Keskustelua hybridiautoista

Nyt auton omalla. Jos olis tarvetta, voisin kytkeä 3x16A systeemin roskiskatoksen kylkeen. Syöttö löytyy.
 
Tuo yksiovinen malli on huono versio. Kaksiovinen omilla avaimilla sopii parhaiten mittaroituun latauspiteeseen.
 
Vaikka Teslaa kehutaan talviautoksi, erikoisuuden tavoittelu koeteltujen tapojen sijaan kostautuu usein.

Tekniikan Maailma
Teslan kahvat ei kieltämättä ole käytännöllisimmät mahdolliset ja itse pidän perinteisiä kahvoja mielekkäämpinä etenkin talvella. Mutta talviautona kyllä aivan loistava, ei tule kylmä kovillakaan pakkasilla.
 
Tammikuussa Nissan Leaf on eniten myyty, mutta heti toisena on Jaguar i-pace. Toisena kokonaismyynnissä on kumminkin Hyundai kahdella mallillaan. Model X taas vähiten myyty sähkis.

Ekat Tesla Model 3 autot tulee viimeistään maaliskuussa. Myös Audi tulee joskus silloin uutena, mutta tarkkaa ajankohtaa en tiedä. Ainuttakaan Volkkaria ei myyty tammikuussa.

Screenshot_2019-02-07_072600.jpg

Patteriautorekisteröinnit
 
Tammikuussa Nissan Leaf on eniten myyty, mutta heti toisena on Jaguar i-pace. Toisena kokonaismyynnissä on kumminkin Hyundai kahdella mallillaan. Model X taas vähiten myyty sähkis.

Ekat Tesla Model 3 autot tulee viimeistään maaliskuussa. Myös Audi tulee joskus silloin uutena, mutta tarkkaa ajankohtaa en tiedä. Ainuttakaan Volkkaria ei myyty tammikuussa.

Screenshot_2019-02-07_072600.jpg

Patteriautorekisteröinnit
VW:n ostajat odottavat nyt ID-sarjan julkistuksia. Rekisteröintimäärää rajoittaa edelleen varmasti myös monen mallin heikko saatavuus. Uutta Niron sähkömallia esimerkiksi saadaan Suomeen tänä vuonna kokonaista 20 kappaletta ja Konan tilausjono lähentelee kai jo vuotta. Teslaa saa mutta hinta on suomalaiseen ostovoimaan vielä vähän kipeämpi kuin edellisissä.
 
Teslan tilannetta ei paranna yks ainoa myymälä/huolto, vähintäänkin toinen Tampereen alueelle ja huolto Vaasa/Rovaniemi ellei myymälää. Huoltoverkko on ylikuormittumassa kolmosen takia eikä asiakastyytyväisyys ole paranemassa vrt Norjan tilanne.
 
Nykyisessä rivariyhtiössä saan itse onneksi auton suoraan asunnon eteen ja ulkopistorasiat löytyvät jo valmiiksi. Sähkökaappi on käytännössä seinän toisella puolella, joten muutostöiden tekeminen latausasemaa varten tai supersukojen asennuttaminen olisi suoraviivainen juttu, ja ilmoitus taloyhtiölle riittäisi. Arvon silti vielä homman kannattavuutta. Tulossa olevan auton omalla piuhalla saa tavallisesta rasiasta 12 A ulos, joten 16 ampeerin latausasema ei olisi kovin suuri parannus hintaansa nähden - lähinnä ehkä mukavuustekijä.
Tavallisesta rasiasta saa ottaa vain 8A pitkäaikaisessa auton latauksessa, joten vähintään se supershuko pitäisi asentaa sitä 12A latausta varten. Tokihan sitä ei kukaan tule tarkistamaan, mutta en nyt ehkä itse lähtisi säästämään uuden auton ja oman kodin turvallisuudesta. Ulkorasian vaihto supershuckoon lienee kuitenkin pyöristysvirhe uuden sähköauton hinnassa...
 
Mikä se noin huono rasia on, kun tavallinenkaan lämmitykseen tarkoitettu IP-suojattu ulkopistorasia ei ole mennyt miksikään vaikka siitä on ottanut täyden 16A 24/7/548? Vai kelloko siinä rajoittaa?
 
Mikä se noin huono rasia on, kun tavallinenkaan lämmitykseen tarkoitettu IP-suojattu ulkopistorasia ei ole mennyt miksikään vaikka siitä on ottanut täyden 16A 24/7/548? Vai kelloko siinä rajoittaa?

Eikö tätä kestämättömyyttä ole perusteltu sillä jatkuvalla ränkkäämisella jota rasia joutuu kestämään. Se löystyy ja kontakti heikkenee, ja sitten isot virrat koituu kohtaloksi.
 
Mikä se noin huono rasia on, kun tavallinenkaan lämmitykseen tarkoitettu IP-suojattu ulkopistorasia ei ole mennyt miksikään vaikka siitä on ottanut täyden 16A 24/7/548? Vai kelloko siinä rajoittaa?
Lämmitysrasia on yleensä päällä vain 2h. Toisekseen lämmitystä käytetään kun on ... kylmä. Pakkanen toimii hyvänä jäähdyttäjänä ;) Sähköauton latauksessa taas pitää varautua siiihen että ladataan Kesällä helteessäkin.

On tietty mahdollista että suomessa ollaan nyt vain ylivarovaisia asian kanssa. Mutta jos ladattavia autoja on vaikka 100 000, ja vahingon mahdollisuus on 1%, puhutaan sitten jo sadasta vahingosta. Pakko luottaa että turvallisuusasiantuntija tietää tässä tapauksessa enemmän kuin itse.
 
On tietty mahdollista että suomessa ollaan nyt vain ylivarovaisia asian kanssa. Mutta jos ladattavia autoja on vaikka 100 000, ja vahingon mahdollisuus on 1%, puhutaan sitten jo sadasta vahingosta. Pakko luottaa että turvallisuusasiantuntija tietää tässä tapauksessa enemmän kuin itse.
Juu, tuo 8A jatkuvan kuormituksen raja ei liity sähköautoihin sinällään, vaan on ihan yleinen pistorasioita/ johdotuksia vahingoittava asia.

Superschukoissa on vahvistettu rakenne:
"IEC:n standardin 60884-1 päivitys tunnetaan työnimellä super-schuko/high load profile plugs. Uusi pistoketyyppi saattaa tuoda helpotusta myös sähköautojen lataukseen, sillä tavallinen suko-pistoke sopii suoraan uuteen pistorasiaan, mutta pistorasian vahvistettu rakenne mahdollistaa nykyistä suuremman kuormituksen.

Siinä missä nykyisten sukojen (CEE 7/7) lämpeneminen on testattu ja standardisoitu kestämään kahdeksan tunnin jatkuva kuormitus ja tunnin hetkellinen kuormitus 22 ampeerin virralla, pitäisi uuden version kestää jatkuva 16 ampeerin kuormitus ja viiden tunnin kuormitus 26 ampeerin virralla
".
 
Eikös joissain - Hyundai Ioniq phev - scukopistokkeissa ole lämpösuoja varusteena. Näin ainakin ohjekirjassa väitetään. Siis lämmön noustessa liikaa eli yli raja-arvon, latauslaite kytkee virran pois.
 
Eikös joissain - Hyundai Ioniq phev - scukopistokkeissa ole lämpösuoja varusteena. Näin ainakin ohjekirjassa väitetään. Siis lämmön noustessa liikaa eli yli raja-arvon, latauslaite kytkee virran pois.

On minun käsittääkseni. Se tekee vahingosta aika epätodennäköisen.
 
Osoittaa että vaara on oikeasti olemassa jos tuollaisia valmistajan taholta jo tehdään.
 
Sinänsä sen supersukorasian vaihtaminen, tai 2PE tyyppisen CEE rasian lisääminen ei ole kyllä mikään kovin valtava kustannus, kun se tehdään vaan vanhan olemassa olevan pistorasian tilalle. Omakotitalon seinään voisi täräyttää pelkän käytön helppouden takiakin jo oman latausaseman kiinteällä kaapelilla siihen sukon tilalle. Latausasema tietysti maksaa jo muutaman rahan enemmän kuin pelkkä pistorasia.
 
Jyväskylässäkin sähkikset lisääntyy. Sepän Prisman paikat kaikki (4) varattuja. Oli Sepänkeskuksen puolella sentään vapaita paikkoja. Pari Teslaakin oli siellä latauksessa.
 

Oho! Pakkasella sähköauton kantama on reilu puolet mitä lämpimässä. Kukapa oli uskonut? Mut hei, ei mitään väliä, keskimääräiset ajot alle 50km/vrk niin sillä 100000€ Teslalla pääsee sen silti yhtä hyvin. Eli polttomoottoreissa nousee kulutus sen litran pari, kun taas sähköautoissa tipahtaa range 40%. Ominaisuuksia vain.
 
Oho! Pakkasella sähköauton kantama on reilu puolet mitä lämpimässä. Kukapa oli uskonut? Mut hei, ei mitään väliä, keskimääräiset ajot alle 50km/vrk niin sillä 100000€ Teslalla pääsee sen silti yhtä hyvin. Eli polttomoottoreissa nousee kulutus sen litran pari, kun taas sähköautoissa tipahtaa range 40%. Ominaisuuksia vain.

No jossain teslassahan tuo tarkoittaa että range on luokkaa 250km.

Ei tuo nyt mikään sähköautontappaja uutinen ole.
 
No jossain teslassahan tuo tarkoittaa että range on luokkaa 250km.

Ei tuo nyt mikään sähköautontappaja uutinen ole.

Keskimääräinen palkansaaja nyt harvemmin Teslaa ostaa Suomessa. Konat sun muut vehkeet taas jää mitä, 100km pintaan ton jälkeen?
 
Keskimääräinen palkansaaja nyt harvemmin Teslaa ostaa Suomessa. Konat sun muut vehkeet taas jää mitä, 100km pintaan ton jälkeen?

Hyundain ekoautoilu.fi:ssä on matkakertomus, jossa käydään mm. 64kWh Konalla Lapissa. 30 asteen pakkasellakin pitäisi kirjoituksen perusteella päästä yli 250km.

Itsellä kun oli Kona koeajossa -21 pakkasella, niin auto arvioi täydellä akulla pääsevän 342km. Keskikulutus oli kylmällä autolla lähtiessä ja n. 70km lenkin jälkeen 25,3kWh/100km.
 
Konat sun muut vehkeet taas jää mitä, 100km pintaan ton jälkeen?
Itsellä nyt ensimmästä talvea Ioniq käytössä (28kWh akku) ja toimintamatka-arvio täydellä akulla vaihdellut 153km-176km, esilämmityksellä ja autoilmastointi säädetty +22C.

Kylmin aamu -24C oli toimintamatka-arvio 115km 2/3 varatulla akulla.:tup:
 
Tässä kun tuli "pikku" muutos asumisjärjestelyihin ja kerrostalo vaihtuu paritaloon niin mielessä ruvennut pyörimään ajatus sähköautosta, miksi pihassa seisoo kaksi isoa bensa-autoa kun toisen auton voisi korvata pienellä kaupunkiautolla ja vaikka sähköisellä.:think:
 
Tässä kun tuli "pikku" muutos asumisjärjestelyihin ja kerrostalo vaihtuu paritaloon niin mielessä ruvennut pyörimään ajatus sähköautosta, miksi pihassa seisoo kaksi isoa bensa-autoa kun toisen auton voisi korvata pienellä kaupunkiautolla ja vaikka sähköisellä.:think:
Jos kaksi bensa-autoa on tämänhetkinen taloudellisesti järkevällä pohjalla oleva ratkaisu, ei sähköauton hankkiminen ole kovin järkevää. Ihan muutenvaan hankintana tietysti jees jos paukkuja riittää.
 
En ihan ymmärrä analogiaasi; Mitä VAG on "kopioinut?" :hmm: Toisen valmistajan tuotteen purkaminen atomeiksi tarkoituksena katsoa "Mitä se on syöny" ei ole kopioimista, jos iskisivät vaikka 1/1 samanlaisen moottorin e-troniin kuin Model 3:ssa, se olisi kopiointia.
 
Sitä paitsi VAG oli yllättynyt kuinka laadukkaasti Tesla oli kasattu hintaansa nähden ja pistivät omat suunnitelmansa uusiksi. Voidaan siis sanoa, että Tesla parantaa myös VAGin tuotteiden hinta-laatu-suhdetta välillisesti. Niin kauan kuin perusrakenne suunnitellaan kuitenkin itse, eikä kopioida samoja ratkaisuja suoraan, en sanoisi olevan kyse kopioinnista, vaan omien tuotteiden ominaisuuksien hiomista kilpailun edellyttämälle tasolle.
 
Audi on kehittänyt sähkistä 2 miljardilla, mutta silti autosta on tullut aivan liian kallis. Teslalla on siis huomattavasti etumatkaa. Auto on noiden mukaan halpa, mutta silti erittäin hyvä. Kyllähän tuossa jo täytyy vähän kopioida Tesla Model 3 rakennetta, että myös nuo muut merkit saisivat joskus myytyä sähkiksiä.

On arvioitu, että Audin olisi myytävä 600 000 e-tronia, jotta projekti maksaisi itsensä takaisin. Tähän ei saksalaislehden mukaan uskota enää edes Audin sisällä.

– Audin ensimmäinen sähköauto, e-tron, ei ole ainoastaan myöhässä. Se ei tule saavuttamaan tavoitteena olevia lukuja, ja siitä on tullut aivan liian kallis kahden miljardin euron kehityskustannuksiinsa nähden, lehti kirjoittaa Audin korkean tason työntekijöiden kanssa tehtyjen haastattelujen perusteella.
 
Tuo on kyllä jonkun tuntipalkkatoimittajan uunoilua että kuvittelee e-tronille olevan oikeasti jokin odotus siitä koska maksaa itsensä.

Volkkarin kokoisella firmalla on varmasti monia automalleja jotka ovat tuottaneet rutosti tappiota jos lasketaan yksinkertaisella suunnittelukustannukset miinus myyntivoitto laskelmalla. E-tronin suunnittelukustannukset täytyy jakaa seuraavan 20 vuoden aikana valmistettujen autojen kesken, ei autotehdas tee vain yhtä automallia yksillä suunnitelmilla, vaan ne ovat modulaarisia.

Muistaakseni Volvo käytti nykyisen XC90 mallin suunnitteluun 1,2miljardia euroa. Aika hiljaista on että XC90 myynti tuota kattaisi.
 
Yleensä esim. japanilaisia syytetään kopioinnista, mutta saksalaisetkin tekee ihan samaa:
Audilla ja Porschella ei oltu saksalaislehden tietojen mukaan osattu valmistautua siihen, mitä Tesla Model 3 paljastaisi itsestään, kun se purettaisiin.

Lähde: Audi ja Porsche repivät Teslan kappaleiksi – järkyttyivät näkemästään ja pistivät omat suunnitelmansa uusiksi


En ehkä lukisi tuota kun piru raamattua. Lähteinä 2 Teslan pravdaa eli Electrek ja InsideEVs. Ei tietoa mikä Manager Magazin on ja kuinka luotettava. Lisätään tähän vielä Mtv Uutisten kyky ymmärtää autojen suunnittelun kuluja niin soppa on valmis.

Uuden automallin suunnittelu yleensä maksaa sen 1-2 miljardia eli ei mitään uutta auringon alla. Tuota PPE alustaa tullaan käyttämään useassa VAGin automallissa vuosien ajan. Tuskin tuo mikään kassakone tulee olemaan, mutta tuskin mikään katastrofikaan.

Volkswagen Net income(miljoonaa) 2012: 21,884 2013: 9,145 2014: 11,068 2015: –1,361 2016: 5,379 2017: 11,638 2018: Ei ole vielä julkaistu, mutta veikkaan et on plussalla.

Tesla Net income: Teslalla ei ole ollu voittoa minään vuonna.

Kohta tulee joku Tesla fani kertomaan miten Teslalla on korkeampi bruttokate(Gross Margin) kun muilla valmistajilla. Teslan ei sisällytä T&K(R&D) menoja bruttokatteeseen kuten Ford ja GM tekee. Muista valmistajista en ole varma kun käyttävät eri kirjanpitokäytäntöjä(IFRS vs GAAP). Ottaen huomioon vielä sen, että Tesla käyttää omaa jälleenmyyntiverkostoa, niin heidän bruttokatteen pitäisi ollakin suurempi. Ilman tuota R&D kikkailua siis.

Kirjotin edellisen tekstin ennen kun löysin tän kommentin redditistä. Ei tietoa onko totta vai tarua, mutta näissä Tesla uutisissa vedetään niin paljon Fremonttiin päin ettei yllättäisi yhtään: [Gerber] From the Germans themselves in Manager Magazine. Deep dive into the failing Audi and Porsche EV production platforms. Trying to compete with Tesla is basically impossible. $tsla : RealTesla

Perhaps a silly question - does anyone have an actual link to the full article?

Alternatively, who is this quote attributed to, if indeed it is a direct quote or paraphrase?
I just bought access to this article because I was interested as well. Actually that isn't a direct quote it is something the author of that article wrote.

What VW says is basically that they are going the delay the PPE platform for about 6 months to get a cost optimization of about 3,000€. The PPE platform is well developed for Porsche and Porsche will be using it immediately however Audi - according to VW - is in the position that they have to price their cars below Mercedes-Benz and BMW.

This is not really about Tesla - they are concerned about BMW and Mercedes-Benz since Audi can't sell at the price point of those two.

EDIT: Boldasin VW tulos numerot niin näyttää selvemmältä
 
Viimeksi muokattu:
Yleensä esim. japanilaisia syytetään kopioinnista, mutta saksalaisetkin tekee ihan samaa:
Audilla ja Porschella ei oltu saksalaislehden tietojen mukaan osattu valmistautua siihen, mitä Tesla Model 3 paljastaisi itsestään, kun se purettaisiin.

Lähde: Audi ja Porsche repivät Teslan kappaleiksi – järkyttyivät näkemästään ja pistivät omat suunnitelmansa uusiksi
Pikemmin olisi pöljää jollei kilpailijan tuotteisiin ja ratkaisuihin tutustuttaisi. Olisi melkoista ylimielisyyttä jos ei olisi tutkittu. Merkittävää hyötyä jo siitä että tiedetään paljonko minkäkin tekeminen maksaa. Jonka takia repivät auki. Ei sen tekniikan itsensä takia

Mutta kerrohan missä se kopiointi on tapahtunut. Vai menikö vähän värikynällä..
 
En ihan ymmärrä analogiaasi; Mitä VAG on "kopioinut?" :hmm: Toisen valmistajan tuotteen purkaminen atomeiksi tarkoituksena katsoa "Mitä se on syöny" ei ole kopioimista, jos iskisivät vaikka 1/1 samanlaisen moottorin e-troniin kuin Model 3:ssa, se olisi kopiointia.
Niin kauan kuin perusrakenne suunnitellaan kuitenkin itse, eikä kopioida samoja ratkaisuja suoraan, en sanoisi olevan kyse kopioinnista, vaan omien tuotteiden ominaisuuksien hiomista kilpailun edellyttämälle tasolle.
Juu, eivät japanilaisetkaan mitään saksalaista suoraan (onneksi) laita vaan parannettuna.:tup:

Lainaus:" Saksalaiset aikovatkin lehden tietojen mukaan tehdä merkittäviä muutoksia alustaan ja sitä myöten tuleviin sähköautoihinsa, mikä voi osaltaan viivästyttää uusien mallien saapumista markkinoille". = matkivat/ kopioivat.
 
Ja sitten kun asiaa tutkii tarkemmin niin tuo 40% olikin nurkka pyörittelyä, kun taas matka-ajossa kulutus nousi hieman alle 20%. Mutta 40% kuulostaa raflaavalta ja ihmiset uskoo kun se netissä lukee :D
Itselläni talven kulutus noussut n 10% kesästä, mutta siinä ei ole mukana esilämmitystä, joten 20% lienee aika lähellä totuutta.
 
Montaa sähköautoa en ole vielä nähnyt liikenteessä, mutta mikä siinä on kun sellaisen näkee, tulevat ne perä edellä vastaan.
Sellaisia liikkuvia shikaaneja, ohitan ne sitten vanhalla ruoskallani käden heilautuksella. :rofl:
 
Montaa sähköautoa en ole vielä nähnyt liikenteessä, mutta mikä siinä on kun sellaisen näkee, tulevat ne perä edellä vastaan.
Sellaisia liikkuvia shikaaneja, ohitan ne sitten vanhalla ruoskallani käden heilautuksella. :rofl:

Mielestäni tämä koskee Nissan Leafia enimmäkseen. Ne on liikenteessä pahempia kuin Toyota -kuskit mitä tulee itse ajamiseen. Näillä kulmilla noita ekan generaation Leafeja löytyy omaan makuun liikaa (onneksi Model S:t kompensoivat tätä kivasti, niitäkin "yllättävän paljon") ja kuskeina melkein aina joko keski-ikäinen mies tai pelokas keski-ikäinen nainen. En tiedä mistä johtuu ettei esim. liukkaalla osata ajaa vai mikä siinä on, mutta voisiko auton matala painopiste tai jokin muu tekijä selittää miksi noiden ajo on niin pirun poukkoilevaa? Ei ole tarkoitus bashata Leafia, mutta yleinen havainto on, että 50km/h alueella ei yli 40km/h mennä.
 
Mielestäni tämä koskee Nissan Leafia enimmäkseen. Ne on liikenteessä pahempia kuin Toyota -kuskit mitä tulee itse ajamiseen. Näillä kulmilla noita ekan generaation Leafeja löytyy omaan makuun liikaa (onneksi Model S:t kompensoivat tätä kivasti, niitäkin "yllättävän paljon") ja kuskeina melkein aina joko keski-ikäinen mies tai pelokas keski-ikäinen nainen. En tiedä mistä johtuu ettei esim. liukkaalla osata ajaa vai mikä siinä on, mutta voisiko auton matala painopiste tai jokin muu tekijä selittää miksi noiden ajo on niin pirun poukkoilevaa? Ei ole tarkoitus bashata Leafia, mutta yleinen havainto on, että 50km/h alueella ei yli 40km/h mennä.
Matala painopiste on vain hyvä asia. Nissan Leaf ei vaan taida olla aivan parhaasta päästä ajettavuudeltaan. Lisäksi akun suuri paino huonontaa ajettavuutta vähän. Matala nopeus Nissan Leafissa tai Toyotassa johtuu varmaan siitä että 90km/h on oikeasti lähes 80km/h GPS nopeus. Nopeusmittari näyttää siis aika paljon väärin. Teslassa taas nopeusmittari on hyvin tarkka, eikä heitä ollenkaan.

Jos siis ajaa Leafilla 50km/h, niin oikeasti madellaan vähän hiljempaa. Jossain vanhoissa autoissa sama juttu, että mittari näyttää vaan väärin. Myös Toyota Yaris oli ajettavuudeltaan selvästi huonompi kuin Fiesta, Polo tai Ibiza. Poukkoileva ajo voisi johtua siitäkin, tai huonosta kuskin autonhallinnasta. Esim Teslassa ja e-golfissa ajettavuus pitäisi olla aika hyvä. Eli valmistajaa syyttäisin, jos ajettavuus on kehno.

Täällä ei noita sähköautoja vielä liiku yhtään. Mutta autojen koeajoilla kyllä huomaa ajettavuudessa eroja. Jollain enemmän parannettavaa ajotuntumassa ja vaikkapa melussa karkealla asfaltilla. Esim uusi Ford Focus oli noissa mielestäni aika hyvä. Tykkäsin myös jostain syystä Toyota Yaris hybridistä. Helppo käyttää ja tuo hybridi juttu on tosi toimiva. Corolla hybrid myy luultavasti oikein hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Matala painopiste on vain hyvä asia. Nissan Leaf ei vaan taida olla aivan parhaasta päästä ajettavuudeltaan. Lisäksi akun suuri paino huonontaa ajettavuutta vähän. Matala nopeus Nissan Leafissa tai Toyotassa johtuu varmaan siitä että 90km/h on oikeasti lähes 80km/h GPS nopeus. Nopeusmittari näyttää siis aika paljon väärin. Teslassa taas nopeusmittari on hyvin tarkka, eikä heitä ollenkaan.

Lieneekö tuossa sitten syy. Tuo ajo on muutenkin näillä kuskeilla poukkoilevaa ja jotenkin "epätarkkaa". Esim. seilaaminen omalla kaistalla on enemmänkin sääntö kuin poikkeus ja pientareen vieressä käynti on täysin normaalia. Johtuuko renkaista vai siitä ettei ollenkaan tunne missä auto menee? Voiko tuo akusto jotenkin vaikuttaa siihen, ettei tunne auton tienpintaa yhtä hyvin tai renkaista ei saa palautetta vai mistä lie on kyse.

Täällä asemakaava-alueella on tosiaan Leafeja lenkin varrella seitsemän. Tesloja on kolme Model S:ää ja yksi Model X. Tosin en tiedä miten mahtaa olla X:n kohtalo, koska sitä ei ihan joka päivä näe. Eli otanta on erittäin Nissan/Tesla painoitteinen. Yhden e-Golfin näin, mutta se lienee ollut koeajossa. Kivojahan nuo on, kun mitään ääntä noista ei kuule hiljaisemmissa nopeuksissa, varsinkin kun täällä on valtaosa tiestöstä 40km/h rajoituksilla merkattuna ja sitten nuo ELY-keskukselle merkatut osuudet sen 50/60 rajoituksilla.
 
Täällä asemakaava-alueella on tosiaan Leafeja lenkin varrella seitsemän. Tesloja on kolme Model S:ää ja yksi Model X. Tosin en tiedä miten mahtaa olla X:n kohtalo, koska sitä ei ihan joka päivä näe. Eli otanta on erittäin Nissan/Tesla painoitteinen. Yhden e-Golfin näin, mutta se lienee ollut koeajossa.

Hyvää tutkimusta!

Huikeeta settiä :D
 
Täs mää ostamas lähemmäs vanhan miljoonan hintaista "luksus"sähköautoa, joka laittaa kaikki muut valmistajat konkurssiin. Hyvää yötä ja huomenta vaan... Ideat on hyviä, mutta toteutuksessa mennään rytinällä mettään.

 
Lieneekö tuossa sitten syy. Tuo ajo on muutenkin näillä kuskeilla poukkoilevaa ja jotenkin "epätarkkaa". Esim. seilaaminen omalla kaistalla on enemmänkin sääntö kuin poikkeus ja pientareen vieressä käynti on täysin normaalia. Johtuuko renkaista vai siitä ettei ollenkaan tunne missä auto menee? Voiko tuo akusto jotenkin vaikuttaa siihen, ettei tunne auton tienpintaa yhtä hyvin tai renkaista ei saa palautetta vai mistä lie on kyse.

Täällä asemakaava-alueella on tosiaan Leafeja lenkin varrella seitsemän. Tesloja on kolme Model S:ää ja yksi Model X. Tosin en tiedä miten mahtaa olla X:n kohtalo, koska sitä ei ihan joka päivä näe. Eli otanta on erittäin Nissan/Tesla painoitteinen. Yhden e-Golfin näin, mutta se lienee ollut koeajossa. Kivojahan nuo on, kun mitään ääntä noista ei kuule hiljaisemmissa nopeuksissa, varsinkin kun täällä on valtaosa tiestöstä 40km/h rajoituksilla merkattuna ja sitten nuo ELY-keskukselle merkatut osuudet sen 50/60 rajoituksilla.
Itse ensimmäisen sukupolven Leafilla ajaneena voin sanoa, ettei sen ohjaustunto tai ajettavuus muutenkaan ole kovin hyvä. Syynä ei kuitenkaan ole voimalinja, vaan se että auto on pitkälti sama kuin muutkin Nissanit. Nissan Note on ihan yhtä huono ajaa (sekin oli kerran vuokra-autona) sillä erolla, että siinä oli todella tehoton moottorikin. Ei sillä, että Leafikaan mikään tykki olisi. Minä en todellakaan voisi perustella itselleni Leafin ostoa uutena 40k€ hintaan, sillä saa niin paljon paremman polttomoottoriauton toistaiseksi. Käytettynä eriasia sitten.
Tervetuloa keskiluokan omakotitaloalueelle. Edelleen se paras täältä löytyvä vehje on RS6 ja Bemmun uusi M5. Onneksi itse ajan premium-fiateilla niin kehtaa huudella. :rofl:
Ei taida uusi RS6 ja F90 M5 olla ihan suomalaisen keskiluokan ulottuvilla. Hintaa veroineen se 200k€, niin saa olla kyllä keskimääräistä rikkaampi sellaisen hankkiakseen. Montakohan noita edes on Suomessa, 2?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 778
Jäsenet
74 199
Uusin jäsen
trajanie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom