Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
749
Huomasin tuossa sattumalta Kia Optimassani, että jos Eberiä laulattaa ajaessa, polttis ei hörähdäkään ollenkaan käyntiin lämmitystä varten.

Jäin miettimään, että olisikos siinä mitään järkeä, että nimenomaan lyhyemmät ajot (eli suunnilleen sen sähkörangen) talvella ajelisikin aina Eberi päällä? Ainakin polttoaineen kulutuksen kannalta vaikuttaa järkevältä, kun eihän tuo syö kun pari-kolme desiä bensaa tunnilta. Käynnistysakkua toki Eberi syö, mutta plugarissahan sen pitäisi latautua suoraan ajoakusta.

Mutta aiheuttaako tällainen jatkuva käyttö sitten jotain ongelmia sille Eberille?

Mietteitä?
Mä olen ajellut syyskuusta asti RAV4 plugarilla ja kun kerran Webasto on, niin laitan päälle lähtiessä ajamaan. Kauppareissun aikana saa puhista ohjelmansa loppuun, eikä mitään ongelmia. Moottori ei juurikaan turhia käynnistele ja 1,2 L/100 km on talviajolla 10 000 km jälkeen. Sähkönkulutus 23,9 kWh/100 km on enemmän kuin vanhalla oli kertynyt, mutta tasoittavaa kautta ei vielä ole, niin eiköhän tuo samaa kuluta, kuin 2020 mallikin. Webasto on kuitenkin tajuttoman hyvä juttu RAV4 plugariin, jossa pelkkä ILP lämmityksessä. Mulla on siis nappi kojelaudassa, enkä ole ostanut mitään puhelinkäynnistys lisenssejä, joten saa käyntiin vain autoon mentyä.
Eli tällainen nappi kojelaudassa ratin vieressä. Ei näy silmiin, mutta käsi menee helposti automaattisesti oikeaan paikkaan ja vihreä valo loimittaa tarpeeksi himmeästi, että päällä on.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
52
Itellä marraskuusta asti ollut Optima plugari, etittiin yksilö jossa eberi, koska oli tiedossa et lämmitys polttiksella.

Nyt näillä 10-20 asteen pakkasilla esilämmitystä 30-40 minsaa ja ajoa 30 minsaa, eberi päällä kokoajan.
Työmatka suuntaansa 16km, käytännössä bensakone ei käy ollenkaan, jos pyynti on +16, ni kulutus allel itran.
Pyynti 18 astetta niin käy muutaman minuutin, pyyntö +20 käy lähes puolet matkasta.

Ulkolämpötila ollessa -7 tai lämpimämpi, eber yksinään riittää pitämään 20 pyynnin.

Samaten esilämmitykseen huomannut (oppinut), että tuntuu toimivan parhaiten jos jättää lämppärin automaatille ja lämpötila max.

Lataus pääsääntöisesti kotona rivarin pihassa, töissäkin mahdollista tarvittaessa, yksi lämmitystolppa muutettu hybridiä varten ja muutama kymppi enempi maksua paikast normiin lämmitys tolppaan verraten.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 169
Onko kukaan vaihtanut Yariksen (3. sukupolven) hybridiakkua uuteen alkuperäiseen? Mitä se kustantaa? Parin tonnin ero hybridin ja bensan välillä mietityttää.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 282
Onko kukaan vaihtanut Yariksen (3. sukupolven) hybridiakkua uuteen alkuperäiseen? Mitä se kustantaa? Parin tonnin ero hybridin ja bensan välillä mietityttää.
Huollattamalla toyotalla tuolle akulle on auton 10v ikään tai 350 000km takuu eli en hirveästi murehtisi tuota asiaa ja huollattamalla toyotalla saa myös relax turvan mikä on voimassa auton 10v ikään tai 185 000km mikä kattaa aika laajasti muita auton osia. Vai onko nuo mallit jo yli 10v vanhoja? En ole kartalla noista sukupolvista ja itselläni on 2019vm hybrid yaris. Akkuja saa noin 1000€ ja kunnostettuja halvemmalla. Purkuautoista otettuja sitten vieläkin halvemmalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
52
Piti mainita vielä tuon Optiman kitkoista, eli alla ostettaessa oli uudet pirellin kitkat. Sillon epäilytti, ku tulee erilaisia mökkiteitä ajeltu. Mut täytyy sanoa, et tuo sähkön tuoma pehmeys lähdöissä on rautaa. Vakio työmatkal tuli 2012 mallisel passatil sudittu paljo enempi, ja passatis oli toista talvea alla misukat nastat. Siihen osuu kuitenki parit mäkilähöt liikennevalloista.

Pyyhijät kyl elää automaatil omaa elämäänsä, liian harvoin tai si yltyvät älyttömiks.

Tosin passatti verrokkina, ni on Kiias paljon hyvääkin, muutakin ku 245tkm vähempi ajettu, mut on siis omat puutteensakin, niiden kans oppii elää..
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 169
Huollattamalla toyotalla tuolle akulle on auton 10v ikään tai 350 000km takuu eli en hirveästi murehtisi tuota asiaa ja huollattamalla toyotalla saa myös relax turvan mikä on voimassa auton 10v ikään tai 185 000km mikä kattaa aika laajasti muita auton osia. Vai onko nuo mallit jo yli 10v vanhoja? En ole kartalla noista sukupolvista ja itselläni on 2019vm hybrid yaris. Akkuja saa noin 1000€ ja kunnostettuja halvemmalla. Purkuautoista otettuja sitten vieläkin halvemmalla.
Jotain 2013-2017 väliä olen katsonut. Onko tuo 1000€ alkuperäisestä? Ei ole paha hinta jos on.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 923
Onkos kukaan muu tullut ajatelleeksi onko väliä käyttääkö plugarissa 95 vai 98 polttoainetta? Polttoaineen kulutus on tutkitusti pienempi 98:lla, mutta ajattelin noiden plugarimoottorien eliniän vuoksi. Kysyin chatGPT:ltä asiaa ja se päätyi samaan kuin itsekin, eli:
"Pätkäajossa voi olla parempi käyttää 98 E5 -bensiiniä, sillä se sisältää vähemmän etanolia, joka voi aiheuttaa korroosiota ja vesikertymiä polttoainejärjestelmässä"

Juuri kävin tankkaamassa 98:ia ja taidan jatkossakin, koska nykyisellä 50km rangella ajo on todellakin bensalla pätkittäistä. Aiemmalla plugarilla ei päässyt moottoritievauhteja sähköllä, niin en nähnyt siinä merkitystä, sillä pääasiassa ajot tapahtui bensalla (oma lukuni vuodelta oli 25% 16tkm ajoista sähköllä). Nyt tähtään 80% sähköajoon, mutta jäänee unelmaksi (eikä uudempi prius enää edes näytä tuota lukua suoraan...). Nyt talvella olen ajanut tammukuun ajan uudemmalla priuksella, pääsin n.2000km yhdellä tankkauksella ja pelkän bensan range olisi n.850km =58% sähköajoa
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
615
Itse olen tankannut 98-laatuista vuosituhannen vaihteesta. En näe syytä miksi tankata "huonompaa" bensaa halvemmalla jos se ei kuitenkaan halvemmaksi tule pitkässä juoksussa. Sen 95-laadun voisi lopettaa kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 563
Onkos kukaan muu tullut ajatelleeksi onko väliä käyttääkö plugarissa 95 vai 98 polttoainetta?
Itse käytän 98 ainoastaan. Eikös tuo ymmärtääkseni myöskin säily ainakin teoriassa paremmin? Kesällä helposti voi mennä pitkiäkin aikoja ilman, että polttis hörähtää, niin antaa tuon olla tuossa. Tankkiakin pidän melkeinpä aina täynnä, eikä tuo 95/98 ero niin suuri ole lopulta.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 578
Plugarilla hankalampi mittailla tarkasti, mutta Saabilla kun tuota joskus mittailin niin lopputulos oli kustannuksissa aika tarkasti +/-0. Eli se minkä 98 maksoi enemmän, niin sen verran pieneni myös kulutus. Totesin ettei mitään järkeä tankata 95:sta jos 98:a on saatavilla, kun 98 edut saa ilmaiseksi.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 923
Tätä näkökulmaa nyt juuri lähdin miettimään, että jos se on samanhintaista käytännössä, niin onkohan sillä myös oikeasti etua, vähemmällä koneen karstoittumisella, vähemmällä ruostumisella tms. Mitenköhän olikohan se TTH:lla minissä ajeltu jommalla kummalla aineella? En usko että moottorin suunnittelussa tapahtuneet virheet polttoaine ratkaisee ja varmaan ero muutenkin on marginaalinen, mutta kunhan tuli nyt mieleen. Mukava nähdä että muutkin on päätyneet 98:iin plugareissaan, niin ei ainakaan ole sitten aivan yksin omassa kuvitelmassaan sen järkevyydestä :D

edit. Aamulla kun tankkasin, oli 98 5,2% kalliimpaa kuin 95. Jos polttoainetta kuluu nyt 3% vähemmän, ei taida vielä siinä mielessä "voitolle" päästä
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 169
Itse olen tankannut 98-laatuista vuosituhannen vaihteesta. En näe syytä miksi tankata "huonompaa" bensaa halvemmalla jos se ei kuitenkaan halvemmaksi tule pitkässä juoksussa. Sen 95-laadun voisi lopettaa kokonaan.
Onko tämä faktaa, että vaikuttaa kulutukseen havaittavasti?
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
615
Onko tämä faktaa, että vaikuttaa kulutukseen havaittavasti?
Luulen että tuulen suuntakin vaikuttaa kulutukseen enemmän kuin tuo bensalaatu. Itselläni 98:n käyttöön vaikuttaa varmaan enemmän mielikuva, mielummin tankkaan parempaa kuin huonompaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 680
Onko tämä faktaa, että vaikuttaa kulutukseen havaittavasti?
Tästä on joskus ollut artikkeleita, ehkä osittain vanhentuneita. Mutta paperilla energiatiheydessä eroa, joten jos moottorinohjaus toimii, niin eroa voisi odottaa, silloin kuin noita artikkelleita ollut, niin muistukuva että myös jotain testiä mikä tukisi, silloin ehkä erien välillä eroa, onko nykyään sekoitukset tasaisempia, en uskalla ottaa kantaa. Mutta ymmärtääkseni noista ajoista tuotteet muuttuneet. Aikanaan haettiin myös jotain teho etuakin, joka kai jollain penkityksellä osoitettiin. Mutta se taisi olla ikaa jolloin enemmän kyse oktaaneista.

Edit, IS.fi juttu TM testistä, vuonna 2011, ilmeisesti tuo 10% silloin tullut. Tuon mukaan energiasisältä etu 3%, näinä alle 2€ aikoina siis pitäisi eron olla alle 6 senttiä. Jos ei kustannusetua niin ei tuota kannata käyttää, käyttö lisää hintapainetta. (edit, siis oletus että ajoneovolla voi ajella 95 E10llä)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 234
Itse käytellyt 95:sta, mutta tosiaan oma plugari käyttää polttista lämmitykseen. Ainakin täällä päin hintaero on ennemmin 10c kuin 5c.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
812
Tätä näkökulmaa nyt juuri lähdin miettimään, että jos se on samanhintaista käytännössä, niin onkohan sillä myös oikeasti etua, vähemmällä koneen karstoittumisella, vähemmällä ruostumisella tms. Mitenköhän olikohan se TTH:lla minissä ajeltu jommalla kummalla aineella? En usko että moottorin suunnittelussa tapahtuneet virheet polttoaine ratkaisee ja varmaan ero muutenkin on marginaalinen, mutta kunhan tuli nyt mieleen. Mukava nähdä että muutkin on päätyneet 98:iin plugareissaan, niin ei ainakaan ole sitten aivan yksin omassa kuvitelmassaan sen järkevyydestä :D

edit. Aamulla kun tankkasin, oli 98 5,2% kalliimpaa kuin 95. Jos polttoainetta kuluu nyt 3% vähemmän, ei taida vielä siinä mielessä "voitolle" päästä
Ensimmäisen omistajan tankkauksista en tiedä, mutta itse ajoin 95 kunnes tuli nokkaremppa, sen jälkeen olen ajanut 98:lla ja ei ole kastehelmiä ollut öljyn seassa. Rahallisesti tuo lienee yksi ja sama.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 923
Ensimmäisen omistajan tankkauksista en tiedä, mutta itse ajoin 95 kunnes tuli nokkaremppa, sen jälkeen olen ajanut 98:lla ja ei ole kastehelmiä ollut öljyn seassa. Rahallisesti tuo lienee yksi ja sama.
Hienoa! Muistanko oikein, että olet myös muuttanut polttomoottorin useammin lämpimäksi vai olisiko ongelma toistaiseksi selätetty pelkällä polttoaineen vaihdolla (toki tehdyn rempan lisäksi)?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
812
Hienoa! Muistanko oikein, että olet myös muuttanut polttomoottorin useammin lämpimäksi vai olisiko ongelma toistaiseksi selätetty pelkällä polttoaineen vaihdolla (toki tehdyn rempan lisäksi)?
Muutin ajotapoja ja ajan sportilla niin kauan, ettei lämpömittarin neula enää nouse ja sitten siirryn hybridiajoon.

Kerta viikkoon yritän ajaa sportilla puolisen tuntia, jotta öljytkin lämpenevät, ne kuk eivät tuossa 8km/15min työmatkalla lämpene.
 
Liittynyt
20.11.2020
Viestejä
104
Kunhan sitä eberiä käyttää mieluusti aina vähintään vartin niin fiksultahan tuo tuntuis. Toki välillä ajella polttomoottori aina kuumaksi kunnolla myös.
Täällä Optima PHEV (-18) käytössä toista talvea + Eberi oli paikollaan, kun hommasin.

Muuten kyllä tykänny Kiasta kaikin puolin, paitsi maavara sais olla parempi ja talvella kerää loskakeleillä nopeaa lokasuojat tukkoon. Sitte jos ne ehtii jäätyä ennen puhistusta, niin oma hommansa saaha kalikat irti. Tietenki 4-veto olis poikaa, mutta pärjää näinki :)


Tuohan kyllä kuulostaa järkevältä, että Eberi päällä ajaessa polttis ei käy ollenkaan ja sillä saa nopiasti lämpenemään kabiininki :thumbsup: Tuo Eberi syö ohjeen mukaan 0,67 l tunnissa, eli ei juuri mitään. Varmaan vie vähemmän mitä HEV-tilassa kuluu bensaa. Tosiaan järkevä ajoittain ajaa polttiskin kuumaksi, ettei tule motin kans ruoste -ym. ongelmia. Mietin, että jos pitkään esilämmittää ja lisäksi ajaa vielä lisälämmitin päällä, niin 12 V-akun riittävyyden kans voi tulla haasteita :redface:

Onko teillä ollut ongelmia 12 V-apuakun riittävyyden kanssa, kun käytätte Eberiä / Webastoa esilämmitykseen? Tai käytätte sitä ajaessa?

Kuinka pitkään yleensä Eberillä esilämmitätte, esim. -10, -20 tai -30 pakkasilla?

Tuossa on se apuakun lataustoiminto Aux. Battery Saver+, mikä lataa korkeajänniteakulla apuakkua. Katoin, että tekee sen vain 20 min kerrallaan, joten ei kyllä pakkaskelissa paljon apua ole. Epäselvää on, että tekeekö se sen useampaan kertaan...

Tuohon yksilöön on kertaalleen vaihdettu 12 V-akku pari talvea sitte. Pitää melkein testata, että missä kunnossa se on.
Kovilla pakkasilla olen huomannu, että 12 V-apuakku kyykkää, jos Eberiä luukuttaa liikaa vaikka aamulla töihin lähtiessä ja iltapäivällä kans. Aamulla päällä 40 min + iltapäivällä 40 min. Ajoa ei tule kuin rapia 20 min suuntaansa, joten syöhän tuo apuakun aika nopeasti tyhjiin. Saman verran sais vissiin käyttää Eberiä kuin ajoa on, jottei pääse akku tyhjeneen. Akku tyhjänä valot ja mittaristo vilkkuu ku "joulukuusi", kun koittaa painaa Start-nappia :lol: Kyllä järjestelmän saa nopiaa tulille, ku antaa buusterilla 12-V akulle lisävirtaa. Tuo korkeajänniteakkuhan itse auton sitten starttaa.

Vinkki:

Kyselin joskus tuosta Eberin käytöstä Wihurilta, niin sieltä tuli tällainen ohjeistus Eberille.

Yleisimmin Optimoissa kytketään lämmittimen vesikierto sarjaan moottorin kanssa. Vesikierron lämpötilan noustua 35 asteeseen kytkee lämmitin sisäpuhaltimen päälle, paneeliin asetettujen asetusten mukaisesti.

Nämä asetukset olisi hyvä laittaa esilämmityskäyttöä varten, kun autossa on vielä virta päällä:

kuva.png
  1. Lämpö molemmilta puolilta HI asentoon
  2. Huurteen poisto päälle
  3. Puhallus nopeus 3-4:lle. Puhallinta ei kuitenkaan pidä jättää maksimipuhallusnopeudelle (8:lle), koska tällöin otetaan liian nopeasti ja lämpöä vesikierrosta. Pienemmällä puhallusnopeudella vesikierron lämpötila nopeutuu ja kuumemmasta nesteestä saadaan tällöin purettua enemmän ja paremmalla hyötysuhteella lämpöä puhaltimen kennon kautta sisätiloihin.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 633
Täällä Optima PHEV (-18) käytössä toista talvea + Eberi oli paikollaan, kun hommasin.

Muuten kyllä tykänny Kiasta kaikin puolin, paitsi maavara sais olla parempi ja talvella kerää loskakeleillä nopeaa lokasuojat tukkoon. Sitte jos ne ehtii jäätyä ennen puhistusta, niin oma hommansa saaha kalikat irti. Tietenki 4-veto olis poikaa, mutta pärjää näinki :)
Tohon on lääke nimeltä Sportage PHEV joka on ihan *itusti Optimaa mukavampi, laadukkaampi, hiljaisempi ja kardaaninelari (neliveto myös pelkällä sähköllä vs. vaikka Volvot missä nelivedon tarve käynnistää polttiksen etuakselille aina ja sähköllä takaveto). Eikä kerää lokaritkaan mitään + aivan loistava paskan kelin auto ja nimismiehen kiharoilla GT-Linen sähköinen vaimennus tosi hiljanen ja hyvä. 1 vuoden ikäisenä GT-Linetkin pilkkahalpoja (oon harkinnu et pitäskö ostaa toinen käytettynä rouvan Xceedin korvaajaks, kun se vajaaveto). Itte ostin uutena ja 31.3.2023 rekattu, nyt 17500 km ajettu (paljon kiekkoreissuja, työmatka 26km/suunta), tällä hetkellä koko matkan keskari 2,6 l/100 km. Kontti tos on Optimaa lyhyempi mut ihan kiva ts. 11-vuotiaan lätkämailat mahtuu just pohjalle "lävistäjäksi". Ja sisällä ruhtinaalliset tilat joka suunnassa ja peittoaa Ioniq5 / Ev6 matskulaaduissa + alustan mukavuudessa heittämällä ja mun mielestä parhaiten sisustan laadulta tehty Kia nyt pl. EV9 mitä en luonnollisesti oo kokeillu, enkä kokeile. EV5 kovat odotukset toki, ku saivat Sportagesta näin mukavan.

Käytetyt lienee halpoja siksi, koska 11/2023 asti oli vakavia softabugeja...
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 341
Täällä Optima PHEV (-18) käytössä toista talvea + Eberi oli paikollaan, kun hommasin.

Muuten kyllä tykänny Kiasta kaikin puolin, paitsi maavara sais olla parempi ja talvella kerää loskakeleillä nopeaa lokasuojat tukkoon. Sitte jos ne ehtii jäätyä ennen puhistusta, niin oma hommansa saaha kalikat irti. Tietenki 4-veto olis poikaa, mutta pärjää näinki :)


Tuohan kyllä kuulostaa järkevältä, että Eberi päällä ajaessa polttis ei käy ollenkaan ja sillä saa nopiasti lämpenemään kabiininki :thumbsup: Tuo Eberi syö ohjeen mukaan 0,67 l tunnissa, eli ei juuri mitään. Varmaan vie vähemmän mitä HEV-tilassa kuluu bensaa. Tosiaan järkevä ajoittain ajaa polttiskin kuumaksi, ettei tule motin kans ruoste -ym. ongelmia. Mietin, että jos pitkään esilämmittää ja lisäksi ajaa vielä lisälämmitin päällä, niin 12 V-akun riittävyyden kans voi tulla haasteita :redface:

Onko teillä ollut ongelmia 12 V-apuakun riittävyyden kanssa, kun käytätte Eberiä / Webastoa esilämmitykseen? Tai käytätte sitä ajaessa?

Kuinka pitkään yleensä Eberillä esilämmitätte, esim. -10, -20 tai -30 pakkasilla?

Tuossa on se apuakun lataustoiminto Aux. Battery Saver+, mikä lataa korkeajänniteakulla apuakkua. Katoin, että tekee sen vain 20 min kerrallaan, joten ei kyllä pakkaskelissa paljon apua ole. Epäselvää on, että tekeekö se sen useampaan kertaan...

Tuohon yksilöön on kertaalleen vaihdettu 12 V-akku pari talvea sitte. Pitää melkein testata, että missä kunnossa se on.
Kovilla pakkasilla olen huomannu, että 12 V-apuakku kyykkää, jos Eberiä luukuttaa liikaa vaikka aamulla töihin lähtiessä ja iltapäivällä kans. Aamulla päällä 40 min + iltapäivällä 40 min. Ajoa ei tule kuin rapia 20 min suuntaansa, joten syöhän tuo apuakun aika nopeasti tyhjiin. Saman verran sais vissiin käyttää Eberiä kuin ajoa on, jottei pääse akku tyhjeneen. Akku tyhjänä valot ja mittaristo vilkkuu ku "joulukuusi", kun koittaa painaa Start-nappia :lol: Kyllä järjestelmän saa nopiaa tulille, ku antaa buusterilla 12-V akulle lisävirtaa. Tuo korkeajänniteakkuhan itse auton sitten starttaa.

Vinkki:

Kyselin joskus tuosta Eberin käytöstä Wihurilta, niin sieltä tuli tällainen ohjeistus Eberille.

Yleisimmin Optimoissa kytketään lämmittimen vesikierto sarjaan moottorin kanssa. Vesikierron lämpötilan noustua 35 asteeseen kytkee lämmitin sisäpuhaltimen päälle, paneeliin asetettujen asetusten mukaisesti.

Nämä asetukset olisi hyvä laittaa esilämmityskäyttöä varten, kun autossa on vielä virta päällä:


  1. Lämpö molemmilta puolilta HI asentoon
  2. Huurteen poisto päälle
  3. Puhallus nopeus 3-4:lle. Puhallinta ei kuitenkaan pidä jättää maksimipuhallusnopeudelle (8:lle), koska tällöin otetaan liian nopeasti ja lämpöä vesikierrosta. Pienemmällä puhallusnopeudella vesikierron lämpötila nopeutuu ja kuumemmasta nesteestä saadaan tällöin purettua enemmän ja paremmalla hyötysuhteella lämpöä puhaltimen kennon kautta sisätiloihin.
Olen kyllä monet kerrat kironnut tuota miten saatanan typerä ja hankala tuo Eberi on käyttää juurikin tuon takia, että joka kerta ajosta tullessa pitäisi muistaa nysvätä ilmastoinnin asetuksia. Noin muuten olen kyllä ollut ihan tyytyväinen tuohon ja sen lämmitystehoon. Yli 30 min en ole pitänyt päällä kovimillakaan pakkasilla, eikä ainakaan toistaiseksi ole ollut mitään ongelmia 12 V akun kanssa

Tohon on lääke nimeltä Sportage PHEV joka on ihan *itusti Optimaa mukavampi, laadukkaampi, hiljaisempi ja kardaaninelari (neliveto myös pelkällä sähköllä vs. vaikka Volvot missä nelivedon tarve käynnistää polttiksen etuakselille aina ja sähköllä takaveto). Eikä kerää lokaritkaan mitään + aivan loistava paskan kelin auto ja nimismiehen kiharoilla GT-Linen sähköinen vaimennus tosi hiljanen ja hyvä. 1 vuoden ikäisenä GT-Linetkin pilkkahalpoja (oon harkinnu et pitäskö ostaa toinen käytettynä rouvan Xceedin korvaajaks, kun se vajaaveto). Itte ostin uutena ja 31.3.2023 rekattu, nyt 17500 km ajettu (paljon kiekkoreissuja, työmatka 26km/suunta), tällä hetkellä koko matkan keskari 2,6 l/100 km. Kontti tos on Optimaa lyhyempi mut ihan kiva ts. 11-vuotiaan lätkämailat mahtuu just pohjalle "lävistäjäksi". Ja sisällä ruhtinaalliset tilat joka suunnassa ja peittoaa Ioniq5 / Ev6 matskulaaduissa + alustan mukavuudessa heittämällä ja mun mielestä parhaiten sisustan laadulta tehty Kia nyt pl. EV9 mitä en luonnollisesti oo kokeillu, enkä kokeile. EV5 kovat odotukset toki, ku saivat Sportagesta näin mukavan.

Käytetyt lienee halpoja siksi, koska 11/2023 asti oli vakavia softabugeja...
Niin, eihän tuo ole kuin noin tuplasti kalliimpia kuin käytetyt Optimat. Mistä lähin >40 kiloeuroa on muutenkaan ollut "halpa"? :D
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
615
Mulla on Optimassa tosiaan pistoke puskurissa että sisätilanlämppärille mutta alan olla aika varma että mitään moottorilämmitintä ei ole. 2h jos pitää piuhassa niin se ei näy moottorissa mitenkään, pakkasella lähtee röpötellen käymään, lämmintä ei tule föönistä pitkään aikaan jne. Mitään kohinaa/surinaa jne. ääniä ei myöskään kuulu pellin alta kun johdon kytkee seinään. Auto myös myytiin minulle niin ettei ilmoituksessa mainittu mitään lohkolämppäristä.

Ei varmaan ole kovinkaan kallista jälkeenpäin asennuttaa esim. letkulämppäri?
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 633
Niin, eihän tuo ole kuin noin tuplasti kalliimpia kuin käytetyt Optimat. Mistä lähin >40 kiloeuroa on muutenkaan ollut "halpa"? :D
Tuplasti kalliimpi mut triplasti parempi. Mut eipä vajaavetoisuuteen ym. hirveesti lääkettä halvalla ole pl. joiltain osin Outlander phev. Onhan noissa pitkä takuu ja kulut tiedossa jne.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 341
Tuplasti kalliimpi mut triplasti parempi. Mut eipä vajaavetoisuuteen ym. hirveesti lääkettä halvalla ole pl. joiltain osin Outlander phev. Onhan noissa pitkä takuu ja kulut tiedossa jne.
En minä siihen hyvyyteen ota kantaa. Ainoastaan siihen, että puhutaan kahdesta täysin eri hintaluokan autosta, joten vaikeapa tuota Sportagea on minkäänlaisena vaihtoehtona Optimalle nähdä. Varsinkin kun tuolla 40 kiloeurolla alkaisi saamaan niin paljon kaikenlaista muutakin.
 
Liittynyt
20.11.2020
Viestejä
104
Olen kyllä monet kerrat kironnut tuota miten saatanan typerä ja hankala tuo Eberi on käyttää juurikin tuon takia, että joka kerta ajosta tullessa pitäisi muistaa nysvätä ilmastoinnin asetuksia. Noin muuten olen kyllä ollut ihan tyytyväinen tuohon ja sen lämmitystehoon. Yli 30 min en ole pitänyt päällä kovimillakaan pakkasilla, eikä ainakaan toistaiseksi ole ollut mitään ongelmia 12 V akun kanssa



Niin, eihän tuo ole kuin noin tuplasti kalliimpia kuin käytetyt Optimat. Mistä lähin >40 kiloeuroa on muutenkaan ollut "halpa"? :D
Tuosta Eberin esisäädöstä tulee kyllä rutiini, joten sen tekee jo automaattisesti ;) Ruukaan sammutella auton ja sitten uudestaan virtaset päälle ja nupit kaakkoon. Joskus pahimmoilleen hörähtäny polttis tyhjää käyntiin, kun säännelly lämmöt HI:lle virtojen ollessa päälle. Joo, 20-35 min useimmiten nykyisin Eberiä piän riippuen vähän pakkasista nuista akuntyhjenemiskokemuksista viisastuneena.

Lataitilin CTEK:llä yön aikana apuakun täyteen. Aamulla ennen Eberin käyttöä näytti CTEK vihreää valoa, eli ylläpitolatauksessa. Kun Eberiä pidin aamulla n. 30 min, niin laturissa oli jäljellä 2/6 oranssista pallukasta, eli aika paljon haukkaa virtaa, tai sitte mulla alkaa apuakku oleen ehtoopuolella. Ei tuo akku mikään pieni ole, ku 74 Ah. Voi kokeilla lauhalla kelillä tehä CTEK:llä tuo elvyttämisprosessin akulle, josko alkais paremmin virtoja pitämään.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 341
Tuosta Eberin esisäädöstä tulee kyllä rutiini, joten sen tekee jo automaattisesti ;)
Vielä kun saisi vaimonkin oppimaan tuon rutiinin... :D

Ruukaan sammutella auton ja sitten uudestaan virtaset päälle ja nupit kaakkoon. Joskus pahimmoilleen hörähtäny polttis tyhjää käyntiin, kun säännelly lämmöt HI:lle virtojen ollessa päälle.
Tähän semmonen pro-tip, että jos sammuttamisen jälkeen painat kaksi kertaa starttia ilman jalkaa jarrupolkimella, autoon menee pelkkään "virrat päälle" tilaan ja voit säätää ilmastoinnin asetuksia ilman, että polttis hörähtää käyntiin. Ärsytti aluksi itseäkin, että polttis saattoi tuossa jälkikäteen säätäessä käynnistyä turhaan.
 
Liittynyt
20.11.2020
Viestejä
104
Mulla on Optimassa tosiaan pistoke puskurissa että sisätilanlämppärille mutta alan olla aika varma että mitään moottorilämmitintä ei ole. 2h jos pitää piuhassa niin se ei näy moottorissa mitenkään, pakkasella lähtee röpötellen käymään, lämmintä ei tule föönistä pitkään aikaan jne. Mitään kohinaa/surinaa jne. ääniä ei myöskään kuulu pellin alta kun johdon kytkee seinään. Auto myös myytiin minulle niin ettei ilmoituksessa mainittu mitään lohkolämppäristä.

Ei varmaan ole kovinkaan kallista jälkeenpäin asennuttaa esim. letkulämppäri?
Oiskohan joku laittanu vain sisätilalämmittimelle virtapistokkeen puskuriin, että saa sisätilanlämppärillä tarvittaessa lämpöä sisään? Usein samalla kyllä asennetaan/asennutetaan se säteilylämmitin. Onko siinä Eberiä/Webaa? Näkyykö nappia kirkkaalla valolla kojetaulussa? Usein ratin vasemmalla puolella kojelaudassa.

Toinen kävi mielessä, että voisko se olla 12 V-apuakun ylläpitolaturin pistoke? Ainakin Defa myy kiinteästi asennettavia ylläpitolatureita moottoritilaan. Tätä kyllä hieman epäilen. Joskus sellaisen laittanu aiempaan diisseliin, missä oli Weba ja vakiona johdot on aika lyhyet ja tarkoitettu juuri konepellin alle tulevan 12 V-akun ylläpitoon. Optimassahan se apuakku on peräkontin oikealla sivulla luukun alla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 923
Mulla on Optimassa tosiaan pistoke puskurissa että sisätilanlämppärille mutta alan olla aika varma että mitään moottorilämmitintä ei ole. 2h jos pitää piuhassa niin se ei näy moottorissa mitenkään, pakkasella lähtee röpötellen käymään, lämmintä ei tule föönistä pitkään aikaan jne. Mitään kohinaa/surinaa jne. ääniä ei myöskään kuulu pellin alta kun johdon kytkee seinään. Auto myös myytiin minulle niin ettei ilmoituksessa mainittu mitään lohkolämppäristä.

Ei varmaan ole kovinkaan kallista jälkeenpäin asennuttaa esim. letkulämppäri?
Nuo säteilylämmittimet on jotain 300w teholtaa, eli eivät moottoria juurikaan lämmitä. Helpoiten selviää, kun konehuoneessa seuraat johtoa ja katsot, meneekö se moottoriin "kiinni" -Jos menee, on siellä säteilyvastus. Alavesiletkuun tulevia vastuksia yms, ei nykyautoissa saa enää käyttää. Sitä en tiedä mitä ne aiheuttavat, mutta en lähtisi kokeilemaankaan
 
Liittynyt
20.11.2020
Viestejä
104
Vielä kun saisi vaimonkin oppimaan tuon rutiinin... :D



Tähän semmonen pro-tip, että jos sammuttamisen jälkeen painat kaksi kertaa starttia ilman jalkaa jarrupolkimella, autoon menee pelkkään "virrat päälle" tilaan ja voit säätää ilmastoinnin asetuksia ilman, että polttis hörähtää käyntiin. Ärsytti aluksi itseäkin, että polttis saattoi tuossa jälkikäteen säätäessä käynnistyä turhaan.
Hehe :lol:

Joo, nuin olen sen nykyisin tehnyt :) Aiemmin auton ollessa päällä EV-tilassa namiskat kaakkoon kääntäessa, joskus polttis hyrähti käyntiin.

Onhan vähän höpöä, että tuomoista pitää säätää "nykypäivän autossa", mutta eipä nyt lopulta iso vaiva ole.
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
615
Oiskohan joku laittanu vain sisätilalämmittimelle virtapistokkeen puskuriin, että saa sisätilanlämppärillä tarvittaessa lämpöä sisään? Usein samalla kyllä asennetaan/asunnetetaan se säteilylämmitin. Onko siinä Eberiä/Webaa? Näkyykö nappia kirkkaalla valolla kojetaulussa? Usein ratin vasemmalla puolella kojelaudassa.

Toinen kävi mielessä, että voisko se olla 12 V-apuakun ylläpitolaturin pistoke? Ainakin Defa myy kiinteästi asennettavia ylläpitolatureita moottoritilaan. Tätä kyllä hieman epäilen. Joskus sellaisen laittanu aiempaan diisseliin, missä oli Weba ja vakiona johdot on aika lyhyet ja tarkoitettu juuri konepellin alle tulevan 12 V-akun ylläpitoon. Optimassahan se apuakku on peräkontin oikealla sivulla luukun alla.
Ei kyllä oo jälkiasennusnappeja kabiinissa näkynyt. Avokilla on toitsussa Webastolle nappula eli sellaisen ainakin tunnistan...

Nuo säteilylämmittimet on jotain 300w teholtaa, eli eivät moottoria juurikaan lämmitä. Helpoiten selviää, kun konehuoneessa seuraat johtoa ja katsot, meneekö se moottoriin "kiinni" -Jos menee, on siellä säteilyvastus. Alavesiletkuun tulevia vastuksia yms, ei nykyautoissa saa enää käyttää. Sitä en tiedä mitä ne aiheuttavat, mutta en lähtisi kokeilemaankaan
Näin olen ymmärtänyt että säteilylämppärillä ei tee mitään. 1,5v sitten asennutin 2019 Lexus IS 300h -pirssiin letkulämmittimen ja se toimi oikein hienosti. Moottori oli starttivaiheessa selvästi hieman lämmennyt ja kabiiniin tuli jo haaleaa sisään. Kyllä sellainen tuohon Optimaankin kelpaisi.
 
Liittynyt
20.11.2020
Viestejä
104
Lataitilin CTEK:llä yön aikana apuakun täyteen. Aamulla ennen Eberin käyttöä näytti CTEK vihreää valoa, eli ylläpitolatauksessa. Kun Eberiä pidin aamulla n. 30 min, niin laturissa oli jäljellä 2/6 oranssista pallukasta, eli aika paljon haukkaa virtaa, tai sitte mulla alkaa apuakku oleen ehtoopuolella. Ei tuo akku mikään pieni ole, ku 74 Ah. Voi kokeilla lauhalla kelillä tehä CTEK:llä tuo elvyttämisprosessin akulle, josko alkais paremmin virtoja pitämään.
Tosiaan eihän Eberi pitäisi viedä kun 4-5A tunnissa ja jos sisätilanpuhallin vaikka 5A, niin 30 min lämmitys ei juuri pitäisi viedä kuin 5A virtaa?

Jos 72Ah akku tiputtaa varauksen tilan täydestä 6 pallosta 2 palloon 30 minuutissa (mikä viittaa miltei tyhjään akkuun, eli pitää olla CTEKIN:n mukaan 4 palloa, että voisi strartata auton. Käytännössä 3 palloakin on kyllä riittänyt starttaukseen). Optimahan toki käynnistuu korkeajänniteakulla, mutta yleisesti.

Kyseessä Exide Classic EB741 12V 74Ah-akku, minkä ikä hieman rapia 2 vuotta (tämä kolmas talvi akulle). En tiedä johtuuko Eberin kovasta talvikäytöstä, mutta aika nopeasti kyllä sököksi menny... :hmm: Eihän tuo kalleimman pään akku ole, mutta kuitenkin ei pitäs ihan halpis olla.

Teki ekan kerran viime talvena tuon tyhjenemisen = mittaristo joulukuusena, joten olisiko silloin ottanut osumaa jo pahemmin.

Vois kokeilla CTEK:llä kerran elvyttää, mutta epäilenpä, että akkukaupoille lähettävä.

Onko suosituksia tänä päivänä laadukkaasta akkumerkistä, joka kestäs hyvin Eberin käyttöä ja lyhyttä pätkäajoa? :kahvi:
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 764
Näin olen ymmärtänyt että säteilylämppärillä ei tee mitään. 1,5v sitten asennutin 2019 Lexus IS 300h -pirssiin letkulämmittimen ja se toimi oikein hienosti. Moottori oli starttivaiheessa selvästi hieman lämmennyt ja kabiiniin tuli jo haaleaa sisään. Kyllä sellainen tuohon Optimaankin kelpaisi.
Säteilylämmittimen pääasiallinen funktio on kai lämmittää öljypohjassa olevaa moottoriöljyä, että se suojaa käynnistyksessä paremmin. Letkulämmittimen lämmittää taas moottoria (jäähdytys vettä). Letkulämppärin ongelma on vaan yleensä se, että vaikka moottori lämpeää, niin öljypohjassa oleva öljy ei taas lämpeä ja siksi sitä ei kai enää suositella. Jos plakkari on kunnossa, niin laittaisi molemmat.
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
615
Säteilylämmittimen pääasiallinen funktio on kai lämmittää öljypohjassa olevaa moottoriöljyä, että se suojaa käynnistyksessä paremmin. Letkulämmittimen lämmittää taas moottoria (jäähdytys vettä). Letkulämppärin ongelma on vaan yleensä se, että vaikka moottori lämpeää, niin öljypohjassa oleva öljy ei taas lämpeä ja siksi sitä ei kai enää suositella. Jos plakkari on kunnossa, niin laittaisi molemmat.
Totta, sanoohan sen järkikin. Automiehenä tietysti suositan että mieluummin öljy notkeaksi kuin jäähyneste.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
369
Optiman nurkka-ajolämmitin testissä. Puhaltaa lämmintä, josko auttaisi pikkupakkasilla huurteenpoistoon. Ei liene akuntyhjentäjä, jos vaan ajossa käytössä? :) Eli ekana
Webasto ois kiva, maksaa vaan pari tonnia..

 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 923
Optiman nurkka-ajolämmitin testissä. Puhaltaa lämmintä, josko auttaisi pikkupakkasilla huurteenpoistoon. Ei liene akuntyhjentäjä, jos vaan ajossa käytössä? :) Eli ekana
Webasto ois kiva, maksaa vaan pari tonnia..

Tuota käyttämällä saat auton akun 5 tunnissa täysin tyhjäksi, olettaen että auto ei lataa omaa akkuaan. Kannattaa varmasti latailla sitten 12v akkua erikseen tai ainakin seurailla sen jännitettä
 
Liittynyt
01.10.2023
Viestejä
28
Mulla on Optimassa tosiaan pistoke puskurissa että sisätilanlämppärille mutta alan olla aika varma että mitään moottorilämmitintä ei ole. 2h jos pitää piuhassa niin se ei näy moottorissa mitenkään, pakkasella lähtee röpötellen käymään, lämmintä ei tule föönistä pitkään aikaan jne. Mitään kohinaa/surinaa jne. ääniä ei myöskään kuulu pellin alta kun johdon kytkee seinään. Auto myös myytiin minulle niin ettei ilmoituksessa mainittu mitään lohkolämppäristä.

Ei varmaan ole kovinkaan kallista jälkeenpäin asennuttaa esim. letkulämppäri?
Kulutusmittari kiinni johtoon niin selviää. Itsellä samanlaisia kokemuksia, tuntuu että ei paljoa hyötyä ole. Mutta mittarilla näyttää n.300w kulutusta ilman sisätilan lämmitintä, joten kyllä siellä jotain säteilylämmitystä tapahtuu.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
52
Itellä Optimassa Eber pistää ainakin heti puhaltimen päälle, eikä kuten Wihuri sanos, et ensin lämmittäis nesteen johonkin määrättyyn pisteeseen. Muutenkin itellä ainakin toimii paremmin kun jätän automaatille ja lämmöt high.
Toiset sanoo et polttoainekäyttöistä lämppäriä pitäs käyttää minimissään 30 minsaa, ettei karstotu, sen mukaan ite käytän, joten jos se pistää päälle, niin vähintään sen. Muutaman minsan ajoa varten ei.

Itellä tupakansytyttimes moniporttinen usb adapteri joka näyttää jännitteen myös, onko sitten tarkkaan akun napajännite?

Vaihdoin tammikuun alussa uuden Exiden 74Ah akun, ensin sen latasin täyteen. Vanhasta alkuperäisestä (Tais olla Kia:n 68Ah) oli paras terä mennyt testien mukaan ja sille oli muuta käyttöä tiedossa. Sen kanssa adapteri näytti aamusin 11.6v luokkaa Eber lämmityksen jälkeen ja ajossa aina 14.7v.

Optima lataa akkua ajettaessa. Tämä on ajon aikana lähes aina 14.0v-14.3v ja yön jäljiltä ennen ajovirtoja kun Eber on lämmittänyt/puhaltanut sen 30 minsaa näyttää 12.2v. sitä en tiä onko tuo akun napajännite suoraan.
Noista päätellen, jos/kun akku tämä uusi akku näyttää jossain vaihees alle 12v, niin sitten se erilliseen laturiin yöksi.

"battery saver+" lataa 20 minsaa kerrallaan 12v akkua, max 10 kertaa, sen jälkeen ei yritä ennen käynnistystä. Kertoo ohjekirja. Tuossa ois oletusta tietää myös, et lataako se 2A vai 20A virralla. Tästähän toisessa kohtaa ohjekirjassa on maininta et pienellä virralla yön yli, jos on tyhjentynyt pidemässä ajassa tai 20-30 ampeeria 2 tuntia, jos on tyhjentynyt nopeasti isolla kuormalla.

Suko latauksessa Optima lataa myös 12v akkua, tuon luulis riittävän jos akku on kunnossa ja akku ajetaan päivittäin lähes tyhjäksi, kuten itsellä työmatkassa käy. Lataa siis akkua joka yö 5-6h ja kylmällä näytti kestävän vieläkin pidempään, välillä näytti jopa lähemmäs 9h alkaessa, sillon epäilin et ois vikaa, mut tais olla vajaa 20 asteen pakkanen syyn. Hansikaslokerossa kulkee varmuuden vuoksi akkuboosteri, joten eiköhän se riitä jos akku ois tyhjä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
630
Käytiin tänään autokaupassa katselemassa uutta Eclipse Xrossia ja Niroa. Täytyy vielä käydä koeajoamassa. Mihinkäs kannattais näissä kiinnittää huomiota? Mitsuissa on kuulemma kalliit huollot. Kiasta en tiedä.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 923
Käytiin tänään autokaupassa katselemassa uutta Eclipse Xrossia ja Niroa. Täytyy vielä käydä koeajoamassa. Mihinkäs kannattais näissä kiinnittää huomiota? Mitsuissa on kuulemma kalliit huollot. Kiasta en tiedä.
Lyhyet huoltovälit on Kiassakin. Toki moottorillehan se on varmasti järkevämpää ajaa vain 15tkm/1v, kuin 30tkm/2v, mutta ensimmäistä omistajaa tuo ei yleensä lohduta -seuraavaa tai sitä seuraavaa sitten vasta
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 234
Oman Kian (CEED phev sw My21) 3v huollot (eli 45000km/3v, mutta menevät tosiaan 15000/1v portaissa) marmorilta (autocenter Turku) toteutuneet yhteensä 759,45e (plus päälle vapaaehtoinen öljynvaihto 2000-3000km ajettu, 99e).

Kallis varmaan riippuu vähän katsantokannasta onko tuo sitä vai ei. Onhan se about 253e/vuosi kustannuksia lisää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
630
Ok, no eihän tuo ihan kauhealta kuullosta. Tuli vielä semmoinenkin kysymys talvirenkaista, että onkos väliä onko onko kitkat vai nastat esim. tuossa mitsussa.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 633
Käytiin tänään autokaupassa katselemassa uutta Eclipse Xrossia ja Niroa. Täytyy vielä käydä koeajoamassa. Mihinkäs kannattais näissä kiinnittää huomiota? Mitsuissa on kuulemma kalliit huollot. Kiasta en tiedä.
Kian huolloista saa aina tingattua hirveesti pois... Ja täysin hullua olis varata se vaan kia.com/fi nettisivuilta ns. listahintaan.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 633
Ikinä kuullutkaan, että noissa olis jotain tinkimisvaraa.
Kun kysyy etukäteen, että "tarttis varailla huolto rek-nro nnn-nnn, mikähän olis hinta tuolle xx tkm huollolle" niin aina lohkee pois... Eihän noista hullukaan noita listahintoja maksa kun alalla on kilpailu kovaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
630
Eclipse koeajettu tänään. Saatiin akusto tyhjänä, niin ev ajo jäi kokeilematta. Ihan mukava ajettava jatkuvalla nelivedolla kuitenkin. Mittaristo on ennemminkin perinteinen kuin digimittaristo. Se moottorimittarin näyttö ei ihan auennut. Se niinkuin meni break-EV-kW näyttö asteikolla. Polttiksen käyntiä en erottanut, enkä osannut mittaristosta kaivaa. Se sähköinen moottorijarrutus systeemi tuntui ihan fiksulta.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 392
Eclipse koeajettu tänään. Saatiin akusto tyhjänä, niin ev ajo jäi kokeilematta. Ihan mukava ajettava jatkuvalla nelivedolla kuitenkin.
Ei siinä ole jatkuvaa nelivetoa. Kävin tuon koeajamassa kun itsellä oli Outlander ja jäi vähän kuva että se on köyhän miehen Outlander paitsi että se taitaa nykyään olla melkein yhtä kallis.

Mitsun mallistossa Suomessa nykyään vain kolme eri mallia. Vähiin käynyt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
630
Ai jaa, myyjä kyllä sanoi, että sähkömoottoreissa on koko ajan veto päällä.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 392
Ai jaa, myyjä kyllä sanoi, että sähkömoottoreissa on koko ajan veto päällä.
Sä voit vaikka katsoa siitä yhdeltä ajotietokoneen näytöltä niin näet reaaliaikaisesti miten se vetää.

Hmm. Onkohan siinä ”lock” moodi kuten Outlanderissa, en ole ihan varma vetääkö se sitten kaikilla pyörillä koko ajan mutta se lähtee pois kun ajaa kovempaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
630
En tän koeajon aikana kyl löytäny mitään nappia liittyen nelivetoon. En kyl etsinytkään varsinaisesti sitä, kun sanoi että aina päällä.
Mutta mitsun sivuilla näin
IMG_20240217_161059.jpg
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 403
Viestejä
4 236 199
Jäsenet
71 205
Uusin jäsen
Envarmastihuijaa

Hinta.fi

Ylös Bottom