Vähän lisää kokemuksia Kia Optima PHEV SW:stä.
Päivittäiset alle 10km matkat talvella kylmäkäynnistettynä näyttää nostavan kulutuksen 9l/100km tuntumaan kaupungissa vaikka auto liikkuukin sähkön voimalla. Bensakone jauhaa reilulla tyhjäkäynnillä lämmintä ohjaamoon. Tämä on pettymys ja yllätys itselle kun testien tyhjän akun kulutuksen perusteella olisi odottanut jotain 7l kulutusta. Heti kun on pitempi matka kyseessä kulutus menee alle 6l/100km jos ajetaan sähköllä. Lisäksi muutaman kerran +2-5 asteessa on kulutus jäänyt normaalin 9l sijaan 6l tuntumaan, mutta ei näytä liittyvän suoraan lämpötilaan vaan on jotain mystisempää.
Lisäksi 2,5v vanhassa autossa meni 12v akku eikä tietysti kuulu kuin 2v takuuseen eli meni omasta kukkarosta. Toivottavasti oli nyt vaan pitkän myynnissä seisomisen syytä eikä ominaisuus. Akku ei ottanut enää virtaa sisään eikä oireillut mitenkään aiemmin. Optimassa on automatiikka mikä lataa 12v akkua tarvittaessa kun ladataan ajoakkua, mutta ei siis tässä tapauksessa auttanut, mutta ehkä akku oli vaan hajoamassa.
Muutenhan auto on edelleen mukava eikä mitään muita ongelmia. Ajovalojakin saivat säädettyä ylemmäs huollossa niin näkee paremmin. Toki nyt jos ostaisin autoa niin ehkä kallistuisin todennäköisemmin GTE Passatin puoleen jos löytäisi version mihin saa pidemmän takuun. Enyaq 80 olisi tietysti vielä parempi, mutta katsotaan 4-5v päästä sitten sähköautoa jos hinnat olisi vähän alempana.
Lisäyksenä tankkauksista mitattuna 1241km kulutus on 7,1l ja aina on ajoakussa ollut virtaa. Tuota kulutusta laskee yksi pidempi reissu missä kulutus laski sähköllä ajettuna alle 6l.
Sanot, että aina on ajoakussa ollut virtaa, ja että ajoit vain yhden pidemmän reissun. Pienelle kulutukselle otollisista lähtökohdista huolimatta kulutuksesi on Spritmonitorin heikoimman 1,5 prosentin tasoa. Nyt on pakko kysyä, oletko vielä kertaakaan avannut latausluukkua (ja ladannut akun täyteen)?
Ilman sähköverkosta lataamista tuo Kia häviää Toyotan itselataaville kulutuksessa, mutta lataamalla Kia on pihimpi (jos ei ole poikkeuksellisen paljon useamman sadan kilometrin reissuja).
Spritmonitorin histogrammin mukaan 33/69, eli lähes puolet, on ajanut 1,9-3,3 l/100 km -kulutuksella. Bensalla ajavat nostavat keskiarvoa, mikä on 3,62.
Liitin mukaan näytteen tutun Optima PHEV SW:stä, jolla olen ajanut ja ollut kyydissä. Kymmenen asteen pakkasessa kulutus Hki-Espoo (~12 km) täydellä akulla oli noin 1-2 l/100 km. Polttomoottori tuotti vain lämpöä. Keskikulutus on ollut 1,88 l/100 km 83 tkm matkalla. Tämän takia en voi käsittää 6-9 litran lukemia.
Kannattaa ladata sitä ajoakkua ihan päivittäin ja opetella käyttämään eri ajotiloja, eli esim. sähkön painotus lyhyellä rangen kattamalla matkalla tai pidemmällä matkalla sähkön säästäminen taajaman hitaaseen ajoon kohteessa, jottei alkumatkasta tärvää sähköä isolla tiellä jne. Pientä parannusta voit saada säätämällä lämpöpyynnin maks. +21 C, ajamalla nopeusrajoitusten mukaan ja opettelemalla pyytämään jalalla sellaisia tehoja, mihin ajoakku kussakin lämpötilassa kykenee (mittaristosta voi mahdollisesti saada apuja).
Jos ylläolevista ei ollut apua, auto/akku ei ole kunnossa. Paljonko on mittarissa?
Edit. Ajoakku on saattanut päästä liian tyhjäksi pitkän myynnin aikana. Sisäinen resistanssi kasvaa, eikä akusta saa enää kunnolla tehoja/energiaa ulos. Jos vinkeistä ei ollut apua, niin käy koeajamassa vastaavaa autoa. Jos ja kun se menee huomattavasti pienemmällä kuin omasi, hoida oman autosi ajoakku takuun tai muun kautta kuntoon.