Keskustelua hybridiautoista

Auto reilun vuorokauden about 15-20 asteen pakkasessa. Hyvin lähti käyntiin, vähän käynnistystervehdysääni särisi kajareista kun olivat varmaan aika jäässä. Muutamia minuutteja auto lämmitti itseään paikallaan samalla kun krapasin ikkunoita. Lähinnä etuikkuna oli todella jäässä ja skraba vähän heikohko.

Mitään etukäteislämmitystä ei ollut käytössä (Kia CEED phev 21 malli).

Takakontin sai sulkea kolme-neljä kertaa kun lukitusmekanismi ei meinannut ottaa kiinni. Tuon saa normaalisti joskus sulkea toisen kerran kun jää vain ulommaiseen lukkoon. Pitää varmaan vähän rasvata lukitusmekanismia.

Autossa sinänsä kun on penkinlämmittimet jokaisella penkillä ja myös ratissa niin eipä tuo viileys alussa häirinnyt kun ihan lämmin olo oli. Pyynti oli talven vakio 18,5.

Ohjaus oli aluksi hivenen jäykkä ja epätasaisella huomasi että jousitus on tavallista jäykempi. Varmaan ekan kilsan jälkeen ihan normaalin tuntuinen (mitä nyt jousitus oli edelleen vähän kovemman tuntuinen).

Auto oli koko matkan hybriditilassa ehkä kahta kilometrin pätkää lukuunottamatta (pakkasraja -13 jolloin pysytään liikkumisessakin polttikselta), joten korkeajänniteakun käyttö oli minimaalista. Toki sitä varmaan ladattiin kun hidastettiin yms. mutta virran ottaminen oli todella vähäistä. Ehkä kolmannes virtaa olisi ollut mutta taisi matkan loputtua olla virtaa enemmän hidastumisen takia kuin aluksi.

Paikallaan lämmitykset ja pari ekaa kilsaa 50 rajoituksilla niin kulutus näytti parhaimmillaan about 31l/100km lukemia. About 4-5 kilsan jälkeen satasen rajoitusalueelle siirryttäessä auto kertoi että hätäjarrutusjärjestelmä ei ole käytössä. Varmaan aktivoituu vasta isommilla nopeuksilla ja etututkat olivat todennäköisesti ihan jäässä. Etuikkuna poisti reunajäitäkin vähitellen matkan aikana ihan pelkällä automaatilla. Kosteissa oloissa tuota Max nappulaa on pitänyt painella kun vetää huuruun mutta nyt mentiin ihan pelkällä auto -tilalla.

Joku vähän reilu 30 kilsan matka tuli taitettua ja kulutus taisi lopussa olla 6,9-7l/100km paikkeilla. Vähemmän tuo kuluttaa jääkalikasta lähdettäessä kuin edellinen polttisauto keskimäärin kaikissa keleissä.
Penkinlämmittimet pitivät kaikki neljä henkilöä ihan tyytyväisinä myös alussa jäätyneessä autossa skarabauksen aikana, joten ihan jees. Lämmitettävä tuulilasi olisi ollut tuossa kelissä ihan tarpeellinen varuste kyllä ja sellaisen olisin mielelläni ottanut. Noin muuten ihan jees.

Asetuksissa on aina valinta päällä, että ladataan 12v akkua suurjänniteakusta tarvittaessa (tarkoitettu talvikeleille jossa ajomatkan lyhyydestä johtuen ei 12v akku saa riittävästi latausta).
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs siinä jos ei halua etukäteislämmittää kabiinia edes noilla pakkaslukemilla, hehe gnut :cigarbeye:
 
Huomannut, että jos BMW f30 330e hybridi lataa ajoakun ennen lähtöä, niin se mitä ilmeisimmin lataa myös 12v akkua.
Jos ajoakkua EI lataa ennen lähtöä kovilla pakkasilla, niin sisätilalämmitys ei mene päälle (vaikka ajastus ja manuaali pyyntö esim kännykällä) ja startatessa tulee ruutuun ilmoitus että 12v akku menettää virtaa seistessä. Ehkä jännite laskee kun on pakkasta ja se reagoi siihen. Kesällä en ole tätä huomannut.

Mutta todella nätisti lähtee auto käyntiin, eilen -29,5c ja tänään -28c. Ilman lämmitystä, "tietty".
 
Viimeksi muokattu:
Huomannut, että jos BMW f30 330e hybridi lataa ajoakun ennen lähtöä, niin se mitä ilmeisimmin lataa myös 12v akkua.
Jos ajoakkua EI lataa ennen lähtöä kovilla pakkasilla, niin sisätilalämmitys ei mene päälle (vaikka ajatus ja manuaali pyyntö esim kännykällä) ja startatessa tulee ruutuun ilmoitus että 12v akku menettää virtaa seistessä. Ehkä jännite laskee kun on pakkasta ja se reagoi siihen. Kesällä en ole tätä huomannut.

Mutta todella nätisti lähtee auto käyntiin, eilen -29,5c ja tänään -28c. Ilman lämmitystä, "tietty".

Ymmärtääkseni BMW:n PHEVit lataavat/ylläpitävät 12v akkua korkeajänniteakulla ja sitä ladatessa. Tietääkö kukaan tätä varmaksi? Varmaan voisi BMW:ltä kysyä tämänkin.
 
Ymmärtääkseni BMW:n PHEVit lataavat/ylläpitävät 12v akkua korkeajänniteakulla ja sitä ladatessa. Tietääkö kukaan tätä varmaksi? Varmaan voisi BMW:ltä kysyä tämänkin.
Siltä se vaikuttaa. Joten kovilla pakkasilla yksi syy lisää ajastaa ajoakun lataus ennen lähtöä.
1) ajoakku lämpenee
2) 12v akku latautuu
3) sisätilan lämmitys toimii
 
Viimeksi muokattu:
Huomannut, että jos BMW f30 330e hybridi lataa ajoakun ennen lähtöä, niin se mitä ilmeisimmin lataa myös 12v akkua.
Jos ajoakkua EI lataa ennen lähtöä kovilla pakkasilla, niin sisätilalämmitys ei mene päälle (vaikka ajastus ja manuaali pyyntö esim kännykällä) ja startatessa tulee ruutuun ilmoitus että 12v akku menettää virtaa seistessä. Ehkä jännite laskee kun on pakkasta ja se reagoi siihen. Kesällä en ole tätä huomannut.

Mutta todella nätisti lähtee auto käyntiin, eilen -29,5c ja tänään -28c. Ilman lämmitystä, "tietty".
Varmasti liittyy pakkaseen jos vaan pakkasessa tekee, mutta käyttäisin akkutestissä, kuulostaa vähän siltä 12V akku alkaa olla elämänsä ehtoopuolella. Ainakin yhdessä täysdinossa itsellä oli lisälämmittimen käynnistymättömyys kovilla pakkasilla ensimmäinen ongelma hapantuneesta akusta, eikö se sitten akkutestissa antanutkaan lähellekään speksattuja virtamääriä, vaikka käynnistäessä lähti edelleen normaalisti napista päälle kelillä kuin kelillä. Eli en itse jäisi odottelemaan sitä päivää kun auto ei inahdakaan pakkasilla :).
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Huomannut, että jos BMW f30 330e hybridi lataa ajoakun ennen lähtöä, niin se mitä ilmeisimmin lataa myös 12v akkua.
Jos ajoakkua EI lataa ennen lähtöä kovilla pakkasilla, niin sisätilalämmitys ei mene päälle (vaikka ajastus ja manuaali pyyntö esim kännykällä) ja startatessa tulee ruutuun ilmoitus että 12v akku menettää virtaa seistessä. Ehkä jännite laskee kun on pakkasta ja se reagoi siihen. Kesällä en ole tätä huomannut.

Mutta todella nätisti lähtee auto käyntiin, eilen -29,5c ja tänään -28c. Ilman lämmitystä, "tietty".
Juuri näin oli itselläni myös tänä aamuna kun kauppaan piti lähteä. Todennäköisesti pakkasista johtuvaa. Polttis käynnistyi hyvin ja sillä sitten alkoi lämmityslaite toimimaan myös.
Obd lukijalla näkee kyllä 12 v akkujen kunnon. Pikkuakku konehuoneessa on vaihdettu 2v sitten, kontissa oleva lienee alkuperäinen.
 
Nyt kun on ollut kerrankin näilläkin leveysasteilla reippaampia pakkaseroksia, on Outlander päässyt yllättämään itseni positiivisesti, nimenomaan talviautona.

-23c ulkona mittarissa. Kauppakeikan paikka, apetta on saatava. Remote-appista auto esilämpiämään 30 minuutiksi.

Auto ilmoittelee, että:

Screenshot_20240105_200740_Remote Ctrl.jpg


Kliffa juttu. Akku oli näemmä lämmennyt niin, että kylmin kenno oli -8c.

Ei muuta kun toppapomppa päälle, susireuhka päähän ja kyytiin.

Kabiini oli mukavan lämmin. EV-nappula pohjaan ja sähköisesti liikenteeseen Rockford Fosgate hifit pauhaten ja subbari jytisten. Ei nitinöitä, ei natinoita, ei minkäänlaista pakkasen aiheuttamaa jähmeyttä tai harmia.

N. 16km keikka tuli heitettyä:

Screenshot_20240105_230930_PHEV Watchdog.jpg

Screenshot_20240105_230945_PHEV Watchdog.jpg


PHEV-Watchdog appin mukaan kulutus oli yllättävän maltillinen, n. 33 kWh/100km. Auto itse kertoili, että olisi mennyt n. 36 kWh/100km.

Näillä keleillä en ilkeä latailla autoa kuin max 10A virralla. 16A virralla ladaten ja samalla esilämmittäen saisi itse ajoon säästettyä enemmän ajoakkuun latinkia, mutta oh well.
 
Ajoit sen verran vauhdikkaasti että 3% ajasta oltiin ilmassa ja 20,1% ajasta moikkailit tuttuja, vai mitä nuo symbolit on?

Kieltämättä ihan kätevästi Mitsu pelaa, Volvo pakkokäynnistyy näillä keleillä menomatkalle kauppaan aina, takaisin päästää sähköllä mutta maksimitehoa ei saa ulos (ei valita mitään, mutta tehopakki ei vaan mene tappiiin saakka), ja kylmällä koneella menomatkan kulutus on sen verran että keskikulutukseksi jäi joku 7l / 100km, matkaa taisi tulla vähän toistakymmentä kilometriä.

Edit: poistettu väärin mennyt käyttäjämerkintä.
 
Viimeksi muokattu:
Lentokonesymboli on "glide". Eli kun liu'utaan menemään ilman kiihdytystä ja ilman regeneratiivista jarrutusta. Regeniä Mitsu selvästi himmailee, kun akku on kylmä. Kovilla pakkasilla ei yhden pedaalin ajo suju yhtä hyvin kuin lämpöisillä ilmoilla.

Stoppikäpäläsymboli on juurikin tuttujen moikkailua tai muuta paikallaan oleilua.
 
Kia ceed phev meni aika lailla polttilsella koko ajan. Toiseen suuntaan nollaasteisesta tallista muuten kylmänä kulutus about 30km 7.0/100km. Ajettiin parkkihalliin jossa se on varmaan aika samoissa lämmöissä mutta parin tunnin päästä kun lähdettiin niin oli sen verran lämmin vielä että takaisin tultiin 5.0 kulutuksella ja sähköäkin pystyi hivenen käyttämään joten kantama tippui 56 kilsasta johonkin 44 paikkeille. Pakkasta niin paljon (-20 paikkeilla) ja lämmittää kabiinia että suht lyhyitä pätkiä tultiin vain sähköllä (ja kun antaa lämpöä kabiiniin niin noilla pakkasilla kytkee sen suoraan myös renkaille eikä vain kabiinin lämmitykseen kuten -11 tai lämpöisemmässä tekee).
 
Varmasti liittyy pakkaseen jos vaan pakkasessa tekee, mutta käyttäisin akkutestissä, kuulostaa vähän siltä 12V akku alkaa olla elämänsä ehtoopuolella.
Akku alle vuoden vanha, kallein suurimmalla kapasiteetilla mitä sai.

Ainakin yhdessä täysdinossa itsellä oli lisälämmittimen käynnistymättömyys kovilla pakkasilla ensimmäinen ongelma hapantuneesta akusta, eikö se sitten akkutestissa antanutkaan lähellekään speksattuja virtamääriä, vaikka käynnistäessä lähti edelleen normaalisti napista päälle kelillä kuin kelillä. Eli en itse jäisi odottelemaan sitä päivää kun auto ei inahdakaan pakkasilla :).
Ei se tuota paremmpin ilman lämmitystä -30c olosuhteista yön jälkeen starttaa. Mistä revit näitä skenaarioita?
 
Ei se tuota paremmpin ilman lämmitystä -30c olosuhteista yön jälkeen starttaa. Mistä revit näitä skenaarioita?
No en bemarien tekniikkaa tarkemmin tunne, ilmeisesti se sitten käynnistyy vielä 12V akulla?

Oletin, että starttaa ajoakulla kuten oma, jolloin siitä startin sutjakkuudesta ei voi päätellä 12V akun kunnosta mitään, vaan se käynnistyy reippaasti kunnes ei enää virrat mene päälle (siis pl. ajotietokoneesta varoitukset).
 
Itse ihan varmana voin sanoa että Volvoissa tuo 12V akku on vain sähköjärjestelmiä varten. Starttimoottorin virkaa toimittaa suurjännitegeneraattori joka ottaa virtansa isosta akusta. Luulisin että muissa hybrideissä sama. Se moottorin käynnistäminen ei paljoa pohtinut, kovimmillakin pakkasilla moottori vaan heräsi käyntiin.
 
Näin se toimii mm. Corolla hybridissä myös. Eli 12v akku vaan herättää auton tietokoneet/ecut ja polttomoottori käynnistetään sillä sähkömoottorilla joka ottaa virtansa hybridiakusta. Siinä sähkömoottorissa on sen verran tenkua että ei paljoa kakistele polttiksen käynnistys pakkasessakaan.

Jos 12v akku on tyhjä niin jos vaan jostain saat 12v jännitteen niin käyntiin lähtee. Käynnistysvirtaa siinä ei tarvii nimeksikään.
 
No en bemarien tekniikkaa tarkemmin tunne, ilmeisesti se sitten käynnistyy vielä 12V akulla?

Oletin, että starttaa ajoakulla kuten oma, jolloin siitä startin sutjakkuudesta ei voi päätellä 12V akun kunnosta mitään, vaan se käynnistyy reippaasti kunnes ei enää virrat mene päälle (siis pl. ajotietokoneesta varoitukset).
Oho, mikä auto starttaa polttomoottorin ajoakun voimalla?
 
Oho, mikä auto starttaa polttomoottorin ajoakun voimalla?
V60 T8 LR on itsellä, mutta samalla tavalla nuo kaikki Volvon nykyhybridit pelaa, ja käsittääkseni samaa tekee muutkin merkit nykyään pääsääntöisesti , perinteistä starttia ei tosiaan ole, eikö sen takia perinteistä startin ääntäkään vaan se vaan lähtee käymään.

 
Nyt kun on ollut kerrankin näilläkin leveysasteilla reippaampia pakkaseroksia, on Outlander päässyt yllättämään itseni positiivisesti, nimenomaan talviautona.

-23c ulkona mittarissa. Kauppakeikan paikka, apetta on saatava. Remote-appista auto esilämpiämään 30 minuutiksi.

Auto ilmoittelee, että:

Screenshot_20240105_200740_Remote Ctrl.jpg


Kliffa juttu. Akku oli näemmä lämmennyt niin, että kylmin kenno oli -8c.

Ei muuta kun toppapomppa päälle, susireuhka päähän ja kyytiin.

Kabiini oli mukavan lämmin. EV-nappula pohjaan ja sähköisesti liikenteeseen Rockford Fosgate hifit pauhaten ja subbari jytisten. Ei nitinöitä, ei natinoita, ei minkäänlaista pakkasen aiheuttamaa jähmeyttä tai harmia.

N. 16km keikka tuli heitettyä:

Screenshot_20240105_230930_PHEV Watchdog.jpg

Screenshot_20240105_230945_PHEV Watchdog.jpg


PHEV-Watchdog appin mukaan kulutus oli yllättävän maltillinen, n. 33 kWh/100km. Auto itse kertoili, että olisi mennyt n. 36 kWh/100km.

Näillä keleillä en ilkeä latailla autoa kuin max 10A virralla. 16A virralla ladaten ja samalla esilämmittäen saisi itse ajoon säästettyä enemmän ajoakkuun latinkia, mutta oh well.

Käytiin katselemassa Mitsubishejä liikkeessä ja juttelin myyjän kanssa. Mielenkiintoinen ratkaisu Mitsulla, kun on käytännössä polttomoottori aggregaattina kahdelle sähkömoottorille plus korkeajänniteakusto. Outlandereita ei enää saa, koska uusi malli siitä tulee syksyllä. Voin sanoa itseäni sen ainakin kiinnostavan jo tässä vaiheesas hitusen. Liikkeessä oli käytettyinä Outlandereita ja uutena vain Eclipsejä jotka eivät miellyttäneet läheskään niin paljon kuin Outlanderi mitä kävin istumassa.
 
Käytiin katselemassa Mitsubishejä liikkeessä ja juttelin myyjän kanssa. Mielenkiintoinen ratkaisu Mitsulla, kun on käytännössä polttomoottori aggregaattina kahdelle sähkömoottorille plus korkeajänniteakusto. Outlandereita ei enää saa, koska uusi malli siitä tulee syksyllä. Voin sanoa itseäni sen ainakin kiinnostavan jo tässä vaiheesas hitusen. Liikkeessä oli käytettyinä Outlandereita ja uutena vain Eclipsejä jotka eivät miellyttäneet läheskään niin paljon kuin Outlanderi mitä kävin istumassa.

Aggregaattina toimimisen lisäksi polttomoottori suorakytkeytyy kiinteällä välityksellä etuakselille >70 kmh nopeuksissa (jos ajoakusta on virta loppu).

Voimalinja on varsin nerokas mielestäni.

Uusiutunut Outtis on jo ihan modernin näköinen kiesi sekä ulkoa ja sisältä toisin kuin tämä oma MY19. Akku ja sähkörange myös kasvanut mukavasti.

En silti uutena sellaista kyllä itse varmaankaan edes harkitsisi vaan täyssähkö tulille, jos uutta pitää ostaa tässä kohtaa aika-avaruutta. Ehkä käytettynä v. 2027 tai 2028, jos tällä nykyisellä sitkuttelee siihen saakka.
 
Karvalakkimallit eli alkaen hinnat muualla maailmassa:

- 40k usd$ ameriikan yhdysvalloissa
- 60k aus$ alas-alla

Suomessa järkevästi varustellut eli yläoksien mallit puhtaana arvauksena 55k€+
 
Ovat nämä vaan surullisia toteutuksia:

Bmw



Ja mersu



Onko se tosiaan niin että ainoastaan Japsit osaa tehdä luotettavia hybridejä(tai ei ainakaan saksalaiset)? Miksei toi BMW voi esim. ohjelmallisesti pakottaa polttista sopivin välein käyntiin kunnolla jos tosiaan on selvää ettei se ole käynnissä tarpeeksi? Se pieni polttoainekulutuslisä olisi pieni vrt. siihen että nokka-akseliremonttia pitää tehdä useamman kerran auton elinajan aikana.
 
Tuo BMW nokka-akselihomma on kyllä aikamoinen suunnittelukukkanen.
Tosin lieneekö vaan kylmien maiden ongelma, kun jossain espanjassa varmaan moottori käy aika nopsaan riittävän lämpimäksi että kosteus haihtuu öljyistä/moottorista.

Tuo Mercedes-Benzin tapaus taas haiskahtaa jo melkein ryhmäkanteen aiheelta MB:tä kohtaan, kun laitetaan kuluvaksi tiedetty ja uusimista vaativa osa paikkaan joka vaatii järjettömän ison (kalliin siis) remontin.
 
Ovat nämä vaan surullisia toteutuksia:
Sulla se on agendalla mollata. Sama mylly noissa kaikissa ongelmallisiksi BMW/Mini -malleissa.
Ja ei noi kovin suurella prosentilla taida porsia? Vai onko jotain tietoa, jonka mukaan olisi enemmänkin näitä ongelmia? Autoja lienee valtava määrä kuitenkin liikenteessä. Eikä toi linkattukaan rikki ollut.

Totta on, että tuo yksi moottorimalli on ehkä hieman ongelmallinen sopivasti käytettynä, mutta ei se tee kaikista hybrideistä huonoja.
 
Tuo BMW nokka-akselihomma on kyllä aikamoinen suunnittelukukkanen.
Tosin lieneekö vaan kylmien maiden ongelma, kun jossain espanjassa varmaan moottori käy aika nopsaan riittävän lämpimäksi että kosteus haihtuu öljyistä/moottorista.

Tuo Mercedes-Benzin tapaus taas haiskahtaa jo melkein ryhmäkanteen aiheelta MB:tä kohtaan, kun laitetaan kuluvaksi tiedetty ja uusimista vaativa osa paikkaan joka vaatii järjettömän ison (kalliin siis) remontin.
Kivan kuuloinen pommi tosiaan suunniteltu merssuihin. Mahtaako olla sama ominaisuus täyssähkäreissä? Alkaisikohan myyjä kakistelemaan jos ostotilanteessa alkaisi tinkiä että "niin, tällaisen suunnitteluvirheen johdosta, kai teiltä tulee ko. ongelman varalle ikuinen takuu?"
 
Tuo BMW nokka-akselihomma on kyllä aikamoinen suunnittelukukkanen.
suomessa on valtavia maaria traktoreita jotka seisovat pitkia aijoja vuodesta. Kylla BMW on tuossa kaynyt joku kapy materiaali suunnittelussa. Liika hiilta teraksesssa tai joitain vastaavaa.
 
No saadaan tossa euron kontaktorille hintaa kun koko akku pitää vaihtaa samalla kun ei myydä erillisenä. Vaihdettavissahan se varmasti työnä olisi.
 
Onko se tosiaan niin että ainoastaan Japsit osaa tehdä luotettavia hybridejä(tai ei ainakaan saksalaiset)? Miksei toi BMW voi esim. ohjelmallisesti pakottaa polttista sopivin välein käyntiin kunnolla jos tosiaan on selvää ettei se ole käynnissä tarpeeksi? Se pieni polttoainekulutuslisä olisi pieni vrt. siihen että nokka-akseliremonttia pitää tehdä useamman kerran auton elinajan aikana.

Hyvä kysymys. Ei luulisi olevan hankala juttu ohjelmallisesti pakottaa polttis käymään kuumaksi, jotta öljyn joukosta kondenssivesi ja bensa haihtuisivat pois.

Nyt tuo on autoilijan vastulla ajella kerta viikkoon tunnin verran polttis pakotettuna päälle (Autokeskus huollon työnjohdon kehoitus Minin nokkien vaihdon jälkeen)

Tuo BMW nokka-akselihomma on kyllä aikamoinen suunnittelukukkanen.
Tosin lieneekö vaan kylmien maiden ongelma, kun jossain espanjassa varmaan moottori käy aika nopsaan riittävän lämpimäksi että kosteus haihtuu öljyistä/moottorista.

Tuo Mercedes-Benzin tapaus taas haiskahtaa jo melkein ryhmäkanteen aiheelta MB:tä kohtaan, kun laitetaan kuluvaksi tiedetty ja uusimista vaativa osa paikkaan joka vaatii järjettömän ison (kalliin siis) remontin.

Tuo mersun homma tosiaan haiskahtaa suunnitellulta vanhenemiselta ja jos totta niin asettaa kyllä mielenkiintoiseen valoon liikenteen vihertämisen mersun osalta.

Sulla se on agendalla mollata. Sama mylly noissa kaikissa ongelmallisiksi BMW/Mini -malleissa.
Ja ei noi kovin suurella prosentilla taida porsia? Vai onko jotain tietoa, jonka mukaan olisi enemmänkin näitä ongelmia? Autoja lienee valtava määrä kuitenkin liikenteessä. Eikä toi linkattukaan rikki ollut.

Totta on, että tuo yksi moottorimalli on ehkä hieman ongelmallinen sopivasti käytettynä, mutta ei se tee kaikista hybrideistä huonoja.

Mollasinko kaikkia hybridejä?

Kirjoitinko alussa, että:

”Ovat nämä vaan surullisia toteutuksia”, jonka jälkeen toin kaksi esimerkkiä, joihin viittasin.

Vain kirjoitinko:

”Kaikki phev:t ovat täyttä kuraa toteutukseltaan!” ???

Olivat nämä yleisiä tai yksittäistapauksia niin eikö kommenttini kuitenkin pysy langan aiheen sisällä, joka on otsikoitu:

”Keskustelua hybridiautoista”?

Joten miksei saisi keskustella myös hybridiautoilun puolista, jotka itse kokee negatiivisina, ilman leimaantumista kyseisen koko teknologian mollaajaksi?
 
Mollasinko kaikkia hybridejä?

Kirjoitinko alussa, että:

”Ovat nämä vaan surullisia toteutuksia”, jonka jälkeen toin kaksi esimerkkiä, joihin viittasin.

Vain kirjoitinko:

”Kaikki phev:t ovat täyttä kuraa toteutukseltaan!” ???

Olivat nämä yleisiä tai yksittäistapauksia niin eikö kommenttini kuitenkin pysy langan aiheen sisällä, joka on otsikoitu:

”Keskustelua hybridiautoista”?

Joten miksei saisi keskustella myös hybridiautoilun puolista, jotka itse kokee negatiivisina, ilman leimaantumista kyseisen koko teknologian mollaajaksi?
“Ovat nämä” viittaa useisiin toteutuksiin. ”On tämä” viittaisi vain tähän yhteen moottorityyppiin.

Siksi särähti korvaan.
 
ei se vika nyt ole mitenkaan hybridissa vaan siina etta nykyaan moottorit suunnitellaan pain vittua.
 
Tuo mersun homma tosiaan haiskahtaa suunnitellulta vanhenemiselta ja jos totta niin asettaa kyllä mielenkiintoiseen valoon liikenteen vihertämisen mersun osalta.

Tavallaan suunniteltu, mutta kyllä noi kytkentäkerrat tulee ihan kontaktorin käyttöiästä, toi puolimiljoonaa kytkentää on ihan normaali sähköinen käyttöikä noille. Se, että miksi tuohon on sen verran laskuriin rasahtanut kytkentöjä/"kytkentöjä" onkin sitten ihan toinen juttu.
 
“Ovat nämä” viittaa useisiin toteutuksiin. ”On tämä” viittaisi vain tähän yhteen moottorityyppiin.

Siksi särähti korvaan.

Wiion lain mukaan viestintä epäonnistuu aina, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta…

Olisin voinut aloittaa: ”Ovat nämä kaksi…”


ei se vika nyt ole mitenkaan hybridissa vaan siina etta nykyaan moottorit suunnitellaan pain vittua.

Ehkä juju lienee siinä, että normipolttiksen kylkeen lykätään sähköhilut ja kutsutaan sitä lataushybridiksi, ajattelematta ollenkaan, miten ne toimivat yhdessä?

Poislukien Toyota, Mitsu 2019-> ja Ford, sillä nämä käyttävät atkinson koertoa polttiksessaan joten on sentään vähän yritystä saada sovitettua sähköä toimimaan yhdessä polttiksen kanssa.
 
Tavallaan suunniteltu, mutta kyllä noi kytkentäkerrat tulee ihan kontaktorin käyttöiästä, toi puolimiljoonaa kytkentää on ihan normaali sähköinen käyttöikä noille. Se, että miksi tuohon on sen verran laskuriin rasahtanut kytkentöjä/"kytkentöjä" onkin sitten ihan toinen juttu.
Juu tuota osaa ei pitäisi olla tarvetta vaihtaa koko auton elinikänä. Joku häiriö siellä on ollut joko laskurissa tai sitten joku muu vika on naksutellut tuota kontaktoria älytöntä tahtia. En kyllä sanoisi että mitään sen kummempaa vanhenemissuunnitelmaa olisi tuossa takana. Oikeasti 500 000 päälle/pois kytkentäkertaa, ei pitäisi mitenkään olla mahdollista normaalisti ja pitäisi heittämällä riittää koko auton käyttöiäksi.

Bemarissa taas näkyy selkeästi "smetanaa" öljykorkin tiivisteissä eli huohotus ei ole toiminut.
 
Viimeksi muokattu:
Juu tuota osaa ei pitäisi olla tarvetta vaihtaa koko auton elinikänä. Joku häiriö siellä on ollut joko laskurissa tai sitten joku muu vika on naksutellut tuota kontaktoria älytöntä tahtia. En kyllä sanoisi että mitään sen kummempaa vanhenemissuunnitelmaa olisi tuossa takana. Oikeasti 500 000 päälle/pois kytkentäkertaa, ei pitäisi mitenkään olla mahdollista normaalisti ja pitäisi heittämällä riittää koko auton käyttöiäksi.

Sillä totesinkin, että tavallaan suuniteltu. Toi 500000 kytkentää esim. 10kpl/pvä tekee sen verran paljon vuosia, että glc on jo todella vanha laite, vanha.... Varmaan lumihiutaleet tai vastaavaa saanut laskurin täyteen.
 
Sillä totesinkin, että tavallaan suuniteltu. Toi 500000 kytkentää esim. 10kpl/pvä tekee sen verran paljon vuosia, että glc on jo todella vanha laite, vanha.... Varmaan lumihiutaleet tai vastaavaa saanut laskurin täyteen.
Jep. Jos nyt ihan lukuja lasketaan niin vaikka 30 on/off kytkentää joka ikinen päivä niin se kestää lähes 50 vuotta. Siinä on jo koko auto ruostunut pois ympäriltä siihen mennessä kun releessä on vielä 50 000 kertaa jäljellä.
 
Löytyykö mistään listattuna mitä merkkejä & malleja löytyy lataushybrideinä?
Kun pitää alkaa miettimään oikeasti auton vaihtoa nyt ja lataushybridi on mitä vaimon kansas ajateltu - mutta edelleenkään en niistä paljon mitään tiedä...

Kun lisäksi isokokoisina meidän pitää ensin käydä koeistumassa että mihin autoihin edes mahdumme saaatikka saamme hvän istuma-asennon... Niin olisihan semukavampaa jos olisi jonkinlainen lista meristä ja malleistä jota kannattaa lähteä kokeilemaan...

Pikaisella googlauksella löysin nyt yhden liikkeen listauksen -onko parempia? Saisi mielelään olla vähän enemmänkin infoayleissilmäystä varten. (esim kokoluokasta)
 
Siis ei kai tuon mersun akun kontaktorin korjaukseen muuta estettä ole kuin se että mersu ei suostu myymään varaosaa.

Tuo 500000 syklin kontaktorihan on itsessään ihan riittävän kestävä osa, mutta tietysti helppo ohjelmallisesti helppo "rikkoa" jolloin mersu voi myydä vaihtoakun ja resetoida "viallisen" akun laskuri ja myydä se edelleen vaihtoakkuna. Bisnestä katsos.
 
Löytyykö mistään listattuna mitä merkkejä & malleja löytyy lataushybrideinä?
Kun pitää alkaa miettimään oikeasti auton vaihtoa nyt ja lataushybridi on mitä vaimon kansas ajateltu - mutta edelleenkään en niistä paljon mitään tiedä...

Kun lisäksi isokokoisina meidän pitää ensin käydä koeistumassa että mihin autoihin edes mahdumme saaatikka saamme hvän istuma-asennon... Niin olisihan semukavampaa jos olisi jonkinlainen lista meristä ja malleistä jota kannattaa lähteä kokeilemaan...

Pikaisella googlauksella löysin nyt yhden liikkeen listauksen -onko parempia? Saisi mielelään olla vähän enemmänkin infoayleissilmäystä varten. (esim kokoluokasta)
Tuolta tosiaan löytyy jo jonkinlainen lista plugareistakin. Laittaa vain valinnaksi pistokehybridit, niin karsii vähän listaa.

 
Löytyykö mistään listattuna mitä merkkejä & malleja löytyy lataushybrideinä?
Kun pitää alkaa miettimään oikeasti auton vaihtoa nyt ja lataushybridi on mitä vaimon kansas ajateltu - mutta edelleenkään en niistä paljon mitään tiedä...

Kun lisäksi isokokoisina meidän pitää ensin käydä koeistumassa että mihin autoihin edes mahdumme saaatikka saamme hvän istuma-asennon... Niin olisihan semukavampaa jos olisi jonkinlainen lista meristä ja malleistä jota kannattaa lähteä kokeilemaan...

Pikaisella googlauksella löysin nyt yhden liikkeen listauksen -onko parempia? Saisi mielelään olla vähän enemmänkin infoayleissilmäystä varten. (esim kokoluokasta)

Googleta "automerkit suomessa". Kirjoita automerkin nimi googleen ja mene automerkin suomenkieliselle sivustolle. Etsi "ota yhteyttä" tai "varaa koeajo" lomake, täytä lomake ja odota soittoa. Käytte yhden automerkin per viikonloppulauantai koeajamassa, niin eiköhän se mieleinen löydy. Omana vinkkinä voin sanoa, että käykää ainakin neljä ERI automerkkiä koeajamassa.
 
Löytyykö mistään listattuna mitä merkkejä & malleja löytyy lataushybrideinä?
Kun pitää alkaa miettimään oikeasti auton vaihtoa nyt ja lataushybridi on mitä vaimon kansas ajateltu - mutta edelleenkään en niistä paljon mitään tiedä...

Tosta listaa: https://www.nettiauto.com/listAdvSe...1@tb=tmp_find_agent&sortCol=makemodel&ord=ASC

Yleissilmäyksen kokoluokasta saanee jo kuvista. Siitä sitten voi alkaa tutustumaan tarkemmin malleihin joita haluaa käydä koeistumassa. Mitsun Outlander vois olla ainakin testauksen arvoinen.
 
Toyota Prius (2018) plugin hybrid pitäisi saadaan lämmittämään matkustamoa. Mutta miten? Tuota kaukosäätimen A/C nappia painamallako (vanhemmassa priuksessa tuo nappi ei ainakaan tehnyt mitään)? Se kiinnostaisi myös, kun lämmitys on saatu aktivoitua, niin miten pitkään auto lämpöä tekee?

Tuli tänään ruotsintuonti ilman perinteistä Defa lämmitintä, eikä ohjekirja kielimuurin takia aivan avaudu, mutta huomenaamulla lämpöä olisi autoon kiva saada. Foorumeja on kahlailtu, mutta suoraan ei sanota :comp2: Sen verran jostain luin, että ilmalämpöpumppu tms tekisi lämpöä ainakin -10'c asti. Sitten sen jälkeen hoitaa vastus vai (no sillä sinänsä ei ole väliä, kunhan lasit saisi sulaksi)
1705690864241.png
1705691229073.png


Edit. Summamutikassa siis kaukosäädintä painelin ja kerran sain auton puhalimen puhisemaan, mutta en tiedä miten :D
 
Viimeksi muokattu:
Toyota Prius (2018) plugin hybrid pitäisi saadaan lämmittämään matkustamoa. Mutta miten? Tuota kaukosäätimen A/C nappia painamallako (vanhemmassa priuksessa tuo nappi ei ainakaan tehnyt mitään)? Se kiinnostaisi myös, kun lämmitys on saatu aktivoitua, niin miten pitkään auto lämpöä tekee?

Tuli tänään ruotsintuonti ilman perinteistä Defa lämmitintä, eikä ohjekirja kielimuurin takia aivan avaudu, mutta huomenaamulla lämpöä olisi autoon kiva saada. Foorumeja on kahlailtu, mutta suoraan ei sanota :comp2: Sen verran jostain luin, että ilmalämpöpumppu tms tekisi lämpöä ainakin -10'c asti. Sitten sen jälkeen hoitaa vastus vai (no sillä sinänsä ei ole väliä, kunhan lasit saisi sulaksi)

Edit. Summamutikassa siis kaukosäädintä painelin ja kerran sain auton puhalimen puhisemaan, mutta en tiedä miten :D
Toyotan sivulla on käyttöohjeet:

Pidä kauko-ohjaimen “A/C”-painiketta painettuna, kun haluat käyttää kauko-ohjattavaa lämmitys-/ilmastointijärjestelmää.

Järjestelmä kytkeytyy pois päältä, mikäli jokin ovista avataan.
 
Foorumeja on kahlailtu, mutta suoraan ei sanota :comp2: Sen verran jostain luin, että ilmalämpöpumppu tms tekisi lämpöä ainakin -10'c asti. Sitten sen jälkeen hoitaa vastus vai (no sillä sinänsä ei ole väliä, kunhan lasit saisi sulaksi)

Pitkä painallus AC-napista käynnistää lämmityksen/jäähdytyksen 20 minuutiksi. Kunhan kaikki ovet ovat kiinni nappia painettaessa. Lämmitys toimii -16°C saakka, mutta vaatii noin kolme uudelleenkäynnistystä -5°C jälkeen, että sisällä oikeasti lämpenisi. Sitten kun on -16°C tai enemmän pakkasta esilämmitys lakkaa kokonaan toimimasta.
 
Pitkä painallus AC-napista käynnistää lämmityksen/jäähdytyksen 20 minuutiksi. Kunhan kaikki ovet ovat kiinni nappia painettaessa. Lämmitys toimii -16°C saakka, mutta vaatii noin kolme uudelleenkäynnistystä -5°C jälkeen, että sisällä oikeasti lämpenisi. Sitten kun on -16°C tai enemmän pakkasta esilämmitys lakkaa kokonaan toimimasta.
Kiitos, hyvä tietää Huomasin myös että jos puhallus on minimillä, niin ei oikein mitään tapahdu. Eli se pitäisi olla joko automaattiasetuksella tai puhallus kovemmalla
 
Saakohan Volvon lataushybrideitä lämmitettyä tolpasta lataamatta sitä? Taloyhtiön tolpista ei saa ladata autoa, mutta pari tuommoista näkyy välillä olevan tolpassa kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 834
Viestejä
4 540 602
Jäsenet
74 884
Uusin jäsen
Skaku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom