Keskustelua hybridiautoista

Kuinka päin me tiedetään tuon toteutuvan?

Siis onko wltp lukema liian iso vai liian pieni

Wltp:hän oikea siinä testiympäristössä jossa testi on tehty. Toki jotkut ovat sitäkin yrittäneet huijata (ja onnistuneetkin ainakin hetkellisesti).

Tuosta hybridien todellisesti kulutuksesta löytyy tietoa vaikka kuinka paljon. Samoin meistä tässä ketjussa jokainen ajaa hybridiautolla ja tiedämme hyvin että se keskikulutus ei ole 0,9-1,3 l/100km

Googleen hakusana "autojen toteutuneet kulutukset" niin löytyy juttua.

 
Wltp:hän oikea siinä testiympäristössä jossa testi on tehty. Toki jotkut ovat sitäkin yrittäneet huijata (ja onnistuneetkin ainakin hetkellisesti).

Tuosta hybridien todellisesti kulutuksesta löytyy tietoa vaikka kuinka paljon. Samoin meistä tässä ketjussa jokainen ajaa hybridiautolla ja tiedämme hyvin että se keskikulutus ei ole 0,9-1,3 l/100km

Googleen hakusana "autojen toteutuneet kulutukset" niin löytyy juttua.

Wltp lie se ainoa vertailukelpoinen. Itse julkisten varassa ja vuoden/7tkm kulutus 6,4l/100km. Ystävällä outlander ja kotilaturi, jolloin kulutus 2l/1000km…
 
Wltp lie se ainoa vertailukelpoinen. Itse julkisten varassa ja vuoden/7tkm kulutus 6,4l/100km. Ystävällä outlander ja kotilaturi, jolloin kulutus 2l/1000km…

Näistä autoista voitaisiin helposti ajaa kulutustiedot EU-tietokantaa niin ei tarivisi spekuloida. Autoista löytyy valmiiksi e-simmit tietoliikenteeseen kulutusitiedot ovat myös nähtävillä kaikissa hybirideissä.
 
Wltp lie se ainoa vertailukelpoinen. Itse julkisten varassa ja vuoden/7tkm kulutus 6,4l/100km. Ystävällä outlander ja kotilaturi, jolloin kulutus 2l/1000km…
Itellä oli ekat kolme viikkoa outlander 0l kulutuksella, sitten kävin kaupungissa ja meni vissiin litra polttoainetta sit jatku 0l ajelut kunnes piti käydä reilun 200km lenkki ja nyt näyttää keskikulutkseksi karvan alle 2l/100 ja laskee taas kun vain kylällä käyntejä (10km suunta)
 
Näistä autoista voitaisiin helposti ajaa kulutustiedot EU-tietokantaa niin ei tarivisi spekuloida. Autoista löytyy valmiiksi e-simmit tietoliikenteeseen kulutusitiedot ovat myös nähtävillä kaikissa hybirideissä.
Outlanderissa ei oo ku wifi, ainakaan MY18 mallissa missä about kaikki rastit ominaisuuksissa paitsi navi
 
21616km hybridillä vuoteen ja toteutunut kulutus on 1,9 litraa sadalla. Näin sanoo Cupran appi. Toki auto ladingissa joka ilta kotona. Et ei se "aina kulutus ole reilusti yli ilmoitetun", vaikka tämänkin on kait jossain 0,9l tienoolla jollain WLTP syklillä.
 
RAV4 plugarin WLTP on 1,0 L/100 km. Tuossa on ajelua takana 40 000 km ja sattui juuri putoamaan siihen 1,0 L/100 km lukemaan. Ja josko syyskuuhun mennessä vielä putoaisi alemmas.
 

Liitteet

  • 7AEE7107-9B8D-4C54-A231-5F31AE6DA905.png
    7AEE7107-9B8D-4C54-A231-5F31AE6DA905.png
    382,9 KB · Luettu: 45
Itellä oli ekat kolme viikkoa outlander 0l kulutuksella, sitten kävin kaupungissa ja meni vissiin litra polttoainetta sit jatku 0l ajelut kunnes piti käydä reilun 200km lenkki ja nyt näyttää keskikulutkseksi karvan alle 2l/100 ja laskee taas kun vain kylällä käyntejä (10km suunta)

Huomasitko kolme nollaa? Eli 2l per tuhat kilometriä mennyt kaverilla outlanderin kanssa.
 
sähköauton, bensan ja HEV:n wltp lukemilla verrattu. Silti aika vähän pohjustettu noita laskelmia. Volvohan laski bensan ja sähkön välillä ja sai sen valmistuksen päästöjen kuoletuspisteen jonnekin 150tkm kohdille.
Volvo sai tutkimuksessaan seuraavat leikkauskohdat:

Global electricity mix, 110 tkm

EU-28 electricity mix, 77 tkm

Wind electricity mix, 49 tkm


[/URL]

Jos linkki ei toimi, niin googleen "volvo c40 carbon".
 

Liitteet

  • Screenshot_20220712-162058.png
    Screenshot_20220712-162058.png
    242,2 KB · Luettu: 17
Ongelmahan noissa tilastoissa on liisariautot joista sitä dataa on helppo kerätä, mutta liisariautoissa on yliedustettuna työsuhdeautot/yleinen verotuksellinen ohjaus, jotka ohjaavat ottamaan plugarin, vaikka sellainen ei olisikaan oikea valinta sekä autoetuautot, joiden lataaminen on lähtöhtaisesti käyttäjän kannalta typerää.

Suomalainen käytäntö ei tietysti euroopanlaajuisesti päde, mutta ei työntekijöiden houkuttelu autolla suomalainen keksintö ole.
 
Wltp lie se ainoa vertailukelpoinen. Itse julkisten varassa ja vuoden/7tkm kulutus 6,4l/100km. Ystävällä outlander ja kotilaturi, jolloin kulutus 2l/1000km…
Juuri näin. Koska ajoprofiilit ovat yksilöllisiä, ainoa tapa vertailla eri autojen kulutusta on standardoitu testi jossa yhdellä ajoprofiililla saavutetaan vertailukelpoinen lukema.

”Me kaikki tiedetään” että ei ole ”oikeat” kulutuslukemat jotain mitä ”luvataan”… niin, nehän ovat oletuksiin perustuvia faktoja, eivät lupauksia. Kun liikenteessä kulkee ja energiankulutusta seuraa, huomaa kyllä miten kaikki autonvalmistajien lupaukset voi helposti ylittää ja alittaa, pääosin se on ajovalinnoista kiinni, ajaako siis taloudellisesti vai energiaa käyttäen.

Sivuhuomiona että sähköisen ajamisen myötä on tullut ihan konkreettisesti huomattua, miten paljon ihmiset sitä energiaa käyttävät ajaessaan liikenteessä todella typeriin asioihin. Tarkoitan aivan helvetin hölmöihin kiihdytyksiin kun edessä valot vaihtuvat juuri punaisiksi, ajavat letkassa aivan kiinni edelläajavan perävaloissa ja jarruttelevat sitten junamuodostelmassa kun jonkun täytyy kääntyä. Lasken vähemmän typeräksi ajamiseksi tilanteen jossa yrittää pakottaa kaistaa tai liikennevirtaa ylinopeuteen, vaikka kollektiivisesti suurin hyöty saavutettaisiin lievästä alinopeudesta ja varsinkin turvaväleistä.

Energian tuhlaaminen niin että ajaa ylinopeutta tyhjällä kaistalla liikennettä vaarantamatta, kiihdyttelee vaikkapa valoista tarpeettoman rivakasti koska voi yms., on mielestäni hyvää energian tuhlaamista erityisesti silloin kun ne tuottavat harmitonta iloa.
 
Itse olen sitä mieltä, että plugareista pitäisi ilmoittaa sähkönkulutus sähköllä ajaessa (tai vaihtoehtoisesti sähkörange ja akun kapasiteetti), ja polttoaineenkulutus tyhjällä akulla ajaessa. Siitä voi sitten kukin oikeasti päätellä mitä se vehje omalla ajoprofiililla syö. Tuulilasi kotimaisista autolehdistä ilmoittaakin nykyään juuri näin.

Yhdistetty kulutus on plugareiden kohdalla täysin hyödytön tieto.
 
Itse olen sitä mieltä, että plugareista pitäisi ilmoittaa sähkönkulutus sähköllä ajaessa (tai vaihtoehtoisesti sähkörange ja akun kapasiteetti), ja polttoaineenkulutus tyhjällä akulla ajaessa. Siitä voi sitten kukin oikeasti päätellä mitä se vehje omalla ajoprofiililla syö. Tuulilasi kotimaisista autolehdistä ilmoittaakin nykyään juuri näin.

Yhdistetty kulutus on plugareiden kohdalla täysin hyödytön tieto.
Samaa mieltä.

Tässä countryman kulutus sähköajolla 6km per suunta koti-cittari-koti välillä.

Lämpötila +17, joten ei tarvinnut kylmennystä eikä lämmitystä, liikenteen mukana ajoa, ei mitään rallia tms. mitä nyt 13 liikennevalot per suunta 40-/50km/h alueella:

45B5D400-B27B-4FDF-AAC4-2506EE77C788.jpeg
 
Samaa mieltä.

Tässä countryman kulutus sähköajolla 6km per suunta koti-cittari-koti välillä.

Lämpötila +17, joten ei tarvinnut kylmennystä eikä lämmitystä, liikenteen mukana ajoa, ei mitään rallia tms. mitä nyt 13 liikennevalot per suunta 40-/50km/h alueella:

45B5D400-B27B-4FDF-AAC4-2506EE77C788.jpeg
Vaikka onkin monet valot ja pysähdykset niin onhan toi aivan järkyttävä kulutus
 
Vaikka onkin monet valot ja pysähdykset niin onhan toi aivan järkyttävä kulutus

Niin on. Ehkä tuossa näkee phev huonot puolet kun 90hv/200nm alitehoinen yrittää kiskoa 1800kg autoa eteenpäin…


Jahas, Mini Countryman phev:iin ei löydy pyyhkijän sulkia Motonetista, Biltemasta eikä KL-varaosista.

Onko Autokeskus tosiaan ainoa paikka ostaa noita?
 
Otat pituudet muistiin ja käyt ihan mistä tahansa autovaraosaliikkeestä pyytämässä kyseisillä mitoilla.
 
Otat pituudet muistiin ja käyt ihan mistä tahansa autovaraosaliikkeestä pyytämässä kyseisillä mitoilla.

Kai nois täytyy se kiinnityskin ottaa huomioon vai onko se nykyään standardi?

primeraan kun sulkia ostelin niin tuli kourallinen muovihelyjä mukaan, joiden avulla sai sulan kiinni varteen.
 
Paria mallia, joko on pelkkä koukku tai sellanen pikalukko tyylinen, joka kiinnittyy siihen koukkuun. Ihan defaulttia on, menis turhan monimutkaiseks tehdä/myydä sulkia jos pituuksien lisäksi pitäis valmistaa useammallakin erilaisella kiinnityksellä, kuitenkin tuotteen hinta ~15€/pari.
 
Paria mallia, joko on pelkkä koukku tai sellanen pikalukko tyylinen, joka kiinnittyy siihen koukkuun. Ihan defaulttia on, menis turhan monimutkaiseks tehdä/myydä sulkia jos pituuksien lisäksi pitäis valmistaa useammallakin erilaisella kiinnityksellä, kuitenkin tuotteen hinta ~15€/pari.

tuosta aika vaikeata sanoa… täytynee siis ajaa motonettiin ja ottaa irti ja vertailla

F68B6454-CBFF-445C-A05D-0053FA567A79.png
 
Yksinkertaisia nuo on, joskus pitää pyöritellä ja sovitella ennenkuin kokee *ahaa* elämyksen. Kunhan muistaa, ettei oo voimasta kyse, menee kevyesti kun tekee oikein.

Vie kauppaan malli, mut kulj/apu on todennäköisesti eri pituiset. Ja katso kun otat irti kuinka se klipsi on varressa niin sujuu helposti, toisen voi jättää paikoilleen jos sattuukin tulemaan muistikatko, saa sitte heti luntata irrottaessa sillä vaihtamattomalla uus sulkanippu kädessä.
 
Vaikka onkin monet valot ja pysähdykset niin onhan toi aivan järkyttävä kulutus
Mietin samaa. Voi olla että ymmärsin väärin tuon ajon profiilin, jolla 31kwh kulutus/100km. Taajamassa / keskusta-ajossa kulutuksen pitäisi olla reilusti alle puolet tuosta lukemasta.
 
Mietin samaa. Voi olla että ymmärsin väärin tuon ajon profiilin, jolla 31kwh kulutus/100km. Taajamassa / keskusta-ajossa kulutuksen pitäisi olla reilusti alle puolet tuosta lukemasta.
Tuossa reitti Turun Halisista Kupittaan Citymarketille, ei tuossa ole keskusta-ajoa lainkaan.

Näyttökuva 2022-7-15 kello 15.26.19.png
 
Samaa mieltä.

Tässä countryman kulutus sähköajolla 6km per suunta koti-cittari-koti välillä.

Lämpötila +17, joten ei tarvinnut kylmennystä eikä lämmitystä, liikenteen mukana ajoa, ei mitään rallia tms. mitä nyt 13 liikennevalot per suunta 40-/50km/h alueella:

45B5D400-B27B-4FDF-AAC4-2506EE77C788.jpeg
Millä lämmöllä pidät tuuletusta ja onko AC päällä? Jos ulkoilma on 17, niin vastuksillehan se 21 asteeseen säädetty sisälämpötilan ylläpito lopulta menee. Toki auringossa seisomisen jälkeen sisälämpötila helposti tuon, jolloin alkuun kävisi ilmastointi. Ja jos vielä alueilmastointi syöttää toiselle puolelle lämpimämpää kuin toiselle, niin samaan aikaan voi pahimmillaan kulua sähköä lämmitykseen ja viilennykseen.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki Minit on aika janoisia, näin 05 Cooper S:n omistajana...oli täys työ päästä alle 9L sadalla työmatkoilla. Ei tosin ole vakkaria.
 
Millä lämmöllä pidät tuuletusta ja onko AC päällä? Jos ulkoilma on 17, niin vastuksillehan se 21 asteeseen säädetty sisälämpötilan ylläpito lopulta menee. Toki auringossa seisomisen jälkeen sisälämpötila helposti tuon, jolloin alkuun kävisi ilmastointi. Ja jos vielä alueilmastointi syöttää toiselle puolelle lämpimämpää kuin toiselle, niin samaan aikaan voi pahimmillaan kulua sähköä lämmitykseen ja viilennykseen.

Ei ole a/c päällä kuin tarvittaessa ja lämpöpyynti on 21 molemmilla puolin. Oli auringon lämmittämä hytti.
 
Oma kokemus samaan voimalinjaan perustuvalla 225xe:llä ei kyllä tue tuollaisia kulutuslukemia. Mainituissa olosuhteissa (17 astetta) sillä isommalla 10kWh akulla ajaa sähköllä hyvin helposti yli 50 kilometriä ja sopivalla tieprofiililla 60. Jos kulutus olisi 30 kWh luokkaa, niin eihän tuolla pääsisi teoreettisena maksiminakaan kuin 30 km.
 
Oma kokemus samaan voimalinjaan perustuvalla 225xe:llä ei kyllä tue tuollaisia kulutuslukemia. Mainituissa olosuhteissa (17 astetta) sillä isommalla 10kWh akulla ajaa sähköllä hyvin helposti yli 50 kilometriä ja sopivalla tieprofiililla 60. Jos kulutus olisi 30 kWh luokkaa, niin eihän tuolla pääsisi teoreettisena maksiminakaan kuin 30 km.

En ole kesäoloissa koskaan päässyt kuin juuri ja juuri 30km oikein pihistelemällä, normisti 20-25km. Talvella sitten 7-10km kun kulutusmittari näyttänyt yli 60kWh lukemia, koska lämmitys akusta.

Tässä on se pienempi 7kWh akku. Onhan tuo 225XE tila-auto aavistuksen virtaviivaisempi kuin Countryman.
 
RAV4 plugarilla lähtiessä range näytti 95 km. Se alkoi vähetä vasta kun oli ajettu 5 km. Perillä 36.1 km jälkeen oli Rangea jäljellä 66 km. Takaisin pihaan 74,6 km jälkeen oli Rangea vielä jäljellä 18 km. Täytyy vielä kattoa kulutus latauksen jälkeen erikseen kun ehtii. Eli auton maksimi näyttämä on tuo 95 km ja saattaa jonkun kilometrin kestää, enneku alkaa vajeta.
No laskettuna sitten mittarin mukaan oli kulutus 16,27 kWh/100 km ja Accelev näytti siis ladatatun 11,808 kWh ja todellinen mittarista 12.14 kWh. Pientä heittoa tulee sen jälkeen kun kävi huollossa ja korjattiin ne maadoituspultit maahantuonnin kutsusta. Aikaisemmin jotenkin käsittämättömästi myös Accelev latausasema näytti oikeaa lukua. Tuossa näyttäisi menomatkalla ensin yhteensä rangea jo 102,2 km, mutta kun takaisin tulee 55 m korkeuden käyrälle ylämäkeä 50 m, niin se väheni sitten 91,8 km.
No kuitenkin kohtuu hyvin pääsee ja kulutus sähköllä on varsin kohtuullinen kesällä. Kumulatiivinen kulutus putosi Juurii äsken lukemaan 20,3 kWh/100 km ja se siis nollaamatta yli 40 000 km matkalta ja sisältää talviajot. Ajotapa vaikuttaa melkoisesti ja tuo kuvan matka on 80/60 aluetta suhteella 60/40 keskinopeudella 58 km/h. Muutamat liikennevalot vaikuttaa kohtuudella heti lyhyillä matkoilla ja range kyllä vähenee nopeammin loppua kohti. Ilmastointia ei tarvinnut tällä kertaa käyttää.
 

Liitteet

  • 5DEAC233-DABB-44A6-8A51-15120FFF571D.jpeg
    5DEAC233-DABB-44A6-8A51-15120FFF571D.jpeg
    124 KB · Luettu: 42
RAV4 plugarilla lähtiessä range näytti 95 km. Se alkoi vähetä vasta kun oli ajettu 5 km. Perillä 36.1 km jälkeen oli Rangea jäljellä 66 km. Takaisin pihaan 74,6 km jälkeen oli Rangea vielä jäljellä 18 km. Täytyy vielä kattoa kulutus latauksen jälkeen erikseen kun ehtii. Eli auton maksimi näyttämä on tuo 95 km ja saattaa jonkun kilometrin kestää, enneku alkaa vajeta.
No laskettuna sitten mittarin mukaan oli kulutus 16,27 kWh/100 km ja Accelev näytti siis ladatatun 11,808 kWh ja todellinen mittarista 12.14 kWh. Pientä heittoa tulee sen jälkeen kun kävi huollossa ja korjattiin ne maadoituspultit maahantuonnin kutsusta. Aikaisemmin jotenkin käsittämättömästi myös Accelev latausasema näytti oikeaa lukua. Tuossa näyttäisi menomatkalla ensin yhteensä rangea jo 102,2 km, mutta kun takaisin tulee 55 m korkeuden käyrälle ylämäkeä 50 m, niin se väheni sitten 91,8 km.
No kuitenkin kohtuu hyvin pääsee ja kulutus sähköllä on varsin kohtuullinen kesällä. Kumulatiivinen kulutus putosi Juurii äsken lukemaan 20,3 kWh/100 km ja se siis nollaamatta yli 40 000 km matkalta ja sisältää talviajot. Ajotapa vaikuttaa melkoisesti ja tuo kuvan matka on 80/60 aluetta suhteella 60/40 keskinopeudella 58 km/h. Muutamat liikennevalot vaikuttaa kohtuudella heti lyhyillä matkoilla ja range kyllä vähenee nopeammin loppua kohti. Ilmastointia ei tarvinnut tällä kertaa käyttää.
Harvinasien hyvin osuu omat ajosi tuon plugarin rangeen vai huviksesiko ajelet akun kantamalle sopivia matkoja? Talvi range on myös lähes vertailukelvoton koska lähdet aina lämpimästä tallista ja lopetat ajot lämpimään talliin. Mikä on bensan kulutus tuon sähkönkulutuksen lisäksi jos kumulatiivinen sähkönkulutus tuolla laatikolla on 20,3kWh/100 viimeisen 40 000 km:n matkalta?
Mutta pienellä kulutuksella menee kun oikei hyvin optimoi, sitä en kiistä.
 
Harvinasien hyvin osuu omat ajosi tuon plugarin rangeen vai huviksesiko ajelet akun kantamalle sopivia matkoja? Talvi range on myös lähes vertailukelvoton koska lähdet aina lämpimästä tallista ja lopetat ajot lämpimään talliin. Mikä on bensan kulutus tuon sähkönkulutuksen lisäksi jos kumulatiivinen sähkönkulutus tuolla laatikolla on 20,3kWh/100 viimeisen 40 000 km:n matkalta?
Mutta pienellä kulutuksella menee kun oikei hyvin optimoi, sitä en kiistä.
Siis RAV4 ilmoittaa sähkön kumulatiivisen kulutuksen siltä matkalta joka on ajettu polttomoottori sammuksissa. Ajomatkasta on omalla kohdalla ajettu matkassa nyt 87 % ja ajoajasta 90 %. Tuon jos muuttaa sitten kulutukseksi koko matkalle, niin se tekee 17,661 kWh + 1,0 L bensaa/100 km. Tuossa on vuoden bensankulutus tasan 1,0 L/100 km ja ehkä saattaa pudota vielä ennen syyskuuta, kun 2 vuotta nollaamatta tulee täyteen. Eli tällä hetkellä on oma kulutus. Eihän mun ajot normaalisti ole kun 20-50 km sattuvia, riippuen missä kaupassa käyn. Sattui nyt vain kohdalle sopiva pätkä, jota myös tulee usein ajeltua ja muistin ottaa kuvat sähkömittarista ja latausasemasta samalla.
17,661 kWh + 1,0 L bensaa/100 km on siis nyt tilanne kun 40 000 km on täynnä jo joku aika sitten.
 
Siis RAV4 ilmoittaa sähkön kumulatiivisen kulutuksen siltä matkalta joka on ajettu polttomoottori sammuksissa. Ajomatkasta on omalla kohdalla ajettu matkassa nyt 87 % ja ajoajasta 90 %. Tuon jos muuttaa sitten kulutukseksi koko matkalle, niin se tekee 17,661 kWh + 1,0 L bensaa/100 km. Tuossa on vuoden bensankulutus tasan 1,0 L/100 km ja ehkä saattaa pudota vielä ennen syyskuuta, kun 2 vuotta nollaamatta tulee täyteen. Eli tällä hetkellä on oma kulutus. Eihän mun ajot normaalisti ole kun 20-50 km sattuvia, riippuen missä kaupassa käyn. Sattui nyt vain kohdalle sopiva pätkä, jota myös tulee usein ajeltua ja muistin ottaa kuvat sähkömittarista ja latausasemasta samalla.
17,661 kWh + 1,0 L bensaa/100 km on siis nyt tilanne kun 40 000 km on täynnä jo joku aika sitten.
Ok. Oletko verrannut auton ilmoittamia kulutuksia toteutuneeseen? Eli paljon on tullut seinästä sähköä?
Uskallan väittää että tuo auto ei kulje tuolla kulutuksella edes optimi olosuhteissa jos sähkön ja bensankulutus mitataan oikein.
Lataushäviöt ym. pitäisi laskea mukaan ja ottaa huomioon myös auton ilmoittama 1,0 L/100km joka ei mittaamatta pidä paikkaansa.
 
Ok. Oletko verrannut auton ilmoittamia kulutuksia toteutuneeseen? Eli paljon on tullut seinästä sähköä?
Uskallan väittää että tuo auto ei kulje tuolla kulutuksella edes optimi olosuhteissa jos sähkön ja bensankulutus mitataan oikein.
Lataushäviöt ym. pitäisi laskea mukaan ja ottaa huomioon myös auton ilmoittama 1,0 L/100km joka ei mittaamatta pidä paikkaansa.
Bensan kulutus kyllä pitää paikkansa mitattunakin useaan otteeseen. Kesäkulutus sähköllä on varsin helppo mitata esim tuossa viimeksi katsottuna, kun saa ajettua koko matkan pelkästään sähköllä. Eli ajoin 74,6 km ja akkuun mahtui takaisin 12,14 kWh. Ehkä tuosta joku sitten haluaa vielä vähentää ne häviöt ja saa hieman pienemmän todellisen moottorin viemän sähkön vaikka ihan sinne johtojen juureen saakka. Mutta mulle siis maksaa ajaminen sen mitä kalibrointikelpoinen sähkömittari näyttää ja bensaa täytyy tankkiin laittaa. Ajelin joskus 7002 km ja tankkasin 38,02 litraa, josta tuli kulutusta 0,543 L/100 km. Ei riitä autossa pilkutkaan tarpeeksi tarkkaan mittaamiseen. Edellinen RAV4 tavallinen hybridi meni 27 000 km 5,3 L/100 km kulutuksella ja myös sen kulutusnäyttö piti paikkansa täsmälleen oikein tarkastettuna. Plugarilla ei kiinnosta pätkääkään alkaa ajella enempää lataamatta ihan vain nettisaittien väittelyiden takia. Ne ajot mitä pystyy tarkastamaan helposti on silloin, kun tulee ajettua pelkästään täysin sähköllä. Jos esim ajelisin kokonaan lataamatta, niin silloin kulutus olisi pelkästään bensan kulutus. Toinen sitten, että ajelee jonnekin pidemmälle ja sitten ajelee takaisin lataamatta ja bensankulutuksen. Seka-ajot menee jo monimutkaisemmaksi järkeillä.
 
Ja tässä siis mittari joka mittaa pelkästään latauksen käyttämää sähköä ja latausaseman tyhjäkäyntiä. Voihan tuon mittarin tarkkuutta epäillä, mutta kelpaa moneen paikkaan sinetöitynäkin. Accelevin lukema pieneni, kun autoon korjattiin maadoituspultit.
Edittiä. Unohtui tuo toinen mittarikuva, joka oli ennen latauksen aloitusta. Niistä siis laskettu pienellä viiveellä seuraavana aamuna erotus 12,14 kWh ja Accelev valehteli 11,808 kWh.
 

Liitteet

  • 06E50C78-68FF-42FA-9314-587582415CBA.jpeg
    06E50C78-68FF-42FA-9314-587582415CBA.jpeg
    70,8 KB · Luettu: 89
  • 62EC65EF-D471-49F9-9E3E-BF2B7684D53F.jpeg
    62EC65EF-D471-49F9-9E3E-BF2B7684D53F.jpeg
    76,4 KB · Luettu: 91
Viimeksi muokattu:
Toinen sitten, että ajelee jonnekin pidemmälle ja sitten ajelee takaisin lataamatta
Tämä on melko yleinen käyttöskenaario kun puhutaan autosta, autolla yleensä ajetaan myös paljon muutakin ajoa kuin kauppareissuja, ja silloin nuo sinun kulutuslukemat ovat mahdottomia saavuttaa (siis jos autolla ajetaan muuallekkin kuin kauppaan)?
On kuitenkin hyvä että sinun ajoihin tuo auto sopii...
 
Tämä on melko yleinen käyttöskenaario kun puhutaan autosta, autolla yleensä ajetaan myös paljon muutakin ajoa kuin kauppareissuja, ja silloin nuo sinun kulutuslukemat ovat mahdottomia saavuttaa (siis jos autolla ajetaan muuallekkin kuin kauppaan)?
On kuitenkin hyvä että sinun ajoihin tuo auto sopii...

Se keskivertosuorite on edelleen sen ~50km päivässä. Mutta kukin hommaa kulkineet omiin tarpeisiinsa tai muokkaa tarpeet kulkineen mukaan. Ihan oma valinta tosiaan.
 
Itse olen sitä mieltä, että plugareista pitäisi ilmoittaa sähkönkulutus sähköllä ajaessa (tai vaihtoehtoisesti sähkörange ja akun kapasiteetti), ja polttoaineenkulutus tyhjällä akulla ajaessa. Siitä voi sitten kukin oikeasti päätellä mitä se vehje omalla ajoprofiililla syö. Tuulilasi kotimaisista autolehdistä ilmoittaakin nykyään juuri näin.

Yhdistetty kulutus on plugareiden kohdalla täysin hyödytön tieto.
Se yhdistetty kulutushan on vertailuarvo, se että se pelkällä polttiksella sattuu joidenkin käyttäjien käytännönkulutukseen on oikeastaan vain bonus, ei varsinaine tarkoitus.

Tuo sähkörange kyllä yleensä ilmoitetaan plugareille, vaikkei se vastaava lakisääteisesti ilmoitettava tieto olekaan kuten co2 päästö tms.. W/km arvoa en ole kyllä koskaan nähnyt valmistajan puolesta ilmoitetuksi, mutta ei sitä kovin vahvasti nosta esiin mediakaan.. jos ne sen mittaavat, en ole kyllä mitenkään sitä noteerannut, vaikka rangen ja polttoaineenkulutuksen kyllä mittaavat omissa kokeissaan.
 
RAV4 plugarilla lähtiessä range näytti 95 km. Se alkoi vähetä vasta kun oli ajettu 5 km. Perillä 36.1 km jälkeen oli Rangea jäljellä 66 km. Takaisin pihaan 74,6 km jälkeen oli Rangea vielä jäljellä 18 km. Täytyy vielä kattoa kulutus latauksen jälkeen erikseen kun ehtii. Eli auton maksimi näyttämä on tuo 95 km ja saattaa jonkun kilometrin kestää, enneku alkaa vajeta.
No laskettuna sitten mittarin mukaan oli kulutus 16,27 kWh/100 km ja Accelev näytti siis ladatatun 11,808 kWh ja todellinen mittarista 12.14 kWh. Pientä heittoa tulee sen jälkeen kun kävi huollossa ja korjattiin ne maadoituspultit maahantuonnin kutsusta. Aikaisemmin jotenkin käsittämättömästi myös Accelev latausasema näytti oikeaa lukua. Tuossa näyttäisi menomatkalla ensin yhteensä rangea jo 102,2 km, mutta kun takaisin tulee 55 m korkeuden käyrälle ylämäkeä 50 m, niin se väheni sitten 91,8 km.
No kuitenkin kohtuu hyvin pääsee ja kulutus sähköllä on varsin kohtuullinen kesällä. Kumulatiivinen kulutus putosi Juurii äsken lukemaan 20,3 kWh/100 km ja se siis nollaamatta yli 40 000 km matkalta ja sisältää talviajot. Ajotapa vaikuttaa melkoisesti ja tuo kuvan matka on 80/60 aluetta suhteella 60/40 keskinopeudella 58 km/h. Muutamat liikennevalot vaikuttaa kohtuudella heti lyhyillä matkoilla ja range kyllä vähenee nopeammin loppua kohti. Ilmastointia ei tarvinnut tällä kertaa käyttää.
Oliko puhallus pois päältä?
 
Oliko puhallus pois päältä?
Ilmastointi oli OFF asennossa, eli ei myöskään puhalla. Joskus pystyy ajelemaan ilmankin, eikä kukaan kyydissä huomaa mitään. Lähtiessä range näytti ilmastointi päällä 93,2 km. Jostain syystä ei sekään alkanut heti vajeta ja laitoin OFFille 4 km jälkeen. Tänä kesänä ei ole vielä kertaakaan näyttänyt rangeksi molemmille 95 km, vaan tuo ilmastoinnin kanssa on jäänyt alle, vaikka nyt on taas latauksen jälkeen vajaa kuukauden ajan ilman ilmastointia näyttänyt sen 95 km. Eli se se näyttö on tällainen. Viimekesänä näytti pitkän aikaa putkeen molemmille rangeille tasan 95 km, eikä pilkkua perässä. Ehkä akut alkaa olemaan finaalissa ja joutuu auton laittamaan paaliin. WLTP range on 74 km.
 

Liitteet

  • 387C9914-F273-41B1-8350-2C01FC4439C3.png
    387C9914-F273-41B1-8350-2C01FC4439C3.png
    355,8 KB · Luettu: 62
Maahantuojan ilmoitus siis sähkörangeksi on tuo 74 km. Sattumalta tiedän vajaa 2 vuoden latailujen jäljiltä, että tyhjäksi ajettuun akkuun mahtuu aika tasan 14,5 kWh sähköä takaisin. Tuosta tulee sähköä kulutetuksi 19,6 kWh/100 km WLTP ajona. Melkein tekisi mieli sanoa, että täsmälleen tuohon lukemaan tulee päätymään syyskuun 7. päivä tuo lukema, kun nyt ollaan 20,3 kWh/100 km lukemassa. Muistaakseni talven kääntöpiste oli 22,4 kWh ja edellinen kesän kääntö taas 19,2 kWh. Täytyy tarkkailla tuota kääntöpistettä vielä sen syyskuun jälkeen jos muistaa. Tuo mittari muuttuu kyllä etanavauhdilla, kun kertyy kilometrejä nollaamatta ja kyse kumulatiivisesta kulutuksesta.
 
Täällä ekat 15tkm bemun X3 30e:llä meni ajotietokoneen mukaan 1.7l/100km keskikulutuksella.
Eli aika hyvin omaan ajoprofiiliin sopii hybridi.
 
Onko muilla muuten pöllitty hybrideistä katalysaattoreita? Itseltä lähtenyt kahdesti...lähtee Prius myyntiin :D
 
Onko muilla muuten pöllitty hybrideistä katalysaattoreita? Itseltä lähtenyt kahdesti...lähtee Prius myyntiin :D

Nyt kyllä täytyy kysyä että minkälaisessa slummissa asut?

Meillä täällä omakotitaloalueella on yhden kerran 13 vuoden aikana tullut vierashenkilö kokeilemaan auton ovien lukititusta kadulla olleesta autosta. Poliisit olivat paikalla 10 minuutissa ja seuraavana päivänä kaikki kadun asukkaat tiesivät tarkat detaljit tapauksesta. Muita yrittäjiä ei ole näkynyt...
 
Nyt kyllä täytyy kysyä että minkälaisessa slummissa asut?

Meillä täällä omakotitaloalueella on yhden kerran 13 vuoden aikana tullut vierashenkilö kokeilemaan auton ovien lukititusta kadulla olleesta autosta. Poliisit olivat paikalla 10 minuutissa ja seuraavana päivänä kaikki kadun asukkaat tiesivät tarkat detaljit tapauksesta. Muita yrittäjiä ei ole näkynyt...

En mä slummista tiedä, Nurmijärven Kirkonkylällä. Eipä täällä mitään muuta ole yleensä tapahtunut viimeisen 7v aikana kuin ulkovarastomurto, prätkää kaadettu ja vandalisoitu ja tämä. Toisen kerran katti lähti autosta viikon sisällä ku sain huollosta eli joku ilmiantoi varkaille tai sitten ne vaan kiertelee samoja alueita. Evt. En usko, että pihasta olisi lähtenyt, mutta kakkosauto oli tien varressa.
Jos et uutisia ole sattunut lukemaan, niin kattivarkaudet räjähti pandemian aikana. 2021 varastettiin tyyliin 2100, kun 2020 ilmoitettiin 700. Pelkästään Länsi-uudellamaalla huhtikuuhun 2022 mennessä oli lähtenyt jo yli 100.
 
Jos et uutisia ole sattunut lukemaan, niin kattivarkaudet räjähti pandemian aikana. 2021 varastettiin tyyliin 2100, kun 2020 ilmoitettiin 700. Pelkästään Länsi-uudellamaalla huhtikuuhun 2022 mennessä oli lähtenyt jo yli 100.

Täällä Lohjallakin viety katteja ihan sikana tuossa 2022 alussa oikein aaltona, joka liikkui taajamasta toiseen. Enimmäkseen pakuista kyllä, eli älä ainakaan Priusta pakuun vaihda ;)

Ja renkaathan tulee olemaan seuraava varkausaaltojen motiivi eli lukkopulttia vaan hankintaan äkkiä.

PS. Saksalaisissa ainakin vähän vaivalloisempaa (vaikkei ois hälytintä) / BMW:ssä about varkaalle mahdotonta jos ei tuhoa konepeltiä auki mutta se lienee vaan hidaste...
 
Periaatteessa sopivan herkkä kallistusanturihan pitäisi alkaa huutamaan jos joku alkaa kammeta auton nurkkaa ylös.

Ei kai ne sitä kattia ilman tunkkia sieltä autosta irti saa. Joku priuskin on melko matala kikotin.
 
Täällä ekat 15tkm bemun X3 30e:llä meni ajotietokoneen mukaan 1.7l/100km keskikulutuksella.
Eli aika hyvin omaan ajoprofiiliin sopii hybridi.
Ja pari päivää sitten pääsin pk-seudulla Kehä 3:sta pääosin 50.7km, ennenkuin polttis pärähti päälle. Parina muunakin päivänä yli 48km päässyt. Eli kokolailla luvatun verran.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 283
Viestejä
4 487 530
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom