Jarruista se suurin hävikki tulee kaupungissa, moottorin näkökulmastahan jarruilla lämmöksi hukattu energia lasketaan hyötysuhteeseen mukaan, koska alunperin se onnistuneesti liike-energiaksi muutettua.
Hyötysuhde-eroa voi aika hyvin hahmotella kun muuttaa kulutukset samaan yksikköön. Litra dieseliä on noin 38,6MJ eli noin 10,7Kwh/l. Eli jos pieni sähköauto kuluttaa vaikka 16kWh/100km niin yhtä energiatehokas diesel kuluttaisi noin 1,5l/100km, joka ei tietenkään ole realistista. Oikein venyttäen 3l/100km voisi olla juuri ja juuri mahdollista, ja 4,5l on jo ihan realismia ja 6 menee jo maantiellä pikkuautolle (Konan kokoluokkaa eli B-segmentti) paljon. Eli energiatehokkuus on maantienopeuksiissa luokkaa 25-50% sähköautosta. Sähkömoottorin hyötysuhde lienee jossain 90% päällä, toki lataus haaskaa jokusen prosentin myös.
Toki vertailu on siinä mielessä hankalaa, että sähkö ei ole energialähde, eli se kokonaishyötysuhde riippuu voimalan hyötysuhteesta, Ydinvoiman hyötysuhde on luokkaa kolmasosa, joten sillä ajellessa kokonaishyötysuhde on about sama. Tosin tästä tullaankin siihen, että hyötysuhde yksin ei ole kauhean kiinnostava tieto, vaan ne päästöt. Toki tähän vaikuttaa sitten polttiksissakin se polttoaine.