Keskustelua hybridiautoista

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 271
Kuinka päin me tiedetään tuon toteutuvan?

Siis onko wltp lukema liian iso vai liian pieni
Wltp:hän oikea siinä testiympäristössä jossa testi on tehty. Toki jotkut ovat sitäkin yrittäneet huijata (ja onnistuneetkin ainakin hetkellisesti).

Tuosta hybridien todellisesti kulutuksesta löytyy tietoa vaikka kuinka paljon. Samoin meistä tässä ketjussa jokainen ajaa hybridiautolla ja tiedämme hyvin että se keskikulutus ei ole 0,9-1,3 l/100km

Googleen hakusana "autojen toteutuneet kulutukset" niin löytyy juttua.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
807
Wltp:hän oikea siinä testiympäristössä jossa testi on tehty. Toki jotkut ovat sitäkin yrittäneet huijata (ja onnistuneetkin ainakin hetkellisesti).

Tuosta hybridien todellisesti kulutuksesta löytyy tietoa vaikka kuinka paljon. Samoin meistä tässä ketjussa jokainen ajaa hybridiautolla ja tiedämme hyvin että se keskikulutus ei ole 0,9-1,3 l/100km

Googleen hakusana "autojen toteutuneet kulutukset" niin löytyy juttua.

Wltp lie se ainoa vertailukelpoinen. Itse julkisten varassa ja vuoden/7tkm kulutus 6,4l/100km. Ystävällä outlander ja kotilaturi, jolloin kulutus 2l/1000km…
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 271
Wltp lie se ainoa vertailukelpoinen. Itse julkisten varassa ja vuoden/7tkm kulutus 6,4l/100km. Ystävällä outlander ja kotilaturi, jolloin kulutus 2l/1000km…
Näistä autoista voitaisiin helposti ajaa kulutustiedot EU-tietokantaa niin ei tarivisi spekuloida. Autoista löytyy valmiiksi e-simmit tietoliikenteeseen kulutusitiedot ovat myös nähtävillä kaikissa hybirideissä.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 011
Wltp lie se ainoa vertailukelpoinen. Itse julkisten varassa ja vuoden/7tkm kulutus 6,4l/100km. Ystävällä outlander ja kotilaturi, jolloin kulutus 2l/1000km…
Itellä oli ekat kolme viikkoa outlander 0l kulutuksella, sitten kävin kaupungissa ja meni vissiin litra polttoainetta sit jatku 0l ajelut kunnes piti käydä reilun 200km lenkki ja nyt näyttää keskikulutkseksi karvan alle 2l/100 ja laskee taas kun vain kylällä käyntejä (10km suunta)
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 011
Näistä autoista voitaisiin helposti ajaa kulutustiedot EU-tietokantaa niin ei tarivisi spekuloida. Autoista löytyy valmiiksi e-simmit tietoliikenteeseen kulutusitiedot ovat myös nähtävillä kaikissa hybirideissä.
Outlanderissa ei oo ku wifi, ainakaan MY18 mallissa missä about kaikki rastit ominaisuuksissa paitsi navi
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 553
21616km hybridillä vuoteen ja toteutunut kulutus on 1,9 litraa sadalla. Näin sanoo Cupran appi. Toki auto ladingissa joka ilta kotona. Et ei se "aina kulutus ole reilusti yli ilmoitetun", vaikka tämänkin on kait jossain 0,9l tienoolla jollain WLTP syklillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
807
Itellä oli ekat kolme viikkoa outlander 0l kulutuksella, sitten kävin kaupungissa ja meni vissiin litra polttoainetta sit jatku 0l ajelut kunnes piti käydä reilun 200km lenkki ja nyt näyttää keskikulutkseksi karvan alle 2l/100 ja laskee taas kun vain kylällä käyntejä (10km suunta)
Huomasitko kolme nollaa? Eli 2l per tuhat kilometriä mennyt kaverilla outlanderin kanssa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 097
sähköauton, bensan ja HEV:n wltp lukemilla verrattu. Silti aika vähän pohjustettu noita laskelmia. Volvohan laski bensan ja sähkön välillä ja sai sen valmistuksen päästöjen kuoletuspisteen jonnekin 150tkm kohdille.
Volvo sai tutkimuksessaan seuraavat leikkauskohdat:

Global electricity mix, 110 tkm

EU-28 electricity mix, 77 tkm

Wind electricity mix, 49 tkm


[/URL]

Jos linkki ei toimi, niin googleen "volvo c40 carbon".
 

Liitteet

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 140
Ongelmahan noissa tilastoissa on liisariautot joista sitä dataa on helppo kerätä, mutta liisariautoissa on yliedustettuna työsuhdeautot/yleinen verotuksellinen ohjaus, jotka ohjaavat ottamaan plugarin, vaikka sellainen ei olisikaan oikea valinta sekä autoetuautot, joiden lataaminen on lähtöhtaisesti käyttäjän kannalta typerää.

Suomalainen käytäntö ei tietysti euroopanlaajuisesti päde, mutta ei työntekijöiden houkuttelu autolla suomalainen keksintö ole.
 
Liittynyt
03.01.2022
Viestejä
58
Wltp lie se ainoa vertailukelpoinen. Itse julkisten varassa ja vuoden/7tkm kulutus 6,4l/100km. Ystävällä outlander ja kotilaturi, jolloin kulutus 2l/1000km…
Juuri näin. Koska ajoprofiilit ovat yksilöllisiä, ainoa tapa vertailla eri autojen kulutusta on standardoitu testi jossa yhdellä ajoprofiililla saavutetaan vertailukelpoinen lukema.

”Me kaikki tiedetään” että ei ole ”oikeat” kulutuslukemat jotain mitä ”luvataan”… niin, nehän ovat oletuksiin perustuvia faktoja, eivät lupauksia. Kun liikenteessä kulkee ja energiankulutusta seuraa, huomaa kyllä miten kaikki autonvalmistajien lupaukset voi helposti ylittää ja alittaa, pääosin se on ajovalinnoista kiinni, ajaako siis taloudellisesti vai energiaa käyttäen.

Sivuhuomiona että sähköisen ajamisen myötä on tullut ihan konkreettisesti huomattua, miten paljon ihmiset sitä energiaa käyttävät ajaessaan liikenteessä todella typeriin asioihin. Tarkoitan aivan helvetin hölmöihin kiihdytyksiin kun edessä valot vaihtuvat juuri punaisiksi, ajavat letkassa aivan kiinni edelläajavan perävaloissa ja jarruttelevat sitten junamuodostelmassa kun jonkun täytyy kääntyä. Lasken vähemmän typeräksi ajamiseksi tilanteen jossa yrittää pakottaa kaistaa tai liikennevirtaa ylinopeuteen, vaikka kollektiivisesti suurin hyöty saavutettaisiin lievästä alinopeudesta ja varsinkin turvaväleistä.

Energian tuhlaaminen niin että ajaa ylinopeutta tyhjällä kaistalla liikennettä vaarantamatta, kiihdyttelee vaikkapa valoista tarpeettoman rivakasti koska voi yms., on mielestäni hyvää energian tuhlaamista erityisesti silloin kun ne tuottavat harmitonta iloa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Itse olen sitä mieltä, että plugareista pitäisi ilmoittaa sähkönkulutus sähköllä ajaessa (tai vaihtoehtoisesti sähkörange ja akun kapasiteetti), ja polttoaineenkulutus tyhjällä akulla ajaessa. Siitä voi sitten kukin oikeasti päätellä mitä se vehje omalla ajoprofiililla syö. Tuulilasi kotimaisista autolehdistä ilmoittaakin nykyään juuri näin.

Yhdistetty kulutus on plugareiden kohdalla täysin hyödytön tieto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
807
Itse olen sitä mieltä, että plugareista pitäisi ilmoittaa sähkönkulutus sähköllä ajaessa (tai vaihtoehtoisesti sähkörange ja akun kapasiteetti), ja polttoaineenkulutus tyhjällä akulla ajaessa. Siitä voi sitten kukin oikeasti päätellä mitä se vehje omalla ajoprofiililla syö. Tuulilasi kotimaisista autolehdistä ilmoittaakin nykyään juuri näin.

Yhdistetty kulutus on plugareiden kohdalla täysin hyödytön tieto.
Samaa mieltä.

Tässä countryman kulutus sähköajolla 6km per suunta koti-cittari-koti välillä.

Lämpötila +17, joten ei tarvinnut kylmennystä eikä lämmitystä, liikenteen mukana ajoa, ei mitään rallia tms. mitä nyt 13 liikennevalot per suunta 40-/50km/h alueella:

45B5D400-B27B-4FDF-AAC4-2506EE77C788.jpeg
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
257
Samaa mieltä.

Tässä countryman kulutus sähköajolla 6km per suunta koti-cittari-koti välillä.

Lämpötila +17, joten ei tarvinnut kylmennystä eikä lämmitystä, liikenteen mukana ajoa, ei mitään rallia tms. mitä nyt 13 liikennevalot per suunta 40-/50km/h alueella:

Vaikka onkin monet valot ja pysähdykset niin onhan toi aivan järkyttävä kulutus
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
807
Vaikka onkin monet valot ja pysähdykset niin onhan toi aivan järkyttävä kulutus
Niin on. Ehkä tuossa näkee phev huonot puolet kun 90hv/200nm alitehoinen yrittää kiskoa 1800kg autoa eteenpäin…


Jahas, Mini Countryman phev:iin ei löydy pyyhkijän sulkia Motonetista, Biltemasta eikä KL-varaosista.

Onko Autokeskus tosiaan ainoa paikka ostaa noita?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 483
Otat pituudet muistiin ja käyt ihan mistä tahansa autovaraosaliikkeestä pyytämässä kyseisillä mitoilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
807
Otat pituudet muistiin ja käyt ihan mistä tahansa autovaraosaliikkeestä pyytämässä kyseisillä mitoilla.
Kai nois täytyy se kiinnityskin ottaa huomioon vai onko se nykyään standardi?

primeraan kun sulkia ostelin niin tuli kourallinen muovihelyjä mukaan, joiden avulla sai sulan kiinni varteen.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 483
Paria mallia, joko on pelkkä koukku tai sellanen pikalukko tyylinen, joka kiinnittyy siihen koukkuun. Ihan defaulttia on, menis turhan monimutkaiseks tehdä/myydä sulkia jos pituuksien lisäksi pitäis valmistaa useammallakin erilaisella kiinnityksellä, kuitenkin tuotteen hinta ~15€/pari.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
807
Paria mallia, joko on pelkkä koukku tai sellanen pikalukko tyylinen, joka kiinnittyy siihen koukkuun. Ihan defaulttia on, menis turhan monimutkaiseks tehdä/myydä sulkia jos pituuksien lisäksi pitäis valmistaa useammallakin erilaisella kiinnityksellä, kuitenkin tuotteen hinta ~15€/pari.
tuosta aika vaikeata sanoa… täytynee siis ajaa motonettiin ja ottaa irti ja vertailla

F68B6454-CBFF-445C-A05D-0053FA567A79.png
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 483
Yksinkertaisia nuo on, joskus pitää pyöritellä ja sovitella ennenkuin kokee *ahaa* elämyksen. Kunhan muistaa, ettei oo voimasta kyse, menee kevyesti kun tekee oikein.

Vie kauppaan malli, mut kulj/apu on todennäköisesti eri pituiset. Ja katso kun otat irti kuinka se klipsi on varressa niin sujuu helposti, toisen voi jättää paikoilleen jos sattuukin tulemaan muistikatko, saa sitte heti luntata irrottaessa sillä vaihtamattomalla uus sulkanippu kädessä.
 
Liittynyt
03.01.2022
Viestejä
58
Vaikka onkin monet valot ja pysähdykset niin onhan toi aivan järkyttävä kulutus
Mietin samaa. Voi olla että ymmärsin väärin tuon ajon profiilin, jolla 31kwh kulutus/100km. Taajamassa / keskusta-ajossa kulutuksen pitäisi olla reilusti alle puolet tuosta lukemasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
807
Mietin samaa. Voi olla että ymmärsin väärin tuon ajon profiilin, jolla 31kwh kulutus/100km. Taajamassa / keskusta-ajossa kulutuksen pitäisi olla reilusti alle puolet tuosta lukemasta.
Tuossa reitti Turun Halisista Kupittaan Citymarketille, ei tuossa ole keskusta-ajoa lainkaan.

Näyttökuva 2022-7-15 kello 15.26.19.png
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
548
Samaa mieltä.

Tässä countryman kulutus sähköajolla 6km per suunta koti-cittari-koti välillä.

Lämpötila +17, joten ei tarvinnut kylmennystä eikä lämmitystä, liikenteen mukana ajoa, ei mitään rallia tms. mitä nyt 13 liikennevalot per suunta 40-/50km/h alueella:

Millä lämmöllä pidät tuuletusta ja onko AC päällä? Jos ulkoilma on 17, niin vastuksillehan se 21 asteeseen säädetty sisälämpötilan ylläpito lopulta menee. Toki auringossa seisomisen jälkeen sisälämpötila helposti tuon, jolloin alkuun kävisi ilmastointi. Ja jos vielä alueilmastointi syöttää toiselle puolelle lämpimämpää kuin toiselle, niin samaan aikaan voi pahimmillaan kulua sähköä lämmitykseen ja viilennykseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
959
Kaikki Minit on aika janoisia, näin 05 Cooper S:n omistajana...oli täys työ päästä alle 9L sadalla työmatkoilla. Ei tosin ole vakkaria.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
807
Millä lämmöllä pidät tuuletusta ja onko AC päällä? Jos ulkoilma on 17, niin vastuksillehan se 21 asteeseen säädetty sisälämpötilan ylläpito lopulta menee. Toki auringossa seisomisen jälkeen sisälämpötila helposti tuon, jolloin alkuun kävisi ilmastointi. Ja jos vielä alueilmastointi syöttää toiselle puolelle lämpimämpää kuin toiselle, niin samaan aikaan voi pahimmillaan kulua sähköä lämmitykseen ja viilennykseen.
Ei ole a/c päällä kuin tarvittaessa ja lämpöpyynti on 21 molemmilla puolin. Oli auringon lämmittämä hytti.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Oma kokemus samaan voimalinjaan perustuvalla 225xe:llä ei kyllä tue tuollaisia kulutuslukemia. Mainituissa olosuhteissa (17 astetta) sillä isommalla 10kWh akulla ajaa sähköllä hyvin helposti yli 50 kilometriä ja sopivalla tieprofiililla 60. Jos kulutus olisi 30 kWh luokkaa, niin eihän tuolla pääsisi teoreettisena maksiminakaan kuin 30 km.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
807
Oma kokemus samaan voimalinjaan perustuvalla 225xe:llä ei kyllä tue tuollaisia kulutuslukemia. Mainituissa olosuhteissa (17 astetta) sillä isommalla 10kWh akulla ajaa sähköllä hyvin helposti yli 50 kilometriä ja sopivalla tieprofiililla 60. Jos kulutus olisi 30 kWh luokkaa, niin eihän tuolla pääsisi teoreettisena maksiminakaan kuin 30 km.
En ole kesäoloissa koskaan päässyt kuin juuri ja juuri 30km oikein pihistelemällä, normisti 20-25km. Talvella sitten 7-10km kun kulutusmittari näyttänyt yli 60kWh lukemia, koska lämmitys akusta.

Tässä on se pienempi 7kWh akku. Onhan tuo 225XE tila-auto aavistuksen virtaviivaisempi kuin Countryman.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
747
RAV4 plugarilla lähtiessä range näytti 95 km. Se alkoi vähetä vasta kun oli ajettu 5 km. Perillä 36.1 km jälkeen oli Rangea jäljellä 66 km. Takaisin pihaan 74,6 km jälkeen oli Rangea vielä jäljellä 18 km. Täytyy vielä kattoa kulutus latauksen jälkeen erikseen kun ehtii. Eli auton maksimi näyttämä on tuo 95 km ja saattaa jonkun kilometrin kestää, enneku alkaa vajeta.
No laskettuna sitten mittarin mukaan oli kulutus 16,27 kWh/100 km ja Accelev näytti siis ladatatun 11,808 kWh ja todellinen mittarista 12.14 kWh. Pientä heittoa tulee sen jälkeen kun kävi huollossa ja korjattiin ne maadoituspultit maahantuonnin kutsusta. Aikaisemmin jotenkin käsittämättömästi myös Accelev latausasema näytti oikeaa lukua. Tuossa näyttäisi menomatkalla ensin yhteensä rangea jo 102,2 km, mutta kun takaisin tulee 55 m korkeuden käyrälle ylämäkeä 50 m, niin se väheni sitten 91,8 km.
No kuitenkin kohtuu hyvin pääsee ja kulutus sähköllä on varsin kohtuullinen kesällä. Kumulatiivinen kulutus putosi Juurii äsken lukemaan 20,3 kWh/100 km ja se siis nollaamatta yli 40 000 km matkalta ja sisältää talviajot. Ajotapa vaikuttaa melkoisesti ja tuo kuvan matka on 80/60 aluetta suhteella 60/40 keskinopeudella 58 km/h. Muutamat liikennevalot vaikuttaa kohtuudella heti lyhyillä matkoilla ja range kyllä vähenee nopeammin loppua kohti. Ilmastointia ei tarvinnut tällä kertaa käyttää.
 

Liitteet

Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 037
RAV4 plugarilla lähtiessä range näytti 95 km. Se alkoi vähetä vasta kun oli ajettu 5 km. Perillä 36.1 km jälkeen oli Rangea jäljellä 66 km. Takaisin pihaan 74,6 km jälkeen oli Rangea vielä jäljellä 18 km. Täytyy vielä kattoa kulutus latauksen jälkeen erikseen kun ehtii. Eli auton maksimi näyttämä on tuo 95 km ja saattaa jonkun kilometrin kestää, enneku alkaa vajeta.
No laskettuna sitten mittarin mukaan oli kulutus 16,27 kWh/100 km ja Accelev näytti siis ladatatun 11,808 kWh ja todellinen mittarista 12.14 kWh. Pientä heittoa tulee sen jälkeen kun kävi huollossa ja korjattiin ne maadoituspultit maahantuonnin kutsusta. Aikaisemmin jotenkin käsittämättömästi myös Accelev latausasema näytti oikeaa lukua. Tuossa näyttäisi menomatkalla ensin yhteensä rangea jo 102,2 km, mutta kun takaisin tulee 55 m korkeuden käyrälle ylämäkeä 50 m, niin se väheni sitten 91,8 km.
No kuitenkin kohtuu hyvin pääsee ja kulutus sähköllä on varsin kohtuullinen kesällä. Kumulatiivinen kulutus putosi Juurii äsken lukemaan 20,3 kWh/100 km ja se siis nollaamatta yli 40 000 km matkalta ja sisältää talviajot. Ajotapa vaikuttaa melkoisesti ja tuo kuvan matka on 80/60 aluetta suhteella 60/40 keskinopeudella 58 km/h. Muutamat liikennevalot vaikuttaa kohtuudella heti lyhyillä matkoilla ja range kyllä vähenee nopeammin loppua kohti. Ilmastointia ei tarvinnut tällä kertaa käyttää.
Harvinasien hyvin osuu omat ajosi tuon plugarin rangeen vai huviksesiko ajelet akun kantamalle sopivia matkoja? Talvi range on myös lähes vertailukelvoton koska lähdet aina lämpimästä tallista ja lopetat ajot lämpimään talliin. Mikä on bensan kulutus tuon sähkönkulutuksen lisäksi jos kumulatiivinen sähkönkulutus tuolla laatikolla on 20,3kWh/100 viimeisen 40 000 km:n matkalta?
Mutta pienellä kulutuksella menee kun oikei hyvin optimoi, sitä en kiistä.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
747
Harvinasien hyvin osuu omat ajosi tuon plugarin rangeen vai huviksesiko ajelet akun kantamalle sopivia matkoja? Talvi range on myös lähes vertailukelvoton koska lähdet aina lämpimästä tallista ja lopetat ajot lämpimään talliin. Mikä on bensan kulutus tuon sähkönkulutuksen lisäksi jos kumulatiivinen sähkönkulutus tuolla laatikolla on 20,3kWh/100 viimeisen 40 000 km:n matkalta?
Mutta pienellä kulutuksella menee kun oikei hyvin optimoi, sitä en kiistä.
Siis RAV4 ilmoittaa sähkön kumulatiivisen kulutuksen siltä matkalta joka on ajettu polttomoottori sammuksissa. Ajomatkasta on omalla kohdalla ajettu matkassa nyt 87 % ja ajoajasta 90 %. Tuon jos muuttaa sitten kulutukseksi koko matkalle, niin se tekee 17,661 kWh + 1,0 L bensaa/100 km. Tuossa on vuoden bensankulutus tasan 1,0 L/100 km ja ehkä saattaa pudota vielä ennen syyskuuta, kun 2 vuotta nollaamatta tulee täyteen. Eli tällä hetkellä on oma kulutus. Eihän mun ajot normaalisti ole kun 20-50 km sattuvia, riippuen missä kaupassa käyn. Sattui nyt vain kohdalle sopiva pätkä, jota myös tulee usein ajeltua ja muistin ottaa kuvat sähkömittarista ja latausasemasta samalla.
17,661 kWh + 1,0 L bensaa/100 km on siis nyt tilanne kun 40 000 km on täynnä jo joku aika sitten.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 037
Siis RAV4 ilmoittaa sähkön kumulatiivisen kulutuksen siltä matkalta joka on ajettu polttomoottori sammuksissa. Ajomatkasta on omalla kohdalla ajettu matkassa nyt 87 % ja ajoajasta 90 %. Tuon jos muuttaa sitten kulutukseksi koko matkalle, niin se tekee 17,661 kWh + 1,0 L bensaa/100 km. Tuossa on vuoden bensankulutus tasan 1,0 L/100 km ja ehkä saattaa pudota vielä ennen syyskuuta, kun 2 vuotta nollaamatta tulee täyteen. Eli tällä hetkellä on oma kulutus. Eihän mun ajot normaalisti ole kun 20-50 km sattuvia, riippuen missä kaupassa käyn. Sattui nyt vain kohdalle sopiva pätkä, jota myös tulee usein ajeltua ja muistin ottaa kuvat sähkömittarista ja latausasemasta samalla.
17,661 kWh + 1,0 L bensaa/100 km on siis nyt tilanne kun 40 000 km on täynnä jo joku aika sitten.
Ok. Oletko verrannut auton ilmoittamia kulutuksia toteutuneeseen? Eli paljon on tullut seinästä sähköä?
Uskallan väittää että tuo auto ei kulje tuolla kulutuksella edes optimi olosuhteissa jos sähkön ja bensankulutus mitataan oikein.
Lataushäviöt ym. pitäisi laskea mukaan ja ottaa huomioon myös auton ilmoittama 1,0 L/100km joka ei mittaamatta pidä paikkaansa.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
747
Ok. Oletko verrannut auton ilmoittamia kulutuksia toteutuneeseen? Eli paljon on tullut seinästä sähköä?
Uskallan väittää että tuo auto ei kulje tuolla kulutuksella edes optimi olosuhteissa jos sähkön ja bensankulutus mitataan oikein.
Lataushäviöt ym. pitäisi laskea mukaan ja ottaa huomioon myös auton ilmoittama 1,0 L/100km joka ei mittaamatta pidä paikkaansa.
Bensan kulutus kyllä pitää paikkansa mitattunakin useaan otteeseen. Kesäkulutus sähköllä on varsin helppo mitata esim tuossa viimeksi katsottuna, kun saa ajettua koko matkan pelkästään sähköllä. Eli ajoin 74,6 km ja akkuun mahtui takaisin 12,14 kWh. Ehkä tuosta joku sitten haluaa vielä vähentää ne häviöt ja saa hieman pienemmän todellisen moottorin viemän sähkön vaikka ihan sinne johtojen juureen saakka. Mutta mulle siis maksaa ajaminen sen mitä kalibrointikelpoinen sähkömittari näyttää ja bensaa täytyy tankkiin laittaa. Ajelin joskus 7002 km ja tankkasin 38,02 litraa, josta tuli kulutusta 0,543 L/100 km. Ei riitä autossa pilkutkaan tarpeeksi tarkkaan mittaamiseen. Edellinen RAV4 tavallinen hybridi meni 27 000 km 5,3 L/100 km kulutuksella ja myös sen kulutusnäyttö piti paikkansa täsmälleen oikein tarkastettuna. Plugarilla ei kiinnosta pätkääkään alkaa ajella enempää lataamatta ihan vain nettisaittien väittelyiden takia. Ne ajot mitä pystyy tarkastamaan helposti on silloin, kun tulee ajettua pelkästään täysin sähköllä. Jos esim ajelisin kokonaan lataamatta, niin silloin kulutus olisi pelkästään bensan kulutus. Toinen sitten, että ajelee jonnekin pidemmälle ja sitten ajelee takaisin lataamatta ja bensankulutuksen. Seka-ajot menee jo monimutkaisemmaksi järkeillä.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
747
Ja tässä siis mittari joka mittaa pelkästään latauksen käyttämää sähköä ja latausaseman tyhjäkäyntiä. Voihan tuon mittarin tarkkuutta epäillä, mutta kelpaa moneen paikkaan sinetöitynäkin. Accelevin lukema pieneni, kun autoon korjattiin maadoituspultit.
Edittiä. Unohtui tuo toinen mittarikuva, joka oli ennen latauksen aloitusta. Niistä siis laskettu pienellä viiveellä seuraavana aamuna erotus 12,14 kWh ja Accelev valehteli 11,808 kWh.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 037
Toinen sitten, että ajelee jonnekin pidemmälle ja sitten ajelee takaisin lataamatta
Tämä on melko yleinen käyttöskenaario kun puhutaan autosta, autolla yleensä ajetaan myös paljon muutakin ajoa kuin kauppareissuja, ja silloin nuo sinun kulutuslukemat ovat mahdottomia saavuttaa (siis jos autolla ajetaan muuallekkin kuin kauppaan)?
On kuitenkin hyvä että sinun ajoihin tuo auto sopii...
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
959
Tämä on melko yleinen käyttöskenaario kun puhutaan autosta, autolla yleensä ajetaan myös paljon muutakin ajoa kuin kauppareissuja, ja silloin nuo sinun kulutuslukemat ovat mahdottomia saavuttaa (siis jos autolla ajetaan muuallekkin kuin kauppaan)?
On kuitenkin hyvä että sinun ajoihin tuo auto sopii...
Se keskivertosuorite on edelleen sen ~50km päivässä. Mutta kukin hommaa kulkineet omiin tarpeisiinsa tai muokkaa tarpeet kulkineen mukaan. Ihan oma valinta tosiaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 140
Itse olen sitä mieltä, että plugareista pitäisi ilmoittaa sähkönkulutus sähköllä ajaessa (tai vaihtoehtoisesti sähkörange ja akun kapasiteetti), ja polttoaineenkulutus tyhjällä akulla ajaessa. Siitä voi sitten kukin oikeasti päätellä mitä se vehje omalla ajoprofiililla syö. Tuulilasi kotimaisista autolehdistä ilmoittaakin nykyään juuri näin.

Yhdistetty kulutus on plugareiden kohdalla täysin hyödytön tieto.
Se yhdistetty kulutushan on vertailuarvo, se että se pelkällä polttiksella sattuu joidenkin käyttäjien käytännönkulutukseen on oikeastaan vain bonus, ei varsinaine tarkoitus.

Tuo sähkörange kyllä yleensä ilmoitetaan plugareille, vaikkei se vastaava lakisääteisesti ilmoitettava tieto olekaan kuten co2 päästö tms.. W/km arvoa en ole kyllä koskaan nähnyt valmistajan puolesta ilmoitetuksi, mutta ei sitä kovin vahvasti nosta esiin mediakaan.. jos ne sen mittaavat, en ole kyllä mitenkään sitä noteerannut, vaikka rangen ja polttoaineenkulutuksen kyllä mittaavat omissa kokeissaan.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 722
RAV4 plugarilla lähtiessä range näytti 95 km. Se alkoi vähetä vasta kun oli ajettu 5 km. Perillä 36.1 km jälkeen oli Rangea jäljellä 66 km. Takaisin pihaan 74,6 km jälkeen oli Rangea vielä jäljellä 18 km. Täytyy vielä kattoa kulutus latauksen jälkeen erikseen kun ehtii. Eli auton maksimi näyttämä on tuo 95 km ja saattaa jonkun kilometrin kestää, enneku alkaa vajeta.
No laskettuna sitten mittarin mukaan oli kulutus 16,27 kWh/100 km ja Accelev näytti siis ladatatun 11,808 kWh ja todellinen mittarista 12.14 kWh. Pientä heittoa tulee sen jälkeen kun kävi huollossa ja korjattiin ne maadoituspultit maahantuonnin kutsusta. Aikaisemmin jotenkin käsittämättömästi myös Accelev latausasema näytti oikeaa lukua. Tuossa näyttäisi menomatkalla ensin yhteensä rangea jo 102,2 km, mutta kun takaisin tulee 55 m korkeuden käyrälle ylämäkeä 50 m, niin se väheni sitten 91,8 km.
No kuitenkin kohtuu hyvin pääsee ja kulutus sähköllä on varsin kohtuullinen kesällä. Kumulatiivinen kulutus putosi Juurii äsken lukemaan 20,3 kWh/100 km ja se siis nollaamatta yli 40 000 km matkalta ja sisältää talviajot. Ajotapa vaikuttaa melkoisesti ja tuo kuvan matka on 80/60 aluetta suhteella 60/40 keskinopeudella 58 km/h. Muutamat liikennevalot vaikuttaa kohtuudella heti lyhyillä matkoilla ja range kyllä vähenee nopeammin loppua kohti. Ilmastointia ei tarvinnut tällä kertaa käyttää.
Oliko puhallus pois päältä?
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
747
Oliko puhallus pois päältä?
Ilmastointi oli OFF asennossa, eli ei myöskään puhalla. Joskus pystyy ajelemaan ilmankin, eikä kukaan kyydissä huomaa mitään. Lähtiessä range näytti ilmastointi päällä 93,2 km. Jostain syystä ei sekään alkanut heti vajeta ja laitoin OFFille 4 km jälkeen. Tänä kesänä ei ole vielä kertaakaan näyttänyt rangeksi molemmille 95 km, vaan tuo ilmastoinnin kanssa on jäänyt alle, vaikka nyt on taas latauksen jälkeen vajaa kuukauden ajan ilman ilmastointia näyttänyt sen 95 km. Eli se se näyttö on tällainen. Viimekesänä näytti pitkän aikaa putkeen molemmille rangeille tasan 95 km, eikä pilkkua perässä. Ehkä akut alkaa olemaan finaalissa ja joutuu auton laittamaan paaliin. WLTP range on 74 km.
 

Liitteet

Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
747
Maahantuojan ilmoitus siis sähkörangeksi on tuo 74 km. Sattumalta tiedän vajaa 2 vuoden latailujen jäljiltä, että tyhjäksi ajettuun akkuun mahtuu aika tasan 14,5 kWh sähköä takaisin. Tuosta tulee sähköä kulutetuksi 19,6 kWh/100 km WLTP ajona. Melkein tekisi mieli sanoa, että täsmälleen tuohon lukemaan tulee päätymään syyskuun 7. päivä tuo lukema, kun nyt ollaan 20,3 kWh/100 km lukemassa. Muistaakseni talven kääntöpiste oli 22,4 kWh ja edellinen kesän kääntö taas 19,2 kWh. Täytyy tarkkailla tuota kääntöpistettä vielä sen syyskuun jälkeen jos muistaa. Tuo mittari muuttuu kyllä etanavauhdilla, kun kertyy kilometrejä nollaamatta ja kyse kumulatiivisesta kulutuksesta.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
Täällä ekat 15tkm bemun X3 30e:llä meni ajotietokoneen mukaan 1.7l/100km keskikulutuksella.
Eli aika hyvin omaan ajoprofiiliin sopii hybridi.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
959
Onko muilla muuten pöllitty hybrideistä katalysaattoreita? Itseltä lähtenyt kahdesti...lähtee Prius myyntiin :D
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 271
Onko muilla muuten pöllitty hybrideistä katalysaattoreita? Itseltä lähtenyt kahdesti...lähtee Prius myyntiin :D
Nyt kyllä täytyy kysyä että minkälaisessa slummissa asut?

Meillä täällä omakotitaloalueella on yhden kerran 13 vuoden aikana tullut vierashenkilö kokeilemaan auton ovien lukititusta kadulla olleesta autosta. Poliisit olivat paikalla 10 minuutissa ja seuraavana päivänä kaikki kadun asukkaat tiesivät tarkat detaljit tapauksesta. Muita yrittäjiä ei ole näkynyt...
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
959
Nyt kyllä täytyy kysyä että minkälaisessa slummissa asut?

Meillä täällä omakotitaloalueella on yhden kerran 13 vuoden aikana tullut vierashenkilö kokeilemaan auton ovien lukititusta kadulla olleesta autosta. Poliisit olivat paikalla 10 minuutissa ja seuraavana päivänä kaikki kadun asukkaat tiesivät tarkat detaljit tapauksesta. Muita yrittäjiä ei ole näkynyt...
En mä slummista tiedä, Nurmijärven Kirkonkylällä. Eipä täällä mitään muuta ole yleensä tapahtunut viimeisen 7v aikana kuin ulkovarastomurto, prätkää kaadettu ja vandalisoitu ja tämä. Toisen kerran katti lähti autosta viikon sisällä ku sain huollosta eli joku ilmiantoi varkaille tai sitten ne vaan kiertelee samoja alueita. Evt. En usko, että pihasta olisi lähtenyt, mutta kakkosauto oli tien varressa.
Jos et uutisia ole sattunut lukemaan, niin kattivarkaudet räjähti pandemian aikana. 2021 varastettiin tyyliin 2100, kun 2020 ilmoitettiin 700. Pelkästään Länsi-uudellamaalla huhtikuuhun 2022 mennessä oli lähtenyt jo yli 100.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 613
Jos et uutisia ole sattunut lukemaan, niin kattivarkaudet räjähti pandemian aikana. 2021 varastettiin tyyliin 2100, kun 2020 ilmoitettiin 700. Pelkästään Länsi-uudellamaalla huhtikuuhun 2022 mennessä oli lähtenyt jo yli 100.
Täällä Lohjallakin viety katteja ihan sikana tuossa 2022 alussa oikein aaltona, joka liikkui taajamasta toiseen. Enimmäkseen pakuista kyllä, eli älä ainakaan Priusta pakuun vaihda ;)

Ja renkaathan tulee olemaan seuraava varkausaaltojen motiivi eli lukkopulttia vaan hankintaan äkkiä.

PS. Saksalaisissa ainakin vähän vaivalloisempaa (vaikkei ois hälytintä) / BMW:ssä about varkaalle mahdotonta jos ei tuhoa konepeltiä auki mutta se lienee vaan hidaste...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 140
Periaatteessa sopivan herkkä kallistusanturihan pitäisi alkaa huutamaan jos joku alkaa kammeta auton nurkkaa ylös.

Ei kai ne sitä kattia ilman tunkkia sieltä autosta irti saa. Joku priuskin on melko matala kikotin.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
Täällä ekat 15tkm bemun X3 30e:llä meni ajotietokoneen mukaan 1.7l/100km keskikulutuksella.
Eli aika hyvin omaan ajoprofiiliin sopii hybridi.
Ja pari päivää sitten pääsin pk-seudulla Kehä 3:sta pääosin 50.7km, ennenkuin polttis pärähti päälle. Parina muunakin päivänä yli 48km päässyt. Eli kokolailla luvatun verran.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 587
Viestejä
4 205 275
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom