- Liittynyt
- 30.10.2016
- Viestejä
- 2 105
Taitaa mennä kuumille kiville nuo wifi-pistorasiat tällä hetkellä, ihan sattuneesta syystä. Tällainen löytyy omasta takaa, ollut jo yli vuoden ja 3500kWh verran käytössä: Nedis Wi-Fi pistorasia SmartLife IP44
Kun siihen pistorasian ja latausjohdon väliin lisätään lisätään kulutusmittari, tai mikä tahansa sovite, niin sen sovitteen pitää olla samalla virrankestolla kuin itse pistorasiakin on.Hybridiauton latausta harrastetaan kotona, ihan perus pistorasiasta suko kaapelilla, onkos jotain hyvää kulutusmittaria millä katsoa paljon auton lataus vie kuukausitasolla? Saako siihe pistorasian ja kaapelin väliin laittaa kulutusmittarin vai kasvaako palovaara? Kysyn koska sähköasiat ei oikein ole vahvinta alaani.
Tässähän on linkki tuollaiseen. 16A sulake ja kestää sen 3.7kW.Kun siihen pistorasian ja latausjohdon väliin lisätään lisätään kulutusmittari, tai mikä tahansa sovite, niin sen sovitteen pitää olla samalla virrankestolla kuin itse pistorasiakin on.
En ole varma, että onko ne pistorasiaan lisättävät kulutusmittarit 16A virralle mitoitettu. Niihin pitäisi olla leimattuna nimellisvirta jolla niitä saa käyttää. Epäilen että tuommoisia 16A:lle mitoitettuja adapterimittareita ei edes ole olemassa.
Ja sillä ei sitten ole väliä että minkä suuruista virtaa siitä pistorasiasta todellisuudessa otetaan.
Taitaa mennä kuumille kiville nuo wifi-pistorasiat tällä hetkellä, ihan sattuneesta syystä. Tällainen löytyy omasta takaa, ollut jo yli vuoden ja 3500kWh verran käytössä: Nedis Wi-Fi pistorasia SmartLife IP44
Lienee tuo pitkä motari liian kova paikka perus ~50km plugareille. Volvolla ainakin oli jotain 100km wltp plugareja? Niissä hintaa tosin saman verran kuin 70-80kwh akullisissa sähköissä eli täysin järjetön tuote 99% käyttäjistäMitähän merkkejä ja malleja kannattaisi lähteä plug-in hybrideistä katsomaan, vai onko tämä aivan mahdoton yhtälö?
Tässä speksejä:
Työmatka 36 km suuntaansa, josta 31km moottoritietä.
Mielellään melko iso, esim. farmari
Hintaluokka noin 30k€
Työpaikalla ei latausmahdollisuutta, mutta kotona on. Tähän hintaan ei löydy varmaan sellaista vehjettä, joka kulkisi sähköllä molempiin suuntiin mutta jos toiseen pääsisi?
Passat GTE (2018) ollut nyt vuoden päivät ajossa.Mitähän merkkejä ja malleja kannattaisi lähteä plug-in hybrideistä katsomaan, vai onko tämä aivan mahdoton yhtälö?
Tässä speksejä:
Työmatka 36 km suuntaansa, josta 31km moottoritietä.
Mielellään melko iso, esim. farmari
Hintaluokka noin 30k€
Työpaikalla ei latausmahdollisuutta, mutta kotona on. Tähän hintaan ei löydy varmaan sellaista vehjettä, joka kulkisi sähköllä molempiin suuntiin mutta jos toiseen pääsisi?
Kuten sanottu, haet mahdotonta yhtälöä, kymppi lisää rahaa niin ehkä toteutettavissa...Mitähän merkkejä ja malleja kannattaisi lähteä plug-in hybrideistä katsomaan, vai onko tämä aivan mahdoton yhtälö?
Tässä speksejä:
Työmatka 36 km suuntaansa, josta 31km moottoritietä.
Mielellään melko iso, esim. farmari
Hintaluokka noin 30k€
Työpaikalla ei latausmahdollisuutta, mutta kotona on. Tähän hintaan ei löydy varmaan sellaista vehjettä, joka kulkisi sähköllä molempiin suuntiin mutta jos toiseen pääsisi?
Mulla on työmatka 37 km yhteen suuntaan josta motaria on noin 15km. Plugarina Kia Xceed 2022 joka lupaa täydellä akulla 54km. Nyt kesä ja syksy menty niin että yhden suunnan jälkeen jää noin 10-15km kantamaa jäljelle. Kyllä tuo motari vaan syö valtavasti akkua jos ajelee semmosta lievää ylinopeutta 120km alueella.Mitähän merkkejä ja malleja kannattaisi lähteä plug-in hybrideistä katsomaan, vai onko tämä aivan mahdoton yhtälö?
Tässä speksejä:
Työmatka 36 km suuntaansa, josta 31km moottoritietä.
Mielellään melko iso, esim. farmari
Hintaluokka noin 30k€
Työpaikalla ei latausmahdollisuutta, mutta kotona on. Tähän hintaan ei löydy varmaan sellaista vehjettä, joka kulkisi sähköllä molempiin suuntiin mutta jos toiseen pääsisi?
Niin ja syy lienee se, että niiden tuet on lopetettu/lopetetaan.Muualla plugarien kysyntä on jo laskemassa, koska täyssähköt myy, todennäköisesti plugarien hinta laskee ensi vuonna jo täälläkin.
Tuossahan se ongelman ydin on...Mulla on työmatka 37 km yhteen suuntaan josta motaria on noin 15km. Plugarina Kia Xceed 2022 joka lupaa täydellä akulla 54km. Nyt kesä ja syksy menty niin että yhden suunnan jälkeen jää noin 10-15km kantamaa jäljelle. Kyllä tuo motari vaan syö valtavasti akkua jos ajelee semmosta lievää ylinopeutta 120km alueella.
Aivan mahdoton yhtälö. Et sä nyt vaan sentillä saa euron juustoa.Mitähän merkkejä ja malleja kannattaisi lähteä plug-in hybrideistä katsomaan, vai onko tämä aivan mahdoton yhtälö?
Tässä speksejä:
Työmatka 36 km suuntaansa, josta 31km moottoritietä.
Mielellään melko iso, esim. farmari
Hintaluokka noin 30k€
Työpaikalla ei latausmahdollisuutta, mutta kotona on. Tähän hintaan ei löydy varmaan sellaista vehjettä, joka kulkisi sähköllä molempiin suuntiin mutta jos toiseen pääsisi?
Kesästä asti seurannut Leon sportstourer 1.4 PHEVejä nettiautossa, nyt viime viikkoina näkyy hinta tippuneen jo ~34t paikkeille, pitkään ollut 37-38t pyyntiä. Normaalia kausivaihtelua, vai alkaako hinnat tippua? Tarjontaakin on kyllä nyt paljon enemmän kuin aikaisemmin. Huomaa kyllä minkälaiset yksilöt siellä seisoo kuukaudesta toiseen, varsinkin punaiset ruotsi-autot ja tai bilar99:t mistä kukaan mitään halua ostaa..Muualla plugarien kysyntä on jo laskemassa, koska täyssähköt myy, todennäköisesti plugarien hinta laskee ensi vuonna jo täälläkin.
Mitä vikaa bilar99? Enkä oo siellä töissä tai mitään muutakaan kytköksiä yritykseen. Itse vaan ostanut 2viimistä autoo sieltä, selvästi paremmat hyvitykset vanhaan autoon mitä muualta. Ja rahoitustarjous siellä yleensä hyvä.Kesästä asti seurannut Leon sportstourer 1.4 PHEVejä nettiautossa, nyt viime viikkoina näkyy hinta tippuneen jo ~34t paikkeille, pitkään ollut 37-38t pyyntiä. Normaalia kausivaihtelua, vai alkaako hinnat tippua? Tarjontaakin on kyllä nyt paljon enemmän kuin aikaisemmin. Huomaa kyllä minkälaiset yksilöt siellä seisoo kuukaudesta toiseen, varsinkin punaiset ruotsi-autot ja tai bilar99:t mistä kukaan mitään halua ostaa..
Autot uitettuja, yleensä jotain vanhoja liisaripaskoja. Yleensä palat aika loppu, yleinen nuhjuinen fiilis, karttelee vastuuta maksimit, eivät suostu esim. et auto viedään kuntotarkastukseen ennen kauppoja jne. Perus liimatukkayritys.Mitä vikaa bilar99?
Eiks niitä ny löydy joka kaupasta, siis uitettuja. Liisarit yleensä merkkihuollettu.Autot uitettuja, yleensä jotain vanhoja liisaripaskoja. Yleensä palat aika loppu, yleinen nuhjuinen fiilis, karttelee vastuuta maksimit, eivät suostu esim. et auto viedään kuntotarkastukseen ennen kauppoja jne. Perus liimatukkayritys.
Joo en tiedä millaisin preferenssein täällä ihmiset autokauppaa tekevät, mutta itse ainakin katson läpi hankkimani auton huoltohistoriaa vs. huoltotarvetta, sekä katsastuksesta onko tulossa 2-3kk päästä. Jos noissa on jotain, sanon liimatukalle että kaupat tehdään jahka liike katsastaa auton tai jos autoon on tulossa huolto niin huollattavat sen - vaikka sitten etuajassa.Eiks niitä ny löydy joka kaupasta, siis uitettuja. Liisarit yleensä merkkihuollettu.
Jarrupalojen vaihto ei voi olla kauhee iso asia jos ostaa 25-35k auto, voi myös vaatia, että huolletaa enne kauppoja ja käydää jarrut läpi.
Vastuista en tiedä koska ei ole ollut mitään ongelmia.
Varmasti myös huonoja kokemuksia löytyy kaupasta.
Bilar on nimenomaan tuollainen helposti Saksassa vertautuviin turkkilaisiin häkkitarhoihin. Kiva jos joku helmen sieltä löytää, mutta pari kertaa käynyt siellä potkimassa on autojen yleinen kunto ollut... "juu ei".Ikinä ei ole kaupat kaatuneet em. asioihin, toki en ole ikinä tehnyt kauppaa minkään Tuusulan Sulan kaltaisten "häkkitarha"-autojobbareiden kanssa.
Jos sähköinen huoltokirja niin et edellisen omistajan aikaisista huolloista saa mitään tietoa ulos, koska gdpr.Joo en tiedä millaisin preferenssein täällä ihmiset autokauppaa tekevät, mutta itse ainakin katson läpi hankkimani auton huoltohistoriaa vs. huoltotarvetta, sekä katsastuksesta onko tulossa 2-3kk päästä. Jos noissa on jotain, sanon liimatukalle että kaupat tehdään jahka liike katsastaa auton tai jos autoon on tulossa huolto niin huollattavat sen - vaikka sitten etuajassa.
Ikinä ei ole kaupat kaatuneet em. asioihin, toki en ole ikinä tehnyt kauppaa minkään Tuusulan Sulan kaltaisten "häkkitarha"-autojobbareiden kanssa.
Tuolla ne Oma Audissa ne kaikki edellisen omistajankin huoltojen ajankohdat näkyy. Kilometrit, päivämäärä, paikka jossa huolto on tehty ja oliko huolto vaiko joku muu palvelu. Tarkempaa selostusta sisällöstä ei toki saa, kuten en saa niistäkään huolloista jotka minun omistajuuden aikana on tehty. Marmoritiskiltä toki sitten saa ne tarkermmat tulosteet siitä, mitä on ko. huollossa on tehty yms.Jos sähköinen huoltokirja niin et edellisen omistajan aikaisista huolloista saa mitään tietoa ulos, koska gdpr.
Täältä voi valita vertailuun sopivia autoja ja tulokset tuottaa EPA kulutuksia. EPA vastaa paremmin todellisuutta ainakin omalla kohdalla. Pääsen helposti omalla ajoprofiililla kohtuu selvästi alle EPA kulutuksen, mutta WLTP on vähän jo vaativampaa ajelua, että pääsee. Esim tuossa oma RAV4 plugari on bensalla ajon kulutus lataamatta 38 MPG, eli 6,2 L/100 km. Omalla kohdalla pääsen kyllä alle 6 L/100 km. Tuolla Bemarilla luvataan 28 MPG, eli 8,4 L/100 km. Uskon samalla tavoin, että pääset alle tuon EPA kulutuksen ja se on juurikin luokkaa 8,0 L/100 km.Latasin vuoden aikana hybridiautoa taloyhtiön pistokkeesta noin 2250 kWh. (ja monesta muusta paikasta toki lisää).
Jos auto kuluttaa keskimäärin vaikka 20 kWh / 100km ja ajatellaan että lataushäviöön ja lämmitykseen menee esimerkiksi 6 %, joten auton liikuttamiseen jää 2115 kWh.
Näin ollen tuo energiamäärä tuolla kulutuksella riittäisi noin 10575 km matkaan. Menikö tämä oikein? Ja kun vuodessa kertyy noin 20 000 km ajoa, niin tuohan on todella merkittävä osuus mitä ajaa sähköllä.
Ja silti keskimääräinen kulutus on npin 4l/100km joten ilman sähköä tuo auto veisi yli 8 litraa sadalla. Olenkohan mä ihan metsässä tämän logiikan kanssa...
BMW f30 330e siis kyseessä. 2.0 bensä, 5,5kWh nettoakku.
Pisti silmään tuosta EPA taulukosta, että sähkönkulutus on tuolla Bemarilla 45 kWh/100 millä, eli 28 kWh/100 km. Tuo on sama kuin esim Volvon T8. Niissä on jotain tekemistä vaihteiston kanssa. Laitoin vielä verrokiksi tuon Ford Kugan, joka on samaa tekniikkaa vaihteiston suhteen RAV4 kanssa. Kugaa saa vain FWD mallina ja siinä on näkyvissä pienempiä kulutuksia sitten. Lataamatta 40 mpg, eli 5,9 L/100 km ja sähkönkulutus on 19,9 kWh/100 km.Latasin vuoden aikana hybridiautoa taloyhtiön pistokkeesta noin 2250 kWh. (ja monesta muusta paikasta toki lisää).
Jos auto kuluttaa keskimäärin vaikka 20 kWh / 100km ja ajatellaan että lataushäviöön ja lämmitykseen menee esimerkiksi 6 %, joten auton liikuttamiseen jää 2115 kWh.
Näin ollen tuo energiamäärä tuolla kulutuksella riittäisi noin 10575 km matkaan. Menikö tämä oikein? Ja kun vuodessa kertyy noin 20 000 km ajoa, niin tuohan on todella merkittävä osuus mitä ajaa sähköllä.
Ja silti keskimääräinen kulutus on npin 4l/100km joten ilman sähköä tuo auto veisi yli 8 litraa sadalla. Olenkohan mä ihan metsässä tämän logiikan kanssa...
BMW f30 330e siis kyseessä. 2.0 bensä, 5,5kWh nettoakku.
Mä viemässä autoliikkeestä ostettua käytettyä autoa kuntotarkastukseenAutot uitettuja, yleensä jotain vanhoja liisaripaskoja. Yleensä palat aika loppu, yleinen nuhjuinen fiilis, karttelee vastuuta maksimit, eivät suostu esim. et auto viedään kuntotarkastukseen ennen kauppoja jne. Perus liimatukkayritys.
Uusiako sitten pitäisi?Mä viemässä autoliikkeestä ostettua käytettyä autoa kuntotarkastukseen
Mä ymmärrän kuntotarkastukset yksityisten välisessä kaupassa, liikkeellä on kuitenkin virhevastuu...Uusiako sitten pitäisi?
Joo, mutta millä se virhe tulee esiin ajoissa? Mulla oli joku sakatakuu ja ennen loppumista vein tarkastettavaksi.Mä ymmärrän kuntotarkastukset yksityisten välisessä kaupassa, liikkeellä on kuitenkin virhevastuu...
Käytetty auto on käytetty auto, niihin tulee aina enemmin tai myöhemmin korjattavaa...Joo, mutta millä se virhe tulee esiin ajoissa? Mulla oli joku sakatakuu ja ennen loppumista vein tarkastettavaksi.
100€ ja saat tietää about kaikki mikä autossa on kunnossa tai ei. Mielestäni aika halpa hinta. Toki jos ostaa jotain 500€ autoja asia voi olla toisin. Varsinkin liimatukkaliikkeet harvemmin virhevastuutaan kantaa kauhean hyvällä menestyksellä.Mä viemässä autoliikkeestä ostettua käytettyä autoa kuntotarkastukseen
Kuten sanottu, haet mahdotonta yhtälöä, kymppi lisää rahaa niin ehkä toteutettavissa...
Miten niin mahdoton yhtälö? Kyllähän 30ke saa jo plugarin jolla ajaa 36km sähköllä ja vähän päällekin.Aivan mahdoton yhtälö. Et sä nyt vaan sentillä saa euron juustoa.
Sen mitä tässä autoliikkeitä kiertänyt niin pahin liimatukkaliike on kamux, rintajuoppo...100€ ja saat tietää about kaikki mikä autossa on kunnossa tai ei. Mielestäni aika halpa hinta. Toki jos ostaa jotain 500€ autoja asia voi olla toisin. Varsinkin liimatukkaliikkeet harvemmin virhevastuutaan kantaa kauhean hyvällä menestyksellä.
Talvella motarilla 36km SUUNTAANSA, kylmästä lähtö toisessa päässäMiten niin mahdoton yhtälö? Kyllähän 30ke saa jo plugarin jolla ajaa 36km sähköllä ja vähän päällekin.
Tästä olemme täysin samaa mieltä, amen.Sen mitä tässä autoliikkeitä kiertänyt niin pahin liimatukkaliike on kamux, rintajuoppo...
Kysyjälle riitti sekin että pääsee yhteen suuntaan. Esim. mainitut Optima tai Passat GTE menee kyllä etenkin jos ei ole pakko vetää motaria 110km/h lasissa.Talvella motarilla 36km SUUNTAANSA, kylmästä lähtö toisessa päässä
Niin, eli olet samaa mieltä että kannattaa virhevastuun tai takuun aikana saada selville että saa myyjän ongelmitta mukaan kustannuksiin? Sakatakuu kattoi sellaisenkin ongelman mitä ei olisi oikeasti tarvinnut kattaa. Eli Bemarin led valo kalibroitiin näyttämään ylemmäs.Käytetty auto on käytetty auto, niihin tulee aina enemmin tai myöhemmin korjattavaa...
Oho, laitettiin piuhan päähän mihin meni 10min. Tuollaisesta palvelusta kannattaa maksaa...Niin, eli olet samaa mieltä että kannattaa virhevastuun tai takuun aikana saada selville että saa myyjän ongelmitta mukaan kustannuksiin? Sakatakuu kattoi sellaisenkin ongelman mitä ei olisi oikeasti tarvinnut kattaa. Eli Bemarin led valo kalibroitiin näyttämään ylemmäs.
Passat GTE ei mene motarilla 36km sähköllä. Voin kokemuksesta sen kertoa. Parhailla kesäkeleillä sai valuteltua 42km työmatkan sähköllä jossa 10km matka 100km/h rajoitus ja muuten käytännössä 80 kokoajan.Kysyjälle riitti sekin että pääsee yhteen suuntaan. Esim. mainitut Optima tai Passat GTE menee kyllä etenkin jos ei ole pakko vetää motaria 110km/h lasissa.
Mitä luulet, oliko halpaa Laakkosella? Mikä sun ongelma on?Oho, laitettiin piuhan päähän mihin meni 10min. Tuollaisesta palvelusta kannattaa maksaa...
Kuten sanottu, kymmenistä autoista yhtä on pitänyt "virhevastuun" piikkiin korjata ja senkin huomasin heti koeajolla. Itse en ainakaan maksa/osta yhtäkään liikkeen "takuuta"
Ei mulla ole ongelmaa, sulla taitaa olla luetun ymmärtämisessä?Mitä luulet, oliko halpaa Laakkosella? Mikä sun ongelma on?
Ja tuo oli vain esimerkki, et vastannut kysymykseen.
Joo, ei se mene jos haluaa väkisin ajaa rajoituksen mukaan. 120km/h syö akkua todella härskisti.Passat GTE ei mene motarilla 36km sähköllä. Voin kokemuksesta sen kertoa. Parhailla kesäkeleillä sai valuteltua 42km työmatkan sähköllä jossa 10km matka 100km/h rajoitus ja muuten käytännössä 80 kokoajan.
Niin tämä on se pointti. Eli jos kerran on se virhevastuu, niin eikö se ole melko mukavaa saada se virhe tietoon sen vastuun aikana? Tämä ja vain tämä on se mitä ajan takaa. Se, että liikkeellä on virhevastuu ei tuo sitä virhettä vielä ESIIN asiakkaalle.Mä ymmärrän kuntotarkastukset yksityisten välisessä kaupassa, liikkeellä on kuitenkin virhevastuu...
Näähän nyt oikeesti ihan myyjäkohtasia. Ihan sama missä liikkeessä asioit jos sattuu semmoinen myyjä joka hoitaa kaikenpäin persettä.Sen mitä tässä autoliikkeitä kiertänyt niin pahin liimatukkaliike on kamux, rintajuoppo...
Vaihto+, autoverkkokauppa toiminut esimerkiksi erinomaisesti, vaihto+ liike soitteli vielä vuoden jälkeen perään että haluasivat ostaa Hybridi Yariksen takaisin kovemmalla hinnalla mitä itse maksoin....
Toki kymmeniä autoja ollut tässä +25v aikana ja yhtä on "virhevastuun" piikkiin pitänyt korjata jonka mainitsin heti koeajon jälkeen. Muuten ei ole tarvinnut vikoja korjailla kun ei osta mitään 100-150tkm ajettuja linttoja ja jos pysyy vielä VAG-konsernista erossa niin mahdollisuudet kasvaa 90%.
huippulukemat. Turku-kotka-turku välillä vei Countryman toiseen suuntaan 6,63l/100km (mid mode) ja toiseen 7,45l/100km (green mode)Puhetta ollut, että mitä se plugari kuluttaa, jos ei lataa. Sattui sopiva pätkä ajoa ja sähkö loppui jo 50 km ennen tuota pätkää. Keskinopeus sopivasti n 80 km, eli vastaa hyvin normaalia tietä, ilman motaria. Ei tämä RAV 4 plugari kyllä poikkea oikeestaan yhtään siitä entisestä RAV4 hybridistä. Pari desiä ehkä voisi olla maksimissaan enemmän. Kohtuu pitkää pätkää kyllä plugarilla menee moottori sammuksissa, eli ajaessa lataa ja sitten purkaa pidempään, kuin entinen hybridi.
129,6 km pätkä ajosta hybriditilassa, kun sähköt ajettu akusta sitä ennen pois.
Tohon matkaan BMW / Mercedes niin alkaa hanuri kestää nimim. E320cdi-mesellä yhdeltä istumalta Suomussalmelta Lohjalle 699 km, kerran pysähdyin bussipysäkille pikakuselle. Nykyisin ittellä ja vaimolla Kia, niin ei noilla oikeesti jaksa ajaa tommosia matkoja niin ettei puutuis perse tms.Työmatka on vaihtumassa melko totiseen 1000 km / suunta moottoritietä repäisyyn kuukausittain. Onkos tällaisesta plugarista mitää hyötyä tuollaisessa ajossa? Hanuri tuskin kovin montaa tuntia kestää putkeen joten laturilla varmaan on mahdollista käydä matkan varrella.
Optima, Kuga, C5 aircrossi, Passat voisi sopia budjettiin. Vuosimalli noin 19-20.