Keskustelua hybridiautoista

Tuossa justiin serkun kanssa höpistiin pienessä promillessa jos se hommaisi sähköauton. Bemarin i3 REX toimisi, normaalisti tuo ~100km range olisi ihan paikallaan, mutta kun satunnaisesti tulee sellaisia muutaman sadankilsan pikapiipahduksia töissä, niin täyssähköisenä edes Tesla ei riitä.

Jossainmäärin yllättävää ettei tuollaisia i3 REXin kaltaisia autoja ole muita. Siis auto jossa olisi sähköauton mittakaavaan yltävä range, ja tuo polttis varalla. Kaikki plugarit kun on kuitenkin pelkkiä eu-kulutus viilauksia, eikä niillä alitehoisella sähkömoottorilla käytännössä ajeta kuin kauppaan ja takaisin.
 
EIkös tuo ollut se 48V kevythybridi. Olisikohan ollut TM:ssä kun koeajolenkillä ajoivat 8l/100km, joka tarkoittaa sitä että tuo "hybridi" olisi perus polttisautonakin melko janoinen.

TM:n sivut onkin maksumuurin takana. En epäile etteikö 8L/100km olisi todellisuutta, onhan se kuitenkin neliveto mikä nyt luonnollisesti lisää kulutusta. Maahantuoja taas kertoo optimistisesti 5,7L kulutuksesta, mutta nämän on näitä...

Swift 4x4 Hybrid - Suzuki
 
Tuossa justiin serkun kanssa höpistiin pienessä promillessa jos se hommaisi sähköauton. Bemarin i3 REX toimisi, normaalisti tuo ~100km range olisi ihan paikallaan, mutta kun satunnaisesti tulee sellaisia muutaman sadankilsan pikapiipahduksia töissä, niin täyssähköisenä edes Tesla ei riitä.

Jossainmäärin yllättävää ettei tuollaisia i3 REXin kaltaisia autoja ole muita. Siis auto jossa olisi sähköauton mittakaavaan yltävä range, ja tuo polttis varalla. Kaikki plugarit kun on kuitenkin pelkkiä eu-kulutus viilauksia, eikä niillä alitehoisella sähkömoottorilla käytännössä ajeta kuin kauppaan ja takaisin.
Ainakin jenkeissä jos auton range-extenderin kantama on pidempi kuin akulla kuljettu matka -> ei saa markkinoida sähköautona eikä saa sähköautojen verotukia.

Se tekee todella vaikeaksi suunnitella auton joka on yleiskäyttöinen lyhyen kantaman sähköauto, halpa ja pitkällä kantamalla polttis. Hintahan kasvaa väkisin suureksi ja kun veroetu katoaa, se tekee hommasta huonosti markkinoitavaa.
 
Ainakin jenkeissä jos auton range-extenderin kantama on pidempi kuin akulla kuljettu matka -> ei saa markkinoida sähköautona eikä saa sähköautojen verotukia.

Se tekee todella vaikeaksi suunnitella auton joka on yleiskäyttöinen lyhyen kantaman sähköauto, halpa ja pitkällä kantamalla polttis. Hintahan kasvaa väkisin suureksi ja kun veroetu katoaa, se tekee hommasta huonosti markkinoitavaa.
Mitä ylivoimaista tuossa i3 REXissä sitten on?

Hälmistelen nimenomaan sitä että miksi tuo i3 rex on ainoa tuon tyyppinen auto?
 
Bmw i3 REX:ssä on aivan onnettoman kokoinen tankki, mikä tekee siitä epäkäytännöllisen "hybridinä".
 
Mitä ylivoimaista tuossa i3 REXissä sitten on?

Hälmistelen nimenomaan sitä että miksi tuo i3 rex on ainoa tuon tyyppinen auto?
Ei siinä ole mitään ylivoimaista. Sen bensatankki on luokkaa 9 litraa muistaakseni -> saat tankata 100km välein kun sähköt ovat loppu.

Yleensä 60-80kWh sähköauto yhdellä pikalataustauolla on kätevämpi.

Tai sitten tuo normaali plugin-hybridi jossa akku on minimoitu niihin normaaleihin päivittäisiin ajoihin (10kwh tjsp) ja loppu hoidetaan polttiksella.
 
@Sähköautoileva motoristi
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle | Sähköautoileva motoristi

Lainaus:"Konan ajolinja-avustin toimii mielestäni paremmin ja pehmeämmin kuin Leafini tai Ioniqin vastaava".
Vertaatko tuossa oletustasoja vai parhaita saatavilla olevia? Ainakin Ioniq: in oletusasetus on surkea.
Nyt en valitettavasti aivan saa kiinni mitä tarkoitat. Ajolinja-avustimet tai millä nimellä niitä kaista-avustimia kuuluisi kutsua ovat edelleen näissä kaikissa kaukana Teslan Autopilotin kokemuksesta. Tosiaan omassa 40 kWh Leafissani en vielä 45 tkm aikana ole osannut päättää, että pidänkö siitä vai en. Ioniq ei minusta ollut ainakaan parempi, vaan ennemminkin Leafi on asteen sitä edes etevämpi. Siihen vertasin tuota Konan kaista-avustinta. Leafin avustin tuppaa joskus vähän jänkäämään, niin että ikäänkuin joutuu hiukan pistämään vastaan. Kevythän se liike on, mutta kuitenkin sen huomaa. Tuo Kona oikeastaan toimi huomaamatomasti. Siitä ehkä sen paremmuuden tunne.
 
Tuollaisen Konan kanssa voisi kyllä elellä jo aika huoletonta elämää, kunhan kotona on vaan tarjolla joku latauspistoke.

Sitten pitää vain toivoa, että pikalataus-infrastruktuuri pysyy autojen lisääntymisen tahdissa.

Toisaalta: Mitä isommilla akuilla uudet sähköautot keskimäärin ovat, sitä vähemmän pikalatauksia ne tarvitsevat.

100kWh akullisella Teslalla ei tarvitse "normaalisti" pysähtyä ikinä pikalatauksessa, 24kWh leaffilla pitää mökkimatkalla pysähtyä vähän väliä. -> pieniakkuiset sähkikset kuormittavat latausinfraa merkittävästi isoakkuisia enemmän.
Jep, just noin. Tuolla 64 kWh Konalla mun ei tarttis pikaladata juuri koskaan :-)
 
Mitä ylivoimaista tuossa i3 REXissä sitten on?

Hälmistelen nimenomaan sitä että miksi tuo i3 rex on ainoa tuon tyyppinen auto?
Taisi Bemari jättää nyt 120 Ah -päivityksen yhteydessä REXin pois tuotannosta. Minusta harmi, koska se oli tosiaan tällä hetkellä ainut laatuaan.

Toivottavasti edes joku tekisi biokaasuhybridin markkinoille.
Esim. 40 kWh akku Ioniqin kaltaisessa autossa. Sillä pääsisi pelkällä akulla helposti yli 300 km. Sitten se kaasutekniikka ei mäntämoottorilla, vaan mikroturbiinilla, joka on huomattavasti energiatehokkaampi tuottamaan talvella tarvittavaa lämpöä sekä lisälatausta. Niitä mikroturbiineita oli esim pari vuotta sitten Frankfurtin autonäytttelyssä esillä sähköautoihin REXeiksi, mutta yhtään kaupallista kokonaista tuotetta, siis autoa jossa se olisi valmiina en ole vieläkään nähnyt.
 
Range extender on minusta kuolleena syntynyt idea. Jos sähköauton akku on mitoitettu jotakuinkin oikein, niin REX:iä tarvitaan muutaman kerran vuodessa. Toisaalta polttomoottorin valmistus ja integrointikustannukset ovat riippumatta mistään useita tonneja.

Jos oletetaan, että auto ajetaan paaliin vaikka 15 vuodessa ja rexin käynnistyksiä tulee 10 vuodessa ja moottori integrointeineen maksaa 3000€, niin jokainen rexin pyöräytys tulee maksamaan 20€/laaki.

Yleensä on paljon parempi diili pistää 3000€:llä lisää akkua ja sillä hyvä.
 
Yleensä on paljon parempi diili pistää 3000€:llä lisää akkua ja sillä hyvä.

Varmasti näin on, mutta onhan tuolla rexillä se psykologinen vaikutuksensa kun sillä voi ajaa latauspisteistä riippumatta hätätilanteessa bensalla. Tuntuu aika monelle olevan samalla tapaa sähköauton hankinnan esteenä se mahdollinen pari kertaa vuodessa toteutuva pidempi reissu ja "mitä sitten tehdään?"... rexillä se ei tuottaisi ressiä :)
 
Varmasti näin on, mutta onhan tuolla rexillä se psykologinen vaikutuksensa kun sillä voi ajaa latauspisteistä riippumatta hätätilanteessa bensalla. Tuntuu aika monelle olevan samalla tapaa sähköauton hankinnan esteenä se mahdollinen pari kertaa vuodessa toteutuva pidempi reissu ja "mitä sitten tehdään?"... rexillä se ei tuottaisi ressiä :)
Kaikki valmistettavat sähköautot myydään hinnoilla, jotka ovat merkittävästi korkeampia kuin saman luokan polttiksilla.

Vaikea nähdä, että kysyntäpuolella olisi esteitä sähköautojen myynnin lisääntymiselle.
 
Kaikki valmistettavat sähköautot myydään hinnoilla, jotka ovat merkittävästi korkeampia kuin saman luokan polttiksilla.

Vaikea nähdä, että kysyntäpuolella olisi esteitä sähköautojen myynnin lisääntymiselle.

Moniko päätyy edelleen hybridiin tai polttikseen koska (oman näppituntumansa) mukaan pelkällä sähkiksellä ei pärjäisi (juuri niiden muutaman reissun takia), ja kahden auton hankkiminen ei ole mahdollista/tarkoituksenmukaista?

Jos/kun sähkiksessä on tuo rexi, putoaa siitä ainakin se yksi syy pois olla sitä autoa ostamatta. Kun sillä tarvittaessa pääsee niin kauas kuin tarvii.
 
Tommonen REX olisi fiksua toteuttaa siinä määrin modulaarisena että sen voisi nostaa autotallin nurkkaan päivittäisten ajojen ajaksi jolloin auton paino pienempi ja tavaratila suurempi, ja takaisin autoon jos on tarvis pidemmälle reissulle. Eli hieman kuin tommonen raahattava aggregaatti. Ja sehän voisi olla autoon ns. lisävaruste jonka voi ostaa vaikka jälkikäteen jos sitä kokee tarvitsevansa.
 
Nyt en valitettavasti aivan saa kiinni mitä tarkoitat. Ajolinja-avustimet tai millä nimellä niitä kaista-avustimia kuuluisi kutsua ovat edelleen näissä kaikissa kaukana Teslan Autopilotin kokemuksesta.
Juuri tuota ajolinja-avustinta (LKA), joka on oletuksena Ioniq: ssa tuo standard- taso, joka on huomattavan karkea verattuna parhaimpaan active- asetukseen (Teslaa en ole ajanut):
uc
 
REX:nhän pitäisi olla suksiboxi tyyppinen ratkaisu. Niitä voisi vuokrata sitten pidemmille reissulle autonkatolle.
 
En näe että tuollainen irroitettava rex systeemi oikein ottaisi tulta.

Range extender on minusta kuolleena syntynyt idea. Jos sähköauton akku on mitoitettu jotakuinkin oikein, niin REX:iä tarvitaan muutaman kerran vuodessa. Toisaalta polttomoottorin valmistus ja integrointikustannukset ovat riippumatta mistään useita tonneja.

Jos oletetaan, että auto ajetaan paaliin vaikka 15 vuodessa ja rexin käynnistyksiä tulee 10 vuodessa ja moottori integrointeineen maksaa 3000€, niin jokainen rexin pyöräytys tulee maksamaan 20€/laaki.

Yleensä on paljon parempi diili pistää 3000€:llä lisää akkua ja sillä hyvä.

No tuossa serkunkin tapauksessa halu sähköauton ostoon on, mutta ongelma on se että joskus, käytännössä melko harvoin, mutta kuitenkin toisinaan tulee tarve ajaa useita satoja kilometrejä ilman ennakkovaroitusta. Toisin sanoen REX sähköauto, tai ei sähköautoa ollenkaan.

Tietysti tuo 10l bensatankki on ihan naurettavan kokoinen, ja hieman ihmetyttää miksei tuohon ole laskettu mahdollisuutta sille että markkina-alueesta riippuen siellä voisi olla myös isompi bensatankki. Suomessahan esimerkiksi isompi bensatankki alentaisi auton kiinteitä veroluonteisia maksuja, mikäli käyttövoima muuttuisi pelkästä sähköstä "sähköksi ja moottoribensiinksi". Mä en tiedä mihin luokkaan tuo i3 rex menee, voihan se olla tuo sähkö+bensa verotuksellisesti heti kun siellä polttokone on.
 
Tuossa justiin serkun kanssa höpistiin pienessä promillessa jos se hommaisi sähköauton. Bemarin i3 REX toimisi, normaalisti tuo ~100km range olisi ihan paikallaan, mutta kun satunnaisesti tulee sellaisia muutaman sadankilsan pikapiipahduksia töissä, niin täyssähköisenä edes Tesla ei riitä.

Jossainmäärin yllättävää ettei tuollaisia i3 REXin kaltaisia autoja ole muita. Siis auto jossa olisi sähköauton mittakaavaan yltävä range, ja tuo polttis varalla. Kaikki plugarit kun on kuitenkin pelkkiä eu-kulutus viilauksia, eikä niillä alitehoisella sähkömoottorilla käytännössä ajeta kuin kauppaan ja takaisin.

Defaulttina tuleva agregaatti nostaa laskennallista CO2 arvoa ja maksat verot vuosittain käytät sitä tai et. Mitä olen tutkinut tuota REX vaihtoehtoa niin sen hankintahinta on niin kova ettei mitään järkeä.

Bmw i3 REX:ssä on aivan onnettoman kokoinen tankki, mikä tekee siitä epäkäytännöllisen "hybridinä".

Mikä estää vaihtamasta tankkia suuremmaksi?

Tommonen REX olisi fiksua toteuttaa siinä määrin modulaarisena että sen voisi nostaa autotallin nurkkaan päivittäisten ajojen ajaksi jolloin auton paino pienempi ja tavaratila suurempi, ja takaisin autoon jos on tarvis pidemmälle reissulle. Eli hieman kuin tommonen raahattava aggregaatti. Ja sehän voisi olla autoon ns. lisävaruste jonka voi ostaa vaikka jälkikäteen jos sitä kokee tarvitsevansa.

Ideaali tilanne olisikin jos ostais halvan sähköauton minimiakulla ja peräkonttiin agregaatti. Ajoneuvovero lähes nollassa vaikka käytännössä ajettaisiin löpöllä :vihellys: Miten sitten tuollainen ajonaikana lataava latauspiiri toteutettaisiin ilman softan ronkkimista olisikin pahempi rasti.

Tästä voi oikeastikin tulla seuraava ns. "pakettiautoksi rekisteröintikikkailu" jota aikoinaan harrastettiin. Meinaan sitten kun ensimmäisen sukupolven sähköautot ovat tarpeeksi halpoja käytettynä ja akut lähellä finaalia, sekä polttisautojen verotus sitä luokkaa että tuulipuku ei pysty niitä maksamaan.
 
Kaikki plugarit kun on kuitenkin pelkkiä eu-kulutus viilauksia, eikä niillä alitehoisella sähkömoottorilla käytännössä ajeta kuin kauppaan ja takaisin.

^tuota lausahdusta piti vielä kommentoida. Näin reilun parin vuoden plugarilla ajelun jälkeen en kyllä allekirjoita että sähkömoottori olisi alitehoinen. Kaupunkiliikenteessä tuo 65kW riittää aivan täysin kaikkeen ajeluun. Ja ehtii sillä kyllä moottoritielläkin aivan ok, kulkeehan se sen 120kmh tuollakin. Toki jos on tarve "ajaa urheilullisesti" niin sitenhän se ei riitä. Mutta noin normaalissa ajossa sähköajoa rajoittava tekijä on akun kapasiteetti, ei teho.

Omassa kopperossa on mittarissa reilut 42tkm ja tankkauksista laskettu kulutus koko matkalle on 3,48l/100km. Tuskin mun ajotyylillä ja profiililla (pelkkä)bensakone olisi kulkenut samoissa ajoissa edes tuplakulutuksella, yli olisi mennyt. Kikkailuahan tuo on, tuskin tuolla kulutuserolla vielä perustellaan tuon phev-tekniikan valmistamisen tuomia päästöjä ja liekö se kuoleutuu koko elinkaarenkaan aikana... mene ja tiedä. Mutta Suomen verokäytännöillä tuo oli minusta aivan järkevä valinta, kun bemaria olin muutenkin laittamassa.
 
Vuokrattava generaattorisuksiboksi/-peräkärry voisi olla siirtymävaiheessa oiva bisnesidea. Voisi sähköautolla ajaa ne kaupunkiajot ja kun tulee tarve mökille rangen-&latauksen ulottumattomiin, voisi viikonlopuksi vuokrata virtalähteen?

Tämä voisi toimia siihen asti kunnes akut latautuvat kondensaattoreiden tyyliin sekunneissa.
 
pidemmän aikaa olen pohtinut plug in hybridiä, opel amperaa olin lähellä jo vuosi sitten ostaa. Mutta nyt kun mietin noita latausmahdollisuuksia, niin vaikka priuksen plug in toimintamatka sähköllä on huono, sen etuihin kuuluu alle 2h latausaika jolloin kerrostalon lämpötolpasta saisi aina täyden latauksen. Ainakin siihen asti, että joku kateellinen valittaa tästä.. Eli siinä mielessä tuo prius puoltaisi mutta kalliita ovat ja suuri osa näkyy olevan vielä uitettuja, hieman epäilyttää koska berliinissä ainakin oli paljon noita taksina, sehän on kätevä poistaa teippaus ja myydä ulkomaille:/

Suurin ongelma, että joskus harvoin tarvii vetokoukkua, siihen ei taida olla sitten muuta ratkaisua kuin vuokrata paku jatkossa jos hybridiin päätyy?
 
pidemmän aikaa olen pohtinut plug in hybridiä, opel amperaa olin lähellä jo vuosi sitten ostaa. Mutta nyt kun mietin noita latausmahdollisuuksia, niin vaikka priuksen plug in toimintamatka sähköllä on huono, sen etuihin kuuluu alle 2h latausaika jolloin kerrostalon lämpötolpasta saisi aina täyden latauksen. Ainakin siihen asti, että joku kateellinen valittaa tästä.. Eli siinä mielessä tuo prius puoltaisi mutta kalliita ovat ja suuri osa näkyy olevan vielä uitettuja, hieman epäilyttää koska berliinissä ainakin oli paljon noita taksina, sehän on kätevä poistaa teippaus ja myydä ulkomaille:/

Suurin ongelma, että joskus harvoin tarvii vetokoukkua, siihen ei taida olla sitten muuta ratkaisua kuin vuokrata paku jatkossa jos hybridiin päätyy?
Firman Auris hybridissä on koukku, vetomassa jarruton/jarrullinen huimat 350kg. Eli kaiketi noihin saa koukkuja nykyään mutta vetomassat ovat mitä ovat.
 
tavan hybrideissä onkin koukku, mutta plugin ei. Tavallisissakin lienee ongelmana mm. se, että peruutus tapahtuu pelkällä sähkön voimalla.
 
Ja myös Passat GTE taitaa vedellä kärryä, 1900kg. Ja samoin Outlander PHEV, 1500kg.
 
pidemmän aikaa olen pohtinut plug in hybridiä, opel amperaa olin lähellä jo vuosi sitten ostaa. Mutta nyt kun mietin noita latausmahdollisuuksia, niin vaikka priuksen plug in toimintamatka sähköllä on huono, sen etuihin kuuluu alle 2h latausaika jolloin kerrostalon lämpötolpasta saisi aina täyden latauksen. Ainakin siihen asti, että joku kateellinen valittaa tästä..
Ihan aiheesta valittaa, jos joku latailee luvatta toisten sähköllä omaa autoaan. Kannattaa oikeasti kysyä se lupa ennen kuin tälläiseen alkaa. Varsinkin kun se kallis pluggarihybridi menee vähän hukkaan jos latausmahdollisuutta ei olekaan. Samalla voi sitten kysellä mahdollisuuksia ihan kunnolliseen latauspisteeseen.

Vuokrattava generaattorisuksiboksi/-peräkärry voisi olla siirtymävaiheessa oiva bisnesidea. Voisi sähköautolla ajaa ne kaupunkiajot ja kun tulee tarve mökille rangen-&latauksen ulottumattomiin, voisi viikonlopuksi vuokrata virtalähteen?
En oikein usko että noille kauheasti olisi kysyntää. Jos vaihtoehtona on hakea jostain vuokraamosta kärry, maksaa siitä kärrystä vuokra, maksaa polttoaineesta siiheen kärryyn, maksaa kärrylatausmahdollisuudesta autoon ja hilata sitä kärryä pitkin poikin suomen (80 körötellen kesälläkin), tai sitten pitää ylimääräinen puolen tunnin kahvitauko tai pari matkalla niin...

Ne joilla taas on jatkuvasti tarvetta tälläiselle niin ostaa sen polttomoottori tai hybridiauton.
Tämä voisi toimia siihen asti kunnes akut latautuvat kondensaattoreiden tyyliin sekunneissa.
Kyllä tyhjän tankin tankkaamiseenkin kuluu helposti minuutteja, joten en usko että latauksissakaan sekuntteihin edes pyritään. Vaikka akku moista tukisi, niin tuohon littyisi aikamoisia ongelmia laturin, virransyötön ja liittimien osalta, jos hurjia energiamääriä pitäisi sekunneissa siirrellä. Eli en usko että tähän edes pyritään ihan lähivuosikymmeninä, eihän bensa-autoissakaan kukaan ole ottanut asiakseen saada henkilöautot toimimaan minkään suurtehopistoolien kanssa.

Jos akku latautuisi vaikka 10-15 minuutissa ja kantama olisi tämän päivän parempien mallien tasolla, niin veikkaan että enemmän se yleistyminen olisi sen jälkeen latauspisteverkostosta ja auton hinnasta kuin siitä ettei tuo riittäisi ihmisille.
 
Viimeksi muokattu:
Ajatteleppa niitä kaikkia kusipäitä jotka lämmittää autoansa toisten sähköllä!
Kyllä nekin aika idiootteja ovat, vaikka sähköä paljon vähemmän varastavatkin. Taloyhtiöissä sen sijaan kylläkin yleensä lämmittämiseen on ihan lupa.
 
Eipä se auton lataaminen vie tippakaan enempää jos se on laakista täysi, kerran tai kaksi päivässä niinkuin lämmityskin. Lähinnä se että menee kesällä kans, mutta toisaalta vittuako se naapureille kuuluu jos lämmittelisin autoa kesäisin?

Toi sähkön hinta on ihan kärpäsen paska taloyhtiön kuluissa eikä sillä ole juuri mitään merkitystä. Kateellinen suomalainen ei toki tästä välitä kun käsityskyky ei riitä hahmottamaan kokonaisuuksista muuta kun että tolla on, mulla ei. Kerran kun joku vuokralainen jättää muuttokamansa paskakatokseen niin lasku on sitä luokkaa että sillä lataa oman ja naapurin plugarit koko vuoden...

Eli joo oikeastaan olen samaa mieltä, selvitä ensin ne naapurit että onko siellä millaisia vatipäitä ja sitten että onko kellot kytketty kesällä pois.

Jos tuollaista Priusta (3,3KW laturi) lataat joka päivä pari tuntia, niin se maksaa sellaiset 300-400€ vuodessa. Jos pari kertaa päivässä siin sellaiset 600-800€. Pelkän moottorilämmittimen käyttö (mihin monesti isot parkkipaikat on rajattu) on kymppejä vuodessa. Jos sisätilanlämppäriä käytetään myös niin toki vähän enemmän, mutta ei silti läheelläkään tuota kululuokkaa, ei edes samoilla sataluvuilla.

Mutta, joo, jos et ole pienessä taloyhtiössä valmis maksamaan satasia naapurin autoilusta, niin olet vaan kateellinen. Sen sijaan naapuri, jolla on varaa 40k€ Toyotaan, mutta varastaa sähköt siihen on ihan ok jätkä.

Eikä se isommassakaan yhtiössä ole yhtään enemmän oikein varastaa vähän pienempää summaa useammalta. Ja ei sillä, useampi varas ja tilanne on taas sama. Saati sitten että sulakkeet ei näissä kovin montaa sähköautoa latalaimassa kestä.

Kuinka vaikeaa se on vaan rehellisesti ottaa asiasta yhteyttä taloyhtiön hallitukseen ja sopia miten tehdään ja miten siitä maksetaan? Jos se on niin säälittävän pieni summa, niin miksi sitten yrittää varastaa moista?
 
No jos jonain kevää ja syksyn +5-+10 päivinä vetään 2kWh sisätilalämmittimellä 2h lämmitystä niin vähän erikoinen jätkä saa olla, ja ainakaan mistään saastuttamisen vähentämisestä ei ole varaa huudella. Mutta jos nyt sinun arvoillasi lasketaan nini 5KWh*5kk*21 työpäivää kuukaudessa * 0,15€/Kwh = 78,75€. Joka päivä niin ollaan jossain 115€ huitella.
 
Minusta ainakin olisi väärin ladata autoa lämmitystolpasta. Itselläni on lämmitystolppapaikka josta maksan x€/kk ja lämppärin pito on sallittua ja sähköt maksetaan siitä maksamastani kk hinnasta. Mutta jos vielä lataisin autoa samalla niin olisihan tuo jo muilta varastamista.
 
^tuota lausahdusta piti vielä kommentoida. Näin reilun parin vuoden plugarilla ajelun jälkeen en kyllä allekirjoita että sähkömoottori olisi alitehoinen. Kaupunkiliikenteessä tuo 65kW riittää aivan täysin kaikkeen ajeluun. Ja ehtii sillä kyllä moottoritielläkin aivan ok, kulkeehan se sen 120kmh tuollakin. Toki jos on tarve "ajaa urheilullisesti" niin sitenhän se ei riitä. Mutta noin normaalissa ajossa sähköajoa rajoittava tekijä on akun kapasiteetti, ei teho.

Olet kyllä ihan oikeassa, jotenkin se vaan tuntui pieneltä lukemalta verrattuna auton kokonaistehoon, kun en ajatellut asiaa yhtään pidemmälle.. Kuitenkaan tuollaisella 150km päiväajolla, siitä latingista ei mitenkään valtaistaa hyötyä ole plugarissa.
 
No kyllä tuota varmaan jollain tasolla seurataan ja jos lämmitystolppasähköä alkaa kulumaan huomattavia määriä ja autopaikkamaksut eivät tuota enää kata niin sitten paikkamaksut varmaan nostetaan kattamaan kulut.

Lataamiseen menee sitten jo niin paljon että pitäisi olla jokaisessa paikassa oma mittari kun muuten kaikki paikan varanneet joutuisvat jakamaan lataajan sähköt.
 
Niin, kannattaa katsoa se Parkkisähkö.

Jos ei taloyhtiölle kelpaa niin muuttaisin pois, sellaisten naapureiden kanssa ei huvittais muutenkaan asua :D
Paras vaan olisi kun parkkipaikat eivät liittyisi mitenkään taloyhtiöön tai sen tonttiin, vaan ne olisi eriytetty täysin erilliselle tontille erilliseen yhtiöön. Silloin noilla firmoilla olisi oikeasti innostusta palvella asiakkaita.
 
Olen autoasioissa täysi noviisi, eikä aika (ja into) oikein riitä perehtymään kunnolla, joten kysytäänpäs paremmin tietäviltä. Mietinnässä on ollut, että olisiko hybridiauto passeli vehje omaan käyttöön. Työmatkaa tulee päivässä 150km, josta 100km moottoritiellä ja loput maantiellä. Päälle hieman kaupunkiajoa, muttei hirveästi. Budjetti asettaa rajotuksia kun noin kymppitonnin pintaan pitäisi saada (haku esim. Ruotsista mahdollista). Toisaalta jos säästöt ovat merkittäviä muihin käyttövoimiin verrattuna, niin budjettia voi kasvattaakin. Matematiikkahan tässä ratkaisee.
 
Olen autoasioissa täysi noviisi, eikä aika (ja into) oikein riitä perehtymään kunnolla, joten kysytäänpäs paremmin tietäviltä. Mietinnässä on ollut, että olisiko hybridiauto passeli vehje omaan käyttöön. Työmatkaa tulee päivässä 150km, josta 100km moottoritiellä ja loput maantiellä. Päälle hieman kaupunkiajoa, muttei hirveästi. Budjetti asettaa rajotuksia kun noin kymppitonnin pintaan pitäisi saada (haku esim. Ruotsista mahdollista). Toisaalta jos säästöt ovat merkittäviä muihin käyttövoimiin verrattuna, niin budjettia voi kasvattaakin. Matematiikkahan tässä ratkaisee.
Noin paljon motaria niin hiljaisuuteen kannattaa panostaa, ehkä jotain bemarin vitos sarjaa tai audi a6.
 
Olen autoasioissa täysi noviisi, eikä aika (ja into) oikein riitä perehtymään kunnolla, joten kysytäänpäs paremmin tietäviltä. Mietinnässä on ollut, että olisiko hybridiauto passeli vehje omaan käyttöön. Työmatkaa tulee päivässä 150km, josta 100km moottoritiellä ja loput maantiellä. Päälle hieman kaupunkiajoa, muttei hirveästi. Budjetti asettaa rajotuksia kun noin kymppitonnin pintaan pitäisi saada (haku esim. Ruotsista mahdollista). Toisaalta jos säästöt ovat merkittäviä muihin käyttövoimiin verrattuna, niin budjettia voi kasvattaakin. Matematiikkahan tässä ratkaisee.
Hyvän diesel auton haku vaikka Ruotsista voisi olla fiksuin. Tulee kumminkin niin pitkät ajomatkat.
 
Olen autoasioissa täysi noviisi, eikä aika (ja into) oikein riitä perehtymään kunnolla, joten kysytäänpäs paremmin tietäviltä. Mietinnässä on ollut, että olisiko hybridiauto passeli vehje omaan käyttöön. Työmatkaa tulee päivässä 150km, josta 100km moottoritiellä ja loput maantiellä. Päälle hieman kaupunkiajoa, muttei hirveästi. Budjetti asettaa rajotuksia kun noin kymppitonnin pintaan pitäisi saada (haku esim. Ruotsista mahdollista). Toisaalta jos säästöt ovat merkittäviä muihin käyttövoimiin verrattuna, niin budjettia voi kasvattaakin. Matematiikkahan tässä ratkaisee.
Maantiellä ja motarilla hybridin hyöty on aikas pieni, poikkeuskena pluggarit, edellyttäen tietysti, että niitä pystyy lataamaan ja ajamaan merkittävän osan sillä ladatulla sähköllä.

Noissa spekseillä diesel tai ehkä kaadu tai etanoli jos löytyy sopiva yksilö ja tankkauspiste reitiltä.
 
Olen autoasioissa täysi noviisi, eikä aika (ja into) oikein riitä perehtymään kunnolla, joten kysytäänpäs paremmin tietäviltä. Mietinnässä on ollut, että olisiko hybridiauto passeli vehje omaan käyttöön. Työmatkaa tulee päivässä 150km, josta 100km moottoritiellä ja loput maantiellä. Päälle hieman kaupunkiajoa, muttei hirveästi. Budjetti asettaa rajotuksia kun noin kymppitonnin pintaan pitäisi saada (haku esim. Ruotsista mahdollista). Toisaalta jos säästöt ovat merkittäviä muihin käyttövoimiin verrattuna, niin budjettia voi kasvattaakin. Matematiikkahan tässä ratkaisee.
Jos kaasua on saatavilla kätevästi (Kaasutankkausasemat Suomessa | Gasum) niin kaasuauto. Suomessa on vähän nihkeästi käytettyjä kaasuautoja mutta Ruotsissa paremmin. Gasum tarjoaa vuodeksi 89€/kk kaasut vielä tämän vuoden.
 
vielä kommentoisin tuota lämpötolpasta lataamista. Onhan se väärin jos käyttää jotain esim. täyssähköautoa, tai opel amperaa jolloin pitäisi käydä aina kääntämässä kelloa että saa täyden 4h latauksen. Mutta prius plugari latautuu alle 2 tunnissa ja vie noin 1000W, eli vähemmän kuin lohko+sisälämppäri, eli käytännössä en käyttäisi enempää sähköä kuin lämmittäjät, toki hommaa tasoittaa se, että lataus on ympäri vuoden, mutta silti oma moraali ei sodi tuota vastaan niin pahasti.
 
vielä kommentoisin tuota lämpötolpasta lataamista. Onhan se väärin jos käyttää jotain esim. täyssähköautoa, tai opel amperaa jolloin pitäisi käydä aina kääntämässä kelloa että saa täyden 4h latauksen. Mutta prius plugari latautuu alle 2 tunnissa ja vie noin 1000W, eli vähemmän kuin lohko+sisälämppäri, eli käytännössä en käyttäisi enempää sähköä kuin lämmittäjät, toki hommaa tasoittaa se, että lataus on ympäri vuoden, mutta silti oma moraali ei sodi tuota vastaan niin pahasti.

Kyllä ne luvut nyt pikkusen erilaisia on mitä nuo sinun esittämät. Ykköskorisessa Priussissa on 4.4 kWh akku niin olisi melkoista, että sen latailee 1 kW teholla alle kahdessa tunnissa täyteen. Todellisuudessa tavallisesta töpselistä tuo ottaa 10A eli 2.3 kW tehon ja silloin se latautuu täysin tyhjästä täyteen hiukan alle kahdessa tunnissa.
 
No jos jonain kevää ja syksyn +5-+10 päivinä vetään 2kWh sisätilalämmittimellä 2h lämmitystä niin vähän erikoinen jätkä saa olla, ja ainakaan mistään saastuttamisen vähentämisestä ei ole varaa huudella. Mutta jos nyt sinun arvoillasi lasketaan nini 5KWh*5kk*21 työpäivää kuukaudessa * 0,15€/Kwh = 78,75€. Joka päivä niin ollaan jossain 115€ huitella.

Eipä sellaisia autolämmittimiä taida nykyisin monella olla jotka ottaa 2kW plussakeleillä. 1800W lämmitinkin näyttää juuri tällä hetkellä syövän 700W kun auto alkaa olemaan ilmeisen lämmin. Lähes jokainen sisälämmitin kun on PTC säätöinen tehon vähentyen lämpötilan mukaan.

Ja toisaalta käyttää se sähköautokin sisätilan lämmittämiseen sähköä. Eli jollei lämpöpumpulla lämmitetä sisustaa niin samat energiamäärät sisätiloken lämmitykseen menee oli polttis tai sähkö.
 
vielä kommentoisin tuota lämpötolpasta lataamista. Onhan se väärin jos käyttää jotain esim. täyssähköautoa, tai opel amperaa jolloin pitäisi käydä aina kääntämässä kelloa että saa täyden 4h latauksen. Mutta prius plugari latautuu alle 2 tunnissa ja vie noin 1000W, eli vähemmän kuin lohko+sisälämppäri, eli käytännössä en käyttäisi enempää sähköä kuin lämmittäjät, toki hommaa tasoittaa se, että lataus on ympäri vuoden, mutta silti oma moraali ei sodi tuota vastaan niin pahasti.
Priuksesssa on vanhoissa 4.4kwh tai uusissa 8.8kwh akku. 1000w (=1kw) lataus kestää 4.4 tai 8.8 tuntia. Pienemmällä akulla ajaa 20km ja suuremmalla 40km kesällä. Talvella kovilla pakkasilla nuo kilometrimäärät puolittuu. Eli lämmitystolpan kahden tunnin 1000 watin teholla latauksella saa noin 5-10km ajoa. Tämä fakta ei muutu mitenkään onko kyseessä iso akku vai pieni akku.
 
vielä kommentoisin tuota lämpötolpasta lataamista. Onhan se väärin jos käyttää jotain esim. täyssähköautoa, tai opel amperaa jolloin pitäisi käydä aina kääntämässä kelloa että saa täyden 4h latauksen. Mutta prius plugari latautuu alle 2 tunnissa ja vie noin 1000W, eli vähemmän kuin lohko+sisälämppäri, eli käytännössä en käyttäisi enempää sähköä kuin lämmittäjät, toki hommaa tasoittaa se, että lataus on ympäri vuoden, mutta silti oma moraali ei sodi tuota vastaan niin pahasti.
Ainakin nykyinen pluggari prius lataa 3,3Kw teholla, joten en tiedä mistä tuon 1000w otit?
 
Kona Electric koeajettu. Oli maantiellä mukavampi kuin bensaversio ja jäi hyvä tuntuma. Sopisi omaan käyttöön.

Pitää vielä miettiä olisiko tuohon oikeasti varaa ja jaksaisiko tuota odotella jopa 8kk :|
 

Autokaupan edustaja sähköautoihin siirtymisestä: ”On luettu liikaa Muumilaakson tarinoita”


Liikenne- ja viestintäministeriön tilaama raportti nosti esiin lukuisia keinoja, joilla liikenne saataisiin päästöttömäksi vuoteen 2045 mennessä.
Mukana on esimerkiksi fossiilisten polttoaineiden verotuksen vähittäinen kiristäminen, uusien bensiini- ja dieselautojen myyntikielto viimeistään vuonna 2035.

Raportin mukaan tavoitteena olisi, että autokanta uusiutuisi nopeasti niin, että vuonna 2030 eli 12 vuoden päästä Suomessa olisi noin 670 000 sähköautoa ja
vuonna 2045 jo 2 miljoonaa.

– Raportti herättää ajatuksen, että siinä ei ole katsottu yhtään ikkunasta ulos. Ei ole millään tavalla selvitetty eikä ymmärretty, mihin autoteollisuus voi ylipäätään taipua,
Veho henkilöautojen lehdistöpäällikkö Pekka Koski sanoo.

Kosken mukaan pitäisi määritellä, tarkoitetaanko sähköautoilla täyssähköautoja vai hybridejä vai molempia.
– Ei tule olemaan voittavaa teknologiaa, vaan Suomen kaltaisessa maassa, jossa etäisyydet ovat pitkät, eri alueille tulee erilaisia ratkaisuja.

Sähköautojen osuutta on hänen mielestään järkevää lisätä päästökeskittymissä, mutta muitakin teknologioita polttomoottoreista hybrideihin ja
vetyautoihin tarvitaan tulevaisuudessa. Biopolttoaineet ovat Kosken mielestä todellinen vaihtoehto myös henkilöautojen polttomoottoreihin.

Koski ihmettelee myös dieselin demonisointia, koska diesel tuottaa vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin bensiini. Dieselin typen oksidien päästöjä taas on saatu merkittävästi alennettua uusimmissa Euro 6 -tason dieseleissä. Sähkö ei sekään ole päästötön vaihtoehto, jos sähkö tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla, Koski korostaa.

– Tuntuu siltä, että iso kuva on unohtunut ja on luettu liikaa Muumilaakson tarinoita. Muumilaakson tarinoissa oli hattivatit, jotka latautuivat salamaniskuista.
Minusta tuntuu, että ministeriön henkilökunta ja muut erilaisten raporttien laatijat (mm. Suomen Ilmastopaneeli) odottavat, että sähköautot latautuvat salamaniskusta.

Autokannan uudistumiselle voi myös heittää hyvästit niin kauan kuin epävarmuus tulevasta jatkuu, Koski sanoo.
– Epävarmuus lisää meidän autokannan vanhenemista, ja autokannan vanheneminen lisää päästöjä.

Käytettyjen autojen kauppaketjun Kamuxin konsernijohtaja Juha Kalliokoski pitää raportin kokonaisuutta positiivisena, mutta pohtii toimenpiteiden realistisuutta kuluttajan kannalta.

– 70–80 prosenttia Suomessa ostetuista uusista autoista on hintaluokaltaan alle 30 000 euroa. Sähköautojen hinnat lähtevät 40 000 eurosta.

Jos kuluttajat saadaan laajemmin siirtymään sähköautoihin, hintojen pitäisi laskea useita kymmeniä prosentteja, koska suurin osa uusien autojen myynnistä
kohdistuu alle 30 000 euron autoihin, Kalliokoski arvioi.

Halvimmillaan käytetyn sähköauton saa Kamuxilta hieman alle 18 000 eurolla, hybridin 10 000 eurolla ja kaasuauton 5 000 eurolla.

Sähköautojen saatavuus on ylipäätään iso kysymysmerkki, Kalliokoski arvioi. Esimerkiksi uuden Hyundai Kona -sähköauton toimitusaika on lähes vuosi.
Tämä kertautuu myös käytettyjen autojen saatavuuteen.

Vehon Pekka Koski nostaa esille myös sen, että tieliikenteen päästöjen osuus Suomen päästöistä on noin 17 prosenttia ja henkilöliikenteen osuus runsaat 9 prosenttia.

– Kun katsotaan suurimpia hiilidioksidipäästöjen lähteitä, ne ovat SSAB:n Raahen terästehdas ja Helsingin Energia (Helen).

Tässä jahdataan henkilöautoliikennettä ja unohdetaan isot päästölähteet.

Tämä autojen pakkosähköistäminen on kyllä hyvää viihdettä, niin kauan kun voi itse katsoa tätä säätöä sivusta. :D
 
Katselin taannoin VW-konsernin seuraavan parin vuoden sähköautosuunnitelmia ja sanoisin, että vuonna 2020 sähköautojen houkuttelevuus alkaa ehkä olla jo sillä tasolla, että PK-seudulla voisi potentiaalisesti napata aika suurenkin osan autokaupasta. Hinta tietysti ratkaisee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 229
Viestejä
4 588 838
Jäsenet
75 607
Uusin jäsen
Valokuvaaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom