Keskustelua hybridiautoista

Nyt pakkasilla on taas huomattu Teslan hyytymisiä vähän. Ilmeisesti 12V akusta voi loppua virta. Vika tulee esiin, jos ajoakkua on alle 20%, niin Tesla ei lataa enää 12V akkua ollenkaan. Matka voi siis loppua, vaikka ajoakussa vielä olisikin virtaa. Sitten kun auto on hinattu laturille, niin täytyy ensin ladata 12V akku, että auton lataus lähtee käyntiin.


Nyt on ilmeisesti luovutettu ensimmäiset Tesla Model 3 Performance autot. Nopeasti tuli, kun tilaaminen avautui joulukuun lopussa. Taitaa olla jotain 2kk tilausjono noilla kahdella kalleimmalla mallilla.
 
Nyt pakkasilla on taas huomattu Teslan hyytymisiä vähän. Ilmeisesti 12V akusta voi loppua virta. Vika tulee esiin, jos ajoakkua on alle 20%, niin Tesla ei lataa enää 12V akkua ollenkaan. Matka voi siis loppua, vaikka ajoakussa vielä olisikin virtaa. Sitten kun auto on hinattu laturille, niin täytyy ensin ladata 12V akku, että auton lataus lähtee käyntiin.


Nyt on ilmeisesti luovutettu ensimmäiset Tesla Model 3 Performance autot. Nopeasti tuli, kun tilaaminen avautui joulukuun lopussa. Taitaa olla jotain 2kk tilausjono noilla kahdella kalleimmalla mallilla.
Onpas kätevää. Eikö olisi vaan parempi ladata sitä 12V akkua, vaikka ajomatka sitten lyhenisikin? Nythän matka katkeaa sitten kokonaan, niin ei tunnu erityisen loogiselta päätökseltä. Luulisi, että myös 12V akun varaustila on tiedossa, niin voisihan lataus alkaa uudelleen, jos sen jännite alkaa olla liian alhainen. Tai vähintään varoittaa kuskia asiasta jollain virheilmoituksella.

Nopeasti kyllä saa nykyään Model kolmosta, saikohan ennakkotilaajat käytännössä mitään hyötyä tuolle varausmaksulleen?
 
Hosuminen käy kalliiksi, sitä enemmän mitä halvempia kolmosia pusketaan kalliimpien S/X ostaneiden riesaksi viemään huoltoaikoja.

”Ikkunat halkeilevat, elektroniikka temppuilee” - Teslan uusi sähköauto ajautui laatukriisiin


Nämä ovat toisaalta aika pieniä kupruja sitä taustaa vasten, että Tesla on ainoa valmistaja, joka saa tuotettua merkittäviä määriä sähköautoja. Tällä voi olla paljon suurempi merkitys tulevaisuuden markkinoilla kuin nyt arvaakaan. Viimeaikaisten uutisten mukaan korealaisilla akkuvalmistajilla on napakka palliote VW-konsernista, jonka omat akkutehdassuunnitelmat ovat jääneet limboon. Samaiset akkuvalmistajat toimittavat akut Konaan ja Niroon, joita kumpaakaan ei saada tuotettua likimainkaan kysyntää vastaavia määriä.

Tesla sen sijaan tuottaa yhdessä Panasonicin kanssa 60 prosenttia maailman sähköautojen litiumakuista. Tesla siis kykenee tuottamaan suuria määriä ajoneuvoja ja vieläpä ilmeisesti voitolla. Kaikkien muiden valmistajien osalta kummassakin näistä asioista on valtavia ongelmia: Autoja ei tuoteta ilman akkuja, ja kun omaa tuontantoa ei ole, valmistaja on täysin kahden korealaisen akkuvalmistajan puristuksessa. Tämä ei povaa halpenevia hintoja eikä suurempaa volyymiä.

Kilpailu Teslan kanssa on vaikeaa, jos ei pysty tuottamaan ja jos voittomarginaali valuu Etelä-Koreaan. Markkinan sähköistyessä moni nykyinen autonvalmistaja voi hyvin lyhyen ajan sisällä ajautua konkurssiin.
 
Nämä ovat toisaalta aika pieniä kupruja sitä taustaa vasten, että Tesla on ainoa valmistaja, joka saa tuotettua merkittäviä määriä sähköautoja.

Niin kauan kuin asiakkailla riittää sietoa näihin pikku kupruihin. Se hetki jos asiakkaiden usko loppuu laadun osalta niin tuotantomäärät on sivuseikka.
 
Miksi se salama menisi kumirenkailla maasta eristettyyn autoon jos yhtään mikään muu reitti olisi tarjolla?

Ei sille kilometrin mittaiselle valokaarelle se viimeinen 10cm matka kumirenkaan yli mikään ongelma ole. Autojen hyvä "ukkosenkestävyys" ei perustu renkaisiin, vaan faradayn häkkiin jonka kori muodostaa.
 
Ei sille kilometrin mittaiselle valokaarelle se viimeinen 10cm matka kumirenkaan yli mikään ongelma ole. Autojen hyvä "ukkosenkestävyys" ei perustu renkaisiin, vaan faradayn häkkiin jonka kori muodostaa.
Eihän se ole juu matka. Mutta jollei nyt suoraan autoon lyö niin miksi sähkö lähtisi liittimiä, liitäntärasioita ja johtoja pitkin menemään autolle että pääsisi loikkasemaan edellämainittuja pidemmän matkan maahan renkaiden ylitse. Sähköverkossa on jotain todella pahasti vialla jollei se ole lyhempää tietä maahan löytänyt. Salama kun löytää lyhimmän reitin ja se ei ole johtoja myöten edestaas akkuja. Ainoa milloin vois akkuun iskeä on jos auton pohjaan on niitä hiilikuitukumi sähköpurkaus nauhoja laitettu akun kohdalle kanavan aukasuksi.
VC07447-5b6149002c49316219d69dd1.jpg


Salamahan lyö kahdessa osassa. Ensin syttyy ylhäältä auki esisalamana ja sen jälken aukee maasta taivaaseen päin pääsalama. Niin nopea reunanen virrannousu että se kulkee johtavien materiaalien pinnassa kuten myös ilmasta syntyneessä plasmakanavassa. Oikominen sama ilmiötä miksi Jacob's Ladder kipinä nousee ylöspäin.

Fradayn häkkikin toteutuu auton tapauksessa. Mutta esimerkiksi ihmiseen lyödessä vaikka iho on huonompi johtamaan kuin sisäelimet niin salama menee pintaa pitkin ja ihminen selviää usein hengissä ja melkein vaurioitta.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, nuo "Kumirenkaat" pisti vaan ajattelemaan sitä yleistä harkahäsitystä että sillä eristeellä olisi jotain tekemistä ukkosturvallisuuden kanssa.

Käytännössä jos salama iskee sähköverkkoon, niin sehän purkautuu sen sähköverkon maihin joka paikasta, myös sen sähköauton läpi, ja se reagoi siihen kuten mihin tahansa korkeaan ylijännitteeseen. Eihän se auto sähköverkon kannalta eroa kahvinkeittimestä.
 
Joo, nuo "Kumirenkaat" pisti vaan ajattelemaan sitä yleistä harkahäsitystä että sillä eristeellä olisi jotain tekemistä ukkosturvallisuuden kanssa.

Käytännössä jos salama iskee sähköverkkoon, niin sehän purkautuu sen sähköverkon maihin joka paikasta, myös sen sähköauton läpi, ja se reagoi siihen kuten mihin tahansa korkeaan ylijännitteeseen. Eihän se auto sähköverkon kannalta eroa kahvinkeittimestä.
Näinhän se muuten mutta nykyisin toi salaman iskeminen jää kyllä ylijännitesuojauksiin ja esiintyy vain alijännitteinä. Jos se jostain syystä siihen seinässä olevaan laturiin asti pääsisi niin senkin ylijännitesuojat viimeistään isossa paukussa tekisi koko piirilevystä hiilikasaa oikosulkemalla maihin ja pääsemättä ylijännitteet pidemmälle. Kahvikeittimissä noita ylijännitesuojauksia ei ole ja muutenkin tekniikka osassa kodinlaitteista sellaista että muiden laitteiden häiriöpiikki oli se yli tai alijännitettä saatta polttaa koko laitteen (sarja kondensaattori poweri).

Eli simppelimmillään alla olevan kuvan tyyppiseen poweriin perustuvat laitteet ei siedä yhtään verkkotaajuutta korkeampitaajuisia komponentteja sähkössä. Kondensaattorissa kun 50Hz taajuudella tippuu jännite suunnitellusti. Isomman taajuuden komponenttia ei tarvi olla edes paljoa kun se ei vaimennu tuossa kondensaattorissa. Näitä powereita on liesituulettimia pesukoneita myöten. Viimeksi juuri liesituulettimesta vaihdoin sen ohjauksesta moisen talviaikaan.
0L5jU.gif

Eli jos tämän yllä olevan kuvan mukaiseen yövalon talon viereen sähköverkkoon iskee salama. Tulee siitä hetkellisesti jyrkkäreunainen alijännitepulssi. Joka menee suoraan tuosta C1 läpi D1 ja D2 ledille mahdollisesti täysmääräisenä. Eli jos iskemishetkellä ollut 100 voltin kohdassa vaihe ja se menee ylijännitesuojien lauetessa purkautumisen ajaksi nolliin jyrkästi. Saa D1 ja D2 melkein täydet 100 volttia jännitettä tuon nopean laskemisen takia sen maksimissaan 3,6V sijasta mitä pitäisi saada. Suojat on siis toimineet kuten pitänyt, mutta halpis romulaitteet ei kestä verkon häiriöitä.
 
Viimeksi muokattu:
No jos työmatka on 50km per suunta, niin kyllä sitä melkein joutuisi joka päivä ainakin vähän lataamaan, varsinkin talvipakkasilla. Olisi aika hanurista kun jäisikin matkan varrelle.
Keskimääräinen työmatka on Suomessa 14km. 50km työmatkaa ajavien osuus on todella pieni. He voivat varmaan jatkaa bensakinnereiden ostajina tai vaihtoehtoisesti panostaa vähän isompi-akkuisiin autoihin.

Työmatkan pituus
 
Keskimääräinen työmatka on Suomessa 14km. 50km työmatkaa ajavien osuus on todella pieni. He voivat varmaan jatkaa bensakinnereiden ostajina tai vaihtoehtoisesti panostaa vähän isompi-akkuisiin autoihin.

Työmatkan pituus
Toisaalta lyhyttä työmatkaa eli vähännajavalle sähköautossa on se haaste, että ole isoja polttoainekuluja joissa säästää sähköauton korkeampaa hankintahintaa ja sitä kautta arvonmenetystä takaisin. Saati että tälläinen vähän ajava olisi kauhean innokas investoimaan latausinfraan.

Sitä en ymmärrä mitä joka päivä vs. joka x.:s päivä lataamisella on verkon kestoon, tai ainakaan miten se harvemmin on parempi? Sama energiamäärä pitää saada siirrettyä. Pikemminkin mitä harvemmin eli mitä enemmän kerralla ladataan, niin sitä enemmän on tarvetta nopeammalle lataukselle ja sitä isompi ongelma on jos lataustehoa joudutaan rajoittamaan.
 
No mutta miten jatkan bensakinnerin käyttöä jos se on kielletty tulevaisuudessa? Kyllähän suomalaisten keskipalkkakin on sitä ja sitä, mutta silti kaikki ei sitä saa joten miten ostaa se 200k€ sähköauto jota ei tarvitse sitten joka päivä ladata ja jolla saa ne keskimääräiset 1,4 lasta kuljetettua?

Aivan typerää puhua tai vedota keskimääräiseen työmatkaan. Tai ylipäätään mihinkään keskimääräiseen jos vaihteluväli on ties mitä ja kaikille pitää jokin ratkaisu tarjota yhdenvertaisesti.
Hiilivedyistä käyttövoimansa saavia autoja ei tulla kieltämään millään sellaisella aikataululla, että se vaikeuttaisi ihmisten elämää valtavasti haitaten.

En usko, että kielletään koskaan.

-
Minä en ymmärrä mitä tyhmää on keskimääräisen vedottaessa. Jos sinulle se pieniakkuinen sähkis ei käy, niin älä sitten osta sellaista? Senkun jatkat aivan samaan tapaan niinkuin aina ennenkin.

Ei täällä olla tarjoamassa mitään one-size-fits-for-all ratkaisuita, vaan yhtä uutta vaihtoehtoa entisten rinnalle.
 
Nyt on siis taidettu esittää - ja välittömästi tyrmätä - Bernerin "maksa 2 kiloeuroa vuodessa ajoneuvoveroa(*) + lisäksi ruuhkamaksuja yksityistetyn GPS-seurannan kautta" ns. markkinavetoinen (niiden autoilua ei saa rajoittaa joilla on varaa maksaa -> ne on ne köyhät ja keskiluokkaiset yksityisautoilijat joista on päästävä eroon), ja toisaalta SDP:n/vihreiden "kielletään uudet polttomoottoriautot vuoteen x mennessä"-kieltolaki (pitää huolehtia että tehdään säännöstö jonka perusteella pienituloiset saavat tarveharkintaista tukea kompensoimaan vaikutukset -> ne on ne keskiluokkaiset ja rikkaat yksityisautoilijat joista on päästävä eroon)... olen havaitsevinani jotain yhteisiä piirteitä halutussa lopputuloksessa.

Luulisi että järki voittaa ja tulee joku "bensakinnereitä ei saa ensirekisteröidä jos niillä ei ole vaihtoehtoista käyttövoimaa"-kompromissi joka ei kuitenkaan rikkoisi Suomen yhteiskuntarakennetta. Mutta politiikasta ei oikein tiedä, pelkään että päädytään johonkin kaikki huonot puolet molemmista-lopputulemaan.

(*) tarkistin tuolloin siitä online-laskurista joka oli hetken käytettävissä, "pienipäästöisenä" markkinoidun autonkin vuotuinen käyttömaksu oli silti melko hiuksianostattava. Ehkä laskurissa oli bugi tai sitä oli joku uudistuksen vastustaja-myyrä sabotoinut...

Tuosta työmatkan 14 km keskiarvosta - kun tuota tilastoa katsoo niin keskiarvo on jatkuvasti kasvanut (vuonna 1990 se oli keskimäärin alle 10 km)... jos Suomessa työmatka vain pitenee ajan kuluessa, voi kysyä "miksi"? Miksi ihmiset on ajettu kasvukeskuksien ulkopuolelle kehyskuntiin perustamaan perheitä, miksi etätyön tekemistä ei ole todella tuettu suuressa määrin (vaikka siitä on puhuttu tulevaisuuden visioissa viimeiset 30 vuotta)?
 
Viimeksi muokattu:
No mutta miten jatkan bensakinnerin käyttöä jos se on kielletty tulevaisuudessa? Kyllähän suomalaisten keskipalkkakin on sitä ja sitä, mutta silti kaikki ei sitä saa joten miten ostaa se 200k€ sähköauto jota ei tarvitse sitten joka päivä ladata ja jolla saa ne keskimääräiset 1,4 lasta kuljetettua?
Mistä tällainen polttomottorien kieltopelko oikein kumpuaa kun kukaan poliitikkokaan ei ole sellaisesta koskaan muistaakseni puhunut?
Miksi ihmiset on ajettu kasvukeskuksien ulkopuolelle kehyskuntiin perustamaan perheitä
Eiköhän tuo työmatkojen keskimääräinen piteneminen johdu vain siitä, että työpaikat ovat keskittyneet kasvukeskuksiin nopeammin kuin ihmiset.
 
Mistä tällainen polttomottorien kieltopelko oikein kumpuaa kun kukaan poliitikkokaan ei ole sellaisesta koskaan muistaakseni puhunut?

Onhan siitä ollut puhetta, vihervasemmiston suunnalta saanut kovastikin kannatusta tämä ajatus, katso vaikka tämä artikkeli.

Ilta-sanomat sanoi:
Suomen ilmastopaneeli esitti syksyllä polttomoottoriautojen tuonnin lopettamista 2025. Myynti loppuisi pari vuotta myöhemmin. Puolueista Sdp ja vihreät tarttuivat ajatukseen hanakimmin. Sdp vaati selväsanaisesti uusien polttomoottoriautojen kieltämistä ja aikataulu pitäisi luoda lukkoon jo ensi vaalikaudella. Vihreät ottivat vieläkin tiukemman kannan. Uusien polttomoottoriautojen myynti lopetettaisiin vuoteen 2030 mennessä eli jo 2020-luvulla.
 
@kjns @Zyrppa
Niin, uusien myynnin kielto. Vanhat pyörisi sen jälkeen liikenteessä vielä 10+ vuotta, eli puhuttaisiin jostain 2040-luvusta kun polttisten määrä alkaisi pikkuhiljaa valumaan alle 50%:n liikenteessä olevista autoista. Ja tämä olisi siis se Vihreiden (ja Demarien) skenaario, joka tuskin tulee toteutumaan.

Näillä aikatauluilla veikkaisin jo, että teknologia ja markkinatalous hoitaa uudistumisen yhtä nopeasti kuin poliittinen pakotus.
 
Iltasanomat korjaili väitteitään ja tulkintojaan: Juttua korjattu 24.2. klo 9.59 ja kello 17.18: Jutusta saattoi ymmärtää, että Sdp on vaatinut kaikkien polttomoottoriautojen kieltämistä. Vaatimus koskee uusien polttomoottoriautojen kieltämistä. (Viittaus oli EU:n ja Ruotsin aikatauluihin v. 2030 jälkeen!)

Myös vihreät on vaatinut nimenomaan uusien, ei kaikkien polttomoottoriautojen kieltämistä.

Lisäksi jutussa kerrottiin, että Sdp on tukenut sähkö- tai muuten päästöttömäksi määriteltyjen autojen tavoitemääräksi 750 000 vuosikymmenen kuluttua. Sdp:n tavoite koskee kuitenkin vähä- tai nollapäästöisiä autoja.
SDPn ilmasto-ohjelmassa ei ole mitään vuosilukua polttomoottoriautojen suhteen. Siellä todetaan, että seuraavassa hallitusohjelmassa on laadittava aikataulut päästöjen vähentämiseen ja myös polttomoottoriautojen osalta.
 
Polttomoottoreita ei 100% varmuudella tulla kieltämään ainakaan 20-30 vuoteen Suomen tieliikenteessä ja se on aivan varma tieto. Se on totta että autoja ohjataan monin keinoin, pääosin verotuksella kohti vähäpäästöisyyttä.

Jos nyt jo useammalta laatuvalmustajalta löytyy hybridi jonka tehot on 350hv+ ja virallinen päästölukema 49-79g/100km niin kahden sukupolven päästä lukemat on 400+hv ja 30g/100km ja kauppa käy kun ketään ei kiinnosta vaikka se 400hv veisi oikeasti sen 13litraa/100km bensiiniä.
 
En ymmärrä tätä kitinän ja syyllistämisen määrää;

Kun (jos) sähköautot ohittavat ominaisuuksillaan polttomoottorin ja hintataso on sama, tai halvempi, siirtymä tapahtuu luonnollisesti. :beye: Polttomoottori ei kuole kokonaan, hybridejä ja polttoainetta myydään, koska on paikkoja ja ihmisiä, joille se ei ole pätevä vaihtoehto, mutta he ovat enää vähemmistönä.

Oma veikkaus, että siirtymä tapahtuu 2030 luvulla, alkava 20-luku harjoitellaan kun tekniikka kehittyy lentäen ja aletaan vihdoin saada useampia vaihtoehtoja sekä korimalleja. :tup:
 
Toi myyntikielto ei muutenkaan oikein toimi jos ei ole koko EU laajuinen, sillä niitä uusia voisi silti tuoda suomeen myyntiin toisesta EU maasta.
 
Aikalailla samoilla linjoilla Mariinin kanssa.
Sitten kun saan sen C-segmentin perhefarkun täyssähkönä järkevällä budjetilla niin ei mulla ole mitään syytä olla ostamatta sitä. Tosin voi olla, että se on vasta sitten 2030-luvulla kun noita saa siihen hintaan minkä voisin maksaa, joten välissä saattaa hyvinkin olla hybridi vielä.

Noiden kanssa ajamisesta kun on pakko alkaa rahaa rokottamaan sitä mukaa kun ne yleistyvät niin niilläkään ajaminen ei pian ole sen halvempaa kuin bensavehkeilläkään, silloin kalliimpaa hankintahintaa ei pian saa enää "hyviteltyä" halvemmilla käyttökuluilla kuten nykyään. Jonkinlainen käyttöperusteinen maksu niille on pakko tulla jossain vaiheessa, ja se tulee nimenomaan silloin kun ne alkavat tosissaan yleistymään. Tieliikenteestä kerätyt miljardit tullaan kyllä varmasti keräämään tulevaisuudessakin jostain, onko se sitten ALV:n nosto, tiemaksut, GPS-seuranta vai kaikkien ajoneuvojen käyttövoimavero jollain perusteella on vielä auki...
 
Aikalailla samoilla linjoilla Mariinin kanssa.
Sitten kun saan sen C-segmentin perhefarkun täyssähkönä järkevällä budjetilla niin ei mulla ole mitään syytä olla ostamatta sitä. Tosin voi olla, että se on vasta sitten 2030-luvulla kun noita saa siihen hintaan minkä voisin maksaa, joten välissä saattaa hyvinkin olla hybridi vielä.

Noiden kanssa ajamisesta kun on pakko alkaa rahaa rokottamaan sitä mukaa kun ne yleistyvät niin niilläkään ajaminen ei pian ole sen halvempaa kuin bensavehkeilläkään, silloin kalliimpaa hankintahintaa ei pian saa enää "hyviteltyä" halvemmilla käyttökuluilla kuten nykyään. Jonkinlainen käyttöperusteinen maksu niille on pakko tulla jossain vaiheessa, ja se tulee nimenomaan silloin kun ne alkavat tosissaan yleistymään. Tieliikenteestä kerätyt miljardit tullaan kyllä varmasti keräämään tulevaisuudessakin jostain, onko se sitten ALV:n nosto, tiemaksut, GPS-seuranta vai kaikkien ajoneuvojen käyttövoimavero jollain perusteella on vielä auki...
Tuossa halvoissa kilometreissa harjassa on se vaara että ajaminen vaan kallistuu. Hankinnan halventumiseen ei voida luottaa niin kauaa kun käytetään näitä "rare metals" akkujen raaka-aineena. Verolla jos polttoaine nostetaan maksamaan smaan vähilläkin kilometreillä niin kilometrien hinnasta tulee uusi vakio. Menemme kohti keskiaikaa yhteiskuntaluokissa eikä tämä autoilukaan näytä siitä eroavan. Näennäisesti meillä on tavaraa enempi tällä hetkellä mutta suunta näyttää väistämättä ettei keskiluokka pysy tahdissa.
 
Peugeot e208 on ensimmäinen hyvännäköinen halvempi sähköauto. Ranskalainen sähköauto kuulostaa tosin vähän epäilyttävälle.

Edit. ja pakoputkesta päätellen laitoin näköjään bensaversion kuvan :facepalm:

New-Peugeot-208-43-e1551082229238-630x395.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ranskalainen sähköauto kuulostaa tosin vähän epäilyttävälle.

Käsittääkseni Renault Zoe on edelleen Euroopan myydyin sähköauto. Minuakin se kiinnostaa ominaisuuksiensa johdosta, vaikka Volvomiehenä olen AINA ollut sitä mieltä että auton pitää olla saksalainen, ruotsalainen tai japanilainen... On noita laatuongelmia ollut niissä kaikissa silti, paitsi ehkä tojotissa. Ne vaan ei valmista sähköautoja...
 
Ihan mielenkiintoinen noin ensisilmäyksellä tuo 208e, vielä kun näkisi mihin hinnat asettuu.
 
Edit. ja pakoputkesta päätellen laitoin näköjään bensaversion kuva

Lukemistani jutuista ymmärsin, että samasta kotterosta tulee sekä polttis, hybridi että sähkisversio, joten ulkonäkö ei välttämättä paljoakaan muutu noiden välillä...
 
Onnistunut muotoilu tuossa Peugeotin 208:ssa. Ja sähköautoversiossa mukavan kokoinen akku.
 
Käsittääkseni Renault Zoe on edelleen Euroopan myydyin sähköauto. Minuakin se kiinnostaa ominaisuuksiensa johdosta, vaikka Volvomiehenä olen AINA ollut sitä mieltä että auton pitää olla saksalainen, ruotsalainen tai japanilainen... On noita laatuongelmia ollut niissä kaikissa silti, paitsi ehkä tojotissa. Ne vaan ei valmista sähköautoja...

Olen valitettavasti ollut Zoen kyydissä ja kyseessähän on 30ke auto josta ns. "sähköautolisää" on vähintää puolet tuosta. Muovinen ja rämisevä pikku kippo. Hyvä että sähköautoja pyritään tekemään eri hintaluokkiin, mutta en tuollaisen ostoa pystyisi perustelemaan itselleni mitenkään. Pahemmin markkinoihin tutustumatta teen oletuksen että Zoe on halvin sähköauto, siksi myydyin.
 
Kuulostaa lähinnä siltä että on sotkettu moottorin ja pyöriltä mitattu vääntö keskenään. Tuolla lailla ajateltuna minunkin bensa-autossa on 4015Nm vääntö :facepalm: Ottamatta edes huomioon momentinmuuntimen lisäämää vääntöä.

Nykysähköautoissahan on alennusvaihteisto eli on niissäkin enemmän pyörävääntöä kuin tuo Audin alle 600Nm. Lähinnä vaihteistolla saadaan vielä rivakampi kiihtyvyys tai vastaavasti pienemmällä moottorilla sama kiihtyvyys.
 
Vielä taitaa olla pientä alkukankeutta noilla eri latureilla. Ilmeisesti jotain päivityksiä vielä tulee latureihin ja autoihin ja sitten toimivuus alkaisi olla parempaa. Teslakin mahtaa muuttaa latureitaan Model 3 yhteensopiviksi.

Nyt kun Tesla Model 3 autoja on alkanut tulla, niin pientä testiäkin on jo ehditty tehdä:

"Lopputulemana:
- Auton mukana tuleva UMC ei tue kolmivaihelatausta eikä siinä ole mukana kuin schuko ja 1-vaihe karavaanaripää
- Auton AC-laturi tukee 11kW 3-vaihelatausta (Bjørnin yksilössä vikaa)
- osa 50kW CCS-latureista ei toimi Model 3:n kanssa
- ne jotka toimii, antaa vähän yli 40kW koska akuston jännite ei riitä
- Fortumin 175kW hyperchargerit ei toimi

Ei ihan nappiin mennyt lanseeraus vanhalle mantereelle, sanoisin."
 
Ja Model 3 ilmeisesti kärsii #coldgate ilmiöstä, TB:n videon ymmärsin niin, että vaikka hintaa onkin LD/Performance malleissa ihan riittävästi, ettei halvaksi päästä haukkumaan, työn laadun lisäksi kolmosesta puuttuu akun lämmitys, joka S/X on.
 
Volvolta Polestar 2 sähköauto:

Polestar 2 (2020)
Suomalaiset ei kumminkaan pysty tilaamaan Polestar 2:sta. Äkkiseltään vaikuttaa hyvältä autolta.

Kansainvälisille markkinoille suunnatun Polestar 2 -mallin tuotanto käynnistyy Kiinassa vuoden 2020 alkupuolella. Polestar 2 -auton lanseerausversion ohjehinta Saksassa on 59 900 euroa, ja tilauspalvelun kuukausihinnat ilmoitetaan myöhemmin.
Ei vielä Suomeen. Ensimmäiset julkaisumarkkinat ovat Kiina, Yhdysvallat, Kanada, Belgia, Saksa, Hollanti, Norja, Ruotsi ja Iso-Britannia.
Tämä Tesla Model 3 -mallin haastaja ei vielä tule Suomeen | Autotoday
 


Mielenkiinnolla saa jäädä seuraamaan näiden pienemmän kokoluokan sähköautojen toteutuksia. Videon takavetoinen Honda on säilyttänyt aiemmasta konseptiautosta asioita, mutta myös uuttakin on tuotu muotoiluun. Itsellä pisti ensimmäisenä silmään kyseisellä värillä koripaneelien saumat. Latausluukku myös näyttäisi suunniteltaneen lämpimiin ilmastoihin. Voi helposti kuvitella sitä noitumisen määrää aamulla, kun on yön aikana satanut ensin räntää ja lunta kaukalon täydeltä ja pakkanen on lopuksi jäädyttänyt koko kauneuden umpeen. Sisusta kyllä näytti hienolta.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä teslalle alkaa tulla kilpailua, polestar 2 60k€ range 500km ja alkaen malli tulee olemaan 40k€. Tuo honda on ulkonäöltään aivan törkeen siisti, pitäisi olla 95% tuotantomalli. Nuo valaistut merkit jää pois samoin veikkaan ettei ainakaan vakiona olisi noita kamera sivupeilejä.
 
Tässä katsellut Tesloja, näkyy käytetyt laskevan hintaansa sopivasti koko ajan. 50-60th luokassa on jo joitain kohtuu ajettuja (noin 100-130th km)

Voi olla että vihdoin voi nykyisen BMW 520D Xdriven vaihtaa sähköön kunhan pari vuotta katsellaan vielä hintojen kehitystä. Nykyisellä ajomäärällä tulee parin vuoden päästä 180th kilsaa täyteen (ny 135th) joka on about oma auton vaihdon raja.
 
Ensimulkaisun jälkeinen fiilis uudesta Hondasta oli, että "minkä hel**tin kananmuman ne on oikein suunnitelleet", mutta sitten kun sitä katseli tarkemmin niin sehän on oikeastaan aivan pirun siisti pieni kippo :lol:

Varmasti tulee kyllä tuo vekotin myymään kuin häkä jos hintataso asettuu järkeväksi ja laadun fiilis on tuota luokkaa mikä konseptissa. Rapia sadan kilsan rangekin riittää (esi)kaupunkipyöritykseen ihan hyvin, mutta eihän tuosta miksikään pitkänmatkanautoksi ole...

Voi helposti kuvitella sitä noitumisen määrää aamulla, kun on yön aikana satanut ensin räntää ja lunta kaukalon täydeltä ja pakkanen on lopuksi jäädyttänyt koko kauneuden umpeen.

Näen tässä mahdollisuuden myydä Suomessa lisävarusteena latausluukun lumisuojan :D
 
Kuulostaa lähinnä siltä että on sotkettu moottorin ja pyöriltä mitattu vääntö keskenään. Tuolla lailla ajateltuna minunkin bensa-autossa on 4015Nm vääntö :facepalm: Ottamatta edes huomioon momentinmuuntimen lisäämää vääntöä.

Nykysähköautoissahan on alennusvaihteisto eli on niissäkin enemmän pyörävääntöä kuin tuo Audin alle 600Nm. Lähinnä vaihteistolla saadaan vielä rivakampi kiihtyvyys tai vastaavasti pienemmällä moottorilla sama kiihtyvyys.

"tai kerrallaan 2000 newtonmetriä toiselle vetävälle etupyörälle. "
?
 


Mielenkiinnolla saa jäädä seuraamaan näiden pienemmän kokoluokan sähköautojen toteutuksia. Videon takavetoinen Honda on säilyttänyt aiemmasta konseptiautosta asioita, mutta myös uuttakin on tuotu muotoiluun. Itsellä pisti ensimmäisenä silmään kyseisellä värillä koripaneelien saumat. Latausluukku myös näyttäisi suunniteltaneen lämpimiin ilmastoihin. Voi helposti kuvitella sitä noitumisen määrää aamulla, kun on yön aikana satanut ensin räntää ja lunta kaukalon täydeltä ja pakkanen on lopuksi jäädyttänyt koko kauneuden umpeen. Sisusta kyllä näytti hienolta.

honda-civic-3-door-1972-282234.jpg
 
Toivottavasti tuon hinta olisi järkevä, akun koko luultavasti jossain 30kwh luokassa kun wltp 200km.
 
"tai kerrallaan 2000 newtonmetriä toiselle vetävälle etupyörälle. "
?
Niin? Mitä tuo lainaus tarkoittaa? Saa bensa-autostakin tuon 4000Nm yhdelle vetävälle pyörälle kerrallaan, koska tasauspyörästö. Yleensä tosin se ei ole toivottu ominaisuus, mistä syystä jarruilla hillitään sutivaa pyörää. Edelleenkin tuo vaihteisto ei kuulosta erityisen mullistavalta. Teslankin (siis P100D w/Ludicrous) 0-60mph (0-97kmh) kiihtyvyttä rajoittaa renkaiden pito eikä moottoreiden vääntö, vaikka siinä on pelkkä alennusvaihteisto. Ennemminkin vaihteistolla saisi sähköauton kiihtymään kovemmissakin vauhdeissa paremmin, mutta tämä ei ole arkiliikenteessä ongelma. Paitsi ehkä Saksassa autobahnilla 300 lasissa?
 
Mitähän mä lainasin... No eikös nuo pikkukipot mene japanissa Kei luokkaan. Eihän noita pahemmin taida muissa maissa näkyä. Hmm, paitsi ratti vasemmalla viittaisi kyllä muillekin markkinoille. Mittaristo tosiaan varsin komea:tup:

Vanha Civic ei tosiaan kei car. Tuota Civiciä edeltänyt malli 60-luvulla näemmä on ollut kei car compliant, joten sinänsä kaukana ei arvaus ollut, mutta tosiaan alkuperäinen(?) Civic kuvassa.
 
Mitähän mä lainasin... No eikös nuo pikkukipot mene japanissa Kei luokkaan. Eihän noita pahemmin taida muissa maissa näkyä. Hmm, paitsi ratti vasemmalla viittaisi kyllä muillekin markkinoille. Mittaristo tosiaan varsin komea:tup:
Tuon on honda jazzia vähän isompi että ei nyt kumminkaa ihan mopoauto ja on tulossa globaalisti myyntiin.
 
Ajoin eilen ensimmäistä kertaa Teslalla. Kaveri siis osti 2015 Model S 85:n noin 45-50 tkm/a ajoihin. Suorituskyky yllätti positiivisesti, koska ajattelin tuon olevan hitaimpia Tesloja, kun kerran 5,4 s sataan vs. nopeimmat 2,5 s. Uusilla kitkarenkailla perä meinasi kammeta täyskaasulla sivulle kuivallakin, jos tie kaartoi edes loivasti tai vietti ojaan. Kesärenkainen ja nelivetoinen Jaquar I-Pace oli tässä suhteessa paljon vakaampi, vaikka se oli vielä hieman nopeampi. Äänetön kiihtyvyys, lasikatto, suuri näyttö sekä autopilot saivat tuntemaan kuin olisi "avaruusaluksen" kyydissä. Rautajousitus ei ollut BMW 5-sarja tai MB E -luokkaa mukavuudeltaan. Rengasmelu oli ihan asiallinen, koska uudet kitkat, 19" 21 sijaan. Sisusta tuntui hieman natisevalta vs. premiumit. Nahkapenkit olivat todella liukkaat. En tiedä oliko jonkun hoitoaineen syytä.

Vaikutti olevan myös hyvä perheauto frunkin ja tilavan peräkontin ansiosta. Suomessa ei kaiketi saa käyttää 6. ja 7. istuinpaikkaa? Olisivat aika käteviä pienten lasten kuskaamiseen, kun ei tarvitsisi kikkailla turvaistuinten siirtelyn kanssa. Autossa oli myös varmasti lasten mieleen oleva sovellus, nimittäin "emission test mode". Se on pierutyynysovellus, jolla voi yhdistää esim. vilkkuviikseen erilaisia fartteja kuulumaan eri puolilta autoa. Kuulostivat todella aidoilta, varsinkin kun autoon oli ruksittu parempi äänentoisto. Onkohan Elon pistänyt työntekijät vääntämään parastaan autenttisuuden takia? Vai jopa itse osallistunut?? Linkissä lasten aitoa riemua sovelluksesta. Ihan tulee itsekin hyvälle tuulelle. :)

 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 250
Viestejä
4 594 174
Jäsenet
75 585
Uusin jäsen
fran

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom