Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tällaisen hommasin:
Taisi olla n.550€ töineen. Siinä on mahdollisesti valmiina latauspiste seuraavalle sähköauto/plugari kuskille tähän taloyhtiöön, kunhan sovitaan jotain kustannusten jaosta jotenkin fiksusti.Mielenkiinnosta, mitä maksoi kaikkineen?
Parempi se on kuin ei mitäänTuo yksiovinen malli on huono versio. Kaksiovinen omilla avaimilla sopii parhaiten mittaroituun latauspiteeseen.
Teslan kahvat ei kieltämättä ole käytännöllisimmät mahdolliset ja itse pidän perinteisiä kahvoja mielekkäämpinä etenkin talvella. Mutta talviautona kyllä aivan loistava, ei tule kylmä kovillakaan pakkasilla.Vaikka Teslaa kehutaan talviautoksi, erikoisuuden tavoittelu koeteltujen tapojen sijaan kostautuu usein.
Tekniikan Maailma
VW:n ostajat odottavat nyt ID-sarjan julkistuksia. Rekisteröintimäärää rajoittaa edelleen varmasti myös monen mallin heikko saatavuus. Uutta Niron sähkömallia esimerkiksi saadaan Suomeen tänä vuonna kokonaista 20 kappaletta ja Konan tilausjono lähentelee kai jo vuotta. Teslaa saa mutta hinta on suomalaiseen ostovoimaan vielä vähän kipeämpi kuin edellisissä.Tammikuussa Nissan Leaf on eniten myyty, mutta heti toisena on Jaguar i-pace. Toisena kokonaismyynnissä on kumminkin Hyundai kahdella mallillaan. Model X taas vähiten myyty sähkis.
Ekat Tesla Model 3 autot tulee viimeistään maaliskuussa. Myös Audi tulee joskus silloin uutena, mutta tarkkaa ajankohtaa en tiedä. Ainuttakaan Volkkaria ei myyty tammikuussa.
Patteriautorekisteröinnit
Tavallisesta rasiasta saa ottaa vain 8A pitkäaikaisessa auton latauksessa, joten vähintään se supershuko pitäisi asentaa sitä 12A latausta varten. Tokihan sitä ei kukaan tule tarkistamaan, mutta en nyt ehkä itse lähtisi säästämään uuden auton ja oman kodin turvallisuudesta. Ulkorasian vaihto supershuckoon lienee kuitenkin pyöristysvirhe uuden sähköauton hinnassa...Nykyisessä rivariyhtiössä saan itse onneksi auton suoraan asunnon eteen ja ulkopistorasiat löytyvät jo valmiiksi. Sähkökaappi on käytännössä seinän toisella puolella, joten muutostöiden tekeminen latausasemaa varten tai supersukojen asennuttaminen olisi suoraviivainen juttu, ja ilmoitus taloyhtiölle riittäisi. Arvon silti vielä homman kannattavuutta. Tulossa olevan auton omalla piuhalla saa tavallisesta rasiasta 12 A ulos, joten 16 ampeerin latausasema ei olisi kovin suuri parannus hintaansa nähden - lähinnä ehkä mukavuustekijä.
Mikä se noin huono rasia on, kun tavallinenkaan lämmitykseen tarkoitettu IP-suojattu ulkopistorasia ei ole mennyt miksikään vaikka siitä on ottanut täyden 16A 24/7/548? Vai kelloko siinä rajoittaa?
Lämmitysrasia on yleensä päällä vain 2h. Toisekseen lämmitystä käytetään kun on ... kylmä. Pakkanen toimii hyvänä jäähdyttäjänä Sähköauton latauksessa taas pitää varautua siiihen että ladataan Kesällä helteessäkin.Mikä se noin huono rasia on, kun tavallinenkaan lämmitykseen tarkoitettu IP-suojattu ulkopistorasia ei ole mennyt miksikään vaikka siitä on ottanut täyden 16A 24/7/548? Vai kelloko siinä rajoittaa?
Juu, tuo 8A jatkuvan kuormituksen raja ei liity sähköautoihin sinällään, vaan on ihan yleinen pistorasioita/ johdotuksia vahingoittava asia.On tietty mahdollista että suomessa ollaan nyt vain ylivarovaisia asian kanssa. Mutta jos ladattavia autoja on vaikka 100 000, ja vahingon mahdollisuus on 1%, puhutaan sitten jo sadasta vahingosta. Pakko luottaa että turvallisuusasiantuntija tietää tässä tapauksessa enemmän kuin itse.
Eikös joissain - Hyundai Ioniq phev - scukopistokkeissa ole lämpösuoja varusteena. Näin ainakin ohjekirjassa väitetään. Siis lämmön noustessa liikaa eli yli raja-arvon, latauslaite kytkee virran pois.
Yhdysvaltain autoliitto tutki sähköautoja ja yllättyi - pakkanen pudottaa ajomatkaa keskimäärin 40%
Mites tän testin tulos ei "yllättänyt" yhtään?
Oho! Pakkasella sähköauton kantama on reilu puolet mitä lämpimässä. Kukapa oli uskonut? Mut hei, ei mitään väliä, keskimääräiset ajot alle 50km/vrk niin sillä 100000€ Teslalla pääsee sen silti yhtä hyvin. Eli polttomoottoreissa nousee kulutus sen litran pari, kun taas sähköautoissa tipahtaa range 40%. Ominaisuuksia vain.
No jossain teslassahan tuo tarkoittaa että range on luokkaa 250km.
Ei tuo nyt mikään sähköautontappaja uutinen ole.
Sinähän sen Teslan tohon vedit.Keskimääräinen palkansaaja nyt harvemmin Teslaa ostaa Suomessa. Konat sun muut vehkeet taas jää mitä, 100km pintaan ton jälkeen?
Keskimääräinen palkansaaja nyt harvemmin Teslaa ostaa Suomessa. Konat sun muut vehkeet taas jää mitä, 100km pintaan ton jälkeen?
Itsellä nyt ensimmästä talvea Ioniq käytössä (28kWh akku) ja toimintamatka-arvio täydellä akulla vaihdellut 153km-176km, esilämmityksellä ja autoilmastointi säädetty +22C.Konat sun muut vehkeet taas jää mitä, 100km pintaan ton jälkeen?
Jos kaksi bensa-autoa on tämänhetkinen taloudellisesti järkevällä pohjalla oleva ratkaisu, ei sähköauton hankkiminen ole kovin järkevää. Ihan muutenvaan hankintana tietysti jees jos paukkuja riittää.Tässä kun tuli "pikku" muutos asumisjärjestelyihin ja kerrostalo vaihtuu paritaloon niin mielessä ruvennut pyörimään ajatus sähköautosta, miksi pihassa seisoo kaksi isoa bensa-autoa kun toisen auton voisi korvata pienellä kaupunkiautolla ja vaikka sähköisellä.
On arvioitu, että Audin olisi myytävä 600 000 e-tronia, jotta projekti maksaisi itsensä takaisin. Tähän ei saksalaislehden mukaan uskota enää edes Audin sisällä.
– Audin ensimmäinen sähköauto, e-tron, ei ole ainoastaan myöhässä. Se ei tule saavuttamaan tavoitteena olevia lukuja, ja siitä on tullut aivan liian kallis kahden miljardin euron kehityskustannuksiinsa nähden, lehti kirjoittaa Audin korkean tason työntekijöiden kanssa tehtyjen haastattelujen perusteella.
Yleensä esim. japanilaisia syytetään kopioinnista, mutta saksalaisetkin tekee ihan samaa:
Audilla ja Porschella ei oltu saksalaislehden tietojen mukaan osattu valmistautua siihen, mitä Tesla Model 3 paljastaisi itsestään, kun se purettaisiin.
Lähde: Audi ja Porsche repivät Teslan kappaleiksi – järkyttyivät näkemästään ja pistivät omat suunnitelmansa uusiksi
I just bought access to this article because I was interested as well. Actually that isn't a direct quote it is something the author of that article wrote.Perhaps a silly question - does anyone have an actual link to the full article?
Alternatively, who is this quote attributed to, if indeed it is a direct quote or paraphrase?
What VW says is basically that they are going the delay the PPE platform for about 6 months to get a cost optimization of about 3,000€. The PPE platform is well developed for Porsche and Porsche will be using it immediately however Audi - according to VW - is in the position that they have to price their cars below Mercedes-Benz and BMW.
This is not really about Tesla - they are concerned about BMW and Mercedes-Benz since Audi can't sell at the price point of those two.
Pikemmin olisi pöljää jollei kilpailijan tuotteisiin ja ratkaisuihin tutustuttaisi. Olisi melkoista ylimielisyyttä jos ei olisi tutkittu. Merkittävää hyötyä jo siitä että tiedetään paljonko minkäkin tekeminen maksaa. Jonka takia repivät auki. Ei sen tekniikan itsensä takiaYleensä esim. japanilaisia syytetään kopioinnista, mutta saksalaisetkin tekee ihan samaa:
Audilla ja Porschella ei oltu saksalaislehden tietojen mukaan osattu valmistautua siihen, mitä Tesla Model 3 paljastaisi itsestään, kun se purettaisiin.
Lähde: Audi ja Porsche repivät Teslan kappaleiksi – järkyttyivät näkemästään ja pistivät omat suunnitelmansa uusiksi
En ihan ymmärrä analogiaasi; Mitä VAG on "kopioinut?" Toisen valmistajan tuotteen purkaminen atomeiksi tarkoituksena katsoa "Mitä se on syöny" ei ole kopioimista, jos iskisivät vaikka 1/1 samanlaisen moottorin e-troniin kuin Model 3:ssa, se olisi kopiointia.
Juu, eivät japanilaisetkaan mitään saksalaista suoraan (onneksi) laita vaan parannettuna.Niin kauan kuin perusrakenne suunnitellaan kuitenkin itse, eikä kopioida samoja ratkaisuja suoraan, en sanoisi olevan kyse kopioinnista, vaan omien tuotteiden ominaisuuksien hiomista kilpailun edellyttämälle tasolle.
Ja sitten kun asiaa tutkii tarkemmin niin tuo 40% olikin nurkka pyörittelyä, kun taas matka-ajossa kulutus nousi hieman alle 20%. Mutta 40% kuulostaa raflaavalta ja ihmiset uskoo kun se netissä lukeeYhdysvaltain autoliitto tutki sähköautoja ja yllättyi - pakkanen pudottaa ajomatkaa keskimäärin 40%
Mites tän testin tulos ei "yllättänyt" yhtään?
Sä olet teiden kuningas ja nastamuumio. hienoa!Montaa sähköautoa en ole vielä nähnyt liikenteessä, mutta mikä siinä on kun sellaisen näkee, tulevat ne perä edellä vastaan.
Sellaisia liikkuvia shikaaneja, ohitan ne sitten vanhalla ruoskallani käden heilautuksella.
Montaa sähköautoa en ole vielä nähnyt liikenteessä, mutta mikä siinä on kun sellaisen näkee, tulevat ne perä edellä vastaan.
Sellaisia liikkuvia shikaaneja, ohitan ne sitten vanhalla ruoskallani käden heilautuksella.
Matala painopiste on vain hyvä asia. Nissan Leaf ei vaan taida olla aivan parhaasta päästä ajettavuudeltaan. Lisäksi akun suuri paino huonontaa ajettavuutta vähän. Matala nopeus Nissan Leafissa tai Toyotassa johtuu varmaan siitä että 90km/h on oikeasti lähes 80km/h GPS nopeus. Nopeusmittari näyttää siis aika paljon väärin. Teslassa taas nopeusmittari on hyvin tarkka, eikä heitä ollenkaan.Mielestäni tämä koskee Nissan Leafia enimmäkseen. Ne on liikenteessä pahempia kuin Toyota -kuskit mitä tulee itse ajamiseen. Näillä kulmilla noita ekan generaation Leafeja löytyy omaan makuun liikaa (onneksi Model S:t kompensoivat tätä kivasti, niitäkin "yllättävän paljon") ja kuskeina melkein aina joko keski-ikäinen mies tai pelokas keski-ikäinen nainen. En tiedä mistä johtuu ettei esim. liukkaalla osata ajaa vai mikä siinä on, mutta voisiko auton matala painopiste tai jokin muu tekijä selittää miksi noiden ajo on niin pirun poukkoilevaa? Ei ole tarkoitus bashata Leafia, mutta yleinen havainto on, että 50km/h alueella ei yli 40km/h mennä.
Matala painopiste on vain hyvä asia. Nissan Leaf ei vaan taida olla aivan parhaasta päästä ajettavuudeltaan. Lisäksi akun suuri paino huonontaa ajettavuutta vähän. Matala nopeus Nissan Leafissa tai Toyotassa johtuu varmaan siitä että 90km/h on oikeasti lähes 80km/h GPS nopeus. Nopeusmittari näyttää siis aika paljon väärin. Teslassa taas nopeusmittari on hyvin tarkka, eikä heitä ollenkaan.
Täällä asemakaava-alueella on tosiaan Leafeja lenkin varrella seitsemän. Tesloja on kolme Model S:ää ja yksi Model X. Tosin en tiedä miten mahtaa olla X:n kohtalo, koska sitä ei ihan joka päivä näe. Eli otanta on erittäin Nissan/Tesla painoitteinen. Yhden e-Golfin näin, mutta se lienee ollut koeajossa.
Hyvää tutkimusta!
Itse ensimmäisen sukupolven Leafilla ajaneena voin sanoa, ettei sen ohjaustunto tai ajettavuus muutenkaan ole kovin hyvä. Syynä ei kuitenkaan ole voimalinja, vaan se että auto on pitkälti sama kuin muutkin Nissanit. Nissan Note on ihan yhtä huono ajaa (sekin oli kerran vuokra-autona) sillä erolla, että siinä oli todella tehoton moottorikin. Ei sillä, että Leafikaan mikään tykki olisi. Minä en todellakaan voisi perustella itselleni Leafin ostoa uutena 40k€ hintaan, sillä saa niin paljon paremman polttomoottoriauton toistaiseksi. Käytettynä eriasia sitten.Lieneekö tuossa sitten syy. Tuo ajo on muutenkin näillä kuskeilla poukkoilevaa ja jotenkin "epätarkkaa". Esim. seilaaminen omalla kaistalla on enemmänkin sääntö kuin poikkeus ja pientareen vieressä käynti on täysin normaalia. Johtuuko renkaista vai siitä ettei ollenkaan tunne missä auto menee? Voiko tuo akusto jotenkin vaikuttaa siihen, ettei tunne auton tienpintaa yhtä hyvin tai renkaista ei saa palautetta vai mistä lie on kyse.
Täällä asemakaava-alueella on tosiaan Leafeja lenkin varrella seitsemän. Tesloja on kolme Model S:ää ja yksi Model X. Tosin en tiedä miten mahtaa olla X:n kohtalo, koska sitä ei ihan joka päivä näe. Eli otanta on erittäin Nissan/Tesla painoitteinen. Yhden e-Golfin näin, mutta se lienee ollut koeajossa. Kivojahan nuo on, kun mitään ääntä noista ei kuule hiljaisemmissa nopeuksissa, varsinkin kun täällä on valtaosa tiestöstä 40km/h rajoituksilla merkattuna ja sitten nuo ELY-keskukselle merkatut osuudet sen 50/60 rajoituksilla.
Ei taida uusi RS6 ja F90 M5 olla ihan suomalaisen keskiluokan ulottuvilla. Hintaa veroineen se 200k€, niin saa olla kyllä keskimääräistä rikkaampi sellaisen hankkiakseen. Montakohan noita edes on Suomessa, 2?Tervetuloa keskiluokan omakotitaloalueelle. Edelleen se paras täältä löytyvä vehje on RS6 ja Bemmun uusi M5. Onneksi itse ajan premium-fiateilla niin kehtaa huudella.
Sähköautojen lataukseen uutta käytäntöä Tampereella;
Sähköautojen lataaminen helpottuu Tampereella – Taloyhtiöt ja liikekiinteistöt voivat hankkia uuden palvelun ilman omaa investointia