Millaisista huoltokuluista puhutaan jos harkitsee hybridin ostoa? Esim Yaris/Auris hybrid? Tuleeko paljon halvemmaksi kuin normi bensa jos ei lasketa arvon alenemista
Mulla on ollut uudesta asti Auris TS hybrid 16'. Eka huolto (pääasiassa öljynvaihto kulutusta alentavalla ökykalliilla 0W20-hybrid ompelukoneöljyllä, lisäksi sekalaisia tarkistuksia sekä akkutesti, jotta 10 v/350 tkm akkutakuu säilyisi) maksoi 145,95 €. Toinen huolto tänä keväänä maksoi 315 €. Olisi ollut 8 € halvempi muuten, mutta pyysin tavallisen raitisilman sijaan aktiivihiilen. Ökyöljyt vaihdettiin taas, suodattimet uusiin (motti sekä matkustamo), enemmän tarkistuksia, akkudiagnostiikkaa sekä jarrujen herkistys ja rasvaus. Molemmat huollot Espoossa merkkiliikkeessä.
Pyyhkijänsulat vaihdoin viime syksynä, 34 € (Denso, made in Japan). Avaimen pariston vaihdoin viime vuonna turhaan, 0,76 €. Avain vilkautteli välillä punaista valoa, ja ajattelin, että avaimeton lukitus vaan on niin nopea syömään paristoja. Noh, ei se tyhjä ollutkaan; sen kuuluukin vilkautella, kun avain on auton sisällä, mutta auto ei ole käynnissä. En vain ollut ekan puolentoista vuoden aikana moista huomannut, koska avainta ei tule normaalisti kaivettua taskunpohjalta esiin. Ja kuka nyt käyttöohjeita lukisi...
Vaikka vastausta en tiedä, niin miksi hybridi olisi halvempi huoltaa?
Enemmän siinä on osia kuin tavallisessa.
Tojon hybridi:
Plussaa
-ei kytkintä
-ei vaihteistoa, hammaskosketus ei irtoa/vaihdu koskaan
-ei laturia
-ei starttimoottoria
-ei vaihdettavaa jakohihnaa/heikkolaatuista ketjua
-ei moniurahihnaa apulaitteille
-ei turboa
-ei suorasuihkutusta
-jarrupalat ja -levyt kuluvat hiitaaasti*
-hybridin polttikselle kertyy käyttötunteja hitaammin kuin polttomoottoriautoon (jos polttisautoon kertyy esim. 2000 h/100 tkm, niin hybrillä vain luokkaa 1000 h/100 tkm)
Miinusta
-muutama litra enemmän jäähdytysnestettä vaihdettavana kerran kymmenessä vuodessa
-ajoakku saattaa huonolla tuurilla vaatia vaihtoa joskus takuuajan jälkeen 10-20 vuoden kohdalla
-invertteri saattaa huonolla tuurilla mennä rikki joskus takuun jälkeen (5v), tosin kestäviä ovat käytännössä olleet (akkukin)
*Polkaisen jarruja reilusti mutten täysillä vähintään kerran viikossa ja pesun jälkeen. Mittasin työntömitalla levyjen paksuuden 30 tkm kohdalla, ja sen mukaan etulevyt olisivat vaihtorajalla@300 tkm ja takalevyt@600 tkm. Nyt on ajettu vasta 32 tkm.
Jarrujen energia sitäpaitsi kohdistuu vain napaan ja tuentaan. Energiaa talteenottava koko voimansiirtoon edellä olevien lisäksi. Voimansiirtohan tuossa kovemmilla hydridissä on ja kalliimpia osia kuin jarruosat. Jos takalevyt mones autos on muutenkin murheelliset niiden vähän käytön takia niin noi murheet vaan lisääntyy.
Mikä siellä on kovilla, vetarit, hampaat, laakerit vai käämi? Voimansiirron kannalta regenerointi on luokkaa vain 20 kW vs. ajoteho eteenpäin on yhdessä polttiksen kanssa 100 kW. Sähköinen mitoitus on ns. varmanpäälle, kun 60 kW sähkömoottoria rasitetaan vain 20 kW edestä.
Edit. Käyttötunneista hybrid vs. polttis