Juu sehän on just noin, että mihin itse kukin vertaa ja onneksi jokainen saa itse päättää sen.
Mä vertaan sitä käytännössä omakohtaisesti ehkä eniten Kona EV 64 kWh -perusmalliin, jonka hinta on noin 43000 euroa.
Siihen verrattuna nuo nyt jo Jenkeissä hinnoitellut näytäisivät Suomeen tullessaan merkittävästi kalliimmilta, mutta mun silmään ja makuun myös Kolmonen antaisi lisähintansa edestä tai jopa enemmän vastinetta.
Mä koen että noissa nyt hinnoitelluissa Tesloissa on arvokkaampaa:
- Teslassa nopeampi AC-lataus kolmivaihevirralla, joka antaa tarvittaessa lisää joustoa ja nopeutta kotilataamiseen sekä asiointilataamiseen.
- Supercharger-verkosto on suvereenisti paras sähköautojen lataamiseen ja yksi keskeisimmistä syistä miksi haluan juuri Teslan sähköautokseni. Se vain toimii, vaikka ajaisin ulkomaille (vs muiden operaattoreiden omat RFID ym.)
- Pidän kovasti Teslan teknologiasta ja ajatuksesta että autoon saa päivityksiä wifillä (taas kovin epäolennaista useille muille)
- takavetoversionakin parempi suorituskyky (sen verran lapsellinen olen, että tykkään kiihtyvistä autoista, vaikkei siitä mitään todellista hyötyä mulle ole)
- Ja ehkä vielä lopuksi sellainen, että minun silmääni tuollaiset Teslan Model3 / äSsä -malliset autot vain näyttävätkin hyviltä (puhdas makuasia)
Silti en taida olla ostamassa Kolmosta, koska sen hinta vain karkaa liian kauas omasta henkisestä rajastani, jota joutuisin venyttämään muutamalla tonnilla jo Konaankin. Toivottavasti alkavat joskus edes tehdä sitä Muskin lupailemaan 35000 USD versiota, joka sitten saattaisi olla tuon Konan hintaluokassa Suomessakin. Mutta varmasti sen halvimman version tuotannon alkua saadaan odotella jonkin aikaa, koska tuotantolinjat punaisena yrittävät tehdä autoja jo nyt ja eihän silloin kannata tehdä halvinta mallia.
Kävinpä itsekin ottamassa kylmät tyypit kolmosesta. Hyvin olitkin jo blogissasi kirjoittanut autosta, mutta tässä vielä omat pohdintani, jos jotakuta kiinnostaa.
Heti autoon istuutuessa huomaa, että auto on suunnittelu "puhtaalta pöydältä" eikä se ole jatkumoa millekään nykyiselle mallisarjalle. Sisusta poikkeaa nimittäin tuntuvasti kaikista muista autoista. Katkaisimia on äärimmäisen vähän ja edes ilmasuuttimia ei äkkiseltään näy. Auton lähes kaikkia toimintoja ohjataan suuren keskinäytön kautta; ilmastointi, valot, ratinsäätö, musiikki ja jopa hanskalokeron avaus hoituvat kaikki saman näytön kautta. Myös aiemmin mainitsemani ilmasuuttimien suuntaus tapahtuu näytön kautta. En nyt puhu perinteisestä, jalat-, keski-, tuulilasisäädöstä vaan keskisuuttimien suuntauksesta. Ilmavirtoja voi tavallaan ohjata sinne mihin haluaa, ilma että suuntaisi käsin jokaista suutinta erikseen.
Keskinäyttö on kuitenkin myös auton heikkokohta mielestäni. Näkisin mieluummin nopeuden, navigointiohjeet, viihdetiedot ja puhelut suoraan edessäni enkä auton keskinäytöllä. Näin on melkein kaikissa perinteisissä uusissa autoissa ja premiumeissa tiedot saa jopa hudiin. Kokemuksesta voin sanoa, että tuntemattomassa kaupungissa ajo-ohjeet hudissa ovat paljon käyttökelpoisemmat kuin iso sateellittikartta keskinäytössä, vaikka sellainenkin on toki olemassa. Sitä ei kuitenkaan paljoa tule ajon aikana katsottua. Hudia vaan ei saa edes rahalla mihinkään Teslaan. Kolmoseen ei saa edes mittaristoa...
Lokalisaatio puuttuu Teslasta myös eli autot eivät puhu eikä niille voi puhua Suomea. Tämä saattaa toki muuttua tulevaisuudessa, saa nähdä. Käytettävyys oli muuten ihan hyvää tasoa, mutta jotkut ratkaisut vähän ihmetyttivät. Miksi hanskalokero pitää avata keskinäytöstä ja miksi ovet avataan napilla eikä perinteisellä kahvalla? Ei muuten, mutta nuo eivät oikein tarjoa mitään hyötyä, mutta nostavat varmaankin auton hintaa.
Säilytystiloiltaan auto oli positiivinen yllätys, isoja lokeroita oli runsaasti ja kännyköille oli luonteva paikka, jossa ne myös latautuvat. Materiaalit olivat laadukkaan tuntuisia, eikä narinoita tullut painellessa paneeleja. Penkin tuennasta on vaikea sanoa mitään kummempaa, pitäisi päästä ajelulle, että huomaa onko sivutuki riittävä vai ei.
Ulkonäkö oli mielestäni ihan onnistunut, vaikkakin vähän sämpylämäinen. Tämän tekee varmaan lyhyt keula ja perä sekä kaareva katto. Takaluukku on pienempi kuin miltä näyttää, luukku ei aukea niin kuin sedaneissa yleensä, vaan käytännössä vain korkeussuunnassa. Luukussa ei ole tavallaan kattoa ollenkaan, mikä aiheuttaa sen, että tavaroita joutuu vähän pujottelemaan sisään. Tulisi sillä varmaan toimeen kuitenkin.
Näytteillä oleva auto oli tosiaan parasta mitä saa, eli neliveto, long-range, premiumpaketilla. Myyjäkään ei oikein tiennyt mitä kaikkea perusmallissa on vakiona ja mikä kuuluu premiumpakettiin. Myöskään Suomen hinnat eivät ole vielä selvillä, mutta ne pitäisi tulla kuulemma ensi kuussa. Kaikenkaikkiaan ihan mielenkiintoinen auto, vaikka heikkouksiakin on. Mielenkiinnolla odotan millainen tuo on ajaa.