Keskustelua hybridiautoista

Toyota Prius (2018) plugin hybrid pitäisi saadaan lämmittämään matkustamoa. Mutta miten? Tuota kaukosäätimen A/C nappia painamallako (vanhemmassa priuksessa tuo nappi ei ainakaan tehnyt mitään)? Se kiinnostaisi myös, kun lämmitys on saatu aktivoitua, niin miten pitkään auto lämpöä tekee?

Tuli tänään ruotsintuonti ilman perinteistä Defa lämmitintä, eikä ohjekirja kielimuurin takia aivan avaudu, mutta huomenaamulla lämpöä olisi autoon kiva saada. Foorumeja on kahlailtu, mutta suoraan ei sanota :comp2: Sen verran jostain luin, että ilmalämpöpumppu tms tekisi lämpöä ainakin -10'c asti. Sitten sen jälkeen hoitaa vastus vai (no sillä sinänsä ei ole väliä, kunhan lasit saisi sulaksi)
1705690864241.png
1705691229073.png


Edit. Summamutikassa siis kaukosäädintä painelin ja kerran sain auton puhalimen puhisemaan, mutta en tiedä miten :D
 
Viimeksi muokattu:
Toyota Prius (2018) plugin hybrid pitäisi saadaan lämmittämään matkustamoa. Mutta miten? Tuota kaukosäätimen A/C nappia painamallako (vanhemmassa priuksessa tuo nappi ei ainakaan tehnyt mitään)? Se kiinnostaisi myös, kun lämmitys on saatu aktivoitua, niin miten pitkään auto lämpöä tekee?

Tuli tänään ruotsintuonti ilman perinteistä Defa lämmitintä, eikä ohjekirja kielimuurin takia aivan avaudu, mutta huomenaamulla lämpöä olisi autoon kiva saada. Foorumeja on kahlailtu, mutta suoraan ei sanota :comp2: Sen verran jostain luin, että ilmalämpöpumppu tms tekisi lämpöä ainakin -10'c asti. Sitten sen jälkeen hoitaa vastus vai (no sillä sinänsä ei ole väliä, kunhan lasit saisi sulaksi)

Edit. Summamutikassa siis kaukosäädintä painelin ja kerran sain auton puhalimen puhisemaan, mutta en tiedä miten :D
Toyotan sivulla on käyttöohjeet:

Pidä kauko-ohjaimen “A/C”-painiketta painettuna, kun haluat käyttää kauko-ohjattavaa lämmitys-/ilmastointijärjestelmää.

Järjestelmä kytkeytyy pois päältä, mikäli jokin ovista avataan.
 
Foorumeja on kahlailtu, mutta suoraan ei sanota :comp2: Sen verran jostain luin, että ilmalämpöpumppu tms tekisi lämpöä ainakin -10'c asti. Sitten sen jälkeen hoitaa vastus vai (no sillä sinänsä ei ole väliä, kunhan lasit saisi sulaksi)

Pitkä painallus AC-napista käynnistää lämmityksen/jäähdytyksen 20 minuutiksi. Kunhan kaikki ovet ovat kiinni nappia painettaessa. Lämmitys toimii -16°C saakka, mutta vaatii noin kolme uudelleenkäynnistystä -5°C jälkeen, että sisällä oikeasti lämpenisi. Sitten kun on -16°C tai enemmän pakkasta esilämmitys lakkaa kokonaan toimimasta.
 
Pitkä painallus AC-napista käynnistää lämmityksen/jäähdytyksen 20 minuutiksi. Kunhan kaikki ovet ovat kiinni nappia painettaessa. Lämmitys toimii -16°C saakka, mutta vaatii noin kolme uudelleenkäynnistystä -5°C jälkeen, että sisällä oikeasti lämpenisi. Sitten kun on -16°C tai enemmän pakkasta esilämmitys lakkaa kokonaan toimimasta.
Kiitos, hyvä tietää Huomasin myös että jos puhallus on minimillä, niin ei oikein mitään tapahdu. Eli se pitäisi olla joko automaattiasetuksella tai puhallus kovemmalla
 
Saakohan Volvon lataushybrideitä lämmitettyä tolpasta lataamatta sitä? Taloyhtiön tolpista ei saa ladata autoa, mutta pari tuommoista näkyy välillä olevan tolpassa kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Saakohan Volvon XC60 T6 lataushybridiä lämmitettyä tolpasta lataamatta sitä? Taloyhtiön tolpista ei saa ladata autoa, mutta pari tuommoista näkyy välillä olevan tolpassa kiinni.

En tiedä volvosta, mutta onko itselläsi tai kiikarissa moinen? Vai nostaako kateus vaan päätään? Nimittäin työkaverilla on plugari BMW ja taloyhtiön lämpötolpista saa lämmittää autoa, myös sisätilalämppärillä, mutta pluginin lataus on kielletty koska "tuo epätasa-arvoa kun lataaja saa ilmaisia kilometrejä autoon" vaikka maksaa sen saman tolppapaikkamaksun kuin muutkin.
 
En tiedä volvosta, mutta onko itselläsi tai kiikarissa moinen? Vai nostaako kateus vaan päätään? Nimittäin työkaverilla on plugari BMW ja taloyhtiön lämpötolpista saa lämmittää autoa, myös sisätilalämppärillä, mutta pluginin lataus on kielletty koska "tuo epätasa-arvoa kun lataaja saa ilmaisia kilometrejä autoon" vaikka maksaa sen saman tolppapaikkamaksun kuin muutkin.
Ei tässä mistään kateudesta ole kyse. En ole Volvoa hommaamassa, kun täyssähkö löytyy jo, mutta olisi se kiva jos samat säännöt koskisi kaikkia. Tai sitten voisin alkaa lataamaan sähköautoa ja heilutella itse samaa kateuskorttia :)

Ajattelinpa vaan kysästä onko tuommoinen mahdollista, kun en ole volvokuskeihin vielä sattunut törmäämään kysyäksenin asiasta. Edellisessä omassa plugarissa se muistaakseni oli mahdollista, mutta näyttäähän se siltä kuin lataisi.
 
Saakohan Volvon XC60 T6 lataushybridiä lämmitettyä tolpasta lataamatta sitä? Taloyhtiön tolpista ei saa ladata autoa, mutta pari tuommoista näkyy välillä olevan tolpassa kiinni.

Eikös niissä ole Webasto sitä varten eli varmaan ajoon menee sähkö?
 
Taloyhtiön tolpista ei saa ladata autoa, mutta pari tuommoista näkyy välillä olevan tolpassa kiinni.

Kerrompa omankin kateustarinan, kun vielä benskakoneella ajan jossa DEFA:n sisätilalämmitin...

Millaiset kellokoneistot tolpista löytyy?
Omalla työpaikallani kun ne vanhat sähkötolppa koneistot (Osa oli jo vaihdettu, ei läheskään kaikki) ovat sellaisia pyöritys juttuja niin usiesta oli jokin jousi mennyt, eikä kello siis enää pyörinyt - eli sai sitten koko päivän auton ladattua näillä paikoilla, siis niillä joilla sähkö- / hybridiautot on.

Toissatalven sähkönssäätöissä työpaikallani tolpat kytkettiin irti, ja juuri sähkölaatijien takia ei ole enää kytketty takaisin. Joten nyt itsekin kiroan kun työpäivän päätteeksi joudun kylmään autoon kömpimään.
 
Saakohan Volvon XC60 T6 lataushybridiä lämmitettyä tolpasta lataamatta sitä? Taloyhtiön tolpista ei saa ladata autoa, mutta pari tuommoista näkyy välillä olevan tolpassa kiinni.
En tiedä volvosta, mutta onko itselläsi tai kiikarissa moinen? Vai nostaako kateus vaan päätään? Nimittäin työkaverilla on plugari BMW ja taloyhtiön lämpötolpista saa lämmittää autoa, myös sisätilalämppärillä, mutta pluginin lataus on kielletty koska "tuo epätasa-arvoa kun lataaja saa ilmaisia kilometrejä autoon" vaikka maksaa sen saman tolppapaikkamaksun kuin muutkin.

Oma isännöitsijä selvitteli asiaa kiinteistöliiton lakimieheltä saakka ja jokainen autopaikasta maksava on yhdenvertaisuus-periaatteen mukaan oikeutettu käyttämään lämmitystolpan sähköä vaikka mikroaaltouuniin sen ajastimen sallimissa rajoissa.

Omalla kohdalla homma kaatui siihen, että taloyhtiön vakuutusehdoissa oli maininta, että mitä tahansa sähköistä kulkupeliä ladattaessa, oli kyseessä auto, skuutti tai fillari, on pistorasiassa oltava vikavirtasuoja.

Sellaisia ei meidän 1992 talossa ole, joten en esilämmitä lataushybridiä, koska lämmitys- ja latausvirtaa ei pysty erottamaan toisistaan.
 
Kerrompa omankin kateustarinan, kun vielä benskakoneella ajan jossa DEFA:n sisätilalämmitin...

Millaiset kellokoneistot tolpista löytyy?
Omalla työpaikallani kun ne vanhat sähkötolppa koneistot (Osa oli jo vaihdettu, ei läheskään kaikki) ovat sellaisia pyöritys juttuja niin usiesta oli jokin jousi mennyt, eikä kello siis enää pyörinyt - eli sai sitten koko päivän auton ladattua näillä paikoilla, siis niillä joilla sähkö- / hybridiautot on.

Toissatalven sähkönssäätöissä työpaikallani tolpat kytkettiin irti, ja juuri sähkölaatijien takia ei ole enää kytketty takaisin. Joten nyt itsekin kiroan kun työpäivän päätteeksi joudun kylmään autoon kömpimään.
Kuten tossa mainitsinkin, niin kateuskortin saisi varmaan aika helposti heitettyä toiselle osapuolelle törkkäämällä oman täyssähkön lataamaan viereisestä tolpasta.

Asia kiinnostaa lähinnä siksi, että toinen Volvokuski on ollut hallituksen kanssa tekemässä selvitystä latausinfran rakentamisesta. Selvityksen mukaan nykysysteemillä ei pitäisi ladata mitään autoja.
 
Viimeksi muokattu:
Asia kiinnostaa lähinnä siksi, että toinen Volvokuski on ollut hallituksen kanssa tekemässä selvitystä latausinfran rakentamisesta ja jarrutellut asiaa.

Haiskahtaa pahasti siltä, että tietää lataavansa ilmaiseksi lämmityksen lisäksi.
 
Ainakin omassa autossa saa schuko latauslaitteelta valittua virraksi 10 tai 16 ampeeria ja autosta vielä halutessaan voi rajoittaa maksimit 8 ampeerin virtaan. Saman verranhan se lohko+tehokkaampi sisäpuhallin ottaa (~300w+2100w), joten aika hyvällä omallatunnolla ainakin itse uskaltaisin 8A virralla laittaa lataukseen/lämmitykseen. Olettaen että on tosiaan aikarajoitettu tolppa ja auton lämmitys on sallittu. Tietenkin tuosta valittaa voi, mutta sähköteknisesti ei ole eroa kun tehoa otetaan tolpasta saman verran. Toki on myös yhtiöitä joissa on kuormitus laskettu lohkolle ja sisälämmittimen käyttö saa sulakkeet paukkumaan. Sellaisessa ei tietenkään voi autoa pitää, on se plugari tai täyssähkö
 
Viimeksi muokattu:
Sellaisia ei meidän 1992 talossa ole, joten en esilämmitä lataushybridiä, koska lämmitys- ja latausvirtaa ei pysty erottamaan toisistaan.
Aika monessa hybridissä pystyy estämään latauksen laittamalla sen ajastetuksi johonkin hamaan tulevaisuuteen.
 
Oma isännöitsijä selvitteli asiaa kiinteistöliiton lakimieheltä saakka ja jokainen autopaikasta maksava on yhdenvertaisuus-periaatteen mukaan oikeutettu käyttämään lämmitystolpan sähköä vaikka mikroaaltouuniin sen ajastimen sallimissa rajoissa.

Omalla kohdalla homma kaatui siihen, että taloyhtiön vakuutusehdoissa oli maininta, että mitä tahansa sähköistä kulkupeliä ladattaessa, oli kyseessä auto, skuutti tai fillari, on pistorasiassa oltava vikavirtasuoja.

Olisi ihan kiinnostavaa kuulla tarkalleen, mitä lakimieheltä on kysytty ja mikä se vastaus on ollut. Saakohan ruohonleikkuristakin ottaa hieman bensaa, jos ei käytä sitä?
 
Saakohan Volvon lataushybrideitä lämmitettyä tolpasta lataamatta sitä? Taloyhtiön tolpista ei saa ladata autoa, mutta pari tuommoista näkyy välillä olevan tolpassa kiinni.

Ei saa. Auto lataa aina, kun johto on kiinni. Lämmitys on Webastolla tai sähkölämppärillä, oli johto kiinni tai ei.
 
Saakohan Volvon lataushybrideitä lämmitettyä tolpasta lataamatta sitä? Taloyhtiön tolpista ei saa ladata autoa, mutta pari tuommoista näkyy välillä olevan tolpassa kiinni.

Asukkaalla ei ole oikeutta käyttää kiinteistösähköä auton lataamiseen ilman lupaa. Itsellä PHEV BMW:ssä on moottorinlämmitin perus Defa-johdolla. Jos Volvot ovat matkalaturilla (Type 2 ja Schuko päissä) kiinni pylväissä, niin he lataavat sähköä auton korkeajänniteakkuun eli lataavat autoa. Se mihin se sähkö akusta käytetään on täysin merkityksetöntä.

En tiedä volvosta, mutta onko itselläsi tai kiikarissa moinen? Vai nostaako kateus vaan päätään? Nimittäin työkaverilla on plugari BMW ja taloyhtiön lämpötolpista saa lämmittää autoa, myös sisätilalämppärillä, mutta pluginin lataus on kielletty koska "tuo epätasa-arvoa kun lataaja saa ilmaisia kilometrejä autoon" vaikka maksaa sen saman tolppapaikkamaksun kuin muutkin.

Yleisin ongelma on ettei kustannusta pystytä jyvittämään autoa lataavalle vaikka olemassa oleva infra kestäisi lataamisen. Ei kukaan halua maksaa muiden ihmisten polttoainekuluja. Tolpat on nimenomaan tehty auton lämmittämistä varten (moottori ja/tai kabiini). Kuluna se on vuositasolla aika mitätön. Auton lataaminen taasen EI ole.

Oma isännöitsijä selvitteli asiaa kiinteistöliiton lakimieheltä saakka ja jokainen autopaikasta maksava on yhdenvertaisuus-periaatteen mukaan oikeutettu käyttämään lämmitystolpan sähköä vaikka mikroaaltouuniin sen ajastimen sallimissa rajoissa.

Omalla kohdalla homma kaatui siihen, että taloyhtiön vakuutusehdoissa oli maininta, että mitä tahansa sähköistä kulkupeliä ladattaessa, oli kyseessä auto, skuutti tai fillari, on pistorasiassa oltava vikavirtasuoja.

Sellaisia ei meidän 1992 talossa ole, joten en esilämmitä lataushybridiä, koska lämmitys- ja latausvirtaa ei pysty erottamaan toisistaan.

Äkkiseltään sanoisin isännöitsijän ja/tai "lakimiehen" puhuvan täyttä paskaa. Sillä jos tuo olisi totta, niin jokainen PHEV/EV auto olisi kiinni vanhoissa tolpissa.

Ainakin omassa autossa saa schuko latauslaitteelta valittua virraksi 10 tai 16 ampeeria ja autosta vielä halutessaan voi rajoittaa maksimit 8 ampeerin virtaan. Saman verranhan se lohko+tehokkaampi sisäpuhallin ottaa (~300w+2100w), joten aika hyvällä omallatunnolla ainakin itse uskaltaisin 8A virralla laittaa lataukseen/lämmitykseen. Olettaen että on tosiaan aikarajoitettu tolppa ja auton lämmitys on sallittu. Tietenkin tuosta valittaa voi, mutta sähköteknisesti ei ole eroa kun tehoa otetaan tolpasta saman verran. Toki on myös yhtiöitä joissa on kuormitus laskettu lohkolle ja sisälämmittimen käyttö saa sulakkeet paukkumaan. Sellaisessa ei tietenkään voi autoa pitää, on se plugari tai täyssähkö

Ääliömäistä neuvoa. Asukkaalla ei ole oikeutta käyttää kiinteistösähköä ilman lupaa. Jos luvatta lataa, niin rikkoutuessa joutuu korvausvelvolliseksi. Korvattava summa ei sitten välttämättä ole mikään hirmu pieni.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Onhan noihin aikarajoitettuihin tolppiin jo vuosikymmenet saatu kikkailtua, että se kello ei pyöri. Saahan noista hyvin plugarin yöllä täyteen vaikka hissukseen vaan valuttelee (8A) tai sitten kovemmin jos tulppa kestää.
 
Saakohan Volvon XC60 T6 lataushybridiä lämmitettyä tolpasta lataamatta sitä? Taloyhtiön tolpista ei saa ladata autoa, mutta pari tuommoista näkyy välillä olevan tolpassa kiinni.
Periaatteessa ei, käytännössä kyllä.

Ei siinä sellaista asetusta ole, mutta käytännössä se suko-laturi riitä antamaan edes tarpeeksi virtaa pelkkään lämmitykseen vaan syö myös akkua (tai lämpenee hitaammin jos akkua ei ole) jos ei ajasta lämmitystä alkamaan hyvissä ajoin (jolloin osaa aloittaa aikaisemmin, jottei akkua kuluisi).

Lisäksi lataus on mahdollista ajastaa, joten jos sen ajastaa lataamaan vain kun auto ei tolpassa ole, niin eihän se silloin lataa.

Se on sitten eri asia, että hyvin hankalaan tuota on valvoa, ellei sitten joku ammattikyylä oikeasti käy jatkuvasti katsomassa vilkkuuko laturin valo, ja jos vilkkuu onko lämmitys päällä. Ja senkin takia noihin sähkö- tai plug-in autoihin lämmitystolpassa usein suhtaudutaan aika nihkeästi.
 
Viimeksi muokattu:
Asukkaalla ei ole oikeutta käyttää kiinteistösähköä auton lataamiseen ilman lupaa. Itsellä PHEV BMW:ssä on moottorinlämmitin perus Defa-johdolla. Jos Volvot ovat matkalaturilla (Type 2 ja Schuko päissä) kiinni pylväissä, niin he lataavat sähköä auton korkeajänniteakkuun eli lataavat autoa. Se mihin se sähkö akusta käytetään on täysin merkityksetöntä.



Yleisin ongelma on ettei kustannusta pystytä jyvittämään autoa lataavalle vaikka olemassa oleva infra kestäisi lataamisen. Ei kukaan halua maksaa muiden ihmisten polttoainekuluja. Tolpat on nimenomaan tehty auton lämmittämistä varten (moottori ja/tai kabiini). Kuluna se on vuositasolla aika mitätön. Auton lataaminen taasen EI ole.



Äkkiseltään sanoisin isännöitsijän ja/tai "lakimiehen" puhuvan täyttä paskaa. Sillä jos tuo olisi totta, niin jokainen PHEV/EV auto olisi kiinni vanhoissa tolpissa.



Ääliömäistä neuvoa. Asukkaalla ei ole oikeutta käyttää kiinteistösähköä ilman lupaa. Jos luvatta lataa, niin rikkoutuessa joutuu korvausvelvolliseksi. Korvattava summa ei sitten välttämättä ole mikään hirmu pieni.
Se että sanotaan että sähköä saa käyttää vain lohkolämmittimeen ei tee siitä sanomisesta lainvoimaista.

Taloyhtiön kulujen kannalta kyse on vain sähköenergiasta, ja säännöissä voidaan sopia että energiaa saa jokainen käyttää määrän xx, vaikka se sitten muotoiltaisiin "lämmittää autoa 2 tuntia".

Kuten jo todettiin, niin käytännössä siihen lämmitykseen menee (aivan kuten polttisautossskin) niin paljon energiaa ettei sitä riitä akun lataamiseen, vaan akku jopa tyhjenee lämmityksen aikana. Tämä ei tietenkään koske niitä jotka tulitikulla tms lukitsevat tolpan kellon ja lataavat koko yön.

Se että autoon on integroitu sisätilalämmitin, eikä tarvitse ostaa erillistä laitetta sinne jalkatilaan ei muuta sitä että kyse on sisätilan lämmittämisestä. Ei webastoautoakaan voida kieltää käyttämästä sähköä esilämmitykseen.

Mikäli ehjällä suosituksen mukaisella latauslaitteella autoaan lämmittää ja lämmitystolppa siitä hajoaa, on lämmitystolpassa vika ja korjauskustannukset kuuluu taloyhtiölle.
Omalla kohdalla homma kaatui siihen, että taloyhtiön vakuutusehdoissa oli maininta, että mitä tahansa sähköistä kulkupeliä ladattaessa, oli kyseessä auto, skuutti tai fillari, on pistorasiassa oltava vikavirtasuoja.

Laita siihen sitten vikavirtasuoja. Niitä on sukopistokkeeseen tarkoitettuja joita esim monet asentajat käyttävät, koska työkohteen pistorasioiden vilavirtasuojauksesta ja sen kunnosta ei ole tietoa.

Varmaan löytyy myös tonkimalla markkinoilta latauslaite jossa on sisäisenä tuo vaadittu a (tai b) tyypin vikis, jolloin erillistä vikistä ei psitorasialle enää tarvita.
 
Kiitos, hyvä tietää Huomasin myös että jos puhallus on minimillä, niin ei oikein mitään tapahdu. Eli se pitäisi olla joko automaattiasetuksella tai puhallus kovemmalla
Jälleen uusi oivallus 4 genin priuksesta. Kun on esilämmittänyt auton, niin ainakin silloin pystyy ajamaan EV modessa jopa pakkasella. Eli ilmeisesti polttista ei aina tarvitakaan lämmön tuotantoon. Tämä oli todella iloinen yllätys, kun pohdin vaihtoehtona Seat leonia joka osaa myös tuon (mutta jäi sitten dsg:sä takia priuksen jälkeen valintalistalla)
 
Aika monessa hybridissä pystyy estämään latauksen laittamalla sen ajastetuksi johonkin hamaan tulevaisuuteen.

Virta kulkee akun lävitse, sillä ei käsittääkseni ole mahdollisuutta ohittaa akkua vaikka yrittäisi ajastaa latauksen ja lämmityksen niin silloin kun sä

Olisi ihan kiinnostavaa kuulla tarkalleen, mitä lakimieheltä on kysytty ja mikä se vastaus on ollut. Saakohan ruohonleikkuristakin ottaa hieman bensaa, jos ei käytä sitä?

Jos autopaikasta maksaa yhtiölle niin silloin on omasta tolpasta oikeutettu käyttämään sähköä annetuissa rajoissa (sulakekoko&ajastin) mihin haluaa, joten miten se vertautuu ruohonleikkuriata


Periaatteessa ei, käytännössä kyllä.

Ei siinä sellaista asetusta ole, mutta käytännössä se suko-laturi riitä antamaan edes tarpeeksi virtaa pelkkään lämmitykseen vaan syö myös akkua (tai lämpenee hitaammin jos akkua ei ole) jos ei ajasta lämmitystä alkamaan hyvissä ajoin (jolloin osaa aloittaa aikaisemmin, jottei akkua kuluisi).

Lisäksi lataus on mahdollista ajastaa, joten jos sen ajastaa lataamaan vain kun auto ei tolpassa ole, niin eihän se silloin lataa.

Se on sitten eri asia, että hyvin hankalaan tuota on valvoa, ellei sitten joku ammattikyylä oikeasti käy jatkuvasti katsomassa vilkkuuko laturin valo, ja jos vilkkuu onko lämmitys päällä. Ja senkin takia noihin sähkö- tai plug-in autoihin lämmitystolpassa usein suhtaudutaan aika nihkeästi.
Se että sanotaan että sähköä saa käyttää vain lohkolämmittimeen ei tee siitä sanomisesta lainvoimaista.

Taloyhtiön kulujen kannalta kyse on vain sähköenergiasta, ja säännöissä voidaan sopia että energiaa saa jokainen käyttää määrän xx, vaikka se sitten muotoiltaisiin "lämmittää autoa 2 tuntia".

Kuten jo todettiin, niin käytännössä siihen lämmitykseen menee (aivan kuten polttisautossskin) niin paljon energiaa ettei sitä riitä akun lataamiseen, vaan akku jopa tyhjenee lämmityksen aikana. Tämä ei tietenkään koske niitä jotka tulitikulla tms lukitsevat tolpan kellon ja lataavat koko yön.

Se että autoon on integroitu sisätilalämmitin, eikä tarvitse ostaa erillistä laitetta sinne jalkatilaan ei muuta sitä että kyse on sisätilan lämmittämisestä. Ei webastoautoakaan voida kieltää käyttämästä sähköä esilämmitykseen.

Mikäli ehjällä suosituksen mukaisella latauslaitteella autoaan lämmittää ja lämmitystolppa siitä hajoaa, on lämmitystolpassa vika ja korjauskustannukset kuuluu taloyhtiölle.


Laita siihen sitten vikavirtasuoja. Niitä on sukopistokkeeseen tarkoitettuja joita esim monet asentajat käyttävät, koska työkohteen pistorasioiden vilavirtasuojauksesta ja sen kunnosta ei ole tietoa.

Varmaan löytyy myös tonkimalla markkinoilta latauslaite jossa on sisäisenä tuo vaadittu a (tai b) tyypin vikis, jolloin erillistä vikistä ei psitorasialle enää tarvita.

En jaksa, kun ei Countrymanilla pääse metriäkään sähköllä -5C alkaen. Ei esilämmitys lämmitä polttista muutenkaan niin talvella bensan kulutus on ollut 12-18l/100km niin vaihdan tuon dieseliin pikimmiten
 
Jos autopaikasta maksaa yhtiölle niin silloin on omasta tolpasta oikeutettu käyttämään sähköä annetuissa rajoissa (sulakekoko&ajastin) mihin haluaa, joten miten se vertautuu ruohonleikkuriata

Noinkin voi toki olla yhtiön niin halutessa, mutta käyttötarkoitusta on mahdollista rajata ilman että yhdenvertaisuusperiaatetta rikottaisiin.
 
Meillä taas sanottiin että voi ladata hybridejä, tulevaisuudessa varmaan muuttuu ja tulee mittarit.
 
Se että sanotaan että sähköä saa käyttää vain lohkolämmittimeen ei tee siitä sanomisesta lainvoimaista.

Taloyhtiön kulujen kannalta kyse on vain sähköenergiasta, ja säännöissä voidaan sopia että energiaa saa jokainen käyttää määrän xx, vaikka se sitten muotoiltaisiin "lämmittää autoa 2 tuntia".

Kuten jo todettiin, niin käytännössä siihen lämmitykseen menee (aivan kuten polttisautossskin) niin paljon energiaa ettei sitä riitä akun lataamiseen, vaan akku jopa tyhjenee lämmityksen aikana. Tämä ei tietenkään koske niitä jotka tulitikulla tms lukitsevat tolpan kellon ja lataavat koko yön.

Se että autoon on integroitu sisätilalämmitin, eikä tarvitse ostaa erillistä laitetta sinne jalkatilaan ei muuta sitä että kyse on sisätilan lämmittämisestä. Ei webastoautoakaan voida kieltää käyttämästä sähköä esilämmitykseen.

Mikäli ehjällä suosituksen mukaisella latauslaitteella autoaan lämmittää ja lämmitystolppa siitä hajoaa, on lämmitystolpassa vika ja korjauskustannukset kuuluu taloyhtiölle.


Laita siihen sitten vikavirtasuoja. Niitä on sukopistokkeeseen tarkoitettuja joita esim monet asentajat käyttävät, koska työkohteen pistorasioiden vilavirtasuojauksesta ja sen kunnosta ei ole tietoa.

Varmaan löytyy myös tonkimalla markkinoilta latauslaite jossa on sisäisenä tuo vaadittu a (tai b) tyypin vikis, jolloin erillistä vikistä ei psitorasialle enää tarvita.

Kyllä tekee siitä "lainvoimaista" (lol?). Jos autopaikat ovat taloyhtiön, niin taloyhtiö voi tasan tarkkaan määrittää mihin tolppista saa sähköä ottaa.

Kulujen kannalta ongelma on nimenomaan se ettei niitä pysty jyvittämään sähköauton lataajalle näin erittäin yleisesti ottaen ja on se ensimmäinen este lataamiselle. Se jos taloyhtiössä sovitaan toisin on AIVAN TÄYSIN ERI ASIA. Kukaan ei halua maksaa toisten polttoainekuluja.

Sillä ei ole väliä mitä on todettu ja missä, paljonko menee energiaa lämmittämiseen tai perseen raapimiseen. Jos taloyhtiö ei ole antanut lupaa ladata autoa tolpista, niin niitä EI silloin saa ladata. Tikuttelu ei ole kenellekään uutta ja noista kiinni jäädessään ymmärtääkseni taloyhtiö ottaa autopaikan pois, jos ne ovat yhtiön hallinnassa ja perään tulee korjaus- ja käsittelykulut asiaan liittyen.

Nyt alkaa kyllä sinulla menemään aika säälittäväksi tämä typerien esimerkkien etsiminen ja minkään järjen käyttö. Mitä tekemistä webastolla on auton liikkumisen ja sen käyttövoiman kanssa?

Lämmitystolpan hajotessa, jos siitä on ladattu sähköautoa ilman lupaa, niin kulut menevät käyttäjälle ja autopaikka yleensä otetaan pois mikäli paikka on taloyhtiön. Mikä tässä on sinulla nyt niin hankala ymmärtää? T. erään taloyhtiön puheenjohtaja. En väitä olevani nyt mikään erityisasiantuntija, mutta olen oman taloyhtiön latausinfraa selvitellyt ja tiedän mielestäni aika hyvin perusperiaatteet ja lähtökohdat lataamisesta taloyhtiössä.

Mainittakoon vielä se, että em. asiat riippuvat täysin taloyhtiöstä ja sen säännöistä.
 
Kiitos, hyvä tietää Huomasin myös että jos puhallus on minimillä, niin ei oikein mitään tapahdu. Eli se pitäisi olla joko automaattiasetuksella tai puhallus kovemmalla

Esilämmitys käyttää aina omia automaattiasetuksiaan, ei mitään väliä miten muut asetukset kuin lämpötila on sammutettaessa jätetty.
 
Kyllä tekee siitä "lainvoimaista" (lol?). Jos autopaikat ovat taloyhtiön, niin taloyhtiö voi tasan tarkkaan määrittää mihin tolppista saa sähköä ottaa.

Kulujen kannalta ongelma on nimenomaan se ettei niitä pysty jyvittämään sähköauton lataajalle näin erittäin yleisesti ottaen ja on se ensimmäinen este lataamiselle. Se jos taloyhtiössä sovitaan toisin on AIVAN TÄYSIN ERI ASIA. Kukaan ei halua maksaa toisten polttoainekuluja.

Sillä ei ole väliä mitä on todettu ja missä, paljonko menee energiaa lämmittämiseen tai perseen raapimiseen. Jos taloyhtiö ei ole antanut lupaa ladata autoa tolpista, niin niitä EI silloin saa ladata. Tikuttelu ei ole kenellekään uutta ja noista kiinni jäädessään ymmärtääkseni taloyhtiö ottaa autopaikan pois, jos ne ovat yhtiön hallinnassa ja perään tulee korjaus- ja käsittelykulut asiaan liittyen.

Nyt alkaa kyllä sinulla menemään aika säälittäväksi tämä typerien esimerkkien etsiminen ja minkään järjen käyttö. Mitä tekemistä webastolla on auton liikkumisen ja sen käyttövoiman kanssa?

Lämmitystolpan hajotessa, jos siitä on ladattu sähköautoa ilman lupaa, niin kulut menevät käyttäjälle ja autopaikka yleensä otetaan pois mikäli paikka on taloyhtiön. Mikä tässä on sinulla nyt niin hankala ymmärtää? T. erään taloyhtiön puheenjohtaja. En väitä olevani nyt mikään erityisasiantuntija, mutta olen oman taloyhtiön latausinfraa selvitellyt ja tiedän mielestäni aika hyvin perusperiaatteet ja lähtökohdat lataamisesta taloyhtiössä.

Mainittakoon vielä se, että em. asiat riippuvat täysin taloyhtiöstä ja sen säännöistä.
Yhdenvertaisuusperiaatteen mukaan kaikki saavat ottaa tolpasta sähköä auton lämmittämiseen. Hybridiautolla tämä voi tapahtua vaikka niin, että ladataan illalla pari tuntia ja aamulla tämä ladattu sähkö käytetään esilämmitykseen. Määrällisesti energian kulutus on samaa luokkaa kuin polttomoottoriauton lohko+sisätilan lämmitin.
 
Yhdenvertaisuusperiaatteen mukaan kaikki saavat ottaa tolpasta sähköä auton lämmittämiseen. Hybridiautolla tämä voi tapahtua vaikka niin, että ladataan illalla pari tuntia ja aamulla tämä ladattu sähkö käytetään esilämmitykseen. Määrällisesti energian kulutus on samaa luokkaa kuin polttomoottoriauton lohko+sisätilan lämmitin.

Ei ole mitään merkitystä onko plugari vai täyssähkö. Jos taloyhtiö ei salli latausta, niin ei saa.
 
Kyllä kyse on latauskesta. Se sähkö menee siihen korkeajänniteakkuun eli sitä ladataan. Ei ole mitään taetta, että sähkö käytettäisiin lämmittämiseen eikä ajamiseen. Ei siinä ole tässä kohtaa edes merkitystä.

Juuri näin! Jos lataus on kielletty niin akkuautoa ei kytketä lämpötolppaan.
 
Jos se ladattava auto käyttää sen sähkön auton lämmittämiseen, niin miten se silloin on lataamista?
Lämmitystolpan hajotessa, jos siitä on ladattu sähköautoa ilman lupaa, niin kulut menevät käyttäjälle ja autopaikka yleensä otetaan pois mikäli paikka on taloyhtiön. Mikä tässä on sinulla nyt niin hankala ymmärtää? T. erään taloyhtiön puheenjohtaja. En väitä olevani nyt mikään erityisasiantuntija, mutta olen oman taloyhtiön latausinfraa selvitellyt ja tiedän mielestäni aika hyvin perusperiaatteet ja lähtökohdat lataamisesta taloyhtiössä.
Jos se lämmitustolpasta otettu sähkö on käytetty ladattavan auton lämmittämiseen, niin silloin sitä ei ole käytetty väärin. Se että auto lämmitetään käyttäen järjestelmää jota voi köyttää myös akun lataamiseen ei tee siitä akun lataamista, jos akkua ei ladata.

Lisäksi jos sitä tolpan käyttäjää syytetään tolpan hajottamisesta, se pitää kyetä myös todistamaan, ja sitä ei pysty todistamaan että lataus on rikkonut tolpan, koska lataus ei riko ehjää tolppaa. Vanhan, väljän, tai muuten risan tolpan se voi saada siihen kuntoon ettei sieltä enää tule sähköä, mutta tuo ei liity siihen mihin energia on mennyt.

Jos tolpan käyttäjä on esim junittanut kellon, niin että sähköä tulee jatkuvasti, tuo väite voi olla perusteltu.
 
Mun viereisellä paikalla katoksessa eräs latailee plugari-toitsua surutta tolpasta, ihmettelen kun ei vielä kukaan älähtänyt ja tullu taloyhtiöltä kirjettä kaikille asiasta ettei vetele. Mutta itse en aio ilmoittaa, saa vaan vihat päällensä.
 
Yhtiöjärjestyksessä voidaan periaatteessa säätää melkein mitä tahansa sääntöjä kunhan ne ei riko yhdenvertaisuutta.

Oman yhtiön yhtiöjärjestyksessä todetaan seuraavasti:
Autokatospaikoista suoritetaan yhtiökokouksen määräämän suuruinen autokatospaikkavastike autokatosten kunnossapidosta ja autokatospaikan autonlämmityssähköstä

Siinä kohtaa kun joku laittaa type2 liitännän välityksellä autonsa kiinni pistorasiaan niin väitän että voidaan olettaa sähkön menevän ajoakkuun.
Ja se on sitten käyttäjän asia todistaa aukottomasti asia toisin, mikä tuskin on kovin helppoa.
 
Yhtiöjärjestyksessä voidaan periaatteessa säätää melkein mitä tahansa sääntöjä kunhan ne ei riko yhdenvertaisuutta.

Oman yhtiön yhtiöjärjestyksessä todetaan seuraavasti:


Siinä kohtaa kun joku laittaa type2 liitännän välityksellä autonsa kiinni pistorasiaan niin väitän että voidaan olettaa sähkön menevän ajoakkuun.
Ja se on sitten käyttäjän asia todistaa aukottomasti asia toisin, mikä tuskin on kovin helppoa.

Keskiverto iotechiläinen tuossa tuokiossa asentaa matkalaturin kiinteästi auton sisälle ja kytkee sen latausjärjestelmään niin että ulospäin näkyy vain perus Defan töpseli.
 
Keskiverto iotechiläinen tuossa tuokiossa asentaa matkalaturin kiinteästi auton sisälle ja kytkee sen latausjärjestelmään niin että ulospäin näkyy vain perus Defan töpseli.

Toyota priuksia silloin aikanaan ainakin puuhattiin pistokeladattaviksi lisäämällä hynridileaffiin akustoa ja lataamalla sitä lämppärijohdolla. Koskaan tuota siis ei lopulta muistaakseni tullut, mutta suunnitelmat oli kyllä (kantama 100-200km ja akustojen takia olisi ollut neljän henkilön auto kun painoa olisi tullut sen verran lisää).
 
Kateus on tietty yksi, mutta selkein on se ettei taloyhtiön hallitus voi venkoilla säännöistä ilman riskiä henkilökohtaiseen vastuuseen joutumisesta. Jos paikat ovat autonlämmittimiä varten niin silloin ne ovat.

Parempi (myös asukkaan kannalta), että ne muokataan käyttötarkoituksen mukaiseksi ja käytetään sen mukaan.
 
Mun viereisellä paikalla katoksessa eräs latailee plugari-toitsua surutta tolpasta, ihmettelen kun ei vielä kukaan älähtänyt ja tullu taloyhtiöltä kirjettä kaikille asiasta ettei vetele. Mutta itse en aio ilmoittaa, saa vaan vihat päällensä.

Edit: tein tarkistuskierroksen ja näemmä kolme autoa lataa tolpasta, sillai kai.
 
Tähän ei kohtaan ei varmaan kannata mainita tapauksista, joissa ladataan työpaikalla ilmaiseksi.

Kerroin jo omasta tapauksesta - jossa armejan perusperiaatteen mukaan

ku yks mokaa kaikkia rangaistaan

Eli kun toissatalvena tolpat kytkettiin irti sähkönsäästötoimenpiteenä työpaikallani - ei niitä nyt kytketä takaisin koska niin moni käytti niitä autojensa lataukseen. Ja nyt sitten saa päivän päätteeksi kömpiä kylmään bensa-autoon...
 
Kerroin jo omasta tapauksesta - jossa armejan perusperiaatteen mukaan

ku yks mokaa kaikkia rangaistaan

Eli kun toissatalvena tolpat kytkettiin irti sähkönsäästötoimenpiteenä työpaikallani - ei niitä nyt kytketä takaisin koska niin moni käytti niitä autojensa lataukseen. Ja nyt sitten saa päivän päätteeksi kömpiä kylmään bensa-autoon...

Ota puheeksi esimiehen kanssa? Keskustelkaa työporukalla ettei niissä sitten saa autoja ladata? Firma järjestää sähköautoilijoille latauspaikkoja ja lämmityspaikkoja jää sitten muille?
 
Autojen lataaminen tyopaikalla on tyonantajalle enintaan 50e kulu nenaa kohden kuukaudessa jos lataus on 8A yhdesta vaiheesta. Kohtuu halpa tyosuhde-etu.
 
Autojen lataaminen tyopaikalla on tyonantajalle enintaan 50e kulu nenaa kohden kuukaudessa jos lataus on 8A yhdesta vaiheesta. Kohtuu halpa tyosuhde-etu.
Valitettavasti usealla työpaikalla löytyy aina näitä degeneroituneita ihmisiä, jotka huutaa miksei työpaikka "tarjoa ilmaista bensaa". Tulee hedelmällinen keskustelu kovin vaikeaksi tällaisten tapausten kanssa.
 
Valitettavasti usealla työpaikalla löytyy aina näitä degeneroituneita ihmisiä, jotka huutaa miksei työpaikka "tarjoa ilmaista bensaa". Tulee hedelmällinen keskustelu kovin vaikeaksi tällaisten tapausten kanssa.

Työnantajahan voi ainakin toistaiseksi tarjota verovapaasti sähkö- tai hybridiauton latausta työntekijöille näin halutessaan. Kahvihuoneessa kiukuttelevat änkyrät voinee jättää omaan arvoonsa, ketään ei käsittääkseni estetä moista kulkupeliä hankkimasta.
 
Valitettavasti usealla työpaikalla löytyy aina näitä degeneroituneita ihmisiä, jotka huutaa miksei työpaikka "tarjoa ilmaista bensaa". Tulee hedelmällinen keskustelu kovin vaikeaksi tällaisten tapausten kanssa.
Jos sitten lataajilta leikattaisiin 50 euroa palkasta 11 kertaa vuodessa niin osaisivatkohan olla sitten hiljaa?
 
Olen kyllä yllättynyt, että valtio ei ole viherpaineista huolimatta esitellyt käyttövoimaveroa (vrt. diesel) sähköautoille. Olisi maukas, kun tulisi vuodessa vielä 750€ käyttövoimaveroa, koska sähkö on niin halpaa ja me muut joudutaan ajamaan polttiksilla.
 
Olen kyllä yllättynyt, että valtio ei ole viherpaineista huolimatta esitellyt käyttövoimaveroa (vrt. diesel) sähköautoille. Olisi maukas, kun tulisi vuodessa vielä 750€ käyttövoimaveroa, koska sähkö on niin halpaa ja me muut joudutaan ajamaan polttiksilla.

Sellainen on jo ajoneuvoveron päälle:

  • Sähkö 1,5 snt/pv/alkava 100 kg



Ajoneuvoveron rakenne ja määrä | Traficom
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 487 678
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom