Keskustelua hybridiautoista

Suurimmalle osalle taloyhtiöistä ainoa asia mikä tarvitaan on se, että sähköautoilijan tolpasta katkaistaan syöttö 06-09 väliseksi ajaksi, jotta lohkolämmittäjille riittää virtaa ja muuten saa vetää sen verran kuin se piuha ja shuko kestää, eli 8A.

Muu on turhaa luksusta. Jos yksittäinen asukas tarvitsee enemmän, voi jättää sähkiksen ostamatta tai ostaa niin isolla akulla olevan sähkiksen, että kulutus keskiarvoistuu riittävän alas.
Hienosti suunnitellaan tulevaisuuden infraa, joka vastaajasta riippuen on jo oikeastaan valmiiksi olemassa.

"Sähköä riittää vaikka kaikilla olis sähköautot ja kaikilla on mahdollisuus ladata kotona!" -> "suurin osa asuu taloyhtiöissä, joissa ei ole latauspaikkoja" -> "ei latauspaikat maksa mitään rakentaa!" -> "yritettiin kysellä sellaista tarjousta latauspaikoille, että kaikki saisivat oikeasti ladattua autonsa, oli mahdottoman kallis" -> "lol kyllä se riittää kaikille että saa yhtä sähkistä per taloyhtiö ladattua 8 A!"

:facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Suurelle ylöisölle on vaikea käsittää että sähköauto lataantuu 8-16A:lla latauksella yön aikana. Olisihan se tietysti hienoa että kaikilla olisi oma Teslan super charger asema pihassa mutta oikeasti tähän ei ole mitään tarvetta. Jos taloyhtiössä on yksikin pikalataus mahdollisuus niin sekin on luksusta.
 
Suurelle ylöisölle on vaikea käsittää että sähköauto lataantuu 8-16A:lla latauksella yön aikana. Olisihan se tietysti hienoa että kaikilla olisi oma Teslan super charger asema pihassa mutta oikeasti tähän ei ole mitään tarvetta. Jos taloyhtiössä on yksikin pikalataus mahdollisuus niin sekin on luksusta.
8 A tolppa ei liene pikalatausmahdollisuus, ja sitäkin ehdotettiin rajoitettavaksi aamun ajaksi kun muut autot lämpiävät. Todellisuus tosiaankin on - ainakin kaikissa niissä taloyhtiöissä, joissa olen aiemmin asunut - että tolppapaikat on mitoitettu 500 W lohkolämmittimille. Edes sisätilalämmitintä ei ole sallittua käyttää, etteivät sulakkeet pauku. Yhdestä tolpasta voi toki ottaa sen yksittäisen tolpan oman sulakkeen sallimat 10 tai 16 amppeeria, mutta jos kaikki tekisivät niin, poksuisi seuraava sulake iloisesti.

Ja ei, 8 A ei riitä lataamaan täyteen kuin toimistolta kaupan kautta kotiin -reissuilla. Sillä saa 50 kWh akun 16 tunnissa tyhjästä n. puolilleen. Eikä sitten käydä missään harrastuksissa, että auto saa rauhassa ladata, prkl!
 
8 A tolppa ei liene pikalatausmahdollisuus, ja sitäkin ehdotettiin rajoitettavaksi aamun ajaksi kun muut autot lämpiävät. Todellisuus tosiaankin on - ainakin kaikissa niissä taloyhtiöissä, joissa olen aiemmin asunut - että tolppapaikat on mitoitettu 500 W lohkolämmittimille. Edes sisätilalämmitintä ei ole sallittua käyttää, etteivät sulakkeet pauku. Yhdestä tolpasta voi toki ottaa sen yksittäisen tolpan oman sulakkeen sallimat 10 tai 16 amppeeria, mutta jos kaikki tekisivät niin, poksuisi seuraava sulake iloisesti.

Ja ei, 8 A ei riitä lataamaan täyteen kuin toimistolta kaupan kautta kotiin -reissuilla. Sillä saa 50 kWh akun 16 tunnissa tyhjästä n. puolilleen. Eikä sitten käydä missään harrastuksissa, että auto saa rauhassa ladata, prkl!

Kuinka kaukana niiden harrastusten oikein oletetaan olevan? Sillä puolillaan olevalla 50 kWh akulla kuitenkin tyypillisesti ajaa >100km.

Esim. Omat uimatreenini on 8.5km päässä, tekee 17km. Iltarastit on pahimmillaan 25km päässä, tekee 50km.
 
Kuinka kaukana niiden harrastusten oikein oletetaan olevan? Sillä puolillaan olevalla 50 kWh akulla kuitenkin tyypillisesti ajaa >100km.

Esim. Omat uimatreenini on 8.5km päässä, tekee 17km. Iltarastit on pahimmillaan 25km päässä, tekee 50km.
Pointti oli siis siinä, että se auto ei ole 16 tuntia vuorokaudessa latauksessa kun se seisoo uimahallin pihassa.
 
Omat kokemukset on että Teslalla (S P85D) 3x16A on kätevin kotilatauksen muoto. Tyhjästä latautuu täyteen yön aikana 8-10h riippuen akun läpötilasta. Myös mökille vedettiin samanlainen. Mikäli on pienempiakkuinen auto taikka ajomatkat on alle 100km päivä niin tuo 1x8A voi olla riittävä varsinkin jos sitä voi lähistöllä täydentää julkisilla latureilla taikka ladata työpaikalla.
Isoilla taloyhtiöillä kannattaisi mielestäni ottaa noita 2x22kW tolppavarauksia 5-10% parkkipaikoista, ja niistä kovemmat maksut. Mikäli nuo laturit tulevat samasta paikasta niin osaavat säätää kuormaa keskenään jolloin syöttötehoa ei niin mahdottomasti tarvita. Tokihan jos mitoitus on vedetty jo nyt naftiksi niin ei siitä riitä jaettavaa vaan silloin pitää tehdä isompaa uudistusta mikä tietenkin maksaa. Isoin ongelma on minusta ettet saa edes omalla kustannuksella laittaa latausta vaikka maksaisit sähkönkin erikseen. Aina löytyy joku jäärä joka haluaa asian kieltää vaikka itse sanoo ettei vaihda sähköautoon IKINÄ.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kait se suurimmassa osassa tapauksia olekaan ongelma, jos joku maksaa kaikki kustannukset itse. Itselleni tulee siinäkin tapauksessa mieleen esim. taloyhtiötason käytännön ongelma: ensimmäisessä vaiheessa joku maksaa tietyn summan saadakseen latauspisteen. Kustannukset ovat kohtuullisia, koska järjestelmän teho riittää vielä siinä vaiheessa.

Entäs sitten kun osallistujia tulee enemmän, ja kapasiteettia joudutaan uusimaan laite- ja kaapelointitasolta asti. Onko se ensimmäisen vaiheen tyyppi valmis osallistumaan uusiin kustannuksiin, koska kokonaisuudessaan se hänenkin latauspisteensä on osa uutta, suurempaa kapasiteettia vaativaa järjestelmää? Sillä perusteella ei pääse luistamaan, että siinä vaiheessa kun hän rakennutti omansa, ei tarvinnut uusia mitään. Tai jos se ensimmäisenä teettänyt muuttaa pois, siirtyykö vastuu seuraavalle osakkeen-/paikanomistajalle?

Voi aiheuttaa nieleskelyä, kun on saanut aluksi halvalla itselleen systeemit, ja sitten myöhemmin tule nelinkertainen maksu uuden kapasiteetin rakentamisesta, joka jyvitetään kaikkien osallistuneiden kesken.
 
Ei kait se suurimmassa osassa tapauksia olekaan ongelma, jos joku maksaa kaikki kustannukset itse. Itselleni tulee siinäkin tapauksessa mieleen esim. taloyhtiötason käytännön ongelma: ensimmäisessä vaiheessa joku maksaa tietyn summan saadakseen latauspisteen. Kustannukset ovat kohtuullisia, koska järjestelmän teho riittää vielä siinä vaiheessa.

Entäs sitten kun osallistujia tulee enemmän, ja kapasiteettia joudutaan uusimaan laite- ja kaapelointitasolta asti. Onko se ensimmäisen vaiheen tyyppi valmis osallistumaan uusiin kustannuksiin, koska kokonaisuudessaan se hänenkin latauspisteensä on osa uutta, suurempaa kapasiteettia vaativaa järjestelmää? Sillä perusteella ei pääse luistamaan, että siinä vaiheessa kun hän rakennutti omansa, ei tarvinnut uusia mitään. Tai jos se ensimmäisenä teettänyt muuttaa pois, siirtyykö vastuu seuraavalle osakkeen-/paikanomistajalle?

Voi aiheuttaa nieleskelyä, kun on saanut aluksi halvalla itselleen systeemit, ja sitten myöhemmin tule nelinkertainen maksu uuden kapasiteetin rakentamisesta, joka jyvitetään kaikkien osallistuneiden kesken.
Luultavasti tulee tupla maksu sille ensimmäisenä latauspaikan teettäneelle. Koska kaikki osakkaat on kumminkin samanarvoisessa asemassa ja saavat siis myös ostaa sähköauton, jos niin myöhemmin haluavat.

Nyt on vielä vähän haasteellista, kun en ole ainuttakaan sähköautoa vielä nähnyt. Näppärästi heti pihassa on kaksi tolppaa, eli 4 sähköautoa saa lataukseen. Toki nuo on maksullisia paikkoja, eli lataaminen on ilmeisesti kallista. Mutta jos sähköauto tulee kylään tai vaikka 4 autoa, niin kaikki saa lataukseen. Lisäksi vielä katoksessa ja pihassa yhteensä kaksi omaa lämmityspaikkaa, eli hätävarana saisi 2 tuntia kerralla ladattua lämmitystolpista kahdelle autolle.
 
Miksi keskustelu lähtee siitä oletuksesta, että taloyhtiöllä olisi jokin velvoite rakentaa sähköautoilioille latausasemia. Onhan noita kaupallisia latauspisteitä melkeen joka kaupungissa, ladatkoon niissä ja apseilla. Itse ainakin äänestäisin vastaan, jos joku taloyhtiössä moista ehdottaisi. Early adopterit leikkikööt omilla rahoillaan. Muilla mitään moraalista velvoitetta ole heidän harrastuksiaan rahoittaa.
 
Jos katsotaan jengiä joka asuu tolppataloyhtiöissä niin mikä on osuus niistä jotka ajaa päivittäin yli 100km keskimäärin? PK-seudulla ehkä 10%, muualla 20%? Tuohon 100km lataukseen riittää varmasti se 8A jos 10 tuntia lataa. Kun nykyakutkin jo antaa kantamaa reilu 200 kilsaa niin jos kerran viikossa tulee ajettua kauemmas harrastukseen se ehtii tasaantua.

Jos nyt olisin taloyhtiön hallituksessa päättämässä asiasta niin varmistaisin että tulevaisuudessa saadaan kaikille paikoille 8A, vetäisin yhtiön koosta riippuen muutaman (1-5) 3x16A paikkan joihin niin isot piuhat valmiiksi että voidaan laittaa myöhemmin pikalataus. Kun sähköautoja olisi yhtiössä enemmän kuin 3x16A paikkoja niin se voitaisiin muuttaa tuntimaksulliseksi niin että sitä käytetään vain kun on oikeasti tarve.
 
Jos katsotaan jengiä joka asuu tolppataloyhtiöissä niin mikä on osuus niistä jotka ajaa päivittäin yli 100km keskimäärin? PK-seudulla ehkä 10%, muualla 20%? Tuohon 100km lataukseen riittää varmasti se 8A jos 10 tuntia lataa. Kun nykyakutkin jo antaa kantamaa reilu 200 kilsaa niin jos kerran viikossa tulee ajettua kauemmas harrastukseen se ehtii tasaantua.

Nykyiset (korostan: tällä hetkellä) sähköautot vain ovat vähän kuin tiedettäisiin reiän olevan pyöreä, mutta yritetään pakolla sovittaa siihen neliskanttista palikkaa. Koska arkiajot ovat keskimäärin alle 50 kilometriä päivässä, niin akku voitaisiin mitoittaa siihen + varmuusvara. Saataisiin säästettyä painosta, akun koosta (--> hinnasta), alustan osien järeydestä, korin jäykkyydestä yms. mikä laskisi auton hintaa järjelliselle tasolle. Pitkiä matkoja niillä ei ajettaisi, mutta toisaalta nykyversiotkin on rajautuneet n. puoleen perinteisten autojen rangesta, eli sekään vaatimus ei ihan täyty. Kaupan päälle hinta vastaa ykkösautoa, kun koko konseptin ominaisuudet ovat lähempänä kaupunki- tai ns. kakkosautoa.

Asiasta toiseen: Pystyykö yhdessäkään hybridissä käyttämään RE85:ttä? Synteettisen dieselin käyttö ei dieselhybridissä välttämättä tulisi edes kokonaiskustannuksilta kalliimmaksi kuin fossiilidiesel pelkässä polttisautossa, mutta bensakoneita ei ilmeisesti ole suunniteltu etanolipitoisempiin aineisiin?
 
Hienosti suunnitellaan tulevaisuuden infraa, joka vastaajasta riippuen on jo oikeastaan valmiiksi olemassa.

"Sähköä riittää vaikka kaikilla olis sähköautot ja kaikilla on mahdollisuus ladata kotona!" -> "suurin osa asuu taloyhtiöissä, joissa ei ole latauspaikkoja" -> "ei latauspaikat maksa mitään rakentaa!" -> "yritettiin kysellä sellaista tarjousta latauspaikoille, että kaikki saisivat oikeasti ladattua autonsa, oli mahdottoman kallis" -> "lol kyllä se riittää kaikille että saa yhtä sähkistä per taloyhtiö ladattua 8 A!"

:facepalm:
Ja niitä pysäköinti paikkoja ei edes kaikille taloyhtiöissä.
Tähän kun se vielä että kun sanot päätöksestä missä meinataan ettei taloyhtiön tarvi edes minimi määrää pysyköintipaikkoja tehdä niin ei kuulu sähköautokeskusteluun. Mihin ne latauspaikat taloyhtiössä silloin tehdään jollei ole vaadittu yhtään pysäköintipaikkaa ja niitä ei ole sitten rakennettu. Mut onneksi tosiaan voi asumispaikkasa valita. Joten ei koske itseä enkä siten ala päättäviä kirjeellä lähestymään asiasta.

Asiasta toiseen: Pystyykö yhdessäkään hybridissä käyttämään RE85:ttä? Synteettisen dieselin käyttö ei dieselhybridissä välttämättä tulisi edes kokonaiskustannuksilta kalliimmaksi kuin fossiilidiesel pelkässä polttisautossa, mutta bensakoneita ei ilmeisesti ole suunniteltu etanolipitoisempiin aineisiin?
Ei kai siin mitään estettä ole. Ohjelmoida pitäisi uudelleen. Jälkiasennussarjat ei suoraan sylinteriin ruiskutuksen takia taida onnistua. Jos ruiskut imusarjassa niin sitten jälkiasennus sarjatkin vois käydä. Eli pyrokratia tuossa taitaa isoin haaste olla kun 2006 ja sitä vanhenpia ainoastaan koskee kevennetty menettely pelkällä katsastuksen päästölapulla.

Miksi keskustelu lähtee siitä oletuksesta, että taloyhtiöllä olisi jokin velvoite rakentaa sähköautoilioille latausasemia. Onhan noita kaupallisia latauspisteitä melkeen joka kaupungissa, ladatkoon niissä ja apseilla. Itse ainakin äänestäisin vastaan, jos joku taloyhtiössä moista ehdottaisi. Early adopterit leikkikööt omilla rahoillaan. Muilla mitään moraalista velvoitetta ole heidän harrastuksiaan rahoittaa.
Tämäkin on hyvä pointti. Ja jos taloyhtiöllä on mahdollisuus olla tekemättä pysäköintipaikkoja helpottuu sen hallinta paljon kunnei tarvitse tähän leikkiin lähteä. Mitähän luulette olevan lopputulos helsingissä jossa varastokoppiakin halutaan erikseen ostettavaksi ja ranskalaisia parvekkeita.
 
Viimeksi muokattu:
Helsingin Forumissa on nyt pari päivää ollut Tesla 3 näytillä. Punainen ja valkoinen malli on vaihdellut.

tesla3Forum.jpg
 
Lehdessä heti puhutaan varautumista. Joo varautumista on jos satutaan uusimaan tai korjaan jotain niin samalla tehdään sähköautoille sopivaa. Jos taas aletaan vartavasten sähköautoja varten tekemään ei se ole varautumista enää siinä mielessä. Tällä hetkellä toi on vielä kalliina tekniikkana riskisijoitusta siitä tuoko latauspisteet taloyhtiölle arvoa enempi kuin kustansi.
 
Uusin Omakiinteistö-lehti käsittelee taloyhtiöiden autolatausasioita:
Ei kerrota tarkemmin esimerkkejä hinnoista. Valtionavustusta kumminkin saa 35%, eli ihan tuntuvan summan.

Minusta kannattaisi tehdä heti kunnolliset laturit, niin ei tarvitsisi tehdä enää myöhemmin mitään sen kummempia parannuksia. Korkeintaan normaalia laturien huoltoa ja uusimista vain tarpeen mukaan.

Screenshot_2019-02-01_190440.jpg


Jutussakin taidettiin mainita, että uusia sähköautomalleja ja valmistajia kumminkin kaivataan lisää. Nyt saatavuus on vielä hyvin heikkoa ja hinnatkin tosi korkealla. Nyt Hyundai/Kia ja Nissan/Renault merkit tulee mieleen, johon saa sähköauton 2000€ hankintatukea + VW Golf (vähän kalliimpi). Teslan nykymallit on vielä liian kalliita.
 
Nykyiset (korostan: tällä hetkellä) sähköautot vain ovat vähän kuin tiedettäisiin reiän olevan pyöreä, mutta yritetään pakolla sovittaa siihen neliskanttista palikkaa. Koska arkiajot ovat keskimäärin alle 50 kilometriä päivässä, niin akku voitaisiin mitoittaa siihen + varmuusvara. Saataisiin säästettyä painosta, akun koosta (--> hinnasta), alustan osien järeydestä, korin jäykkyydestä yms. mikä laskisi auton hintaa järjelliselle tasolle. Pitkiä matkoja niillä ei ajettaisi, mutta toisaalta nykyversiotkin on rajautuneet n. puoleen perinteisten autojen rangesta, eli sekään vaatimus ei ihan täyty. Kaupan päälle hinta vastaa ykkösautoa, kun koko konseptin ominaisuudet ovat lähempänä kaupunki- tai ns. kakkosautoa.
Vaikehan se on ymmärtää että kaikki ei aja 100km päivässä (=36000km/a). Osa ihmisistä jopa yrittää vähentää ajojaan aktiivisesti. Se että puolelle Suomalaisista sähköauto ei sovi tarkoittaa että puolelle Suomalaisista sähköauto sopii.
 
Ei taida vielä mikään firma myydä palveluna tuollaisia maksullisia latureita taloyhtiöille? Siiinähän olisi jonkin asteinen bisnes asentaa maksullisia latureita taloyhtöiden pihaan...
 
Itse hommasin taloyhtiön parkkipaikalle omille ruuduille 16A latausaseman kahdelle autolle. Maksoin kaiken itse ja myös kulutuksen mittarin mukaan.
2x SuperSchuko 16A, vikavirtasuojat ja kWh mittarit.

Tässä taloyhtiössä kaikki lämmitystolpat voisi vaihtaa tuollaisiin ja jokainen auto voisi ladata samaa aikaa 8A virralla (kaapelointi ja sulakkeet kestäisi).

Tässä menee vielä monta vuotta siihen, että tässä taloyhtiössä on edes 10 saati 20 sähköautoa/plugaria, joten eipä juuri hetkauta jos viiden vuoden päästä pitäisi laittaa lataussysteemi uusiksi.

Tällaisen hommasin:
 
ok, hyvä pointti. Jäljelle jää tosiaankin enemmin luokkaa 12 tuntia sitä latausaikaa.

Jolla saa sen > 80km edestä sitä ajomatkaa.
Jos on kylmä niin eikös akkuja pitäisi lämmittää? Latauskin voi vaatia lämmitystä että virtaa edes menee akulle. Tämä saattaa käyttää huonosta tehosta koko kapasiteetin lämmitykseen :)

Muistan ainakin jonkun tarinan että ekan sukupolven Leaf lämmitti omilta akuilta akkuja, jotta saisi ladattua. Eli lataus taso väheni eikä noussut lyhyen latauksen aikana :)
 
Jos on kylmä niin eikös akkuja pitäisi lämmittää? Latauskin voi vaatia lämmitystä että virtaa edes menee akulle. Tämä saattaa käyttää huonosta tehosta koko kapasiteetin lämmitykseen :)

Muistan ainakin jonkun tarinan että ekan sukupolven Leaf lämmitti omilta akuilta akkuja, jotta saisi ladattua. Eli lataus taso väheni eikä noussut lyhyen latauksen aikana :)
Leafissa ei taida olla tuohon tarkoitukseen lämmitystä. Olisi vain jäätymisenesto, eli lämmitys, että akku ei pääsisi koskaan liian kylmäksi.

Ennen pikalaturia pitäisi kyllä akkua lämmitellä (lataamalla tai) ajamalla, että akku ottaisi heti kunnolla virtaa vastaan.
 
Nyt suomalaisten autojen keski-ikä on 12.1 vuotta. Mietin tuossa että kun joku ostaa 2019 vaikka Nissan Leaf auton, niin itselle tuo auto voisi kulkeutua vuonna 2031. Uusin ostamani auto ja moottoripyörä on olleet noin 8v. Ja nykyisin tuo keski-ikä on vain suurentunut, kun autot on kehittyneet entistä paremmiksi. Aika huomattavasti voi jo säästää latauskuluissa, jos pärjää esim 40kWh akulla ja ajaa autolla riittävän paljon. Varsinkin jos suostuisi pitämään samaa autoa niinkin pitkään kuin 12 vuotta. Itsellä auto on tainnut olla nyt 6 vuotta. Sähköautoissa vain tuo kehitys on ollut paljon nopeampaa.

Suomalaiset ajavat yhä vanhemmilla autoilla – keski-ikä ponnahti yli 12 vuoteen

Tuossa tuota nykyistä kehitystä.
Nissan Leaf 24, 2012
Nissan Leaf 30, 2016
Nissan Leaf 40, 2018
Hyundai Kona 64, 2019
Tesla Model 3 Long Range, 2019

Ei taida vielä mikään firma myydä palveluna tuollaisia maksullisia latureita taloyhtiöille? Siiinähän olisi jonkin asteinen bisnes asentaa maksullisia latureita taloyhtöiden pihaan...
Hyvä että noita firmoja jo löytyy.
 
Pyydettiin tarjous, jossa latausta ei tarvitse odottaa yön yli jos on tarve lähteä parin tunnin päästä oikeasti jonnekin.

Jos multa pyydettäisin noilla spekeisllä tarjousta tarjoaisin 22kW latausasemia, ja kyllähän niille tulee komea hinta. Tuo on vaan lähtökohtaisesti väärin aseteltu tarjouspyyntö.

Tuon voi toteuttaa tietysti monella tavalla, mutta yksi vaihtoehto olisi että taloyhtiössä olisi "pari" pikalatauspistettä, joista halukkaat voivat rahalla pikaladata autojaan, eli juurikin se joka toteaa että nyt ei patteri riitä kotonapiipahtamisen jälkeen enää lähteä harjoittamaan liikuntaa, loput omien autopaikkojen latauspisteet olisivat sitten hitaita.

Myös latausverkon älykäs ohjaus on mahdollinen. Eli sen taloyhtiön parkkipaikkojen nykyinen kapasitetti riittää esim 8A per pistoke, kun kaikki pistokkeet ovat käytössä, mutta esim kello 2 yöllä, sähköä käyttävät vain ladattavat sähköautot, jolloin kaikki voisivatkin ladata esim 11kW (tai jopa 22Kw) teholla, vasta aamulla kun polttisten esilämmittimet aktivoituvat aletaan rajoittamaan latausnopeutta aina sinne 8A virtaan asti (tai pienemmäksi, mikä se maksimi virta lopulta onkaan). Tuolla saadaan toteutettua ne sähköautojen lataukset, jolla isokin kapasiteetti pystytään yön aikana lataamaan akkuun, mutta samalla kaikki autoilijat ovat samalla tasolla aamulla auton esilämmityksen suhteen.

Miksi keskustelu lähtee siitä oletuksesta, että taloyhtiöllä olisi jokin velvoite rakentaa sähköautoilioille latausasemia. Onhan noita kaupallisia latauspisteitä melkeen joka kaupungissa, ladatkoon niissä ja apseilla. Itse ainakin äänestäisin vastaan, jos joku taloyhtiössä moista ehdottaisi. Early adopterit leikkikööt omilla rahoillaan. Muilla mitään moraalista velvoitetta ole heidän harrastuksiaan rahoittaa.

Nuo sähköautojen latauspisteiden asennus ei ole taloyhtiölle kuluerä, kuten nurmikon leikkaus tms, vaan investointi, joka kasvattaa taloyhtiön arvoa, eli toisinsanoen sen sun osakepaperin arvo nousee.
 
Nuo sähköautojen latauspisteiden asennus ei ole taloyhtiölle kuluerä, kuten nurmikon leikkaus tms, vaan investointi, joka kasvattaa taloyhtiön arvoa, eli toisinsanoen sen sun osakepaperin arvo nousee.

Tämän ymmärtäminen voi tosin olla 90 % taloyhtiöistä ylivoimainen tehtävä. Itse muistelen lämmöllä, kun entisessä yhtiössä ei haluttu putkirempan yhteydessä tehdä verkkokaapelointeja (seinissä Jeesuksen aikaiset puhelinlangat), vaikka kustannus olisi ollut asuntoa kohti parin sadan luokkaa. Ei eläkeläinen tarvitse.

Nykyisessä rivariyhtiössä saan itse onneksi auton suoraan asunnon eteen ja ulkopistorasiat löytyvät jo valmiiksi. Sähkökaappi on käytännössä seinän toisella puolella, joten muutostöiden tekeminen latausasemaa varten tai supersukojen asennuttaminen olisi suoraviivainen juttu, ja ilmoitus taloyhtiölle riittäisi. Arvon silti vielä homman kannattavuutta. Tulossa olevan auton omalla piuhalla saa tavallisesta rasiasta 12 A ulos, joten 16 ampeerin latausasema ei olisi kovin suuri parannus hintaansa nähden - lähinnä ehkä mukavuustekijä.

Jossain saksalaisessa verkkokaupassa oli tosin malli, jolla sai imaistua elektroneja kahdesta vaiheesta yksivaiheiseksi (32 A). Tällainen olisi jo huomattavasti houkuttelevampi investointi mutta se on toisaalta myös ainoa, joka on tullut vastaan.
 
Jossain saksalaisessa verkkokaupassa oli tosin malli, jolla sai imaistua elektroneja kahdesta vaiheesta yksivaiheiseksi (32 A). Tällainen olisi jo huomattavasti houkuttelevampi investointi mutta se on toisaalta myös ainoa, joka on tullut vastaan.


Tuollaiselle olisi kyllä suomessa monesti tarvetta, meikäläinen kolmivaihesähkö on ilmeisesti maailmalla harvinaisempi ja siksi osassa sähköautoista on 1x32A lataus, jota suomalainen normaali sähköliittymä ei kykene antamaan.
 
Tämän ymmärtäminen voi tosin olla 90 % taloyhtiöistä ylivoimainen tehtävä. Itse muistelen lämmöllä, kun entisessä yhtiössä ei haluttu putkirempan yhteydessä tehdä verkkokaapelointeja (seinissä Jeesuksen aikaiset puhelinlangat), vaikka kustannus olisi ollut asuntoa kohti parin sadan luokkaa. Ei eläkeläinen tarvitse.

Nykyisessä rivariyhtiössä saan itse onneksi auton suoraan asunnon eteen ja ulkopistorasiat löytyvät jo valmiiksi. Sähkökaappi on käytännössä seinän toisella puolella, joten muutostöiden tekeminen latausasemaa varten tai supersukojen asennuttaminen olisi suoraviivainen juttu, ja ilmoitus taloyhtiölle riittäisi. Arvon silti vielä homman kannattavuutta. Tulossa olevan auton omalla piuhalla saa tavallisesta rasiasta 12 A ulos, joten 16 ampeerin latausasema ei olisi kovin suuri parannus hintaansa nähden - lähinnä ehkä mukavuustekijä.

Jossain saksalaisessa verkkokaupassa oli tosin malli, jolla sai imaistua elektroneja kahdesta vaiheesta yksivaiheiseksi (32 A). Tällainen olisi jo huomattavasti houkuttelevampi investointi mutta se on toisaalta myös ainoa, joka on tullut vastaan.
Eikös se ulkorasia ole jo 16A?
 
Eikös se ulkorasia ole jo 16A?

On mutta autojen "tilaspäislaturit" rajoittavat virtaa enemmän tai vähemmän säädösten vuoksi. Periaatteessa voisi ostaa kaapelin, jossa rajoitetta ei ole, mutta siinä on toki se puoli, että näitä tavallisia sukorasioita ei ole suunniteltu kestämään pitkäaikaisesti täyttä kuormitusta.
 
Meillä 30 autopaikan sähköpaikkojen käyttö on todella vähäistä. Oman paikan käyttö 16 A pistokehybridin lataukseen tolpassani olevan kWh mittarin kautta ei tuo mitään ongelmia. Voisi täyssähkiksiä olla jokunen myös matkassa mukana.
 
Meillä 30 autopaikan sähköpaikkojen käyttö on todella vähäistä. Oman paikan käyttö 16 A pistokehybridin lataukseen tolpassani olevan kWh mittarin kautta ei tuo mitään ongelmia. Voisi täyssähkiksiä olla jokunen myös matkassa mukana.
Millaisella suko-laturilla sä lataat? Auton mukana tulleella vai jollain muulla?
 
Nyt auton omalla. Jos olis tarvetta, voisin kytkeä 3x16A systeemin roskiskatoksen kylkeen. Syöttö löytyy.
 
Tuo yksiovinen malli on huono versio. Kaksiovinen omilla avaimilla sopii parhaiten mittaroituun latauspiteeseen.
 
Vaikka Teslaa kehutaan talviautoksi, erikoisuuden tavoittelu koeteltujen tapojen sijaan kostautuu usein.

Tekniikan Maailma
Teslan kahvat ei kieltämättä ole käytännöllisimmät mahdolliset ja itse pidän perinteisiä kahvoja mielekkäämpinä etenkin talvella. Mutta talviautona kyllä aivan loistava, ei tule kylmä kovillakaan pakkasilla.
 
Tammikuussa Nissan Leaf on eniten myyty, mutta heti toisena on Jaguar i-pace. Toisena kokonaismyynnissä on kumminkin Hyundai kahdella mallillaan. Model X taas vähiten myyty sähkis.

Ekat Tesla Model 3 autot tulee viimeistään maaliskuussa. Myös Audi tulee joskus silloin uutena, mutta tarkkaa ajankohtaa en tiedä. Ainuttakaan Volkkaria ei myyty tammikuussa.

Screenshot_2019-02-07_072600.jpg

Patteriautorekisteröinnit
 
Tammikuussa Nissan Leaf on eniten myyty, mutta heti toisena on Jaguar i-pace. Toisena kokonaismyynnissä on kumminkin Hyundai kahdella mallillaan. Model X taas vähiten myyty sähkis.

Ekat Tesla Model 3 autot tulee viimeistään maaliskuussa. Myös Audi tulee joskus silloin uutena, mutta tarkkaa ajankohtaa en tiedä. Ainuttakaan Volkkaria ei myyty tammikuussa.

Screenshot_2019-02-07_072600.jpg

Patteriautorekisteröinnit
VW:n ostajat odottavat nyt ID-sarjan julkistuksia. Rekisteröintimäärää rajoittaa edelleen varmasti myös monen mallin heikko saatavuus. Uutta Niron sähkömallia esimerkiksi saadaan Suomeen tänä vuonna kokonaista 20 kappaletta ja Konan tilausjono lähentelee kai jo vuotta. Teslaa saa mutta hinta on suomalaiseen ostovoimaan vielä vähän kipeämpi kuin edellisissä.
 
Teslan tilannetta ei paranna yks ainoa myymälä/huolto, vähintäänkin toinen Tampereen alueelle ja huolto Vaasa/Rovaniemi ellei myymälää. Huoltoverkko on ylikuormittumassa kolmosen takia eikä asiakastyytyväisyys ole paranemassa vrt Norjan tilanne.
 
Nykyisessä rivariyhtiössä saan itse onneksi auton suoraan asunnon eteen ja ulkopistorasiat löytyvät jo valmiiksi. Sähkökaappi on käytännössä seinän toisella puolella, joten muutostöiden tekeminen latausasemaa varten tai supersukojen asennuttaminen olisi suoraviivainen juttu, ja ilmoitus taloyhtiölle riittäisi. Arvon silti vielä homman kannattavuutta. Tulossa olevan auton omalla piuhalla saa tavallisesta rasiasta 12 A ulos, joten 16 ampeerin latausasema ei olisi kovin suuri parannus hintaansa nähden - lähinnä ehkä mukavuustekijä.
Tavallisesta rasiasta saa ottaa vain 8A pitkäaikaisessa auton latauksessa, joten vähintään se supershuko pitäisi asentaa sitä 12A latausta varten. Tokihan sitä ei kukaan tule tarkistamaan, mutta en nyt ehkä itse lähtisi säästämään uuden auton ja oman kodin turvallisuudesta. Ulkorasian vaihto supershuckoon lienee kuitenkin pyöristysvirhe uuden sähköauton hinnassa...
 
Mikä se noin huono rasia on, kun tavallinenkaan lämmitykseen tarkoitettu IP-suojattu ulkopistorasia ei ole mennyt miksikään vaikka siitä on ottanut täyden 16A 24/7/548? Vai kelloko siinä rajoittaa?
 
Mikä se noin huono rasia on, kun tavallinenkaan lämmitykseen tarkoitettu IP-suojattu ulkopistorasia ei ole mennyt miksikään vaikka siitä on ottanut täyden 16A 24/7/548? Vai kelloko siinä rajoittaa?

Eikö tätä kestämättömyyttä ole perusteltu sillä jatkuvalla ränkkäämisella jota rasia joutuu kestämään. Se löystyy ja kontakti heikkenee, ja sitten isot virrat koituu kohtaloksi.
 
Mikä se noin huono rasia on, kun tavallinenkaan lämmitykseen tarkoitettu IP-suojattu ulkopistorasia ei ole mennyt miksikään vaikka siitä on ottanut täyden 16A 24/7/548? Vai kelloko siinä rajoittaa?
Lämmitysrasia on yleensä päällä vain 2h. Toisekseen lämmitystä käytetään kun on ... kylmä. Pakkanen toimii hyvänä jäähdyttäjänä ;) Sähköauton latauksessa taas pitää varautua siiihen että ladataan Kesällä helteessäkin.

On tietty mahdollista että suomessa ollaan nyt vain ylivarovaisia asian kanssa. Mutta jos ladattavia autoja on vaikka 100 000, ja vahingon mahdollisuus on 1%, puhutaan sitten jo sadasta vahingosta. Pakko luottaa että turvallisuusasiantuntija tietää tässä tapauksessa enemmän kuin itse.
 
On tietty mahdollista että suomessa ollaan nyt vain ylivarovaisia asian kanssa. Mutta jos ladattavia autoja on vaikka 100 000, ja vahingon mahdollisuus on 1%, puhutaan sitten jo sadasta vahingosta. Pakko luottaa että turvallisuusasiantuntija tietää tässä tapauksessa enemmän kuin itse.
Juu, tuo 8A jatkuvan kuormituksen raja ei liity sähköautoihin sinällään, vaan on ihan yleinen pistorasioita/ johdotuksia vahingoittava asia.

Superschukoissa on vahvistettu rakenne:
"IEC:n standardin 60884-1 päivitys tunnetaan työnimellä super-schuko/high load profile plugs. Uusi pistoketyyppi saattaa tuoda helpotusta myös sähköautojen lataukseen, sillä tavallinen suko-pistoke sopii suoraan uuteen pistorasiaan, mutta pistorasian vahvistettu rakenne mahdollistaa nykyistä suuremman kuormituksen.

Siinä missä nykyisten sukojen (CEE 7/7) lämpeneminen on testattu ja standardisoitu kestämään kahdeksan tunnin jatkuva kuormitus ja tunnin hetkellinen kuormitus 22 ampeerin virralla, pitäisi uuden version kestää jatkuva 16 ampeerin kuormitus ja viiden tunnin kuormitus 26 ampeerin virralla
".
 
Eikös joissain - Hyundai Ioniq phev - scukopistokkeissa ole lämpösuoja varusteena. Näin ainakin ohjekirjassa väitetään. Siis lämmön noustessa liikaa eli yli raja-arvon, latauslaite kytkee virran pois.
 
Eikös joissain - Hyundai Ioniq phev - scukopistokkeissa ole lämpösuoja varusteena. Näin ainakin ohjekirjassa väitetään. Siis lämmön noustessa liikaa eli yli raja-arvon, latauslaite kytkee virran pois.

On minun käsittääkseni. Se tekee vahingosta aika epätodennäköisen.
 
Osoittaa että vaara on oikeasti olemassa jos tuollaisia valmistajan taholta jo tehdään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 253
Viestejä
4 594 302
Jäsenet
75 585
Uusin jäsen
fran

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom