Keskustelua hybridiautoista

Tesla mainostaa että 7000€ tulee halvemmaksi, kun käyttää autoa 5 vuotta. Jos käyttäisikin 10 vuotta, niin 14 000€. Akun takuu taisi olla 8 vuotta. Jos niitä vähän halvempia Model 3 autoja tulee vaikka vajaan vuoden päästä, niin kyllä ostajia luulisi olevan. Jos hamuavat noita halvempia kilometrejä. :)

Screenshot_2018-12-29_202252.jpg

Onhan nuo laskelman lähtöarvot tuossa. Mikä mielestäsi on pielessä? Minusta 8l/100km on aika konservatiivinen keskikulutus bensa-autolle joka kiihtyy alle 6s 0-100km/h.

Ei noissa mittauksissa jne mennyt pieleen muuta kuin se että jos keskiverto Suomalaisen auto maksaa sen 3600euroa ja toi Tesla jotain 90 000euroa niin kyllähän siinä säästää kymppitonneja ihan ajamalla tommosella perus fossiilisella autolla ;)

Varmaan yhtenä syynä että halutaan juuri sähköauto ja Teslaa pidetään ainakin itse oikein hyvänä merkkinä. Jotain vähän vajaa 100 tilausta muistaakseni lähti tuota Model 3 mallia. Eli ihan kivasti kumminkin nyt joulukuulle.

Mersu C 300 d 4Matic A Business, kulutus oli kyllä pienempi 6.1 dieseliä. Teho 180kW. Hintakin on edullisempi 51 500€.


BMW 530e A iPerformance hybridillä
voi päästä tosi pienelläkin kulutuksella, jos sopivasti saa ladattua. Sitä ei vaan nelivedolla saa. 530i neliveto oli 7.6 litraa bensaa, mikä sitten mahtaa olla todellisuus. BMW 300 sarjan uudet mallit tulee alkuvuodesta ja siitä en löytänyt vielä tietoja. Siinäkin hybridi on vain takaveto.

Teslassahan nelivetoisuus ei vaikuta kulutukseen, mutta noissa polttiksissa kulutus kyllä nousee. Kalliitahan nuo on, mutta jos tuon hintaluokan autoa on ostamassa, niin Model 3 on ihan fiksu ostos. Ainakin usa:n puolella on vienyt myyntiä muilta tosi paljonkin.

Toi on tosi että Bemareilla on neliveto hybridit vähissä. Ei taida olla kuin X5 ja tämä, mikä itelläkin eli 225xe. Tehoiltaan tää 225xe on "melkein" sama kuin 530e:ssä, ainakin paikaltaan lähtiessä eikä rangessakaan paljoa eroa. Toki ensi vuoden uusissa 300 sarjalaisissa taitanee eroa olla siinä asiassa :)

E-Golf on myös todella nuhainen. Konsernin sisältä saisi tuohon rahaan 300-hevosvoimaisen bensafarkun. I3 on vähän menevämpi, mutta se on todella pieni eikä todellakaan käy perheautosta. I.D:n kohdalla elättelen toivoa, että se korjaa edellisen kaksikon virheet, eli on kohtalaisen ripeä, tarjoaa riittävät tilat eikä maksa älyttömästi enemmän kuin verrannollinen polttis. Toki tämä on aika paljon pyydetty, joten nähtäväksi jää.

I3 on kyllä munkin mielestä hiukan hassun näköinen auto ja noi kaappari ovetkaan ei varmaan helpota asiaa jos autotallissa on tilaa sopivasti autolle mutta sitten kun pitäisi laittaa muksua isofix istuimeen taakse niin... Ei sitä silti perheautoksi ole tarkoitettukkaan. Tämä 225xe nyt vielä menee sellaisesta vaikka tavaratila on "pienehkö" 400L.
 
Ei noissa mittauksissa jne mennyt pieleen muuta kuin se että jos keskiverto Suomalaisen auto maksaa sen 3600euroa ja toi Tesla jotain 90 000euroa niin kyllähän siinä säästää kymppitonneja ihan ajamalla tommosella perus fossiilisella autolla ;)



Toi on tosi että Bemareilla on neliveto hybridit vähissä. Ei taida olla kuin X5 ja tämä, mikä itelläkin eli 225xe. Tehoiltaan tää 225xe on "melkein" sama kuin 530e:ssä, ainakin paikaltaan lähtiessä eikä rangessakaan paljoa eroa. Toki ensi vuoden uusissa 300 sarjalaisissa taitanee eroa olla siinä asiassa :)



I3 on kyllä munkin mielestä hiukan hassun näköinen auto ja noi kaappari ovetkaan ei varmaan helpota asiaa jos autotallissa on tilaa sopivasti autolle mutta sitten kun pitäisi laittaa muksua isofix istuimeen taakse niin... Ei sitä silti perheautoksi ole tarkoitettukkaan. Tämä 225xe nyt vielä menee sellaisesta vaikka tavaratila on "pienehkö" 400L.
Keskiverto auto maksaa varmaan tuon 3600€. Jos noita vanhoja sähköautoja vertaa polttiksiin, niin sähköautoissa on tippunut hinta enemmän. Se taitaa olla vielä kysymysmerkki, että miten luotettavia sähköautot on ja mitä maksaa huoltaminen.

Polttiksilla siis ajetaan enemmän. Ja onhan se ajaminen silloin halpaa kun ajaa paljon. En oikein ymmärrä kuka on ostanut Leafin ja ei ole ajanut sillä käytännössä ollenkaan. Toisaalta eihän sillä mihinkään kauas pääse, kun akku on jo tyhjä.

Yritin varmaan sitä sanoa, että käytetyn sähköauton voi saada polttistakin halvemmalla ja kumminkin ajaminen on tosi halpaa. Autot on kumminkin vielä liian uusia, että hinta olisi 3600€ keskiarvossa.

2012
16 400€, 38tkm Nissan Leaf vaihtoautot
14 900€, 131tkm Nissan Qashqai vaihtoautot


Teslan hinnoista en osaa oikein sanoa tai verrata. Mutta ainakin kaikki suosittelee ostamaan uuden Teslan, kun siinä on takuu ja käytettyjen Teslojen laatu on heikompi kuin uusien Teslojen. Käytännössä siis käytetyt Teslat on liian kalliita.

Halvin 2009 ja 325tkm polttis maksaa 5000€. Täytyisi olla siis yli 10 vuotta vanha sähkis tai polttis. Vuonna 2023 voisi odottaa 2012 Nissan Leafin olevan vaikkapa 5000€. Toki voi se olla kalliimpikin, koska siihen on enää 4 vuotta.
Nissan Qashqai vaihtoautot
 
Viimeksi muokattu:
Ihme ääripään esimerkkejä täällä viljellään. Sähköautoissa on ensimmäiset edes sinne päin massatuotannossa olevat mallit tulossa markkinoille ja niitä vertaillaan 500k ajettuihin parin euron pommeihin. Onhan se nyt päiväselvää, että sähköautoja ja polttiksia ei kannata vielä euromääräisesti vertailla. Odotetaan nyt muutama vuosi, jotta isot valmistajat saavat koneensa käyntiin. Jonkun VAGin tai Toyotan prosessit ovat kymmeniä vuosia esim. Teslaa edellä, niin ehkä ne saa tasalaatuista tavaraa markkinoille, sitten kun katsovat sen olevan kannattavaa.
 
Monellako tämän ketjun kirjoittajalla on plugari ja/tai sähköauto? Ettei menisi ihan pelkällä "mutuilulla" ja olisi jotain ihan omakohtaista kokemustakin asioista? :)
 
Ihme ääripään esimerkkejä täällä viljellään. Sähköautoissa on ensimmäiset edes sinne päin massatuotannossa olevat mallit tulossa markkinoille ja niitä vertaillaan 500k ajettuihin parin euron pommeihin. Onhan se nyt päiväselvää, että sähköautoja ja polttiksia ei kannata vielä euromääräisesti vertailla. Odotetaan nyt muutama vuosi, jotta isot valmistajat saavat koneensa käyntiin. Jonkun VAGin tai Toyotan prosessit ovat kymmeniä vuosia esim. Teslaa edellä, niin ehkä ne saa tasalaatuista tavaraa markkinoille, sitten kun katsovat sen olevan kannattavaa.
Tesla Model 3 varmaan näyttää sitä suuntaa mihin ollaan menossa. Teslalla on kumminkin tosi hyvin tuotantokapasiteettia.

VW:n uusi parempi sähköauto taitaa tulla vasta 2020. Ja Toyotalla ei ole yhtään mitään suunnitelmia sähköautoihin.

Itse en usko että Teslan tuotanto olisi oikeasti noin huono. Kyllä Tesla pystyy kilpailemaan VAG ja Toyota merkkejä vastaan.
 
Monellako tämän ketjun kirjoittajalla on plugari ja/tai sähköauto? Ettei menisi ihan pelkällä "mutuilulla" ja olisi jotain ihan omakohtaista kokemustakin asioista? :)
Millainen löytyy?

Itse koeajoin Volvo XC60 T8, Hyundai ioniq phev, Toyota Yaris Hybrid.

Eihän noissa nyt muuta vikaa ole, kuin että saisi olla akkukäyttöinen kokoajan. Volvo oli myös ihan riittävän tehokas. XC40 phev tulee joskus 2019 aikana esittelyyn myös.

Esim Teslaa täällä ei pysty koeajamaan, niin se on sitten jäänyt. Huoltokin on turhan kaukana. Nissania pystyisi koeajamaan, mutta en halua. :)

Se oli kanssa vähän kurjaa, että akku oli aika nopeasti loppu. Varsinkin kun ajoi vähän ripeämmin. Hidas kruisailu oli kivaa, kun meni ihan akun varassa ja mittaristosta näkyi, että polttis on varmasti sammuksissa. Hyundain kaksoiskytkin söi vähän sitä tasaisuutta pois. Lisäksi Hyundaissa oli mielestäni liian paljon rengasmelua.

Se Volkkarin 2020 myyntiin tuleva sähköauto on varmasti ainakin koeajettava. Siinä kiinnostaa ehdottomasti eniten takavetoisuus. Toivottavasti tuo auto tulee menestymään ja samoin Model 3, joka toki menestyykin jo. Joku tökkii kumminkin siinä BMW i3:ssa. Kai se sitten on liian koppi tai jotain.
 
Monellako tämän ketjun kirjoittajalla on plugari ja/tai sähköauto? Ettei menisi ihan pelkällä "mutuilulla" ja olisi jotain ihan omakohtaista kokemustakin asioista? :)
Tessutellen – Matkoja Teslalla tai ilman Tuossa oli yksi sivu jota en ollut lukenut. Teslan täystakuuhan on 80 tkm ja tuossa yhden auton huoltohistoria. Noita vähän reilummin ajettuja autojahan ei vielä kovin monia ole. Mielellään kuulisi niistä enemmänkin.

2000 km: laturit vaihdettu, pysäköintijarruun muutos (takuu)
10000 km: rengasrikko?
15000 km: latureita korjattu (takuu)
40000 km: Peilien, ikkunoiden, ovien säätöjä (takuu)
80000 km: kahvaa korjattu (takuu)
100000 km: samaa kahvaa korjattu
145000 km: ikkunoiden säätöjä, latausportti vaihdettu, palanut pitkien valojen polttimo vaihdettu
165000 km: samaa kahvaa korjattu
172000 km: toista kahvaa korjattu
185000 km: palanut ajovalon polttimo vaihdettu, kolmas kahva korjattu, jarrutehostimen pumpussa ääni
220000 km: palanut ajovalon polttimo vaihdettu, kuskin oven kolinaa korjattu
235000 km: jarrutehostimen pumpussa ääni, jousitus edestä äänekäs
245000 km: oven ikkunan sovitusta säädetty
250000 km: akkua huollettu tai vaihdettu (takuu)
260000 km: eturenkaiden taaempien alatukivarsien pallonivelet vaihdettu, pesunestepumppu vaihdettu

Maanantai-aamuna Tesla otti auton hoitoonsa ja sai sitä sekä ladattua että sai keskinäytön herätettyä. Hintaa korjaukselle tuli 87 €. Näyttö kuitenkin kuulemma virheilee sillä tavalla, että vaihto voi tulla. Varaosaa ei nyt ole, joten joka tapauksessa sitä ei voi nyt vaihtaa. Hinta tulisi olemaan melkein 3000 €. Ohjeena oli, että ei käytetä tästä lähin tämän auton kanssa virransäästötiloja. Kansainvälisiltä Tesla-keskustelupalstoilta löytyy tietoa, että syynä voisi olla eMMC-muistipiiri, jolle Tesla kirjoittaa jatkuvasti Linuxin lokeja, ja joka aikaa myöten kuluu loppuun. Lokien kirjoitusta on kai myöhemmin vähennetty, mutta tämän ikäisessä autossa alkuvaiheessa se on ollut varmaan runsasta.
Tuolla tessutellen sivuilla näyttää olevan aika paljonkin luettavaa harrastajalta.

Päivitys: Teslan tilaussivun lähdekoodista löytyy hinnasto. Siinä Model 3:n perusmallin hinta on 44 300 €. Lisätään autovero ja asiakirjamaksu ja vähennetään hankintatuki, niin hinnaksi tulee noin 44 500 €.

Kymmenessä vuodessa polttoaineissa ja huolloissa säästää keskimääräisillä Suomalaisilla ajoilla noin 20 000 €, eli melkoinen vallankumous on käsillä kun tällaisen auton perinneautoihin vertailukelpoiseksi hinnaksi tulee 25 000 €.
 
Viimeksi muokattu:
Kansainvälisiltä Tesla-keskustelupalstoilta löytyy tietoa, että syynä voisi olla eMMC-muistipiiri, jolle Tesla kirjoittaa jatkuvasti Linuxin lokeja, ja joka aikaa myöten kuluu loppuun. Lokien kirjoitusta on kai myöhemmin vähennetty, mutta tämän ikäisessä autossa alkuvaiheessa se on ollut varmaan runsasta.
Aika amatöörimäinen ongelma :D Tosin olenhan itsekin tappanut yhden wlan-tukiaseman vastaavalla tavalla kun adblockeri-skripti kirjoitteli kerran päivässä uudet hostslistat muistiin, en tosin kuvitellut että se oli niin heikkolaatuinen että kuoli alle vuodessa :vihellys:
 
Monellako tämän ketjun kirjoittajalla on plugari ja/tai sähköauto? Ettei menisi ihan pelkällä "mutuilulla" ja olisi jotain ihan omakohtaista kokemustakin asioista? :)

Mulla on toinen Leafi menossa.
Ekalla 24kWh:lla ajoin 3v ja 120tkm.
Se oli liisarilla ja liisingyhtiö laski minun jälkeeni jälleenmyyntihinnan suoraan kilometreillä ja ei ole ihme, että meni ihan heti kaupaksi. Oli niin halpa, että olisin ostanut itselle, jos mitään käyttöä olisi ollut kakkosautolle.
Koskaan aiemmin ei ole ollut yhtä huoletonta ja toimintavarmaa ja talvisinkin mukavaa autoa.
Toki tuolla 24 kWh:lla matkailu etenkin Keski-Suomen "sähköttömillä" taipaleilla oli oikeasti enemmän harrastuneisuutta kuin varsinaista paikasta toiseen siirtyilyä.

Nyt 40 kWh Leafilla 45 tkm takana ja muilta osin ok peli, mutta olisihan siihen jo saanut tulla ratin etäisyyden säätö ja #rapidgate tulee kesäisin vastaan silloin tällöin, kun ajan mm päiväreissuja TRE-HKI-TRE tai TRE-TKU-TRE.
Tuolla ajelee maantietajoa sellaisen 200 km aika huoletta, moottoritiellä TRE-HKI -välillä ottaa mielellään yhden kahvitauon mittaisen pikalatauksen välttääkseen toimintamatkakammoa perillä. Tulihan sillä käytyä Lofooteillakin kesällä pyöräilemässä ja kiipeilemässä.

Tuossa vähän aikaa sitten ajelin Kona 64kWh:lla ja siinä olisi minun ajoilleni jo erittäin houkutteleva toimintamatka.
Sähköautolla ajaminen on halpaa, kunhan onnistuu ajamaan kotona ladatulla sähköllä mahdollisimman paljon. Pikalataaminen ja muukin julkinen lataaminen saattaa tulla jopa diesel-auton hintoihin yksittäisillä latauskerroilla kilometriä kohden. Sillä ei kuitenkaan ainakaan omalla osallani ole ollut mitään merkitystä. Maksuttomia latauksia saa paljon useammin, kuin mitä joskus maksullisista julkisista kertyy lisähintaa. Kulutus Leafillani on ympärivuoden ajalta 16-17 kWh/100km. Maksan sähköstä (osto+siirto+kaikki verot) 12 senttiä/kWh, joten hintaa kertyy noin 2 euroa/100km liikenne-energiasta.

Leafin huollot on 30 tkm välein tai kerran vuodessa, täysin turhaan. Oikeampi olisi kerran vuodessa tai 60 tkm välein. Hintaa kertyy joku pari sataa euroa/kerta. Joku muu kuin marmoritiski tekisi tuon raitisilmasuodattimen vaihdon aika paljon halvemmalla. (no joo tehdään siinä jotain muutakin, mutta aika paljon turhaa).

Sähköauto on edelleen kalliimpi ostaa kuin saman kokoluokan tai varustelun polttis. Se on päivänselvää. Mutta esim. minulla autot ovat aina maksaneet noin 40 ke, olivatpa ne sitten käyneet millä vain. Nyt ei vain ole enää tarvetta kerrostalon kokoisille kankeille autoille, vaan Konankin tilat jo riittäisivät hyvin. Itse pidän kuitenkin hiukan harmillisena, että Konan hinta karkaa hiukan tavoitehintani yli. Taidankin odottaa hiukan käytettyä sellaista seuraavaksi autokseni.
 
Viimeksi muokattu:
Itse kanssa ihan tykkäsin Kia Stonic autosta. Tilat ja ajettavuus on kohdallaan, vaikka tietysti pikkuautohan se on. Täytyi tarkistaa että nuohan oli samoja autoja kun Kia Rio ja Hyundai i20, mutta vähän korotettuna.
Kona perustuu samalle pohjalevylle kuin Hyundai i20 sekä Kia Rio ja Stonic.

Saa nähdä pärjääkö se tuleva paranneltu Nissan Leaf tuolle Konalle. Toivottavasti myös riittävä määrä Kia Niro sähkistä saataisiin Suomeen ja hinta olisi sopiva.

Konan kokoluokkaa on myös tuleva Peugeot 208 ev. Akun kokoa ei vaan vielä tiedä.
New Peugeot 208 spied for the first time
 
..
Sähköautolla ajaminen on halpaa, kunhan onnistuu ajamaan kotona ladatulla sähköllä mahdollisimman paljon. Pikalataaminen ja muukin julkinen lataaminen saattaa tulla jopa diesel-auton hintoihin yksittäisillä latauskerroilla kilometriä kohden. Sillä ei kuitenkaan ainakaan omalla osallani ole ollut mitään merkitystä. Maksuttomia latauksia saa paljon useammin, kuin mitä joskus maksullisista julkisista kertyy lisähintaa. Kulutus Leafillani on ympärivuoden ajalta 16-17 kWh/100km. Maksan sähköstä (osto+siirto+kaikki verot) 12 senttiä/kWh, joten hintaa kertyy noin 2 euroa/100km liikenne-energiasta.
..
Ajelusi määrä taitaa olla kuitenkin siellä 2 tai 3 kertainen keskimääräistä suoritusta nähden.

Tuttavakin ajelee i3 kanssa sellaisia 40tkm/vuosi määriä jolloin hälläkin tulee edullisia kilometrejä. Joku kerta moisen kanssa lähdetty tyyliin kaasu pohjassa niin ilman nelivetoa olisin moiselle pikkuselle vatkaimelle jäänyt taajamavauhdissa. Toki hyytyminen alkoi näkyyn kun 150 vauhtiin kelattu eikä i3 enää mitään jakoa 200 päälle mentäes. Eli kyllä sillä ohikin pääsee kivasti. Mutta ei i3 olekkaan omassa elementissään maantiellä kokonsa takia. Vaikka koeajaes moista niin isommalta se ajaa tuntu et kyllä sillä maantiellä pärjäis hyvinkin. Tyypillinen lyhyen auton nyökkiminen lähinnä ainut joka muistutti koosta. Asia jolle ei ole olemassa juuri muuta korjausta kuin pidentää akseliväliä eli jos renkaat on jo nurkissa niin auton pidentäminen. Vähän myös korkeus kun lyhyessä autossa usein tilaa haetaan korkeudestakin pystymmällä istuma-asennolla.
 
Tuossa on myös yksi testi Konasta. Erittäin hyvä hyötysuhde.

Kona on saanut ainakin sähköautopiireissä melkoisesti huomiota osakseen. Se on Jaguar I-Pacen ohella ensimmäinen ei-Tesla -merkkinen sähköauto markkinoilla, jolla voi oikeasti ajaa yli 400 kilometriä yhtä soittoa. Sen hinta on karkeasti puolet Teslasta ja sen akun kapasiteetti on pienempi kuin Teslassa pienimmillään. Auto onkin yksi markkinoiden virtapiheimmistä autoista. 64 kWh ja silti 449 km
Hyundai Kona Electric talviajon erikoiskokeelle - Autovouhotus

Tuollakin linkissä oli väärää tietoa auton koosta. Kona ja Stonic on VW Polon kokoisia, ei Golfin/Octavian kokoisia.

Aivan loppuvuodelle osui myös toinen mielenkiintoinen malliuutinen: Hyundai Konan sähköistetty versio on saatu Suomeen. Kona on karkeasti Volkkarin Golffin kokoinen mutta hieman muhkeampi auto.
 
Viimeksi muokattu:
sähköautossa kulutus ei nouse, vaikka moottori ja akku olisi suunniteltu maksimaalisen nopeiksi.

Väärin. Sähkömoottorinkin hyötysuhde heikkenee osakuormalla, mutta ei todellakaan yhtä dramaattisesti kuin polttomoottorin. Siltikään ei ole järkeä iskeä aivan tolkuttoman tehokasta sähkömoottoria autoon jos halutaan maksimi range.
 
Väärin. Sähkömoottorinkin hyötysuhde heikkenee osakuormalla, mutta ei todellakaan yhtä dramaattisesti kuin polttomoottorin. Siltikään ei ole järkeä iskeä aivan tolkuttoman tehokasta sähkömoottoria autoon jos halutaan maksimi range.
Totta. Unohdin että kaksi moottoriahan niissä osassa on. Niin ja raskas akku kanssa syö vähän hyötysuhdetta. Varsinkin maantieajossa saisi olla pieni ilmanvastus.

Mutta toisaalta on fiksua laittaa kaksi sähkömoottori (enemmän tehoa) ja silloin saa aavistuksen paremman hyötysuhteen ja aavistuksen pidemmän ajomatkan. Bonuksena neliveto, joka on hyvä talven liukkaille.

Nyt tuossa myynnissä olevassa Tesla Model 3 perusmallissa on 544 km toimintasäde ja 4.8 s 0-100 kiihtyvyys.

Performance mallissa on 530 km toimintasäde ja 3.5 s 0-100 km/h kiihtyvyys. Voi olla että tuo 14 km ero johtuisi renkaista. Tehokkaammassa on isommat jarrut ja 20" vanteet, kun perusmallissa on maltillisemmat 18" vanteet.

Toisaalta ilmeisesti sähkömoottorit on aivan samat ja moottoreiden tehoa on säädetty vain ohjelmoimalla. Silti kulutus ei ole noussut, vaikka toisessa on suurempi teho (jos ero tulee renkaista).

Teslassa on kai aika sopivan kokoiset moottorit, kun kulutus on maltillista. Vaikka tehoahan on aivan liikaakin normaaliin käyttöön.

Model S P-mallit tosiaan kuluttaa vähän enemmän. 29 km lyhyempi ajomatka P100D mallilla. Siinä on varmaan se paras hyötysuhde vähän ylitetty.

Ilmeisesti siinä Konassakin on ihan pirteä moottori, mutta samalla erittäin hyvä hyötysuhde. Liian iso sähkömoottori olisi varmaan myös epäkäytännöllinen.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tuossa myynnissä olevassa Tesla Model 3 perusmallissa on 544 km toimintasäde ja 4.8 s 0-100 kiihtyvyys.

Performance mallissa on 530 km toimintasäde ja 3.5 s 0-100 km/h kiihtyvyys. Voi olla että tuo 14 km ero johtuisi renkaista. Tehokkaammassa on isommat jarrut ja 20" vanteet, kun perusmallissa on maltillisemmat 18" vanteet.
Paljonkohan talvi/lämmitys/kylmä akku syövät rangea, pääseekö sen jälkeen edes 400km? Pitää odotella vielä muutamia vuosia, ennenkuin pääsee omat kulkemiset yhteen suuntaan ilman lataustaukoa vuodenajasta riippumatta.
 
Paljonkohan talvi/lämmitys/kylmä akku syövät rangea, pääseekö sen jälkeen edes 400km? Pitää odotella vielä muutamia vuosia, ennenkuin pääsee omat kulkemiset yhteen suuntaan ilman lataustaukoa vuodenajasta riippumatta.

Kanadalainen Model 3 Long Range Dual Motor omistaja redditissä sanoo jotta että
Up to 40% hit if you get into below-zero (F). Also going 80mph is another like 20% hit to rated range.

Eli kun "EPA rated range" on noin 520 km, niin siitä -18 pakkasessa katoaa 40% ja jäljelle jää noin 300 km. Ja lisäksi kesällä motarinopeudessa voi varautua vähentämään kantamasta ainakin 20%, joten ollaan siellä 400 km paikkeilla.
 
Aika paljon näyttää syövän rangea kova pakkanen ja matkustamon lämmitys.

Paljonkohan talvi/lämmitys/kylmä akku syövät rangea, pääseekö sen jälkeen edes 400km? Pitää odotella vielä muutamia vuosia, ennenkuin pääsee omat kulkemiset yhteen suuntaan ilman lataustaukoa vuodenajasta riippumatta.
Model 3 isolla akulla 544 km.

Konalla pääsee vähän vähemmän 449 km. Ja aika raskaalla kelillä noin 350 km.

Perillä kotona 285 kilometriä myöhemmin ajotietokone kertoi keskikulutuksen olevan 18,1 kWh/100km. Eli aika paljon enemmän kuin mökille mennessä toteutunut 15,8 kWh/100km. Tuolla raskaamman kelin kulutuksella toimintamatkaksi olisi toteutunut noin 350 kilometriä.
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa | Sähköautoileva motoristi


VW I.D. kantama jäisi aavistuksen Tesla Model 3 iso akkuiselle mallille.

autovouhotus-oikosulku-autojen-kantamia-1218.png
 

Kanadalainen Model 3 Long Range Dual Motor omistaja redditissä sanoo jotta että


Eli kun "EPA rated range" on noin 520 km, niin siitä -18 pakkasessa katoaa 40% ja jäljelle jää noin 300 km. Ja lisäksi kesällä motarinopeudessa voi varautua vähentämään kantamasta ainakin 20%, joten ollaan siellä 400 km paikkeilla.
Ja kun ajaa pakkasessa motarilla niin molemmat :D
 
Eikös Ioniqista pitänyt olla tulossa 64kwh versio. Se saattaa myös olla aika hyvä rangeltaan.
 
Teslassa on kai aika sopivan kokoiset moottorit, kun kulutus on maltillista. Vaikka tehoahan on aivan liikaakin normaaliin käyttöön.

EIkö tesla ole kuitenkin selkeästi suurikulutuksisin sähköauto? Ainakin median testien mukaan. Tietysti myös raskas akusto heikentää suoritusta.
 
EIkö tesla ole kuitenkin selkeästi suurikulutuksisin sähköauto? Ainakin median testien mukaan. Tietysti myös raskas akusto heikentää suoritusta.
Ilmeisesti Tesla on aika pienikulutuksinen. Model S on painava, mutta sitä auttaa pieni ilmanvastus. Model X on sitten isompi ja ilmanvastuskin on vähän suurempi.

Jaguarin sähkis ja Audin tuleva sähkis voisi olla sellaisia johon Teslaa voisi verrata. Ja Tesla on kumminkin noista paras.

Model 3 on sitten kevyempi ja sitä kautta vähän pienempi kulutus. Myös ilmanvastus on pieni. Ilmeisesti Model 3:ssa moottorit on erityyppiset, eli edessä ja takana on eri toimintaperiaatteella toimivat moottorit.

Kona on hyvä ja melkein yhtä iso akku kuin Model 3:ssa. Kona vain on pikkuauto (kevyt) ja Model 3 luokkaa isompi, eli kai Mersu C, bmw 3 tai Focus, Octavia.

Tesla Model S:ää ei voi siis suoraan verrata, kun auto on ollut tosi paljon muita sähköautoja isompi. Vasta Model 3 mallia voisi verrata kai suurin piirtein samaa kokoluokkaa olevaan Nissan Leaf:iin tai Kia Niro sähkikseen, jossa on vähän suurempi kulutus kuin pienemmässä Konassa.

Ioniqissa ja Golf sähkiksissä on taas tosi pieni akku ja auto on kevyt. Ioniq sähkis painaa vähemmän kuin phev malli.

Epäilen siis että raskas auto heikentää tuota Teslan mittausta. Siitä model 3:sta pitäisi joskus tulla kolme vaihtoehtoa, short, medium ja long akuilla olevat. Nyt pystyy tilata tuota kalleinta vaihtoehtoa. Tuo kevein pitäisi kai olla pienimmällä kulutuksella, jos akut on ihan samanlaisia, mutta eri kokoisia (painoisia). Toisaalta iso akku nopeuttaa lataamista. Eli varmaan medium tai long olisi parhaat vaihtoehdot. Model 3 on silti Model S:ää fiksumpi, koska auto on pienempi ja kevyempi.

Voi olla että Tesla olisi parantanut myös moottorien hyötysuhdetta Model 3 malliin. Akku on muistaakseni 72kWh. Ainakin tuo uusi siis kuluttaa vähän ja kiihtyvyys on silti erittäin kova. Sellaiseksi möhköksi Model S menee kumminkin aika vähällä.
 
Ilmeisesti Tesla on aika pienikulutuksinen.

Jos verrataan Leaffiin, i3een, Bolttiin, IONIQiin ja Focus electriciin, niin ei ole.

Moottoritienopeuksissa tesla on näihin verrattuna keskitasoa, mutta kaupungissa ja yhdistetyssä kulutuksessa muita enemmän kuluttava.

Ja syy on selvä: ne painavat akut, ja muutenkin auton iso koko.

Electric cars: range and efficiency comparison - Push EVs

Model S on painava, mutta sitä auttaa pieni ilmanvastus.

Juuri näin, mutta se pieni ilmanvastus ei kaupunkiajossa auta paljoa, eikä se ole kuitenkaan riittävä etu siellä moottoritielläkään että nostaa sen vain hänniltä keskitasoon

Voi olla että Tesla olisi parantanut myös moottorien hyötysuhdetta Model 3 malliin. Akku on muistaakseni 72kWh. Ainakin tuo uusi siis kuluttaa vähän ja kiihtyvyys on silti erittäin kova. Sellaiseksi möhköksi Model S menee kumminkin aika vähällä.

Kiihtyvyydellä ja kulutuksella on sähköautossa hyvin vähän yhteyttä keskenään. Sähkömoottori on hyvin kevyt, ja sillä saadaan hyvä hyötysuhde kuitenkin.

Ja Teslalla käsittääkseni on sellainen mallipolitiikka, että ei ole mitään yhtä eikä edes kolmea model S-mallia ja yhtä tai kolmea model 3-mallia, vaan kun uudempi tekniikka on valmis, se otetaan käyttöön kaikkiin tuotantoautoihin. Tämän vuoden model S sisältää selvästi eri osat kuin viisi vuotta vanha model S, vaikka molemmat näyttää ulkoisesti samalta ja molempia myydään samalla nimellä.
 
Jos verrataan Leaffiin, i3een, Bolttiin, IONIQiin ja Focus electriciin, niin ei ole.

Moottoritienopeuksissa tesla on näihin verrattuna keskitasoa, mutta kaupungissa ja yhdistetyssä kulutuksessa muita enemmän kuluttava.

Ja syy on selvä: ne painavat akut, ja muutenkin auton iso koko.

Electric cars: range and efficiency comparison - Push EVs



Juuri näin, mutta se pieni ilmanvastus ei kaupunkiajossa auta paljoa, eikä se ole kuitenkaan riittävä etu siellä moottoritielläkään että nostaa sen vain hänniltä keskitasoon



Kiihtyvyydellä ja kulutuksella on sähköautossa hyvin vähän yhteyttä keskenään. Sähkömoottori on hyvin kevyt, ja sillä saadaan hyvä hyötysuhde kuitenkin.

Ja Teslalla käsittääkseni on sellainen mallipolitiikka, että ei ole mitään yhtä eikä edes kolmea model S-mallia ja yhtä tai kolmea model 3-mallia, vaan kun uudempi tekniikka on valmis, se otetaan käyttöön kaikkiin tuotantoautoihin. Tämän vuoden model S sisältää selvästi eri osat kuin viisi vuotta vanha model S, vaikka molemmat näyttää ulkoisesti samalta ja molempia myydään samalla nimellä.
Juuri näin. Tuota yritinkin painottaa, että ei se suuri teho huonontaisi hyötyduhdetta sähköautossa. Tesla sen ainakin tietää ja tekee tehokkaita autoja. Kona on hyvä sekin.
Kiihtyvyydellä ja kulutuksella on sähköautossa hyvin vähän yhteyttä keskenään. Sähkömoottori on hyvin kevyt, ja sillä saadaan hyvä hyötysuhde kuitenkin.

Ainakin Model S:n moottorit on saaneet päivityksiä (tehokkaampia moottoreita). Myös automaattisesti softapäivityksenä on parannettu auton kiihtyvyyttä. Myös akuston softa on parantunut ja päivittynyt useasti. Akuston toimivuus on sähköautossa tosi iso juttu. Tesla käyttää ilmeisesti Panasonicin akkuja. Ja ohjelmisto on itse ohjelmoitu ja kehitetty.

Nyt nuo samat 75D, 100D ja P100D mallimerkinnät on olleet jo ehkä vuoden. Viimeksi 75 takaveto lähti pois myynnistä. En ole perehtynyt mitä muutoksia on luvassa seuraavaksi. Kumminkin ohjelmistoa kehitetään jatkuvasti ja nuo päivitykset tulee automaattisesti autoon. Myös niihin aivan ensimmäisiin Model S malleihin.

Ainakin se Teslan tietokone on vaihtunut ja on paljon nopeampi kuin vanhemmissa autoissa. Olikohan joku AP3 joka pitäisi tulla seuraavaksi ja se tulee kai kaikkiin uusiin Tesla malleihin samaan aikaan. Niin ainakin luulisin.

Muut autot on vähän jälkijunassa. Joku uusi juttu voi tulla vasta seuraavaan uuteen malliin. Lisäksi päivityksiä ei tule automaattisesti ja päivitykset saattaa jopa maksaa, jos menee merkkihuoltoon hakemaan vaikka bukikorjausta. Siksi varmaan vanhakin Tesla pitää suht hyvin arvonsa, kun ainakin tähän asti on tullut hyvin päivityksiä.
 
Juuri näin. Tuota yritinkin painottaa, että ei se suuri teho huonontaisi hyötyduhdetta sähköautossa. Tesla sen ainakin tietää ja tekee tehokkaita autoja. Kona on hyvä sekin.
Juu ja se teho on myös paljon edukkaampaa. Sen Tesla onkin tehnyt minusta muita enemmän oikein, että on hyödynnetty niitä sähköautoilun etuja, eikä vain lähdetty siitä mikä riittää.

Vaikka suurimmalle osalle reilu 100hv sähköauton väännön yhteydessä riittäisi, niin ei Teslat samalla tavalla ketään innostaisi tällöin, vaikka ehkä olisivatkin tonnin pari halvempia. Sähköautoissa on väkisinkin huonoja puolia, niin vastapainoksi pitää tarjota jotain extra houkutusta, muuten jää lähinnä ideoligisille kuskeille.

Toki homma voi muuttua, jos sähkikset alkaa joskus kisata tasaväkisesti polttisten kanssa myös hinnassa peruskipoissakin. Tähän on kuitenkin pitkä matka, kun muistaa, että suurimmassa osassa maita ei ole meidän raskasta autoveroa tasoittamassa tilannetta.
Muut autot on vähän jälkijunassa. Joku uusi juttu voi tulla vasta seuraavaan uuteen malliin. Lisäksi päivityksiä ei tule automaattisesti ja päivitykset saattaa jopa maksaa, jos menee merkkihuoltoon hakemaan vaikka bukikorjausta. Siksi varmaan vanhakin Tesla pitää suht hyvin arvonsa, kun ainakin tähän asti on tullut hyvin päivityksiä.
Njaa, rautaa ei ehkä päivitellä niin herkästi ilman mallivaihdosta, mutta kyllä nyt vaikka Volvoonkin tulee OTA-päivitykset viihdepuolelle ja varsinaiset ajohimmelit päivitetään aina määräaikaishuollossa uusimpaan softaan.

Toki Tesla tekee tätä päivittelyä enemmän, mutta onko se nyt sitten hyvä vai huono asia? Helposti johtaa siihen, ettei tarvikaan olla toimiva kun laitetaan ulos kun aina voi paikata. Väitän, että ei se ole vain autovalmistajien osaamattomuutta, etteivät muut päivittele jarrujärjestelmiä pikaisesti etänä.
 
Toki Tesla tekee tätä päivittelyä enemmän, mutta onko se nyt sitten hyvä vai huono asia? Helposti johtaa siihen, ettei tarvikaan olla toimiva kun laitetaan ulos kun aina voi paikata. Väitän, että ei se ole vain autovalmistajien osaamattomuutta, etteivät muut päivittele jarrujärjestelmiä pikaisesti etänä.
Koska Tesla on uusi autovalmistaja ja rahat vähissä, niin on varmaan ne ensimmäiset mallit olleet juuri noita aika raakileita. Nyt Model 3 kohdalla varmaankin asia on eri, koska oli jo kokemusta isommista autoista.
 
Viimeksi muokattu:
@jm82
Mene nyt tilaamaan se Tesla 3, ni pääset tuosta kaukorakkaussuhteesta eteenpäin. :D

Aika tuuheeta settiä viljelet kuulopuheisiin perustuen ja selkeätä yli-ihannointia havaittavissa.

Ei sillä, että siinä olisi mitään väärää, mutta vähän voisi ottaa jalkaa kaasulta.
 
Selvästi autokuume on päässyt liian isoksi.
Lataaminen on vielä tässä vaiheessa ongelma. Lisäksi se VW I.D. olisi käytännöllinen. 3 ei tule kysymykseen sen huonon takakontin takia. Jos ei olisi koiraa, niin asia voisi olla eri.

Että asia edes jotenkin etenisi, niin pitää varata varmaan koeajo kolmosesta joskus.

Halvimmasta päästä P85.
Tesla Model S P85 * Tuplalaturi * Subzero * Panorama * ilmainen Supercharging * Takuu 12kk/20tkm * Viistoperä 2013 - Vaihtoauto

Täytyy nyt kumminkin kaivaa auto tuolta lumikasasta pois ja käydä vähän rälläämässä. Ja painottaa sitä että sähköautot on vielä aivan liian kalliita. Toisaalta koirakaan ei elä ikuisesti ja sitten voi valita jonkun epäkäytännöllisemmänkin auton. Selvästi koukuttavaa tuo Teslan vioista lueskelu.

Kuume on niin kova, että olen alkanut lämpeämään myös BMW i3 autolle. Auton kokoluokka olisi ainakin itselle parempi.
BMW i3 REX 60 Ah # PIKALATAUS #VAKKARI #NAVI #Bluetooth Viistoperä 2014 - Vaihtoauto

Ympäristön kannalta kannattaisi lopettaa ajaminen kokonaan, mutta vielä tarttee jonkun verran autoa. Sitten kun alkaa laskemaan, että miten vähän se dieseli maksaa, kun kulutus on niin pieni. Sitten vielä se että ei ole paikkaa missä ladata. Siinä alkaa sitten suuntaamaan katsetta Toyotan suuntaan. Autohan on oikein näppärä kaupunkiajoon.
Toyota Yaris 1.5 Active Hybrid 5ov Autom **EDULLISET KÄYTTÖKUSTANNUKSET** Viistoperä 2013 - Vaihtoauto
 
Tuo jarrutus jäi mietityttämään. Onko merkkien välillä isoakin eroa toiminnassa? Käsitin että jarrupedaalin painaminen kerää sähköä talteen ja kovempi painaminen käyttää sitten jarruja, mutta kirjoituksia on myös että pelkästään jalan nostaminen kaasulta aloittaa generoinnin. Olen empinyt käydä koeajelemassa ettei vain tulisi kiusausta hankkia mitään.

Omaan työajoon riittäisi leafin kantama helposti mennen tullen (33km yhteensä), pidemmille reissuille voisi mennä emännän etanolilla. Ainiin ja sen titanicin saa tolla vedettyä myös uralille koska bensaakin flexaa.

Ainut miinus on oikeastaan hankinta hinta vs. Nykyiset kulut. Vaikka kuinka lasken niin 16t€ lainanlyhennys ei paljoa muuta kuukausi menoja dieselpumpun kanssa ja siihen vielä jokunen kymppi sähköihin päälle. Toinen vaihtoehto voisi olla noi reippaasti alle 10t€ maksavat hybridit, mutta arveluttaa noiden kilometrit 150-250tkm. Onko noista porukalla kokemusta?
 
Tuo jarrutus jäi mietityttämään. Onko merkkien välillä isoakin eroa toiminnassa? Käsitin että jarrupedaalin painaminen kerää sähköä talteen ja kovempi painaminen käyttää sitten jarruja, mutta kirjoituksia on myös että pelkästään jalan nostaminen kaasulta aloittaa generoinnin. Olen empinyt käydä koeajelemassa ettei vain tulisi kiusausta hankkia mitään.

Omaan työajoon riittäisi leafin kantama helposti mennen tullen (33km yhteensä), pidemmille reissuille voisi mennä emännän etanolilla. Ainiin ja sen titanicin saa tolla vedettyä myös uralille koska bensaakin flexaa.

Ainut miinus on oikeastaan hankinta hinta vs. Nykyiset kulut. Vaikka kuinka lasken niin 16t€ lainanlyhennys ei paljoa muuta kuukausi menoja dieselpumpun kanssa ja siihen vielä jokunen kymppi sähköihin päälle. Toinen vaihtoehto voisi olla noi reippaasti alle 10t€ maksavat hybridit, mutta arveluttaa noiden kilometrit 150-250tkm. Onko noista porukalla kokemusta?

Kaikissa ainakin nyt myytävissä sähköautoissa regenerointi alkaa aina heti, kun siirrytään vedolta moottorijarrutusen puolelle. Regeneroinnin suuruus on useimmissa sähköautoissa eri tavoin säädeltävissä.
  • Hyundaissa (Ioniq ja Kona) Electriceissä ajotilan valinta vaikuttaa regeneroinnin oletusarvoon. Tuonkin voi asetuksista säätää haluamansa vahvuiseksi. Näissä autoissa on myös rattiläpyskät, joilla voi kätevästi säädellä regenreoinnin voimakkuutta ja vasenta vipua pohjassa pitämällä Kona regeneroi enimmillään peräti 120kW:n teholla ja hidastuvuus oli melko hyvää aina pysähdyksiin saakka. Kitkajarrutus toimii siinä sivussa tarpeen mukaan niin loogisesti, ettei sitä tule edes mietittyä mikä on regeneroinnin ja kitkajarrun vaikutusta hidastuvuuteen, koska sitä ei voi mitenkään muuten erottaa, kuin ajotietokoneesta katsomalla. Vauhtipoljinta painelemalla voi myös vähentää regeneroinnin määrää ja lisätä näin energiatehokasta rullausta.
  • Uudessa Leafissa valitaan vaihdevalitsimesta ajomoodi D tai B, joista B käyttää voimakkaampaa regenerointia. Leaf regenertoi enimmillän 30kW:n teholla. Leafissa siis regenertointi alkaa myös aina kun moottori siirtyy vedolta moottorijarrulle. Regeneroinnin voimakkuutta voi pienentää vauhtipoljinta painamalla. Leafissa myös kitkajarrujen ja regeneroinnin yhteistoiminta on niin luonnikasta, ettei käyttäessä ole mitään väliä kumpaa käytetään milläkin voimakuudella. Uudessa Leafissa on myös e-Pedal -toiminto, joka päälle asetettuna tekee sen, että autoa voi ajaa pelkällä kaasupolkimella normaaliajossa. Kaasun nosto saa aikaan regeneroinnin sekä sitä täydentävän kitkajarrutuksen. Tämä e-Pedal -toiminto ei ole kovinkaan energiataloudellinen tapa ajaa Leafilla.
  • Muissakin on vähän vastaavin tavoin toteutettuja. Yleisesti siis tosiaan kaasun nosto aiheuttaa regeneroinnin. Sen voimakkuuteen voi vaikuttaa autokohtaisesti hiukan eri tavoin. Energiatehokkainta olisi vapaa rullaus, johon myös keinot löytyvät, mutta ainakaan omaan arkiajooni tuollainen ei sovi, vaan taloudellisempaa on antaa regeneroinnin hoitaa hidastelut.
Käy nyt ihmeessä koeajamassa myös uusi Leaf, Ioniq ja Kona ainakin. Eihän niitä onneksi ole pakko ostaa sen koeajon jälkeen.
 
Selasin Opel Amperat ja ne näytti aika kalliilta.

Yllättävän halvalla saa uutta nissan leafiakin. 3-2018, 15 tkm, 31 500€.
Nissan Leaf Acenta 40 kWh Driver AssistP Viistoperä 2018 - Vaihtoauto
Ilmeisesti hinta laskisi aika nopeasti tuonne paremmin kukkarolle sopivalle tasolle.
Käytettyjen Amperoiden hinnat lähtivät jo jokin aika sitten nousuun.

Tuota 40 kWh Leafia varmasti tulee saamaan pian pitkästi alle 30ke hintoihin. Niitä on reksiteriöty sähköautoksi paljon uutena ja osalla ajetaan aika paljon. Etenkin leasing-yhtiöt tuntuvat hinnoittelevan käytetyt Leafit puusilmäisesti suoraan ajokilometrien mukaan. Sellainen 120-160 tkm ajettu 40 kWh Leaf tulee siis olemaan hyvin edullinen ostos, johon kannattaa tarttua samalla hetkellä, kun sellainen myyntiin tulee. Ne myös tulevat katoamaan nopeasti myynnistä.
 
Olen empinyt käydä koeajelemassa ettei vain tulisi kiusausta hankkia mitään.
Ainut miinus on oikeastaan hankinta hinta vs. Nykyiset kulut. Vaikka kuinka lasken niin 16t€ lainanlyhennys ei paljoa muuta kuukausi menoja dieselpumpun kanssa ja siihen vielä jokunen kymppi sähköihin päälle. Toinen vaihtoehto voisi olla noi reippaasti alle 10t€ maksavat hybridit, mutta arveluttaa noiden kilometrit 150-250tkm. Onko noista porukalla kokemusta?
Kannattaa tosiaan käydä koeajamassa kaikki mahdolliset. Itsellä on vielä jäänyt. Hyundai liikkeessä kävin, mutta silloin siellä ei ollut sähkö ioniqia. Pelkästään sillä ladattavalla ajoin. Konaa ei ollut tullut. Jossain vaiheessa se sun nykyinen auto kumminkin tulee tiensä päähän, niin nyt olisi helppo koeajaa noita nykyisiä uusia malleja.

Uusi Toyota Yaris Hybrid oli yllätys kuinka "hyvä" se oli. Autossahan voi olla joitain puutteita, mutta tuo hybridi oli ihan kiva ajettava. Jotenkin helppokäyttöinen auto. Silloin tuli valittua kumminkin Ford.

Joskus on fiksua jatkaa nykyisellä autolla vielä vaikka vuosia. Mutta noihin autoihin on mielenkiinnosta hyvä tutustua. Jos tulee uusia malleja taas myöhemmin, niin huomaisi sitten sen eron, jos sitä on.

Käytetyt Toyota hybridit on minusta aika ylihintaisia. Niissä aika vanhoissa oli kai jotain pieniä tyyppivikoja, mutta en muista mitä. Jos ne viat on jo korjattu, niin sitten saattaa olla ihan ok ostos.

Itse olen kolmea hybridiä ajanut, kun Volvo oli se viimeisin. Niitä läpysköitä en tietenkään hoksannut käyttää, jos niitä edes oli. Mittaristo on erilainen. Siinä kun nostaa vähän kaasua, niin näkyy että regen menee päälle ja akku vähän lataantuu. Ihan näppärä ja pystyy seuraamaan että kuinka taloudellisesti ajaa. Voi siis rullata, jos tehomittari ei ole regenillä eikä kaasulla, vaan siinä puolivälissä. Noissa hybrideissä regen ei ollut mikään kauhean tehokas, vaan ihan tavallinen kuin muissakin autoissa.
 
Sinänsä hölmöä toki puhua rekuperoinnista (vaikka se ihan oikea termi ennestään jo onkin) kun jo vakintuneeksi sanaksi on tullut regenerointi, mitä lainataan taas englanninkielin renegerative brakingista.
 
Energian talteenotto olisi ilmeisesti liian pitkä :D
Vaikka liukulataus, jos pakko olla suomea...

Toki suomalaiset sanat on tärkeitä, mutta kyllä tuo aika väkisin väännetyltä vaikuttaa.
Tumpelointi, retuperä yms. sanat tulee ennemmin mieleen tuosta rekuperoinnista.
 
No nyt ainakin muistaa että regenerointi ja tuo hölmö sana on sama asia. "Rekupeerisöintiä" kun en ole vielä onneksi muualla nähnyt.
Hienous sähkö-Audissa on jarruttamalla, manuaalisesti operoitavalla sähköhydraulisella moottorijarrutuksella ja automaattisella moottorijarrutuksella toimiva rekuperaatio-, eli liike-energian talteenottokyky. Autoa hidastetaan sähkömoottorien voimin 0,3 g:n hidastuvuuteen asti, mikä kattaa yli 90 prosenttia kaikista jarrutustarpeista. Jyrkissä alamäissä auto kykenee lataamaan akkuihinsa energiaa kilometrin matkalla 2–3 kilometrin ajotarpeisiin. Normaaliajossa rekuperaatio voi tuottaa jopa kolmanneksen kokonaistoimintasäteestä.

Rekuperointi voisi toimia, tosin hieman tehottomammin, pelkästä jarrupolkimesta.
 
Kauppalehti kehuu Audin uutta sähköautoversiota. Erityisesti väittää sen regeniä hyväksi. No ainakin kulutus /100 km ja range ovat kovasti vielä kehittelyä vaativia:

"Audi e-tronin WLTP-syklin mukainen tehonkulutus 100 kilometrillä on 22,5–26,2 kWh. Koeajossa kilowattitunteja hupeni 23–30.
Vakiolaturi on 11 kW:n tehoinen. Lisävarusteisella 22 kW:n latausjärjestelmällä 95 kWh:n akusto latautuu meikäläisissä latauspisteissä täyteen neljässä tunnissa. Audi tarjoaa ensimmäisenä valmistajana jopa 150 kW:n tehoisen latausmahdollisuuden sarjatuotantoautoon.
Akku: 95 kWh:n litiumioniakku
Latausaika: 80 %:n varaustasoon nopeimmillaan 30 minuuttia
Toimintamatka: 417 km (WLTP)"
 
Kauppalehti kehuu Audin uutta sähköautoversiota. Erityisesti väittää sen regeniä hyväksi. No ainakin kulutus /100 km ja range ovat kovasti vielä kehittelyä vaativia:

"Audi e-tronin WLTP-syklin mukainen tehonkulutus 100 kilometrillä on 22,5–26,2 kWh. Koeajossa kilowattitunteja hupeni 23–30.
Vakiolaturi on 11 kW:n tehoinen. Lisävarusteisella 22 kW:n latausjärjestelmällä 95 kWh:n akusto latautuu meikäläisissä latauspisteissä täyteen neljässä tunnissa. Audi tarjoaa ensimmäisenä valmistajana jopa 150 kW:n tehoisen latausmahdollisuuden sarjatuotantoautoon.
Akku: 95 kWh:n litiumioniakku
Latausaika: 80 %:n varaustasoon nopeimmillaan 30 minuuttia
Toimintamatka: 417 km (WLTP)"
Järkyttävä tehosyöppö! Hyi! Hintaa yli 2x Ioniq stylen verran. Ainoa hyvä asia on tuo laturin teho, mutta sekin laiha lohtu kun katsoo auton hintaa.:tdown: Ei jatkoon.
 
Kauppalehti kehuu Audin uutta sähköautoversiota. Erityisesti väittää sen regeniä hyväksi. No ainakin kulutus /100 km ja range ovat kovasti vielä kehittelyä vaativia:

"Audi e-tronin WLTP-syklin mukainen tehonkulutus 100 kilometrillä on 22,5–26,2 kWh. Koeajossa kilowattitunteja hupeni 23–30.
Vakiolaturi on 11 kW:n tehoinen. Lisävarusteisella 22 kW:n latausjärjestelmällä 95 kWh:n akusto latautuu meikäläisissä latauspisteissä täyteen neljässä tunnissa. Audi tarjoaa ensimmäisenä valmistajana jopa 150 kW:n tehoisen latausmahdollisuuden sarjatuotantoautoon.
Akku: 95 kWh:n litiumioniakku
Latausaika: 80 %:n varaustasoon nopeimmillaan 30 minuuttia
Toimintamatka: 417 km (WLTP)"
Ei taida olla kovin käytännöllisiä nuo korkeat, isot ja painavat sähköautot. Tai siis onhan ne siitä hyvin käytännöllisiä, että autoon on helppo mennä ja tulla pois. Ja tietysti sama kulutuksen nousu vaivaa myös polttis versioita.

Model X " tila-autoa" kun saa 7 paikkaisena, niin se taitaa olla isompi kuin Audi e-tron.
X pääsee 75 kWh akulla samaan toimintamatkaan kuin Audi. 417 km.

Jaguar olisi parempi, mutta käytännön ajossa kulutus taisi osoittautus vähän isommaksi? "Sähköauto Jaguar I-PACEn toimintamatka yhdellä täydellä latauksella on 470 km (WLTP)".
Puutteena: "Auton sisäinen AC-laturi, joka siis käyttää Type2-liitäntää, on vain 7 kW:n tehoinen ja yksivaiheinen."
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti | Sähköautoileva motoristi

Norjassahan viimevuoden loppupuolella Jaguar vei paljon myyntiä pois Teslalta. Hyvä että kilpailu kiristyy. Teslaltakin tulee halvempi SUV, mutta vasta 2021.

Audi kumminkin kiinnostaa? Mutta täytyy muistaa että nuo on vasta varauksia. Onhan tuo Audi ainakin tyylikkään näköinen.
K Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalaisen mukaan ennakkovarauksia on tullut satoja ja nämä ennakkovaraajat saavat autonsa ensimmäisten joukossa vuoden alussa.
Audi e-tronin varustelukin poikkeaa hieman Saksan versiosta. Suomi-autoissa on aina vetokoukkuvalmius, istuinlämmitykset, liikennemerkkien tunnistus ja etumatkustajan airbagin poiskytkentä.
Nyt se on vahvistettu: Audi e-tron maksaa Suomessa 87 500 euroa

Tesla Model X vai uusi Audi e-tron? Audi esitteli ensimmäisen täyssähköautonsa

Suomen autovero kumminkin suosii sähköautoja hyvin paljon. Varsinkin noita isoja autoja.
 
Audi kumminkin kiinnostaa? Mutta täytyy muistaa että nuo on vasta varauksia. Onhan tuo Audi ainakin tyylikkään näköinen.
Luin juuri TM: stä tuon e-tronin koeajosta. Jossa kehuivat auton hiljaisuutta ja moittivat kovaa motarikulutusta >30kW/ 100km. Audin käyttämät sähkömoottorit ovat erityyppisiä ja huonommalla hyötysuhteella kuin esim. korealaisten autoissa.

E-tronin kiihtyvyys ei ole kuulemma yhtä räjähtävää kuin Tesloissa. Sekä huipputehon käyttö on rajoitettu 8 sekunttiin. Siihen sai lisävarusteena 22kW laturin jonka mukana tulee myös toinen latausliitäntä toiselle kaapelille (eli käytännössä 2x11kW).:tdown:

Tesla Model 3: een on kuulemma tulossa euromalleihin CCS- latausliitin. Nyt ei vielä tiedetä voiko muita autoja ladata myös Teslan latauspiteissä (CCS).
 
E-tronin kiihtyvyys ei ole kuulemma yhtä räjähtävää kuin Tesloissa. Sekä huipputehon käyttö on rajoitettu 8 sekunttiin.

Huipputehon käytön rajoittaminen 8 sekuntiin on ihan järkevää normaaliin liikenteeseen tarkoitetussa autossa, 300 kW * 8 sekuntia tarkoittaa 2.4 megajoulea energiaa, joka 2 2.5 tonnin painoisessa autossa liike-energiana tarkoittaa 1.2 0.96 kilojoulea/kilogramma eli 176 157 km/h nopeutta. Tuolla pystyy suorittamaan all-in-kiihdytyksen 0-nopeudesta moottoritienopeuksiin käytännössä kaikkialla muualla paitsi saksassa, eikä sielläkään pahasti jalkoihin jää.

edit: korjattu luvut vastaamaan auton todellista painoa.
 
Viimeksi muokattu:
Huipputehon käytön rajoittaminen 8 sekuntiin on ihan järkevää normaaliin liikenteeseen tarkoitetussa autossa, 300 kW * 8 sekuntia tarkoittaa 2.4 megajoulea energiaa, joka 2 tonnin painoisessa autossa liike-energiana tarkoittaa 1.2 kilojoulea/kilogramma eli 176 km/h nopeutta. Tuolla pystyy suorittamaan all-in-kiihdytyksen 0-nopeudesta moottoritienopeuksiin kaikkialla muualla paitsi saksassa.
2500kg. Ja mahdollistaahan tuo samalla tinkimisen (sähkö)osien virrankestoissa= voi käyttää halvempia osia.
 
Luin juuri TM: stä tuon e-tronin koeajosta. Jossa kehuivat auton hiljaisuutta ja moittivat kovaa motarikulutusta >30kW/ 100km. Audin käyttämät sähkömoottorit ovat erityyppisiä ja huonommalla hyötysuhteella kuin esim. korealaisten autoissa.

E-tronin kiihtyvyys ei ole kuulemma yhtä räjähtävää kuin Tesloissa. Sekä huipputehon käyttö on rajoitettu 8 sekunttiin. Siihen sai lisävarusteena 22kW laturin jonka mukana tulee myös toinen latausliitäntä toiselle kaapelille (eli käytännössä 2x11kW).:tdown:

Tesla Model 3: een on kuulemma tulossa euromalleihin CCS- latausliitin. Nyt ei vielä tiedetä voiko muita autoja ladata myös Teslan latauspiteissä (CCS).
Esim Konassa on loistava moottori. Yksikin moottori on tosi nopea, mutta kahdessa saisi varmasti jo Teslamaiset tehot. Teknisesti korealaiset on minusta sähköautoissa johdossa. Niiden miinuksena voisi olla vähän heikko saatavuus. Model 3 voisi tulla kakkosena, vaikka hinta onkin vielä aivan liian kova. Tesla toki "rahastaa" ensin kalleimmat mallit ja halvemmat mallit tulee sitten joskus.

CCS-latausliitin tulee (model 3) ja vanhoihin Tesloihin saisi sitten kohta ostettua adapterin huhujen mukaan.

Audi:
Etu- ja takamoottorin yhteisteho on 265 KW (360 hv) ja kokonaisvääntö 561 Nm. Boost-toiminnolla tehoa voi tilapäisesti nostaa 300 kW:iin ja väännön 664 Nm:iin.

Jo perustehoilla auto kiihtyy nollasta sataan 6,6 sekunnissa ja boostattuna 5,7 sekunnissa.
Tuo kaikista laiskin Tesla Model X 75D voittaa Audin 0.5 sekunnilla 0-100km/h, vaikka Audilla olisikin Boost teho käytössä.

Model 3 4.8
Model 3 Performance 3.5
Model S 75D 4.4
Model X 75D 5.2
Model X 100D 4.9
Model X P100D 3.1
 
Mulla toinen Tesla alla, eka oli takaveto S 85 ja nyt vuoden verran ollut 2015 vm. S P85D neliveto tehoversio. Tällä saa naaman hymyyn paskemmankin työpäivän jälkeen (mikäli poliisit ei satu kohdalle). Keskikulutus on nyt 214wh/km koko ajalta eikä todellakaan ole himmailtu tuon kaasupolkimen kanssa. Muutamat pikkuviat on menny takuuna ja tarkoituksena on ostaa Allianzin jatkotakuu 2V/40000km kun tehdastakuu loppuu tai vaihtaa uudempaan.
Talvella kun ei ole katosta niin nuo ikkunat on ainut huonompi juttu ollut, eli kun ovi on kehyksetön niin ikkunan pitäisi laskeututa alaspäin kun kahvaan koskee mutta jos siinä on jäätä niin ei tietysti pysty laskeutumaan. Muuten on toiminut hyvin ja Rovaniemelläkin on käyty (lataukset 0€ sillä reissulla).
 
ok, eli sitten vain 157km/h, ei 176 km/h. Editoinpa korjauksen myös alkup viestiini.
Oletko varma että 2,3 sek riittää viemään +57km/h nopeammin?
Esim Konassa on loistava moottori. Yksikin moottori on tosi nopea, mutta kahdessa saisi varmasti jo Teslamaiset tehot.
Nelivedosta on selvä hyöty kun halutaan rivakkaa kiihtyvyyttä (toisaalta lisää hintaa & painoa).
Omakin ev- ioniq sutaiseen (lyö luiston eston päälle) jos tie vähääkään kostea jollain 30-40% tehollakin.
 
Oletko varma että 2,3 sek riittää viemään +57km/h nopeammin?

0-100-kiihdytyksessä ei ensimmäisen n. sekunnin aikana maksimitehoa pystytä hyödyntämään, koska maksimivääntö tai renkaiden pito rajoittaa kuitenkin.

Ja laskelmassani on ignoroitu mm. ilmanvastuksen vaikutus. Toisaalta, käytännössä koskaan ei moottoritiellä kiihdytetä 0-nopeudesta, vaan rampilla ajetaan hitaimmillan esim. 60km/h vauhtia, ja näiden vaikutus aika hyvin kompensoi toisensa.
 
...
Audi:

Tuo kaikista laiskin Tesla Model X 75D voittaa Audin 0.5 sekunnilla 0-100km/h, vaikka Audilla olisikin Boost teho käytössä.

Model 3 4.8
Model 3 Performance 3.5
Model S 75D 4.4
Model X 75D 5.2
Model X 100D 4.9
Model X P100D 3.1

Laadussa se Audi sit antaakon täys tyrmäyksen jokaiselle noista Tesloista. Miten lienee huoltoverkostotkin. Vois kuvitella että vaiks yksi paja korjais suomessa kummallakin niin Audilla pääsis sillä että heittäis paikalliselle Audiliikkeelle.

Tuntuu joka asia olevan niin pirun hankalaa Teslalla..
 
Ei minulla ole Teslan kanssa ollut laatuongelmia vaikka tiedän monellakin jotain sanomista olleen.

Voisin kuvitella että Audillakin voi tulla uudessa tuotelinjassa joitakin lastentauteja taikka ongelmia mutta eihän sitä voi etukäteen tietää.
Onhan Audilla ollut ongelmia öljysyöppöjen moottoreiden kanssa sekä tiettyjen mallien jakohihna ongelmia, nämä on sentään ihan perinteistä tekniikkaa.
Tuo huoltoverkosto on kyllä ihan etu kun saavat vaan koulutuksen ja luvat kuntoon.
Sähköauton huoltotarve on arvioitu 30-40% pienemmäksi kun perusauton, puhumattakkaan sitten hybridistä johon on ympätty kaikki mahdollinen tekniikka.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 348
Viestejä
4 492 360
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
Polkupoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom