Keskustelua hybridiautoista

Periaatteessa sopivan herkkä kallistusanturihan pitäisi alkaa huutamaan jos joku alkaa kammeta auton nurkkaa ylös.

Ei kai ne sitä kattia ilman tunkkia sieltä autosta irti saa. Joku priuskin on melko matala kikotin.
Niinkuin tuollaisessa tuulipukukikottimessa olisikin kallistuksen tunnistuksella oleva hälytin.
 
Niinkuin tuollaisessa tuulipukukikottimessa olisikin kallistuksen tunnistuksella oleva hälytin.
Aika vähän on hälyttimiä suomessa myytävissä autoissa, ei kuulu edes minkään "premium" valmistajan vakiovarusteisiin jos puhutaan Priuksen kokoluokasta.
Rahalla toki saa vaikka mitä, mutta miksi investoida riskiin joka ei yleensä toteudu? Auton vakuutus korvaa noita varkauksia.
Ps. se kunnon varashälytin maksaa enemmän kuin katalysaattori.
 
Aika vähän on hälyttimiä suomessa myytävissä autoissa, ei kuulu edes minkään "premium" valmistajan vakiovarusteisiin jos puhutaan Priuksen kokoluokasta.
Rahalla toki saa vaikka mitä, mutta miksi investoida riskiin joka ei yleensä toteudu? Auton vakuutus korvaa noita varkauksia.
Ps. se kunnon varashälytin maksaa enemmän kuin katalysaattori.
Priusin katti on ihan kusipäisen hintainen, jos varashälyttimet on noin kalliita, niin ihmekö tuo ettei niitä ole autoissa.

Tosin jos ne rälläköivät niitä katteja kadulla irti, niin tuskin ne ihan hirveästi sitä sireeniäkään hätkähtää, eli sen puolesta siitä hälystä ei välttämättä apua paljoa ole.

E: niin, siis ei se hyväkään häly maksa kuin murto-osan siitä Priusin katalysaattorista.
 
Ilmeisesti uudemmissa Corollissa ainakin olisi katalysaattori vaikeammassa paikassa lähempänä moottoria, kuin vanhemmissa Priuksissa.
Sitten yksi vaihtoehto on asentaa pohjaan suojapelti joka varkaan pitää leikellä ensin tieltä että pääsisi käsiksi katalysaattoriin. Karkottanee ainakin kiireisimmät hämäräheikit, kunhan muistaa pultata suojapellin lukkopulteilla tms. tavalla ettei sitä irrotella ihan pelkällä pulttiavaimella.
Tuollainen suojapelti ei varmaan maltaita maksa, ja näppärämpi väsännee helpohkosti itsekkin.
 
Ilmeisesti uudemmissa Corollissa ainakin olisi katalysaattori vaikeammassa paikassa lähempänä moottoria, kuin vanhemmissa Priuksissa.
Sitten yksi vaihtoehto on asentaa pohjaan suojapelti joka varkaan pitää leikellä ensin tieltä että pääsisi käsiksi katalysaattoriin. Karkottanee ainakin kiireisimmät hämäräheikit, kunhan muistaa pultata suojapellin lukkopulteilla tms. tavalla ettei sitä irrotella ihan pelkällä pulttiavaimella.
Tuollainen suojapelti ei varmaan maltaita maksa, ja näppärämpi väsännee helpohkosti itsekkin.
Hitsauttaa sen katin kiinni putkeen tangoilla niin ainakin hidastaa
 
Pikatunkilla nuo nostaa auton ylös ja puukkosahalla/rälläkällä katti irti ja lipettiin. Kovin kauaa operaati ei kestä.
Eräät älyn kalifit kävivät läpi parkkipaikalla kymmenkunta autoa(varastanut osasta katit ja vain nostellen muita) ennen kuin poliisi saapui ja otti herrat kiinni. Samoin useita oli muun varkauden ja murron kohteena kunnes taas poliisi yllätti, jolloin sen kertainen kopla ehti liueta.

Nämä liittyvät hybridiautoihin vain siten, että 1-2 kpl sellaisia oli molemmilla kerroilla kohteena. Joka tapauksessa esimerkiksi Prius ilmeisesti houkuttelee näitä yrittäjiä, vaikka vain osa niistä on ihannekohteita. Ei myöskään pidä olettaa, että isku olisi taitava tai salamannopea saati ettei esto- ja hidastustoimilla olisi merkitystä. Melko tumppuja useimmat pikkurikolliset ovat.
 
Hitsauttaa sen katin kiinni putkeen tangoilla niin ainakin hidastaa

Tollasen valmiin levyn kun laittaa niin ei tarvii hitsailla.
Hitsisaumaan kun tuppaa se ruoste nappaamaan aika herkkään.
Toki jotkut noista valmislevyistä vaikuttais vaativan reikien tekemistä, mutta jossain oli sellaisiakin jotka pultataan jo autossa oleviin reikiin/pultteihin.

Tuossa nyt yks nopsaan löytynyt esimerkki. Tämä näyttäis vaativan muutaman lisäreiän.
 
Täytyy kyllä sanoa, että autoliikkeiden kiima ladattaviin hybrideihin on kyllä melkoinen. Möin juuri omani (Vw gte) autoliikkeeseen ajettuani sillä 1,5 vuotta ja vajaa 50tkm, sain autosta 4500€ enemmän kuin itse maksoin ja kun nyt pyyntihintoja vertailee, niin autosta pyydetään nyt n. 7500€ enemmän mitä siitä pyydettiin autoliikkeessä tuolloin 1,5 vuotta sitten. Sama ilmiö toki sähkäripuolella, mutta on kyllä nurinkurinen tilanne.. En usko että noiden hinnat voi enää nousta, joten toivotaan että myyntihetki osui ”sweet spottiin”
 
Viimeksi muokattu:
Pitäsköhän huvikseen kokeilla, mitä 4v/36tkm ajetusta Countryman phev:stä tarjotaan... :)
 
Itsellä iski taas autokuume lomien aikana, ja sehän yleensä johtaa siihen että pihalla on nyt uusi(uudehko) auto. Tarkoitus oli hankkia uusi Volvo V60 recharge, mutta niiden toimitusaika on tällä hetkellä 14 kuukautta. No myyjä ehdotti että ostaisin käytetyn sen ajaksi, ja ne sitten ostaa sen takaisin kun uusi tulee. Löysin Turusta vm 2020 V60 T8 twin enginen jolla oli ajettu vaan 16k km. Katsotaan sitten paljon ne tarjoaa vaihdossa kunhan tilaan sen uuden. Kilometrejä tulee kuitenkin ajettua alle 10k vuodessa.
 
Pitäsköhän huvikseen kokeilla, mitä 4v/36tkm ajetusta Countryman phev:stä tarjotaan... :)

Ainakin Cupran plugarista tarjottiin vuoden ikäisenä ja 20k ajettuna 43ke, mikä on sen 5ke enemmän mitä maksoin sen uutena hankkiessa. Ei silti myyntiin mennyt, kun ei oikein mitään vastaavaa tällä hetkellä löydy mistään.
 
Jaahas, pitäisköhän käydä itsekkin arvioituttamassa vm -20 vähän päälle 23tkm ajetun corolla hybridin arvo.
Tosin autolle on tarvis ja kaikki uudemmat maksaa kuitenkin liikaa kiloeuroja välirahaa niin eipä kuitenkaan tulis vaihdettua. Mutta jos mielenkiinnosta kävis kiusaamassa autokauppiasta.
 
Juuri tänään pohdin että voi kun olisi hiukan pidempi kantomatka kuin nykyisen vajaat 20km. Tulin siihen tulokseen että turhan paljon pitäisi latoa lisää euroja pöytään ja kantomatka nousisi ehkä sinne 40km. Tietysti voisi piruuttaan arvioiduttaa että onko arvo tippunut vaiko ei. Tässä toki kyseessä -16 -mallinen auto ja n. 120tkm.

Sikäli pitää nyt olla tyytyväinen että kun auton saa yöksi lataukseen, on kulutus tippunut n. kolmasosaan entisestä. Ainakin parin viikon testin perusteella joka on sisältänyt aika normaalit ajot.
 
Nythän olisi oiva tilaisuus saada ylihinta lataushybridistä ja ostaa sitten roskis-hinnoiteltu diesel tilalle…

Sama kai tuo olisi maksaa phev 6,5l/100km bensaa kuin saman verran dieseliä. Tietty tankillisella pääsisi 1000km, eikä 400-450km…
 
Missäköhän ne halventuneet dieselit on myynnissä, kun ei ainakaan nettiautossa ole havaittavissa mitään laskua hinnoissa, melkein päinvastoin? Ostin nykyisen auton vähän reilut pari vuotta sitten ja edelleen on suosikkilistauksessa näkyvissä silloisia vaihtoehtoja (V60 diesel automaatti, n. vm 2015) ja nyt jos vertaan vastaavien autojen hintoja ovat aika lailla kaikki kalliimpia, vaikka ovat tosiaan nyt sen pari vuotta vanhempia.
 
No, 20% saa ensin tinkiä, että pääsee samaan pyyntihintaan ja sitten vielä toiset 15%, että pääsee alle aikaisempien myyntihintojen, jos nyt halutaan pilkkua viilata. Onko kaikissa myynnissä olevissa siis nyt 35% tinkivaraa?
 
Nythän olisi oiva tilaisuus saada ylihinta lataushybridistä ja ostaa sitten roskis-hinnoiteltu diesel tilalle…

Sama kai tuo olisi maksaa phev 6,5l/100km bensaa kuin saman verran dieseliä. Tietty tankillisella pääsisi 1000km, eikä 400-450km…

Luulis PHEV:llä nyt lähelle sen 900km pääsevän jos tuo Corollan perushybridi menee ~42L (muistaakseni) pikkutankillaan sen lähemmäs 800km.
Vai miten pieniä maitotölkkejä nuo PHEV:ien bensatankit on?
 
Luulis PHEV:llä nyt lähelle sen 900km pääsevän jos tuo Corollan perushybridi menee ~42L (muistaakseni) pikkutankillaan sen lähemmäs 800km.
Vai miten pieniä maitotölkkejä nuo PHEV:ien bensatankit on?

Aika monessa lataushybridissä on melko pieni bensatankki (tuota Corollan luokkaa) ja lisäksi melko suuri kulutus tyhjällä akulla.

Toyotan ja osassa Kian lataushybrideissä kulutus pysyy kuosissa akku tyhjänäkin.
 
Luulis PHEV:llä nyt lähelle sen 900km pääsevän jos tuo Corollan perushybridi menee ~42L (muistaakseni) pikkutankillaan sen lähemmäs 800km.
Vai miten pieniä maitotölkkejä nuo PHEV:ien bensatankit on?

Tällä hetkellä menossa toinen kuukausi siten että auton saa yöksi laturiin. Tankin koko on 50l. Kaupunkiajoa meillä on kohtuullisen paljon joten sähköä tulee hyödynnettyä. Tällä hetkellä tankillisella on ajettu n. 550km ja n. kolmasoa on vielä polttoainetta jäljellä - auto näytti illalla kantomatkaksi 283km. Kaipa tuolla tiristelemällä se 900km mentäisiin. Ilman latausta tuolla mersun hybridillä pääsee hikiseen sen 500km.

Maantiellä tulee kyllä herkästi pidettyä päällä sport-asentoa jolloin bensakone on koko ajan käynnissä - hybridimoodi reagoi ajoittain hiukan turhan hitaasti kaasuun, toki sillä pärjää jos auton ei tarvitse lähteä kiihtymään sillä punaisella sekunnilla.
 
Luulis PHEV:llä nyt lähelle sen 900km pääsevän jos tuo Corollan perushybridi menee ~42L (muistaakseni) pikkutankillaan sen lähemmäs 800km.
Vai miten pieniä maitotölkkejä nuo PHEV:ien bensatankit on?

Minissä 36l polttoainetankki ja 7kWh akku, joten toimintamatka jää aika pieneksi. Vuoden keskikulutus nyt 6,5l/100km. Kesällä pääsee sähköllä 25-30km ja talvella 7-10km.
 
Aika monessa lataushybridissä on melko pieni bensatankki (tuota Corollan luokkaa) ja lisäksi melko suuri kulutus tyhjällä akulla.

Toyotan ja osassa Kian lataushybrideissä kulutus pysyy kuosissa akku tyhjänäkin.

Passat GTE kulutus parhaimmillaan 4,9l/100km kun lähti akku tyhjänä ajamaan matkaa, eli ei se nyt kovin suuri ole kulutus..
 
Aika monessa lataushybridissä on melko pieni bensatankki (tuota Corollan luokkaa) ja lisäksi melko suuri kulutus tyhjällä akulla.

Toyotan ja osassa Kian lataushybrideissä kulutus pysyy kuosissa akku tyhjänäkin.

Jep, kaikki eivät kulje huuruilla..

91D77580-FE2A-45D4-8913-28A884A96EAF.jpeg
 
Aika monessa lataushybridissä on melko pieni bensatankki (tuota Corollan luokkaa) ja lisäksi melko suuri kulutus tyhjällä akulla.

Toyotan ja osassa Kian lataushybrideissä kulutus pysyy kuosissa akku tyhjänäkin.

Yariksessa 30l tankki, silti sillä ajaa täällä kehä 3 sisäpuolella sen 650km. Toyotalla ainakin vaikuttaa hyvään kulutukseen voimansiirto ja atkinson moottori.
 
Kia Optimalla ajotietokoneen mukaan kulutus oli 4,6l/100km, kun ajoin 400km matkan. Matkalle toki lähdin täydellä akulla. Yhdellä tankilla meni tuollaisessa matka-ajossa lähes 1000km.
 
Tuli hankittua Audi Q7 e-tron (-18) ja nyt reilun kuukauden ollut ajossa. Rangea lupailevat 50km, mutta todellisuudessa 35km, mikä kyllä riittää mainiosti arkiajot keskustassa pyörittämään. Omaan tarpeeseen bonuksena tämä malli on vielä diesel-versiona, niin matka-ajot menevät kohtuu kulutuksella (6,5L/100km) täydellä lastilla. Jälkeenpäin ainoastaan harmittaa, ettei tullut hankittua aikaisemmin.
 
Tuli hankittua Audi Q7 e-tron (-18) ja nyt reilun kuukauden ollut ajossa. Rangea lupailevat 50km, mutta todellisuudessa 35km, mikä kyllä riittää mainiosti arkiajot keskustassa pyörittämään. Omaan tarpeeseen bonuksena tämä malli on vielä diesel-versiona, niin matka-ajot menevät kohtuu kulutuksella (6,5L/100km) täydellä lastilla. Jälkeenpäin ainoastaan harmittaa, ettei tullut hankittua aikaisemmin.
diesel hybridissä vaan verot on aika isot verrattuna bensahybridiin
 
diesel hybridissä vaan verot on aika isot verrattuna bensahybridiin
Valitettavasti näin. Toinen vaihtoehto oli XC90 T8 enkä tykännyt sen rangesta taikka takavetoisuudesta sähköllä, niin päädyin Audiin. Sinänsä tuo käyttövoimevero hybridissä on vähän hönö, kun päästään pienempiin lukuihin kuin bensalla kulutuksen osalta, mutta suottapa tästä kitistä tämän enempää, kun tilanne ei tule muuttumaan.
 
Passat GTE kulutus parhaimmillaan 4,9l/100km kun lähti akku tyhjänä ajamaan matkaa, eli ei se nyt kovin suuri ole kulutus..

Taitaa Passat GTE olla ainoa nykyvolkkari josta en ole kenenkään koskaan kuullut sanovan mitään negatiivista. Toki pari joilla tuollainen on ollut ovat vaihtaneet aika nopeasti täyssähköön. Eli porttiauto.
 
Taitaa Passat GTE olla ainoa nykyvolkkari josta en ole kenenkään koskaan kuullut sanovan mitään negatiivista. Toki pari joilla tuollainen on ollut ovat vaihtaneet aika nopeasti täyssähköön. Eli porttiauto.
-17 GTE passatista kuukauden vajaa 3vuoden ajon jälkeen tosiaan itsekkin vaihdoin Ioniq5. Passatissa haukut lähtee K-auton huollon suuntaan (tyyppivika ruostetta polttoaineputkessa, korjaus omasta kukkarosta kun ei oltu kuulemma kuultukkaan asiasta huoltoneuvojan mukaan, mutta vajaa kk korjauksesta tulee laadunparannuskamppis autolle vaikka putki jo vaihdettu) Lisäksi takajarrulevyt ruostuvat jatkuvasti kun niitä ei voi normiajossa käyttää. Ja VW:n WeConnect appi oli ihan turha eikä 90% ajasta toiminut, eikä sillä voinut edes webastoa ohjata. Autosta vaihdoin pois koska tuli 160tkm mittariin ja akkutakuu loppui. Oli jo kertaalleen laadunparannuskamppiksessa avattu akkukotelo ja johdot+kotelo meni vaihtoon kosteusvaurion takia 159tkm kohdalla. Toki auto seisoi pajalla joulukuussa 3vko ja sijaisautona pienin seat ibiza eli sekin K-auton syyksi.
 
Juu toiset osaa toiset ei. Volvolla esim varsinkin T8 malleissa bensankulutus hyppää aika rapeaksi kun akku on tyhjä.
Kyllähän se vähän riippuu siitä mihin koppaan se t8 on pultattu kiinni. Joku yli 2 tonnin xc90 möhkäle nyt vaatii energiaa liikkumiseen, mutta kyllähän tuonkin kulutus pieni on jos sitä ei pelkästään vittuillessaan vertaa johonkin puolta pienempään kopperoon. Jos vertailtavaksi ottaa minkä tahansa samankokoisen auton, niin pieni se kulutus on akku tyhjänäkin.
 
Itsellä iski taas autokuume lomien aikana, ja sehän yleensä johtaa siihen että pihalla on nyt uusi(uudehko) auto. Tarkoitus oli hankkia uusi Volvo V60 recharge, mutta niiden toimitusaika on tällä hetkellä 14 kuukautta. No myyjä ehdotti että ostaisin käytetyn sen ajaksi, ja ne sitten ostaa sen takaisin kun uusi tulee. Löysin Turusta vm 2020 V60 T8 twin enginen jolla oli ajettu vaan 16k km. Katsotaan sitten paljon ne tarjoaa vaihdossa kunhan tilaan sen uuden. Kilometrejä tulee kuitenkin ajettua alle 10k vuodessa.
Samaa mietin tässä että ois varmaan uusi malli isolla akulla käytävä tilaa. Nyt on - 19 T8. On tuo autona vaan niin hyvä että taidan ajella lisää. Varsinkin kun uudessa tuo vajaa tehoinen sähkömoottori vaihdettu tuplaten tehokkaampaan. Ensi kesälle lupaili toimitusta
 
Kyllähän se vähän riippuu siitä mihin koppaan se t8 on pultattu kiinni. Joku yli 2 tonnin xc90 möhkäle nyt vaatii energiaa liikkumiseen, mutta kyllähän tuonkin kulutus pieni on jos sitä ei pelkästään vittuillessaan vertaa johonkin puolta pienempään kopperoon. Jos vertailtavaksi ottaa minkä tahansa samankokoisen auton, niin pieni se kulutus on akku tyhjänäkin.

XC90 kokoluokassa ei ole tosiaan hyviä pihejä verrokkeja, mutta XC60 T6 voidaan jo verrata hyvin esim. Toyota RAV4 plugariin. Suoritusarvot samaa luokkaa, samoin kokoluokka sama. Toinen menee akku tyhjänä 5 litralla, toinen syö 7-8.
 
Juuri tuossa katsoin Cuprassa viimeinen "akku tyhjänä" lähtö, keksinopeus 102km/h, matka-aika 2h 32min, kulutus 5.3l/100km. Akku täynnä toiseen suuntaan kulutus oli 4.6l/100km. Eli ei ainakaan tämä plugari tee mitään Outlandereita ja kuluta 10l/100km settiä. VAGilla on sentään tämä plugarius kohtuullisen hyvässä hallussa.
 
XC90 kokoluokassa ei ole tosiaan hyviä pihejä verrokkeja, mutta XC60 T6 voidaan jo verrata hyvin esim. Toyota RAV4 plugariin. Suoritusarvot samaa luokkaa, samoin kokoluokka sama. Toinen menee akku tyhjänä 5 litralla, toinen syö 7-8.

En ole saanut V60 T6:n kulutusta kertaakaan ylittämään 7 litraa vaikka olen ajanut pitkiä pätkiä loma/mökkireissuilla ilman latausta. Kutosella se tosin aina alkaa, viidellä ei mene lataamatta mitenkään.
 
En ole saanut V60 T6:n kulutusta kertaakaan ylittämään 7 litraa vaikka olen ajanut pitkiä pätkiä loma/mökkireissuilla ilman latausta. Kutosella se tosin aina alkaa, viidellä ei mene lataamatta mitenkään.

V60 varmaan onnistuukin vielä XC60 on otsapinta-alaltaan sen verran isompi, että litran kulutusero maantie/motarivauhdissa on helposti perusteltu.
 
Samaa mietin tässä että ois varmaan uusi malli isolla akulla käytävä tilaa. Nyt on - 19 T8. On tuo autona vaan niin hyvä että taidan ajella lisää. Varsinkin kun uudessa tuo vajaa tehoinen sähkömoottori vaihdettu tuplaten tehokkaampaan. Ensi kesälle lupaili toimitusta
Kannattaa sitten varmistaa että tulee se MY24 malli jos nyt tilaat. Siinä on nimittäin isompi/nopeampi sisäinen laturi, ja tietääkseni sen specsit/hinnat ei ole vielä auki Suomessa.
 
V60 varmaan onnistuukin vielä XC60 on otsapinta-alaltaan sen verran isompi, että litran kulutusero maantie/motarivauhdissa on helposti perusteltu.

Noh näihin huuteluihin kulutuksista (hybrideillä) on aika vaikea ottaa kantaa näin niukoilla tiedoilla. Yks ajelee mittarinopeutta, toinen gps, kolmas 9km/h alle rajoituksen ja neljäs +9km/h samalla autolla niin mitä on kulutuslukemat? XC60t8 oli ainakin talvella todella janoinen kun ajeli vakkarilla +10% ja tukot ohitteli. Jossain vaiheessa oli varmaan yli 10, mutta reilu 9 tais olla kulutus matkan päätteeksi. V60 cd 0,29 ja xc60 0,32, otsa-alat 2,23m2 vs 2,61m2 ja painoeroa 150kg.

edit: otsat
 
Viimeksi muokattu:
Juuri tuossa katsoin Cuprassa viimeinen "akku tyhjänä" lähtö, keksinopeus 102km/h, matka-aika 2h 32min, kulutus 5.3l/100km. Akku täynnä toiseen suuntaan kulutus oli 4.6l/100km. Eli ei ainakaan tämä plugari tee mitään Outlandereita ja kuluta 10l/100km settiä. VAGilla on sentään tämä plugarius kohtuullisen hyvässä hallussa.

Ei se Outlander sentään kymppiä vie mutta toihan vaikuttaa hyvältä. Oliks Cupra kans neliveto ja noin 4,5 metrinen peli? Muistaakseni noissa on 5 vuoden takuu joten uskaltaa jopa ostaa omalla rahalla vaikka on vaginaattori.
 
Audi Q5 TFSIe Oulu - Tampere

3,2 kWh/100 km
6,3 l/100 km
497 km
nopeus 85 km/h

Olisihan tuo varmaan pienemmälläkin tullut mutta ohituskaistat on keksitty ja tarpeen tuolla välillä.
 
Ei se Outlander sentään kymppiä vie mutta toihan vaikuttaa hyvältä. Oliks Cupra kans neliveto ja noin 4,5 metrinen peli? Muistaakseni noissa on 5 vuoden takuu joten uskaltaa jopa ostaa omalla rahalla vaikka on vaginaattori.

Jeps, tosin nämä ovat plugareina aina etuvetoisia. En minä vagginetta olisikaan uskaltanut jollain parin vuoden takuulla ikinä ostaa, mutta tämä viiden vuoden ainakin tuo mielenrauhaa enemmän. Sähköiselle voimalinjalle on se vakio 8v tahi 180000km muistaakseni, tosin se mitä se sisältää tarkasti niin en muista. Rauhallisemalla mielellä tällä kuitenkin ajaa kuin Skodalla tai Audilla ja niiden parin vuoden betajaksolla.
 
Tuli tässä mieleen että millä perustein täällä ihmiset ovat hankkineet autonsa. Onko se käyttövoimamaksujen säästö, ympäristö, vai mikä? Itse en mieti sinänsä viivan alle jäävää summaa loppujen lopuksi. Autoilu maksaa, eikä siinä voitolle päästä. Toki lataushybridin nurkka-ajot ovat omalla kohdallani superhalpoja kun on timanttinen sähkösopimus ensi vuoden kesään asti, mutta itselleni on tärkeää ajomukavuus ja paikallisten päästöjen vähäisyys. Juuh, kyllähän sitä sähköä tuotetaan kaikella paskalla, mutta kyllä tuolla isoissa laitoksissa ne päästöt saadaan kuitenkin paremmin kuriin kuin paikallisilla häkäpöntöillä. Pointtina tässä siis se, että onko ihmisillä tällä palstalla useimmin tärkeintä se viivan alle jäävä tarkka summa, vai miten näitä päätöksiä tehdään?
 
Luulen tietäväni vastauksen, mutta haluaisin vahvistuksen asialle: jos lataan esim. K-latauksen asemalla, ja latausmääräksi ilmoitetaan 6kwh, niin tämä on varmaan seinästä otetun energian määrä? Eli ei huomioi lataushäviötä ja akkuun menee todellisuudessa jotain 80-90% välillä tuosta?

Oman auton range tipahtanut viime kesästä noin 10km, ja 7,8kwh nettokapasiteetin akun lataukseen menee latausasemilta noi 6,2kwh. Pohdin tässä siis koska uskaltaisi mennä maahantuojalle kertomaan, että akun kapasiteetti on alle 70% luvatusta.
 
Tuli tässä mieleen että millä perustein täällä ihmiset ovat hankkineet autonsa. Onko se käyttövoimamaksujen säästö, ympäristö, vai mikä? Itse en mieti sinänsä viivan alle jäävää summaa loppujen lopuksi. Autoilu maksaa, eikä siinä voitolle päästä. Toki lataushybridin nurkka-ajot ovat omalla kohdallani superhalpoja kun on timanttinen sähkösopimus ensi vuoden kesään asti, mutta itselleni on tärkeää ajomukavuus ja paikallisten päästöjen vähäisyys. Juuh, kyllähän sitä sähköä tuotetaan kaikella paskalla, mutta kyllä tuolla isoissa laitoksissa ne päästöt saadaan kuitenkin paremmin kuriin kuin paikallisilla häkäpöntöillä. Pointtina tässä siis se, että onko ihmisillä tällä palstalla useimmin tärkeintä se viivan alle jäävä tarkka summa, vai miten näitä päätöksiä tehdään?

Tuurilla kun nyksä MY2021 Proceed GT niin paska (tai olisihan se hyvä auto ajaa jne. jos ei hajoais koko ajan), niin halvalla/parhaiten/nopeasti saa tilalle Sportage plug-in GT-Linen vs. pelkkä kaupanpurku ja siitä sit tilalle joku ties koska. Tulee samalla se neliveto"kitumaasturi"kuumekin hoidettua kuntoon ja kun uhkaavasti rahoituskin meinasi käydä nollaa kohti niin sama se on jatkaa about samalla kk-erällä muutama vuos ja samalla pirusti parempi ja tilavampi auto (kun poikakin futiksen lisäksi keksi alkaa lätkää pelaamaan) tänne paskoille auraamattomille landeteille. Saan samalla myös nastarenkaat. Ja ajo pitäs olla halpaa kun työmatka 26 km/suunta ja loput ajoja harrasteisiin 3-30 km/suunta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 283
Viestejä
4 487 530
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom