Auto reilun vuorokauden about 15-20 asteen pakkasessa. Hyvin lähti käyntiin, vähän käynnistystervehdysääni särisi kajareista kun olivat varmaan aika jäässä. Muutamia minuutteja auto lämmitti itseään paikallaan samalla kun krapasin ikkunoita. Lähinnä etuikkuna oli todella jäässä ja skraba vähän heikohko.
Mitään etukäteislämmitystä ei ollut käytössä (Kia CEED phev 21 malli).
Takakontin sai sulkea kolme-neljä kertaa kun lukitusmekanismi ei meinannut ottaa kiinni. Tuon saa normaalisti joskus sulkea toisen kerran kun jää vain ulommaiseen lukkoon. Pitää varmaan vähän rasvata lukitusmekanismia.
Autossa sinänsä kun on penkinlämmittimet jokaisella penkillä ja myös ratissa niin eipä tuo viileys alussa häirinnyt kun ihan lämmin olo oli. Pyynti oli talven vakio 18,5.
Ohjaus oli aluksi hivenen jäykkä ja epätasaisella huomasi että jousitus on tavallista jäykempi. Varmaan ekan kilsan jälkeen ihan normaalin tuntuinen (mitä nyt jousitus oli edelleen vähän kovemman tuntuinen).
Auto oli koko matkan hybriditilassa ehkä kahta kilometrin pätkää lukuunottamatta (pakkasraja -13 jolloin pysytään liikkumisessakin polttikselta), joten korkeajänniteakun käyttö oli minimaalista. Toki sitä varmaan ladattiin kun hidastettiin yms. mutta virran ottaminen oli todella vähäistä. Ehkä kolmannes virtaa olisi ollut mutta taisi matkan loputtua olla virtaa enemmän hidastumisen takia kuin aluksi.
Paikallaan lämmitykset ja pari ekaa kilsaa 50 rajoituksilla niin kulutus näytti parhaimmillaan about 31l/100km lukemia. About 4-5 kilsan jälkeen satasen rajoitusalueelle siirryttäessä auto kertoi että hätäjarrutusjärjestelmä ei ole käytössä. Varmaan aktivoituu vasta isommilla nopeuksilla ja etututkat olivat todennäköisesti ihan jäässä. Etuikkuna poisti reunajäitäkin vähitellen matkan aikana ihan pelkällä automaatilla. Kosteissa oloissa tuota Max nappulaa on pitänyt painella kun vetää huuruun mutta nyt mentiin ihan pelkällä auto -tilalla.
Joku vähän reilu 30 kilsan matka tuli taitettua ja kulutus taisi lopussa olla 6,9-7l/100km paikkeilla. Vähemmän tuo kuluttaa jääkalikasta lähdettäessä kuin edellinen polttisauto keskimäärin kaikissa keleissä.
Penkinlämmittimet pitivät kaikki neljä henkilöä ihan tyytyväisinä myös alussa jäätyneessä autossa skarabauksen aikana, joten ihan jees. Lämmitettävä tuulilasi olisi ollut tuossa kelissä ihan tarpeellinen varuste kyllä ja sellaisen olisin mielelläni ottanut. Noin muuten ihan jees.
Asetuksissa on aina valinta päällä, että ladataan 12v akkua suurjänniteakusta tarvittaessa (tarkoitettu talvikeleille jossa ajomatkan lyhyydestä johtuen ei 12v akku saa riittävästi latausta).
Mitään etukäteislämmitystä ei ollut käytössä (Kia CEED phev 21 malli).
Takakontin sai sulkea kolme-neljä kertaa kun lukitusmekanismi ei meinannut ottaa kiinni. Tuon saa normaalisti joskus sulkea toisen kerran kun jää vain ulommaiseen lukkoon. Pitää varmaan vähän rasvata lukitusmekanismia.
Autossa sinänsä kun on penkinlämmittimet jokaisella penkillä ja myös ratissa niin eipä tuo viileys alussa häirinnyt kun ihan lämmin olo oli. Pyynti oli talven vakio 18,5.
Ohjaus oli aluksi hivenen jäykkä ja epätasaisella huomasi että jousitus on tavallista jäykempi. Varmaan ekan kilsan jälkeen ihan normaalin tuntuinen (mitä nyt jousitus oli edelleen vähän kovemman tuntuinen).
Auto oli koko matkan hybriditilassa ehkä kahta kilometrin pätkää lukuunottamatta (pakkasraja -13 jolloin pysytään liikkumisessakin polttikselta), joten korkeajänniteakun käyttö oli minimaalista. Toki sitä varmaan ladattiin kun hidastettiin yms. mutta virran ottaminen oli todella vähäistä. Ehkä kolmannes virtaa olisi ollut mutta taisi matkan loputtua olla virtaa enemmän hidastumisen takia kuin aluksi.
Paikallaan lämmitykset ja pari ekaa kilsaa 50 rajoituksilla niin kulutus näytti parhaimmillaan about 31l/100km lukemia. About 4-5 kilsan jälkeen satasen rajoitusalueelle siirryttäessä auto kertoi että hätäjarrutusjärjestelmä ei ole käytössä. Varmaan aktivoituu vasta isommilla nopeuksilla ja etututkat olivat todennäköisesti ihan jäässä. Etuikkuna poisti reunajäitäkin vähitellen matkan aikana ihan pelkällä automaatilla. Kosteissa oloissa tuota Max nappulaa on pitänyt painella kun vetää huuruun mutta nyt mentiin ihan pelkällä auto -tilalla.
Joku vähän reilu 30 kilsan matka tuli taitettua ja kulutus taisi lopussa olla 6,9-7l/100km paikkeilla. Vähemmän tuo kuluttaa jääkalikasta lähdettäessä kuin edellinen polttisauto keskimäärin kaikissa keleissä.
Penkinlämmittimet pitivät kaikki neljä henkilöä ihan tyytyväisinä myös alussa jäätyneessä autossa skarabauksen aikana, joten ihan jees. Lämmitettävä tuulilasi olisi ollut tuossa kelissä ihan tarpeellinen varuste kyllä ja sellaisen olisin mielelläni ottanut. Noin muuten ihan jees.
Asetuksissa on aina valinta päällä, että ladataan 12v akkua suurjänniteakusta tarvittaessa (tarkoitettu talvikeleille jossa ajomatkan lyhyydestä johtuen ei 12v akku saa riittävästi latausta).
Viimeksi muokattu: