Ajoin oikeastaan ekaa kertaa BMW 225xe:llä passelin pätkän kylmäkäynnistyksestä tyhjällä akulla niin, että tuli nollattua ajotietokone lähtiessä. Matkaa kertyi 116 km, keskinopeus oli 73,2 km/h, matkasta 20 km satasen motaria, 70 km 80-maantietä, 10 km taajamaa ja loput mäkistä hiekkatietä. Ajotietokoneen kulutuslukemaksi 5,7 litraa sataselle. Siitä mulla ei ole tietoa, paljonko tuo ajotietokone tässä valehtelee, ehkä parista desistä puoleen litraan niinkuin tyypillistä on?
Mun mielestä tuo on aika siedettävä lukema. Vuoden ajalta ajotietokoneen keskikulutus näyttää 3,5 l/100km, ja ajoista aika suuri osa jää puhtaan sähköajon säteen sisälle. Tässä se isompi ajoakku, eli 10 kWh, jolla kesällä pääsee sen 50 km suht helposti ja talvellakin kolmenkympin luokkaa. Pari kertaa kuukaudessa sitten noita 100-200 km ajoja, eli tulee sille polttomoottorillekin jumppaa, ja pari kertaa vuodessa pidempiä 300-400 km pätkiä.
Itse ajelin tuollaisen isoveljellä, 7-sarjan hybridillä, eilen sunnuntaina 27 C helteessä välin Herttoniemi -> Barosund -> Hanko -> Matinkylä -> Kirkkonummi. Google mapsin mukaan tasan 350km. Auto oli lähtiessä ladattuna täyteen (tässä on bemarin pienempi, 7,4kwh nettokapasiteettinen akusto) ja Hangossa sain auton ladattua täyteen. Koko reissun kulutus nelivetoiselle, päälle 2100kg painoiselle, oikeasti tosi isolle henkilöautolle 5,7L/100km. Osan matkasta (päälle 20km) ajoin vieläpä Fagersundin mutkatiellä Sport / Sport -ajotilassa kanttaillen, jolloin kulutusmittari huusi hoosiannaa. Ilman tota touhuilua keskikulutus olisi jäänyt helposti alle 5,5L/100km, ajotilana bemarin "Eco Pro".
Mitä tulee bemarin sähköaivon toimintaan niin kotimatkalla se meni sähköllä Hangon taajaman poikki sekä satunnaisia 60-rajoitusalueita Hangontien varrella siten, että Matinkylässä akussa oli jäljellä 3km rangea, kun lähtiessä sitä oli 30km.
Kyllähän nää menee miellyttävän vähällä, varsinkin jos viitsii / osaa / jaksaa käyttää sähköaivoon koodailtuja kaikenlaisia avustimia. Kuten esimerkiksi (ainakin bemareissa) se, että laitat naviin aina määränpään, oli se kuinka tuttu tahansa... -> auto tietää minne ollaan menossa -> osaa optimoida akuston käytön sekä -regeroinnin. Mulla on bemarin 1-6 "pikanäppäimissä" tallennettuna koti, työpaikka, ruokakauppa ja pari muuta määränpäätä. Loput useimmiten käytetyt jäävät talteen navin historiaan sekä My BMW -äppiin, jonne sai 10 vai 20 useimmiten käyttämääsi, "favourite" -paikkaa talteen.
Vm. 2018 autolla on ajettu jo ~110tkm ja akusto tuntuu olevan suht timmissä. Tehdashan lupaa näille sähköiseksi rangeksi täyttä hölynpölyä eli 41-44km, itse olen parhaimmillaan päässyt 31-32km sähköllä, mukaanlukien "regenroinnit". Autolehtien toimittajat eivät ole edes uutena päässeet lähellekään 40 kilometrin sähkörangea näillä (esim.
2019 BMW 740Le xDrive ) Kerran kuluneena kesänä ajoin työmatkani (tasan 25km, Länsiväylää 80/100-rajoitus + Kehätietä 80-rajoitus) siten, että kotona auto näytti jäljellä olevaksi rangeksi 10km. Olin suht hämmentynyt, sillä käytännössä aina työmatkani jälkeen rangea jää 4-5km.