Pitäis.
2018 countryman 36 tkm ajettu ja 27k€ oli paras tarjous autovex kautta eli 2k€ vähemmin mitä itse maksoin 1v/9tkm sitten.
Ei taida olla haluttu malli, vaikkei ole mikään karvalakki. Eli kaikki phev:t eivät ole kuuminta hottia.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pitäis.
Ei se Outlander sentään kymppiä vie mutta toihan vaikuttaa hyvältä. Oliks Cupra kans neliveto ja noin 4,5 metrinen peli? Muistaakseni noissa on 5 vuoden takuu joten uskaltaa jopa ostaa omalla rahalla vaikka on vaginaattori.
Tuli tässä mieleen että millä perustein täällä ihmiset ovat hankkineet autonsa. Onko se käyttövoimamaksujen säästö, ympäristö, vai mikä? Itse en mieti sinänsä viivan alle jäävää summaa loppujen lopuksi. Autoilu maksaa, eikä siinä voitolle päästä. Toki lataushybridin nurkka-ajot ovat omalla kohdallani superhalpoja kun on timanttinen sähkösopimus ensi vuoden kesään asti, mutta itselleni on tärkeää ajomukavuus ja paikallisten päästöjen vähäisyys. Juuh, kyllähän sitä sähköä tuotetaan kaikella paskalla, mutta kyllä tuolla isoissa laitoksissa ne päästöt saadaan kuitenkin paremmin kuriin kuin paikallisilla häkäpöntöillä. Pointtina tässä siis se, että onko ihmisillä tällä palstalla useimmin tärkeintä se viivan alle jäävä tarkka summa, vai miten näitä päätöksiä tehdään?
Tuli tässä mieleen että millä perustein täällä ihmiset ovat hankkineet autonsa. Onko se käyttövoimamaksujen säästö, ympäristö, vai mikä? Itse en mieti sinänsä viivan alle jäävää summaa loppujen lopuksi. Autoilu maksaa, eikä siinä voitolle päästä. Toki lataushybridin nurkka-ajot ovat omalla kohdallani superhalpoja kun on timanttinen sähkösopimus ensi vuoden kesään asti, mutta itselleni on tärkeää ajomukavuus ja paikallisten päästöjen vähäisyys. Juuh, kyllähän sitä sähköä tuotetaan kaikella paskalla, mutta kyllä tuolla isoissa laitoksissa ne päästöt saadaan kuitenkin paremmin kuriin kuin paikallisilla häkäpöntöillä. Pointtina tässä siis se, että onko ihmisillä tällä palstalla useimmin tärkeintä se viivan alle jäävä tarkka summa, vai miten näitä päätöksiä tehdään?
Juu eihän nuo Volvon T8:t ole edes "oikeita" hybridejä atkinson-moottorilla, vaan autoja joihin on laitettu 2 erillistä voimalinjaa, jotka tekevät välillä hieman yhteistyötä. Ja kaksilitrainen yli 300hv polttomoottori tuskin on ikinä absoluuttisesti taloudellinen.
Sähköä käyttämättä XC90 T8 menee hki-tre välin niin, että kulutuslukemat alkavat kasilla tai ysillä, mk2 ja mk3 V70 2.5T:t olivat muistaakseni aikanaan vaikea saada alle kympin.
Eihän Arkinson kierrolla ole muita kuin Toyota, Ford ja mitsubishi 2019-> lataushybridit.
Kaikki muut ovat juuri noita, missä on sähköhilut pultattu tavispolttiksen kylkeen päästösakkojen pelossa…
Countrymanin kokoinen pikkuauto vie akku tyhjänä 6,5-8l satkulla kun ajelee oikein varovasti.
Monta kertaa tässäkin ketjussa sanonut myös Hondalla on atkinson.
Ei kai tuo mini nyt noin paska ole?Countrymanin kokoinen pikkuauto vie akku tyhjänä 6,5-8l satkulla kun ajelee oikein varovasti.
Ei kai tuo mini nyt noin paska ole?
Tosin johtuu tietysti kuskista, joidenkin ajotapa nyt vaan on sellainen että polttoainetta menee ihan helvetisti.
Ei kai tuo mini nyt noin paska ole?
Tosin johtuu tietysti kuskista, joidenkin ajotapa nyt vaan on sellainen että polttoainetta menee ihan helvetisti.
No mä ajelen pertsan vajaan 3 tonnia painavalla pakulla tuohon 6,5l kulutukseen, jos puolet pienemmällä hybridillä ei pääse alle, niin peilistä löytyy vikaa.Tiiliskiven muotoinen aerodynamiikka vie veronsa.
Kuskista ja liikenteestä on paljon kiinni. Sama reitti Turun taajamassa voi viedä sähköajossa 30kWh/100km tai 15kWh/100km
No mä ajelen pertsan vajaan 3 tonnia painavalla pakulla tuohon 6,5l kulutukseen, jos puolet pienemmällä hybridillä ei pääse alle, niin peilistä löytyy vikaa.
Eipä tuossa sen kummemmin määritelty missä tuo 6,5-8l kulutus ajellaan, mutta ei tuo pakukaan tuonne 8l mene 110 nopeudessa.Ei sitä voi verrata, jos diesel-pakulla ajetaan 60 km/h kehäteitä tai tiiliskiven muotoisella bensa-autolla ajetaan 110 km/h pitkää siivua.
No mä ajelen pertsan vajaan 3 tonnia painavalla pakulla tuohon 6,5l kulutukseen, jos puolet pienemmällä hybridillä ei pääse alle, niin peilistä löytyy vikaa.
Se tarvii luokkaa 30 heppaa tehoa tuon nopeuden ylläpitoon. Vaikka moottori onkin taloudellisuuden kannalta rankasti ylitehoinen, niin kyllä sen insinöörit on yleensä osanneet välittää niin että moottori toimii hyvällä hyötysuhteella tuosta huolimatta.Minissä 1,5l 3- syl bensamotti, josta irtoaa 136hv/230nm. 120km/h nopeudessa 1800kg omamassalla tuo on melko alitehoinen kun akun apuja ei ole käytössä moottoritiellä.
Se tarvii luokkaa 30 heppaa tehoa tuon nopeuden ylläpitoon. Vaikka moottori onkin taloudellisuuden kannalta rankasti ylitehoinen, niin kyllä sen insinöörit on yleensä osanneet välittää niin että moottori toimii hyvällä hyötysuhteella tuosta huolimatta.
Siis onhan se mahdollista että bmw:n inssit ei vaan ole osanneet rakentaa sitä hybridin välitystä, mutta siltikin epäilen että siellä ratin ja selkänojan välissä on se pahin vika.
Smartissa se tärkein pointti lienee kuitenkin ne kaupunkikäyttöominaisuudet eikä se pienin mahdollinen kulutus.
Onhan se nyt ihan hemmetin ketterä koppero, jolle löytyy parkkipaikka helpimmin kuin moottoripyörälle.Mikä se tärkeä kaupunkikäyttöominaisuus olisi?
Kuluihin liittyen
Hankin hybridibemarin 01 / 22, tuon jälkeen olen ajanut sillä tankkauksista laskien 14830km. Tuona aikana olen tankannut siihen 95-oktaanista polttoainetta 1437,17 euron edestä. Eli polttoaineen osalta kulut ovat olleet 10,32e/100km. Pystyn lataamaan autoa sekä työpaikalla että kotona toistaiseksi vielä maksutta molemmissa. Latailen autoa myös julkisissa latureissa, noiden kk-kulut ovat pyörineet 20-30e kieppeillä [yksi latauskerta tutussa Hertsin p-hallissa noin 1,5e (22snt / kwh)], lataan autoa siellä about 15krt/kk ja erittäin satunnaisesti muualla. Lasketaan tuosta vaikkapa 7kk x 30e = 210e.
Eli (tuurilla & toistaiseksi) sähkön hinnan osuus 14830km matkalta on ollut 210e, eli noin 1,4snt/km.
Eli (tuurilla & toistaiseksi) olen maksanut hybridiajeluistani energian (polttoaine + sähkö) hinnalla mitattuna noin 10,33e/100km. Summa olisi paljon pienempi ellen olisi käynyt autolla 3800km mittaisella roadtripillä Norjassa, jossa ajoin vain bensalla.
Tuli tässä mieleen että millä perustein täällä ihmiset ovat hankkineet autonsa. Onko se käyttövoimamaksujen säästö, ympäristö, vai mikä? Itse en mieti sinänsä viivan alle jäävää summaa loppujen lopuksi. Autoilu maksaa, eikä siinä voitolle päästä. Toki lataushybridin nurkka-ajot ovat omalla kohdallani superhalpoja kun on timanttinen sähkösopimus ensi vuoden kesään asti, mutta itselleni on tärkeää ajomukavuus ja paikallisten päästöjen vähäisyys. Juuh, kyllähän sitä sähköä tuotetaan kaikella paskalla, mutta kyllä tuolla isoissa laitoksissa ne päästöt saadaan kuitenkin paremmin kuriin kuin paikallisilla häkäpöntöillä. Pointtina tässä siis se, että onko ihmisillä tällä palstalla useimmin tärkeintä se viivan alle jäävä tarkka summa, vai miten näitä päätöksiä tehdään?
Tuli tässä mieleen että millä perustein täällä ihmiset ovat hankkineet autonsa. Onko se käyttövoimamaksujen säästö, ympäristö, vai mikä? Itse en mieti sinänsä viivan alle jäävää summaa loppujen lopuksi. Autoilu maksaa, eikä siinä voitolle päästä. Toki lataushybridin nurkka-ajot ovat omalla kohdallani superhalpoja kun on timanttinen sähkösopimus ensi vuoden kesään asti, mutta itselleni on tärkeää ajomukavuus ja paikallisten päästöjen vähäisyys. Juuh, kyllähän sitä sähköä tuotetaan kaikella paskalla, mutta kyllä tuolla isoissa laitoksissa ne päästöt saadaan kuitenkin paremmin kuriin kuin paikallisilla häkäpöntöillä. Pointtina tässä siis se, että onko ihmisillä tällä palstalla useimmin tärkeintä se viivan alle jäävä tarkka summa, vai miten näitä päätöksiä tehdään?
Tuli tässä mieleen että millä perustein täällä ihmiset ovat hankkineet autonsa. Onko se käyttövoimamaksujen säästö, ympäristö, vai mikä? Itse en mieti sinänsä viivan alle jäävää summaa loppujen lopuksi. Autoilu maksaa, eikä siinä voitolle päästä. Toki lataushybridin nurkka-ajot ovat omalla kohdallani superhalpoja kun on timanttinen sähkösopimus ensi vuoden kesään asti, mutta itselleni on tärkeää ajomukavuus ja paikallisten päästöjen vähäisyys. Juuh, kyllähän sitä sähköä tuotetaan kaikella paskalla, mutta kyllä tuolla isoissa laitoksissa ne päästöt saadaan kuitenkin paremmin kuriin kuin paikallisilla häkäpöntöillä. Pointtina tässä siis se, että onko ihmisillä tällä palstalla useimmin tärkeintä se viivan alle jäävä tarkka summa, vai miten näitä päätöksiä tehdään?
Tuli tässä mieleen että millä perustein täällä ihmiset ovat hankkineet autonsa. Onko se käyttövoimamaksujen säästö, ympäristö, vai mikä? Itse en mieti sinänsä viivan alle jäävää summaa loppujen lopuksi. Autoilu maksaa, eikä siinä voitolle päästä. Toki lataushybridin nurkka-ajot ovat omalla kohdallani superhalpoja kun on timanttinen sähkösopimus ensi vuoden kesään asti, mutta itselleni on tärkeää ajomukavuus ja paikallisten päästöjen vähäisyys. Juuh, kyllähän sitä sähköä tuotetaan kaikella paskalla, mutta kyllä tuolla isoissa laitoksissa ne päästöt saadaan kuitenkin paremmin kuriin kuin paikallisilla häkäpöntöillä. Pointtina tässä siis se, että onko ihmisillä tällä palstalla useimmin tärkeintä se viivan alle jäävä tarkka summa, vai miten näitä päätöksiä tehdään?
Itsellä on aika heikko luotto Outlanderin ajotietokoneeseen. En usko että saman matkan ajamisessa voi olla esimerkiksi 2 l ero 100 km kohden. Ja sitten joskus, kun lähtiessä vahingossa painaa poljinta vähän enemmän, että polttis käynnistyy about 10 sekunniksi, saattaa ajotietokoneeseen pompata joku lukema esimerkiksi 9 l / 100 km. Ja tämä lukema ei sitten putoa kuin litralla, vaikka ajat kymmenen kilometriä pelkällä sähköllä.Ajoin eilen Outlanderilla 7 tuntia 8-tietä. Lähdin akku täynnä, päivän kulutus näytti ajotietokoneessa 6.2, en pihistellyt ilmastointi oli koko ajan päällä ja sport nappiakin käytin ohituksissa. En tiedä voiko tuo pitää paikkansa. Lähdin täydellä tankilla ja kun palasin se oli melkein tyhjä. 650-700 km ajoa.
Taisi olla muuten optimiolosuhteet tuulen ym. kannalta. Välillä kyllä köröttelin pidempään hiljaa erikoisleveän kuljetuksen perässä.
Lisäksi olen nyt tankannut 98:sia mutta sillä taitaa olla vaan marginaalinen vaikutus?
Toisin kuin useimmilla täällä, minulle yksi isoin juttu plugarissa oli "etälämmitys sekä -jäähdytys" -ominaisuus. Ei *umalauta mitä luksusta; ikinä ei tarvitse hypätä kuumaan autoon jahka jättää pohjille 10% sähköä (ainakin bemarissa tuota akkuun jäävää energian määrää voi säätää välillä 10-90%).
Toisena halu vähentää polttonesteen hinnasta maksamista: Mielummin maksan (uudemman, isomman) auton arvonalenemista / osaria / whatever eli ikään kuin maksan itselleni matkustusmukavuudesta, kuin että ajan halvemmalla, kenties rahoittamattomalla bensa-autolla ja maksan älyttömyyksiä liikkumisestani (bensasta) verotuksen, sekoitevelvoitteiden ym. typeryyksien vuoksi. Hieman ylempänä ( Keskustelua hybridiautoista ) mainitsinkin kuinka putinsekoiluiden vuoksi olisin maksanut vanhalla romulla ajamisesta pelkän polttoaineen muodossa pahimmillaan liki 400e/kk kun bensa maksoi noin 2,5e/litra. Siihen päälle vielä vuotuinen ajoneuvovero sekä vanhan auton mahdolliset viat, huollattaminen, ihan älytöntä.
Pk-seudun pyörimisiin plugari sopii erittäin hyvin; saan hoideltua arjen ajoni 90%:sti sähköllä, esim. työmatkat menee keväästä syksyyn täysin sähköllä josta (en vielä) maksa yhtään mitään. Talvipakkasilla akku ei aivan riitä ja bensaa paloi työmatka-ajossa ~3L/100km, eli naurettavan vähän. Arjessa bensaan joutuu turvautumaan vain jos ei ehdi odotella 2-3h plugarin akun latautumista kotitöpselistä. Maantiellä tuo oma bemari kuluttaa yllättävän vähän suhteessa auton painoon, vetotapaan, rengastukseen ym. Esimerkiksi mökiltäpaluu Jyväskylä -> pks, akku tyhjänä reilusti alle 7L/100km.
Täyssähköistä autoa en edes harkinnut, en tahdo millään tavalla olla riippuvainen, aikatauluttaa tai suunnitella minkäänlaisia kotimaan "automatkojani" sen mukaan missä pysähtyä että saa autoa ladattua. En halua miettiä, arpoa, ihmetellä, tutkia, stressata siitä onko autoreissun A matkanvarrella missä latureita ja millaisia ja miten monta ja minne ajan jos latauspaikka X onkin täynnä / rikki. Tuollainen matkanteko ei kiinnosta, ei sitten *ittuakaan. En myöskään halua pysähtyä matkanvarrella vaikkapa syömään tai edes kahville siksi, että "samalla saa sähköauton ladattua ja jaloiteltua". Mielummin ajan pitkiäkin matkoja ns. "yhdeltä istumalta", tyyliin Lahdesta Ouluun pysähtymättä.
Lisäksi väitän, että jahka autokanta sähköistyy niin latausjonot sekä -ongelmat vain pahenevat. Ainakin pk-seudulla näkee jatkuvasti jengiä, joka jättää sähköautonsa kauppakeskuksen (ym.) laturiin tuntikausiksi vaikka pysäköinti maksaisi 1-2e/h (tms.). Eikä kukaan käy siirtämässä sähkistään jossain maantien superhuoltoaseman, ison ABC:n ym. parkkipaikalla keskenkaiken, vaan se seisoo latausruudussa akku täynnä siihen saakka kunnes perheen kanssa palataan autolle. Ajaminen tulee silti todella halvaksi vs. bensalla ja suomalaiset osaavat itsekkyyden, vuosi vuodelta paremmin.
Kunpa voiskin etänä noita hoitaa. Minissä kusivat ton homman kun päivittivät rautaa 3/2018 alkaen, joten tuota ennen valmistetuilta autoilta poistettiin etäohjaukset pois käytöstä.
Minissä ei voi säätää jäljelle jäävää akkua. Alle 30% varauksen on aikalailla minimi jos haluaa ikkunat auki ja pikkuisen lämpöä sisälle pakkasille tuolla pienemmällä 7kWh akulla.
Joo ja Outlanderissa taitaa olla kiva ominaisuus, että pitää olla WLAN-yhteyden päässä autosta että siinä saa etäyhteydellä lämmityksen / viilennyksen päälle. Aivan käsittämätöntä
Täällä vaihtui tammikuussa tilattu uusi Kia Sportage kevythybridi (mhev). Tilalle tulee valmiina maahantuojan varastossa ollut itselataava hybridi (hev) Sportage. Kuinka hyvin itselataava hybriditekniikka toimii talvella? Netin kaikki testit lupailevat alempaa keskikulutusta, mutta nämä testit tehty ihanne olosuhteissa.
Onko toi ihan varmaa tietoa, että diesel-/MPÖ-käyttöisellä range-extenderillä ei suomessa tarvitsisi maksaa sen enempää veroja kuin täyssähköautolla ja että siinä saisi käyttää MPÖ:ä tien päällä?Miksei suoraan vaikka polttoöljyllä? Dieselveroakaan ei tarvitsisi maksella, kun auto liikkuu sähköllä löpön sijaan
Onko toi ihan varmaa tietoa, että diesel-/MPÖ-käyttöisellä range-extenderillä ei suomessa tarvitsisi maksaa sen enempää veroja kuin täyssähköautolla ja että siinä saisi käyttää MPÖ:ä tien päällä?
Jos tästä jotakin positiivista hakee, niin eipähän tarvitse miettiä onko palvelin tavoitettavissa tai maksella jotain kuukausimaksuja. Onhan niitäkin autoja joissa ei ole koko toiminnallisuutta ollenkaan. VAG-plugareiden omistajat tuntuvat sitä palvelinta kiroavan tämän tästä.
Saaks kysyy miks vaihtui? Valmistusongelmien takia? Itelläkin plugari Sportage tiluussa ja tuntuu ettei hajuakaan koska sen oikeesti mahtaa saada...
Itte ajelin vastaavalla Tucsonin 230 hp nelivedolla talvella ja vei jotain 6 litraa / 100 km raskaassa lumikelissä ja ralliakin tuli koeajossa vähän ajettua / kävin suljetulla kentällä pyörittelemässä. Vielä parempi lienee Sportagena silti
Bemarin My BMW-äppi on 7kk aikana jättänyt kerran lämmittämättä auton sisätilat, siis kun olen käyttänyt äppin "lämmitä heti" -nappia. Joskus em. etätoiminnon päällelaittamisen ikoni jää kännykän näytölle pyörimään jopa 30 sekunniksi, mutta yhteysongelmia seuraa aina virheviesti. Näin on tapahtunut ehkä kerran per kuukausi ja käytän äppiä siis päivittäin, autolle tulee ajoa varmaan +30tkm vuodessa (15tkm alle 6kk). Eli bemarin osalta etätoimintojen yhteyden toimivuus on ollut hyvin lähellä 5/5p.
Vaikka tolla äppillä ei Volvomaisesti (?) saa kytkettyä esimerkiksi ratin- tai penkinlämmittimiä toimintaan. Ne kytkeytyvät automatiikalla jos auton omista valikoista on säätänyt ulkolämpötilan ja tehokkuuden ennaltasäätöjen mukaisesti ne kytkeytymään esimerkiksi alle 0-asteen lämpötiloissa. Niitä ei tosiaan saa äppillä "ex tempore" päälle.
Myöskään auton sisätilaan haluttua lämpötilaa ei voi äppillä säätää, toisin kuin ainakin Volvoissa (?), tätä pidän miinuksena. Joskus kesähelteisinä päivinä kun auton ilmastointilaitteeseen on jäänyt 19,5 C ja tulet autolle niin sisällä ihan oikeasti palelee t-paidassa + shortseissa, jopa epämiellyttävän paljon. Eikä ole jäänyt kahteen tai edes viiteen kertaan tänä kesänä kun sen vuoksi olen avannut kattoluukun tasatakseni sisälämpötilaa miellyttävämmäksi.
Josko se sovellus oli polttisversiosta? Tai alunperin polttikselle tarkoitetti.Volvon vanhan mallin sovelluksessa piti itse päättää että lämmitys (webasto) vai jäähdytys(auton etäkäynnistys). Jäähdytyksessä on vissiin se ongelma että se tarvii ajoakulta virtaa eli auto on periaatteessa käynnissä.
Uudempi sovellus näköjää toimi ihan vaan että painoi nappulaa. Rouvalle oli siis asentunut tuo uudempi. Itse kokeilin joskus pari vuotta sitten beta vaiheessa ja palasin vanhaan.
Edit. Niijuu ja sit pitää miettiä onko auto kiinni johdossa vai ei. Jos johdossa niin ilmastointia voi käyttää ilman etäkäynnistystä. Jos ei johdossa ni silloin pitää etäkäynnistää.
Edit2. Mutta muuten toiminut oikein hyvin. Ei ole tarvinnut miettiä onko auto lämmin/viileä
Täällä vaihtui tammikuussa tilattu uusi Kia Sportage kevythybridi (mhev). Tilalle tulee valmiina maahantuojan varastossa ollut itselataava hybridi (hev) Sportage. Kuinka hyvin itselataava hybriditekniikka toimii talvella? Netin kaikki testit lupailevat alempaa keskikulutusta, mutta nämä testit tehty ihanne olosuhteissa.