Keskustelua hybridiautoista

Hieno homma, kustannuksista ei vaan mainittu mitään.
Olisko ollut Fortum jolla on vastaava. Muistaakseni meni niin että oli joku kiinteä kk hinta ja sillä sai sähköä x määrän joka oli ilmoitettu kilometreinä. Mielestäni oli hyvin kallis kun tuota tutkin vaihtoehtona omaan yhtiöömme.

Hyvä toki yhtiön ja muiden asukkaiden puolesta kun vain käyttäjä maksaa, mutta en uusko että maksajia vaan löytyy jos hinta on niin kova.
 
Jos pelkästään nuo mainitut 196 paikkaa alkaisivat käyttämään "pika"latausta, olisi palvelun tuottamiseen vaadittava teho yli 2 megawattia. Ei montaa parkkipaikkaa tarvita kun on koko vesivoimakapasiteetti myyty. Toiminee kuitenkin toistaiseksi hyvin, kun Tampereella on kokonaista 103 rekisteröityä sähköautoa, joiden omistajista arviolta 0 asuu Kaukajärven kerrostaloslummissa.
 
Jos pelkästään nuo mainitut 196 paikkaa alkaisivat käyttämään "pika"latausta, olisi palvelun tuottamiseen vaadittava teho yli 2 megawattia. Ei montaa parkkipaikkaa tarvita kun on koko vesivoimakapasiteetti myyty. Toiminee kuitenkin toistaiseksi hyvin, kun Tampereella on kokonaista 103 rekisteröityä sähköautoa, joiden omistajista arviolta 0 asuu Kaukajärven kerrostaloslummissa.

En usko, että kukaan suunnittelee kerrostalon pysäköintialueelle pikalatausta tai edes järjestelmää, jossa jokainen paikka pystyy imemään 16 A virtaa samaan aikaan. Meillä on täällä Suomessa lisäksi joka talvi sellainen tilanne, että satojatuhansia autoja kytketään samanaikaisesti töpseliin jopa pari kilowatin tehovaatimuksella per auto. Ei ole toistaiseksi johtanut katastrofiin.
 
Jos pelkästään nuo mainitut 196 paikkaa alkaisivat käyttämään "pika"latausta, olisi palvelun tuottamiseen vaadittava teho yli 2 megawattia. Ei montaa parkkipaikkaa tarvita kun on koko vesivoimakapasiteetti myyty. Toiminee kuitenkin toistaiseksi hyvin, kun Tampereella on kokonaista 103 rekisteröityä sähköautoa, joiden omistajista arviolta 0 asuu Kaukajärven kerrostaloslummissa.
Tietääkseni yhdessäkään taloyhtiössä ei ole pikalaturia tässä maassa ja tuskin tuleekaan. Ihmiset eivät tunne aihetta ja heittelevät sitten esson baarissa kuulemiaan 'faktoja' keskusteluissa. Ei ihme notta taloyhtiöissä pelätään kalliita sähköautojen latauspisteitä kun pitäisi oikein pikalaturit olla :D
Keskiverto kansalainen pärjää hyvin 8-16A virralla lataushommissa, mutta monesaa taloyhtiöissä varmasti nähdään keskinopeita Type2 latauspisteitä olivat sitten 1x16A, 1x32A, 3x16A tai 3x32A.

Lisättäköön vielä, että pikalaturit ovat tarpeen matka-ajossa.
 
Tietääkseni yhdessäkään taloyhtiössä ei ole pikalaturia tässä maassa ja tuskin tuleekaan. Ihmiset eivät tunne aihetta ja heittelevät sitten esson baarissa kuulemiaan 'faktoja' keskusteluissa. Ei ihme notta taloyhtiöissä pelätään kalliita sähköautojen latauspisteitä kun pitäisi oikein pikalaturit olla :D
Keskiverto kansalainen pärjää hyvin 8-16A virralla lataushommissa, mutta monesaa taloyhtiöissä varmasti nähdään keskinopeita Type2 latauspisteitä olivat sitten 1x16A, 1x32A, 3x16A tai 3x32A.

Lisättäköön vielä, että pikalaturit ovat tarpeen matka-ajossa.

Joku voisi melkein keräillä nämä Esson faktat, pelot ja sähköauton mahdottomuudet talteen. Siinä olisi hyvä pohja kirjaprojektille parin vuosikymmenen päästä. Vähän niin kuin nykyään naurattaa lukea argumentteja, joilla automobiilia vastustettiin kauramoottorin aikakaudella.
 
En usko, että kukaan suunnittelee kerrostalon pysäköintialueelle pikalatausta tai edes järjestelmää, jossa jokainen paikka pystyy imemään 16 A virtaa samaan aikaan. Meillä on täällä Suomessa lisäksi joka talvi sellainen tilanne, että satojatuhansia autoja kytketään samanaikaisesti töpseliin jopa pari kilowatin tehovaatimuksella per auto. Ei ole toistaiseksi johtanut katastrofiin.

Tietääkseni yhdessäkään taloyhtiössä ei ole pikalaturia tässä maassa ja tuskin tuleekaan. Ihmiset eivät tunne aihetta ja heittelevät sitten esson baarissa kuulemiaan 'faktoja' keskusteluissa. Ei ihme notta taloyhtiöissä pelätään kalliita sähköautojen latauspisteitä kun pitäisi oikein pikalaturit olla :D
Keskiverto kansalainen pärjää hyvin 8-16A virralla lataushommissa, mutta monesaa taloyhtiöissä varmasti nähdään keskinopeita Type2 latauspisteitä olivat sitten 1x16A, 1x32A, 3x16A tai 3x32A.

Lisättäköön vielä, että pikalaturit ovat tarpeen matka-ajossa.
Joku voisi melkein keräillä nämä Esson faktat, pelot ja sähköauton mahdottomuudet talteen. Siinä olisi hyvä pohja kirjaprojektille parin vuosikymmenen päästä. Vähän niin kuin nykyään naurattaa lukea argumentteja, joilla automobiilia vastustettiin kauramoottorin aikakaudella.

Sitähän minä tässä kommentoin, en vaan arvannut, että pitäisi alkaa rautalangasta vääntämään. Oletin, että muutkin lukisivat linkatun uutisen ja Tampereen sähkölaitoksen palvelun sivuston, jolla sähkölaitos polleasti nimenomaan pikalatauspalvelua taloyhtiöille mainostaa.

:facepalm:
 
Sitähän minä tässä kommentoin, en vaan arvannut, että pitäisi alkaa rautalangasta vääntämään. Oletin, että muutkin lukisivat linkatun uutisen ja Tampereen sähkölaitoksen palvelun sivuston, jolla sähkölaitos polleasti nimenomaan pikalatauspalvelua taloyhtiöille mainostaa.

:facepalm:
Nyt kun luin tuon jutun niin siellä ei ollut sanaakaan pikalatureista
 
Tampereen hintaa voi tietysti kritikoida. Siinä on tietysti mukana infran rakentaminen mukana. Oma autopaikkani sähköineen on varsin edullinen. Kuukausimaksu on 5 euroa, johon sisältyy 2 tuntia/vrk sähkö moottorin lämmittimelle. Latauspaikkani 16A samalla paikalla, omalla kWh mittarilla, sähköt 9,89 senttiä/kWh taloyhtiölle maksettuna 2 krt vuodessa. Edullista sähköautoilua!
Tampereen hinnoittelu:
Peruslataus

  • Ei kuukausimaksua kiinteistölle.
  • Kuukausimaksu autoilijalle 39,90 €/kk.
  • Sähkön hinta autoilijalle kiinteistön päätettävissä, tyypillisesti n. 15 snt/kWh.
  • Latausteho 3,6kW, vaatii Type2-pistokkeen (Type2 on Euroopassa standardoitu ja yleisin latauspistoketyyppi).
Latauksen kesto riippuu auton akun kapasiteetista, mutta peruslatauksella voit ladata hybridiauton tyhjän akun täyteen noin 3-4 tunnissa ja sähköauton 10-12 tunnissa.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun luin tuon jutun niin siellä ei ollut sanaakaan pikalatureista
Sieltä kun avaat sen ei-yhtään-mainosmielessä seitsemän kertaa mainitun Lähisähkö Lataus -linkin, niin palvelupaketeissa kerrotaan:

https://www.sahkolaitos.fi/alykkaita-energiapalveluita/lahisahko-lataus-lataus--ja-lammityspisteet-palveluna/palvelupaketit-ja-hinnoittelu/ sanoi:
Nopea lataus

Ei kuukausimaksua kiinteistölle.
Kuukausimaksu autoilijalle 54,90 €/kk.
Sähkön hinta autoilijalle kiinteistön päätettävissä, tyypillisesti n. 15 snt/kWh.
Latausteho 11kW, vaatii Type2-pistokkeen (Type2 on Euroopassa standardoitu ja yleisin latauspistoketyyppi).
 
Tuo 11 kW on varsin kaukana pikalataustehosta. Tässä mm. K-lataustietoa: Suurteholatausasemat tarjoavat sähköautoilijoille 350 kW:n lataustehon. Se tarkoittaa, että 15 minuutissa voi ladata noin 300 kilometrin ajomatkan, kun ladattava sähköauto hyödyntää koko lataustehoa. Nykyiset pikalaturit tarjoavat 50 kW:n lataustehon. Kaikilla kolmella suurteholatausasemalla on latauspiste neljälle autolle.
 
Siinä sit miettimään montako parkkipaikkaa uhrataan ulkopuoliselle toimijalle tai edes omaan verrattuna yksi pikalaturin paikka joka palvelee useita käyttäjiä vuorokaudessa.

Jos edelleenkin muistettaisiin seikka ettei jokaiselle asunnolle ole parkkipaikkaakaan olemassa taloyhtiöissä nykypäivänä ja joillakin perheillä on useampia autoja. Joten jokaiselle autolle latauspaikallinen autopaikka on jo lähtökohtaisesti mahdoton yhtälö.

Nooh. Kaikki tietysti riippuu onko niitä sähköautoja 25000, 250000 vai 2500000 jos kaikkein villeimmät polttomoottorien täys kiellot toteutuisi.
 
minkänäköisellä töpselillä tuo 350kW menee sisään?

CCS (Teslat omanlaisensa) ja japsien Chademo.

Plugit

Plugit

Sähköauton lataus – viisi erilaista lataustapaa - OP Kulku
 
Siinä sit miettimään montako parkkipaikkaa uhrataan ulkopuoliselle toimijalle tai edes omaan verrattuna yksi pikalaturin paikka joka palvelee useita käyttäjiä vuorokaudessa.

Jos edelleenkin muistettaisiin seikka ettei jokaiselle asunnolle ole parkkipaikkaakaan olemassa taloyhtiöissä nykypäivänä ja joillakin perheillä on useampia autoja. Joten jokaiselle autolle latauspaikallinen autopaikka on jo lähtökohtaisesti mahdoton yhtälö.

Nooh. Kaikki tietysti riippuu onko niitä sähköautoja 25000, 250000 vai 2500000 jos kaikkein villeimmät polttomoottorien täys kiellot toteutuisi.

Jos polttomoottorit kiellettäisiin kokonaan, ne, joilla ei ole omaa latausmahdollisuutta, käyttäisivät nykyiseen tapaan jonkin huoltoaseman palveluita. Nyt bensan tai dieselin sijasta tankattaisiin vain sähköä.

Todennäköisempää ehkä kuitenkin on, että polttomoottoria ei sinänsä kielletä vaan fossiiliset polttoaineet tehdään vain asteittain liian kalliiksi autoilijoille. Jäljelle jäävät sähkikset, plugarit ja biopolttoaineiden käyttö. Jossain vaiheessa sähköautoista tullee silti niin hyviä, ettei edes se peräkärryn kanssa tauotta Lappiin ajeleva näe polttomoottoria hyväksi ostokseksi. Siinä vaiheessa teillä liikkuu polttomoottoreita vain museo- ja harrasteautoissa ja nostalgiasyistä.
 
Jos polttomoottorit kiellettäisiin kokonaan, ne, joilla ei ole omaa latausmahdollisuutta, käyttäisivät nykyiseen tapaan jonkin huoltoaseman palveluita. Nyt bensan tai dieselin sijasta tankattaisiin vain sähköä.

Todennäköisempää ehkä kuitenkin on, että polttomoottoria ei sinänsä kielletä vaan fossiiliset polttoaineet tehdään vain asteittain liian kalliiksi autoilijoille. Jäljelle jäävät sähkikset, plugarit ja biopolttoaineiden käyttö. Jossain vaiheessa sähköautoista tullee silti niin hyviä, ettei edes se peräkärryn kanssa tauotta Lappiin ajeleva näe polttomoottoria hyväksi ostokseksi. Siinä vaiheessa teillä liikkuu polttomoottoreita vain museo- ja harrasteautoissa ja nostalgiasyistä.
Jeps. Jutun pointti vaan oli kuitenkin se ettei toi taloyhtiöiden joka paikalla oleva lataus tule olemaan järkevä lähtökohta jos sähköautoja tulee paljon. Niitä paikkoja kun ei ole jokaiselle autolle. Jaettavat pikalaturit on ainoa joka on jokaiselle tarvitsevalle mahdollisia koska niitä autopaikkojakaan ei taloyhtiössä ole joka asunnolle saati jos asunnossa asuvalla perheellä on useampi auto. Ja suhteesaa noita pikalataimia tarvitaan huomattavasti enemmän kuin huoltamoiden pumppuja "tankkausajasta" johtuen.

Melkein jokaisessa taloyhtiötalossa itsellä ollut toi ongelma ettei paikkoja ole riittänyt. Olemassa olevia kierrätetään ja silloinkin kyse oli yhdestä paikasta. Talon toiselle autolle sait keksiä paikan jostain muualta. Tai yrittää autottomalta naapurilta ostaa. Tosin sen ylensä osti se jolle ei sattunut yhtään paikkaa vuoroon. Miten tätä seikkaa ei nähdä ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Polttonesteet voidaan tehdä hiilidioksineutraaleiksi. Hintaahan niistä tulee, mutta ei nyt aivan mahdottomia,
vrt. biodiesel ja re85. Paikallisten päästöjen rajoitukset voi johtaa joihinkin käyttökieltoihin, mutta jos valtaosa liikenteestä on paikallisesti päästötöntä, niin luulen että satunnaiset polttomoottorit pakotetaan ennemminkin käyttämään pakokaasujen puhdistustekniikoita, kuin kielletään kokonaan.

Mutta uskon että ihmiset eivät vaan halua ajaa likaisia, monimutkaisia, huoltoa vaativia ja hankalia vanhoja polttomoottoreita kunhan sähköautot, akut ja latausverkko hieman kehittyy.
 
Jeps. Jutun pointti vaan oli kuitenkin se ettei toi taloyhtiöiden joka paikalla oleva lataus tule olemaan järkevä lähtökohta jos sähköautoja tulee paljon. Niitä paikkoja kun ei ole jokaiselle autolle. Jaettavat pikalaturit on ainoa joka on jokaiselle tarvitsevalle mahdollisia koska niitä autopaikkojakaan ei taloyhtiössä ole joka asunnolle saati jos asunnossa asuvalla perheellä on useampi auto. Ja suhteesaa noita pikalataimia tarvitaan huomattavasti enemmän kuin huoltamoiden pumppuja "tankkausajasta" johtuen.

Melkein jokaisessa taloyhtiötalossa itsellä ollut toi ongelma ettei paikkoja ole riittänyt. Olemassa olevia kierrätetään ja silloinkin kyse oli yhdestä paikasta. Talon toiselle autolle sait keksiä paikan jostain muualta. Tai yrittää autottomalta naapurilta ostaa. Tosin sen ylensä osti se jolle ei sattunut yhtään paikkaa vuoroon. Miten tätä seikkaa ei nähdä ollenkaan.
Ainoa syy miksi autopaikkoja ei ole tarpeeksi on se, että ne ”myydään” liian halvalla.

100€/kk hintalapuksi parkkipaikalle, niin heti löytyy tilaa. Ja kun se raha menee taloyhtiölle, niin vastikkeita voidaa sitten laskea vastaavalla summalla.

Jos autopaikka tuottaa kunnon positiivista kassavirtaa, niin siihen on myös fiksua investoida. Esim. Autohissi tai useampikerroksinen parkkitalo ovat helppoja rakentaa heti kun ihmiset maksavat paikoistaan tarpeeksi. Samaten sähköautolaturit ovat ihan ongelmattomia investointeja jos jengi vaan maksaa paikoista.

Jos taas maksuhalua ei ole, niin silloin ei ole selkeästi tarvettakaan. Jos jostain asiasta ei ole valmis maksamaan mitään, niin selkeästi sitä ei silloin tarvitse.
 
Ainoa syy miksi autopaikkoja ei ole tarpeeksi on se, että ne ”myydään” liian halvalla.

100€/kk hintalapuksi parkkipaikalle, niin heti löytyy tilaa. Ja kun se raha menee taloyhtiölle, niin vastikkeita voidaa sitten laskea vastaavalla summalla.

Jos autopaikka tuottaa kunnon positiivista kassavirtaa, niin siihen on myös fiksua investoida. Esim. Autohissi tai useampikerroksinen parkkitalo ovat helppoja rakentaa heti kun ihmiset maksavat paikoistaan tarpeeksi. Samaten sähköautolaturit ovat ihan ongelmattomia investointeja jos jengi vaan maksaa paikoista.

Jos taas maksuhalua ei ole, niin silloin ei ole selkeästi tarvettakaan. Jos jostain asiasta ei ole valmis maksamaan mitään, niin selkeästi sitä ei silloin tarvitse.

Autojen parkkipaikoista on taloyhtiöissä huutava pula – miksi himottuja paikkoja ei arvota?

Pysäköinnin hinta vaihtelee taloyhtiön sijainnin ja autopaikan tyypin mukaan muutamasta eurosta jopa kolmeensataan euroon kuukaudessa.

iikennepalvelut taloyhtiöissä -kyselyn mukaan taloyhtiön hallinnassa olevia autopaikkoja riittää kaikille Helsingin kantakaupungin kerrostaloissa alle 40 prosentille halukkaista, muualla pääkaupunkiseudulla hieman yli 60 prosentille sekä Tampereen, Oulun, Turun, Jyväskylän, Lahden ja Kuopion keskustoissa noin puolelle halukkaista.

Parkkipaikka maksaa 115 000 euroa Helsingin Bulevardilla – ”Ihmiset ovat ottaneet ne kysymättä hintoja”
”Ihmiset ovat ottaneet ne kysymättä hintoja”

Kyllä noita maksuhalujakin on mutta kuinka pitkälle.. ja olemassa oleviin taloyhtiöihin niitä parkkeja ei tuosta vaan enää saa.

Eli tässä se syy miksi järkevämpiä taloyhtiöön ottaa muutama pikalataus kuin että laitetaan jokaiselle paikalle
hidasta yön yli kestävää latausta riittämättä ei edes jokaiselle. Pikalaturissa ei myöskään seiso turhaan jos maksetaan ajasta eikä sähköstä. Vielä jos sakkomaksua tullen ajasta jolloin ei enää lataa.
 
Viimeksi muokattu:
Montaa sähköautoa en ole vielä nähnyt liikenteessä, mutta mikä siinä on kun sellaisen näkee, tulevat ne perä edellä vastaan.
Sellaisia liikkuvia shikaaneja, ohitan ne sitten vanhalla ruoskallani käden heilautuksella. :rofl:
Mitähän sä selität? Tesloja näkee joka päivä ja eivät missään nimessä aja hitaasti :O Kovaahan noi ajaa!
useampikerroksinen parkkitalo ovat helppoja rakentaa heti kun ihmiset maksavat paikoistaan tarpeeksi.
Väärin. Parkkitalot ovat huomattavasti halvelmpia kuin nykyiset ratkaisut maan alla jne. Kysymys on siitä että kaavoittaja ei salli parkkitaloja.
 
Eli tässä se syy miksi järkevämpiä taloyhtiöön ottaa muutama pikalataus kuin että laitetaan jokaiselle paikalle
hidasta yön yli kestävää latausta riittämättä ei edes jokaiselle. Pikalaturissa ei myöskään seiso turhaan jos maksetaan ajasta eikä sähköstä. Vielä jos sakkomaksua tullen ajasta jolloin ei enää lataa.
Ihan en ymmärrä mitä tässä ajat takaa. Itse otan hitaan yön yli latauksen paljon mielummin kuin kaksi pikalatauspaikka taloyhtiöön. Ei ole kätevää kello 23 ajaa latauspaikalle kun se vapautuu. Kaiken lisäksi yhdeltä yöllä pitäisi siirtää pois paikalta jotta sakkoa ei tulisi. Kiitos ei.
 
Eli tässä se syy miksi järkevämpiä taloyhtiöön ottaa muutama pikalataus kuin että laitetaan jokaiselle paikalle
hidasta yön yli kestävää latausta riittämättä ei edes jokaiselle.

Yksi "pika" latauspaikka 22kW = 3*32A = 12 kappaletta 8A yön-ylilatauspaikka ilman kuormantasaustakin. Jos noita autopaikkojen lämpötolppia muutetaan 8A latauspisteiksi, niin 12 kappaletta riittänee vuosiksi useimpiin taloyhtiöihin. Sen jälkeen kun tulee 13 sähköauton lataaja, niitä onkin jo niin paljon että taloyhtiön kokouksessa on helpompaa perustella isompaa investointia sähköautojen lataukseen.

Sensijaan tuollaisella yhdellä jaetulla pisteellä tulee riitelyä heti kun taloyhtiöön tulee toinenkin sähköautoilija.
 
Väärin. Parkkitalot ovat huomattavasti halvelmpia kuin nykyiset ratkaisut maan alla jne. Kysymys on siitä että kaavoittaja ei salli parkkitaloja.
Kyllä ne parkkitalot ovat tuolla lähiöissä ja pikkukaupungeissa sallittuja, mistä tässä käsittääkseni puhuttiin.

Tai minä en ainakaan nähnyt mitään mikä viittaisi siihen, että puhutaan Helsingin niemen parkituksesta.

Tai ainakaan siinä vaiheessa ei tuollaisia viitteitä ollut kun viestini kirjoitin.
 
Artikkeli ei puhu suoraan sähköautoista, mutta seuraava artikkeli povaa kyllä *todella* hidasta siirtymää sähköautoihin:

Yli 50-vuotias mies määrää, millaisilla autoilla Suomessa ajetaan

UUDEN auton ostaja on yleensä yli 50-vuotias mies, kertovat Autoalan tiedotuskeskuksen tutkimukset.
...
Suomessa myydään vuosittain noin 120 000 uutta autoa. Käytettyjen autojen markkinoilla omistajaa vaihtaa runsaasti yli 600 000 autoa. Ulkomailtakin autoja hankitaan käytettyinä, ja viime vuonna autoja tuotiin ennätysmäärä: 40 000 kappaletta.

Uuden auton osto on aina taloudellisesti järjetöntä, sillä auton arvo putoaa heti liikkeestä ajettaessa paljon. Arvon pudotus on etenkin uuden auton ensimmäisenä vuonna nopeaa.

KÄRJISTÄEN sanoen tutkimustulos tarkoittaa myös sitä, että Suomen autokannan massan suhteen päätökset tekee keski-ikäinen mies.

Uudet autot – joita tutkimuksen mukaan ostavat ne yli 50-vuotiaat miehet – siirtyvät vaihtoon mennessään käytettyjen autojen markkinoille.

Yli 50v hyvätuloiset miehet lienee se konservatiivisin mahdollinen ostajaporukka. Suuri luottamus omaan asiantuntemukseen autoista yhdistyy heikkoon kykyyn tunnistaa omia vahvistuvinoumia. Jos näitä vanhoja setiä ei saada nyt ostamaan sähköautoja, ei kansalle saada 5 vuotta vanhoja käytettyjä sähköautoja tarjolle.

Mutta kaikki kunnia ja kiitos niille 50-kymppisille miehille jotka ovat maksaneet edellisten autojeni kalliit kilometrit.
 
Kyllä ne parkkitalot ovat tuolla lähiöissä ja pikkukaupungeissa sallittuja, mistä tässä käsittääkseni puhuttiin.

Tai minä en ainakaan nähnyt mitään mikä viittaisi siihen, että puhutaan Helsingin niemen parkituksesta.

Tai ainakaan siinä vaiheessa ei tuollaisia viitteitä ollut kun viestini kirjoitin.
No siinä tapauksessa. Jos maa ei maksa mitään niin parkkitalo ei kallis ole. Olettaen ettei noissakin ole jotain typeriä määräyksiä.

Nykysysteemillä yksi parkkipaikka maksaa tuhansia euroja. Tälläinen on varmasti halvempi kuin peruskallioon louhittavat luolat:
herndon-body-tweet-Police-ID-woman-parking-garage-near-me-monthly.jpg
 
Siinä @zepi on ihan oikeassa, että paikkoja riittää kaikille halukkaille jos hinta on oikea. Ja se oikea hinta löytyy kysynnän ja tarjonnan leikkauskohdasta.

Varmasti on niitäkin Helsingin kantakaupungin kerrostaloasujia, joilla on useampia autoja, mutta usein tuollainen asuminen yhdistyy myös autottomaan elämäntapaan. Monet pärjäävät ilman autoa kun julkiset liikkuvat. Juuri nämä hyvät julkiset liikenneyhteydet tekevät Helsingin keskustan kerrostaloasujien autopaikkojen kysynnän hintajoustoon jyrkemmän kulmakertoimen kuin vaikkapa ympäryskuntien asukeilla.



--------------------------------------------------------------------
Muokkaus oli viimeisen lauseen kirjoittaminen loppuun vahinkopostauksen jälkeen.
 
Haluaminen on helppoa. Minäkin haluan Ferrarin ja parkkipaikan tuosta ihan vierestä.

En vaan ole valmis maksamaan ihan niin paljon kuin mitä tuo yhdistelmä vaatisi.
 
Yksi suuri mukavuustekijä auton latauksessa on varmasti, jos latausportti löytyy kuskin puolelta. Outlanderista tuo kun löytyy hanttarin puolelta perästä. Saa kävellä aina kunniakierroksen auton ympäri, lähtiessä ja saapuessa.
 
Yksi suuri mukavuustekijä auton latauksessa on varmasti, jos latausportti löytyy kuskin puolelta. Outlanderista tuo kun löytyy hanttarin puolelta perästä. Saa kävellä aina kunniakierroksen auton ympäri, lähtiessä ja saapuessa.

Hyvä pointti muuten, sehän on japsi, japanissa ratti väärällä puolella, eli siellä se olisi oikealla paikalla. Missä muissa sähköautoissa tai plugareissa on samaa juttua? Leaffihan ladataan vissiin keulasta.
 
Hyvä pointti muuten, sehän on japsi, japanissa ratti väärällä puolella, eli siellä se olisi oikealla paikalla. Missä muissa sähköautoissa tai plugareissa on samaa juttua? Leaffihan ladataan vissiin keulasta.
Priuksessa on myös apukuskin puolella, auton takakyljessä.
 
Facebookki tyrkytti jotain e85 muunnossarjaa ja minäpä katsomaan menisikö hybridiin ja meneehän nuo. Google osasi kertoa että joku on jo hyvin tuloksin ajellut e85 palikalla priuksellaan ympäri vuoden. Emännän saabi ottaa kitusiinsa e85 ja toimii kuten bensallakin. Oikeastaan aika tylsä kun ei ole pakko olla lohkossa kiinni tai mitään kuumeperuna taskussa tyylisiä tuplastartteja ei ole.

Onko kellään hybridi+etanoli muunnoksesta kokemusta tai kolmannen käden tietoa?
 
Käytettävyyden kannalta optimi olisi varmaan se, että molemmissa päissä autoa olisi latausliittimet.

En nyt tiedä mitä tuollaisesta lisävarusteesta maksaisin, mutta ”turhempiakin” ominaisuuksia on tarjolla autojen varustelistoissa.
 
Jotenkin tuntuisi loogiselta, että latauspistoke olisi keskellä keulaa ainakin näin lohkolämmittimen kokemuksella. Toimisi molemmin puolin parkkiksella riippumatta siitä missä tolppa on.
 
Keula voi myös olla huono paikka, jos auto on ”pakko” parkittaa peruuttamalla omaan talliin/ruutuun ja se laturi on siellä perän puolella.

Sehän riippuu ja roikkuu aivan siitä ympäröivästä tilasta ja töpselien sijainnista, että mikä on kenellekin paras.
 
Facebookki tyrkytti jotain e85 muunnossarjaa ja minäpä katsomaan menisikö hybridiin ja meneehän nuo. Google osasi kertoa että joku on jo hyvin tuloksin ajellut e85 palikalla priuksellaan ympäri vuoden. Emännän saabi ottaa kitusiinsa e85 ja toimii kuten bensallakin. Oikeastaan aika tylsä kun ei ole pakko olla lohkossa kiinni tai mitään kuumeperuna taskussa tyylisiä tuplastartteja ei ole.

Onko kellään hybridi+etanoli muunnoksesta kokemusta tai kolmannen käden tietoa?
Itse kuvittelisin että varsinkin atkinson-kiertoa käyttävien hybridien suuttimet on mitoitettu aika tarkasti, jolloin viinalla moottorin surkea teho laskee entisestään. Kyllähän auto liikkuu mutta ohituskiihtyvyys...
 
Mitähän sähköauton akkupaketti tykkää, jos siihen salama tulee linjoja pitkin? Kaupunki ja taajama-alueella linjat yleensä maansisässä ja riski aika olematon, mutta maalla riski on jo huomattavasti suurempi.
 
Mitähän sähköauton akkupaketti tykkää, jos siihen salama tulee linjoja pitkin? Kaupunki ja taajama-alueella linjat yleensä maansisässä ja riski aika olematon, mutta maalla riski on jo huomattavasti suurempi.
Valtaosa salamoista on alijännitepiikkejä kun salama laukasee suojat ja plasmapurkaus johtaa maahan. Kyllä se salama löytää maakaapelitkin läheiseen puuhun tms. lyödessä. Ja silloin jälki on pahempaa. Ne entisvanhaset salama lyö pistorasiasta ajat alkaa oleen täysi ohi avolinjoissakin jollei nyt talon nurkalle suoraa lyö.
 
Mitähän sähköauton akkupaketti tykkää, jos siihen salama tulee linjoja pitkin? Kaupunki ja taajama-alueella linjat yleensä maansisässä ja riski aika olematon, mutta maalla riski on jo huomattavasti suurempi.
Esim. Hyundai Ioniq ohjeistaa, älä lataa ukkos säällä.

Nykyään sähköasennus standardi vaatii huomioimaan uusissa liittymissä salamatiheyden (riippuu asuinpaikasta) ja tarvittaessa varustamaan liittymä ylijännitesuojilla.
 
Esim. Hyundai Ioniq ohjeistaa, älä lataa ukkos säällä.

Nykyään sähköasennus standardi vaatii huomioimaan uusissa liittymissä salamatiheyden (riippuu asuinpaikasta) ja tarvittaessa varustamaan liittymä ylijännitesuojilla.

Niistä nyt ei ole apua, kuin pieniin paukkuihin. Onko auto sitten tulessa, kun salama kennostoon kajauttaa?
 
Keula voi myös olla huono paikka, jos auto on ”pakko” parkittaa peruuttamalla omaan talliin/ruutuun ja se laturi on siellä perän puolella.
Ja aika monessa aasian maassa on de facto standardi, että auto aina peruutetaan ruutuun paikasta riippumatta. Voisi olla näille aika mind fuck, jos tehtaat alkaisi tuupata ulos pelkästään keulasta ladattavia sähkiksiä :D.
 
Eiköhän noissa latauspisteissä takana ole yksinkertaisesti se syynä, että bensa/diesel-malleissa tankinkorkki on siellä. Ei tarvitse muuttaa keulan eikä takasivupaneelin suunnittelua/rakentaa erimallisia paneeleita kun laitetaan sähköversion latauspiste saman luukun taakse.
 
Niistä nyt ei ole apua, kuin pieniin paukkuihin. Onko auto sitten tulessa, kun salama kennostoon kajauttaa?
Siinä on niin montaa asiaa tehty päin mäntyjä jos salama kennostoon saakka pääsee kajauttaan. Pitää olla talon maadoitus kuivassa hiekkamaassa tai rikki, 20kV verkon muuntajan maadoitus rikki. Jokaisessa muuntajassa on isoihin tälleihin viikset ja niitä on verkossa muuallakin. Salama etsii helpoimman reitin ja se ei ole piuhan päässä oleva auto.

Puhelinverkon aikaan helpon reitit oli monesti se tietokone joka oli sähköverkon maadoituksista kiinni puhelinverkon maadoituksien puuttuen tai muuten retuperällä.
 
Eturenkaan vieressä oleva latausportti vaikuttaisi aika hyvältä ratkaisulta. On sopivasti käden ulottuvilla kuskia ajatellen. Bemareissa ainakin on tuollaisia näkynyt.
Sen sijaan keulasta löytyvä on ehkä turhan alhaalla. Joutuu kumartelemaan piuhaa kytkiessä. :rolleyes:

Voisi tosiaan kuvitella, että jossain vaiheessa tulee autoja, joista löytyy molemmilta puolin latausportit.

Joku oli jo erilaisia portteja keräillytkin blogiinsa.
The Electric BMW i3: EV Charge Ports: The Quest For The Ultimate Location
 
Siinä on niin montaa asiaa tehty päin mäntyjä jos salama kennostoon saakka pääsee kajauttaan. Pitää olla talon maadoitus kuivassa hiekkamaassa tai rikki, 20kV verkon muuntajan maadoitus rikki. Jokaisessa muuntajassa on isoihin tälleihin viikset ja niitä on verkossa muuallakin. Salama etsii helpoimman reitin ja se ei ole piuhan päässä oleva auto.

Puhelinverkon aikaan helpon reitit oli monesti se tietokone joka oli sähköverkon maadoituksista kiinni puhelinverkon maadoituksien puuttuen tai muuten retuperällä.

Harvassa talossa on maadoitukset viimeisen päälle iskussa ja ne on sieltä jostain 60 luvulta. Meidän kylältäkin on yhdestä talosta sähkökeskus räjähtänyt ylkoseinästä ja samalla paukulla käytännössä kaikki sähköt talosta uusiksi. Meidän talosta iski joskus metrisiä lieskoja pistorasioista ja sen jälkeen maadoitusta parannettiin, mutta ei niiltä kunnon tälleiltä mikään estä, eikä moni varmasti ala sähköauton takia sähköjä tutkituttamaan.

Sitä vain mietiskelin, että minkälainen pommi se akkupaketti on, jos sinne salama pääsee täräyttämään.
 
Harvassa talossa on maadoitukset viimeisen päälle iskussa ja ne on sieltä jostain 60 luvulta. Meidän kylältäkin on yhdestä talosta sähkökeskus räjähtänyt ylkoseinästä ja samalla paukulla käytännössä kaikki sähköt talosta uusiksi. Meidän talosta iski joskus metrisiä lieskoja pistorasioista ja sen jälkeen maadoitusta parannettiin, mutta ei niiltä kunnon tälleiltä mikään estä, eikä moni varmasti ala sähköauton takia sähköjä tutkituttamaan.

Sitä vain mietiskelin, että minkälainen pommi se akkupaketti on, jos sinne salama pääsee täräyttämään.
Miksi se salama menisi kumirenkailla maasta eristettyyn autoon jos yhtään mikään muu reitti olisi tarjolla?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 387
Viestejä
4 493 847
Jäsenet
74 199
Uusin jäsen
trajanie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom