Keskustelua hybridiautoista

Mielenkiintoista tekstiä:


Sisältö varmaan sama kuin tässä webinaarissa?:

"The quantity of metal required to make just one generation of renewable tech units to replace fossil fuels, is much larger than first thought. Current mining production of these metals is not even close to meeting demand. Current reported mineral reserves are also not enough in size. Most concerning is copper as one of the flagged shortfalls. Exploration for more at required volumes will be difficult, with this seminar addressing these issues. "

 
Eikös tämä ole se sama raportti, joka kiersi jo keväällä? Siinähän oli laskettu mukaan joku aivan huima varmuusvarasto uusiutuvalle energialle akuilla toteutettavaksi?
 
Mielenkiintoista tekstiä:


Sisältö varmaan sama kuin tässä webinaarissa?:

"The quantity of metal required to make just one generation of renewable tech units to replace fossil fuels, is much larger than first thought. Current mining production of these metals is not even close to meeting demand. Current reported mineral reserves are also not enough in size. Most concerning is copper as one of the flagged shortfalls. Exploration for more at required volumes will be difficult, with this seminar addressing these issues. "


Näitä tuomiopäivän toitottajia on ollut iät ja ajat. Kaikilla on juurikin se ajatus, että hän tietää jonkun maagisen faktan mitä kukaan muu ei ole tajunnut. :bonk_bonk:
 
Näitä tuomiopäivän toitottajia on ollut iät ja ajat. Kaikilla on juurikin se ajatus, että hän tietää jonkun maagisen faktan mitä kukaan muu ei ole tajunnut. :bonk_bonk:

Aika sen näyttää, toteutuuko liikenteen vihertyminen poliittisen tahdon mukaisesti.
 
Hybridiauton latausta harrastetaan kotona, ihan perus pistorasiasta suko kaapelilla, onkos jotain hyvää kulutusmittaria millä katsoa paljon auton lataus vie kuukausitasolla? Saako siihe pistorasian ja kaapelin väliin laittaa kulutusmittarin vai kasvaako palovaara? Kysyn koska sähköasiat ei oikein ole vahvinta alaani.
 
Hybridiauton latausta harrastetaan kotona, ihan perus pistorasiasta suko kaapelilla, onkos jotain hyvää kulutusmittaria millä katsoa paljon auton lataus vie kuukausitasolla? Saako siihe pistorasian ja kaapelin väliin laittaa kulutusmittarin vai kasvaako palovaara? Kysyn koska sähköasiat ei oikein ole vahvinta alaani.

Kun siihen pistorasian ja latausjohdon väliin lisätään lisätään kulutusmittari, tai mikä tahansa sovite, niin sen sovitteen pitää olla samalla virrankestolla kuin itse pistorasiakin on.

En ole varma, että onko ne pistorasiaan lisättävät kulutusmittarit 16A virralle mitoitettu. Niihin pitäisi olla leimattuna nimellisvirta jolla niitä saa käyttää. Epäilen että tuommoisia 16A:lle mitoitettuja adapterimittareita ei edes ole olemassa.

Ja sillä ei sitten ole väliä että minkä suuruista virtaa siitä pistorasiasta todellisuudessa otetaan.
 
Kun siihen pistorasian ja latausjohdon väliin lisätään lisätään kulutusmittari, tai mikä tahansa sovite, niin sen sovitteen pitää olla samalla virrankestolla kuin itse pistorasiakin on.

En ole varma, että onko ne pistorasiaan lisättävät kulutusmittarit 16A virralle mitoitettu. Niihin pitäisi olla leimattuna nimellisvirta jolla niitä saa käyttää. Epäilen että tuommoisia 16A:lle mitoitettuja adapterimittareita ei edes ole olemassa.

Ja sillä ei sitten ole väliä että minkä suuruista virtaa siitä pistorasiasta todellisuudessa otetaan.

Tässähän on linkki tuollaiseen. 16A sulake ja kestää sen 3.7kW.

Taitaa mennä kuumille kiville nuo wifi-pistorasiat tällä hetkellä, ihan sattuneesta syystä. Tällainen löytyy omasta takaa, ollut jo yli vuoden ja 3500kWh verran käytössä: Nedis Wi-Fi pistorasia SmartLife IP44
 
Mitähän merkkejä ja malleja kannattaisi lähteä plug-in hybrideistä katsomaan, vai onko tämä aivan mahdoton yhtälö?

Tässä speksejä:

Työmatka 36 km suuntaansa, josta 31km moottoritietä.
Mielellään melko iso, esim. farmari
Hintaluokka noin 30k€

Työpaikalla ei latausmahdollisuutta, mutta kotona on. Tähän hintaan ei löydy varmaan sellaista vehjettä, joka kulkisi sähköllä molempiin suuntiin mutta jos toiseen pääsisi?
 
Mitähän merkkejä ja malleja kannattaisi lähteä plug-in hybrideistä katsomaan, vai onko tämä aivan mahdoton yhtälö?

Tässä speksejä:

Työmatka 36 km suuntaansa, josta 31km moottoritietä.
Mielellään melko iso, esim. farmari
Hintaluokka noin 30k€

Työpaikalla ei latausmahdollisuutta, mutta kotona on. Tähän hintaan ei löydy varmaan sellaista vehjettä, joka kulkisi sähköllä molempiin suuntiin mutta jos toiseen pääsisi?
Lienee tuo pitkä motari liian kova paikka perus ~50km plugareille. Volvolla ainakin oli jotain 100km wltp plugareja? Niissä hintaa tosin saman verran kuin 70-80kwh akullisissa sähköissä eli täysin järjetön tuote 99% käyttäjistä
 
Mitähän merkkejä ja malleja kannattaisi lähteä plug-in hybrideistä katsomaan, vai onko tämä aivan mahdoton yhtälö?

Tässä speksejä:

Työmatka 36 km suuntaansa, josta 31km moottoritietä.
Mielellään melko iso, esim. farmari
Hintaluokka noin 30k€

Työpaikalla ei latausmahdollisuutta, mutta kotona on. Tähän hintaan ei löydy varmaan sellaista vehjettä, joka kulkisi sähköllä molempiin suuntiin mutta jos toiseen pääsisi?

Passat GTE (2018) ollut nyt vuoden päivät ajossa.
Työmatka 22km suuntaansa. Kesällä pääsee nippanappa molempiin suuntiin sähköllä, talvella sitten vain toiseen suuntaan. Tuo moottoritieajo kuluttaa sen verran, että varmasti talvella tekee tiukkaa päästä sähköllä edes toiseen suuntaan perille.
 
Mitähän merkkejä ja malleja kannattaisi lähteä plug-in hybrideistä katsomaan, vai onko tämä aivan mahdoton yhtälö?

Tässä speksejä:

Työmatka 36 km suuntaansa, josta 31km moottoritietä.
Mielellään melko iso, esim. farmari
Hintaluokka noin 30k€

Työpaikalla ei latausmahdollisuutta, mutta kotona on. Tähän hintaan ei löydy varmaan sellaista vehjettä, joka kulkisi sähköllä molempiin suuntiin mutta jos toiseen pääsisi?
Kuten sanottu, haet mahdotonta yhtälöä, kymppi lisää rahaa niin ehkä toteutettavissa...
 
Mitähän merkkejä ja malleja kannattaisi lähteä plug-in hybrideistä katsomaan, vai onko tämä aivan mahdoton yhtälö?

Tässä speksejä:

Työmatka 36 km suuntaansa, josta 31km moottoritietä.
Mielellään melko iso, esim. farmari
Hintaluokka noin 30k€

Työpaikalla ei latausmahdollisuutta, mutta kotona on. Tähän hintaan ei löydy varmaan sellaista vehjettä, joka kulkisi sähköllä molempiin suuntiin mutta jos toiseen pääsisi?

Mulla on työmatka 37 km yhteen suuntaan josta motaria on noin 15km. Plugarina Kia Xceed 2022 joka lupaa täydellä akulla 54km. Nyt kesä ja syksy menty niin että yhden suunnan jälkeen jää noin 10-15km kantamaa jäljelle. Kyllä tuo motari vaan syö valtavasti akkua jos ajelee semmosta lievää ylinopeutta 120km alueella.
 
Mitä olette mieltä nuista nykyisistä käytettyjen plugarien markkinoista? Tarvisi ostaa plugari, kun palvelisi ajoprofiilia täydellisesti, mutta 100tkm ajetusta Golffistakin saa maksaa 25k€. Se ei sinäänsä ole ongelma, mutta kuumottaa milloin ja kuinka kovaa nuo hinnat tulee alas. Esim. tuommoisen GTE Golffinki olisi saanut pari vuotta sitten 18 k€:lla
 
Muualla plugarien kysyntä on jo laskemassa, koska täyssähköt myy, todennäköisesti plugarien hinta laskee ensi vuonna jo täälläkin.
 
Mulla on työmatka 37 km yhteen suuntaan josta motaria on noin 15km. Plugarina Kia Xceed 2022 joka lupaa täydellä akulla 54km. Nyt kesä ja syksy menty niin että yhden suunnan jälkeen jää noin 10-15km kantamaa jäljelle. Kyllä tuo motari vaan syö valtavasti akkua jos ajelee semmosta lievää ylinopeutta 120km alueella.

Tuossahan se ongelman ydin on...

Mitähän merkkejä ja malleja kannattaisi lähteä plug-in hybrideistä katsomaan, vai onko tämä aivan mahdoton yhtälö?

Tässä speksejä:

Työmatka 36 km suuntaansa, josta 31km moottoritietä.
Mielellään melko iso, esim. farmari
Hintaluokka noin 30k€

Työpaikalla ei latausmahdollisuutta, mutta kotona on. Tähän hintaan ei löydy varmaan sellaista vehjettä, joka kulkisi sähköllä molempiin suuntiin mutta jos toiseen pääsisi?

Aivan mahdoton yhtälö. Et sä nyt vaan sentillä saa euron juustoa.
 
Motari on siitä kiitollinen ajoympäristö, että siellä voi ongelmitta ajaa myös alle suurimman sallitun...

Edit: Jolloin 36 km työmatka yhteen suuntaan sähköisenä ei ole enää täysi mahdottomuus talvellakaan. Edestakaisin riittäviin tarttee sitten laittaa yli 50 k€.
 
Muualla plugarien kysyntä on jo laskemassa, koska täyssähköt myy, todennäköisesti plugarien hinta laskee ensi vuonna jo täälläkin.

Kesästä asti seurannut Leon sportstourer 1.4 PHEVejä nettiautossa, nyt viime viikkoina näkyy hinta tippuneen jo ~34t paikkeille, pitkään ollut 37-38t pyyntiä. Normaalia kausivaihtelua, vai alkaako hinnat tippua? Tarjontaakin on kyllä nyt paljon enemmän kuin aikaisemmin. Huomaa kyllä minkälaiset yksilöt siellä seisoo kuukaudesta toiseen, varsinkin punaiset ruotsi-autot ja tai bilar99:t mistä kukaan mitään halua ostaa..
 
Kesästä asti seurannut Leon sportstourer 1.4 PHEVejä nettiautossa, nyt viime viikkoina näkyy hinta tippuneen jo ~34t paikkeille, pitkään ollut 37-38t pyyntiä. Normaalia kausivaihtelua, vai alkaako hinnat tippua? Tarjontaakin on kyllä nyt paljon enemmän kuin aikaisemmin. Huomaa kyllä minkälaiset yksilöt siellä seisoo kuukaudesta toiseen, varsinkin punaiset ruotsi-autot ja tai bilar99:t mistä kukaan mitään halua ostaa..
Mitä vikaa bilar99? Enkä oo siellä töissä tai mitään muutakaan kytköksiä yritykseen. Itse vaan ostanut 2viimistä autoo sieltä, selvästi paremmat hyvitykset vanhaan autoon mitä muualta. Ja rahoitustarjous siellä yleensä hyvä.
 
Mitä vikaa bilar99?

Autot uitettuja, yleensä jotain vanhoja liisaripaskoja. Yleensä palat aika loppu, yleinen nuhjuinen fiilis, karttelee vastuuta maksimit, eivät suostu esim. et auto viedään kuntotarkastukseen ennen kauppoja jne. Perus liimatukkayritys.
 
Autot uitettuja, yleensä jotain vanhoja liisaripaskoja. Yleensä palat aika loppu, yleinen nuhjuinen fiilis, karttelee vastuuta maksimit, eivät suostu esim. et auto viedään kuntotarkastukseen ennen kauppoja jne. Perus liimatukkayritys.
Eiks niitä ny löydy joka kaupasta, siis uitettuja. Liisarit yleensä merkkihuollettu.
Jarrupalojen vaihto ei voi olla kauhee iso asia jos ostaa 25-35k auto, voi myös vaatia, että huolletaa enne kauppoja ja käydää jarrut läpi.
Vastuista en tiedä koska ei ole ollut mitään ongelmia.
Varmasti myös huonoja kokemuksia löytyy kaupasta.
 
Eiks niitä ny löydy joka kaupasta, siis uitettuja. Liisarit yleensä merkkihuollettu.
Jarrupalojen vaihto ei voi olla kauhee iso asia jos ostaa 25-35k auto, voi myös vaatia, että huolletaa enne kauppoja ja käydää jarrut läpi.
Vastuista en tiedä koska ei ole ollut mitään ongelmia.
Varmasti myös huonoja kokemuksia löytyy kaupasta.

Joo en tiedä millaisin preferenssein täällä ihmiset autokauppaa tekevät, mutta itse ainakin katson läpi hankkimani auton huoltohistoriaa vs. huoltotarvetta, sekä katsastuksesta onko tulossa 2-3kk päästä. Jos noissa on jotain, sanon liimatukalle että kaupat tehdään jahka liike katsastaa auton tai jos autoon on tulossa huolto niin huollattavat sen - vaikka sitten etuajassa.

Ikinä ei ole kaupat kaatuneet em. asioihin, toki en ole ikinä tehnyt kauppaa minkään Tuusulan Sulan kaltaisten "häkkitarha"-autojobbareiden kanssa.
 
Ikinä ei ole kaupat kaatuneet em. asioihin, toki en ole ikinä tehnyt kauppaa minkään Tuusulan Sulan kaltaisten "häkkitarha"-autojobbareiden kanssa.

Bilar on nimenomaan tuollainen helposti Saksassa vertautuviin turkkilaisiin häkkitarhoihin. Kiva jos joku helmen sieltä löytää, mutta pari kertaa käynyt siellä potkimassa on autojen yleinen kunto ollut... "juu ei".
 
Joo en tiedä millaisin preferenssein täällä ihmiset autokauppaa tekevät, mutta itse ainakin katson läpi hankkimani auton huoltohistoriaa vs. huoltotarvetta, sekä katsastuksesta onko tulossa 2-3kk päästä. Jos noissa on jotain, sanon liimatukalle että kaupat tehdään jahka liike katsastaa auton tai jos autoon on tulossa huolto niin huollattavat sen - vaikka sitten etuajassa.

Ikinä ei ole kaupat kaatuneet em. asioihin, toki en ole ikinä tehnyt kauppaa minkään Tuusulan Sulan kaltaisten "häkkitarha"-autojobbareiden kanssa.
Jos sähköinen huoltokirja niin et edellisen omistajan aikaisista huolloista saa mitään tietoa ulos, koska gdpr.
 
Jos sähköinen huoltokirja niin et edellisen omistajan aikaisista huolloista saa mitään tietoa ulos, koska gdpr.
Tuolla ne Oma Audissa ne kaikki edellisen omistajankin huoltojen ajankohdat näkyy. Kilometrit, päivämäärä, paikka jossa huolto on tehty ja oliko huolto vaiko joku muu palvelu. Tarkempaa selostusta sisällöstä ei toki saa, kuten en saa niistäkään huolloista jotka minun omistajuuden aikana on tehty. Marmoritiskiltä toki sitten saa ne tarkermmat tulosteet siitä, mitä on ko. huollossa on tehty yms.
 
Latasin vuoden aikana hybridiautoa taloyhtiön pistokkeesta noin 2250 kWh. (ja monesta muusta paikasta toki lisää).
Jos auto kuluttaa keskimäärin vaikka 20 kWh / 100km ja ajatellaan että lataushäviöön ja lämmitykseen menee esimerkiksi 6 %, joten auton liikuttamiseen jää 2115 kWh.
Näin ollen tuo energiamäärä tuolla kulutuksella riittäisi noin 10575 km matkaan. Menikö tämä oikein? Ja kun vuodessa kertyy noin 20 000 km ajoa, niin tuohan on todella merkittävä osuus mitä ajaa sähköllä.
Ja silti keskimääräinen kulutus on npin 4l/100km joten ilman sähköä tuo auto veisi yli 8 litraa sadalla. Olenkohan mä ihan metsässä tämän logiikan kanssa...

BMW f30 330e siis kyseessä. 2.0 bensä, 5,5kWh nettoakku.
 
Latasin vuoden aikana hybridiautoa taloyhtiön pistokkeesta noin 2250 kWh. (ja monesta muusta paikasta toki lisää).
Jos auto kuluttaa keskimäärin vaikka 20 kWh / 100km ja ajatellaan että lataushäviöön ja lämmitykseen menee esimerkiksi 6 %, joten auton liikuttamiseen jää 2115 kWh.
Näin ollen tuo energiamäärä tuolla kulutuksella riittäisi noin 10575 km matkaan. Menikö tämä oikein? Ja kun vuodessa kertyy noin 20 000 km ajoa, niin tuohan on todella merkittävä osuus mitä ajaa sähköllä.
Ja silti keskimääräinen kulutus on npin 4l/100km joten ilman sähköä tuo auto veisi yli 8 litraa sadalla. Olenkohan mä ihan metsässä tämän logiikan kanssa...

BMW f30 330e siis kyseessä. 2.0 bensä, 5,5kWh nettoakku.
Täältä voi valita vertailuun sopivia autoja ja tulokset tuottaa EPA kulutuksia. EPA vastaa paremmin todellisuutta ainakin omalla kohdalla. Pääsen helposti omalla ajoprofiililla kohtuu selvästi alle EPA kulutuksen, mutta WLTP on vähän jo vaativampaa ajelua, että pääsee. Esim tuossa oma RAV4 plugari on bensalla ajon kulutus lataamatta 38 MPG, eli 6,2 L/100 km. Omalla kohdalla pääsen kyllä alle 6 L/100 km. Tuolla Bemarilla luvataan 28 MPG, eli 8,4 L/100 km. Uskon samalla tavoin, että pääset alle tuon EPA kulutuksen ja se on juurikin luokkaa 8,0 L/100 km.
Nuo on kyllä hyvin testattuna arvoja tuolla ja tuntuu olevan omalla kohdalla hyvin paikkansa pitäviä. Sähkönkulutus RAV4 plugarilla väitetään olevan 36 kWh/100mi, eli 21,3 kWh/100 km. Tuosta en ole kaukana, kun kumulatiivinen kulutus 2 vuoden ajalta näyttää mittarissa 20,1 kWh/100 km lukemaa.
Eli täältä löytyy laskinta käyttämällä kulutuksia myös lataamatta ja Ranget ym. Personoimalla saa vielä kustannukset laskettua ym. Hyvät sivut omasta mielestä. Kohtuu kattava autokanta, kun oppii käyttämään ja hyväksyy, että joutuu tekemään laskimella muunnoksia joltain osin.

 
Latasin vuoden aikana hybridiautoa taloyhtiön pistokkeesta noin 2250 kWh. (ja monesta muusta paikasta toki lisää).
Jos auto kuluttaa keskimäärin vaikka 20 kWh / 100km ja ajatellaan että lataushäviöön ja lämmitykseen menee esimerkiksi 6 %, joten auton liikuttamiseen jää 2115 kWh.
Näin ollen tuo energiamäärä tuolla kulutuksella riittäisi noin 10575 km matkaan. Menikö tämä oikein? Ja kun vuodessa kertyy noin 20 000 km ajoa, niin tuohan on todella merkittävä osuus mitä ajaa sähköllä.
Ja silti keskimääräinen kulutus on npin 4l/100km joten ilman sähköä tuo auto veisi yli 8 litraa sadalla. Olenkohan mä ihan metsässä tämän logiikan kanssa...

BMW f30 330e siis kyseessä. 2.0 bensä, 5,5kWh nettoakku.
Pisti silmään tuosta EPA taulukosta, että sähkönkulutus on tuolla Bemarilla 45 kWh/100 millä, eli 28 kWh/100 km. Tuo on sama kuin esim Volvon T8. Niissä on jotain tekemistä vaihteiston kanssa. Laitoin vielä verrokiksi tuon Ford Kugan, joka on samaa tekniikkaa vaihteiston suhteen RAV4 kanssa. Kugaa saa vain FWD mallina ja siinä on näkyvissä pienempiä kulutuksia sitten. Lataamatta 40 mpg, eli 5,9 L/100 km ja sähkönkulutus on 19,9 kWh/100 km.
 
Autot uitettuja, yleensä jotain vanhoja liisaripaskoja. Yleensä palat aika loppu, yleinen nuhjuinen fiilis, karttelee vastuuta maksimit, eivät suostu esim. et auto viedään kuntotarkastukseen ennen kauppoja jne. Perus liimatukkayritys.
Mä viemässä autoliikkeestä ostettua käytettyä autoa kuntotarkastukseen :facepalm:
 
Joo, mutta millä se virhe tulee esiin ajoissa? Mulla oli joku sakatakuu ja ennen loppumista vein tarkastettavaksi.

Käytetty auto on käytetty auto, niihin tulee aina enemmin tai myöhemmin korjattavaa...

Toki jos haluaa maksella ylimääräistä niin mikäs siinä, ehdot noissa "takuissa" on vain niin huonot että mitään hyötyä niistä ei ole...
 
Mä viemässä autoliikkeestä ostettua käytettyä autoa kuntotarkastukseen :facepalm:

100€ ja saat tietää about kaikki mikä autossa on kunnossa tai ei. Mielestäni aika halpa hinta. Toki jos ostaa jotain 500€ autoja asia voi olla toisin. Varsinkin liimatukkaliikkeet harvemmin virhevastuutaan kantaa kauhean hyvällä menestyksellä.
 
100€ ja saat tietää about kaikki mikä autossa on kunnossa tai ei. Mielestäni aika halpa hinta. Toki jos ostaa jotain 500€ autoja asia voi olla toisin. Varsinkin liimatukkaliikkeet harvemmin virhevastuutaan kantaa kauhean hyvällä menestyksellä.

Sen mitä tässä autoliikkeitä kiertänyt niin pahin liimatukkaliike on kamux, rintajuoppo...

Vaihto+, autoverkkokauppa toiminut esimerkiksi erinomaisesti, vaihto+ liike soitteli vielä vuoden jälkeen perään että haluasivat ostaa Hybridi Yariksen takaisin kovemmalla hinnalla mitä itse maksoin....

Toki kymmeniä autoja ollut tässä +25v aikana ja yhtä on "virhevastuun" piikkiin pitänyt korjata jonka mainitsin heti koeajon jälkeen. Muuten ei ole tarvinnut vikoja korjailla kun ei osta mitään 100-150tkm ajettuja linttoja ja jos pysyy vielä VAG-konsernista erossa niin mahdollisuudet kasvaa 90%.
 
Talvella motarilla 36km SUUNTAANSA, kylmästä lähtö toisessa päässä :tup:
Kysyjälle riitti sekin että pääsee yhteen suuntaan. Esim. mainitut Optima tai Passat GTE menee kyllä etenkin jos ei ole pakko vetää motaria 110km/h lasissa.
 
Käytetty auto on käytetty auto, niihin tulee aina enemmin tai myöhemmin korjattavaa...
Niin, eli olet samaa mieltä että kannattaa virhevastuun tai takuun aikana saada selville että saa myyjän ongelmitta mukaan kustannuksiin? Sakatakuu kattoi sellaisenkin ongelman mitä ei olisi oikeasti tarvinnut kattaa. Eli Bemarin led valo kalibroitiin näyttämään ylemmäs.
 
Niin, eli olet samaa mieltä että kannattaa virhevastuun tai takuun aikana saada selville että saa myyjän ongelmitta mukaan kustannuksiin? Sakatakuu kattoi sellaisenkin ongelman mitä ei olisi oikeasti tarvinnut kattaa. Eli Bemarin led valo kalibroitiin näyttämään ylemmäs.

Oho, laitettiin piuhan päähän mihin meni 10min. Tuollaisesta palvelusta kannattaa maksaa...

Kuten sanottu, kymmenistä autoista yhtä on pitänyt "virhevastuun" piikkiin korjata ja senkin huomasin heti koeajolla. Itse en ainakaan maksa/osta yhtäkään liikkeen "takuuta"
 
Kysyjälle riitti sekin että pääsee yhteen suuntaan. Esim. mainitut Optima tai Passat GTE menee kyllä etenkin jos ei ole pakko vetää motaria 110km/h lasissa.
Passat GTE ei mene motarilla 36km sähköllä. Voin kokemuksesta sen kertoa. Parhailla kesäkeleillä sai valuteltua 42km työmatkan sähköllä jossa 10km matka 100km/h rajoitus ja muuten käytännössä 80 kokoajan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 389
Viestejä
4 489 658
Jäsenet
74 150
Uusin jäsen
JM11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom