- Liittynyt
- 13.02.2017
- Viestejä
- 545
Aatulla on varsinaista tuubaa kulutuslukemissa.
Hallituksen tavoite 250 000 sähköautoa 2030 aikoihin jos ajo keskimääräiset 17 000 km/vuosi ja yhdistetty kulutus 16 kWh/100 km (esim. (WLTP): 15,4 kWh/100 km Kona) tämä veisi 0,680 TWh. Vähän kovempi tavoite 350 000 autoa tarkoittaisi 0,952 TWh. Jos tosiaan jossain 2050 jälkeen kuvittelisi, että kaikki nykyiset 2,7 miljoonaa henkilöautoa olisivat sähkökäytöllä, kulutus olisi 7,3 TWh.
Nyt Suomessa tuotetaan reilu 41 TWh omilla voimaloilla. OL3 nostaa 2020 tehoa 13 TWh verkkoon. Suunniteltu Fennovoiman Hanhikivi tuottaisi n. 9,75 TWh aikanaan. Nyt rakentamisoikeudet saavat uudet 4 TWh tehon tuulivoimalat, entisten n. 5 TWh lisäksi. Aurinkopaneleiden buumi on menossa, ostoskeskusten, teollisuusrakennusten asuintalojen ja energiapeltojen panelointi on varsin kannattavaa. Sähköautolataus on kulutusta tasaavaa tapahtuessaan valtaosin yöaikaan. Älykkäillä latausjärjestelmillä voidaan paitsi tasata kulutushuiput, myös halutessa myydä auton sähköä verkkoon takaisinpäin. Aivan kuten nyt tukkumyynnin pörssisähkön ostokin tapahtuu. Kun markkinoille saadaan työsuhde- ja leasingautojen velvoite/tukimuotojen kautta, myös käytettyjen markkinat käynnistyvät kuluttajille.
Hallituksen tavoite 250 000 sähköautoa 2030 aikoihin jos ajo keskimääräiset 17 000 km/vuosi ja yhdistetty kulutus 16 kWh/100 km (esim. (WLTP): 15,4 kWh/100 km Kona) tämä veisi 0,680 TWh. Vähän kovempi tavoite 350 000 autoa tarkoittaisi 0,952 TWh. Jos tosiaan jossain 2050 jälkeen kuvittelisi, että kaikki nykyiset 2,7 miljoonaa henkilöautoa olisivat sähkökäytöllä, kulutus olisi 7,3 TWh.
Nyt Suomessa tuotetaan reilu 41 TWh omilla voimaloilla. OL3 nostaa 2020 tehoa 13 TWh verkkoon. Suunniteltu Fennovoiman Hanhikivi tuottaisi n. 9,75 TWh aikanaan. Nyt rakentamisoikeudet saavat uudet 4 TWh tehon tuulivoimalat, entisten n. 5 TWh lisäksi. Aurinkopaneleiden buumi on menossa, ostoskeskusten, teollisuusrakennusten asuintalojen ja energiapeltojen panelointi on varsin kannattavaa. Sähköautolataus on kulutusta tasaavaa tapahtuessaan valtaosin yöaikaan. Älykkäillä latausjärjestelmillä voidaan paitsi tasata kulutushuiput, myös halutessa myydä auton sähköä verkkoon takaisinpäin. Aivan kuten nyt tukkumyynnin pörssisähkön ostokin tapahtuu. Kun markkinoille saadaan työsuhde- ja leasingautojen velvoite/tukimuotojen kautta, myös käytettyjen markkinat käynnistyvät kuluttajille.