Keskustelua hybridiautoista

Ei siinä ole jatkuvaa nelivetoa. Kävin tuon koeajamassa kun itsellä oli Outlander ja jäi vähän kuva että se on köyhän miehen Outlander paitsi että se taitaa nykyään olla melkein yhtä kallis.

Mitsun mallistossa Suomessa nykyään vain kolme eri mallia. Vähiin käynyt.
Wiki puhuu jatkuvasta nelivedosta. Minunkin tietojen mukaan S-AWC toimii jatkuvana normaalissa ajossa.

En kuitenkaan usko, että auraamattomalla loskaisella ohituskaistalla ylämäkeen@105 km/h enää riittää takapään puhti, mutta normaaleista kaistanvaihtovallien ylityksistä selvinnee jatkuvatoimiselle nelivetoiselle ominaisella vakaudella.

 
Wiki puhuu jatkuvasta nelivedosta. Minunkin tietojen mukaan S-AWC toimii jatkuvana normaalissa ajossa.

En kuitenkaan usko, että auraamattomalla loskaisella ohituskaistalla ylämäkeen@105 km/h enää riittää takapään puhti, mutta normaaleista kaistanvaihtovallien ylityksistä selvinnee nelivetoisen vakaudella.


Ilmeisen hieno systeemi mutta ainakin Outlanderissa normaalissa ajossa maantiellä vaan etupyörät vetävät. Muistaakseni kovemmassa kiihdytyksessä (vaikka ei olisi liukasta) käytti myös takapyöriä. Tällä tavalla saadaan kaikki teho käyttöön.

Sinänsä tuo voi olla ja onkin monessa tilanteessa parempikin kuin jatkuva neliveto mitä se ei kuitenkaan ole.
 
Oma outlander kyllä ajaa lähes koko ajan nelivedolla. se kertoo sen grafiikassa tai sitten saa ihan eri moottoreille menevät energiat Watchdogilla katottua. Vain chargella suoraan moottorilla ajaessa se tykkää olla etuvetoinen kun moottori ei pyöritä kuin eturenkaita, mutta sillonkin ottaa takasähkömoottorin mukaan jos tulee enemmän energiavaatimusta
 
Oma outlander kyllä ajaa lähes koko ajan nelivedolla. se kertoo sen grafiikassa tai sitten saa ihan eri moottoreille menevät energiat Watchdogilla katottua.

Koita laittaa eco-mode päälle, jos ei silloin viimeistään mene 2wd:nä niin outoa. Minkä vuosimallin auto?
 
Koita laittaa eco-mode päälle, jos ei silloin viimeistään mene 2wd:nä niin outoa. Minkä vuosimallin auto?
Ahaa, eipä hirveästi oo Eco monella tullu ajeltua, vois koittaa joskus
2019 vuosimalli
 
Lähes 100%-sesti nelivetona tuo omakin Outlander tuntuu toimivan.

Eco-mode ei käsittääkseni vaikuta vetotapaan millään tavalla vaan se vaikuttaa a) kaasupolkimen vasteeseen ja b) ilmastoinnin/lämpöstöinnin toimintaan.

MY19 Instyle Sport itsellä kulkineena.
 
Itsellä oli myös 2019 (karvalakki) mutta voi olla että muistan väärin, näyttikö se ajotietokoneen vetotapa sittenkin paljonko voimasta siirtyy eteen/taakse tjms?
 
Ajelinpa täällä käydyn keskustelun innoittamana pitkästä aikaa tuo näkymä päällä, josta näkee mihin sähköä liikkuu. EV Mode päällä kun menin, niin kertaakaan ei menty etuvetona. Pari kertaa huomasin, että meni muutaman metrin takavetona. Nämäkin tilanteessa, kun painoi vain hiukan pintakaasua. 99,9% ajasta meni nelivetona, tuon näkymän mukaan.
20240218_140008~2.jpg
 
Eikös se etuvetomoodi tuossa Outlanderissa ole lähinnä kun ajetaan maantiellä kiinteävälityksisellä suoravaihteella. Se oli mahdollista jossain 65+ km/h nopeuksissa? Ja silloinkin voidaan toki tarvittaessa jakaa voimaa taakse sähkömoottorilla.
 
Jooh. Jos ajoakusta on virta loppu ja ajetaan >65 km/h, voi polttomoottori suorakytkeytyä etuakselille kiinteällä välityksellä.

Käytännössä polttomoottori toimii tuolloinkin kokemuksieni mukaan lähes aina samalla generaattorina ajoakulle/sähkömoottoreille ja takapyörille välittyy voimaa takasähkömoottorin välityksellä.
Eli nelivetona mennään silloinkin useimmiten.
 
Ok, no eihän tuo ihan kauhealta kuullosta. Tuli vielä semmoinenkin kysymys talvirenkaista, että onkos väliä onko onko kitkat vai nastat esim. tuossa mitsussa.
Mielipiteitä on monia, mutta itse otin mitsun kitkoilla (en muista merkkiä) ja on kyllä tämän ekan talven olleet tosi hyvät. Aiemmin aina ollu nastat niin yllätyin kyllä miten hyvin noilla pärjää.
 
Ok, no eihän tuo ihan kauhealta kuullosta. Tuli vielä semmoinenkin kysymys talvirenkaista, että onkos väliä onko onko kitkat vai nastat esim. tuossa mitsussa.
Itellä mitsussa oli alla loppuunajetut kitkat ku ostin ja nyt on uudet kitkat, Toimii erinomaisesti kaikkialla muualla paitsi kiillotetuissa liikenneympyröissä
 
Outlanderilla pärjää kitkoilla tosi hyvin. Vähän itseä jännitti kun edellisen auton (Passat -10) keulaa sai jännittää nastoilla ja sain Outlanderin kitkoilla. Ajattelin, että isompi massa ja kitkat ei olisi hyvä yhdistelmä. Kahden talven kokemuksella voin sanoa, että pysyy tiessä tosi hyvin oli lumi tai jää. Tietenkin peilikirkkaat jäät täytyy ottaa varovasti. Onko se sitten toi neliveto vai mikä mutta toimii. Alla taitaa olla Hankookin kitkat. On muutenkin paremmat renkaat ajella kuin alkuperäiset kesärenkaat!

Tuohon Oltsandeerin viestiin vielä lisäisin:
MY20:ssä ainakin löytyy mittaristosta näyttö, josta näkee millä pyörilllä vetää. Sininen palkki keskellä autoa näytää vetosuhteen. Ei ole on/off etu tai neliveto vaan vaihtelee portaattomasti. En tiedä mistä toi revitään. Voi olla esimerkiksi etu- ja takasähkömoottorien vääntö ero? Noi ainakin näkee OBD liittimen kautta helposti. Käytännössä aina neliveto, jossain suhteessa. Lukolla sitten jäpähtää siihen keskelle. Tuolla taitaa olla, jotain mainospuhetta aiheesta: S-AWC | Innovation | MITSUBISHI MOTORS

Outlander pyrkiin aina käyttämään polttomoottoria hyvällä hyötysuhdealueella, jos tehontarve sen sallii. Tämä tarkoittaa, että usein auton eteenpäin viemiseen ei tarvita kaikkea sitä energiaa mitä koneesta tulee ulos, joten se viedään sitten akkuihin. Tämän vuoksi ajo bensalla on esimerkiksi kokoajan täyssähkö-bensa syklin vuorottelua. Tuolla tiedonjanoisille jotain sepustusta: Technical graphs and images Vähän vanhaa tekstiä kun uudemmissa on tehokkaammat sähkömoottorit ja isompi akku mutta periaatteet lienee samat.
 

Liitteet

  • outlander_awc.jpg
    outlander_awc.jpg
    89 KB · Luettu: 7
Ei siinä ole jatkuvaa nelivetoa. Kävin tuon koeajamassa kun itsellä oli Outlander ja jäi vähän kuva että se on köyhän miehen Outlander paitsi että se taitaa nykyään olla melkein yhtä kallis.

Mitsun mallistossa Suomessa nykyään vain kolme eri mallia. Vähiin käynyt.
Outlander 2018 ja Eclipse 2021 ollut ja onhan ne aivan erilaisia ajettavia. Eclipsen hyväksi omasta mielestä mutta onhan se tuoreempi, voi johtua siitäkin. Outlander oli kuin erämaanlaiva eli keinui siinä missä Eclipse tuntui paljon jämäkämmältä. Molemmat kyllä ihan hyviä ajettavia kun mukavuus edellä mennään, eikä tarvetta ole verrata vaikka bemariin jolla itse tykkään ajaa vaikka kovempi alusta onkin.
Mistä en tykkää on liikaa piippauksia joka asiasta (en ole perehtynyt saisiko pois) ja etupenkin säätövara keinussa (kallistetaan koko penkkiä taaksepäin). Lämmityksen kauko-ohjaus vain wifillä on huono riippuen miten asuu. Ohjelmistossa on ominaisuuksia (kuten latauskaapelin vapautus kun akku on täynnä) joiden perustetta en ymmärrä vieläkään.
 
Outlander 2018 ja Eclipse 2021 ollut ja onhan ne aivan erilaisia ajettavia. Eclipsen hyväksi omasta mielestä mutta onhan se tuoreempi, voi johtua siitäkin. Outlander oli kuin erämaanlaiva eli keinui siinä missä Eclipse tuntui paljon jämäkämmältä.

Minulla oli (on) 2019 FL malli Outlanderista (16 tuuman renkailla) ja koeajoin 2021 tai 2022 Eclipsen. Laitoin tänne koeajoraportin ja lopputulos oli halpuutettu Outlander. Ajettavuus huonompi (veteli muistaakseni uriin) ja puuttui varusteita tai edes saanut sellaisia mitä Outissa oli karvalakissa vakiona, ainakin sähköinen takaluukku mutta oli varmaan muitakin. Ei se Eclipse silti mikään huono ollut, makuasioita.

Nyt uuden ostajalle valinta on helppo kun Outlanderia ei saa. Muutenkin Mitsubishin nykymallisto on ankeuden huippu. Ennen oli sentään Evoa ja Pajeroa…
 
Minulla oli (on) 2019 FL malli Outlanderista (16 tuuman renkailla) ja koeajoin 2021 tai 2022 Eclipsen. Laitoin tänne koeajoraportin ja lopputulos oli halpuutettu Outlander. Ajettavuus huonompi (veteli muistaakseni uriin) ja puuttui varusteita tai edes saanut sellaisia mitä Outissa oli karvalakissa vakiona, ainakin sähköinen takaluukku mutta oli varmaan muitakin. Ei se Eclipse silti mikään huono ollut, makuasioita.

Nyt uuden ostajalle valinta on helppo kun Outlanderia ei saa. Muutenkin Mitsubishin nykymallisto on ankeuden huippu. Ennen oli sentään Evoa ja Pajeroa…
2019 Outlander on muistaakseni isommalla koneella kuin 2018 ja oliko akussakin eroa? Sitä en ole omistanut, koeajolla olen käynyt taajamassa lähinnä. Urien vaikutus riippuu paljolti renkaista ja rengaspaineistakin, en siihenkään voi kommentoida.
Eclipse meillä on jollain saksan varusteilla, sähköinen takaluukku puuttuu mutta muuten aika lailla kaikki. HUD, lämmitettävä ratti, 1500W pistorasiat ja 360 kamerat yms.
 
Vähän ehkä ohi sektorin kysyn täällä Hybridi-topicissa, mutta osaisiko joku kertoa mikä ero näissä vehkeissä on:

Mietin siis siltä kantilta, että osa noista Lexusilta ilmoittaa 223hv ja toinen 181hv tehoja ja melko erilaisia kulutuksia, vaikka äkkiä katsottuna palikat on samat. Koitin vähän googlettaa, että onko tuossa joku sukupolvi muuttunu just 2019 ja uus moottori, tai joku facelift tms. mutta ei osu silmään nyt millään :hmm:
 
Vähän ehkä ohi sektorin kysyn täällä Hybridi-topicissa, mutta osaisiko joku kertoa mikä ero näissä vehkeissä on:

Mietin siis siltä kantilta, että osa noista Lexusilta ilmoittaa 223hv ja toinen 181hv tehoja ja melko erilaisia kulutuksia, vaikka äkkiä katsottuna palikat on samat. Koitin vähän googlettaa, että onko tuossa joku sukupolvi muuttunu just 2019 ja uus moottori, tai joku facelift tms. mutta ei osu silmään nyt millään :hmm:

Autokaupat ilmoittelee mitä sattuu. Toinen ilmoittaa vain polttomoottorin tehon, toinen yhdistetyn tehon. Noiden ilmoituksiin kannattaa suhtautua suuntaa antavina niin teknisten tietojen kuin varusteiden osalta. Samanlainen auto siis kyseessä.
 
Vähän ehkä ohi sektorin kysyn täällä Hybridi-topicissa, mutta osaisiko joku kertoa mikä ero näissä vehkeissä on:

Mietin siis siltä kantilta, että osa noista Lexusilta ilmoittaa 223hv ja toinen 181hv tehoja ja melko erilaisia kulutuksia, vaikka äkkiä katsottuna palikat on samat. Koitin vähän googlettaa, että onko tuossa joku sukupolvi muuttunu just 2019 ja uus moottori, tai joku facelift tms. mutta ei osu silmään nyt millään :hmm:
Ei noissa tehojen suhteen mitään eroja oo. Toi 181 on bensamoottorin teho, ja toi 223 on bensa+sähkö yhteenlaskettu samanaikainen maksimiteho. Trafi ei oikein kai osaa noita hybridien tehoja näyttää oikein, ja nettiautoon ne ongelmat valuu sieltä.
 
Vähän ehkä ohi sektorin kysyn täällä Hybridi-topicissa, mutta osaisiko joku kertoa mikä ero näissä vehkeissä on:

Mietin siis siltä kantilta, että osa noista Lexusilta ilmoittaa 223hv ja toinen 181hv tehoja ja melko erilaisia kulutuksia, vaikka äkkiä katsottuna palikat on samat. Koitin vähän googlettaa, että onko tuossa joku sukupolvi muuttunu just 2019 ja uus moottori, tai joku facelift tms. mutta ei osu silmään nyt millään :hmm:
En noista ilmoituksen teknisistä eroista osaa sanoa, mutta ihmetyttää tuon jälkimmäisen ilmoituksen ensirekisteröinti päivämäärä 8-2023 vaikka auto vuosimallia 2019.
Todennäköisesti joku virhe koko ilmoituksessa...
 
Vähän ehkä ohi sektorin kysyn täällä Hybridi-topicissa, mutta osaisiko joku kertoa mikä ero näissä vehkeissä on:

Mietin siis siltä kantilta, että osa noista Lexusilta ilmoittaa 223hv ja toinen 181hv tehoja ja melko erilaisia kulutuksia, vaikka äkkiä katsottuna palikat on samat. Koitin vähän googlettaa, että onko tuossa joku sukupolvi muuttunu just 2019 ja uus moottori, tai joku facelift tms. mutta ei osu silmään nyt millään :hmm:
Menee vähän ohi aiheen, mutta jos tarvitset vetokoukkua, se maksaa asennettuna jotain 1700 - 1900 €. Jos niitä enää edes saa. Toisessa näytti olevan koukku.

Kulutuksessa tuo 6,3 l/100 km on lähempänä totuutta. Alle 5 litran pääsee, mutta vain jos ajaa rauhallisesti mutkaista ja mäkistä tietä kesällä.
 
Menee vähän ohi aiheen, mutta jos tarvitset vetokoukkua, se maksaa asennettuna jotain 1700 - 1900 €. Jos niitä enää edes saa. Toisessa näytti olevan koukku.

Kulutuksessa tuo 6,3 l/100 km on lähempänä totuutta. Alle 5 litran pääsee, mutta vain jos ajaa rauhallisesti mutkaista ja mäkistä tietä kesällä.

Puhutko alkuperäisestä mahdollisesta sähköisestä koukusta, vai mistä moinen hinta on revitty?
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-03-05-13-50-09-03_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-03-05-13-50-09-03_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    107,2 KB · Luettu: 94
  • Screenshot_2024-03-05-14-09-51-82_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-03-05-14-09-51-82_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    112,7 KB · Luettu: 80
Vähän ehkä ohi sektorin kysyn täällä Hybridi-topicissa, mutta osaisiko joku kertoa mikä ero näissä vehkeissä on:

Mietin siis siltä kantilta, että osa noista Lexusilta ilmoittaa 223hv ja toinen 181hv tehoja ja melko erilaisia kulutuksia, vaikka äkkiä katsottuna palikat on samat. Koitin vähän googlettaa, että onko tuossa joku sukupolvi muuttunu just 2019 ja uus moottori, tai joku facelift tms. mutta ei osu silmään nyt millään :hmm:

Toisessa on varmaan otettu kulutus suoraan auton tietokoneessa. Toisessa spekseistä, tuo isompi lukema on realistisempi.

Hyvä auto, suosittelen. Ajellut n. 3 vuotta, ei valittamista. En usko että tosin kovin käytännöllinen romujen kuskaamiseen tai vetämiseen. Vetopainot pieniä, auto hyvin matala, sekä kohtuu ahdas ja vetokoukku maksaa todella paljon.
 
Vuosi sitten kyselin parilta pajalta ja eivät löytäneet sopivaa koukkua mistään. Ehkä ei sitten heidän edustamillaan merkeillä ollut.
Tarvitaanko tuohon joku erikoiskoukku? Toyotaan ja Leksuksiin menee kyllä ihan normikoukut yleensä. Tuosta mallista ei minulla kylläkään ole kokemusta.
 
Tarvitaanko tuohon joku erikoiskoukku? Toyotaan ja Leksuksiin menee kyllä ihan normikoukut yleensä. Tuosta mallista ei minulla kylläkään ole kokemusta.
Valitettavasti en osaa sanoa. Jos aikoo IS:n hankkia, kannattaa varmaankin selvittää koukun saatavuus etukäteen tai ostaa sellainen, jossa on jo koukku. Koukulliset on kyllä harvinaisia.
 
Kiitos kaikille vastauksista, opin taas jotain uutta nettiautosta & Lexuksista :kippis: Ilmoitukset sattuivat tosiaan vaan heppojen takia esimerkeiksi, ei silleen tarkemmin ollu valittuja varusteiden tai muidenkaan speksien takia. Tykkään kyllä kyseisen auton muotoilusta kovasti ja nyt kun vaimo vaatii 'Tojotaa' niin vähän miettinyt näitä Lexuksia ohimennen. Edellinen (bensa) Corolla jonka omistin ei sillä tavalla kummoisia tuntemuksia jättänyt, perusvarma ja tylsä auto.

Hauska nosto tuo vetokoukku ihan sattumalta: Vaimo vaatii että nykyinen auto on pakko olla semmonen, jossa on koukku varusteissa - Tässä 3 vuoden aikana on tullut vedettyä mitään perässä tasan 0 kertaa ja lähipiiristä löytyisi tunnin varoajalla varmaan parikin muuta koukulla varustettua autoa lainaan jos akuutti tarve on. Vakkarille puolestaan sillon vielä nosteli nokkaansa, että tarviiko tuommosta nyt mihinkään... Mikähän mahtaisi olla nyt ääni kellossa jos sanoisin että seuraavassa autossa ei ole muuten vakkaria ollenkaan :hammer:
 
Kuinka suuri on käytännön kulutusero Yaris hybridillä https://www.nettiauto.com/toyota/yaris/13610432 verrattuna bensaan https://www.nettiauto.com/toyota/yaris/14029420. Hintaero on kuitenkin lähes 3000€.
Ajoa tulee 60/40 kaupungin hyväksi (Kuopiossa).
3,3l/100km on pienin kulutus mitä yariksella on tullut kaupungissa mentyä, mutta, kun mun ajot on pääasiassa juuri siellä mihin tuo ei ole parhaimmillaan niin 5-6l välillä on kulutus normaalisti keskimäärin, kun ajan moottoriteillä/kehillä enimmäkseen missä kaikki hybridin hyödyt ei tule kunnolla esiin.
 
Kiitos kaikille vastauksista, opin taas jotain uutta nettiautosta & Lexuksista :kippis: Ilmoitukset sattuivat tosiaan vaan heppojen takia esimerkeiksi, ei silleen tarkemmin ollu valittuja varusteiden tai muidenkaan speksien takia. Tykkään kyllä kyseisen auton muotoilusta kovasti ja nyt kun vaimo vaatii 'Tojotaa' niin vähän miettinyt näitä Lexuksia ohimennen. Edellinen (bensa) Corolla jonka omistin ei sillä tavalla kummoisia tuntemuksia jättänyt, perusvarma ja tylsä auto.

Hauska nosto tuo vetokoukku ihan sattumalta: Vaimo vaatii että nykyinen auto on pakko olla semmonen, jossa on koukku varusteissa - Tässä 3 vuoden aikana on tullut vedettyä mitään perässä tasan 0 kertaa ja lähipiiristä löytyisi tunnin varoajalla varmaan parikin muuta koukulla varustettua autoa lainaan jos akuutti tarve on. Vakkarille puolestaan sillon vielä nosteli nokkaansa, että tarviiko tuommosta nyt mihinkään... Mikähän mahtaisi olla nyt ääni kellossa jos sanoisin että seuraavassa autossa ei ole muuten vakkaria ollenkaan :hammer:

Netissä olevissa ilmoituksissa on tosiaan vastuu täysin lukijalla varsinkin MHEV/HEV/PHEW/EV autojen kohdalla.

Tuo "autossa on pakko olla peräkoukku" on jotain boomer-sukupolven sontaa, joka ei ole vielä vaan kuollut. Nykyään täysin turha ellei oikeasti omista peräkärryä. Varsinkin kun pakettiautoa saa vuokrattu parilla kympillä päivä, jos pitää isompaa tavaraa kuljettaa. Sitten myös lähipiirissä yleensä on aina joku jolta löytyy kärryapua tarvittaessa.
 
3,3l/100km on pienin kulutus mitä yariksella on tullut kaupungissa mentyä, mutta, kun mun ajot on pääasiassa juuri siellä mihin tuo ei ole parhaimmillaan niin 5-6l välillä on kulutus normaalisti keskimäärin, kun ajan moottoriteillä/kehillä enimmäkseen missä kaikki hybridin hyödyt ei tule kunnolla esiin.

Onko kokemusta verrokki bensasta? Mitä se kuluttaisi vastaavalla ajolla?
 
Kiitos kaikille vastauksista, opin taas jotain uutta nettiautosta & Lexuksista :kippis: Ilmoitukset sattuivat tosiaan vaan heppojen takia esimerkeiksi, ei silleen tarkemmin ollu valittuja varusteiden tai muidenkaan speksien takia. Tykkään kyllä kyseisen auton muotoilusta kovasti ja nyt kun vaimo vaatii 'Tojotaa' niin vähän miettinyt näitä Lexuksia ohimennen. Edellinen (bensa) Corolla jonka omistin ei sillä tavalla kummoisia tuntemuksia jättänyt, perusvarma ja tylsä auto.

Hauska nosto tuo vetokoukku ihan sattumalta: Vaimo vaatii että nykyinen auto on pakko olla semmonen, jossa on koukku varusteissa - Tässä 3 vuoden aikana on tullut vedettyä mitään perässä tasan 0 kertaa ja lähipiiristä löytyisi tunnin varoajalla varmaan parikin muuta koukulla varustettua autoa lainaan jos akuutti tarve on. Vakkarille puolestaan sillon vielä nosteli nokkaansa, että tarviiko tuommosta nyt mihinkään... Mikähän mahtaisi olla nyt ääni kellossa jos sanoisin että seuraavassa autossa ei ole muuten vakkaria ollenkaan :hammer:

Voin ainakin rehellisesti sanottuna että on tuo IS aika kaukana Corollasta. Joo, onhan siinä samoja nappeja kuten vakkariviikset, konepellin avaajat ja näyttöjen ikoonigrafiikat, mutta voimalinjaa lukuunottamatta ajokokemus on ihan eri tasolla perus Corollaan verrattuna, takavetoinenkin kun on.
 
Kuinka suuri on käytännön kulutusero Yaris hybridillä https://www.nettiauto.com/toyota/yaris/13610432 verrattuna bensaan https://www.nettiauto.com/toyota/yaris/14029420. Hintaero on kuitenkin lähes 3000€.
Ajoa tulee 60/40 kaupungin hyväksi (Kuopiossa).
Eiköhän ero ole noin 1-1,5 l/100 km. Ero voi olla pienempikin, jos ajat muutaman kilometrin matkoja, lähdet talvella kylmällä moottorilla + sisätilalla, pyydät ilmastoinnilta kesällä +20 C ja talvella +25 C. Toisaalta ero voi olla jopa 2 l/100 km, jos ajat pitkiä pätkiä kaupungissa.

Tässä 2012 vuosimallin hybrid ja bensa 1,3.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-03-05-21-46-58-16_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-03-05-21-46-58-16_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    96,8 KB · Luettu: 30
  • Screenshot_2024-03-05-21-48-12-81_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-03-05-21-48-12-81_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    100,5 KB · Luettu: 30
Onko kokemusta verrokki bensasta? Mitä se kuluttaisi vastaavalla ajolla?
Noin litra lisää. Kaupungissa ero voisi olla vähän isompi.

Epätieteellinen arvio perustuu kesällä 2015 koeajamiini silloin uusiin malleihin ja ajotietokoneen lukuihin suunnilleen samoilla lenkeillä.

Talvikulutuksien eroista en osaa siis sanoa, hybridin kulutus nousee syksystä kevääseen mittailujeni mukaan joka vuosi jotain 1-1.5 litraa/100km omilla ajoilla, vaikka auto lähtee puolilämpimästä tallista. Varmaankin samaa luokkaa tuo nousu tuolla 1.33 koneellisellakin.

Edit: niin piti sanomani, että se ajantasainen Toyota-huollon hybrid health check-tarkistustodistus olisikin varmaan asiallista löytyä jos vanhaa hybridi-Yarista ostaa
 
Viimeksi muokattu:
Netissä olevissa ilmoituksissa on tosiaan vastuu täysin lukijalla varsinkin MHEV/HEV/PHEW/EV autojen kohdalla.

Tuo "autossa on pakko olla peräkoukku" on jotain boomer-sukupolven sontaa, joka ei ole vielä vaan kuollut. Nykyään täysin turha ellei oikeasti omista peräkärryä. Varsinkin kun pakettiautoa saa vuokrattu parilla kympillä päivä, jos pitää isompaa tavaraa kuljettaa. Sitten myös lähipiirissä yleensä on aina joku jolta löytyy kärryapua tarvittaessa.
Näinpä. Reilu kuusi vuotta omakotitalossa ja koukkua tullut tarvittua nolla kertaa. Pakua saa vuokralle sen kerran vuodessa kun sitä tarvitsee ja sen kanssa ajaminen on sata kertaa miellyttävämpää kuin vetää kärryä. Pelkän koukun hinnalla sitä pakua varaa varmaan 20 kertaa. Jopa kolmesti on pakettiautolle ollut tarvetta, kun kaiken saa kotiinkuljetettuna jos nyt sohvaa tai töllöä tarttee.
 
Vähän ehkä ohi sektorin kysyn täällä Hybridi-topicissa, mutta osaisiko joku kertoa mikä ero näissä vehkeissä on:

Mietin siis siltä kantilta, että osa noista Lexusilta ilmoittaa 223hv ja toinen 181hv tehoja ja melko erilaisia kulutuksia, vaikka äkkiä katsottuna palikat on samat. Koitin vähän googlettaa, että onko tuossa joku sukupolvi muuttunu just 2019 ja uus moottori, tai joku facelift tms. mutta ei osu silmään nyt millään :hmm:
Camry taisi olla ensimmäinen Dynamic Force moottorilla varustettu, kun tuli uudestaan myyntiin. Eli tuo n 220 hp moottorilla varustettu. RAV4 hybrid oli sama juttu hybridissä ja 2019 tuli uudella moottorilla teho muistaakseni 221 hp, kun entinen RAV4 hybrid oli 178, tai jotain. Kulutus putosi tuolla tehokkaammalla versiolla entisestä 6,3 L/100 km lukemasta 5,3 L/100 km. molemmilla versioilla tuo kulutus oli n 30 000 km ajon jälkeen ja yli vuoden ajot kumulatiivinen. Muistaakseni vanha oli 2AR moottori ja uudempi A25A joku FXS tms versio. Kannattaa yrittää bongata nuo moottoriversiot ennen hankintaa. Niillä on meinaan melkoinen ero luonteessa, enkä noita vanhoja kyllä haikaile yhtään. Saattoi olla että koko voimalinja sai päivityksen tuo Dynamic Forcen jäljiltä.
 
Tuo "autossa on pakko olla peräkoukku" on jotain boomer-sukupolven sontaa, joka ei ole vielä vaan kuollut. Nykyään täysin turha ellei oikeasti omista peräkärryä. Varsinkin kun pakettiautoa saa vuokrattu parilla kympillä päivä, jos pitää isompaa tavaraa kuljettaa.

Tai voisko olla, että (hui!) erilaisilla ihmisillä on erilaisia tarpeita ja mieltymyksiä? Itse ainakin paljon mieluummin omistan peräkoukun ja olen tarvitsematta sitä, kuin toisinpäin. Tarpeet kun voi myös joskus muuttua äkillisesti. Näkisin myös, että paku ja peräkärry/koukku palvelee vähän eri tarkoituksia. Lisäksi kärryjä myös saa ihan ilmaiseksi lainaan esim. Kierrätyskeskuksista, ainakin täällä PKS:llä.

Sitten myös lähipiirissä yleensä on aina joku jolta löytyy kärryapua tarvittaessa.

Tääki on vähän näitä. On mullakin kaveripiirissä porukkaa, jotka aina jaksaa sössöttää kuinka auton omistaminen ylipäätään on turhaa ja silloin harvoin kun oikeasti tarvii, sen voi vaikka vuokrata. Kummasti ovat kuitenkin aina kyytejä ja muita kuljetuspalveluja ruikuttamassa meiltä autollisilta...

Noin muutenkin, on aika pirun paljon helpompaa lainata pelkkää kärryä, jos ei tarvitse samalla lainata myös sitä vetävää autoa. Kovin moni ei myöskään ihan hirveän mielellään välttämättä sitä autoa edes kenellekään lainaa (itse en ainakaan lainaa kuin lähiperheelle), kun taas kärryjä nyt harvemmin niin vaalitaan. Ihmiset myös luultavasti tarvitsevat itse sitä autoaan paljon todennäköisemmin kuin kärryään, eli siinä missä pelkän kärryn voi helposti saada lainaan koko päiväksi tai muutamaksikin, harva haluaa lainata myös autoaan yhtä pitkäksi aikaa.

Näinpä. Reilu kuusi vuotta omakotitalossa ja koukkua tullut tarvittua nolla kertaa. Pakua saa vuokralle sen kerran vuodessa kun sitä tarvitsee ja sen kanssa ajaminen on sata kertaa miellyttävämpää kuin vetää kärryä. Pelkän koukun hinnalla sitä pakua varaa varmaan 20 kertaa. Jopa kolmesti on pakettiautolle ollut tarvetta, kun kaiken saa kotiinkuljetettuna jos nyt sohvaa tai töllöä tarttee.

Siellä pakun kyydissähän onkin mukava sitten kuskailla jotain rakennus- ja puutarhajätettä sun muuta. Toki koukun jälkiasentaminen harvoin on järkevää, mutta jos käytettyä ostaa niin eipä se yleensä kovin merkittävästi hintaa nosta.
 
Itse tosiaan tarvitsen koukkua vähintään sen kaksi kertaa viikkoon keskimäärin kun tytön pyörä kulkee telineessä keskustasta takaisin. Joo, jos autolla on tarkoitus kuskata kaikki aina joka paikkaan niin toki koukun tarve kiteytyy pitkälle peräkärryn käyttöön (jonka vuokraaminen on tosi näppärää nykyään), mutta on niitä käyttötapoja muitakin.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Koukku on kyllä kätevä jos siihen ripustaa jotain, sen pyörätelineen tai kärryn, eli onhan se ymmärrettävää että jotkut sellaisen haluavat.

Sen sijaan suuri mysteeri on se kuinka joitain ihmisiä se vetokoukku suututtaa. Siitä koukusta ei kuitenkaan kovin merkittävää haittaa ole kenellekään.
 
Koukku on kyllä kätevä jos siihen ripustaa jotain, sen pyörätelineen tai kärryn, eli onhan se ymmärrettävää että jotkut sellaisen haluavat.

Sen sijaan suuri mysteeri on se kuinka joitain ihmisiä se vetokoukku suututtaa. Siitä koukusta ei kuitenkaan kovin merkittävää haittaa ole kenellekään.

Ruma se on, enkä ostaisi autoa jossa on kiinteä koukku.
 
Menee jo ot:n puolelle, mutta minä harkitsen vakavasti koukun asennuttamista juuri hankkimaani (käytettyyn) sähköautoon. Lähinnä juurikin fillareiden ja mökkiroskien kuljetusta varten. Kärryä nyt saa vuokralle/lainaan ihan naurettavan halvalla, joten omaa kärryä en meinannut kuitenkaan hankkia. Volvolla ainakin on ollut välillä puoliautomaattinen koukku 990€ tarjouksessa.
 
Menee jo ot:n puolelle, mutta minä harkitsen vakavasti koukun asennuttamista juuri hankkimaani (käytettyyn) sähköautoon. Lähinnä juurikin fillareiden ja mökkiroskien kuljetusta varten. Kärryä nyt saa vuokralle/lainaan ihan naurettavan halvalla, joten omaa kärryä en meinannut kuitenkaan hankkia. Volvolla ainakin on ollut välillä puoliautomaattinen koukku 990€ tarjouksessa.
Kannattaa aina muistaa tarkistaa paljonko sillä koukulla saa vetää, jos rekisteriotteessa ei ole vetomassoja niin sitten se on vain pyörätelineelle
 
Tuli asennettua alta käsin asennettava irroitettava koukku RAV4 plugariin. Pistoke taittuu kätevästi auton alle, eikä jää näkyviin, jos koukku on irti. Lisäksi on suojassa lumikasoihin ym muu peruutusansoihin nähden. Pieni lisähinta kiinteään verrattuna ja oikein tyytyväinen valintaan. Ei tullut mitään puskurin jyrsimisiä ja täysin näkymätön irrotettuna. Irrotus ja kiinnitys on todella sujuvalla mekanismilla toimiva ja onnistuu vaikka emännältäkin. Suosittelen vahvasti katsomaan alta kiinnitettävä vaihtoehtoa koukun tarpeeseen. Alas taittuva pistoke on erinomainen etu tuossa. Kiinni ollessaan tuosta ei näy muuta, kuin siro käyrä vs ne pahimmat kiinteät klohnot.
RAV4 plugariin saa siis kytkeä sen 1500 kg kärryn ja tuo irrotettava ja pistokkeen piiloon taittuvana käy kuin nenä päähän meidän ekstemporee elämiseen. Aikaisemmin ei oikeen tajunnutkaan, että noita koukkuja tosiaan löytyy täysin naamioituinakin.
IMG_3484.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Tuli asennettua alta käsin asennettava irroitettava koukku RAV4 plugariin. Pistoke taittuu kätevästi auton alle, eikä jää näkyviin, jos koukku on irti. Lisäksi on suojassa lumikasoihin ym muu peruutusansoihin nähden. Pieni lisähinta kiinteään verrattuna ja oikein tyytyväinen valintaan. Ei tullut mitään puskurin jyrsimisiä ja täysin näkymätön irrotettuna. Irrotus ja kiinnitys on todella sujuvalla mekanismilla toimiva ja onnistuu vaikka emännältäkin. Suosittelen vahvasti katsomaan alta kiinnitettävä vaihtoehtoa koukun tarpeeseen. Alas taittuva pistoke on erinomainen etu tuossa. Kiinni ollessaan tuosta ei näy muuta, kuin siro käyrä vs ne pahimmat kiinteät klohnot.
IMG_3484.jpeg
Onhan tuo vielä uutena toimiva ja siisti, aja 10 vuotta Suomessa niin ei ole enää.
Sähköisesti sen koukun kuuluisi tulla esiin jos sitä ei jostain syystä "maasturin" perässä kiinteänä siedä?
 
Varmaan löytyisi hyvä sähkökoukku, jos vaihtaisi autoa, mutta on vasta 1/2 vuotta ajettu, niin ei vielä oikeen viitti. Kyllä tuo alta työnnettävä on melko sutjakka näin korvikkeena sille ainoalle oikealle. Tuossa videolla on vähän joutunut jyrsimään koloa ja noihinkin löytyy siistejä reunalistoja jos haluaa tehdä oikein noita upotuksia. Kääntöpistoketta ei tuossa videolla näy. Liekkö edes laitettu, mutta hyvin omassa kääntyi täysin piiloon puskurin sisään. Noita valmistajia löytyy jo moneen lähtöön ja Toyotalla oli omat versiot. Tiedä sitten kuka ne on tehnyt, vai onko ihan aitoa OEM rautaa. Törkeä hinta ainakin 1180 € oli asennettuna.

 
Varmaan löytyisi hyvä sähkökoukku, jos vaihtaisi autoa, mutta on vasta 1/2 vuotta ajettu, niin ei vielä oikeen viitti. Kyllä tuo alta työnnettävä on melko sutjakka näin korvikkeena sille ainoalle oikealle. Tuossa videolla on vähän joutunut jyrsimään koloa ja noihinkin löytyy siistejä reunalistoja jos haluaa tehdä oikein noita upotuksia. Kääntöpistoketta ei tuossa videolla näy. Liekkö edes laitettu, mutta hyvin omassa kääntyi täysin piiloon puskurin sisään.


kyllä näitä saa voidella aika reilusti, ongelma on se, että maali on laadulta paskaa ja kesii pois jonka jälkeen reikä ja kaikki osat on ruosteessa. Tuossakin videossa ei käy ilmi, onko tuota reikää edes suojattu millään silloin, kun koukku ei ole paikallaan. Ihan näppärä mekanismi kyllä, ei tarvitse paljon sovitella paikalleen. Mutta mikä ihmeen ammattimees tuon puskurin on kairannut videolla, mitäpä sitä reunaa viimeistelemään sahauksen jälkeen..
 
Kärkkäisellä halpaa kierrejohtoa plugareihin (yli 50€ ostoksiin voi kokeilla VALAVUORI koodia ilmaisiin posteihin):

aaaaaaaaaaaaaaaaa.JPG
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom