Keskustelua hybridiautoista

Hybridejä ne vasta ei ymmärräkään.

Naapuri: "Miten kauan toi kestää ladata?"
Minä: "Tää ei oo ladattava hybridi. Lataa ajossa jarrutuksissa ja hidastuksissa ja aina kun kone käy."
Naapuri: "No kuinka pitkälle sillä pääsee yhdellä latauksella?"
Minä: "Se ei oo näissä ideana, mutta hyvässä kohtaa voi päästä parikin kilometriä pelkällä sähköllä."
Naapuri: "Niin lyhyt? Eihän sillä pääse ees työmatkaa yhteen suuntaan!"
Minä: :facepalm:


Sama keskustelu on käyty täälläkin naapureiden kans. :D
 
Jos nyt otetaan jokin niin tavallinen auto kun voi, eli toyota auris, niin se kaikkein halvin malli on nimenomaan hybrid, eikä sitä kyllä voi minään kalliimpana autona pitää.

Pikkuautoissa on kyllä hybridit yleensä kalliimpia kuin perinteiset.
Eikös ollut vähän puhe sähköautoista. Niissä taas hinnat nousee koska akut. Hybridissä "ei" akkuja, hinta suht lähellä normaali polttista. Mutta koska labraolosuhteissa päästöjä vähemmän niin saa veroalennusta. Pluginit myös halvempia, koska akkuja sen verran vähän, ettei ala maksaa törkeästi.

Todellisuudessa päästöissä tuskin niin suurta eroa, mutta tuntuupahan ainakin paremmalta ajella ekologisesti! (kesällä ja taajamassa varmasti pienempää toki)
 
Todellisuudessa päästöissä tuskin niin suurta eroa, mutta tuntuupahan ainakin paremmalta ajella ekologisesti! (kesällä ja taajamassa varmasti pienempää toki)
Jaa, kyllä nuo aasialaiset hybridit ainakin tuntuvat olevan varsin vähäpäästöisiä. Yksi tuttu on ajellut Kia Nirollaan 4 l/100 km kulutuksella, ja Toyota Auris taitaa olla samaa luokkaa. C-segmentin bensa-autoille mielestäni varsin hyvä kulutustaso. Varsinkin kun nuo hybridit eivät ole mitenkään poskettomasti hinnoiteltuja. Plugin-hybrideistä en ole kyllä ihan vakuuttunut, ja vähän on fiilis, että ne ovat useimmille vain tapa saada tehokkaita premium-autoja pienellä autoverolla.
 
Nyt menee rankasti OT:n puolelle, mutta...

Puoli-ilmainen. Mitähän sekin lopulta tarkoittaa?
No jos juttua uskoo, että 0,1 tai 0,2 euroa on se puoli-ilmainen, niin onko ilmainen sitten 0,2 tai 0,4 euroa?

Taidanpa miettiä ensi yönä sitä :D

Enemmän ihmetyttää, että mihin oikein tuo sähkön 20 snt / kWh keskihinta perustuu. Itse ainakin maksan energia + siirto + vero 9,7 snt yhteensä. Jokatapauksessa ihan hyvä diili, jos saa pikalaturilla latailla samaan rahaan mitä kotonakin.
 
Enemmän ihmetyttää, että mihin oikein tuo sähkön 20 snt / kWh keskihinta perustuu. Itse ainakin maksan energia + siirto + vero 9,7 snt yhteensä. Jokatapauksessa ihan hyvä diili, jos saa pikalaturilla latailla samaan rahaan mitä kotonakin.
Luulen, että aika monilla ei ole mitään määräaikaista sähkösopimusta, jolloin maksellaan sitten korkeimman taksan mukaan, ja toinen vaikuttava tekijä ovat sitten varsinkin haja-asutusalueiden korkeat siirtohinnat. Veikkaan kyllä, että sähköautoilijat ovat sähkösopimusten suhteen varsin valveutuneita. :)
 
Luokassa hinnat alkaen hybridit (ei-plugin) on kyllä vaikea selittää ostoa taloudellisuudella. Ostohinta korkea verrattuna vastaavaan bensaan ja erotuksella verotus huomioon ottaen saattaa silti ajaa aika kauan ennen kuin se alkaa maksaa itseään takaisin polttoainekuluissa. Vaikea ihan uusien kohdalla vertailla vielä arvonalenemaa, mutta ennen kuin vaakakuppi kallistuu hybridille niin on saanut ajaa +5v vuotta.

Juuri noissa kalliimmissa etu on heti paremmin hybridin puolella.

Kyllähän sen hybridin jälleenmyyntiarvokin on parempi, ainakin Toyotalla. Katsopa käytettyjen Yaris Hybridien hintoja. Ei taida olla toista pikkuautoa joka pitää hintansa yhtä hyvin.
 
Plugin-hybrideistä en ole kyllä ihan vakuuttunut, ja vähän on fiilis, että ne ovat useimmille vain tapa saada tehokkaita premium-autoja pienellä autoverolla.

Tuntemani plug-in hybridikuskit kyllä latailevat autojaan aina kun se vaan onnistuu. Kyllä noillakin polttoainetta säästyy pelkällä bensalla kulkeviin malleihin verrattuna. Omani kulutus ensimmäisen 36tkm ajalta on 3.56l/100km, joka lienee noin puolet vastaavasta bensakulkineesta. Hankintahinnasta saatava alennus toki houkutti plugarin pariin, mutta ei se nyt ainut syy ollut.
 
Luokassa hinnat alkaen hybridit (ei-plugin) on kyllä vaikea selittää ostoa taloudellisuudella. Ostohinta korkea verrattuna vastaavaan bensaan ja erotuksella verotus huomioon ottaen saattaa silti ajaa aika kauan ennen kuin se alkaa maksaa itseään takaisin polttoainekuluissa. Vaikea ihan uusien kohdalla vertailla vielä arvonalenemaa, mutta ennen kuin vaakakuppi kallistuu hybridille niin on saanut ajaa +5v vuotta.

Juuri noissa kalliimmissa etu on heti paremmin hybridin puolella.

Eikös ollut vähän puhe sähköautoista. Niissä taas hinnat nousee koska akut. Hybridissä "ei" akkuja, hinta suht lähellä normaali polttista. Mutta koska labraolosuhteissa päästöjä vähemmän niin saa veroalennusta. Pluginit myös halvempia, koska akkuja sen verran vähän, ettei ala maksaa törkeästi.

Tuossa ylempänä on tuo mun lainaamani viesti, ja nimenomaan hybridistä (ei-pluginista) tuossa puhuttiin ja väitettiin että pitää pitkälle ajaa että säästää jotain polttoainekulussa.
 
Plugin-hybrideistä en ole kyllä ihan vakuuttunut, ja vähän on fiilis, että ne ovat useimmille vain tapa saada tehokkaita premium-autoja pienellä autoverolla.
Riippuu aika paljon auton käytöstä. Jos en ajaisi pyörällä töihin ja kaikkialle muuallekkin lähelle niin tommonen plugin hybridi olisi minulle aika täydellinen. Matkat työpaikalle ja kauppaan ym. menisi kaikki aina pelkällä akulla, olettaen että akulla pääsisi ajamaan edes jonkun 30 km, mutta kai nuo plugarit tätä luokkaa on?

Sitten työajoa taas tulee käytännössä minnepäin suomea tahansa aika randomilla ja mikään sähköauto ei toimisi kun pitää parhaimmillaan ajaa 600 km/päivä ja missään mihin menen ei todennäköisesti voi mitenkään ladata. Tosin riippuen sitten taas kuinka paljon kalliimpi plugari on kuin ihan normi bensa auto niin voi olla, että ei koskaan maksaisi itseään takaisin. Ja ei varsinkaan nyt kun ajan kaikki lyhyet matkat aina pyörällä.

Mutta ihan noin mielenkiinnosta ostaisin plugin hybridin seuraavaksi autokseni jos en tykkäisi aina ajaa pyörällä. Sähköllä olisi kiva ajaa ja olisi ainakin kiva säästöfiilis, vaikka todellisuudessa varmaan hankintahinnan takia tulisikin kalliimmaksi, mutta olisin kyllä valmis maksamaan siitä ilosta, että saan ajaa sähköllä.
 
Toyota Yaris Hybridiin saa romutuskampanjan, kun normaaliin automaattiin ei saa. Hybridi on pikkasen kalliimpi, mutta ehkä silti fiksumpi ostos pienmmän kulutuksen ja jälleenmyyntiarvon takia. Itse oon ajanyt vain hybridin ja bensan manuaalina.

Yaris
1.5 Dual VVT-i Active 5ov Multidrive S 18 900€.
1.5 Hybrid Active 5ov 20 500€.
Bensa on 10hv tehokkaampi ja 1600€ halvempi.
 
Ensimmäiset 6000km kulutus 4.8L/100km. Kyseessä Passat GTE. Vuosi kulutus tulee kyllä roimasti alas koska ajoin 400km matkan 10 kertaa viimeisen kuukauden aikana. Lisäksi katolla oli kerran meno-paluu suuntaan polkupyölrä katolla. tällöin kulutus oli ~6.5l/100km. Normaali työmatka on 30km suuntaansa ja lataus molemmissa päissä.
 
Ensimmäiset 6000km kulutus 4.8L/100km. Kyseessä Passat GTE. Vuosi kulutus tulee kyllä roimasti alas koska ajoin 400km matkan 10 kertaa viimeisen kuukauden aikana. Lisäksi katolla oli kerran meno-paluu suuntaan polkupyölrä katolla. tällöin kulutus oli ~6.5l/100km. Normaali työmatka on 30km suuntaansa ja lataus molemmissa päissä.
Aika hyvä worstcase aloitus plugarilla ajeluun.
 


Uskoo ken tahtoo.

Musk toimitti :kippis:

Tesla Model 3 Gets CR Recommendation After Braking Update

Tuo on ihan normia Elon Musk -settiä, aina kritiikkiin vastataan että "jepni, tehäänkin siitä parempi kun mistää muusta autosta koskaan ikinä" ja asia on sillä kuitattu.
Muskin normisetti oli tällä kertaa sitä, että toimitettiin jälleen jotakin ensimmäistä kertaa koko alalla, tällä kertaa merkittävä turvallisuuspäivitys OTAna muutamassa päivässä. Legacy-yhtiöt puurtaa vanhaan malliin ja kutsuu lähes 5 miljoonaa autoa softapäivitykseen, kun vakkari saattaa jumittaa päälle.

Fiat Chrysler recalls nearly 5 million vehicles that could get stuck in cruise control
 
Onhan se sentään jonkinlainen osoitus, että mitä enempi autot muuttuu softapainotteiseksi sitä helpompi ja nopeampi ne on korjata.
 
Muskin normisetti oli tällä kertaa sitä, että toimitettiin jälleen jotakin ensimmäistä kertaa koko alalla, tällä kertaa merkittävä turvallisuuspäivitys OTAna muutamassa päivässä.

Mutta ei kuitenkaan kyennyt toimittamaan mitä lupasi, mitä tuskin kukaan vakavasti kyllä odottikaan
Finally, Musk suggested in a tweet last week that the company would make the Model 3’s braking performance the best in its class. Although this update improved the car’s stopping distances, the braking performance is not class-leading. So for Tesla to make good on Musk’s promise, it may need additional updates to the braking software.
 
En nyt jotenkin ymmärrä iloitsemisen aihetta. Aika helvetin pelottavaa ja surullista jos autoon jää noin helposti ja nopeasti korjattavia hengenvaarallisia bugeja kun se viedään asiakkaalle. Ihan sama onko se fiat vai tesla ja tehdäänkö päivitys korpulta vai ajatuksen voimalla.

Tesla toimitti paskaa eikä se siitä muuksi muutu.
Eihän tässä Teslan virheistä iloitu, vaan tavasta korjata ne joka oli täysin uutta autoteollisuudessa. Virheiden osalta Tesla teki sitä samaa mitä kaikki muutkin autovalmistajat. Sano yksikin iso autovalmistaja jolla ei ole ollut turvallisuuteen liittyviä takaisinkutsuja? Oletko yhtä huolissasi kaikista autonvalmistajista?

https://www.forbes.com/sites/jimgor...ers-with-the-lowest-and-highest-recall-rates/

Lisäksi reagoitu vasta kun CR otti asian esille.
CR oli ensimmäinen joka asian havaitsi ja noin viikossa tästä koko autokantaan oli päivitys saatavilla. Mun mielestä aika hyvä suoritus?


Mutta ei kuitenkaan kyennyt toimittamaan mitä lupasi, mitä tuskin kukaan vakavasti kyllä odottikaan
Joo, turvallisuuspäivitys jolla usein toistuvat hätäjarrutukset saatiin alunperin luvatulle tasolle tuotiin ASAP, ja samalla asiaa tutkittaessa huomattiin että näköjään tässä on mahdollista parantaa jarrutustehoa yhä edelleen. Ymmärrettävästi tämä varmaan vaatii hieman enemmän aikaa ja testausta eikä sitä kannata puskea heti ulos, koska virheistäkin on mahdollista oppia.
 
Noita ABS:sien ja jarrutehostimien softia kun roplataan, niin siellä tehdään myös valintoja sen suhteen, että mille pinnalle ja pitoalueelle sitä jarrutusta optimoidaan.


Todennäköisesti 3:seen sataa pitkin vuotta hiljaisesti uusia jarrusoftia kunhan joku tiimi siellä jaksaa testailla erilaisia lumi, sora, kallistuskulma jne. Yhdistelmiä ja tuunata niiden perusteella softia.

Ties vaikka keräisivät telemetriaa oikean maailman jarrutuksista vähitellen ja sen perusteella säätäisivät ajan kanssa?
 
En minä tässä muihin vertaa joilla on vikoja. Mikä helvetin järki tuollaisessa whataboutismissa on?
Ehkäpä sunkin kannattais verrata muihin niin pysyis kokonaiskuva selkeämpänä ja näkis sen metsän puilta. Virheitä kun tekee kaikki ja tällä kertaa Tesla hoiti homman kotiin varsin positiivisesti. Jos jossitella haluaa, niin tällä kertaa fokus kannattaa keskittää ennemmin muihin valmistajiin, niiltä kun ei vastaavat päivitykset vastaavassa laajuudessa ja nopeudessa onnistu.
 
Kyllä tulevaisuudessa varmasti onnistuu. Ei vaan ole ollut toistaiseksi mitään tarvetta selvästikään, ja kriittiset takaisinkutsut lienee kohdistuneet aika laajoihin massoihin autoja joita ei iän puolesta ole varusteltu esim. nettiyhteydellä.
Mitenniin ei ole ollut tarvetta? Voit olla varma että esimerkiksi Fiat/Chrysler olisi korjannut hengenvaarallisen softabugin vakkarista OTAna jos olisi ollut mahdollista. Nyt tarvii kutsua melkein 5 miljoonaa autoa takaisin, ja kuinka monta noistakaan lopulta käy korjattavana? Tesla pystyy pakottamaan softabugin korjauksen koko autokantaan yön aikana. Ja sehän tässä juuri on hienoa, että Tesla on suunnannäyttäjänä siinä miten korjauksia ja päivityksiä voi autoon tuoda. Oikeassa olet siinä, että muut luultavasti seuraavat perässä.

Johan minä jo kirjoitin että:
"Ihan sama onko se fiat vai tesla ja tehdäänkö päivitys korpulta vai ajatuksen voimalla."

Se mikä merkitsee on:
-millaisia vikoja jää
-tehdäänkö hengenvaarallista betatestiä kuluttajilla
Mikään autovalmistaja ei tee hengenvaarallista betatestiä kuluttajilla. Kaikista huolimatta inhimillisten ominaisuuksien takia vaarallisiakin virheitä voi jäädä autoteollisuuden kaikilla toimijoilla prosessin kaikissa vaiheissa.

Bonarina mua häiritsee aivan helvetisti että valmistaja voisi netin välityksellä päivitellä ecuja tai jarrukarttoja. Kivaa niin kauan kunnes joku sergei keksii miten noi hakkeroidaan. Kyseessä kun on vähän eri juttu kuin joku luurin hakkerointi.
Niin mitä sanoitkaan whataboutismista? Omien sanojesi mukaan tämä ongelma koskee tulevaisuudessa sitten muitakin autovalmistajia. Voin lohduttaa sinua sillä, että et ole huolesi kanssa yksin ja näitäkin tietoturva-asioita on insinööri poikineen miettimässä. Ainoa varma asia on se, että joka kerta otat riskin turvallisuutesi kanssa kun astut mihin tahansa autoon (tai teet ylipäänsä yhtään mitään). Tällä hetkellä näyttää, että turvallisuuden kehittämisessä Tesla on yksi edelläkävijöistä.
 
Relaa nyt vähän.

Ei taida missään kymppitonnin fiudeissa olla vakiona nettiä niin ei onnistu OTA. Asia on vähän eri kun valmistaja tekee pelkkiä 50-150 tonnin autoja joissa on vakiovarustusta enemmän. Kyllä ne siis siellä fiudella varmaan tekisi päivityksen samalla tavalla, tai ainakin semmoiset mitkä ei aiheuta hengenvaaraa jos ne hakkeroidaan.

Ja tottakai toi tietoturvaongelma koskee kaikkia muitakin valmistajia. Paitsi että ei koske jos ei fyysisesti ole mahdollista räplätä jarrusoftaa netin yli.

Ihmeellistä vastakkainasettelua selvässä asiassa. Joku kritisoi Teslaa niin "joo mutta muutkim! ja ainakin melkein!" on se ainoa mitä Musk-fanin suusta tulee ulos.
Kritiikkiäkin kun on asiallista ja asiatonta. Juuri tuo aiheeton kritiikki siinä missä aiheeton ylistyskin aiheuttaa vastakkainasettelua selvissäkin asioissa. CR oli hyvä esimerkki aiheellisesta kritiikistä johon Tesla asiallisesti vastasi, tällä kertaa näyttäen yhden uuden virstanpylvään lisää autoteollisuudessa. Propsit tästä CR:lle ja Teslalle. Musk-hatereilta tulee sitten lähinnä heittoja "hengenvaarallista beta-testausta kuluttajilla" tai "en koskisi pitkällä tikullakaan" jne.
 
Joista kumpaakaan en väittänyt.

En myöskään ole viesteissäni lainannut pelkästään sinua.

Ei ole asiallista kritiikkiä pohtia mikä ero on siinä että järjestelmän kriittiset osat on internetissä kiinni tai että niihin pääsee vain fyysisellä johdolla kiinni? Vastaus tähän oli oikein hieno. "insinöörit on kuules tätä miettineet!" -- on varmasti kovasti miettineet, mutta usein se ei auta mitään.

Melko fanaattista touhua.
Viestinnän asiallisuuden määrittää useimmiten muu kuin aihe. Tän kaltainen vänkääminenkään ei usein auta mitään ja alkaa pahasti olla ulkona otsikon aiheesta, joten mun puolesta tää fanaattinen touhu voi kyllä hyvin jäädä tähänkin :kippis:
 
Muutama viikko tullut nyt ajettua vm. 2014 Nissan Leafilla. Keskikulutus on ollut 14,7kWh/100km tämän 836 km aikana.

Olen ollut tyytyväinen autoon, ajaminen on "helppoa" ja kyytikin ihan ok.

Autolla ajetaan pääasiassa työmatkaa 33km/sivu. Näillä keleillä on akussa ollut n.47-50% jäljellä töistä palatessa.
 
Eikös ipace irtoa alkaen "vain" 85000e... Sadalla tonnilla voi saada jo parkkipaikankin jos ei ihan ydinkeskustassa asu.
 
Varsin positiivisia Jaggen I-pace ensiarviot. Mielummin tuo kuin Tesla, mutta sama se täältä on huudella, kun tuo auto ei kiinnosta yhtään koeajoa pidemmälle. Hinnaston perusteella menee nopeasti 100k euroa rikki, kun varusteet ruksii oman maun mukaan. Muutama oleellinen varuste on jätetty sinne aika perälle.
 
Eiköhän noitakin ala muutaman vuoden jälkeen löytymään asiallisella hinnalla. Luxusluokan autoissa arvoalenema aina järkyttävä ensimmäisis vuosis ja siihen lisäksi se että sähköauto. Onhan toi nyt hitosti mielenkiintoisempi kuin Teslan räpellykset.

Varmasti uutena jää usealla huuteluksi tässä vaiheessa. Muutama vuos eteen päin niin käytettynä noista 100kilon hinnoista ollaan tultu tavallisen tallaajan tasolle.

Kyllähän nuo 4 vuotta vanhat Teslatkin maksavat vielä helposti +60k € jos alle 100tkm ajetun haluaa, vaikka eikös sekin ole n. 100k euron auto. Pitää vielä puolittua hinta niin on tavallisen tallaajan tasolla.
 
Saatan kyllä muistaa väärin, mutta lähtien hinnat muistaakseni yli 120k€ kun viimeksi katsoin vuosi sitten.


Edit: Teslan sivuilta veroton halvin malli P75D € 94.580.
 
upload_2018-6-4_13-4-28.png


upload_2018-6-4_13-4-5.png
 
Katsoinkin itse näemmä autopilotin kanssa hinnan. Tuohon ylläolevaan hinnat alkaen malliin ei kuulu edes pakkaspaketti.

Voi olla aika huonot markkinat jälleenmyynnissä. :D Pikaisesti katsoin tuota nettiauton listaa niin ei noin karvalakkeja ollut myynnissä käytettynä niin ei voi kauheasti sanoa mikä käytännön hinta siellä olis jos miettii arvon alenemaa.
 
Viimeksi muokattu:
Katsoinkin itse näemmä autopilotin kanssa hinnan. Tuohon ylläolevaan hinnat alkaen malliin ei kuulu edes pakkaspaketti.

Voi olla aika huonot markkinat jälleenmyynnissä. :D Pikaisesti katsoin tuota nettiauton listaa niin ei noin karvalakkeja ollut myynnissä käytettynä niin ei voi kauheasti sanoa mikä käytännön hinta siellä olis jos miettii arvon alenemaa.
Voi olla että aivan kaikissa ei ole tuota Premium pakettia joka maksaa 5400€. Autopilotti maksaa myös 5400€.

Nythän vakiona on ilmajouset, tupla moottorit, lasikatto + jotain muuta myös. Aika hyvin on vielä pysynyt Teslojen hinnat, vaikka uusissa voi olla paremmat varusteet. Saa nähdä vuoden parin päästä, että mitä Model 3 vaikuttaa noihin vanhojen Model S:n hintoihin.

Model S | Tesla Suomi
 
AP:t ja FSD:t saa ostettua jälkikäteenkin. Vähän maksaa enemmän kuin tilausvaiheessa vaan säästänee samalla autoveron osuuden.
 
Eikös ipace irtoa alkaen "vain" 85000e... Sadalla tonnilla voi saada jo parkkipaikankin jos ei ihan ydinkeskustassa asu.

Jos haluaa muutakin kuin kääntyvät etupyörät niin hintaa tulee melko lailla lisää. Jaguareissa ei ihan bemarisyndroomaa ole varustelussa, mutta ei se kauas jää.
 
Wireless charging is here for your electric BMW
:eek: 3,2kW lataus langattomasti :tup: Pian on taas yksi plussa sähköautoille kun tarvitsee vain parkkeerata auto ilman tankkauksia.
Eikö tätä jo vuosi sitten demottu jossain messuilla? Nopealla vilkaisulla löytyi 9kk vanha video bemarin youtubesta.

Muistaakseni joku demosi myös päälle ajettavaa telakkaa, joka ei ollut langaton vaan toimi suojatuilla kontaktipinnoilla eli auton päälle ajo kytki liittimen ja toisinpäin. En nyt tähän hätään muista minkä firman laitos oli.
 
Eikö tätä jo vuosi sitten demottu jossain messuilla? Nopealla vilkaisulla löytyi 9kk vanha video bemarin youtubesta.

Muistaakseni joku demosi myös päälle ajettavaa telakkaa, joka ei ollut langaton vaan toimi suojatuilla kontaktipinnoilla eli auton päälle ajo kytki liittimen ja toisinpäin. En nyt tähän hätään muista minkä firman laitos oli.
Varmaa on demottu mutta nyt on tulossa heinäkuussa myyntii/käyttöön :) Toivottavasti tähän löytyisi vaan jokin standardi jolloin yleisellä paikallakin nämä tulisivat käyttöön, ei oo kovin mielekästä eri merkeille omia ruutuja varailla.
 
Eikös bemari- ja mersumiehet ole jo nyt sitä mieltä, että heille on varattu ihan omat paikat. Ne on joko merkattu sellaisilla pyörätuolihemmoilla tai ei ollenkaan :D
 
Langaton lataus tuossa mittakaavassa kuulostaa enemmän tekniikka gimmickiltä. Ei sähkö nyt niin edullista ole että siitä puolet hukattaisi sen takia ettei fyysistä kontaktia tarvita. Tekniikka ei juurikaan eroa noista kännyköiden langattomista latureista, jollei sitten ole täysin samaakin.

Ei siitä hukata puolta.
 
No onko sulla tarkempaakin speksiä tuosta kun lähet kumoamana tuollaisen hyvin karkean heiton. Oli lähinnä noiden Qi-alustojen perusteella jollei vastaanottokela ole aivan lähetintä vasten arvosta otettu toi puolet heitto.

BMW itse sanoo että pistokkeeseen verrattuna eroa on 5%. Vaikka se reaalimaailmassa siitä vielä hieman jäisikin, niin ero ei kuulosta merkittävältä.

Harmillisesti tuo bemarin langaton lataus ei kuulu suomen varusteluun, ei saa tilattua suomi-autoon. Pentele.
 
Vähän haiskahtaa markkinointipuheelta tuo 5%.
Tosin jos puhuttiin 5% erosta verrattuna piuhaan, niin tietty jos vertailu on tehty todella suurihävikkisellä fyysisellä latauslaitteella ja viimeisen päälle hiotulla langattomalla systeemillä, niin niiden välinen ero voi jäädä laboratorio-olosuhteissa 5%:iin :vihellys:
 
Ei millään tuohon 5% päästä lähellekkään. Vois sanoa jo kusetukseksi. Täysin mahdottomuus vaikka kuinka hyvin saisi induktiivisen kytkennän tehtyä ilman pienintäkään ilmaväliä. Mut jääkööt nähtäväksi jos joku nyt joskus mittarit lyö kiinni.

Nyt kyseenalaistan sun maalaisjärjen, esim. myös tämä firma mainitsee langattoman autolatauksen olevan "efficiency compared to cables"

Halo Features | Qualcomm

ja näitähän löytyy

20 kW Wireless Car Charging At 90% Efficiency Achieved

Voisko tiedemiehet olla oikeassa ja sun maalaisjärki tällä kertaa ei ?:) Vai onko tämä nyt sitten sellainen kusetus?

Ihan varmasti reaalimaailmassa ei päästä samaan kuin markkinointiesitteessä, mutta jos nyt lähtökohtaisesti ero ei olisikaan niin suuren suuri.
 
No onko sulla tarkempaakin speksiä tuosta kun lähet kumoamana tuollaisen hyvin karkean heiton. Oli lähinnä noiden Qi-alustojen perusteella jollei vastaanottokela ole aivan lähetintä vasten arvosta otettu toi puolet heitto.

No perustin tuon jostain aiemmin lukemaani "noin 10% hävikkiin". Tiedän että tuo bemmi ottaa sisään max 16A ja yhdessä vaiheessa, ja tuo latausalusta lupaa 3.2kW lataustehon. Oletan että tuo ottaa ihan normaalista 16A valovirtapistokkeesta tuon, jolloin tuossa olisi joku ~87% hyötysuhde. Tämä on toki arvailua kun ei vielä tarkempia speksejä ole irrallaan, mutta eiköhän tuo noin mene.
 
Jos haluaa muutakin kuin kääntyvät etupyörät niin hintaa tulee melko lailla lisää. Jaguareissa ei ihan bemarisyndroomaa ole varustelussa, mutta ei se kauas jää.

I-Pace vaikuttaa muuten kyllä oikein hyvältä paketilta hintaluokkaansa, mutta AC-lataus on kyllä rampautettu ihan vammaiseksi eikä CCS ole mielestäni luotettavimmasta päästä.

AC-laturin yksivaiheisuus menee varmaan jenkkimarkkinan piikkiin, Euroopassa kolme vaihetta ois kova sana.

Siinähän normaalisulakkeilla lataat 16A voimalla tota kotona.. toki sillä nyt useimmiten päivän ajot saa kuitattua, ja jos nyt
 
I-Pace vaikuttaa muuten kyllä oikein hyvältä paketilta hintaluokkaansa, mutta AC-lataus on kyllä rampautettu ihan vammaiseksi eikä CCS ole mielestäni luotettavimmasta päästä.

AC-laturin yksivaiheisuus menee varmaan jenkkimarkkinan piikkiin, Euroopassa kolme vaihetta ois kova sana.

Siinähän normaalisulakkeilla lataat 16A voimalla tota kotona.. toki sillä nyt useimmiten päivän ajot saa kuitattua, ja jos nyt
Eikö aika monen sähköauton "kotilataus" ole rajoittunut 7kW:hen? Ja usein vielä nimenomaan yhteen vaiheeseen?
 
Viimeksi muokattu:
Saattaa liittyä myös siihen, että esim. briteissä vaiheiden yhdistely on käytännössä laitonta ja on aivan normaalia, että asunnoissa on 35A sulakekokoa 230V:llä.

Laki on jotenkin kieroo mutta tyyliin kotona ei saa olla samassa tilassa kahta eri vaihetta tjsp.

Jaguarille kotisaari on todella merkittävä markkina, koska niitä näkyy siellä liikenteessä paljon paljon enemmän kuin muualla Euroopassa, jossa tuo 3vaihelataus pienemmillä virroilla olisi paljon kätevämpi.

edit: googlailin nopeasti ja ilmeisesti normaali sähkön syöttö kämppiin on 230v @ 60A, 80A tai jopa 100A ja sen jälkeen sähkötaulussa sitten tosiaan jotain 10-30A sulakekokoja.

Jos kotiin tulee vain yksi 60A tai isompi sulake, niin 30-35A 230V lataus on paras mahdollinen laturi minkä sähköautoon voi toivoa?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 487 766
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom