• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Keskustelua hybridiautoista

Tuos on muistaakseni vähän perusteellisemmin käyty Teslaa läpi. Ihmetelty muunmuassa miten OSITTAIN alumiinikorista saatu niin raskas (55 minuutin kohdilla) ja olis ollut pohdintoja siitä että suunnittelu ei ole massatuotannolle oikein hyvä. Olisko ollut markkinoiden raskain alumiinikori.

Ei kai tuota kolmosta ajatella alumiinikorisena, vaikka siellä joku alumiininkappale onkin. Sinänsä raskas alumiini/rautakori voi olla tarpeen jos siksi että akusto lisää korin kantaman kuorman määrää, lähtökohtaisesti vastaavan kantavuuden polttisautolle riittää hieman hentoisempi koppa.

Markkinoiden raskain alumiinikori se tuskin on, jo ihan siitä syystä että auto on niin pieni. Onhan se selvää että alumiinikorinen linja-auto on reilusti painavampi...
 
Menee plug-in hybridin ostaminen syksyllä vaikeaksi. Volkkari myy Passatin osalta "ei oo"ta. Sama mersulla GLC/C-mallit. Ilmeisesti WLTP-mittaus laittoi valmistajat päivittämään mallistoaan. Huonoon väliin osuu ainakin oma autonvaihto. :(
 
Tesla Model 3 on tulossa joskus nelivetoinen malli, joka maksaa $5000 enemmän. Suomeen luultavasti saadaan noin vuoden päästä ensimmäisiä Model 3 autoja.
 
Tesla Model 3 on tulossa joskus nelivetoinen malli, joka maksaa $5000 enemmän. Suomeen luultavasti saadaan noin vuoden päästä ensimmäisiä Model 3 autoja.
Huvittavaahan tässä on se että niitä luvattuja 35 000$ autoja saadaan vielä odottaa vuoden päivät, muski sanonu että tarvitsevat 3-6kk vielä sen jälkeen kun ovat saaneet viikkotuotanon 5k autoon enenkuin pystyvät tekemään niitä luvattuja kansanautoja...
 
Huvittavaahan tässä on se että niitä luvattuja 35 000$ autoja saadaan vielä odottaa vuoden päivät, muski sanonu että tarvitsevat 3-6kk vielä sen jälkeen kun ovat saaneet viikkotuotanon 5k autoon enenkuin pystyvät tekemään niitä luvattuja kansanautoja...
Saa nähdä. Toivottavasti joskus tulee se halppis Tesla. Tai sitten tesla päätää julkaists Model 1 auton, eli vaikka lyhyemmän viistoperän ja vähän halvemmalla. Kilpailisi sitten BMW 1 sarjaa vastaan.

Eiköhän se hinta vielä tuosta nouse, koska ei oikein tappiollakaan voi myydä.

Model 3 toimitusajaksi lupailee nyt 12 - 18 kuukautta, eli 2019 loppupuolella näillä näkymin.
Model 3 toimintamatka on 220 mailia, ja sen lähtöhinta on ainoastaan 35 000 US-dollaria ennen insentiivejä.

Halvempi voisi olla vaikka Tesla Mini, mutta ehkä niin pienelle ei olisi kysyntää? Tuosta Ministä toki saisi Y / X mallin tehtyä, eli pieni suv.
BMW näyttää jakavan saman pohjan Minin kanssa:
2019 BMW 1 Series rendering shows an attractive design
Hyundai Kona EV on ainakin pieni sekä Renault Zoe. Eli noita pikkuautoja tulee myös. Itse asiassa nuo on pienempiä kuin BMW 1-sarja.

Googlella löytyykin jo valmiiksi noita lasten Mini Tesloja :)
The Perfect Christmas Gift For This Guy – Mini Tesla!

Teslan Model 3 ei ole niin halpa kuin mainostettiin - Tekniikanmaailma.fi
 
Huvittavaahan tässä on se että niitä luvattuja 35 000$ autoja saadaan vielä odottaa vuoden päivät, muski sanonu että tarvitsevat 3-6kk vielä sen jälkeen kun ovat saaneet viikkotuotanon 5k autoon enenkuin pystyvät tekemään niitä luvattuja kansanautoja...
Tuossa oli tuo sama juttu. Ja että 35k$ model 3 mallista saattaa tulla keräilyharvinaisuus :D

Tarvitsemme -> saavutettuamme -> voimme elää. Tosi monta muttaa :)

Vähän samaan tyyliin nousi myös Model S:n hinta ja enää ei saa takavetoa ja 75kWh on pienin akku. Noilla konsteilla on saatu auton hintaa paremmin kannattavaksi. Nyt toki sitten tulossa myös Model 3 nelivetoinen "Power" malli ja suolainen hinta. Toivottavasti pääsee jonon ohi, jos ostaa kalliimman auton?

Tarvitsemme 3–6 kuukautta saavutettuamme viiden tuhannen auton viikoittaisen tuotantotahdin, jotta voimme elää 35 000 dollarin autojen myynnillä”, Musk selostaa.

Bloombergin analyytikko Kevin Tynanin mukaan Teslan uutinen tarkoittaa sitä, että ”35 000 dollarin hintaisesta Model 3:sta tulee harvinaisuuksien harvinaisuus. Kenties toiseksi eniten keräilyarvoa omaava Tesla heti avaruudessa kelluvan auton jälkeen.”
35 000 dollarin Tesla Model 3:sta tulossa "harvinaisuuksien harvinaisuus" – Vain avaruudessa kelluva Tesla on harvinaisempi - Tekniikanmaailma.fi
 
"Messiaan tuleminen." :bored:

Arvostettu testilehti antoi tylyn arvion Teslan Model 3:lle: "Isoja vikoja" muun muassa jarruissa – Ei voi suositella - Tekniikanmaailma.fi

Autosta löytyneet ongelmat ovat niin suuria, että lehden mukaan se ei voi suositella automallia lukijoilleen. Ongelmia löytyi testeissä muun muassa pitkässä jarrutusmatkassa.

Consumer Reportsin testeissä Model 3:n jarrutusmatka 60 mailin eli noin 100 kilometrin tuntinopeudesta oli reilut 46 metriä. Lehden mukaan tämä on ”paljon huonompi kuin millään testatulla nykyautolla”. Esimerkiksi täysikokoisen pickup-auto Ford F-150:n jarrutusmatka on reilut 2 metriä lyhyempi.

Jarruja testattiin useita kertoja. Ensimmäisellä kerralla jarrutusmatka oli Teslan lupausten mukainen 40 metriä, mutta vaikka jarrujen annettiin jäähtyä yön yli, toista kertaa näin lyhyen jarrutusmatkaan ei päästy. Lehti hankki myös toisen Model 3:n testattavaksi, ja siinä testitulokset olivat yhtä lailla epäjohdonmukaisia.

Hieno homma värkille, jota mainostetaan premiumien kilpailijana ja niiden isojen mallien (mm. bmw 340i) pahimpana painajaisena. Tosin "ison kolmosen" ajettavuudessa ei ole koskaan ollut moisia puutteita, jarrut, alusta ja ajettavuus vastaa tehoja.
 
Joku epäili että Tesla Model 3 autossa on paskat jarrupalat. Mutta toki ne palat koville joutuukin noin raskaassa autossa. Noin hyvin kiihtyvässä autossa pitäisi jarrutkin olla kunnolliset. Eli jarrujen kuuluu kestää enemmän kuin yksi jarrutus.
 
Ei tuo edes ole mitenkään merkittävän painava, reilu 1600kg näyttää perusmallin paino olevan. Ihmetyttää suuresti miten jotkut tuotakin jaksaa niin kovin odottaa, autossa kun on suunnilleen kaikki pielessä. Laatu ihan täyttä paskaa ja koko härvelin käyttöergonomiakin hyvin kyseenalainen. Ihan puhtaasti teknolelu, millä ei ole sen alkuperäisessä käyttötarkoituksessa, eli autona mitään virkaa.
 
Olisiko kuitenkin niin että auton buginen beta-softa sekoilee regeneratiivisen jarruttelun kanssa paniikkijarrutuksessakin?

En koskisi pitkällä tikullakaan näihin.
 
Olisiko kuitenkin niin että auton buginen beta-softa sekoilee regeneratiivisen jarruttelun kanssa paniikkijarrutuksessakin?

En koskisi pitkällä tikullakaan näihin.
Todennäköisemmin ABS jarrujen ohjainpiiri ei osaa korjata toimintaansa sen mukaan miten jarrujärjestelmä elää kun sitä kerran kunnolla koeponnistetaan.

Olisi ihan kiva jos loppukäyttäjät eivät olisi jarrujen betatestaajia...

Tesla wont stop until it has brakes. No ei tosiaankaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Hcc
Jarruletkut venyvät ja paukkuvat ja asettuvat sille lopulliselle pysyvälle paikalleen kun ekaa kertaa kunnolla runnotaan? Ehkä muut valmistajat ovat osanneet sisällyttää ekan kunnon jarrutuksen jo sinne valmistuslinjastolle?


Jarrutehostinta ABS:llä ohjaava softa vaan ei osaa reagoida noihin muutoksiin ja tarjoaa liian vähän tehostusta seuraaville kerroille?
 
Ei taida vieläkään olla tulossa/olemassa farkku sähköautoa. Porukat ajellu Auris hypridillä pitemmän aikaa ja eipä oikein sähkö/hypridi farkkuja löydy vaihtoehdoiksi.

Uusi Nissan Leaf oli positiivinen yllätys kyllä joskus sitä vanhaakin ajaneena ja ulkonäkö nyt on selvästi parempaan suuntaan kun se edellinen. Kulkeminen ja kiihtyvyys isoihinkin nopeuksiin teki erityisesti vaikutuksen tässä uudessa.

Kylmä talvi ei toki edellekkään varmaan tee vaikutusta kantomatkan suhteen. Vanha Leaf ei ainakaan erikoisesti loistanut kun löi -20 pakkasta.

Hinta on kyllä kova Suomessa, niinkun autojen hinnat yleensä. Amerikka ja Saksa olisi hieman eri paikka asua sen suhteen :)
 
Amerikassa ainakin hinta taso aivan erilainen, mutta toki valuuttakin vaikuttaa. Ja tiedä miten tukeeko valtio tällä hetkellä siellä sähköauton hankintaa x hinnalla.

Saksassa ei näytä ero olevan niin iso kun vuosi sitten, mutta saa sieltä silti jonkun verran edukkaammin auton kun täältä.

Suomi 38k€ vr USA 29kDollaria + mahdollisesti sähköauton helpotuksen jos sellaisia Amerikassa olemassa.
 
Ei taida vieläkään olla tulossa/olemassa farkku sähköautoa. Porukat ajellu Auris hypridillä pitemmän aikaa ja eipä oikein sähkö/hypridi farkkuja löydy vaihtoehdoiksi.

Uusi Nissan Leaf oli positiivinen yllätys kyllä joskus sitä vanhaakin ajaneena ja ulkonäkö nyt on selvästi parempaan suuntaan kun se edellinen. Kulkeminen ja kiihtyvyys isoihinkin nopeuksiin teki erityisesti vaikutuksen tässä uudessa.

Kylmä talvi ei toki edellekkään varmaan tee vaikutusta kantomatkan suhteen. Vanha Leaf ei ainakaan erikoisesti loistanut kun löi -20 pakkasta.

Hinta on kyllä kova Suomessa, niinkun autojen hinnat yleensä. Amerikka ja Saksa olisi hieman eri paikka asua sen suhteen :)
Uuden Leafin kannattaisi tuoda käytettynä Saksasta, jos siellä on järkevämmät hinnat. Nissan on hinnoitellut uudet melko kalliiksi.

Suomessa Nissan Leaf Acenta 36 700€ + autovero 1360€ - sähköauton hankintatuki 2000€. Saksassa ehkä jotain muuta :) Leaf taitaa olla käytännöllisin sähkis jota saa ostettua nyt järkevään hintaan.
 
Onhan meillä tietty auton hinnassa myös ALV mikä on vähän eri tasolla kuin esimerkin Jenkeissä

Onhan siellä niinkun joka maassa on omansa, mutta itseäni ainakin kiinnostaa se mikä viivan alle jää maksettavaksi koostui se hinta mistä hyvänsä.

jm82, Juuh järkevin täyssähkö se taitaa olla. Hypridiin se varmaan silti vielä kääntyy hinnan, farmari tilojen ja "kantomatkan" takia.
 
Onhan siellä niinkun joka maassa on omansa, mutta itseäni ainakin kiinnostaa se mikä viivan alle jää maksettavaksi koostui se hinta mistä hyvänsä.

Tai jos tarkkoja ollaan, niin Jenkeissä ei ole ALV:a ollenkaan, mutta siellä on osavaltikohtaiset myyntiverot sun muut mitkä vaikuttaa tuotteiden hintoihin. Viivan alle jäävä osa kiinnostaa itseäkin, mutta ne jenkkien MSRP-hinnat mitä netistä yleensä katsellaan kun vertaillaan jenkki-hintoja suomi-hintoihin ei ole se mitä viivan alle jää.

Jos vertailet autovalmistajien ilmoittamia MSRP-hintoja jenkeissä suomalaiseen hinnastohintaan, niin se jenkki-hinta ei sisällä osavaltiokohtaista myyntiveroa, rekisteröintimaksua tai muitakaan iloisia lisukkeita. Pahimmillaan auton myyntivero on 14% (Louisiana) tai rekisteröintimaksu saattaa nostaa hintaa rajustikin kuten Georgiassa 8% vero + $2465 rek.maksu, kun taas joissain osavaltioissa (Alaska) ei tarvitse kuin maksaa satasen rekisteröintimaksu ja homma on bueno. Viivan alle jäävä summa voi siis olla hyvin eri eri osavaltioissa.

Tuolla oli aika hyvää infoa aiheesta: What New-Car Fees Should You Pay? | Edmunds
 
Verottaja parantaa palveluitaan [/sarkasmi] ja alkaa verottaa työpaikkalataamista.

Sähköautojen työpaikkalataaminen helpottuu
Lisäksi sähköautojen yleistymisen helpottamiseksi niiden työpaikoilla tapahtuvan lataamisen verokohtelua yksinkertaistetaan. Tarkoituksena on, että latausedulle määritetään kaavamainen verotusarvo, joka vastaa laskennallista keskimääräistä lataamisen arvoa. Tällä vältytään tilanteilta, joissa työnantaja haluaisi tarjota latausmahdollisuuden työpaikalla mutta joutuu rajoittamaan lataamisen käyttöä vain niille, joilla on vapaa autoetu työnantajan puolelta.

Energiaverotusta koskevat muutokset on tarkoitettu tulemaan voimaan 2019 alusta.

Energiaverotukseen muutoksia vuoden 2019 alusta
 
Verottaja parantaa palveluitaan [/sarkasmi] ja alkaa verottaa työpaikkalataamista.



Energiaverotukseen muutoksia vuoden 2019 alusta

Eiköhän tämäkin ole lähtenyt jonkun kateellisen työntekijän aloitteesta. Työkaveri saa "ilmaiset bensat" työnantajan piikkiin joten se täytyy estää. Suomalaisia kun ollaan niin lähtökohta on se, että otetaan toisilta edut pois mieluummin kuin yritetään neuvotella itselle vastaavia.
 
Eiköhän tämäkin ole lähtenyt jonkun kateellisen työntekijän aloitteesta. Työkaveri saa "ilmaiset bensat" työnantajan piikkiin joten se täytyy estää. Suomalaisia kun ollaan niin lähtökohta on se, että otetaan toisilta edut pois mieluummin kuin yritetään neuvotella itselle vastaavia.

Ei tässä nyt keneltäkään mitään etuja pois olla viemässä. Sähköauton lataaminen työnantajan piikkiin on ollut kokoajan verotettavaa touhua, nyt vain tehdään yksinkertaisemmat kuviot tuon työsuhde-edun suhteen.
 
Ei tässä nyt keneltäkään mitään etuja pois olla viemässä. Sähköauton lataaminen työnantajan piikkiin on ollut kokoajan verotettavaa touhua, nyt vain tehdään yksinkertaisemmat kuviot tuon työsuhde-edun suhteen.

Aika monella työpaikalla on latailtu plugareita ja jopa sähköautoja lämmitystolpista ihan ilman, että työnantaja on maksanut siitä verottajalle (ja monesti työnantajallekaan) penniäkään. En toki sano, että se on oikein :)
 
Auton lämmittäminen lohkolämmittimellä ja sisätilanlämmittimellä pitäisi myöskin olla verolla.

2kW lämmitin kuluttaa 2h ajastimella 4kWh. Tämä on 50% plug in -autojen akkukapasiteetista.

Myöskin työnantajan tarjoamaa pysäköintiä tulisi verottaa. Jos työnantaja rakentaa tai vuokraa pysäköinti-infran ja tarjoaa sitä ilmaiseksi autolla saapuville, niin se on selkeä työsuhde-etu.

Näitä voi keksiä loputtomiin.
 
Useinhan lohkolämmittimen käyttö on kiellettyä ja moottorilämmitintä saa käyttää, mutta vain talvella on sähköt kytketty. Ilmeisesti siksi että auto käynnistyy talvellakin työpäivän jälkeen. Lisäksi on se 2 tunnin kello, jota voi itse toki käydä tarpeen mukaan säätämässä. Itse lämmitin letkulämmittimellä 4 tuntia, eli kerran kävin säätänässä kelloa.
 
Useinhan lohkolämmittimen käyttö on kiellettyä ja moottorilämmitintä saa käyttää, mutta vain talvella on sähköt kytketty. Ilmeisesti siksi että auto käynnistyy talvellakin työpäivän jälkeen. Lisäksi on se 2 tunnin kello, jota voi itse toki käydä tarpeen mukaan säätämässä. Itse lämmitin letkulämmittimellä 4 tuntia, eli kerran kävin säätänässä kelloa.
Verottamisen kannalta on irrelevanttia, käynnistyykö se auto vai ei. Ei sähköautokaan liiku ilman sähköä.
 
Verottamisen kannalta on irrelevanttia, käynnistyykö se auto vai ei. Ei sähköautokaan liiku ilman sähköä.
Toki työpaikan polttoainetankilla olisi voinut käydä tankkaamassa dieseliä autoon, mutta se olisi ollut varastamista.

Sähköauton voi taas ladata kotona, niin ei jää auto sitten sinne työpaikan pihaan. Lisäksi sähköauto ei tarvitse ollenkaan moottorin lämmitystä, eli lämmityspaikkaa ei tarvitse olla ollenkaan, kun auto lähtee aina käyntiin.
 
Viimeksi muokattu:
Kauhea poru nyt sähkön verottamisesta. Eihän sen sähkön pitänyt maksaa mitään niin miksi nyt siitä pikkuisesta verosta niin iso poru. Ihan odotettavissa olevaahan toi oli että verottaja tulee tuohon puuttumaan ilman että kateutta on. Ja loppuuhan tuon myötä se porukin kuinka toisille firma hommaa "polttoaineet" ja toisille ei. Tuo on voinut yksi este olla että yhdenmukainen käsittely.

Todella harvassa työpaikassa on oikeasti voinut sitä 2kW sisälämppäriä pitää ja sillekin joko tolpassa tai keskuksessa 2h kello. Usein se on se pelkkä 2h moottorilämmittimen salliminen kunnei tolppien piuhat kestä. Ja lupakin varsinaisesti annettu vain yhden kerran se 2h käytettäväksi eikä joka välissä autolla ravaten.

Niin ja kuten mainittu usein noi tolpat on sähköissä vaan talvella.
Meidän työpaikalla sähköt on kesät talvet. Mitään sääntöjä ei ole kellon siirtämiseen (johon ei toki ole edes tarvetta), eikä myöskään ole mitään rajoituksia sisälämppärien tai moottorilämppärien suhteen.

Eikä ole ollut missään työpaikassa missä olen ollut.

Autot voi muutenkin ostaa webastolla, eikä sähkötolpille ole mitään tarvetta. Hirveä itku, kun pitää saada ilmaista sähköä työnantajalta auton lämmittämiseen.

Ja esim. toi ilmainen pysäköinti on huomattavasti suurempi etu ainakin pääkaupunkiseudulla kuin jonkun plugarin lataaminen.
 
Käsittääkseni jollakin palkkaluokalla meillä kuuluu nimetty parkkipaikka, joka on ihan verotettava etu. Noi first come, first serve -paikat on toki "ilmaisia" Ja tolpissa on sähköt lämpötilan mukaan säätyvällä pwm'llä.
 
Meidän työpaikalla sähköt on kesät talvet. Mitään sääntöjä ei ole kellon siirtämiseen (johon ei toki ole edes tarvetta), eikä myöskään ole mitään rajoituksia sisälämppärien tai moottorilämppärien suhteen.

Eikä ole ollut missään työpaikassa missä olen ollut.

Autot voi muutenkin ostaa webastolla, eikä sähkötolpille ole mitään tarvetta. Hirveä itku, kun pitää saada ilmaista sähköä työnantajalta auton lämmittämiseen.

Ja esim. toi ilmainen pysäköinti on huomattavasti suurempi etu ainakin pääkaupunkiseudulla kuin jonkun plugarin lataaminen.
Itsellä Alfa Romeo sekoili, jos lämmitti letkulämmittimellä vain 2 tuntia. Kun lämmitti 4 tuntia, niin mitään sekoiluja ei ollut, vaan auto starttasi normaalisti.

Lämmitys tolpat on tosiaan aika mennyttä aikaa, kun Webastokin on keksitty. Toki silloinkin voi vaatia auton akun lataamista, ainakin joskus.
 
Aika monella työpaikalla on latailtu plugareita ja jopa sähköautoja lämmitystolpista ihan ilman, että työnantaja on maksanut siitä verottajalle (ja monesti työnantajallekaan) penniäkään. En toki sano, että se on oikein :)

Saman huomannut ja 16A tolpista taisi tulla sähköä 24/7..
 
Aika monella työpaikalla on latailtu plugareita ja jopa sähköautoja lämmitystolpista ihan ilman, että työnantaja on maksanut siitä verottajalle (ja monesti työnantajallekaan) penniäkään. En toki sano, että se on oikein :)
On latailtu ja varmaan lataillaan jatkossakin, mutta lain vastaista se on ennen ja jälkeen muutoksen. Mikään ei siis muutu tämän suhteen.

Tuohan on vain hyvä asia ja vastaus tarpeeseen. Tähän astihan (muille kuin vapaan autoedun omistajille) ei ole ollut mahdollista järjestää lain mukaan latausmahdollisuutta, ilman että samalla asennetaan sähkön mittaus ja raskaskäsittelyhimmeli jolla se ladatun sähkön arvo saadaan joko vähennettyä palkasta tai lisättyä verotettavaan tuloon. Nyt sitten ei tarvitse tähän ryhtyä, vaan voidaan tarjota etu kiinteällä verotusarvolla.

Siitä voi tapella pitäisikö se verotusarvon olla pienempi vain suurempi vai jopa 0, mutta sen fiksua, että lataus on laillisesti mahdollista.

Mutta kyllä se on nimenomaan sähköautoilijalle etu, että myös lainkuuliaiset firmat voivat järjestää latausmahdollisuuden jatkossa. Ei se sähkön hinta taida kuitenkaan tässä se suurin etu olla, vaan se että voi ladata, varsinkin jos on pidempi työmatka.
Auton lämmittäminen lohkolämmittimellä ja sisätilanlämmittimellä pitäisi myöskin olla verolla.

2kW lämmitin kuluttaa 2h ajastimella 4kWh. Tämä on 50% plug in -autojen akkukapasiteetista.

Myöskin työnantajan tarjoamaa pysäköintiä tulisi verottaa. Jos työnantaja rakentaa tai vuokraa pysäköinti-infran ja tarjoaa sitä ilmaiseksi autolla saapuville, niin se on selkeä työsuhde-etu.

Näitä voi keksiä loputtomiin.
On tässä aika iso periaattellinen etu siinä, että lämmitystä ei kuitenkaan voi oikein "lämmittää varastoon" ja se pysäköintikin on yleensä vain siinä työpaikan välittömässä läheisyydessä, kun taas ladatulla sähköllä tai tankatulla polttoaineella ei valvota mihin se käytetään.

Ja kuten sanottu niin mikään ei muutu sähkön latauksen verotuksen suhteen, se vaan mahdollisestaan entistä helpommin. Eiköhän sekin edelleen kelpaa, että mitataan tarkat kilowattitunnit ja lasketaan etu sen mukaan kuten tähän asti olisi pitänyt toimia. Jos tämä nyt on jonkun mielestä se parempi vaihtehto.
 
Mielestäni verotus on laitettu ihan vain siksi, että "polttoaineesta" ei muuten saada veroa.
Ja siis siksi, että autolla liikkumisesta kuuluu maksaa veroa. Se on niin kätevä verotettava.

Olen kyllä samaa mieltä, että sitten lämmitys ja jopa puhelimen lataus (no tämä on ehkä jo liiottelua) työpaikalla pitäisi olla saatua etua, jota pitäisi verottaa.

Miksi ympäristötalkoiden nimessä ei voida vain antaa sähköautoilijoiden ladata autojansa työpaikalla ihan vaan vaikka valtion tuen nimissä. Ainakin jokin vähäisen käytön ilmainen porras pitäisi olla.

Toisaalta ymmärrän, että tässä varaudutaan tulevaan ja verot pitää olla ennen kuin sähköautot ovat yleisempiä.
Jos puolet saa työpaikaltaan ilmaiset sähköt ja puolet lataa kotonaan tuplatuilla veroilla, niin närästystähän siitä tulee.

Eli eli... mitäs minä nyt olinkaan mieltä..
 
Muistaakseni miellä tuli kielto jo noin vuosi sitten ettei sähköautoja saa ladata lämpötolpista. Sisätilalämppäreitä ym. saa käyttää vapaasti. En tiedä onko kukaan koeponnistanut asiaa tuleeko sanomista jos käyttää sähköautossa sisätilalämppäriä.

Ja joo ei firman kortilla ei saa tankata kuin firman/vuokra autoja eikä firman omilta pumpuilta saa myöskään tankata kuin firman omia/vuokra vehkeitä.
 
Samalla logiikalla vessassa käyminen työpaikalla tuo verotettavaa etua kun ei kotona kulu paperia ja vettä. Mutta kai johonkin pitää vetää raja kuitenkin, vessassa käymisestä hyötyy vuositasolla kuitenkin maksimissaan kymppejä jos oikeen ajoittaa kaiken, mutta sähköautoa voi toki parhaassa tapauksessa ladata vain töissä ja ajaa sillä kaikki ajonsa.
 
No ei ihan.
Taitaa olla ihan työnantajan velvollisuus järjestää mahdollisuus vessassa käymiseen.
Sosiaalitilat.

Toisaalta kaikki ylimääräinen, minkä työnantaja tarjoaa, on jonkinlaista työläisen palkitsemista.
Verotettavaksi asian taitaa tehdä se, onko se merkittävä etu. Tai siis että kannattaako sitä valvoa.

Sikäli, jos sitä sähköä ei saa autoon käyttää, niin aika outoa, että vain yhdessä tapauksessa käytöstä se on verotettavaa.
Sama tolppa, sama hyödyke, eri käyttö.

Sähköautohan lämpenee sillä sähköllä myös.
Mites jos työnantaja kustantaa myös matkan aikaisen auton lämmittämisen? Ei kai se mitenkään eroa esilämmityksestä noin periaatteessakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan se merkittävä etu, jos saa ladata ilmaiseksi.
Mutta on myös jopa rahallista arvoansa suurempi etu, jos saa lämmittää autonsa ilmaiseksi. (Ei siis suurempi kuin lataaminen)

Valtiohan haluaa kerätä veroja ymmärrettävistä syistä, niin eikö samalla lailla voisi verottaa myös lämmitystä.

Jos oikein aletaan pohtimaan, niin sähköstähän on pulaa talvella ja lämpiminä aikoina sitä riitää kyllä.
No se on jo toinen tarina varmasti.

Mutta periaate. Sähköä tolpasta se on kumpikin. Molemmissa työntekijä hyötyy.

Auton päästöthän tippuu, kun pakkasilla sitä lämmitetään.
Jos joku ostaa sähköauton sen takia, että saa ilmaiset sähköt töistä, niin siinä vasta tippuukin päästöt.

Olisiko kompromissi, että talvella lämmittäjä saa ilmaiset sähköt ja lämpimällä muut saa käyttää niin kuin parhaaksi näkevät?

Tai onko se määrätty, että auton pitäminen lämmityksessä 8h on ihan ok? Niinkin jotkut tekevät.
 
Jos pelkkään raflaavaan otsikkoon ottaa kantaa, niin mulla on varmaan sitten vääränlainen sähköauto, kun se on säästänyt mun rahoja. Auton kulut ovat olleet pienemmät kuin koskaan aikaisemmin. Polttoainekulut huomattavasti pienemmät, vakuutukset halvemmat, huoltokulut pienemmät. Oma havainto sähköauton vastustajista on, että vastustavat vain siksi, kun eivät ymmärrä niitä.

Hybridejä ne vasta ei ymmärräkään.

Naapuri: "Miten kauan toi kestää ladata?"
Minä: "Tää ei oo ladattava hybridi. Lataa ajossa jarrutuksissa ja hidastuksissa ja aina kun kone käy."
Naapuri: "No kuinka pitkälle sillä pääsee yhdellä latauksella?"
Minä: "Se ei oo näissä ideana, mutta hyvässä kohtaa voi päästä parikin kilometriä pelkällä sähköllä."
Naapuri: "Niin lyhyt? Eihän sillä pääse ees työmatkaa yhteen suuntaan!"
Minä: :facepalm:

Automyyjien vastahakoisuuden myydä sähköautoja ymmärtää kun kysyt, että mikä on niiden sähköautotarjonta ja mikä niissä kahdessa mallissa mitä löytyy valikoimasta on toimitusaika.
 
Kysypä ensi kerralla siltä naapurilta paljonko sen auto kuluttaa polttoainetta sataselle yms. Ymmärtänee sitten paremmin. :)
 
Tai sitten kysyy paljonko piti maksa enemmän et maksaako ikinä takaisin. Ei se sähkö nyt niin autuus ole kuitenkaan jollei tyystin unohda hankintakuluja. Noi olemattomat "polttoaine" kulut menee läpi vaan jos täysin ignorantti asiaan.

Osittain näinkin, mutta päästöperustainen verotus tasaa kummasti hintaa. Esimerkkinä vaikka uudet Volvot, joissa T8 on hyvin suosittu, koska verot ovat hyvin pienet. Näin ollen kalliin lippulaivamallin saakin jopa halvemmalla kuin T6 mallin. Eli aina hybridi ei ole edes hankintahinnaltaan kalliimpi kuin vastaava bensaversio. Säästynyt polttoainekulu sitten päälle.
 
Osittain näinkin, mutta päästöperustainen verotus tasaa kummasti hintaa. Esimerkkinä vaikka uudet Volvot, joissa T8 on hyvin suosittu, koska verot ovat hyvin pienet. Näin ollen kalliin lippulaivamallin saakin jopa halvemmalla kuin T6 mallin. Eli aina hybridi ei ole edes hankintahinnaltaan kalliimpi kuin vastaava bensaversio. Säästynyt polttoainekulu sitten päälle.

Luokassa hinnat alkaen hybridit (ei-plugin) on kyllä vaikea selittää ostoa taloudellisuudella. Ostohinta korkea verrattuna vastaavaan bensaan ja erotuksella verotus huomioon ottaen saattaa silti ajaa aika kauan ennen kuin se alkaa maksaa itseään takaisin polttoainekuluissa. Vaikea ihan uusien kohdalla vertailla vielä arvonalenemaa, mutta ennen kuin vaakakuppi kallistuu hybridille niin on saanut ajaa +5v vuotta.

Juuri noissa kalliimmissa etu on heti paremmin hybridin puolella.
 
Luokassa hinnat alkaen hybridit (ei-plugin) on kyllä vaikea selittää ostoa taloudellisuudella. Ostohinta korkea verrattuna vastaavaan bensaan ja erotuksella verotus huomioon ottaen saattaa silti ajaa aika kauan ennen kuin se alkaa maksaa itseään takaisin polttoainekuluissa. Vaikea ihan uusien kohdalla vertailla vielä arvonalenemaa, mutta ennen kuin vaakakuppi kallistuu hybridille niin on saanut ajaa +5v vuotta.

Juuri noissa kalliimmissa etu on heti paremmin hybridin puolella.

Jos nyt otetaan jokin niin tavallinen auto kun voi, eli toyota auris, niin se kaikkein halvin malli on nimenomaan hybrid, eikä sitä kyllä voi minään kalliimpana autona pitää.

Pikkuautoissa on kyllä hybridit yleensä kalliimpia kuin perinteiset.
 
Motonetin pihoille on ilmestynyt latausasemia.

Tavaratalo yllättää uudella palvelulla: autoilijoille puoli-ilmaisia kilometrejä

Autoharrastajien suosiman Motonetin asiakkaat ovat saattaneet hieraista silmiään viime aikoina punaisten lataustolppien ilmestyttyä tavaratalojen parkkipaikoille.

Osassa latauspisteistä on mahdollisuus pikalataukseen, joka maksaa 0,1 euroa kilowattitunnilta, mikäli on rekisteröitynyt Motonetin maksuttomaan kanta-asiakasohjelmaan.

Muille kuin kanta-asiakkaille pikalataus maksaa 0,2 €/kWh ja hitaampi asiointilataus on kaikille asiakkaille maksuton tunnin ajan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom