?

Sanoisin että suurin riski on edelleen tuo wankel-moottori :D Luotettavia ne eivät todellakaan ole olleet kuten tuosta artikkelistakin voi lukea. Suuressa osassa RX-8 -malleja oli 100 tkm jälkeen koko moottori vaihtokunnossa.

Toki jos auto on tarkoitus hankkia uutena eikä ajaa sillä loppuelämää niin riski hajoamisesta lienee pienempi, ja ilmeisesti kestävyyteen on tällä kertaa perehdytty moottorin suunnittelussa hieman enemmän.
 
Sanoisin että suurin riski on edelleen tuo wankel-moottori :D Luotettavia ne eivät todellakaan ole olleet kuten tuosta artikkelistakin voi lukea. Suuressa osassa RX-8 -malleja oli 100 tkm jälkeen koko moottori vaihtokunnossa.

Toki jos auto on tarkoitus hankkia uutena eikä ajaa sillä loppuelämää niin riski hajoamisesta lienee pienempi, ja ilmeisesti kestävyyteen on tällä kertaa perehdytty moottorin suunnittelussa hieman enemmän.
Jos 1/5 ajosta, joka sekin on aika paljon pluginille, tapahtuisi wankelilla, niin tuo 100tkm riittäisi silloin 500tkm tämän kanssa. Lisäksi samanlainen revittely kuin RX-malleissa on tällä mahdotonta, koska moottori on tässä pelkkä generaattori. Kunhan ei ole mitään suunnitteluvirheitä, niin eikös tämän luulisi kestävän auton käyttöiän helposti.
 

Oliko tästä ollut täällä juttua? Vaikuttaisi täydelliseltä omaan käyttööni. Sähköauto ajettavuudeltaan mutta wankel moottori range extenderinä. Mitä näette isoimpina riskeinä tämän suhteen? Mazdathan on tietääkseni aina ollut luotettavia jos ei ruosteongelmia lasketa, miten on tänä päivänä?

En ymmärtänyt oikein. Onko tämä siis semmoinen samanlainen sarjahybridi kuin uusi Qashkai? Eli piuhoja ei tarvitse vaan polttomoottori lataa aina akut täyteen? Mikä on wankel?
 
En ymmärtänyt oikein. Onko tämä siis semmoinen samanlainen sarjahybridi kuin uusi Qashkai? Eli piuhoja ei tarvitse vaan polttomoottori lataa aina akut täyteen? Mikä on wankel?
Ladattava sarjahybridi, kulkee aina sähköllä ja moottori toimii vain generaattorina. Vastaava kuin BMW i3 rex. Wankelista löytyy kyllä Googlella aika hyvin tietoa kunhan jaksaa kirjoittaa sen sinne hakuun. Wankelmoottori – Wikipedia
 
Wankel on vaan polttomoottori jossa on vaan tavallisesta poikkeava sylinterirakenne, idea on kuitenkin nor,aali,bensaa tankkiin ja akselin päästä voimaa ulos

Ei taida olla ja ei taida kyllä mahtua edes suurempaa. tarvii vähän kysellä, että onko mahdollista suurempaan. Mielestäni ei.

Kannattaa huomioida että normaalit lyijyakut joissa on normaalia isompi Ah määrä samoilla ulkomitoilla, ovat tavallista lyhytikäisempiä. Se lisäkapa on tehty ohentamalla kennoja.
 
(en tiedä onko vakio kierrosnopeus, tuo artikkeli antaisi ymmärtää, että on).

Lainaus artikkelista: "Koska sähköä jauhava wankel ei pyöritä pyöriä, voi se käydä tasaisesti juuri noilla kierrosalueilla, joilla se on taloudellisimmillaan. Kiertomäntämoottoriksi pienet kierrokset tekevät moottorista myös sähköistettyyn autoon sopivasti erittäin hiljaisen ja hyvin tasakäyntisen. "

Ei siis vakio kierrosnopeus, mutta kun akku on välissä puskurina niin polttista voi kuitenkin käyttää tavallista tasaisemmin. Jos tuo ei eläisi yhtään esim. ajonopeuden mukana niin se johtaisi käytännössä siihen että pienen akun lataussyklejä tuhlattaisiin melko turhaan.
 
Mikähän on bmw:n käsitys "sopivasta" lämpötilasta, sillä tuskin 100kg rautaa lämpenee 90C minuutissa...

"Kotimaan pakkaskelillä ladattavan hybridin kohdalla tulee väkisin mieleen, millaiselle rasituksella polttomoottori joutuu sen jälkeen, kun auto startataan muutaman kymmenen kilometrin sähköajon jälkeen. BMW:n mukaan ongelmaa ei ole, sillä säteilylämmitin hoitaa moottorin sopivan lämpimäksi vajaassa minuutissa startin jälkeen ja pitää sen yllä ajon ajan."

Koeajo: BMW 225e Active Tourer – Muotopuoli on sisältä timanttia (moottori.fi)
 
Sinällään mielenkiintoista että meidän V60 T8 soppari loppuu maaliskuussa. Epäilisin että liike yrittää kaupitella tuota 40k ajettua autoa vajaaseen 50k. Uuden Teslan saa halvemmalla. Onhan tuo toki farmari mutta silti.

Onneksi itselle että oli liisari.
 
Mikähän on bmw:n käsitys "sopivasta" lämpötilasta, sillä tuskin 100kg rautaa lämpenee 90C minuutissa...

"Kotimaan pakkaskelillä ladattavan hybridin kohdalla tulee väkisin mieleen, millaiselle rasituksella polttomoottori joutuu sen jälkeen, kun auto startataan muutaman kymmenen kilometrin sähköajon jälkeen. BMW:n mukaan ongelmaa ei ole, sillä säteilylämmitin hoitaa moottorin sopivan lämpimäksi vajaassa minuutissa startin jälkeen ja pitää sen yllä ajon ajan."

Koeajo: BMW 225e Active Tourer – Muotopuoli on sisältä timanttia (moottori.fi)
Eihän sitä moottoria ole tarvetta sen kummemmin lämmittää, vaan öljy. Tosin julma saa olla lämmitin että sen öljynkään minuutissa lämmittää.
 
Pikaiset kokemukset, kun en itse löytänyt aiemmin etsiessäni:

Tuli vaihdettua Toyota Verso 1.8b (n.8l/100km) 2013 vuoden plugin Toyota priukseen (aj 140tkm). Oikein "mukava" ajaa, siis toyotaan tottuneelle. Ei ole tietenkään saksalaisen auton ominaisuuksia, mutta näen siinä hyviäkin puolia (taloudesta löytyy myös skoda, jolla ajelee myös ihan mielellään). Melu on kohtuullinen, eli keskustelu sujuu ääntä korottamatta autossa, penkit sopivat omaan takamukseen/selkään ja mm. nappulat on selkeästi Toyotan tyyliin esillä.

Täyssähkönä tuolla ajaa kaupunkipyörittelyä nollakelissa 12-16km, mutta lämmitystä ei silloin voi käyttää lainkaan (puhallus voi kyllä olla päällä). Akku ladattuna 300km testinykäisy jolloin keskikulutus 4,3l/100. Tyhjällä akulla auton jäähdyttyä 4,5l/100 takaisin sama matka -ihan kohtuullinen kulutuskin e95:lle. Joskin nuo ovat ajotietokoneesta, niin 10% voinee lisätä lukuihin

Aika näyttää miten, mutta vaihdossa mennyttä rahaa ei tietenkään koskaan varmasti hybridilläkään (jos nyt millään autolla) tule voittamaan takaisin. Sijoituksen arvo kun laskee niin vauhdilla. On se silti mukava olla "pelastamassa maailmaa" sähköistämällä kauppa-ajot yms lähisiirtymät :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Ollut nyt muutaman kerran ongelma pakkasella, että latausjohdon lukitus ei vapaudu vaikka kuinka rämppää lukkoja pois päältä. Vähän hankala kun on vielä kiinteä johto laturin päästä niin auto jää siihen. Lämpöpuhaltimella sen sitten lopulta sai aukeamaan. Onko muilla ollut moista ongelmaa ja onko löytynyt jotain patenttiratkaisua? Auto on Volvo XC90 T8 ja ostaessa ajattelin että ruotsalaisilla pitäisi ainakin olla kylmän ilmaston tietämystä, mutta ei kai sekään sitten aina päde.

Kaveri käyttää mesessä motonetin magneettikiinnitteistä telttaa: MTX Automotive sähköauton latauskaapelin suojahuppu
 
Jos 1/5 ajosta, joka sekin on aika paljon pluginille, tapahtuisi wankelilla, niin tuo 100tkm riittäisi silloin 500tkm tämän kanssa. Lisäksi samanlainen revittely kuin RX-malleissa on tällä mahdotonta, koska moottori on tässä pelkkä generaattori. Kunhan ei ole mitään suunnitteluvirheitä, niin eikös tämän luulisi kestävän auton käyttöiän helposti.

Muistelen, että aikoinaan Fisker Karmaa moitittiin siitä moottorista mikä latasi akkuja. Häiritsi ajajaa kun joku Opelin moottori pörisi siellä koko ajan samoilla kierroksilla eikä moottorin äänellä ollut mitään korrelaatiota kaasun asentoon.
 
5-sarjan bemarit eivät kyllä mitään tilaihmeitä ole vrt. V60. Tuossa pitää mennä jo Eemeli-Mersujen, V90, XC90 tai muun ison kitymaasturin maailmaan.

Vaan ei ole kyllä eemelikään mikään tilaihme. Jos oikeasti tilaa haluaa, niin Superb alle. Passatissa ja Octaviassa kans ihan hyvät tilat mutta on Superb eri luokassa silti.
 

Liitteet

  • superb_passat_520d.jpg
    superb_passat_520d.jpg
    280,7 KB · Luettu: 196
Vaan ei ole kyllä eemelikään mikään tilaihme. Jos oikeasti tilaa haluaa, niin Superb alle. Passatissa ja Octaviassa kans ihan hyvät tilat mutta on Superb eri luokassa silti.
Toisaalta jos on iso, niin tuo superb ei tunnu miltään tilaihmeeltä, vaan ahtaalta, tilaa on vain takana. Vähän kuin käänteinen volvo, jossa tilaa on vain edessä (ainakin pre geelyn aikaiset).
 
  • Tykkää
Reactions: blc
Samoin omassa V60 hybridissä, mutta ei se vaan riitä. Itsellä 16 km työmatkaa suuntaansa ja kotona laturissa. Kummassakin päässä käytän nyt talvella webastoa ja viikon päästä alkaa mittaristossa valittamaan akun varausta. Akku vuoden vanha ja testattu. Samaa saanut lukea muidenkin Volvo hybridien käyttäjiltä.
Tiedä sitten onko vain Volvon kohdalla, kun Volvon käyttöakun lataus loppuu samalla ajoakun kanssa.

:hmm:

Enkö ymmärrä jotain, mutta siis eikö tolla pääse edes töihin, 16km sähköllä ja eikö kabiini lämpeä samoin ... sähköllä?
 
Mikähän on bmw:n käsitys "sopivasta" lämpötilasta, sillä tuskin 100kg rautaa lämpenee 90C minuutissa...

"Kotimaan pakkaskelillä ladattavan hybridin kohdalla tulee väkisin mieleen, millaiselle rasituksella polttomoottori joutuu sen jälkeen, kun auto startataan muutaman kymmenen kilometrin sähköajon jälkeen. BMW:n mukaan ongelmaa ei ole, sillä säteilylämmitin hoitaa moottorin sopivan lämpimäksi vajaassa minuutissa startin jälkeen ja pitää sen yllä ajon ajan."

Koeajo: BMW 225e Active Tourer – Muotopuoli on sisältä timanttia (moottori.fi)

Kyllähän jo antiikin aikaiset bemarin hybridit tukee juuri startattua polttomoottoria ensimmäisten kilometrien ajan. Hetkellistä kulutusmittaria jos seuraa niin jahka auto siirtyy sähköajosta bensa-ajoon (maantiellä ym. tasaisella nopeudella) niin ... hatusta vedettyä ekat 2-3km (polttoaineen) kulutusmittari näyttää selkeästi normaalia pienempää kulutusta. Samoin akusta tippuu suurinpiirtein 1km rangea pois, joskus 2 eli apustaa ihan kunnolla.

Eli ellei aja pk-seutulaisittain dynaamisesti lappu lattiassa niin ei sitä polttomoottoria rasiteta alkuun varmaan edes sitä määrää, mitä keskivertoa kylmäkäynnistettyä "ei hybridin" polttomoottoria rasitetaan ensimmäisten ajokilometrien aikana. Toki pahaa tekee ohitustilanteet ym. joissa tarvitaan tasanopeutta enemmän voimaa jollei nyt jääkylmästä niin ainakin öljyiltään viileästä moottorista. Itse olen vuoden hybridiautoilun aikana "rauhoittunut" monissa tilanteissa ja odottanut, että polttis on lämmin ennen kuin haen sitä voimaa. Varmasti yhtä tyhjän kanssa kun en ole pitämässä autoa vuosikausia, mutta oma "mekaaninen sympatia" ei vain anna myöden polkea kylmää autoa.
 
Olikos se niin, että Volvo ei osaa lämmittää sisätiloja sähköllä.

Eli aika Kiamainen ratkaisu. Mitä iloa on plugarista, jos sitä ei voi käyttää sähköllä. Jotenkin tuntuu oudolta, että käytännössä vain BMW(?) ja VAG ovat "osanneet" tehdä plugareita, joissa ei oikeasti akun latauksen puitteissa ole ongelmaa ajaa sähköllä. Jossain Suomessa kun lämmitystä tarvitaan suuremman osan ajasta, kuin viilennystä.
 
:hmm:

Enkö ymmärrä jotain, mutta siis eikö tolla pääse edes töihin, 16km sähköllä ja eikö kabiini lämpeä samoin ... sähköllä?

16 km suuntaansa, eli 32 km näin talvella. Laturissa kiinni lämmittää akuston/penkit/ratin sähköllä ja webasto moottorin/kabiinin.
 
Kyllähän jo antiikin aikaiset bemarin hybridit tukee juuri startattua polttomoottoria ensimmäisten kilometrien ajan. Hetkellistä kulutusmittaria jos seuraa niin jahka auto siirtyy sähköajosta bensa-ajoon (maantiellä ym. tasaisella nopeudella) niin ... hatusta vedettyä ekat 2-3km (polttoaineen) kulutusmittari näyttää selkeästi normaalia pienempää kulutusta. Samoin akusta tippuu suurinpiirtein 1km rangea pois, joskus 2 eli apustaa ihan kunnolla.

Eli ellei aja pk-seutulaisittain dynaamisesti lappu lattiassa niin ei sitä polttomoottoria rasiteta alkuun varmaan edes sitä määrää, mitä keskivertoa kylmäkäynnistettyä "ei hybridin" polttomoottoria rasitetaan ensimmäisten ajokilometrien aikana. Toki pahaa tekee ohitustilanteet ym. joissa tarvitaan tasanopeutta enemmän voimaa jollei nyt jääkylmästä niin ainakin öljyiltään viileästä moottorista. Itse olen vuoden hybridiautoilun aikana "rauhoittunut" monissa tilanteissa ja odottanut, että polttis on lämmin ennen kuin haen sitä voimaa. Varmasti yhtä tyhjän kanssa kun en ole pitämässä autoa vuosikausia, mutta oma "mekaaninen sympatia" ei vain anna myöden polkea kylmää autoa.

BMW ei anna polttomoottorista täysiä tehoja irti ennen kuin se on lämmennyt tarpeeksi ja tuohon menee varmaan se minuutti tai pari. Nykyiset moottorit ja öljyt taitavat vaan olla sellaisia, että suoriutuvat paremmin kylmemmissäkin oloissa eikä niitä tarvitse hurruuttaa tuhat asteisiksi niin kuin 2. maailman sodan aikaisten propellikoneiden öljyjä?

16 km suuntaansa, eli 32 km näin talvella. Laturissa kiinni lämmittää akuston/penkit/ratin sähköllä ja webasto moottorin/kabiinin.

Siis Volvossa pystyy säätämään korkeajänniteakulla penkin- ja ohjauspyöränlämmittimen päälle (etänä?), mutta kukkokuoppa (ja moottori?) lämpiää polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä?
 
Eli aika Kiamainen ratkaisu. Mitä iloa on plugarista, jos sitä ei voi käyttää sähköllä. Jotenkin tuntuu oudolta, että käytännössä vain BMW(?) ja VAG ovat "osanneet" tehdä plugareita, joissa ei oikeasti akun latauksen puitteissa ole ongelmaa ajaa sähköllä.
Kyllähän webasto on kuitenkin kertaluokkaa parempi ratkaisu kuin Kian polttiksen käyttö. BMW:llä ja Vagillakaan nyt ei voi ihan hirveästi keulia kun kumpikaan niistä ei toiminut ainakaan TM:n talvitestissä, mutta ovat varmaan silti paremmasta päästä.
 
Kyllähän webasto on kuitenkin kertaluokkaa parempi ratkaisu kuin Kian polttiksen käyttö. BMW:llä ja Vagillakaan nyt ei voi ihan hirveästi keulia kun kumpikaan niistä ei toiminut ainakaan TM:n talvitestissä, mutta ovat varmaan silti paremmasta päästä.

En tiedä TM:n testeistä, mutta mitä oma plugari-vagini on ollut käytössäni, niin kyllä se sähköllä ajaa ja toimii varsin ongelmattomasti aina kunnon pakkaslukemiin asti (jotain reilua pariakymmentä astetta), jolloin ainoa rajoittava tekijä oli luonnollisesti akusta saatava teho. Päääasia se, että sähköllä voi mennä talvellakin viikkokausia, ennen kuin tulee se yksi pakotettu moottorin käynnistys jossa se lämpeää sinne ~65 asteen hujakoille ja that's it.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Kyllähän webasto on kuitenkin kertaluokkaa parempi ratkaisu kuin Kian polttiksen käyttö. BMW:llä ja Vagillakaan nyt ei voi ihan hirveästi keulia kun kumpikaan niistä ei toiminut ainakaan TM:n talvitestissä, mutta ovat varmaan silti paremmasta päästä.

:hmm:

UPEA BMW lämmittää kabiinin sähköllä lämpöiseksi. Lämpeää muuten aika monta kertaa ripeämmin kuin webastolla tuhnuttaminen.
UPEA BMW sallii kabiinin lämmittämisen sähköllä vaikka auto ei olisi latausjohdossa kiinni. Ainoa rajoittava tekijä akuston varaustaso.
UPEA BMW mahdollistaa akuston varaustilan "säilyttämisen" tai ajonaikaisen lataamisen 10% portaissa välillä 20 -> 100%. Esimerkiksi juurikin töistä lähtöä varten.

-Nämä kaikki ominaisuudet siis jo 1st gen BMW plugarissa ihan naurettavan pienikokoisella akustolla (9,2kwh brutto - 7,4kwh netto). Uudemmissa vieläkin monipuolisempia mahdollisuuksia, kuten aiemmin mainittu sähköakustolla moottoriöljyjen esilämmittäminen.

Tuossa on ainakin kaksi aivan lyömätöntä ominaisuutta. Ominaisuuksia jotka vuosi sitten 1. plugariautoa hankkiessani kuvittelin olevan itsestäänselvyyksiä plugareissa, mutta itseasiassa ovatkin melko harvassa.

Pelkästään em. ominaisuuksien vuoksi näyttää vahvasti siltä, että seuraavakin plugari tulee olemaan bemarilta :)
 
Eikös nykyvolvot jo sähköllä lämpeä? Tuo v60 d6 hybridihän on siis jotain 10 vuotta vanha malli.

Eikä tuo ohjaamon lämmittäminen webastolla ole mielestäni erityisen typerää, se lämmitys kun tapahtuu kuitenkon öljyllä ihan hyvällä hyötysuhteella, miksi käyttää sitä hyvin rajallista sähkövarantoa lämmittämiseen?

Se ongelmahan noissa oli että webasto ja lämppärin puhaltimet toimii 12v akulla, joka ei oikein ehdi latautua riittävästi, joten pätkäajossa sitä piti latailla erikseen.
 
Eikä tuo ohjaamon lämmittäminen webastolla ole mielestäni erityisen typerää, se lämmitys kun tapahtuu kuitenkon öljyllä ihan hyvällä hyötysuhteella, miksi käyttää sitä hyvin rajallista sähkövarantoa lämmittämiseen?
Se että tarvitsee edes polttoainekäyttöisen lisälämmittimen vielä kaiken muun lisäksi.
Ja usein lämmitys tapahtuu kun auto on vielä latauksessa.
 
Eikös nykyvolvot jo sähköllä lämpeä? Tuo v60 d6 hybridihän on siis jotain 10 vuotta vanha malli.

Eikä tuo ohjaamon lämmittäminen webastolla ole mielestäni erityisen typerää, se lämmitys kun tapahtuu kuitenkon öljyllä ihan hyvällä hyötysuhteella, miksi käyttää sitä hyvin rajallista sähkövarantoa lämmittämiseen?

Se ongelmahan noissa oli että webasto ja lämppärin puhaltimet toimii 12v akulla, joka ei oikein ehdi latautua riittävästi, joten pätkäajossa sitä piti latailla erikseen.
Itsellä ainakin >90% etukäteen lämmittelyn tarpeista on kun piuha on autossa kiinni (eli kotona tai työpaikalla) niin se kyllä olisi erityisen typerää jos siihen pitäisi fossiilisia käyttää. Kabiini on lämmin ja akut täynnä ilman että tippaakaan polttoainetta tarvittiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Se että tarvitsee edes polttoainekäyttöisen lisälämmittimen vielä kaiken muun lisäksi.
Ja usein lämmitys tapahtuu kun auto on vielä latauksessa.
Siis se webasto on niissä vakiona ihan perusmalleissakin. Tuo d6 oli siis d5 johon vaan lisättiin perusksiin sähkömoottori ja akku. Oli tavallaan ihan loogista jättää ne sähkövastukset lisäämättä.
 
Eikös nykyvolvot jo sähköllä lämpeä? Tuo v60 d6 hybridihän on siis jotain 10 vuotta vanha malli.

Eikä tuo ohjaamon lämmittäminen webastolla ole mielestäni erityisen typerää, se lämmitys kun tapahtuu kuitenkon öljyllä ihan hyvällä hyötysuhteella, miksi käyttää sitä hyvin rajallista sähkövarantoa lämmittämiseen?

Se ongelmahan noissa oli että webasto ja lämppärin puhaltimet toimii 12v akulla, joka ei oikein ehdi latautua riittävästi, joten pätkäajossa sitä piti latailla erikseen.
Väittäisin että D6:ssa itse asiassa oli jonkinlaiset lämmitysvastukset ja vastukset kai löytyvät myös uusimmista LR T6 ja T8 malleista, mutta suurin osa liikenteessä olevista Volvon bensa-plugareista lämpenee webastolla.
 
Menee jo aika voimakkaasti off-topic, vaikka tavallaan aiheen äärellä ollaan (VAG DSG vs. Toyota eCVT).

Kun sanoin leluhybridi, tarkoitin näitä kevythybridejä mistä tästä on ollut kokoajan kyse?
Nyt kaivoit sitten plugarin kiihotteluvideon. :doublefacepalm
Alkaa voimakkaasti tuntua siltä, että et ole ajanut oikeasti metriäkään näillä laitteilla.

Tietenkin TSI+DSG:llä, kuten millä tahansa bensakoneella vaihteistosta riippumatta, kaasupohjassa siirrytään suurimmalle tehoalueelle - yllätys.
Minä myös kirjoitin, että en tarkoittanut täyden kaasun kiihdytystä, mutta taidan nähdä tässä jo selkeän kuvion niin antaa olla.


Musta nyt jotenkin tuntuu että sulla on termistö vähän hukassa, vertaat avensiksen cvt-automaattia eCVT-automaattiin vaikka niissä ei ole mitään samaa ja nyt puhut kevythybrideistä, toyotalla ei ole kevythybridiä. Kevythybridi on sellainen jolla ei voi ajaa pelkällä sähköllä, jokaisella toyotan hybridillä voi ajaa pelkällä sähköllä.

Siitä olen samaa mieltä että se perinteinen cvt (mikä sulla oli avensiksessa) huudattaa konetta turhaan, mutta ei hybridi toyota kaupunki ja taajama ajossa konetta huudata koska siellä on se sähkö apuna. Toki jossain motarilla ja maantiellä se 1.8 karvalakki joutuu koville, mutta mikäpä 130hv perheauto ei joutuisi ja sitä varten nykyään on saatavilla tehokkaampia versioita ja joku rav 4 yli 300hv on hyvin kaukana perinteisestä cvt-automaatista ja moottorin jatkuvasta turhasta huutamisesta.

Kannattaa myös huomioida että Toyotan hybrideissä polttomoottori käyttää aktinssonin työkiertoa minkä takia sitä on turha verrata 1:1 perinteiseen otto-moottoriin.

Minähän en myöskään missään sanonut että dsg olisi paska laatikko, puutuin alunperin siihen kulutukseen mitä volkkarissa kehuit että hybridi toyotalla pääsee paljon pienemmällä kulutuksella ja sen jälkeen olen vain todennut että nykyiset eCVT on kaukana niistä turhaan huutavista cvt laatikoista.
 
Kevythybridi on sellainen jolla ei voi ajaa pelkällä sähköllä
Yleisesti kevythybridiä käytetään kun puhutaan hybridistä jota ei voi tankata sähköllä vaan kaikki energia tulee polttomoottorista. Näitä Toyotalla on vaikka esim Corollalla voikin ajaa useita satoja metrejä sähköllä. Sopivissa nopeuksissa ja loivissa alamäissä hyvin pitkästikin.
 
:hmm:

UPEA BMW lämmittää kabiinin sähköllä lämpöiseksi. Lämpeää muuten aika monta kertaa ripeämmin kuin webastolla tuhnuttaminen.
UPEA BMW sallii kabiinin lämmittämisen sähköllä vaikka auto ei olisi latausjohdossa kiinni. Ainoa rajoittava tekijä akuston varaustaso.
UPEA BMW mahdollistaa akuston varaustilan "säilyttämisen" tai ajonaikaisen lataamisen 10% portaissa välillä 20 -> 100%. Esimerkiksi juurikin töistä lähtöä varten.

-Nämä kaikki ominaisuudet siis jo 1st gen BMW plugarissa ihan naurettavan pienikokoisella akustolla (9,2kwh brutto - 7,4kwh netto). Uudemmissa vieläkin monipuolisempia mahdollisuuksia, kuten aiemmin mainittu sähköakustolla moottoriöljyjen esilämmittäminen.

Tuossa on ainakin kaksi aivan lyömätöntä ominaisuutta. Ominaisuuksia jotka vuosi sitten 1. plugariautoa hankkiessani kuvittelin olevan itsestäänselvyyksiä plugareissa, mutta itseasiassa ovatkin melko harvassa.

Pelkästään em. ominaisuuksien vuoksi näyttää vahvasti siltä, että seuraavakin plugari tulee olemaan bemarilta :)

bmw 225xe ensimmäisen polven phev:n akun brutto oli 7,6kWh
 
Yleisesti kevythybridiä käytetään kun puhutaan hybridistä jota ei voi tankata sähköllä vaan kaikki energia tulee polttomoottorista. Näitä Toyotalla on vaikka esim Corollalla voikin ajaa useita satoja metrejä sähköllä. Sopivissa nopeuksissa ja loivissa alamäissä hyvin pitkästikin.
Väärin :facepalm:


Kevythybridi (MHEV)
Kevythybridi on täyshybridin “pikkuveli”, sillä siinä on polttomoottorin lisäksi pieni ajoakku ja sähkömoottori. Kevythybridi on hieman täyshybridiä tehottomampi, sillä kevythybridin teho on yleensä n. 10 kW, mikä ei mahdollista täyshybridin tavoin pelkällä sähköllä ajamista. Kevythybridistä on käytetty usein lyhennettä MHEV.

Toyotan hybrillä voi ajaa monta kilometriä pelkällä sähköllä, yaris menee kesällä noin 4km ja talvellakin menee pari kilometriä ellei pakkasta ole joku - 25c, vaikka olisi loivaa ylämäkeäkin kaupunki ajossa.
 
Yleisesti kevythybridiä käytetään kun puhutaan hybridistä jota ei voi tankata sähköllä vaan kaikki energia tulee polttomoottorista. Näitä Toyotalla on vaikka esim Corollalla voikin ajaa useita satoja metrejä sähköllä. Sopivissa nopeuksissa ja loivissa alamäissä hyvin pitkästikin.

Oikea Toyotan lanseerama markkinointitermi on ”itselataava” hybridi, joka saa monet raivon partaalle. ”Ai teillä tarvii vielä laittaa johdon nokkaan, meilläpä osaakin ladata itse” :D

Toyotan hybridi /Hybrid Synergy Drive (”itselataava”) on mielestäni se alkuperäinen hybridi. Se, minkä Prius esitteli joskus 90-luvulla, ja joka on sittemmin kehittynyt jo 5. versioon. Eli pelkkä hybridi ja siinä ei ole mitään kevyttä. Sen jälkeen on tullut nämä MHEV:t ja ladattavat PHEV:t.
 
Siis se webasto on niissä vakiona ihan perusmalleissakin. Tuo d6 oli siis d5 johon vaan lisättiin perusksiin sähkömoottori ja akku. Oli tavallaan ihan loogista jättää ne sähkövastukset lisäämättä.
D6 Volvoissa on sähkövastukset. Uudemmissa ei käsittääkseni ole...
 
Volvon long range -lataushybridit lämpenevät sähköllä, eikä niissä ole webastoa.

Aiemmat T6/T8 n. 10kwh akulla eli vm21 ja vanhemmat lämpenevät hieman (2kw?) sähköllä ajettaessa. Webasto hoitaa lämityksen auton ollessa paikallaan tai ajossa, kun tarve on suurempi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 409
Viestejä
4 490 244
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom