Keskustelua hybridiautoista

Kun yksi bensa-auto vaihtaa sähköautoon, ei sähkön tuotanto lisäänyy ydinvoimaloissa, vesivoimaloissa, tuulivoimaloissa tai aurinkovoimaloissa. Nuo kaikki tuottavat yhtä paljon riippumatta siitä, että montako sähköautoa suomen teillä liikkuu.

Lisääntynyt sähkön tarve katetaan 100%:sesti fossiilisen säätövoiman avulla.

Käytännössä Suomessa marginaalissa on aina joko
a) Fossiilisilla tuotettua lauhdevoimaa.
b) Venäjän tuontisähköä (jossa marginaalissa on aina fossiilisilla tuotettua sähköä).

Ts. keskimääräinen tuotanto ei ole järkevä tapa mitata marginaalissa tapahtuvan tuotannon päästöjä.

Ja missään tapauksessa Ruotsin tai Norjan vesivoima ei ole käytettävissä??
 
Ja missään tapauksessa Ruotsin tai Norjan vesivoima ei ole käytettävissä??
Käytettävissähän sitä on jatkuvasti, mutta alhaisen hinnan takia se ei ole koskaan ns. "marginaalissa".

Ts. jos vuositason energian kulutus kasvaa sähköautojen lisääntymisen takia, niin vesivoimaloiden tuotanto ei voi kasvaa perässä, koska kaikki jokiin valuva vesi muutetaan sähköksi riippumatta kulutuksen määrästä.
 
Kyllä ydinvoimaa ja tuontia säädetään ennusteiden mukaan.
Tuonti Suomeen on vientiä Venäjältä ja Venäjälläkin säätö tehdään pääasiassa kaasulla ja hiilellä, ydinvoiman pyöriessä aina täysiä jos nyt suinkin mahdollista.

Olen elänyt kyllä siinä ymmärryksessä, että ydinvoimaa ei pohjoismaissa säädetä ikinä, vaan jos voimala pyörii, se pyörii 100% tehoilla. (Mitä nyt tietty normaalit tehon nostot ja laskut vievät aikaa ennen ja jälkeen huoltojen jne.)
 
Löysin oheisen kuvan sähköntuotannosta viime vuoden suurimman kulutuksen vuorokaudelta. Tuossa näyttää kyllä vesivoima joustaneen eniten kulutuksen mukaan. Sähköautojen lataaminen sinänsä tasaa kulutusta, koska lataaminen tapahtuu enimmäkseen öisin.
sähkönhankinta2017.PNG
 
Käytettävissähän sitä on jatkuvasti, mutta alhaisen hinnan takia se ei ole koskaan ns. "marginaalissa".

Ts. jos vuositason energian kulutus kasvaa sähköautojen lisääntymisen takia, niin vesivoimaloiden tuotanto ei voi kasvaa perässä, koska kaikki jokiin valuva vesi muutetaan sähköksi riippumatta kulutuksen määrästä.

Kyllä, mutta tuontantoa voisi halutessaan ajoittaa kulutushuippuihin.
Siellä on valtavat altaat, joihin on hyvä varastoida vettä.
Halpaahan se on.
Kysynnän ollessa kovaa myös sähköstä saatava hinta on suurempi, jos sitä ei ole sidottu mihinkään kiinteään hintaan.

Ydinvoimalla koko minimituotanto ja muilla loput.
Vedellä lisää ja tuulella/auringolla kulutusjoustot päälle esim vesivaraajat.

Muutenkin pitäisi ennemmin ajaa "rajotinta vasten", kuin yrittää puolustautua kulutushuipuilta.

Siis mun mielestä.
 
Ainakin Säädettävä ydinvoima vakauttaa sähköhuoltoa - Uutiset - www.lut.fi mukaan ydinvoimaa voi käyttää säätövoimana. Tietysti nyt on hankala sanoa, että onko Olkiluodon reaktoreita suunniteltu alun alkaenkaan tuohon. Esimerkkinä lainaus: "Tällä hetkellä käyvien laitosten säädettävyyden ennätystä pitää saksalainen Isar 2 -ydinvoimalaitos, jonka nimellisteholtaan 1400 megawatin reaktoria voidaan säätää välillä 400−1400 megawattia, säätönopeudella 40 megawattia per minuutti."

Ydinvoimaa ajetaan täydellä teholla käsittääkseni yksinkertaisesti taloudellisista syistä. Ja onhan se myös ekologisessa mielessä parempi vaihtoehto kuin muut vaihtoehdot.

Vesivoima taitaa olla meidän paras vaihtoehto säätövoimana. Kuten ylläkin on mainittu, niin vesivoimaloilla on ainoana tuotantomallina mahdollisuus säilyttää energiaa.
 
Ainakin Säädettävä ydinvoima vakauttaa sähköhuoltoa - Uutiset - www.lut.fi mukaan ydinvoimaa voi käyttää säätövoimana. Tietysti nyt on hankala sanoa, että onko Olkiluodon reaktoreita suunniteltu alun alkaenkaan tuohon. Esimerkkinä lainaus: "Tällä hetkellä käyvien laitosten säädettävyyden ennätystä pitää saksalainen Isar 2 -ydinvoimalaitos, jonka nimellisteholtaan 1400 megawatin reaktoria voidaan säätää välillä 400−1400 megawattia, säätönopeudella 40 megawattia per minuutti."

Ydinvoimaa ajetaan täydellä teholla käsittääkseni yksinkertaisesti taloudellisista syistä. Ja onhan se myös ekologisessa mielessä parempi vaihtoehto kuin muut vaihtoehdot.

Vesivoima taitaa olla meidän paras vaihtoehto säätövoimana. Kuten ylläkin on mainittu, niin vesivoimaloilla on ainoana tuotantomallina mahdollisuus säilyttää energiaa.
Ranskassa ydinvoimaa on säädetty (pakostakin) jo pitkään mm. viikonloppujen ajaksi, koska n. 80% sähköstä tuotetaan ydinreaktoreissa. Voimaloiden kuormanseuranta on tietysti suunniteltava laitokseen jo alunperin.
Ydinvoiman kuormanseuranta
 
Vaikka teoriassa ydinvoimaa voisi saataa, niin taloudellisista syista niin ei tule kylla koskaan tapahtumaan.
Nykyaan voimaloiden rakentaminen on niin kallista, etta vajaateholla ajaminen kasvattaa takaisinmaksuaikaa turhaan, varsinkin kun kysyntaa riittaa koko tuotannolle joka tapauksessa.
Ehka saadettava ydinvoima on houkuttelevamipi maille joilla ei ole vesivoimaa kaytossa. Vesivoimalla paasee helposti tuon Isar 2:n ramp uppia parempiin lukemiin.
 


Siitä vain Prius-ostoksille ja puuhastelemaan.

Ja suomesta et tuohon hintaan noita uusia akkuja saa. Jenkeissä vielä kannattavaa mutta ei täällä kun uusi akku maksaa maltaita ja tilaamalla rahti on kallista jos edes lähettävät.
 
Ei kai noihin toyotii tarvii vaihtaa ajoakkuja auton elinikänä. Eikös noilla akuilla ollut joskus takuu jotain 12 vuotta? Jos akustossa on jotain vikaa, niin eiköhän ne ilmaannu takuuaikana. Itse en ole kuullu koskaan, että noihin priuksiin olis täällä suomessa koskaan jouduttu vaihtaamaan ajoakkuja. Toki voin olla hyvinkin väärässä, joten jos jollakin on varmaa tietoa, että noihin on jouduttu vaihtamaan akkuja paljonkin, niin saa korjata.
 
Ei kai noihin toyotii tarvii vaihtaa ajoakkuja auton elinikänä. Eikös noilla akuilla ollut joskus takuu jotain 12 vuotta? Jos akustossa on jotain vikaa, niin eiköhän ne ilmaannu takuuaikana. Itse en ole kuullu koskaan, että noihin priuksiin olis täällä suomessa koskaan jouduttu vaihtaamaan ajoakkuja. Toki voin olla hyvinkin väärässä, joten jos jollakin on varmaa tietoa, että noihin on jouduttu vaihtamaan akkuja paljonkin, niin saa korjata.
Eiköhän akut ole kulutustavaraa niinkuin koko muukin auto. Mitä enemmän käyttää, sitä vähemmän niissä on enää puhtia jäljellä.
 
Eiköhän akut ole kulutustavaraa niinkuin koko muukin auto. Mitä enemmän käyttää, sitä vähemmän niissä on enää puhtia jäljellä.
Aiemmin tässä langassa on esitetty päinvastaista todistusaineistoa, mm. Priuksen 20-vuotiaista akuista joissa on noin 80% kapasiteettia jäljellä. Mitoitus on se avainsana, nämä ei ole kulutuselektroniikan akkuja.
 
Aiemmin tässä langassa on esitetty päinvastaista todistusaineistoa, mm. Priuksen 20-vuotiaista akuista joissa on noin 80% kapasiteettia jäljellä. Mitoitus on se avainsana, nämä ei ole kulutuselektroniikan akkuja.
Joskus kuulin vastaavaa. Priuksessa (ja muissakin toyotan hybrideissä) akun käyttölogiikka on viissiin niin, että akkua ei koskaan ladata täysin täyteen, eikä koskaan käytetä nollaan, vaan käyttäaste on 20 ja 80 prosentin välillä. Tämä siksi että se lisää akkujen käyttöikää käytännössä auton eliniäksi.
 
Ja suomesta et tuohon hintaan noita uusia akkuja saa. Jenkeissä vielä kannattavaa mutta ei täällä kun uusi akku maksaa maltaita ja tilaamalla rahti on kallista jos edes lähettävät.

Ei ne nykyään niin älyttömästi kalliimpia täälläkään ole. Alle kahden tonnin taitaa jo lähteä uusi akku noihin Toyotan hybrideihin ihan kotimaastakin. Muutenkin nuo akut kestää kyllä uskomattoman hyvin Toyotassa ja ei nuo akkujen vaihdot mitään hirveän yleisiä ole. Akun takuukin on 8v / 350tkm.
 
Ei ne nykyään niin älyttömästi kalliimpia täälläkään ole. Alle kahden tonnin taitaa jo lähteä uusi akku noihin Toyotan hybrideihin ihan kotimaastakin. Muutenkin nuo akut kestää kyllä uskomattoman hyvin Toyotassa ja ei nuo akkujen vaihdot mitään hirveän yleisiä ole. Akun takuukin on 8v / 350tkm.
Toyota on pikkuhiljaa pidentänyt akkutakuuta. Ostin Auriksen 03/2016, niin silloin oli jo nykyinen takuu, eli 10 v/350 tkm.
 
Ei kai noihin toyotii tarvii vaihtaa ajoakkuja auton elinikänä. Eikös noilla akuilla ollut joskus takuu jotain 12 vuotta? Jos akustossa on jotain vikaa, niin eiköhän ne ilmaannu takuuaikana. Itse en ole kuullu koskaan, että noihin priuksiin olis täällä suomessa koskaan jouduttu vaihtaamaan ajoakkuja. Toki voin olla hyvinkin väärässä, joten jos jollakin on varmaa tietoa, että noihin on jouduttu vaihtamaan akkuja paljonkin, niin saa korjata.

Tiedä sitten. Mikä sitten lasketaan auton eliniäksi. Ei ollut ensimmäinen näistä yleisistä autotubettajista joka priuksen akut remontoinut. Joko hakevat rikkinäisiä tai sitten noi akkujen kuluminen on yleisempää kuin ketjussa viime viesteissä halutaan myöntää.

ChrisFixin oli 2007 (11vuotta)

Ja täs 2005 vuoden videon ollen 2017 vuodelta (12 vuotta videon teon aikaan)
 
Viimeksi muokattu:
Niin no sitä voi miettiä kuinka moni täysin toimivan vanhan Priuksen omistaja jaksaa tehdä siitä nettijuttua/videota...
 
Tiedä sitten. Mikä sitten lasketaan auton eliniäksi. Ei ollut ensimmäinen näistä yleisistä autotubettajista joka priuksen akut remontoinut. Joko hakevat rikkinäisiä tai sitten noi akkujen kuluminen on yleisempää kuin ketjussa viime viesteissä halutaan myöntää.

Kannattanee mennä lueskelemaan merkkifoorumeita, esim. priuschat:ia jos kiinnostaa tutkia onko akkujen kuluminen kuinka yleistä.
 
Prius foorumeilla notkuneena sanoisin että akkujen hajoaminen on mahdollista, mutta erittäin harvinaista. Vuosien äärimmäiset lämpötilat (kaktusmaat) tai pitkä lataamattomuus (vuosi+) voivat kuluttaa ajoakun loppuun. Sanoisin hihasta että akun hajoaminen on kuin tylsän perusauton vaihteisto, "eihän ne hajoa" mutta aina löytyy sekin yksilö jossa näin on tapahtunut. Oma akku on jo rippikouluiässä ja nyt on riesana kovilla pakkasilla varoitusmerkki kojetaulussa. Se varmaan hiipii vuosien kuluessa yhä lämpimämpiin oloihin, mutta tuskin ehtii pysäyttää matkaa ennen paalausta.
 
Tesla Model 3:n hinta taitaa kivuta melko korkealle. Toki jos on nelivetoinen ja maksaa 55 000€, niin ei nyt miltään pahalta vaikuta kilpailijoihin verrattuna. Ainakin Audi ja Jaguar taitavat olla vielä selvästi kalliimpia.


  • [*]Model 3 kaksimoottorinen, nelivetoinen, pidemmällä toimintamatkalla maksaa USA:ssa ennen paikallisia alennuksia 53 000 USD. Kun suhteutan tuon Model S:än eurohintojen perusteella, se saattaisi Suomessa maksaa noin 63 000 euroa. Kun auton varustaa vielä autopilotilla ja vaikka esittelyauton punaisella erikoisvärillä, niin hinta saattaisi olla noin 72 000 euroa.
    [*]Keskipitkän toimintamatkan malli, maksaa perus-mustalla värillä ja ilman mitään lisävarusteita, kuten Autopilottia ennen paikallisia alennuksia 46 000 USD ja sille uskottava hinta Suomessa voisi olla noin 55 000 euroa.
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla | Sähköautoileva motoristi
 
Tesla Model 3:n hinta taitaa kivuta melko korkealle. Toki jos on nelivetoinen ja maksaa 55 000€, niin ei nyt miltään pahalta vaikuta kilpailijoihin verrattuna. Ainakin Audi ja Jaguar taitavat olla vielä selvästi kalliimpia.

Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla | Sähköautoileva motoristi
Tuo on joka tapauksessa jo niin korkea hinta, että potentiaalinen ostajakunta on melko pieni. Model 3:n piti olla kansanauto, ja 60-80 t€ on aika kaukana siitä.
 
Hyvin mahdollista, että Suomessa Model 3 suosio jää muiden valmistajien mallien jalkoihin. Kallis karvalakkiauto on se mielikuva, mikä autosta käytännössä jää. Muilta valmistajilta on tuloillaan muutaman vuoden sisään vinopino sähköautoja olemassa olevien rinnalle ja joiden valmistuslaatu sekä varustelutaso pesee Model 3:n mennen tullen.

Toivottavasti Tesla onnistuu tekemään tulevista kolmosen vuosimalleista edes talvikelpoisia kun nykyistä ei voi käyttää pakkasella. Lisäksi Tesla tarvii toimivan huolto- ja korjauspalvelun nykyisen tilalle jos "kansanautoja" halutaan myydä.
 
Onhan se selvä ettei tämmönen pieni maa paljoa kiinnosta teslaa, jenkit päämarkkina aluetta. Varsinkin jos jenkeissä saa myyntiin 35k hintaa ja siitä vielä tuet pois.
 
Onhan se selvä ettei tämmönen pieni maa paljoa kiinnosta teslaa, jenkit päämarkkina aluetta. Varsinkin jos jenkeissä saa myyntiin 35k hintaa ja siitä vielä tuet pois.

Kallis se on jenkeissäkin tuollaisella hintalapulla sikäläiseen hintatasoon verrattuna. Tukikaan ei enää kauaa helpota kun 200000 autoa on jo tehty, niin ensimmäinen tuen puolitus on heti vuoden vaihteessa ja melkein heti perään seuraava puolitus ensi kesänä.
 
Kallis se on jenkeissäkin tuollaisella hintalapulla sikäläiseen hintatasoon verrattuna. Tukikaan ei enää kauaa helpota kun 200000 autoa on jo tehty, niin ensimmäinen tuen puolitus on heti vuoden vaihteessa ja melkein heti perään seuraava puolitus ensi kesänä.
Joo totta mutta harvinasesti(yleisesti auto markkinoilla) teslalla ei tälle hetkelllä oo myyminen vaan tuottaminen.
 
Tesla Model 3:n hinta taitaa kivuta melko korkealle. Toki jos on nelivetoinen ja maksaa 55 000€, niin ei nyt miltään pahalta vaikuta kilpailijoihin verrattuna. Ainakin Audi ja Jaguar taitavat olla vielä selvästi kalliimpia.

Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla | Sähköautoileva motoristi
Juu sehän on just noin, että mihin itse kukin vertaa ja onneksi jokainen saa itse päättää sen.
Mä vertaan sitä käytännössä omakohtaisesti ehkä eniten Kona EV 64 kWh -perusmalliin, jonka hinta on noin 43000 euroa.
Siihen verrattuna nuo nyt jo Jenkeissä hinnoitellut näytäisivät Suomeen tullessaan merkittävästi kalliimmilta, mutta mun silmään ja makuun myös Kolmonen antaisi lisähintansa edestä tai jopa enemmän vastinetta.

Mä koen että noissa nyt hinnoitelluissa Tesloissa on arvokkaampaa:
  • Teslassa nopeampi AC-lataus kolmivaihevirralla, joka antaa tarvittaessa lisää joustoa ja nopeutta kotilataamiseen sekä asiointilataamiseen.
  • Supercharger-verkosto on suvereenisti paras sähköautojen lataamiseen ja yksi keskeisimmistä syistä miksi haluan juuri Teslan sähköautokseni. Se vain toimii, vaikka ajaisin ulkomaille (vs muiden operaattoreiden omat RFID ym.)
  • Pidän kovasti Teslan teknologiasta ja ajatuksesta että autoon saa päivityksiä wifillä (taas kovin epäolennaista useille muille)
  • takavetoversionakin parempi suorituskyky (sen verran lapsellinen olen, että tykkään kiihtyvistä autoista, vaikkei siitä mitään todellista hyötyä mulle ole)
  • Ja ehkä vielä lopuksi sellainen, että minun silmääni tuollaiset Teslan Model3 / äSsä -malliset autot vain näyttävätkin hyviltä (puhdas makuasia)
Silti en taida olla ostamassa Kolmosta, koska sen hinta vain karkaa liian kauas omasta henkisestä rajastani, jota joutuisin venyttämään muutamalla tonnilla jo Konaankin. Toivottavasti alkavat joskus edes tehdä sitä Muskin lupailemaan 35000 USD versiota, joka sitten saattaisi olla tuon Konan hintaluokassa Suomessakin. Mutta varmasti sen halvimman version tuotannon alkua saadaan odotella jonkin aikaa, koska tuotantolinjat punaisena yrittävät tehdä autoja jo nyt ja eihän silloin kannata tehdä halvinta mallia.
 
Juu sehän on just noin, että mihin itse kukin vertaa ja onneksi jokainen saa itse päättää sen.
Mä vertaan sitä käytännössä omakohtaisesti ehkä eniten Kona EV 64 kWh -perusmalliin, jonka hinta on noin 43000 euroa.
Siihen verrattuna nuo nyt jo Jenkeissä hinnoitellut näytäisivät Suomeen tullessaan merkittävästi kalliimmilta, mutta mun silmään ja makuun myös Kolmonen antaisi lisähintansa edestä tai jopa enemmän vastinetta.

Mä koen että noissa nyt hinnoitelluissa Tesloissa on arvokkaampaa:
  • Teslassa nopeampi AC-lataus kolmivaihevirralla, joka antaa tarvittaessa lisää joustoa ja nopeutta kotilataamiseen sekä asiointilataamiseen.
  • Supercharger-verkosto on suvereenisti paras sähköautojen lataamiseen ja yksi keskeisimmistä syistä miksi haluan juuri Teslan sähköautokseni. Se vain toimii, vaikka ajaisin ulkomaille (vs muiden operaattoreiden omat RFID ym.)
  • Pidän kovasti Teslan teknologiasta ja ajatuksesta että autoon saa päivityksiä wifillä (taas kovin epäolennaista useille muille)
  • takavetoversionakin parempi suorituskyky (sen verran lapsellinen olen, että tykkään kiihtyvistä autoista, vaikkei siitä mitään todellista hyötyä mulle ole)
  • Ja ehkä vielä lopuksi sellainen, että minun silmääni tuollaiset Teslan Model3 / äSsä -malliset autot vain näyttävätkin hyviltä (puhdas makuasia)
Silti en taida olla ostamassa Kolmosta, koska sen hinta vain karkaa liian kauas omasta henkisestä rajastani, jota joutuisin venyttämään muutamalla tonnilla jo Konaankin. Toivottavasti alkavat joskus edes tehdä sitä Muskin lupailemaan 35000 USD versiota, joka sitten saattaisi olla tuon Konan hintaluokassa Suomessakin. Mutta varmasti sen halvimman version tuotannon alkua saadaan odotella jonkin aikaa, koska tuotantolinjat punaisena yrittävät tehdä autoja jo nyt ja eihän silloin kannata tehdä halvinta mallia.
Vaikka itsekin tykkään teslasta, niin silti en tykkää, koska menevät monissa asioissa sen aidan matalimman kohdan lisäksi perse edellä puuhun...

Täälläkin taisi olla se linkki Bloombergin tutkimuksesta, jossa purkivat "reverse-engineering" -malliin teslan (tais olla just kolmonen) ja totesivat, että tarpeettoman monimutkaisesti valmistettu auto, niin teknisesti kuin rakenteellisestikin. Sinällään ei mikään ihme, että Tesla maksaa ja silti autot menee kaupaksi persnetolla...

Omaan silmään näytti heti siltä, että tuotanto on pitänyt saada mahdollisimman halvalla käyntiin ja käynnissä ollessaan minkäänlaista kehitystä tuotantoprosesseissa ei ole tapahtunut kustannuksien välttämiseksi, eikä ketään kiinnosta mitä se lopputuote maksaa paskan suunnittelun vuoksi. Kaikki rahat on priorisoitu "cutting-edge" -teknologiaan ja auto- ja valmistustekniikan perusasiat unohdettu kokonaan...

Mitä tuota bloombergiä ja youtuben prokkiksia seurannut, niin äkkiseltään tuntuisi että Teslan hinnasta saisi leijonanosan pois, kun saman tekniikan tumppaisi reilusti yksinkertaistettuna johonkin muuhun koriin. Omakohtaista kokemusta ei ole, kun nöitä vielä harvemmin pääsee hypistelemään muuten kuin matkustajan paikalta:D

Ei muuta pointtia, kuin etten edes usko että sitä luvattua 30k mallia koskaan tulee...
 
Viimeksi muokattu:
Ei taida tulla tosiaan halppis mallin Teslaa. Koska vaikka halvemman sisustuksen ja katon suunnittelu maksaisi ja vaikeuttaisi autojen tuotantoa, koska tulisi enemmän vaihtoehtoja.

Halvin siis varmaan takaveto, pikkuakku, musta ja ilman adaptiivista vakkaria. Ja jossain vaiheessa voisivat taas pudottaa pelkän takavedon pois myynnistä. Periaatteessa myös pikkuakunkin voisi pudottaa pois. Nythän tuo esittelymalli oli juuri isommalla akulla ja nelivedolla.

Myös se automaattinen ajo ei onnistunut, eli eivät enää myy autoja joilla mainostetusti voisi joskus ajaa oikeasti autopilotilla. Eli siis korkeampi hinta ja vähemmän vaihtoehtoja. Myös S ja X malleista on karsittu eri varustevaihtoehtoja ja hintaakin on voitu vähän muuttaa.

Toivottavasti Model 3 ja halvempaan luokkaan tulee enemmän kilpailua. Ihan tyylikäshän tuo Model 3 on, hinta vaan on turhan suolainen. S ja X on taas omaan silmään aivan liian isoja autoja. Niidenkin sisustus uusiutuu ilmeisesti 2019 tai ainakin jossain vaiheessa.
 
Juu sehän on just noin, että mihin itse kukin vertaa ja onneksi jokainen saa itse päättää sen.
Mä vertaan sitä käytännössä omakohtaisesti ehkä eniten Kona EV 64 kWh -perusmalliin, jonka hinta on noin 43000 euroa.
Siihen verrattuna nuo nyt jo Jenkeissä hinnoitellut näytäisivät Suomeen tullessaan merkittävästi kalliimmilta, mutta mun silmään ja makuun myös Kolmonen antaisi lisähintansa edestä tai jopa enemmän vastinetta.

Mä koen että noissa nyt hinnoitelluissa Tesloissa on arvokkaampaa:
  • Teslassa nopeampi AC-lataus kolmivaihevirralla, joka antaa tarvittaessa lisää joustoa ja nopeutta kotilataamiseen sekä asiointilataamiseen.
  • Supercharger-verkosto on suvereenisti paras sähköautojen lataamiseen ja yksi keskeisimmistä syistä miksi haluan juuri Teslan sähköautokseni. Se vain toimii, vaikka ajaisin ulkomaille (vs muiden operaattoreiden omat RFID ym.)
  • Pidän kovasti Teslan teknologiasta ja ajatuksesta että autoon saa päivityksiä wifillä (taas kovin epäolennaista useille muille)
  • takavetoversionakin parempi suorituskyky (sen verran lapsellinen olen, että tykkään kiihtyvistä autoista, vaikkei siitä mitään todellista hyötyä mulle ole)
  • Ja ehkä vielä lopuksi sellainen, että minun silmääni tuollaiset Teslan Model3 / äSsä -malliset autot vain näyttävätkin hyviltä (puhdas makuasia)
Silti en taida olla ostamassa Kolmosta, koska sen hinta vain karkaa liian kauas omasta henkisestä rajastani, jota joutuisin venyttämään muutamalla tonnilla jo Konaankin. Toivottavasti alkavat joskus edes tehdä sitä Muskin lupailemaan 35000 USD versiota, joka sitten saattaisi olla tuon Konan hintaluokassa Suomessakin. Mutta varmasti sen halvimman version tuotannon alkua saadaan odotella jonkin aikaa, koska tuotantolinjat punaisena yrittävät tehdä autoja jo nyt ja eihän silloin kannata tehdä halvinta mallia.
Kävinpä itsekin ottamassa kylmät tyypit kolmosesta. Hyvin olitkin jo blogissasi kirjoittanut autosta, mutta tässä vielä omat pohdintani, jos jotakuta kiinnostaa.

Heti autoon istuutuessa huomaa, että auto on suunnittelu "puhtaalta pöydältä" eikä se ole jatkumoa millekään nykyiselle mallisarjalle. Sisusta poikkeaa nimittäin tuntuvasti kaikista muista autoista. Katkaisimia on äärimmäisen vähän ja edes ilmasuuttimia ei äkkiseltään näy. Auton lähes kaikkia toimintoja ohjataan suuren keskinäytön kautta; ilmastointi, valot, ratinsäätö, musiikki ja jopa hanskalokeron avaus hoituvat kaikki saman näytön kautta. Myös aiemmin mainitsemani ilmasuuttimien suuntaus tapahtuu näytön kautta. En nyt puhu perinteisestä, jalat-, keski-, tuulilasisäädöstä vaan keskisuuttimien suuntauksesta. Ilmavirtoja voi tavallaan ohjata sinne mihin haluaa, ilma että suuntaisi käsin jokaista suutinta erikseen.

Keskinäyttö on kuitenkin myös auton heikkokohta mielestäni. Näkisin mieluummin nopeuden, navigointiohjeet, viihdetiedot ja puhelut suoraan edessäni enkä auton keskinäytöllä. Näin on melkein kaikissa perinteisissä uusissa autoissa ja premiumeissa tiedot saa jopa hudiin. Kokemuksesta voin sanoa, että tuntemattomassa kaupungissa ajo-ohjeet hudissa ovat paljon käyttökelpoisemmat kuin iso sateellittikartta keskinäytössä, vaikka sellainenkin on toki olemassa. Sitä ei kuitenkaan paljoa tule ajon aikana katsottua. Hudia vaan ei saa edes rahalla mihinkään Teslaan. Kolmoseen ei saa edes mittaristoa...

Lokalisaatio puuttuu Teslasta myös eli autot eivät puhu eikä niille voi puhua Suomea. Tämä saattaa toki muuttua tulevaisuudessa, saa nähdä. Käytettävyys oli muuten ihan hyvää tasoa, mutta jotkut ratkaisut vähän ihmetyttivät. Miksi hanskalokero pitää avata keskinäytöstä ja miksi ovet avataan napilla eikä perinteisellä kahvalla? Ei muuten, mutta nuo eivät oikein tarjoa mitään hyötyä, mutta nostavat varmaankin auton hintaa.

Säilytystiloiltaan auto oli positiivinen yllätys, isoja lokeroita oli runsaasti ja kännyköille oli luonteva paikka, jossa ne myös latautuvat. Materiaalit olivat laadukkaan tuntuisia, eikä narinoita tullut painellessa paneeleja. Penkin tuennasta on vaikea sanoa mitään kummempaa, pitäisi päästä ajelulle, että huomaa onko sivutuki riittävä vai ei.

Ulkonäkö oli mielestäni ihan onnistunut, vaikkakin vähän sämpylämäinen. Tämän tekee varmaan lyhyt keula ja perä sekä kaareva katto. Takaluukku on pienempi kuin miltä näyttää, luukku ei aukea niin kuin sedaneissa yleensä, vaan käytännössä vain korkeussuunnassa. Luukussa ei ole tavallaan kattoa ollenkaan, mikä aiheuttaa sen, että tavaroita joutuu vähän pujottelemaan sisään. Tulisi sillä varmaan toimeen kuitenkin.

Näytteillä oleva auto oli tosiaan parasta mitä saa, eli neliveto, long-range, premiumpaketilla. Myyjäkään ei oikein tiennyt mitä kaikkea perusmallissa on vakiona ja mikä kuuluu premiumpakettiin. Myöskään Suomen hinnat eivät ole vielä selvillä, mutta ne pitäisi tulla kuulemma ensi kuussa. Kaikenkaikkiaan ihan mielenkiintoinen auto, vaikka heikkouksiakin on. Mielenkiinnolla odotan millainen tuo on ajaa.
 
Säästöä kun ei tarvitse mitään nappuloita.
Joo, tosi halpaa kun ilmasuuttimiinkin tarvitaan moottorit joilla läppiä ohjataan. Typerää suunnittelua tällainen kalliiden ratkaisuiden tekeminen täysin hyödyttömän kikkailun vuoksi.
 
Joo, tosi halpaa kun ilmasuuttimiinkin tarvitaan moottorit joilla läppiä ohjataan. Typerää suunnittelua tällainen kalliiden ratkaisuiden tekeminen täysin hyödyttömän kikkailun vuoksi.
Normaalistikin sähkömoottori kääntää läppiä joko tuulilasille, naamaan tai jalkoihin.
Model 3:ssa ilmeisesti ilmavirtaa ohjataan kahdella puhalluksella, eli ainakin ilman korkeussuuntaa saa säädettyä. Sivusuuntaan varmaan tarvitaan lisää läppiä ja siis lisää säätömoottoreita.
 
Normaalistikin sähkömoottori kääntää läppiä joko tuulilasille, naamaan tai jalkoihin.
Model 3:ssa ilmeisesti ilmavirtaa ohjataan kahdella puhalluksella, eli ainakin ilman korkeussuuntaa saa säädettyä. Sivusuuntaan varmaan tarvitaan lisää läppiä ja siis lisää säätömoottoreita.

Eihän tuo model 3:n "uusi" ratkaisu korvaa mitään muuta kuin kojelaudan suuttimet... kaikki muu on yhä ennallaan. Ratkaisu nyt on muutenkin tehty vain siksi, että kojelaudan saa tehtyä ilman suuttimia. Siellä on yhä erikseen tuulilasin suuttimet, jalkatilan suuttimet, takapenkin suuttimet .. ehkä sivulaseillekin, mutta ei välttämättä koska Tesla ja californiassa ikkunat ei huurustu :cigar2:
 
Eihän tuo model 3:n "uusi" ratkaisu korvaa mitään muuta kuin kojelaudan suuttimet... kaikki muu on yhä ennallaan. Ratkaisu nyt on muutenkin tehty vain siksi, että kojelaudan saa tehtyä ilman suuttimia. Siellä on yhä erikseen tuulilasin suuttimet, jalkatilan suuttimet, takapenkin suuttimet .. ehkä sivulaseillekin, mutta ei välttämättä koska Tesla ja californiassa ikkunat ei huurustu :cigar2:
Totta. Vain se naamalle puhallus on säädettävissä sillä tabletilla. Nyt talvella yleensä käytössä se tuulilasille ja jalkoihin puhallus tai pelkkä jalkoihin puhallus. Aluksi kumminkin vain tuulilasille. Vanhassa Pösössä on automaattinen ilmastointi, mutta säädän sitä kumminkin itse.

Samaa mieltä että tuo Model 3 ratkaisu on tehty tyylikkyyden takia. Ihan hienohan se onkin.
 
Toi Model 3 voi olla hieman ikävä tällaisessa talvisessa maassa kuten Suomi.

Takaluukun kun avaa ja lunta on luukun päällä niin tippuu suoraan takakonttiin.
Aika paljon ikkunan avaus ongelmia
Kahva ongelmia
Loskaisessa säässä alapuolen muovit saattaa kahmaista aika paljon lunta sisään ja alkaa roikkua.
Takapuskureita irronnut kovassa sateessa, en tiedä mitä tykkää kun lumi jäätyy sinne kiinni ja painaa jne .)
Latausluukku jäätyy herkästi..

Mutta kaliforniassa varmaan kelpaa kruisailla.


Tesla Model 3 is starting to show some important flaws in cold weather
 
Tiedä sitten. Mikä sitten lasketaan auton eliniäksi. Ei ollut ensimmäinen näistä yleisistä autotubettajista joka priuksen akut remontoinut. Joko hakevat rikkinäisiä tai sitten noi akkujen kuluminen on yleisempää kuin ketjussa viime viesteissä halutaan myöntää.

ChrisFixin oli 2007 (11vuotta)

Ja täs 2005 vuoden videon ollen 2017 vuodelta (12 vuotta videon teon aikaan)

Mahtoiko olla kolari/tulva auto?
 
Mahtoiko olla kolari/tulva auto?
Ei noi videolla olevat jotka linkkasin kovinkaan kolari tai tulva-autoilts näyttäneet. Toinen hankkii vanhoja erikoisempia romuja ja toinen diy kaveri niin eniten menee siihen että hakevat juuri rikkinäisiä. Huvittavaa katsoa vaan tuota mikä bias porukalla on tuohon kun ei näe noin selvää seikkaa vaan otetaan puolustuslinja ettei ne hajoa tai että kolari/tulva. Vai onko se vaan järjen käyttö nykyisin kielletty

Hajoahan noita ihan selvästi kun käytettyjen akkujen sorttaaminen uusiksi akuiksi riittää bisnekseksi saakka mistä molemmat akkunsa hommanneet. Mikä se prosentti on vaan on ei nyt noilla parilla videolla ilmene kun molemmat juuri niitä halpoja viallisia katsoneet. Jos noita videoita alkaa ilmestyyn reippaammin voi alkaa miettiin korreloiko suoraan vikatiheyksiä. Syklien määräkin kun on täysin tapauskohtaista voiden olla noissa osassa jo täynnä kun toisissa vasta puolivälissä. Jotain osviittaa vois saada jos tutkiskelis tuon kennoja sorttaavan firman liikevaihtoa.
 
Viimeksi muokattu:
Totta. Vain se naamalle puhallus on säädettävissä sillä tabletilla. Nyt talvella yleensä käytössä se tuulilasille ja jalkoihin puhallus tai pelkkä jalkoihin puhallus. Aluksi kumminkin vain tuulilasille. Vanhassa Pösössä on automaattinen ilmastointi, mutta säädän sitä kumminkin itse.

Samaa mieltä että tuo Model 3 ratkaisu on tehty tyylikkyyden takia. Ihan hienohan se onkin.
Varmaan tiedätkin, mutta selvyyden vuoksi. Sillä "tabletilla" säädetään myös puhallusnopeus sekä se normaalimpi suuntaus eli tuulilasille, jaloille, keskelle -säätö. Näiden lisäksi voi sitten säätää noita keskisuuttimia näytön kautta. Tosiaan tuollainen koko auton levyinen ura on ihan tyylikäs ratkaisu, ei siinä mitään.

En tiedä kuinka vanhasta Pösöstä on kohdallasi kyse, mutta ainakin omassa -14 autossani en koske ilmastoinnin säätöihin juuri koskaan. Korkeintaan säädän lämpötilaa 20-22 välillä, mutta yleensä sekin on aina 21 asteessa. Kesät talvet siis automatiikka toimii loistavasti, eikä ikkunat ole huurussa koskaan, ei edes sateella kun tulee märkänä autoon. Jos Teslassa toimii samoin, niin eipä noihin säätöihin tarvinne alkusäädön jälkeen koskea eli sikäli ihan sama vaikka ovatkin kosketusnäytön takana. Toki lämmittimet saisi olla nappuloilla, joita voi painella hanskat käsissä, mutta sama koskee kyllä muitakin nykyautoja.
 
Varmaan tiedätkin, mutta selvyyden vuoksi. Sillä "tabletilla" säädetään myös puhallusnopeus sekä se normaalimpi suuntaus eli tuulilasille, jaloille, keskelle -säätö. Näiden lisäksi voi sitten säätää noita keskisuuttimia näytön kautta. Tosiaan tuollainen koko auton levyinen ura on ihan tyylikäs ratkaisu, ei siinä mitään.

En tiedä kuinka vanhasta Pösöstä on kohdallasi kyse, mutta ainakin omassa -14 autossani en koske ilmastoinnin säätöihin juuri koskaan. Korkeintaan säädän lämpötilaa 20-22 välillä, mutta yleensä sekin on aina 21 asteessa. Kesät talvet siis automatiikka toimii loistavasti, eikä ikkunat ole huurussa koskaan, ei edes sateella kun tulee märkänä autoon. Jos Teslassa toimii samoin, niin eipä noihin säätöihin tarvinne alkusäädön jälkeen koskea eli sikäli ihan sama vaikka ovatkin kosketusnäytön takana. Toki lämmittimet saisi olla nappuloilla, joita voi painella hanskat käsissä, mutta sama koskee kyllä muitakin nykyautoja.
Jep. Ehkä olisi hyvä olla nappuloilla tuo puhallusnopeus ja puhalluksen suuntaus, mutta toimiihan tuo ihan automaattisestikin. "Tablettia" kun ei pysty käyttämään hanskat kädessä. Teslassa saa kumminkin ajastettua lämmityksen, jos vain akussa riittää virtaa tai auto on latauksessa.

2000 mallinen Peugeot ja kyllä siinäkin automatiikka toimii oikeastaan aivan hyvin. Ainakin jos käyttää sisätilanlämmitintä. Nyt ei ole tullut hommattua lämmityspaikkaa, niin käynnistän auton. Puhallus tuulilasille 3/4 nopeudella. Lämpötila tuossa autossa on sopiva 24-25 astetta, mutta se pysyykin muistissa. Sitten vaan raapimaan tuulilasi ja etusivulasit jäästä pois. Ei ole siis tuulilasin lämmitystä, joka olisi ihan kätevä.
 
Ei noi videolla olevat jotka linkkasin kovinkaan kolari tai tulva-autoilts näyttäneet. Toinen hankkii vanhoja erikoisempia romuja ja toinen diy kaveri niin eniten menee siihen että hakevat juuri rikkinäisiä. Huvittavaa katsoa vaan tuota mikä bias porukalla on tuohon kun ei näe noin selvää seikkaa vaan otetaan puolustuslinja ettei ne hajoa tai että kolari/tulva. Vai onko se vaan järjen käyttö nykyisin kielletty

Hajoahan noita ihan selvästi kun käytettyjen akkujen sorttaaminen uusiksi akuiksi riittää bisnekseksi saakka mistä molemmat akkunsa hommanneet. Mikä se prosentti on vaan on ei nyt noilla parilla videolla ilmene kun molemmat juuri niitä halpoja viallisia katsoneet. Jos noita videoita alkaa ilmestyyn reippaammin voi alkaa miettiin korreloiko suoraan vikatiheyksiä. Syklien määräkin kun on täysin tapauskohtaista voiden olla noissa osassa jo täynnä kun toisissa vasta puolivälissä. Jotain osviittaa vois saada jos tutkiskelis tuon kennoja sorttaavan firman liikevaihtoa.

Joskus katsoin videon jossa Toyotan huolto tarjosi uutta hybridiakkua, ja pyysi siitä $3000-5000 kun asiakkaan autoon oli tullut Hybridimerkkivalo ilman sen kummempia testailematta.

Noh, asiakas vähän tutki asiaa ja huomasi että jostain syystä ongelma oli liitännässä, korjasi sen ilman että piti pistää varaosiin rahaa ja säästi monta tonnia.

Pointtina vaan että niitä on olevinaan rikki monesta syystä, ja tuo video ei myöskään kerro että niitä menisi paljon rikki.
 
Onko porukalla hyviä ideoita latausluukun suojaamiseksi lumelta.
Nyt kun alkuviikosta tuli räntää ja siihen perään pakkaset, niin oli tuo latausluukku melko pahasti jäänpeitossa. Eikä sitä lopultakaan saanut kunnolla kiinni.

Ehkä pitää kaivaa autotallin piirustukset arkistoista.
 
Onko porukalla hyviä ideoita latausluukun suojaamiseksi lumelta.
Nyt kun alkuviikosta tuli räntää ja siihen perään pakkaset, niin oli tuo latausluukku melko pahasti jäänpeitossa. Eikä sitä lopultakaan saanut kunnolla kiinni.

Ehkä pitää kaivaa autotallin piirustukset arkistoista.

Jonku verran on tuo luukku (auki ollessaan, latauksessa) kerännyt rähmää, ja olen kans funtsinut että tarviiko tuota ruveta jotenkin ratkomaan. So far homma on toiminut ilmankin.

Tuohon latauksen aikaiseen suojaukseen voisi toimia joku sopivasta kankaasta/pressusta tms. tehty suoja joka kiinnittyisi auton kylkeen magneetilla...
 
Tuohon latauksen aikaiseen suojaukseen voisi toimia joku sopivasta kankaasta/pressusta tms. tehty suoja joka kiinnittyisi auton kylkeen magneetilla...
Talven kurakeleillä saa kyllä helposti naarmut aikaiseksi, vaikka magneetin ja pellin välissä olisikin pehmikettä. Ennemmin sen suojan pitäisi olla suunniteltu siihen luukkuun jotenkin jo tehtaalla. Tai sitten langatonlaturi, niin jää kaapelien kanssa kikkailu kokonaan pois. Toki se ei ole yhtä nopea, mutta arkilataamiseen varmaan riittävä.
 
Pitäisi olla irrotettava latausluukku ja kaapelin päässä sopivat kuoret jotka peittävät aukon.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 311
Viestejä
4 490 714
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom