Keskustelua hybridiautoista

Ja tuohon kun lasketaan vielä kerrostalossa asuvalle latauspaikan kustannukset. Muutama sivu sitten oli erään taloyhtiön pyytämiä kustannuslaskelmia viidelle ja kymmenelle latauspaikalle. Hinnat olivat alkaen 350k€. Viisikin latauspaikkaa allekirjoittaneen taloyhtiössä tarkottaisi karkeasti noin 10k€ investointia per osakkeen omistaja. Ja jos sähköautoja pakkosyötetään ihmisille demonisoimalla polttomoottoriautot maanrakoon, niin viisi latauspaikkaa ei edes riittäisi tulevaisuudessa.

Mitähän siellä on laskettu? Vissiin koko taloyhtiön sähköjärjestelmä uusiksi ja CCS+Chademo kaikille paikoille 100kW pikalatauksella?

Meidän taloyhtiössä tehtiin kartoitus ja nykyinen kaapelointi kestää helposti 2 Type2 latauspaikkaa per linja, yhteensä 10 paikkaa siis ja kustannusarvio asennettuna n. 600 euroa per paikka.
 
Mitähän siellä on laskettu? Vissiin koko taloyhtiön sähköjärjestelmä uusiksi ja CCS+Chademo kaikille paikoille 100kW pikalatauksella?

Meidän taloyhtiössä tehtiin kartoitus ja nykyinen kaapelointi kestää helposti 2 Type2 latauspaikkaa per linja, yhteensä 10 paikkaa siis ja kustannusarvio asennettuna n. 600 euroa per paikka.
Tarkemmin en tiedä, mutta tässä lainattuna viesti. Kaapelointi teillä siis hyvä, mutta entä sähköliittymä?
Meidän taloyhtiössä, jonka PJ vielä olen, itse asiassa valmistui tuo selvitys sähkölatauspaikkojen hinnalle. Taustana sen vertaa, että itse en edes omista osaketta ko. ASOY:ssä, vaan toimin hallituksen PJ:nä ulkopuolisena jäsenenä. Reilu 110 asuntoa ja autopaikkoja on 80, joista katettuja 34. Nykyiset tolpat on ajastettuja parin tunnin tolppia, joten mitään niissä ei nyt ladata. Selvitys tehtiin omasta aloitteesta, koska perustelin sen hallitukselle ja myöhemmin ylimääräisessä yhtiökokouksessa käyttäen mahdollisia vaikuttavuustekijöitä, kuten eisim. meidän taloyhtiön kiinnostavuus, houkuttelevuus, tulevaisuuden tarpeet jne. Taloyhtiö itsehän on normaali 70-luvun tuotos.

Lopputulemana oli, että tarkkoja summia paljastamatta, 5 auton ja 10 auton sähkölatausjärjestelmän maksaminen tulisi meillä maksamaan johdotuksineen, maatöineen, asvaltoinnin, sähköverkkouusimisen yms. kanssa n. 340000€ 5 autolle ja n. 385000€ 10 autolle. Nykyään jokaisella on vähintään kylmä paikka, mutta niitä on vapaana yli kaiken, tallipaikkoja ei ole vapaana ja tolppapaikkoja on vapaana. Voitte kuvitella, kuinka halukkaita oltiin ottamaan yhtiölle lainaa näillä summilla. Toki yksi Leafin omistaja on varmasti iloinen tästä.

Fakta on se, että kun nykyinen infra ei suosi, ei kestä eikä pysty millään tavoin toteuttamaan sähköautojen lataustarvetta, ongelma on suuri. Näitä tämän luvun taloyhtiöitä on paljon ja se tulee väistämättä näkymään. En tosin ole lannistunut, vaan yhdessä isännöitsijän kanssa on tarkoituksena aloittaa projekti kolmen naapuriyhtiön kanssa (ne tosin reilusti pienempiä, 40 - 100 asuntoa), joska saataisiin se 10 paikkaa jotka ovat yhdessä yhtiöiden hallinnoimia ja täten jaettua kuluja keskenään.

tl;dr vanhoihin taloyhtiöhin sähköautojen latauspisteiden luonti maksaa ihan helvetisti. Tähän kun lisää vielä putkirempat, sähkörempat, julkkarirempat jne. niin voi terve.
 
Tarkemmin en tiedä, mutta tässä lainattuna viesti. Kaapelointi teillä siis hyvä, mutta entä sähköliittymä?

Niin tuossa ei tosiaan puhuttu mitään siitä millaiset latausvirrat oli per paikka suunniteltu.

Meillä taloyhtiö on rakennettu 88, eli siellä voipi olla lähtökohdat paremmat kuin noissa 70-luvun taloissa. Muistan eräässä yhtiössä asuneena että siellä oli 10A sulake autotolpassa yhteensä kahdelle autolle, eli sisälämppäreitäkään ei voinut käyttää. Nykyisessä taloyhtiössä on 16A sulake per auto, jonka perusteella syöttö oli laskettu.

Mitään kaapelointimuutoksia ei siis meidän taloyhtiössä tarvita vielä 2 paikalla per linja. Kaikkia 6 paikkaa mitä kussakin linjassa on ei saa sähköistettyä nykykaapeloinnilla toki, että jos kaikki autopaikat pitäisi sähköistää niin sitten menisi kalliiksi sekin.

Kymppitonni per osakas nyt toki on vielä ihan normaali rempparaha. Joissakin taloyhtiöissä vaan asuu niitä nihilistejä, joiden mielestä kerrostalossa ei ikinä tarvitse tehdä mitään remontteja.
 
Taisi tuossa esimerkissä parkkipaikka sijaita kaukana talosta ja varmaan myös syöttö uusiksi.

Eli pahin mahdollinen esimerkki.

Tälläisillä sitten ihmiset ratsastaa ja kiukuttelevat, ettei se sovi kenellekkään.

Jännä ettei ihminen hahmota olevansa yksilö muiden joukossa eikä oma tilanne ole sama kuin kaikkien tilanne.
Myös asuinpaikkaa voi varsin helposti vaihtaa, mutta helpompi se on toki huutaa tuuleen.

Siis jos oikesti haluasi sähköauton. Muutenhan koko asiasta ei tarvisi välittää lainkaan.
 
Ja tuohon kun lasketaan vielä kerrostalossa asuvalle latauspaikan kustannukset. Muutama sivu sitten oli erään taloyhtiön pyytämiä kustannuslaskelmia viidelle ja kymmenelle latauspaikalle. Hinnat olivat alkaen 350k€. Viisikin latauspaikkaa allekirjoittaneen taloyhtiössä tarkottaisi karkeasti noin 10k€ investointia per osakkeen omistaja. Ja jos sähköautoja pakkosyötetään ihmisille demonisoimalla polttomoottoriautot maanrakoon, niin viisi latauspaikkaa ei edes riittäisi tulevaisuudessa.

En ole ainakaan vielä saanut ratkaistua yhtälöä, missä sähköauto olisi itselleni taloudellisesti tai ympäristönkään kannalta parempi vaihtoehto. Reilulla 30k€:lla saan vähäpäästöisen katumaasturin uutena kaikilla herkuilla (lukollinen neliveto, automaatti, adaptiivinen vakkari yms).

Vähän ehkä vielä offtopiccina, jos enemmän kiinnostaa katsella reaaliajassa, miten pohjoismaissa tuotetaan sähkö. Jos miettii viimeisimpiä linjauksia Euroopan unionin jäsenmaiden päästövähennyksien kanssa, niin voisi kuvitella hankalien aikojen olevan edessä. Ydinvoimakapasiteettia poistuu lähitulevaisuudessa Ruotsista ja meiltäkin (vaikkakin meille sitä tulee myös lisää aikanaan). Norjan ja Ruotsin vesivoiman varassa ollaan hyvin vahvasti, mutta näin talviaikaan myös lämpövoimalaitosten varassa. Puun polttoa biovoimalaitoksissa nyt vielä pidetään hyvänä, mutta kuinka kauan. Sillä eihän se nyt mikään "päästötön" ole. Tällä hetkellä pohjoismaisen tuotannon ja kulutuksen suhde on lähes 1:1, mutta onko tulevaisuudessa. Tämä voi taas vaikuttaa sähkön hintaan ikävästi.

Detaljert oversikt

Näyttökuva 2019-1-30 kello 13.50.49.png
Awellonian esittämä kustannusarvio oli ainakin minun nähdäkseni arvoton, koska siinä pyydettiin tarjous kalliista ratkaisusta, niin saatiin kallis tarjous.

Kyselin, että mitä olisi voitu tehdä halvalla, eikä vastausta kuulunut. Ts. mitä olisi voinut tarjota ilman uudeleenkaapelointia pelkät älykkäät keskenään kuorman tasaavat laturitolpat vaihtamalla, kokonaiskustannus luokkaa alle tonnin per tolppa.
 
Niin, siis se bensiinikäyttöisen polttomoottorin maksimihyötysuhde ajoneuvokäytössä on nykyään lähes 40 % (Priuksen Akermann-syklillä itse asiassa hieman yli 40 % siinä maantieajon tehoalueella), ja tuo 25 % on se keskimäärin realisoituva todellinen hyötysuhde.

Esimerkki: WLTP-syklillä ei-niin-vähäkulutuksinen karvalakki- Hyundai Kona menee 142 g-CO2/km, eli noin 6,1 litraa / 100 km. Kun huomioi bensiinin energiasisällön (olettamatta edes sinne sitä viinaa joukkoon), tämä on 58 kWh / 100 km...

Jos olettaisi tuon sinun heitämäsi 5 % olevan totta, niin tästä olisi tehollista etenemää sellaiset 2,9 kWh / 100 km. Kun sillä sähköversiolla taisi mennä 15,4 kWh / 100 km, niin sen hyötysuhde on varmaan sitten myös alle 20 %? Vai olisiko sittenkin kumpikin hyötysuhde selvästi suurempi ;-)

PS. Vieläkin absurdimpia lukuja saa, jos käyttää jonkun taloudellisesti ajavan kaverin todellisia kulutuslukuja, jotka ovat jopa testisyklin alle...

EDIT: Niin, ja toki sähköversion kulutus on laskettu huijaamalla – koska jos minun fossiilikrematorioni laskisi alleen viidenneksen tankin bensasta tankatessa, niin se minun pumpulta–pumpulle kulutus olisi kyllä 25 % isompi. Ja, akkuun taitaa siis mennä ladatessa vain luokkaa 80 % siitä sähköstä mikä sähkömittari näyttää, mutta silti tuo kulutuslukema on ilmoitettu akusta otettuna eikä töpselistä. 15,4 / 0,80 = 19,25; joten hyötysuhde sillä sähköllä ei ole töpselistä mitattuna kuin kolminkertainen tuohon bensaan nähden. Siis selvästi sen täytyy olla 15 % ;-)

Tarkoituksella hieman provosoin tuota, itseasassa näköjään saman 10prosenttiyksikköä päinvastaiseen suuntaan kuin alkuperäinen väittämä, mutta lisäsin sentään että se 5% hyötysuhde on kylillä pörrätessä, jossa se polttomoottorin hyötysuhde on heikoimmillaan, ja myös todelliset kulutukset kauimpana virallisista arvoista.
 
Helsingin seudulla kannattaa varmaan vähän älähtää tästä jos aattelee että niitä latauspaikkoja riittää taloyhtiön omalla parkkialueella lataukseen.

Dokumentti paljastaa: Tästä syystä ilmaisesta ja ”liian edullisesta” pysäköinnistä halutaan nyt luopua
Mielenkiintoisena yksityiskohtana dokumentissa nostetaan esiin – ei pelkästään pian päätöksentekoon menevää pysäköintipaikkojen minimimäärästä luopumista, vaan myös alueellisten maksimimäärien asettamista.

Toisin sanoen pysäköintipaikkojen kokonaismäärä jäädytetään järjestelmässä tietylle, viime kädessä poliittisesti sovittavalle tasolle.
 
Helsingin seudulla kannattaa varmaan vähän älähtää tästä jos aattelee että niitä latauspaikkoja riittää taloyhtiön omalla parkkialueella lataukseen.

Dokumentti paljastaa: Tästä syystä ilmaisesta ja ”liian edullisesta” pysäköinnistä halutaan nyt luopua

Nyt mennään jo politiikkaan...

Toisaalta jos keskustassa haluaa asua, niin eipä siellä omaa autoa edes tarvi.

Ja toisaalta jos autoa kuitenkin tarvii/haluaa käyttää, niin miksi asua keskustassa?
Muualla halvempaa, pääsee paremmin liikkumaan ja se latauskin saattaa onnistua.

Olisi kyllä mukava jos puhuttaisiin sähköautoista täällä.
 
Toivottavasti tuonne parkkihalleihin tulee sitten (maksullisia) latauspaikkoja.
Käytännössä enimmäismäärä tarkoittaisi tässä yhteydessä sitä, että kun jollekin asuinalueelle valmistuu esimerkiksi uusi parkkihalli, vastaava määrä pysäköintipaikkoja vähennetään automaattisesti kadunvarsilta.
 
Kadunvarsiparkkeja voisi kyllä hyvin vähentää sitä mukaa kun halleja tulee lisää, ja jäljelle jääviin lyhyemmät maksimiajat, esim. puoli tuntia tai tunti. Siinä ajassa ehtii siellä erikoisliikkeessä piipahtamaan hyvin.
 
Nyt mennään jo politiikkaan...

Toisaalta jos keskustassa haluaa asua, niin eipä siellä omaa autoa edes tarvi.

Ja toisaalta jos autoa kuitenkin tarvii/haluaa käyttää, niin miksi asua keskustassa?
Muualla halvempaa, pääsee paremmin liikkumaan ja se latauskin saattaa onnistua.

Olisi kyllä mukava jos puhuttaisiin sähköautoista täällä.

Eipä tuolle keskusta-alueen pysäköinnille oikein voi tehdä mitään suuntaan eikä toiseen, niitä nukkumalähiöiden parkkipaikkoja haluavat karsia. Noissa on se ongelma että yleensä sinne uuteen nukkumalähiöön olisi tulossa työssäkäyvää ja jotain tienaavaa porukkaa, jolle auto on paljon tärkeämpi kuin perus sossupummille, jolle riittää että pääsee kelaan ja kaljalle.
 
Awellonian esittämä kustannusarvio oli ainakin minun nähdäkseni arvoton, koska siinä pyydettiin tarjous kalliista ratkaisusta, niin saatiin kallis tarjous.

Pyydettiin tarjous, jossa latausta ei tarvitse odottaa yön yli jos on tarve lähteä parin tunnin päästä oikeasti jonnekin. Valitettavasti vanhoissa taloyhtiöissä tuo maakaapelointi ja uudet vedot, laturit, syöttölaitteet, pihan laitto (no ok, maarakennus on tossa se pienin juttu), maksaa ihan saamaristi. Tämän takia yritänkin edistää viiden taloyhtiön yhteisprokkista, jossa käytettäisiin hyödyksi nykyisin tyhjää aluetta ja rakennettaisiin sinne se 10 latausmestaa yhteistuumin.

Voitte vaan arvata kuinka helppoa tätä on saada läpi, kun itse olen taloyhtiössä PJ, ikää 34. Minun lisäkseni hallitusten jäsenten ikä vaihtelee välillä 40 - 65. Eli keskiarvo on about 50. Muiden taloyhtiöiden PJ:t luonnostaan 70+ ja yksi jopa 82. Hallitusten keski-ikä lähenee eläkeikää. Tuollaisten kanssa kun asioi ja yrittää katsoa eteenpäin 10 vuotta, ei vittu ole todellista.
 
Tuohan on ihan hyvä tulos, kun puolet on maksamassa sähköautosta nytkin jo enemmän ja 16% niistä huomattavastikin enemmän.

Tuostahan saa kumminkin 2000€ hankintatuen, eli nuo 14% +1000€ maksavista käytännössä saisivat itselleen tonnin.

Sähköauto on edullinen ladata, niin siksi sähköautosta toki kannattaakin maksaa vähän enemmän. Ja jos hintaero on liian suuri, niin ei ole tietysti järkeä siinäkään.
Vastaajista noin 14 prosenttia voisi maksaa sähkö- tai hybridiautosta 1 000 euroa enemmän kuin tavanomaisesta polttomoottoriautosta.
Noin neljännes eli 24 prosenttia olisi valmis maksamaan jopa 2 000-5 000 euroa lisärahaa sähköautosta.
Yli 5000 euron lisähintaan olisi valmis vain 16 prosenttia vastanneista.
 
Pyydettiin tarjous, jossa latausta ei tarvitse odottaa yön yli jos on tarve lähteä parin tunnin päästä oikeasti jonnekin. Valitettavasti vanhoissa taloyhtiöissä tuo maakaapelointi ja uudet vedot, laturit, syöttölaitteet, pihan laitto (no ok, maarakennus on tossa se pienin juttu), maksaa ihan saamaristi. Tämän takia yritänkin edistää viiden taloyhtiön yhteisprokkista, jossa käytettäisiin hyödyksi nykyisin tyhjää aluetta ja rakennettaisiin sinne se 10 latausmestaa yhteistuumin.

Voitte vaan arvata kuinka helppoa tätä on saada läpi, kun itse olen taloyhtiössä PJ, ikää 34. Minun lisäkseni hallitusten jäsenten ikä vaihtelee välillä 40 - 65. Eli keskiarvo on about 50. Muiden taloyhtiöiden PJ:t luonnostaan 70+ ja yksi jopa 82. Hallitusten keski-ikä lähenee eläkeikää. Tuollaisten kanssa kun asioi ja yrittää katsoa eteenpäin 10 vuotta, ei vittu ole todellista.
Tuntemani sähköautoilijat ovat varsin tyytyväisiä 8A latauspistokkeilla.

Paljonko sen järjestäminen olisi maksanut?
 
Tuohan on ihan hyvä tulos, kun puolet on maksamassa sähköautosta nytkin jo enemmän ja 16% niistä huomattavastikin enemmän.

Tuostahan saa kumminkin 2000€ hankintatuen, eli nuo 14% +1000€ maksavista käytännössä saisivat itselleen tonnin.

Sähköauto on edullinen ladata, niin siksi sähköautosta toki kannattaakin maksaa vähän enemmän. Ja jos hintaero on liian suuri, niin ei ole tietysti järkeä siinäkään.
Sehän on huimaavan hyvä tulos sähköautoille.

Väestöstä uusien autojen potentiaalisia ostajia on ehkä 25% tjsp. ja loput ostavat käytettyjä.

Jos 15% on valmis maksamaan reilusti enemmän sähköautoista, niin kohtahan puolet uusista myydyistä autoista ovat sähkiksiä, kunhan tarjonta vaan pystyy edes auttavasti vastaamaan kysyntään.
 
Viimeksi muokattu:
Pyydettiin tarjous, jossa latausta ei tarvitse odottaa yön yli jos on tarve lähteä parin tunnin päästä oikeasti jonnekin.

Pyydettiin typerä tarjous väärillä kriteereillä.

Valitettavasti vanhoissa taloyhtiöissä tuo maakaapelointi ja uudet vedot, laturit, syöttölaitteet, pihan laitto (no ok, maarakennus on tossa se pienin juttu), maksaa ihan saamaristi. Tämän takia yritänkin edistää viiden taloyhtiön yhteisprokkista, jossa käytettäisiin hyödyksi nykyisin tyhjää aluetta ja rakennettaisiin sinne se 10 latausmestaa yhteistuumin.

.. ja sitten jäi ilmeisesti tutkimatta se vaihtoehto, että oltaisiin tehty asia järkevästi oikean tarpeen mukaan eikä ylikalliina ylikovilla vaatimuksilla.

Projekti siis failattiin typeriin vaatimuksiin.

Voitte vaan arvata kuinka helppoa tätä on saada läpi, kun itse olen taloyhtiössä PJ, ikää 34. Minun lisäkseni hallitusten jäsenten ikä vaihtelee välillä 40 - 65. Eli keskiarvo on about 50. Muiden taloyhtiöiden PJ:t luonnostaan 70+ ja yksi jopa 82. Hallitusten keski-ikä lähenee eläkeikää. Tuollaisten kanssa kun asioi ja yrittää katsoa eteenpäin 10 vuotta, ei vittu ole todellista.

Muut olisivat ehkä tajunneet ottaa esille sen halvemman vaihtoehdon, sinä et.
 
Suurimmalle osalle taloyhtiöistä ainoa asia mikä tarvitaan on se, että sähköautoilijan tolpasta katkaistaan syöttö 06-09 väliseksi ajaksi, jotta lohkolämmittäjille riittää virtaa ja muuten saa vetää sen verran kuin se piuha ja shuko kestää, eli 8A.

Muu on turhaa luksusta. Jos yksittäinen asukas tarvitsee enemmän, voi jättää sähkiksen ostamatta tai ostaa niin isolla akulla olevan sähkiksen, että kulutus keskiarvoistuu riittävän alas.
 
Suurimmalle osalle taloyhtiöistä ainoa asia mikä tarvitaan on se, että sähköautoilijan tolpasta katkaistaan syöttö 06-09 väliseksi ajaksi, jotta lohkolämmittäjille riittää virtaa ja muuten saa vetää sen verran kuin se piuha ja shuko kestää, eli 8A.

Muu on turhaa luksusta. Jos yksittäinen asukas tarvitsee enemmän, voi jättää sähkiksen ostamatta tai ostaa niin isolla akulla olevan sähkiksen, että kulutus keskiarvoistuu riittävän alas.
Hienosti suunnitellaan tulevaisuuden infraa, joka vastaajasta riippuen on jo oikeastaan valmiiksi olemassa.

"Sähköä riittää vaikka kaikilla olis sähköautot ja kaikilla on mahdollisuus ladata kotona!" -> "suurin osa asuu taloyhtiöissä, joissa ei ole latauspaikkoja" -> "ei latauspaikat maksa mitään rakentaa!" -> "yritettiin kysellä sellaista tarjousta latauspaikoille, että kaikki saisivat oikeasti ladattua autonsa, oli mahdottoman kallis" -> "lol kyllä se riittää kaikille että saa yhtä sähkistä per taloyhtiö ladattua 8 A!"

:facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Suurelle ylöisölle on vaikea käsittää että sähköauto lataantuu 8-16A:lla latauksella yön aikana. Olisihan se tietysti hienoa että kaikilla olisi oma Teslan super charger asema pihassa mutta oikeasti tähän ei ole mitään tarvetta. Jos taloyhtiössä on yksikin pikalataus mahdollisuus niin sekin on luksusta.
 
Suurelle ylöisölle on vaikea käsittää että sähköauto lataantuu 8-16A:lla latauksella yön aikana. Olisihan se tietysti hienoa että kaikilla olisi oma Teslan super charger asema pihassa mutta oikeasti tähän ei ole mitään tarvetta. Jos taloyhtiössä on yksikin pikalataus mahdollisuus niin sekin on luksusta.
8 A tolppa ei liene pikalatausmahdollisuus, ja sitäkin ehdotettiin rajoitettavaksi aamun ajaksi kun muut autot lämpiävät. Todellisuus tosiaankin on - ainakin kaikissa niissä taloyhtiöissä, joissa olen aiemmin asunut - että tolppapaikat on mitoitettu 500 W lohkolämmittimille. Edes sisätilalämmitintä ei ole sallittua käyttää, etteivät sulakkeet pauku. Yhdestä tolpasta voi toki ottaa sen yksittäisen tolpan oman sulakkeen sallimat 10 tai 16 amppeeria, mutta jos kaikki tekisivät niin, poksuisi seuraava sulake iloisesti.

Ja ei, 8 A ei riitä lataamaan täyteen kuin toimistolta kaupan kautta kotiin -reissuilla. Sillä saa 50 kWh akun 16 tunnissa tyhjästä n. puolilleen. Eikä sitten käydä missään harrastuksissa, että auto saa rauhassa ladata, prkl!
 
8 A tolppa ei liene pikalatausmahdollisuus, ja sitäkin ehdotettiin rajoitettavaksi aamun ajaksi kun muut autot lämpiävät. Todellisuus tosiaankin on - ainakin kaikissa niissä taloyhtiöissä, joissa olen aiemmin asunut - että tolppapaikat on mitoitettu 500 W lohkolämmittimille. Edes sisätilalämmitintä ei ole sallittua käyttää, etteivät sulakkeet pauku. Yhdestä tolpasta voi toki ottaa sen yksittäisen tolpan oman sulakkeen sallimat 10 tai 16 amppeeria, mutta jos kaikki tekisivät niin, poksuisi seuraava sulake iloisesti.

Ja ei, 8 A ei riitä lataamaan täyteen kuin toimistolta kaupan kautta kotiin -reissuilla. Sillä saa 50 kWh akun 16 tunnissa tyhjästä n. puolilleen. Eikä sitten käydä missään harrastuksissa, että auto saa rauhassa ladata, prkl!

Kuinka kaukana niiden harrastusten oikein oletetaan olevan? Sillä puolillaan olevalla 50 kWh akulla kuitenkin tyypillisesti ajaa >100km.

Esim. Omat uimatreenini on 8.5km päässä, tekee 17km. Iltarastit on pahimmillaan 25km päässä, tekee 50km.
 
Kuinka kaukana niiden harrastusten oikein oletetaan olevan? Sillä puolillaan olevalla 50 kWh akulla kuitenkin tyypillisesti ajaa >100km.

Esim. Omat uimatreenini on 8.5km päässä, tekee 17km. Iltarastit on pahimmillaan 25km päässä, tekee 50km.
Pointti oli siis siinä, että se auto ei ole 16 tuntia vuorokaudessa latauksessa kun se seisoo uimahallin pihassa.
 
Omat kokemukset on että Teslalla (S P85D) 3x16A on kätevin kotilatauksen muoto. Tyhjästä latautuu täyteen yön aikana 8-10h riippuen akun läpötilasta. Myös mökille vedettiin samanlainen. Mikäli on pienempiakkuinen auto taikka ajomatkat on alle 100km päivä niin tuo 1x8A voi olla riittävä varsinkin jos sitä voi lähistöllä täydentää julkisilla latureilla taikka ladata työpaikalla.
Isoilla taloyhtiöillä kannattaisi mielestäni ottaa noita 2x22kW tolppavarauksia 5-10% parkkipaikoista, ja niistä kovemmat maksut. Mikäli nuo laturit tulevat samasta paikasta niin osaavat säätää kuormaa keskenään jolloin syöttötehoa ei niin mahdottomasti tarvita. Tokihan jos mitoitus on vedetty jo nyt naftiksi niin ei siitä riitä jaettavaa vaan silloin pitää tehdä isompaa uudistusta mikä tietenkin maksaa. Isoin ongelma on minusta ettet saa edes omalla kustannuksella laittaa latausta vaikka maksaisit sähkönkin erikseen. Aina löytyy joku jäärä joka haluaa asian kieltää vaikka itse sanoo ettei vaihda sähköautoon IKINÄ.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kait se suurimmassa osassa tapauksia olekaan ongelma, jos joku maksaa kaikki kustannukset itse. Itselleni tulee siinäkin tapauksessa mieleen esim. taloyhtiötason käytännön ongelma: ensimmäisessä vaiheessa joku maksaa tietyn summan saadakseen latauspisteen. Kustannukset ovat kohtuullisia, koska järjestelmän teho riittää vielä siinä vaiheessa.

Entäs sitten kun osallistujia tulee enemmän, ja kapasiteettia joudutaan uusimaan laite- ja kaapelointitasolta asti. Onko se ensimmäisen vaiheen tyyppi valmis osallistumaan uusiin kustannuksiin, koska kokonaisuudessaan se hänenkin latauspisteensä on osa uutta, suurempaa kapasiteettia vaativaa järjestelmää? Sillä perusteella ei pääse luistamaan, että siinä vaiheessa kun hän rakennutti omansa, ei tarvinnut uusia mitään. Tai jos se ensimmäisenä teettänyt muuttaa pois, siirtyykö vastuu seuraavalle osakkeen-/paikanomistajalle?

Voi aiheuttaa nieleskelyä, kun on saanut aluksi halvalla itselleen systeemit, ja sitten myöhemmin tule nelinkertainen maksu uuden kapasiteetin rakentamisesta, joka jyvitetään kaikkien osallistuneiden kesken.
 
Ei kait se suurimmassa osassa tapauksia olekaan ongelma, jos joku maksaa kaikki kustannukset itse. Itselleni tulee siinäkin tapauksessa mieleen esim. taloyhtiötason käytännön ongelma: ensimmäisessä vaiheessa joku maksaa tietyn summan saadakseen latauspisteen. Kustannukset ovat kohtuullisia, koska järjestelmän teho riittää vielä siinä vaiheessa.

Entäs sitten kun osallistujia tulee enemmän, ja kapasiteettia joudutaan uusimaan laite- ja kaapelointitasolta asti. Onko se ensimmäisen vaiheen tyyppi valmis osallistumaan uusiin kustannuksiin, koska kokonaisuudessaan se hänenkin latauspisteensä on osa uutta, suurempaa kapasiteettia vaativaa järjestelmää? Sillä perusteella ei pääse luistamaan, että siinä vaiheessa kun hän rakennutti omansa, ei tarvinnut uusia mitään. Tai jos se ensimmäisenä teettänyt muuttaa pois, siirtyykö vastuu seuraavalle osakkeen-/paikanomistajalle?

Voi aiheuttaa nieleskelyä, kun on saanut aluksi halvalla itselleen systeemit, ja sitten myöhemmin tule nelinkertainen maksu uuden kapasiteetin rakentamisesta, joka jyvitetään kaikkien osallistuneiden kesken.
Luultavasti tulee tupla maksu sille ensimmäisenä latauspaikan teettäneelle. Koska kaikki osakkaat on kumminkin samanarvoisessa asemassa ja saavat siis myös ostaa sähköauton, jos niin myöhemmin haluavat.

Nyt on vielä vähän haasteellista, kun en ole ainuttakaan sähköautoa vielä nähnyt. Näppärästi heti pihassa on kaksi tolppaa, eli 4 sähköautoa saa lataukseen. Toki nuo on maksullisia paikkoja, eli lataaminen on ilmeisesti kallista. Mutta jos sähköauto tulee kylään tai vaikka 4 autoa, niin kaikki saa lataukseen. Lisäksi vielä katoksessa ja pihassa yhteensä kaksi omaa lämmityspaikkaa, eli hätävarana saisi 2 tuntia kerralla ladattua lämmitystolpista kahdelle autolle.
 
Miksi keskustelu lähtee siitä oletuksesta, että taloyhtiöllä olisi jokin velvoite rakentaa sähköautoilioille latausasemia. Onhan noita kaupallisia latauspisteitä melkeen joka kaupungissa, ladatkoon niissä ja apseilla. Itse ainakin äänestäisin vastaan, jos joku taloyhtiössä moista ehdottaisi. Early adopterit leikkikööt omilla rahoillaan. Muilla mitään moraalista velvoitetta ole heidän harrastuksiaan rahoittaa.
 
Jos katsotaan jengiä joka asuu tolppataloyhtiöissä niin mikä on osuus niistä jotka ajaa päivittäin yli 100km keskimäärin? PK-seudulla ehkä 10%, muualla 20%? Tuohon 100km lataukseen riittää varmasti se 8A jos 10 tuntia lataa. Kun nykyakutkin jo antaa kantamaa reilu 200 kilsaa niin jos kerran viikossa tulee ajettua kauemmas harrastukseen se ehtii tasaantua.

Jos nyt olisin taloyhtiön hallituksessa päättämässä asiasta niin varmistaisin että tulevaisuudessa saadaan kaikille paikoille 8A, vetäisin yhtiön koosta riippuen muutaman (1-5) 3x16A paikkan joihin niin isot piuhat valmiiksi että voidaan laittaa myöhemmin pikalataus. Kun sähköautoja olisi yhtiössä enemmän kuin 3x16A paikkoja niin se voitaisiin muuttaa tuntimaksulliseksi niin että sitä käytetään vain kun on oikeasti tarve.
 
Jos katsotaan jengiä joka asuu tolppataloyhtiöissä niin mikä on osuus niistä jotka ajaa päivittäin yli 100km keskimäärin? PK-seudulla ehkä 10%, muualla 20%? Tuohon 100km lataukseen riittää varmasti se 8A jos 10 tuntia lataa. Kun nykyakutkin jo antaa kantamaa reilu 200 kilsaa niin jos kerran viikossa tulee ajettua kauemmas harrastukseen se ehtii tasaantua.

Nykyiset (korostan: tällä hetkellä) sähköautot vain ovat vähän kuin tiedettäisiin reiän olevan pyöreä, mutta yritetään pakolla sovittaa siihen neliskanttista palikkaa. Koska arkiajot ovat keskimäärin alle 50 kilometriä päivässä, niin akku voitaisiin mitoittaa siihen + varmuusvara. Saataisiin säästettyä painosta, akun koosta (--> hinnasta), alustan osien järeydestä, korin jäykkyydestä yms. mikä laskisi auton hintaa järjelliselle tasolle. Pitkiä matkoja niillä ei ajettaisi, mutta toisaalta nykyversiotkin on rajautuneet n. puoleen perinteisten autojen rangesta, eli sekään vaatimus ei ihan täyty. Kaupan päälle hinta vastaa ykkösautoa, kun koko konseptin ominaisuudet ovat lähempänä kaupunki- tai ns. kakkosautoa.

Asiasta toiseen: Pystyykö yhdessäkään hybridissä käyttämään RE85:ttä? Synteettisen dieselin käyttö ei dieselhybridissä välttämättä tulisi edes kokonaiskustannuksilta kalliimmaksi kuin fossiilidiesel pelkässä polttisautossa, mutta bensakoneita ei ilmeisesti ole suunniteltu etanolipitoisempiin aineisiin?
 
Hienosti suunnitellaan tulevaisuuden infraa, joka vastaajasta riippuen on jo oikeastaan valmiiksi olemassa.

"Sähköä riittää vaikka kaikilla olis sähköautot ja kaikilla on mahdollisuus ladata kotona!" -> "suurin osa asuu taloyhtiöissä, joissa ei ole latauspaikkoja" -> "ei latauspaikat maksa mitään rakentaa!" -> "yritettiin kysellä sellaista tarjousta latauspaikoille, että kaikki saisivat oikeasti ladattua autonsa, oli mahdottoman kallis" -> "lol kyllä se riittää kaikille että saa yhtä sähkistä per taloyhtiö ladattua 8 A!"

:facepalm:
Ja niitä pysäköinti paikkoja ei edes kaikille taloyhtiöissä.
Tähän kun se vielä että kun sanot päätöksestä missä meinataan ettei taloyhtiön tarvi edes minimi määrää pysyköintipaikkoja tehdä niin ei kuulu sähköautokeskusteluun. Mihin ne latauspaikat taloyhtiössä silloin tehdään jollei ole vaadittu yhtään pysäköintipaikkaa ja niitä ei ole sitten rakennettu. Mut onneksi tosiaan voi asumispaikkasa valita. Joten ei koske itseä enkä siten ala päättäviä kirjeellä lähestymään asiasta.

Asiasta toiseen: Pystyykö yhdessäkään hybridissä käyttämään RE85:ttä? Synteettisen dieselin käyttö ei dieselhybridissä välttämättä tulisi edes kokonaiskustannuksilta kalliimmaksi kuin fossiilidiesel pelkässä polttisautossa, mutta bensakoneita ei ilmeisesti ole suunniteltu etanolipitoisempiin aineisiin?
Ei kai siin mitään estettä ole. Ohjelmoida pitäisi uudelleen. Jälkiasennussarjat ei suoraan sylinteriin ruiskutuksen takia taida onnistua. Jos ruiskut imusarjassa niin sitten jälkiasennus sarjatkin vois käydä. Eli pyrokratia tuossa taitaa isoin haaste olla kun 2006 ja sitä vanhenpia ainoastaan koskee kevennetty menettely pelkällä katsastuksen päästölapulla.

Miksi keskustelu lähtee siitä oletuksesta, että taloyhtiöllä olisi jokin velvoite rakentaa sähköautoilioille latausasemia. Onhan noita kaupallisia latauspisteitä melkeen joka kaupungissa, ladatkoon niissä ja apseilla. Itse ainakin äänestäisin vastaan, jos joku taloyhtiössä moista ehdottaisi. Early adopterit leikkikööt omilla rahoillaan. Muilla mitään moraalista velvoitetta ole heidän harrastuksiaan rahoittaa.
Tämäkin on hyvä pointti. Ja jos taloyhtiöllä on mahdollisuus olla tekemättä pysäköintipaikkoja helpottuu sen hallinta paljon kunnei tarvitse tähän leikkiin lähteä. Mitähän luulette olevan lopputulos helsingissä jossa varastokoppiakin halutaan erikseen ostettavaksi ja ranskalaisia parvekkeita.
 
Viimeksi muokattu:
Helsingin Forumissa on nyt pari päivää ollut Tesla 3 näytillä. Punainen ja valkoinen malli on vaihdellut.

tesla3Forum.jpg
 
Lehdessä heti puhutaan varautumista. Joo varautumista on jos satutaan uusimaan tai korjaan jotain niin samalla tehdään sähköautoille sopivaa. Jos taas aletaan vartavasten sähköautoja varten tekemään ei se ole varautumista enää siinä mielessä. Tällä hetkellä toi on vielä kalliina tekniikkana riskisijoitusta siitä tuoko latauspisteet taloyhtiölle arvoa enempi kuin kustansi.
 
Uusin Omakiinteistö-lehti käsittelee taloyhtiöiden autolatausasioita:
Ei kerrota tarkemmin esimerkkejä hinnoista. Valtionavustusta kumminkin saa 35%, eli ihan tuntuvan summan.

Minusta kannattaisi tehdä heti kunnolliset laturit, niin ei tarvitsisi tehdä enää myöhemmin mitään sen kummempia parannuksia. Korkeintaan normaalia laturien huoltoa ja uusimista vain tarpeen mukaan.

Screenshot_2019-02-01_190440.jpg


Jutussakin taidettiin mainita, että uusia sähköautomalleja ja valmistajia kumminkin kaivataan lisää. Nyt saatavuus on vielä hyvin heikkoa ja hinnatkin tosi korkealla. Nyt Hyundai/Kia ja Nissan/Renault merkit tulee mieleen, johon saa sähköauton 2000€ hankintatukea + VW Golf (vähän kalliimpi). Teslan nykymallit on vielä liian kalliita.
 
Nykyiset (korostan: tällä hetkellä) sähköautot vain ovat vähän kuin tiedettäisiin reiän olevan pyöreä, mutta yritetään pakolla sovittaa siihen neliskanttista palikkaa. Koska arkiajot ovat keskimäärin alle 50 kilometriä päivässä, niin akku voitaisiin mitoittaa siihen + varmuusvara. Saataisiin säästettyä painosta, akun koosta (--> hinnasta), alustan osien järeydestä, korin jäykkyydestä yms. mikä laskisi auton hintaa järjelliselle tasolle. Pitkiä matkoja niillä ei ajettaisi, mutta toisaalta nykyversiotkin on rajautuneet n. puoleen perinteisten autojen rangesta, eli sekään vaatimus ei ihan täyty. Kaupan päälle hinta vastaa ykkösautoa, kun koko konseptin ominaisuudet ovat lähempänä kaupunki- tai ns. kakkosautoa.
Vaikehan se on ymmärtää että kaikki ei aja 100km päivässä (=36000km/a). Osa ihmisistä jopa yrittää vähentää ajojaan aktiivisesti. Se että puolelle Suomalaisista sähköauto ei sovi tarkoittaa että puolelle Suomalaisista sähköauto sopii.
 
Ei taida vielä mikään firma myydä palveluna tuollaisia maksullisia latureita taloyhtiöille? Siiinähän olisi jonkin asteinen bisnes asentaa maksullisia latureita taloyhtöiden pihaan...
 
Itse hommasin taloyhtiön parkkipaikalle omille ruuduille 16A latausaseman kahdelle autolle. Maksoin kaiken itse ja myös kulutuksen mittarin mukaan.
2x SuperSchuko 16A, vikavirtasuojat ja kWh mittarit.

Tässä taloyhtiössä kaikki lämmitystolpat voisi vaihtaa tuollaisiin ja jokainen auto voisi ladata samaa aikaa 8A virralla (kaapelointi ja sulakkeet kestäisi).

Tässä menee vielä monta vuotta siihen, että tässä taloyhtiössä on edes 10 saati 20 sähköautoa/plugaria, joten eipä juuri hetkauta jos viiden vuoden päästä pitäisi laittaa lataussysteemi uusiksi.

Tällaisen hommasin:
 
ok, hyvä pointti. Jäljelle jää tosiaankin enemmin luokkaa 12 tuntia sitä latausaikaa.

Jolla saa sen > 80km edestä sitä ajomatkaa.
Jos on kylmä niin eikös akkuja pitäisi lämmittää? Latauskin voi vaatia lämmitystä että virtaa edes menee akulle. Tämä saattaa käyttää huonosta tehosta koko kapasiteetin lämmitykseen :)

Muistan ainakin jonkun tarinan että ekan sukupolven Leaf lämmitti omilta akuilta akkuja, jotta saisi ladattua. Eli lataus taso väheni eikä noussut lyhyen latauksen aikana :)
 
Jos on kylmä niin eikös akkuja pitäisi lämmittää? Latauskin voi vaatia lämmitystä että virtaa edes menee akulle. Tämä saattaa käyttää huonosta tehosta koko kapasiteetin lämmitykseen :)

Muistan ainakin jonkun tarinan että ekan sukupolven Leaf lämmitti omilta akuilta akkuja, jotta saisi ladattua. Eli lataus taso väheni eikä noussut lyhyen latauksen aikana :)
Leafissa ei taida olla tuohon tarkoitukseen lämmitystä. Olisi vain jäätymisenesto, eli lämmitys, että akku ei pääsisi koskaan liian kylmäksi.

Ennen pikalaturia pitäisi kyllä akkua lämmitellä (lataamalla tai) ajamalla, että akku ottaisi heti kunnolla virtaa vastaan.
 
Nyt suomalaisten autojen keski-ikä on 12.1 vuotta. Mietin tuossa että kun joku ostaa 2019 vaikka Nissan Leaf auton, niin itselle tuo auto voisi kulkeutua vuonna 2031. Uusin ostamani auto ja moottoripyörä on olleet noin 8v. Ja nykyisin tuo keski-ikä on vain suurentunut, kun autot on kehittyneet entistä paremmiksi. Aika huomattavasti voi jo säästää latauskuluissa, jos pärjää esim 40kWh akulla ja ajaa autolla riittävän paljon. Varsinkin jos suostuisi pitämään samaa autoa niinkin pitkään kuin 12 vuotta. Itsellä auto on tainnut olla nyt 6 vuotta. Sähköautoissa vain tuo kehitys on ollut paljon nopeampaa.

Suomalaiset ajavat yhä vanhemmilla autoilla – keski-ikä ponnahti yli 12 vuoteen

Tuossa tuota nykyistä kehitystä.
Nissan Leaf 24, 2012
Nissan Leaf 30, 2016
Nissan Leaf 40, 2018
Hyundai Kona 64, 2019
Tesla Model 3 Long Range, 2019

Ei taida vielä mikään firma myydä palveluna tuollaisia maksullisia latureita taloyhtiöille? Siiinähän olisi jonkin asteinen bisnes asentaa maksullisia latureita taloyhtöiden pihaan...
Hyvä että noita firmoja jo löytyy.
 
Pyydettiin tarjous, jossa latausta ei tarvitse odottaa yön yli jos on tarve lähteä parin tunnin päästä oikeasti jonnekin.

Jos multa pyydettäisin noilla spekeisllä tarjousta tarjoaisin 22kW latausasemia, ja kyllähän niille tulee komea hinta. Tuo on vaan lähtökohtaisesti väärin aseteltu tarjouspyyntö.

Tuon voi toteuttaa tietysti monella tavalla, mutta yksi vaihtoehto olisi että taloyhtiössä olisi "pari" pikalatauspistettä, joista halukkaat voivat rahalla pikaladata autojaan, eli juurikin se joka toteaa että nyt ei patteri riitä kotonapiipahtamisen jälkeen enää lähteä harjoittamaan liikuntaa, loput omien autopaikkojen latauspisteet olisivat sitten hitaita.

Myös latausverkon älykäs ohjaus on mahdollinen. Eli sen taloyhtiön parkkipaikkojen nykyinen kapasitetti riittää esim 8A per pistoke, kun kaikki pistokkeet ovat käytössä, mutta esim kello 2 yöllä, sähköä käyttävät vain ladattavat sähköautot, jolloin kaikki voisivatkin ladata esim 11kW (tai jopa 22Kw) teholla, vasta aamulla kun polttisten esilämmittimet aktivoituvat aletaan rajoittamaan latausnopeutta aina sinne 8A virtaan asti (tai pienemmäksi, mikä se maksimi virta lopulta onkaan). Tuolla saadaan toteutettua ne sähköautojen lataukset, jolla isokin kapasiteetti pystytään yön aikana lataamaan akkuun, mutta samalla kaikki autoilijat ovat samalla tasolla aamulla auton esilämmityksen suhteen.

Miksi keskustelu lähtee siitä oletuksesta, että taloyhtiöllä olisi jokin velvoite rakentaa sähköautoilioille latausasemia. Onhan noita kaupallisia latauspisteitä melkeen joka kaupungissa, ladatkoon niissä ja apseilla. Itse ainakin äänestäisin vastaan, jos joku taloyhtiössä moista ehdottaisi. Early adopterit leikkikööt omilla rahoillaan. Muilla mitään moraalista velvoitetta ole heidän harrastuksiaan rahoittaa.

Nuo sähköautojen latauspisteiden asennus ei ole taloyhtiölle kuluerä, kuten nurmikon leikkaus tms, vaan investointi, joka kasvattaa taloyhtiön arvoa, eli toisinsanoen sen sun osakepaperin arvo nousee.
 
Nuo sähköautojen latauspisteiden asennus ei ole taloyhtiölle kuluerä, kuten nurmikon leikkaus tms, vaan investointi, joka kasvattaa taloyhtiön arvoa, eli toisinsanoen sen sun osakepaperin arvo nousee.

Tämän ymmärtäminen voi tosin olla 90 % taloyhtiöistä ylivoimainen tehtävä. Itse muistelen lämmöllä, kun entisessä yhtiössä ei haluttu putkirempan yhteydessä tehdä verkkokaapelointeja (seinissä Jeesuksen aikaiset puhelinlangat), vaikka kustannus olisi ollut asuntoa kohti parin sadan luokkaa. Ei eläkeläinen tarvitse.

Nykyisessä rivariyhtiössä saan itse onneksi auton suoraan asunnon eteen ja ulkopistorasiat löytyvät jo valmiiksi. Sähkökaappi on käytännössä seinän toisella puolella, joten muutostöiden tekeminen latausasemaa varten tai supersukojen asennuttaminen olisi suoraviivainen juttu, ja ilmoitus taloyhtiölle riittäisi. Arvon silti vielä homman kannattavuutta. Tulossa olevan auton omalla piuhalla saa tavallisesta rasiasta 12 A ulos, joten 16 ampeerin latausasema ei olisi kovin suuri parannus hintaansa nähden - lähinnä ehkä mukavuustekijä.

Jossain saksalaisessa verkkokaupassa oli tosin malli, jolla sai imaistua elektroneja kahdesta vaiheesta yksivaiheiseksi (32 A). Tällainen olisi jo huomattavasti houkuttelevampi investointi mutta se on toisaalta myös ainoa, joka on tullut vastaan.
 
Jossain saksalaisessa verkkokaupassa oli tosin malli, jolla sai imaistua elektroneja kahdesta vaiheesta yksivaiheiseksi (32 A). Tällainen olisi jo huomattavasti houkuttelevampi investointi mutta se on toisaalta myös ainoa, joka on tullut vastaan.


Tuollaiselle olisi kyllä suomessa monesti tarvetta, meikäläinen kolmivaihesähkö on ilmeisesti maailmalla harvinaisempi ja siksi osassa sähköautoista on 1x32A lataus, jota suomalainen normaali sähköliittymä ei kykene antamaan.
 
Tämän ymmärtäminen voi tosin olla 90 % taloyhtiöistä ylivoimainen tehtävä. Itse muistelen lämmöllä, kun entisessä yhtiössä ei haluttu putkirempan yhteydessä tehdä verkkokaapelointeja (seinissä Jeesuksen aikaiset puhelinlangat), vaikka kustannus olisi ollut asuntoa kohti parin sadan luokkaa. Ei eläkeläinen tarvitse.

Nykyisessä rivariyhtiössä saan itse onneksi auton suoraan asunnon eteen ja ulkopistorasiat löytyvät jo valmiiksi. Sähkökaappi on käytännössä seinän toisella puolella, joten muutostöiden tekeminen latausasemaa varten tai supersukojen asennuttaminen olisi suoraviivainen juttu, ja ilmoitus taloyhtiölle riittäisi. Arvon silti vielä homman kannattavuutta. Tulossa olevan auton omalla piuhalla saa tavallisesta rasiasta 12 A ulos, joten 16 ampeerin latausasema ei olisi kovin suuri parannus hintaansa nähden - lähinnä ehkä mukavuustekijä.

Jossain saksalaisessa verkkokaupassa oli tosin malli, jolla sai imaistua elektroneja kahdesta vaiheesta yksivaiheiseksi (32 A). Tällainen olisi jo huomattavasti houkuttelevampi investointi mutta se on toisaalta myös ainoa, joka on tullut vastaan.
Eikös se ulkorasia ole jo 16A?
 
Eikös se ulkorasia ole jo 16A?

On mutta autojen "tilaspäislaturit" rajoittavat virtaa enemmän tai vähemmän säädösten vuoksi. Periaatteessa voisi ostaa kaapelin, jossa rajoitetta ei ole, mutta siinä on toki se puoli, että näitä tavallisia sukorasioita ei ole suunniteltu kestämään pitkäaikaisesti täyttä kuormitusta.
 
Meillä 30 autopaikan sähköpaikkojen käyttö on todella vähäistä. Oman paikan käyttö 16 A pistokehybridin lataukseen tolpassani olevan kWh mittarin kautta ei tuo mitään ongelmia. Voisi täyssähkiksiä olla jokunen myös matkassa mukana.
 
Meillä 30 autopaikan sähköpaikkojen käyttö on todella vähäistä. Oman paikan käyttö 16 A pistokehybridin lataukseen tolpassani olevan kWh mittarin kautta ei tuo mitään ongelmia. Voisi täyssähkiksiä olla jokunen myös matkassa mukana.
Millaisella suko-laturilla sä lataat? Auton mukana tulleella vai jollain muulla?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 493 078
Jäsenet
74 195
Uusin jäsen
J2323

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom