Keskustelua hybridiautoista

Oho. Oletin nykyisen olevan perusveroa. Ei mennyt tämäkään päivä hukkaan, kun oppii uutta. Eli nostoja odotellessa, kun autokanta on sähköistynyt.
 
Oho. Oletin nykyisen olevan perusveroa. Ei mennyt tämäkään päivä hukkaan, kun oppii uutta. Eli nostoja odotellessa, kun autokanta on sähköistynyt.
Juu, kuten kasino, myös valtio voittaa lopussa mitä tulee autoilun verotukseen.

Käyttövoimavero on kaikilla muilla henkilöautoilla paitsi bensalla.
 
Niin puhuttiinko siita etta on aivan eri asia kayttaa sitatilan lammitinta kuin ladata akkua vaikka kumpikin vie aivan yhtapaljon sahkoa?

Ja lohko&sisätilan lämmitystä käytetään vuoden ympäri?
En kyllä itse näe miten tästä joku vääntää naapurikateus-kortin käteensä. Jos tuntuu niin pahalta, niin mars vaan sinne hallitukseen vääntämään sääntöjä kuntoon tai lopettaa kitinän.
 
Onko niissa tolpissa kesalla edes sahkoa? Siina olet oikeassa etta hallitukseen tuossa kannattaa menna.

On valta-osassa taloyhtiöitä sähköt 24/7/365 tolpissa. Tämän voi selvittää kysymällä omalta isännöitsijältä. Tai selviää siinä vaiheessa, kun kesällä yrittää auton imurointia varten ottaa sähköä tolpasta.

Naapurikateudesta mussuttajat ovat aivan oma lukunsa ja huomaa miten yksinkertaisia ihmisiä tälläiset ovat. Rassukat eivät ymmärrä, että tolpista lataaminen kielletään ihan oikeista syistä, nimenomaan monikossa, sillä niitä on useita.
 
Kerro toki mitenkä toteutat sitätilan lämmityksen plugarilla käyttämällä auton latauspiuhaa, ilman että se sähkö kiertää plugarin ajoakun kautta
milla tavalla tama liittyy kohtaan jossa sanon etta kuluttaa yhta paljon sahkoa?

Edit: mutta tama on offtopic ja muutenkin 2 tunnin lataaminen paivassa on yhta tyhjan kanssa niin annetaan olla. Pysyn kannassani etta sahkoautojen latauksen suurin ongelma taloyhtiossa on kateus.
 
Pari Optima phev farkun kysymystä kun täällä oli omistajia.

1. Toimiiko teillä sadetunnistin luotettavasti?

Itsellä toimii ihan liian harvakseltaan eli päädyn joko pyyhkimään manuaalisesti tai pitämään sillä vakionopeudella mikä on kyllä liian nopea.

2. Mikä on teillä talvisin veto- ja jarrutuspito kitkoilla tai nastoilla?

Itsellä Kumhon kitkat mitkä tuli mukana ja niissä on pintaa sekä vuosia vielä, mutta pito on todella heikko jos on yhtään jäätä, sohjoa tai muuten liukasta. Kaupungissa kun ei aina voi valita mihin kohtaan pysähtyy niin välillä on jo pitänyt pakitella kun ei vaan nouse loivassa mäessäkään eteenpäin. Olen miettinyt onkohan auton ominaisuus jos keula on jotenkin kevyempi kun akut on ihan takana. Nastarenkaat tuohon täytynee kokeilla seuraavaksi. Samoin jarrut käyttäytyvät talvisin välillä oudosti eli vaikka poljinta painaa reippaasti niin mitään ei tapahdu pitkään hetkeen kunnes hiljalleen alkaa puremaan. Tuo jarrujen oire viittaa lumen kertymiseen jarrujen ympärille sillä on umpisella tiellä selvempää eikä mielestäni liity regeniin. Toki vielä vuoden jälkeenkin voi olla sisäistämistä auton painossa kun vanha kottero oli reilusti kevyempi niin nastarenkailla oli todella luotettava ja johdonmukainen menijä.
 
Itsellä Kumhon kitkat mitkä tuli mukana ja niissä on pintaa sekä vuosia vielä, mutta pito on todella heikko jos on yhtään jäätä, sohjoa tai muuten liukasta. Kaupungissa kun ei aina voi valita mihin kohtaan pysähtyy niin välillä on jo pitänyt pakitella kun ei vaan nouse loivassa mäessäkään eteenpäin.

Lähdetkö kaasupolkimen painalluksella vai hipaisulla liikkeelle? Jouduin opettelemaan kovin erilaisen liikkeellelähtötavan, kun vaihdoin manuaalivaihteisen bensafarkun automaattipehv farkkuun. Eritoten kun on Autohold päällä, joten kaasupoljinta on koskettava liikkeelle lähteäkseen. Mutta, se liikeradan vähyys mitä tarvitaan, vaati aikalailla opettelua. VW Passat täällä verrokkina. Raskaus myös ihan eriluokka kuin aiemmassa. Ajovakaus parempi.
Heitin misukan nastat mäkeen ja Hankookin kitkoilla tyytyväisenä ajellut.
 
Pari Optima phev farkun kysymystä kun täällä oli omistajia.

1. Toimiiko teillä sadetunnistin luotettavasti?

Itsellä toimii ihan liian harvakseltaan eli päädyn joko pyyhkimään manuaalisesti tai pitämään sillä vakionopeudella mikä on kyllä liian nopea.

2. Mikä on teillä talvisin veto- ja jarrutuspito kitkoilla tai nastoilla?

Itsellä Kumhon kitkat mitkä tuli mukana ja niissä on pintaa sekä vuosia vielä, mutta pito on todella heikko jos on yhtään jäätä, sohjoa tai muuten liukasta. Kaupungissa kun ei aina voi valita mihin kohtaan pysähtyy niin välillä on jo pitänyt pakitella kun ei vaan nouse loivassa mäessäkään eteenpäin. Olen miettinyt onkohan auton ominaisuus jos keula on jotenkin kevyempi kun akut on ihan takana. Nastarenkaat tuohon täytynee kokeilla seuraavaksi. Samoin jarrut käyttäytyvät talvisin välillä oudosti eli vaikka poljinta painaa reippaasti niin mitään ei tapahdu pitkään hetkeen kunnes hiljalleen alkaa puremaan. Tuo jarrujen oire viittaa lumen kertymiseen jarrujen ympärille sillä on umpisella tiellä selvempää eikä mielestäni liity regeniin. Toki vielä vuoden jälkeenkin voi olla sisäistämistä auton painossa kun vanha kottero oli reilusti kevyempi niin nastarenkailla oli todella luotettava ja johdonmukainen menijä.

Optima PHEV sedan:

1. Sadetunnistin toimii moitteettomasti. Tykkään että pyyhkii hyvin harvakseltaan eli minimissä tai yhtä vaille minimi.
2. Enpä tiedä renkaiden merkkiä mutta kitkat on. Ihan kusiluistin tuo auto on, liikkeellelähtö vaikeeta mutta pysähtyy paremmin. Luistonesto on kyllä ihan paska, luulisi olevan helppoa rajoittaa sähkömotin tehoa smoothisti eikä niin että kaikki tehot pois kun luistaa ja sit taas kaikki tehot takasi kun ei luista, autohan jää sit just sihen paikkaan.
 
Luistonesto varmaan Ceedissä sama kun aika pienen vilkuttelun jälkeen leikkaa tosiaan kaikki tehot pois. Suunnattu selvästi matka-ajoon mutta matalissa nopeuksissa lähinnä häiritsee (ja etuveto niin vaikka sutii niin auto ei edes tee mitään yllättävää mitä pitäisi estää). Onneksi tuon saa yhdestä napista pois päältä niin heikommassakin paikassa pärjää ihan ok (vajaa kolme vuotta vanhat nastat käytössä).
 
Itsellä oli vanhassa autossa 4v vanhat contin kitkat 9mm pinnalla ja meinasi henki lähteä kun pito katosi kurvissa täysin yllättäen (80kmh alueella ajoin 50kmh, koska tiesin kurvista).

Nyt kun vaihdoin autoa, oli uudessa Triangle merkkiset kitkat paistoleimalla 17/22 ja 10mm pinnalla - autoa ei saanut kiihtymään motarin rampilla 100:een (ramppi oli jäässä), kun auto vain suti. Vihdoin kun oli 100 vauhtia, niin kyllä hirvitti, mutta auto kyllä onneksi pysyi kaistalla (ajourassa ei tosin ollut jäätä).

Menin suoraan takaisin autokauppaan ja puolentunnin jälkeen oli hankookin nastat alla ja ei mitään ongelmia kiihdyttämisessä ja luotto renkaisiin oli palannut.
Itse voisin uusilla laatukitkoilla ajaa vuoden tai kaksi myyntipäivästä, sen jälkeen uusi kierros alle. Mutta se renkaista. Autona tosiaan nyt 2018 prius ja siinäkään ei luistonesto merkittävästi sutimista estä edes sähkömodessa. Epäilen että mahtaako sähköautoissakaan sen parempi luistonesto olla
 
Niin ja täytyy tuosta Optima PHEVin vaihdelaatikosta vielä mussuttaa, se vaihtaa pikkasen liian hitaasti.
Esim. liukas ylämäki -> vauhti tippuu -> loota vaihtaa pienemmälle niin rauhallisesti että vauhti ehtii hyytyä -> saadaan vaihde silmään -> auto sutasee ja siinä ollaan taas.

Se on kyl jännä miten jonku ysärisaabin Aisinin automaattikin toimi kuin ajatus mutta nykyvehkeissä järjestään paskaa.
 
Niin ja täytyy tuosta Optima PHEVin vaihdelaatikosta vielä mussuttaa, se vaihtaa pikkasen liian hitaasti.
Esim. liukas ylämäki -> vauhti tippuu -> loota vaihtaa pienemmälle niin rauhallisesti että vauhti ehtii hyytyä -> saadaan vaihde silmään -> auto sutasee ja siinä ollaan taas.

Se on kyl jännä miten jonku ysärisaabin Aisinin automaattikin toimi kuin ajatus mutta nykyvehkeissä järjestään paskaa.
Siinä kyllä Toytotan käyttämä CVT on hyvä, ettei tuollaista tilannetta tule. Mutta ymmärrän ettei se kaikkia miellytä ja äänimaailma kovemmassa kiihdytyksesäs on melko vastenmielinen, mutta sen sietää
 
Siinä kyllä Toytotan käyttämä CVT on hyvä, ettei tuollaista tilannetta tule. Mutta ymmärrän ettei se kaikkia miellytä ja äänimaailma kovemmassa kiihdytyksesäs on melko vastenmielinen, mutta sen sietää

Avokin toitsussa CVT ja itsekin pääsin siitä nauttimaan taannoin kun ajelin IS Lexuksella. Kieltämättä tuntui paluulta kivikauteen kun tuli taas pykälät automaattiin :lol:
 
Avokin toitsussa CVT ja itsekin pääsin siitä nauttimaan taannoin kun ajelin IS Lexuksella. Kieltämättä tuntui paluulta kivikauteen kun tuli taas pykälät automaattiin :lol:
En tiedä Lexuksen laatikoista, mutta Toytotan hybrideissä käyttämässä ei ole pykäliä ollenkaan, eli se on täysin portaaton vaihteisto
 
Toyotan/lexuksen hybrideissähän ei ole varsinaista vaihteistoa ollenkaan, vaan vain planeettapyörästöllä toisiinsa kytkettyjen sähkö- ja polttomoottoreiden pyörimisnopeuksia säädetään suhteessa toisiinsa, joka saa pyörät pyörimään.

eCVT on toyotan markkinointinimi tuolle, jonka takia monet luulevat että siellä olisi CVT vaihteisto.
 
En tiedä Lexuksen laatikoista, mutta Toytotan hybrideissä käyttämässä ei ole pykäliä ollenkaan, eli se on täysin portaaton vaihteisto

Samat lootat sielläkin hybrideissä, samoja autojahan ne mutta Lexut ei nitise pakkasella ja työntää yleensä takapäästä.
 
Samat lootat sielläkin hybrideissä, samoja autojahan ne mutta Lexut ei nitise pakkasella ja työntää yleensä takapäästä.
Niinhän ne paljolti on. Oma nykyinen ei tosin ole pakkasissakaan natissut. Mutta niin, ainiin, kun luin viestisi viidennen kerran, niin taisin tajuta. Taisitkin tarkoittaa että paluu kivikauteen koskikin Optiman rattiin palaamista :rofl:
 
Lähdetkö kaasupolkimen painalluksella vai hipaisulla liikkeelle? Jouduin opettelemaan kovin erilaisen liikkeellelähtötavan, kun vaihdoin manuaalivaihteisen bensafarkun automaattipehv farkkuun. Eritoten kun on Autohold päällä, joten kaasupoljinta on koskettava liikkeelle lähteäkseen. Mutta, se liikeradan vähyys mitä tarvitaan, vaati aikalailla opettelua. VW Passat täällä verrokkina. Raskaus myös ihan eriluokka kuin aiemmassa. Ajovakaus parempi.
Heitin misukan nastat mäkeen ja Hankookin kitkoilla tyytyväisenä ajellut.
Joo alussa oli tuon äärirauhallisen lähdön kanssa opettelua, mutta nyt ei ole siitä enää kiinni vaan ihan jos ryömimään laittaa niin saattaa loivassa liukkaassa mäessä jäädä jumiin. Varmaan renkaista on paras pito jo lähtenyt eikä tietysti parane kun pitää suditella. Muutenhan kitkat ovat tosi kivat eikä eroa nastoihin merkittävästi huomaa pk-seudulla, mutta jääkeleillä pitää ajaa merkittävästi varovaisemmin kuin nastoilla joilla luisto ei tarkoita välitöntä tangentin suuntaan poistumista hitaissa vauhdissa.

Optima PHEV sedan:

1. Sadetunnistin toimii moitteettomasti. Tykkään että pyyhkii hyvin harvakseltaan eli minimissä tai yhtä vaille minimi.
2. Enpä tiedä renkaiden merkkiä mutta kitkat on. Ihan kusiluistin tuo auto on, liikkeellelähtö vaikeeta mutta pysähtyy paremmin. Luistonesto on kyllä ihan paska, luulisi olevan helppoa rajoittaa sähkömotin tehoa smoothisti eikä niin että kaikki tehot pois kun luistaa ja sit taas kaikki tehot takasi kun ei luista, autohan jää sit just sihen paikkaan.
Ehkä tuossa sadetunnistimessa on jotain häikkää niin täytyy seuraavassa huollossa mainita. Optiman luistonesto on kyllä kehno ja samoin laatikossakin tuntuu välillä vaihdot venyvän pitkiksi. Laatikko on sähköllä ajaessa vielä ok, mutta kylmällä bensakoneella ajaessa on kyllä aluksi töksähtelevää.
 
Niinhän ne paljolti on. Oma nykyinen ei tosin ole pakkasissakaan natissut. Mutta niin, ainiin, kun luin viestisi viidennen kerran, niin taisin tajuta. Taisitkin tarkoittaa että paluu kivikauteen koskikin Optiman rattiin palaamista :rofl:

Minäkin hetken mietin että oliko noihin Lexuksiin jouduttu tekemään jotain simuloituja pykäliä sporttisuuden nimissä :D
Olikohan Mazda vai Honda kun jenkkimarkkinoille joutui vastaavan joskus tekemään, kun asiakkailla oli ikävä nykimistä :poop:
 
Minäkin hetken mietin että oliko noihin Lexuksiin jouduttu tekemään jotain simuloituja pykäliä sporttisuuden nimissä :D
Olikohan Mazda vai Honda kun jenkkimarkkinoille joutui vastaavan joskus tekemään, kun asiakkailla oli ikävä nykimistä :poop:
Subarun CVT vaihteistoon on ainakin tehty nykäisyt ohjelmallisesti jostain vuosimallista eteenpäin. Myös meikäläisillä markkinoilla
 
eCVT on toyotan markkinointinimi tuolle, jonka takia monet luulevat että siellä olisi CVT vaihteisto.

Juurikin näin tai onhan se kai teknisesti CVT (=portaaton), mutta ei hihnalla toteutettu kuminauha-CVT. Manuaalivaihteistolla ja DSG:llä on paljon enemmän yhteistä kun perinteisellä CVT:llä ja Toyotan eCVT:llä.
 
Minäkin hetken mietin että oliko noihin Lexuksiin jouduttu tekemään jotain simuloituja pykäliä sporttisuuden nimissä :D
Olikohan Mazda vai Honda kun jenkkimarkkinoille joutui vastaavan joskus tekemään, kun asiakkailla oli ikävä nykimistä :poop:

Samalainen feikki välitys on IS:ssä sport modella. Lähinnä downshiftit toimii (nostaa kierrokset ylös) semi järkevästi mutta upshifteillä ei ole mitään virkaa. Niin ja ääniraitoja on jokaiselle vaihteelle oma. Onhan tuo vähän pelleilyä mutta ihan hauska tuolla on joskus leikkiä ns. ajajan autoa.

Paremman luokan Lexuksissa on sitten aidosti ainakin kaksi eri aluetta, eli tavallaan 2 vaihdetta. GS, LS ja LC malleissa siis ja noissa top-end hybrideissä.
 
Kaksoiskytkin on paska autossa kuin autossa. Olkoon kenen tekemä vaan.

Ei ole kokemusta kaksoiskytkimistä, ei oo semmosta koskaan ollut. Ainoastaan perinteisiä momentinmuunninaskeja ja sitten portaattomia.

Huomionarvoinen seikka että tuossa Kian Optima PHEVissä on momentinmuunninaski eikä kaksoiskytkintä niin kuin about kaikissa muissa Kian turbollisissa ja dieseleissä.
 
Ei ole kokemusta kaksoiskytkimistä, ei oo semmosta koskaan ollut. Ainoastaan perinteisiä momentinmuunninaskeja ja sitten portaattomia.

Huomionarvoinen seikka että tuossa Kian Optima PHEVissä on momentinmuunninaski eikä kaksoiskytkintä niin kuin about kaikissa muissa Kian turbollisissa ja dieseleissä.
Aijaa. Onhan se sitten parempi. Ajattelin ettei uudemmissa Kioissa ole enää muita kuin kaksoiskytkimiä.
 
Katselin tässä noin 40k€ hintaluokan pistoke hybridia ja silmiin osui Skodan Octavia 24 malli, joka herätti kiinnosyuksen. Sitten hiomasin skodan sivuilta takuun olevan vain kaksi vuotta. Mitäs uhkakuvia näihin Skodiin voisi liittyä?
Niin ja miten tämä hybridi toimii talvella?
 
Katselin tässä noin 40k€ hintaluokan pistoke hybridia ja silmiin osui Skodan Octavia 24 malli, joka herätti kiinnosyuksen. Sitten hiomasin skodan sivuilta takuun olevan vain kaksi vuotta. Mitäs uhkakuvia näihin Skodiin voisi liittyä?
Ilmeisesti moottorin välistä jokin kytkimen stefa tms alkaa vuotamaan 50-60tkm kohdilla ja sitten se DSG tuo omat "mahdollisuutensa". Enpä ole muita kuullut, eikä omia kokemuksia noista kummastakaan itselläni. Omat kaikki vaggineeni olen valinnut manuaalivaihteisiksi ehkä turhaan, mutta kuitenkin
 
Outs, tuollainen vuoto kuulostaa kalliilta ja juurikin kahden vuoden jälkeiseltä vialta. Oon ihan tietämätön näistä vaihteisto lyhenteistä. Käsi- ja automaattivaihteiston osaan erottaa toisistaan ja siinä kaikki.
 
Katselin tässä noin 40k€ hintaluokan pistoke hybridia ja silmiin osui Skodan Octavia 24 malli, joka herätti kiinnosyuksen. Sitten hiomasin skodan sivuilta takuun olevan vain kaksi vuotta. Mitäs uhkakuvia näihin Skodiin voisi liittyä?
Niin ja miten tämä hybridi toimii talvella?

Merkittävin uhkakuva on ehkä tulossa oleva malli paljon isommalla akulla ja paremmilla latausominaisuuksilla. Koeistuttu: uudistunut Volkswagen Golf tuo 100 km sähkömatkaa ja valot hipaisuhyllylle
 
Katselin tässä noin 40k€ hintaluokan pistoke hybridia ja silmiin osui Skodan Octavia 24 malli, joka herätti kiinnosyuksen. Sitten hiomasin skodan sivuilta takuun olevan vain kaksi vuotta. Mitäs uhkakuvia näihin Skodiin voisi liittyä?
Niin ja miten tämä hybridi toimii talvella?

Mieluummin vaikka Eclipse Cross PHEV | Uuden aikakauden neliveto | Mitsubishi Motors Suomi joka on just alle 40kEUR tai esim. vähän ajettu Mitsubishin Outlander. Outlanderista tulee ymmärtääkseni syksyllä uusi malli eikä niitä saa uusina enää ellei varastossa ole valmiina.
 
Tuli huomattua meidän VW GTE Golfissa mielenkiintoinen ominaisuus.
Eli auton 12 V akku sippasi lopullisesti, ja olikin auton alkuperäinen vuodelta 2016. Jännitettä ei ollut käytännössä lainkaan, tai oli 2 volttia.

Koska en millään raaskinut tilata hinausautoa, niin kävin hakemassa Motonetista uuden akun Exide 44 ah akun. Peräkontissa oleva 12 V akku oli yllätykseksi ihan tavallinen Classic sarjan 44 ah akku. Ei mikään AGM tai erikoisakku. Kytkin ensin kokeeksi uuden akun vain lisävirtakaapeleilla konepellin alla olevan sulakerasian liittimiin. Irrotin vanhan akun miinus navan ensin, jos akku olisi ollut oikosulussa.

Autohan heräsi, ja hydridiakun lataus käynnistyi. Latasin akun täyteen, jolloin ajotietokone näytti noin 40 km akun kestoksi. Aluksi näytössä oli siis nolla km.

Nyt tuli ongelmaksi saada uusi akku peräkonttiin. Ajattelin, että kun virrat oli jo kokonaan poissa, niin auto kestää hyvin akun irtikytkemisen. Kytkin uuden akun peräkonttiin oikealle paikalleen. Kaikki käynnistyi taas hyvin (mitä nyt pari varoitusvaloa, eli joulukuusi), mutta ajotietokone ilmoitti ajoakun taas tyhjäksi. Latasin akun uudelleen täyteen, ja siihen kului taas aikaa sama aika, kuin yleensä.

Auto taas toimi täysin ja ajelin sillä sekä sähköllä, että polttiksella. Ei varoitusvaloja, kun sammutti auton pari kertaa, ja käynnisti uudelleen.

Mutta siis mielenkiintoinen ilmiö, että auto tulkitsee ajoakun tyhjäksi aina, kun 12 V akun irroittaa. Sitten pitää suorittaa täysi latausohjelma uudelleen. Eikö tosiaan litium-ioni akusta pysty haistelemaan, onko se täyteen ladattu?
 

Vanha st-line näyttää mielestäni vielä paremmalta kuin tuo facelift. Isompi näyttö ihan kiva, mutta kun Kugassa on oikeat napit erikseen melkein kaikille toiminnoille niin aika harvoin siellä tarvitsee näyttöön koskea.
Todella nopeasti kyllä lämpenee tuo Kuga vaikka pakkasta olisi reilusti, toki todellinen range vähintään puolittuu ja bensaakin menee.
 
Vanha st-line näyttää mielestäni vielä paremmalta kuin tuo facelift. Isompi näyttö ihan kiva, mutta kun Kugassa on oikeat napit erikseen melkein kaikille toiminnoille niin aika harvoin siellä tarvitsee näyttöön koskea.
Todella nopeasti kyllä lämpenee tuo Kuga vaikka pakkasta olisi reilusti, toki todellinen range vähintään puolittuu ja bensaakin menee.

Oon ajellu pari vuotta focuksen faceliftillä, jossa on tuo isompi näyttö ja sync 4, edelleen on ikävä fyysisiä nappeja. Harvinaisen perseestä tuo että kaikki toiminnot laitetaan kosketusnäytön taakse.
 
Oon ajellu pari vuotta focuksen faceliftillä, jossa on tuo isompi näyttö ja sync 4, edelleen on ikävä fyysisiä nappeja. Harvinaisen perseestä tuo että kaikki toiminnot laitetaan kosketusnäytön taakse.

Varsinkin silloin, kun Sync4 ei suostu käynnistymään ja lämmöt on täysillä… näin kävi minulle. Kyllä ne oleellisimmat toiminnot pitäisi olla napeissa. Muuten toi näyttö on kyllä hemmetin hyvä verrattuna noihin pienempiin.
 
Tuli huomattua meidän VW GTE Golfissa mielenkiintoinen ominaisuus.
Eli auton 12 V akku sippasi lopullisesti, ja olikin auton alkuperäinen vuodelta 2016. Jännitettä ei ollut käytännössä lainkaan, tai oli 2 volttia.

Koska en millään raaskinut tilata hinausautoa, niin kävin hakemassa Motonetista uuden akun Exide 44 ah akun. Peräkontissa oleva 12 V akku oli yllätykseksi ihan tavallinen Classic sarjan 44 ah akku. Ei mikään AGM tai erikoisakku. Kytkin ensin kokeeksi uuden akun vain lisävirtakaapeleilla konepellin alla olevan sulakerasian liittimiin. Irrotin vanhan akun miinus navan ensin, jos akku olisi ollut oikosulussa.

Autohan heräsi, ja hydridiakun lataus käynnistyi. Latasin akun täyteen, jolloin ajotietokone näytti noin 40 km akun kestoksi. Aluksi näytössä oli siis nolla km.

Nyt tuli ongelmaksi saada uusi akku peräkonttiin. Ajattelin, että kun virrat oli jo kokonaan poissa, niin auto kestää hyvin akun irtikytkemisen. Kytkin uuden akun peräkonttiin oikealle paikalleen. Kaikki käynnistyi taas hyvin (mitä nyt pari varoitusvaloa, eli joulukuusi), mutta ajotietokone ilmoitti ajoakun taas tyhjäksi. Latasin akun uudelleen täyteen, ja siihen kului taas aikaa sama aika, kuin yleensä.

Auto taas toimi täysin ja ajelin sillä sekä sähköllä, että polttiksella. Ei varoitusvaloja, kun sammutti auton pari kertaa, ja käynnisti uudelleen.

Mutta siis mielenkiintoinen ilmiö, että auto tulkitsee ajoakun tyhjäksi aina, kun 12 V akun irroittaa. Sitten pitää suorittaa täysi latausohjelma uudelleen. Eikö tosiaan litium-ioni akusta pysty haistelemaan, onko se täyteen ladattu?
Ei kyllä samoja kokemuksia itsellä käynyt tuossa syksyllä, kun vaihdoin ihan varotoimenpiteenä alkuperäisakun (2015 vuoden Golf GTE) Vartan akkuun.
Irroitin siis vain vanhan peräkontin pohjalta ja löin uuden kiinni, ei joulukuusia kojetaulussa tai tarvinnut latailla mitään, jotta ajoakulla pääsi liikkeelle.

"Ongelma" tosin näillä n. -15 tai pahemmilla pakkasilla on ollut, että järjestelmä herjannut tuosta 12V akun jännitteestä uudellakin akulla, mutta ilmeisesti on vain kohmettumisen tuoma lieveilmiö, kun kuitenkin startannut ihan normaalisti.
 
Täytyy kyllä sanoa, että näin lauhalla kelillä tuo Kian systeemi, että lämmitys vaatii aina polttiksen käyttöä on vaan todella typerä ja ärsyttävä. Yksi isoimpia syitä plugarin hommaamiselle kun oli kohtuullisen runsas määrä korkeintaan muutaman kilometrin nurkka-ajoa, joka on tuon Kian paskan disainin ansiosta aina pakko ajaa joko polttis päällä tai lasit huurussa. Yleensä matkat on vielä niin lyhyitä, että ei se polttis ehdi muutenkaan edes lämpenemään sen vertaa, että lämpöä oikeasti saisi kabiiniin.

Kia Optima on käytännössä täyspolttisauto vähintään neljäsosan vuodesta.
 
Kia Optima on käytännössä täyspolttisauto vähintään neljäsosan vuodesta.

Huomannut saman, eka talvi Optimalla menossa.
Ajoa on onneksi niin vähän ettei kukkarossa polttiksen käyttö juuri tunnu mutta tyhmäähän se on sitä starttailla jotain pientä pätkää varten.

Olenkin järjestään kytkenyt auton aika nopeasti hybridimoodiin lähdöstä jolloin motti lämpee ihan eri tavalla ja sitä myöten kabiini. Sitten motin lämmettyä käännän takaisin sähköajoon. Tyhjäkäynnillä lämpenemisessä menee moninverroin enemmän aikaa.
 
Mikäs tuossa tapauksessa on se kulutus?

Kia Ceedissä (My21 phev sw) on siis ihan sama systeemi eli polttis lämmittää (lähdetään tallista aina kotosalla, about 50k aikana lulutus 2,8l/100km koko käyttöajalta). Testasin tänään ihan mielenkiinnosta lyhyttä siirtymää kun harrasteesta tulin (auto siis jäähtyi pihalla sen tunnin, ei ajettu ns. kunnolla lämpimäksi tänään). 30 pikkupätkä mutta muuten 50 rajoitus, yhdet valot ja aikaa 7 minuuttia, matkaa 3,4km. Keli +1 aste ja ilmastoinnin pyynti 18 , automaatti ja only driver. Loppukulutus oli 4,6l/100km.

Eihän se sähköauto tuossa ole, mutta matka on mahdollisimman lyhyt ja auto jäähtynyt kunnolla ja silti pääsee ihan ok. lukemaan (jos polttiksia vertailee) Sinänsä kulutus tietty tippuu jos ajaa sellaisen matkan että moottori oikeasti ehtii lämmitä. Tosiaan 52km sillä on sekalaista 100-80-60 ajoa syksyllä päässyt paikaltaan lähtiessä sähköllä, ennen kuin akusto loppui ja polttis hyppäsi mukaan.
 
Mikäs tuossa tapauksessa on se kulutus?

Kokeilin tänä aamuna huvikseni HEV-moodissa töihin. Luvut olivat seuraavat:

Ajettu matka: 16.2 km
Ajoaika: 0:22 h
(eli laskennallinen keskinopeus: n. 73 km/h)
Keskikulutus: 6.9 L/100 km (lähti 14.9 L ja laski matkan aikana...)

Moottori oli esilämmitetty.

Eihän tuo ole kuin pari-kolme litraa enemmän kuin edellisellä 2.2 L dieselillä...
 
Kun remontit akkukotelon kolhuihin maksaa äkkiä kymppitonneja, niin on riskinä että ihmiset alkaa itse peittelemään massoilla noita naarmuja ja kolhuja.
Ennen katsastusta kolhujen piilotus lähikorjaamolla.
Enpä yllättyisi, mikäli tuo on kielletty jo ->Automaattisesti hylky, jos akkukotelossa on massaa tms eikä ole huollolta tositetta miksi niin on tehty (kuten tuo esimerkkitapaus). Toivottavasti jollain olisi jo tieto miten tällaisissa on
 
Huomasin tuossa sattumalta Kia Optimassani, että jos Eberiä laulattaa ajaessa, polttis ei hörähdäkään ollenkaan käyntiin lämmitystä varten.

Jäin miettimään, että olisikos siinä mitään järkeä, että nimenomaan lyhyemmät ajot (eli suunnilleen sen sähkörangen) talvella ajelisikin aina Eberi päällä? Ainakin polttoaineen kulutuksen kannalta vaikuttaa järkevältä, kun eihän tuo syö kun pari-kolme desiä bensaa tunnilta. Käynnistysakkua toki Eberi syö, mutta plugarissahan sen pitäisi latautua suoraan ajoakusta.

Mutta aiheuttaako tällainen jatkuva käyttö sitten jotain ongelmia sille Eberille?

Mietteitä?
 
Huomasin tuossa sattumalta Kia Optimassani, että jos Eberiä laulattaa ajaessa, polttis ei hörähdäkään ollenkaan käyntiin lämmitystä varten.

Jäin miettimään, että olisikos siinä mitään järkeä, että nimenomaan lyhyemmät ajot (eli suunnilleen sen sähkörangen) talvella ajelisikin aina Eberi päällä? Ainakin polttoaineen kulutuksen kannalta vaikuttaa järkevältä, kun eihän tuo syö kun pari-kolme desiä bensaa tunnilta. Käynnistysakkua toki Eberi syö, mutta plugarissahan sen pitäisi latautua suoraan ajoakusta.

Mutta aiheuttaako tällainen jatkuva käyttö sitten jotain ongelmia sille Eberille?

Mietteitä?
Kunhan sitä eberiä käyttää mieluusti aina vähintään vartin niin fiksultahan tuo tuntuis. Toki välillä ajella polttomoottori aina kuumaksi kunnolla myös.
 
Enpä yllättyisi, mikäli tuo on kielletty jo ->Automaattisesti hylky, jos akkukotelossa on massaa tms eikä ole huollolta tositetta miksi niin on tehty (kuten tuo esimerkkitapaus). Toivottavasti jollain olisi jo tieto miten tällaisissa on
Toisaalta, jonkun pohjapanssarin hankkiminen akun kohdalle on ihan perusteltua, eikä sitä oikein voida kieltääkään, mutta mistä kukaan voi sanoa onko se pohjapanssari asennettu virheettömän akun päälle vai ei?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 487 678
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom