• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Keskustelua hybridiautoista

Ei voi ostaa, se on sopimuksessa mainittu.
Joo. Helppo sitten luopua autosta ja katsella jotain muuta tilalle.
Pitäisi toki laskea huollot ja rengaskulut, mutta jotain suuntaa antavaa. 462€ x 48kk = 22 200 €. Autolle jäisi hintaa 14 600€.

Alk uusi 36 800 € miinus hankintatuki
Tuossa käytetty style 35 900€ Hyundai Ioniq ELECTRIC Style Viistoperä 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto

Halvin 2014 Leaf 17 400€. Eli varmaan noin samaa luokkaa hinnan lasku. Sähköautot on kyllä nyt haluttuja, koska autojen valmistuskapasiteetti on vielä turhan matala kysyntään nähden.
Myydään sähköautot - Nettiauto

Halvimman Teslan hintaa oli vähän laskettu. Nyt 51 500€, 2014 217tkm
Tesla vaihtoautot - Nettiauto

Toiseksi halvin myyty liikkeestä. 52 900, 2015 187tkm, 52 900€
Tesla Model S 85kWh 362hp A Viistoperä 2015 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Viimeksi muokattu:
Jännästi hankintatukea on haettu vain 76 autolle, kun kaikkiaan on myyty 175 autoa. Teslat ei saa tuota tukea auton korkean hinnan takia.
Suomessa on tammi-maaliskuussa ensirekisteröity jo yhteensä 175 täyssähkökäyttöistä henkilöautoa, mikä on noin 36 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana.
– Tähän mennessä hankintatukea on haettu yhteensä 76 täyssähköautolle.
Trafi tiedottaa sähkö- ja konversiotukien tilanteesta tarkemmin kesän aikana.
Kaikkien aikojen ennätys maaliskuussa: Täyssähköautojen menekki huipussaan

Tuossa näkyy alueet. Neljässä paikkaa myyty 1 sähkis tai ei ollenkaan. Kaikki sähkikset siis etelässä :)
IMG_20180426_174635.jpg

Ole edelläkävijä - myy auto pois!
 
Toivottavasti eivät koskaan. Tarkoitushan on että pikalaturilla autoja ei makuuteta.

Toisaalta nyt ne häviää rahaa ellei hinnoittele sähköä sen nopeimman mahdollisen latauksen mukaan. Jotain niiden pitänee tehdä. Voipi olla, että tulee jossain vaiheessa hinnoittelu ladatun sähkön mukaan ja sen päälle kiinteä minuuttihinta.
 
Toisaalta nyt ne häviää rahaa ellei hinnoittele sähköä sen nopeimman mahdollisen latauksen mukaan. Jotain niiden pitänee tehdä. Voipi olla, että tulee jossain vaiheessa hinnoittelu ladatun sähkön mukaan ja sen päälle kiinteä minuuttihinta.

Eikös jossain Teslan superchargereissa ollut sellainen systeemi, että kun auto on ladattu täyteen niin asema alkaa raksuttamaan "sakkomaksua" jos auton jättää parkkiin?

Ja 10sec googlaus tämän kirjoittamisen jälkeen: Supercharger Idle Fee

The Tesla app allows owners to remotely monitor their vehicle, alerting them when their charge is nearly complete and again once fully charged. For every additional minute a car remains connected to the Supercharger, it will incur a $0.40 idle fee. If the car is moved within 5 minutes, the fee is waived. To be clear, this change is purely about increasing customer happiness and we hope to never make any money from it.
 
Eikös jossain Teslan superchargereissa ollut sellainen systeemi, että kun auto on ladattu täyteen niin asema alkaa raksuttamaan "sakkomaksua" jos auton jättää parkkiin?

Ja 10sec googlaus tämän kirjoittamisen jälkeen: Supercharger Idle Fee
Tuo Teslan sakkomaksu onkin ihan näppärä idea, että latauspaikat riittäisivät paremmin.

Tuli mieleen että lappuliisahan voisi sakottaa autoa, joka on "unohtunut" lataukseen. Eli vaikka 30min tai 1h jälkeen tulisi sakko? Nythän auto voi olla vaikka koko työpäivän kiinni laturissa, vaikka akku olisi jo aiemmin täynnä.
 
Toisaalta nyt ne häviää rahaa ellei hinnoittele sähköä sen nopeimman mahdollisen latauksen mukaan. Jotain niiden pitänee tehdä. Voipi olla, että tulee jossain vaiheessa hinnoittelu ladatun sähkön mukaan ja sen päälle kiinteä minuuttihinta.

Ei tässä mun mielestä tarvita muita suureita kuin aika. Jos pahimmassa tapauksessa tunnin sähköt maksaa palveluntarjoajalle vaikka 10€/h (~100kWh) niin minuuttihinta vaan sen mukaan ja sopivalla marginaalilla.
 
Ei tässä mun mielestä tarvita muita suureita kuin aika. Jos pahimmassa tapauksessa tunnin sähköt maksaa palveluntarjoajalle vaikka 10€/h (~100kWh) niin minuuttihinta vaan sen mukaan ja sopivalla marginaalilla.

Pointti oli lähinnä se, että jos sähkön minuuttihinta laitetaan sen "worst case scenarion" mukaan, eli 100kW pikalaturilla varustetulle autolle niin se 25kW laturilla varustettu autonomistaja ei sitä sillä hinnalla osta.

Ongelmaa ei toki ole, jos vaan saadaan kaikkiin sähköautoihin riittävän nopea lataus.
 
Pointti oli lähinnä se, että jos sähkön minuuttihinta laitetaan sen "worst case scenarion" mukaan, eli 100kW pikalaturilla varustetulle autolle niin se 25kW laturilla varustettu autonomistaja ei sitä sillä hinnalla osta.

Ongelmaa ei toki ole, jos vaan saadaan kaikkiin sähköautoihin riittävän nopea lataus.
Jos meillä on yksi pikalaturi huoltiksella ja viisi autoilijaa jonossa joista jokainen tarvitsee 10kWh latausta päästäkseen perille määränpäähänsä, niin kyllä minusta siltä 25kW nopeudella lataavalta sitääkin laskuttaa merkittävästi enemmän siitä hyvästä, että hän viivästyttää muiden latausta niin paljon.

jos ekonomistit puhuisivat tästä tilanteesta, niin asiaa kuvailtaisiin näin:

Tässä tapauksessa yhteiskunnallinen hinta jota hitaasta pikalatauksesta maksetaan (viivästytetään neljän muun ihmisen matkantekoa) on nk. ulkoisvaikutus jossa kustannus koituu jonkun muun kuin sen haitan aiheuttajan kannettavaksi. Perinteisesti näitä on korjattu haittaveroilla.

Pikalaturinhan pitäisi olla nimenomaan sellainen, että sillä ei ladata kuin silloin kun oikeasti on tarvetta, jotta se on aina vapaana niille jotka sitä aikuisten oikeasti tarvitsevat.

Siinä ei oikein ole kenenkään kannalta mitään järkeä, että jengi makuuttaa prismareissulla 90% latausasteessa olevaa leaffia pikalturissa vain siksi, että se siinä ABC:llä nyt sattuu olemaan tarjolla.
 
Viimeksi muokattu:
Tesla on varmaan ajatellut, että asiakas ostaa Model X:n, jos haluaa ottaa koirankin mukaan kyytiin auton takakonttiin.

Toki saisi tulla joskus myös sähkis farkku, vaikka sitten se Model S. Mutta ensin tulee varmaan Model 3 ja Model Y.
 
Kävin koeajamassa uudet Toyota Yaris hybridin ja Hyundai ioniq ladattavan hybridin. Yaris oli kyllä todella näppärä ja bensakonekin tosi hiljainen pienillä kierroksilla. ioniqissa taas renkasäänet vei pois sitä sähköajon äänettömyyttä. Sähköllä se auto liikkui, mutta ei sitä bensakoneen ääntäkään olisi varmaankaan kuullut ollenkaan. Yaris tuntui aika keveältä, mutta ioniq taas perästä vähän raskaammalta, ehkä akun takia? Yaris varmasti hyvä ostos uutena, koska auton hinta ei ole kovin kallis.
Saisi tulla toki muiltakin valmistajilta noita hybridejä.

20 900€ Toyota Yaris hybridi vaihtoautot
25 000€ Hyundai Ioniq vaihtoautot
23 500€ KIA Niro vaihtoautot
22 900€ Toyota Auris hybridi vaihtoautot
28 900€ Toyota C-HR hybridi vaihtoautot
 
Sähköautojen myynti romahti kovan autoverotuksen maassa – hallitus miettii uusia veroporkkanoita

Sähköautojen myynti on laskenut Tanskassa kuin lehmän häntä. Kun vielä vuonna 2015 maassa rekisteröitiin melkein 5 000 uutta sähköautoa, viime vuonna määrä ylsi häthätää 700 kappaleeseen.

Uutistoimisto Bloombergin välittämä tieto kertoo, että Tanskan pääministeri Lars Løkke Rasmussen on nyt valmis harkitsemaan sähköautojen ostajille uusia veroluonteisia kannustimia.

Muistanko väärin, vai eikö sähköautot saa tanskassa jo nyt melkoisia verohelpotuksia, ja hybridit kanssa? No oli mitä oli, mutta melkoista myynninlaskua, kun muualla hehkutetaan että hyvin menee.
 
Sähköautojen myynti romahti kovan autoverotuksen maassa – hallitus miettii uusia veroporkkanoita



Muistanko väärin, vai eikö sähköautot saa tanskassa jo nyt melkoisia verohelpotuksia, ja hybridit kanssa? No oli mitä oli, mutta melkoista myynninlaskua, kun muualla hehkutetaan että hyvin menee.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/ct64TR7D?
Ilmeisesti Tanskassa tukea leikattu roimasti, joka näkynyt suoraan myyntimäärissä

Tanska harkitsee pääministeri Lars Rasmussenin mukaan uudestaan veronmaksajien sähköautotukea. Sähköautojen ostaminen romahti, kun verotuki ostamisessa loppui.

Sähköautojen kilpailukyky polttomoottoriautoja vastaan on edelleen lapsenkengissä. Sähköautojen hinta on kaikesta ilmastokeskustelusta huolimatta kaikkein ratkaisevin tekijä autojen yleistymiselle.

Konkreettisimman esimerkin tästä tarjoaa Tanska. Pääministeri Lars Lokke Rasmussen harkitsee nyt Bloombergin haastattelussa uudestaansähköautotuen nostamista. Syynä on sähköautojen myynnin dramaattinen romahtaminen viime vuonna. Vuonna 2015 sähköautoja myytiin lähes 5 000, mutta viime vuonna vain 700, kun Rasmussenin keskusta-oikeisto hallitus vähensi autojen verotukea oleellisesti.

Myytyä automäärää voi verrata Tanskan vuosittaiseen automyyntiin, joka oli viime vuonna lähes 222 000 myytyä henkilöautoa.

Tanskassa Rasmussen pohti sähköautotuen tarpeellisuutta yhtenä osana Tanskan energia- ja ilmastopolitiikkaa. Tanskalaispäättäjille näyttää silti tulleen kovana palana vastaan se, että sähköautojen kilpailukyky suhteessa polttomoottoriautoihin ei ilman verotukia ole vieläkään riittävä.

Tanskassa auton hankintaan liittyvät verot ovat jopa Suomea korkeammat eikä Tanskalla ole, toisin kuin Suomella, omaa autoteollisuutta.

Rasmussen lupaa päätöksiä sähköautotuesta heti kesän jälkeen. Asiaan ovat maassa tarttuneet Bloombergin mukaan myös oppositiossa olevat sosiaalidemokraatit. Puolue ilmoitti viime viikolla, että jos se pääsee valtaan ensi vuoden vaaleissa, sillä on suunnitelma kieltää dieselajoneuvojen myynti maassa vuoteen 2030 mennessä.

Tanskan ongelma kertoo kuitenkin sen, mikä on kuluttajien oikea halu ostaa sähköautoja. Autot ovat kokoonsa nähden edelleen liian kalliita eivätkä latausinfrastruktuurin puutteet kannusta ainakaan Suomessa kovin aktiiviseen sähköauton hankintaan.

Hintaerot ovat suuria tuesta riippuen
Tampereella majaansa pitävä tutkimuskonsortio El-Tran arvioikin viime joulun alla, että Pohjoismaiden sähköautopolitiikkavertailu ja laskelmat kuluttajan sähköautoilun kustannuksista osoittavat suuria eroja maiden välillä.

Norjalla ja Tanskalla on pitkä historia sähköautojen tukemisessa, kun taas Suomi ja Ruotsi ovat vasta viime aikoina alkaneet määritellä sähköisen liikenteen politiikkaansa. Tanskan esimerkki näyttää, kuinka vaikeaa luoduista tukimekanismeista on luopua, kun tuote ei ole itsessään kilpailukykyinen.

Norja jatkaa edelleen avokätistä sähköautojen hankinnan tukemista ja viime vuonna lähes puolet kaikista Norjassa ostetuista henkilöautoista oli täyssähköautoja tai lataushybridejä.

Suomessa sähköautojen hankintaa tuetaan tästä vuodesta aina vuoteen 2021 asti 2000 euron hankintatuella. Tuki koskee kuitenkin vain täyssähköautoja. Niitä on rekisteröity tammi-maaliskuussa jo selvästi viime vuoden vastaavaa ajankohtaa enemmän eli 175 kappaletta (129 kpl 2017).

Tuen lisäksi kauppaan on vaikuttanut se, että Nissan Leafin uusi malli, Volkswagen Golfin sähköautomalli sekä BMW:n, Kian ja Hyundain uudet mallit ovat tulleet markkinoille. Teslan myynti on Suomessa hieman hiipunut.
 
Nopeasti tarkasteltuna Tanskassa perus-auris maksaa uutena n. 10000e enemmän kuin suomessa (35k vs 25k). Voi olla, että Tanskalaisella kuluttajalla ei ole varaa maksaa sikäläisten törkykorkeiden verojen lisäksi yhtään kruunua extraa sähköautosta.
 
Niin onko se polttis se vaivattomampi vai ei? Riippuu aika paljon ajoprofiilista. Minä laittaisin mielelläni pirssin töpseliin pari kertaa viikossa sen sijaan, että ajelisin tankille kerran pari kuussa.
 
No kysytäännsit sitä päin et Kuinka paljon enemmän olet valmis maksamaan tuosta että voit pari kertaa viikossa laittaa töpseliin sen sijaan et pari minsaa automaatilla kerran kaks kuussa.

En paljoakaan, mutta siitä ettei tarvitse kuunnella polttiksen pörinää ja saa täyden väännön heti nollakierroksilta lähtien paljonkin. Ajan hybridillä tällä hetkellä ja onhan se maukkainta juuri silloin, kun kulkee pelkällä sähköllä. Varsinkin kun ajelen enimmäkseen kaupungissa jolloin rengasmelu ei ole se isoin metelin lähde monestikaan.

Seuraava autoni tulee hyvin todennäköisesti olemaan täyssähkö, vaikkei se omilla vähillä kilsoilla todennäköisesti halvin vaihtoehto olekaan.
 
Valtion kannalta puhtaasti taloudellisesti ajatellen voisi pohtia sähköautojen tuen merkitystä päästötavoitteiden saavuttamiseen. Minkä arvoista on auton elinkaaren aikana saatu hiilidioksidin päästöjen sekä pienhiukkasten väheneminen - onko tästä laskelmia? Toki sähkön tuottotapa vaihtelee, mutta kai senkin muutoksia voi ennustaa.

Sähköauton tuella toki voi olla muitakin tavotteita, mutta tästä saisi sille ainakin yhden vertailuluvun.
 
Varaa tai katsoo ettei sillä 10k€ saa paljon polttoainetta. Mikä on keskimääräisen ajomäärä mitä Tanskassa autolla ajetaan vuodessa. Jos pitää suht uutta autoa ei sähkö ehdi tulemaan halvemmaksi. Niin miksi sellaisen hankkisi vaivattomampaan nähden.

Eli aina ei ole kyse siitä etteikö varaa. Vaan mikä kullekin järkevintä.
Tanskassa varmasti kaikki on ostaneet sähkiksen 2015, jos vaan on autolle käyttöä ja melkein 5000 kpl meni kaupaksi. Kun taas 2017 myytiin 700 kpl.

Onkohan tuo 700 kpl kumminkin enemmän kuin suomessa 2017? Suomessa vasta 2018 tuli tuo sähköautojen tuki.
Kun vielä vuonna 2015 maassa rekisteröitiin melkein 5 000 uutta sähköautoa, viime vuonna määrä ylsi 700 kappaleeseen.
 
Valtion kannalta puhtaasti taloudellisesti ajatellen voisi pohtia sähköautojen tuen merkitystä päästötavoitteiden saavuttamiseen. Minkä arvoista on auton elinkaaren aikana saatu hiilidioksidin päästöjen sekä pienhiukkasten väheneminen - onko tästä laskelmia? Toki sähkön tuottotapa vaihtelee, mutta kai senkin muutoksia voi ennustaa.

Sähköauton tuella toki voi olla muitakin tavotteita, mutta tästä saisi sille ainakin yhden vertailuluvun.
Valtio voisi minun puolesta tukea uusia hybridi autoja 500 eurolla. Koska nuo hybridit on vähän kalliimpia valmistaa. Ladattavia hybridejä ei tarvitse nykyistä enempää tukea, koska niitä ei ole pakko ladata edes.
Noita malleja ainakin Toyota Yaris/Auris Hybrid, Hyundai ioniq, Kia Niro.

Tuollainen auto kumminkin osaa käyttää kaupungissa sähkömoottoria hyödyksi ja regen toimii jarrutettaessa. Päästöt kaupungissa voisi vähän pienenyä, jos vaikka kaikilla olisi hybridi.

Lisäksi rahaa ei tarvitsisi "tuhlata" latauspisteisiin.
 
Valtio voisi minun puolesta tukea uusia hybridi autoja 500 eurolla. Koska nuo hybridit on vähän kalliimpia valmistaa. Ladattavia hybridejä ei tarvitse nykyistä enempää tukea, koska niitä ei ole pakko ladata edes.
Noita malleja ainakin Toyota Yaris/Auris Hybrid, Hyundai ioniq, Kia Niro.

Tuollainen auto kumminkin osaa käyttää kaupungissa sähkömoottoria hyödyksi ja regen toimii jarrutettaessa. Päästöt kaupungissa voisi vähän pienenyä, jos vaikka kaikilla olisi hybridi.

Lisäksi rahaa ei tarvitsisi "tuhlata" latauspisteisiin.
Myös hiukkaspäästöt pienenisivät kun dieselit vaihtuisivat sähköavusteisiin vaparibensoihin.
 
Varsinkin taksimiehille voisi maksaa ihan reiluja tukiaisia hybrideihin, että saataisiin pois dieseliä tupruttelemasta. Ja busseissahan hybriditekniikka olisi enemmän kuin omiaan.
 
Myös hiukkaspäästöt pienenisivät kun dieselit vaihtuisivat sähköavusteisiin vaparibensoihin.
Varsinkin taksimiehille voisi maksaa ihan reiluja tukiaisia hybrideihin, että saataisiin pois dieseliä tupruttelemasta. Ja busseissahan hybriditekniikka olisi enemmän kuin omiaan.
Jep. Yaris tai Auris vapari hybrinä, niin päästöt on pienet. Niin ja ainakin Lexuksen unohdin kokonaan.

Takseille taas ei ole kunnolla vaihtoehtoja. Diesel on niin paljon halvempi hybridiin tai ladattavaan verrattuna. Ehkä takseille saisi olla sähköauto tuki myös hybrieille? Takseilla kun ajetaan paljon, niin päästöjäkin tulee.
Volvo S90 D3 A diesel 150hv 46 900€
Volvo S90 T8 hybridi 407hv 67 200€
Tesla Model S 100D 116 400€

Toki hybridistä saa myydessä enemmän kuin dieselistä, mutta bensalla käyttökulut on isommat.

Esim Lexus IS 300h Hybrid, 43 400€. Sisältää autoveroa 5050€.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan noita Priuksia, Prius Plussia ja Auris farkkuja takseina melko paljon, plus muutamia RAV4 hybridejäkin olen takseina nähnyt. Toki valikoimaa saisi olla enemmänkin. Toyota dominoi noissa varmasti pitkälti legendaarisen luotettavuuden vuoksi. Ei tarvitse taksiautoa seisottaa pajalla.
 
Joo, aivan uusiahan nuo taksit aina tuppaa olemaan.

Onhan noita Priuksia, Prius Plussia ja Auris farkkuja takseina melko paljon, plus muutamia RAV4 hybridejäkin olen takseina nähnyt. Toki valikoimaa saisi olla enemmänkin. Toyota dominoi noissa varmasti pitkälti legendaarisen luotettavuuden vuoksi. Ei tarvitse taksiautoa seisottaa pajalla.
Täällä ei kumminkaan ole vielä näkynyt, kun melko pitkät välimatkat eri kaupunkeihin. Tulee mieleen ainakin Ford Mondeo farkku taksina, eli melko iso auto. Prius tai Auris on taas aika niukkoja tiloiltaan ja penkit voi olla huonommat istua.
 
Bussien pitäisi olla kaikkien sähköisiä. Tarkoitan siis kaupunki busseja. Niissä kuitenkin on vakio reitti ja aikataulut voi suunnitella niin että ehtii lataamaan ja laturit rakentaa sopivaan paikkaan. Eli suunnittelulla saa varmasti lataamiset ja toimintamatkat optimoitua ja toimimaan. Lisäksi saisi kaupungin keskustasta päästöjä pois.
 
Tampereella on yksi linja sähköllä tällä hetkellä. En tiedä miten on pelannut. Toivottavasti hyvin niin tulee lisää sähköistettyjä linjoja. Lataushan noissa tapahtuu päätepysäkeillä induktiolaturilla.
 
Helsingissä laturit on korkealla ja bussin katolta nousee tommonen lataus systeemi siihen latauslaitteeseen kiinni. Selvän eron huomaa kyllä jo ihan äänessäkin kun on parvekkeella ja ohi ajaa bussi niin sähköinen versio on paljon hiljaisempi. Ei tosin ole parveke edes suoraan kadulle, mutta niin että katu jossa buseja kulkee näkyy tuohon.
 
Siinä on hyötysuhteet aikalailla jos tosiaan induktiolla lataavat.

Helsingissä laturit on korkealla ja bussin katolta nousee tommonen lataus systeemi siihen latauslaitteeseen kiinni. Selvän eron huomaa kyllä jo ihan äänessäkin kun on parvekkeella ja ohi ajaa bussi niin sähköinen versio on paljon hiljaisempi. Ei tosin ole parveke edes suoraan kadulle, mutta niin että katu jossa buseja kulkee näkyy tuohon.

Eikun tällaisella ne taitaa toimiakin. Suora kontakti siis, eikä induktio.
 
No kysytäännsit sitä päin et Kuinka paljon enemmän olet valmis maksamaan tuosta että voit pari kertaa viikossa laittaa töpseliin sen sijaan et pari minsaa automaatilla kerran kaks kuussa.

20€ laaki voisin siitä hyvästä maksaa että joku käy bensiksellä puolestani.
 
Ei se kaukana siitä olekkaan. Erään laskemman mukaan 50€/kk enempi sähköautossa syntyi kokonaiskuluja kun kuukausikuluiksi muutti. En muista enää laskelmien yksityiskohtia, mutta juuri hankintahinnat ja arvonalenema laskettuna.

YMMV on näissä vahva. Omilla ajoilla ja tuolla hinnoittelullani kustannus olisi 60€/kk.

Jos mun pitäisi ostaa nyt uusi bensa-auto, halvin mieluinen olisi varmaankin Mazda 3 HB automaattina. Yllämainitun vaivan ja omat polttoainekulut mukaanlukien se olisi 4 vuoden pitoajalla saman hintainen kuin Nissan Leaf. Vaikka niiden jäännösarvo olisi eurolleen sama.
 
Viimeksi muokattu:
Varsinkin taksimiehille voisi maksaa ihan reiluja tukiaisia hybrideihin, että saataisiin pois dieseliä tupruttelemasta. Ja busseissahan hybriditekniikka olisi enemmän kuin omiaan.

Se ainoa ammattiryhmä joka muutenkin ajaa uudella kalustolla joka ei kauheasti tupruttele. Juuh.

Jos nyt kuitenkin lähdettäs siitä saatanallisesta nokikoneesta eli bussista liikkeelle.

Eilen taksikuski jutteli että tässä ollaan menossa ihan päinvastaiseen suuntaan. Mikäli oikein ymmärsin niin taksikäyttöön hankituista henkilöautoista poistuu kaikki verohelpotukset mutta isompiin Transporter kokoluokan laitteisiin helpotus edelleen jää/paranee. Tarkoittaa sitä että myös maaseudulla pitää alkaa ajamaan kaikki ajot isommilla autoilla.
 
Ammattikuntien sisällä saattaa esiintyä termejä, joista porukan ulkopuoliset on heti tippa nenän päässä.

Rampalaatikko on tuttu, "linko" on outo. Yleensä puhutaan meillä päin vain kaapeista.
 
Ammattikuntien sisällä saattaa esiintyä termejä, joista porukan ulkopuoliset on heti tippa nenän päässä.

Rampalaatikko on tuttu, "linko" on outo. Yleensä puhutaan meillä päin vain kaapeista.

Sen kyllä tiedostan hyvin.
Myös omassa "ammatikunnassani" on omansa.

Kuitenkin palveluammatissa oleva käyttää asiakkaistaan ja heidän tarpeistaan tollaista ilmaisua osoittaa jo mielen köyhyyttä.
 
7 tkm koeajoraportti uuteen Nissan Leafiin.
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti | Sähköautoileva motoristi
Ioniq Electriciin verrattuna uusi Leaf tuntuu hyvin ripeältä puhumattakaan Zoesta. E-Golfissa on 100 kW/290 Nm, mutta oma tuntumani on, että Leaf on 320 Nm väännöllään tuntuvasti ripeämpiliikkeinen. Ioniqista on jäänyt mieleen sen takapainoisuuden tunne kiihdytettäessä ja etupyörien heikko pito pienemmälläkin teholla. Myös Leaf 40 kWh:lla on suuria vaikeuksia saada eturenkaille pitoa ripeämmissä kiihdytyksissä kuivallakin asfaltilla, vaikka painopiste on optimaalisesti alhaalla ja keskellä. Voimaa vain tulee etupyörille enemmän kuin 215/50-17 Continentalit pystyvät sitä toisinaan tiehen välittämään
 
Onhan se hyvä kun S-autoileva motoristi on tyytyväinen Leaf: sa.:tup:

Itse taas valitsin Ioniq EV: n juurikin paremman ajettavuuden takia (menee kuin kiskoilla, testattu kesä- Misukoilla) ja sen ulkonäkö (livenä) on niin sisältä kuin ulkoa on sporttisemman näköinen (esim. mittaristo), sekä parempi penkin sivutuki + sähkösäädöt muistilla.

Leaf olisi ollut hiljaisempi (ei Ioniq: aan ole kevään karhealla asfaltilla 127km/h motarilla (mittarinopeus) häiritsevän meluisa). Eikä euroopassa ole vielä mobiiliapp: ia Hyundailla.

Tuota pikalausta Hyundai ei suosita käyttämään jatkuvasti, jos haluaa akulle mahd. pitkää ikää ja mahdollista ladata sillä korkeintaan 94% asti.


Teknavin testiä:
Koeajossa uusi Nissan Leaf – uudet vahvuudet, tutut heikkoudet - Teknavi
"Ohjaus on myös hyvin kevyeksi tehostettu, eikä se tarjoa juurikaan tuntoa".

Heidän koeajovideo (alkaa kohdasta 6:30):
MTV Katsomo

Vaikkakin Leaf: in akku on keskellä ja alhaalla lähtee perä luisuun toisinaan.
 
Onhan se hyvä kun S-autoileva motoristi on tyytyväinen Leaf: sa.:tup:

Itse taas valitsin Ioniq EV: n juurikin paremman ajettavuuden takia (menee kuin kiskoilla, testattu kesä- Misukoilla) ja sen ulkonäkö (livenä) on niin sisältä kuin ulkoa on sporttisemman näköinen (esim. mittaristo), sekä parempi penkin sivutuki + sähkösäädöt muistilla.

Leaf olisi ollut hiljaisempi (ei Ioniq: aan ole kevään karhealla asfaltilla 127km/h motarilla (mittarinopeus) häiritsevän meluisa). Eikä euroopassa ole vielä mobiiliapp: ia Hyundailla.

Tuota pikalausta Hyundai ei suosita käyttämään jatkuvasti, jos haluaa akulle mahd. pitkää ikää ja mahdollista ladata sillä korkeintaan 94% asti.


Teknavin testiä:
Koeajossa uusi Nissan Leaf – uudet vahvuudet, tutut heikkoudet - Teknavi
"Ohjaus on myös hyvin kevyeksi tehostettu, eikä se tarjoa juurikaan tuntoa".

Heidän koeajovideo (alkaa kohdasta 6:30):
MTV Katsomo

Vaikkakin Leaf: in akku on keskellä ja alhaalla lähtee perä luisuun toisinaan.

Saanko ihan pikkaisen täydentää, ettei jää väärinkäsityksiä.
  • En ole varauksettoman tyytyväinen uuteen Leafiin ja minulle on tärkeää kirjoittaa rehellisesti myös ei hyvistä puolista.
  • Jos ajettavuuden perusteella valitsisin sähköauton se olisi Tesla, mutta kun ei rahat riittäisi, niin se olisi VW, mutta sekin on huomattavasti kalliimpi vastaavaksi varusteltuna kuin Leaf. Minulle Ioniqin ajettavuus ei näyttäytynyt ainakaan parempana kuin Leaf, vaikka totuinkin kyllä viikon koeajelulla Ioniqiinkin. Ei minulle sen ajettavuus missään nimessä ole valitsemattomuuden peruste myöskään.
  • Tuo oli kieltämättä yllätys Teknavissa, että ajonhallinta antoi periksi ja auto karkasi hallitsemattomaankin peräluistoon. Edelleen Golf on uskottavasti ylivertainen ajettavuudessa myös ääritilanteissa. Enkä epäile Ioniqin ajettavuutta yhtään ääritilanteissa, etteikö olisi aivan riittävät.
  • Ioniq hakkaa 6-0 Leaf 40 kWh:n matka-ajossa, kun tarvitaan useita pikalatauksia. Tuo #rapdigate on suuri hölmöys Nissanin kokoiselta valmistajalta.
Hmmm... Ioniq Electric 38-40 kWh:n olisin valinnut, jos sellainen olisi. Erityisesti pidän Ioniqin aerodynaamisesta muotoilusta ja alhaisesta kulutuksesta. Täytyykin täydentää tuota blogikirjoitustani hieman yhteenvedossa.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä raportti , ja näin Kuusamossa asuvana joudun taas siirtämään sähköauton hankintaa :(

Ei täällä tee etenkään talvella mitään noilla toimintamatkoilla.

Tesla malli 3sta odottaessa :/
Kiitos kehuista.
Sitä Model 3:sta minäkin odotan. Sitä odotellessa on hyvä ajaa vielä yksi Leaf jollekin tarvitsevalle halvaksi vaihtoautoksi. Muutama vuosi taasen ja 100 000 - 160 000 km mittariin ja seuraava kiitos. :)
 
Kannattaa lähteä pois jos noin pienestä pahoittaa mielensä, varsinki kun se ei ollut sulle mitään henkilökohtaista.

Toiset vaan haluaa puolustaa heikompia.
Välillä sitä vain tuntee tarvetta huomauttaa ihmisen typeryydestä.
Ei siitäkään mitään tule, jos tollasilla kommenteilla pitää omaa pienuuttaan nostattaa. Tyypillinen koulukiusaaja.
Itse olen sellaselta saanut välttyä, mutta siltikään en ymmärrä.

Tiedä vaikka korjaisi tapansa.

Mutta nyt menee jo pahasti ohi aiheen.
Annetaan jo olla.
Jos tuntuu hyvältä puhua alentavasti muista ja "huonompi osaisista", niin varmasti siihenkin on hyvä syy.
 
Sähköautoissa on vielä paljon käyttöä rajoittavia tekijöitä muitakin kuin toimitamatkan riittävyys.
Peräkoukkua, tai siis vetomassaa, ei sallita sähköautoista vieläkään kuin Teslan Model X:ään.
I-Paceen se on myös tulossa. Molemmat vain ovat kovin arvokkaita.

Näissä ns edullisemman luokan sähköautoissa on ollut rajoitteena myös kattotaakan 0kg.
Onneksi e-Golf ja Leaf 40 kWh salivat kattokuormaamisen.
Hommasinkin suoraan auton mukana Nissanin toimittamat taakkatelineet. Ne ovat Thulen tekemät.
Talven katolla matkasi suksiboksissa Sappeeseen lähes päivittäin lasketteluvarusteet ja nyt kesällä alamäkipyörä.

Tämä on hienoa, että näitä rajoitteita poistetaan yksitellen sähköautoista. Kyllä pian on tässä edullisemmassakin luokassa 60kWh autoja, joilla saa myös vetää perävaunua.

Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen | Sähköautoileva motoristi
IMG_0927 (1).jpg

Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille | Sähköautoileva motoristi

IMG_0201.jpg
 
Hyvä raportti , ja näin Kuusamossa asuvana joudun taas siirtämään sähköauton hankintaa :(

Ei täällä tee etenkään talvella mitään noilla toimintamatkoilla.

Tesla malli 3sta odottaessa :/
LG:n 60kWh akulla oleva Leaf tulee myös 2019. Eli parannuksia on luvassa. Vuoden loppupuolella tulee myös Hyundai Kone ev, joka on vähäsen pienempi. Niin ainakin Hyundai myyjä kertoi ja kertoi myös etä ioniq ev:n toimitusaika on aika pitkä.
Onhan se hyvä kun S-autoileva motoristi on tyytyväinen Leaf: sa.:tup:

Itse taas valitsin Ioniq EV: n juurikin paremman ajettavuuden takia (menee kuin kiskoilla, testattu kesä- Misukoilla) ja sen ulkonäkö (livenä) on niin sisältä kuin ulkoa on sporttisemman näköinen (esim. mittaristo), sekä parempi penkin sivutuki + sähkösäädöt muistilla.

Leaf olisi ollut hiljaisempi (ei Ioniq: aan ole kevään karhealla asfaltilla 127km/h motarilla (mittarinopeus) häiritsevän meluisa). Eikä euroopassa ole vielä mobiiliapp: ia Hyundailla.

Tuota pikalausta Hyundai ei suosita käyttämään jatkuvasti, jos haluaa akulle mahd. pitkää ikää ja mahdollista ladata sillä korkeintaan 94% asti.


Teknavin testiä:
Koeajossa uusi Nissan Leaf – uudet vahvuudet, tutut heikkoudet - Teknavi
"Ohjaus on myös hyvin kevyeksi tehostettu, eikä se tarjoa juurikaan tuntoa".

Heidän koeajovideo (alkaa kohdasta 6:30):
MTV Katsomo

Vaikkakin Leaf: in akku on keskellä ja alhaalla lähtee perä luisuun toisinaan.
Tuossa kerroitkin hyvin noita eroja. Ihan tyylikäshän noin matala ja virtaviivainen auto on. 15 tuuman renkaillakin ioniqin rengasäänet oli yllättävän kovat, kun vertasi Peugeot 407 ja Citroen Xantia -00 autoihin. Toki nuo vanhat autot on isompia.

Minusta Toyota Yaris hybrid on todella onnistunut, koska periaatteessa vaihteita ei ole, ei siis ole mitään nykäyksiä. Vertasin Hyundai ioniq plug-in malliin. Yaris oli siis hyvä, mutta jostain syystä tilailin silti Ford Fiesta A6:n. Joku toinen kerta sitten se hybridi.

Tuo Nissan Leafin karkaaminen väistössä oli vähän ikävä juttu, koska auto saisi olla mahdollisimman turvallinen. Itse en oikein kelpuuttaisi Leafia, enkä ioniqiakaan. e-Golf on taas hyvä ajettavuudeltaan.
Sähköautot TM:n vertailussa: olisitko arvannut voittajan oikein?

Tuossa jaksossa pitäisi olla ford fiesta ajettuna. Täytyy selata, jos löytyisi myös Toyota Yaris hybrid jossain jaksossa. MTV Katsomo
 
Korkeamman ilmanvastuskertoinen kaltaiset korkeammat ”kaupunkiautot” kuten Zoe ja jossain määrin myös leaf kärsivät pahasti korkeammista matkanopeuksista verrattuna 10cm matalampaan ja alemman ilmanvastuskertoimen ioniqiin.

Itselleni vaivaton 200km nimenomaan motaria on se vaatimus, jotta auto muuttuu mielenkiintoiseksi ja sen perusteella tässä saa vielä odotella...

3:sta odotellessa...

Eipä sillä, nykyisessä elämäntilanteessa autoilu on muutenkin loma-matkojen ajeluita vuokra-autoilla.
 
Valtio voisi minun puolesta tukea uusia hybridi autoja 500 eurolla. Koska nuo hybridit on vähän kalliimpia valmistaa. Ladattavia hybridejä ei tarvitse nykyistä enempää tukea, koska niitä ei ole pakko ladata edes.
Noita malleja ainakin Toyota Yaris/Auris Hybrid, Hyundai ioniq, Kia Niro.

Tuollainen auto kumminkin osaa käyttää kaupungissa sähkömoottoria hyödyksi ja regen toimii jarrutettaessa. Päästöt kaupungissa voisi vähän pienenyä, jos vaikka kaikilla olisi hybridi.

Lisäksi rahaa ei tarvitsisi "tuhlata" latauspisteisiin.
Autoveron suuruus riippuu jo CO2-päästöistä, ja hybrideillä autovero on yleensä selvästi alhaisempi pienempien päästöjen takia. Minusta ei kannata hirttäytyä teknisiin detaljeihin, eli siihen, että onko päästöjen pienennys saatu aikaan hybriditekniikalla vai jotenkin muuten, jos autoon joka tapauksessa tankataan bensaa.
 
  • Jos ajettavuuden perusteella valitsisin sähköauton se olisi Tesla, mutta kun ei rahat riittäisi, niin se olisi VW, mutta sekin on huomattavasti kalliimpi vastaavaksi varusteltuna kuin Leaf. Minulle Ioniqin ajettavuus ei näyttäytynyt ainakaan parempana kuin Leaf, vaikka totuinkin kyllä viikon koeajelulla Ioniqiinkin. Ei minulle sen ajettavuus missään nimessä ole valitsemattomuuden peruste myöskään.
Kuin myös Tesla, jos olisi siihen varaa ja saisi nopeasti. Itse en VW: tä kyllä huolisi. Työpaikalla ollut yksi ajossa (bensa vehje), sähkövikoja ja ei mitenkään erikoinen ajettava.
Erityisesti pidän Ioniqin aerodynaamisesta muotoilusta ja alhaisesta kulutuksesta.
Samoin.:tup:
Tuossa kerroitkin hyvin noita eroja. Ihan tyylikäshän noin matala ja virtaviivainen auto on.
:tup:
15 tuuman renkaillakin ioniqin rengasäänet oli yllättävän kovat, kun vertasi Peugeot 407 ja Citroen Xantia -00 autoihin. Toki nuo vanhat autot on isompia.
16- tuumaiset (electric). Se on aina mihin vertaa. Nykyisessä autossa on 225/45 R17, niin ei Ioniq pitänyt vastaavaa rengasmeteliä.

Tuli tässä joku päivä dokkaria Teslan tehtaasta ja itselle ainakin tuli uutena tietona että niissä alu- kori painavan akkupaketin vastakohtana. Kuulemma Kona EV: kin 64kW/h akusto painaa 485kg.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom