Keskustelua hybridiautoista

Olisiko täällä kokemuksia ja tietoa seuraavaan pohdintaan?

Ajatuksissa vaihtaa seuraavaksi phev vaikka ehkä kilsojen pohjalta perinteinen bensamalli olisi vielä kannattavampi. Vaihtoehdoiksi 30-35ke luokassa on rajautumassa farkkuna Passat GTE, KIA Optima tai Seat Leon.

Optimassa kiinnostaa halvin hinta, kattavin varustelu, hiljaisuus, pitkä takuu ja ehkä pisin sähkökantama. Huonoa on taas polttomoottorin käyttö jäähdytykseen/lämmitykseen sekä todennäköisesti tarve talvisin käyttää kahta piuhaa ellei asennuta webastoa mitä vähemmän käytetyissä näkyy.

Passatissa on taas tilavin kontti, tehokkain käytännössä, VW:n hyvä ajettavuus, järkevä yhdellä piuhalla lataus/jäähdytys/lämmitys etänä ja parhaat valot jos adaptiivinen versio osuu kohdalle. Huonoa suhteessa kallein muihin nähden kun miettii ikää/kilsoja.

Leonin kohdalla saisi uusimman konseptin jossa käsittääkseni Passatin hyviä puolia, mutta on toki pienempi kuin muut ja käytännössä kallein.

Onko kokemusta onko Optima näistä se hiljaisin ja saako talvilämmityksen ajon aikana webastolla hoidettua? Onko Optiman 2017-2020 vuosimalleissa merkittäviä eroja? 360 kamera on tainnut tulla vasta 2019.

Mistä erottaa onko Passat jo sitä uusinta generaatiota missä tuli vähän isompi akku? Tuo kai julkaistiin 2019 vuosimalliin, mutta keulan faceliftiä olen nähnyt 2018 vuosimallin autoissa mielestäni.

Onko jotain muuta oleellista mitä näiden autojen kesken on syytä huomioida?

Niin ja se unohtui, että paljonko näiden käytettyjen hinnoissa on nyt kriiseistä johtuvaa ilmaa? Ei ole tullut seurattua hintojen kehitystä. Hintahaarukkaan osuvat vuosimallit Optimat 2018-2019, Passatit 2017-2019, Leonit 2021.

2018 Passattiin tuli pieniä parannuksia, näkyvimpänä isompi navigaattori.
Isompi akku tuli 2020 malleihin, ja se näkyy hinnoissa.

Optimaan tuli pieniä parannuksia 2019, mutta oli mielestäni aika vähäisiä, eron huomaa keulasta.

Tasan kaksi vuotta sitten alle 50tkm ajettujen (ja huollettujen) 2018 mallien halvimmat hinnat pyöri 28-31t€ luokassa. Optimassa aina paljon varusteita. Passatin kanssa piti katsoa tarkemmin.
En huomannut eroa hiljaisuudessa. Muilta osin omat huomiot oli kuten sinullakin.

Optimassa takakontti ei ole akun takia tasainen toisin kuin Passatissa. Passat oli mukavampi ajettava.
 
Tasan kaksi vuotta sitten alle 50tkm ajettujen (ja huollettujen) 2018 mallien halvimmat hinnat pyöri 28-31t€ luokassa. Optimassa aina paljon varusteita. Passatin kanssa piti katsoa tarkemmin.

Kiitos kommenteista!
Hintaan on siis 4-6t€ tullut lisää jos nyt etsii vastaavia 2v vanhoja ja 50tkm ajettuja. Pyynnit noista 2018 malleista on edelleen tuolla sinun tasolla, mutta kilometrejä on 70tkm. Huono ajankohta siis vaihtaa autoa kun vanhastakaan ei nyt enää saa korkeampaa hyvitystä kun on niin vanha. Täytyy tuo Optima käydä koeajamassa kun se on testaamatta.
 
Huolenpitosopimus on taikasana näissä, tai sitten paksu lompakko, koska takuu on lyhyt.

Tarkoitus ottaa huolenpitosopimus ja ne mitä olen katsonut, niin Veho tarjoaa 2 vuoden takuun päälle.

Ei juuri noista malleista mutta C:stä on vuoden verran. Vaihdoin dieselistä hybridiin kun käyttövoimavero alkoi korpeamaan. Samalla tosin menetettiin hiukan tilaa ja neliveto kun ei 4maticia noihin vanhempiin saa ja uudempiin olisi saanut latoa taalaa tiskiin hiukan turhan paljon.

Eli -16 -mallinen "välimallin hybridi". Välimalli siis siinä mielessä että vähän on päälleliimattua tuo hybridi vielä noissa - akku vie säilytystilat, latausluukun kestävyys on mallia wc-pöntön kansi jne. Omassa on vielä onnistuttu jättämään etäpalveluihin tarvittava palikkakin pois varusteista joten mm. etälämmitystä ei ole tarjolla. Jälkimmäinen vaivaa lähinnä noita alkusarjan autoja, vm 16 loppuvuoden autoissakin jo toimii.

Autohan nyt on mukava ajaa joskin pieniä nykäyksiä saattaa joskus esiintyä ja vaihteisto on ainakin Comfort-asennolla ajoittain melko hidas. Akku on pienehkö mutta kokemuksen mukaan kannattaa pitää latingissa niin polttoaineen kulutus on huomattavasti maltillisempi, kuten kaikissa hybrideissä.

Takuu on tosiaan lyhyt mutta lähdin tässä empiirisesti toteamaan että tarvitaanko paksua lompakkoa - vielä ei ainakaan *KOP KOP* ole tarvetta ollut. Mittautin autosta akkukapasiteetin ennen kauppojen tekemistä ja se ei vielä reilut 5v vanhana osoittanut juurikaan väsymisen merkkejä. Auto kävi tuolloin huollossa eikä ole pyydellyt vielä uutta huoltoa. Näin ollen käyttökulut ovat olleet polttoainetta, sähköä ja kertaluokkaa halvempi autovero kuin isossa dieselnelivedossa.

Siihen nyt on jo henkisesti valmistauduttu että välttämättä urheiluhenki ei riitä pitämään tuota kovin montaa vuotta - tähän asti kokemukset on kyllä olleet hyviä.

Kiva kuulla. Itsellä tosiaan hakusessa plugin-hybridi tietyillä spekseillä (sedan/coupe, 2020-2022, alle 75tkm ajettu, 40-50 tEur, MB/Volvo/BMW). Noista käynyt koeajamassa V60 (S60 ei ollut mahdollista) ja A 250 EQ Sedan (AMG seteillä). Oli molemmat miellyttäviä, mutta Mersussa mielestäni mittaristot/näytöt/sisätilat paljon miellyttävämmät. Nyt viime viikkoina vähän aktiivisemmin etsiskellyt A Sedanista netistä tietoja ja arvosteluja. Vaikuttaa olevan ihan kiva pikku sedan, kun kattoo sellaisen yksilön missä hyvät varustelut. Muutamia C plugin-hybridejä 2020 on myös tullut vastaan netissä speksit täyttäen, niin nekin vähän harkinnassa. Itselle tuollainen 30-50km (talvella varmaan tuota luokkaa, 67km WLTP A Sedanissa) kantomatka sähköllä riittää päivittäisiin ajoihin vallan fantsusti.

Nyt selvittelen vähän mitä olisi BMW:llä tarjolla (300- ja 500-sarjan plugin hybridejä) josko löytyisi jotain mieltä houkuttelevaa Peltimeijerin Ruostelootien tarjonnasta. Tekee kipeää autokuume
:eek:
 
Optimassa kiinnostaa halvin hinta, kattavin varustelu, hiljaisuus, pitkä takuu ja ehkä pisin sähkökantama. Huonoa on taas polttomoottorin käyttö jäähdytykseen/lämmitykseen sekä todennäköisesti tarve talvisin käyttää kahta piuhaa ellei asennuta webastoa mitä vähemmän käytetyissä näkyy.

Kai Kiassa on kuitenkin sähköllä pyörivä ilmastoinnin kompura eli polttomoottoria tarvitaan vain lämmitykseen, mutta jäähdytystä voi kyllä käyttää sähkoajossa ja sisätilojen esiviilennyskin onnistunee. Kun et tainnut sanoa korimallista mitään niin kannattaa myös huomioida että Optiman kohdalla farkussa on isompi akku kuin sedanissa. Jos tiloista voi yhtään tinkiä (ja kasvattaa vähän budjettia) niin kannattaa tsekata myös 250e mersut.
 
Mitenkäs te muut plugarin omistajat, jos pystytte pääsääntöisesti ajamaan pelkällä sähköllä, käynnistättekö polttomoottoria ollenkaan "huvin" vuoksi jossain vaiheessa? Mulla tällä hetkellä tilanne se, että ajelen käytännössä pelkällä sähköllä. Käynnistän polttomoottorin aika-ajoin ja ajan sen lämpimäksi , ihan vaan sen takia että se kävisi välillä. Saman teen jarruille, rekuperaatio pois päältä niin että jarruille tulisi välillä enemmän käyttöä. Turhaa vai ei, mene ja tiedä.
 
Ainakin jarruja kannattaa sillointällöin vetreytellä tiukalla jareutuksella että saavat liikuntaa. Tuon takia ei tarvii regeniä sammuttaa, tiukassa jarrutuksessa ei generooda.
 
Mitenkäs te muut plugarin omistajat, jos pystytte pääsääntöisesti ajamaan pelkällä sähköllä, käynnistättekö polttomoottoria ollenkaan "huvin" vuoksi jossain vaiheessa? Mulla tällä hetkellä tilanne se, että ajelen käytännössä pelkällä sähköllä. Käynnistän polttomoottorin aika-ajoin ja ajan sen lämpimäksi , ihan vaan sen takia että se kävisi välillä. Saman teen jarruille, rekuperaatio pois päältä niin että jarruille tulisi välillä enemmän käyttöä. Turhaa vai ei, mene ja tiedä.

Countrymanista meni nokat ja hilppeet vaihtoon syöpymien vuoksi kun oli 3v/32tkm ikää. Edellinen omistaja ajellut hybridinä/sähköllä.

Asia paljastui kun tammikuussa oli huolto ja maaliskuussa jo autoon syttyi vikavalot ja huollossa selvisi, että öljyn seassa liikaa kosteutta… Ajoin kuten priusta kun ei ole latausmahdollisuutta kotona.

Suositeltavaa olisi kerta viikkoon ajaa 20-30min polttiksella, jotta öljyt lämpenee ja ylimääräiset bensat ja kondenssivedet haihtuu öljyn seasta.
 
Mitenkäs te muut plugarin omistajat, jos pystytte pääsääntöisesti ajamaan pelkällä sähköllä, käynnistättekö polttomoottoria ollenkaan "huvin" vuoksi jossain vaiheessa? Mulla tällä hetkellä tilanne se, että ajelen käytännössä pelkällä sähköllä. Käynnistän polttomoottorin aika-ajoin ja ajan sen lämpimäksi , ihan vaan sen takia että se kävisi välillä. Saman teen jarruille, rekuperaatio pois päältä niin että jarruille tulisi välillä enemmän käyttöä. Turhaa vai ei, mene ja tiedä.
Ei tee moottorille hyvää jos se ei käy riittävän usein ja vähän ajettuihin hybrideihin tulee koneremontteja pienillä kilometreillä. Sama juttu jarrujen kanssa.
 
Countrymanista meni nokat ja hilppeet vaihtoon syöpymien vuoksi kun oli 3v/32tkm ikää. Edellinen omistaja ajellut hybridinä/sähköllä.

Asia paljastui kun tammikuussa oli huolto ja maaliskuussa jo autoon syttyi vikavalot ja huollossa selvisi, että öljyn seassa liikaa kosteutta… Ajoin kuten priusta kun ei ole latausmahdollisuutta kotona.

Suositeltavaa olisi kerta viikkoon ajaa 20-30min polttiksella, jotta öljyt lämpenee ja ylimääräiset bensat ja kondenssivedet haihtuu öljyn seasta.

Olisikohan tässä syy miksi Octaviassa on öljynvaihtoväli 1v tai 15000 km?
 
Mitenkäs te muut plugarin omistajat, jos pystytte pääsääntöisesti ajamaan pelkällä sähköllä, käynnistättekö polttomoottoria ollenkaan "huvin" vuoksi jossain vaiheessa? Mulla tällä hetkellä tilanne se, että ajelen käytännössä pelkällä sähköllä. Käynnistän polttomoottorin aika-ajoin ja ajan sen lämpimäksi , ihan vaan sen takia että se kävisi välillä. Saman teen jarruille, rekuperaatio pois päältä niin että jarruille tulisi välillä enemmän käyttöä. Turhaa vai ei, mene ja tiedä.
Outlander osaa tehdä tuon polttoainelinjan huollon ihan itsekseenkin, vaikka meidän ajoilla moottori kyllä käy aina välillä, kun sähkörange ei riitä. Ja jarrujakin käyttelee ihan automaattisesti, että ihan samalla lailla ajan, kuin edellistä polttistakin. Renkaanvaihdon yhteydessä tarkistan yleensä kyllä jarrupalojen ja -satuloiden liikkumisen.
 
Mitenkäs te muut plugarin omistajat, jos pystytte pääsääntöisesti ajamaan pelkällä sähköllä, käynnistättekö polttomoottoria ollenkaan "huvin" vuoksi jossain vaiheessa? Mulla tällä hetkellä tilanne se, että ajelen käytännössä pelkällä sähköllä. Käynnistän polttomoottorin aika-ajoin ja ajan sen lämpimäksi , ihan vaan sen takia että se kävisi välillä. Saman teen jarruille, rekuperaatio pois päältä niin että jarruille tulisi välillä enemmän käyttöä. Turhaa vai ei, mene ja tiedä.

Outlanderia ei tule tankattua edes joka kuukausi, mutta myöskään tuo 3kk välein pakotettu bensanpoltto ei omilla ajoilla aktivoidu käyttöön. Kuitenkin ajoprofiilissa on välillä sellaisia 50-60km yhdensuuntaisia moottoritieajon rupeamia että kone käy oikeinkin nätisti niiden aikana kuumaksi. Ei nyt viikottain mutta silloin tällöin. Pätkäajo on myrkkyä juurikin tuon kondension sekä esim. pakoputken syöpymisen vuoksi, joten kannattaa joko ajaa 100% sähköllä tai sitten ihan reilummin kone kuumaksi, ei siltä väliltä.
 
Outlanderia ei tule tankattua edes joka kuukausi, mutta myöskään tuo 3kk välein pakotettu bensanpoltto ei omilla ajoilla aktivoidu käyttöön. Kuitenkin ajoprofiilissa on välillä sellaisia 50-60km yhdensuuntaisia moottoritieajon rupeamia että kone käy oikeinkin nätisti niiden aikana kuumaksi. Ei nyt viikottain mutta silloin tällöin. Pätkäajo on myrkkyä juurikin tuon kondension sekä esim. pakoputken syöpymisen vuoksi, joten kannattaa joko ajaa 100% sähköllä tai sitten ihan reilummin kone kuumaksi, ei siltä väliltä.

Juuri näin!
 
Todennäköisesti. Ei tuo hyvää tee pyörittää bensalla laimennettua öljyä paria vuotta…

Ei varmaankaan. Tuo vuoden vaihtoväli on mielestäni ok. Mutta, tuo 15000 km on vähänkään enemmän ajavalle aika tiheä väli. Mun ajoilla tuo tarkoittaa öljynvaihtoa vajaan vuoden välein. Alkuun kun auton ostin tuli sillä ajettua enemmänkin ja polltiksella pääasiassa. Nyt kuitenkin pärjään pääsääntöisesti sähköllä. Täytyy siis jatkaa samaan malliin, polttis lämpimäksi aika-ajoin ja käyttää jarruja silloin tällöin kunnolla.
 
Ei varmaankaan. Tuo vuoden vaihtoväli on mielestäni ok. Mutta, tuo 15000 km on vähänkään enemmän ajavalle aika tiheä väli. Mun ajoilla tuo tarkoittaa öljynvaihtoa vajaan vuoden välein. Alkuun kun auton ostin tuli sillä ajettua enemmänkin ja polltiksella pääasiassa. Nyt kuitenkin pärjään pääsääntöisesti sähköllä. Täytyy siis jatkaa samaan malliin, polttis lämpimäksi aika-ajoin ja käyttää jarruja silloin tällöin kunnolla.

Edes +20C lämpötilassa 7km/15min työmatkalla ei jäähdytysnesteen lämpötila ehdi nousta käyntilämpötilaan jos ajan akku tyhjänä hybridi-tyylisesti.

Joko- tai ajo lienee parasta, mutta lie ok tyhjällä akulla ajaa moottori lämpöseksi ja sen jälkeen jatkaa hybridi-tyylillä.

Kylmiltään ei kannata tyhjällä akulla ajaa hybridinä, silloin tulee lukemattomia kylmäkäynnistyksiä, jossa jokaisessa rikastettu seos, joka lisää kulutusta,-päästöjä ja - bensaa öljyn sekaan.
 
Kylmiltään ei kannata tyhjällä akulla ajaa hybridinä, silloin tulee lukemattomia kylmäkäynnistyksiä, jossa jokaisessa rikastettu seos, joka lisää kulutusta,-päästöjä ja - bensaa öljyn sekaan.
[/QUOTE]

Ainakaan octaviassa polttis ei sammu ennenkuin se on "jollain tavalla" lämmennyt kun se on ensimmäisen kerran käynnistynyt. Tämän jälkeen se käyttää sähköä aina risteyksestä ja valoista lähtiessä sekä välillä pintakaasulla ajaessa. Viime softa päivityksen jälkeen hybridi ja polttis käyttö muuttui mielestäni aikalailla. Käyttää yllättävän usein sähköä vaikka yrittää pakottaa käyttämään polttista.
 
Kylmiltään ei kannata tyhjällä akulla ajaa hybridinä, silloin tulee lukemattomia kylmäkäynnistyksiä, jossa jokaisessa rikastettu seos, joka lisää kulutusta,-päästöjä ja - bensaa öljyn sekaan.

Ainakaan octaviassa polttis ei sammu ennenkuin se on "jollain tavalla" lämmennyt kun se on ensimmäisen kerran käynnistynyt. Tämän jälkeen se käyttää sähköä aina risteyksestä ja valoista lähtiessä sekä välillä pintakaasulla ajaessa. Viime softa päivityksen jälkeen hybridi ja polttis käyttö muuttui mielestäni aikalailla. Käyttää yllättävän usein sähköä vaikka yrittää pakottaa käyttämään polttista.
[/QUOTE]

Miniin päivitettiin softa, jonka pitäs ajaa polttis lämpöiseksi. Tänäänkin aamulla kun akku loppui, polttis käynnistyi ja liikennevaloihin tulin alle minuutin päästä ja polttis sammui. Sama seuraavat liikennevalot 100m päässä…

Bmw ei vaan hanskaa tuota vaan joutuu sportille laittamaan, jotta polttis käy lämpöiseksi asti.
 
Riittääkö se että lämpötilamittari käy siinä keskivaiheella eli tavoitelämpötilassaan, vai miten kauan pitää siinä pysyä ennen sammuttamista?
 
Mitenkäs te muut plugarin omistajat, jos pystytte pääsääntöisesti ajamaan pelkällä sähköllä, käynnistättekö polttomoottoria ollenkaan "huvin" vuoksi jossain vaiheessa? Mulla tällä hetkellä tilanne se, että ajelen käytännössä pelkällä sähköllä. Käynnistän polttomoottorin aika-ajoin ja ajan sen lämpimäksi , ihan vaan sen takia että se kävisi välillä. Saman teen jarruille, rekuperaatio pois päältä niin että jarruille tulisi välillä enemmän käyttöä. Turhaa vai ei, mene ja tiedä.
Joskus ehkä parin viikon välein saattaa vähän leikityttää ja ajelen esim. salille kone päällä. Eli siis ajan vähän "dynaamisemmin" niinku nuo bemari kuskit puhuu. No tulee siinä moottorista karstat polteltua ja jarrut läpi käytyä.
 
Joskus ehkä parin viikon välein saattaa vähän leikityttää ja ajelen esim. salille kone päällä. Eli siis ajan vähän "dynaamisemmin" niinku nuo bemari kuskit puhuu. No tulee siinä moottorista karstat polteltua ja jarrut läpi käytyä.
Outlanderilla tollainen "dynaaminen" ajelu tuntuu jotenkin niin väärältä. :D Kerran sitä on tullut kokeiltua.
 
Riittääkö se että lämpötilamittari käy siinä keskivaiheella eli tavoitelämpötilassaan, vai miten kauan pitää siinä pysyä ennen sammuttamista?

Siinä vaiheessa kun jäähdytysnesteen lämpömittari on OK, öljyt voivat olla vielä hyvin kylmät, siksi tärkeätä ajaa pidempään.
 
Tulipas mielenkiintoinen kysymys mieleen mihin en nyt mitään varmaan vastausta ole löytänyt. Jos plugin-hybridissä on vain AC latausmahdollisuus (Type 2 liitin), niin pystyykö sitä lataamaan tälläisella "CCS Combo 2" latauspisteellä? Latauspisteen tiedoissa on "CCS 50kW DC Johdon kera".
 
Tulipas mielenkiintoinen kysymys mieleen mihin en nyt mitään varmaan vastausta ole löytänyt. Jos plugin-hybridissä on vain AC latausmahdollisuus (Type 2 liitin), niin pystyykö sitä lataamaan tälläisella "CCS Combo 2" latauspisteellä? Latauspisteen tiedoissa on "CCS 50kW DC Johdon kera".
Ei
 
2018 x5 40e ja ihan hyvin vielä toimii. Akun osalta kaikki ok.

Toki kiinnostaisi se 45e. :)
 
Tutkin ladattavan hybridini akkua obd donglen ja puhelimen avulla, kun range tuntui vähentyneen viime kesästä. Akkuvarauksen ollessa 55% sovellus näytti sovellus akussa olevaksi energiamääräksi 2800Wh -> 100% varauksella noin 5,1kWh. Akun nettokapasiteetti speksien mukaan vajaa 8kWh, eli aika pieni lukema tuo 5,1kWh. Seinästä ladatessa tehonkulutusmittari laturin ja pistokkeen välissä on energiaa tyhjästä täyteen kulunut 6,2kWh, eli sen suhteen linjassa kun huomioi lataushäviön.

Tutkin myös kennotasolla jännitteitä ja lataustasoja, kaikki vajaa 100 kennoa olivat lähellä toisiaan (3,56-3,61V ja 54-56% varaustaso).

Jotenkin ajattelin, että jos akku alkaa hyytymään, niin yleensä syyllinen on jokunen viallinen kenno? Vai onko nyt niin, että joku kenno on hyytynyt ja tästä johtuen akun hallintajärjestelmä rajoittaa myös muihin menevää energiamäärää, että kennot pysyvät tasapainossa?

Akkutakuu on vielä voimassa ja tässä nyt pohdin koska uskaltaisi mennä maahantuojalle tästä reklamoimaan. Numeroiden valossa akun kapasiteetista on jäljellä 65%, mutta jos tässä on jotain heittoa ja marmoripöydän tutkimuksissa saavatkin kapasiteetiksi laskettua vaikka sen 71% (raja 70%), niin siitä tuleekin minulle sitten iso lasku. Viime huollon yhteydessä kun vähän asiasta tiedustelin niin olivat skeptisiä siitä että akku olisi antamassa periksi, kuulma vain pari käynyt tutkimuksissa ja akussa ei todettu vikaa. Liekö vain pelottelua.
 
Viime huollon yhteydessä kun vähän asiasta tiedustelin niin olivat skeptisiä siitä että akku olisi antamassa periksi, kuulma vain pari käynyt tutkimuksissa ja akussa ei todettu vikaa. Liekö vain pelottelua.

Nyrkkisääntönä kaikissa maahantuojan jutuissa jos jostain valittaa "ei ole ikinä sattunut ja vain ekaa kertaa kuullaan aiheesta". Eli kannattaa suhtautua aika skeptisesti noiden sanomisiin. Jos on dataa näyttää itsellä, voivat sitten näyttää miten itse testaa ja katsoo tuota. Yleensä ne kädettömimmät apinat ovat tuolla töissä, joten jos on vähänkin kiinnostunut autoista, niin tietää todennäköisesti enemmän asioiden oikean laidan, kuin summamutikassa varaosia vaihtavat jantterit.
 
Pari kuukautta sitten ostin Volvo XC90 plugarin ja oikein mukava pelihän se on. Vajaa 30 kilsaa pääsee akulla, mikä työmatkaan riittää, kunhan lataa töissä.

Alkanut vaan askarruttaa kuinkahan paljon range yleensä mahtaa talvella tippua ja voiko siihen vaikuttaa kuinka paljon esim esilämmittämällä akustoa?

Appissa näyttäisi olevan joku ilmastointivaihtoehto joka ohjekirjan mukaan myös lämmittää tarvittaessa, mutta en löytänyt tietoa lämmittääkö se myös akkua ja lohkoa?
 
Pari kuukautta sitten ostin Volvo XC90 plugarin ja oikein mukava pelihän se on. Vajaa 30 kilsaa pääsee akulla, mikä työmatkaan riittää, kunhan lataa töissä.

Alkanut vaan askarruttaa kuinkahan paljon range yleensä mahtaa talvella tippua ja voiko siihen vaikuttaa kuinka paljon esim esilämmittämällä akustoa?

Appissa näyttäisi olevan joku ilmastointivaihtoehto joka ohjekirjan mukaan myös lämmittää tarvittaessa, mutta en löytänyt tietoa lämmittääkö se myös akkua ja lohkoa?
Tuo tuottaa lämpöä webastolla eli kylmä vaikuttaa sähkörangeen melko vähän verrattuna sähkölämmitteisiin malleihin. Tai voi toki tulkita niinkin että range on 0 heti kun tarvitaan lämmitystä.
 
Tutkin ladattavan hybridini akkua obd donglen ja puhelimen avulla, kun range tuntui vähentyneen viime kesästä. Akkuvarauksen ollessa 55% sovellus näytti sovellus akussa olevaksi energiamääräksi 2800Wh -> 100% varauksella noin 5,1kWh. Akun nettokapasiteetti speksien mukaan vajaa 8kWh, eli aika pieni lukema tuo 5,1kWh. Seinästä ladatessa tehonkulutusmittari laturin ja pistokkeen välissä on energiaa tyhjästä täyteen kulunut 6,2kWh, eli sen suhteen linjassa kun huomioi lataushäviön.

Tutkin myös kennotasolla jännitteitä ja lataustasoja, kaikki vajaa 100 kennoa olivat lähellä toisiaan (3,56-3,61V ja 54-56% varaustaso).

Jotenkin ajattelin, että jos akku alkaa hyytymään, niin yleensä syyllinen on jokunen viallinen kenno? Vai onko nyt niin, että joku kenno on hyytynyt ja tästä johtuen akun hallintajärjestelmä rajoittaa myös muihin menevää energiamäärää, että kennot pysyvät tasapainossa?

Akkutakuu on vielä voimassa ja tässä nyt pohdin koska uskaltaisi mennä maahantuojalle tästä reklamoimaan. Numeroiden valossa akun kapasiteetista on jäljellä 65%, mutta jos tässä on jotain heittoa ja marmoripöydän tutkimuksissa saavatkin kapasiteetiksi laskettua vaikka sen 71% (raja 70%), niin siitä tuleekin minulle sitten iso lasku. Viime huollon yhteydessä kun vähän asiasta tiedustelin niin olivat skeptisiä siitä että akku olisi antamassa periksi, kuulma vain pari käynyt tutkimuksissa ja akussa ei todettu vikaa. Liekö vain pelottelua.

Minin kanta on, ettei mikään ole vialla tai kulunut ellei auto oma järjestelmä ilmoita virheestä tms.

Pari kuukautta sitten ostin Volvo XC90 plugarin ja oikein mukava pelihän se on. Vajaa 30 kilsaa pääsee akulla, mikä työmatkaan riittää, kunhan lataa töissä.

Alkanut vaan askarruttaa kuinkahan paljon range yleensä mahtaa talvella tippua ja voiko siihen vaikuttaa kuinka paljon esim esilämmittämällä akustoa?

Appissa näyttäisi olevan joku ilmastointivaihtoehto joka ohjekirjan mukaan myös lämmittää tarvittaessa, mutta en löytänyt tietoa lämmittääkö se myös akkua ja lohkoa?

Countryman:n range hyvissä oloissa 30km ja talvella 7-10km, koska hytin lämmitys haukkaa paljon virtaa.

volvossa webasto hoitaa lämmityksen niin tuollaista murhetta ei liene.
 
Pari kuukautta sitten ostin Volvo XC90 plugarin ja oikein mukava pelihän se on. Vajaa 30 kilsaa pääsee akulla, mikä työmatkaan riittää, kunhan lataa töissä.

Alkanut vaan askarruttaa kuinkahan paljon range yleensä mahtaa talvella tippua ja voiko siihen vaikuttaa kuinka paljon esim esilämmittämällä akustoa?

Appissa näyttäisi olevan joku ilmastointivaihtoehto joka ohjekirjan mukaan myös lämmittää tarvittaessa, mutta en löytänyt tietoa lämmittääkö se myös akkua ja lohkoa?
Ei lämmitä akkua eikä lohkoa. Se on tarkoitettu puhtaasti kabiinin lämmitykseen. Range tippuu talvella ehkä 40prossaa kunnon kylmällä. - 5 ja siitä eteenpäin. Moottori myös käynnistyy todella herkästi ja se sit käyttää itsensä lämpimäksi vaikka olisi maksimaalinen sähkö-ajo päällä.
 
Moottori myös käynnistyy todella herkästi ja se sit käyttää itsensä lämpimäksi vaikka olisi maksimaalinen sähkö-ajo päällä.

Mikä on hyvä, sillä mikään plug-in hybridi ei ole sähköauto ja sitä polttomoottoria pitää käyttää.
 
Mikä on hyvä, sillä mikään plug-in hybridi ei ole sähköauto ja sitä polttomoottoria pitää käyttää.

Plugarin ei myös kuulu toimia kuin kevyt hybridi ja polttista käyttää jatkuvasti, kuten Kiat ja Volvot tekee. Jostain syystä tämä ei ole ongelma Vagille.
 
Plugarin ei myös kuulu toimia kuin kevyt hybridi ja polttista käyttää jatkuvasti, kuten Kiat ja Volvot tekee. Jostain syystä tämä ei ole ongelma Vagille.
Hybridi kuin hybridi, sitä moottoria käytetään, jos se polttiksen käynnistyminen häritsee, ostakaa sähköauto.
 
Ei ihan ollut tämä se pointti. Mut ok boomer.
Kevythybridi on sellainen että pelkällä sähköllä ei voi ajaa ollenkaan vaan polttomoottori on aina käynnissä, en usko että volvo ja kian plugarit sellaisia on kun toyotakin menee pelkkänä hybridinä sen 4km pelkällä sähköllä.
 
Pointti tuossa olisi, että polttis kävisi kuumaksi asti, eikä niinkuin Minissä (bmw tekniikka) että polttis käy ehkä minuutin ja sammuu, jolloin rikastetulla polttoaineseoksella voi 7km työmatkan aikana tulla kymmeniä kylmäkäynnistyksiä…
 
kuulostaa aika kehnolta tuo 30 km plugarin toiminta matka.omalla Nirolla on 58km kesät talvet,talvella webasto hoitaa mootorin ja sisätilan lämmityksen.harvoin polttiksella ajelen ollenkaan.
 
Edelleen pointti asiassa on että jos autossa on polttomoottori, sitä kannattaa käyttää ettei tule ongelmia...
Amperoista on jo aika paljon kokemusta. Kerran kuussa on ihan hyvä käyttötiheys polttomoottorille. Silloin toki mielellään kunnolla lämpimäksi ja olen itse käyttänyt hieman pidempään kuin auto haluaisi.
 
Kuinkahan tämä on järjestetty esim harrasteautoissa jotka saattavat olla seisomassa puoli vuotta?
 
Kuinkahan tämä on järjestetty esim harrasteautoissa jotka saattavat olla seisomassa puoli vuotta?

Useimpia ajetaan vaan kesällä? Toki talvellakin on hyvä käyttää lämpimäksi muutaman kerran jos mahdollista.

Kyllä se plugari osaa huomauttaa ja lopulta käynnistää itse polttomoottorin jos ajaa pitkään vaan sähköllä. Kylmäkäynnistykset perus nykyautoissa tuskin ovat suuri haaste jos ei ole jotain -40 (jäätyy jo akutkin) , öljytkin aika ohuita (plugareissa).
 
Kyllä semmoinen pätkäkäyttö, jossa moottori ei koskaan saavuta normaalia käyntilämpötilaa, on myrkkyä varsinkin talvella.

Sen mitä olen tuosta Skodasta katsellut, niin silloin kun moottori käynnistyy ja kuormitusta on päällä (esim. maantieajo 100 km/h) niin moottorin lämmöt kyllä nousevat nopeasti 100 celssiukseen ja pysyvät siellä pidemmän jakson. Luulen että tuolla korkeammalla lämpötilalla haihdutetaan öljyjen sekaan kertyneet kosteudet ja polttoainejäämät.
 
Kyllä semmoinen pätkäkäyttö, jossa moottori ei koskaan saavuta normaalia käyntilämpötilaa, on myrkkyä varsinkin talvella.

Sen mitä olen tuosta Skodasta katsellut, niin silloin kun moottori käynnistyy ja kuormitusta on päällä (esim. maantieajo 100 km/h) niin moottorin lämmöt kyllä nousevat nopeasti 100 celssiukseen ja pysyvät siellä pidemmän jakson. Luulen että tuolla korkeammalla lämpötilalla haihdutetaan öljyjen sekaan kertyneet kosteudet ja polttoainejäämät.
Tuo kuulostaisi ihan loogiselta ratkaisulta vettymisongelmsan.

Sellaisella lyhyellä käytöllähän saa moottorin sisustaa lämmitettyä muutaman kymmenen astetta, mutta kuori on edelleen kylmä, jolloin siellä kuvittelisi aika tehokkaasti kosteuden tiivistyvän lohkon sisäseinämiin.
 
Riittääkö se että lämpötilamittari käy siinä keskivaiheella eli tavoitelämpötilassaan, vai miten kauan pitää siinä pysyä ennen sammuttamista?
Alla Ioniq Hybridin nesteiden lämpötilat reilun 21 kilometrin matkalta. Ulkolämpötila lienee hieman nollan alapuolella. Vajaan vartin ottaa kehätietä, että päästään käyntilämpötilaan. Sitten taas taajamassa, kun mennään pääasiassa sähköllä nopeasti taas lämmöt tippuvat.

Otetaas tämäkin talteen tuolta toiselta alueelta:

Näin lämpiää hybridissä nesteet kevyessä kehätiekurvailussa. Rampeissa tulee käännettyä joskus sporttille, muuten normaalilla. Erityisesti jäähdytysnesteen lämpötila myös laskee nopeasti, jos pääsee ajamaan täyssähköpätkää.
Screenshot_2.jpg
Näin toimii kuormanjako polttomoottorin ja sähkömoottorin välillä sport moodissa kiihdytettäessä. Ei tarvitse mennä kaasupolkimen power alueelle vaan eco-alueen puolessa välissä pysytään. Kaasuvasteen tuntuma on hyvä, kun sähkömoottori kääntyy regenistä avustamaan ja samalla annetaan polttomoottorille lisää tehopyyntöä. Polttikselta tuossakin kiihdytyksessä otettiin vain 27 kw, kun sähkömoottori avusti samanmoisella määrällä. Juuri tämän takia tuollainen atkinsonvaparihybridi pysyy taloudellisena, vaikka sitä vähän polkeekin kaupunkinopeuksissa. Moottoritienopeuksissa kevyestä hidastuksesta tulee jo +20 kw:n regenpiikki, joka on käytettävissä seuraavassa kiihdytyksessä tai kaupunkiajossa sähköllä.

Screenshot.jpg

Tuossa vielä pidemmän maantiepätkän lämpökäyrät. Pakkasta oli 6.1 Helsingissä ~-7 Hämeenlinnassa lähempänä -10. Näin kertoi Foreca.
Screenshot_20220827-150112.jpg

Screenshot_20220827-150019.jpg

Jos kiinnostaa sen hybridin toimintaa seurata, niin perus OBD-Bluetooth palikalla saa momenmoista käppyrää ajon aikana ulos. Androidilla Car Scanner toimi ilmaisenakin, mutta muutamalla rahalla saa piirrettyä näitä käppyröitä paremmin.

Itseni ainakin vakuutti, että korelaiset osaa tuon polttistehon optimoinnin/tasaamisen hybridimoodissa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Viestejä
4 486 107
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom