Keskustelua hybridiautoista

Oho, laitettiin piuhan päähän mihin meni 10min. Tuollaisesta palvelusta kannattaa maksaa...

Kuten sanottu, kymmenistä autoista yhtä on pitänyt "virhevastuun" piikkiin korjata ja senkin huomasin heti koeajolla. Itse en ainakaan maksa/osta yhtäkään liikkeen "takuuta"
Mitä luulet, oliko halpaa Laakkosella? Mikä sun ongelma on?

Ja tuo oli vain esimerkki, et vastannut kysymykseen.
 
Mitä luulet, oliko halpaa Laakkosella? Mikä sun ongelma on?

Ja tuo oli vain esimerkki, et vastannut kysymykseen.
Ei mulla ole ongelmaa, sulla taitaa olla luetun ymmärtämisessä?

Mähän sanoin että senkus maksat "takuista" jos haluat. Edelleen suurin merkitys on sillä että liikkeillä on suomessa virhevastuu ja silti käytetty auto on aina riski.
 
Tuli 3 kuukautta täyteen kun range ennuste näyttänyt jokaisen latauksen jälkeen tuota näyttämän limittiä, eli näyttää 95 km. Pisin pätkä, mitä olen saanut ajettua ennenkuin lukema alkanut vähentyä on ollut 5,6 km. Eli sen olisi pitänyt näyttää 100 km lukemaa. Joku hipsutteleva voi jopa päästäkin noihin, mutta omalla kohdalla ei kyllä onnistu. 60 rajoituksen ylitys takaa, ettei tuo toteudu. Melkein alkanut herätä epäilys, että auto luulee, että ajelen sillä ilmoitetulla keskinopeudella koko matkan, eli 50-60 km/h haarukkaan mene omat ajot järjestään keskinopeudella. No sillä kyllä pääsisi sen 100 km.
Takana on 45 000 km ja 2 vuotta. Eilen myös putosi kulutus siihen viralliseen WLTP lukemaan, jonka Trafi ilmoittaa olevan 0,9 L/100 km. Tuntuu että omalla kohdalla on plugari täyttänyt sen mitä odotinkin.
 

Liitteet

  • AEC13776-5FC8-4003-9A34-FD892CB896C2.png
    AEC13776-5FC8-4003-9A34-FD892CB896C2.png
    384,9 KB · Luettu: 58
  • 4F23EDBD-3B85-4896-95FD-7118DD5A898B.png
    4F23EDBD-3B85-4896-95FD-7118DD5A898B.png
    361 KB · Luettu: 57
Passat GTE ei mene motarilla 36km sähköllä. Voin kokemuksesta sen kertoa. Parhailla kesäkeleillä sai valuteltua 42km työmatkan sähköllä jossa 10km matka 100km/h rajoitus ja muuten käytännössä 80 kokoajan.
Joo, ei se mene jos haluaa väkisin ajaa rajoituksen mukaan. 120km/h syö akkua todella härskisti.

Mutta kyllä @eddye Passatillakin puolet työmatkastaan pääsisi sähköllä jos käyttää sitä järkevästi, eli moottoritiellä hybridi-moodi päälle ja jättää akkuun virtaa vielä paluumatkallekin. Johonkin 2-2,5l/100km keskikulutukseen pääsee helposti talvellakin tuollaisella ajolla.

Plugarillahan ei missään tapauksessa kannata ajaa akkua tyhjäksi menomatkalla jos tietää että määränpäässä ei pysty lataamaan.
 
Mä ymmärrän kuntotarkastukset yksityisten välisessä kaupassa, liikkeellä on kuitenkin virhevastuu...
Niin tämä on se pointti. Eli jos kerran on se virhevastuu, niin eikö se ole melko mukavaa saada se virhe tietoon sen vastuun aikana? Tämä ja vain tämä on se mitä ajan takaa. Se, että liikkeellä on virhevastuu ei tuo sitä virhettä vielä ESIIN asiakkaalle.
Toisin sanoen, virhevastuu ja kuntotarkastus nyt on vähän eri asioita.
 
Kattelin nettiautoa ja mielestäni Passat GTE hinnat tullu ylöspäin? Itsellä siis 2017 ajettu 86t km. Mahdollisesti myös myynnissä jos jotain kiinnostaa..
 
Sen mitä tässä autoliikkeitä kiertänyt niin pahin liimatukkaliike on kamux, rintajuoppo...

Vaihto+, autoverkkokauppa toiminut esimerkiksi erinomaisesti, vaihto+ liike soitteli vielä vuoden jälkeen perään että haluasivat ostaa Hybridi Yariksen takaisin kovemmalla hinnalla mitä itse maksoin....

Toki kymmeniä autoja ollut tässä +25v aikana ja yhtä on "virhevastuun" piikkiin pitänyt korjata jonka mainitsin heti koeajon jälkeen. Muuten ei ole tarvinnut vikoja korjailla kun ei osta mitään 100-150tkm ajettuja linttoja ja jos pysyy vielä VAG-konsernista erossa niin mahdollisuudet kasvaa 90%.

Näähän nyt oikeesti ihan myyjäkohtasia. Ihan sama missä liikkeessä asioit jos sattuu semmoinen myyjä joka hoitaa kaikenpäin persettä.

Edit. Ja Jetulle aiheeseen niin hinnat on noussut vuoden aikana kun uusien saatavuus heikompaa.
 
Puhetta ollut, että mitä se plugari kuluttaa, jos ei lataa. Sattui sopiva pätkä ajoa ja sähkö loppui jo 50 km ennen tuota pätkää. Keskinopeus sopivasti n 80 km, eli vastaa hyvin normaalia tietä, ilman motaria. Ei tämä RAV 4 plugari kyllä poikkea oikeestaan yhtään siitä entisestä RAV4 hybridistä. Pari desiä ehkä voisi olla maksimissaan enemmän. Kohtuu pitkää pätkää kyllä plugarilla menee moottori sammuksissa, eli ajaessa lataa ja sitten purkaa pidempään, kuin entinen hybridi.
129,6 km pätkä ajosta hybriditilassa, kun sähköt ajettu akusta sitä ennen pois.
 

Liitteet

  • BD8A17DD-9045-43CE-B97C-1CA47B0510DF.png
    BD8A17DD-9045-43CE-B97C-1CA47B0510DF.png
    403,6 KB · Luettu: 197
  • 780893D2-37BD-4FE7-A1D1-E8FE5229A9FC.png
    780893D2-37BD-4FE7-A1D1-E8FE5229A9FC.png
    533,1 KB · Luettu: 200
Puhetta ollut, että mitä se plugari kuluttaa, jos ei lataa. Sattui sopiva pätkä ajoa ja sähkö loppui jo 50 km ennen tuota pätkää. Keskinopeus sopivasti n 80 km, eli vastaa hyvin normaalia tietä, ilman motaria. Ei tämä RAV 4 plugari kyllä poikkea oikeestaan yhtään siitä entisestä RAV4 hybridistä. Pari desiä ehkä voisi olla maksimissaan enemmän. Kohtuu pitkää pätkää kyllä plugarilla menee moottori sammuksissa, eli ajaessa lataa ja sitten purkaa pidempään, kuin entinen hybridi.
129,6 km pätkä ajosta hybriditilassa, kun sähköt ajettu akusta sitä ennen pois.

huippulukemat. Turku-kotka-turku välillä vei Countryman toiseen suuntaan 6,63l/100km (mid mode) ja toiseen 7,45l/100km (green mode)
 
Työmatka on vaihtumassa melko totiseen 1000 km / suunta moottoritietä repäisyyn kuukausittain. Onkos tällaisesta plugarista mitää hyötyä tuollaisessa ajossa? Hanuri tuskin kovin montaa tuntia kestää putkeen joten laturilla varmaan on mahdollista käydä matkan varrella.

Optima, Kuga, C5 aircrossi, Passat voisi sopia budjettiin. Vuosimalli noin 19-20.
 
Työmatka on vaihtumassa melko totiseen 1000 km / suunta moottoritietä repäisyyn kuukausittain. Onkos tällaisesta plugarista mitää hyötyä tuollaisessa ajossa? Hanuri tuskin kovin montaa tuntia kestää putkeen joten laturilla varmaan on mahdollista käydä matkan varrella.

Optima, Kuga, C5 aircrossi, Passat voisi sopia budjettiin. Vuosimalli noin 19-20.

Tohon matkaan BMW / Mercedes niin alkaa hanuri kestää nimim. E320cdi-mesellä yhdeltä istumalta Suomussalmelta Lohjalle 699 km, kerran pysähdyin bussipysäkille pikakuselle. Nykyisin ittellä ja vaimolla Kia, niin ei noilla oikeesti jaksa ajaa tommosia matkoja niin ettei puutuis perse tms.
 
Tohon matkaan BMW / Mercedes niin alkaa hanuri kestää nimim. E320cdi-mesellä yhdeltä istumalta Suomussalmelta Lohjalle 699 km, kerran pysähdyin bussipysäkille pikakuselle. Nykyisin ittellä ja vaimolla Kia, niin ei noilla oikeesti jaksa ajaa tommosia matkoja niin ettei puutuis perse tms.
Aika kova veto kyllä tuollainen siivu. Löytyy jo Mersu millä tuota tekisi mukavasti mutta dieseliä se hörppii reilusti joten edullisempaa vaihtoehtoa haen.
 
Työmatka on vaihtumassa melko totiseen 1000 km / suunta moottoritietä repäisyyn kuukausittain. Onkos tällaisesta plugarista mitää hyötyä tuollaisessa ajossa? Hanuri tuskin kovin montaa tuntia kestää putkeen joten laturilla varmaan on mahdollista käydä matkan varrella.
Tuolle matkalle plugari ei ole edullisin vaihtoehto. Et juuri saa sähkön hyötyjä, mutta maksat kummankin voimalinjan aiheuttamat kustannukset.

Halvemman pään plugareita latailet 2h, ja akullisella ajat motaria ehkä reilu 20km. Kalliimman pään pikalatauksella varustetut plugarit on jo täyssähkön hinnoissa.
 
Eikös plugari lähtökohtaisesti ja lähes poikkeuksetta kuluta sähkön loputtua enemmän polttoainetta kuin vastaava perinteinen polttis. Ainakin taajaman ulkopuolella. Tuollaiseen 1000km matkaan luulisi olevan siis aika huono vaihtoehto.
 
Eikös plugari lähtökohtaisesti ja lähes poikkeuksetta kuluta sähkön loputtua enemmän polttoainetta kuin vastaava perinteinen polttis. Ainakin taajaman ulkopuolella. Tuollaiseen 1000km matkaan luulisi olevan siis aika huono vaihtoehto.

Jos plugari on tehty fiksusti niin ei, silloin se on akku tyhjänä kuten normaali hybridiauto, ja pystyy keräämään energiaa talteen myös maantieajossa sekä rullaamaan paremmin kuin perus polttis. Esim. jos ajetaan aina sähkömoottorilla ja polttis on vain aggregaatti kuten esim. Ampera ja Outlander, tai sitten jos voimansiirron toisessa päässä on sekä sähkömoottori että polttis, kuten esim. Passat GTE tai Toyota/Lexus hybridit ja plugarit.

Mutta sitten on niitäkin plugareita jotka toimii perus polttiksen tavoin akun loputtua, nämä on tehty lähinnä päästörajoitteiden alitusmielessä tai lisäämään huipputehoja suorituskykyisiin autoihin.

Mutta aiheeseen palatakseni niin ei missään nimessä plugaria millekään pitkille reissumatkoille, siihen se diesel on kuningas, ja täyssähkö hyvä kakkonen. Plugari kannattaa vain silloin jos ajot on säännöllisesti rangen sisällä.
 
Kiitoksia vastauksista. Tuo plugari tuli mieleen kun YouTubesta katselin koeajovideoita ja monessa kehuttiin että jopa moottoritiellä päästää johonkin 4l/100km kulutuksiin. Nuo oli pääsääntöisesti varmaankin lyhyitä pätkiä milloin akun varaustaso vain kokoajan laskee ja siitä vedetty arvioon johtopäätös että ei kuluta paljoa.

Ehkä se pitää sitten sen perinteisen tonnin pommin ja täyssähkön välillä arvuutella järkevintä ratkaisua.
 
On kyllä hölmöä, että plug-in hybrideille ei tehdä tyhjän akun WLTP-testejä ilmeisesti ollenkaan. Jää siis tosiaan arvailun ja kolmansien osapuolien testien varaan tuo tieto, että paljonko plugari vie vaikkapa 100 km/h nopeudessa tyhjällä akulla.

Ilmeisesti hieman alhaisempaan kulutukseen noilla plugareilla tosiaan päästään jopa moottoritienopeuksilla. Olen jotenkin ajatellut, että tyhjällä akulla plug-in hybridin akun ja muiden komponenttien ylimääräinen paino (vrt. kevythybridin kevyempään akkuun ja komponentteihin) kumoaa energian talteenoton hyödyn moottoritienopeuksissa.

Voihan tuo plugari olla silloin ihan varteenotettava vaihtoehto dieselille, jos tuon 2000km kuukausittaisen pätkän lisäksi tulee paljon lyhyttä, plugarille sopivaa ajoa, ja kotona on latausmahdollisuus.
 
Järkevästi tehty plugari ei kyllä (akku tyhjänä) maantieajossa kuluta vastaavaa polttomoottoriautoa enemmän, eikä motarillakaan vaan ero tulee nimenomaan (nykivässä) taajama-ajossa. Näin omien kokemuksieni mukaan 2,1tn painoisesta plugarista, jolla tuli ajeltua myös useiden satojen kilometrien siirtymiä.

Esimerkiksi Herttoniemi -> Hanko -> Herttoniemi, eestaas jotain 270km. Akku loppui käytännössä stadin ytimen jälkeen. Ees-taas kulutus reilusti alle 7L/100km ja autolla tosiaan painoa 2,1tn sekä xDrive neliveto eli ymmärtääkseni kokoajan nelivetoinen, ei vain "takapään sutiessa". Hybridisysteemi kerää liike-energiaa ihan mukavasti, lisäksi "coasting" toiminto irroittaa voimansiirron ja moottorin toisistaan ja auto liukuu todella pitkiä matkoja omalla painollaan.

Voi tietysti olla, että joiden karvalakkihybridien kuten GTE Passatit ja vastaavat, hybridijärjestelmien toiminta poikkeaa huomattavasti.
 
Ajoneuvon painon vaikutus kulutukseen ei ole merkittävä, pl. tilanteet joissa massaa joudutaan toistuvasti hidastamaan jarruilla. Polttoaine kuluu pääasiassa ilmanvastukseen ja moottorin lämpöhäviöihin, ja kumpaankaan näistä paino ei suoraan vaikuta.
Samaten plugari toimii tyhjällä akulla vastaavasti kuin ei-ladattava hybridi, eli talteenottaen jarrutusenergiaa ja käyttäen sitä sopivissa tilanteissa. Eroja järjestelmien optimoinnissa voi toki olla, mutta lähtökohtaisesti näin.

Jostain syystä edelleen kuulee jatkuvasti väitettä, että plugari tyhjällä akulla on kuin perus polttomottoriauto varustettuna kulutusta lisäävällä massalla. Näin asia ei yksinkertaisesti ole.
 
Jostain syystä edelleen kuulee jatkuvasti väitettä, että plugari tyhjällä akulla on kuin perus polttomottoriauto varustettuna kulutusta lisäävällä massalla. Näin asia ei yksinkertaisesti ole.

Moni myös tuntuu sekoittavan kevythybridin ja perinteisen hybridin käsitteet. Perinteisessä eli onko se nyt sitten itselataava/perus/täyshybridi vai mikä, on kuitenkin aina se korkeajänniteakku joka mahdollistaa laajamittaisen energian talteenoton ja kertaluokkaa pienemmät polttoainekulut, ja sillä voit ajaa pelkällä sähköllä muutenkin kuin starttimoottorin voimin.
 
Aika kova veto kyllä tuollainen siivu. Löytyy jo Mersu millä tuota tekisi mukavasti mutta dieseliä se hörppii reilusti joten edullisempaa vaihtoehtoa haen.

Jos plugin-hybridiä haet tuota varten, niin katso silloin että siinä on myös se DC-pikalatausliitin. Auton AC-laturilla ei tauoilla lataa kyllä yhtään mitään hyödyllistä määrää. En osaa sanoa onko plugin-hybridistä noin pitkälle matkalle mitään rahallista hyötyä, jos sitä vertaa hyvään dieselmoottoriin. Veljeltä olen kuullut, että ainakin esim. 5-sarjan BMW:n dieseleillä pääsisi matka-ajossa jonnekin 5 litran kieppeille per sata kilometriä?
 
Moni myös tuntuu sekoittavan kevythybridin ja perinteisen hybridin käsitteet. Perinteisessä eli onko se nyt sitten itselataava/perus/täyshybridi vai mikä, on kuitenkin aina se korkeajänniteakku joka mahdollistaa laajamittaisen energian talteenoton ja kertaluokkaa pienemmät polttoainekulut, ja sillä voit ajaa pelkällä sähköllä muutenkin kuin starttimoottorin voimin.

MHEV eli Mild Hybrid EV ja PHEV eli Plugin Hybrid. Suomeksi kevythybridi ja plugin-hybridi. "Hybridi" yleisesti, minun ymmärtääkseni, tarkoittaa mitä tahansa useita energiamuotoja (maakaasu, vety, sähkö, polttoaineet jne.) käyttäviä ajoneuvoja.
 
MHEV eli Mild Hybrid EV ja PHEV eli Plugin Hybrid. Suomeksi kevythybridi ja plugin-hybridi. "Hybridi" yleisesti, minun ymmärtääkseni, tarkoittaa mitä tahansa useita energiamuotoja (maakaasu, vety, sähkö, polttoaineet jne.) käyttäviä ajoneuvoja.

Tuossa välissä on myös HEV.

Pelkkä "hybridi" voi tarkoittaa kontekstista riippuen myös lataushybridiä jos puhutaan vaikkapa kotilatausmahdollisuuksista, mutta en ole kyllä koskaan kuullut kenenkään esimerkiksi puhuvan maakaasua ja bensaa käyttävistä autoista hybrideinä, eikä ne edes kuulu tähän keskusteluunkaan vaan niille on omansa.
 
Tuossa välissä on myös HEV.

Pelkkä "hybridi" voi tarkoittaa kontekstista riippuen myös lataushybridiä jos puhutaan vaikkapa kotilatausmahdollisuuksista, mutta en ole kyllä koskaan kuullut kenenkään esimerkiksi puhuvan maakaasua ja bensaa käyttävistä autoista hybrideinä, eikä ne edes kuulu tähän keskusteluunkaan vaan niille on omansa.
Hybridiä on käytetty yleisesti kaikkia kahta eri polttoainemuotoa käyttävistä ajoneuvoista. Esimerkkinä tuo kaasuhybridi erittäin yleisenä (jopa autovalmistajien käyttämänä).
 
Kiitoksia vastauksista. Tuo plugari tuli mieleen kun YouTubesta katselin koeajovideoita ja monessa kehuttiin että jopa moottoritiellä päästää johonkin 4l/100km kulutuksiin. Nuo oli pääsääntöisesti varmaankin lyhyitä pätkiä milloin akun varaustaso vain kokoajan laskee ja siitä vedetty arvioon johtopäätös että ei kuluta paljoa.

Ehkä se pitää sitten sen perinteisen tonnin pommin ja täyssähkön välillä arvuutella järkevintä ratkaisua.

Katohan Kia Ceed SW plugin jos vajaavetoinen mopo farkku riittää. On halpa ja pitkällä matkalla bensaa taloudellisempi ks. AUTOMMYBIL -youtube-kanavan testit. Toihan menee autobaananopeuksissakin pari litraa bensaversiota vähemmällä. Ja Ceed on "ihan kiva" varsinki hintasekseen, hyvät varusteet Business Premium vaikkakin kunnon stereoita tohon ei saa rahallakaan vs. ei-plugarit. 1,5 T-GDI Mild hybrid menee kyllä meidän Xceedikin 18" rengastuksella 5 litraan pitkässä matkassa ja mummoillen 80 km/h pääsee nelosen tietämillekin 18" CVC7 kitkoilla.
 
Eikös plugari lähtökohtaisesti ja lähes poikkeuksetta kuluta sähkön loputtua enemmän polttoainetta kuin vastaava perinteinen polttis. Ainakin taajaman ulkopuolella. Tuollaiseen 1000km matkaan luulisi olevan siis aika huono vaihtoehto.

No jaa, vaimo kävi GTE:llä heittämässä rontin 1200km reissun Oulussa ja takasin, keskikulutus 4.5l/100km auton mukaan.
 
Voi tietysti olla, että joiden karvalakkihybridien kuten GTE Passatit ja vastaavat, hybridijärjestelmien toiminta poikkeaa huomattavasti.
Mitä meinaa karvalakkihybridi? Ei suoraa sähköistä voimalinjaa vaan sähkömoottori moottorin kyljessä?

Entinen GTE Golffini vei 140km mökkimatkalla täydellä akulla liikenteeseen lähtiessä about 5l/km ja tyhjällä noin 5,5l/100km, Matkasta 80% oli moottoritietä ja siitä suurin osa ajettiin 130 vakkarissa. Tätä edeltänyt 1.4TSI Golf vei käytännössä saman verran, eli oman kokemuksen perusteella varsinkin tehoon suhteutettyna hybridi oli perusmallia taloudellisempi.

Maantievauhdeissa kulutuslukemat alkoikin sitten pidemmillä matkoilla nelosella riippumatta siitä, oliko akku lähtiessä tyhjä vai täysi.
 
Työmatka on vaihtumassa melko totiseen 1000 km / suunta moottoritietä repäisyyn kuukausittain. Onkos tällaisesta plugarista mitää hyötyä tuollaisessa ajossa? Hanuri tuskin kovin montaa tuntia kestää putkeen joten laturilla varmaan on mahdollista käydä matkan varrella.

Optima, Kuga, C5 aircrossi, Passat voisi sopia budjettiin. Vuosimalli noin 19-20.

Ajelen noin 1-2 kertaa kuukaudessa 600km/suunta ja loput pääasiassa keskustan pyöritystä 10-20 km / päivä. Autona Audi Q7 (ei osu budjettiisi), mutta toimii täydellisesti tuollaiseen toimintaan. Dieselillä vetelen pitkät matkat, kulutus pyörii jalan asennosta riippuen 6-7,5L / 100km tietämillä ja keskustan range on ~40km. Varsinaisesti blugarista ei ole mitään hyötyä matka-ajossa, mutta keventää polttoaineen kulutusta hitusen, kun ajalen risteysalueet sähköllä, jolloin dieseliä kuluu käytännössä tasaisessa maantieajossa.

Laittelen auton lataukseen, kun pysähdyn syömään, mutta ei siinä ajassa saa rangea lisää kuin 10-15km mutulla. Toki on siitä hyötyä sitten loppupäässä, kun siirtyy keskusta pyöritykseen ja polttis on pois käytöstä.
 
Aika kova veto kyllä tuollainen siivu. Löytyy jo Mersu millä tuota tekisi mukavasti mutta dieseliä se hörppii reilusti joten edullisempaa vaihtoehtoa haen.

Joskus istunut mk3 mondeon ratissa 800km yhdellä istumalla ja ei tehnyt edes tiukkaa?

Tylsää se on ja eväiden syöminen samalla välttämätöntä, mutta yksin kun oli liikkeellä ja tavoite päästä mahdollisimman nopeasti niin meni se noinkin "työpäivä".
 
Joskus istunut mk3 mondeon ratissa 800km yhdellä istumalla ja ei tehnyt edes tiukkaa?

Tylsää se on ja eväiden syöminen samalla välttämätöntä, mutta yksin kun oli liikkeellä ja tavoite päästä mahdollisimman nopeasti niin meni se noinkin "työpäivä".
Ei mulla ole mitään saumaa vetää tuollaisia siivuja enää nykyään. Pari viikkoa sitten ajoin 650 km pätkän niin vaikka alla oli mersu niin kerran kavin kaffella, kerran kusella ja kerran syömässä. Sellaisen 45 min olisi teoriassa ehtinyt autoa latailemaan ilman että se vaikuttaa matka aikaan mutta ehkä se on liian lyhyt aika.
 
Tohon matkaan BMW / Mercedes niin alkaa hanuri kestää nimim. E320cdi-mesellä yhdeltä istumalta Suomussalmelta Lohjalle 699 km, kerran pysähdyin bussipysäkille pikakuselle. Nykyisin ittellä ja vaimolla Kia, niin ei noilla oikeesti jaksa ajaa tommosia matkoja niin ettei puutuis perse tms.
Varmaan oli orto-istuimet, sillä oma ahteri on puutunut mersun vakiopenkeissä vartissa a, b, c, e, gla ja glk-malleissa.
 
Ajelen noin 1-2 kertaa kuukaudessa 600km/suunta ja loput pääasiassa keskustan pyöritystä 10-20 km / päivä. Autona Audi Q7 (ei osu budjettiisi), mutta toimii täydellisesti tuollaiseen toimintaan. Dieselillä vetelen pitkät matkat, kulutus pyörii jalan asennosta riippuen 6-7,5L / 100km tietämillä ja keskustan range on ~40km. Varsinaisesti blugarista ei ole mitään hyötyä matka-ajossa, mutta keventää polttoaineen kulutusta hitusen, kun ajalen risteysalueet sähköllä, jolloin dieseliä kuluu käytännössä tasaisessa maantieajossa.

Laittelen auton lataukseen, kun pysähdyn syömään, mutta ei siinä ajassa saa rangea lisää kuin 10-15km mutulla. Toki on siitä hyötyä sitten loppupäässä, kun siirtyy keskusta pyöritykseen ja polttis on pois käytöstä.
Nykyinen Mersu GL vie matkaa rauhallisestikkin ajaessa melkein 9l/100km ja normaali reippaasti ajaessa yli 9l/100km. Tuo Q7 taitaa ilman hybridiäkin viedä vähemmän mutta kelpais kyllä tuollainen kulutus. Kakkosautossa A6 3.0tdi q on kulutus tuota luokkaa mutta se on jo aika pieni laite.
 
Nykyinen Mersu GL vie matkaa rauhallisestikkin ajaessa melkein 9l/100km ja normaali reippaasti ajaessa yli 9l/100km. Tuo Q7 taitaa ilman hybridiäkin viedä vähemmän mutta kelpais kyllä tuollainen kulutus. Kakkosautossa A6 3.0tdi q on kulutus tuota luokkaa mutta se on jo aika pieni laite.
Onko sulla tarve kuskata 6 matkustajaa tai 2000l kuormaa, vai miten A6 tuntuu pieneltä laitteelta? Kuulostaa erikoiselta, että kyselet täällä edullisen kulkineen perään ja samaan hengenvetoon toteat A6:n olevan turhan pieni auto.
 
Onko sulla tarve kuskata 6 matkustajaa tai 2000l kuormaa, vai miten A6 tuntuu pieneltä laitteelta? Kuulostaa erikoiselta, että kyselet täällä edullisen kulkineen perään ja samaan hengenvetoon toteat A6:n olevan turhan pieni auto.
Alunperin tarve on ollut 4x4, maavaraa, 2 aikuista, 2 lasta, tuplarattaat ja iso koira. Työmatka oli 35 km ja diesel maksoi 1,2€/l. On tuolla n. 3000kg venettäkin kuljeteltu mutta se ei ollut vaaatimuksena. Tarkoitin että on A6 tuohon nähden aika pieni esim. tuplarattaat ja koira on mahdoton yhdistelmä. Vetomassakin taitaa olla 1500kg pienempi. Koira mahtuu juuri ja juuri istumaan pää kiinni katossa. Lisäksi tietty maavara olematon ja takalukoton quattro ei ihan samaa tasoa keski/takalukollisen 4maticin kanssa.

Neliveto ja maavaran tarve poistuu kun muutamme. Rattaita ei tarvitse enää kuskata mutta koira edelleen istuu takaluukussa. Lisäksi tuo extra 2000km moottoritietä kuukaudessa ja dieselin hinta +2€/l tekee GL:stä vähemmän houkuttelevan vaihtoehdon. Jos asumis ja työkuvioit pysyisi samana niin pitäisin nuo molemmat mutta nyt vaihtuu asuinmaakin ja on älyttömän hintaista yrittää saada näitä rekisteriin siellä.
 
Viimeksi muokattu:
Näin huonoselkäisenä Audin sport-penkki toimii täydellisesti minulla. Kuulemma Volvon jakkarat myös hyvät. Mersua ei enää ikinä tule.
 
Näin huonoselkäisenä Audin sport-penkki toimii täydellisesti minulla. Kuulemma Volvon jakkarat myös hyvät. Mersua ei enää ikinä tule.
Samaa mieltä. Volvon penkit parhaat omalle selälle&ahterille. Audin penkit myös hyvät. Minin sporttijakkarat myös ihan ok.
 
Mulle tuli duunissa mahdollisuus autoetuun ja Audin plugari Q3 mahtuis just budjettiin. Onko täällä ihmisillä kokemuksia kyseisestä menopelistä tai ehdotuksia parempaan vaihtoehtoon? Noin 50k€ auto menee vielä autoedun sisään
 
Mulle tuli duunissa mahdollisuus autoetuun ja Audin plugari Q3 mahtuis just budjettiin. Onko täällä ihmisillä kokemuksia kyseisestä menopelistä tai ehdotuksia parempaan vaihtoehtoon? Noin 50k€ auto menee vielä autoedun sisään
Riippuu ajoprofiilista ja siitä miksi plugari kiinnostaa. Jos toiveissa on ajella enimmäkseen sähköllä niin ottaisin suoraan täyssähkön. Jos sellainen ei passaa niin tsekkaisin MB GLA:n, jossa on parempi range ja aika hyvät latausominaisuudet.
 
Riippuu ajoprofiilista ja siitä miksi plugari kiinnostaa. Jos toiveissa on ajella enimmäkseen sähköllä niin ottaisin suoraan täyssähkön. Jos sellainen ei passaa niin tsekkaisin MB GLA:n, jossa on parempi range ja aika hyvät latausominaisuudet.
Omaa ajoa ei tule kun ihan maksimissaan 15000km ja työajoa vielä vähemmän. Vaimo jumpittelee täyssähköä vastaan, itse olisin kallistunut sen puolelle. Ajot tosiaan painottuvat niin, että plugarin sähköllä hoidetaan varmaan 90% ajoista. Ehkä kerran kuukaudessa tai harvemmin tulee semmoinen 300km edes-takas reissu.
 
Liisarin kohdalla ylläpidon ja ajamisen kustannuserot eivät liene niin oleellisia kuin omistusautoilussa, mutta kyllähän tuo kuulostaisi sähköautolle ihanteelliselta ajoprofiililta. Toisaalta myös plugarille, mutta jos se ei ole oleellisesti halvempi niin itse ottaisin sähköauton. Oletan, että jossain pystyt kuitenkin lataamaan kun plugarin sähköajon hyötyjä tavoittelet.
 
Onko etu täysi- vai käyttö-? Eli kuka maksaa tankkaamisen ja lataamisen. Ja onko firmalla esimerkiksi jotain täyssähköön kannustavia alennuksia ja bonuksia siinä kuukausimaksussa, koska useilla on joilla koittavat ohjata sähkökantaan kaikkia autoedun saajia. Aika monta muuttujaa kyllä jotta suorilta heittää vaihtoehtoja
 
Mulle tuli duunissa mahdollisuus autoetuun ja Audin plugari Q3 mahtuis just budjettiin. Onko täällä ihmisillä kokemuksia kyseisestä menopelistä tai ehdotuksia parempaan vaihtoehtoon? Noin 50k€ auto menee vielä autoedun sisään

Jos maantiellä ajat ota kuulosuojaimet mukaan leasing sopimukseen. Tilojen puolesta minulle olisi Q3 riittänyt mutta se susilauma joka ulisi takarenkaista auton sisään ei kiitos!
Ei tämä Q5 myöskään mikään maailman paras tuon osalta ole mutta huomattavasti hiljaisempi.
 
Liisarin kohdalla ylläpidon ja ajamisen kustannuserot eivät liene niin oleellisia kuin omistusautoilussa, mutta kyllähän tuo kuulostaisi sähköautolle ihanteelliselta ajoprofiililta. Toisaalta myös plugarille, mutta jos se ei ole oleellisesti halvempi niin itse ottaisin sähköauton. Oletan, että jossain pystyt kuitenkin lataamaan kun plugarin sähköajon hyötyjä tavoittelet.
Lataus onnistuu kotona juu. Ja vaimo pystyy lataamaan myös, jos toimistolle täytyy vääntäytyä. Itsellä niin lyhyt matka töihin ettei autolla tule sinne liikuttua

Onko etu täysi- vai käyttö-? Eli kuka maksaa tankkaamisen ja lataamisen. Ja onko firmalla esimerkiksi jotain täyssähköön kannustavia alennuksia ja bonuksia siinä kuukausimaksussa, koska useilla on joilla koittavat ohjata sähkökantaan kaikkia autoedun saajia. Aika monta muuttujaa kyllä jotta suorilta heittää vaihtoehtoja
Käyttöetu. Mä en itsekään tiedä kaikkia yksityiskohtia vielä, kun vasta viikko sitten kehityskeskustelussa sain asiasta kuulla, että job level nostettiin moiselle tasolle. Kyselyt on menossa, että onko tosiaan jotain kannustimia sähkön suuntaan vai ei
 
Vastataas tohon puheseen 1000km reissuihin plugarilla. Täällä kokemusta 50k€ "karvalakki" Passatin plugarista jolla siis voi manuaalisesti vaihtaa ajotilan täyssähköisen tai hybriditilan välillä. Jos ajetaan 1000km satsi niin sillon ei ajeta sillä täyssähköllä akkua tyhjäksi vaan ajetaan hybridi tilassa jossa auton sähköinen range "ei tipu nollaan" ja auto käyttää kevyessä rullauskuormassa akkua ja bensaa sitten kun ajotilanne sitä vaatii ja lataileekin alamäissä pitäen nopeuden tasaisena ja jarrutuksissa. Latailee bensamoottoria käyttäen myös jonnin verran. Kulutus tällöin siinä 5.5l sadalle kilometrille tuntumassa. En tiedä miten se on "huono tilanne" tai että "diesel on pitkällä matkalla kingi". Ihan hyvän pieni kulutuslukema kuitenkin isolle autolle.

Tietysti parasta on hybrid passatille suhata vaan sitä n. 25-35km matkaa pelkällä sähköllä - sillon bensankulutus on nolla.
 
Vastataas tohon puheseen 1000km reissuihin plugarilla. Täällä kokemusta 50k€ "karvalakki" Passatin plugarista jolla siis voi manuaalisesti vaihtaa ajotilan täyssähköisen tai hybriditilan välillä. Jos ajetaan 1000km satsi niin sillon ei ajeta sillä täyssähköllä akkua tyhjäksi vaan ajetaan hybridi tilassa jossa auton sähköinen range "ei tipu nollaan" ja auto käyttää kevyessä rullauskuormassa akkua ja bensaa sitten kun ajotilanne sitä vaatii ja lataileekin alamäissä pitäen nopeuden tasaisena ja jarrutuksissa. Latailee bensamoottoria käyttäen myös jonnin verran. Kulutus tällöin siinä 5.5l sadalle kilometrille tuntumassa. En tiedä miten se on "huono tilanne" tai että "diesel on pitkällä matkalla kingi". Ihan hyvän pieni kulutuslukema kuitenkin isolle autolle.

Tietysti parasta on hybrid passatille suhata vaan sitä n. 25-35km matkaa pelkällä sähköllä - sillon bensankulutus on nolla.
Tuollainen kulutus jos moottoritiellä toteutuu niin minun käytössä tuo voisi olla hyvä vaihtoehto. Käytettynä paljon tarjolla joten huomattavasti täyssähkö edullisempi hankkia. Lisäksi tietty pasuunan edut käytännöllisyydessa. Luotettavuus varmaan aika 50/60.
 
Itsellä muutama viikko takana E 300de mersun diesel hybridillä. Pääosa ajoista on tässä kotinurkkia pelkällä akulla ajoa ja muutamat pidemmät reissut tullut tehtyä. Tosiaan parhaan hyödyn akusta saa kun ajelee navin kanssa hybridi moodissa jolloin auto itse päättelee missä kannattaa akkua käyttää. Käytännössä käyttää akun pääosin alku ja loppumatkan hitailla pätkillä ja matkan aikana kevyemmässä rullauksessa. Viikonloppuna tuli 200km reissu tehtyä, josta pelkällä akulla kilsoja kertyi 54km ja dieselin kulutus 4,2l/100km. Pelkällä sähköllä maantieajoa pääsee sellaiset 35km eli hybridi moodi tosiaan pidentää reilusti sähköllä ajettua matkaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom