Keskustelua hybridiautoista

No kyllä tuota varmaan jollain tasolla seurataan ja jos lämmitystolppasähköä alkaa kulumaan huomattavia määriä ja autopaikkamaksut eivät tuota enää kata niin sitten paikkamaksut varmaan nostetaan kattamaan kulut.

Lataamiseen menee sitten jo niin paljon että pitäisi olla jokaisessa paikassa oma mittari kun muuten kaikki paikan varanneet joutuisvat jakamaan lataajan sähköt.
 
Niin, kannattaa katsoa se Parkkisähkö.

Jos ei taloyhtiölle kelpaa niin muuttaisin pois, sellaisten naapureiden kanssa ei huvittais muutenkaan asua :D
Paras vaan olisi kun parkkipaikat eivät liittyisi mitenkään taloyhtiöön tai sen tonttiin, vaan ne olisi eriytetty täysin erilliselle tontille erilliseen yhtiöön. Silloin noilla firmoilla olisi oikeasti innostusta palvella asiakkaita.
 
Olen autoasioissa täysi noviisi, eikä aika (ja into) oikein riitä perehtymään kunnolla, joten kysytäänpäs paremmin tietäviltä. Mietinnässä on ollut, että olisiko hybridiauto passeli vehje omaan käyttöön. Työmatkaa tulee päivässä 150km, josta 100km moottoritiellä ja loput maantiellä. Päälle hieman kaupunkiajoa, muttei hirveästi. Budjetti asettaa rajotuksia kun noin kymppitonnin pintaan pitäisi saada (haku esim. Ruotsista mahdollista). Toisaalta jos säästöt ovat merkittäviä muihin käyttövoimiin verrattuna, niin budjettia voi kasvattaakin. Matematiikkahan tässä ratkaisee.
 
Olen autoasioissa täysi noviisi, eikä aika (ja into) oikein riitä perehtymään kunnolla, joten kysytäänpäs paremmin tietäviltä. Mietinnässä on ollut, että olisiko hybridiauto passeli vehje omaan käyttöön. Työmatkaa tulee päivässä 150km, josta 100km moottoritiellä ja loput maantiellä. Päälle hieman kaupunkiajoa, muttei hirveästi. Budjetti asettaa rajotuksia kun noin kymppitonnin pintaan pitäisi saada (haku esim. Ruotsista mahdollista). Toisaalta jos säästöt ovat merkittäviä muihin käyttövoimiin verrattuna, niin budjettia voi kasvattaakin. Matematiikkahan tässä ratkaisee.
Noin paljon motaria niin hiljaisuuteen kannattaa panostaa, ehkä jotain bemarin vitos sarjaa tai audi a6.
 
Olen autoasioissa täysi noviisi, eikä aika (ja into) oikein riitä perehtymään kunnolla, joten kysytäänpäs paremmin tietäviltä. Mietinnässä on ollut, että olisiko hybridiauto passeli vehje omaan käyttöön. Työmatkaa tulee päivässä 150km, josta 100km moottoritiellä ja loput maantiellä. Päälle hieman kaupunkiajoa, muttei hirveästi. Budjetti asettaa rajotuksia kun noin kymppitonnin pintaan pitäisi saada (haku esim. Ruotsista mahdollista). Toisaalta jos säästöt ovat merkittäviä muihin käyttövoimiin verrattuna, niin budjettia voi kasvattaakin. Matematiikkahan tässä ratkaisee.
Hyvän diesel auton haku vaikka Ruotsista voisi olla fiksuin. Tulee kumminkin niin pitkät ajomatkat.
 
Olen autoasioissa täysi noviisi, eikä aika (ja into) oikein riitä perehtymään kunnolla, joten kysytäänpäs paremmin tietäviltä. Mietinnässä on ollut, että olisiko hybridiauto passeli vehje omaan käyttöön. Työmatkaa tulee päivässä 150km, josta 100km moottoritiellä ja loput maantiellä. Päälle hieman kaupunkiajoa, muttei hirveästi. Budjetti asettaa rajotuksia kun noin kymppitonnin pintaan pitäisi saada (haku esim. Ruotsista mahdollista). Toisaalta jos säästöt ovat merkittäviä muihin käyttövoimiin verrattuna, niin budjettia voi kasvattaakin. Matematiikkahan tässä ratkaisee.
Maantiellä ja motarilla hybridin hyöty on aikas pieni, poikkeuskena pluggarit, edellyttäen tietysti, että niitä pystyy lataamaan ja ajamaan merkittävän osan sillä ladatulla sähköllä.

Noissa spekseillä diesel tai ehkä kaadu tai etanoli jos löytyy sopiva yksilö ja tankkauspiste reitiltä.
 
Olen autoasioissa täysi noviisi, eikä aika (ja into) oikein riitä perehtymään kunnolla, joten kysytäänpäs paremmin tietäviltä. Mietinnässä on ollut, että olisiko hybridiauto passeli vehje omaan käyttöön. Työmatkaa tulee päivässä 150km, josta 100km moottoritiellä ja loput maantiellä. Päälle hieman kaupunkiajoa, muttei hirveästi. Budjetti asettaa rajotuksia kun noin kymppitonnin pintaan pitäisi saada (haku esim. Ruotsista mahdollista). Toisaalta jos säästöt ovat merkittäviä muihin käyttövoimiin verrattuna, niin budjettia voi kasvattaakin. Matematiikkahan tässä ratkaisee.
Jos kaasua on saatavilla kätevästi (Kaasutankkausasemat Suomessa | Gasum) niin kaasuauto. Suomessa on vähän nihkeästi käytettyjä kaasuautoja mutta Ruotsissa paremmin. Gasum tarjoaa vuodeksi 89€/kk kaasut vielä tämän vuoden.
 
vielä kommentoisin tuota lämpötolpasta lataamista. Onhan se väärin jos käyttää jotain esim. täyssähköautoa, tai opel amperaa jolloin pitäisi käydä aina kääntämässä kelloa että saa täyden 4h latauksen. Mutta prius plugari latautuu alle 2 tunnissa ja vie noin 1000W, eli vähemmän kuin lohko+sisälämppäri, eli käytännössä en käyttäisi enempää sähköä kuin lämmittäjät, toki hommaa tasoittaa se, että lataus on ympäri vuoden, mutta silti oma moraali ei sodi tuota vastaan niin pahasti.
 
vielä kommentoisin tuota lämpötolpasta lataamista. Onhan se väärin jos käyttää jotain esim. täyssähköautoa, tai opel amperaa jolloin pitäisi käydä aina kääntämässä kelloa että saa täyden 4h latauksen. Mutta prius plugari latautuu alle 2 tunnissa ja vie noin 1000W, eli vähemmän kuin lohko+sisälämppäri, eli käytännössä en käyttäisi enempää sähköä kuin lämmittäjät, toki hommaa tasoittaa se, että lataus on ympäri vuoden, mutta silti oma moraali ei sodi tuota vastaan niin pahasti.

Kyllä ne luvut nyt pikkusen erilaisia on mitä nuo sinun esittämät. Ykköskorisessa Priussissa on 4.4 kWh akku niin olisi melkoista, että sen latailee 1 kW teholla alle kahdessa tunnissa täyteen. Todellisuudessa tavallisesta töpselistä tuo ottaa 10A eli 2.3 kW tehon ja silloin se latautuu täysin tyhjästä täyteen hiukan alle kahdessa tunnissa.
 
No jos jonain kevää ja syksyn +5-+10 päivinä vetään 2kWh sisätilalämmittimellä 2h lämmitystä niin vähän erikoinen jätkä saa olla, ja ainakaan mistään saastuttamisen vähentämisestä ei ole varaa huudella. Mutta jos nyt sinun arvoillasi lasketaan nini 5KWh*5kk*21 työpäivää kuukaudessa * 0,15€/Kwh = 78,75€. Joka päivä niin ollaan jossain 115€ huitella.

Eipä sellaisia autolämmittimiä taida nykyisin monella olla jotka ottaa 2kW plussakeleillä. 1800W lämmitinkin näyttää juuri tällä hetkellä syövän 700W kun auto alkaa olemaan ilmeisen lämmin. Lähes jokainen sisälämmitin kun on PTC säätöinen tehon vähentyen lämpötilan mukaan.

Ja toisaalta käyttää se sähköautokin sisätilan lämmittämiseen sähköä. Eli jollei lämpöpumpulla lämmitetä sisustaa niin samat energiamäärät sisätiloken lämmitykseen menee oli polttis tai sähkö.
 
vielä kommentoisin tuota lämpötolpasta lataamista. Onhan se väärin jos käyttää jotain esim. täyssähköautoa, tai opel amperaa jolloin pitäisi käydä aina kääntämässä kelloa että saa täyden 4h latauksen. Mutta prius plugari latautuu alle 2 tunnissa ja vie noin 1000W, eli vähemmän kuin lohko+sisälämppäri, eli käytännössä en käyttäisi enempää sähköä kuin lämmittäjät, toki hommaa tasoittaa se, että lataus on ympäri vuoden, mutta silti oma moraali ei sodi tuota vastaan niin pahasti.
Priuksesssa on vanhoissa 4.4kwh tai uusissa 8.8kwh akku. 1000w (=1kw) lataus kestää 4.4 tai 8.8 tuntia. Pienemmällä akulla ajaa 20km ja suuremmalla 40km kesällä. Talvella kovilla pakkasilla nuo kilometrimäärät puolittuu. Eli lämmitystolpan kahden tunnin 1000 watin teholla latauksella saa noin 5-10km ajoa. Tämä fakta ei muutu mitenkään onko kyseessä iso akku vai pieni akku.
 
vielä kommentoisin tuota lämpötolpasta lataamista. Onhan se väärin jos käyttää jotain esim. täyssähköautoa, tai opel amperaa jolloin pitäisi käydä aina kääntämässä kelloa että saa täyden 4h latauksen. Mutta prius plugari latautuu alle 2 tunnissa ja vie noin 1000W, eli vähemmän kuin lohko+sisälämppäri, eli käytännössä en käyttäisi enempää sähköä kuin lämmittäjät, toki hommaa tasoittaa se, että lataus on ympäri vuoden, mutta silti oma moraali ei sodi tuota vastaan niin pahasti.
Ainakin nykyinen pluggari prius lataa 3,3Kw teholla, joten en tiedä mistä tuon 1000w otit?
 
Kona Electric koeajettu. Oli maantiellä mukavampi kuin bensaversio ja jäi hyvä tuntuma. Sopisi omaan käyttöön.

Pitää vielä miettiä olisiko tuohon oikeasti varaa ja jaksaisiko tuota odotella jopa 8kk :|
 

Autokaupan edustaja sähköautoihin siirtymisestä: ”On luettu liikaa Muumilaakson tarinoita”


Liikenne- ja viestintäministeriön tilaama raportti nosti esiin lukuisia keinoja, joilla liikenne saataisiin päästöttömäksi vuoteen 2045 mennessä.
Mukana on esimerkiksi fossiilisten polttoaineiden verotuksen vähittäinen kiristäminen, uusien bensiini- ja dieselautojen myyntikielto viimeistään vuonna 2035.

Raportin mukaan tavoitteena olisi, että autokanta uusiutuisi nopeasti niin, että vuonna 2030 eli 12 vuoden päästä Suomessa olisi noin 670 000 sähköautoa ja
vuonna 2045 jo 2 miljoonaa.

– Raportti herättää ajatuksen, että siinä ei ole katsottu yhtään ikkunasta ulos. Ei ole millään tavalla selvitetty eikä ymmärretty, mihin autoteollisuus voi ylipäätään taipua,
Veho henkilöautojen lehdistöpäällikkö Pekka Koski sanoo.

Kosken mukaan pitäisi määritellä, tarkoitetaanko sähköautoilla täyssähköautoja vai hybridejä vai molempia.
– Ei tule olemaan voittavaa teknologiaa, vaan Suomen kaltaisessa maassa, jossa etäisyydet ovat pitkät, eri alueille tulee erilaisia ratkaisuja.

Sähköautojen osuutta on hänen mielestään järkevää lisätä päästökeskittymissä, mutta muitakin teknologioita polttomoottoreista hybrideihin ja
vetyautoihin tarvitaan tulevaisuudessa. Biopolttoaineet ovat Kosken mielestä todellinen vaihtoehto myös henkilöautojen polttomoottoreihin.

Koski ihmettelee myös dieselin demonisointia, koska diesel tuottaa vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin bensiini. Dieselin typen oksidien päästöjä taas on saatu merkittävästi alennettua uusimmissa Euro 6 -tason dieseleissä. Sähkö ei sekään ole päästötön vaihtoehto, jos sähkö tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla, Koski korostaa.

– Tuntuu siltä, että iso kuva on unohtunut ja on luettu liikaa Muumilaakson tarinoita. Muumilaakson tarinoissa oli hattivatit, jotka latautuivat salamaniskuista.
Minusta tuntuu, että ministeriön henkilökunta ja muut erilaisten raporttien laatijat (mm. Suomen Ilmastopaneeli) odottavat, että sähköautot latautuvat salamaniskusta.

Autokannan uudistumiselle voi myös heittää hyvästit niin kauan kuin epävarmuus tulevasta jatkuu, Koski sanoo.
– Epävarmuus lisää meidän autokannan vanhenemista, ja autokannan vanheneminen lisää päästöjä.

Käytettyjen autojen kauppaketjun Kamuxin konsernijohtaja Juha Kalliokoski pitää raportin kokonaisuutta positiivisena, mutta pohtii toimenpiteiden realistisuutta kuluttajan kannalta.

– 70–80 prosenttia Suomessa ostetuista uusista autoista on hintaluokaltaan alle 30 000 euroa. Sähköautojen hinnat lähtevät 40 000 eurosta.

Jos kuluttajat saadaan laajemmin siirtymään sähköautoihin, hintojen pitäisi laskea useita kymmeniä prosentteja, koska suurin osa uusien autojen myynnistä
kohdistuu alle 30 000 euron autoihin, Kalliokoski arvioi.

Halvimmillaan käytetyn sähköauton saa Kamuxilta hieman alle 18 000 eurolla, hybridin 10 000 eurolla ja kaasuauton 5 000 eurolla.

Sähköautojen saatavuus on ylipäätään iso kysymysmerkki, Kalliokoski arvioi. Esimerkiksi uuden Hyundai Kona -sähköauton toimitusaika on lähes vuosi.
Tämä kertautuu myös käytettyjen autojen saatavuuteen.

Vehon Pekka Koski nostaa esille myös sen, että tieliikenteen päästöjen osuus Suomen päästöistä on noin 17 prosenttia ja henkilöliikenteen osuus runsaat 9 prosenttia.

– Kun katsotaan suurimpia hiilidioksidipäästöjen lähteitä, ne ovat SSAB:n Raahen terästehdas ja Helsingin Energia (Helen).

Tässä jahdataan henkilöautoliikennettä ja unohdetaan isot päästölähteet.

Tämä autojen pakkosähköistäminen on kyllä hyvää viihdettä, niin kauan kun voi itse katsoa tätä säätöä sivusta. :D
 
Katselin taannoin VW-konsernin seuraavan parin vuoden sähköautosuunnitelmia ja sanoisin, että vuonna 2020 sähköautojen houkuttelevuus alkaa ehkä olla jo sillä tasolla, että PK-seudulla voisi potentiaalisesti napata aika suurenkin osan autokaupasta. Hinta tietysti ratkaisee.
 
Tuskin niin nopeasti, paremminkin 2020 luvun lopulla. Ensimmäiset tuotteet on kuitenkin harjoituskappaleita ominaisuuksiltaan, joten yks sukupolvi ainakin menee ennenkuin vaikka E-Passat on 1/1 vertailukelpoinen bensaversion kanssa. Tuntuu hieman, että monesti halutaan "keksiä pyörää uudelleen" käytettävyyden ehdoilla;

- Teslan ovenkahvat, MX takaovet, M3 näyttö
- i-Pace lämmityssäätimet
- Leafin E-pedal
- Kylmäominaisuudet, lähinnä silti vain Tesla kuullostaisi olevan ottaneen tämän huomioon (lataus/akun lämmitys ym)
 
- Kylmäominaisuudet, lähinnä silti vain Tesla kuullostaisi olevan ottaneen tämän huomioon (lataus/akun lämmitys ym)
Muistaakseni ipacessa oli paremmin vieläpä tehty tuo. (ja niro + pari muuta)

Siellä on lämpöpumppu mikä lämmittää ja jäähdyttää akkuja (tosiasiassa vähän monimutkaisempi järjestelmä). Teslassa taisi olla vain akuista tulevan lämmöntalteenotto, mutta lämmitys tapahtuu sitten suoraan sähköllä tjsp. (toki hyödyntäen hukkalämpöä)

Tässä fiksummin selitetty:
 
Mitä tuon "Norjan Krahun" eli tutummin Tesla Björnin kanavaa katselin niin I-Pace kärsii kylmästä, akku/automatiikka ei pysty lataamaan teholaturista ennenkuin lämpenee. Samasta kärsii moni näistä nyt tulleista edullisemmista malleista.

 
Mitä tuon "Norjan Krahun" eli tutummin Tesla Björnin kanavaa katselin niin I-Pace kärsii kylmästä, akku/automatiikka ei pysty lataamaan teholaturista ennenkuin lämpenee. Samasta kärsii moni näistä nyt tulleista edullisemmista malleista.


On noissa useissa nykyisissä sähkiksissä siis ongelmia. Joko akku liian kylmä tai jossain tapauksessa liian kuuma. Suomen ilmastossa tuo kylmyys ja toimintasäde on varmaan ne haasteellisimmat asiat.

Vanhassa polttiksessakin saa jännätä lähteekö talvella käyntiin, jos ei käytä lohkoa tai säteilylämmitintä. :) Tai webastoa.
 
On noissa useissa nykyisissä sähkiksissä siis ongelmia. Joko akku liian kylmä tai jossain tapauksessa liian kuuma. Suomen ilmastossa tuo kylmyys ja toimintasäde on varmaan ne haasteellisimmat asiat.

Vanhassa polttiksessakin saa jännätä lähteekö talvella käyntiin, jos ei käytä lohkoa tai säteilylämmitintä. :) Tai webastoa.
Ei kyllä normaalissa talvikelissä tarvitse polttomoottoriautolla jännittää käynnistymistä.
 
Kyllähän sähköautojen suosio lähtisi kasvuun jos hinnat tulisivat kohtuullisimmaksi. Esim. Renaultin Zoe maksaa nyt 33k€. Kova hinta pikkuautosta. Jos tuon saisi vaikka 15k€ niin varmasti löytyisi ostajia.

Ja toinen on, että kun näitä sähköautoja on ollut myynnissä vasta vähän aikaa ja menekki ollut pientä niin käytettyjen jälkimarkkinoita ei ole vielä syntynyt. Se on kuitenkin todellisuutta että suurin osa ihmisistä ostaa auton käytettynä.
 
Kyllähän sähköautojen suosio lähtisi kasvuun jos hinnat tulisivat kohtuullisimmaksi. Esim. Renaultin Zoe maksaa nyt 33k€. Kova hinta pikkuautosta. Jos tuon saisi vaikka 15k€ niin varmasti löytyisi ostajia.

Ja toinen on, että kun näitä sähköautoja on ollut myynnissä vasta vähän aikaa ja menekki ollut pientä niin käytettyjen jälkimarkkinoita ei ole vielä syntynyt. Se on kuitenkin todellisuutta että suurin osa ihmisistä ostaa auton käytettynä.
Hinnan lisäksi se, että nämä nykyiset ovat enimmäkseen aika hengettömiä pikkukippoja mummoauton ajo-ominaisuuksilla. Sähköautojen pitää pystyä kilpailemaan (alemman) keskiluokan polttisten kanssa tiloissa, ajettavuudessa ja tehoissa.
 
Hinnan lisäksi se, että nämä nykyiset ovat enimmäkseen aika hengettömiä pikkukippoja mummoauton ajo-ominaisuuksilla. Sähköautojen pitää pystyä kilpailemaan (alemman) keskiluokan polttisten kanssa tiloissa, ajettavuudessa ja tehoissa.
Minusta sähköautojen pitäisi kilpailla polttisten kanssa kaikissa autoluokissa. Kautta linjan nuo hinnat on liian korkeat, tällä hetkellä maksat korkeamman luokan hintaa pienemmän luokan autosta.
 
Tällä hetkellä sähkärin kalliimpaa hankintahintaa toki kompensoi halvempi kilometrihinta, mutta kunhan nuo yleistyy niin niidenkin käytöstä aletaan rahaa rokottamaan ihan sama määrä kuin polttiksista nykyään...
 
Tällä hetkellä sähkärin kalliimpaa hankintahintaa toki kompensoi halvempi kilometrihinta, mutta kunhan nuo yleistyy niin niidenkin käytöstä aletaan rahaa rokottamaan ihan sama määrä kuin polttiksista nykyään...
Tuossakin vaan se, että sitä pitää aika paljon suhata ennenkuin tollanen 10ke ero kurotaan kiinni. Ja vielä kun näiden sähköautojen heikkous on nimenomaan se pitkän matkan ajaminen.
 
On noissa useissa nykyisissä sähkiksissä siis ongelmia. Joko akku liian kylmä tai jossain tapauksessa liian kuuma. Suomen ilmastossa tuo kylmyys ja toimintasäde on varmaan ne haasteellisimmat asiat.

Vanhassa polttiksessakin saa jännätä lähteekö talvella käyntiin, jos ei käytä lohkoa tai säteilylämmitintä. :) Tai webastoa.
Ei ole kyllä koskaan tarvinnut jännittää auton käynnistymistä polttiksissa vaikka viinalla ajellutkin talvet. Viinasarjatkin pahimmalla pakkasella lämmittämättä jossei sekunnissa jyrähdä käyntiin niin heti lopetus ja uudelleen käynnistyksellä lykkää lisää viinaa ja käynnistyy heti.

Jollei sulla poltikselle ole tarjota ylläpitolaturia pari kuukautta seisoessa tienvarres akku tyhjäksi mennen niin ei sulla ole silloin sähköautollekaan latausmahdollisuutta. Vanhaan polttikseen saat helposti - napaan akun erottimen jolla saa puolen vuottakin seistä tien poskes akun tyhjenemättä. Toisaalta nyky taskukokoiset käynnistimetkin repii polttikset käyntiin tyhjän akun tapaukses.
 
Sähköautojen suosiota rajoittaa tällä hetkellä niiden saatavuus, ei kysyntä tai liian korkea hinta. Kaikkia yleisesti myytäviä sähkiksiä saa jonottaa tällä hetkellä jatkuvasti ja Teslallakin myynnin kasvun esteenä on lähinnä hidas tuotannon kasvattaminen, ei se etteikö kysyntää nykyhinnoilla piisaisi.

Tällä hetkellä olen sitä mieltä, että hintojen lasku ei lisäisi myyntiä yhtään, vaan se ainoastaan pidentäisi jonoja ja toimitusaikoja. Itseasiassa hintojen lasku vähentäisi myyntiä tulevaisuudessa, koska maailman Teslat ja Hyundait tekisivät vähemmän voittoa ja niillä olisi vähemmän rahaa investoitavana tuotannon kasvatukseen.

Muutenkin jos katsellaan esim. EU:n bensan hintoja (1.5e/litra) ja oletetaan normaaliksi kulutukseksi vaikka 5l/100km, niin 300tkm eliniän aikana bensaa kuluu 22500e arvosta.

Jos auto maksaakin enemmän, niin senkun ottaa enempi autolainaa ja korkeamman kuukausierän. Sähkön tankkaaminen tulee kuitenkin merkittävästi halvemmaksi, joten kokonaiskulut pysynevät paljon lähempänä kuukausittain kuin miltä hintalapun perusteella näyttää.
 
Jos auto maksaakin enemmän, niin senkun ottaa enempi autolainaa ja korkeamman kuukausierän. Sähkön tankkaaminen tulee kuitenkin merkittävästi halvemmaksi, joten kokonaiskulut pysynevät paljon lähempänä kuukausittain kuin miltä hintalapun perusteella näyttää.

Tämä pätee just niin kauan kuin sähköautot on marginaalissa ja polttiksilta saadaan veropotti kerättyä. Sähkäreille aletaan jakaa kulurasitusta enenevissä määrin sitä mukaa kun ne yleistyvät. Se, tuleeko niille kilometrimaksu, käyttövoimavero, erillinen ”autosähkövero” vai kaikki edellä mainitut on vielä epäselvää, mutta varmaa on, että liikenteeen vuotuinen veropottitullaan keräämään tulevaisuudessakin.

Toinen vaihtoehto toki on, että nykyiset polttoaineesta ja autoista kerättävät verot siirretään tuloverotukseen, mutta se vaihtoehto ei musta ihan todennäköiseltä tunnu, koska silloin metrolla liikkuvat city-vihreät joutuis maksamaan oman osansa siivusta ja sitähän ei perinteisesti haluta. Suomessa kun on pitkät perinteet yksityisautoilijoiden raippaverotuksesta vaikka asutaan yhdessä maailman harvimmin asutuista maista ja sitä on aina helppo perustella sillä, että autoilu on pahaa, juppimaista, saatanasta ja mitä näitä nyt on...
 
Helposti kymmenessä vuodessa 10k€ säätöä tulee keskimääräisellä 18000km/v ajolla.

Muutenkin jos katsellaan esim. EU:n bensan hintoja (1.5e/litra) ja oletetaan normaaliksi kulutukseksi vaikka 5l/100km, niin 300tkm eliniän aikana bensaa kuluu 22500e arvosta.

Ekoake arvioi Ford Focus 1.0 automaatin polttoainekustannuksiksi vuodessa 2051€ 18000 km ajolla
http://ekoake.autoalanverkkopalvelu.fi/trafienergiamerkki/222223 .
Jos sähköauto kuluttaa 20kwh/100km saadaan vuosikulutukseksi 20x180=3600kwh samoilla kilometreillä. Eli sähkön kustannukset on noin 400€ vuodessa. Säästöä tulee siis noin 1650€ vuodessa.
Niin, oot omilllas jossain 5-10 vuoden kohdalla riippuen miten paljon ajat. Todellisuudessa hintaeroa on vielä enemmän kuin 10k€, esim. Renaultin mallistossa Zoe:n hinta on 33 390 € ja vastaavan Clion 16 590 € (erotus 16 800€). Tuohon vielä päälle isomman lainan isommat korot. Eli voi olla että menee 15 vuottakin ennenkuin ollaan edes omillaan. Ja tärkeänä vielä, tämä on kaikki laskettuna sillä että verotus pysyy samanlaisena seuraavat 5-15 vuotta.

Tietysti tuo erotus otettaisiin kiinni nopeammin jos ajaa paljon, mutta tosiaan paljon ajamisessa nämä sähköautot ovat juuri huonoimmillaan rajoittuneen rangen ja latauksen pitkä keston takia. Parhaimmillaan nämä olisivat kaupungissa ja muuten lyhyillä matkoilla.
 
Jos sähköauto kuluttaa 20kwh/100km saadaan vuosikulutukseksi 20x180=3600kwh samoilla kilometreillä. Eli sähkön kustannukset on noin 400€ vuodessa. Säästöä tulee siis noin 1650€ vuodessa.
Tyypillinen sähköauton keskikulutus taitaa kyllä olla 10-20 prosenttia tuota matalampi.
 
Tällä hetkellä sähkärin kalliimpaa hankintahintaa toki kompensoi halvempi kilometrihinta, mutta kunhan nuo yleistyy niin niidenkin käytöstä aletaan rahaa rokottamaan ihan sama määrä kuin polttiksista nykyään...

Helposti kymmenessä vuodessa 10k€ säätöä tulee keskimääräisellä 18000km/v ajolla.


Sähköautoileva motoristi taisi saada 90 tkm Leaf:n kestotestissään km-hinnaksi 0,26€. Omat toteutuneet kustannukset ovat bensaprimeralla olleet 0,30€/km, joten tuolla 0,04€/km erotuksella tarvitaan 250 tkm ajoa, jotta 10k€ hankintahinnan erotus saadaan kuoletettua. Kilometrit vain kasvavat kun esim e-golf maksaa 42k€ ja 1.5 tsi golf maksaa 25k€...

Onhan noita laskeneet minua fiksummat tahot ja saaneet erilaisia lukeamia:

"Uuden täyssähköauton hankinnassa valtion tukea hyödyntävä ajaa edullisesti. VTT arvioi, että hankintatuella hankitulla täyssähköllä ajaminen 30 000 kilometrin vuosisuoritteella maksaa 0,21 euroa kilometriltä, kun vastaavalla bensiiniautolla se maksaa 0,22 euroa kilometri. VERNEn vertailussa vastaavat hinnat ovat sähköllä ajettaessa 0,23 e/km ja bensiinillä 0,31 e/km."

Trafi.fi - Uutinen - Täyssähköauto on oiva valinta pitkähköä työmatkaa päivittäin ajavalle
 
Itsekään en oikein ymmärrä mikä hiton järki on väkisin yrittää saada täyssähköautojen määrät suuriksi, vaikka siinä yhtälössä on lukemattomia ongelmia. Mihinkään suuriin hinnan pudotuksiin on turha uskoa kun se ei vaan ole realismia.

Ensinnäkin jo nykyinen kysyntä suhteessa tarjontaan tulee pitämään hinnat siellä missä ne on, jotain ioniqiakin taitaa joutua kohta odottelemaan lähes vuoden tilauksesta. Toisekseen kiinalaiset on valtion tukemana tekemässä suuria panostuksia oman liikenteensä sähköistämisen, tähän kun yhdistää sen että kiinalaiset on haalineet merkittävän osan raaka-ainetuotannosta omistukseensa niin ei sieltä ulkopuolelle jo valmiiksi varsin rajallisia raaka-aineita halvalla irtoa. Hintojen raju putoaminen vaatisi siis täysin uudet keksinnöt akkukemian suhteen ja sen varaan laskeminen olisi puhdasta typeryyttä.

Omasta mielestä oikea tie olisi plug-in hybrideihin panostaminen, yhden 60 kWh sähköauton sijaan voitaisiin tehdä kuusi 10 kWh akulla olevaa hybridiä. Tuollaisella päästään jo sellaiseen kantamaan pelkällä sähköllä, että iso osa pystyisi hoitamaan jo merkittävän osan arkiajoista sähköllä. Myös voisi täysin huoletta tehdä ne mökki ja lomareissut kun ei ole mitään range- rajoitteita tai riippuvuutta latausasemista. Tietty samaa hinta ongelmaa näissäkin on kun auto vaatii sen hybridivoimalinjan, sekä pienen akun niin ei sitä hintaa ihan helpolla tavallisen polttomoottoriauton tasolle paineta.
 
Mistä noi kWh:n hinnat on revitty, mulla maksaa kotilataus 8.57 c/kWh ja siinä mukana sähkö, vero sekä siirtomaksu.

Tosta laskemalla "tankillisen" hinnaksi tulee naurettavan pieni summa vs bensa/diesel.

En omista sähköautoa... Vielä. [emoji846]
 
Mistä noi kWh:n hinnat on revitty, mulla maksaa kotilataus 8.57 c/kWh ja siinä mukana sähkö, vero sekä siirtomaksu.

Tosta laskemalla "tankillisen" hinnaksi tulee naurettavan pieni summa vs bensa/diesel.

En omista sähköautoa... Vielä. [emoji846]
Ei taida olla Carunan aluetta :D Itsekin mietin hybridin ja normi käyttiksen välillä mutta tulee maantietä niin paljon että taitaa tonne normi bensa/diesel mallistoon kääntyä :/
 
Mistä noi kWh:n hinnat on revitty, mulla maksaa kotilataus 8.57 c/kWh ja siinä mukana sähkö, vero sekä siirtomaksu.

Tosta laskemalla "tankillisen" hinnaksi tulee naurettavan pieni summa vs bensa/diesel.

En omista sähköautoa... Vielä. [emoji846]

No vaikka siihen, että tuollaiset hinnat ei ole todellisuutta suurimmassa osassa Suomea. Tuollainen kun vaatii jonkun erittäin halvan alle 4snt / kWh sähkösopimuksen ja asumisen jossain Suomen halvimman siirron omaavalla paikkakunnalla, sekä vielä suhteellisen reilun sähkönkulutuksen, että kuukausimaksun osuus pienenee yhtä kilowattituntia kohden.

Tässä vähän todellisuutta mitä Suomessa sähkön siirto maksaa: Sähkön siirtohinnat nousivat taas – katso, miten 77 yhtiötä laskuttaa eri puolilla Suomea
 
No vaikka siihen, että tuollaiset hinnat ei ole todellisuutta suurimmassa osassa Suomea. Tuollainen kun vaatii jonkun erittäin halvan alle 4snt / kWh sähkösopimuksen ja asumisen jossain Suomen halvimman siirron omaavalla paikkakunnalla, sekä vielä suhteellisen reilun sähkönkulutuksen, että kuukausimaksun osuus pienenee yhtä kilowattituntia kohden.
Kuukausimaksua ei mielestäni auton kuluiksi tarvitse laskea kun se on kiinteä kulu joka juoksee joka tapauksessa oli sähköautoa tai ei.

Mutta joo, ei tuollaiset alle 9 senttiä / kWh ole todellisuutta kyllä oikein missään. Itselläni on 9,9 s / kWh ja tuokin jo käsittääkseni tosi hyvä hinta (kun myynti vain 3,98 s / kWh). Väittäisin stetsonista, että 95% kotitalouksista maksaa sähköstään vähintään 10 s / kWh.
 
Ensinnäkin jo nykyinen kysyntä suhteessa tarjontaan tulee pitämään hinnat siellä missä ne on, jotain ioniqiakin taitaa joutua kohta odottelemaan lähes vuoden tilauksesta.

Ioniqin toimitusajat ovat kuulemma merkittävästi lyhentyneet ja niitä saa nyt jopa heti toimitukseen. Esimerkiksi Nettiautossa on useita liikkeissä olevia rekisteröimättömiä myynnissä: Myydään Hyundai sähköautot - Nettiauto
 
Sähköautot on sopivasti tulevaisuudessa jotta niistä voidaan innostua ilmaston muutoksen nimissä. Totuus kuitenkin on että isopäästöisten autojen verotusta kevennettiin juuri muutama viikko sitten kun niiden kauppa ei käynyt. Mielellään kyllä puhutaan ilmastonmuutoksesta ja miten sitä voisi hillitä. Mutta kun Volvon:n hinta nousee 3k€ ja joutuisi ostamaan pykälää pienemmällä moottorilla niin tämä ei käy.
 
Sähköautot on sopivasti tulevaisuudessa jotta niistä voidaan innostua ilmaston muutoksen nimissä. Totuus kuitenkin on että isopäästöisten autojen verotusta kevennettiin juuri muutama viikko sitten kun niiden kauppa ei käynyt.
Ei, vaan siksi, että WLTP-verotaulukkoon siirtymisen piti olla kustannusneutraali, mutta ei ollut. Sitä nyt sitten korjattiin. Ensi vuoden alussa vähäpäästöisten autojen verotuksen pitäisi hieman keventyä.
 
Jep. Vuoden alussa tulee se viimeinen pieni vähäpäästöisten verotuksen kevennys. En tiedä sitten mikä tulee olemaan seuraava muutos, jota Berner on kaavaillut.
 
Sähköauto voi olla iso saastuttaja - tärkeintä on katsoa koko energiapalettia ja elinkaarta

Asiasta kiinnostuneen diplomi-insinööri Antti Rauhalan kokoaman datan mukaan latauslaitteeseen päätyy keskimäärin 94 prosenttia voimalassa tuotetusta sähköstä.
Sen jälkeen hukkaa aiheuttavat akun lataaminen ja purku sekä sähkömoottorin ja sen ohjauselektroniikan hyötysuhde.

Keskiverto sähköauto kuluttaa varovaisessa ajossa vajaat 14 kilowattia sadan kilometrin matkalla. Hävikin vuoksi se vastaa voimalassa 29 kilowattia.

”Laskennallinen hyötysuhde voimalasta auton sähkömoottorin akseliin on moottorin osateholla alle 50 prosenttia”, Rauhala sanoo.

Tästä seuraa, että sähköautot ovat ympäristölle hyvä asia vain, jos sähköntuotannon päästöt ovat kurissa.

Sähköntuotannon hiilidioksidipäästöt vaihtelevat valtavasti maasta toiseen. Tämä näkyy myös oheisessa taulukossa sähköauton päästöistä käyttöiän aikana.

Huolestuttavinta on, että heikoimmassa asemassa näyttävät olevan Kiina ja Intia eli väkiluvultaan maailman suurimmat maat.
Varsinkin Kiina sähköistää liikennettään erittäin voimakkaasti, mikä näkyy suoraan päästöissä.





Paljon ydinvoimaa käyttävä Ranska erottuu edukseen. Myös Suomi ja muut Pohjoismaat menestyvät hyvin, lähinnä runsaan vesivoiman ansiosta.

Suomessa omalle sähkönkulutukselle laskettu hiilidioksidipäästö on Energiaviraston mukaan 264 grammaa kilowattitunnilta.

”Media on tuominnut dieselin. Sen hiilidioksidipäästöt ovat kuitenkin pienet ja typpioksidipäästötkin saadaan aisoihin.”

VTT:n moottorien päästöihin erikoistunut tutkija Juhani Laurikko uskoo, että diesel voi menestyä, jos se pääsee tahratusta maineestaan.

”Diesel-pakokaasun puhdistustekniikka on tehokasta. Se on kuitenkin liian kallista pienten autojen moottoreihin.”
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 032
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom