Keskustelua hybridiautoista

Jeps. Jutun pointti vaan oli kuitenkin se ettei toi taloyhtiöiden joka paikalla oleva lataus tule olemaan järkevä lähtökohta jos sähköautoja tulee paljon. Niitä paikkoja kun ei ole jokaiselle autolle. Jaettavat pikalaturit on ainoa joka on jokaiselle tarvitsevalle mahdollisia koska niitä autopaikkojakaan ei taloyhtiössä ole joka asunnolle saati jos asunnossa asuvalla perheellä on useampi auto. Ja suhteesaa noita pikalataimia tarvitaan huomattavasti enemmän kuin huoltamoiden pumppuja "tankkausajasta" johtuen.

Melkein jokaisessa taloyhtiötalossa itsellä ollut toi ongelma ettei paikkoja ole riittänyt. Olemassa olevia kierrätetään ja silloinkin kyse oli yhdestä paikasta. Talon toiselle autolle sait keksiä paikan jostain muualta. Tai yrittää autottomalta naapurilta ostaa. Tosin sen ylensä osti se jolle ei sattunut yhtään paikkaa vuoroon. Miten tätä seikkaa ei nähdä ollenkaan.
Ainoa syy miksi autopaikkoja ei ole tarpeeksi on se, että ne ”myydään” liian halvalla.

100€/kk hintalapuksi parkkipaikalle, niin heti löytyy tilaa. Ja kun se raha menee taloyhtiölle, niin vastikkeita voidaa sitten laskea vastaavalla summalla.

Jos autopaikka tuottaa kunnon positiivista kassavirtaa, niin siihen on myös fiksua investoida. Esim. Autohissi tai useampikerroksinen parkkitalo ovat helppoja rakentaa heti kun ihmiset maksavat paikoistaan tarpeeksi. Samaten sähköautolaturit ovat ihan ongelmattomia investointeja jos jengi vaan maksaa paikoista.

Jos taas maksuhalua ei ole, niin silloin ei ole selkeästi tarvettakaan. Jos jostain asiasta ei ole valmis maksamaan mitään, niin selkeästi sitä ei silloin tarvitse.
 
Ainoa syy miksi autopaikkoja ei ole tarpeeksi on se, että ne ”myydään” liian halvalla.

100€/kk hintalapuksi parkkipaikalle, niin heti löytyy tilaa. Ja kun se raha menee taloyhtiölle, niin vastikkeita voidaa sitten laskea vastaavalla summalla.

Jos autopaikka tuottaa kunnon positiivista kassavirtaa, niin siihen on myös fiksua investoida. Esim. Autohissi tai useampikerroksinen parkkitalo ovat helppoja rakentaa heti kun ihmiset maksavat paikoistaan tarpeeksi. Samaten sähköautolaturit ovat ihan ongelmattomia investointeja jos jengi vaan maksaa paikoista.

Jos taas maksuhalua ei ole, niin silloin ei ole selkeästi tarvettakaan. Jos jostain asiasta ei ole valmis maksamaan mitään, niin selkeästi sitä ei silloin tarvitse.

Autojen parkkipaikoista on taloyhtiöissä huutava pula – miksi himottuja paikkoja ei arvota?

Pysäköinnin hinta vaihtelee taloyhtiön sijainnin ja autopaikan tyypin mukaan muutamasta eurosta jopa kolmeensataan euroon kuukaudessa.

iikennepalvelut taloyhtiöissä -kyselyn mukaan taloyhtiön hallinnassa olevia autopaikkoja riittää kaikille Helsingin kantakaupungin kerrostaloissa alle 40 prosentille halukkaista, muualla pääkaupunkiseudulla hieman yli 60 prosentille sekä Tampereen, Oulun, Turun, Jyväskylän, Lahden ja Kuopion keskustoissa noin puolelle halukkaista.

Parkkipaikka maksaa 115 000 euroa Helsingin Bulevardilla – ”Ihmiset ovat ottaneet ne kysymättä hintoja”
”Ihmiset ovat ottaneet ne kysymättä hintoja”

Kyllä noita maksuhalujakin on mutta kuinka pitkälle.. ja olemassa oleviin taloyhtiöihin niitä parkkeja ei tuosta vaan enää saa.

Eli tässä se syy miksi järkevämpiä taloyhtiöön ottaa muutama pikalataus kuin että laitetaan jokaiselle paikalle
hidasta yön yli kestävää latausta riittämättä ei edes jokaiselle. Pikalaturissa ei myöskään seiso turhaan jos maksetaan ajasta eikä sähköstä. Vielä jos sakkomaksua tullen ajasta jolloin ei enää lataa.
 
Viimeksi muokattu:
Montaa sähköautoa en ole vielä nähnyt liikenteessä, mutta mikä siinä on kun sellaisen näkee, tulevat ne perä edellä vastaan.
Sellaisia liikkuvia shikaaneja, ohitan ne sitten vanhalla ruoskallani käden heilautuksella. :rofl:
Mitähän sä selität? Tesloja näkee joka päivä ja eivät missään nimessä aja hitaasti :O Kovaahan noi ajaa!
useampikerroksinen parkkitalo ovat helppoja rakentaa heti kun ihmiset maksavat paikoistaan tarpeeksi.
Väärin. Parkkitalot ovat huomattavasti halvelmpia kuin nykyiset ratkaisut maan alla jne. Kysymys on siitä että kaavoittaja ei salli parkkitaloja.
 
Eli tässä se syy miksi järkevämpiä taloyhtiöön ottaa muutama pikalataus kuin että laitetaan jokaiselle paikalle
hidasta yön yli kestävää latausta riittämättä ei edes jokaiselle. Pikalaturissa ei myöskään seiso turhaan jos maksetaan ajasta eikä sähköstä. Vielä jos sakkomaksua tullen ajasta jolloin ei enää lataa.
Ihan en ymmärrä mitä tässä ajat takaa. Itse otan hitaan yön yli latauksen paljon mielummin kuin kaksi pikalatauspaikka taloyhtiöön. Ei ole kätevää kello 23 ajaa latauspaikalle kun se vapautuu. Kaiken lisäksi yhdeltä yöllä pitäisi siirtää pois paikalta jotta sakkoa ei tulisi. Kiitos ei.
 
Eli tässä se syy miksi järkevämpiä taloyhtiöön ottaa muutama pikalataus kuin että laitetaan jokaiselle paikalle
hidasta yön yli kestävää latausta riittämättä ei edes jokaiselle.

Yksi "pika" latauspaikka 22kW = 3*32A = 12 kappaletta 8A yön-ylilatauspaikka ilman kuormantasaustakin. Jos noita autopaikkojen lämpötolppia muutetaan 8A latauspisteiksi, niin 12 kappaletta riittänee vuosiksi useimpiin taloyhtiöihin. Sen jälkeen kun tulee 13 sähköauton lataaja, niitä onkin jo niin paljon että taloyhtiön kokouksessa on helpompaa perustella isompaa investointia sähköautojen lataukseen.

Sensijaan tuollaisella yhdellä jaetulla pisteellä tulee riitelyä heti kun taloyhtiöön tulee toinenkin sähköautoilija.
 
Väärin. Parkkitalot ovat huomattavasti halvelmpia kuin nykyiset ratkaisut maan alla jne. Kysymys on siitä että kaavoittaja ei salli parkkitaloja.
Kyllä ne parkkitalot ovat tuolla lähiöissä ja pikkukaupungeissa sallittuja, mistä tässä käsittääkseni puhuttiin.

Tai minä en ainakaan nähnyt mitään mikä viittaisi siihen, että puhutaan Helsingin niemen parkituksesta.

Tai ainakaan siinä vaiheessa ei tuollaisia viitteitä ollut kun viestini kirjoitin.
 
Artikkeli ei puhu suoraan sähköautoista, mutta seuraava artikkeli povaa kyllä *todella* hidasta siirtymää sähköautoihin:

Yli 50-vuotias mies määrää, millaisilla autoilla Suomessa ajetaan

UUDEN auton ostaja on yleensä yli 50-vuotias mies, kertovat Autoalan tiedotuskeskuksen tutkimukset.
...
Suomessa myydään vuosittain noin 120 000 uutta autoa. Käytettyjen autojen markkinoilla omistajaa vaihtaa runsaasti yli 600 000 autoa. Ulkomailtakin autoja hankitaan käytettyinä, ja viime vuonna autoja tuotiin ennätysmäärä: 40 000 kappaletta.

Uuden auton osto on aina taloudellisesti järjetöntä, sillä auton arvo putoaa heti liikkeestä ajettaessa paljon. Arvon pudotus on etenkin uuden auton ensimmäisenä vuonna nopeaa.

KÄRJISTÄEN sanoen tutkimustulos tarkoittaa myös sitä, että Suomen autokannan massan suhteen päätökset tekee keski-ikäinen mies.

Uudet autot – joita tutkimuksen mukaan ostavat ne yli 50-vuotiaat miehet – siirtyvät vaihtoon mennessään käytettyjen autojen markkinoille.

Yli 50v hyvätuloiset miehet lienee se konservatiivisin mahdollinen ostajaporukka. Suuri luottamus omaan asiantuntemukseen autoista yhdistyy heikkoon kykyyn tunnistaa omia vahvistuvinoumia. Jos näitä vanhoja setiä ei saada nyt ostamaan sähköautoja, ei kansalle saada 5 vuotta vanhoja käytettyjä sähköautoja tarjolle.

Mutta kaikki kunnia ja kiitos niille 50-kymppisille miehille jotka ovat maksaneet edellisten autojeni kalliit kilometrit.
 
Kyllä ne parkkitalot ovat tuolla lähiöissä ja pikkukaupungeissa sallittuja, mistä tässä käsittääkseni puhuttiin.

Tai minä en ainakaan nähnyt mitään mikä viittaisi siihen, että puhutaan Helsingin niemen parkituksesta.

Tai ainakaan siinä vaiheessa ei tuollaisia viitteitä ollut kun viestini kirjoitin.
No siinä tapauksessa. Jos maa ei maksa mitään niin parkkitalo ei kallis ole. Olettaen ettei noissakin ole jotain typeriä määräyksiä.

Nykysysteemillä yksi parkkipaikka maksaa tuhansia euroja. Tälläinen on varmasti halvempi kuin peruskallioon louhittavat luolat:
herndon-body-tweet-Police-ID-woman-parking-garage-near-me-monthly.jpg
 
Siinä @zepi on ihan oikeassa, että paikkoja riittää kaikille halukkaille jos hinta on oikea. Ja se oikea hinta löytyy kysynnän ja tarjonnan leikkauskohdasta.

Varmasti on niitäkin Helsingin kantakaupungin kerrostaloasujia, joilla on useampia autoja, mutta usein tuollainen asuminen yhdistyy myös autottomaan elämäntapaan. Monet pärjäävät ilman autoa kun julkiset liikkuvat. Juuri nämä hyvät julkiset liikenneyhteydet tekevät Helsingin keskustan kerrostaloasujien autopaikkojen kysynnän hintajoustoon jyrkemmän kulmakertoimen kuin vaikkapa ympäryskuntien asukeilla.



--------------------------------------------------------------------
Muokkaus oli viimeisen lauseen kirjoittaminen loppuun vahinkopostauksen jälkeen.
 
Haluaminen on helppoa. Minäkin haluan Ferrarin ja parkkipaikan tuosta ihan vierestä.

En vaan ole valmis maksamaan ihan niin paljon kuin mitä tuo yhdistelmä vaatisi.
 
Yksi suuri mukavuustekijä auton latauksessa on varmasti, jos latausportti löytyy kuskin puolelta. Outlanderista tuo kun löytyy hanttarin puolelta perästä. Saa kävellä aina kunniakierroksen auton ympäri, lähtiessä ja saapuessa.
 
Yksi suuri mukavuustekijä auton latauksessa on varmasti, jos latausportti löytyy kuskin puolelta. Outlanderista tuo kun löytyy hanttarin puolelta perästä. Saa kävellä aina kunniakierroksen auton ympäri, lähtiessä ja saapuessa.

Hyvä pointti muuten, sehän on japsi, japanissa ratti väärällä puolella, eli siellä se olisi oikealla paikalla. Missä muissa sähköautoissa tai plugareissa on samaa juttua? Leaffihan ladataan vissiin keulasta.
 
Hyvä pointti muuten, sehän on japsi, japanissa ratti väärällä puolella, eli siellä se olisi oikealla paikalla. Missä muissa sähköautoissa tai plugareissa on samaa juttua? Leaffihan ladataan vissiin keulasta.
Priuksessa on myös apukuskin puolella, auton takakyljessä.
 
Facebookki tyrkytti jotain e85 muunnossarjaa ja minäpä katsomaan menisikö hybridiin ja meneehän nuo. Google osasi kertoa että joku on jo hyvin tuloksin ajellut e85 palikalla priuksellaan ympäri vuoden. Emännän saabi ottaa kitusiinsa e85 ja toimii kuten bensallakin. Oikeastaan aika tylsä kun ei ole pakko olla lohkossa kiinni tai mitään kuumeperuna taskussa tyylisiä tuplastartteja ei ole.

Onko kellään hybridi+etanoli muunnoksesta kokemusta tai kolmannen käden tietoa?
 
Käytettävyyden kannalta optimi olisi varmaan se, että molemmissa päissä autoa olisi latausliittimet.

En nyt tiedä mitä tuollaisesta lisävarusteesta maksaisin, mutta ”turhempiakin” ominaisuuksia on tarjolla autojen varustelistoissa.
 
Jotenkin tuntuisi loogiselta, että latauspistoke olisi keskellä keulaa ainakin näin lohkolämmittimen kokemuksella. Toimisi molemmin puolin parkkiksella riippumatta siitä missä tolppa on.
 
Keula voi myös olla huono paikka, jos auto on ”pakko” parkittaa peruuttamalla omaan talliin/ruutuun ja se laturi on siellä perän puolella.

Sehän riippuu ja roikkuu aivan siitä ympäröivästä tilasta ja töpselien sijainnista, että mikä on kenellekin paras.
 
Facebookki tyrkytti jotain e85 muunnossarjaa ja minäpä katsomaan menisikö hybridiin ja meneehän nuo. Google osasi kertoa että joku on jo hyvin tuloksin ajellut e85 palikalla priuksellaan ympäri vuoden. Emännän saabi ottaa kitusiinsa e85 ja toimii kuten bensallakin. Oikeastaan aika tylsä kun ei ole pakko olla lohkossa kiinni tai mitään kuumeperuna taskussa tyylisiä tuplastartteja ei ole.

Onko kellään hybridi+etanoli muunnoksesta kokemusta tai kolmannen käden tietoa?
Itse kuvittelisin että varsinkin atkinson-kiertoa käyttävien hybridien suuttimet on mitoitettu aika tarkasti, jolloin viinalla moottorin surkea teho laskee entisestään. Kyllähän auto liikkuu mutta ohituskiihtyvyys...
 
Mitähän sähköauton akkupaketti tykkää, jos siihen salama tulee linjoja pitkin? Kaupunki ja taajama-alueella linjat yleensä maansisässä ja riski aika olematon, mutta maalla riski on jo huomattavasti suurempi.
 
Mitähän sähköauton akkupaketti tykkää, jos siihen salama tulee linjoja pitkin? Kaupunki ja taajama-alueella linjat yleensä maansisässä ja riski aika olematon, mutta maalla riski on jo huomattavasti suurempi.
Valtaosa salamoista on alijännitepiikkejä kun salama laukasee suojat ja plasmapurkaus johtaa maahan. Kyllä se salama löytää maakaapelitkin läheiseen puuhun tms. lyödessä. Ja silloin jälki on pahempaa. Ne entisvanhaset salama lyö pistorasiasta ajat alkaa oleen täysi ohi avolinjoissakin jollei nyt talon nurkalle suoraa lyö.
 
Mitähän sähköauton akkupaketti tykkää, jos siihen salama tulee linjoja pitkin? Kaupunki ja taajama-alueella linjat yleensä maansisässä ja riski aika olematon, mutta maalla riski on jo huomattavasti suurempi.
Esim. Hyundai Ioniq ohjeistaa, älä lataa ukkos säällä.

Nykyään sähköasennus standardi vaatii huomioimaan uusissa liittymissä salamatiheyden (riippuu asuinpaikasta) ja tarvittaessa varustamaan liittymä ylijännitesuojilla.
 
Esim. Hyundai Ioniq ohjeistaa, älä lataa ukkos säällä.

Nykyään sähköasennus standardi vaatii huomioimaan uusissa liittymissä salamatiheyden (riippuu asuinpaikasta) ja tarvittaessa varustamaan liittymä ylijännitesuojilla.

Niistä nyt ei ole apua, kuin pieniin paukkuihin. Onko auto sitten tulessa, kun salama kennostoon kajauttaa?
 
Keula voi myös olla huono paikka, jos auto on ”pakko” parkittaa peruuttamalla omaan talliin/ruutuun ja se laturi on siellä perän puolella.
Ja aika monessa aasian maassa on de facto standardi, että auto aina peruutetaan ruutuun paikasta riippumatta. Voisi olla näille aika mind fuck, jos tehtaat alkaisi tuupata ulos pelkästään keulasta ladattavia sähkiksiä :D.
 
Eiköhän noissa latauspisteissä takana ole yksinkertaisesti se syynä, että bensa/diesel-malleissa tankinkorkki on siellä. Ei tarvitse muuttaa keulan eikä takasivupaneelin suunnittelua/rakentaa erimallisia paneeleita kun laitetaan sähköversion latauspiste saman luukun taakse.
 
Niistä nyt ei ole apua, kuin pieniin paukkuihin. Onko auto sitten tulessa, kun salama kennostoon kajauttaa?
Siinä on niin montaa asiaa tehty päin mäntyjä jos salama kennostoon saakka pääsee kajauttaan. Pitää olla talon maadoitus kuivassa hiekkamaassa tai rikki, 20kV verkon muuntajan maadoitus rikki. Jokaisessa muuntajassa on isoihin tälleihin viikset ja niitä on verkossa muuallakin. Salama etsii helpoimman reitin ja se ei ole piuhan päässä oleva auto.

Puhelinverkon aikaan helpon reitit oli monesti se tietokone joka oli sähköverkon maadoituksista kiinni puhelinverkon maadoituksien puuttuen tai muuten retuperällä.
 
Eturenkaan vieressä oleva latausportti vaikuttaisi aika hyvältä ratkaisulta. On sopivasti käden ulottuvilla kuskia ajatellen. Bemareissa ainakin on tuollaisia näkynyt.
Sen sijaan keulasta löytyvä on ehkä turhan alhaalla. Joutuu kumartelemaan piuhaa kytkiessä. :rolleyes:

Voisi tosiaan kuvitella, että jossain vaiheessa tulee autoja, joista löytyy molemmilta puolin latausportit.

Joku oli jo erilaisia portteja keräillytkin blogiinsa.
The Electric BMW i3: EV Charge Ports: The Quest For The Ultimate Location
 
Siinä on niin montaa asiaa tehty päin mäntyjä jos salama kennostoon saakka pääsee kajauttaan. Pitää olla talon maadoitus kuivassa hiekkamaassa tai rikki, 20kV verkon muuntajan maadoitus rikki. Jokaisessa muuntajassa on isoihin tälleihin viikset ja niitä on verkossa muuallakin. Salama etsii helpoimman reitin ja se ei ole piuhan päässä oleva auto.

Puhelinverkon aikaan helpon reitit oli monesti se tietokone joka oli sähköverkon maadoituksista kiinni puhelinverkon maadoituksien puuttuen tai muuten retuperällä.

Harvassa talossa on maadoitukset viimeisen päälle iskussa ja ne on sieltä jostain 60 luvulta. Meidän kylältäkin on yhdestä talosta sähkökeskus räjähtänyt ylkoseinästä ja samalla paukulla käytännössä kaikki sähköt talosta uusiksi. Meidän talosta iski joskus metrisiä lieskoja pistorasioista ja sen jälkeen maadoitusta parannettiin, mutta ei niiltä kunnon tälleiltä mikään estä, eikä moni varmasti ala sähköauton takia sähköjä tutkituttamaan.

Sitä vain mietiskelin, että minkälainen pommi se akkupaketti on, jos sinne salama pääsee täräyttämään.
 
Harvassa talossa on maadoitukset viimeisen päälle iskussa ja ne on sieltä jostain 60 luvulta. Meidän kylältäkin on yhdestä talosta sähkökeskus räjähtänyt ylkoseinästä ja samalla paukulla käytännössä kaikki sähköt talosta uusiksi. Meidän talosta iski joskus metrisiä lieskoja pistorasioista ja sen jälkeen maadoitusta parannettiin, mutta ei niiltä kunnon tälleiltä mikään estä, eikä moni varmasti ala sähköauton takia sähköjä tutkituttamaan.

Sitä vain mietiskelin, että minkälainen pommi se akkupaketti on, jos sinne salama pääsee täräyttämään.
Miksi se salama menisi kumirenkailla maasta eristettyyn autoon jos yhtään mikään muu reitti olisi tarjolla?
 
Itse kuvittelisin että varsinkin atkinson-kiertoa käyttävien hybridien suuttimet on mitoitettu aika tarkasti, jolloin viinalla moottorin surkea teho laskee entisestään. Kyllähän auto liikkuu mutta ohituskiihtyvyys...
Ainakaan omassa ajossa ei ohituskiihtyvyydwlle ole kuin ne kerta kaks reissut mitä kesällä tulee tehtyä. Työmatkojen keskituntinopeudetkin on 45kmh molemmin puolin. Saisi päästöjä etanolilla vieläkin pienemmäksi. Persettä polttaisi myös ampera/volt mutta nykyinen diesel ruoska ei anna mitään antautumisen merkkejä.
 
Miksipä ei menisi? Kyllähän se jännitepiikki menee jokaiselle rasialle mitä löytyy.
Mutta virta ei mene autosta läpi, eikä siellä täten tapahdu tehon kulutusta eikä silloin mitään vaurioitakaan tapahdu.

Kuinka monella on räjähtnyt kännykän akku kun se on ollut ukkosella latauksessa? Jotakuinkin sama tilanne...
 
Kannattaa myös muistaa että niitä autoja ei ole tarve ladata myöskään joka päivä. Näinollen en usko että taloyhtiöissä tulee vielä 15 vuoteen ongelmia latausten kanssa.

Samoin nuo 50kw+ laturit ovat todellisuutta sitten 15v kuluttua jos ei jotain testimielessä tehtyjä asemia lasketa. Ei taida edes olla sellaisia akkuja vielä missään autossa jotka tuollaisia virtoja ottaisivat vastaan mitenkään järkevästi?

Kun sähköautot yleistyvät, niille tule myös varmasti tarjolle erilaisia automaattilatauspisteitä/induktiolatureita. Malleja löytyy jo vaikka YouTubesta mutta rahoitus/myynti taitaa olla vielä ongelmana että ne pääsisivät kuluttajamyyntiin asti.

Toisaalta en sitä yhden kaapelin kiinnittämistä siihen töpseliin näkisi niin isona ongelmana että siitä kannattaisi haloota nostaa.
 
Pika- ja teholatausliittimet
CHAdeMo
Pikalataus CHAdeMO-standardin (“CHArge de MOve”) mukaisella pistokkeella. Lataus tapahtuu tasavirralla (DC= Direct Current). CHAdeMO pikalatausliittimen kautta latausteho voi olla jopa 63 kW. Soveltuu mm. Nissan ja Mitsubishi -merkkisten ladattavien autojen pikalataamiseen.

CCS Combo
CCS, eli Combined Charging System (Combo) -pikalatausstandardi mahdollistaa jopa 125 kW pikalatauksen. Soveltuu mm. Volkswagen, BMW, Kia, Hyundai jne. -merkkisten ladattavien autojen pikalataamiseen. https://plugit.fi/Plugit?action=getContent&type=image&id=441&width=755&crop=0 Autossahan on sitten ne säätimet, paljon se pystyy imaisemaan vaikka latausasema antaisi enemmänkin!
 
Pika- ja teholatausliittimet
CHAdeMo
Pikalataus CHAdeMO-standardin (“CHArge de MOve”) mukaisella pistokkeella. Lataus tapahtuu tasavirralla (DC= Direct Current). CHAdeMO pikalatausliittimen kautta latausteho voi olla jopa 63 kW. Soveltuu mm. Nissan ja Mitsubishi -merkkisten ladattavien autojen pikalataamiseen.

CCS Combo
CCS, eli Combined Charging System (Combo) -pikalatausstandardi mahdollistaa jopa 125 kW pikalatauksen. Soveltuu mm. Volkswagen, BMW, Kia, Hyundai jne. -merkkisten ladattavien autojen pikalataamiseen. https://plugit.fi/Plugit?action=getContent&type=image&id=441&width=755&crop=0 Autossahan on sitten ne säätimet, paljon se pystyy imaisemaan vaikka latausasema antaisi enemmänkin!

Nämä alkaa olla jo aika vanhentunutta tietoa. Uusimmassa 62 kWh Leafissakin on jo 100 kW CHAdeMO tuki ja CCS latureita on aina 350 kW asti, vaikka tuota tehoa ei yksikään auto vielä pysty käyttämään, tulossa kuitenkin on. Nykyisellään 100 kW tai tehokkaampaan kykeneviä autojakin on iso osa juuri julkaistuista malleista ja tulossa olevista autoista. Ja Teslat toki on siellä +100 kW luokassa.
 
Tuo edellinen oli OPn sivulta. Virta latausjärjestelmät ilmoittaa nyt sivuillaan: Latauksen nopeus: Vaihtovirta (AC) -pistokestandardi mahdollistaa jopa 63kW lataustehon. Tällä hetkellä käytössä on 22kW latausteho. Pikalatausstandardi (DC) mahdollistaa jopa 300kW tehon - tällä hetkellä käytössä on 50kW latausteho.
 
Pitää olla vissiin nestejäähdytetty kaapeli että saa jotain yli 150kW tehoja..

Ööö, what?
Esim 100kw teho YHDELLÄ vaihteella vaatii 450A virran (230v). Tähän riittää juuri ja juuri 16mm2 eli 6mm paksu kuparikaapeli jolloin tehohäviö on 2,6% ja laitteen saama nimellisteho täten 103,5kw.
Jos puhutaan jostain superlatauksesta ja jännite nostetaan esim 1000 volttiin niin häviö onkin enää 0,13% ja pärjätään paljon pienemmällä kaapelilla.
 
Ööö, what?
Esim 100kw teho YHDELLÄ vaihteella vaatii 450A virran (230v). Tähän riittää juuri ja juuri 16mm2 eli 6mm paksu kuparikaapeli jolloin tehohäviö on 2,6% ja laitteen saama nimellisteho täten 103,5kw.
Jos puhutaan jostain superlatauksesta ja jännite nostetaan esim 1000 volttiin niin häviö onkin enää 0,13% ja pärjätään paljon pienemmällä kaapelilla.
Ihan puhdas arvaus, mutta teholatausta luulisi olevan järkevintä tehdä suorahkolla kytkennällä vähän akun nimellisjännitettä korkeammalla syötöllä, esim. aika yleistä ~400v akustoa 500v jännitteellä. Väliin tarvitaan joka tapauksessa muuntajia koska ei mistään saa 450A 230v sähköliittymiä vaan tuo kokoluokka tulee kuitenkin korkeajännitetolpassa nurkalle. Laskelmillasi kaapelista saisi noilla jännitteillä vielä puolet ohuemman ja pienemmillä häviöillä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän sähköauton akkupaketti tykkää, jos siihen salama tulee linjoja pitkin? Kaupunki ja taajama-alueella linjat yleensä maansisässä ja riski aika olematon, mutta maalla riski on jo huomattavasti suurempi.

Salama iskee Teslaan pikalaturissa:

https://jalopnik.com/heres-what-happens-when-lightning-strikes-a-charging-te-1708184871

TL;DR:
Moitimme:
- Näytöstä tulee virheilmoitusten joulukuusi
- Auto ei enää liiku mihinkään eikä suostu irroittamaan laturia
- Akku meni vaihtoon
Kiitämme:
+ Kukaan ei saanut sähköiskua
+ Auto ei syttynyt tuleen

Jokseenkin sama mitä käy polttomoottoriautoille siis:

Uskomaton tapahtumasarja salamaniskusta: Lapset purskahtivat itkuun, ampiaiset sinkosivat pesästä, hirvi vauhkoontui ja autot alkoivat elää omaa elämäänsä - ”harva saa tällaiset ilotulitukset syntymäpäivilleen”
 
Akun vaihto toki kalliimpi juttu. Enemmän siis sähköosia, jotka voi hajota.
 
Ihan puhdas arvaus, mutta teholatausta luulisi olevan järkevintä tehdä suorahkolla kytkennällä vähän akun nimellisjännitettä korkeammalla syötöllä, esim. aika yleistä ~400v akustoa 500v jännitteellä. Väliin tarvitaan joka tapauksessa muuntajia koska ei mistään saa 450A 230v sähköliittymiä vaan tuo kokoluokka tulee kuitenkin korkeajännitetolpassa nurkalle. Laskelmillasi kaapelista saisi noilla jännitteillä vielä puolet ohuemman ja pienemmillä häviöillä.

Juu, ja kun huomioidaan että se akku ei ole mikään yksi 100ah paristo, vaan koostuu esim sadasta 1000mah paristosta (joista jokainen voidaan ladata erikseen tai sopivissa ryhmissä) ei tuo pikalataus tosiaan mikään ihme ole. Sitä virtaa ei myöskään tarvitse saada suoraan sähköverkosta, vaan latausasemalla voi olla oma vastaava sadan 1000mah patterin akku josta tuo virta sinne autoon saadaan vartissa syötettyä ja latausaseman akku sitten latautuu neljän tunnin aikana sähköverkosta.
 
Ööö, what?
Esim 100kw teho YHDELLÄ vaihteella vaatii 450A virran (230v). Tähän riittää juuri ja juuri 16mm2 eli 6mm paksu kuparikaapeli jolloin tehohäviö on 2,6% ja laitteen saama nimellisteho täten 103,5kw.
Jos puhutaan jostain superlatauksesta ja jännite nostetaan esim 1000 volttiin niin häviö onkin enää 0,13% ja pärjätään paljon pienemmällä kaapelilla.
Njoo en siis ole asiaa enempää tutkinut, mutta Björn Nyland Norjassa aika paljon tehnyt aiheesta juttua youtubeen ja siellä on hänen mukaan monia 350kW kykeneviä asemia mitkä rajoitettu 100kW. Kuulemma puuttuu piuhasta jäähdytys..

Tuostakin voi vaikka lukea:
First IONITY 350 kW Chargers Ready For Use In Denmark
 
Ööö, what?
Esim 100kw teho YHDELLÄ vaihteella vaatii 450A virran (230v). Tähän riittää juuri ja juuri 16mm2 eli 6mm paksu kuparikaapeli jolloin tehohäviö on 2,6% ja laitteen saama nimellisteho täten 103,5kw.
Njoo en siis ole asiaa enempää tutkinut, mutta Björn Nyland Norjassa aika paljon tehnyt aiheesta juttua youtubeen ja siellä on hänen mukaan monia 350kW kykeneviä asemia mitkä rajoitettu 100kW. Kuulemma puuttuu piuhasta jäähdytys..

Tuostakin voi vaikka lukea:
First IONITY 350 kW Chargers Ready For Use In Denmark
Juu, kuten tuosta kuvastakin näkee, ei se 16mm2 riitä kuin 80A: n.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
265 251
Viestejä
4 594 204
Jäsenet
75 585
Uusin jäsen
fran

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom