Meidän taloyhtiössä, jonka PJ vielä olen, itse asiassa valmistui tuo selvitys sähkölatauspaikkojen hinnalle. Taustana sen vertaa, että itse en edes omista osaketta ko. ASOY:ssä, vaan toimin hallituksen PJ:nä ulkopuolisena jäsenenä. Reilu 110 asuntoa ja autopaikkoja on 80, joista katettuja 34. Nykyiset tolpat on ajastettuja parin tunnin tolppia, joten mitään niissä ei nyt ladata. Selvitys tehtiin omasta aloitteesta, koska perustelin sen hallitukselle ja myöhemmin ylimääräisessä yhtiökokouksessa käyttäen mahdollisia vaikuttavuustekijöitä, kuten eisim. meidän taloyhtiön kiinnostavuus, houkuttelevuus, tulevaisuuden tarpeet jne. Taloyhtiö itsehän on normaali 70-luvun tuotos.
Lopputulemana oli, että tarkkoja summia paljastamatta, 5 auton ja 10 auton sähkölatausjärjestelmän maksaminen tulisi meillä maksamaan johdotuksineen, maatöineen, asvaltoinnin, sähköverkkouusimisen yms. kanssa n. 340000€ 5 autolle ja n. 385000€ 10 autolle. Nykyään jokaisella on vähintään kylmä paikka, mutta niitä on vapaana yli kaiken, tallipaikkoja ei ole vapaana ja tolppapaikkoja on vapaana. Voitte kuvitella, kuinka halukkaita oltiin ottamaan yhtiölle lainaa näillä summilla. Toki yksi Leafin omistaja on varmasti iloinen tästä.
Fakta on se, että kun nykyinen infra ei suosi, ei kestä eikä pysty millään tavoin toteuttamaan sähköautojen lataustarvetta, ongelma on suuri. Näitä tämän luvun taloyhtiöitä on paljon ja se tulee väistämättä näkymään. En tosin ole lannistunut, vaan yhdessä isännöitsijän kanssa on tarkoituksena aloittaa projekti kolmen naapuriyhtiön kanssa (ne tosin reilusti pienempiä, 40 - 100 asuntoa), joska saataisiin se 10 paikkaa jotka ovat yhdessä yhtiöiden hallinnoimia ja täten jaettua kuluja keskenään.
tl;dr vanhoihin taloyhtiöhin sähköautojen latauspisteiden luonti maksaa ihan helvetisti. Tähän kun lisää vielä putkirempat, sähkörempat, julkkarirempat jne. niin voi terve.