Keskustelua hybridiautoista

Varmasti hyvä ohjeistus ko. automalliin / eeperiin, mutta kuulostaa hieman konstikkaalta verrattuna järkevämpään toteutustapaan, jossa:

1) auto on varustettu sähkölämmittimellä, jonka voi napsaista sovelluksesta päälle, jos ajoakussa on virtaa
2) autossa on nappula, josta painamalla auto liikkuu sähköllä, jos ajoakussa on virtaa

Lopputuloksena on tilanne, jossa esilämmityksen, ajamisen aikana tapahtuvan lämmityksen ja auton liikkumisen tarvitsema energia on otettu vain ja ainoastaan ajoakusta ja kulutus = x kWh / 100 km + 0 l / 100 km.

Toki ongelmakohtiakin on ja yksi on se iso JOS eli ajoakussa on oltava virtaa. Esilämmitys tosin ainakin itsellä tapahtuu poikkeuksetta niin, että auto on samaan aikaan laturissa kiinni ja esilämmityksen vaatima energia korvataan laturista ajoakkuun tulevalla.
Laturin kautta tapahtuva esilämmitys on tietysti paras vaihtoehto, se lisää sähkörangea kun ei mene energiaa lämmitykseen niin pajon ajon aikana. Mutta akulla tapahtuva esilämmitys on sekin hyvä ettei se lyhyt esilämmitys juurikaan vähennä sähkörangea. Se sama energia tarvitaan lämmitykseen joka tapauksessa, joko ajon aikana tai ennen sitä.

Volvossa tuli yllärinä ettei siinä ollut sähkölämmitysvastusta ollenkaan. Webaston kun laittoi ajon aikana pois päältä niin alkoi tulla kylmä. Toisaalta polttoaineen hyötysuhde lämmityskäytössä on kohtalaisen hyvä, ja se parantaa sähkörangea kun ei mene akkusähköä lämmitykseen. Mutta onko se sähkörangea jos webasto puhisee bensalla siinä samalla? Määrittelykysymys.
 
Varmasti hyvä ohjeistus ko. automalliin / eeperiin, mutta kuulostaa hieman konstikkaalta verrattuna järkevämpään toteutustapaan, jossa:

1) auto on varustettu sähkölämmittimellä, jonka voi napsaista sovelluksesta päälle, jos ajoakussa on virtaa
2) autossa on nappula, josta painamalla auto liikkuu sähköllä, jos ajoakussa on virtaa

Lopputuloksena on tilanne, jossa esilämmityksen, ajamisen aikana tapahtuvan lämmityksen ja auton liikkumisen tarvitsema energia on otettu vain ja ainoastaan ajoakusta ja kulutus = x kWh / 100 km + 0 l / 100 km.

Toki ongelmakohtiakin on ja yksi on se iso JOS eli ajoakussa on oltava virtaa. Esilämmitys tosin ainakin itsellä tapahtuu poikkeuksetta niin, että auto on samaan aikaan laturissa kiinni ja esilämmityksen vaatima energia korvataan laturista ajoakkuun tulevalla.

Helpoltahan tuo kuvailemasi kuulostaa :cool:

Kian toteutuksen kanssa pärjää (tuota ei edes ajattele enää, kun muutaman kerran tehnyt). Tosin oishan tuon voinut Korean pojat vielä järkevämmänkin voinut toteuttaa.

Optiman hankin muiden ominaisuuksien vuoksi, joita pidin itelle tärkeinä (pitkä range / iso tankki, ajoakun oletettu pitkä käyttöikä, kattava Business Luxury varustetaso)

Mikä pirssi sulla on?

Kuinka paljon ajonaikaisella lämmityksellä on vaikutusta rangeen noin keskimäärin talvella, eli millaista pätkää pääsee pelkällä sähköllä, jos

A) Auto ollut latauksessa ja lämmityksessä?

B) Auto ei ole ollut latauksessa. Lämmityksen aloitus kylmästä?

Mietin, että jos range lyhenee lämmityksen vuoksi paljon, niin sittenhän autolla pääsee vähemmän, jolloin joutuu käyttämään sitten polttista kaverina. Lyhyille pätkille kuvailemasi toteutus on varmasti järkevä.

Kuvailemasi toteutus tarvitsee vain yhden roikan, eli jolla ladataan ajoakkua. (Ajoakusta virta lämmitykseen).

Onko sellaisia toteutuksia, missä lämmitykselle pitäisi vetää oma roikka?
Se ainakin kuulostaisi vaivalloiselta.

Näitä eri merkkejä ei tullu hirveästi edes vertailtua, kun piti päästä diisselistä nopeaa eroon. Mulla oli Kia Optima PHEV ja Mitsubishi Outlander PHEV vaihtoehtoina, mutta päädyin lopulta Optimaan.

Mitsussa olisi ollut järkevämpi se lämmitystoteutus ja 4-veto, mutta muut ominaisuudet painoivat itellä vaakakupissa enemmän :)

Olipa malli mikä hyvänsä käytössä, niin ihan heti niitä ei kannata olla vaihtamassa, sillä harvoin arvo nousee toiseen malliin hommatessa (joitakin poikkeuksia ollut, kun komponenttipula ym. nosti hintoja taannoin).
 
Viimeksi muokattu:
Voin sanoa että ei mennyt parempaan suuntaan kun tuli ohjelmistopäivitys V60 T8 tuossa helmikuun vuosihuollossa. Rouva nyt ajellut töihin monissa eri lämmöissä 8km matkan. -3 ja kylmempää niin jokainen matka mennyt lähes kokonaan polttomoottorilla. Keskikulutus noilta reissuilta semmoista 12l /100km.

Vähän hukkuu koko hybridin idea kun et edes pure-moodissa voi ajella sähköllä jossain -3 asteen pakkasessa. Onneksi pääsee eroon tuosta kesäkuuhun mennessä.

edit. En siis ymmärrä tuota Volvon insinöörien juttua. Jos auto lähtee piuhasta niin miksei sillä sähköllä voi ajaa??! Ja meillä vielä kun rouva saa töissäkin auton piuhaan. Miksi ei voi laittaa nappia että älä nyt vittu käynnistä sitä supertehokasta polttomoottoria? Ymmärrän kyllä että sen jos käynnistää niin parempi ajaa kuumaksi jne. mutta ei stna. Tuo 98 nyt ihan ilmaista ole.

No on vain Volvon osalta softapäivitys mennyt höpömpään suuntaan :oops: Saako softaa palautettua aiempaan versioon? Menikö aiemmalla minkälaisella kulutuksella?
 
Helpoltahan tuo kuvailemasi kuulostaa :cool:

Kian toteutuksen kanssa pärjää (tuota ei edes ajattele enää, kun muutaman kerran tehnyt). Tosin oishan tuon voinut Korean pojat vielä järkevämmänkin voinut toteuttaa.

Optiman hankin muiden ominaisuuksien vuoksi, joita pidin itelle tärkeinä (pitkä range / iso tankki, ajoakun oletettu pitkä käyttöikä, kattava Business Luxury varustetaso)

Mikä pirssi sulla on?

Kuinka paljon ajonaikaisella lämmityksellä on vaikutusta rangeen noin keskimäärin talvella, eli millaista pätkää pääsee pelkällä sähköllä, jos

A) Auto ollut latauksessa ja lämmityksessä?

B) Auto ei ole ollut latauksessa. Lämmityksen aloitus kylmästä?

Mietin, että jos range lyhenee lämmityksen vuoksi paljon, niin sittenhän autolla pääsee vähemmän, jolloin joutuu käyttämään sitten polttista kaverina. Lyhyille pätkille kuvailemasi toteutus on varmasti järkevä.

Kuvailemasi toteutus tarvitsee vain yhden roikan, eli jolla ladataan ajoakkua. (Ajoakusta virta lämmitykseen).

Onko sellaisia toteutuksia, missä lämmitykselle pitäisi vetää oma roikka?
Se ainakin kuulostaisi vaivalloiselta.

Näitä eri merkkejä ei tullu hirveästi edes vertailtua, kun piti päästä diisselistä nopeaa eroon. Mulla oli Kia Optima PHEV ja Mitsubishi Outlander PHEV vaihtoehtoina, mutta päädyin lopulta Optimaan.

Mitsussa olisi ollut järkevämpi se lämmitystoteutus ja 4-veto, mutta muut ominaisuudet painoivat itellä vaakakupissa enemmän :)

Olipa malli mikä hyvänsä käytössä, niin ihan heti niitä ei kannata olla vaihtamassa, sillä harvoin arvo nousee toiseen malliin hommatessa (joitakin poikkeuksia ollut, kun komponenttipula ym. nosti hintoja taannoin).

Vm 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Sport on ollut kehonkuljettimena viimeiset 2 kk / 3.000 km. Hybridivoimalinjahan tuossa on mielestäni varsin nerokas enkä moitittavaa autosta juuri keksi muutenkaan.

Kulutusta tulee seurailtua PHEV Watchdog appilla. Sen lukemiin lisään lataushäviöinä 10% päälle. Keskikulutus on ollut n. 20 - 25 kWh / 100 km + ~ 1 litra 95E:tä / 100 km.

Valtaosa tuosta bensan kulutuksesta tulee yhdestä TRE-HKI-TRE motarikeikasta, joka tuli paahdettua bensalla vakkarissa pyyntinä 115 - 120 km/h. Pitkä pätkä motaria ei ole kaikista taloudellisinta kulkua virtahevon muotoiselle neliveto-SUV:lle täydessä 5 hlöä + matkatavarat -kuormassa.

Muuten mennään oletuksena 90%+ sähköajoa.

Tarkempaa analyysiä en osaa antaa esilämmityksen vaikutuksesta sähkönkulutukseen, mutta se tiedän, että ilman esilämmitystä ajoon lähteminen yhdistettynä ilmastoinnin/lämpöstöinnin off-asentoon antoi Watchdogin mukaan kulutukseksi n. 14-15 kWh / 100 km nollakelissä. Eli tuosta voisi uumoilla, että lämmityksen käyttö lisännee talvella kokonaissähkönkulutusta 50%+ riippuen pyynnistä ja ulkolämpötilasta.

Kyllähän jotkut plugareihinsa moottorin- ja sisätilanlämmittimiä laittavat. Itsellä ei ihan heti luonto antaisi periksi kahden piuhan taktiikkaa harjoittaa, oli plugarin toteutus mikä hyvänsä.
 
Viimeksi muokattu:
Voin sanoa että ei mennyt parempaan suuntaan kun tuli ohjelmistopäivitys V60 T8 tuossa helmikuun vuosihuollossa. Rouva nyt ajellut töihin monissa eri lämmöissä 8km matkan. -3 ja kylmempää niin jokainen matka mennyt lähes kokonaan polttomoottorilla. Keskikulutus noilta reissuilta semmoista 12l /100km.

Vähän hukkuu koko hybridin idea kun et edes pure-moodissa voi ajella sähköllä jossain -3 asteen pakkasessa. Onneksi pääsee eroon tuosta kesäkuuhun mennessä.

edit. En siis ymmärrä tuota Volvon insinöörien juttua. Jos auto lähtee piuhasta niin miksei sillä sähköllä voi ajaa??! Ja meillä vielä kun rouva saa töissäkin auton piuhaan. Miksi ei voi laittaa nappia että älä nyt vittu käynnistä sitä supertehokasta polttomoottoria? Ymmärrän kyllä että sen jos käynnistää niin parempi ajaa kuumaksi jne. mutta ei stna. Tuo 98 nyt ihan ilmaista ole.
Ajasta akun lataus ennen lähtöä niin se lämmittää sitä akkua. Voi hyvin mennä pikku pakkasilla pure tilaan.
 
Kyllähän jotkut plugareihinsa moottorin- ja sisätilanlämmittimiä laittavat. Itsellä ei ihan heti luonto antaisi periksi kahden piuhan taktiikkaa harjoittaa, oli plugarin toteutus mikä hyvänsä.
Näin äkkiseltään tuntuu vähän hölmöltä. Jos tolppa kestää lohkiksen ja sisälämppärin niin siinä tuskin on jotain 4A sulaketta. 6A sulakkeella taas jo lataa ja lämmittää ihan yhden johdon taktiikallakin. Tietty jos auto on sellainen ettei sitä voi lämmittää latausjohdolla ollenkaan? Lohkikset näissä on muutenkin haastavia, kun nestekierto ei yleensä ole ihan perinteinen, niin voi olla haastavaa saada lämmittämään oikeaa kiertoa, ellei sitten vaan pulttaa säteilylämmitintä lohkoon.
 
No on vain Volvon osalta softapäivitys mennyt höpömpään suuntaan :oops: Saako softaa palautettua aiempaan versioon? Menikö aiemmalla minkälaisella kulutuksella?
Tämä nyt oli kolmas talvi tuolla. Minusta tuo softapäivitys teki huomattavasti helpommin käynnistyvän tuosta polttomoottorista. Ja se käy sitten pitkään, ja vie ihan vitusti bensaa kylmänä.

Nyt ollut nollakelejä niin saa ajella ihan rauhassa akun tyhjäksi. On kyllä pirunmoinen ero onko pakkasta -2 - -3 vai 0.

En tiedä saako palautettua aiempaan softaa, ilmeisesti jotain ongelmaa ollut kun varmuuden vuoksi polttis näköjään tulilla koko ajan jos vähäsenkin pakkasta. Miksei voi olla vaan jotain nappia niinkuin volkkarissa että "ajellaan sähköllä".
 
Laturin kautta tapahtuva esilämmitys on tietysti paras vaihtoehto, se lisää sähkörangea kun ei mene energiaa lämmitykseen niin pajon ajon aikana. Mutta akulla tapahtuva esilämmitys on sekin hyvä ettei se lyhyt esilämmitys juurikaan vähennä sähkörangea. Se sama energia tarvitaan lämmitykseen joka tapauksessa, joko ajon aikana tai ennen sitä.

Volvossa tuli yllärinä ettei siinä ollut sähkölämmitysvastusta ollenkaan. Webaston kun laittoi ajon aikana pois päältä niin alkoi tulla kylmä. Toisaalta polttoaineen hyötysuhde lämmityskäytössä on kohtalaisen hyvä, ja se parantaa sähkörangea kun ei mene akkusähköä lämmitykseen. Mutta onko se sähkörangea jos webasto puhisee bensalla siinä samalla? Määrittelykysymys.

Kuinka isolla akulla auto on varustettu? Countryman 7,6kWh bruttoakusta lähtee 30% pelkästään, että saa tuulilasin ja sivulasit suliksi...


Tämä nyt oli kolmas talvi tuolla. Minusta tuo softapäivitys teki huomattavasti helpommin käynnistyvän tuosta polttomoottorista. Ja se käy sitten pitkään, ja vie ihan vitusti bensaa kylmänä.

Nyt ollut nollakelejä niin saa ajella ihan rauhassa akun tyhjäksi. On kyllä pirunmoinen ero onko pakkasta -2 - -3 vai 0.

En tiedä saako palautettua aiempaan softaa, ilmeisesti jotain ongelmaa ollut kun varmuuden vuoksi polttis näköjään tulilla koko ajan jos vähäsenkin pakkasta. Miksei voi olla vaan jotain nappia niinkuin volkkarissa että "ajellaan sähköllä".

Liian kylmä akku tekee tuon. Countryman herjaa liian kylmää akkua +5C alkaen ja ei salli pakotettua sähköajoa, eikä hybriditilassakaan salli kuin liikkeellelähdöt ja parkkipaikkaryöminnät akkuvirralla.

Countryman:n ohjelmisto on muutenkin aika outo. Nokkien uusimisien myötä siihen päivitettiin ohjelmisto, jotta moottori kävisi kuumaksi asti ennenkuin siirtyy hybridi-tilaan. No, plussakeleillä satunnaisesti näin tekeekin, mutta pakkaskeleillä, milloin se polttiksen lämpeneminen olisi vielä tärkeämpää, näin ei tapahdu vaan edelleen vuorottelee sähkön ja polttiksen välillä niin, ettei 7km työmatkalla polttis saavuta edes 1/4 käyntilämpöä (2/4 on käyntilämpötila) )vaan on kylmänä pysyy polttis.

Ei tuo nyt iso vaiva ole sportilla ajaa polttista ensin kuumaksi, mutta hieman jyrsii, ettei automatiikka hanskaa edes noin yksinkertaista asiaa.
 
Vm 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Sport on ollut kehonkuljettimena viimeiset 2 kk / 3.000 km. Hybridivoimalinjahan tuossa on mielestäni varsin nerokas enkä moitittavaa autosta juuri keksi muutenkaan.

Kulutusta tulee seurailtua PHEV Watchdog appilla. Sen lukemiin lisään lataushäviöinä 10% päälle. Keskikulutus on ollut n. 20 - 25 kWh / 100 km + ~ 1 litra 95E:tä / 100 km.

Valtaosa tuosta bensan kulutuksesta tulee yhdestä TRE-HKI-TRE motarikeikasta, joka tuli paahdettua bensalla vakkarissa pyyntinä 115 - 120 km/h. Pitkä pätkä motaria ei ole kaikista taloudellisinta kulkua virtahevon muotoiselle neliveto-SUV:lle täydessä 5 hlöä + matkatavarat -kuormassa.

Muuten mennään oletuksena 90%+ sähköajoa.

Tarkempaa analyysiä en osaa antaa esilämmityksen vaikutuksesta sähkönkulutukseen, mutta se tiedän, että ilman esilämmitystä ajoon lähteminen yhdistettynä ilmastoinnin/lämpöstöinnin off-asentoon antoi Watchdogin mukaan kulutukseksi n. 14-15 kWh / 100 km nollakelissä. Eli tuosta voisi uumoilla, että lämmityksen käyttö lisännee talvella kokonaissähkönkulutusta 50%+ riippuen pyynnistä ja ulkolämpötilasta.

Kyllähän jotkut plugareihinsa moottorin- ja sisätilanlämmittimiä laittavat. Itsellä ei ihan heti luonto antaisi periksi kahden piuhan taktiikkaa harjoittaa, oli plugarin toteutus mikä hyvänsä.

Joo, Mitsut ovat kehityneet hyvin Plugaririntamalla :thumbsup: Mahto olla juuro 2019 vuodesta alkaen, että niissä on vakiona akunlämmitin? Ja ainakin Suomi ja Ruotsimalleista löytyy talvivarustelu.
 
Uus Outlander on aika rampa ankka ellei siinä ole chademoa heivattu, toki Lidleissä noita sitten nähdään.
 
Joo, Mitsut ovat kehityneet hyvin Plugaririntamalla :thumbsup: Mahto olla juuro 2019 vuodesta alkaen, että niissä on vakiona akunlämmitin? Ja ainakin Suomi ja Ruotsimalleista löytyy talvivarustelu.

Itse asiassa Outlanderin perustekniikka on ollut käsittääkseni sama jo vuodesta 2013 lähtien. Sähkömoottorit kiinteällä välityksellä molemmilla akseleilla, polttomoottori myös kiinteällä välityksellä, mutta vain etuakselille. Ja mennään sähköajona, sarjahybridi-moodissa tai rinnakkaishybridi-moodissa olosuhteista, ajonopeudesta ja akun varaustasosta riippuen. Vaihteistoa ei siis ole ollenkaan. Toimiva paketti.

Ajoakun lämmitys tuli 2019 Suomi-autoihin, mutta vain kahteen parhaaseen varustetasoon eli Instyleen ja Instyle Sportiin. Kovin merkittävä tuo lämmitys ei ole paitsi napapiirillä, koska sähköajo onnistuu ilman sitäkin n. -10c - -15c asti. Rajana on akuston lämpötila, joka ei saa olla alempi kuin -10c. Omasta kiesistä se löytyy, mutta ilmankin pärjäisin täällä Etelä-Suomessa mainiosti.

Esim. Ruotsissa tai Saksassa tuota ei ole missään varustetasossa tai missään vuosimallissa.

Uus Outlander on aika rampa ankka ellei siinä ole chademoa heivattu, toki Lidleissä noita sitten nähdään.

Sanat ymmärrän tästä viestistä, mutta sanomaa en. Tarkennatko, että mitä tarkoitat?
 
- Uusi malli
- Pikalatauspistokkeen tyyppi 2023-
- If CCS :tup: if Chademo
miettii.gif


Ainostaan Lidl asentaa teille enää japanilaisen standardin liitintä, muualta ne katoaa.
 
Eikö 2019 tullut myös 2,4l atkinson kierrolla oleva polttis ja akun kapasiteetti nousi?
 
- Uusi malli
- Pikalatauspistokkeen tyyppi 2023-
- If CCS :tup: if Chademo
miettii.gif


Ainostaan Lidl asentaa teille enää japanilaisen standardin liitintä, muualta ne katoaa.

Ok...olen asioinut Lidlissä kerran elämässäni n. 15 vuotta sitten. Ok, liioittelen, ehkä asiointikertoja on kolme.
Ja edelleenkään en oikein ymmärrä pointtiasi.

Olen kertaalleen ladannut autoa muualla kuin kotona. Latausasemasta asiointikaapelilla 16A virralla yhdestä vaiheesta. Niin kuin teen kotonakin.
Työpaikan autohallissa voin ladata auton myös, jos haluan, samalla tavalla. Ei ole ollut tarvetta.

Pikalatauksen toteutus / liitin on ainakin itselleni ~ merkityksetöntä. Toki se järkevämpi olisi Euroopan markkinoilla olla CCS.

Eikö 2019 tullut myös 2,4l atkinson kierrolla oleva polttis ja akun kapasiteetti nousi?

Kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä se ladattavissa hybrideissä ole kovin merkityksellinen. Ehkä näissä uudemmissa mersuissa, joilla pääsee yli 100km pelkällä sähköllä tuolla voi olla jotain merkitystä, mutta muuten koko pikalatauksen hyöty on vähän niin ja näin.
 
Eipä se ladattavissa hybrideissä ole kovin merkityksellinen. Ehkä näissä uudemmissa mersuissa, joilla pääsee yli 100km pelkällä sähköllä tuolla voi olla jotain merkitystä, mutta muuten koko pikalatauksen hyöty on vähän niin ja näin.

Jep. Epäilen, että tulen avaamaan pikalatausliittimen kannen 0 kertaa oman autoni omistusaikana. Edellinen omistaja ei myöskään avannut tai ainakaan sitä käyttänyt kertaakaan 3,5v ja 50.000 km aikana.

Se, että mikä liitin kannen alta löytyisi tai löytyisikö yhtään mitään, on kirjaimellisesti aivan se ja sama.
 
Sillä perusteella mainitsin, koska ryhmissä nimenomaan Outlanderit roikkumassa chademoissa imemässä viimeisiä kilowatteja pieneen akkuunsa vituttaa Leaffikuskeja ja muitakin kympillä.
 
Ihan hölmön hommaa kulkea latailemassa plugaria julkisissa latauspisteissä.
Niiden laturit on yleensä niin heikkoja ettei sitä virtaa ennätä juurikaan perus kauppareissulla/kahvipaussilla saada.
Ja eikös plugari osteta juurikin sen takia ettei tarvitse olla riippuvainen latausinfrasta.

Muutamaan otteeseen naureskellut Rechargen laturilla notkuville plugareille, että saisivat autoon lisää kilometrejä halvemmalla ja helpommalla viereiseltä bensapumpulta.
 
Ihan hölmön hommaa kulkea latailemassa plugaria julkisissa latauspisteissä.
Niiden laturit on yleensä niin heikkoja ettei sitä virtaa ennätä juurikaan perus kauppareissulla/kahvipaussilla saada.
Ja eikös plugari osteta juurikin sen takia ettei tarvitse olla riippuvainen latausinfrasta.

Muutamaan otteeseen naureskellut Rechargen laturilla notkuville plugareille, että saisivat autoon lisää kilometrejä halvemmalla ja helpommalla viereiseltä bensapumpulta.

Ei todellakaan ole. Plugaria nimenomaan kannattaa ladata tarpeen mukaan Type2 laturista myös kauppareissulla, ainakin tähän asti sähkö on ollut edullisempaa kuin bensa (poikkeuksiakin varmaan on). Itse laitan yleensä plugarin aina tälläseen jos on riski siitä että joutuisi bensalla ajamaan paluureissun.

Täyssähköä taas on usein turha tuollaiseen kytkeä - niissä kun range lähtökohtaisesti toivottavasti riittää sinne kotilaturille asti todennäköisemmin.
 
Type2 on itselläkin usein käytössä. Rechargen nykyhinnoilla homma ei enää oikein kannata, mutta ennen hyvinkin ja muilla latureilla edelleen. Joissakin paikoissa lataaminen on myös halvempaa kuin parkkimaksut ko. paikassa. Kauppakeskukseen mentäessä usein myös vähän lataan, ihan sillä perusteella että sähköinen ajomatka jää usein vähän vajaaksi kun hoitaa asiointia enemmän joten varmistaa sitten tuollakin bensan käytön minimalisointia.

Sinänsä jos on jossain reissussa niin auto kyllä päätyy laturiin aina jos vain mahdollista. Sen verran mukavampaa se sähköisen ajolinjan käyttö on, mutta toki jos laturi on kohtuuttoman kaukana (ja asiointi lyhytaikaista) niin sitten vain normi parkkikselle.
 
Jos tiedän, että kauppareissun yhteydessä käydään esim. syömässä, niin laitan auton lataukseen. Kahdella vaiheella akku täyteen n. 2,5 tunnissa ja yleensä tuossa kestää ainakin se 1,5-2h. 22c/kwh taisi viimeksi olla ja bensa yli 2€/l. Iha järkevää ja kannattavaa mielestäni. Sen sijaan puolen tunnin ajaksi en viitsi tätä tehdä.
 
Jos plugari vie sähköajossa esimerkinomaisesti 25 kWh / 100 km ja bensa-ajossa 7 l / 100 km, ei 2 € / l bensan hinnalla kannata ladata, jos kWh-hinta > 56 c.

Tai toisena esimerkkinä, kulutus 20 kWh tai 5 l, raja menisi 50 c kohdalla.

Tokikaan taloudellinen kannattavuus ei välttämättä ole ainoa motivaattori sähköajon suosimiselle.

Useimmiten se latauksen hinta on myös kotona edullisempi eli jos range riittää sinne, niin aivan turha muualla ladata.

Itse en plugariani käytännössä lataa missään muualla kuin kotona ja normiarkiajot mennään silti lähes 100% sähköllä. Ja harvat pidemmät keikat sitten suosiolla bensalla, mutta meitä ja ajoprofiileja on moneen junaan.

Outlanderissa käytännössä, jos ajoa on näin talvella esim. vaikkapa 10 km jäljellä ja auto näyttää sähköajorangeksi 5 km, painan ilmastoinnin off-nappulaa ja käytännön range yleensä riittää määränpäähän eikä siinä kabiini juurikaan viilentyä ehdi.
 
Mikäs helvatan yksinoikeus se lataus sähköautoille on vs. plugarit? Minä ainakaan ala kuuntelemaan (ainakaan lataustolpalla) jonkun nillitystä siitä, onko hybridin lataus järkevää vai ei. Jos type2-pistoke löytyy ja on joku syy ladata, niin sähkö virtaa autoon jos siltä tuntuu.

Vaimolla on pari kaukaisempaa kohdetta, joissa menee n. puoli päivää kerrallaan ja vieressä on ABC:n AC-latauspiste. Kävelee siitä 5 minuuttia kohteeseen, ja akku latautuu käynnin aikana täyteen. Ehkei ihan kahvitauon aikana kannata ladata, mutta mikäpä sitäkään estäisi, sen takia se liitin kyljessä on ettei bensaa tarvi lorotella.
 
Jos plugari vie sähköajossa esimerkinomaisesti 25 kWh / 100 km ja bensa-ajossa 7 l / 100 km, ei 2 € / l bensan hinnalla kannata ladata, jos kWh-hinta > 56 c.

Tai toisena esimerkkinä, kulutus 20 kWh tai 5 l, raja menisi 50 c kohdalla.

Tokikaan taloudellinen kannattavuus ei välttämättä ole ainoa motivaattori sähköajon suosimiselle.

Useimmiten se latauksen hinta on myös kotona edullisempi eli jos range riittää sinne, niin aivan turha muualla ladata.

Itse en plugariani käytännössä lataa missään muualla kuin kotona ja normiarkiajot mennään silti lähes 100% sähköllä. Ja harvat pidemmät keikat sitten suosiolla bensalla, mutta meitä ja ajoprofiileja on moneen junaan.

Outlanderissa käytännössä, jos ajoa on näin talvella esim. vaikkapa 10 km jäljellä ja auto näyttää sähköajorangeksi 5 km, painan ilmastoinnin off-nappulaa ja käytännön range yleensä riittää määränpäähän eikä siinä kabiini juurikaan viilentyä ehdi.

No, oma yhdensuuntainen kauppamatka on 18km ja 1-1,5€ säästää sähköllä. Se ei ole käänteentekevää, mutta latauspaikoilla lähes aina myös tilaa ja on melko lähellä sisäänkäyntiä. Lisäksi sähköajo mukavampaa ja taitaa se vihreämpääkin olla, vaikkei itseä liiemmin kiinnosta se puoli.
 
No, oma yhdensuuntainen kauppamatka on 18km ja 1-1,5€ säästää sähköllä. Se ei ole käänteentekevää, mutta latauspaikoilla lähes aina myös tilaa ja on melko lähellä sisäänkäyntiä. Lisäksi sähköajo mukavampaa ja taitaa se vihreämpääkin olla, vaikkei itseä liiemmin kiinnosta se puoli.

Juu, viestini pointti oli siis pari ilmiselvää asiaa:

1) julkisen latausaseman sähkö saa olla aikas kallista ennen kuin bensalla ajaminen on plugarilla halvempi vaihtoehto

2) julkisten latausasemien käytön tarpeellisuus ja järkevyys on paljolti kiinni omasta ajoprofiilista

Jos oma ajoprofiilini muuttuu, niin totta kai tulen käyttämään julkisia latausasemia, jos siitä on ulosmitattavissa aitoja hyötyjä. Tällä hetkellä ja tällä ajoprofiililla ei oikein ole.
 
Ei todellakaan ole. Plugaria nimenomaan kannattaa ladata tarpeen mukaan Type2 laturista myös kauppareissulla, ainakin tähän asti sähkö on ollut edullisempaa kuin bensa (poikkeuksiakin varmaan on). Itse laitan yleensä plugarin aina tälläseen jos on riski siitä että joutuisi bensalla ajamaan paluureissun.

Täyssähköä taas on usein turha tuollaiseen kytkeä - niissä kun range lähtökohtaisesti toivottavasti riittää sinne kotilaturille asti todennäköisemmin.
Mikäs helvatan yksinoikeus se lataus sähköautoille on vs. plugarit? Minä ainakaan ala kuuntelemaan (ainakaan lataustolpalla) jonkun nillitystä siitä, onko hybridin lataus järkevää vai ei. Jos type2-pistoke löytyy ja on joku syy ladata, niin sähkö virtaa autoon jos siltä tuntuu.

Vaimolla on pari kaukaisempaa kohdetta, joissa menee n. puoli päivää kerrallaan ja vieressä on ABC:n AC-latauspiste. Kävelee siitä 5 minuuttia kohteeseen, ja akku latautuu käynnin aikana täyteen. Ehkei ihan kahvitauon aikana kannata ladata, mutta mikäpä sitäkään estäisi, sen takia se liitin kyljessä on ettei bensaa tarvi lorotella.

Ehkä oli liian mustavalkoisesti ilmaistu tuo minun viesti.
Olisi pitänyt täsmentää pika/suurteholaturin käytön plugareilla olevan yleensä turhaa ja tuhlausta. Joskus aina näkee plugareita joissa suurin latausteho on 7kw/h luokkaa
varaamassa pika/suurteholaturia, vaikkei siitä ole mitään hyötyä. Varaa vaan täyssähköiltä latauspisteen turhaan.
Perus type 2 latureiden käyttö on sitten ihan validia niin hybrideille kuin sähkiksillekin.
Noita 22kw asiointilatureita kun yleensä on paljon enemmän myös tarjolla.

Toisaalta tokihan nykyisin alkaa olemaan myös DC latauksella varustettuja plugareita.

Edit vielä.
Nykyisissä pikalatureissa taitaa tosin olla jo ccs liittimet jotka ei käy ainakaan kaikkien plugarien latausliittimiin jotka on pelkkä type 2, eli niillä ei enää voi varata pikalaturia makoillakseen siinä tuntitolkulla.
 
Viimeksi muokattu:
Tosiaan noissa isommissa plugareissa akusto on saman kokoinen kuin noissa ekoissa Leaffeissä. Kehittyy tuonkin osalta siis.

Sinänsä 50kW pikalataus (varsinkin plugareissa) toki olisi kohtuullisen turha jos autot tukisivat yleisemminkin tuota 22kW nopeutta asiointilatauksessa (tai jo 11kW).
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ei ihan heti tule mieleen, että mitkä plugarit DC-latausta hirveän usein edes varaavat? Oisko Mersulla ollut yksi siihen kykenevä malli ja sitten toki ne vammaiset Outlanderit chademonsa kanssa, mutta onneksi chademoistakin ollaan luopumassa aika vauhdilla. Suurin osa lataa 3.6kWh AC:n kautta, joten en näkisi plugareiden olevan mitenkään hirveän iso tekijä DC-roikkujina.
 
Ehkä oli liian mustavalkoisesti ilmaistu tuo minun viesti.
Olisi pitänyt täsmentää pika/suurteholaturin käytön plugareilla olevan yleensä turhaa ja tuhlausta. Joskus aina näkee plugareita joissa suurin latausteho on 7kw/h luokkaa
varaamassa pika/suurteholaturia, vaikkei siitä ole mitään hyötyä. Varaa vaan täyssähköiltä latauspisteen turhaan.
Perus type 2 latureiden käyttö on sitten ihan validia niin hybrideille kuin sähkiksillekin.
Noita 22kw asiointilatureita kun yleensä on paljon enemmän myös tarjolla.

Toisaalta tokihan nykyisin alkaa olemaan myös DC latauksella varustettuja plugareita.

Edit vielä.
Nykyisissä pikalatureissa taitaa tosin olla jo ccs liittimet jotka ei käy ainakaan kaikkien plugarien latausliittimiin jotka on pelkkä type 2, eli niillä ei enää voi varata pikalaturia makoillakseen siinä tuntitolkulla.
Samaa mieltä, tänäpäivänä lataushybridin latailu pikalatauksissa ei se juttu.
Ehkä 20 luvun loppupuolella, jos sitä reilun 50km akustolla olevaa lataushybridiä käyttää puhtaasti sähköautona, niin ehkä sen ylittävillä asiointi retkillä siitä olisi iloa, onko sitten niin paljoa että tänäpäivänä sellaista kukaan mitään lisää maksaisi.

Ja jos nyt se kerta joskus tulee (ettei kerkiä lataan), niin vetelee sillä kuudeneuron polttoaineella, käytännössä muutenkaan tyhjällä polttoainetankilla pärjää keskiverto lataushybridillä.
 
Mä nyt en oikein ymmärrä miten plugarin lataus vaikkapa puoli tuntia pikalaturilla on jotenkin enemmän väärin, kun täyssähkön lataaminen sen saman puoli tuntia? Jos se on kilowateista kiinni, niin pitäisikö täyssähkön lataus pikalaturilla lopettaa, jos se ei käytäkään laturin koko kapasiteettia ja siirtyä hidaslaturiin, että joku muu voisi ehkä vaikka saada hiukan nopeammin sitä sähköä siitä pikalaturilta? Jos näin niin aika vaikeaksi menee autojen latailu.
Eiköhän nuo muutenkin ole hinnoiteltu niin, että jos auto ei pysty käyttämään pikalaturin kapasiteettia järkevästi, niin ei se ole rahallisestikaan järkevää. Vai onko pikalatureita kW-veloituksella?
 
Osa on minuuttihinnoiteltua mutta esimeriksi kaikki S-ryhmän pikalaturit on kWh-perusteisia. Yleinen konsensus myös on että tulevaisuudessa kaikki olisi €/kwh ja turhasta seisottamisesta joutuisi sitten maksamaan minuuttitariffia. Se että ohjattaisiin plugareita käyttämään ac-latureita dc-latureiden sijaan on kai puhtaasti tuollainen sujuvuuteen ja asioinnin tehokkuuteen liittyvä suuntaus. Oikeat vehkeet oikeaan käyttöön. Kun se plugari ei pysty siitä 150kW pöntöstä ottamaan juuri mitään irti, niin jätettäisiin se niiden täyssähköjen käyttöön. Siinä ajassa kun plugari imuttelee akun täyteen, ottaisi kaksi tai kolme täyssähköä virtaa omille seuraaville etapeilleen. Mutta nää on näitä… Kai sitä jokainen mielessään ymmärtää että liikenne ja autoilu on yhteispeliä ja hommat sujuisi jouhevammin kun ajateltaisiin kokonaisuutta yhteisen edun nimissä mutta varsin usein kun siihen ratin taakse istahtaa niin käytös muuttuu ”minäminä” meiningiksi. Näkeehän niitä dieselautojakin raskaan liikenteen asemilla ja pistooli paukkuu jatkuvasti tyhjää kun asema antaisi menovettä sellaisella paineella jota ei vaan henkilöautoon ole suunniteltu. Ja samaan aikaan rekka seisoo vieressä eikä kuljettaja voi kun pyöritellä päätään.
 
Mä nyt en oikein ymmärrä miten plugarin lataus vaikkapa puoli tuntia pikalaturilla on jotenkin enemmän väärin, kun täyssähkön lataaminen sen saman puoli tuntia?
Jos minulle kommentoit, niin ehkä pieni väärinkäsitys.
Lataushybridillä tänäpäivänä se ei ole merkittävä lisäarvo, toki jos se tulisi kaupanpäälle ja pikalatausmahdollisuus, niin mikä ettei.

Kommentoin enemmän sitä että siellä on sitä polttoainetta muutamaan sataankilometriin ja jos laskee tulevaisuuteen, niin se polttoaine on kalliimpaa, ei sen kummempaa, hybridi valittu nimenomaan sen polttoaineen takia.

Tuossa skenaariossa pikalatausta tärkeämpää on lisäkilowatit akkuun, ja toimivuus ilman polttista. jos ne on hanskassa niin sitten pikalataukset, mutta aletaan oleen jo range extender luokassa.

(korostan edelleen jos se tulisi ns kaupanpäälle, niin ilman muta hyvä ja käytettävä)
 
Viimeksi muokattu:
Edit vielä.
Nykyisissä pikalatureissa taitaa tosin olla jo ccs liittimet jotka ei käy ainakaan kaikkien plugarien latausliittimiin jotka on pelkkä type 2, eli niillä ei enää voi varata pikalaturia makoillakseen siinä tuntitolkulla.
Ei niissä pikalatureissa ole aiemminkaan ollut sen paremmin plugareihin sopivia liittimiä. Huonoimmatkin pikalatausta tukevat plugarit taitavat ottaa vastaan ainakin 20kW (ei kW/h ikinä koskaan missään yhteydessä), mikä toki on edelleen aika vähän, mutta ihan hyvää käyttöä esim. monen ABC-latauksen tapauksessa.
 
Pikaladattavien plugarien tilanne oli vuoden alussa kutakuinkin seuraavanlainen:

-vakiovarusteena 32 kW CCS Range Rovereissa ja Land Rover Discovery sekä Defender

-mersulla vakiona 7,x-11 kW AC, mutta 670-680 euron lisähinnalla 24-60 kW CCS

Pienissä M-B A, B, GLA jne. 24 kW CCS. Keskikokoisessa C300e:ssä 55 kW CCS. Suuremmissa GLC, GLE ja S järein 60 kW CCS.

Esim. M-B GLC 300e hämärtää plugarin ja täyssähkön rajaa:
-121 km WLTP
-31,2 kWh brutto
-11 kW AC ja 60 kW DC (@670-680 €)
-latausaika parhaimmillaan 30 min, eli lyhyemmälläkin asioinnilla saa ladattua aika paljon



Oli puhetta, että plugarit pois pikalatureilta (aika harvan rasiaan CCS/CHAdeMO edes sopii). Ennemmin minua nolottaisi mennä tuollaisen 60 kW CCS GLC 300e:n jälkeen lataamaan täyssähköistä Mii Electriciä 20-38 kW teholla. Mersuissa on yleensä aika vahva latauskäyrä (suhteessa ilmoitettuun huipputehoon) 80 %:iin asti.

Edit. Korjattu GLE.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä oli liian mustavalkoisesti ilmaistu tuo minun viesti.
Olisi pitänyt täsmentää pika/suurteholaturin käytön plugareilla olevan yleensä turhaa ja tuhlausta. Joskus aina näkee plugareita joissa suurin latausteho on 7kw/h luokkaa
varaamassa pika/suurteholaturia, vaikkei siitä ole mitään hyötyä. Varaa vaan täyssähköiltä latauspisteen turhaan.
Perus type 2 latureiden käyttö on sitten ihan validia niin hybrideille kuin sähkiksillekin.
Noita 22kw asiointilatureita kun yleensä on paljon enemmän myös tarjolla.

Nykyisissä pikalatureissa taitaa tosin olla jo ccs liittimet jotka ei käy ainakaan kaikkien plugarien latausliittimiin jotka on pelkkä type 2, eli niillä ei enää voi varata pikalaturia makoillakseen siinä tuntitolkulla.

Heijdå!

Tässä ilmoittautuu plugari"öykkäri", joka latailee autoaan aina. Siis aina jos on vapaa paikka. Kytken auton laturiin jopa vain bensa-aseman kahvitauon (tai vastaavan) ajaksi. En katso vienkö jonkun "teslajonin" latausnopeutta tai -nopean latauksen mahdollisuutta siinä. Teen sitä mukavuudenhalusta, kesäisin auton matkustamo pysyy mukavan viileänä ja talvisin lämpöisenä. Minua ei kiinnosta jos (kun) se tulee kalliimmaksi kuin jättää lataamatta.


Mikäs helvatan yksinoikeus se lataus sähköautoille on vs. plugarit? Minä ainakaan ala kuuntelemaan (ainakaan lataustolpalla) jonkun nillitystä siitä, onko hybridin lataus järkevää vai ei. Jos type2-pistoke löytyy ja on joku syy ladata, niin sähkö virtaa autoon jos siltä tuntuu.

Vaimolla on pari kaukaisempaa kohdetta, joissa menee n. puoli päivää kerrallaan ja vieressä on ABC:n AC-latauspiste. Kävelee siitä 5 minuuttia kohteeseen, ja akku latautuu käynnin aikana täyteen. Ehkei ihan kahvitauon aikana kannata ladata, mutta mikäpä sitäkään estäisi, sen takia se liitin kyljessä on ettei bensaa tarvi lorotella.

Minä olen ihan omakohtaisesti saanut kokea perinteisen teslajonin suunsoittoa siitä, kuinka jätin plugarini 22kwh -lataustolppaan kun (kuulemma) olisi ollut 3,7kwh tolppiakin. Latausnopeuksista ei vain ollut mitään selkeää mainintaa missään, vain tolpassa pieni lätkä jota et näe ennen kuin keula on jo parkkiruudussa. En siis alkanut siirtämään autoani 3,7kwh -ruutuun kahden ahtaasti pysäköidyn auton väliin, joten näytin em. jannulle vain peukkua. Vastaukseksi sain ... arvatkaa minkä sormimerkin =D

Näyttää tuo sähköautoilun auvoisuus olevan joillekin melkoinen stressi vaikka ihan itse ovat autoilunsa "muodon" valinneet.
 
Tässä voisi tehdä vertauksen pisuaarien käyttöoikeudelle. Jos on isompi, onko silloin oikeus päästä pienempivehkeisen kaverin eteen jonossa? Entä jos pienempivehkeisellä on kovempi hätä, voiko silloin ohittaa vähemmän kiireellisen jonottajan? Ei ole, ei tarvitse, eikä voi.

Mielipide:
On käyttäjä sitten Teslajonne, äidin Seat Miilllä ajava Liisa tai 55v setämies Outlanderillaan = Onhan kaikilla yhtäläinen oikeus käyttää latauspalveluita, eli vapaita latauspaikkoja. Toivottavasti sitä kunnioittavat kaikki, omasta tarpeestaan riippumatta -Hinnoittelu pitää kyllä huolen siitä, että ChaDemo Outlander ei makaa tuntia pikalaturissa

Voisi myös ajatuksen uhrata näille hyville latauskokemuksille tai sille miten latauskokemuksia voisi parantaa. Kohteliaisuus ja muiden ihmisten kunnioitus ovat erityisen arvostettavia piirteitä ihmisissä ja nousevat varsinkin latauspaikoilla esiin.
Ajaa sitten plugarilla tai täyssähköllä, niin täältä ainakin hatunnosto:
- Plugaristille, joka siirtää autonsa pois laturilta, mikäli huomaa että muut paikat on täynnä ja joku täysin sähköstä riippuvainen ajoneuvo odottelee latausvuoroa.
- Sähköautoilijalle, jolla 100kwh Audin akusta on vasta 96% latausta ja Seiska -lehti on vielä kesken, mutta siitä huolimatta hän haluaa päästää seuraavan käyttäjän laturille.

Lisäksi on tullut vastaan hyvänä käytäntönä se latauspistokkeen vaihtaminen omasta toiseen autoon (koskee varmaankin ilmaislatauspaikkaa vaan?). Eli tilanne jossa joku on jättänyt autonsa viereen ja latausportin kannen auki, niin siirrän lataukseni loputtua johdon viereisen auton latausporttiin, vaikka omistaja ei olisi auton vierellä odottelemassa

Tuleeko muita hyviä käytännön käytäntöjä mieleen?
 
Kyllä kuulostaa oudolta että käyttäjien pitäisi alkaa arpomaan keskenään kenellä on oikeus ladata ja kenellä ei. Ei se "teslajonne" sitä latauspaikkaa omista, sen omistaa latausoperaattori. Omistaja, eli latausoperaattori, sitten määrää millä ehdoilla sitä paikkaa käytetään. Jos siihen ei plugareita tai hitaasti lataavia täyssähköjä haluta, niin se pitää jotenkin estää teknisesti. Keinot on olemassa. Tyhmäähän se on seisottaa latauspaikkaa tyhjillään ihan vaan siltä varalta jos sattuu se nopean latauksen täyssähköauto ajamaan paikalle ja plugaristit katselee tyhjää paikkaa siinä vieressä. Jos paikka on vapaa, niin totta kai siinä saa ladata plugariakin. Harmillista että jotkut sähköautoilijat sitten alkavat purkamaan omaa pahaa oloaan tai ajomatka-ahdistustaan muille lataajille.
 
Kyllä kuulostaa oudolta että käyttäjien pitäisi alkaa arpomaan keskenään kenellä on oikeus ladata ja kenellä ei. Ei se "teslajonne" sitä latauspaikkaa omista, sen omistaa latausoperaattori. Omistaja, eli latausoperaattori, sitten määrää millä ehdoilla sitä paikkaa käytetään. Jos siihen ei plugareita tai hitaasti lataavia täyssähköjä haluta, niin se pitää jotenkin estää teknisesti. Keinot on olemassa.
En kyllä keksi yhtään teknistä tapaa estää CCS:llä varustettua plugaria lataamasta jollain pikalaturilla. Hinnoittelulla siitä toki voi tehdä kannattamatonta tai paikan voi kyltittään vain täyssähkölle, mutta moinen kyltti ei ehkä olisi juridisesti pätevä, koska juridisesti plugarikin on sähköauto.

Nähdäkseni koko keskustelu oikeastaan loppui tältä osin kun Lidl laittoi latauksen maksulliseksi. Nyt latauspaikkoja varaavat taksit ovat ehkä kuumentaneet enemmän tunteita.
 
En kyllä keksi yhtään teknistä tapaa estää CCS:llä varustettua plugaria lataamasta jollain pikalaturilla. Hinnoittelulla siitä toki voi tehdä kannattamatonta tai paikan voi kyltittään vain täyssähkölle, mutta moinen kyltti ei ehkä olisi juridisesti pätevä, koska juridisesti plugarikin on sähköauto.

Nähdäkseni koko keskustelu oikeastaan loppui tältä osin kun Lidl laittoi latauksen maksulliseksi. Nyt latauspaikkoja varaavat taksit ovat ehkä kuumentaneet enemmän tunteita.
Aikahinnoittelu ja CCS vaatimus esim. karsii hidaslataavat plugarit hyvin. Tietty jos hifistellä haluaisi, niin laturihan juttelee auton kanssa, eli vaadittaisiin ensin johto autoon, jonka jälkeen laturi tarkastaa onko virranottokykyä tarpeeksi, ja jos ei ole niin sanoo että menepä muualle. Tämä olisi tietysti tyhmää operaattorin kannalta rajata maksavia asiakkaita pois varsinkin jos se paikka sitten seisoo tyhjillään. Olisin itse tuon aika+energia -hinnoittelun kannalla, jolloin paikat olisivat tehokkaasti käytössä, eikä se "teslajonnekaan" jää sinne ehkä latailemaan hitaasti sitä viimeistä 10% kun jonossa olisi tyhjällä akulla nopeammin virtaa imevä auto. Lisäksi latauspaikan käyttö parkkipaikkana vähenisi aikahinnoittelun myötä, ja auto siirrettäisiin nopeammin siitä pois. Hinnoittelu sellaiseksi että se suosii nopeasti lataavaa, voisi olla jopa halvempi kokonaishinta nopeasti ladatulle energialle verrattuna normihinnoitteluun. Toisi ehkä enemmän profittia operaattorillekin jos tolpan kautta liikkunut sähkö lisääntyisi tuon myötä.
 
Heijdå!

Tässä ilmoittautuu plugari"öykkäri", joka latailee autoaan aina. Siis aina jos on vapaa paikka. Kytken auton laturiin jopa vain bensa-aseman kahvitauon (tai vastaavan) ajaksi. En katso vienkö jonkun "teslajonin" latausnopeutta tai -nopean latauksen mahdollisuutta siinä. Teen sitä mukavuudenhalusta, kesäisin auton matkustamo pysyy mukavan viileänä ja talvisin lämpöisenä. Minua ei kiinnosta jos (kun) se tulee kalliimmaksi kuin jättää lataamatta.




Minä olen ihan omakohtaisesti saanut kokea perinteisen teslajonin suunsoittoa siitä, kuinka jätin plugarini 22kwh -lataustolppaan kun (kuulemma) olisi ollut 3,7kwh tolppiakin. Latausnopeuksista ei vain ollut mitään selkeää mainintaa missään, vain tolpassa pieni lätkä jota et näe ennen kuin keula on jo parkkiruudussa. En siis alkanut siirtämään autoani 3,7kwh -ruutuun kahden ahtaasti pysäköidyn auton väliin, joten näytin em. jannulle vain peukkua. Vastaukseksi sain ... arvatkaa minkä sormimerkin =D

Näyttää tuo sähköautoilun auvoisuus olevan joillekin melkoinen stressi vaikka ihan itse ovat autoilunsa "muodon" valinneet.
Kai tuossa vaiheessa olisi voinut huomauttaa, että eikö teslat ladata vain niiden omilla latureilla…? :rofl:
 
Tässä voisi tehdä vertauksen pisuaarien käyttöoikeudelle. Jos on isompi, onko silloin oikeus päästä pienempivehkeisen kaverin eteen jonossa? Entä jos pienempivehkeisellä on kovempi hätä, voiko silloin ohittaa vähemmän kiireellisen jonottajan? Ei ole, ei tarvitse, eikä voi.

Mielipide:
On käyttäjä sitten Teslajonne, äidin Seat Miilllä ajava Liisa tai 55v setämies Outlanderillaan = Onhan kaikilla yhtäläinen oikeus käyttää latauspalveluita, eli vapaita latauspaikkoja. Toivottavasti sitä kunnioittavat kaikki, omasta tarpeestaan riippumatta -Hinnoittelu pitää kyllä huolen siitä, että ChaDemo Outlander ei makaa tuntia pikalaturissa

Voisi myös ajatuksen uhrata näille hyville latauskokemuksille tai sille miten latauskokemuksia voisi parantaa. Kohteliaisuus ja muiden ihmisten kunnioitus ovat erityisen arvostettavia piirteitä ihmisissä ja nousevat varsinkin latauspaikoilla esiin.
Ajaa sitten plugarilla tai täyssähköllä, niin täältä ainakin hatunnosto:
- Plugaristille, joka siirtää autonsa pois laturilta, mikäli huomaa että muut paikat on täynnä ja joku täysin sähköstä riippuvainen ajoneuvo odottelee latausvuoroa.
- Sähköautoilijalle, jolla 100kwh Audin akusta on vasta 96% latausta ja Seiska -lehti on vielä kesken, mutta siitä huolimatta hän haluaa päästää seuraavan käyttäjän laturille.

Lisäksi on tullut vastaan hyvänä käytäntönä se latauspistokkeen vaihtaminen omasta toiseen autoon (koskee varmaankin ilmaislatauspaikkaa vaan?). Eli tilanne jossa joku on jättänyt autonsa viereen ja latausportin kannen auki, niin siirrän lataukseni loputtua johdon viereisen auton latausporttiin, vaikka omistaja ei olisi auton vierellä odottelemassa

Tuleeko muita hyviä käytännön käytäntöjä mieleen?

En muista olenko tänne asiasta kirjoitellut, Autostadiumille ainakin:

-Työpaikkani sijaitsee Espoolaisessa "businessparkissa". Syksyllä 2021 tänne tuli sähköautojen lataustolppia 4 kpl ja jokaisessa latausmahdollisuus kahdelle (2) autolle eli yhteensä 8 pysäköintiruutua. Kaikessa järjen viisaudessaan isännöitsijä (tms.) päätti sijoittaa ne tottakai "paraatipaikalle" toimistotalokompleksin etuoven viereen.

Ainoa ongelma on se, että noille paikoille, joilla on vieläpä kyltit "sähköautoille", seisoo ihan jokainen päivä aivan tavallisia polttomoottoriautoja. Sekä täyssähköjä / plugareita joita ei edes kiinnitetä lataukseen (!!) toimistotalossa vierailun ajaksi. Vaikka em. toimistotalon päädyssä, sekä huiman 50m kävelymatkan päässä olisi yllikyllin paikkoja perinteisille "polttiksille".

Ja siis kyseessä ei (rumasti yleistäen) ole mitkään "raksareiskat" tai "romuilla ajelevat pienituloiset", vaan aivan selkeästi parempituloinen eli oletettavasti kouluja käynyt ja jonkinmoisen tittelin sekä asiantuntijuuden eli ns. "fiksuuden" omaava jengi upouusilla Porsche / Mercedes / Audi / Volvo / Tesla / ym. kaltaisilla, jopa reilusti yli sadantonnin autoillaan.

Se on se nykypäivän ihmisten MinäMinä -asenne, joka hyvin tehokkaasti tuhoaa kaikenlaisen arkipäiväisen "kohteliaisuuden". Ja jonka vuoksi näen haasteellisena minkäänlaisen "hyvän käytöstavan" mukaisen toiminnan. Seuraan siis touhua vastakkaisen toimistotalon ikkunasta, paraatipaikalta ja esimerkiksi latausruutuun aamulla jätetty plugari-volvo seisoo siinä klo.16 saakka vaikka tasan varmasti tuollaisen lataaminen ei ota 8 tuntia ja vaikka aivan varmasti auton omistaja on koko 8 tunnin ajan ehkä 50-100m päässä autostaan, toimistotalon sisällä.

Eli avainsanoja tänä päivänä liikenteessä ja monessa muussakin asiassa toimimiseen ovat:

Minä.
Minä.
Minä.

:tup:
 
En muista olenko tänne asiasta kirjoitellut, Autostadiumille ainakin:

-Työpaikkani sijaitsee Espoolaisessa "businessparkissa". Syksyllä 2021 tänne tuli sähköautojen lataustolppia 4 kpl ja jokaisessa latausmahdollisuus kahdelle (2) autolle eli yhteensä 8 pysäköintiruutua. Kaikessa järjen viisaudessaan isännöitsijä (tms.) päätti sijoittaa ne tottakai "paraatipaikalle" toimistotalokompleksin etuoven viereen.

Ainoa ongelma on se, että noille paikoille, joilla on vieläpä kyltit "sähköautoille", seisoo ihan jokainen päivä aivan tavallisia polttomoottoriautoja. Sekä täyssähköjä / plugareita joita ei edes kiinnitetä lataukseen (!!) toimistotalossa vierailun ajaksi. Vaikka em. toimistotalon päädyssä, sekä huiman 50m kävelymatkan päässä olisi yllikyllin paikkoja perinteisille "polttiksille".

Ja siis kyseessä ei (rumasti yleistäen) ole mitkään "raksareiskat" tai "romuilla ajelevat pienituloiset", vaan aivan selkeästi parempituloinen eli oletettavasti kouluja käynyt ja jonkinmoisen tittelin sekä asiantuntijuuden eli ns. "fiksuuden" omaava jengi upouusilla Porsche / Mercedes / Audi / Volvo / Tesla / ym. kaltaisilla, jopa reilusti yli sadantonnin autoillaan.

Se on se nykypäivän ihmisten MinäMinä -asenne, joka hyvin tehokkaasti tuhoaa kaikenlaisen arkipäiväisen "kohteliaisuuden". Ja jonka vuoksi näen haasteellisena minkäänlaisen "hyvän käytöstavan" mukaisen toiminnan. Seuraan siis touhua vastakkaisen toimistotalon ikkunasta, paraatipaikalta ja esimerkiksi latausruutuun aamulla jätetty plugari-volvo seisoo siinä klo.16 saakka vaikka tasan varmasti tuollaisen lataaminen ei ota 8 tuntia ja vaikka aivan varmasti auton omistaja on koko 8 tunnin ajan ehkä 50-100m päässä autostaan, toimistotalon sisällä.

Eli avainsanoja tänä päivänä liikenteessä ja monessa muussakin asiassa toimimiseen ovat:

Minä.
Minä.
Minä.

:tup:

Tämä vaan todistaa sen, että jos ihminen on mulkku luonteeltaan, ei se katso tulotasoja tai sitä millä ajaa. Mulkerot on vain itseään ajattelevia pellejä.
 
En muista olenko tänne asiasta kirjoitellut, Autostadiumille ainakin:

-Työpaikkani sijaitsee Espoolaisessa "businessparkissa". Syksyllä 2021 tänne tuli sähköautojen lataustolppia 4 kpl ja jokaisessa latausmahdollisuus kahdelle (2) autolle eli yhteensä 8 pysäköintiruutua. Kaikessa järjen viisaudessaan isännöitsijä (tms.) päätti sijoittaa ne tottakai "paraatipaikalle" toimistotalokompleksin etuoven viereen.

Ainoa ongelma on se, että noille paikoille, joilla on vieläpä kyltit "sähköautoille", seisoo ihan jokainen päivä aivan tavallisia polttomoottoriautoja. Sekä täyssähköjä / plugareita joita ei edes kiinnitetä lataukseen (!!) toimistotalossa vierailun ajaksi. Vaikka em. toimistotalon päädyssä, sekä huiman 50m kävelymatkan päässä olisi yllikyllin paikkoja perinteisille "polttiksille".

Ja siis kyseessä ei (rumasti yleistäen) ole mitkään "raksareiskat" tai "romuilla ajelevat pienituloiset", vaan aivan selkeästi parempituloinen eli oletettavasti kouluja käynyt ja jonkinmoisen tittelin sekä asiantuntijuuden eli ns. "fiksuuden" omaava jengi upouusilla Porsche / Mercedes / Audi / Volvo / Tesla / ym. kaltaisilla, jopa reilusti yli sadantonnin autoillaan.

Se on se nykypäivän ihmisten MinäMinä -asenne, joka hyvin tehokkaasti tuhoaa kaikenlaisen arkipäiväisen "kohteliaisuuden". Ja jonka vuoksi näen haasteellisena minkäänlaisen "hyvän käytöstavan" mukaisen toiminnan. Seuraan siis touhua vastakkaisen toimistotalon ikkunasta, paraatipaikalta ja esimerkiksi latausruutuun aamulla jätetty plugari-volvo seisoo siinä klo.16 saakka vaikka tasan varmasti tuollaisen lataaminen ei ota 8 tuntia ja vaikka aivan varmasti auton omistaja on koko 8 tunnin ajan ehkä 50-100m päässä autostaan, toimistotalon sisällä.

Eli avainsanoja tänä päivänä liikenteessä ja monessa muussakin asiassa toimimiseen ovat:

Minä.
Minä.
Minä.

:tup:
Ongelma tässä tuntuu olevan typerä latauspaikkojen toteutus ja huono pysäköinnin valvonta. Ihan kuolleena syntynyt ajatus, että jengi vekslaa autoja edes sun takas työpäivän aikana: kyttäilee äpistä koska täynnä ja ikkunasta koska on oma "vuoro" ja latailee näin parista keskinopeasta latauspisteestä vuorotellen. Jos tarkoitus on, että työntekijöille halutaan latausmahdollisuus töissä, niin sitten tehdään enemmän hidaslatauspaikkoja syrjemmälle. Jos taas ne ruudut on tarkoitettu vierailijoille nopeampaan lataukseen max 2h niin merkitään sitten ruutuun että vieraille, max 2h. Se, että olettaa näin tapahtuvan automaattisesti on yhtä hölmöä jättäisi invaruudut pois ja valittaisi, kun ihmiset eivät oma-aloitteisesti jätä parhaita paikkoja tyhjäksi invalideja varten.
Dinotus on sitten eri asia, varsinkin jos ruudut on vielä merkitty latausruuduiksi.

Ja maksullisissa paikoissa sitten hinnoittelu niin, että väärinkäyttö ei ole mahdollista. Minuuttihinnoitellulla paikalla saa minun puolestani seisottaa ihan vapaasti autoa lataamatta, hyvä vaan jos haluaa osallistua enemmän latausinfran rakentamiseen. Minun puolestani teoriassa saisi vaikka pysäköidä polttikset latausruutuihin jos tästä on sitten valmis maksamaan sen verran, että homma on operaattorille kannattavaa ja kannustaa latauspisteiden lisärakentamiseen.

Niin ja mitä tulee volvopluggaricaseen voi olla nimenomaan olla hitaammin täyttyviä kuin täyssähköt, koska monessa (esim. niissä pluggarivolvoissa) on vai 3,6kW laturi, ja tyhjästä täyteen lataaminen ottaa esim. omassa kuudetta tuntia vaikka tolppa voisi teoriassa antaa 22kW. Ja totta hitossa löisin omakin lataukseen jos latauspaikka on vapaana, ladattavan hybridin idea on, että sitä ladataan, ja lataustarve on tiheämpi kuin täyssähköllä. En nyt tiedä kuka on "minä, minä, minä" asenteella, jos on sitä mieltä, että minulla on oikeanlainen ladattava auto, joten vääränlaisten ladattavien autojen omistajat väistäköön minua.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä vaan todistaa sen, että jos ihminen on mulkku luonteeltaan, ei se katso tulotasoja tai sitä millä ajaa. Mulkerot on vain itseään ajattelevia pellejä.
Toiset on mulkumpia kuin toiset. Jos latauspaikan toimivuus on siitä kiinni ettei sinne eksy yhtään mulkkua, niin kaikki tietää kyllä miten käy. Joskus sinne tulee se mulkku pysäköimään ja varaamaan ruudun koko päiväksi jos hänelle se mahdollisuus annetaan, eikä sitä mitenkään kielletä ja sitä kieltoa valvota. Mutta riippuen työn luonteesta ei sitä niin vain pääse siirtelemään kesken päivän jos taukoja on vähän ja ne lyhyitä.
 
Noi oven eteen laitettavat latauspaikat ovat kyllä syvältä. Tuo oli aika normia vielä jokin aika sitten, mutta ainakin oman fiiliksen mukaan niitä nykyään laitetaan jo vähän sivummalle ja hyvä niin. Valvonnan kannalta ovat hankalia, mutta itse ainakin olen pyrkinyt laittamaan hallinnoijalle palautetta aktiivisesti. Varsinkin joissakin ostoskeskuksessa tuntuu olevan tapana että esim. 10 latauspaikasta kaksi on rikki ja kuusi on normi polttiksen parkkipaikkana.

Aktiivisesti siis vain palautetta niin kyllä se joskus muuttuu. Varsinkin jos jonkun laputusviikon järjestävät niin se mielivaltainenkin parkkeeraus rauhoittuu ainakin hetkeksi.

Joissakin paikoissa homma toimii paremmin, mutta väärinkäytökset eivät ole kovin tavattomia niillä sähkisten ajajillakaan. Tuntuu olevan tapana joillakin käsittää paikan olevan parkkipaikka latauspisteen sijaan ja jotkut tulevat latauslaitteenkin irrottamaan mutta eivät vaivaudu autoa siirtämään. Että siinä mielessä en laittaisi polttiksen omistajia varsinaisesti eri lokeroon lataajien kanssa vaan samanlaista käytöstä molempien suunnasta löytyy.

Menee kohtuullisen arvokkaaksi paikat jos ne pitää erikseen maasta nousevilla terästolpilla suojata keskieuroopan malliin.

Ja kyllä, jos aion ruudussa ladata niin huolehdin siitä että pystyn järkevällä aikajänteellä tulla auton siirtämään kun lataus on loppu (ja/tai aiemmin jos venyisi kohtuuttomasti tuon yli). Ainakin omassa ladattavassa hybridissä arvioitu aika pitää erittäin hyvin paikkansa, joten sen suhteen pystyy kyllä ajastamaan siirron aika hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on ainakin työpaikalla karkeesti tuplasti enemmän sähköautoja/plugareita kuin latauspaikkoja, mutta hyväksi käytännöksi ollaan todettu chat-ryhmä jossa voidaan sitten jonoilla ja huhuilla paikkojen perään, että ne joilla on jo akku täynnä tietää käydä siirtämässä pois.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom