Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juu, kuten kasino, myös valtio voittaa lopussa mitä tulee autoilun verotukseen.Oho. Oletin nykyisen olevan perusveroa. Ei mennyt tämäkään päivä hukkaan, kun oppii uutta. Eli nostoja odotellessa, kun autokanta on sähköistynyt.
Niin puhuttiinko siita etta on aivan eri asia kayttaa sitatilan lammitinta kuin ladata akkua vaikka kumpikin vie aivan yhtapaljon sahkoa?Se ettei halua maksaa muiden auton lataamista = kateutta. OK
Niin puhuttiinko siita etta on aivan eri asia kayttaa sitatilan lammitinta kuin ladata akkua vaikka kumpikin vie aivan yhtapaljon sahkoa?
Onko niissa tolpissa kesalla edes sahkoa? Siina olet oikeassa etta hallitukseen tuossa kannattaa menna.Ja lohko&sisätilan lämmitystä käytetään vuoden ympäri?
Onko niissa tolpissa kesalla edes sahkoa? Siina olet oikeassa etta hallitukseen tuossa kannattaa menna.
milla tavalla tama liittyy kohtaan jossa sanon etta kuluttaa yhta paljon sahkoa?Kerro toki mitenkä toteutat sitätilan lämmityksen plugarilla käyttämällä auton latauspiuhaa, ilman että se sähkö kiertää plugarin ajoakun kautta
Itsellä Kumhon kitkat mitkä tuli mukana ja niissä on pintaa sekä vuosia vielä, mutta pito on todella heikko jos on yhtään jäätä, sohjoa tai muuten liukasta. Kaupungissa kun ei aina voi valita mihin kohtaan pysähtyy niin välillä on jo pitänyt pakitella kun ei vaan nouse loivassa mäessäkään eteenpäin.
Pari Optima phev farkun kysymystä kun täällä oli omistajia.
1. Toimiiko teillä sadetunnistin luotettavasti?
Itsellä toimii ihan liian harvakseltaan eli päädyn joko pyyhkimään manuaalisesti tai pitämään sillä vakionopeudella mikä on kyllä liian nopea.
2. Mikä on teillä talvisin veto- ja jarrutuspito kitkoilla tai nastoilla?
Itsellä Kumhon kitkat mitkä tuli mukana ja niissä on pintaa sekä vuosia vielä, mutta pito on todella heikko jos on yhtään jäätä, sohjoa tai muuten liukasta. Kaupungissa kun ei aina voi valita mihin kohtaan pysähtyy niin välillä on jo pitänyt pakitella kun ei vaan nouse loivassa mäessäkään eteenpäin. Olen miettinyt onkohan auton ominaisuus jos keula on jotenkin kevyempi kun akut on ihan takana. Nastarenkaat tuohon täytynee kokeilla seuraavaksi. Samoin jarrut käyttäytyvät talvisin välillä oudosti eli vaikka poljinta painaa reippaasti niin mitään ei tapahdu pitkään hetkeen kunnes hiljalleen alkaa puremaan. Tuo jarrujen oire viittaa lumen kertymiseen jarrujen ympärille sillä on umpisella tiellä selvempää eikä mielestäni liity regeniin. Toki vielä vuoden jälkeenkin voi olla sisäistämistä auton painossa kun vanha kottero oli reilusti kevyempi niin nastarenkailla oli todella luotettava ja johdonmukainen menijä.
Siinä kyllä Toytotan käyttämä CVT on hyvä, ettei tuollaista tilannetta tule. Mutta ymmärrän ettei se kaikkia miellytä ja äänimaailma kovemmassa kiihdytyksesäs on melko vastenmielinen, mutta sen sietääNiin ja täytyy tuosta Optima PHEVin vaihdelaatikosta vielä mussuttaa, se vaihtaa pikkasen liian hitaasti.
Esim. liukas ylämäki -> vauhti tippuu -> loota vaihtaa pienemmälle niin rauhallisesti että vauhti ehtii hyytyä -> saadaan vaihde silmään -> auto sutasee ja siinä ollaan taas.
Se on kyl jännä miten jonku ysärisaabin Aisinin automaattikin toimi kuin ajatus mutta nykyvehkeissä järjestään paskaa.
Siinä kyllä Toytotan käyttämä CVT on hyvä, ettei tuollaista tilannetta tule. Mutta ymmärrän ettei se kaikkia miellytä ja äänimaailma kovemmassa kiihdytyksesäs on melko vastenmielinen, mutta sen sietää
En tiedä Lexuksen laatikoista, mutta Toytotan hybrideissä käyttämässä ei ole pykäliä ollenkaan, eli se on täysin portaaton vaihteistoAvokin toitsussa CVT ja itsekin pääsin siitä nauttimaan taannoin kun ajelin IS Lexuksella. Kieltämättä tuntui paluulta kivikauteen kun tuli taas pykälät automaattiin
En tiedä Lexuksen laatikoista, mutta Toytotan hybrideissä käyttämässä ei ole pykäliä ollenkaan, eli se on täysin portaaton vaihteisto
Niinhän ne paljolti on. Oma nykyinen ei tosin ole pakkasissakaan natissut. Mutta niin, ainiin, kun luin viestisi viidennen kerran, niin taisin tajuta. Taisitkin tarkoittaa että paluu kivikauteen koskikin Optiman rattiin palaamistaSamat lootat sielläkin hybrideissä, samoja autojahan ne mutta Lexut ei nitise pakkasella ja työntää yleensä takapäästä.
Joo alussa oli tuon äärirauhallisen lähdön kanssa opettelua, mutta nyt ei ole siitä enää kiinni vaan ihan jos ryömimään laittaa niin saattaa loivassa liukkaassa mäessä jäädä jumiin. Varmaan renkaista on paras pito jo lähtenyt eikä tietysti parane kun pitää suditella. Muutenhan kitkat ovat tosi kivat eikä eroa nastoihin merkittävästi huomaa pk-seudulla, mutta jääkeleillä pitää ajaa merkittävästi varovaisemmin kuin nastoilla joilla luisto ei tarkoita välitöntä tangentin suuntaan poistumista hitaissa vauhdissa.Lähdetkö kaasupolkimen painalluksella vai hipaisulla liikkeelle? Jouduin opettelemaan kovin erilaisen liikkeellelähtötavan, kun vaihdoin manuaalivaihteisen bensafarkun automaattipehv farkkuun. Eritoten kun on Autohold päällä, joten kaasupoljinta on koskettava liikkeelle lähteäkseen. Mutta, se liikeradan vähyys mitä tarvitaan, vaati aikalailla opettelua. VW Passat täällä verrokkina. Raskaus myös ihan eriluokka kuin aiemmassa. Ajovakaus parempi.
Heitin misukan nastat mäkeen ja Hankookin kitkoilla tyytyväisenä ajellut.
Ehkä tuossa sadetunnistimessa on jotain häikkää niin täytyy seuraavassa huollossa mainita. Optiman luistonesto on kyllä kehno ja samoin laatikossakin tuntuu välillä vaihdot venyvän pitkiksi. Laatikko on sähköllä ajaessa vielä ok, mutta kylmällä bensakoneella ajaessa on kyllä aluksi töksähtelevää.Optima PHEV sedan:
1. Sadetunnistin toimii moitteettomasti. Tykkään että pyyhkii hyvin harvakseltaan eli minimissä tai yhtä vaille minimi.
2. Enpä tiedä renkaiden merkkiä mutta kitkat on. Ihan kusiluistin tuo auto on, liikkeellelähtö vaikeeta mutta pysähtyy paremmin. Luistonesto on kyllä ihan paska, luulisi olevan helppoa rajoittaa sähkömotin tehoa smoothisti eikä niin että kaikki tehot pois kun luistaa ja sit taas kaikki tehot takasi kun ei luista, autohan jää sit just sihen paikkaan.
No se on halpa pienihäviöinen automaatti. Askel ylöspäin automatisoidusta manuaalivaihteistosta. Se on ihan hyva systeemi kun vaan pitää mielessä mikä se on.Kaksoiskytkin on paska autossa kuin autossa. Olkoon kenen tekemä vaan.
Niinhän ne paljolti on. Oma nykyinen ei tosin ole pakkasissakaan natissut. Mutta niin, ainiin, kun luin viestisi viidennen kerran, niin taisin tajuta. Taisitkin tarkoittaa että paluu kivikauteen koskikin Optiman rattiin palaamista
Subarun CVT vaihteistoon on ainakin tehty nykäisyt ohjelmallisesti jostain vuosimallista eteenpäin. Myös meikäläisillä markkinoillaMinäkin hetken mietin että oliko noihin Lexuksiin jouduttu tekemään jotain simuloituja pykäliä sporttisuuden nimissä
Olikohan Mazda vai Honda kun jenkkimarkkinoille joutui vastaavan joskus tekemään, kun asiakkailla oli ikävä nykimistä
eCVT on toyotan markkinointinimi tuolle, jonka takia monet luulevat että siellä olisi CVT vaihteisto.
Minäkin hetken mietin että oliko noihin Lexuksiin jouduttu tekemään jotain simuloituja pykäliä sporttisuuden nimissä
Olikohan Mazda vai Honda kun jenkkimarkkinoille joutui vastaavan joskus tekemään, kun asiakkailla oli ikävä nykimistä
Kaksoiskytkin on paska autossa kuin autossa. Olkoon kenen tekemä vaan.
Aijaa. Onhan se sitten parempi. Ajattelin ettei uudemmissa Kioissa ole enää muita kuin kaksoiskytkimiä.Ei ole kokemusta kaksoiskytkimistä, ei oo semmosta koskaan ollut. Ainoastaan perinteisiä momentinmuunninaskeja ja sitten portaattomia.
Huomionarvoinen seikka että tuossa Kian Optima PHEVissä on momentinmuunninaski eikä kaksoiskytkintä niin kuin about kaikissa muissa Kian turbollisissa ja dieseleissä.
Ilmeisesti moottorin välistä jokin kytkimen stefa tms alkaa vuotamaan 50-60tkm kohdilla ja sitten se DSG tuo omat "mahdollisuutensa". Enpä ole muita kuullut, eikä omia kokemuksia noista kummastakaan itselläni. Omat kaikki vaggineeni olen valinnut manuaalivaihteisiksi ehkä turhaan, mutta kuitenkinKatselin tässä noin 40k€ hintaluokan pistoke hybridia ja silmiin osui Skodan Octavia 24 malli, joka herätti kiinnosyuksen. Sitten hiomasin skodan sivuilta takuun olevan vain kaksi vuotta. Mitäs uhkakuvia näihin Skodiin voisi liittyä?
Katselin tässä noin 40k€ hintaluokan pistoke hybridia ja silmiin osui Skodan Octavia 24 malli, joka herätti kiinnosyuksen. Sitten hiomasin skodan sivuilta takuun olevan vain kaksi vuotta. Mitäs uhkakuvia näihin Skodiin voisi liittyä?
Niin ja miten tämä hybridi toimii talvella?
Katselin tässä noin 40k€ hintaluokan pistoke hybridia ja silmiin osui Skodan Octavia 24 malli, joka herätti kiinnosyuksen. Sitten hiomasin skodan sivuilta takuun olevan vain kaksi vuotta. Mitäs uhkakuvia näihin Skodiin voisi liittyä?
Niin ja miten tämä hybridi toimii talvella?
Kugasta julkaistiin 2024 facelift, mutta ei tietenkään plugin nelivetona…
Vanha st-line näyttää mielestäni vielä paremmalta kuin tuo facelift. Isompi näyttö ihan kiva, mutta kun Kugassa on oikeat napit erikseen melkein kaikille toiminnoille niin aika harvoin siellä tarvitsee näyttöön koskea.
Todella nopeasti kyllä lämpenee tuo Kuga vaikka pakkasta olisi reilusti, toki todellinen range vähintään puolittuu ja bensaakin menee.
Oon ajellu pari vuotta focuksen faceliftillä, jossa on tuo isompi näyttö ja sync 4, edelleen on ikävä fyysisiä nappeja. Harvinaisen perseestä tuo että kaikki toiminnot laitetaan kosketusnäytön taakse.
Ei kyllä samoja kokemuksia itsellä käynyt tuossa syksyllä, kun vaihdoin ihan varotoimenpiteenä alkuperäisakun (2015 vuoden Golf GTE) Vartan akkuun.Tuli huomattua meidän VW GTE Golfissa mielenkiintoinen ominaisuus.
Eli auton 12 V akku sippasi lopullisesti, ja olikin auton alkuperäinen vuodelta 2016. Jännitettä ei ollut käytännössä lainkaan, tai oli 2 volttia.
Koska en millään raaskinut tilata hinausautoa, niin kävin hakemassa Motonetista uuden akun Exide 44 ah akun. Peräkontissa oleva 12 V akku oli yllätykseksi ihan tavallinen Classic sarjan 44 ah akku. Ei mikään AGM tai erikoisakku. Kytkin ensin kokeeksi uuden akun vain lisävirtakaapeleilla konepellin alla olevan sulakerasian liittimiin. Irrotin vanhan akun miinus navan ensin, jos akku olisi ollut oikosulussa.
Autohan heräsi, ja hydridiakun lataus käynnistyi. Latasin akun täyteen, jolloin ajotietokone näytti noin 40 km akun kestoksi. Aluksi näytössä oli siis nolla km.
Nyt tuli ongelmaksi saada uusi akku peräkonttiin. Ajattelin, että kun virrat oli jo kokonaan poissa, niin auto kestää hyvin akun irtikytkemisen. Kytkin uuden akun peräkonttiin oikealle paikalleen. Kaikki käynnistyi taas hyvin (mitä nyt pari varoitusvaloa, eli joulukuusi), mutta ajotietokone ilmoitti ajoakun taas tyhjäksi. Latasin akun uudelleen täyteen, ja siihen kului taas aikaa sama aika, kuin yleensä.
Auto taas toimi täysin ja ajelin sillä sekä sähköllä, että polttiksella. Ei varoitusvaloja, kun sammutti auton pari kertaa, ja käynnisti uudelleen.
Mutta siis mielenkiintoinen ilmiö, että auto tulkitsee ajoakun tyhjäksi aina, kun 12 V akun irroittaa. Sitten pitää suorittaa täysi latausohjelma uudelleen. Eikö tosiaan litium-ioni akusta pysty haistelemaan, onko se täyteen ladattu?
Kia Optima on käytännössä täyspolttisauto vähintään neljäsosan vuodesta.
Mikäs tuossa tapauksessa on se kulutus?
Ladattava hybridi hylättiin katsastuksessa - syynä akkukotelon vaurio
Jerry Leino on kokenut, mitä voi tapahtua, kun auton akkukotelosta löytyy vaurio.moottori.fi
TL;dr
Merkkari tarkisti ja kirjoitti 'ok' todistuksen jatkoon.
Enpä yllättyisi, mikäli tuo on kielletty jo ->Automaattisesti hylky, jos akkukotelossa on massaa tms eikä ole huollolta tositetta miksi niin on tehty (kuten tuo esimerkkitapaus). Toivottavasti jollain olisi jo tieto miten tällaisissa onKun remontit akkukotelon kolhuihin maksaa äkkiä kymppitonneja, niin on riskinä että ihmiset alkaa itse peittelemään massoilla noita naarmuja ja kolhuja.
Ennen katsastusta kolhujen piilotus lähikorjaamolla.
Kunhan sitä eberiä käyttää mieluusti aina vähintään vartin niin fiksultahan tuo tuntuis. Toki välillä ajella polttomoottori aina kuumaksi kunnolla myös.Huomasin tuossa sattumalta Kia Optimassani, että jos Eberiä laulattaa ajaessa, polttis ei hörähdäkään ollenkaan käyntiin lämmitystä varten.
Jäin miettimään, että olisikos siinä mitään järkeä, että nimenomaan lyhyemmät ajot (eli suunnilleen sen sähkörangen) talvella ajelisikin aina Eberi päällä? Ainakin polttoaineen kulutuksen kannalta vaikuttaa järkevältä, kun eihän tuo syö kun pari-kolme desiä bensaa tunnilta. Käynnistysakkua toki Eberi syö, mutta plugarissahan sen pitäisi latautua suoraan ajoakusta.
Mutta aiheuttaako tällainen jatkuva käyttö sitten jotain ongelmia sille Eberille?
Mietteitä?
Toisaalta, jonkun pohjapanssarin hankkiminen akun kohdalle on ihan perusteltua, eikä sitä oikein voida kieltääkään, mutta mistä kukaan voi sanoa onko se pohjapanssari asennettu virheettömän akun päälle vai ei?Enpä yllättyisi, mikäli tuo on kielletty jo ->Automaattisesti hylky, jos akkukotelossa on massaa tms eikä ole huollolta tositetta miksi niin on tehty (kuten tuo esimerkkitapaus). Toivottavasti jollain olisi jo tieto miten tällaisissa on