Laturin kautta tapahtuva esilämmitys on tietysti paras vaihtoehto, se lisää sähkörangea kun ei mene energiaa lämmitykseen niin pajon ajon aikana. Mutta akulla tapahtuva esilämmitys on sekin hyvä ettei se lyhyt esilämmitys juurikaan vähennä sähkörangea. Se sama energia tarvitaan lämmitykseen joka tapauksessa, joko ajon aikana tai ennen sitä.Varmasti hyvä ohjeistus ko. automalliin / eeperiin, mutta kuulostaa hieman konstikkaalta verrattuna järkevämpään toteutustapaan, jossa:
1) auto on varustettu sähkölämmittimellä, jonka voi napsaista sovelluksesta päälle, jos ajoakussa on virtaa
2) autossa on nappula, josta painamalla auto liikkuu sähköllä, jos ajoakussa on virtaa
Lopputuloksena on tilanne, jossa esilämmityksen, ajamisen aikana tapahtuvan lämmityksen ja auton liikkumisen tarvitsema energia on otettu vain ja ainoastaan ajoakusta ja kulutus = x kWh / 100 km + 0 l / 100 km.
Toki ongelmakohtiakin on ja yksi on se iso JOS eli ajoakussa on oltava virtaa. Esilämmitys tosin ainakin itsellä tapahtuu poikkeuksetta niin, että auto on samaan aikaan laturissa kiinni ja esilämmityksen vaatima energia korvataan laturista ajoakkuun tulevalla.
Volvossa tuli yllärinä ettei siinä ollut sähkölämmitysvastusta ollenkaan. Webaston kun laittoi ajon aikana pois päältä niin alkoi tulla kylmä. Toisaalta polttoaineen hyötysuhde lämmityskäytössä on kohtalaisen hyvä, ja se parantaa sähkörangea kun ei mene akkusähköä lämmitykseen. Mutta onko se sähkörangea jos webasto puhisee bensalla siinä samalla? Määrittelykysymys.