Keskustelua hybridiautoista

Kerro toki mitenkä toteutat sitätilan lämmityksen plugarilla käyttämällä auton latauspiuhaa, ilman että se sähkö kiertää plugarin ajoakun kautta
milla tavalla tama liittyy kohtaan jossa sanon etta kuluttaa yhta paljon sahkoa?

Edit: mutta tama on offtopic ja muutenkin 2 tunnin lataaminen paivassa on yhta tyhjan kanssa niin annetaan olla. Pysyn kannassani etta sahkoautojen latauksen suurin ongelma taloyhtiossa on kateus.
 
Pari Optima phev farkun kysymystä kun täällä oli omistajia.

1. Toimiiko teillä sadetunnistin luotettavasti?

Itsellä toimii ihan liian harvakseltaan eli päädyn joko pyyhkimään manuaalisesti tai pitämään sillä vakionopeudella mikä on kyllä liian nopea.

2. Mikä on teillä talvisin veto- ja jarrutuspito kitkoilla tai nastoilla?

Itsellä Kumhon kitkat mitkä tuli mukana ja niissä on pintaa sekä vuosia vielä, mutta pito on todella heikko jos on yhtään jäätä, sohjoa tai muuten liukasta. Kaupungissa kun ei aina voi valita mihin kohtaan pysähtyy niin välillä on jo pitänyt pakitella kun ei vaan nouse loivassa mäessäkään eteenpäin. Olen miettinyt onkohan auton ominaisuus jos keula on jotenkin kevyempi kun akut on ihan takana. Nastarenkaat tuohon täytynee kokeilla seuraavaksi. Samoin jarrut käyttäytyvät talvisin välillä oudosti eli vaikka poljinta painaa reippaasti niin mitään ei tapahdu pitkään hetkeen kunnes hiljalleen alkaa puremaan. Tuo jarrujen oire viittaa lumen kertymiseen jarrujen ympärille sillä on umpisella tiellä selvempää eikä mielestäni liity regeniin. Toki vielä vuoden jälkeenkin voi olla sisäistämistä auton painossa kun vanha kottero oli reilusti kevyempi niin nastarenkailla oli todella luotettava ja johdonmukainen menijä.
 
Itsellä Kumhon kitkat mitkä tuli mukana ja niissä on pintaa sekä vuosia vielä, mutta pito on todella heikko jos on yhtään jäätä, sohjoa tai muuten liukasta. Kaupungissa kun ei aina voi valita mihin kohtaan pysähtyy niin välillä on jo pitänyt pakitella kun ei vaan nouse loivassa mäessäkään eteenpäin.

Lähdetkö kaasupolkimen painalluksella vai hipaisulla liikkeelle? Jouduin opettelemaan kovin erilaisen liikkeellelähtötavan, kun vaihdoin manuaalivaihteisen bensafarkun automaattipehv farkkuun. Eritoten kun on Autohold päällä, joten kaasupoljinta on koskettava liikkeelle lähteäkseen. Mutta, se liikeradan vähyys mitä tarvitaan, vaati aikalailla opettelua. VW Passat täällä verrokkina. Raskaus myös ihan eriluokka kuin aiemmassa. Ajovakaus parempi.
Heitin misukan nastat mäkeen ja Hankookin kitkoilla tyytyväisenä ajellut.
 
Pari Optima phev farkun kysymystä kun täällä oli omistajia.

1. Toimiiko teillä sadetunnistin luotettavasti?

Itsellä toimii ihan liian harvakseltaan eli päädyn joko pyyhkimään manuaalisesti tai pitämään sillä vakionopeudella mikä on kyllä liian nopea.

2. Mikä on teillä talvisin veto- ja jarrutuspito kitkoilla tai nastoilla?

Itsellä Kumhon kitkat mitkä tuli mukana ja niissä on pintaa sekä vuosia vielä, mutta pito on todella heikko jos on yhtään jäätä, sohjoa tai muuten liukasta. Kaupungissa kun ei aina voi valita mihin kohtaan pysähtyy niin välillä on jo pitänyt pakitella kun ei vaan nouse loivassa mäessäkään eteenpäin. Olen miettinyt onkohan auton ominaisuus jos keula on jotenkin kevyempi kun akut on ihan takana. Nastarenkaat tuohon täytynee kokeilla seuraavaksi. Samoin jarrut käyttäytyvät talvisin välillä oudosti eli vaikka poljinta painaa reippaasti niin mitään ei tapahdu pitkään hetkeen kunnes hiljalleen alkaa puremaan. Tuo jarrujen oire viittaa lumen kertymiseen jarrujen ympärille sillä on umpisella tiellä selvempää eikä mielestäni liity regeniin. Toki vielä vuoden jälkeenkin voi olla sisäistämistä auton painossa kun vanha kottero oli reilusti kevyempi niin nastarenkailla oli todella luotettava ja johdonmukainen menijä.

Optima PHEV sedan:

1. Sadetunnistin toimii moitteettomasti. Tykkään että pyyhkii hyvin harvakseltaan eli minimissä tai yhtä vaille minimi.
2. Enpä tiedä renkaiden merkkiä mutta kitkat on. Ihan kusiluistin tuo auto on, liikkeellelähtö vaikeeta mutta pysähtyy paremmin. Luistonesto on kyllä ihan paska, luulisi olevan helppoa rajoittaa sähkömotin tehoa smoothisti eikä niin että kaikki tehot pois kun luistaa ja sit taas kaikki tehot takasi kun ei luista, autohan jää sit just sihen paikkaan.
 
Luistonesto varmaan Ceedissä sama kun aika pienen vilkuttelun jälkeen leikkaa tosiaan kaikki tehot pois. Suunnattu selvästi matka-ajoon mutta matalissa nopeuksissa lähinnä häiritsee (ja etuveto niin vaikka sutii niin auto ei edes tee mitään yllättävää mitä pitäisi estää). Onneksi tuon saa yhdestä napista pois päältä niin heikommassakin paikassa pärjää ihan ok (vajaa kolme vuotta vanhat nastat käytössä).
 
Itsellä oli vanhassa autossa 4v vanhat contin kitkat 9mm pinnalla ja meinasi henki lähteä kun pito katosi kurvissa täysin yllättäen (80kmh alueella ajoin 50kmh, koska tiesin kurvista).

Nyt kun vaihdoin autoa, oli uudessa Triangle merkkiset kitkat paistoleimalla 17/22 ja 10mm pinnalla - autoa ei saanut kiihtymään motarin rampilla 100:een (ramppi oli jäässä), kun auto vain suti. Vihdoin kun oli 100 vauhtia, niin kyllä hirvitti, mutta auto kyllä onneksi pysyi kaistalla (ajourassa ei tosin ollut jäätä).

Menin suoraan takaisin autokauppaan ja puolentunnin jälkeen oli hankookin nastat alla ja ei mitään ongelmia kiihdyttämisessä ja luotto renkaisiin oli palannut.
Itse voisin uusilla laatukitkoilla ajaa vuoden tai kaksi myyntipäivästä, sen jälkeen uusi kierros alle. Mutta se renkaista. Autona tosiaan nyt 2018 prius ja siinäkään ei luistonesto merkittävästi sutimista estä edes sähkömodessa. Epäilen että mahtaako sähköautoissakaan sen parempi luistonesto olla
 
Niin ja täytyy tuosta Optima PHEVin vaihdelaatikosta vielä mussuttaa, se vaihtaa pikkasen liian hitaasti.
Esim. liukas ylämäki -> vauhti tippuu -> loota vaihtaa pienemmälle niin rauhallisesti että vauhti ehtii hyytyä -> saadaan vaihde silmään -> auto sutasee ja siinä ollaan taas.

Se on kyl jännä miten jonku ysärisaabin Aisinin automaattikin toimi kuin ajatus mutta nykyvehkeissä järjestään paskaa.
 
Niin ja täytyy tuosta Optima PHEVin vaihdelaatikosta vielä mussuttaa, se vaihtaa pikkasen liian hitaasti.
Esim. liukas ylämäki -> vauhti tippuu -> loota vaihtaa pienemmälle niin rauhallisesti että vauhti ehtii hyytyä -> saadaan vaihde silmään -> auto sutasee ja siinä ollaan taas.

Se on kyl jännä miten jonku ysärisaabin Aisinin automaattikin toimi kuin ajatus mutta nykyvehkeissä järjestään paskaa.
Siinä kyllä Toytotan käyttämä CVT on hyvä, ettei tuollaista tilannetta tule. Mutta ymmärrän ettei se kaikkia miellytä ja äänimaailma kovemmassa kiihdytyksesäs on melko vastenmielinen, mutta sen sietää
 
Siinä kyllä Toytotan käyttämä CVT on hyvä, ettei tuollaista tilannetta tule. Mutta ymmärrän ettei se kaikkia miellytä ja äänimaailma kovemmassa kiihdytyksesäs on melko vastenmielinen, mutta sen sietää

Avokin toitsussa CVT ja itsekin pääsin siitä nauttimaan taannoin kun ajelin IS Lexuksella. Kieltämättä tuntui paluulta kivikauteen kun tuli taas pykälät automaattiin :lol:
 
Avokin toitsussa CVT ja itsekin pääsin siitä nauttimaan taannoin kun ajelin IS Lexuksella. Kieltämättä tuntui paluulta kivikauteen kun tuli taas pykälät automaattiin :lol:
En tiedä Lexuksen laatikoista, mutta Toytotan hybrideissä käyttämässä ei ole pykäliä ollenkaan, eli se on täysin portaaton vaihteisto
 
Toyotan/lexuksen hybrideissähän ei ole varsinaista vaihteistoa ollenkaan, vaan vain planeettapyörästöllä toisiinsa kytkettyjen sähkö- ja polttomoottoreiden pyörimisnopeuksia säädetään suhteessa toisiinsa, joka saa pyörät pyörimään.

eCVT on toyotan markkinointinimi tuolle, jonka takia monet luulevat että siellä olisi CVT vaihteisto.
 
En tiedä Lexuksen laatikoista, mutta Toytotan hybrideissä käyttämässä ei ole pykäliä ollenkaan, eli se on täysin portaaton vaihteisto

Samat lootat sielläkin hybrideissä, samoja autojahan ne mutta Lexut ei nitise pakkasella ja työntää yleensä takapäästä.
 
Samat lootat sielläkin hybrideissä, samoja autojahan ne mutta Lexut ei nitise pakkasella ja työntää yleensä takapäästä.
Niinhän ne paljolti on. Oma nykyinen ei tosin ole pakkasissakaan natissut. Mutta niin, ainiin, kun luin viestisi viidennen kerran, niin taisin tajuta. Taisitkin tarkoittaa että paluu kivikauteen koskikin Optiman rattiin palaamista :rofl:
 
Lähdetkö kaasupolkimen painalluksella vai hipaisulla liikkeelle? Jouduin opettelemaan kovin erilaisen liikkeellelähtötavan, kun vaihdoin manuaalivaihteisen bensafarkun automaattipehv farkkuun. Eritoten kun on Autohold päällä, joten kaasupoljinta on koskettava liikkeelle lähteäkseen. Mutta, se liikeradan vähyys mitä tarvitaan, vaati aikalailla opettelua. VW Passat täällä verrokkina. Raskaus myös ihan eriluokka kuin aiemmassa. Ajovakaus parempi.
Heitin misukan nastat mäkeen ja Hankookin kitkoilla tyytyväisenä ajellut.
Joo alussa oli tuon äärirauhallisen lähdön kanssa opettelua, mutta nyt ei ole siitä enää kiinni vaan ihan jos ryömimään laittaa niin saattaa loivassa liukkaassa mäessä jäädä jumiin. Varmaan renkaista on paras pito jo lähtenyt eikä tietysti parane kun pitää suditella. Muutenhan kitkat ovat tosi kivat eikä eroa nastoihin merkittävästi huomaa pk-seudulla, mutta jääkeleillä pitää ajaa merkittävästi varovaisemmin kuin nastoilla joilla luisto ei tarkoita välitöntä tangentin suuntaan poistumista hitaissa vauhdissa.

Optima PHEV sedan:

1. Sadetunnistin toimii moitteettomasti. Tykkään että pyyhkii hyvin harvakseltaan eli minimissä tai yhtä vaille minimi.
2. Enpä tiedä renkaiden merkkiä mutta kitkat on. Ihan kusiluistin tuo auto on, liikkeellelähtö vaikeeta mutta pysähtyy paremmin. Luistonesto on kyllä ihan paska, luulisi olevan helppoa rajoittaa sähkömotin tehoa smoothisti eikä niin että kaikki tehot pois kun luistaa ja sit taas kaikki tehot takasi kun ei luista, autohan jää sit just sihen paikkaan.
Ehkä tuossa sadetunnistimessa on jotain häikkää niin täytyy seuraavassa huollossa mainita. Optiman luistonesto on kyllä kehno ja samoin laatikossakin tuntuu välillä vaihdot venyvän pitkiksi. Laatikko on sähköllä ajaessa vielä ok, mutta kylmällä bensakoneella ajaessa on kyllä aluksi töksähtelevää.
 
Niinhän ne paljolti on. Oma nykyinen ei tosin ole pakkasissakaan natissut. Mutta niin, ainiin, kun luin viestisi viidennen kerran, niin taisin tajuta. Taisitkin tarkoittaa että paluu kivikauteen koskikin Optiman rattiin palaamista :rofl:

Minäkin hetken mietin että oliko noihin Lexuksiin jouduttu tekemään jotain simuloituja pykäliä sporttisuuden nimissä :D
Olikohan Mazda vai Honda kun jenkkimarkkinoille joutui vastaavan joskus tekemään, kun asiakkailla oli ikävä nykimistä :poop:
 
Minäkin hetken mietin että oliko noihin Lexuksiin jouduttu tekemään jotain simuloituja pykäliä sporttisuuden nimissä :D
Olikohan Mazda vai Honda kun jenkkimarkkinoille joutui vastaavan joskus tekemään, kun asiakkailla oli ikävä nykimistä :poop:
Subarun CVT vaihteistoon on ainakin tehty nykäisyt ohjelmallisesti jostain vuosimallista eteenpäin. Myös meikäläisillä markkinoilla
 
eCVT on toyotan markkinointinimi tuolle, jonka takia monet luulevat että siellä olisi CVT vaihteisto.

Juurikin näin tai onhan se kai teknisesti CVT (=portaaton), mutta ei hihnalla toteutettu kuminauha-CVT. Manuaalivaihteistolla ja DSG:llä on paljon enemmän yhteistä kun perinteisellä CVT:llä ja Toyotan eCVT:llä.
 
Minäkin hetken mietin että oliko noihin Lexuksiin jouduttu tekemään jotain simuloituja pykäliä sporttisuuden nimissä :D
Olikohan Mazda vai Honda kun jenkkimarkkinoille joutui vastaavan joskus tekemään, kun asiakkailla oli ikävä nykimistä :poop:

Samalainen feikki välitys on IS:ssä sport modella. Lähinnä downshiftit toimii (nostaa kierrokset ylös) semi järkevästi mutta upshifteillä ei ole mitään virkaa. Niin ja ääniraitoja on jokaiselle vaihteelle oma. Onhan tuo vähän pelleilyä mutta ihan hauska tuolla on joskus leikkiä ns. ajajan autoa.

Paremman luokan Lexuksissa on sitten aidosti ainakin kaksi eri aluetta, eli tavallaan 2 vaihdetta. GS, LS ja LC malleissa siis ja noissa top-end hybrideissä.
 
Kaksoiskytkin on paska autossa kuin autossa. Olkoon kenen tekemä vaan.

Ei ole kokemusta kaksoiskytkimistä, ei oo semmosta koskaan ollut. Ainoastaan perinteisiä momentinmuunninaskeja ja sitten portaattomia.

Huomionarvoinen seikka että tuossa Kian Optima PHEVissä on momentinmuunninaski eikä kaksoiskytkintä niin kuin about kaikissa muissa Kian turbollisissa ja dieseleissä.
 
Ei ole kokemusta kaksoiskytkimistä, ei oo semmosta koskaan ollut. Ainoastaan perinteisiä momentinmuunninaskeja ja sitten portaattomia.

Huomionarvoinen seikka että tuossa Kian Optima PHEVissä on momentinmuunninaski eikä kaksoiskytkintä niin kuin about kaikissa muissa Kian turbollisissa ja dieseleissä.
Aijaa. Onhan se sitten parempi. Ajattelin ettei uudemmissa Kioissa ole enää muita kuin kaksoiskytkimiä.
 
Katselin tässä noin 40k€ hintaluokan pistoke hybridia ja silmiin osui Skodan Octavia 24 malli, joka herätti kiinnosyuksen. Sitten hiomasin skodan sivuilta takuun olevan vain kaksi vuotta. Mitäs uhkakuvia näihin Skodiin voisi liittyä?
Niin ja miten tämä hybridi toimii talvella?
 
Katselin tässä noin 40k€ hintaluokan pistoke hybridia ja silmiin osui Skodan Octavia 24 malli, joka herätti kiinnosyuksen. Sitten hiomasin skodan sivuilta takuun olevan vain kaksi vuotta. Mitäs uhkakuvia näihin Skodiin voisi liittyä?
Ilmeisesti moottorin välistä jokin kytkimen stefa tms alkaa vuotamaan 50-60tkm kohdilla ja sitten se DSG tuo omat "mahdollisuutensa". Enpä ole muita kuullut, eikä omia kokemuksia noista kummastakaan itselläni. Omat kaikki vaggineeni olen valinnut manuaalivaihteisiksi ehkä turhaan, mutta kuitenkin
 
Outs, tuollainen vuoto kuulostaa kalliilta ja juurikin kahden vuoden jälkeiseltä vialta. Oon ihan tietämätön näistä vaihteisto lyhenteistä. Käsi- ja automaattivaihteiston osaan erottaa toisistaan ja siinä kaikki.
 
Katselin tässä noin 40k€ hintaluokan pistoke hybridia ja silmiin osui Skodan Octavia 24 malli, joka herätti kiinnosyuksen. Sitten hiomasin skodan sivuilta takuun olevan vain kaksi vuotta. Mitäs uhkakuvia näihin Skodiin voisi liittyä?
Niin ja miten tämä hybridi toimii talvella?

Merkittävin uhkakuva on ehkä tulossa oleva malli paljon isommalla akulla ja paremmilla latausominaisuuksilla. Koeistuttu: uudistunut Volkswagen Golf tuo 100 km sähkömatkaa ja valot hipaisuhyllylle
 
Katselin tässä noin 40k€ hintaluokan pistoke hybridia ja silmiin osui Skodan Octavia 24 malli, joka herätti kiinnosyuksen. Sitten hiomasin skodan sivuilta takuun olevan vain kaksi vuotta. Mitäs uhkakuvia näihin Skodiin voisi liittyä?
Niin ja miten tämä hybridi toimii talvella?

Mieluummin vaikka Eclipse Cross PHEV | Uuden aikakauden neliveto | Mitsubishi Motors Suomi joka on just alle 40kEUR tai esim. vähän ajettu Mitsubishin Outlander. Outlanderista tulee ymmärtääkseni syksyllä uusi malli eikä niitä saa uusina enää ellei varastossa ole valmiina.
 
Tuli huomattua meidän VW GTE Golfissa mielenkiintoinen ominaisuus.
Eli auton 12 V akku sippasi lopullisesti, ja olikin auton alkuperäinen vuodelta 2016. Jännitettä ei ollut käytännössä lainkaan, tai oli 2 volttia.

Koska en millään raaskinut tilata hinausautoa, niin kävin hakemassa Motonetista uuden akun Exide 44 ah akun. Peräkontissa oleva 12 V akku oli yllätykseksi ihan tavallinen Classic sarjan 44 ah akku. Ei mikään AGM tai erikoisakku. Kytkin ensin kokeeksi uuden akun vain lisävirtakaapeleilla konepellin alla olevan sulakerasian liittimiin. Irrotin vanhan akun miinus navan ensin, jos akku olisi ollut oikosulussa.

Autohan heräsi, ja hydridiakun lataus käynnistyi. Latasin akun täyteen, jolloin ajotietokone näytti noin 40 km akun kestoksi. Aluksi näytössä oli siis nolla km.

Nyt tuli ongelmaksi saada uusi akku peräkonttiin. Ajattelin, että kun virrat oli jo kokonaan poissa, niin auto kestää hyvin akun irtikytkemisen. Kytkin uuden akun peräkonttiin oikealle paikalleen. Kaikki käynnistyi taas hyvin (mitä nyt pari varoitusvaloa, eli joulukuusi), mutta ajotietokone ilmoitti ajoakun taas tyhjäksi. Latasin akun uudelleen täyteen, ja siihen kului taas aikaa sama aika, kuin yleensä.

Auto taas toimi täysin ja ajelin sillä sekä sähköllä, että polttiksella. Ei varoitusvaloja, kun sammutti auton pari kertaa, ja käynnisti uudelleen.

Mutta siis mielenkiintoinen ilmiö, että auto tulkitsee ajoakun tyhjäksi aina, kun 12 V akun irroittaa. Sitten pitää suorittaa täysi latausohjelma uudelleen. Eikö tosiaan litium-ioni akusta pysty haistelemaan, onko se täyteen ladattu?
 

Vanha st-line näyttää mielestäni vielä paremmalta kuin tuo facelift. Isompi näyttö ihan kiva, mutta kun Kugassa on oikeat napit erikseen melkein kaikille toiminnoille niin aika harvoin siellä tarvitsee näyttöön koskea.
Todella nopeasti kyllä lämpenee tuo Kuga vaikka pakkasta olisi reilusti, toki todellinen range vähintään puolittuu ja bensaakin menee.
 
Vanha st-line näyttää mielestäni vielä paremmalta kuin tuo facelift. Isompi näyttö ihan kiva, mutta kun Kugassa on oikeat napit erikseen melkein kaikille toiminnoille niin aika harvoin siellä tarvitsee näyttöön koskea.
Todella nopeasti kyllä lämpenee tuo Kuga vaikka pakkasta olisi reilusti, toki todellinen range vähintään puolittuu ja bensaakin menee.

Oon ajellu pari vuotta focuksen faceliftillä, jossa on tuo isompi näyttö ja sync 4, edelleen on ikävä fyysisiä nappeja. Harvinaisen perseestä tuo että kaikki toiminnot laitetaan kosketusnäytön taakse.
 
Oon ajellu pari vuotta focuksen faceliftillä, jossa on tuo isompi näyttö ja sync 4, edelleen on ikävä fyysisiä nappeja. Harvinaisen perseestä tuo että kaikki toiminnot laitetaan kosketusnäytön taakse.

Varsinkin silloin, kun Sync4 ei suostu käynnistymään ja lämmöt on täysillä… näin kävi minulle. Kyllä ne oleellisimmat toiminnot pitäisi olla napeissa. Muuten toi näyttö on kyllä hemmetin hyvä verrattuna noihin pienempiin.
 
Tuli huomattua meidän VW GTE Golfissa mielenkiintoinen ominaisuus.
Eli auton 12 V akku sippasi lopullisesti, ja olikin auton alkuperäinen vuodelta 2016. Jännitettä ei ollut käytännössä lainkaan, tai oli 2 volttia.

Koska en millään raaskinut tilata hinausautoa, niin kävin hakemassa Motonetista uuden akun Exide 44 ah akun. Peräkontissa oleva 12 V akku oli yllätykseksi ihan tavallinen Classic sarjan 44 ah akku. Ei mikään AGM tai erikoisakku. Kytkin ensin kokeeksi uuden akun vain lisävirtakaapeleilla konepellin alla olevan sulakerasian liittimiin. Irrotin vanhan akun miinus navan ensin, jos akku olisi ollut oikosulussa.

Autohan heräsi, ja hydridiakun lataus käynnistyi. Latasin akun täyteen, jolloin ajotietokone näytti noin 40 km akun kestoksi. Aluksi näytössä oli siis nolla km.

Nyt tuli ongelmaksi saada uusi akku peräkonttiin. Ajattelin, että kun virrat oli jo kokonaan poissa, niin auto kestää hyvin akun irtikytkemisen. Kytkin uuden akun peräkonttiin oikealle paikalleen. Kaikki käynnistyi taas hyvin (mitä nyt pari varoitusvaloa, eli joulukuusi), mutta ajotietokone ilmoitti ajoakun taas tyhjäksi. Latasin akun uudelleen täyteen, ja siihen kului taas aikaa sama aika, kuin yleensä.

Auto taas toimi täysin ja ajelin sillä sekä sähköllä, että polttiksella. Ei varoitusvaloja, kun sammutti auton pari kertaa, ja käynnisti uudelleen.

Mutta siis mielenkiintoinen ilmiö, että auto tulkitsee ajoakun tyhjäksi aina, kun 12 V akun irroittaa. Sitten pitää suorittaa täysi latausohjelma uudelleen. Eikö tosiaan litium-ioni akusta pysty haistelemaan, onko se täyteen ladattu?
Ei kyllä samoja kokemuksia itsellä käynyt tuossa syksyllä, kun vaihdoin ihan varotoimenpiteenä alkuperäisakun (2015 vuoden Golf GTE) Vartan akkuun.
Irroitin siis vain vanhan peräkontin pohjalta ja löin uuden kiinni, ei joulukuusia kojetaulussa tai tarvinnut latailla mitään, jotta ajoakulla pääsi liikkeelle.

"Ongelma" tosin näillä n. -15 tai pahemmilla pakkasilla on ollut, että järjestelmä herjannut tuosta 12V akun jännitteestä uudellakin akulla, mutta ilmeisesti on vain kohmettumisen tuoma lieveilmiö, kun kuitenkin startannut ihan normaalisti.
 
Täytyy kyllä sanoa, että näin lauhalla kelillä tuo Kian systeemi, että lämmitys vaatii aina polttiksen käyttöä on vaan todella typerä ja ärsyttävä. Yksi isoimpia syitä plugarin hommaamiselle kun oli kohtuullisen runsas määrä korkeintaan muutaman kilometrin nurkka-ajoa, joka on tuon Kian paskan disainin ansiosta aina pakko ajaa joko polttis päällä tai lasit huurussa. Yleensä matkat on vielä niin lyhyitä, että ei se polttis ehdi muutenkaan edes lämpenemään sen vertaa, että lämpöä oikeasti saisi kabiiniin.

Kia Optima on käytännössä täyspolttisauto vähintään neljäsosan vuodesta.
 
Kia Optima on käytännössä täyspolttisauto vähintään neljäsosan vuodesta.

Huomannut saman, eka talvi Optimalla menossa.
Ajoa on onneksi niin vähän ettei kukkarossa polttiksen käyttö juuri tunnu mutta tyhmäähän se on sitä starttailla jotain pientä pätkää varten.

Olenkin järjestään kytkenyt auton aika nopeasti hybridimoodiin lähdöstä jolloin motti lämpee ihan eri tavalla ja sitä myöten kabiini. Sitten motin lämmettyä käännän takaisin sähköajoon. Tyhjäkäynnillä lämpenemisessä menee moninverroin enemmän aikaa.
 
Mikäs tuossa tapauksessa on se kulutus?

Kia Ceedissä (My21 phev sw) on siis ihan sama systeemi eli polttis lämmittää (lähdetään tallista aina kotosalla, about 50k aikana lulutus 2,8l/100km koko käyttöajalta). Testasin tänään ihan mielenkiinnosta lyhyttä siirtymää kun harrasteesta tulin (auto siis jäähtyi pihalla sen tunnin, ei ajettu ns. kunnolla lämpimäksi tänään). 30 pikkupätkä mutta muuten 50 rajoitus, yhdet valot ja aikaa 7 minuuttia, matkaa 3,4km. Keli +1 aste ja ilmastoinnin pyynti 18 , automaatti ja only driver. Loppukulutus oli 4,6l/100km.

Eihän se sähköauto tuossa ole, mutta matka on mahdollisimman lyhyt ja auto jäähtynyt kunnolla ja silti pääsee ihan ok. lukemaan (jos polttiksia vertailee) Sinänsä kulutus tietty tippuu jos ajaa sellaisen matkan että moottori oikeasti ehtii lämmitä. Tosiaan 52km sillä on sekalaista 100-80-60 ajoa syksyllä päässyt paikaltaan lähtiessä sähköllä, ennen kuin akusto loppui ja polttis hyppäsi mukaan.
 
Mikäs tuossa tapauksessa on se kulutus?

Kokeilin tänä aamuna huvikseni HEV-moodissa töihin. Luvut olivat seuraavat:

Ajettu matka: 16.2 km
Ajoaika: 0:22 h
(eli laskennallinen keskinopeus: n. 73 km/h)
Keskikulutus: 6.9 L/100 km (lähti 14.9 L ja laski matkan aikana...)

Moottori oli esilämmitetty.

Eihän tuo ole kuin pari-kolme litraa enemmän kuin edellisellä 2.2 L dieselillä...
 
Kun remontit akkukotelon kolhuihin maksaa äkkiä kymppitonneja, niin on riskinä että ihmiset alkaa itse peittelemään massoilla noita naarmuja ja kolhuja.
Ennen katsastusta kolhujen piilotus lähikorjaamolla.
Enpä yllättyisi, mikäli tuo on kielletty jo ->Automaattisesti hylky, jos akkukotelossa on massaa tms eikä ole huollolta tositetta miksi niin on tehty (kuten tuo esimerkkitapaus). Toivottavasti jollain olisi jo tieto miten tällaisissa on
 
Huomasin tuossa sattumalta Kia Optimassani, että jos Eberiä laulattaa ajaessa, polttis ei hörähdäkään ollenkaan käyntiin lämmitystä varten.

Jäin miettimään, että olisikos siinä mitään järkeä, että nimenomaan lyhyemmät ajot (eli suunnilleen sen sähkörangen) talvella ajelisikin aina Eberi päällä? Ainakin polttoaineen kulutuksen kannalta vaikuttaa järkevältä, kun eihän tuo syö kun pari-kolme desiä bensaa tunnilta. Käynnistysakkua toki Eberi syö, mutta plugarissahan sen pitäisi latautua suoraan ajoakusta.

Mutta aiheuttaako tällainen jatkuva käyttö sitten jotain ongelmia sille Eberille?

Mietteitä?
 
Huomasin tuossa sattumalta Kia Optimassani, että jos Eberiä laulattaa ajaessa, polttis ei hörähdäkään ollenkaan käyntiin lämmitystä varten.

Jäin miettimään, että olisikos siinä mitään järkeä, että nimenomaan lyhyemmät ajot (eli suunnilleen sen sähkörangen) talvella ajelisikin aina Eberi päällä? Ainakin polttoaineen kulutuksen kannalta vaikuttaa järkevältä, kun eihän tuo syö kun pari-kolme desiä bensaa tunnilta. Käynnistysakkua toki Eberi syö, mutta plugarissahan sen pitäisi latautua suoraan ajoakusta.

Mutta aiheuttaako tällainen jatkuva käyttö sitten jotain ongelmia sille Eberille?

Mietteitä?
Kunhan sitä eberiä käyttää mieluusti aina vähintään vartin niin fiksultahan tuo tuntuis. Toki välillä ajella polttomoottori aina kuumaksi kunnolla myös.
 
Enpä yllättyisi, mikäli tuo on kielletty jo ->Automaattisesti hylky, jos akkukotelossa on massaa tms eikä ole huollolta tositetta miksi niin on tehty (kuten tuo esimerkkitapaus). Toivottavasti jollain olisi jo tieto miten tällaisissa on
Toisaalta, jonkun pohjapanssarin hankkiminen akun kohdalle on ihan perusteltua, eikä sitä oikein voida kieltääkään, mutta mistä kukaan voi sanoa onko se pohjapanssari asennettu virheettömän akun päälle vai ei?
 
Huomasin tuossa sattumalta Kia Optimassani, että jos Eberiä laulattaa ajaessa, polttis ei hörähdäkään ollenkaan käyntiin lämmitystä varten.

Jäin miettimään, että olisikos siinä mitään järkeä, että nimenomaan lyhyemmät ajot (eli suunnilleen sen sähkörangen) talvella ajelisikin aina Eberi päällä? Ainakin polttoaineen kulutuksen kannalta vaikuttaa järkevältä, kun eihän tuo syö kun pari-kolme desiä bensaa tunnilta. Käynnistysakkua toki Eberi syö, mutta plugarissahan sen pitäisi latautua suoraan ajoakusta.

Mutta aiheuttaako tällainen jatkuva käyttö sitten jotain ongelmia sille Eberille?

Mietteitä?
Mä olen ajellut syyskuusta asti RAV4 plugarilla ja kun kerran Webasto on, niin laitan päälle lähtiessä ajamaan. Kauppareissun aikana saa puhista ohjelmansa loppuun, eikä mitään ongelmia. Moottori ei juurikaan turhia käynnistele ja 1,2 L/100 km on talviajolla 10 000 km jälkeen. Sähkönkulutus 23,9 kWh/100 km on enemmän kuin vanhalla oli kertynyt, mutta tasoittavaa kautta ei vielä ole, niin eiköhän tuo samaa kuluta, kuin 2020 mallikin. Webasto on kuitenkin tajuttoman hyvä juttu RAV4 plugariin, jossa pelkkä ILP lämmityksessä. Mulla on siis nappi kojelaudassa, enkä ole ostanut mitään puhelinkäynnistys lisenssejä, joten saa käyntiin vain autoon mentyä.
Eli tällainen nappi kojelaudassa ratin vieressä. Ei näy silmiin, mutta käsi menee helposti automaattisesti oikeaan paikkaan ja vihreä valo loimittaa tarpeeksi himmeästi, että päällä on.

 
Viimeksi muokattu:
Itellä marraskuusta asti ollut Optima plugari, etittiin yksilö jossa eberi, koska oli tiedossa et lämmitys polttiksella.

Nyt näillä 10-20 asteen pakkasilla esilämmitystä 30-40 minsaa ja ajoa 30 minsaa, eberi päällä kokoajan.
Työmatka suuntaansa 16km, käytännössä bensakone ei käy ollenkaan, jos pyynti on +16, ni kulutus allel itran.
Pyynti 18 astetta niin käy muutaman minuutin, pyyntö +20 käy lähes puolet matkasta.

Ulkolämpötila ollessa -7 tai lämpimämpi, eber yksinään riittää pitämään 20 pyynnin.

Samaten esilämmitykseen huomannut (oppinut), että tuntuu toimivan parhaiten jos jättää lämppärin automaatille ja lämpötila max.

Lataus pääsääntöisesti kotona rivarin pihassa, töissäkin mahdollista tarvittaessa, yksi lämmitystolppa muutettu hybridiä varten ja muutama kymppi enempi maksua paikast normiin lämmitys tolppaan verraten.
 
Onko kukaan vaihtanut Yariksen (3. sukupolven) hybridiakkua uuteen alkuperäiseen? Mitä se kustantaa? Parin tonnin ero hybridin ja bensan välillä mietityttää.
 
Onko kukaan vaihtanut Yariksen (3. sukupolven) hybridiakkua uuteen alkuperäiseen? Mitä se kustantaa? Parin tonnin ero hybridin ja bensan välillä mietityttää.
Huollattamalla toyotalla tuolle akulle on auton 10v ikään tai 350 000km takuu eli en hirveästi murehtisi tuota asiaa ja huollattamalla toyotalla saa myös relax turvan mikä on voimassa auton 10v ikään tai 185 000km mikä kattaa aika laajasti muita auton osia. Vai onko nuo mallit jo yli 10v vanhoja? En ole kartalla noista sukupolvista ja itselläni on 2019vm hybrid yaris. Akkuja saa noin 1000€ ja kunnostettuja halvemmalla. Purkuautoista otettuja sitten vieläkin halvemmalla.
 
Viimeksi muokattu:
Piti mainita vielä tuon Optiman kitkoista, eli alla ostettaessa oli uudet pirellin kitkat. Sillon epäilytti, ku tulee erilaisia mökkiteitä ajeltu. Mut täytyy sanoa, et tuo sähkön tuoma pehmeys lähdöissä on rautaa. Vakio työmatkal tuli 2012 mallisel passatil sudittu paljo enempi, ja passatis oli toista talvea alla misukat nastat. Siihen osuu kuitenki parit mäkilähöt liikennevalloista.

Pyyhijät kyl elää automaatil omaa elämäänsä, liian harvoin tai si yltyvät älyttömiks.

Tosin passatti verrokkina, ni on Kiias paljon hyvääkin, muutakin ku 245tkm vähempi ajettu, mut on siis omat puutteensakin, niiden kans oppii elää..
 
Huollattamalla toyotalla tuolle akulle on auton 10v ikään tai 350 000km takuu eli en hirveästi murehtisi tuota asiaa ja huollattamalla toyotalla saa myös relax turvan mikä on voimassa auton 10v ikään tai 185 000km mikä kattaa aika laajasti muita auton osia. Vai onko nuo mallit jo yli 10v vanhoja? En ole kartalla noista sukupolvista ja itselläni on 2019vm hybrid yaris. Akkuja saa noin 1000€ ja kunnostettuja halvemmalla. Purkuautoista otettuja sitten vieläkin halvemmalla.

Jotain 2013-2017 väliä olen katsonut. Onko tuo 1000€ alkuperäisestä? Ei ole paha hinta jos on.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 858
Viestejä
4 541 252
Jäsenet
74 887
Uusin jäsen
jtom

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom