Keskustelua hybridiautoista

kuulostaa aika kehnolta tuo 30 km plugarin toiminta matka.omalla Nirolla on 58km kesät talvet,talvella webasto hoitaa mootorin ja sisätilan lämmityksen.harvoin polttiksella ajelen ollenkaan.

Eikai sitä ihmeisiin pysty 7kWh akulla kun wltp on 36km, optimioloissa pääsee 30km ja talvella 7-10km jos ollenkaan.

Lämmitys nielee akkua. Kesällä pääsee pihistellen 15kWh/100km ja talvella kylmiltään liikkeelle niin 60kWh/100km menee työmatkalla.

Countryman phev.
 
Ajoin oikeastaan ekaa kertaa BMW 225xe:llä passelin pätkän kylmäkäynnistyksestä tyhjällä akulla niin, että tuli nollattua ajotietokone lähtiessä. Matkaa kertyi 116 km, keskinopeus oli 73,2 km/h, matkasta 20 km satasen motaria, 70 km 80-maantietä, 10 km taajamaa ja loput mäkistä hiekkatietä. Ajotietokoneen kulutuslukemaksi 5,7 litraa sataselle. Siitä mulla ei ole tietoa, paljonko tuo ajotietokone tässä valehtelee, ehkä parista desistä puoleen litraan niinkuin tyypillistä on?

Mun mielestä tuo on aika siedettävä lukema. Vuoden ajalta ajotietokoneen keskikulutus näyttää 3,5 l/100km, ja ajoista aika suuri osa jää puhtaan sähköajon säteen sisälle. Tässä se isompi ajoakku, eli 10 kWh, jolla kesällä pääsee sen 50 km suht helposti ja talvellakin kolmenkympin luokkaa. Pari kertaa kuukaudessa sitten noita 100-200 km ajoja, eli tulee sille polttomoottorillekin jumppaa, ja pari kertaa vuodessa pidempiä 300-400 km pätkiä.
 
Ajoin oikeastaan ekaa kertaa BMW 225xe:llä passelin pätkän kylmäkäynnistyksestä tyhjällä akulla niin, että tuli nollattua ajotietokone lähtiessä. Matkaa kertyi 116 km, keskinopeus oli 73,2 km/h, matkasta 20 km satasen motaria, 70 km 80-maantietä, 10 km taajamaa ja loput mäkistä hiekkatietä. Ajotietokoneen kulutuslukemaksi 5,7 litraa sataselle. Siitä mulla ei ole tietoa, paljonko tuo ajotietokone tässä valehtelee, ehkä parista desistä puoleen litraan niinkuin tyypillistä on?
Tuo kyllä vähän viittaisi siihen ettei bemari kyllä oikein hanskaa tuota voimalinjaansa silloin kun ladattua sähköä ei ole. Siis kyllähän sen pitäisi mennä pienemmällä, ei tuo kuitenkaan mikään kovin iso auto ole.
 
Tuo kyllä vähän viittaisi siihen ettei bemari kyllä oikein hanskaa tuota voimalinjaansa silloin kun ladattua sähköä ei ole. Siis kyllähän sen pitäisi mennä pienemmällä, ei tuo kuitenkaan mikään kovin iso auto ole.

Paljonko sitten olisi siedettävä kulutus melkein 1800-kiloiselle, automaattivaihteiselle bensakoneiselle tila-autolle?
 
Paljonko sitten olisi siedettävä kulutus melkein 1800-kiloiselle, automaattivaihteiselle bensakoneiselle tila-autolle?
Jaa... kuvittelin että tuo olisi sellainen 2008 pösön kokoinen auto, joka menee aika kevyesti alle noiden lukemien vaikka on automaattivaihteinen bensakoneinen tila-auto. Siis ilman mitään hybridi tekniikkaa.

Sinänsä tuo automaattivaihteisto on käytännössä nykyään kulutusta vähentävä palikka.
 
Jaa... kuvittelin että tuo olisi sellainen 2008 pösön kokoinen auto, joka menee aika kevyesti alle noiden lukemien vaikka on automaattivaihteinen bensakoneinen tila-auto. Siis ilman mitään hybridi tekniikkaa.

Sinänsä tuo automaattivaihteisto on käytännössä nykyään kulutusta vähentävä palikka.

No hybriditekniikka raahataan tyhjällä akulla mukana lähinnä lisäämässä kulutusta. Erityisesti, kun maantiellä ei regenerointia saa aikaan juuri missään. Ja ei, momentinmuuntimella hämmentävä automaattiloota ei tuo kulutukseen mitään etua käsivalintaiseen nähden, ellei sitten pidemmän välityksen. Kaksoiskytkinratkaisut on hyötysuhteeltaan vähän parempia, mutta haittapuolia tulee niissä sitten muualla.
 
No hybriditekniikka raahataan tyhjällä akulla mukana lähinnä lisäämässä kulutusta. Erityisesti, kun maantiellä ei regenerointia saa aikaan juuri missään. Ja ei, momentinmuuntimella hämmentävä automaattiloota ei tuo kulutukseen mitään etua käsivalintaiseen nähden, ellei sitten pidemmän välityksen. Kaksoiskytkinratkaisut on hyötysuhteeltaan vähän parempia, mutta haittapuolia tulee niissä sitten muualla.
Eipä siitä lisämassasta toisaalta ole tasaisessa nopeudesta mitään haittaakaan, ja kuten monen auton kanssa voi todeta, se 100kg lisämassa hybriditekniikasta kuitenkin toteutuu myös pienempänä maantiekulutuksena verrattuna vastaavaan bensapeliin.

Itse momentinmuunnin ei oikeastaan vaikuta siihen kulutukseen mitenkään, mutta peräkkäisillä palneettapyörästöillä varustettu laatikko on hyötysuhteeltaan huonompi kuin manuaali, mutta laajemmat välityssuhteet kompensoivat sen aika tehokkaasti. Jossain porschessa oli kai 7 vaihteinen manuaali, mutta muutenhan nuo ovat pääsääntöisesti max 6 vaihteisia joista 1. toteutetaan turbiiniaskissa sillä turbiinilla. Noinkohan samat välitykset antavia 5 vaihteisia automaatteja enää edes on?

Lisäksi ihan käytännön ajossa automaatilla epätaloudellisesti ajaminen on paljon vaikeampaa kuin manuaalilla. Jos kuljettaja ei ole kiinnostunut kulutuksestaan, tai muuten vaan kiinnitä vaihtamiseen huomiota automaatilla lähtee yleensä vähintään neljännes pois kulutuksesta, tosin maantieajossa vakionopeudensäädin on vielä tehokkaampi apu.

Esim tuossa mun autossa on tietääkseni 90 nopeudessa sellaisen 500rpm vähemmän automaatilla kuin manuaalina, vaikka tuo on vanha 6 pykäläinen.
 
Katoin nyt piruillessani, että miten tuolla samalla 1,5-litraisella bensakoneella varustettu käsivaihteinen 218i oli liikkunut TM:n kestotestissä. Tässä tulokset:

1661713071970.png


Muutama hassu tankillinen on mennyt alle kuuden litran, enimmäkseen lähempänä seitsemää. Jos siis 225xe:llä pääsee tyhjällä akulla kuuteen litraan, niin siinä on todennäköisesti saatu jo regeneroinnistakin vähän apuja. Tämä ei ole mikään Prius ajovastuksiltaan.

Edit: Ja sekin tuli silmäistyä, että paljonko mainittu Peugeot 2008 kuluttaa. TM:n vertailussa ollut 130-heppainen automaattivaihteinen versio vei 78 km/h keskinopeudella maantiellä 5,3 litraa ja taajama-ajossa 7,5 litraa. Eli onko se vajaa 6 litraa nyt sitten paljon vai ei?
 
Viimeksi muokattu:
Pari kuukautta sitten ostin Volvo XC90 plugarin ja oikein mukava pelihän se on. Vajaa 30 kilsaa pääsee akulla, mikä työmatkaan riittää, kunhan lataa töissä.

Alkanut vaan askarruttaa kuinkahan paljon range yleensä mahtaa talvella tippua ja voiko siihen vaikuttaa kuinka paljon esim esilämmittämällä akustoa?

Appissa näyttäisi olevan joku ilmastointivaihtoehto joka ohjekirjan mukaan myös lämmittää tarvittaessa, mutta en löytänyt tietoa lämmittääkö se myös akkua ja lohkoa?

Älä sano ettet kuluneena hellekesänä kertaakaan käyttänyt sitä äppin pysäköinti-ilmastointia? o_O Sehän se näissä on se mukavin juttu; auto on valmiiksi viileänä kun siihen nousee. Toki syö akkua, mutta aika maltillisesti suhteessa siitä saatavaan mukavuushyötyyn. Kannattaa perehtyä ohjekirjaan, sinne äppiin saa asetettua "töihin lähtö" / "töistä lähtö" / ym. ajat siten, että auto on aina valmiiksi mukavan lämpimänä tai viileänä.
 
Ajoin oikeastaan ekaa kertaa BMW 225xe:llä passelin pätkän kylmäkäynnistyksestä tyhjällä akulla niin, että tuli nollattua ajotietokone lähtiessä. Matkaa kertyi 116 km, keskinopeus oli 73,2 km/h, matkasta 20 km satasen motaria, 70 km 80-maantietä, 10 km taajamaa ja loput mäkistä hiekkatietä. Ajotietokoneen kulutuslukemaksi 5,7 litraa sataselle. Siitä mulla ei ole tietoa, paljonko tuo ajotietokone tässä valehtelee, ehkä parista desistä puoleen litraan niinkuin tyypillistä on?

Mun mielestä tuo on aika siedettävä lukema. Vuoden ajalta ajotietokoneen keskikulutus näyttää 3,5 l/100km, ja ajoista aika suuri osa jää puhtaan sähköajon säteen sisälle. Tässä se isompi ajoakku, eli 10 kWh, jolla kesällä pääsee sen 50 km suht helposti ja talvellakin kolmenkympin luokkaa. Pari kertaa kuukaudessa sitten noita 100-200 km ajoja, eli tulee sille polttomoottorillekin jumppaa, ja pari kertaa vuodessa pidempiä 300-400 km pätkiä.

Itse ajelin tuollaisen isoveljellä, 7-sarjan hybridillä, eilen sunnuntaina 27 C helteessä välin Herttoniemi -> Barosund -> Hanko -> Matinkylä -> Kirkkonummi. Google mapsin mukaan tasan 350km. Auto oli lähtiessä ladattuna täyteen (tässä on bemarin pienempi, 7,4kwh nettokapasiteettinen akusto) ja Hangossa sain auton ladattua täyteen. Koko reissun kulutus nelivetoiselle, päälle 2100kg painoiselle, oikeasti tosi isolle henkilöautolle 5,7L/100km. Osan matkasta (päälle 20km) ajoin vieläpä Fagersundin mutkatiellä Sport / Sport -ajotilassa kanttaillen, jolloin kulutusmittari huusi hoosiannaa. Ilman tota touhuilua keskikulutus olisi jäänyt helposti alle 5,5L/100km, ajotilana bemarin "Eco Pro".

Mitä tulee bemarin sähköaivon toimintaan niin kotimatkalla se meni sähköllä Hangon taajaman poikki sekä satunnaisia 60-rajoitusalueita Hangontien varrella siten, että Matinkylässä akussa oli jäljellä 3km rangea, kun lähtiessä sitä oli 30km.

Kyllähän nää menee miellyttävän vähällä, varsinkin jos viitsii / osaa / jaksaa käyttää sähköaivoon koodailtuja kaikenlaisia avustimia. Kuten esimerkiksi (ainakin bemareissa) se, että laitat naviin aina määränpään, oli se kuinka tuttu tahansa... -> auto tietää minne ollaan menossa -> osaa optimoida akuston käytön sekä -regeroinnin. Mulla on bemarin 1-6 "pikanäppäimissä" tallennettuna koti, työpaikka, ruokakauppa ja pari muuta määränpäätä. Loput useimmiten käytetyt jäävät talteen navin historiaan sekä My BMW -äppiin, jonne sai 10 vai 20 useimmiten käyttämääsi, "favourite" -paikkaa talteen.

Vm. 2018 autolla on ajettu jo ~110tkm ja akusto tuntuu olevan suht timmissä. Tehdashan lupaa näille sähköiseksi rangeksi täyttä hölynpölyä eli 41-44km, itse olen parhaimmillaan päässyt 31-32km sähköllä, mukaanlukien "regenroinnit". Autolehtien toimittajat eivät ole edes uutena päässeet lähellekään 40 kilometrin sähkörangea näillä (esim. 2019 BMW 740Le xDrive ) Kerran kuluneena kesänä ajoin työmatkani (tasan 25km, Länsiväylää 80/100-rajoitus + Kehätietä 80-rajoitus) siten, että kotona auto näytti jäljellä olevaksi rangeksi 10km. Olin suht hämmentynyt, sillä käytännössä aina työmatkani jälkeen rangea jää 4-5km.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän nää menee miellyttävän vähällä, varsinkin jos viitsii / osaa / jaksaa käyttää sähköaivoon koodailtuja kaikenlaisia avustimia. Kuten esimerkiksi (ainakin bemareissa) se, että laitat naviin aina määränpään, oli se kuinka tuttu tahansa... -> auto tietää minne ollaan menossa -> osaa optimoida akuston käytön sekä -regeroinnin.

Rohkenen epäillä että auto tarvitsisi tietoa määränpäästä regenin optimointiin...sitä nyt vaan kannattaa käyttää aina hidastettaessa mieluummin kuin jarruja. Siinä, missä kohtaa käytetään sähköä ja missä polttista, olisi potentiaalia pieneen säästöön, mutta en ole kovin vakuuttunut että tuo toimisi missään plugarissa niin hyvin että maksaisi vaivaa laittaa navia päälle, jos tietää muutenkin mihin ajetaan.
 
Rohkenen epäillä että auto tarvitsisi tietoa määränpäästä regenin optimointiin...sitä nyt vaan kannattaa käyttää aina hidastettaessa mieluummin kuin jarruja. Siinä, missä kohtaa käytetään sähköä ja missä polttista, olisi potentiaalia pieneen säästöön, mutta en ole kovin vakuuttunut että tuo toimisi missään plugarissa niin hyvin että maksaisi vaivaa laittaa navia päälle, jos tietää muutenkin mihin ajetaan.

Ainakin Mercedeksellä on S-sarjassa vastaava ominaisuus ollut jo vuodesta 2014/2015, näistä on netissä ja Youtubessa juttua. Tottakai auto osaa regenroida muutenkin, mutta kun se tietää minne ollaan menossa ja mitä reittiä, se osaa optimoida koko voimalinjan käytön koko matkan ajaksi. Eli milloin käyttää polttomoottoria, milloin sähköä. Auto tietää että pian on tulossa jokin alamäki -> se käyttää ennakkoon sähkömoottoria (akustoa) "normaalia enemmän", koska kohta tulevassa alamäessä tai vaikkapa maantieltä poistumisrampissa voidaan jälleen ladata eli regenroida akustoon energiaa.

Tätä toiminnallisuutta hyväksikäyttäen systeemi lisäksi osaa säästää akustoon energiaa tulevaa taajama / lähiöajoa varten siten, ettei ikinä tarvitse ajaa sitä polttoainetta kuluttavinta ajoa (kaupunki / lähiö / taajama) bensalla vaan sähköä säästetään automaattisesti sinne.

On oikeasti fiksu sekä säästöä tuova ominaisuus, jota eittämättä useimmat eivät viitsi tai jaksa käyttää. Itse käytän, koska hankin auton sen "tech festin" vuoksi, sekä opettelemaan millaista on arki plugarin kanssa -> tahdon käyttää auton kaikkia mahdollisia ominaisuuksia / varusteita / ym.
 
Viimeksi muokattu:
Auto tietää että pian on tulossa jokin alamäki -> se käyttää ennakkoon sähkömoottoria (akustoa) "normaalia enemmän", koska kohta tulevassa alamäessä tai vaikkapa maantieltä poistumisrampissa voidaan jälleen ladata eli regenroida akustoon energiaa.
Ehkä relevantti pointti itselataavan hybridin minimaalisen akun kannalta, mutta ei merkitystä plugarille ainakaan Suomen korkeuseroilla.

Tätä toiminnallisuutta hyväksikäyttäen systeemi lisäksi osaa säästää akustoon energiaa tulevaa taajama / lähiöajoa varten siten, ettei ikinä tarvitse ajaa sitä polttoainetta kuluttavinta ajoa (kaupunki / lähiö / taajama) bensalla vaan sähköä säästetään automaattisesti sinne.

Näin voisi olla, mutta en muista että ainakaan autotoimittajat olisivat saaneet mainittavaa hyötyä tuota käyttämällä.
 
Tässä olis nyt oiva paikka oikeasti testata tuota navigointihommaa että onko siitä mitään hyötyä hybridin optimoinnissa. Voisin lyödä vetoa että se ei tee yhtään mitään vaan sama kulutus samalla lenkillä saavutetaan navigointi päällä ja ilman sitä.
 
Tässä olis nyt oiva paikka oikeasti testata tuota navigointihommaa että onko siitä mitään hyötyä hybridin optimoinnissa. Voisin lyödä vetoa että se ei tee yhtään mitään vaan sama kulutus samalla lenkillä saavutetaan navigointi päällä ja ilman sitä.
Voisin lyödä vetoa, että kyllä tekee. Yhdessä Bemarissa tuollaista kokeillut. Esimerkkinä matka, jossa ajetaan ensin taajama-ajoa, sitten motaria, ja lopuksi taajamaa.

1. Ilman navigointia akku tyhjenee puolivälissä motaria. Loppu motarista ja lopun taajamapätkä körötellään pääosin polttiksella.
2. Navigoinnilla auto vaihtaa polttikselle motarilla. Tällöin molemmat taajamasetit ajetaan sähkölllä sekä motariajosta sen verran kun akkua riittää.

Kakkosella päästään varmuudella parempaan kokonaiskulutukseen, sillä polttomoottorin paras hyötysuhde saavutetaan moottoritiellä.
 
225xe tekniikka countrymanin kopassa. Turku-kotka-turku väli rajoitusten mukaan akku tyhjänä vakionopeussäätimellä.

Green mode 7,45l/100km
Mid mode 6,63l/100km
 
Voisin lyödä vetoa, että kyllä tekee. Yhdessä Bemarissa tuollaista kokeillut. Esimerkkinä matka, jossa ajetaan ensin taajama-ajoa, sitten motaria, ja lopuksi taajamaa.

1. Ilman navigointia akku tyhjenee puolivälissä motaria. Loppu motarista ja lopun taajamapätkä körötellään pääosin polttiksella.
2. Navigoinnilla auto vaihtaa polttikselle motarilla. Tällöin molemmat taajamasetit ajetaan sähkölllä sekä motariajosta sen verran kun akkua riittää.

Kakkosella päästään varmuudella parempaan kokonaiskulutukseen, sillä polttomoottorin paras hyötysuhde saavutetaan moottoritiellä.
Tästä olisi mukava saada hieman lisävarmistusta että tuo toimii erityisesti Volvon omistajilta. Ollut nyt kuukauden V60 käytössä, ja vaikka kuinka tuota Volvon omaa sensusta on kehuttu, niin itse en ole saannut sitä toimimaan kunnolla. Ei se vaan kytke tuota polttomoottoria päälle motarilla.
 
Voisin lyödä vetoa, että kyllä tekee. Yhdessä Bemarissa tuollaista kokeillut. Esimerkkinä matka, jossa ajetaan ensin taajama-ajoa, sitten motaria, ja lopuksi taajamaa.

1. Ilman navigointia akku tyhjenee puolivälissä motaria. Loppu motarista ja lopun taajamapätkä körötellään pääosin polttiksella.
2. Navigoinnilla auto vaihtaa polttikselle motarilla. Tällöin molemmat taajamasetit ajetaan sähkölllä sekä motariajosta sen verran kun akkua riittää.

Kakkosella päästään varmuudella parempaan kokonaiskulutukseen, sillä polttomoottorin paras hyötysuhde saavutetaan moottoritiellä.

Pieni säästöpotentiaali on aivan varmasti olemassa eikä tuollaisen tekeminen toimivaksi pitäisi olla kovin monimutkaista, mutta toimivatko systeemit oikeasti? Talvella säästöpotentiaali on hieman isompi kun voidaan välttää sähkön käyttäminen lämmitykseen pidemmillä matkoilla.

Onko vaikka tässä jutussa esitetyille fiksun hybridijärjestelmän kehuille oikeasti katetta? Jeep-hybridi yllättää koeajossa – niin hyvässä kuin pahassa

Jos joku ei jaksa lukea niin spoilerina tällaiset luvut:
-käytännön sähkörange 35km
-tyhjällä akulla kulutus 8l/100km
-150km matkalla kohde naviin, lähtiessä täysi akku ja koko matkan kulutus 6,8l/100km

Ainakin oman laskupääni mukaan olisi ollut ihan sama käyttää sähkö alussa ja ajella perille tuolla 8l/100km kulutuksella.
 
Onko vaikka tässä jutussa esitetyille fiksun hybridijärjestelmän kehuille oikeasti katetta? Jeep-hybridi yllättää koeajossa – niin hyvässä kuin pahassa

Jos joku ei jaksa lukea niin spoilerina tällaiset luvut:
-käytännön sähkörange 35km
-tyhjällä akulla kulutus 8l/100km
-150km matkalla kohde naviin, lähtiessä täysi akku ja koko matkan kulutus 6,8l/100km

Ainakin oman laskupääni mukaan olisi ollut ihan sama käyttää sähkö alussa ja ajella perille tuolla 8l/100km kulutuksella.
Juu, tuo artikkelin esimerkki kuulostaa ihan huuhaalta. Ei se navigointi varmaan mitään eroa tee jos ajaa sitä 150 km motarisiivua. Eroa syntyy mainitsemani kaltaisissa tapauksissa, joissa akkua säästämällä voidaan vähentää polttomoottorin käyttöä taajamapätkillä.
 
Juu, tuo artikkelin esimerkki kuulostaa ihan huuhaalta. Ei se navigointi varmaan mitään eroa tee jos ajaa sitä 150 km motarisiivua. Eroa syntyy mainitsemani kaltaisissa tapauksissa, joissa akkua säästämällä voidaan vähentää polttomoottorin käyttöä taajamapätkillä.

Taajamapätkien kohdalla puhutaan yleensä absoluuttisesti aika pienistä kulutuslukemista eli jos siinä huonommassa tapauksessa ajetaan vaikka 5km (tämäkin on Suomessa pitkä taajamäpätkä) kulutuksella 8l/100km niin bensaa menisi 4dl. Jos nyt otetaan joku hypoteettinen Lahti-Hki, jossa molemmissa päissä on vaikka se 5km taajama-ajoa niin säästämällä sähköä molempiin päihin veikkaisin että bensaa voisi säästää ehkä korkeintaan 2dl verrattuna siihen että ajaisi akun alussa tyhjäksi. Muttana tässä on se, että en ole ihan vakuuttunut siitä, ymmärtääkö monenkaan auton sähköaivo käyttää sähköä sopivasti molemmissa päissä edes näin simppelissä tapauksessa. Muistelen myös kuulleeni että ainakin jotkin mallit tuppaavat jättämään jonkin verran sähköä akkuun kun ollaan perillä ja jos sinne jää vaikka 3km rangea niin tämän laskuharjoituksen säästöt on jo käytännössä hukattu.
 
Tässä olis nyt oiva paikka oikeasti testata tuota navigointihommaa että onko siitä mitään hyötyä hybridin optimoinnissa. Voisin lyödä vetoa että se ei tee yhtään mitään vaan sama kulutus samalla lenkillä saavutetaan navigointi päällä ja ilman sitä.

Olen testaillut, täällä pk-seudulla. Asun itse Kirkkonummella ja mimmi asuu läntisessä-Herttoniemessä. Etäisyyttä pihasta pihaan 36,1km, matkan varrelle osuu valitettavasti paikka nimeltä Helsingin kantakaupunki & ydinkeskusta. Ajan sinne aina samaa reittiä Länsiväylä (100/80-rajoitus) -> Helsingin aivan ytimen läpi -> Itäväylä (70-rajoitus "maantie") -> Länsi-Herttoniemen lähiö. Auton sähköaivo käyttää eri tavalla & eri kohdissa polttis/sähkömoottoria, jos navigointi on päällä vs. pois päältä. Kulutusta en ole mitannut, en halua resetoida kulutusmittaria kesken tankillisen, koska samalla resetoituu auton lyhyen matkan tripin "sähköllä tämän tankillisen aikana ajettu matka". Jota seuraan myös ja sitä ei voi mistään muualta seurata.

Kärjistäen jos en käytä navia niin auto käyttää sähkömoottoriaan myös Länsiväylän 80-rajoitusalueella ja akku on lopussa joskus jopa jo ennen Ruoholahtea (mistä stadin kantakaupunki vasta alkaa). Sitten koko ytimen läpi nytkytellään rangen näyttäessä "---" ja 1km välillä. Auto starttailee polttomoottoria heti kun auto on ensiksi saatu sähköavusteisesti liikkeelle. Autoni on nelivetoinen ja painava, stadin poikki ajamisen kaupunkikulutus pyörii auton oman kulutusmittarin mukaan 10L/100km akku tyhjänä. Maantiekulutus sen sijaan pyörii jopa ~5-litrassa (tasainen maantie, 80km/h -nopeus), olen postannut tänne siitä kuvankin. Auto on optimoitu erittäin aerodynaamiseksi ja siinä on paljon aktiivitekniikkaa vähentämässä ilmanvastusta. Esimerkiksi auton koko keula menee säleiköillä "umpeen" jos moottori / vaihteisto / ym. ei tarvitse jäähdytystä.

Käyttäessäni navia apuna, sähköaivo ymmärtää jo matkan alussa, että edessä on noin 5km kantakaupungin liikennevalohelvettiä (Ruoholahden liikennevalot -> Itäväylän "siltatunneli") -> akkua ei käytetä Länsiväylällä loppuun vaan akulla liikutaan koko tuo 5km matka ja sen lisäksi vielä Herttoniemen lähiöissä noin 2km.


Liittyen aiempiin jorinoihini, kävin siis SU Hangossa Barosundin kautta. Olin alunperin laittanut naviin vain Barosund, Hanko tuli sen jälkeen "ex tempore". Barosundissa akussa oli rangea vain 1km, mutta jahka sieltä päästiin takaisin "Hangontielle" niin auto latasi ajon aikana akkuun 2km lisää rangea jolla pääsimme Hangon lähiöiden läpi (n.3km) Hangon Itäsatamaan täysin sähköllä. Tämän huomasi siitä, että hetkellinen kulutusmittari näytti maantiellä hetken aikaa 8-9L/100km -kulutusta ja akkuun ilmestyi nuo 2km extrarangea. Ilman Hangon näppäilemistä naviin olisimme ajaneet tuon keskusta-alueen läpi käytännössä polttomoottorilla, koska auto ei olisi tiennyt että määränpäässä on "kaupunkiajoa" muutama kilometri.

Väitän vahvasti, että navigaattorin käyttö ainakin näissä malleissa (S-sarja, 7-sarja) optimoi hybriditekniikan käyttöä ja samalla vähentää polttoaineen kulutusta. Enkä näe miksei se tekisi samaa 3/5-sarjan hybrideissä ja varmasti myös Volvo / VAG-laitteissa?
 
Viimeksi muokattu:
Väitän vahvasti, että navigaattorin käyttö ainakin näissä malleissa (S-sarja, 7-sarja) optimoi hybriditekniikan käyttöä ja samalla vähentää polttoaineen kulutusta. Enkä näe miksei se tekisi samaa 3/5-sarjan hybrideissä ja varmasti myös Volvo / VAG-laitteissa?
Ilmeisesti emme saa faktaa jos et halua luopua tankillisella ajettujen sähkökilometrien seurannasta :) Kuvailemasi keissi (lyhyehkö sähkörange ja iso erotus maantie- ja kaupunkikulutuksissa sekä keskustan läpiajo itä-länsi -suunnassa) on toki erittäin otollinen "älykkään hybriditilan" käytölle ja uskon kyllä että se säästää bensaa verrattuna siihen että käyttäisi sähkön heti alussa pois. Toisaalta jos todellinen sähkörange on vaikka 50-60km niin tältäkin keissiltä oikeastaan putoaa pohja eli sähkö loppuisi vasta kun ajetaan länsiväylää takaisin Kirkkonummelle.
 
Ilmeisesti emme saa faktaa jos et halua luopua tankillisella ajettujen sähkökilometrien seurannasta :) Kuvailemasi keissi (lyhyehkö sähkörange ja iso erotus maantie- ja kaupunkikulutuksissa sekä keskustan läpiajo itä-länsi -suunnassa) on toki erittäin otollinen "älykkään hybriditilan" käytölle ja uskon kyllä että se säästää bensaa verrattuna siihen että käyttäisi sähkön heti alussa pois. Toisaalta jos todellinen sähkörange on vaikka 50-60km niin tältäkin keissiltä oikeastaan putoaa pohja eli sähkö loppuisi vasta kun ajetaan länsiväylää takaisin Kirkkonummelle.

Olet oikeassa. Tuolloin navigaattorin käytöstä olisi hyötyä lähinnä tuollaisilla pidemmillä matkoilla, joissa mahdolliset moottoritienopeudet nostaisivat sähkön suhteellisen kulutuksen (vs. samaa nopeutta polttomoottorilla) niin korkeaksi, että olisi järkevämpää ajaa polttiksella ja säästää sähköä pidemmän matkan "välietapeihin" tai määränpään lähiöihin.

Minulle on sama tuoko navigaattorin räpeltäminen 0,2dl, 2dl vai 2L säästön jollain aikavälillä, tahdon vain käyttää autoni kaikkia "tech"-ominaisuuksia, eli en vielä ole gonahtanut siihen. Varmasti sekin päivä joskus koettaa, mutta ajellaan nyt tällä rottelolla ensiksi vuosi ja arvotaan mitä sitten. Nykyisessä autossa on ainoana vikana oikeastaan se, että siihen on sitoutuneena aivan liikaa pääomaa. Tulisin toimeen paljon, paljon halvemmallakin "arkiautolla".
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Edit: Ja sekin tuli silmäistyä, että paljonko mainittu Peugeot 2008 kuluttaa. TM:n vertailussa ollut 130-heppainen automaattivaihteinen versio vei 78 km/h keskinopeudella maantiellä 5,3 litraa ja taajama-ajossa 7,5 litraa. Eli onko se vajaa 6 litraa nyt sitten paljon vai ei?

Eihän tuo kulutus yhtään paha ole kun vertaa saman kokoluokan autoihin.

Mä moitin sitä koska kuvittelin että se olisi ollut tuon 2008 kokoinen auto, jolloin olisi aika surkea esitys jos se ei menisi oikeastaan yhtään sen pienemmällä kulutuksella.
 
Ainakin Mercedeksellä on S-sarjassa vastaava ominaisuus ollut jo vuodesta 2014/2015, näistä on netissä ja Youtubessa juttua. Tottakai auto osaa regenroida muutenkin, mutta kun se tietää minne ollaan menossa ja mitä reittiä, se osaa optimoida koko voimalinjan käytön koko matkan ajaksi. Eli milloin käyttää polttomoottoria, milloin sähköä. Auto tietää että pian on tulossa jokin alamäki -> se käyttää ennakkoon sähkömoottoria (akustoa) "normaalia enemmän", koska kohta tulevassa alamäessä tai vaikkapa maantieltä poistumisrampissa voidaan jälleen ladata eli regenroida akustoon energiaa.

Tätä toiminnallisuutta hyväksikäyttäen systeemi lisäksi osaa säästää akustoon energiaa tulevaa taajama / lähiöajoa varten siten, ettei ikinä tarvitse ajaa sitä polttoainetta kuluttavinta ajoa (kaupunki / lähiö / taajama) bensalla vaan sähköä säästetään automaattisesti sinne.

On oikeasti fiksu sekä säästöä tuova ominaisuus, jota eittämättä useimmat eivät viitsi tai jaksa käyttää. Itse käytän, koska hankin auton sen "tech festin" vuoksi, sekä opettelemaan millaista on arki plugarin kanssa -> tahdon käyttää auton kaikkia mahdollisia ominaisuuksia / varusteita / ym.
BMW Navi ei ole noin fiksu. Ilmenee sulla esim siellä länärillä kun käynnistää koneen.
 
Tästä olisi mukava saada hieman lisävarmistusta että tuo toimii erityisesti Volvon omistajilta. Ollut nyt kuukauden V60 käytössä, ja vaikka kuinka tuota Volvon omaa sensusta on kehuttu, niin itse en ole saannut sitä toimimaan kunnolla. Ei se vaan kytke tuota polttomoottoria päälle motarilla.

Minkä vuosimallin V60? Minulla on semmoinen luulo, että 2018 ja siitä taaksepäin ainakaan XC60 ja XC90 ei osaa tuota tehdä, ohjekirjassakaan ei ole asiasta mainintaa. Sitten XC60 2019 ohjekirjassa asiasta jo puhutaan
 
Navikeskusteluun liittyen: volkkarilla toiminta kuulostaa olevan päinvastainen, kuin mitä tässä on puhuttu. Ilman navia ei juuri moottoritienopeuksilla (+100km/h) käytä hybriditilassa sähköä, vaan se keskittyy hitaampiin alle 50km/h nopeuksiin. Navin kanssa käyttää ahkerammin sitten ajomatkan mukaisesti sähköä suuremmillakin nopeuksilla, mutta sähköä tuppaa aina jäämään akkuun kun perille pääsee. Viimeisen 10km kohdalla kannattaa vaihtaa kokonaan sähkölle jos haluaa sen käyttää.

Mitä kulutukseen tulee, niin Salo-Helsinki välillä kesärajoituksilla kulutus pyörinyt täydellä akulla lähtiessä jossain 4,5l/100km hujakoilla, tyhjällä akulla noin 5l/100km. Matkan pituus noin 140km, tästä motaria noin 100km ja maantietä 40km.
 
Oman bemarin navi (vm.2018) optimoi melko tehokkaasti sähkönkäytön; se ei ole ikinä jättänyt enempää ylimääräistä rangea kuin 2-3km ja vähintään 90%:a matkoilla ei jää kuin 1km tai "---" eli vetää aivan viimeisilleen. Ellei sitten itse valikoista valitse, että perillä on oltava X % sähköä jäljellä (esimerkiksi matkustamon esilämmityksen / viilennyksen käyttöön).

Omasta mielestäni bemun hybridijärjestelmä on melko onnistunut, vaihtoehtoja / asetuksia on vaikka muille jakaa, vaikkapa tuo paljonko akustoon haluaa jättää virtaa määränpäähän. Tällöin systeemi käyttää akustosta yli sen, mutta laskee että jossain reitin alamäessä tai vastaavassa paikassa saa regeneroitua "ylikäytetyn" energian takaisin.
 
Nyt tuli vuoden ajalta tasauslasku taloyhtiöltä. Eli 3,7 kW lataus ja lataan aina niin paljon kuin mahdollista ja 330e f30 bemarilla on kulutus ollut tankkaamalla mitaten 4,1. Tämä on todella vähän kun miettii että esimerkiksi talvella tulee paljon kaupunki/pätkäajoa kauppaan, harrastuksiin jne. Polttomoottorilla olisi ihan huikea kulutus varsinkin jos olisi joku pa-lisälämmitin. Ja suurin kulutus on työreissuilla, yleensä 300 km / suunta.

Maksoin 30 € / kk ja tasauslasku oli -90 €, joten vaikka kuinka lataili niin ei saanut kulumaan kuin 22,50 € / kk. 0,16 € / kWh oli hinta. Ei varmaan ensi vuonna tietenkään.
 
Nyt tuli 2 vuotta täyteen RAV4 plugarilla. 44 000 km takana ja bensaa kuluttanut 1,0 L/100 km. Kumulatiivinen sähkönkulutus on ollut nyt 20,1 kWh/100 km ja sähköajon osuus 87% ajetusta matkasta. Eli kulutusta ollut 1,0 L + 17,5 kW /100 km.
 
Nyt tuli 2 vuotta täyteen RAV4 plugarilla. 44 000 km takana ja bensaa kuluttanut 1,0 L/100 km. Kumulatiivinen sähkönkulutus on ollut nyt 20,1 kWh/100 km ja sähköajon osuus 87% ajetusta matkasta. Eli kulutusta ollut 1,0 L + 17,5 kW /100 km.
Nopeasti laskettuna 6000 km bensalla. Nykyaikaisella sahkoautolla olisi tarkoittanut 2 vuoteen 6 tuntia latausta pikalatauksessa. En silti sano etteiko RAV4 olisi sinulle juuri se oikea. Kunhan kerroin mita itse nopeasti laskiskelin paassani.
 
Aika optimi olosuhteissa on saanut ajaa jos 6h latauksilla saa 6000km rangea. Ei tuollaista keskimääräistä 200kW lataustehoa realistisesti voi odottaa.
 
Nyt tuli 2 vuotta täyteen RAV4 plugarilla. 44 000 km takana ja bensaa kuluttanut 1,0 L/100 km. Kumulatiivinen sähkönkulutus on ollut nyt 20,1 kWh/100 km ja sähköajon osuus 87% ajetusta matkasta. Eli kulutusta ollut 1,0 L + 17,5 kW /100 km.

Aika hyvin olet saanut sähkön osuuden ajosta optimoitua:thumbsup:

Pystyykös tuota akkua tarkastelemaan, että missä kunnossa on noilla kilometreillä?
 
Aika optimi olosuhteissa on saanut ajaa jos 6h latauksilla saa 6000km rangea. Ei tuollaista keskimääräistä 200kW lataustehoa realistisesti voi odottaa.
Juu olin aikaani edellea. Nyt voi realistisesti sen 500km/h odottaa eli 12 tuntia olisi mennyt kahdessa vuodessa. Puolituntia kuussa.
 
Juu, eivät kaikki 11kW latauspisteet anna virtaa kuin hitusen..

91CC199C-95A2-4CBB-9487-FCFB4BADA690.jpeg
Eivätköhän ne antaisi 3 * 16 A, mutta kun sinun hybridi ei osaa ottaa vastaan kuin yhden vaiheen, eli kolmasosan tarjotusta kokonaisvirrasta.

Luvuista päätellen olet kaiken kukkuraksi lirutellut hitaasti täydehköä akkua tyyliin 75 % -> 100 % Kaarinassa ja Kotkassa. Turussa latausteho olikin paremmin kohdallaan, koska akussa oli paremmin tilaa.
 
Aika hyvin olet saanut sähkön osuuden ajosta optimoitua:thumbsup:

Pystyykös tuota akkua tarkastelemaan, että missä kunnossa on noilla kilometreillä?
Akun kunto tuntuisi olevan kunnossa ainakin range ennustuksiin perusteella. Kohta tulee 3 kk täyteen eikä yhtään latausta ole päättynyt alle 95 km lukemaan. Tuo ennuste ei kylläkään toteudu, mutta usein saa ajaa 5 km ennenkun lukema alkaa pudota tuosta 95 km lukemasta. Se on siis auton maksimi näyttämä, eikä tule enää desimaaliaperään.
Tuossa on myös viimeisimmän kuukauden ajot ja tällaista ajelua nyt tällä kertaa.
Akun kuntoraportti tulee taas 45 000 km huollosta, mutta käytännössä ei ole tullut havaittua mitään muutosta nyt 2:ssa vuodessa. Range ennuste on ainoastaan lisääntynyt nyt tuohon jatkuvaan 95 km näyttämään, mutta se lienee johtuu jostain virheellisestä algoritmistä, koska se ei tunnu oppivan, että range ei oikeestaan koskaan toteudu oikeasti. Ehkä sitten jos ei tartte yli 60 alueen ajella, mutta 80 alueella ei. Omaan käyttöön kuitenkin tällä pärjää loistavasti.
 

Liitteet

  • F6C91695-9D00-40A8-8552-55015D135F92.png
    F6C91695-9D00-40A8-8552-55015D135F92.png
    361 KB · Luettu: 41
  • 99E78CF5-9061-42BE-B717-4CB0962D8121.png
    99E78CF5-9061-42BE-B717-4CB0962D8121.png
    395,6 KB · Luettu: 44
  • 4895CED4-D20D-4A12-A62E-FC4C4B4E2A0B.png
    4895CED4-D20D-4A12-A62E-FC4C4B4E2A0B.png
    367,9 KB · Luettu: 39
  • 4B8BD4B6-37E9-4714-BB9F-DDC51C6412D0.png
    4B8BD4B6-37E9-4714-BB9F-DDC51C6412D0.png
    406,4 KB · Luettu: 36
Eivätköhän ne antaisi 3 * 16 A, mutta kun sinun hybridi ei osaa ottaa vastaan kuin yhden vaiheen, eli kolmasosan tarjotusta kokonaisvirrasta.

Luvuista päätellen olet kaiken kukkuraksi lirutellut hitaasti täydehköä akkua tyyliin 75 % -> 100 % Kaarinassa ja Kotkassa. Turussa latausteho olikin paremmin kohdallaan, koska akussa oli paremmin tilaa.

3,6kW pitäs tulla, täällä turussa oli ladattu 6h aikaisemmin tuolla teholla.

Noissa kuvan tapauksissa akussa oli latauksen alkaessa 6% varausta…
 
3,6kW pitäs tulla, täällä turussa oli ladattu 6h aikaisemmin tuolla teholla.

Noissa kuvan tapauksissa akussa oli latauksen alkaessa 6% varausta…

Ettei autossa sattuisi olemaan "etanalataus" moodi päällä? Tällöin oma plugarini ottaa vastaan vain 1,8kw.
 
Osa Virran latureista jostain syystä antaa tosi heikosti. Itse törmännyt niin plugarilla, kuin myös täyssähköllä samaan.
 
Osa Virran latureista jostain syystä antaa tosi heikosti. Itse törmännyt niin plugarilla, kuin myös täyssähköllä samaan.

Jos tuollaisiin törmää, niin niistä kannattaa ilmoittaa laturin ylläpitäjälle. JOS siis vika ei varmuudella ole käyttäjässä.
 
Ettei autossa sattuisi olemaan "etanalataus" moodi päällä? Tällöin oma plugarini ottaa vastaan vain 1,8kw.

Minissä voi säätää suko-latausta 6-7,5 ja 10A, muttei tuota Type2-latausta, siellä on aina maksimi käytössä ja samana aamuna tuli ladattua täydellä teholla eri laturilla.
 
Jos tuollaisiin törmää, niin niistä kannattaa ilmoittaa laturin ylläpitäjälle. JOS siis vika ei varmuudella ole käyttäjässä.

Toki olen näin myös tehnyt. Tämä lähinnä nousi esiin Virran latureissa - eli lataus on päällä, mutta todella hidasta. Muiden latureiden kanssa se on aina ollut on/off.
 
Minissä voi säätää suko-latausta 6-7,5 ja 10A, muttei tuota Type2-latausta, siellä on aina maksimi käytössä ja samana aamuna tuli ladattua täydellä teholla eri laturilla.
Mistä hemmetistä se tietää minkä töpselin läpi sähkö tulee? Vai koskee ko tuo jotain minin omaa spesiaal laturia?
 
Minin oma sukolaturi työntää maks 10A virralla yhdellä vaiheella kun taas Type2-työntää kolmella vaiheella yhteensä 16A edestä, joten kai siellä sen verran on älyä, että tunnistaa nuo vaiheet?
 
Minin oma sukolaturi työntää maks 10A virralla yhdellä vaiheella kun taas Type2-työntää kolmella vaiheella yhteensä 16A edestä, joten kai siellä sen verran on älyä, että tunnistaa nuo vaiheet?

Minissä on todennäköisesti sama homma kuin omassa 530e:ssä eli auton oma AC-laturi on teholtaan 3.7kW. Siis vaikka Type 2 -pistokkeen tökkää siihen 50kW latausasemaan, niin se auto latautuu vain tuolla 3.7kW teholla. Tämä on ymmärtääkseni tuon AC ja DC latauksen ero. AC:ssa laturi on autossa ja DC:ssä se on siinä latausasemassa.

Vaiheista en osaa sanoa ja tässä kontekstissa sillä ei taida olla merkitystä. Yksi vaihe varmasti riittää 16A.
 
Minissä on todennäköisesti sama homma kuin omassa 530e:ssä eli auton oma AC-laturi on teholtaan 3.7kW. Siis vaikka Type 2 -pistokkeen tökkää siihen 50kW latausasemaan, niin se auto latautuu vain tuolla 3.7kW teholla. Tämä on ymmärtääkseni tuon AC ja DC latauksen ero. AC:ssa laturi on autossa ja DC:ssä se on siinä latausasemassa.

Vaiheista en osaa sanoa ja tässä kontekstissa sillä ei taida olla merkitystä. Yksi vaihe varmasti riittää 16A.

Näin toimii myös Octavia. Tämän lisäksi type2 latausnopeutta pystyy tiputtamaan niin että ottaa vastaan vain 1,8kW.
 
veli vaihto outlander phevin dieseliin kun oli kuulemma sähkölasku sen verran noussu ton kanssa että halvempi ajaa 40km työmatkaa perus dieselillä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 390
Viestejä
4 489 665
Jäsenet
74 151
Uusin jäsen
Malik

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom