• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Keskustelua hybridiautoista

Tekisi mieli päivittää Auris hiukan isompaan, ja Prius+ vaikuttaisi mielenkiintoiselta. Näiden saatavuus vaan yllättävän heikkoa käytettyinä. Ei taida olla liikenteessä edes kovin montaa sitten(?). Ja uusissakin on puolen vuoden toimitusajat, kun kaikki menee takseiksi. Edes koeajoon ei löytynyt autoa tuosta läheisestä Toyota-liikkeestä. o_O

Olihan niitä nettiautossa 9 uusinta koppaa. Koeaja käytetty, ja jos maistuu ja uutta mielit niin sen perusteella sitten joko tilaat tai et.
 
Eipä tuossa Jaggessa paljon muu haittaa, kun hinta ja tuo kolmivaihelatauksen puute. Kolmivaihelatauksen puutteen voisin kestää, mutta heiluttelin tuota rahapuuta tuossa ja ei tippunu ~100ke:tä sieltä! Ei mulla kyllä ole paikkaa missä ladatakkaan.
Tuo yksivaiheinen laturi noin kalliissa autossa on kyllä liian iso miinus. Kolmivaiheinen tulee 2020? Lisäksi sitten Teslan plussana nuo pelkästään Teslaan sopivat laturit, joilla voi toki ladata myös Model 3:sta.

Vielä on pikkasen kalliita suomen D mallin teslat. Alk 68 000€
Myydään sähköautot - Nettiauto

Yli 50k hintaluokassa "jo" kolme mallia, Model S, Jaguar i-pace ja Model X. Yhteensä 29 autoa.
Myydään sähköautot - Nettiauto
 
Tuota Jaguaria en silti kovin vaikeaan maastoon veisi. Saattaa olla että maavara loppuu?

Tuossa oli off road testausta jossa bmw x4 ja Porsche Macan. Maasto näyttää vähän haastavammalta.

Taitaa muuten olla X4 ja I-PACE hyvinkin sama maavara, kun jostain katselin lukuja.
Mutta tähän hätään en nyt niitä löydä. Tuo I-PACE nousee ilmajousillaan yllättävän korkealle.
 
Taitaa muuten olla X4 ja I-PACE hyvinkin sama maavara, kun jostain katselin lukuja.
Mutta tähän hätään en nyt niitä löydä. Tuo I-PACE nousee ilmajousillaan yllättävän korkealle.
Ilmeisesti bmw X3:ssa on 3.6 cm suurempi maavara. Jaguar (ja X4) varmasti hakenut sporttista ajettavuutta tuolla aika pienellä maavaralla.
X3:een verrattuna X4 on 36 mm matalampi ja 14 mm pidempi, näillä mittojen muutoksilla mallista on saatu urheilullisemman ja dynaamisemman oloinen.
BMW X4 – AutoWiki
 
Kiitos jälleen mielenkiintoisesta jutusta :tup: Näitä on aina kiva lukea, kun ei kehtaa itse pyytää noita kalliita vehkeitä koeajolle ilman pienintäkään ostoaietta.

Pari kommenttia jutusta: YouTube videoiden mukaan tuota keinotekoista pakoputken pörinää voi säätää valikosta löytyvällä kolmeasentoisella säätimellä. En tiedä tuleeko tosin pienimmälläkin asetuksella jonkinverran ääntä. Onko pörinässä keinotekoiset vaihteidenvaihdotkin vai onko vaan tasaista pörinää, kuin CVT vaihteistolla ajaisi? Entä viihdelaitteiden käytettävyys, onko selkeä vai vaatiko opettelua?

Mites kun tehoa on paljon, niin oliko tehon säätö hankalaa vai oliko vauhtipolkimeen tehty joku pieni viive ettei pieni liike saa aikaan nykivää ajoa? Teslaanhan tuli päivityksenä valinta, jolla voi päättää terävän ja hitaamman "kaasun"vasteen välillä. Vastaava valinta löytyy omasta polttisvehkeestäkin ja ero on huomattava vaikka tehoa alle 200hv.
Luulisin pärinän saavan kokonaan poiskin. Ei siinä vaihtoja ollut mallinnettu. Ehkä muistutti siten kireästi kiihtyvää CVT tms.

Viihdelaitteita oli kyllä aika helppo käyttää intuitiivisesti, mutta niissä on niin valtavasti tavaraa, että en edes yrittänyt syventyä kaikkeen. Just mulle sopivaa teknopuuhastelua olisi tuokin auto.


Kaasuvaste oli mun makuun täydellinen. Ehkä olen jo vähän keskvertoautoilijasta tässä jäävi arvioimaan, koska olen niin tottunut jo sähkiksen regeneroinnin voimakkaaseen moottorijarruun ja nopeaan vauhtipolkimen reagointiin. Mutta siis äärimmäisen mukava tuonkin puolesta myös kaupungissa. Lisäksi ajomoodivalinnat ainakin vaikutti vauhtipolkimenkin vasteisiin.
 
Audin tulevan e-tronin sisusta. Erikoisuutena taustapeilit toteutettu kameroilla:

Audi shows off its electric SUV's screen-filled interior

audi-e-tron-quattro-interior.jpg
 
Voivoi onko tuossa keskipaneelissa tupla-kosketusnäytöt, eli hyvästi nupit. Mahtavatko lämmityksen säädöt toimia hanskat kädessä :D

Tällä hetkellä kiinnostaisi kovastikin tuollainen 2011 -> vuosimallin Lexu hybridi, GS 450h.
Tehoon nähden kulutuksen pitäisi olla hyvinkin kohtuullinen, maantiellä vastaava kuin 2-litraisella perinteisellä bensapannulla, kaupungissa parempi.
Kuulemma rengas- ja sisämelultaan aivan kärkiluokkaa ja kiinnostaisikin kokea onko se oikeasti niin hiljainen kuin väitetään. Edustusauton mukavuus ja Toyotan luotettavuus, sign me in!
Koeajolla en ole käynyt, mutta autokuumeessa tulee pyöriteltyä kaikenlaisia vaihtoehtoja :cigar2:
 
Tekisi mieli päivittää Auris hiukan isompaan, ja Prius+ vaikuttaisi mielenkiintoiselta. Näiden saatavuus vaan yllättävän heikkoa käytettyinä. Ei taida olla liikenteessä edes kovin montaa sitten(?). Ja uusissakin on puolen vuoden toimitusajat, kun kaikki menee takseiksi. Edes koeajoon ei löytynyt autoa tuosta läheisestä Toyota-liikkeestä. o_O
Sinuna odottelisin uutta Aurista, jos ei ihan kamala kiire ole. Farkun pitäisi olla liki nykyisen Avensiksen kokoluokkaa ja tulossa uudempaa hybriditekniikkaa.
 
Sinuna odottelisin uutta Aurista, jos ei ihan kamala kiire ole. Farkun pitäisi olla liki nykyisen Avensiksen kokoluokkaa ja tulossa uudempaa hybriditekniikkaa.

Olisko tuosta farkkumallista jossain tarkempia tietoja saatavilla? En itse meinannut löytää muista kuin viistoperästä mitään tietoa, farkusta lähinnä spyshotteja ja sivistyneitä veikkauksia...

Viistoperä-Auris on kasvanut 40mm verrattuna edelliseen sukupolveen, ja jos kasvu on farkussa samaa luokkaa, niin kyllä se vielä aika kauas Avensiksen mitoista jää kun nykymallien pituudet on Auris 4595 (uusi voisi olla siis 4635) ja Avensis 4820. Tosin kasvu oli tainnut mennä rengasväliin, mikä toivon mukaan auttaisi Auriksen akuuteimpaan ongelmaan, eli helevetin ahtaaseen matkustamoon/takapenkkiin.

Auriksen farkusta jos tehtäisiin oikeasti tilava ja tarjolle tulisi 2.0 hybridi, niin siinä alkais olla pelimerkkejä itsellekin seuraavaksi autoksi kun Astra lähtee joskus vaihtoon.
 
Farkku Auriksen takapenkit on kyllä ahtaat, mutta omiin tarpeisiin ihan riittävät. Takaboksin kokoa jos saisi kasvatettua.. Nykyisen Avensiksenkin tavaratila on jotenkin hankalammin hyödynnettävä kuin Auriksen, vaikka on aavistuksen isompi.
Taitaa silti tulla farkkujen rajat vastaan kun yrittää sovittaa rattaita ja koiraa takatilaan.

Ja aiempaan Prius+ koeajoiluun. Niin Varsinais-Suomesta löytyy kaksi käytettyä. Ja jos lisää Uudenmaan Priukset, niin päästään jo yhdeksään.

Ei vain millään haluaisi luopua tuosta hybridivoimalinjasta. Se on mahdottoman mukava kun pääasiassa on kaupunkiajoa.
 
Olisko tuosta farkkumallista jossain tarkempia tietoja saatavilla? En itse meinannut löytää muista kuin viistoperästä mitään tietoa, farkusta lähinnä spyshotteja ja sivistyneitä veikkauksia...
Ei ole vielä mitään virallista. Ei siitä varmaan Aven ulkomittoja vastaavaa täysin tule, mutta tiloiltaan tuskin tulee jäämään kovin kauas. Avensiksen tuotantohan on päättynyt ja nykyinen Auris ei riitä paikkaamaan sitä aukkoa. Camry tulee tarjolle sedania kaipaaville. Se on kyllä myös ihan mielenkiintoinen malli. 2.5 hybridi tulee varmasti olemaan ainoa malli Suomen markkinoilla.
 
Voivoi onko tuossa keskipaneelissa tupla-kosketusnäytöt, eli hyvästi nupit. Mahtavatko lämmityksen säädöt toimia hanskat kädessä :D

Tällä hetkellä kiinnostaisi kovastikin tuollainen 2011 -> vuosimallin Lexu hybridi, GS 450h.
Tehoon nähden kulutuksen pitäisi olla hyvinkin kohtuullinen, maantiellä vastaava kuin 2-litraisella perinteisellä bensapannulla, kaupungissa parempi.
Kuulemma rengas- ja sisämelultaan aivan kärkiluokkaa ja kiinnostaisikin kokea onko se oikeasti niin hiljainen kuin väitetään. Edustusauton mukavuus ja Toyotan luotettavuus, sign me in!
Koeajolla en ole käynyt, mutta autokuumeessa tulee pyöriteltyä kaikenlaisia vaihtoehtoja :cigar2:

GS on kyllä hieno auto. Takaluukku on hybridiversiossa, ainakin siis S190-korisessa (2005-2011 malli) sitten tosi pieni.
 
Viimeksi muokattu:
Voivoi onko tuossa keskipaneelissa tupla-kosketusnäytöt, eli hyvästi nupit. Mahtavatko lämmityksen säädöt toimia hanskat kädessä :D

Tällä hetkellä kiinnostaisi kovastikin tuollainen 2011 -> vuosimallin Lexu hybridi, GS 450h.
Tehoon nähden kulutuksen pitäisi olla hyvinkin kohtuullinen, maantiellä vastaava kuin 2-litraisella perinteisellä bensapannulla, kaupungissa parempi.
Kuulemma rengas- ja sisämelultaan aivan kärkiluokkaa ja kiinnostaisikin kokea onko se oikeasti niin hiljainen kuin väitetään. Edustusauton mukavuus ja Toyotan luotettavuus, sign me in!
Koeajolla en ole käynyt, mutta autokuumeessa tulee pyöriteltyä kaikenlaisia vaihtoehtoja :cigar2:

Työkaverilla on muistaakseni 08 vuosimallin GS 450h. Kulutus pysyy kaupunkipainotteisessa ajelussa kesällä 8 litran tuntumassa ja talvella litran pari enemmän riippuen kuinka kylmää on ja kuinka pitkään on esilämmittänyt. Varmasti pienemmälläkin pääsisi jos ajaisi kevyellä kengällä mutta...

...siihen nähden, että tehoja on pitkälle yli 300 ja kiihtyvyys nollasta sataan 5,2 sek tuo on aika mitätön kulutus. Plussana sitten voi comfort moodissa löllytellä menemään markkinoiden pehmeiten kulkevalla voimansiirrolla kun ei huvita revitellä.
 
Tämä. Harvoin tarvitsee säätää, automatiikka hoitaa.

Kunnes sataa vähän vettä ja menet märkänä autoon ja kaikki ikkunat huurussa. Tai se lumiloskapaska kenkien mukana talvella, en ole vielä yhtään autoa nähnyt missä automatiikka noista selviää vaan aina on pitänyt itse lisätä puhaltimen nopeutta.
 
Kunnes sataa vähän vettä ja menet märkänä autoon ja kaikki ikkunat huurussa. Tai se lumiloskapaska kenkien mukana talvella, en ole vielä yhtään autoa nähnyt missä automatiikka noista selviää vaan aina on pitänyt itse lisätä puhaltimen nopeutta.

Kyllä bemarissa ainakin on automatiikka aina hoitanut nuokin tilanteet. Säätöä tarvitsee oikeastaan vain, jos on vaatteita eri lailla päällä kuin yleensä ja tulee siksi kylmä/kuuma. Itsellä säädetty aina 20C ja intesiteetti 3/5 tai 4/5 fiiliksen mukaan.
 
Kyllä bemarissa ainakin on automatiikka aina hoitanut nuokin tilanteet. Säätöä tarvitsee oikeastaan vain, jos on vaatteita eri lailla päällä kuin yleensä ja tulee siksi kylmä/kuuma. Itsellä säädetty aina 20C ja intesiteetti 3/5 tai 4/5 fiiliksen mukaan.

Ei nää munkaan mielestä ole sellaisia asetuksia, jota koko ajan täytyy vemputtaa suuntaan tai toiseen. Lisäksi en muista olenko koskaan ajanut hanskat kädessä tai edes vuosiin mennyt autoon hanskat kädessä. Siitäkin huolimatta, arvostan käytettävyyttä! Täytyy käydä ajamassa joku noista uusista Audeista, ehkäpä A6, niin näkee missä mennään.
 
Audeja en ole ajamassa käynyt, mutta mitä sitä uutta MMI:tä olen liikkeessä testaillut, niin ei ainakaan heti vakuuttanut. Alempi näyttö on niin alhaalla, että sen käyttäminen on ajaessa jo vaarallista (siis kun katse ei ole tiellä päinkään, ei näe edes syrjäsilmällä jos jotain yllättävää tapahtuu) ja muutenkin sen käyttö vaatii enemmän keskittymistä kuin rulla. Ylemmän näytön käyttö onnistuu ajaessakin jotenkin, mutta mielestäni kosketusnäyttö ei vaan kuulu autoon. Auton heiluessa on paljon vaikeampi osua oikeaan kohtaan näytöllä, kuin fyysiseen nappiin, jonka muutenkin löytää katsomatta. Näytöt antavat kyllä naksahduksen merkiksi, että sitä on painettu, mutta sekään ei auta oikean nappulan löytämisessä.

Lisäksi ylempi näyttökin on alempana kuin vanhan järjestelmän näyttö oli, eli senkin katsominen vaatii katseen kääntämistä kauemmas tieltä -> ei hyvä. Oma mielipiteeni on, että Audin uusi järjestelmä aiheuttaa vau-efektin paikallaan ollessa ja silloin sen käyttökin on sujuvaa, mutta ajaessa haluaisin käyttää mieluummin rullaa (vaikkakaan en siis ole näitä ajanut). Paras tietenkin olisi, jos olisi rulla ja kosketusnäyttö. Sillä välttäisi halutessaan sormenjäljetkin näytöllä, joita tuo näyttö muuten kerää yllättävän paljon.
 
Kunnes sataa vähän vettä ja menet märkänä autoon ja kaikki ikkunat huurussa. Tai se lumiloskapaska kenkien mukana talvella, en ole vielä yhtään autoa nähnyt missä automatiikka noista selviää vaan aina on pitänyt itse lisätä puhaltimen nopeutta.
Harvemmin tuollaisia tilanteita tulee että huurtuu.
 
Itseä eniten häiritsee, että usein (useat merkit ja mallit) pitää automaattilla tuuletinta liian kovalla. Kova ääni ja ilmavirtaus.

Tulee vuokra-autoilla ajettua paljon ja monesti saa laittaa hiljasemmalle.

Ja intensiteettiä vähintään saa laittaa autoon mennessä ja jo lämmenneellä autolla eri voimakkuudelle.
 
Viimeksi muokattu:
Millaisista huoltokuluista puhutaan jos harkitsee hybridin ostoa? Esim Yaris/Auris hybrid? Tuleeko paljon halvemmaksi kuin normi bensa jos ei lasketa arvon alenemista
 
Vaikka vastausta en tiedä, niin miksi hybridi olisi halvempi huoltaa?

Enemmän siinä on osia kuin tavallisessa.
 
Millaisista huoltokuluista puhutaan jos harkitsee hybridin ostoa? Esim Yaris/Auris hybrid? Tuleeko paljon halvemmaksi kuin normi bensa jos ei lasketa arvon alenemista

Sähköautojen huoltokuluista vouhotetaan, mutta enpä ole kuullut kenenkään arvelevan, että hybridin huoltaminen olisi halvempaa. Turvallista varmaan veikata että suunnilleen samat huoltokulut kuin bensassa ja pahimmillaan enemmän.
 
Mainoksien mukaan moottorissa vähemmän osia, jarrut kestää pidempään, ei kytkintä jne...
 
Mainoksien mukaan moottorissa vähemmän osia, jarrut kestää pidempään, ei kytkintä jne...

Sähköautoissa ehkä, mutta jos Yariksessa on normaali 1,5 litrainen bensapata jonka kaverina kuminauhavaihteisto ja pienellä akustolla varustettu sähkömoottori niin vaikea nähdä että moottorissa vähempää osia olisi, ja kytkintä juuri muissakaan automaattivaihteisissa. Jarrut ehkä voisivat säästyä jos jotain jarrutusvoiman talteenottoa olisi, mutta Yariksesta en tiedä löytyykö moista.
 
Toyotan hybrideissä on planeettapyörästö eikä kuminauha ja tottakai hybrideissä on jarruenergian talteenotto.
Jep.

Kyllä Yaris hybrid ja Auris hybrid on hyviä. Aurista en ole itse ajanut.
Automaatti siis ilman kytkintä ja ilman kuminauhaa. On siis tuo erittäin kestävä ja hyvä planeettapyörästö.

Lisäksi tietysti energian talteenotto ja sehän näkyy siitä mittaristosta, kun energiaa ladataan takaisin akkuun.

Kyllä tuo Toyotan hybrid on yksinkertaisempi ja pitkällä ajalla kestävämpi. Akun tarkistus on yksi uusi huoltokohde, mutta tuskin kovin paljon maksaa. Yaris Hybrid pitää hintansakin ihan hyvin.
 
Ja vähäisempi jarrujen käyttö taas lisää jarrusylintereiden jumiutumisia.

Ajotapaan kannattaa muutenkin sisällyttää ajoittain reilumpia jarrutuksia kuin vain pientä painallusta.

Toki huoltokuluasiaa voi katsoa myös toiselta kantilta, että ne eivät ole tavallista suuremmat. Eli ei ole negatiivinen asia.
 
Jarrujen energia sitäpaitsi kohdistuu vain napaan ja tuentaan. Energiaa talteenottava koko voimansiirtoon edellä olevien lisäksi. Voimansiirtohan tuossa kovemmilla hydridissä on ja kalliimpia osia kuin jarruosat. Jos takalevyt mones autos on muutenkin murheelliset niiden vähän käytön takia niin noi murheet vaan lisääntyy.

Hyvinpä tuo näyttää Toyotalla kestävän. Prius on yksi maailman luotettavimmista henkilöautoista.
 
Jarrujen energia sitäpaitsi kohdistuu vain napaan ja tuentaan. Energiaa talteenottava koko voimansiirtoon edellä olevien lisäksi. Voimansiirtohan tuossa kovemmilla hydridissä on ja kalliimpia osia kuin jarruosat. Jos takalevyt mones autos on muutenkin murheelliset niiden vähän käytön takia niin noi murheet vaan lisääntyy.
Tuo ei ole tosiaan ongelma Toyotan hybrideissä. Eli palikat ja toimivuus on osattu suunnitella kerralla oikein.

Osa hybrideistä toimii eri tavalla ja sähkiksissä on ollut sitä jarrujen ruostumista jonkin verran. Hyvä olisi välillä herkistellä niitä jarruja myös ihan tavallisissa polttiksissakin. Ainakin voimakkaampia jarrutuksia silloin tällöin, että jarrut puhdistuisi ja toimisi riittävällä teholla.
 
Nyt olisi sitten kotona valmius sähköauton lataamiseen. :tup: Valitsin lopulta tuon Garon aseman, koska siihen sai kolmivaiheisen virtamittauksen liitettyä mukaan, latausasema sitten keskustelee kierretyn parikaapelin välityksellä säätäen latausvirtaa ettei talon päävarokkeet pala.

Harkitsin myös suomaiselta Intercontrollilta Wallbox aseman ostoa, mutta siellä oli vain saatavilla yhteen malliin vain 1- vaiheinen virtamittaus/ säätö.

Tuo Garon asema on nyt 3x32A asti pystyvä, kuten myös EvExpertiltä (Tsekkiläinen firma) tilattu type2-type2 7m kaapeli (auton mukana tulee vain 4m- kaapeli).

Garon latausasema: Latausasema - 353150 GLBMN-T222WO-B - 3451332 - GARO
Garon virtamittaus: Latausaseman tarvike - GLB kWh-mittari Modbus - 3451324 - GARO
7m 3x32A kaapeli, posteineen hiukan alle 300€ (PHOENIX CONTACT: in kytkentäpäillä, Duosidalla olisi ollut muutaman kympin halvempi).

Aseman+virtamittarin ovh on 1822€ sis. alv 24%. Itse maksoin molemmista 1506€ sis. alv 24% + n. 50€ muut asennustarpeet (asennuksen pystyin tekemään itse, koska olen ollut sähköasennusalalla jo kymmeniä vuosia).

Autoa en ole vielä saanut, luvattu syyskuuksi (sanottiin, jollei auto ole alla silloin voi tulla vetämään turpiin Op-kulun ja Autoverkkokaupan kaveria (Autoverkkokauppa tilaa & toimittaa tehdastilauksen)). Viime kuussa tuli Op: n tiimiltä kesäkortti ja kassi (kuvassa).:tup:

uc
uc


Latausasema on nyt kytketty nykyiseen 3x16A: n ryhmään, jonka takia max latausvirta on rajoitettu (3x)16A: iin.

uc


Mittari on asennettu syöttävään ryhmäkeskukseen ja se näyttää sen kautta kulkevan konaisvirran. Tuo 1-vaiheinen Hyundai Ioniq: laturi tulee käyttämään L1: tä (tuossa mittarissa on 19kpl muitakin arvoja saatavilla). (Rx & Tx) mittari ja latausasema kommunikoivat muutaman sekunnin välein.

uc
uc
uc


Latausasemassa on myös wifi yhteys.
uc

Latausasemaa saa myös varustettuna energiamittarilla, jonka tiedot näkyvät sitten tuossa.
 
Se että se auto on jossain vertailujen kärjessä maailmanlaajuisesti ei meinaa sitä että siinä esim. takajarrut kestäisi kunnolla ns. normaalia ajoa Suomessa ruostumatta paskaksi.

Juu se on tosin ongelmana monilla ihan peruspolttis Toyotoissakin. Lienee enempi kuskien syytä kuin auton :D

Meinasin lähinnä tuota voimalinjaa. Se kestää tuon moottorijarrutuksen ja energian talteenoton rasituksen todistetusti hyvin.
 
Millaisista huoltokuluista puhutaan jos harkitsee hybridin ostoa? Esim Yaris/Auris hybrid? Tuleeko paljon halvemmaksi kuin normi bensa jos ei lasketa arvon alenemista
Mulla on ollut uudesta asti Auris TS hybrid 16'. Eka huolto (pääasiassa öljynvaihto kulutusta alentavalla ökykalliilla 0W20-hybrid ompelukoneöljyllä, lisäksi sekalaisia tarkistuksia sekä akkutesti, jotta 10 v/350 tkm akkutakuu säilyisi) maksoi 145,95 €. Toinen huolto tänä keväänä maksoi 315 €. Olisi ollut 8 € halvempi muuten, mutta pyysin tavallisen raitisilman sijaan aktiivihiilen. Ökyöljyt vaihdettiin taas, suodattimet uusiin (motti sekä matkustamo), enemmän tarkistuksia, akkudiagnostiikkaa sekä jarrujen herkistys ja rasvaus. Molemmat huollot Espoossa merkkiliikkeessä.

Pyyhkijänsulat vaihdoin viime syksynä, 34 € (Denso, made in Japan). Avaimen pariston vaihdoin viime vuonna turhaan, 0,76 €. Avain vilkautteli välillä punaista valoa, ja ajattelin, että avaimeton lukitus vaan on niin nopea syömään paristoja. Noh, ei se tyhjä ollutkaan; sen kuuluukin vilkautella, kun avain on auton sisällä, mutta auto ei ole käynnissä. En vain ollut ekan puolentoista vuoden aikana moista huomannut, koska avainta ei tule normaalisti kaivettua taskunpohjalta esiin. Ja kuka nyt käyttöohjeita lukisi...


Vaikka vastausta en tiedä, niin miksi hybridi olisi halvempi huoltaa?

Enemmän siinä on osia kuin tavallisessa.

Tojon hybridi:

Plussaa
-ei kytkintä
-ei vaihteistoa, hammaskosketus ei irtoa/vaihdu koskaan
-ei laturia
-ei starttimoottoria
-ei vaihdettavaa jakohihnaa/heikkolaatuista ketjua
-ei moniurahihnaa apulaitteille
-ei turboa
-ei suorasuihkutusta
-jarrupalat ja -levyt kuluvat hiitaaasti*
-hybridin polttikselle kertyy käyttötunteja hitaammin kuin polttomoottoriautoon (jos polttisautoon kertyy esim. 2000 h/100 tkm, niin hybrillä vain luokkaa 1000 h/100 tkm)

Miinusta
-muutama litra enemmän jäähdytysnestettä vaihdettavana kerran kymmenessä vuodessa
-ajoakku saattaa huonolla tuurilla vaatia vaihtoa joskus takuuajan jälkeen 10-20 vuoden kohdalla
-invertteri saattaa huonolla tuurilla mennä rikki joskus takuun jälkeen (5v), tosin kestäviä ovat käytännössä olleet (akkukin)


*Polkaisen jarruja reilusti mutten täysillä vähintään kerran viikossa ja pesun jälkeen. Mittasin työntömitalla levyjen paksuuden 30 tkm kohdalla, ja sen mukaan etulevyt olisivat vaihtorajalla@300 tkm ja takalevyt@600 tkm. Nyt on ajettu vasta 32 tkm.


Jarrujen energia sitäpaitsi kohdistuu vain napaan ja tuentaan. Energiaa talteenottava koko voimansiirtoon edellä olevien lisäksi. Voimansiirtohan tuossa kovemmilla hydridissä on ja kalliimpia osia kuin jarruosat. Jos takalevyt mones autos on muutenkin murheelliset niiden vähän käytön takia niin noi murheet vaan lisääntyy.
Mikä siellä on kovilla, vetarit, hampaat, laakerit vai käämi? Voimansiirron kannalta regenerointi on luokkaa vain 20 kW vs. ajoteho eteenpäin on yhdessä polttiksen kanssa 100 kW. Sähköinen mitoitus on ns. varmanpäälle, kun 60 kW sähkömoottoria rasitetaan vain 20 kW edestä.


Edit. Käyttötunneista hybrid vs. polttis
 
Viimeksi muokattu:
-hybridin polttikselle kertyy käyttötunteja hitaammin kuin polttomoottoriautoon (jos polttisautoon kertyy esim. 2000 h/100 tkm, niin hybrillä vain luokkaa 1000 h/100 tkm)

Vähän suhtaudun skeptisesti, että ei-plugin hybridillä olis mahdollista ajaa 50% ajasta sähköllä, mitä käyttötuntien tuleminen puolet hitaammin tarkoittaisi :bored:
 
Vähän suhtaudun skeptisesti, että ei-plugin hybridillä olis mahdollista ajaa 50% ajasta sähköllä, mitä käyttötuntien tuleminen puolet hitaammin tarkoittaisi :bored:
Polttiksessakin moottori sammuu punaisiin valoihin.

Hybrid taas käy jatkuvasti maantieajossa, eli samat käyttötunnit ja kulutuksessakaan ei juuri säästä. Siksi ne huollotkin on aina samaan aikaan.

Eli matka-ajoon ei tavallinen hybrid auta mitään.
 
Tojon hybridi:

Plussaa
-ei suorasuihkutusta

Muuten plussalistasta samaa mieltä, mutta suoraruiskutus on ainakin Lexuksen 2,5l hybridikoneessa, tosin karstoittumista estämässä myös ruiskutus imusarjojen puolelta. Miinuksena aika ankea käyntiääni ulkopuolelle, sisälle moottoria ei juuri kuule. Edellisen auton VQ35HR oli paljon kauniimpi kehrääjä :)

Oma Lexus IS 300h ollut nyt vuoden käytössä. Ensihuolto vuoden kohdalla (15000km) maksoi 350e Kaivokselan merkkiliikkeessä. Tähän kuului siis käsittääkseni valohoito + akun diagnostiikka, suodattimet, sekä öljyt. Aika paljon brändilisää siis hinnoissa. Lisäksi ostin OEM-Denson pyyhkijänsulat motonetistä noin 35e hintaan.

Auto on kaupunkiajossa erinomaisen hiljainen, voimalinja on täysin sulava ja tavallisen vaihteiston omaavat autot tuntuvatkin aika keskiaikaisilta tämän jälkeen. Tasainen kiihtyvyys voi ilmeisesti tuntua laiskalta, sillä Audi A4:n omistava ystäväni koki turbolagisen ja nykivän autonsa nopeammaksi, vaikka kiihtyvyysluvut ovat samat. Maantieajossa rengasmelua on jonkinverran, mielestäni saman verran kun kilpailijoiden samankokoisissa autoissa (BMW 3 ja Audi A4).

Oma ajo on kaupunkia + moottoritietä, bensaa kuluu kesällä reilu 5l/100km ja talvella noin 7l/100km. Jos talvella ajelisi vähemmän lyhyttä ajoa kaupungissa kulutus olisi toki pienempi. Käytössä ei ole ollut esilämmitintä. Maantieajo kuluttaa reilua 5l/100km kaupunkiajon tapaan. Motarilla 130km/h 6-6,5l/100km.

Ainoa vika on ollut takalasin lämmittimen yksittäinen toimimaton vastuslanka jonka vuoksi lasi on menossa vaihtoon.
 
Luulisi että hybridi on kalliimpi, se kun sisältää sekä polttomoottoriauton että sähköauton huonot puolet.
 
Luulisi että hybridi on kalliimpi, se kun sisältää sekä polttomoottoriauton että sähköauton huonot puolet.
Kyllähän ne jkv kalliimpia ovatkin. En tiedä kyllä mitään huonoja puolia. Parempia autoja nämä ovat kuin perinteiset kovin monella tapaa.
 
Polttiksessakin moottori sammuu punaisiin valoihin.

Hybrid taas käy jatkuvasti maantieajossa, eli samat käyttötunnit ja kulutuksessakaan ei juuri säästä. Siksi ne huollotkin on aina samaan aikaan.

Eli matka-ajoon ei tavallinen hybrid auta mitään.

Kyllä hybridi auttaa myös matka-ajossa.
Moottori sammuu alamäessä ja ylämäessä/tehoa tarvitessa sähkö avustaa.

Jos matka on täysin mäetön ja nopeus on kokoajan sama, niin silloin ei taida olla pahemmin hyötyä.

Mutta en uskaltaisi sanoa, ettei hybridi auta matka-ajossa.
 
Kyllähän ne jkv kalliimpia ovatkin. En tiedä kyllä mitään huonoja puolia. Parempia autoja nämä ovat kuin perinteiset kovin monella tapaa.

Sähköauton huonoihin puoliin kuuluu nykyään vielä lyhyehkö range. Toyotan itselataavissa se kai on metrejä, satoja metrejä, kilometrin korkeintaan.

Kumminkin mukana kuljetetaan sähkömoottoria, akkuja, ohjauselektroniikkaa. Niiden kuljettamiseen tarvitaan bensamoottoria, ja se siitä sitten. Siinä ne huonot. Hyvää sitten on että varmaan paketti kokonaisuutena mukavampi kuin pelkkä perinteinen Dacia Duster.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom