Keskustelua hybridiautoista

Itselleni sähköautoon liittyvistä "ongelmista" suurimpia ovat rajallinen toimintamatka, sekä puutteellinen käytännöllisyys eli pitkät latausajat ja johtojen virittely. Vihaan yli kaiken nykyäänkin lohkolämmittimen kanssa säätämistä, langaton lataus toisi tähän edes jotain helpotusta. Vielä parempi voisi olla jonkinlainen robottikäsi, joka automaattisesti kytkee fyysisen johdon autoon parkkeeratessa, eikä siihen tarvitsisi itse kiinnittää huomiota.
 
Itselleni sähköautoon liittyvistä "ongelmista" suurimpia ovat rajallinen toimintamatka, sekä puutteellinen käytännöllisyys eli pitkät latausajat ja johtojen virittely. Vihaan yli kaiken nykyäänkin lohkolämmittimen kanssa säätämistä, langaton lataus toisi tähän edes jotain helpotusta. Vielä parempi voisi olla jonkinlainen robottikäsi, joka automaattisesti kytkee fyysisen johdon autoon parkkeeratessa, eikä siihen tarvitsisi itse kiinnittää huomiota.

 
Jos se lisää 40% ajomatkaa, niin totta helvetissä se on järkevää. Ei se sähköautoilu päästötöntä muutenkaan ole.
En nyt tuota mitenkään kiistä etteikö lisäisi matkaa. En vain itse näe mitään järkeä hankkia täyssähköautoa, jos siinä polttoainetta kuitenkin palaa. Jos tarvitsee tankilla kuitenkin käydä niin hankkisin itse suoraan jonkun myös polttoaineella toimivan menopelin. Jälkiasennus polttoainesäiliötä en pidä mitenkään hyvänä ideana mihinkään ajoneuvoon.
 
Toisaalta, jos itselläni olisi sähköauto, niin en välttämättä haluaisi alkaa mitään polttoainesäiliöitä asentelemaan. Miksi edes hankkia sähköauto eikä vaikka hybridia, jos tankilla pitää kuitenkin käydä.

Aivan samaa mieltä, kuollut idea.
 
Olihan siitä jo aiemminkin puhe, että sähköautoissa voisi olla jo tehdasoptiona polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Tankkihan voisi olla luokkaa 5 litraa, koska tuollainen webasto kuluttaa ehkä desin kaksi normaalilla 15-20 min lämmityksellä, ja jos kaikki lämpö suunnataan kabiiniin (ja/tai akkujen esilämmitykseen) niin tuo alkaa olemaan jo pitkä lämmitysaika.

Polttoaineena voisi käyttää esim. RE85 tai muuta etanolipohjaista.
 
Voi ehkä jopa olla tulevaisuutta mikäli vain range extenderit yleistyy niin miksei polttoainekäyttöiset lisälämmittimetkin niiden kylkiäisenä.
 
Webasto on ihan fiksu idea. Ja kukaanhan ei pakota käyttämään sitä webastoa, vaan voi ajaa myös tankki tyhjänä. Ajomatkahan siinä vain lyhenee.

Taitaa olla myös BMW i3 rex mallin bensatankki moottoritilassa, mutta täyttöaukko ulkopuolella eturenkaan vieressä. Koko vain 9 litraa, eli painoa ja tilaa ei paljoa tarvita.
 
Webasto on ihan fiksu idea. Ja kukaanhan ei pakota käyttämään sitä webastoa, vaan voi ajaa myös tankki tyhjänä. Ajomatkahan siinä vain lyhenee.

Taitaa olla myös BMW i3 rex mallin bensatankki moottoritilassa, mutta täyttöaukko ulkopuolella eturenkaan vieressä. Koko vain 9 litraa, eli painoa ja tilaa ei paljoa tarvita.
Kyllähän sen voi tosiaan fiksusti saada, jos on jo valmiina tuollainen tankki autossa olemassa. Jälkiasennusratkaisut voi olla sitten taas mielenkiintoisia ihan sisälläolijoiden turvallisuudenkin kannalta esim kolaritilanteessa.
 
Itseasiassa jos sitä webastoa käyttäisi vain lämmön ylläpitoon, niin sen kulutus olisi kyllä jotain ihan olematonta.

Täydellä teholla noiden 5kW diesel webastojen kulutus on muistaakseni jotain 5dl/h, mutta eipä sitä täydellä teholla tarvitse pöhöttää, jos auto on tolppasähköllä esilämmitetty. Toisaalta eipä sitä sähkölämmityksessäkään niin paljoa akkua kulu jos auto on jo ennen liikkeelle lähtöä lämmin.

Yksi jippo millä sitä lämmitysenergiaa säästetään on pintojen lämmittäminen. Eli sisäilma voi olla vaan +10°C jos kaikki kosketeltavat pinnat ovat lämpimiä, se ei tunnu niin epämiellyttävältä.

Huurteen poisto vaatii perinteisesti paljon puhallettavaa lämpöenergiaa, mutta jos kaikki lasipinnat varustetaan lämmityksellä, se tarvinnee vähemmän energiaa kuin vastaavan lämmityksen toteuttaminen puhaltamalla. Ehkä tuo huurteenpoistolämmitys myös estää sen kylmästä lasipinnasta säteleiveän viileyden tunteen, jonka jokainen voi kovilla pakkasilla autossa tuntea, jos ilmavirta ei ohjaudu kohti laseja.
 
Ilmawebaston ei tarvitse olla, kuin joku 1Kw eikä polttoainetta kulu, kuin joku desi tunnissa.
Jos polttoainetta kuluu desi tunnissa, niin se tarkoittaa n. 1kW kulutusta auton lämmittämiseen.

Tuon tehon säästäminen matka-ajossa vaikuttaa sähköauton kantamaan alle 10%, ei ehdottamaasi 50%:ia.

Tietysti jos sähköauton käyttätarkoitus on taksikuskeilu, niin webasto voi tosiaan olla mitä mainion lisävaruste tolpalla istuskeluun.
 
Tankkihan voisi olla luokkaa 5 litraa, koska tuollainen webasto kuluttaa ehkä desin kaksi normaalilla 15-20 min lämmityksellä, ja jos kaikki lämpö suunnataan kabiiniin (ja/tai akkujen esilämmitykseen) niin tuo alkaa olemaan jo pitkä lämmitysaika.
Ja montakos minuuttia se auto mahtaisi pysyä talvipakkasilla lämpimänä, jos lämmitystä ei jatkettaisi koko ajon ajan? Vastaus lienee nopeudesta ja pakkasesta riippuen olla 1-5 minuutin luokkaa.

Opinnäytetyön mukaan (http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/145831/Leinonen_Tero.pdf) -15 asteessa lämmöntarve olisi 4-5 kW, eli 0,5-0,7 l bensaa per tunti, eli 80 km/h keskinopeudella melkein 1 l/100 km.
 
Ja montakos minuuttia se auto mahtaisi pysyä talvipakkasilla lämpimänä, jos lämmitystä ei jatkettaisi koko ajon ajan? Vastaus lienee nopeudesta ja pakkasesta riippuen olla 1-5 minuutin luokkaa.

Opinnäytetyön mukaan (http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/145831/Leinonen_Tero.pdf) -15 asteessa lämmöntarve olisi 4-5 kW, eli 0,5-0,7 l bensaa per tunti, eli 80 km/h keskinopeudella melkein 1 l/100 km.

Vaikka kulutus olisikin tuota luokkaa niin on tuossa edelleen se pointti, että saadaan sitä sähköauton kantamaa kasvatettua myös pohjolan olosuhteissa ilman, että ajettua 100km kohti kulut nousee. Litrassa polttoöljyä on ~10 kWh energiaa ja hintaa noin euro ja lämmityskäytössä tuo saadaan hyödynnettyä erittäin hyvällä hyötysuhteella. Sama 10 kWh akustakin otettuna on siellä noin euron luokassa kulujen puolesta. Toki itse laitteet maksaa ja koko tuohussa olisi järkeä vain jos ne saa jo suoraan tehtaalta asennettuna.
 
Ja montakos minuuttia se auto mahtaisi pysyä talvipakkasilla lämpimänä, jos lämmitystä ei jatkettaisi koko ajon ajan? Vastaus lienee nopeudesta ja pakkasesta riippuen olla 1-5 minuutin luokkaa.

Opinnäytetyön mukaan (http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/145831/Leinonen_Tero.pdf) -15 asteessa lämmöntarve olisi 4-5 kW, eli 0,5-0,7 l bensaa per tunti, eli 80 km/h keskinopeudella melkein 1 l/100 km.

Sisäilman kierrätyksellä varmaan voisi kyllä pysyä pidempäänkin lämpimänä, mutta toki juu lämmitystä tarvitsisi jatkaa ajossakin, joskin tuskin ihan täydellä teholla. Kyydissäolijat kun hehkuu nekin lämpöä kabiiniin koko ajan.

Vaikka laskisi tuon pessimistisen kaavan mukaan niin se 5 litran tankki olisi silti riittävä siihen mitä sen sähköauton kantama kuitenkin maksimissaan olisi.
 
Sisäilman kierrätyksellä varmaan voisi kyllä pysyä pidempäänkin lämpimänä, mutta toki juu lämmitystä tarvitsisi jatkaa ajossakin, joskin tuskin ihan täydellä teholla. Kyydissäolijat kun hehkuu nekin lämpöä kabiiniin koko ajan.

Vaikka laskisi tuon pessimistisen kaavan mukaan niin se 5 litran tankki olisi silti riittävä siihen mitä sen sähköauton kantama kuitenkin maksimissaan olisi.
Olen kuullut nyrkkisäännön 60 W per henkilö, joten jos se on tarkka luku, 4 hengellä lämmitystarve laskisi n. 5 %.

Silti litra satasellakin on rutkasti parempi kuin mihin mikään hybridi pääsee, joten lopputulos on kannatettava.
 
Olen kuullut nyrkkisäännön 60 W per henkilö, joten jos se on tarkka luku, 4 hengellä lämmitystarve laskisi n. 5 %.

Sitten vaan talvella muistaa sen, että lämpimät vaatteet estää lämmön karkaamisen vaatteiden ulkopuolelle, jolloin nettolämpöarvo on jotain muuta kuin tuo 60W (jonka itsekin muistan jossain kuulleeni).
 
Jos talvella on vähissä vaatteissa, alkaa täristä ja lämmöntuotto nousee yli tuon 60W. Jos on riittävästi päällä riittää normaali 60W pitämään elimistön lämpimänä. Kaikki elimistön tuottama lämpö leviää silti vääjäämättä ajan kanssa ympäristöönsä.
 
Kuulostaapa tosi mielekkäältä arpapeliltä "pitkän" matkan tekeminen sähköautolla.
 
Saattaa liittyä myös siihen, että esim. briteissä vaiheiden yhdistely on käytännössä laitonta ja on aivan normaalia, että asunnoissa on 35A sulakekokoa 230V:llä.

Laki on jotenkin kieroo mutta tyyliin kotona ei saa olla samassa tilassa kahta eri vaihetta tjsp.
...

edit: googlailin nopeasti ja ilmeisesti normaali sähkön syöttö kämppiin on 230v @ 60A, 80A tai jopa 100A ja sen jälkeen sähkötaulussa sitten tosiaan jotain 10-30A sulakekokoja.
Briteissä kotitalousliittymät ovat tosiaan yleisesti/aina vain yksivaiheisia mutta sen yhden vaiheen kuormitettavuus on sitten hyvä. Suurimpia kuluttajia kai on sähkösuihkut, joita myydään yleisesti jopa 11 kW tehoisina. Ne vaativat 50A sulakkeen. Eipähän notku jänöt eikä välky valot, kun kytkee 3 kW vedenkeittimen päälle.
 

Joidenkin mielestä tässä on tarkoituksella haettu juuri ne laturit joiden tiedetään olevan paskana ja että matkan varrelta olisi toimiviakin löytynyt. Voihan siinä jotain perää ollakin, moottori-lehti on lähinnä polttomoottori-lehti, mutta silti teoria vaatii mielestäni aika paksut sähkönsiniset lasit.

Oma mielipide on ettei sähköautolla matkanteko ole ihan niin helppoa kuin polttomoottorilla, vaan vaatii hiukan etukäteissuunnittelua vielä tänä päivänä, ainakin jos uusiin paikkoihin suuntaa. Minua tämä ei haittaa, mutta toki ymmärrän vastakkaiset mielipiteet.

Ja toisaalta siitä ei olisi paljoa juttua herunut jos matka Kuopioon olisi sujunut täydellisesti..
 
Pikalatausverkosto on edelleen aika alkutekijöissään. Se tiedetään toki. Varmasti parempaan suuntaan mennään kuitenkin koko ajan.
 
Oma mielipide on ettei sähköautolla matkanteko ole ihan niin helppoa kuin polttomoottorilla, vaan vaatii hiukan etukäteissuunnittelua vielä tänä päivänä, ainakin jos uusiin paikkoihin suuntaa. Minua tämä ei haittaa, mutta toki ymmärrän vastakkaiset mielipiteet.

Tuossa on oikeasti aika paljonkin tekijöitä, jotka tekevät pidempien matkojen ajamisesta tuskaista. Pahinta on toki se, että auton tarpeet määrittävät matkalla pidettävät tauot. Kuljettaja pärjäisi hyvinkin 3-4 tunnin väleillä taukojen välillä, eikä joka tauolla ole pakko pysähtyä aterioimaan. Jos alle kahden tunnin välein on pysähdyttävä yli puoleksi tunniksi lataamaan, niin kyllä siinä keskinopeus ottaa pahasti osumaa.

Tukholmasta kun suuntaa etelään, niin käytännössä kaikki siirtymät on moottoritieajoa. Tämä taas nostaa energiankulutusta, mikä alentaa taukojen väliä entisestään. Näin ympäristössä, jossa edellytykset joutuisaan matkantekoon olisivat muuten erinomaiset.

Motareilla ei välttämättä ole huoltamoita kuin 50 km välein. Huonolla tuurilla joutuu pysähtymään varmuuden vuoksi lataamaan puolityhjää akkua ennenaikaisesti. Ja taas palaa aikaa.

Ajan palamisesta ja keskinopeuden alentumisesta seuraa, että sähköautolla ei yksinkertaisesti voi tehdä likimainkaan yhtä pitkiä päiväsiirtymiä kuin tavallisella autolla. Aika haastavaa on ajaa joku 1000 km päivässä.
 
Ajan palamisesta ja keskinopeuden alentumisesta seuraa, että sähköautolla ei yksinkertaisesti voi tehdä likimainkaan yhtä pitkiä päiväsiirtymiä kuin tavallisella autolla. Aika haastavaa on ajaa joku 1000 km päivässä.

Sepä se jos se matka onkin suoritus. Sähköautolla matkailuun jos pystyy suhtautumaan samoin kuin moottoripyörämatkailuun (pl. rautaperseajot) eli matkanteko ei ole pelkkää A:sta B:hen siirtymää, niin sekin voi olla ihan kivaa. Minä monesti jo ennen sähköautoakin kuljin ihan mielelläni pikkuteitä pitkin ja ihan ajan kanssa matkustin. Tulee nähtyä ja koettua kaikenlaista moottoritiesuoritukseen verrattuna. Aina toki tällainen ei ole mahdollista, mutta joskus on vaihtoehtoja.
 
Jotenkin tuntuu, että tämäkin uusi asia kerää vastustajia niinkuin yleensä muutkin.

Ristipääruuvarillakaan ei talttapäistä ruuvia pysty avaamaan, mutta oikeassa käytössä on erinomainen.

Useimpien ihmisten käyttöön on jo sopivat autot ja tekniikka on vasta kehittymässä.
 
Sepä se jos se matka onkin suoritus. Sähköautolla matkailuun jos pystyy suhtautumaan samoin kuin moottoripyörämatkailuun (pl. rautaperseajot) eli matkanteko ei ole pelkkää A:sta B:hen siirtymää, niin sekin voi olla ihan kivaa. Minä monesti jo ennen sähköautoakin kuljin ihan mielelläni pikkuteitä pitkin ja ihan ajan kanssa matkustin. Tulee nähtyä ja koettua kaikenlaista moottoritiesuoritukseen verrattuna. Aina toki tällainen ei ole mahdollista, mutta joskus on vaihtoehtoja.

Toki näin, mutta Suomesta lähtiessä pidemmät siirtymät ovat aika välttämättömiä, jotta pääsee vaihtamaan ihan erilaisiin maisemiin. Siellä voi sitten nautiskella aivan erilaisista pikkuteistä ja pikkukaupungeista. Siirtymiin ei todellakaan halua käyttää yhtään enempää aikaa kuin on välttämätöntä.

[EDIT]Puolen tunnin ABC-pullakahvit kahden tunnin välein ei millään muotoa vastaa minun käsitystä nautittavasta matkanteosta. :think:
 
130tkm sähköautoilua.
Ehkä kaksi - kolme kertaa jäänyt pikalataus saamatta. Ja niilläkin kerroilla matka on jatkunut vähän eri lataustekniikalla tosin. Ei tuo kauhean yleinen ongelma onneksi ole, etteivät toimisi. Toki jokainen kerta on liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Niin ei niitä latausasemia ole niiden kiharaisten pikkuteiden varrella. Vaan toi matkasta nauttiminen olisi isojen teiden isojen asemien luona notkumista. Eli se siitä. Nämä romantisoidut tarinat, jotka ei millään tapaa vastaa todellisuutta, vaan saa ajattelemaan et just joo ja mitä ne muutkaan on. Noista viallisista asemista porua olen kaverilta saanut kuulla et jos niistäkin kehitellään jotain salaliittoteoriaa että tuossa lehtijutussa hakemalla haettu viallisia. Niin se defenssi on siellä sähköautoilijan vinkkelissä eikä siinä että ristipää on kätevämpi kuin lattapää. Kyllä se lattapää on niin kauan kätevämpi kun ruuvitkin lattapäisiä ja ristipään ehtii sitten hommaan kun niitä ruuveja on. Sulla on alueita jossa se sähkö on näppärä, mutta isoin osa Suomea on vielä hankala sillä. Siinä on turha selitellä että joskus jos haluat ettei ajatella vaan selitykseks.

YMMV. Jonkun tarvitsee päästä kusematta lappiin, ja kaikkien ei tarvitse. Omassa käytössä sähkö toimii siinä missä mikä tahansa käyttövoima eikä tarvita mitään poppakonsteja.
 
Tuossa on oikeasti aika paljonkin tekijöitä, jotka tekevät pidempien matkojen ajamisesta tuskaista. Pahinta on toki se, että auton tarpeet määrittävät matkalla pidettävät tauot. Kuljettaja pärjäisi hyvinkin 3-4 tunnin väleillä taukojen välillä, eikä joka tauolla ole pakko pysähtyä aterioimaan. Jos alle kahden tunnin välein on pysähdyttävä yli puoleksi tunniksi lataamaan, niin kyllä siinä keskinopeus ottaa pahasti osumaa.

Tukholmasta kun suuntaa etelään, niin käytännössä kaikki siirtymät on moottoritieajoa. Tämä taas nostaa energiankulutusta, mikä alentaa taukojen väliä entisestään. Näin ympäristössä, jossa edellytykset joutuisaan matkantekoon olisivat muuten erinomaiset.

Motareilla ei välttämättä ole huoltamoita kuin 50 km välein. Huonolla tuurilla joutuu pysähtymään varmuuden vuoksi lataamaan puolityhjää akkua ennenaikaisesti. Ja taas palaa aikaa.

Ajan palamisesta ja keskinopeuden alentumisesta seuraa, että sähköautolla ei yksinkertaisesti voi tehdä likimainkaan yhtä pitkiä päiväsiirtymiä kuin tavallisella autolla. Aika haastavaa on ajaa joku 1000 km päivässä.

Miksi niitä pitkiä matkoja pitää ajaa autolla? Eurooppaan pääsee koneella kätevästi ja siellä voi vuokrata auton aika edukkaasti, jos ajamaan tykkää lähteä.
Kuinka usein tollasia matkoja ihmiset yleensä ajaa? Luulen, ettei ole kovin yleistä eikä joka vuotista.

Itsellä ei ole sähköautoa, mutta minun ajoilleni (ja useimmille muillekin) ajokapasiteetti olisi riittävä arkeen.

Nykyään tulee ajettua niin vähän, että ei vielä ole tohtinut sähkistä laittaa, mutta tykkään, että tekniikka kehittyy.
 
Joidenkin mielestä tässä on tarkoituksella haettu juuri ne laturit joiden tiedetään olevan paskana ja että matkan varrelta olisi toimiviakin löytynyt. Voihan siinä jotain perää ollakin, moottori-lehti on lähinnä polttomoottori-lehti, mutta silti teoria vaatii mielestäni aika paksut sähkönsiniset lasit.

Ja toisaalta siitä ei olisi paljoa juttua herunut jos matka Kuopioon olisi sujunut täydellisesti..
En usko että tuossa on tarkoituksella "kerjätty" ongelmia. Ihan mahdollinen skenaario. Moottori- lehden (Autoliiton julkaisu) "Vuosi sähköautolla"- juttusarja on todella positiivinen kaikkiaan. :tup: Päästinhän tuossa hyvin tuomaan +jäsenyyden etuja esiin (hinauspalvelu).
 
Sunnuntaina oli Formula E ajot ja kävin pällistelemässä sponssien/tallien ständejä:

A4A4E51D-00BF-48B2-87AB-6FC255D3C6EC.jpeg

A3BB80E9-35BC-459C-8104-71E303FAB810.jpeg

BDC442F8-F606-42AE-B249-8EFE575FFF1A.jpeg

CAFE6414-FD79-46B1-BE1A-A9DC1060FC0E.jpeg
 
Periaatteessa varmaan kilpailee Tesla Model S:ää vastaan. Myöhemminhän sitten näkee millaiseksi Jaggen myynti asettuu ja paljonko autoja saadaan valmistettua. Jaggen lataus ilmeisesti pieni ongelma. Tesla on siis vähän parempi. Nuo kait samassa hintaluokassa ja väkisinkin kilpailevat keskenään.

Hyvä juttu että eka (vanha) premium merkki sai nyt sähkiksen myyntiin. Audi tulee vähän myöhemmin. Tesla Model 3 taas "halppis" luokan kunkku :) Saatavuus vain vasta vuoden päästä.

Bemarilta 330e ja 530e (jopa 740e) ehkä osittain kilpailisi Jaguarin kanssa.
 
Tuskin tuo iPace SUV-autoista kiinnostuneita kiinnostaa. Ei näytä yhtään SUV:lta. Enemmän taistelee noita Teslan S-malleja vastaan.
 
Tuskin tuo iPace SUV-autoista kiinnostuneita kiinnostaa. Ei näytä yhtään SUV:lta. Enemmän taistelee noita Teslan S-malleja vastaan.
Ei tuo iPace taida ollakaan oikeasti SUV. Markkinoinnissa vain käytetään tuota nimitystä. Arvelisin että maavara samaa luokkaa kuin Leafissa 17" renkailla?

Tuo sähkis sopii hyvin Jaguarin muihin "SUV" koppeihin, kun tyyli näyttää aivan samalta. Ihan tyylikäs siis ja sisusta on laadukas ja hieno.
 
Ei tuo iPace taida ollakaan oikeasti SUV. Markkinoinnissa vain käytetään tuota nimitystä. Arvelisin että maavara samaa luokkaa kuin Leafissa 17" renkailla?

Tuo sähkis sopii hyvin Jaguarin muihin "SUV" koppeihin, kun tyyli näyttää aivan samalta. Ihan tyylikäs siis ja sisusta on laadukas ja hieno.
 
Todennäköisesti 99% SUV:ista ostetaan niiden ulkonäön, koon ja korkeuden takia. Ei maasto-ominaisuuksien.
 
Yritin löytää SUV mainintaa, mutta ei mainittu yhtään kertaa. Eihän noin matala auto kuulu SUV luokkaan edes.
Jaguar I-PACE yleiskatsaus

____


Sähköautoja on myyty 80kpl enemmän verrattuna viime vuoteen.

Ladattavat hybridit huomattavasti suuremmassa nousussa. Toki se vero hyöty onkin iso, kun vertaa pelkällä bensalla toimivaan autoon. Lisäksi hybridi kivempi ajaa ja yleensä tehokkaampi myös.
Tammi-kesäkuun aikana ensirekisteröitiin 2 794 uutta ladattavaa bensiinihybridiä Määrä on suurempi kuin koko viime vuoden aikana, jolloin niitä ensirekisteröitiin 2 401. Sama pätee uusiin kaasuautoihin, joita ensirekisteröitiin alkuvuoden aikana 745, kun koko viime vuoden ajalta tilastoitiin 433 uutta kaasuautoa.

Uusia sähköautoja ensirekisteröitiin 352 kesäkuun loppuun mennessä, mikä on vain hieman enemmän viime vuoden alkupuoliskoon (272 kpl) verrattuna.
Hybridiautoja ostetaan kiihtyvään tahtiin – alkuvuodesta rekisteröitiin enemmän vaihtoehtoautoja kuin koko viime vuonna
 
Viimeksi muokattu:
Näin tuon jaggen livenä ja on se kyllä aika matala. Ihan kivan näköinen vaikka mittasuhteet on hiukan erikoiset.

Jotenkin musta tuntuu ettei tämä silti oikein osu Teslan kohderyhmään kuin hintaluokaltaan. Konservatiivisempi ja enemmän premium kuin piilaakson vehkeet.
 
Tekisi mieli päivittää Auris hiukan isompaan, ja Prius+ vaikuttaisi mielenkiintoiselta. Näiden saatavuus vaan yllättävän heikkoa käytettyinä. Ei taida olla liikenteessä edes kovin montaa sitten(?). Ja uusissakin on puolen vuoden toimitusajat, kun kaikki menee takseiksi. Edes koeajoon ei löytynyt autoa tuosta läheisestä Toyota-liikkeestä. o_O
 
Eipä tuossa Jaggessa paljon muu haittaa, kun hinta ja tuo kolmivaihelatauksen puute. Kolmivaihelatauksen puutteen voisin kestää, mutta heiluttelin tuota rahapuuta tuossa ja ei tippunu ~100ke:tä sieltä! Ei mulla kyllä ole paikkaa missä ladatakkaan.
 
Pitää Jaggen ostajan hankkia muuntaja kotiin niin saa 3->1 vaiheeseen riittävästi tehoa eikä tarvitse pääsulakkeita vaihtaa isompiin, muuntosähköltä vaan tilausta kehiin :cigar2:
 
Koeajoin Jaguar I-PACE:n protoversiota.
Saattaa tulla kova kilpailija SUV:ien teho-versioille, kuten BMW:n X4 M40d tai vaikka Audin SQ5:lle.
Sen verran pienempi ja erityyppinen auto, että tulee kilpailemaan parhaimmillan hienosti Teslan rinnalla.

Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti | Sähköautoileva motoristi

Kiitos jälleen mielenkiintoisesta jutusta :tup: Näitä on aina kiva lukea, kun ei kehtaa itse pyytää noita kalliita vehkeitä koeajolle ilman pienintäkään ostoaietta.

Pari kommenttia jutusta: YouTube videoiden mukaan tuota keinotekoista pakoputken pörinää voi säätää valikosta löytyvällä kolmeasentoisella säätimellä. En tiedä tuleeko tosin pienimmälläkin asetuksella jonkinverran ääntä. Onko pörinässä keinotekoiset vaihteidenvaihdotkin vai onko vaan tasaista pörinää, kuin CVT vaihteistolla ajaisi? Entä viihdelaitteiden käytettävyys, onko selkeä vai vaatiko opettelua?

Mites kun tehoa on paljon, niin oliko tehon säätö hankalaa vai oliko vauhtipolkimeen tehty joku pieni viive ettei pieni liike saa aikaan nykivää ajoa? Teslaanhan tuli päivityksenä valinta, jolla voi päättää terävän ja hitaamman "kaasun"vasteen välillä. Vastaava valinta löytyy omasta polttisvehkeestäkin ja ero on huomattava vaikka tehoa alle 200hv.
 
Ömm, mitkä kriteerit tänne "premium merkki (vanha)" kategoriaan on, jos sinne kelpaa Jaguar ja Audi, mutta ei BMW?

BMW i3 - Wikipedia
Bmw i3 tosiaan unohtui. Varmaan siksi koska saa Rex mallina, eli hybridinä myös ja akkuhan on paljon pienempi kuin Jaguarissa.

i3 on hyvä kaupunkiauto, mutta muuten jää aika paljon "oikeista" Bemareista. Omasta mielestä i3 vähän omituinen, vaikka laatu onkin premiumia. Käytettynä varmaan ihan hyvä ostos tuo i3 kauppakassi.

i3 sopii kahteen luokkaan. Jaguar, Audi ja Tesla sitten "oikean auton" kokoisia :)
City car (A)
luxury car
 
En tiedä tuleeko tosin pienimmälläkin asetuksella jonkinverran ääntä. Onko pörinässä keinotekoiset vaihteidenvaihdotkin vai onko vaan tasaista pörinää, kuin CVT vaihteistolla ajaisi?
Taitaa olla tällainen Shepard tone sovitettuna autokäyttöön.

"The shepard tone is an audio illusion which seems to get forever higher but never really does."

 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 487 766
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom