Tutkin ladattavan hybridini akkua obd donglen ja puhelimen avulla, kun range tuntui vähentyneen viime kesästä. Akkuvarauksen ollessa 55% sovellus näytti sovellus akussa olevaksi energiamääräksi 2800Wh -> 100% varauksella noin 5,1kWh. Akun nettokapasiteetti speksien mukaan vajaa 8kWh, eli aika pieni lukema tuo 5,1kWh. Seinästä ladatessa tehonkulutusmittari laturin ja pistokkeen välissä on energiaa tyhjästä täyteen kulunut 6,2kWh, eli sen suhteen linjassa kun huomioi lataushäviön.
Tutkin myös kennotasolla jännitteitä ja lataustasoja, kaikki vajaa 100 kennoa olivat lähellä toisiaan (3,56-3,61V ja 54-56% varaustaso).
Jotenkin ajattelin, että jos akku alkaa hyytymään, niin yleensä syyllinen on jokunen viallinen kenno? Vai onko nyt niin, että joku kenno on hyytynyt ja tästä johtuen akun hallintajärjestelmä rajoittaa myös muihin menevää energiamäärää, että kennot pysyvät tasapainossa?
Akkutakuu on vielä voimassa ja tässä nyt pohdin koska uskaltaisi mennä maahantuojalle tästä reklamoimaan. Numeroiden valossa akun kapasiteetista on jäljellä 65%, mutta jos tässä on jotain heittoa ja marmoripöydän tutkimuksissa saavatkin kapasiteetiksi laskettua vaikka sen 71% (raja 70%), niin siitä tuleekin minulle sitten iso lasku. Viime huollon yhteydessä kun vähän asiasta tiedustelin niin olivat skeptisiä siitä että akku olisi antamassa periksi, kuulma vain pari käynyt tutkimuksissa ja akussa ei todettu vikaa. Liekö vain pelottelua.