Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tämä. Kaivuutyö on kallista ja jos vaikka jonkun 100 metrin matkan joutuu kaapeloimaan (keskukselta keskukselle) ja latauskeskusta syöttävät sulakkeet vaikka 250 A, niin vaatii arviolta 185 mm2 alumiinikaapelin tuplana, jotta riittää oikosulkuvirta eikä tule liikaa jännitteenalenemaa täydellä kuormalla. Tuollaisen kaapelin pelkkä tukkuhinta on jo 30-35 EUR/metri alv 0 %.Se taitaa vaan maksaa järkyttävän paljon vedellä niitä kaapeleita kauemmas kiinteistön jakamosta ja kustannuspaineet taitaa pakottaa niitä parkkimestoja lähelle kiinteistöjä.
Ainoa ongelma on se, että noille paikoille, joilla on vieläpä kyltit "sähköautoille", seisoo ihan jokainen päivä aivan tavallisia polttomoottoriautoja. Sekä täyssähköjä / plugareita joita ei edes kiinnitetä lataukseen (!!) toimistotalossa vierailun ajaksi.
Tuo itseasiassa saattaisi olla hyvä sanamuoto jolla edes hitusen saisi noita perseilijöitä kuriin. Suomalaiset ovat kuitenkin aika kuuliaista kansaa sääntöjen kanssa jos ne ovat järkeviä.Yhdistelmä väärin merkittyä ja jääräpäisiä ihmisiä. Pitää merkitä 'vain lataukseen', eikä 'vain sähköautoille'. Ei sillä, että merkinnöillä yksitysellä parkkialueella olisi laillista merkitystä. Mutta jos ei kukaan rankaise, niin ei ole insentiiviä olla pysäköimättä väärin.
Kerran näin Nesteen pumpulla mersun EQC:n parkissa. Olikohan kannanotto?Eiköhän bensapumpulle pysäköinti ilman tankkaamista ole kiellettyä niin miksei sama pätisi sähkölatauspaikkoihin. Jätetään vain merkkaamatta latauspaikkoja parkkipaikoiksi. Toki se lataaminen on vähän eri asia luonteeltaan kun se on niin pitkäkestoista tankkaamiseen verrattuna. Mutta siitä vasta haloo nousisikin jos Teslakuskit jättäisivät autonsa parkkiin pumpulle.
No tässä keväällä tulleen päivityksen jälkeen Volvon polttomoottori käynnistyy noin 100m ajon jälkeen jos lämpötila on -1 tai kylmempää. Ja se sit käy niin kauan että moottori on lämmin. Eli meidän ajossa muutamat liikennevalot, ohitustie ja sitten vähän taajamaa. Ja juuri kun pääsee duunipaikan pihaan niin se sammuu. Nice ja kiitos.Meen tässä koeajamaan 2020+ Volvo XC40 ja 330e plugaria, onko näissä sen suhteen jotain merkittäviä "ylläreitä"? Auto tarkoitus säilyttää hallissa joka ei mene pakkaselle. Muutenkin otetaan ehdotuksia autojen suhteen. Täyssähköä ei oikein voi vielä ostaa kun latausnopeudet 1.8kw.
Ei tuo 1,8kW sinänsä ole este täyssähkölle, jos kilsoja ei tule ihan älyttömästi.Meen tässä koeajamaan 2020+ Volvo XC40 ja 330e plugaria, onko näissä sen suhteen jotain merkittäviä "ylläreitä"? Auto tarkoitus säilyttää hallissa joka ei mene pakkaselle. Muutenkin otetaan ehdotuksia autojen suhteen. Täyssähköä ei oikein voi vielä ostaa kun latausnopeudet 1.8kw.
Ei miunkaan mielestä. Voi ajatella että 12h se lataa sen 20kWh. Toki jos päiväajot on 100km+ niin sitten ehkä tarviis vähän tukevampaa laturia.Ei tuo 1,8kW sinänsä ole este täyssähkölle, jos kilsoja ei tule ihan älyttömästi.
Ei tuo 1,8kW sinänsä ole este täyssähkölle, jos kilsoja ei tule ihan älyttömästi.
Jos päivittäinen ajosuorite on kovin iso niin nuo harkitsemasi plugaritkaan eivät ole kovin taloudellisia valintoja.Ei oikein sovi oman elämäntilanteeseen. Yön yli täyslataus nykyisillä akuilla on itselle minimivaatimus. Toki jos infra olisi sen verran kunnossa että saisi läheltä nopeasti JA halvalla ladattua niin olisi eri juttu.
XC40:ssä on 3-sylinterinen 1,5-litrainen...ei ilmeisesti mikään erityisen pihi tapaus.Sen verran kyllä pitää korjata tuota aikaisempaa, että miulla on T8 missä on aika korkeaviritteinen 2L kone. En tiedä mikä polttis tuossa XC40 on. Varmaan sama ilman remmi- ja pakokaasu ahdinta?
No tässä keväällä tulleen päivityksen jälkeen Volvon polttomoottori käynnistyy noin 100m ajon jälkeen jos lämpötila on -1 tai kylmempää. Ja se sit käy niin kauan että moottori on lämmin. Eli meidän ajossa muutamat liikennevalot, ohitustie ja sitten vähän taajamaa. Ja juuri kun pääsee duunipaikan pihaan niin se sammuu. Nice ja kiitos.
Siinä ei siis ole mitään nappia että voisit pakottaa sähkön ajoon, nollakeleissä voit ajatella että ajat bensalla aina. Jos etäisyydet on tuommoisia 10-15km.
Bemarista mitään hajua.
Saattaa siinä olla. No eilen kävin kirjoittelee paperit alle että nyt se on miulla enää vuokralla. Onnea vaan seuraavalle omistajalle joka luulee ajelevansa sähköllä.Vähän nyt epäilen, että sun autossa on jotain vikaa. Kun joulukuussa tehdyn ECU:n päivityksen jälkeen auto (V60 T8 -21) ei toimi kuvailemallasi tavalla. Vaan, jos ajaa "Purella" niin polttis ei käynnisty vaikka pakkasta olisi -15 astetta.
Isoveljissä sähkömoottori takana eli "neliveto" ja vaihteistona 8-vaihteinen Aisin
Jos puhutaan useimmista liikenteessä olevista Volvon plugareista niin pitäisin pientä sähkötehoa ja lämmityksen puutetta isompana ongelmana kuin takavetoa sähköajossa. Uudemmat LR-mallit kestävät mielestäni aika hyvin vertailun niihinkin kilpailijoihin, joissa on sähköajossa neliveto.Plugari AWD SUV, jolla ei voi ajaa nelivetona metriäkään pelkällä sähköllä...Volvon ratkaisu on mielestäni käsittämätön.
Eihän tuo Vollen ratkaisu mikään varsinainen maasto-vehje ole bensallakaan, mutta muuten sanoisin, että nimenomaan riittävä vaikeille pätkille suurimmalle osalle riittävä ja huono puoli on nelivedon mukavuusominaisuuksien puute helpoilla.Nelivetona pelkällä sähköllä on hyödyllinen mielestäni jos on tarvetta taittaa hitaasti hankalaa metsätietä. Tällöinkään ko. ominaisuudella ei ihan hirveästi tee ellei pyörästöjä saa lukkoon että vetokykyä on oikeasti koko ajan kaikilla pyörillä. Noi sähköiset versiot ovat vähän siitä huonoja että sen renkaan pitää ensin sutia että homma toimii. Ilmeisesti Kia Sportagessa olisi kunnon lukko, mutta siinäkin on ilmeisesti sama kuin Ceedissä että lämpö tehdään kabiiniin moottorilla (tai näin jenkeissä, joten oletan että sama on täälläkin noissa malleissa vaikka en olekaan asiaa varmistanut).
Eihän tuo Vollen ratkaisu mikään varsinainen maasto-vehje ole bensallakaan, mutta muuten sanoisin, että nimenomaan riittävä vaikeille pätkille suurimmalle osalle riittävä ja huono puoli on nelivedon mukavuusominaisuuksien puute helpoilla.
Pahassa paikassa laitetaan napista jatkuva neliveto päälle (tai se menee itsestään kun sutii), mutta normi risteyslähdöissä talvella ei viitsi käynnistellä moottoria sen kahden sekunnin mukavuuskäytön takia.
Ja päinvastaisena ongelma auto on pakko liukkaalla laittaa käsin Purelle jos haluaa sähköllä ajaa, koska muuten motti käynnistyy kun ensimmäisen kerran pyörä pyörähtää vähän tyhjää eikä pakkasella kovin pian sammu.
Jos puhutaan useimmista liikenteessä olevista Volvon plugareista niin pitäisin pientä sähkötehoa ja lämmityksen puutetta isompana ongelmana kuin takavetoa sähköajossa. Uudemmat LR-mallit kestävät mielestäni aika hyvin vertailun niihinkin kilpailijoihin, joissa on sähköajossa neliveto.
Jos puhutaan useimmista liikenteessä olevista Volvon plugareista niin pitäisin pientä sähkötehoa ja lämmityksen puutetta isompana ongelmana kuin takavetoa sähköajossa. Uudemmat LR-mallit kestävät mielestäni aika hyvin vertailun niihinkin kilpailijoihin, joissa on sähköajossa neliveto.
Täältä toinen ääni neliveto-Grandlandille. Mukava ajaa, neliveto toimii hyvin, ja voimalinjakombo on toteutettu mielestäni hyvin.Jos sisätilat riittää, niin Opel Grandland X Hybrid4 / Peugeot 3008 Hybrid4:sta voi suositella myös. Erilliset reilun sadan hepan sähkömoottorit edessä ja takana, edessä lisäksi bensaturbo. Sähköllä nelivetoinen, minkä lisäksi tuohon saa myös jatkuvan nelivedon päälle, jolloin käyttää jatkuvasti sähkömoottoreita ja käynnistää polttiksen kun kenkä on yli puolen välin lattiaa kohti (olettaen lisäksi pakkasella että kone on lämmin, muuten lämmittää konetta ensin tyhjäkäynnillä ja antaa pelkän sähkömoottorien tehon). Kiipesi jatkuvalla nelivetomoodilla ylös jääsohjoisen mäen, johon diesel quattro Audi Q5:n jäi jumiin. Ajotuntuma yllättävän hyvä, vaihdoin ooppelin rattiin vuoden 2013 kaksiovisesta e-mersusta. Ajan tällä pari vuotta ja vaihdan täyssähkikseen.
XC90 on tosiaan niin kallis auto että samalla rahalla alkaa jo saada vaikka mitä enkä itsekään ottaisi Volvoa. Mietin kommenttia kirjoittaessani lähinnä V60 ja XC60 malleja.Omalla kohdalla vaihtoehdot olivat Q7 ja XC90. Kävin talvella ja kesällä koeajolla molemmilla ja Volvon voimalinjan "katkaistu" malli ärsytti niin paljon, että päädyin Audiin. Volvon rakentama malli, jossa huomattavasti tehokkaampi polttomoottori on etuakselilla ja sähkö takana aiheutti molemissa olosuhteissa täyskiihdityksessä toimintamallin, jota en halua autoltani: ensin taka-akseli alkaa sutimaan, koska sähkölinjan voimantuotto on välitön. Sen jälkeen polttomoottori herää viiveellä ja nostaa kierrokset tappiin, jotta kerkiää mukaan. Tämä aiheuttaa sen, että etupää alkaa vetelemään sivuttaissuunnassa. Lopputuloksena on hyvin rauhaton kiihdytys.
Audin neliveto on sähköllä erinomainen ja hyödyn huomaa. Sitä ei välttämättä tarvitse pk-seudulla, mutta pohjoisessa neliveto on omalla kohdalla ehdoton.
4WD toiminta on kyllä RAV4 plugarilla erinomaisella tasolla omassa käytössä. Autossa irtoaa n 120 kW tehoa puhtaassa sähköajossa ja se riittää mainiosti ajamiseen pelkällä sähköllä 4 WD päällä koko ajan. Mittarista korkeintaan huomaa, koska tuuppaa milloinkin myös takapäästä lisäksi.
RAV4 plugarilla tulee seuraava huolto 60 000 km ja 3 vuotta syksyllä täyteen. Latauksen jälkeen näyttää rangemittari edelleen pysyvästi yli sen WLTP 74 km lukemaa ja talven pienin lukema on ollut 83 km alkava tuolla ylemmällä.
Ei oikein sovi oman elämäntilanteeseen. Yön yli täyslataus nykyisillä akuilla on itselle minimivaatimus. Toki jos infra olisi sen verran kunnossa että saisi läheltä nopeasti JA halvalla ladattua niin olisi eri juttu.
Jos päivittäinen ajosuorite on kovin iso niin nuo harkitsemasi plugaritkaan eivät ole kovin taloudellisia valintoja.
Nimenomaan. Ja sit pahoitetaan mieli kun akku loppuu, niin se 300+ heppainen bensa ei kuljekkaan ihan yhtä pienellä kuin joku lutku Superb dieseli.No ei sen ehkä yllätyksenä pitäisi tulla, että +320hv nelisylinterinen bensamoottori ja massaa sekä otsapinta-alaa omaava katumaasturi ei ole se taloudellisin yhdistelmä.
Erinomaista dataa, kiitos! Suunnitelmissa vaihtaa sähkäristä hybbeen ja suurimpana rajoitteena ollut löytää tarpeeksi isolla akulla oleva yksilö joka vielä mahtuu budjettiin. Näin hyviä lukemia harvassa hybessä tässä kokoluokassa ja budjetissa on, nousi shortlistalle! Nyt suurin mahdollinen blockeri on ajomukavuus ja -melu, pitää metsästää jostain vähän pidempään koeajoon yksilö.
V60 ja XC60 on varmasti ihan hyviä autoja - perheettömälle. Jos haluaa premium-hybridin kolmella penkkirivillä ja kunnon tavaratiloilla ei vaihtoehtoja kovin montaa ole. Tästä syystä itselläni esimerkiksi Audin Q7 ei ollut itselleni vaihtoehto.XC90 on tosiaan niin kallis auto että samalla rahalla alkaa jo saada vaikka mitä enkä itsekään ottaisi Volvoa. Mietin kommenttia kirjoittaessani lähinnä V60 ja XC60 malleja.
No ei sen ehkä yllätyksenä pitäisi tulla, että +320hv nelisylinterinen bensamoottori ja massaa sekä otsapinta-alaa omaava katumaasturi ei ole se taloudellisin yhdistelmä.
Nimenomaan. Ja sit pahoitetaan mieli kun akku loppuu, niin se 300+ heppainen bensa ei kuljekkaan ihan yhtä pienellä kuin joku lutku Superb dieseli.
Kannattaa vaan huomata mainitsemattomat reunaehdot millä tuommoisia numeroita saavuttaa ennenkuin ihan liikaa innostuu. Eurosopperi pitää autoaan huoneenlämpöisessä autotallissa. Jos pidät normaalissa muutaman asteen tallissa saati ulkona, niin ei tosiaan pääse talvella tuommoisiin numeroihin kylmällä akulla.
Itelle näyttää näköjään vuodelle 17004 km ja 3,9 l/100 km. Paljon on ajettu pitkää matkaa (== 400-500 km suuntaansa). Lähiviikkojen todellinen sähkörange on vaihdellut 33-46 km ja GoM on arvaillut melko tasaisesti aina 68 km täydelle akulle. Mutta kyllä sillä sitten kesäaikaan saattaa sen 70 kilometriäkin päästä.
Ajomukavuushan on kyllä hyvä ja auto on hiljaisin tojota ikinä.
V60 ja XC60 on varmasti ihan hyviä autoja - perheettömälle. Jos haluaa premium-hybridin kolmella penkkirivillä ja kunnon tavaratiloilla ei vaihtoehtoja kovin montaa ole. Tästä syystä itselläni esimerkiksi Audin Q7 ei ollut itselleni vaihtoehto.
Joo kiitos vaan huolenpidosta, kotiläksyt on kyllä tullut tehtyä ja ihan koettua käytännössäkin. Löytyy lämpöinen talli, tehokas type2-laturi ja erinomainen ymmärrys siitä miten energiankulutus / range riippuu lämpötilasta & ajoprofiilista ja miten tärkeää on erityisesti plugari pitää latauksessa käytännössä aina kun mahdollista. Sähkärihommien lisäksi olen päässyt A6 55 TFSI e quattrollakin 2.6l/100km kulutukseen aika normaalilla ajotyylillä, joten eiköhän tuo 1-2l/100km onnistuisi tojolla. Plugari RAV4 näytti löytyvän aika vähän nettiautosta, harmi ettei niitä saa äärimmäisen tyylikkäällä Adventure-varustetasolla. Koeajolle pitää kyllä lähteä.
Joo kiitos vaan huolenpidosta, kotiläksyt on kyllä tullut tehtyä ja ihan koettua käytännössäkin. Löytyy lämpöinen talli, tehokas type2-laturi ja erinomainen ymmärrys siitä miten energiankulutus / range riippuu lämpötilasta & ajoprofiilista ja miten tärkeää on erityisesti plugari pitää latauksessa käytännössä aina kun mahdollista.
No eihän se tilanne nyt niin huono ole, tuollainen xc60 bensakoneella ilman mitään sähköapuja ei menisi alle 10l kuin varovasti maantiellä, ja kaupungissa saa olla tarkkana että pysyy alle 20l.No ei toki täysi yllätys, mutta että se tilanne on *niin* huono on yllätys.
Täysi verokikkailu noissa plugareissahan on motiivina valmistajilla. Normikulutus saadaan jonnekin litraan tai alle, mutta totuus on pahimmillaan 10-kertainen.
Tuossa ajellessa tuli vielä yksi asia mieleen millä euroshopperi saa niin isoja GoM-lukemia aikaan. Sehän on se 30 ampeerin lataus mikä sillä lämpimän tallin lisäksi akkua lämmittää.
Tälle aamua oma auto ennusteli 69 km rangea -6°C tallissa oltuaan. No, mennessä pääsi 900 metriä sähköllä, kunnes moottori käynnistyi lämmityshommiin. Pakkasta keskimäärin -17°C, 30,2 km ajoa ja 7,7 l/100 km meni bensaa. Reilu tunti myöhemmin takaisinpäin tullessa pakkanen oli lauhtunut jo -11°C ympärille, joten sähköllä tultiin jopa 14 km ja bensaa meni vain 3 l/100 km. Koko edestakaisella matkalla ajettiin sähköllä 15.10/60.36 km ja bensaa meni 5,4 l/100 km. Arvausmittariin jäi rangea 44 km. Josko tulevan viikon loppupuolella nämä -30°C yöpakkaset jo loppuisi ja päästäisi autollakin kesäisempiin tunnelmiin...