Toisin kuin useimmilla täällä, minulle yksi isoin juttu plugarissa oli "etälämmitys sekä -jäähdytys" -ominaisuus. Ei *umalauta mitä luksusta; ikinä ei tarvitse hypätä kuumaan autoon jahka jättää pohjille 10% sähköä (ainakin bemarissa tuota akkuun jäävää energian määrää voi säätää välillä 10-90%).
Toisena halu vähentää polttonesteen hinnasta maksamista: Mielummin maksan (uudemman, isomman) auton arvonalenemista / osaria / whatever eli ikään kuin maksan itselleni matkustusmukavuudesta, kuin että ajan halvemmalla, kenties rahoittamattomalla bensa-autolla ja maksan älyttömyyksiä liikkumisestani (bensasta) verotuksen, sekoitevelvoitteiden ym. typeryyksien vuoksi. Hieman ylempänä (
Keskustelua hybridiautoista ) mainitsinkin kuinka putinsekoiluiden vuoksi olisin maksanut vanhalla romulla ajamisesta pelkän polttoaineen muodossa pahimmillaan liki 400e/kk kun bensa maksoi noin 2,5e/litra. Siihen päälle vielä vuotuinen ajoneuvovero sekä vanhan auton mahdolliset viat, huollattaminen, ihan älytöntä.
Pk-seudun pyörimisiin plugari sopii erittäin hyvin; saan hoideltua arjen ajoni 90%:sti sähköllä, esim. työmatkat menee keväästä syksyyn täysin sähköllä josta (en vielä) maksa yhtään mitään. Talvipakkasilla akku ei aivan riitä ja bensaa paloi työmatka-ajossa ~3L/100km, eli naurettavan vähän. Arjessa bensaan joutuu turvautumaan vain jos ei ehdi odotella 2-3h plugarin akun latautumista kotitöpselistä. Maantiellä tuo oma bemari kuluttaa yllättävän vähän suhteessa auton painoon, vetotapaan, rengastukseen ym. Esimerkiksi mökiltäpaluu Jyväskylä -> pks, akku tyhjänä reilusti alle 7L/100km.
Täyssähköistä autoa en edes harkinnut, en tahdo millään tavalla olla riippuvainen, aikatauluttaa tai suunnitella minkäänlaisia kotimaan "automatkojani" sen mukaan missä pysähtyä että saa autoa ladattua. En halua miettiä, arpoa, ihmetellä, tutkia, stressata siitä onko autoreissun A matkanvarrella missä latureita ja millaisia ja miten monta ja minne ajan jos latauspaikka X onkin täynnä / rikki. Tuollainen matkanteko ei kiinnosta, ei sitten *ittuakaan. En myöskään halua pysähtyä matkanvarrella vaikkapa syömään tai edes kahville siksi, että "samalla saa sähköauton ladattua ja jaloiteltua". Mielummin ajan pitkiäkin matkoja ns. "yhdeltä istumalta", tyyliin Lahdesta Ouluun pysähtymättä.
Lisäksi väitän, että jahka autokanta sähköistyy niin latausjonot sekä -ongelmat vain pahenevat. Ainakin pk-seudulla näkee jatkuvasti jengiä, joka jättää sähköautonsa kauppakeskuksen (ym.) laturiin tuntikausiksi vaikka pysäköinti maksaisi 1-2e/h (tms.). Eikä kukaan käy siirtämässä sähkistään jossain maantien superhuoltoaseman, ison ABC:n ym. parkkipaikalla keskenkaiken, vaan se seisoo latausruudussa akku täynnä siihen saakka kunnes perheen kanssa palataan autolle. Ajaminen tulee silti todella halvaksi vs. bensalla ja suomalaiset osaavat itsekkyyden, vuosi vuodelta paremmin.