Ho Lee Fuk
Team R&T
- Liittynyt
- 24.07.2017
- Viestejä
- 909
Täytyy tunnustaa että en ollut missään vaiheessa edes ajatellut arvottavani (tai ajattelevani) hybridijärjestelmää mukavuusjärjestelmänä.
Itse olin ajatellut hybridijärjestelmää vain ja ainoastaan polttonesteen kulutuksen vähentäjänä. Hyödyllistä huomata että eri ihmisillä on täysin eri kriteerit sille minkälainen on hyvä/hyvin suunniteltu plugari. Omassa käytössäni voin sanoa että toistaiseksi plugari on ollut "huonompi" kuin hyvin toteutettu itselataava.
Jos lähtisin puhtaalta pöydältä itse suunnittelemaan, niin ainakin seuraavat pitäisi olla:
- mahdollisimman tehokas sisäinen laturi (yksivaiheinen ei riitä)
- (akun)esilämmitys
- Min 15-20Kwh akku
- kulutus akku tyhjänäkin kaikissa olosuhteissa pienempi kuin ilman akkua olevassa versiossa (toteutuu todella harvassa muun valmistajan kuin Toyotan/Hyundain hybridissä)
Kun tulee vanhaksi, mukavuustekijät sekä näiden laaja-alainen :ITSE: :llinen hallinta menee kaikenmaailman S-Line / M-Sproots / 20" alut -ulkonäköjuttujen tai vaikkapa absoluuttisen kiihtyvyyden edelle. En ole kolmeen talveen ajanut hybridiautoani varmaan kertaakaan pipo päässä / hanskat kädessä. Myös talvirotsi lentää takapenkille ihan vaikkapa vain työmatkan (30min) ajaksi.
Takavuosien läppää, Kaisa Liskiä lainatakseni:
MUKAVUUS
MUKAVUUS
MUKAVUUS
....
Vasta noiden jälkeen tulee prioriteettilistalla "pennin venyttäminen" / säästäminen polttoaineen kuluttamisen pienuuden muodossa. Toki ajeleehan plugarityypit lämmitys OFF ja tuuletus OFF ikkunat huurussa 5-7-10km kauppaan ettei vain polttomoottori starttaisi ja kuluttaisi laskennallisesti polttoainetta 0,7L/100km eli kauppareissun 10km matkalla vaikkapa desiä eli rahallisesti 20-50 senttiä. Sitten kaupasta ostetaan kaikkea turhaa "hetken mielijohteesta".
Jengin ajatusmaailma = priceless.