Keskustelua hybridiautoista

Se taitaa vaan maksaa järkyttävän paljon vedellä niitä kaapeleita kauemmas kiinteistön jakamosta ja kustannuspaineet taitaa pakottaa niitä parkkimestoja lähelle kiinteistöjä.
 
Se taitaa vaan maksaa järkyttävän paljon vedellä niitä kaapeleita kauemmas kiinteistön jakamosta ja kustannuspaineet taitaa pakottaa niitä parkkimestoja lähelle kiinteistöjä.
Tämä. Kaivuutyö on kallista ja jos vaikka jonkun 100 metrin matkan joutuu kaapeloimaan (keskukselta keskukselle) ja latauskeskusta syöttävät sulakkeet vaikka 250 A, niin vaatii arviolta 185 mm2 alumiinikaapelin tuplana, jotta riittää oikosulkuvirta eikä tule liikaa jännitteenalenemaa täydellä kuormalla. Tuollaisen kaapelin pelkkä tukkuhinta on jo 30-35 EUR/metri alv 0 %.
 
No perinteisesti sitä hallin seinää on kyllä paljon ja vaikea uskoa että juuri sisääntulon kohdalla olisi sellaista kriittistä jakamoinfraa että se latauspaikka olisi pakko siihen ulko-oven viereen tunkea. Ymmärrän toki tietyllä tavalla logistisen ongelman siinä mielessä, että ihan mihin tahansa sitä ei kannata vetää mutta muutamalle kymmenelle luulisi paikan löytyvän jos kiinteistö on iso.
 
Ainoa ongelma on se, että noille paikoille, joilla on vieläpä kyltit "sähköautoille", seisoo ihan jokainen päivä aivan tavallisia polttomoottoriautoja. Sekä täyssähköjä / plugareita joita ei edes kiinnitetä lataukseen (!!) toimistotalossa vierailun ajaksi.

Yhdistelmä väärin merkittyä ja jääräpäisiä ihmisiä. Pitää merkitä 'vain lataukseen', eikä 'vain sähköautoille'. Ei sillä, että merkinnöillä yksitysellä parkkialueella olisi laillista merkitystä. Mutta jos ei kukaan rankaise, niin ei ole insentiiviä olla pysäköimättä väärin.
 
Yhdistelmä väärin merkittyä ja jääräpäisiä ihmisiä. Pitää merkitä 'vain lataukseen', eikä 'vain sähköautoille'. Ei sillä, että merkinnöillä yksitysellä parkkialueella olisi laillista merkitystä. Mutta jos ei kukaan rankaise, niin ei ole insentiiviä olla pysäköimättä väärin.
Tuo itseasiassa saattaisi olla hyvä sanamuoto jolla edes hitusen saisi noita perseilijöitä kuriin. Suomalaiset ovat kuitenkin aika kuuliaista kansaa sääntöjen kanssa jos ne ovat järkeviä.
 
Eiköhän bensapumpulle pysäköinti ilman tankkaamista ole kiellettyä niin miksei sama pätisi sähkölatauspaikkoihin. Jätetään vain merkkaamatta latauspaikkoja parkkipaikoiksi. Toki se lataaminen on vähän eri asia luonteeltaan kun se on niin pitkäkestoista tankkaamiseen verrattuna. Mutta siitä vasta haloo nousisikin jos Teslakuskit jättäisivät autonsa parkkiin pumpulle.
 
Eiköhän bensapumpulle pysäköinti ilman tankkaamista ole kiellettyä niin miksei sama pätisi sähkölatauspaikkoihin. Jätetään vain merkkaamatta latauspaikkoja parkkipaikoiksi. Toki se lataaminen on vähän eri asia luonteeltaan kun se on niin pitkäkestoista tankkaamiseen verrattuna. Mutta siitä vasta haloo nousisikin jos Teslakuskit jättäisivät autonsa parkkiin pumpulle.
Kerran näin Nesteen pumpulla mersun EQC:n parkissa. Olikohan kannanotto? :lol:
 
Meen tässä koeajamaan 2020+ Volvo XC40 ja 330e plugaria, onko näissä sen suhteen jotain merkittäviä "ylläreitä"? Auto tarkoitus säilyttää hallissa joka ei mene pakkaselle. Muutenkin otetaan ehdotuksia autojen suhteen. Täyssähköä ei oikein voi vielä ostaa kun latausnopeudet 1.8kw.
 
Meen tässä koeajamaan 2020+ Volvo XC40 ja 330e plugaria, onko näissä sen suhteen jotain merkittäviä "ylläreitä"? Auto tarkoitus säilyttää hallissa joka ei mene pakkaselle. Muutenkin otetaan ehdotuksia autojen suhteen. Täyssähköä ei oikein voi vielä ostaa kun latausnopeudet 1.8kw.
No tässä keväällä tulleen päivityksen jälkeen Volvon polttomoottori käynnistyy noin 100m ajon jälkeen jos lämpötila on -1 tai kylmempää. Ja se sit käy niin kauan että moottori on lämmin. Eli meidän ajossa muutamat liikennevalot, ohitustie ja sitten vähän taajamaa. Ja juuri kun pääsee duunipaikan pihaan niin se sammuu. Nice ja kiitos.
Siinä ei siis ole mitään nappia että voisit pakottaa sähkön ajoon, nollakeleissä voit ajatella että ajat bensalla aina. Jos etäisyydet on tuommoisia 10-15km.

Bemarista mitään hajua.
 
Meen tässä koeajamaan 2020+ Volvo XC40 ja 330e plugaria, onko näissä sen suhteen jotain merkittäviä "ylläreitä"? Auto tarkoitus säilyttää hallissa joka ei mene pakkaselle. Muutenkin otetaan ehdotuksia autojen suhteen. Täyssähköä ei oikein voi vielä ostaa kun latausnopeudet 1.8kw.
Ei tuo 1,8kW sinänsä ole este täyssähkölle, jos kilsoja ei tule ihan älyttömästi.
 
Ei tuo 1,8kW sinänsä ole este täyssähkölle, jos kilsoja ei tule ihan älyttömästi.

Ei oikein sovi oman elämäntilanteeseen. Yön yli täyslataus nykyisillä akuilla on itselle minimivaatimus. Toki jos infra olisi sen verran kunnossa että saisi läheltä nopeasti JA halvalla ladattua niin olisi eri juttu.
 
Ei oikein sovi oman elämäntilanteeseen. Yön yli täyslataus nykyisillä akuilla on itselle minimivaatimus. Toki jos infra olisi sen verran kunnossa että saisi läheltä nopeasti JA halvalla ladattua niin olisi eri juttu.
Jos päivittäinen ajosuorite on kovin iso niin nuo harkitsemasi plugaritkaan eivät ole kovin taloudellisia valintoja.
 
Sen verran kyllä pitää korjata tuota aikaisempaa, että miulla on T8 missä on aika korkeaviritteinen 2L kone. En tiedä mikä polttis tuossa XC40 on. Varmaan sama ilman remmi- ja pakokaasu ahdinta?
 
Sen verran kyllä pitää korjata tuota aikaisempaa, että miulla on T8 missä on aika korkeaviritteinen 2L kone. En tiedä mikä polttis tuossa XC40 on. Varmaan sama ilman remmi- ja pakokaasu ahdinta?
XC40:ssä on 3-sylinterinen 1,5-litrainen...ei ilmeisesti mikään erityisen pihi tapaus.
 
Tuo XC40 plugari on ihan eri laite kuin isoveljet. Se on etuveto ja lisänä muistaakseni kaksoiskytkinvaihteisto.

Isoveljissä sähkömoottori takana eli "neliveto" ja vaihteistona 8-vaihteinen Aisin
 
No tässä keväällä tulleen päivityksen jälkeen Volvon polttomoottori käynnistyy noin 100m ajon jälkeen jos lämpötila on -1 tai kylmempää. Ja se sit käy niin kauan että moottori on lämmin. Eli meidän ajossa muutamat liikennevalot, ohitustie ja sitten vähän taajamaa. Ja juuri kun pääsee duunipaikan pihaan niin se sammuu. Nice ja kiitos.
Siinä ei siis ole mitään nappia että voisit pakottaa sähkön ajoon, nollakeleissä voit ajatella että ajat bensalla aina. Jos etäisyydet on tuommoisia 10-15km.

Bemarista mitään hajua.

Vähän nyt epäilen, että sun autossa on jotain vikaa. Kun joulukuussa tehdyn ECU:n päivityksen jälkeen auto (V60 T8 -21) ei toimi kuvailemallasi tavalla. Vaan, jos ajaa "Purella" niin polttis ei käynnisty vaikka pakkasta olisi -15 astetta.
 
Vähän nyt epäilen, että sun autossa on jotain vikaa. Kun joulukuussa tehdyn ECU:n päivityksen jälkeen auto (V60 T8 -21) ei toimi kuvailemallasi tavalla. Vaan, jos ajaa "Purella" niin polttis ei käynnisty vaikka pakkasta olisi -15 astetta.
Saattaa siinä olla. No eilen kävin kirjoittelee paperit alle että nyt se on miulla enää vuokralla. Onnea vaan seuraavalle omistajalle joka luulee ajelevansa sähköllä.
Toukokuun alkuun pitäisi tulla uusi.
 
Isoveljissä sähkömoottori takana eli "neliveto" ja vaihteistona 8-vaihteinen Aisin

Plugari AWD SUV, jolla ei voi ajaa nelivetona metriäkään pelkällä sähköllä...Volvon ratkaisu on mielestäni käsittämätön.

Volvon XC60 on toki noin muuten hieno auto, kuten myös XC90. XC60 dieselversiolla on tullut ajettua jonkun verran ja kyydissä istuttua enemmänkin.
 
Plugari AWD SUV, jolla ei voi ajaa nelivetona metriäkään pelkällä sähköllä...Volvon ratkaisu on mielestäni käsittämätön.
Jos puhutaan useimmista liikenteessä olevista Volvon plugareista niin pitäisin pientä sähkötehoa ja lämmityksen puutetta isompana ongelmana kuin takavetoa sähköajossa. Uudemmat LR-mallit kestävät mielestäni aika hyvin vertailun niihinkin kilpailijoihin, joissa on sähköajossa neliveto.
 
Tarve ajaa nelivetona sähköllä plugarilla on mielestäni aika marginaalinen tapaus.

Volvo on ratkaissut asian omalla tavallaan, mikä ei verota auton tavaratiloja, toisinkuin monella kilpailijalla. Ja kardaanitunnelissa oleva akku mahdollistaa edelleen äkilliset ohjausliikkeet, toisinkuin Passat GTE/Superb iV.

Kompromisseja, kompromisseja. Volvon ratkaisu ei ole kuitenkaan mielestäni huonoin.
 
Nelivetona pelkällä sähköllä on hyödyllinen mielestäni jos on tarvetta taittaa hitaasti hankalaa metsätietä. Tällöinkään ko. ominaisuudella ei ihan hirveästi tee ellei pyörästöjä saa lukkoon että vetokykyä on oikeasti koko ajan kaikilla pyörillä. Noi sähköiset versiot ovat vähän siitä huonoja että sen renkaan pitää ensin sutia että homma toimii. Ilmeisesti Kia Sportagessa olisi kunnon lukko, mutta siinäkin on ilmeisesti sama kuin Ceedissä että lämpö tehdään kabiiniin moottorilla (tai näin jenkeissä, joten oletan että sama on täälläkin noissa malleissa vaikka en olekaan asiaa varmistanut).
 
Näin vuoden XC60 T8:lla ajaneena tuo on normaalissa ajossa ihan riittävä "neliveto". Toki vanha D5 AWD oli parempi nelivedon osalta, mutta kyllä tuolla plugarilla eteenpäin pääsee hyvin. Huonommilla teillä sitten laittaa sen jatkuvan nelivedon päälle, jolloin etenemiskyky on aika sama kuin oikealla AWD:llä. Kovaa kiihdyttäessä tietty vetelee enemmän, kun eturenkailla on yli 200hv enemmän eikä voi vetää luisussa kuten edellisellä dieselillä.
 
Nelivetona pelkällä sähköllä on hyödyllinen mielestäni jos on tarvetta taittaa hitaasti hankalaa metsätietä. Tällöinkään ko. ominaisuudella ei ihan hirveästi tee ellei pyörästöjä saa lukkoon että vetokykyä on oikeasti koko ajan kaikilla pyörillä. Noi sähköiset versiot ovat vähän siitä huonoja että sen renkaan pitää ensin sutia että homma toimii. Ilmeisesti Kia Sportagessa olisi kunnon lukko, mutta siinäkin on ilmeisesti sama kuin Ceedissä että lämpö tehdään kabiiniin moottorilla (tai näin jenkeissä, joten oletan että sama on täälläkin noissa malleissa vaikka en olekaan asiaa varmistanut).
Eihän tuo Vollen ratkaisu mikään varsinainen maasto-vehje ole bensallakaan, mutta muuten sanoisin, että nimenomaan riittävä vaikeille pätkille suurimmalle osalle riittävä ja huono puoli on nelivedon mukavuusominaisuuksien puute helpoilla.

Pahassa paikassa laitetaan napista jatkuva neliveto päälle (tai se menee itsestään kun sutii), mutta normi risteyslähdöissä talvella ei viitsi käynnistellä moottoria sen kahden sekunnin mukavuuskäytön takia.

Ja päinvastaisena ongelma auto on pakko liukkaalla laittaa käsin Purelle jos haluaa sähköllä ajaa, koska muuten motti käynnistyy kun ensimmäisen kerran pyörä pyörähtää vähän tyhjää eikä pakkasella kovin pian sammu.
 
Eihän tuo Vollen ratkaisu mikään varsinainen maasto-vehje ole bensallakaan, mutta muuten sanoisin, että nimenomaan riittävä vaikeille pätkille suurimmalle osalle riittävä ja huono puoli on nelivedon mukavuusominaisuuksien puute helpoilla.

Pahassa paikassa laitetaan napista jatkuva neliveto päälle (tai se menee itsestään kun sutii), mutta normi risteyslähdöissä talvella ei viitsi käynnistellä moottoria sen kahden sekunnin mukavuuskäytön takia.

Ja päinvastaisena ongelma auto on pakko liukkaalla laittaa käsin Purelle jos haluaa sähköllä ajaa, koska muuten motti käynnistyy kun ensimmäisen kerran pyörä pyörähtää vähän tyhjää eikä pakkasella kovin pian sammu.

Jälleen tulee mieleen kuinkakohan moni vaikkapa nyt Volvon hankkinut oikeasti toimii näin? Jälleen näitä hybriditeknologian moninaisia oikkuja, joissa auton "teknisesti fiksu käyttö" vaatii normaalia "polttomoottoriautoilua" huomattavasti enemmän perehtymistä / asioiden ajattelua. Ja kuinkahan moni kuljettaja näin tekee? Sillä itsestä tuntuu, että vuosi vuodelta keskivertoinen autoilija menee vain enemmän ja enemmän "ajellaan nollat taulussa" -suuntaan.
 
Jos puhutaan useimmista liikenteessä olevista Volvon plugareista niin pitäisin pientä sähkötehoa ja lämmityksen puutetta isompana ongelmana kuin takavetoa sähköajossa. Uudemmat LR-mallit kestävät mielestäni aika hyvin vertailun niihinkin kilpailijoihin, joissa on sähköajossa neliveto.

Juu, Volvolla on monia 'hölmöyksiä' plugariosaston alkutaipaleilla. Syy, miksi XC60 tippui aikanaan hyvin nopsaan pois omalta shorttilistalta.

Jäljelle jäi käytännössä RAV4 sekä Outlander plugareista ja reunaehdokkaana Lexuksen NX300h perushyrbiilinä.

Loppuviimein Outlander oli omaan makuun vaihtoehdoista se järkevin kokonaisuuden ja hinnan puolesta. Etenkin, kun satuin löytämään yksityishenkilöltä hyvän diilin isompiakkuisesta tappiin asti varustellusta, tiptop-huolletusta ja alle 50 TKM ajetusta yksilöstä.
 
Jos puhutaan useimmista liikenteessä olevista Volvon plugareista niin pitäisin pientä sähkötehoa ja lämmityksen puutetta isompana ongelmana kuin takavetoa sähköajossa. Uudemmat LR-mallit kestävät mielestäni aika hyvin vertailun niihinkin kilpailijoihin, joissa on sähköajossa neliveto.

Omalla kohdalla vaihtoehdot olivat Q7 ja XC90. Kävin talvella ja kesällä koeajolla molemmilla ja Volvon voimalinjan "katkaistu" malli ärsytti niin paljon, että päädyin Audiin. Volvon rakentama malli, jossa huomattavasti tehokkaampi polttomoottori on etuakselilla ja sähkö takana aiheutti molemissa olosuhteissa täyskiihdityksessä toimintamallin, jota en halua autoltani: ensin taka-akseli alkaa sutimaan, koska sähkölinjan voimantuotto on välitön. Sen jälkeen polttomoottori herää viiveellä ja nostaa kierrokset tappiin, jotta kerkiää mukaan. Tämä aiheuttaa sen, että etupää alkaa vetelemään sivuttaissuunnassa. Lopputuloksena on hyvin rauhaton kiihdytys.
Audin neliveto on sähköllä erinomainen ja hyödyn huomaa. Sitä ei välttämättä tarvitse pk-seudulla, mutta pohjoisessa neliveto on omalla kohdalla ehdoton.
 
Jos sisätilat riittää, niin Opel Grandland X Hybrid4 / Peugeot 3008 Hybrid4:sta voi suositella myös. Erilliset reilun sadan hepan sähkömoottorit edessä ja takana, edessä lisäksi bensaturbo. Sähköllä nelivetoinen, minkä lisäksi tuohon saa myös jatkuvan nelivedon päälle, jolloin käyttää jatkuvasti sähkömoottoreita ja käynnistää polttiksen kun kenkä on yli puolen välin lattiaa kohti (olettaen lisäksi pakkasella että kone on lämmin, muuten lämmittää konetta ensin tyhjäkäynnillä ja antaa pelkän sähkömoottorien tehon). Kiipesi jatkuvalla nelivetomoodilla ylös jääsohjoisen mäen, johon diesel quattro Audi Q5:n jäi jumiin. Ajotuntuma yllättävän hyvä, vaihdoin ooppelin rattiin vuoden 2013 kaksiovisesta e-mersusta. Ajan tällä pari vuotta ja vaihdan täyssähkikseen.
 
Jos sisätilat riittää, niin Opel Grandland X Hybrid4 / Peugeot 3008 Hybrid4:sta voi suositella myös. Erilliset reilun sadan hepan sähkömoottorit edessä ja takana, edessä lisäksi bensaturbo. Sähköllä nelivetoinen, minkä lisäksi tuohon saa myös jatkuvan nelivedon päälle, jolloin käyttää jatkuvasti sähkömoottoreita ja käynnistää polttiksen kun kenkä on yli puolen välin lattiaa kohti (olettaen lisäksi pakkasella että kone on lämmin, muuten lämmittää konetta ensin tyhjäkäynnillä ja antaa pelkän sähkömoottorien tehon). Kiipesi jatkuvalla nelivetomoodilla ylös jääsohjoisen mäen, johon diesel quattro Audi Q5:n jäi jumiin. Ajotuntuma yllättävän hyvä, vaihdoin ooppelin rattiin vuoden 2013 kaksiovisesta e-mersusta. Ajan tällä pari vuotta ja vaihdan täyssähkikseen.
Täältä toinen ääni neliveto-Grandlandille. Mukava ajaa, neliveto toimii hyvin, ja voimalinjakombo on toteutettu mielestäni hyvin.
 
Omalla kohdalla vaihtoehdot olivat Q7 ja XC90. Kävin talvella ja kesällä koeajolla molemmilla ja Volvon voimalinjan "katkaistu" malli ärsytti niin paljon, että päädyin Audiin. Volvon rakentama malli, jossa huomattavasti tehokkaampi polttomoottori on etuakselilla ja sähkö takana aiheutti molemissa olosuhteissa täyskiihdityksessä toimintamallin, jota en halua autoltani: ensin taka-akseli alkaa sutimaan, koska sähkölinjan voimantuotto on välitön. Sen jälkeen polttomoottori herää viiveellä ja nostaa kierrokset tappiin, jotta kerkiää mukaan. Tämä aiheuttaa sen, että etupää alkaa vetelemään sivuttaissuunnassa. Lopputuloksena on hyvin rauhaton kiihdytys.
Audin neliveto on sähköllä erinomainen ja hyödyn huomaa. Sitä ei välttämättä tarvitse pk-seudulla, mutta pohjoisessa neliveto on omalla kohdalla ehdoton.
XC90 on tosiaan niin kallis auto että samalla rahalla alkaa jo saada vaikka mitä enkä itsekään ottaisi Volvoa. Mietin kommenttia kirjoittaessani lähinnä V60 ja XC60 malleja.
 
RAV4 plugarilla tulee seuraava huolto 60 000 km ja 3 vuotta syksyllä täyteen. Latauksen jälkeen näyttää rangemittari edelleen pysyvästi yli sen WLTP 74 km lukemaa ja talven pienin lukema on ollut 83 km alkava tuolla ylemmällä. Ilmastoinnin kanssa sitten alempaakin, eli 73 km näyttämää, kun kunnolla pakkasta. Yleensä pyörii tuo ylempi tuon 88 km ympärillä, eikä ole muuttunut pätkääkään nyt 2 1/2- vuoden aikana siinä käytös. 4WD toiminta on kyllä RAV4 plugarilla erinomaisella tasolla omassa käytössä. Autossa irtoaa n 120 kW tehoa puhtaassa sähköajossa ja se riittää mainiosti ajamiseen pelkällä sähköllä 4 WD päällä koko ajan. Mittarista korkeintaan huomaa, koska tuuppaa milloinkin myös takapäästä lisäksi. Meidän ajot siis sujuu kuten on WLTP luvattu. Eli 1,0 L/100 km ja tuo luvattu range vain lämpimämmillä keleillä. Eli nyt jäädään 50-70 km väliin, näytti lupaukset sitten mitä tahansa. Taidan kuitenkin pitää tämän auton sitten 3 v jälkeenkin, kun takuut loppuu. Sopii omaan ajoprofiiliin niin hyvin, ettei tuota 1,0 L/100 km ole kovin paljon enää tarve yrittää parantaa. Ja pääsee ohi kaikista laturiasemista jos pidempiä ajoja sattuu kohdalle. Näin se näyttää latauksen jälkeen ja kesällä näyttö loppuu 95 km lukemaan, kun se on yläraja. Viime kesänä näytti molemmat samaa 95 km lukemaa ja lähdössä sai ajaa ensin 5 km ja vasta sitten alkoi se 95 km lukema laskea alaspäin.
E7BCDF68-3842-4892-A0C7-96FCFBC52C91.png
 
Viimeksi muokattu:
4WD toiminta on kyllä RAV4 plugarilla erinomaisella tasolla omassa käytössä. Autossa irtoaa n 120 kW tehoa puhtaassa sähköajossa ja se riittää mainiosti ajamiseen pelkällä sähköllä 4 WD päällä koko ajan. Mittarista korkeintaan huomaa, koska tuuppaa milloinkin myös takapäästä lisäksi.

4WD päällä koko ajan on melko huijjauslausunto. Eihän se takamoottorilla auta kuin ihan hitaissa vauhdeissa. Toimii toki mainiosti silloin kun tarvii. Tässä esimerkkimatkana Ivalo-Saariselkä. Takamoottorista on otettu tehoa taajamien kiihdytyksissä ja yhdessä traktorin ohituksessa. Muuten se on ollut käytännössä pyörimässä mukana.
 

Liitteet

  • torque.jpg
    torque.jpg
    130,5 KB · Luettu: 59
Mulla tulee kyllä mutkateillä myös mukaan. Tosiaan käytin taas kerran tuota väärää 4WD termiä, kun toinen auto on sellainen. Tarkoitin tietysti AWD modea. Kiihtyvyys anturi näyttää sitä ohjaavan ensisijaisesti ja ilmeisesti myös ABS-antureilta tulevat tiedot lisäksi. Veto kyllä tulee pääasiassa pelkästään etupäästä, mutta työntää myös huomaamatta takaa kunhan vain saa käskyn. Samaa asfalttipätkää kun ajellut hybridi RAV4:lla nyt 6 vuotta, niin kaikki käyttää AWD toimintaa samalla tavoin mutkatien pätkällä Kiihtyvyysanturin tahtiin. Ja tosiaan 4WD ei taida olla koskaan päällä.
 
RAV4 plugarilla tulee seuraava huolto 60 000 km ja 3 vuotta syksyllä täyteen. Latauksen jälkeen näyttää rangemittari edelleen pysyvästi yli sen WLTP 74 km lukemaa ja talven pienin lukema on ollut 83 km alkava tuolla ylemmällä.

Erinomaista dataa, kiitos! Suunnitelmissa vaihtaa sähkäristä hybbeen ja suurimpana rajoitteena ollut löytää tarpeeksi isolla akulla oleva yksilö joka vielä mahtuu budjettiin. Näin hyviä lukemia harvassa hybessä tässä kokoluokassa ja budjetissa on, nousi shortlistalle! Nyt suurin mahdollinen blockeri on ajomukavuus ja -melu, pitää metsästää jostain vähän pidempään koeajoon yksilö.
 
Tuo on niin siitä ajoprofiilista kiinni, että kenelle plugari edes sopii. Meillä sattuu sopivasti kun periferiasta matkaa kauppaan 10 km ja kasvukeskukseen 20 km. Vuotuisia kilometrejä kettyy 20 000 ja lämmin autotalli. Naapuri totesi samaa ja otti myös RAV4 plugarin. Sillä on Continentalin nastat ja meillä R3 kitkat. Hyvin vetää molemmat. Joillekin sattuu sitten, että ei ole ihan kunnolla tullut ajateltua omaa ajoprofiilia ja auto onkin sitten täysi paska hetken päästä.
Viimeiset reilut 20 000 km on sujunut näin. Viime viikolla nousi kulutus taas 1,1 L/100 km kun tullut pidempiä ajoja enempi. Ehkä tuon just ja just kestää ja alkaa taas kiriä takaisin kesää kohti. Yhtään 0-kulutus kuukautta ei ole autoon tullut ja pienin taitaa olla joku helmikuu 0,2 L/100 km lukema. Joskus ajelin 7002 km ja tankkiin mahtui 38,02 L.
4E32DEAC-853C-4097-A98B-3116FB411ADA.png
 
Viimeksi muokattu:
Ei oikein sovi oman elämäntilanteeseen. Yön yli täyslataus nykyisillä akuilla on itselle minimivaatimus. Toki jos infra olisi sen verran kunnossa että saisi läheltä nopeasti JA halvalla ladattua niin olisi eri juttu.
Jos päivittäinen ajosuorite on kovin iso niin nuo harkitsemasi plugaritkaan eivät ole kovin taloudellisia valintoja.

Mitä olen muutamasta tutuilla olevista Volvon V60/XC60 long range plugarista kuullut, niin eivät tosiaan ole mitään taloudellisuusihmeitä kun se sähkörange loppuu.

Yksi tuttu katui kun vaihtoi työsuhdeauton vanhasta Suberb diesel farkusta XC60:een. Lapin reissulla Volvon kulutus oli noussut sinne reiluun 8l/100km tuntumaan, kun vanhalla Skodalla sama reissu oli edellisenä vuotena tehty n. 5l/100km kulutuksella.

Plugarin voi toki tehdä hyvinkin, että kulutus ei pomppaa kun akku loppuu. Tämän osaa esim. Toyota ja Lexus, joissa akku tyhjänäkin kulutus ei nouse valtavasti.
 
No ei sen ehkä yllätyksenä pitäisi tulla, että +320hv nelisylinterinen bensamoottori ja massaa sekä otsapinta-alaa omaava katumaasturi ei ole se taloudellisin yhdistelmä.
Nimenomaan. Ja sit pahoitetaan mieli kun akku loppuu, niin se 300+ heppainen bensa ei kuljekkaan ihan yhtä pienellä kuin joku lutku Superb dieseli.
 
Erinomaista dataa, kiitos! Suunnitelmissa vaihtaa sähkäristä hybbeen ja suurimpana rajoitteena ollut löytää tarpeeksi isolla akulla oleva yksilö joka vielä mahtuu budjettiin. Näin hyviä lukemia harvassa hybessä tässä kokoluokassa ja budjetissa on, nousi shortlistalle! Nyt suurin mahdollinen blockeri on ajomukavuus ja -melu, pitää metsästää jostain vähän pidempään koeajoon yksilö.

Kannattaa vaan huomata mainitsemattomat reunaehdot millä tuommoisia numeroita saavuttaa ennenkuin ihan liikaa innostuu. Eurosopperi pitää autoaan huoneenlämpöisessä autotallissa. Jos pidät normaalissa muutaman asteen tallissa saati ulkona, niin ei tosiaan pääse talvella tuommoisiin numeroihin kylmällä akulla.

Itelle näyttää näköjään vuodelle 17004 km ja 3,9 l/100 km. Paljon on ajettu pitkää matkaa (== 400-500 km suuntaansa). Lähiviikkojen todellinen sähkörange on vaihdellut 33-46 km ja GoM on arvaillut melko tasaisesti aina 68 km täydelle akulle. Mutta kyllä sillä sitten kesäaikaan saattaa sen 70 kilometriäkin päästä.

Ajomukavuushan on kyllä hyvä ja auto on hiljaisin tojota ikinä.
 
XC90 on tosiaan niin kallis auto että samalla rahalla alkaa jo saada vaikka mitä enkä itsekään ottaisi Volvoa. Mietin kommenttia kirjoittaessani lähinnä V60 ja XC60 malleja.
V60 ja XC60 on varmasti ihan hyviä autoja - perheettömälle. Jos haluaa premium-hybridin kolmella penkkirivillä ja kunnon tavaratiloilla ei vaihtoehtoja kovin montaa ole. Tästä syystä itselläni esimerkiksi Audin Q7 ei ollut itselleni vaihtoehto.
 
No ei sen ehkä yllätyksenä pitäisi tulla, että +320hv nelisylinterinen bensamoottori ja massaa sekä otsapinta-alaa omaava katumaasturi ei ole se taloudellisin yhdistelmä.
Nimenomaan. Ja sit pahoitetaan mieli kun akku loppuu, niin se 300+ heppainen bensa ei kuljekkaan ihan yhtä pienellä kuin joku lutku Superb dieseli.

No ei toki täysi yllätys, mutta että se tilanne on *niin* huono on yllätys.

Täysi verokikkailu noissa plugareissahan on motiivina valmistajilla. Normikulutus saadaan jonnekin litraan tai alle, mutta totuus on pahimmillaan 10-kertainen.
 
Kannattaa vaan huomata mainitsemattomat reunaehdot millä tuommoisia numeroita saavuttaa ennenkuin ihan liikaa innostuu. Eurosopperi pitää autoaan huoneenlämpöisessä autotallissa. Jos pidät normaalissa muutaman asteen tallissa saati ulkona, niin ei tosiaan pääse talvella tuommoisiin numeroihin kylmällä akulla.

Itelle näyttää näköjään vuodelle 17004 km ja 3,9 l/100 km. Paljon on ajettu pitkää matkaa (== 400-500 km suuntaansa). Lähiviikkojen todellinen sähkörange on vaihdellut 33-46 km ja GoM on arvaillut melko tasaisesti aina 68 km täydelle akulle. Mutta kyllä sillä sitten kesäaikaan saattaa sen 70 kilometriäkin päästä.

Ajomukavuushan on kyllä hyvä ja auto on hiljaisin tojota ikinä.

Joo kiitos vaan huolenpidosta, kotiläksyt on kyllä tullut tehtyä ja ihan koettua käytännössäkin. Löytyy lämpöinen talli, tehokas type2-laturi ja erinomainen ymmärrys siitä miten energiankulutus / range riippuu lämpötilasta & ajoprofiilista ja miten tärkeää on erityisesti plugari pitää latauksessa käytännössä aina kun mahdollista. Sähkärihommien lisäksi olen päässyt A6 55 TFSI e quattrollakin 2.6l/100km kulutukseen aika normaalilla ajotyylillä, joten eiköhän tuo 1-2l/100km onnistuisi tojolla. Plugari RAV4 näytti löytyvän aika vähän nettiautosta, harmi ettei niitä saa äärimmäisen tyylikkäällä Adventure-varustetasolla. Koeajolle pitää kyllä lähteä.
 
V60 ja XC60 on varmasti ihan hyviä autoja - perheettömälle. Jos haluaa premium-hybridin kolmella penkkirivillä ja kunnon tavaratiloilla ei vaihtoehtoja kovin montaa ole. Tästä syystä itselläni esimerkiksi Audin Q7 ei ollut itselleni vaihtoehto.

Eihän nyt kolmas penkkirivi mikään yleinen edellytys ole perheautolle. Suomessakin se keskimääräinen perheen lapsiluku on 1,84. Poikkeuksia toki löytyy, joilla sitten omat tarpeensa.
 
Tänään ajelin 69,6 km lenkin ja rangea jäi vielä 1 km jäljelle. Lähtiessä tosin 87 km, mutta takaisinpäin motarin pätkä söi rangea kunnolla Espoosta kirkkonummelle pätkällä ja pihaan tullessa jo hikoilutti ja kädet tärisi, että käynnistyykö autotallin oven avautumista odotellessa. Mutta niin vain tuostakin hätätilanteesta selvittiin. Nyt lupaa taas latauksen jälkeen 88,8 km. Autotallissa on muuten 10-16 astetta lämpöä. Kovemmilla pakkasilla pidän 10 asteessa, jottei ilppi ala syömään sähköä liikaa.

524EBCF1-1646-469D-A87C-44BB311D08C0.png
 
Joo kiitos vaan huolenpidosta, kotiläksyt on kyllä tullut tehtyä ja ihan koettua käytännössäkin. Löytyy lämpöinen talli, tehokas type2-laturi ja erinomainen ymmärrys siitä miten energiankulutus / range riippuu lämpötilasta & ajoprofiilista ja miten tärkeää on erityisesti plugari pitää latauksessa käytännössä aina kun mahdollista. Sähkärihommien lisäksi olen päässyt A6 55 TFSI e quattrollakin 2.6l/100km kulutukseen aika normaalilla ajotyylillä, joten eiköhän tuo 1-2l/100km onnistuisi tojolla. Plugari RAV4 näytti löytyvän aika vähän nettiautosta, harmi ettei niitä saa äärimmäisen tyylikkäällä Adventure-varustetasolla. Koeajolle pitää kyllä lähteä.

Ruotsista löytyy paremmin valikoimaa. Miellyttävämpään hintaankin vielä nykyisellä €-SEK kurssilla.
www.blocket.se

Koeajo toki hieman hankalampaa.
Itse kipaisisin RAV4 Ruåtsista Vikingin tai Siljan kyytiin, jos olisi hankinta ajankohtaista.
 
Joo kiitos vaan huolenpidosta, kotiläksyt on kyllä tullut tehtyä ja ihan koettua käytännössäkin. Löytyy lämpöinen talli, tehokas type2-laturi ja erinomainen ymmärrys siitä miten energiankulutus / range riippuu lämpötilasta & ajoprofiilista ja miten tärkeää on erityisesti plugari pitää latauksessa käytännössä aina kun mahdollista.

Tuossa ajellessa tuli vielä yksi asia mieleen millä euroshopperi saa niin isoja GoM-lukemia aikaan. Sehän on se 30 ampeerin lataus mikä sillä lämpimän tallin lisäksi akkua lämmittää.

Tälle aamua oma auto ennusteli 69 km rangea -6°C tallissa oltuaan. No, mennessä pääsi 900 metriä sähköllä, kunnes moottori käynnistyi lämmityshommiin. Pakkasta keskimäärin -17°C, 30,2 km ajoa ja 7,7 l/100 km meni bensaa. Reilu tunti myöhemmin takaisinpäin tullessa pakkanen oli lauhtunut jo -11°C ympärille, joten sähköllä tultiin jopa 14 km ja bensaa meni vain 3 l/100 km. Koko edestakaisella matkalla ajettiin sähköllä 15.10/60.36 km ja bensaa meni 5,4 l/100 km. Arvausmittariin jäi rangea 44 km. Josko tulevan viikon loppupuolella nämä -30°C yöpakkaset jo loppuisi ja päästäisi autollakin kesäisempiin tunnelmiin...
 
No ei toki täysi yllätys, mutta että se tilanne on *niin* huono on yllätys.

Täysi verokikkailu noissa plugareissahan on motiivina valmistajilla. Normikulutus saadaan jonnekin litraan tai alle, mutta totuus on pahimmillaan 10-kertainen.
No eihän se tilanne nyt niin huono ole, tuollainen xc60 bensakoneella ilman mitään sähköapuja ei menisi alle 10l kuin varovasti maantiellä, ja kaupungissa saa olla tarkkana että pysyy alle 20l.

Toyotan taika on lähinnä siinä aktinson syklin polttiksessa, voidaan tietysti kysyä miksei volvo (ja muut vastaavat) ole plugareihinsa laittanut polttista aktinsonilla otton sijaan.

Totuushan on se normikukutus, jonka tarkoitus on toimia vertailuarvona ajoneuvojen päästöjen välillä, jotkut on vaan niin typeriä että luulevat että se hiilidioksidista takaisin laskettu litramäärä polttoainetta olisi jonkinlainen lupaus polttoaineen kulutuksesta.

Kyllähän se plugari voi kulkea vähemmälläkin polttoaineella kuin se normin numero, mutta harvemmin siitä valitetaan.
 
En tiedä onko täällä nyt mitenkä moni oikeasti omistanut XC60 T8 hybridiä, mutta ei se nyt 10 litraa tyhjänä vie paitsi tietenkin kaupungissa. Toyotat ja Volvo Long Ranget on taloudellisempia, mutta oma kulutus on nyt vuoden ja 20tkm jälkeen asettunut about 5 litraan / 100km. Talvella on bensamoottoria tullut käytettyä ihan koska mukavampi ajella myräkässä ja lämpöä riittää. Justiin käytiin Iso-Syötteellä noin 1000km lenkki heittämässä ja kulutus oli tyhjällä akulla aika tarkkaan 7,5l/100km mikä varmaan jonkun mielestä on paljon ja toisen mielestä ei, minusta ei. Edellinen D5 meni saman lenkin 6,3l/100km, mutta siinä sitten ympärivuotinen kulutus olikin noin 8l/100km kaupunkiajon takia. Muutoinkin tämä T8 on mukavampi talviauto, koska se on niin pirun lämmin. Kännykällä lämmitys päälle ja samalla penkit + ratti lämpimäksi ja 12v akku pysyy pätkäajossakin tolkuissaan, koska se latautuu samalla kun ajoakkua ladataan. Mulla oli -22 V60 T6 reilun viikon ajossa ja perstuntumalla se vei ehkä noin 0,5l/100km vähemmän akku tyhjänä maantiellä.

Täyssähköön olen itse nyt siirtymässä, koska tuo sähköajo on niin paljon mukavampaa.
 
Onhan näissä tosiaan aika paljon eroja. Itsellä 30k ajettuna ja keskikulutus 2.9/100km omassa ladattavassa Ceedissä. Sähkörange on wltpnä joku 60km ja talvella tietty vähemmän. Toisaalta kun kyseessä on farkku niin 100+ km lenkki meni tänään pikkupakkasessa tuohon samaan (2.5 taisi olla ennen loppu kaupunkipyörityksiä eri pysähtymisten ja palveluiden takia, jotka vähän lisäsivät kulutusta). Pelkällä sähköllä sillä ei kylmällä pääse kun vaatii polttista lämmittämiseen, mutta toisaalta joku pidempi Saimaan reissukin menee about viidellä/100km. 4.3 on sellainen peruskulutus pidemmällä matkalla kun lähtee akku täytenä, mutta viitonen varmaan lähempänä tyhjänä. 5,5 alkaa olla se mitä sitten kesän motarinopeuksilla menee sateisena päivänä, että nopeuden nosto nostaa tuossakin kulutusta kohtuullisesti.

Peräkärryn kanssa vie 100km+ matkalla varmaan 5-6 vaikka lähtisi akku täytenä, joten jos tehoa vaatii isomman peräkärryn vetämiseen niin tehoa alkaa vähän uupua pidemmällä matkalla.

Autolla lähdetään yleensä 0-5 asteisesta tallista talvella, joka varmasti vaikuttaa kulutukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa ajellessa tuli vielä yksi asia mieleen millä euroshopperi saa niin isoja GoM-lukemia aikaan. Sehän on se 30 ampeerin lataus mikä sillä lämpimän tallin lisäksi akkua lämmittää.

Tälle aamua oma auto ennusteli 69 km rangea -6°C tallissa oltuaan. No, mennessä pääsi 900 metriä sähköllä, kunnes moottori käynnistyi lämmityshommiin. Pakkasta keskimäärin -17°C, 30,2 km ajoa ja 7,7 l/100 km meni bensaa. Reilu tunti myöhemmin takaisinpäin tullessa pakkanen oli lauhtunut jo -11°C ympärille, joten sähköllä tultiin jopa 14 km ja bensaa meni vain 3 l/100 km. Koko edestakaisella matkalla ajettiin sähköllä 15.10/60.36 km ja bensaa meni 5,4 l/100 km. Arvausmittariin jäi rangea 44 km. Josko tulevan viikon loppupuolella nämä -30°C yöpakkaset jo loppuisi ja päästäisi autollakin kesäisempiin tunnelmiin...

Olenko ymmärtänyt oikein eli, että RAV4:ssa kabiinin sähköllä toimiva lämmitys on toteutettu pelkällä ILP:llä ja vastuksia ei ole?
Ja ILP:n lämmitys toimii tiettyyn rajaan asti (n. -10c ulkoilman lämpötila ? ) ja sitten polttomoottori hyppää kehiin?

Onko RAV4:ssa ajoakun lämmitystä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom