Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ainakaan omassa ajossa ei ohituskiihtyvyydwlle ole kuin ne kerta kaks reissut mitä kesällä tulee tehtyä. Työmatkojen keskituntinopeudetkin on 45kmh molemmin puolin. Saisi päästöjä etanolilla vieläkin pienemmäksi. Persettä polttaisi myös ampera/volt mutta nykyinen diesel ruoska ei anna mitään antautumisen merkkejä.Itse kuvittelisin että varsinkin atkinson-kiertoa käyttävien hybridien suuttimet on mitoitettu aika tarkasti, jolloin viinalla moottorin surkea teho laskee entisestään. Kyllähän auto liikkuu mutta ohituskiihtyvyys...
Mutta virta ei mene autosta läpi, eikä siellä täten tapahdu tehon kulutusta eikä silloin mitään vaurioitakaan tapahdu.Miksipä ei menisi? Kyllähän se jännitepiikki menee jokaiselle rasialle mitä löytyy.
Pitää olla vissiin nestejäähdytetty kaapeli että saa jotain yli 150kW tehoja..minkänäköisellä töpselillä tuo 350kW menee sisään?
Pitää olla vissiin nestejäähdytetty kaapeli että saa jotain yli 150kW tehoja..
Pika- ja teholatausliittimet
CHAdeMo
Pikalataus CHAdeMO-standardin (“CHArge de MOve”) mukaisella pistokkeella. Lataus tapahtuu tasavirralla (DC= Direct Current). CHAdeMO pikalatausliittimen kautta latausteho voi olla jopa 63 kW. Soveltuu mm. Nissan ja Mitsubishi -merkkisten ladattavien autojen pikalataamiseen.
CCS Combo
CCS, eli Combined Charging System (Combo) -pikalatausstandardi mahdollistaa jopa 125 kW pikalatauksen. Soveltuu mm. Volkswagen, BMW, Kia, Hyundai jne. -merkkisten ladattavien autojen pikalataamiseen. https://plugit.fi/Plugit?action=getContent&type=image&id=441&width=755&crop=0 Autossahan on sitten ne säätimet, paljon se pystyy imaisemaan vaikka latausasema antaisi enemmänkin!
Pitää olla vissiin nestejäähdytetty kaapeli että saa jotain yli 150kW tehoja..
Ihan puhdas arvaus, mutta teholatausta luulisi olevan järkevintä tehdä suorahkolla kytkennällä vähän akun nimellisjännitettä korkeammalla syötöllä, esim. aika yleistä ~400v akustoa 500v jännitteellä. Väliin tarvitaan joka tapauksessa muuntajia koska ei mistään saa 450A 230v sähköliittymiä vaan tuo kokoluokka tulee kuitenkin korkeajännitetolpassa nurkalle. Laskelmillasi kaapelista saisi noilla jännitteillä vielä puolet ohuemman ja pienemmillä häviöillä.Ööö, what?
Esim 100kw teho YHDELLÄ vaihteella vaatii 450A virran (230v). Tähän riittää juuri ja juuri 16mm2 eli 6mm paksu kuparikaapeli jolloin tehohäviö on 2,6% ja laitteen saama nimellisteho täten 103,5kw.
Jos puhutaan jostain superlatauksesta ja jännite nostetaan esim 1000 volttiin niin häviö onkin enää 0,13% ja pärjätään paljon pienemmällä kaapelilla.
Mitähän sähköauton akkupaketti tykkää, jos siihen salama tulee linjoja pitkin? Kaupunki ja taajama-alueella linjat yleensä maansisässä ja riski aika olematon, mutta maalla riski on jo huomattavasti suurempi.
Akun vaihto toki kalliimpi juttu. Enemmän siis sähköosia, jotka voi hajota.
Saattaa olla helpompaa rakentaa joka huoltoasemalle akkutehdas, fuusiovoimala ja palkata jokaista sähköautoa varten henkilökohtainen akunvaihtaja kuin kylmentää akkua 0,001 kelviniin latauksen yhteydessäTekniikasta kiinnostuneelle: Superadiabatic population transfer in a three-level superconducting circuit Kuva asiaan liittyvästä lehtiuutisesta Keskisuomalainen 20.2.-19
Ihan puhdas arvaus, mutta teholatausta luulisi olevan järkevintä tehdä suorahkolla kytkennällä vähän akun nimellisjännitettä korkeammalla syötöllä, esim. aika yleistä ~400v akustoa 500v jännitteellä. Väliin tarvitaan joka tapauksessa muuntajia koska ei mistään saa 450A 230v sähköliittymiä vaan tuo kokoluokka tulee kuitenkin korkeajännitetolpassa nurkalle. Laskelmillasi kaapelista saisi noilla jännitteillä vielä puolet ohuemman ja pienemmillä häviöillä.
Njoo en siis ole asiaa enempää tutkinut, mutta Björn Nyland Norjassa aika paljon tehnyt aiheesta juttua youtubeen ja siellä on hänen mukaan monia 350kW kykeneviä asemia mitkä rajoitettu 100kW. Kuulemma puuttuu piuhasta jäähdytys..Ööö, what?
Esim 100kw teho YHDELLÄ vaihteella vaatii 450A virran (230v). Tähän riittää juuri ja juuri 16mm2 eli 6mm paksu kuparikaapeli jolloin tehohäviö on 2,6% ja laitteen saama nimellisteho täten 103,5kw.
Jos puhutaan jostain superlatauksesta ja jännite nostetaan esim 1000 volttiin niin häviö onkin enää 0,13% ja pärjätään paljon pienemmällä kaapelilla.
Ööö, what?
Esim 100kw teho YHDELLÄ vaihteella vaatii 450A virran (230v). Tähän riittää juuri ja juuri 16mm2 eli 6mm paksu kuparikaapeli jolloin tehohäviö on 2,6% ja laitteen saama nimellisteho täten 103,5kw.
Juu, kuten tuosta kuvastakin näkee, ei se 16mm2 riitä kuin 80A: n.Njoo en siis ole asiaa enempää tutkinut, mutta Björn Nyland Norjassa aika paljon tehnyt aiheesta juttua youtubeen ja siellä on hänen mukaan monia 350kW kykeneviä asemia mitkä rajoitettu 100kW. Kuulemma puuttuu piuhasta jäähdytys..
Tuostakin voi vaikka lukea:
First IONITY 350 kW Chargers Ready For Use In Denmark
Onpas kätevää. Eikö olisi vaan parempi ladata sitä 12V akkua, vaikka ajomatka sitten lyhenisikin? Nythän matka katkeaa sitten kokonaan, niin ei tunnu erityisen loogiselta päätökseltä. Luulisi, että myös 12V akun varaustila on tiedossa, niin voisihan lataus alkaa uudelleen, jos sen jännite alkaa olla liian alhainen. Tai vähintään varoittaa kuskia asiasta jollain virheilmoituksella.Nyt pakkasilla on taas huomattu Teslan hyytymisiä vähän. Ilmeisesti 12V akusta voi loppua virta. Vika tulee esiin, jos ajoakkua on alle 20%, niin Tesla ei lataa enää 12V akkua ollenkaan. Matka voi siis loppua, vaikka ajoakussa vielä olisikin virtaa. Sitten kun auto on hinattu laturille, niin täytyy ensin ladata 12V akku, että auton lataus lähtee käyntiin.
Nyt on ilmeisesti luovutettu ensimmäiset Tesla Model 3 Performance autot. Nopeasti tuli, kun tilaaminen avautui joulukuun lopussa. Taitaa olla jotain 2kk tilausjono noilla kahdella kalleimmalla mallilla.
Hosuminen käy kalliiksi, sitä enemmän mitä halvempia kolmosia pusketaan kalliimpien S/X ostaneiden riesaksi viemään huoltoaikoja.
”Ikkunat halkeilevat, elektroniikka temppuilee” - Teslan uusi sähköauto ajautui laatukriisiin
Nämä ovat toisaalta aika pieniä kupruja sitä taustaa vasten, että Tesla on ainoa valmistaja, joka saa tuotettua merkittäviä määriä sähköautoja.
Miksi se salama menisi kumirenkailla maasta eristettyyn autoon jos yhtään mikään muu reitti olisi tarjolla?
Eihän se ole juu matka. Mutta jollei nyt suoraan autoon lyö niin miksi sähkö lähtisi liittimiä, liitäntärasioita ja johtoja pitkin menemään autolle että pääsisi loikkasemaan edellämainittuja pidemmän matkan maahan renkaiden ylitse. Sähköverkossa on jotain todella pahasti vialla jollei se ole lyhempää tietä maahan löytänyt. Salama kun löytää lyhimmän reitin ja se ei ole johtoja myöten edestaas akkuja. Ainoa milloin vois akkuun iskeä on jos auton pohjaan on niitä hiilikuitukumi sähköpurkaus nauhoja laitettu akun kohdalle kanavan aukasuksi.Ei sille kilometrin mittaiselle valokaarelle se viimeinen 10cm matka kumirenkaan yli mikään ongelma ole. Autojen hyvä "ukkosenkestävyys" ei perustu renkaisiin, vaan faradayn häkkiin jonka kori muodostaa.
Näinhän se muuten mutta nykyisin toi salaman iskeminen jää kyllä ylijännitesuojauksiin ja esiintyy vain alijännitteinä. Jos se jostain syystä siihen seinässä olevaan laturiin asti pääsisi niin senkin ylijännitesuojat viimeistään isossa paukussa tekisi koko piirilevystä hiilikasaa oikosulkemalla maihin ja pääsemättä ylijännitteet pidemmälle. Kahvikeittimissä noita ylijännitesuojauksia ei ole ja muutenkin tekniikka osassa kodinlaitteista sellaista että muiden laitteiden häiriöpiikki oli se yli tai alijännitettä saatta polttaa koko laitteen (sarja kondensaattori poweri).Joo, nuo "Kumirenkaat" pisti vaan ajattelemaan sitä yleistä harkahäsitystä että sillä eristeellä olisi jotain tekemistä ukkosturvallisuuden kanssa.
Käytännössä jos salama iskee sähköverkkoon, niin sehän purkautuu sen sähköverkon maihin joka paikasta, myös sen sähköauton läpi, ja se reagoi siihen kuten mihin tahansa korkeaan ylijännitteeseen. Eihän se auto sähköverkon kannalta eroa kahvinkeittimestä.
Keskimääräinen työmatka on Suomessa 14km. 50km työmatkaa ajavien osuus on todella pieni. He voivat varmaan jatkaa bensakinnereiden ostajina tai vaihtoehtoisesti panostaa vähän isompi-akkuisiin autoihin.No jos työmatka on 50km per suunta, niin kyllä sitä melkein joutuisi joka päivä ainakin vähän lataamaan, varsinkin talvipakkasilla. Olisi aika hanurista kun jäisikin matkan varrelle.
Toisaalta lyhyttä työmatkaa eli vähännajavalle sähköautossa on se haaste, että ole isoja polttoainekuluja joissa säästää sähköauton korkeampaa hankintahintaa ja sitä kautta arvonmenetystä takaisin. Saati että tälläinen vähän ajava olisi kauhean innokas investoimaan latausinfraan.Keskimääräinen työmatka on Suomessa 14km. 50km työmatkaa ajavien osuus on todella pieni. He voivat varmaan jatkaa bensakinnereiden ostajina tai vaihtoehtoisesti panostaa vähän isompi-akkuisiin autoihin.
Työmatkan pituus
Hiilivedyistä käyttövoimansa saavia autoja ei tulla kieltämään millään sellaisella aikataululla, että se vaikeuttaisi ihmisten elämää valtavasti haitaten.No mutta miten jatkan bensakinnerin käyttöä jos se on kielletty tulevaisuudessa? Kyllähän suomalaisten keskipalkkakin on sitä ja sitä, mutta silti kaikki ei sitä saa joten miten ostaa se 200k€ sähköauto jota ei tarvitse sitten joka päivä ladata ja jolla saa ne keskimääräiset 1,4 lasta kuljetettua?
Aivan typerää puhua tai vedota keskimääräiseen työmatkaan. Tai ylipäätään mihinkään keskimääräiseen jos vaihteluväli on ties mitä ja kaikille pitää jokin ratkaisu tarjota yhdenvertaisesti.
Mistä tällainen polttomottorien kieltopelko oikein kumpuaa kun kukaan poliitikkokaan ei ole sellaisesta koskaan muistaakseni puhunut?No mutta miten jatkan bensakinnerin käyttöä jos se on kielletty tulevaisuudessa? Kyllähän suomalaisten keskipalkkakin on sitä ja sitä, mutta silti kaikki ei sitä saa joten miten ostaa se 200k€ sähköauto jota ei tarvitse sitten joka päivä ladata ja jolla saa ne keskimääräiset 1,4 lasta kuljetettua?
Eiköhän tuo työmatkojen keskimääräinen piteneminen johdu vain siitä, että työpaikat ovat keskittyneet kasvukeskuksiin nopeammin kuin ihmiset.Miksi ihmiset on ajettu kasvukeskuksien ulkopuolelle kehyskuntiin perustamaan perheitä
Mistä tällainen polttomottorien kieltopelko oikein kumpuaa kun kukaan poliitikkokaan ei ole sellaisesta koskaan muistaakseni puhunut?
Ilta-sanomat sanoi:Suomen ilmastopaneeli esitti syksyllä polttomoottoriautojen tuonnin lopettamista 2025. Myynti loppuisi pari vuotta myöhemmin. Puolueista Sdp ja vihreät tarttuivat ajatukseen hanakimmin. Sdp vaati selväsanaisesti uusien polttomoottoriautojen kieltämistä ja aikataulu pitäisi luoda lukkoon jo ensi vaalikaudella. Vihreät ottivat vieläkin tiukemman kannan. Uusien polttomoottoriautojen myynti lopetettaisiin vuoteen 2030 mennessä eli jo 2020-luvulla.
Tuossa halvoissa kilometreissa harjassa on se vaara että ajaminen vaan kallistuu. Hankinnan halventumiseen ei voida luottaa niin kauaa kun käytetään näitä "rare metals" akkujen raaka-aineena. Verolla jos polttoaine nostetaan maksamaan smaan vähilläkin kilometreillä niin kilometrien hinnasta tulee uusi vakio. Menemme kohti keskiaikaa yhteiskuntaluokissa eikä tämä autoilukaan näytä siitä eroavan. Näennäisesti meillä on tavaraa enempi tällä hetkellä mutta suunta näyttää väistämättä ettei keskiluokka pysy tahdissa.Aikalailla samoilla linjoilla Mariinin kanssa.
Sitten kun saan sen C-segmentin perhefarkun täyssähkönä järkevällä budjetilla niin ei mulla ole mitään syytä olla ostamatta sitä. Tosin voi olla, että se on vasta sitten 2030-luvulla kun noita saa siihen hintaan minkä voisin maksaa, joten välissä saattaa hyvinkin olla hybridi vielä.
Noiden kanssa ajamisesta kun on pakko alkaa rahaa rokottamaan sitä mukaa kun ne yleistyvät niin niilläkään ajaminen ei pian ole sen halvempaa kuin bensavehkeilläkään, silloin kalliimpaa hankintahintaa ei pian saa enää "hyviteltyä" halvemmilla käyttökuluilla kuten nykyään. Jonkinlainen käyttöperusteinen maksu niille on pakko tulla jossain vaiheessa, ja se tulee nimenomaan silloin kun ne alkavat tosissaan yleistymään. Tieliikenteestä kerätyt miljardit tullaan kyllä varmasti keräämään tulevaisuudessakin jostain, onko se sitten ALV:n nosto, tiemaksut, GPS-seuranta vai kaikkien ajoneuvojen käyttövoimavero jollain perusteella on vielä auki...
Ranskalainen sähköauto kuulostaa tosin vähän epäilyttävälle.
Edit. ja pakoputkesta päätellen laitoin näköjään bensaversion kuva
Mitä akkukokoja tulee?Onnistunut muotoilu tuossa Peugeotin 208:ssa. Ja sähköautoversiossa mukavan kokoinen akku.
50 kWh akku.Mitä akkukokoja tulee?
Onnistunut muotoilu tuossa Peugeotin 208:ssa. Ja sähköautoversiossa mukavan kokoinen akku.